فرمول یک ایران – تعیین خط فرمول یک بلژیک با یک دو مرسدس به پایان رسید و خبری هم از باران نبود. لوئیس همیلتون در هر سه مرحله تعیین خط سریع تر از هم تیمی خود بود.

امروز بدترین روز فراری بود و هر دو ماشین آن ها در مرحله دوم و در جایگاه های 13 و 14 حذف شدند. تنها ماشینی که در این مرحله از آن ها کندتر بود، جورج راسل در ویلیامز بود.

خلاصه‌ای از اتفاقات تعیین خط فرمول یک بلژیک 202018

مرحله اول تعیین خط

17:29 شرایط کلی پیست کاملا مناسب ماشین ها هست و از این بابت امروز موتور ها توی شرایط خوبی خواهند بود. البته 40% احتمال بارش باران وجود دارد.

17:29 تا به اینجای کار تمام پول پوزیشن ها به راننگان مرسدس رسیده است و میان رانندگان مرسدس هم، لوئیس همیلتون 4 و والتری بوتاس دو دفعه جایگاه پول را به دست آورده‌اند.

17:30 آغاز مرحله اول تعیین خط فرمول یک بلژیک 2020

17:31 رانندگان هاس به خاطر عوض کردن موتور، تمرین های جمعه را از دست دادند و حالا اولین رانندگانی هستند که به پیست آمده‌اند.

17:38 رانندگان ها و مک‌لارن در حال ثبت زمان هستند اما در نهایت این لوئیس همیلتون است که با 1:42.323 که سریع ترین زمان را ثبت می‌کند و پشت سر او با دو دهم ثانیه اختلاف، والتری بوتاس قرار گرفته است.

17:42 فعلا رانندگان فراری در جایگاه 14 و 19 هستند. سباستین فتل برای رسیدن به مرحله بعد باید حداقل سه دهم ثانیه سریع تر شود.

17:43 فعلا اکثر رانندگان به پیت برگشته‌اند. ورشتپن و رانندگان مرسدس احتیاجی به ثبت دوباره زمان در این مرحله ندارند.

17:45 اکثر رانندگان دوباره به پیست برگشته اند و فعلا پیر گسلی همه را پشت سرش نگه داشته است و با سرعت نسبتا کمی رانندگی میکند.

17:47 چارلز لکلرک فعلا در اوایل ترافیک است و دیگر نمی‌تواند از سلیپ استریم یا هوای ماشین های دیگر استفاده کند.

17:48 پایان مرحله اول تعیین خط فرمو یک بلژیک 2020

17:49 لکلرک به نظر می‌رسد که تمام تلاشش را کرده باشد اما در نهایت به جایگاه 12 می‌رسد.

17:49 لحظات بسیار حساسی است. سباستین فتل زمان سریع تری را نسبت به لکلرک ثبت می‌کند و هم تیمی خود را در خطر حذف شدن قرار می‌دهد.

17:50 مگنوسن کنترل ماشین را از دست داد و از پیست خارج شد. همزمان با او جورج راسل هم خودش را در جایگاه بسیار خوبی قرار داد و توانست به مرحله دوم برسد. نیکولاس لطیفی باز هم در این مرحله حذف شد.

17:50 رایکونن، گروژان، جیوناتزی، لطیفی و مگنوسن حذف شدند.

17:51 به نظر می‌رسد که سرعت فراری حتی از حد انتظار هم پایین تر است. هرچند که فنل اعلام کرده است که کمی با ماشین راحت تر است. به هر صورت سرعت فعلی آن ها اصلا با فصل قبل قابل مقایسه نیست؛ از جایگاه پول در 2019 تا جنگیدن برای رسیدن به مرحله دوم تعیین خط در 2020. لکلرک در رادیو گفت که ماشین حتما به قرار گرفتن پشت یک ماشین دیگر (tow) احتیاج دارد.

مرحله دوم

17:55 آغاز مرحله دوم تعیین خط فرمول یک بلژیک 2020

17:56 فتل لکلرک جزو اولین رانندگانی هستند که به پیست می‌آیند.

17:57 اکثر رانندگان لاستیک سافت را انتخاب کرده اند اما فعلا همیلتون در حال ثبت زمان با لاستیک مدیوم است. بوتاس هم پشت سر او است.

17:59همیلتون زمان 1:42.014 را ثبت می‌کند که حدودا یک دهم ثانیه از بوتاس سریع تر است.

18:00 جورج راسل در حال برگشتن به پیت است و زمان اولیه این مرحله را ثبت نکرد.

18:01 به نظر می‌رسد که لکلرک در انتهای پیست بخش کوچکی از ماشین خود را از دست داد. البته در گاراژ خبری از تعمیرات نیست. پیست فعلا خالی است.

18:07 تقریبا همه راننده ها به پیست آمده اند. دنیل ریکاردو دیگر نمی‌تواند به پیست بیاید و ماشینش مشکل دارد. رانندگان ریسینگ پوینت در خطر حذف شدن هستند.

18:09 ماشین های ریسینگ پوینت پنچم و ششم هستند.

18:09 لکلرک نمی‌تواند خودش را نجات دهد و فردا از جایگاه 13 رقابت را آغاز خواهد کرد. فتل فعلا زمانی ثبت نکرده است.

18:09 ساینز به جایگاه چهارم می‌رسد اما نوریس را در خطر حذف شدن قرار می‌دهد.

18:10 فتل هم در همین مرحله حذف می‌شود. لکلرک 13 و فتل 14. پشت سر آن ها جورج راسل قرار گرفته است.

18:15 پایان مرحله دوم تعیین خط و حذف شدن کویات، گسلی، لکلرک، فتل و جورج راسل

18:17 در در مرحله ای که گذشت، همیلتون جلوتر از بوتاس قرار گرفت. باید دید که این شرایط در مرحله آخر هم ادامه خواهد داشت یا نه. به نظر نمی‌رسد که مکس ورشتپن بتواند مرسدس را به چالش بکشد.

مرحله سوم

18:18 آغاز آخرین مرحله فرمول یک بلژیک 2020

18:20 تمام ده ماشین باقی مانده به پیست آمده اند. دنیل ریکاردو هم دوباره به پیست برگشته است.

18:23 اولین زمان را لوئیس همیلتون ثبت می‌کند: 1:41.451 تقریبا 0.5 ثانیه میان والتری و همیلتون اختلاف وجود دارد. باید دید که در ادامه چه می شود.

18:25 یک دور فوق العاده از دنیل ریکاردو! او ماشین رنو را با 0.032 ثانیه اختلاف با والتری بوتاس در جایگاه سوم قرار می‌دهد.

18:27 نوریس زمان خیلی بدی را ثبت کرد و دهم است. البته باز هم شانس ثبت زمان را خواهد داشت.

18:29 همیلتون اولین راننده در قطار است و والتری از خلا پشت سر همیلتون استفاده خواهد کرد. ثبت زمان برای جایگاه پول آغاز شده است!

18:30 پایان مرحله آخر تعیین خط فرمول یک بلژیک 2020

18:30 همیلتون در سکتور اول تقریبا دو دهم ثانیه سریع تر از هم تیمی خود است.

18:31 والتری بوتاس هم از خط عبور می‌کند و با نیم ثانیه اختلاف در جایگاه دوم قرار می‌گیرد!

18:31 ورشتپن سوم است. نوریس نمی‌تواند زمانش را بهتر کند و دهم تمام می‌کند.

18:32 عملکرد عالی دنیل ریکاردو که او را به ردیف دوم می‌رساند!! دنیل فردا رقابت را از جایگاه چهارم آغاز خواهد کرد.

18:33 همیلتون در رادیو از چدویک بازمن یاد می‌کند.

جدول تعیین خط فرمول یک بریتانیا 2020

ردهنام رانندهتیمزمان
1لوئیس همیلتونمرسدس1:41.252
2والتری بوتاسمرسدس+0.511
3مکس ورشتپنردبول+0.526
4دنیل ریکاردورنو+0.809
5الکس البونردبول+1.012
6استبان اکونرنو+1.144
7کارلوس ساینزمکلارن+1.186
8سرجیو پرزریسینگ پوینت+1.280
9لنس استرولریسینگ پوینت+1.351
10لندو نوریسمکلارن+1.405
11دنیل کویاتآلفاتاوری1:42.730
12پیر گسلیآلفاتاوری1:42.745
13چارلز لکلرکفراری1:42.996
14سباستین فتلفراری1:43.261
15جورج راسلویلیامز1:43.468
16کیمی رایکوننآلفارومئو1:43.743
17رومن گروژانهاس1:43.838
18آنتونیو جیوویناتزیآلفارومئو1:43.950
19نیکولاس لطیفیویلیامز1:44.138
20کوین مگنوسنهاس1:44.314

153 دیدگاه

      • ⊙● Schumattel ●⊙

        12

        1

        * تو در و دیوار اتاقت پوستر ماشینای فراری رو چسبوندی مث مدل لافراری یا کالیفرنیا ک خیلی تند هستن اون وقت فک میکنی بخاطر اسم تیم تو فرمول یکم همون قدر قویه . دقیقا طرز تفکری ک بینوتو داره و ب همین دلیل هیچ کاری نمیکنه و دست رو دست گذاشته چون فک کرده فقط با اسم میشه سرعت آورد . فتل راننده نیس ؟ * فتل چهارمین قهرمانی خودشو بدست آورده بود در شرایطی ک همیلتون چون فقط ” ماشین ” خوبی نداشت * شده بود تو کسب قهرمانی های مسلسلی . بی زحمت ب تلمتری های ماشین ها هم ی نگاه فقط ی نگاه بندازی بد نیستا ؟! تلمتری ک نشون میده تو مستقیمی فتل با نهایت سرعت ثبت شده تو امروز ( ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت ) ولی ب ماشین آلفاتاعوری نمیرسه !!!! اون موقع بازم میگی sf1000 فوق العادس ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟! ( در ضمن خود بینوتو گفته بود ک ماشین امسالمون رو ب پایین هس و میخایم روی ماشین ۲۰۲۱ کار کنیم حالا نمیدنم شما چطوری گفتی فوق العاده ؟! )

      • محمد امین جعفری

        2

        5

        نه بابا ببخشد که فتل ۴ دوره قهرمان جهان شده
        لکلرک هم توی ۲ سال حضورش تو فرمول یک ۲ قهرمانی کسب کرد

      • Senna

        11

        0

        “محمد امین جعفری”
        لکلرک 2 برد کسب کرده نه دو قهرمانی!

      • Yasxx2

        17

        0

        از همون اول فصل گفتیم فراری ماشین قوی نیاورده اما شما معتقد بودین فتل راننده نیست

        خوشحالم که به راه راست هدایت شدین😂

      • |ZXE-LECLERC16|

        3

        0

        AmirXero:
        چون مابقه دوم بحرین توی حالت اور ترک پیست صخیر برگزار میشه
        یه جوریه که کلا سکتور 2 و کفی دی آر اس دوم حذف می شن
        انگار پیست یه مربعه که ضلع بالاش ترن هواییه و بقیه اش کفی!

      • siamak

        11

        4

        ببین مهریار ، الآن موقع شتلک و متلک پرانی نیست ، اعصاب معصاب درست حسابی ندارم با این شاهکار امروز فراری !!…………

      • Mahmood.gh

        9

        2

        مهریارجان هنوزم زوده چون این فراری بد هست ولی ن ب اندازه ویلیامز
        احتمالا فراری ها یکیشون امتیاز میگیره و ویلیامزها هم 19 و 20میشن

      • mohammad

        10

        0

        حالا حرص نخور سیامک جان شوخی کرد

        ولی واقعا داریم مثل قدیم رقابت بین فراری و ولیامز رو میبینیم :)) البته اونقدر قدیم رو من یادم نمیاد

      • Mehryar Salehi

        10

        2

        محمود جان ۱۰۰٪ همینطوره که میگید…این بیشتر یه شوخی بود با پدرم وگرنه نه فراری هنوز اونقدر بیچاره شده که با ویلیامز بجنگه نه ویلیامز اونقدر پیشرفت کرده که بتونه تو حالت عادی با فراری رقابت کنه…هرچند اصولا من قبلا هم که با ایشون شرط بندی میکردم تقریبا مطمئن از باخت بودم اما خب…هیجانش، ارزششو داره.

      • Hassan Mohebbi

        3

        6

        دوست عزیز مهیار جان به نظرم تو ماشین برابر هم راسل به گرد پای لکلرک و مکس نمیرسه. شاید بتونه با لندو و البون برابری کنه ولی با لکلرک و مکس عمرا.

  1. JBjb

    19

    5

    خیلی منتظر این روز و تعیین خط گرندپری بلژیک بودم

    با وجودی که دلم میخواد بخاطر جذاب شدن این مسابقات سرد خواب آور و قابل پیش بینی تمام تعیین خط ها و مسابقه های 2020 و 2021 بارونی باشه تا مقداری جذابیت و اتفاق اضافه شه، ولی تعیین خط امروز رو نمیخواستم بارونی بشه بخاطر روشن برخی حقایق

    شکایت تیم ها از موتور فراری هم توی 2018 بود قبل از اینکه فراری 7 مسابقه آخر 2018 ماشینش رو با بهانه آپدیت و تونل باد کند کنه تبدیل به فرغون کنه و هم 2019..ولی مدرکی که پیدا شد توسط مهندس ردبول و باعث محکومیت فراری و اثبات غیر قانونی بودن موتوری و تخلف سوخت فراری شد فقط برای 2019 هست که رسما اعلام شده..

    خب تایم امروز Q2 دو فراری که 13 و 14 شدن رو مقایسه کنید با سال 2018 و همین Q2 که تایم 1:41.501 بود!!!! چیزی جز اثبات صد درصدی و قطعی تخلف موتوری توی 2018 هست؟! مگه میشه یه تیم بدون تغییر ابعاد ماشین و تغییرات موتوری فیا نسبت به دو سال قبلش 3 ثانیه کند تر بشه؟ ( Q3 سال 2018 بارونی شد که به دلیل دانفورس پایین اون سال پول رو از دست فراری ولی مسابقه هم 2018 و 2019 رو فراری به راحتی توی همین اسپای بلژیک برنده شد.)

    و جالبتر اینجاست که تایم های امروز فراری ها حتی از تایم های 2017 فراری ها با اون ماشین دانفورس بالای 2017 تو این پیست سرعتی و پرمستقیمی بیشتره!!!!! یعنی موتور پاک 2020 فراری درستکار 2020 از موتور 2017ش هم ضعیف تره ببینید که این قضیه چه سر درازی داشته و تیم مهندسی و مدیریتی فراری از این تخلف سوخت و خلا قانونی که پیدا کرده بودند هر وقت میخواستن استفاده میکردن و هر وقت بهشون مشکوک میشدن یا شکایت بود یا احساس خطر استفاده نمیکردن ماشین رو کند میکردن!

    • mehdi vettel

      15

      2

      دقیقا
      یادمه تو روسیه 2018 یهو فراری 0.7 از مرسدس کندتر شد اونم موقعی که همه میگقتن موتور فراری مورد داره و موقعی که هنوز رقابت قهرمانی بود
      بعد خود مدیرای فراری میگفتن آبدیت آیرو جواب نداده وگرنه موتور مشکلی نداره
      تو آمریکا پارسال هم موقعی که بعد از هفت مسابقه پشت سر هم پول زدن فراری، همه به موتور مشکوک شدن یهو ماشین کند شد و لکلرک با اختلاف یک دقیقه ای نسبت به بوتاس مسابقه رو تموم کرد

      به قول ورشتپن فراری که تقلب نمیکنه یه فراریه کنده

      • ALEX-ALBON

        6

        0

        دقیقش این بود
        یک فراری درستکار یک فراری کند است) و چقدرهم بجا و درست گفته بود.
        اعتباری برای فراری باقی نمونده دیگه
        کم کم مرسدس میشه برند ف1

    • رضا red horse

      13

      2

      JBjBعزیز
      به عنوان طرفدارفراری باهاتو موافقم ،و یاد این مثل افتادم که میگه بارکج به منزل نمیرسه….
      ودارن نتیجه اون تقلبشون رو به این شکل پس میدن، توپیستی که هرسال براحتی اول میشدن الان به q3نمیرسن،امیدوارم زودتر به مسیر درست برگردن ،وبینوتو رو هم کنار بزارن از سمت مدیر f1فراری

    • Siya

      7

      12

      آفرین کاری که فیا نمیتونه بکنه شما الان انجام دادی اثبات کردی رسماااااااا بابا دمت گرم
      الان استاد فقط میخواستم بدونم تیمهای دیگه تضمین میکنید هیچ مشکلی ندارن و پاکه پاک هستن ؟
      در ضمن چیزی هم از توسعه و مدت زمانش میدونید؟
      به نظرتون فراری از رنو موتور بگیره چطوره ؟

      • رضا red horse

        6

        0

        فیا تو داستان سوخت موتور ،فراری رو محکوم کرد ،فقط نتایج تحقیقات طبق توافق دوطرفه پنهان موند،درضمن جریمه ایی هم برای فراری درنظرنگرفتن
        مامحکوم نکردیم دوست گرامی!!!!!

  2. HamidFTN

    22

    1

    تمام تيم هایی که از موتور فراری استفاده میکنن بدتر از سال گذشته هست و این تقلب در موتور پارسال رو به واقعیت تبدیل میکنه

    فصل افتضاح فراری و مدیریت بدتر از اون

      • Behrooz

        4

        0

        رنو تو پیست های سرعت بالا کلا خوبه مثل اینجا و مونزا ، پارسال هم همین قضیه بود و تو مونزا هم چهارم و پنجم شدند اگر اشتباه نکنم ، مشکلشون تو پیست هایی مثل اسپانیا هست که اکثر پیچ ها سرعت پایین هست .

  3. Amin

    16

    3

    فراری فقط ب خاطر راننده هاش ب کیودو رسید
    چه کردن رنو ها
    ریسینگ پوینت هم دیگه کارش تموم شده چون توسعه ای در کار نخواهد بود از مسابقات بعدی جایگاهشون یواش یواش پایینتر هم میره
    راسل شاید میتونس تایم بهتری تو کیودو بزنه چون یک دور زد
    ستاپ ردبول و رنو برا سکتور یک و سه بسته شده برعکس مرسدس که ستاپ رو بیشتر برا سکتور ‌‌‌‌‌‌دو در نظر گرفتن
    شاید فردا تو استارت بالای اوروژ مکس از بوتاس رد بشه و البته ممکنه ک بوتاس هم از لوییز رد بشه

  4. Amir Bagheri

    10

    2

    سلام. سلام.
    تبریک بسیار به لوئیس، طرفداران خوبش، و خودم!😁
    همچنین تبریک بسیار به والتری و طرفداران خوبش.👌🏻
    و تبریک فراوان به مکس و طرفداران خوبش.👌🏻
    آقا این رنو چقدر خوب بود!👌🏻
    طبق روال امسال، نوریس هم که به Q3 رسید. ایول بهش!👌🏻

  5. قلندر

    15

    4

    امسال چقدر لویس خوشحال بعد هر مسابقه و تعیین خط، فکرشم نمیکرد به این راحتی بتونه هفتمیو امسال بگیره بوتاسم که میدونستیم راننده نیست ولی امسال داره قشنگ این نشون میده

  6. Schwaben

    13

    1

    امیدوارم وتل ی تصمیم اساسی بگیره و اونم (بازنشستگی برای ی ورزشی که کیمی 41 ساله هم هست و سب تنها 33 سال هست 8 سال اختلاف و فاصله 2 سالی با لوییزی که توی اوجه کلمه مناسبی نیستی)
    ولی وتل باید فکر رفتن به ریسینگ پوینت رو هم سرش بندازه بیرون
    فصل 2017 و 2018 دوست داشتم امتیازات تا ابوظبی برابر باشه و ریس اخر قهرمان فصل مشخص بشه (برام فرقی نداره لوییز قهرمان بشه یا سب) ولی تیمی حتما مرسدس!
    اما سب وتل باید از فرمول یک بره
    ریسینگ پوینت اون تیمی که وتل برای پودیوم بخواد باهاش رقابت کنه نیست .

  7. mahyar

    12

    1

    به شخصه به عنوان ی فن فراری تمایل دارم بدونم فراری پارسال دقیقا” چیکار کرده . ولی مثل این که این قصه سری دراز دارد .
    این که رنو ها اینقدر خوب بودن هم بسی حال کردم . فقط امیدوارم فردا ردبول مادربزرگ نباشه .

  8. شاهین

    14

    1

    بوتاس واقعا لیاقت توی مرسدس بودن رو نداره. نیم ثانیه عقب تر از همتیمی. هیچ روحیه جنگندگی نداره. البته برای مرسدس این ترکیب عالیه. یکی قهرمانی رانندگان رو میگیره و اون یکی هم امتیاز لازم رو برای قهرمانی تیمی جمع میکنه
    فراری هم که بره خدا رو شکر کنه همون اول حذف نشدن و یه مرحله اومدن بالا
    ریکاردو هم نشون داد که ماشین خوب بهش بدن هنوز توانایی بالایی داره

  9. 33🦁Ali

    18

    3

    از مصاحبه دیشب لوئيس که میگه ردبول تو اسپا دست بالاتر داره یکی نیست الان بهش بگه خودتی یا ما….
    با احترام به طرفداراش بوتاس حقش هست همین نائب قهرمان هم نشه با این ماشین حیف.

    • mehdi vettel

      19

      3

      از این مصاحبه ها زیاد میکنه
      تازه مکس رو هنوز به عنوان یه رقیب قهرمانی جهان نمیبینه و خیالش از بابت ماشین راحته وگرنه روزی دوتا مصاحبه از ماشین ردبول میرفت

    • بیژن

      7

      5

      ردبول خیلی بهتر شده تو تعیین خط ،
      خدایی اگه لوئیز دورش بدون نقص نبود فاصله خیلی کم میشد .
      تو سرعت مسابقه ای مطمئنم ردبول خیلی نزدیکه .
      آپدیت های ردبول خوب جواب داده .
      آلبون خیلی اوکی شده با ماشین و طبق مصاحبه اش بهتر شده ماشین .
      مسابقه جذابی داریم فردا

      • ALEX-ALBON

        4

        4

        امیدوارم آلبون خوشحالمون کنه..آلبون اگه روزش باشه بوتاسم میگیره بوتاس حقش نیست این سکوهایی ک میگیره.. حیفه براش.

      • akrh78

        5

        1

        ریس پیس مرسدس کلا تو یه لیگ دیگه بود دیروز
        فردا اگه مکس تونست تا پیچ 5 از مرسدسا رد بشه که هیچ وگرنه تا اخر مسابقه تو رده سوم برا خودش دور میزنه

  10. علیرضا

    7

    0

    خدای من…..آقا من فقط میتونم یک حدس بزنم اونم توافق فیا با بینوتو
    فصل بعد قدرت موتوری شما باید از همه ضعیف تر باشه که میانگین این دوسال با بخش نامه بخونه…
    اخـــــــــــــه مگه داریم مگه میشه
    نابودمون کرده رفته این مرتیکه
    فقط اعتبار فراری در میان نیست اخه این چه ماشینیه اگه نمیتونی رقابت بکنی یا ماشینت رقابتی نیست شبانه روز تلاش بکن‌ چون فصل آینده ای هم هست گه همچنان قوانین بر پایه قبل باشه
    فراری قلب فرمول یک هست قلب نه‌ دل و روده که بگیم این هم میگذره
    ‌کاش میشد بفهمیم دقیقن چی تو سر این مرتیکه هست اما از اینکه تا الان هزاران هوادار رو دق داده شکی نیست

  11. بیژن

    15

    3

    تبریک به راننده رکورد شکن خودمون و طرفدار های عزیزش
    _پول پوزیشن
    _ششمین پول پوزیشن
    _ رکورد پیست
    _۹۳ پول پوزیشن
    چه دورهای فوق العاده ای زد لوئیز
    دنیل هم عالی بود طبق انتظارم
    تیم ها با موتور فراری به کیو ۳ نرسیدن هیچکدوم ، هر دو تیم با موتور رنو رسیدن کیو ۳ ، همه راننده ها جالب بود .

  12. mohammad

    13

    5

    یادتون میاد کرافتی 2018 گزارش می کرد
    با اون لحنش فریاد زد
    But here comes Sebastian Vettel ……

    و اون سبقتی که که از همیلتون گرفت تو اوروژ

    و همه مرسدس ها رو پشت خودش نگه داشت

    حال ببین آخه چرا

    • ALEX-ALBON

      7

      8

      لویس یکشنبه بلزیک
      لویس(ماشین ارتعاش دارد) فست اسلپ
      لویس(ماشین یه مشکلی داره حس میکنم(فست …
      لویس (ماشین کج شده) فست …
      لویس(ماشین کنده) فست …
      لویس(..فست
      لویی(فست..
      لو.. فست
      فست
      فست..
      امیدوارم حق مطلب ادا کرده باشیم.

      • ALEX-ALBON

        1

        2

        Fastboy 44
        صزفا بخاطر تزریق هیجان ب طرفدارا بود و کمی لبخند..
        تازه خودمم لایک دادم ب کامنت خودم خخخ

      • |ZXE-LECLERC16|

        3

        0

        اینو یادت رفت:
        لوئیس:موتور ترکید دارم پیاده می شم-نیو لپ رکورد!

  13. Ghombolfang

    9

    0

    واقعاً فراری باید یه فکری برای این وضعیت خنده دارشون بکنه و جماعتی رو خصوصاً در ایران ! از نگرانی در بیاره.
    ایول به خودم که راننده های مورد علاقه ام اول ، سوم ، چهارم ، پنجم ، هفتم و … شدن.

  14. بیژن

    11

    0

    قدر اریوبنه رو ندونستین اینم نتیجه اش ، اون موقع یادمه همه اونو مقصر میدونستن واسه قهرمان نشدن ،
    همیشه همینه قدرشناس نباشی یکی میاد بدتر .
    مثل الان ما که کلید ساز اومده نابودمون کرده .

  15. حمید رضا

    11

    1

    مکس ورشتپن با tow آلبون به این تایم رسید
    بوتاس نشون داد که شخصیت قهرمانی رو نداره (البته خیلی وقته اینو ثابت کرده)
    فردا توی دور اول ماشین های رنو و ساینر خیلی خطرناک هستند هر سه تاشون چندین بار سریعترین سکتور اول زدند
    خدا کنه فردا بارونی باشه یک هیجانی ببینیم و گر نه باید شاهد دو بار لپ شدن فراری ها باشیم

    • a Ferrari lover

      10

      0

      ببین فردا بارون بیاد مونزا هم بارون بیاد بحرین که بارون نمیاد تو این دور بلند بحرین حداقل فراری 5 بار لپ میشه حداقل
      فردا نمیبینید من نتیجه رو میگم همیلتون اول مکس دوم بوتاس سوم یه مکلارن چهارم البون پنجم بقیش هم مهم نیست رنو ها هم یکی تو دیواره اون یکی هم انقدر گند زدن با استراتژی که داره برای امتیاز میجنگه

  16. Mehryar Salehi

    17

    1

    آفرین به جورج، بازم تواناییش رو توی تک دور نشون داد.
    درسته موتور مرسدس دارن اما از طرفی هم درگی-ترین ایرودینامیک گرید رو داره FW43.واقعا نیاز به یک لپ بینظیر داشت تا بتونه برسه به Q3.

    اختلاف لپ تایمها تو سکتورهای مختلف بین هم تیمی ها خیلی جالب بود.اگر اشتباه نکنم ساینز سکتور ۱ رو ۳۰.۱ زد که سریعترین تایم بود…نزدیک به ۵ دهم از هم تیمیش سریعتر و حتی بهتر از همیلتون.فردا اگر پیش بینی هوا درست باشه، این گرید خیلی خیلی میتونه جابجا بشه.

    عملکرد فراری هم واقعا عجیبه…حتی آلفا و هاس هم نسبت به سال قبل سریعتر بود تایمهاشون.فقط فراریه که با لاستیک نرمتر امسال، بازم نیم ثانیه کند شده…تنها موتور نیست که نیاز دارن، این تیم به یه پکیج آپدیت شده کلی نیاز داره.

    درباره راننده ها هم که فقط میشه آرزو کرد زودتر ۲۰۲۱ تموم بشه و آلبون و بوتاس برن از تیمهاشون.شاید داشتن ۲ تا راننده دوم برای مدیران تیم جذاب باشه اما دیدن اینکه سب و شارل و لاندو و احتمالا از سال آینده فرناندو و (بنظر بنده) راسل دارن میانه جدول دور میزنن و این دو نفر، دوتا از بهترین صندلی های گرید رو خراب کردن، برای طرفداران این ورزش اصلا لذت بخش نیست.

    • Soheil

      4

      2

      واقعا حیف این راننده هایی که گفتید (و صد البته شارل که راننده مورد علاقه خودمه) نمیتونن توانایی های خودشون رو نشون بدن اونوقت کسایی مثل آلبون و بوتاس با داشتن ماشین های خیلی خوب کار خاصی نمیکنن. البته به مرسدس واقعا نمیشه ایرادی گرفت چون دقیقا همین کارو از بوتاس میخوان و نتیجه هم میگیرن دیگه اما استراتژی ردبول رو برای آلبون درک نمیکنم! پارسال یادمه یکسری شایعات پخش شده بود که ماشینی که ردبول به گسلی داده با ماشین مکس فرق داره، الان یا این شرایط هست یا اینکه آلبون راننده ضعیفیه که در هر دو صورت نمیفهمم چرا ردبول داره این شرایط رو ادامه میده!

      • ALEX-ALBON

        0

        0

        ب همون دلیل ک مرسدس داره این شرایط و ادامه میده دوست محترم

  17. AHMADREZA_F1

    5

    3

    ریکاردو سریعتر بوده اینو از تایم اوکون میشه فهمید!
    اگه والتری یا ورشتپن یکیشون خراب کنه فرصت خوبی برای سکو ریکاردو و آلبون هست!

  18. Jingoozz

    7

    8

    نظر کارشناسی بنده اینه که اتفاقاً موقعیت جالبیه که نبرد تنگاتنگ فراری ها و جییوو همیشه کبیر رو در این پیست زیبا شاهد باشیم البته که کیمی هم نشون داده در این پیست حرفهایی برای گفتن داره و داره فشار میاره خودش رو در آخرین فصل حضورش ، به طرفدارای آلفارومئو اثبات کنه…

    • Ali seb

      8

      1

      کیمی داره فشار میاره ؟ شوخی جالبی بود
      شما برو فکری به حال جیو جونت بکن که از کیمی بی انگیزه با ۴۱ سال سن شکست خورده
      گرنده کیمی ⁦❤️⁩

    • akrh78

      6

      0

      کیمی تو این پیست حرفی برا گفتن داره؟ کیمی کینگ اسپا هست ولی دیگه حسش نیست به پای چپشه همچی (منظورم پدال ترمزه ها)

    • ALEX-ALBON

      1

      0

      رایکننداره فشار میاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      شما هروقت یه ماشین در حد ردبول و مرسدس زیر پای کیمی بندازی اوموقع بهت نشون میده معنی فشار آوردن و
      داداش کیمی فقط داره یکمی تفریح میکنه..با این ماشین

  19. Mohammad44

    3

    2

    به نظرم تفاوت تایم لوییس و بوتاس به خاطر ستاپ هست چون پیست سرعتیه و مهارت راننده تاثیر کمتری نسبت به پیست های ایرودینامیکی داره
    حدس من اینه که لوییس و مرسدس سر بارون قمار کردن چون ماشین لوییس تو مستقیمی ها آخر بود و لنس اول
    و اگه بارون نیاد مکس نه تنها برای بوتاس بلکه برای لوییس هم دردسرساز میشه حتی بیشتر از سیلوراستون
    این نظر منه و اگه نادرسته لطفا دوستانی دقیق تر می دونن اصلاحش کنند

    • mehdi vettel

      7

      1

      اگه بارون هم نیاد ، با توجه به اینکه پکیج با دانفورس بالا برا لوِئیسه مشکلی پیش نمیاد چون لاستیک خوره کمتری نسبت به بوتاس داره احتمالا فردا

      لوئیس اگه از چنگ مکس و بوتاس تو دور اول قصر در بره احتمالا با اختلاف اول بشه

    • akrh78

      5

      1

      ینی اسپا تکنیکال نیست؟ درسته سریعه ولی راننده رو شدیدا به چالش میکشه تا روی لیمیت باشه
      در مورد مکس هم حتی اگه سیل و طوفان و زلزله هم بیاد نمیتونه ببره، مگر یه دور اول فوق العاده بزنه و مرسدسا خوب نباشن

  20. THE MINDBLOWER

    7

    1

    من از اینکه فراریا به q2 رسیدن حقیقتا ناامید شدم. کاش حذف میشدن تا رسوایی بوجود میومد. واسم مهم نیست بینوتو چرخه راه انداخته یا نه باید بره نه کمتر نه بیشتر.
    موتور رو تقلب کردین باشه خو لعنتیا چرا شاسی‌اون خوب نیست؟؟؟ چرا ماشین راه نمیره تو مستقیمی؟؟؟ چقد ماشین باید مید-کورنر کم‌فرمانی داشته باشه؟؟؟ اینا ربطی به توافق با فیا نداره. اینا طراحی این ماشینو از ثلث اول ۲۰۱۹ شروع کردن و این شده نتیجش؟؟؟ کجا طراحی کردن؟؟؟ تو افیس یا پاب؟؟؟
    بگیرین این * رو بندازین بیرون تا کی حقارت باید بکشیم؟؟؟

    • Schwaben

      4

      0

      the mind
      من ی سوال خیلی مبهم برام بوجود اومده
      چطور مرسدس میتونه با فاصله ی ثانیه پول بزنه
      ولی فراری بخواد ازش شکایت میکنن
      (خواهشن جبهه نگیرید)
      منظورم اینه فراری ی خلع هم نمیتونه پیدا کنه
      پارسال بعد از نیم فصل ی هو هفت تا ریس پول میزدن
      3 تا برد پشت سرهم (پول مونزا و سنگاپور)
      خب دیگه خیلی مشکوکن خیییلییی

      • THE MINDBLOWER

        7

        0

        ببین یه چیزی هست بهش میگن فیا، این “چیز” همه تیما رو بررسی میکنه ماشینشونو و اکه تیمی شفاف‌سازی بخاد(مثل ردبول علیه فراری) اونو بررسی میکنه و اگه لازم باشه وارد عمل میشه.
        حالا فراری اون برتری رو با تقلب بدست آورده بود و باید از دستش میداد و قدرت فراری هم خیلی عجیب غریب بود خداییش.
        اینم مطمئن باش حداقل مارکو و هورنر یه درصد بتونن مرسدس کند کنن شک نمیکنن و وارد عمل میشن مقل اعتراض به دَس اینجا فرمول‌یک جایی که برنده تو پیست مشخص نمیشه، برنده بیرون از پیست برنده میشه یه بخشیش تو کارخونه صورت میگیره و یه بخش مهم‌تر تو روابط سیاسی هست که تیما دارن باهم(ابیتیبول فصل۱ درایو تو سروایو: نه بعنوان همیشه مدیر تلاش میکنی برتری تیمتو پررنگ تر کنی و برتری تیمای دیگه رو خنثی کنی.
        مثل کاری که ردبول با فراری کرد
        پس الکی جبهه نگیریم بهتره؛ منم عشقم فراریه و تا ابدم میمونه ولی وقتی لیاقت بردن وجود نداره یا میخان با تقلب به جایی برسن باید گفته بشه و مذموم هم باشه.

      • Schwaben

        4

        0

        ممنون ازت بابت راهنمایی
        اخه برام سوال بود ماشاالله مرسدس 1 ثانیه اختلاف میندازه توی تعیین خط کسی جیکش بلند نمیشه!
        متاسفانه شرایط الان فرمولا یک به عنوان ورزش تلقی نمیشه به عنوان رقابت بین کمپانی هاست همین کار رو کردن که نمیتونیم خودروساز هایی مثل پورشه رو ببینیم.

      • Mehryar Salehi

        6

        0

        Mindblower،
        دقیقا…صرفا مشکل از موتور نیست.
        قصدم این نیست که افت شدید قدرت موتور فراری رو کتمان کنم اما این لیست کاملا گویا هستش :

        (اختلاف بهترین تایم کوالیفاینگ امسال و ۲۰۱۹)

        ویلیامز ۴.۱ ثانیه سریعتر
        آلفاتائوری ۳.۷ ثانیه سریعتر
        مک لارن ۲.۴ ثانیه سریعتر
        رنو ۲.۲ ثانیه سریعتر
        ریسینگ پوینت ۲.۲ ثانیه سریعتر
        ردبول ۲ ثانیه سریعتر
        مرسدس ۲ ثانیه سریعتر
        هاس ۰.۹ ثانیه سریعتر
        آلفارومئو ۰.۴ ثانیه سریعتر
        ———–
        فراری ۰.۵ ثانیه کندتر

        همونقدر که فراری از افت قدرت موتورش ضربه خورده، هاس و آلفا هم ضربه خوردن.اگر تو اختلاف زمان این دو سال متغیر PU رو حذف کنیم، فراری صرفا به اندازه هاس هم کارش رو درست انجام میداد تو بخش های دیگه (ایروداینامیک، گیربکس، تعلیق) الان دومی برای شارل بود نه بوتاس.

        تاثیر موتور بزرگ بوده اما ظاهرا مشکل اصلی جای دیگه هست.وضعیت دو تیم دیگه با موتور فراری به وضوح این موضوع رو نشون میده.

        این طراحی، هرچی که هست یک مشکل اساسی داره که داره درگ بالا بدون بوجود آوردن دانفورس ایجاد میکنه.طرفداران ویلیامز اصلا با این مشکل نا آشنا نیستن و اتفاقا کسی که مشکل درگ بالا رو برای ما آورد، مسئول بخش ایرو فراری بود (Eric DeBeer) که سال ۲۰۱۷ اومد ویلیامز و ماشین ۲۰۱۸ و طراحی اولیه ۲۰۱۹ کار ایشون بود.چیزی که در حقیقت بیس لاین ماشین امساله و هنوز تیم نتونسته بطور کامل اشتباه ایشونو پاک کنه.

        ظاهرا هنوز طراحی یک بلوک سیمانی و فرستادنش به پیست، چندتا طرفدار تو بخش ایروداینامیک فراری داره.

    • akrh78

      4

      0

      هیچکدوم
      توی پینت ویندوز طراحی کردن
      فراری مثل اونایی هست که از جلسه امتحان که میان بیرون کتاب و جزوه و همچیو نیست و نابود میکنن
      شایدم شاسی 2017 رو شانسی ساختن یا مغزشون (؟!) رو ریست فکتوری کردن

      • mohammad

        4

        0

        فکر می کنم 2017طراحی برگرده به جمیز الیسون

  21. mehdi vettel

    9

    0

    نمیدونم فردا بارون بیاد خوبه یا بد
    از یه طرف مسابقه غیر قابل پیش بینی میشه و سب و لکی میتونن یه کارایی بکنن

    از یه طرف اینقدر دانفورس ماشین رو پایین آوردن که سب تو اسپید ترپ بالای اوروژ سریعترین بود اونم با اون موتور داغون ولی حدود 1.7 ثانیه نسبت به مرسدس ها تو سکتور دوم تایم از دست میداد و ماشین کلا گریپ نداشت و احتمالا تو بارون ماشین چسبندگیش صفر باشه

    از یه طرف دیگه معمولا ماشینایی که میل به کم فرمونی دارن تو بارون عملکرد بهتری دارن

    در هر صورت هر رده زیر 8 برا سب یا لکلرک حکم برد رو داره تو مسابقه فردا

    • siamak

      9

      0

      مهدی جان ، ستآپی که فراری برای اسپا انتخاب کرده ستاپ با دانفورس پائینه تا بتونن به تاپ اسپید بالاتری دسترسی داشته باشند .
      این ستاپ در پیست بارانی فاجعه است ! چون در شرایط خیس پیست ماشین دارای دافورس کمتر زودتر دچار پدیده Aquaplanning یا همون هیدرو پلانینگ میشه . در این شرایط فقط مگه مهارت زیاد راننده بتونه ماشین رو از گرفتاری آکواپلاننینگ رهائی ببخشه و قابل کنترل کنه ، که درهر صورت شرایط ، شرایط ریسکیه . به همین جهت من آرزوی ریس در شرایط بارانی رو نمیکنم ! … لطفا اگه نظرم اشتباهست منو تصحیح بفرمائید .

      • mehdi vettel

        4

        0

        کاملا درست میگید سیامک عزیز
        منم اشاره کردم ماشین تقریبا دانفورس نداره و این اصلا برا شرایط بارونی خوب نیست

        ولی یه خصوصیتی که ماشین فراری داره و منو امیدوار میکنه میل به کم فرمونی ماشین هست
        معمولا تو شرایط بارون چسبندگی عقب ماشین خیلی کم میشه و ماشین میل به بیش فرمونی پیدا میکنه و اونوقت ماشینایی که ذاتا کم فرمونن تو این شرایط عملکرد بهتری دارن مخصوصا در پیچ های با سرعت بالا

        اگه بخوام یه نمونه مثال بزنم میشه گفت پیچ 1 هوکنهایم تو مسابقات پارسال که سب اونجا تقریبا نسبت به همه سریعتر بود و زمان کسب میکرد ولی راننده های مرسدس خیلی اون پیچ مشکل داشتن

      • siamak

        2

        0

        مهدی عزیز ، ممنون از توضیح مثل همیشه فنی شما .
        قبل از هرچیزی خدمتتون عرض کنم که کامنتهای شما رو اغلب با علاقه دنبال میکنم ، چراکه اکثرآ حاوی مطالب فنی است که اصلا این حقیر بخاطر یادگیری همین مطالب به عضویت این سایت درآمده ام . ولی با عرض معذرت در مورد مبحث فعلی از پاسخ شما قانع نشدم ! چرا:
        مساله کم فرمانی و بیش فرمانی ذاتی یک اتومبیل بیشتر مربوط است به شرایط عادی و سطح جاده و یا پیست خشک ، که در اینصورت اصطکاکی بین لاستیکها و سطح پیست برقرار است و اتومبیل از فرامین راکب تبعیت میکند . در حالیکه در شرایط هیدرو پلانینگ ( آکوآ پلانینگ ) ارتباط و اصطکاک بین لاستیکها و سطح پیست قطع شده و اتومبیل روی لایه یا فیلمی از آب در حال سر خوردن است ، به همین دلیل از راننده فرمان نگرفته و کاملا از کنترل خارج میشود .
        در این حالت ترمزگیری و فرمان دادن به ماشین شرایط آکوآپلانینگ را حادتر کرده تا آنجا که اسپین شدن و برخورد با اتومبیلهای اطراف گاها اجتناب ناپذیر است !
        تنها راه کنترل ماشین در این حالت رعایت مخصوصا لیمیت سرعتی ماشین ، رعایت لیمیت ترمزگیری آن در شرایط گفته شده و اجتناب از فرمان دادنهای ناگهانی و هیجانیست و لاغیر .
        از قضا در پدیده هیدروپلانینگ چرخهای جلو اتومبیل که با آب انباشته بیشتر در سطح پیست مواجه اند زودتر از چرخهای محور عقب دچار گرفتاری در دام آکوا پلانینگ میشوند ! در نتیجه به عقیده این حقیر مساله کمفرمانی و بیش فرمانی خودبخود منتفی است و کنترل اتومبیل بستگی تام و تمام به سطح آموزشهای آکادمیک و تمرینات قبلی و تجارب بدست آمده قبلی راننده دارد .

    • Hamed

      9

      1

      به به! آقا من بگم طرفدار مرسدس هستم ولی خوب حریف ضعیف تو رو هم ضعیف میکنه، واقعا جای تاسف داره که فراری اینقد ضعیف ظاهر شده، ای کاش بتونه زودتر خودش رو جمع و جور کنه.
      یواش یواش دارم به این نتیجه میرسم که بوتاس راننده مرسدس نیست، فقط راننده مدیریت مرسدس، فکر کن الان کسایی مثل ریکیاردو، اکون، نوریس یا حتی راسل جای اون بودن چه رقابتی که شاهد نبودیم

  22. AvinaR

    8

    0

    درود دوستان
    تبریک به لوئیس و طرفداراش.
    تو سکتور دو واقعا کنترل ماشین فراری داغون بود، سب به زور ماشینو کنترل میکرد، سمند از این ماشین فراری بهتر میشه کنترلش کرد 😀
    بوتاس هم که کیف ماشین زیر پاشو میکنه . تو سکتور 2 تایم مکس خیلی ازش بیشتر بود

    • ALEX-ALBON

      0

      0

      بوتاس 8ملیون میگیره و لذت ماشین سواری تو پیست ومیبره ب کسی هم کاری نداره.. واقعا چی ازین بهتر برای 1 راننده ف1؟
      بوتاس برای مرسدس یک هدیه ست.

  23. mamadf86

    6

    1

    ایول به ریکیاردو خیلی خوب بود
    فقط دوست دارم بیینم اکه به همیلتون و وشتپن و ریکیاردو و لکلرک همزمان ماشین ورسدس رو بدن چه اتفاقی می افته؟ (واقعا همیلتون دیگه می تونه به این راحتی برنده بشه و امتیاز جمع کنه ؟ )

  24. iman

    8

    0

    با این وضعیت میترسم تو مونزا به q2 هم نرسیم،این وضعیت واقعا غیر قابل تحمله.سال ۲۰۱۱ چقدر حرص میخوردم از وضعیت ماشین و فرناندو ولی امسال وضع خیلی خیلی خرابتره

    • Hamed

      4

      0

      2011 باز به نسبت خیلی بهتر بود آلونسو باهاش سیلوراستون رو برد تقریبا سومین ماشین برتر بود حتی ماشین 2009 هم اینقدر بد نبود الان رسیده یه جایی که میشه گفت ماشین 2014 که فلسفه غلطی رو دنبال میکرد هم وضعش بهتر از این ماشین بوده
      ولی باید این روزا مثل دمل چرکی سر باز کنه و تخلیه بشه حتی تیم اوج فضاحت رو هم تجربه کنه (احتمالا تو مونزا) تا روزهای موفقیت برگرده به اصطبل سرخ فراری . چاره ای نیست این مسیر باید طی شه و این دوره گذار فراری رو باید تحمل کنیم

  25. م.یوسفوند

    3

    3

    من تحلیلم از بحث وضعیت پاوریونیت فراری اینه که فراری از2017 یه خلع قانونی تو بحث تعداد سنسورهای جریان سوخت پیدا کرد و این موضوع تو نیم فصل اول2018 خیلی بهشون کمک کرد و تو نیم فصل دوم فراری کند شد ولی اوج این موضوع تو فصل قبل بود که بنظرم فراری تو استفاده از این مورد با توجه به ضعف خودرو تو پیچ ها بیش از اندازه استفاده کرد و جلب توجه کرد،بهرحال فراری ثابت کرد که به قول ورشتپن یک فراری درستکار. یک فراری کنده,و البته در خصوص مرسدس و این اختلافی که با تیم های دیگه داره شخصا نمیتونم قبول کنم که مرسدس احتمالا از خلا های قانونی استفاده کرده و می‌کنه که هنوز نتوانسته توجه هیچ تیمی رو به خودش جلب کنه

  26. سعید روشن.

    5

    2

    واقعا اختلاف مرسدس زیاده و این مسابقات رو بشدت بی مزه کرده.تو تمرینها اجازه میدن تیمهای دیگه بیان بالا بعد یهو تو کوالی و مسابقه میزنن میترکونن.اینجوری هم جو میدن و هم میگن ما از نتایج پرکتیس استفاده میکنیم و سریع میشیم.
    اینکه فراری به این فلاکت افتاده شاید برای تصمیمات ایندشون مفید باشه البته معتقدم بدون بینوتو.
    ردبول هم واقعا در سایه مرسدس داره مسابقه میده.نتایج هم با نخبگی مکس بدست اومده

  27. امید نورمحمدی

    8

    6

    “حماسه آفرینی فراری در روز رکورد شکنی همیلتون”

    و بازهم فراری حماسه ای جدید آفرید! SF1000 فوق العاده که زیر دست دو راننده نا بلد افتاده در خلق حماسه نقش اول را ایفا میکرد!!!
    و اما لوییس بزرگ امروز جایی برای حرف و حدیث و اما و اگر نگذاشت . با اختلافی فاحش نسبت به نفر دوم ششمین پول پوزیشن اسپا را گرفت و در کمال متانت تقدیم به روح چادویک کرد (هنرپیشه سیاه پوست 46 ساله که در اثر سرطان و در کمال نا باوری فوت کرد. او با فیلم بلک پنتر شناخته میشود). همیلتون همزمان رکورد کوالی ها که دست سب بود و در فصل 2018 زده شده بود را نیز شکست. با توجه به نمایش خیره کننده او در تایمگیری احتمال بردن مسابقه توسط لوییس همیلتون بسیار بالاست .
    برگردیم به حماسه فراری . دو راننده نابلدی که راننده نیستند! را معرفی میکنم :
    نابلد اول “سباستین وتل”: قهرمان 4 دوره جهان (ردبول 2010-2013) و نایب قهرمان دو فصل 2018 و 2017 (فراری) و نفر سوم برترین راننده های کل دوران فرمول 1 و دومین رانندهای که از مرز 3000 امتیاز گذشت. احتمالا او با چاشنی شانس و از روی بیخبری و نابلدی همه افتخارات را بدست آورده است!!!
    نابلد دوم “شارل لکلرک”: برنده سال قبل اسپا و دارنده رکورد 7 پول پوزیشن پشت سر هم که با رکورد شوماخر بزرگ برابری میکند و همه اینها را در دومین فصل حضورش در فرمول 1 و در سن 22 سالگی بدست آورده و به گفته اکثر کارشناسان یکی از امیدهای اصلی قهرمانی جهان در آینده ای نزدیک است. او در فرمول 2 هم درخشش زیادی داشت و از استعدادهای درجه اول دنیای موتوراسپرت محسوب میشود. در همین فصل هم دو بار روی سکو رفته است.

    دوستانی که این دو راننده را نا بلد و … خطاب میکنند گویا اصلا درجریان نیستند. سب با فراری در همین پیست در سال 2018 برنده شد و لکلرک هم در فصل قبل برنده بیرون آمد. رکورد پیست از سال 2018 در دست سب بود و پول پوزیشن 2019 در دستان لکلرک. امروز لکلرک با اختلاف 0.07 ثانیه نسبت به رایکونن به مرحله دوم تایمگیری آمد . اشکال از لکلرک و سب نیست.
    SF1000 هم ماشین بدی نیست اگر انجین داشته باشد! مجددا برای بار چندم جهت پاسخ به سوالهای تکراری “چرا اینجوری شده؟” و “چرا به سال قبل بر نمیگردند؟” عرض میکنم : تقلب یا تخلف گسترده فراری در فصل قبل که با شکایت تیمها به فیا مورد بررسی قرار گرفت و فراری از ادامه این تخلف منع شد. با استناد به بندی در قوانین درخواست فراری برای اعلام نشدن جزییات تخلف مورد قبول قرار گرفت.
    برخی با این منطق که “اگر فراری تخلف کرده بود باید جریمه میشد پس تخلفی صورت نگرفته” بدنبال کشف اصل ماجرا هستند! بدترین جریمه برای فراری همین بود که اجازه ادامه وضعیت قبل را ندارد و میبینیم که چه جریمه سنگینی هم برای فراری درنظر گرفته شد! رده های 13 و 14 و نرسیدن هردو ماشین فراری به مرحله سوم تایمگیری یک آبروریزی تمام و بزرگ برای تیم فراری است. بیگناه ترین و کم تقصیر ترین کسان هم همین دو راننده فراری هستند که آبرو و رزومه کاریشون بپای تخلف عده ای نابود شده و میشود. انصاف نیست به هیچکدام از این دو راننده اتهام کمکاری یا نابلدی زده شود.
    بخصوص برای راننده جوان و حساس و آینده داری که فصل قبل طعم بردن و ستاره شدن را چشیده . امیدوارم روحیه این راننده با ادامه این ناکامیها از بین نرفته و کماکان خود را مستحق پیروزی بداند نه اینکه با اجبار تیم برای مکان چهارم شادی کند!
    فصل بعد هم اوضاع فراری همین است و شاید درصدی بهتر شود. از فصل 2022 ارتقای موتور برای فراری آغاز میشود که در چهارچوب قوانین جدید است. دو فصل 2020 و 2021 برای ارتقای موتور از دست فراری رفته و دو سال نسبت به رقیبان عقبتر خواهد بود. رقیبانی که روزبروز پیشرفت میکنند و مسابقه به مسابقه پتانسیل خود را به رخ فراری میکشند.
    رنو که خود سازنده است و پیشرفتش محسوس است و فصل بعد هم آلونسو را روی صندلی این ماشین میبیند. مک لارن که از فصل بعد با موتور مرسدس و آمدن راننده قدری چون ریکیاردو در کنار پدیده جوانش نوریس بفکر تکرار روزهای خوش گذشته است. ردبول که رسما جای فراری را در مکان دوم سازنده ها از آن خود کرده و نابغه ای بنام مکس را روی صندلی دارد و در سودای قهرمانی سازنده ها و راننده است. استون مارتین هم برای موفقیت پا به میدان میگذارد و ویلیامز هم با توجه به مالکیت جدید دیگر آن تیم دست و پا بسته نخواهد بود و یک راسل اعجوبه را هم در اختیار دارد هرچند که در حال حاضر هم جهشی خیره کننده داشته است….
    اوضاع فقط برای فراری و تیمهای اقماری آن خراب است و با این منوال هاس هم از اردوی آنها بیرون خواهد رفت و شاید بسراغ هوندا برای تامین موتور برود .
    اتفاقی که امروز افتاد کوچک نیست. عمیق است و هشدار دهنده. میلیونها یورو صرف ساخت ماشینی شده که توان مقابله با ماشینهایی با نصف قیمت آن را هم ندارد!

    …. در آخر حیف است یادی از آن دوست گرامی نکنیم که میگفت با انتشار خبر عدم تمدید قرارداد سب تمام فراری فنهای سراسر دنیا بیرون آمدند و جشن گرفتند!!! و امروز شاهد خوشحالی طرفداران سب هستیم که دیگر قرار نیست راننده خود را در جهنم فراری ببینند…

    • ALEX-ALBON

      0

      0

      امیدوارم این عملکرد و ادامه بده.آلبون خیلی حیفه اگه برگرده ب تیم سابق..جاش تیمهای میانه جدولی نیست واقعا.کاش لویس اون سکو رو ازش نمیگرفت
      *

  28. akrh78

    7

    2

    خوشحالم از وضعیت فراری
    تقاص ناسپاسی ها و بی احترامی هاشون رو میگیرن
    فقط کاش کرونا نبود و توی سه تا گرند پری ایتالیا جلوی تک تک طیفوصی هاشون تحقیر میشدن، 2،3 هزار نفر فایده نداره
    تیمی که بعد از یک سال و نیم هنوز نمیتونه تایراشو به دما برسونه شایسته رقابت با ویلیامز ورشکسته هست

  29. Mahmood.gh

    4

    2

    مکس بیشتر از بوتاس شانس بردن این ریس داره ی استارت عالی بزنه تمامه
    البته اگه مکس این ریس بتونه برنده شه بدم نیست فاصله کم بشه بهتره تا فاصله زیاد بشه درسته فن مرسدسم و دوس دارم لوییز قهرمان بشه ولی بحث لذت بردن از مسابقاتم هست
    بحث هیجانم هست اون واسه بقیه فصل

  30. akrh78

    2

    1

    ریسینگ پوینت هم خیال کرد یه ماشین میخره وضعش کویت میشه همه رو لوله میکنه
    از اول میدونستم سریعن ولی نه برای مدت زیادی، چون سرعتشون اصیل نیست، اخه کسی که این ماشین رو طراحی نکرده چطور میخواد توسعش بده
    ریسینگ پوینت قبلا خوب ماشینشون رو توسعه میدادن و هروقت اپدیت میدادن خیلی سریع میشدن ولی امسال از اون خبرا نیست مگر اینکه مرسدس اپدیت هم بهشون بفروشه
    هر اپدیت یک میلیون دلار

  31. iman

    4

    1

    Omid طبق معمول شما یه صفحه طومار نوشتی و زمین و آسمان رو به هم بافتی که ناکامیهای راننده مورد علاقت رو یه جوری توجیه کنی،یادت باشه ناکامیهای راننده مورد علاقه شما مال امسال و پارسال نیست بلکه از سال ۲۰۱۴ شروع شد و اوجش در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و اون اشتباهات مضحک سریالی اتفاق افتاد.دو سال گذشته هم که در مقابل همتیمی جوانش یه بازنده تمام عیار بوده.ریسمون و آسمون بافتن شما با اون ادبیات که بیشتر به درد زنگ انشا میخوره فقط میتونه اون عده علاقه مند به وتل رو قانع بکنه و الا وژدانهای بیطرف واقعیت رو میبینن

    • mehdi vettel

      1

      2

      (ناکامی های راننده مورد علاقه شما برا امسال و پارسال نیست )
      ببین کی داره این حرف ها رو میزنه
      یه آلونسو فراری فن
      آخرین قهرمانی تیمی فراری برمیگرده به سال 2008
      آخرین قهرمانی رانندگان فراری برمیگرده به سال 2007
      آخرین قهرمانی جهان راننده مورد علاقه ات بر میگرده به سال 2006
      آخرین برد راننده مورد علاقه ات برمیگرده به سال 2013
      آخرین سکو راننده مورد علاقه ات برمیگرده به سال 2014

      شما نمیخواد راجب سب فتل نظر بدی وقتی تیم و راننده مورد علاقه ات سراسر ناکامی هستن

  32. iman

    2

    1

    Mehdi vettelشما که پسوند نام کاربریت مشخصه که چه کاره ای،اتفاقا خودت تو کامنتت اشاره کردی که فرناندو با اون ماشین افتضاح ۲۰۱۴ حتی سکو گرفت و الان تو ۴۰ سالگی دوباره داره بر میگرده،ولی راننده پر اشتباه مورد علاقه شما تو سی وچهار سالگی احتمالا باید خداحافظی کنه،در کل با امثال شما بحث فایده نداره چون به قدری تعصب جلوی چشمتون رو گرفته که این مسائل واضح رو نمیبینید یا شایدم میبینید ولی قبولش براتون سخته

    • mehdi vettel

      1

      2

      بیخیال بحث کردن با تو که آنتی فتلی اصلا فایده نداره
      اشتباه از من بود که اصلا جواب کامنتتو دادم
      از هر دوتا کامنتی که میدی یکیش مربوط به سب و طرفداراشه و معمولا هم هر موقع کم میاری به طرفدارای سب توهین میکنی

      با لگن فراری و نهم دهم شدن آلونسو تو رنو خوش باش :))))))

      • iman

        2

        1

        تا وقتی که بحث منطقی از شما وتل فنا در نیاد جوابتون همینه،شما فعلا چارلز لکلرک رو دریاب که با همین به قول تو لگن خوب امتیاز جمع کرده.بحث ناندو و رنو هم که اصلا ربطی به موضوع نداشت که تو ربطش دادی

دیدگاه خود را بیان کنید