فرمول یک ایران – دومین زمانگیری فصل 2020 فرمول یک در اتریش با قرار گرفتن لوئیس همیلتون در جایگاه نخست با اختلافی چشمگیر نسبت به مکس ورشتپن در جایگاه دوم به پایان رسید.

در روزی که باران شدید تمرین سوم را لغو کرد، تعیین خط با کمی وقفه آغاز شد اما به مراتب هیجان‌انگیز تر از هفته قبل بود. ویلیامز توانست پس از مدت ها به مرحله دوم برسد. ردبول تمام تلاشش را کرد تا به جایگاه پول برسد اما با اسپین شدن مکس این موضوع عملی نشد.

خلاصه ای از اتفاقات زمانگیری فرمول یک اتریش 2020

مرحله اول زمانگیری

17:30 دومین تعیین خط گرندپری اتریش آغاز می‌‌شود. کریستین هورنر احتمال می‌دهد که بارش باران ادامه داشته باشد.

17:34 تعیین خط متوقف می‌شود و راننده ها در پیت می‌مانند.

17:48 باران بسیار شدید است و شرایط نامشخص است

18:04 ماشین سیفتی به پیست می‌آید و نسبت به قبل چسبندگی بیشتری دارد.

18:06 تعیین خط 10 دقیقه دیگر از سر گرفته می‌شود. فیا اعلام کرد که دی ار اس غیرفعال خواهد بود

18:10 راننده‌ها در حال نشستن پشت فرمان هستند. تعیین خط تا دقایقی دیگر از سر گرفته می‌شود.

18:15 تمام ماشین‌ها در انتهای پیت لین صف گرفته‌اند و همه می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن زمان خود را ثبت کنند. دو فراری در ابتدای صف هستند و آلبون هنوز در گاراژ است.

18:17 چراغ سبز!

18:18 مرسدس و فراری به رانندهایشان می‌گویند که باید هرچه سریع تر زمان ثبت کرد چراکه شرایط قرار است بدتر شود.

18:19 رومن گروژان اولین راننده ای که از پیست خارج می‌شود. فتل در هم در حال ثبت اولین زمان تعیین خط است.

18:20 فتل زمان 1:24.235 را ثبت می‌کند.

18:21 ویلیامز سریع ترین زمان را ثبت می‌کند! 1:22.031

18:22 تمام راننده ها در حال ثبت سریع ترین زمان هستند. به جز گروژان که به پیت برگشت.

18:23 همیلتون با زمان 1:20.953 در جایگاه اول قرار می‌گیرد.

18:25 همان طور که مکس ورشتپن گفت، اسپری به قدری است که راننده‌ها نمی‌توانند پیش روی خود را ببینند. با این وجود سریع ترین زمان پشت سر هم بهتر می‌شود.

18:26 هشت دقیقه مانده به پایان مرحله اول و گروژان همچنان در پیت مانده است.

18:28 زمان ها حالا بین 1:19 تا 1:20 است.

18:33 دو دقیقه مانده و گروژان هنوز در پیت است. در همین لجظه ماشین آلفارومئو از پیست خارج می‌شود و پشت ماشین آسیب می‌بیند!

18:34 ماشین آلفا آنتونیو جیوناتزی بود. پرچم قرمز به خاطر توقف آنتونیو در محلی غیر ایمن. این یعنی کیمی، گروژان، پرز، جیوناتزی و لطیفی در مرحله اول تعیین خط حذف می‌شوند.

18:35 ویلیامز با راسل پس از مدت ها (از فرمول یک برزیل 2018!) به مرحله دوم تعیین خط می‌رسد. لطیفی هم شانس خوبی داشت اما پرچم زرد اجازه نداد.

مرحله دوم زمانگیری

18:40 آغاز مرحله دوم تعیین خط

18:44 بوتاس با 1:19.006 سریع ترین است

18:45 همیلتون هم تیمی خود را پشت سر می‌گذارد: 1:18.741

18:46 ورشتپن با زمان 1:18.155 و با نیم ثانیه اختلاف نسبت به همیلتون در جایگاه اول است.

18:48 همه به جز مرسدس ها از لاستیک های جدید استفاده می کنند. هوای بارانی تمرین را بسیار جذاب تر کرده است.

18:49 هنوز هم ماشین ها چسبندگی خوبی ندارند و راننده ها حداکثر عملکرد خود را نشان می‎‌دهند.

18:50 با پنج دقیقه زمان لکلرک از تیم می‌خواهد که یک دور دیگر هم در پیست بماند. در این دور با کویات اتفاقی میوافتد اما پس از تعیین خط بررسی می‌شود.

18:53 فتل کنترل ماشین را در پیچ یک از دست می‌دهد.

18:53 زمان ها بهتر نمی‌شوند و احتمالا نشان دهنده بدتر شدن اوضاع است. مکس هم می‌گوید که باران بیشتر شده است

18:54 همیلتون با زمان 1:17.825 سریع ترین زمان را ثبت می‌کند.

18:55 زمان لکلرک بهتر نمی‌شود و تیم از او میخواهد تلاش بیشتری کند. در رده یازدهم است و با این اوصاف در این مرحله حذف خواهد شد.

18:55 پایان زمان مرحله دوم تعیین خط

18:58 لکلرک نمی‌تواند زمانش را بهتر کند و در جایگاه یازدهم رقابتش به پایان می‌رسد. فتل هم دهم است.

18:59 لکلرک، راسل، استرول، کویات و مگنوسن حذف می‌شوند.

18:59 لکلرک می‌گوید که “با ماشین مشکل داشت.” در این میان راسل فقط سه دهم ثانیه با مرحله سوم تعیین خط فاصله داشت و این خیلی امیدوار کننده است. جالب تر اینکه فقط 0.008 ثانیه با شکست ماشین فراری فاصله داشت!

19:02 مکس در انتهای پیت قرار گرفته است. بقیه ماشین ها در حال اضافه شدن هستند.

19:04 باران کمی نگران کننده است.

مرحله سوم زمانگیری

19:04 آغاز مرحله نهایی دومین فرمول یک اتریش 2020

19:05 با وجود بیشتر شدن باران، مکس دور سریعش را آغاز می‌کند. همیلتون می گوید آب بسیار بیشتری در پیست است.

19:06 کنترل ماشین ردبول بسیار سخت است. در هر صورت مکس زمان 1:21.800 را ثبت می‌کند.

19:07 نوریس هم در جایگاه دوم قرار می گیرد که البته بوتاس جایگاه او را می‌گیرد. همیلتون هم با 1:22.065 او را شکست می دهد.

19:09 همیلتون با 1:21.272 در جایگاه پول قرار می‌گیرد. رقابت بسیار حساس شده است.

19:09 اسپری بسیار بیشتر شده است و همیلتون ممکن است در بهترین لحظه، بهترین زمان را ثبت کرده باشد.

19:10 بوتاس زمان همیلتون را بهتر می کند! 1:21.036

19:11 همیلتون باز هم سریع ترین! 1:20.649

19:12 آلبون در جایگاه سوم و بالاتر از مکس قرار می‌گیرد.

19:13 سه دقیقه زمان باقی مانده و مکس می گوید که نمی توان چیزی ببیند.

19:14 مکس سریع ترین زمان را ثبت می کند.

19:14 همیلتون باز هم سریع ترین است. با سه دهم ثانیه اختلاف!!

19:15 یک دقیقه باقی مانده است

19:16 مرسدس و ردبول عجب رقابتی دارند. زمان تعیین خط به پایان رسید.

19:16 ورشتپن در حال ثبت زمان است.

19:16 مکس کنترل ماشین را از دست می‌دهد!!!

19:17 همیلتون زمانش را بهتر می‌کند: 1:19.273 او در جایگاه نخست قرار گرفته است و احتمالا آنجا می ماند.

19:18 همیلتون 1.2 ثانیه از مکس سریع تر است. جبران هفته قبل!!

19:19 پایان تعیین خط دومین رقابت فرمول یک اتریش 2020

جدول زمانگیری فرمول یک اتریش 2020

ردهرانندهتیمزمان
1لوئیس همیلتونمرسدس1:19.273
2مکس ورشتپنردبول+1.216
3کارلوس ساینزمکلارن+1.398
4والتری بوتاسمرسدس+1.428
5استبان اکونرنو+1.649
6لندو نوریسمکلارن+1.652
7الکس البونردبول+1.738
8پیر گسلیآلفاتاوری+1.755
9دنیل ریکاردورنو+1.919
10سباستین فتلفراری+2.378
11چارلز لکلرکفراری1:19.628
12جورج راسلویلیامز1:19.636
13لنس استرولریسینگ پوینت1:19.645
14دنیل کویاتآلفاتاوری1:19.717
15کوین مگنوسنهاس1:20.211
16کیمی رایکوننآلفارومئو1:21.372
17سرجیو پرزریسینگ پوینت1:21.607
18نیکولاس لطیفیویلیامز1:21.759
19آنتونیو جیوویناتزیآلفارومئو1:21.831
20رومن گروژانهاس-

145 دیدگاه

      • ali sf90

        20

        0

        اره همین الان اخراجش میکنن )))))):

      • Mekaeel

        25

        1

        بیچاره ساینز که از مکلارن میره فراری فکر میکرد پیشرفت کرده ولی یه پسرفت در انتظارشه
        فقط امیدم به اینه که فراری بلایی که سر آلونسو و فتل آورد سر لکلرک و ساینز نیاره و با تغییر قوانین یه ماشین رقابتی بده دستشون

      • Yasxx2

        16

        1

        موتور فراری و یه بال جلو ساده و یه بال عقب ساده رو پراید بندازن و مدیریت مشترک سایپا و ایرانخودروی خودمون همین نتیجه بدست میاد اقای بینوتو

        تنها تفاوت اینه که از پراید انتظار شق القمر نداریم

        اینقد تو انتخاب تایر و استراتژی فکر میکنی چشمات ضعیف تر نشن

      • ايزديار

        10

        5

        کدام فتل فن، از جدایی فتل از فراری ناراحته؟
        بنظرم فراری به فتل لطف کرد
        کلا رسیدن به کیو۳ داره به آرزو تبدیل میشه

        قشنگ معلوم بود آلونسو از مکلارن جدا بشه ، چی میشه.*

      • miladleclerc16

        12

        0

        دیگه آبرو نمونده برامون خدا لعنتت کنه بینوتو

      • |ZXE-LECLERC16|

        1

        0

        بیـــــنوتو میــگه:فراری سریــــعه/
        لکلرک هم میگـــــــــه:این دیوونِگیــــه/
        تصویـــــــرِفتل/افتاده بر شــــــــل/
        هم اون می گریـــــــــه/هم فراری در گِــــــل…

        حال و روز فراری…
        فقط باید تأسف خورد…

      • Sb26

        6

        0

        هر دم از این باغ بری میرسد

      • ELYAS FOROZANDEH

        1

        0

        ماشینی که این همه ازش تعریف کردن
        چند ماه هم فرصت داشتن که به ماکزیموم قدرت برسوننش میشه این
        هر فصل از فصل قبل بدتر
        برخلاف مرسدس

    • AM PHD

      14

      1

      دقت کردین اون دوستمون که طرفدار جیوویناتزی (جییو کبیر) بود الان که جییو کبیرش ماشینو کوبونده تو دیوار هیچ پیداش نیست؟

    • AHMADREZA_F1

      4

      0

      نظر اکثر کاربرا یک روز قبل مسابقات:فراری داره یه چیزی رو پنهون میکنه!
      (هر وقت فراری تصمیم گرفته آپدیت جدیدی رو اضافه کنه حالت نزولی داشته!) به نظرم فراری بهترین کاری که میتونه بکنه اینه که بروزرسانی نیاره.

  1. harlidkns

    32

    2

    فراري تو پيچ سرعت پايين مشکل داره
    فراري تو پيچ با سرعت متوسط مشکل داره
    فراري تو پيست سرعت بالا پشمه
    فراري تو هواي آفتابي راه نميره
    فراري تو بارون از آخر اوله
    واقعا خيلي بايد هنرمند باشي که ماشيني بسازي همه جا و در همه شرايط بد باشه اما بينوتو * ثابت کرد خواستن توانستن است!
    سوال اين است آيا به جاي بينوتو , توتو ولف بود وضع فراري اينقدر بد بود؟
    به احترام هميلتون کلاه از سر بر مي دارم.

      • siamak

        2

        1

        تنها امیدم به روز مسابقه این بود که هوا مثل کوالیفاینگ بارونی شدید باشه تا خیلی از ماشینها دچار پدیده Aqua planning بشن و از مسابقه خذف بشن که پیش بینی وضع هوا موقع ریس نیمه ابریه و این خوشبینی هم خود بخود منتفی میشه .

      • پویا اردلان

        5

        3

        مهندس های مرسدس نبودن که تایم زدن‌

        چرا اینقدر برات سخته بپذیری .

        اابته از بهترین راننده حال حاضر فرمول یک با اختلاف و یکی از ۱۰ راننده برتر تاریخ که لوییس جز این هم انتظار نمیرفت.

        شوماخر : باران همیشه نشان داده کدام راننده مهارت بالایی دارد. اگر تایر درست برایش انتخاب کرده باشند…

        بهرحال برای اینکه شما ناراحت زیاد نشی ،ما میکین مهندس هایشان ، میکیم بقیه هم بگن مهندس هایشان.

      • بهزاد زمانی

        7

        1

        جناب اردلان، بنده بیش از اونکه طرفدار راننده باشم علاقه مند به اوج فن اوری هستم که در خودروهای فرمول استفاده میشه، در اینکه لوییس راننده بی نطیری هست شکی نیست، اما صرفا راننده نیست که موفقیت کسب میکنه، پشت این یک راننده صدها نفر تلاش میکنن، برای اون صدها نفر بیشتر احترام قایلم تا به یک راننده خاص. شما یا سایر دوستان فناتیک درگیر این باشید که راننده کدوم یکی تون بهتر یا بهترتره. بنده دیدگاهم بسیار متفاوت تر از شماست. طعنه هاتون رو برای خودتون یا دیگران خرج کنید

      • سباستین فتل اسطوره بی تكرار

        3

        1

        با جناب پویا اردلان موافقم. شوماخر کبیر درست گفته، مثل هوکنهایم 2019 که سب از رده بیستم دوم شد. شما تصدیق فرمودید که ماهرترین راننده سباستین فتل هست. البته نه در گاری فراری 2020 که لوئیز هم بعیده باهاش به کیو 3 برسه

      • pejman

        0

        0

        ببین ماشین لویس و بوتاس برابر بود بوتاس هیچ وقت کار خارق۳ ای نمیکنه اما بارها تایم های خارق العاده و کارای خارق العاده از لوییس دیدیم که همه رو سوپرایز کرده جای این حرفا که نخ نما شده ودیگه کسی بهش محل نمیده کلاتو بذار بالاتر و روحتو بزرگ تر کن که موفق دیگران فشاری به تو نیاره*

    • iren

      16

      0

      یادت رفت بگی که امسال فراری توی مستقیمی ها هم مشکل داره.
      پارسال دلمون خوش بود توی مستقیمی هیشکی به جگرد پای فراری نمیرسید. امسال گند زدن.
      یادمه یک سال و نیم پیش هممون خوشحال بودیم اریوابنه داره میره و دلمون به بینوتو خوش بود. اما امسال میفهمیم چه اشتباهی کردیم که خوشحال بودیم…
      به نظرم خداحافظی اجباری فتل با فراری در اصلیک توفیق اجباری بوده. دوتا تعیین خط رده های هفت و یازده و رده های ده و یازده. آخرین بار چند سال قبل بود که به یاد دارین یکی از خودروهای فراری به خاطر مشکلی جز مشکل فنی (مثلا خراب شدن یک قطعه و …) در حالت عادی از رسیدن به مرحله آخر تعیین خط باز بمونه؟
      با اوضاع امسال میترسم فراری به سرنوشت مکلارن چند سال قبل دچار بشه.

      • Mahdi.s

        8

        1

        تبریک به طرفداران مرسدس،به امید برد لوئیس.

      • m.amin

        4

        0

        پارسال البته بخاطر موتور غیر قانونی و تقلب تو مستقیمی بهتر بود.
        فراری با تقلبم قهرمان نمیشه

    • THE MINDBLOWER

      14

      0

      داداش اگه پرز خراب نمیکرد جفت فراریا تو q2 بیرون بودن، خداییش وضعیت رو نمیشه توصبف کرد،
      چیکار میکنن این مدیرای فراری، که جواب میخاد ازشون؟؟؟ چرا مصاحبه ای صورت نمیگیره که بخان حقیقت رو بگن که ما قرار 2سال سختی بکشیم اینجوری راحتتره بخدا بجای اینکه وعده بدن و بگن میبریم و اپدیتامون خوب میشن و …

  2. 33🦁Ali

    19

    6

    لوئیس عالی بود ماشینش تسلط کامل داشت به طرفداراش تبریک میگم..
    مکس بدموقع یه لحظه پرچم زرد آمد براش سکتور یک بنفش بود و بعدش هم اسپین شد فتل تو پیچ جلوی دیدش گرفت فکر کنم..
    ساینز هم فوق العاده تایم زد

    • 33🦁Ali

      13

      5

      اینم بگم اگه مکس دور آخرش خراب نمیشد اینقد فاصله نبود
      همینطور که تو تعیین خط نگاه‌ها بین لوئیس و مکس بود فردا هم احتمال زیاد همینطوره ماشین ردبول خیلی خشن هستش تو تک دور کنترلش ولی مسابقه ای خوبن با مکس سریع امیدوارم مسابقه اولش جبران بشه..
      دارم می بینم مکس با این سن کم چقد تجربه کسب کرده که همش روش حساب ویژه ای هست واسه آینده عالیه?.. خوشحالم که طرفدارشم????
      “این بنده خدا چارلز و بینوتو قبل مسابقات به صراحت می گفتن ما امسال رقابتی نیستیم ولی کسی گوشش بدهکار این حرفا نبود و باورشون نداشتن”

  3. Karim

    10

    1

    دمه فراری گرم، به همه ایرانی ها نشون داد که نباید گوگل اسامی غربی رو خورد ، مثلاً همین سمند ، تیبا قطعا خیلی راحت با رانندگی گروژان به Q3 میرسیدن.
    چه کردی با ما متیو؟!!!!!

      • iman

        6

        0

        ?????????واقعا کاش جای مارکیونه خدا بیامرز این مردک رفته بود

  4. Mohammad44

    19

    0

    می دونم فراری فن ها از دستم ناراحت میشن ولی تنها کلمه ای که میشه برای این تیم به کار برد فاجعه هست امیدوارم تو مسابقه بهتر باشند

  5. miladhammer44

    28

    1

    یعنی به قول دیوید کرافت.. واووووووو
    چه کردی لوئیز 1.2ثانیه بانفردوم و1.4باهم تیمی….. من حرفی ندارم… براندل می گفت لوییزبه مانند دوره قهرمان جهان رانندگی کرد
    یعنی میخوکوبوندقشنگ…… بزن بریم لوییز
    درسته من فن لوییزومرسدسم ولی فراری داره چیکارمی کنه بیچاره فتل هی زورمیزدبیادبالا
    دیگه ماشینش نمی کشید…. چی بگم…. حیف فتل… حیف کریرش
    اقااینم بگم مدت هابودتعیین خط به این جذابی ندیده بودم…. چقدرخوب بودند نوریس اکون گسلی ودراخرساینزکه بالاترازبوتاس تموم کرد
    خدایش خیلی خوبه این پسر
    به امیدمسابقه پرسبقت وجذاب… راستی پرز ماشینش مشکل داشت… چون من همیشه ازاخرای q2تعیین خطو می بینم

    • سید علی حسینی

      25

      1

      لوئیس ک فوق العاده بود ولی استبان اکون توی دومین تعیین خطش بعد از 18 ماه اونم توی شرایط بارونی پنجم شد عالی بود این پسر، تعیین خط هفته پیش هم ب خاطر نبود اسلیپ استریم از همتیمیش از دست داد

      جورج و کارلوس هم عالی بودن

      • Alireza FER((vettel))RARI

        8

        0

        سیدجان نظرت در مورد فراری هم بگو….توروخدا یه چیزی بگو یه کم آروم شیم…دیگه خسته شدیم والا

      • سید علی حسینی

        27

        0

        به نظرم فراری واقعا توی قرنطینه تعطیل کرده بود و کرکره رو کشیده بود و بقیه داشتن کار میکردن???

      • alireza_h

        5

        1

        توو اون برهه زمانی البته اپیدمی کرونا توو ایتالیا و بالاخص توو شمال ایتالیا وضعیت بحرانی رو ایجاد کرده بود؛ و تعطیل کردن کار، چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسید

        و در مورد فراری باید یادآور شد که این تیم خیلی وقته قافیه رو باخته! پارسالم به لطف تقلب توو موتور که به سرعت بالا توو کفی منجر می‌شد، تونسته بودن تا حدودی ضعفهاشون رو بپوشونن

        امسال بدون تقلب موتوری، و با توجه به فضای بحرانی ایتالیا به خاطر کرونا که باعث شد نتونن کار خاصی انجام بدن، باید منتظر یه فصل منفعل رو از فراری داشت… مگر البته یه معجزه بتونه نجاتشون بده!!

      • m.amin

        2

        2

        بنظرم بعد لوییس، این راسل بود ک عملکردش عالی بود.بعدش اوکون

      • Mahmood.gh

        0

        0

        سید جان جسارتا حالا مثلا قبل قرنطینه ترکونده بود
        همین بود

      • Kave_Ferrari

        1

        0

        سید لیگ فانتزی رو معرفی میکنید .کد قبلی که دیگه کار نمیکنه

    • Ssj 110

      21

      2

      بدون شک یکی از جذاب ترین Q3 های چندسال اخیر بود.

      و همیلتونی که ثابت کرد هنوز روز تعیین خط فوق العادست. اثباتی برای pole record.

    • Mohsen asheghe f1

      14

      1

      سید جان اگه میشه تحلیل کنید که چجوری فراری به اینجا رسید..اصلا طبیعی نیست همچین کارخانه ای با این همه تجربه و سابقه در فرمولا یهو در عرض دو سال از جنگ سکو به باخت جنگ میانه جدول برسه…واقعا من دوست دارم بدونم اگه مقاله تحلیلی در این مورد موجود هست یا ترجمه بشه یا لینکش رو زحمت بکشید بدید..ممنونم

      • بهزاد زمانی

        5

        10

        یادم هست که اکثر دوستان ادعا داشتند فراری برای توسعه ماشینش از کمک فتل بهره برداری فراوان کرده

      • Mekaeel

        11

        0

        بهزاد جان الان این ماشین آشغالی که فراری ساخته هم تقصیر فتله؟!
        *

      • REZA.M

        9

        3

        آقای بهزاد زمانی واقعا زبان قاصره.نمیدونم چی بگم.آخه چرا این حرف رو میزنی؟اگه ماشین رو بر اساس نظرات فتل توسعه داده بودن الان گریپ عقب فراری زبانزد خاص و عام بود.

      • Mohammad44

        4

        3

        نه آقای زمانی ماشین چه خوب باشه و چه بد راننده تاثیر چندانی نداره عملکرد راننده و تیم رو میشه اینطوری تشبیه کرد تیم میشه زمانی که یه دانش اموز در طول سال درس می خونه و راننده نقش جمع بندی رو داره که ضعفای کوچولو رو برطرف می کنه اما دوستان موقعی که فراری نسبتا خوب بود توسعه اش رو به سب نسبت می دادن حالا که افتضاحه دیگه از اون حرفا نمی زنن در حالی که جفتش نادرسته البته این نظر بنده است و می تونه درست نباشه

      • بهزاد زمانی

        2

        1

        بنده مقصر نیستم اینو باید از دوستانی بپرسید که طی سالهای گدشته این ادعاشون گوش فلک رو کر کرده بود

  6. Ahmadreza

    10

    1

    با این شرایطی که میبینم شاید ساینز سال بعد به *کردن بیفته
    پرز هم که در حین ناباوری نتونست مرحله اولو رد کنه
    فراری هم که نوبتی یک کدوم از راننده هاش رو تو مرحله دوم حذف میکنه (انصافا سب و چارلز خوبن ماشین جواب نمیده چارلز ۳ بار لحظات اخر دور زد که بره مرحله بعد که نشد)

    • سباستین فتل اسطوره بی تكرار

      5

      0

      والله من هفته پیش که گفتم شارل شانسی دوم شد به طرفداراش بر خورد و گفتند فتل راننده نیست (البته با 4 قهرمانی جهان و چندتا نایب قهرمانی و سومی) و صدتا دلیل برای اینکه ماشین فراری همچین بدم نیست و راننده مهمه که سب دورانش تمومه و قصه های بیشمار. امروز دیدید که این ابوقراضه با مهارت راننده هاش 10 و 11 رو گرفت و خداییش این دو تا تو هر کدوم از ماشینهای دیگه بودن از این نتیجه بالاتر بودن. تازه شارل هم که رفت 14 بخاطر پنالتی

  7. وحید

    14

    0

    راسل نشون داد سطح رانندگیش چطوره، یه ماشین خوب بهش بدین تا نشون بده چیکارس
    فراری معلوم نی چه *داره میکنه، گسلی هم از هر دو تا فراری سریعتر بود، رنو که جای خود!

  8. pouya

    10

    0

    الان این فراری آپدیت های مجارستانو آورده؟؟
    فراری با این سابقه با این بودجه باید هفت دهم زیر تیم دوم ردبول(توروروسو) باشه
    چیه این تیم اصلا
    بیچاره ساینز
    تبریک به هوادارای مرسدس و لوئیس عالی بودن

  9. Mehryar Salehi

    19

    1

    واقعا جورج راننده بینظیریه و بعد سالها بلاخره یه راننده توی تیم موردعلاقم هست که صرف پوشیدن لباس ویلیامز نیست که طرفدارشم…اینستاگرام و توییتر و فورومها شده صحبت درباره لاندو و آلبون و… اما بهترین نسل جدید راننده ها بدون هیچ شکی راسل هستش.
    با تیم درست، مطمئنا اگر بهتر از امثال مکس و شارل نباشه، پایینتر نخواهد بود.

    • سید علی حسینی

      23

      0

      دقیقا، خیلی سخته که ی راننده توی این سن رهبر تیمی باشه که شدیدا چندساله داره دست و پنجه میزنه و به مشکل خورده و اینقدر غیرت داشته باشه که اینجوری مایه بزاره، واقعا عالیه جورج…کمی از هیچکسی نداره

    • H.farahani

      10

      0

      جناب صالحی
      شما که تیمتون چند مدت با این مشکل دست به گریبان بود بفرمایید جریان کالیبره نبودن اطلاعات تونل باد و شبیه ساز با پیست چیه؟فراری از مونزای 2018 میگه این مشکل رو داریم.مسئول شبیه سازشون رو برکنار میکنن و مرسدس رو هوا میقاپه.چیه که نتونستن اوکی کنن.مگه قرار نبود یه شبیه ساز. و تونل باد جدید بسازن. یه کم یا زیاد توضیح بدید.ممنون

      • Mehryar Salehi

        17

        0

        جناب فراهانی توضیحاتی که من از یه فرد آگاه به این موضوع گرفتم زیاد جواب خوبی برای طرفدارای فراری نیست همونطور که قبلا توی این فوروم نوشتم.
        موضوع هماهنگی تونل باد/CFD/عملکرد پیست چیزی نیست که با یک بار فیکس کردن، دیگه هماهنگ بمونه.یه پروسه تمام نشدنیه.
        هربار که مدلی جدید طراحی میشه امکان این ناهماهنگی هست.دلایلش هم بیشمار هستن.
        اولا مدلهایی که توی CFD استفاده میشن، اصولا برای تعیین حدود مقاومت باد و ایجاد دانفورس کامل نیستن.مدل RANS بیشتر برای طراحی بدنه ماشین کاربرد داره چون میزان دانفورس ایجاد شده رو بهتر میتونه محاسبه کنه و مدل LES برای نقطه ضعف مدل قبلی یعنی بخش مربوط به تایرها و تلاطم هوایی که چرخها بوجود میارن.درحقیقت مدل هیبرید ترکیب ایندو توی CFD اعدادی رو به شما میدن که تا نزدیک به ۴۰٪ میتونه از حقیقت دور باشه.چون هنوز دنیای دینامیک سیالات به اون مرحله ایی نرسیده که تمام پارامترها رو بتونن محاسبه کنن…این مدل میرسه به تونل باد و ماکتی با سایز ۶۰٪ ماشین واقعی.اعداد و ارقام CFD چک میشه و اصلاحاتی که برای مچ شدن ایندو هست درنظر گرفته میشه و بر اون اساس یک قطعه یا کل ماشین میره برای تولید اما موضوع اینجاست که تونل باد هم حتی، ضعفهای خیلی زیادی داره و مشخصا بخش تایرهاست که اعوجاج هوا رو هیچوقت مثل واقعیت نشون نمیده و البته عملکرد فلور و زیر ماشین…این بخشها بعلاوه اینکه شما توی تونل هوا هیچوقت پارامترهایی مثل وزش هوا با زاویه مشابه پیچ ها رو ندارید، وزش همزمان باد از طرفین رو ندارید، تاثیر تغییرات دمایی پیست روی حرکت ملوکولهای هوا رو ندارید و… همه اینا باعث میشن که صرف محاسبه درگی که ۱۰٪ نزدیک به واقعیت پیست باشه یه موفقیت به حساب بیاد و با یه مدل جدید تمام ریسک اینکه این پارامترها همخونی با پیست رو داشته باشه، برمیگردونه…حالا زمانیکه این مشکل پیش میاد دو حالت داره.یا مشکل از خود وسیله هست یعنی CFD و تونل باد…یا نه اون اوکی بوده، طریقه استفاده ازش باعث شده قطعه ایی اشتباه طراحی و ساخته بشه که کل جریان هوای یک ماشین رو بهم ریخته.این دومی مشابه موردی هست که برای ردبول سال ۲۰۱۷ یا ۱۸ پیش اومد و بعد از اسپانیا به سرعت تونستن فاصله اشونو کم کنن با رقبا.در کل خیلی سریعتر حل میشه و امیدوارم فراری هم همین باشه…اما اگر موضوع هماهنگی پیست و شبیه ساز و تونل باد باشه، این پروسه زمانبره واقعا.

        معمولا این مشکل که پیش میاد تیمها رو میارن به استفاده گسترده از Flow viz.رنگهایی که روی قسمتهایی از ماشین پاشیده میشه برای بررسی جریان هوایی که واقعیت ارائه میده با چیزی که توی شبیه ساز نشون داده میشه…به این طریق بخش شبیه ساز رو اصلاح میکنن تا با داده توی پیست مطابقت بیشتری پیدا کنه و یا احتمالا سنسورهایی که پشت چرخها بسته میشن و دیدین که یکسری برای محاسبه دما روی توربولانس هوای پشت چرخهاست، یک سری هم صرف مسیر باد.
        درکل نیاز هست که این ابزار تست توی پیست تو شرایطی استفاده بشن که راننده با سرعت نسبتا ثابتی توی پیست حرکت میکنه (تا شرایط شبیه CFD و تونل باد بشه که سرعت جریان هوا توشون ثابته) و نتیجه عملی بدست بیاد و توی پروسه زمانبر دیگه ایی که هیچ ایده ایی ندارم چطوریه، شبیه ساز رو تصحیح کنن…علت اینکه تیمها اولین کاری که توی تمرینات زمستانه میکنن استفاده از این ابزار هست، همینه! که ببینن چیزی که توی پیست داره حرکت میکنه در راستای اعداد کارخانه هستش یا نه…اگر نه، زمان و منابع رو بیهوده خرج تحقیق توسعه و تولید قطعات آپگرید نکنن.

        کل صحبت این دوست بنده این بود که این ابزار فوق پیشرفته هستن اما در نهایت ستاپ کردن و مچ کردن شبیه ساز و CFD و تونل باد باهم هنر تیمی هست که از این ابزار استفاده میکنه چون بخاطر محدودیت هایی که بالا توضیح دادم همیشه درصد خطا هست.
        درمورد اینکه یکی اینجا خوبه میره اونجا بد میشه خب یه شخص همه کاره نیست، یه تیم پشت این ماجراست.ابزارشون متفاوته و البته شاید جایگاهش توی شبیه ساز فراری با مرسدس فرق کنه.

        این کوتاهترین حالت توضیح بود که بازم خیلی طولانی شد، با عرض معذرت از کاربرای دیگه.
        درضمن من در سطح خودم تونستم از اطلاعات دوستی که این موارد رو میگفت و البته سایتهای دیگه، بفهمم…موضوع خیلی گسترده تر بود که نیاز به سواد توی مکانیک سیالات داره که بنده ندارم.

      • H.farahani

        7

        0

        جناب صالحی
        شرمنده کردید.خیلی ممنون?

      • Jingooz

        3

        2

        جناب صالحی با تشکر از پست کامل و کارشناسی جنابعالی هرچند اکثرش رو متوجه نشدم ولی در کل چنانچه مشکلی در رابطه با مکانیک سیالات دارید در خدمتم . بنده هم تئوریک چند واحد با حدود ۱۰-۱۲ پاس کردم هم درخصوص مسائل مربوط به باد و جریان های تخلیه دستی بر آتش دارم
        خوشحال میشم هر موردی هست تعارف نفرمایید…

    • aryan261

      11

      0

      آقای صالحی درست گفتید که فراری باید نیمه جدول رقابت کنه که خیلی هیجان داره :))
      گفتید رنو، ولی رسیدن به رنو ظاهرا رویا شده برای فراری…

  10. get f... up SEB

    9

    9

    پسر ای ول لکلرک و ایولتر بینوتو که ماشینو بر اساس تفکر و سلیقه لکلرک ساخت تا به همه ثابت بشه ماشینی که تا پارسال میتونست با مرسدس رقابت کنه چقدش بخاطر سب بوده

    • Mekaeel

      10

      1

      این ماشین و عملکردش فقط به خاطر بینوتو و مهندس های فراریه و ربطی به فتل و لکلرک نداره
      مهندس ها باید از اطلاعاتی که راننده بهشون میده خوب استفاده کنن که مهندسای فراری و آقای بینوتو بلد نیستن

      • ALEX-ALBON

        4

        5

        بینوتو و مهندسای فراری باید برن کارخونه پشمک سازی بزنن.
        عملکردشون اصلا به مسابقه فورمول1 نمیخوره.

  11. Senna

    12

    2

    حالا هی بگید ایراد از فتلِ.
    بیچاره ساینز که بدجور کلاه سرش رفت
    از این به بعد هر مسابقه فقط یه فراری میتونه بره q3
    فقط ببینید بینوتو چکار کرده که یه ماشین تیم دوم ردبول بالاتر از فراریاست

  12. بیژن

    16

    1

    لوئیس و مکس باز نشون دادن تو شرایط بارونی هردو عالین
    تبریک به مرسدس و طرفدارهای لوئیز از جمله خودم 89 مین پل فوقالعاده
    چه تعیین خط جذابی بود

  13. get f... up SEB

    10

    2

    و به احترام لویس و ساینز و مکلارن نازنین که چه ماشینی جمع کرده باید تمام قد ایستاد
    یکی مثل زک براون با این بودجه و مشکلات اقتصادی تیمی مثل مکلارن هوندا رو به کجا میرسونه و یکی هم مثل بینوتو با این بودجه کلان تیمی مثل فراری رو به کجا میرسونه خیلی جالبه

  14. Amir safari

    1

    12

    اختلاف زمانی لکلرک با همیلتون چهار دهم ثانیه است طبق جدول و فاصله فتل با همیلتون دو و سه دهم ثانیه فکر کنم باید تعیین خط قوانینش عوض بشه تا فراری امسال با این ماشین تو تعیین خط تو پنج تا باشه

    • Mekaeel

      12

      0

      Amir safari
      زمان لویس تو دور دوم تعیین خط یک دقیقه و ۱۷ ثانیه بود در حالی که مرحله سوم تعیین خط یک دقیقه و ۱۹ ثانیه بود و شرایط پیست تو دور سوم بدتر شده بود و ماشین ها کندتر شده بودن نسبت به مرحله دوم
      الان شما داری زمان مرحله دوم لکلرک رو با زمان مرحله سوم فتل و همیلتون مقایسه میکنی

  15. Amir5

    10

    0

    تبریک به همیلتون تبریک به ورشتاپن تبریک به مکلارن یه تشکری هم از هاس و فراری داشته باشیم بخاطر گند زدنشون

  16. Mehryar Salehi

    12

    6

    درکل سشن جالبی بود…و شدیدا رسانه خراب کن!

    لذتبخشه وقتی لاندو شده سوگولیه اینترنت و سال قبل اونطور شکست خورد و امسال هم خواهیم دید آخرش این نابغه هیچی نبرده بالاتر تموم میکنه یا ساینز.

    دنیل که این همه تلاشه بگن یه راننده خارق العاده ایی بوده، از مکس که اونطور شکست خورد، ۵ برابر هالک پول گرفت عملکرد نسبتا برابر داشت باهاش و امسال اوکون…اوکون راننده خیلی خوبیه، توی فورس ایندیا که اینو اثبات کرده…ببینیم این راننده مورد علاقه رسانه ها بلاخره کی قراره اون قابلیت های بینظیری که داره رو نشون بده!

    و همیلتون که نمیدونم چند ده بار نیاز داره با ماشین برابر با هم تیمیش عملکردیو نشون بده که خارج از قواعد فیزیکه بلکه این بحث ها درباره قابلیت هاش و اینکه صرفا بخاطر ماشینشه و هرکسی با اون ماشین میتونه قهرمان شه و… از بین بره.

    • THE MINDBLOWER

      9

      2

      تبریک خدمتتون اقای صالحی بابت تعیین خط عالی که تیمتون داشت(باتووجه به پارسال و شرایطی که توش بودن) و یه تبریک بزرگتر بابت داشتن راسل، این جوون خارق العاده هستش،
      بابت لندو یه سوال دارم ازتون: شما از نوریس بدتون میاد یا خوشتون نمیاد؟؟؟ چون قطعا چهره ی جذابی واسه طرفدارا و اسپاسنرا و به طبع رسانه ها داره و خودمم ازش خوشم فقط بنظرم باید یکم کمتر به شوخی بگیره فرمول1 رو. بابت دنی ریک هم کاملا حرف دل منو زدین کسی که از مکس فرار کرد و هنوزم رسانه ها ازش به عنوان champion in wating یاد میکنن ولی بابت چی نمیدونم؟ رنو رو که نتونست تغییری توش بده سال اول میشه گفت نقش کمرنگی داشت واسه اماده کردن ماشین ولی از اول 2019 این رنو کاملا مطابق طبع ایشون پرورش داده شده و نه تنها فاصله اش با مکلارنی که اسمهای کوچیکتر و رانندهای کم تجربه تری داره کم نشده بلکه امروز اکون تو تعیین خط رسما خوردش،
      بابت لوییس هم کاری که امروز کرد با هیچ کلمه ای قابل وصف نیست شخصا امید داشتم که مسابقه دومش هم خراب شه که شاید بشه یکم رقابت دید اسمال و قهرمانی ولی با این تعیین خط لوییس غیرقابل شکست میشه، روحیه ای که داره عالیه فقط 1 کورسو عملکرد خوب واسش کافیه تا 150 درصد از خودش و ماشین بیرون بکشه

      • Mehryar Salehi

        9

        2

        ممنون بابت تبریک ??

        درباره لاندو هم هیچکدوم! اتفاقا خوشم میاد ازش یعنی کلا از این نسل جدید خیلی خوشم میاد چون قیاس میکنم با مثلا ۷-۸ سال پیش که ورودیهای خیلی خوبش شده بودن بوتاس و دنیل و … این نسل امثال لاندو و آلبون و راسل و اوکون و… واقعا خیلی خوبن! انقدر آماده بودن، مخصوصا لاندو و جورج، که سال پیش به نظر نمیومد روکی هستن.
        من واقعا از نوریس خوشم میاد، چیزی که بدم میاد شلوغ بازی این فضای مجازی و رسانه هاست که بیش از حد یکی رو قبل اینکه کار عجیبی انجام بده، بزرگش میکنن.
        لاندو سال قبل خوب بود…فقط همین! نه بیشتر…کار عجیب برای یه روکی میشه عملکردی که همیلتون جلوی آلونسو داشت…نه ساینز آلونسوی ۲ بار قهرمان جهانه، نه لاندو تونسته مثل همیلتونه ۲۰۰۷ برابر یا حتی بهتر از هم تیمیش باشه…حالا جوری عنوان میشه که ساینز که با همون ماشین و کلللللی خرابی تو مسابقات اول فصل، پنجم شده، به چشم نمیاد و لاندو شده نابغه!
        حرفم اینه که اول مکس یه تایتل بگیره بعد با سنا قیاسش کنن، لاندو هم یه فصل بتونه هم تیمیش رو شکست بده ازش انقدر تعریف بشه.

    • Mohammad44

      7

      6

      فقط همه معتقدن شصت درصد راننده های فعلی تو مرسدس قهرمان میشن نمی دونم فردا چی میشه اصلا ممکنه لوییس بد عمل کنه ولی چیزی که واضحه این حرف ها چرت و پرتی بیش نیست
      1.4 اختلاف با هم تیمی تو تعیین خط خیلی حرف ها برای گفتن داره

      • mohammad

        5

        7

        محمد جان
        اگر هم تیمیش دنی ریک – فرناندو الونسو- سب و حتی مکس باشه یکم قضیه فرق داره کما اینکه جنسون باتن و روزبرگ تونستن همیلتون رو شکست بدن

      • Mehryar Salehi

        9

        3

        اینو که مکس گفته بود درباره همیلتون…ایشون کلا حرف زیاد میزنه، زیاد توجه نکن.
        جدول امتیازات مشخصه، توی ۳ سال اخیر راننده دیگه مرسدس، که اتفاقا اصلا راننده بدی هم نیست، ۲ سالش رو نتونسته نایب قهرمان باشه.
        لابد بوتاس هم جزو اون ۴۰٪ ادعای ایشونه!!!

        خیر اتفاقا مرسدس تو دست همیلتونه که داره قهرمان میشه و خواهشا اینایی که میان این حرفهارو میزنن، یکم خودشونو بزارن کنار دست توتو ببینن اینا بیشتر میفهمن یا مدیر تیم؟! ایشون یعنی احمق تشریف داره که سالی ۴۰ میلیون دلارو میریزه دور؟! خب برن گروژون رو بیارن با سالی یک میلیون، اساتید ما هم اینو فهمیدن حتی، این توتو ولف آخر نفهمید! آخه مدیر انقدر دیوانه میشه؟!

      • Mohammad44

        5

        3

        در جواب شما به ضرب المثل معروف دو پادشاه در یک اقلیم نگنجد بسنده می کنم فقط یه سئوال به نظرتون تو بازه 2010 تا 2013 اگه لوییس یا ناندو هم تیمی سب میبودن چی می شد؟؟؟؟ بعید می دونم جوابی داشته باشید اگه جوابتون این باشه همون چهر بار قهرمان می شد که خب منم می گم اگه اینایی که شما گفتی هم تیمی لوییس بودن فرقی نمی کرد ولی اگه جوابتون اینه که ممکن بود از تعداد قهرمانی هاش کم بشه منطقیه
        تو هر دوره ای از فرمول یک یه تیمی برتره و اون تیم فقط دو تا ماشین داره پس به همه ماشین خوب نمی رسه

      • Mohammad44

        6

        3

        سئوال هم دارم چرا وقتی بحث 2019 میشه هزار تا دلیل میارید برای شکست سب که البته بیشترشون درسته حالا همون دلیل های ما برای 2016 میشه نادرست؟؟؟؟؟؟؟؟

      • Mohammad.gh

        4

        2

        محمد عزیز در اینکه لوییس راننده بسیار بهتریه نسبت به بوتاس هیچ شکی نیست،
        هم تو تک دور هم تو پیوستگی عملکرد ، نمونه بارزش مجارستان پارسال، که عمرا بوتاس نمیتونست اون کار لوییس رو تکرار کنه، حتی 70 درصد راننده های فعلی هم به نظرم نمیتونن چون پیوستگی تو عملکردشون نیست، برای مثال مثه مارک مارکز یا آلونسو نمیتونن یه تایمیو 30 دور پشت هم تکرار کنن.
        مهریار عزیز، با اونجای نظرت موافقم که مکس زیاد حرف میزنه، کلا overptomoted هستش این مکس ورشتپن؛ اوکون قهرمان شد جلوتر از مکس اما صندلی فرمول یک به مکس رسید و پشتیبانی های عجیب و غریب از ایشون و همچنین لکلرک…
        اما مرسدس با رزبرگ هم قهرمان شده، درصد بردهای لوییس در زمان هم تیمی بودن با نیکو و بوتاس رو مقایسه کن و همچنین درصد برد و امتیازات تیم رو، تفاوت سطح بوتاس واضحه
        کلا بوتاس به نظرم راننده درجه یکی نیست، مثه فتل و همیلتون و آلونسو تو این نسل
        و خیلیای دیگه تو همین گرید میتونستن از بوتاس و رزبرگ بهتر نتیجه بگیرن

      • Mehryar Salehi

        5

        1

        Mohammad.gh عزیز این قیاسی که کردین اصلا عادلانه نیست درحق بوتاس.
        اختلاف عملکردی که بوتاس با لوییس داره توی دورانی که ۲ تیم دیگه خیلی نزدیکترن، بیشتر به چشم میاد تا زمان روزبرگ.
        بوتاس راننده واقعا خوبیه، عملکردش درکنار ماسا واقعا عالی بود.در حد کسانی که نام بردین؟ منم موافقم در اون حد نیست اما صحبت درباره ۶۰٪ گرید بود، نه ۳-۴ نفر.

        اینکه خیلیهای دیگه توی گرید میتونن بهتر باشن، در تناقض کامله با کاری که مرسدس داره انجام میده.اگر اینطور بود، میشد ساینز یا آلبون یا پرز یا … رو بیارن جای گرونترین راننده گرید، درکنار بوتاس و باز هم قهرمان بشن.۳۰-۳۵ میلیون دلار هم بزارن جیبشون.چون بقول شما روزبرگ هم با مرسدس قهرمان شده، پس این خیلیها که میگید هم حتما میتونستن دیگه.

        علاقه ما طرفدارا یه بحثه، درست و غلط بودن یه بحث دیگه…مخصوصا وقتی به مدیری مثل توتو ولف میرسیم، باور کردن اینکه “خیلیها” میتونستن با ۱۰٪ هزینه همین نتیجه رو بگیرن و ایشون هنوز اینو نفهمیده، مطمعنا غلطه.

      • Mohammad44

        3

        1

        محمد جان آقای صالحی به درستی اشاره کردن ولی لازم می دونم یه چیز رو بگم تو 2014 که تیم ها از استارت ماشین هاشون مطمئن نبودن (به گفته هورنر) مرسدس ماشینی داشت که تو بحرین چیز عجیب و غریبی بود حالا جالبتر اینکه اندرو شوولین(مهندس موتور مرسدس) اخیرا مصاحبه کرده و گفته وقتی ما عملکردمون رو دیدیم شگفت زده شدیم و به بحرین اشاره می کنه و می گه اونجا بهترین مسابقه ما بوده ولی موتور ما اونجا حتی نزدیک به حداکثر هم نبوده
        دیگه با این دو تا نقل قول تکلیف 2014 که واضحه و 2015 و 2016 هم همین طور تازه از 2017 یه مقدار فراری نزدیک تر شد و همینطور 2018 حتی 2019 هم که مرسدس غولی بوده برای خودش 2 تا ریس شارل برد اگه اشتباه نکنم دو یا سه تا هم مکس و یه چند تایی هم بوتاس اما دوباره یه کامبک بزنیم به 2016 تو اون سال از 21 مسابقه 10 تا رو لوییس برده و 9 تا هم نیکو و یه دونه هم مکس تو اسپانیا که مرسدس ها اوت شدن و یه دونه هم مالزی معروف که دنی برد حالا سئوال من اینه که راننده هایی مثل مکس یا سب یا دنیل تو اون سال هم بودن ولی توفیقی کسب نکردن و این نشونه تسلط کامل مرسدس در اون سه ساله پس جالب نیست که دوران نیکو رو با بوتاس مقایسه کنیم
        در کل قبول دارم که شاید بوتاس به اندازه نیکو خوب نبوده ولی هنوزم میشه ازش به عنوان یه راننده خوب نام برد مشکل اینه که ما به عملکرد عالی لوییس تو مرسدس عادت کردیم و اگه کسی ازش پایینتره می گیم مرسدس عالیه و گرنه اون خوب نیست که نمی تونه ببره یا هر چیز دیگه این کار دوستان دقیقا مثل اینه که اگه کس دیگه ای از مکس تو ردبول پایینتر بشه بگن توان ردبول همینیه که مکس می رونه وگرنه اون از ضعفشه در حالی که باید اینطوری نگاه کنیم امسال لوییس یا حتی میشه گفت مکس یا سب چون رو لیمیت ماشین میرونن دیگران به کسی که ازشون پایینتره میگن راننده ضعیف یا دسته دو

      • Mohammad44

        2

        1

        محمد یه آمار دیگه هم برای سنجش بوتاس میدم تو 2014 مرسدس 3 تا مسابقه نبرده و لوییس شد 384 و نیکو هم 317 یعنی 67 تا اختلاف
        تو 2015 هم سه تا نبرد و لوییس 381 و نیکو 322 یعنی 59 تا اختلاف
        اما دوران بوتاس
        تو 2017 مرسدس 8 تا مسابقه رو نبرده و لوییس بوده 363 و بوتاس 305
        تو 2018 که واقعا بوتاس عملکرد بدی داشت
        اما 2019 مرسدس 6 تا مسابقه نبرده و لوییس 413 و بوتاس 326
        این مقایسه نشون میده تو زمانی که مرسدس تسلطش بیشتر بوده(نیکو) و مسابقات رو یا نیکو یا لوییس می برده این اختلاف ایجاد شده اما اختلافی که لوییس با بوتاس داره که تقریبا مشابه با زمان نیکو هست زمانی ایجاد شده که تسلط مرسدس کمتر بوده(نسبت به 2014 تا 2016) قاعدتا ایجاد اختلاف امتیاز زمانی که فقط خودت یا همتیمیت میبره سختتر از زمانیه که چند نفر دیگه هم سر سفره هستن(البته منظورم از سفره بردن در یه سری از مسابقاته نه رقابت قهرمانی)
        به نظرم این مقایسه به خوبی عملکرد خوب بوتاس رو توجیه می کنه اگه بوتاس هم جای نیکو تو 2014 یا 2015 یا 2016 بود به همون خوبی یا چه بسا بهتر عمل می کرد همون طور که تو ویلیامز عملکردش عالی بوده

  17. Siya

    2

    4

    سلام سید جان یه سوال داشتم فردا ده نفر اول با همون لاستیک کیو دو (وت) شروع میکنن ؟اگر که آره استراتژی لاستیک لکرلک چیه به نظرتون؟

    • Mohsen asheghe f1

      2

      5

      البته آقای صالحی عزیز باید به این هم توجه بشه که دستمزد همیلتون اگه هم خیلی زیاده بابت اینه که مرسدس داره بیش از اونی که بهش میده ازش درآمدزایی میکنه…اینکه حضور یک راننده محبوب و معروف و مورد توجه و الطاف مدیا در تیمتون باشه از سهام شرکت بگیرید تا سایر موارد ریز دیگه باعث افزایش درآمد میشه…واسه همین یکی مثل ریکیاردو که به قول شما که البته منم قبول دارم علی رغم اینکه قهرمان کاپ نبرده اس ولی به دلیل محبوبیت در بین طرفدارا و علی الخصوص مدیا هیچوقت بی صندلی نمونده…یا اینکه رنو میره دنبال آلونسو نه صرفا بابت کیفیت رانندگیش عمدتا به علت به دست آوردن نعماتی که با حضور آلونسو نصیب رنو میشه،اینکه رنو در مرکز توجه قرار بگیره به خاطر ناندو بیش از اینکه برای آلونسو سودآور باشه واسه رنو هست …دراینکه همیلتون راننده بزرگی هست تردیدی نیست ولی این استدلال شما که دستمزد زیادش واسه اینه که تعداد معدودی میتونن با این ماشین قهرمان بشن به عقیده من جامع الاطراف نیست…و اینکه من هم معتقدم اکثر راننده های فرمولا وان در صورتی که فرصت هماهنکی با ماشین مرسدس رو داشته باشن میتونن قهرمان بشن…در مورد بوتاس هم معتقدم قطعا همیلتون ازش بهتره ولی سرمایه گذاری معنوی و روانی سنگینی که تیم بر روی همیلتون کرده و استفاده های متعدد از بوتاس برای وینگ شدن لوییس و آرامش روانی ای که هر چقدر همیل داشت بوتاس ازش محروم بود در کسب نتایج ضعیفتر از همیلتون موثر بود…من به کامنت ورشتپن creditمیدم چون در مصاحبه اش وقتی مجری سعی در ردیابی اون شصت درصد داشت نشون میداد کاملا بر اساس حساب و کتاب این حرفو زده و راننده های ضعیف تر رو کنار گذاشته که به ۶۰درصد برسه…از جمله رومن گروژان مثال شما که در موردش گفت اینکه داره میره دیگه و در جمع ۶۰درصد ادعایی مکس نبود…با همه این اوصاف معتقدم اکثر این راننده ها از نوابغ این رشته هستن که میتونن در بین اینهمه ورزشکار این صندلیها رو اشغال کنن و در میان میلیاردها جمعیت زمین فقط بیست نفر میتونن پشت این ماشین ها بشینن…پس میشه ادعا کرد که اکثرشون هم با یه ماشین دامیننت مثل مرسدس بتونن دستاوردهای همیل رو تکرار کنن

  18. REZA.M

    11

    1

    وقتی آریوابنه رفت فکر میکردم تمام مشکلات حل میشه.اما الان فهمیدم که آریوابنه با اینکه عالی نبود اما از لحاظ مدیریت کیلومتر ها با این بینوتو فاصله داره و بهتره.
    فورزا آریوابنه
    ساینز بیچاره
    مشکل اینجاست که مدیرای فراری نمیخوان قبول کنن مشکل از خودشونه.از اون الکان گرفته تا پسر فراری.
    * فکر میکردن مشکل فتله و با فتل تمدید نکردن.خدا رو صد هزار مرتبه شکر که فتل از دست اینا خلاص شد.

  19. majidsf64

    8

    1

    جایگاه دققققققیق فراری همینه دهو یازده،اما تو مسابقه سیزدهو چاهارده ان،حتی نفس کشیدن بینوتو تو کمپ فراری جایز نیست،باید بره تو سایپا و ایران خودرو مدیریت کنه تا گل از گل بشکُفه.آقا SF71H رو بیاره دور بزنه سنگین‌تره.
    حالا یه مسئله‌ایی میاد وسط اینا با این بودجه این پرایدو ساختن حالا که سقف بودجه تعیین شده که اینا قطعا فرغون تحویل راننده‌ها خواهند داد. بنظرم ساینز و لکلرک از الان به فکر فرار از فراری باشن خیلی موفق ترن.امروز اگه همیلتون پشت فراری مینشست و یه دور میروند دور بعدی میرفت داخل پیت لاین بینوتو رو زیر میگرفت،فراری لایق Q1 بیشتر نیست.
    برای هزارمین بار مینویسم،خوشحالم که فتل از دست بینوتو و فراری راحت شد و ناراحت از ساینز عالی و لکلرک.

  20. محسن

    5

    0

    سلام به همه اعضای سایت و دست اندکاران محترم من نزدیک ۳ ساله به فرمول یک شدیدا علاقه مند شدم و تا امروز مرجع من این سایت فوق العاده بود، تحلیل های عالی دیدم تو سایت
    و امروز عضو سایت شدم
    تقریبا تمام تعیین خط ها و مسابقات رو تو این مدت دیدم لوییس همیلتون عالیه هر چند بنده علاقه شدیدی به وتل و لکلرک دارم ولی نمیشه از مهارت این راننده به سادگی گذشت امروز هم عالی بود همیلتون تو بهترین زمان در بهترین مکان قرار داره
    ولی فکر میکنم روزهای خوب فراری هم میرسه و بالاخره راهشونو پیدا میکنن یه شیر همیشه شیره
    همه فکر میکردن اریوابنه بره بینوتو بیاد شرایط بهتر میشه ولی هنوز که این اتفاق نیفتاده و منتظر میمونیم تا راهشونو پیدا کنن
    رکوردها همیشه جابجا میشن چه شوماخر چه مسی چه همیلتون چیزی که مهمه از راننده مورد علاقتون به نیکی یاد کنن

  21. Base Go

    6

    1

    شاید بهتر باشه از بعضی حرفا خجالت کشید و سرمون بندازیم پایین
    یعنی چی که sf1000 وتل توسعه داده؟
    شما دیگه از خودتون باور کردید از ظاهرا وتل ی کابوسی،شده براتون که حتی نمیتونین پشت این فرغون فراری ببینیشن
    حالا ی عده میان میگن این فراری 2012

    • Mohammad44

      4

      2

      ما از اولم همینو می گفتیم ولی تا زمانی که فراری نسبتا خوب بود و از 2015 تا اواسط 2018 یه سیر تکاملی داشت این ماشین نتیجه زحمات سب بود و ماشین بد 2014 نتیجه کار ناندو بوده ولی حالا دیگه خبری از اون دوستان نیست

      • Base Go

        1

        1

        بله عزیز چون اون موقع (2015 تا 2019) وتل با فراری قرارداد داشت اما 2020 قراردادش تموم میشه و تیم هم ماشین برای وتل توسعه نداده

  22. T.S W

    1

    1

    سلام. میخواستم بدونم این هایی که تا پایان تعیین خط که Q3 هست بالای رده ۱۰ قرار میگیرن چه اتفاقی براشون میوفته؟

    • Amin

      3

      0

      میرن مرحله سوم یعنی همون کیو۳ و دوباره تایم میزنن و بدون توجه به رده بندی مرحله قبل یعنی کیودو با توجه به تایم مرحله سوم رده بندی میشن!و تو حالت عادی نه مثل امروز اونایی که وارد کیوسه میشن مسابقه رو باید به لاستیکی شروع کنن که سریع ترین تایمشون تو کیودو روش ثبت شده!(اگه تو کیودو با مدیوم سریع ترین تایمشون باشه با همون مدیوم شروع میکنن در حالیکه تو کیوسه با سافت تایم میزنن)
      اونایی هم که به کیوسه نمیرسن تو انتخاب لاستیک برا شروع مسابقه آزاد هستن
      (اگه برداشتم از سوالتون درست بوده باشه)

  23. Soheil

    7

    1

    کسی که پارسال 7 تا پول زده بود به Q3 نمیرسه… این کار فقط از فراری برمیومد و بس! بریم تایم راسلو با شارل مقایسه کنیم و به بودجه فراری و ویلیامز فکر کنیم.
    حیف این دو تا راننده واقعا حیف. درسته که سب یکم افت داشته ولی واقعا این ماشین فاجعست واقعا در حد قهرمان 4 دوره F1 نیست. دلمون برای ساینز و شارل برای فصلای بعدم بسوزه که قراره نابود بشن. حیف اسم فراری که مدیراش دارن نابودش میکنن

  24. Amin

    11

    5

    ۱.۲ ثانیه اختلاف با نفر دوم!!!
    دو دور پشت هم سه سکتور بنفش!!!
    حرفی؟؟؟حدیثی؟؟؟
    جز بهترین تعیین خط هایی بود که دیده بودم
    فراری فقط سکتور یک هفت دهم از دست میداد
    از ۲۰۱۸ که ی جهش قدرت موتور نسبت به ۲۰۱۷ داشتن همه چی مشکوک بود!
    و در آخر همون جمله مکس تو آستین پارسال:یک فراری درستکار یک فراری کند است

    • Sajadi

      3

      1

      سلام. با تشکر از پخش زنده . امکانش هست تعیین خط هاو مسابقه اصلی رو تو کانال آپاراتتون سیو کنید؟
      عده ای ممکنه نرسن لایو ببینن

      • سید علی حسینی

        5

        0

        سلام، خیلی ممنون همیشه قرار می دیم ولی امشب متاسفانه سرور های آپارات یخورده شل کن سفت کن دارن و ظرفیت ندارن و اجازه آپلود ندادن هنوز هر موقع اوضاعشون خوب بشه قرار میدیم

  25. Milad.mishkhasi

    10

    2

    فک‌نکنم‌بازم بگن وشتپن تو هوای بارونی از همیلتون بهتر من نمیدونم واقع زشته با همیلتون مقایسه بشه

    حالا فتل با همیلتون مقایسه بشه قابل تحمله

  26. Ali

    9

    1

    واقعا همیلتون امروز کاری کرد که دیگه کسی نتونه بحثی از عادی بودن رانندگیش و این که همه قهرمانیاش برای ماشینشه نه خودش به میون بکشه، این اختلاف زمانی بین ماشینای برتر توی پیست نبود بین راننده ها بود، فتل رو با اون فراری که واقعا حیف اسم فراری که روش باشه رو نمیگما، راننده هایی رو میگم که شانس پول زدن رو داشتن

  27. Mehryar Salehi

    4

    1

    مسابقه فردا واقعا دیدنی میشه…شارژ دوتا ریسینگ پوینت و لکلرک از انتهای گرید حتما دیدنی میشه و خیلی دوست دارم ریس کرفت دوتا راننده ریسینگ پوینت رو ببینم.

    رقابت دنیل و فتل و لاندو و آلبون هم بنظرم خیلی جذاب بشه با تایمهایی که جمعه میزدن توی شبیه سازی مسابقه ایشون.

    برای خودمم فکر کنم بخش جالبش اینه که جورج تا کجا میتونه جلوی اون همه راننده با ماشین سریعتر پشت سرش مقاومت کنه و چه لپی برمیگرده ۱۷-۱۸ ام معمول اون ماشین.

  28. Amirali

    6

    4

    خب دوست عزیزمون که طرفدار جیوویناتزی یا به قول خودشون جیوو کبیر بودن رو ندیدم تو کامنت ها،ببینید دوست عزیز شما فرمودید وتل تمام شده که امروز از نظر بنده با این ماشین فراری رتبه بسیار خوبی گرفت و از به قول خودتون شارل جوان شما بسیار بهتر عمل کرد.
    مسیله بعدی رایکونن پیر و خسته بود که شما گفتین اینطوریه ولی از استعداد بی نظیر فرمول یک باز هم بر اساس گفته های شما که جیوویناتزی باشه صدبار بهتر بود امروز.عیار راننده تو پیست های دشوار و بارون مشخص میشه که چقدر کنترل داره رو ماشینش.ماهم امروز دیدیم.
    فقط خواهش میکنم دیگه به وتل نگین تمام شده.
    ضمنا یه دیدگاه طرفداری هم بگم واقعا بهترین تعیین خطی بود که تا حالا دیدم البته که من خیلی تعیین خط نمیبینم اما به هرحال این یکی خیلی خوب بود و عملکرد لوییس به نظرم فضایی بود.البته که مکس هنوز جا داره تا پخته بشه چون دیدیم تحت فشار اشتباه کرد و اسپین شد در صورتی که حتی اگر پول رو هم نمیگرفت میتونست فاصله رو کم کنه حداقل.
    با آرزوی موفقیت برای لوییس و سب که به شخصه دوست دارم فصل آخر خودش رو برای بار دیگه به منتقدان گاها با انصاف و گاها بی انصافش ثابت کنه.

    • Jingooz

      4

      5

      وقت بخیر دوست عزیز
      بنده هستم خدمتتون ، مشغول تحلیل و کارشناسی فنی بودم…
      درخصوص جیوو که بله بعلت دستور تیمی و البته بی دقتی و عدم رعایت سرعت مطمئنه سر پیچ مشکل براش پیش اومد که مطمئنا در مسابقه جبران میکنه چرا که جیوو ریس کرفتش بی نظیره…
      درخصوص شارل هم درست در اواخر قسمت دوم رده بندی وضعیت پیست و بارش شدیدتر شد ولی اختلاف یک رده با فتل ( جدای پنالتی بعدی که گرفت ) چیزی نیست که کسی رو انقدر به وجد بیاره قاعدتا!!
      نهایتا با بخش پایانی صحبتتون درخصوص همیلتون هم موافقم که ایشون کلا تو سیاره دیگری به لحاظ استعداد سیر میکنه…

      • Amirali

        3

        0

        وقت به خیر الان یه بار دیگه کامنتم رو خوندم گفتم شاید این بخش که ندیدمتون سو تفاهم ایجاد کنه گفتم اصلاح کنم البته اینجا هم عذرمیخوام ادبیات خوبی نبود.ببینید من سب و شارل رو فقط برای نشون دادن عملکرد سب مقایسه کردم.بخوایم واقع بین باشیم واقعا ماشین خوبی در اختیارشون نیست و عملکرد جفتشون فوق العادست اما وقتی پای مقایسه میاد وسط همونطوری که 4 یا 5 امتیاز انتهای فصل 2016 که اختلاف بین همیلتون و روزبرگ بود ملاک هست این تک رتبه ها هم ملاکن من هم کلا طرفدار سب نیستم اما چون به نظرم دیگه فصل آخرش حداقل با فراری خواهد بود با موفقیتش به وجد میام.

  29. Mohammad.gh

    7

    2

    عجب تعیین خطی!!! تفاوت سطح یه راننده درجه یک و 2 اینجور جاها معلوم میشه! بوتاس حتی نزدیکیای لوییس هم نبود! لوییس همیلتون واقعا یه لول بالاتر بود! یه چیزی درحد راسل و کوبیتسا، یا راسل و لطیفی!!
    البته 2 مورد آخر از بدشانسیشون بود که با یکی از بهترین راننده های 10 15 سال آتی فرمول یک هم تیمی شدن،
    بقول کارشناسا george is the real deal، و واقعا تو تمام حرکاتش میبینی که خیلی جلوتر فک میکنه و از همین الان داره به قهرمانی جهانش که قطعا بهش میرسه فک میکنه،قشنگ تفکراتش از تیم ویلیامز فعلی خیلی بالاتر و جلوتر هستش و داره به نظرم بیشتر خودشو آماده و اثبات میکنه و به توتو ولف فشار میاره که هرچه سریعتر ببردش مرسدس، این سطح از عملکرد و جدیت و پختگی از یه راننده جوون تا حالا ندیدم، خیلیییییی خوبه، یکی از معدود افرادیه که به نظرم میتونه لویس رو تو مرسدس شکست بده، البته اگه بهش شانس بدن،
    مورد دوم، آقای اوکون هستن! واقعا حقش نبود به خاطر بچه پولدار نبودن و اسپانسر نداشتن یه سال بیرون بمونه، بدون سر و صدا و تبلیغات اضافی و بزرگنمایی مثه امثال لکلرک و مکس،
    راننده بسیار خوبیه و قبلا در مقابل پرز اینو نشون داده
    ساینز و مکلارن هم عالی کار کردن؛ امیدوارم فردا هم بارونی بشه، بلکه فراری یه کاری بکنه، تو آفتاب دهمه تو بارون دهمه، شاید برف بیاد یه فرجی بشه

  30. امید نورمحمدی

    2

    3

    از این بهتر نمیشه… اینم از باران و SF1000 !!! احتمالا طرفدارهای سرسخت فراری که آنتی سب هم هستند الان هزارتا دلیل میارن که همش تقصیر سب بوده!!!
    سر سوزن قدرت درک شرایط فراری و تحلیل وجود داشته باشه (انصاف هم نخواستیم!) میبینید نتیجه این مدیریت و لحاظ کردن موارد حاشیه ای و تمرکز روی اثبات درستی تصمیمهای غلط موجی بدتر شدن روزبروز شرایط میشه!
    صحبتهای سب بعداز تعیین خط پاسخی است به کاربرانی که به بنده معترض شدند که چرا نوشتم سب بی انگیزه است و برای تفریح آمده . او از این موضوع که تعیین خط در این شرایط برگزار شد ابراز خوشحالی کرده و از واژه lot of fun هم در گفتگوش استفاده کرده!!! اونم توی شرایطی که برای دومین بار پیاپی فراری یکی از ماشینهاشو (اگه بشه اسم ماشین روش گذاشت!) در دور دوم تایمگیری از دست داده! واقعا نمیشد برای عدم تمدید قرارداد با راننده ای در کلاس سب که برای تیم انقدر زحمت کشیده بود و موجب ارتقای تیم شده بود بهتر برخورد میشد؟!
    حالا آقایان دوباره دلخوش به قضا و قدر هستند و امیدوار که تیمهای دیگر اشتباه کنند و یا تصادفهای زنجیره ای اتفاق بیوفته تا شاید چند امتیاز ارزشمند کسب کنند و بعد بیایند از جنگندگی این و اون دم بزنند! این ماشین با چهارتا بروزرسانی مشکلش حل نخواهد شد و طراحی از ابتدا اشتباه بوده. شاید هم منظور خاصی پشت این ماشین باشه که ما بیخبریم! ما فقط میتوانیم بر اساس مشاهدات و اطلاعاتی که اعلام میشود اظهارنظر کنیم. کسی واقعا نمیداند چه بسر تیم فرمول 1 فراری آمده است.
    و اما پیشبینی برای فردا : در اردوی مرسدس و ردبول و تا حدی مک لارن و ریسینگ پوینت رقابت جذاب است. برای فراری و هوادارانش رقابت نور دیده با سب فقط میتواند جذاب باشد و امتیاز بیشتر لکلرک موجب شادی اینان! جدال با مکس و همیلتون و بوتاس و نوریس و ساینز فقط با تصادف و قضا و قدر و ابر و باد و مه و … مقدور است. یا شانس و یا اقبال…
    پ.ن : رسیدن راسل به فاصله 0.008 ثانیه ای لکلرک با ماشین ویلیامز برگ زرینی است در رزومه این راننده مستعد و پر طرفدار و پر حامی! هیچ چیزی نمیتواند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد. استعداد یعنی جوانی با یکی از کندترین ماشینهای سالهای اخیر به فراری و راننده محبوبش بچسبد. استعداد یعنی راسل و نوریس….

  31. Candis

    3

    11

    هممون سره کاریم باو! اون از فیا ک تو اون شرایط پیست واس اینکه سوگولیش پل بگیره تعیین خطو لغو نمیکنه. اونم از هیولایی ک دست سوگولی دادن ک دوبار پشت هم هر سه سکشن بنفش میزنه. هر ریسیم دیدین طرف برنده نشد خواست خودشونه ک مثلا بیان یکم اعتدالو رعایت کنن. طرف بایرنه تو بوندسلیگا همین.

    • Ali

      6

      1

      یعنی نفرت رو از همیلتون به حد رسوندین واقعا، همین مسابقه قبلی بود به قول شما سوگولیشون رو اول سه رده بعدم 5 ثانیه جریمه کردن، امروزم واقعا این پول به خاطر هیولای مرسدس بود؟ مثالا همیلتون ماشین ردبولو داشت با این اختلاف زمانی که ماشینای بوتاس و ورشتپن داشتن نمیتونست باز پول بزنه؟

    • Amirali

      5

      1

      دوست عزیز حرف شمارو به هیچ وجه قبول ندارم در حقیقت.چون اولا که لفظ سوگولی مناسب نیست و دوم هم اینکه وقتی شرایطش هست چرا برگزار نشه تعیین خط؟؟شما احتمالا چون راننده محبوبت تمرین دوم اول بوده اینجا دوم شده ناراحتی و داری اینطوری میگی ولی به نظرم واقعا حرفتون مناسب نبود.
      ممنون

    • Mahmood.gh

      3

      1

      خخخخخ عالی بود این کامنت تعیین خط فقط بخاطر لوییز برگذار کردن??????
      بعد از اینهمه تعطیلی الان ناراحتی ک تعیین خط برگذار شد
      اونم اینقدر جذاب؟

  32. Lecrec_fan

    6

    0

    دوستان از خودتون مراقبت کنید قضیه خیلی جدیه. من الان با خانواده م همگی حالمون خرابه. استخونام به شدت درد میکنه و هر لحظه حالم داره بدتر میشه. تا دچارش نشین درکش نمیکنین. حتما ماسک بزنید

  33. Mahmood.gh

    2

    1

    خیلی خوب و جذاب بود
    ولی همه چیز از وقتی چراغها خاموش میشن تا حرکت کردن پرچم شطرنجی مشخص میشه و ممکنه هزارتا اتفاق مثل ریس قبلی بیفته
    امیدوارم هم جذاب باشه هم مرسدس یک و دو کنه
    هم رانندهای فانتزی من نتیجه خوبی بگیرن

  34. Mahmood.gh

    3

    0

    چ کرده مکلارن دوتا تعیین خط امسال جلوتر از فراری بوده جلوتر از ی مرسدس و ی ردبول هم بوده

    و چ کرد جورج راسل از یازدهم استارت میزنه

دیدگاه خود را بیان کنید