فرمول یک ایرانلنس استرول، راننده کانادایی که شاید به دلایل مختلفی که همه اهالی فرمول یک از آن آگاه هستند یک راننده ای باشد که بین طرفداران چهره محبوبی نداشته و خیلی از مردم هم او را شایسته صندلی فرمول یک نمی دانند ولی بیایید باهم بررسی کنیم و در مورد این راننده کمی بیشتر بدانیم.

دلایلی که طرفداران فرمول یک او را دوست ندارند در دو دسته قرار می گیرد:

  • با پول پدرش آمده و شایستگی حضور در فرمول یک را نداشته
  • عملکرد خیلی ضعیفی را نسبت به راننده های دیگر در پیست دارد

اما حال در این مقاله این دو عامل را در نظر نگیریم و بیاییم به این موضوع بپردازیم که آیا لنس اصلا هیچ خوبی دارد و شایسته اینهمه ناملایمتی شمار زیاد طرفداران و هجمه های رسانه ای را دارد؟

لنس استرول در مونترال کانادا به دنیا آمد و پدرش میلیاردر کانادایی لارنس استرول می باشد. لارنس فقط پولدار نیست بلکه عاشق مسابقات اتومبیلرانیست. او خودروهای متفاوتی را صاحب است، از لافراری گرفته تا فراری دیوانه کننده 250 جی تی او. که تملک این دو خودرو شاید یک تخمین مناسبی از سرمایه او در ذهن شما قرار دهد. او همینطور یک نمایشگاه خرید و فروش خودروهای فراری و همینطور صاحب پیست مونت ترامبلنت(Circuit Mont-tremblant) مونترال است که در سال 1968 و 1970 میزبانی گرندپری کانادا را در اختیار داشت.

لارنس استرول و اوتمار سافنور

لارنس استرول و اوتمار سافنور

خب، لنس استرول در هشت سالگی کارش را با کارتینگ شروع کرد و توانست در فصل 2008 و 2010 به مقام قهرمانی کارتینگ کانادا برسد. در فصل 2009 نیز به عنوان راننده برتر سال کارتینگ کانادا شد. درست است که پدر او منابع مالی نامحدود دارد ولی پول که قرار نیست پدال ها و فرمان یک خودرو را کنترل کند. عملکرد او آنقدر تحسین برانگیز بود که فردی به مانند هوگو ماسو(مدیر تیم اسکودریا کارتینگ) بیان کرده بود که او پتانسیل و استعداد خیلی بالایی دارد که مطمئنا فراری نیز چنین حس مشترکی را داشت و آکادمی اسکودریا فراری در ماه جولای 2010، لنس استرول یازده ساله را به خدمت گرفت. لوکا بالدسری بیان کرده بود که:

 او خیلی جوان است ولی او در کارتینگ نشان داده که به طرز فوق العاده ای با استعداد است. ما قدم به قدم رویدادهای وی در آمریکای شمالی را دنبال می کنیم و او به زودی به مارانلو می پیوندد تا بتواند درسهایش را فراگیرد.

لنس استرول

لنس در سال 2011 در رقابتهای کارتینگ اروپا شرکت کرد و نتیجه خوبی را نتوانست کسب کند و در رده پانزدهم قرار گرفت. سالهای بعد نیز استرول نتوانست عملکردش را بهبود بخشد و بالاخره در سال 2014 به رقابتهای قهرمانی فرمولا فورد ایتالیا پیوست. او توانست قهرمانی فرمولا فورد ایتالیا را بدست بیاورد و در سال 2015 به نیوزیلند رفت تا در رقابتهای تویوتا گازو ریسینگ شرکت کند. او در آنجا هم عملکرد عالی داشت و توانست قهرمان شود. در ادامه فصل او رفت و در رقابتهای قهرمانی فرمول 3 اروپا در کنار چارلز لکلرک و جورج راسل شرکت کرد.

چارلز لکلرک توانست رده چهارم، لنس استرول رده پنجم و جورج راسل رده ششم را کسب کند و استرول با اینکه توانست مسابقه هوکنهایم را نیز پیروز شود با اینحال در جدول قهرمانی پشت همتیمی های خودش قرار گرفت و نتوانست آنها را شکست دهد. او در سال 2016 توانست مقام قهرمانی رقابتهای فرمول 3 اروپا را با 11 برد و اختلاف 100 امتیازی نسبت به رقیب اصلی خودش “ماکسیمیلیان گونتر” به دست بیاورد. آیا باز هم می توانیم بگوییم که پول باعث برد او می شد؟ مطمئنا نه! او در سه فصل پیاپی عملکرد فوق العاده ای را در رقابتهای چرخ باز داشت و تحسین همگان را برانگیخت. قدم بعدی و عاقلانه برای او یا ورود به جی پی 3 یا فرمول 2 بود اما نه، در روز سوم نوامبر 2016 تیم فرمول یک ویلیامز اعلام کرد که لنس استرول، در فصل 2017 رقابتهای فرمول یک راننده خودروی دوم آنها خواهد بود و در کنار فلیپه ماسا قرار خواهد گرفت.

لنس استرول و فیلیپه ماسا

لنس استرول و فیلیپه ماسا

اینجا بود که نفرت ها نسبت به استرول، جوان با استعداد شروع شد. تیم فرمول یک ویلیامز یک سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری از پدر او یعنی لارنس استرول دریافت کرده بود. او به مانند اکثر راننده های تازه وارد دیگر در اوایل کار خودش با چالش های زیادی روبرو شد و در اوایل فصل 2017 مسابقات خوبی را نداشت تا به اینکه در مسابقه باکو او دنیای فرمول یک را شوکه کرد. لنس استرول تنها با 0.105 ثانیه اختلاف نسبت به والتری بوتاس در جایگاه سوم مسابقه باکو قرار گرفت و بهتر از راننده های قهرمان جهان حاضر در پیست توانست نتیجه کسب کند و تبدیل به جوانترین تازه کار فرمول یک شد که توانست روی سکو برود و همینطور با 11 روز اختلاف سنی نسبت به مکس ورشتپن تبدیل به دومین راننده جوانی شد که توانست در تاریخ فرمول یک روی سکو برود. عملکرد خارق العاده دیگر او در این فصل 2017 را می توان مرحله تعیین خط بارانی گرندپری ایتالیا نامید که توانست پس از لوییس همیلتون، دنیل ریکاردو و مکس ورشتپن در رده چهارم مرحله تعیین خط قرار گیرد و با توجه به جریمه های دو راننده تیم ردبول، مسابقه را از رده دوم شروع کند و تبدیل به جوانترین راننده تاریخ فرمول یک شد که در ردیف اول شروع مسابقه قرار گرفت.

فصل 2018، خودروی تیم ویلیامز به معنای واقعی یک افتضاح تمام کمال مهندسی بود و با هر تزریق مالی دیگری در طول فصل، خودروی ویلیامز نتوانست حتی کمی سریعتر شود. البته استرول و سیروتکین دو راننده ای بودند که تجربه توسعه فنی خودرو نداشتند و نمی توانستند آنچنان در مسیر توسعه هم کمک کنند. البته هرچقدر هم که این راننده ها با تجربه و عالی در توسعه خودرو بودند بازهم به نظر نمی رسید که خودروی تیم ویلیامز وضعیتش تغییری کند.

لنس استرول، دنیل ریکاردو، مهندس تیم ردبول و والتری بوتاس - گرندپری آذربایجان 2017

لنس استرول، دنیل ریکاردو، مهندس تیم ردبول و والتری بوتاس – گرندپری آذربایجان 2017

بعد از فجایع مالی تیم فورس ایندیا در فصل 2018، لارنس استرول فرصت را غنیمت دید و بالاخره این تیم را خرید و حدس بزنید چه کسی را به عنوان یکی از راننده های دو خودروی خودش برگزید!؟ بله پسرش.

اینجا بود که دوباره موجی از نفرت نثار استرول جوان شده بود و همه او را به عنوان “تنها و مهمترین عامل” خروج موقت یا دائمی استبان اکون راننده آکادمی مرسدس دیدند. در حالیکه متغیرهای زیاد دیگری بودند که دخیل بودند.

خودروی فصل 2019 تیم فورس ایندیا یا اسپورت پسا ریسینگ پوینت یا همان چیزی که کیمی رایکونن می خواست نام ببرد و حوصله اش را نداشت، کمی تا قسمتی ابری به مانند خودروی فصل 2017 ویلیامز بود و لنس استرول در بعضی از مسابقه ها از جمله مسابقه کانادا و آلمان عملکرد عالی را داشت و در مسابقه آلمان بهترین نتیجه تیم ریسینگ پوینت را رقم زد ولی در اکثر زمان های دیگر فصل در پشت سرهمتیمی خودش مسابقه را تمام کرده بود و در تک دور نیز رقیب خوبی برای سرجیو پرز سریع و باتجربه نبود. او قرار است برای فصل 2020 نیز برای تیم ریسینگ پوینت براند.

لنس استرول

لنس استرول

حال برگردیم به سوال خودمان، آیا لنس استرول اصلا خوب هست؟

بله که هست، او در مسابقات اصولا در مقایسه با همتیمی خودش آنقدر ضعیف نیست ولی چیزی که او بیشتر ضعیف است در یک تک دور بوده و باید این مسئله را حتما بهبود بخشد تا بتواند در مسابقه نتیجه بهتری را کسب کند.  طبق داده های خود فرمول یک از مسابقه اول تا دوازدهم، لنس استرول با اینکه امسال فقط یکبار توانست به مرحله دوم تعیین خط راه پیدا کند با اینحال توانست بیش از 44 سبقت رقابتی را در روز مسابقه به دست بیاورد و به نوعی جام پادشاه بیشترین سبقت ها را در این دوازده مسابقه به دست بیاورد. استرول کافیست که در روز شنبه عملکرد بهتری را داشته باشد زیراکه عملکرد روز یکشنبه وی واقعا خوب است. نکته بعدی این است که اگر ناملایمت هایی که همیشه علیه او در رسانه ها و همینطور از طرف مردم به او می شود را نگاه کنید او شدیدا تحت فشار است ولی با اینحال بازهم با این فشار فوق شدید و سنگینی که بر دوش های وی قرار دارد باز هم در مسابقاتی که همه چیز امکان رخ دادن قرار دارد او می تواند باز هم خودش را بالاتر از چند راننده قهرمان جهان قرار دهد و مسابقه را تمام کند. مسابقه باکو 2017 و هوکنهایم 2019 اثبات چنین حرفی بود. با اینکه او در چشم خیلی از مردم ممکن است “فقط” با پول پدرش به اینجا رسیده باشد ولی سوابق او نشان می دهد که او حتما یک سطحی از استعداد را دارد.

لنس، در ماه نوامبر سال 2019 مصاحبه جالبی داشت که در آن گفت:

سال اول حضور من در فرمول یک قابل مقایسه با سال دومم نبود، ما خودروی به مراتب قدرتمندتری در سال 2017 داشتیم. چیزی که من انتظارش را در پایان سال دومم داشتم بهبود عملکردم نسبت به سال اولم بود که به خاطر وجود یک خودروی فوق ضعیف و بد چیزی روی کاغذ نشان داده نشد ولی من شخصا معتقد بودم که به خودروی ویلیامز 2018 کنترل پیدا کرده بودم و نقاط ضعف و قدرتش را فهمیده بودم و دریافتم که چطور می توانم بهترین عملکردش را از آن استخراج کنم. برای شخص خودم، بودن در تیمی که سال پیش بودم یک مزیت بزرگ به حساب می آید و به این باور دارم. (در فصل 2020) به شما نشان خواهم داد که اگر بتوانم هر هفته مسابقه را انجام دهم می توانم به مراتب بهتر شوم. منظورم این است که می توانم تمام قدرت خودرو را به شکل های مختلف به نمایش بگذارم. در فرمول یک این کار سخت است ولی من فکر می کنم که تجربه ای که به دست آوردم به این موضوع کمک می کند.

شما چه فکری می کنید، آیا با تمام گفته هایی که در بالا گفته شد باز هم احساس می کنید که لنس استرول شایسته این همه ناملایمتی و توهین و نفرت هست؟

32 دیدگاه

    • Sohrab

      2

      1

      من باز رفتم خوندم The MindBlower دوست عزیز
      و کاملا درست میفرمایید (قانع نشدم)
      این دلیل نمیشه بگین چون توی فشار از طرف رسانه ها و مردم هست روی نتایجش تاثیر میذاره
      همین الان از همه بیشتر تحته فشار سب هست (حتی از طرف خوده تیم!!)
      منم میگم
      لیاقت این صندلی رو نداره

  1. alireza_h

    1

    0

    به عنوان یه سوسیالیست که می‌بایست به صورت ایدئولوژیک از سرمایه‌دارا خوشم نیاد، می‌گم اصلا این حس رو نسبت به لنس استرول ندارم!

    به نظرم توو کانتکستی که توش قرار گرفتیم باید افراد رو بدون توجه به طبقه اجتماعی‌شون قضاوت کرد. این بین لنس استرول چه بچه پولدار باشه چه مثه من کارگرزاده، وقتی داریم به عنوان یه راننده قضاوتش می‌کنیم تنها و تنها می‌بایست عملکردش پشت فرمون رو مد نظر قرار داد…

    • Amir5

      4

      4

      اومدم که بگم که رومن هفتمین راننده پر افتخار ۲۰۲۰ هستش واقعا اگه یک ماشین خوب بدن قهرمان میشه به امید موفقیت گروژان که این فصل ۱۷۵ مسابقه ای میشه

      • Mohammad44

        5

        1

        امیر چی تو رومن می بینی که ما نمی بینیم؟؟؟؟؟ خداییش این حجم از علاقه ای که تو به گروژان داری بی نظیره و اینکه بعید میدونم

      • |ZXE-LECLERC16|

        2

        0

        عزیزم کم کم دارم مشکوک می شم که نکنه تو خود رومن گروژانی که اومدی فارسی یاد گرفتی!!!
        🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

  2. 33🦁Ali

    4

    2

    آره استرول نسبت به ماشینش خوب تهاجمی هستش و شایستگی رانندگی تو فرمول وان داره و این حرف درستی هست که کنترل پدال و فرمون ملاک هست تو پیست نه پول..
    پیشاپیش هم عید کریسمس به همه دوستان و کاربران عزیز تبریک میگم و همچنین دوست عزیز آقای حسینی زحمت کش این سایت به شما🍻

  3. JJ_Formula1

    4

    3

    نه واقعا
    هر چقدر منصفانه نگاه می کنم بازم به نظرم شایسته نیست …
    باکوی 2017 که فقط یه اتفاق بود که فکر نمی کنم دوباره تکرار بشه (خیلی تلاش کردم نگم خوش شانسی محض بود.) … اون چیزی که همیشه مهمه میانگین عملکرد هست.

  4. Hasan Mohebbi

    5

    2

    منم با شما موافقم، جای کسی رو تنگ نکرده و تا حدی لیاقتش رو هم داشته. آلمان خداییش خوب بود.
    پول مثل جرقه سر شمع میمونه ولی اگه بنزین تو سیلندر نباشه ماشین روشن نمیشه. هیچ یک از راننده‌های فرمول یک نمیتونن بگن من بدون پول اومدم چون همشون به نوعی یک سری اسپانسر پوشتشون بوده و هست و اون اسپانسرا با پولایی که به تیم تزریق می‌کنند باعث میشه اون راننده‌ها وارد فرمول یک بشن و صندلی‌هاشون رو حفظ کنن. حالا بعضیا اون اسپانسر پدرشونه ولی بعضیای دیگه یه شرکت یا فرد غریبه.
    فقط مشکل اونجاست که خیلی استعدادهای زیادی هستند که اون جرقه اول براشون اتفاق نمی‌افته. چون فوتبال نیست که با یه توپ بتونی استعدادت رو نشون بدی. حتی فوتبالم که راحت میشه استعدادها رو پیدا کرد تو کشور ما ایران بهش بها داده نمیشه.

  5. maliak

    5

    4

    خدایی چقدر از بابای لنس پول گرفتین این مقاله رو بنویسید؟؟؟
    نه خدایی چقدر
    😂😂😂
    داداش بمنم ماشین لنسو بدن بالاخره احتمال داره یه سکو بگیرم

  6. Amin

    2

    8

    باکو ۲۰۱۷ رو که مدیون فتله!
    تعیین خط مونزا ۲۰۱۷ هم بسته ب ریسک راننده داره مثل فتل تو مونزا ۲۰۰۸
    آلمان ۲۰۱۹ هم باز همون بحث ریسک بود ک اومد رو اسلیک نرم و جوابشو گرفت
    من هم با دوستانی ک میگن میانگین عملکرد مهمه موافقم و همون جمله معروف که
    (با یه گل بهار نمیشه)
    استرول در کل از هم تیمی هایش ضعیفتر بوده و حداقل همین امسال راننده های با لیاقت تری نسبت بهش وجود داشتن ک بدون صندلی مونده بودن

    • Hasan Mohebbi

      1

      2

      الان دوستمون AMIR MH کجاست تا به عنوان یک هوادار موتور اسپورت بیاد از توهین به راننده ها جلوگیری کنه؟؟؟؟؟
      دوست عزیز امین جان الان شما میخواست استرول رو هیچی کنی مثال مونزا 2008 زدی؟؟؟
      داداش کم کم داره اخلاقت مثل اسطورت میشه.

      • Amin

        2

        2

        این برداشت شما از نظر منه! و متاسفانه یا خوشبختانه نمی‌تونم تغییری درش ب وجود بیارم!
        ولی یکم روشن تر میگم تا شاید فرجی بشه!
        پول و برد فتل تو مونزا ۲۰۰۸ و کوالی۴ لنس تو مونزا ۲۰۱۷ ارتباط مستقیم ب ریسک پذیری راننده داره!
        اونا ریسک کردن و نتیجشو هم دیدن
        ماشین فتل تو ۲۰۰۸ تو اون پیست مدعی نبود
        و با ریسک فتل ب پول رسید همچنین ماشین لنس!
        شما جایی میتونی بگی استعداد ذاتی بوده که طرف حداقل ۴ بار ی مسابقه یا تعیین خط شبیه ب اون رو داشته باشه!
        در مورد آذربایجان ۲۰۱۷ هم حرف خاصی ندارم همه میدونیم کی ب کی کوبید!

  7. Ezk1980

    3

    3

    خوندم ولی قانع نشدم ، در حد فرمول ایی یا فرمول ۲ هست ، در حد راننده رزرو هست اما وقتی هالکنبرگ یا اکون هستن حتی بنظرم د ورس و ورلاین هستن اون صندلی زیادشه

  8. NavasaN

    3

    3

    خیلی هم لایقه.اینو از ته دل میگم.اکثر بچه های با استعداد که خانواده ثروتمند دارن واقعا مظلومند.همه چی علیهشونه

  9. mehdi vettel

    5

    0

    طبق مسابقاتی که من از استرول دیدم

    تو تک دور به شدت ضعیف( حتی پارسال سیروتخین که سال اولش تو اف وان بود تو تک دور از استرول بهتر بود حالا سرجیو پرز که بماند)

    تو مدیریت لاستیک خیلی قوی نیست که میتونه به خاطر بی تجربگیش باشه

    یکی از بهترین های گرید تو استارت مسابقه است و رده های زیادی رو بدست میاره تو استارت همونطور که تو متن اشاره بهش شده

    تو مسابقات بارونی عملکرد خوبی داشته

    نمیدونم چرا ولی تو مونزا یه راننده دیگه میشه و خیلی خوبه
    امسال هم اگه سب مسابقه اش رو خراب نمی‌کرد احتمالا ششم میشد

    • mehdi vettel

      3

      1

      من خودم راستش دلی خوشی ازش ندارم به خاطر اون توهینش به سب ولی در کل یه چشمه هایی اومده
      حالا شاید خندتون بگیره ولی به نظرم من با آکون در یه سطحن
      آکون غیر از یه سومی تو تعیین خط بارونی و یه پنجمی تو اسپانیا 2017 چیکار کرده؟؟
      غیر از اینه که شانس بردن رو با یه حرکت احمقانه تو باکو 2017 از تیمش گرفت؟؟؟
      یه عده میگن استرول خوش شانسه که تونسته تو باکو سکو بیاره ولی به نظر یه راننده خوب راننده ای هست که موقعی که شانس میاره ازش استفاده میکنه
      باکو 2017 آکون هم شانس پودیوم و برد داشت ولی خودش از دستش داد با یه حرکت احمقانه

      • ....kh:n....

        3

        1

        باکو۲۰۱۷ هالکنبرگ هم شانس سکو داشت ۲۰۱۸ هم همینطور….
        آخه بعضیها هی میگن هالک هالک

      • mehdi vettel

        3

        0

        Kh. n
        موافقم
        هالک درسته راننده سریعی هست ولی وقتی بعد از ده سال نتونستی سکو بیاری یعنی یه جای کارت مشکل داره

  10. Reza.MC

    3

    0

    در جواب این سوال باید پرسید که اگه پدرش مالک تیم ریسینگ پوینت نبود آیا امسال استرول باز هم صاحب صندلی اف 1 می شد؟ فکر نکنم.

  11. itg

    1

    1

    من اینو به سرجیو پرز ترجیح میدم
    حیف زحماتی که اکون کشید و آخرش بخاطر پول مافیایی پرز، اکون اخراج شد
    منتظرم پشت ماشین رنو سرجیو پرزو زیر لاستیک ماشینش له کنه😂

  12. AHMADREZA_F1

    1

    0

    جوری از سوابق گفتین راننده های زیادی از این سوابق دارن و بعضا هم خیلی بالاتر استرول اگه راننده بود تو باکو آخر خط باید جایگاهشو حفظ میکرد فقط یک قدم مونده بود

دیدگاه خود را بیان کنید