فرمول یک ایران – پیرو عهدی که با شما مخاطبان همیشگی فرمول یک ایران بسته بودیم، پس از سری داستانی رقابت مقدس دوران هایبرید، پشت صحنه مک‌لارن 2007، زندگینامه جنسن باتن حال به سراغ داستان سالهای طلایی سباستین فتل در فرمول یک و تیم ردبول می رویم…

بیشتر دانید؛ همیلتون و روزبرگ؛ پرده اول از رقابت مقدس دوران هایبرید

بیشتر دانید؛ کتاب صوتی جنسن باتن

بیشتر دانید؛ پشت پرده لوئیس همیلتون و فرناندو آلونسو- فصل 2007 مک‌کلارن

شخصا علاقه ای به این نداشتم که بیام خلاصه مسابقات رو براتون اینجا بنویسم، قصد دارم یه چیز متفاوت تر بنویسم. کتاب آدرین نیوی رو خریداری کرده بودیم و گفتم که بهتره از روی قسمت هایی از این کتاب که مرتبط به اون فصل ها هست بنویسم براتون، یه دید تازه تر و بهتر و موثق تری هستش. از فصل 67 کتاب صحبت در مورد فصل 2009 دوران حرفه ای آدرین نیوی و شکوه ردبول و سباستین فتل شروع میشه که اینجا براتون می نویسم:

آدرین نیوی

آدرین نیوی

فصل 67 کتاب آدرین نیوی

چیز دیگری که در مورد قوانین فصل 2009 باید بگویم این است که در سال 1999، وقتیکه داشتیم روی سیستم بازیابی و ذخیره انرژی کار می کردیم پس از آنکه فراری اعتراض کرد، این سیستم غیرقانونی اعلام شد. امسال، اوضاع تغییر کرد و تیم ها چراغ سبز استفاده از کرز”KERS” -سیستم بازیابی انرژی جنبشی-رو گرفتن.

کرز از لحاظ اصولی شبیه همونطوری که ماشین های هایبریدی یا پریوس کار می کنند، کار می کنه و جایی که انرژی موقع ترمزگیری به جای اینکه به شکل حرارت تلف بشه، میاد ذخیره میشه تا خودرو بتونه توی فرایند شتابگیری ازش استفاده کنه.

مشکل اینجا بود که شما نیاز داشتین که ماشینتون حداقل 35 کیلوگرم وزن کمتری رو داشته باشه در غیر این صورت قراردادن کرز توش باعث میشد که وزنش بیش از اندازه زیاد بشه و ماشین کندتر بشه. علاوه بر این از دست خنک کاریش هم نمی تونستین در برین چونکه (کرز) به خنک کاری نیاز داشت و از لحاظ ایرودینامیکی هم یه چالش اضافه برامون درست شد و نیاز به یه رادیاتور دیگه داشتیم.

یه مشکل دیگه هم که وجود داشت موقع پکیجینگ باتری ها، توزیع وزن بود. به طور کلی میتونم بگم که از لحاظ تئوری به خاطر اون کارای ایرودینامیکی اضافه ای که کردیم و با توجه به اینکه ما نتونستیم توزیع وزن درستی رو برقرار کنیم یه چیزی حول و حوش 0.4 ثانیه رو از دست دادیم. اینم حساب کنید که داخل کارخونه یه آتش سوزی هم شده بود که به خاطر این اتفاق افتاد که باتری های یون-لیتیومی از کنترل خارج شده بودن و منم همون لحظه تصمیم گرفتم که کرز چیزی نیست که یه تیم به ابعاد و اندازه ما بره دنبالش.

تستمون توی خرز خوب پیش رفت و دیگه کاملا مشخص شد که براون سریعترین ماشین رو داشت اما ما هم دیدیم که وسط تیم هایی مثل فراری، مرسدس، ب ام و و تویوتا هستیم. ماشین ما هم مطمئنا خیلی توجهات رو به خودش جلب کرده بود.

حالا که دی سی (دیوید کولتارد) به طور موقت رانندگی رو بیخیال شده بود تا بره توی جمع خبرنگارای تلویزیون، سباستین از تورو روسو اومد به تیم ارشد.

سباستین همونطوری که گفتم، یکی از اون راننده هایی هست که دوست داره به اطلاعات و داده ها نگاه کنه.

سب تمام کاراش تا سر حد مجاز بود و به خودش و ماشین خیلی فشار میاورد تا اونجایی که امکان داشت تلاش می کرد و اشتباهاتی هم داشت، اما سب خیلی خیلی سریع یاد میگیره و فکر نمی کنم که تا الان اشتباهی رو دوبار مرتکب شده باشه. سب با خودش روراسته، اگر عملکردش به اندازه کافی خوب نبود واقعا خودشو سرزنش می کرد اما همیشه قدرتمندتر بر می گشت.

اون وقتیکه اومد توی تیم ما خیلی جوون بود اما با یک مهارت خیلی زیاد ذاتی اومده بود و با اینکه تجربه ای نداشت، آدم خیلی با استعدادی بود که میتونست شیب یادگیریش رو سریعتر طی کنه و نرخ بهینه سازیش وحشتناک بالایی رو داشت. بعضی موقع ها اجازه می داد که فشار روش تاثیر بذاره؟ خیلی خلاصه بگم، آره. الان هم گاهی اوقات این چیزا رو میبینم توی رانندگیش. اما شما باید درک کنین که جو و اتمسفر فرمول یک چه فشار بالایی رو میتونه ایجاد کنه. برای کسی که خارج از فرمول یک هستش، متاسفانه قدردانی این موضوع ممکنه سخت باشه. مارک توی تعطیلات آخر فصل با دوچرخش تصادف میکنه و دنده هاش، یکی از شونه هاش و بدتر از همه قسمت پایینی پاش شکسته میشه.

این قضیه توی ماه نوامبر رخ داد، برای همین زمان بهبودیش تا بتونه دوباره سوار خودرو بشه برای شروع فصل کم بود. ما تا وقتیکه ماشین آماده رفتن به پیست بود توی فوریه مارک رو ندیدیم و وقتیکه سعی کرد سوار شه مشخص بود که داره درد میکشه.

مارک خیلی اون خون استرالیایی توی تنشه و اراده بالایی رو داره و مصمم بود که نشون بده میتونه ماشین رو برونه. فکر می کنم که میدونست قراره ماشین، ماشین خوبی باشه و با توجه به اینکه این همه اشک و خون رو صرف رانندگی با ماشین های نه چندان خوب در فرمول یک کرده بود، دیگه نمی خواست که این شانس سوار شدن و روندن این خودرویی که امید می رفت رقابتی باشه رو از دست بده.

احترام میذارم به مارک که همه کاری تونست بکنه تا سریعتر بتونه بهبود پیدا کنه اما به هر حال واقعیت این بود که وقتیکه توی سال جدید برگشت و شروع کرد به تست، تمام اون قدرتش دیگه سرجاش نبود. احساس می کنم که این قضیه توی مسابقات اولیه روش تاثیر گذاشت.

توی اولین مسابقه، استرالیا ما تنها تیمی به نظر می رسیدیم که می تونست شاید براون رو به چالش بکشه، سباستین توی رده سوم تعیین خط قرار گرفت و توی مسابقه به خاطر حرکتی که روی رابرت کوبیتسا زده بود جریمه شد و 10 رده جریمه برای مسابقه بعدی گرفت.

دومین مسابقه توی مالزی، یک مسابقه پر هرج و مرج بارونی بود. اون هوا و جریمه سب، یعنی که مسابقه قرار بود یه چیز افتضاح باشه. سباستین کنترل ماشین رو از دست داد و مارک هم ششم شد.

توی گرندپری مالزی، قضیه دبل دیفیوزر خیلی بالا گرفته بود و ما ردبولی ها به یک اتحاد نامقدس با فراری و مکلارن برای اعتراض با براون تن دادیم. بعد از مسابقه مالزی، دیگه معلوم بود که دبل دیفیوزر قراره که مجاز باشه و برای همین من تصمیم گرفتم که به گرندپری چین یعنی سومین مسابقه نرم و به جاش توی کارخونه بمونم و تمرکز کنم روی تحقیقات مرتبط به دبل دیفیوزر خودمون. کاملا معلوم بود که مزایای عملکردی دبل دیفیوزر خیلی بالاست و ما هم نیاز داشتیم که یه راهی پیدا کنیم تا اونو روی ماشین خودمون بذاریم حتی با اینکه ماشینمون طوری طراحی نشده بود که دبل دیفیوزر روش بشینه.

سر همین زمانی که من داشتم برای اینکار تلاش می کردم اولین برد تیم خودمون رو از دست دادم.

چین دوباره یه مسابقه بارونی بود. سباستین روی پول پوزیشن (خط یک شروع مسابقه) قرار داشت و مارک هم سوم شده بود توی تعیین خط. توی مسابقه ما سریعترین ماشین رو داشتیم. مارک کار سخت رو انجام داد و از باتن که توی براون بود سبقت گرفت اونم یه مانور خیلی جسورانه ای توی شعاع خارجی یکی از پیچ های سریع بود که باعث شد به رده دوم برسه و ما نه تنها به پیروزی رسیدیم بلکه تونستیم اولین یک دو خودمون رو هم به دست بیاریم. حالا برای اینکه ما جلو بیفتیم نیاز داشتیم تا هر چقدر سریعتر دبل دیفیوزر رو روی ماشینمون بذاریم، توی موناکو ما سعی کردیم که این کار رو کنیم. اما به هر حال، قطعات رو بد کار گذاشته بودیم. ما زمان کافی رو روی این موضوع نگذاشته بودیم که چطور بیایم خطوط جدا کننده بدنه رو طراحی کنیم، کیفیت کار لازم رو نداشتیم و من هم عجله ای کارای ایرودینامیکی رو انجام دادم. بنابراین با اینکه خوب بود اما اون عملکرد بالایی که انتظار می رفت رو نشون نداده بود.

توی مسابقه، سباستین تصادف کرد و باتن هم دوباره برنده شد و مارک هم پنجم. ما توی ترکیه مسابقه رو نبردیم ولی عملکرد خوب و درستی رو داشتیم. برای سیلورستون بلاخره ما یه نسخه بهتری از دبل دیفیوزر رو روی ماشینمون سوار کردیم. کار آسونی نبود چونکه گیربکس و سیستم تعلیق عقب برای اینکار طراحی نشده بودند ولی به هرحال توی تونل باد یک قدم رو به جلوی خوبی بود.

ذات سرعت بالا بودن سیلورستون خیلی به نفع ما شده بود. ما روی پول پوزیشن بودیم و توی مسابقه هم خیلی ساده سب و مارک نقطه شدن و دست برتر رو داشتن خیلی راحت بردند.

حالا ما ماشینی رو داشتیم که توانایی این رو داشت از لحاظ سرعتی براون رو شکست بده و این دقیقا کاری بود که ما توی سیلورستون انجام دادیم، یک آخر هفته خیلی خوب اونم توی پیست خونگیمون بعد از این همه روز و شب های طولانی با تمام بچه های تیم که داشتن تلاش می کردن قطعات جدید رو طراحی کنند، بسازند و بذارن روی ماشین.

بعد از همون مسابقه، کریستین پارتی بعد از مسابقه رو به عهده گرفت و تا اون موقع کریستین یه ملک قدیمی توی یکی از روستاهای قشنگ آکسفوردشایر خریده بود و تصمیم داشت پارتی غروب یکشنبه رو اونجا برگزار کنه و بچه های تیم، دوستان، خانواده و تقریبا 50 نفر اونجا جمع شده بودن.

دوست من، جو مکاری هم اونجا بود که با فراری کالیفرنیا جدید اومده بود. بعد از یکی یا دو تا (سه تا یا چهار تا) نوشیدنی که زدیم، من تصمیم گرفتم که برم پیروزیمون رو جشن بگیرم و کلیدارو گرفتم و همه وقتیکه داشتن به گروه موسیقی گوش می دادند من شروع کردم به دونات زدن توی باغ کریستین.

مارک خیلی خوب داستان رو تعریف میکنه، میگه که از داخل چادر، این فراری که داشت اون بیرون می چرخید شبیه به یه آژیر شده بود. چراغ جلوها، چراغ عقب ها، هی دور خودش می چرخید… آروم آروم ملت اومدن ببینن. من تقریبا تا اون موقع 30 تا دونات زدم وقتیکه کارم تموم شد و پیاده شدم ملت همه دست زدن.

بعد از اون باید اعتراف کنم که من فراری جو رو همون وسط چمن ول کردم. خب، من میگم چمن(ولی…). من اون شب اونجا موندم و وقتیکه فردا صبح بیدار شدم تازه مستی پریده بود و سر درد داشتم و وقتیکه از پنجره بیرون رو نگاه کردم، چیزی که دیدم از اون چمن قبلی، صرفا یه زمین شخم زده گِلی دایره ای بود. البته که کریستین، تقریبا سه سال بعد از این قضیه منو بخشید.

فصل 68 کتاب آدرین نیوی

آلمان، مسابقه بعدی بود که یک نتیجه یک دو دیگه کسب کرده بودیم و مارک این دفعه برنده شده بود. من اون روز براش خوشحال بودم… تا به اون موقع، توجهات همه روی سباستین، پسر شگفت انگیز جدید بود و اینکه مارک بیاد و اونو اینطوری منصفانه و برابر توی آلمان شکستش بده خیلی عالی بود.

از دید مهندسی، این دو نفر یک ترکیب عالی بودند. سباستین نسبت به تایرها حس عالی داشت و همیشه با بریجستون و بعد ها با پیرلی صحبت می کرد تا بتونه درک خودش رو از تایرها بیشتر کنه. تعادل و بالانس ماشین توی قسمت ورودی پیچ، همه چیز سباستین به حساب میاد. سب همینطور نسبت به اعمال قدرت موتور یا طوری که موتور قدرتش رو میرسونه فوق العاده حساسه و نسبت بهش حساسیت داره.

از اون طرف، مارک کمتر نسبت به این چیزا حس داشت و بیشتر روی ایرودینامیک خوب کار می کرد. توی پیچ های سرعت بالا یا سرعت متوسط، مارک می تونست یک سری تغییرات ایرودینامیکی کوچکی رو که تیم نیاز داشت اعمال کنه و بیاد با دقت فوق العاده ای گزارش بده. این یک ترکیب برنده بود، مارک روی ایرودینامیک گزارش میداد و سباستین هم روی جنبه های مکانیکی تایرها، سیستم تعلیق و نوع اعمال قدرت موتور. باید اعتراف کنم که وقتیکه مارک بازنشست شد، ما یک درصد عظیمی از گزارش های ایرودینامیکی خودمون رو از دست دادیم.

حالا ما دیگه سه تا یک دو داشتیم که سباستین دوتاش رو برده بود و مارک یه دونش رو. این دو نفر داشتن برای بردن مسابقات باهم رقابت می کردند که باعث شد یک روحیه رقابتی جدیدی بینشون ایجاد بشه.

حالا هی این داستان یکی برو جلو یکی برو عقب بین ما و براون در جریان بود. آیا ما می تونستیم که اختلاف امتیاز خودمون باهاشون رو تا قبل از اینکه فصل تموم بشه به صفر برسونیم؟

ما از نمودار قدرتی که اندی کاول که مهندس موتور مرسدس بود و این موتور دست براون بود، می دونستیم که اونا از لحاظ قدرتی دست برتر رو توی مسابقاتی مثل مونزا داشتند که خیلی وابسته به قدرت هستش و ما احتمالا نمی تونیم اونجا رقابتی باشیم و دقیقا هم همین شد.

حقیقت این بود که ما هیچوقت نمی تونستیم این فاصله رو جبران کنیم، ما مسابقات بیشتری رو بردیم ولی همیشه از لحاظ قهرمانی جهان یک خورده عقب تر بودیم و برزیل هم که مسابقه یکی مونده به آخر بود و از راه رسید، مارک برد و سب سوم شد و جنسن باتن به قهرمانی جهان رسید.

توی جدول قهرمانی جهان، براون اونقدری فاصله باز کرده بود که رسیدن بهشون امکانپذیر نبود. ما توی نیمه دوم فصل امتیازات بیشتری رو نسبت به براون کسب کردیم اما این کافی نبود تا بتونیم اون پیشتازی اولیه که اونا بدست اورده بودن رو جبران کنیم. این بود داستان 2009، فصلی که ما با اینکه قهرمانی جهان رو نبرده بودیم، خودمون رو به عنوان یک تیمی که توانایی بردن مسابقات رو داشت پایه گذاری کردیم، تیمی که می تونست مکلارن و فراری رو شکست بده. ما میتونستیم سر خودمون رو بالا نگه داریم و نسبت به تمامی کارکنان قبلی جگوار که توی ردبول مونده بودن نشون دادیم که رژیم جدید میتونه خوب کار کنه. برای ما، یک سال تعیین کننده بود و نوید از راه رسیدن سالهای بهتر رو میداد.

90 دیدگاه

  1. REZA.M

    20

    7

    سید جان دمت گرم
    مثل همیشه درجه یک
    “تعادل و بالانس ماشین توی قسمت ورودی پیچ همه چیز سباستین به حساب میاد”
    چیزی که توی سال های اخیر ماشین فراری نداشته
    “بالانس”

    • AM PHD

      18

      5

      نه آقا رضا این حرفا چیه میزنی؟!
      آدرین نیوی چیزی بارش نی😂😂

      • mohammad

        10

        6

        یه بنده خدایی میگه سبک رانندگی کشکه البته خیلی هم اطلاعات داره حتی بیشتر از طراح ماشین فرمول یک قبول نمیکنه
        همین جملات ادرین نیوی در مورد گزارش های یکه راننده ها میدن خودش سبک هست و میگه راننده چی میخواد
        ولی ادرین نیووی اشتباه میکه هرکارشناسی چه خارجی چه داخلی در مورد سبک حرف بزنه اشتباه میکنه
        فقط این دوستان درست میگن
        :))

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        1

        5

        mohammad
        منظور شما از این کامتتون اقای مهریار صالحی هست ، از اونجایی که ایشون اهل کل کل نیستن خدمتتون عرض کنم سبک رانندگی که شما و بعضی از دوستان درباره راننده های مختلف میگین و اون سبک رانندکی که ادرین نیوی داره میگه دوتا چیز کاملا متفاوت هست ،
        و این گزارش هایی که راننده ها به تیم میدن سبک نیست دوست من ، اینا ایرادها ، نقاط ضعف و قوت ماشین هست که راننده ها کشفشون میکنن .

      • mohammad

        2

        0

        h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣ جان
        مثلا راننده میگه دافورس عقب ماشین کمه باید بیشتر بشه عوضش تیم دانفورس رو کم کنه این چی هست؟ این همون سبکه برادر من حالا شما بگو نیست ولی چیزی هست که اتفاق افتاد

  2. 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

    15

    0

    آقا من بعد پشت پرده جنجال آلونسو و همسرتون منتظر این بودم گفتین که مفصل حرف می زنید و صوتیه

    • 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

      12

      0

      لعنت به این تصحیح گوگل همیلتون رو می کنه همسرتون الآنم زیر اسم همیلتون‌خط کشیده

  3. Sina

    9

    3

    دمت گرم سید

  4. MERC

    14

    1

    “ما از نمودار قدرتی که اندی کاول که مهندس موتور مرسدس بود و این موتور دست براون بود، می دونستیم که اونا از لحاظ قدرتی دست برتر رو توی مسابقاتی مثل مونزا داشتند”

    بعد ما میگیم مرسدس همیشه کارش درست بوده, بعضیا باورشون نمیشه
    اگه مرسدس مثل بقیه کمپانیا نسبت به امنیت و سلامت ورزش بی تفاوت بود, و از مسابقات کناره گیری نمیکرد, الان تعداد افتخارات عدد کاملا متفاوتی میبود.

  5. Mahmoud

    9

    0

    سید عاشقتم.دمت گرم.خوش برگشتی واقعا.جات خالی بود.بازم ممنون.

    • AM PHD

      8

      0

      یه چیزی رو یادآوری کنم، سید گفت یک دی میرم خدمت، این الان به خاطر قابلیت انتشار زمان بندی شده هست که از طرف حساب کاربری سید منتشر شده

      • Mahmoud

        8

        0

        ماشاالله شما از تاریخ خدمت سید عزیز هم خبر داری😂. درهرصورت دم سید گرم.

      • JJ_Formula1

        7

        0

        خب یکم دی میرن لیاس میگیرن و تقسیم میشن و احتمالا از هفته بعد میرن .
        کلا دوران زیاد خوبی نیست …
        امیدوارم سید جون یه عالمه کسری و … داشته باشی زودتر تموم بشه. امریه باز بهتره از پادگانه،

  6. Saeedreza

    10

    2

    تفاوت بین خوب و عالی اینجا مشخص میشه
    امیدوارم بقیه مطالب مربوط به این سالها موفقیت فتل هم نشر بشه
    ولی یه نکته ناگفته موند
    حق مارک وبر حداقل یک قهرمانی جهان بود

  7. MHS1

    5

    0

    بسیار عالی

  8. Farid

    8

    4

    خیلی عالی… ادرین نیوی دقیقا بصورت غیر مستقیم گفته که مشکل سب تو فراری (مخصوصا فصل 2019 و 2020) چی بود…”بالانس و تعادل ماشین موقع ورود به پیچ همه چیز سباستینه …” چیزی که از بس گفتیم زبونمون مو در اورد … ماشین فراری با بالانس و تعادل ورودی به پیچ غریبه اس…دلیلش هم افزایش مکانیکی دانفورس جلو و همچنین گریپ و در نتیجه تاثیر افتضاح تو عقب ماشین و ناپایدار کردن اتومبیل … سب باید ماشینش عقب پایدار و قابل اعتماد داشته تا بتونه به ایپکس پیچ برسه و بعدش تو شتاب گیری مجدد با داشتن یه موتور خوب زمان بسازه… چیزی که ماشین فراری نداشت

    • mohammad

      4

      7

      نه آقا شما اشتباه میکنید این چیزها غلطه راننده باید سبکش رو هی عوض کنه اصلا سبک کشکه :))

      • Siamak

        3

        9

        به نکته بسیار خیلی خوبی اشاره کردید ! اصولا متشبث شدن به عنوان سبک در رانندگی ، آنهم برای یک راننده مدعی و فعال در F1 تنها توجیهی برای ماستمالی ناکامیها و شکستهاست ! بهتره منبعد از عنوان قابلیت انطباق با ماشین ازش یاد کنیم که البته اگر راننده ای در اینمورد ضعف داشت و نتونست خودش رو در زمان کافی با ماشینش تطبیق بده ، محکوم به افول و شکسته .

      • mohammad

        5

        1

        چرایه تیم باید برخلاف راننده اش ماشین بسازه اخه اصلا

    • پویا اردلان

      2

      6

      ((( دوستان اگر کسی خواست پاسخی به بنده بدهد، لژفا فقط عزیزانی که اون سالها را خودشان تمام مسابقات را به صورت زنده دنبال میکردن پاسخ دهند. نه عزیزانی که بعدا مسابقات را دیدن, من با این عزیزان اصلا صحبتی در این مورد ندارم. ))).

      داره میگه همه چیز این راننده است .
      البته یادمان نمیرود سال ۲۰۱۴ هم همچنان همان ماشین ردبول دستش بود. با اینکه دانیل یک مسابقه حتی بیشتر از فتل DNF شده بود باز هم به شکل بدی او را برد. بوتاس با ویلیامز هم او را شکست داد در اخر فصل.
      بگذریم.

      اما اینکه یکنفر که ادعای حرفه ای بودن دارد اگر ماشینش تفاوت داشت با این چیزی که میخواهد ایا باید ، هر پنح دقیقه اسپین شود؟؟؟ باید از جوانی که بنام چارز به اون شکل شرم اور ببازد که فراری مجبور شود در سنگاپور برد را بهش هدیه کند؟؟

      البته اینقدر ماشاالله هوادارانش قدرت خود گول زدن دارند که بگویند نه بابا ،خودش برد. مهم نیست.

      اما حتما باید دید چرا همچین راننده ای باید کل افراد دارای نفوذ در فرمول یک جمع شوند تا ایشان یک صندلی پیدا کند.

      راستی برای پرز هم اینهمه ادم امدن و گفتن به تیم ها که باید بهش صندلی بدهید.
      و مرسدس بگوید نه .. مک لارن که اصلا گفت صحبتی نکرده ،
      ردبول تیم عزیزش گفت صد درصد نه. این صد در صد نه مفهوم زیادی دارد.
      تنها تیمی که خودش بهش بله گفت هاس بود.

      امیدوارم ادرین نیوی از تبعیض های وحشتناکی که قائل شدن هم بگوید. امیدوارم. که البته بعید میدانم اما حداقل این اعتراف را به مارک بدهکارند. البته ادرین نقشی نداشته ، اما وقتی اون دو تا ادمی که بعنوان مدیران تیم نشستن شهامت گفتنش را ندارند ، ادرین باید بگوید. که چطور مارک را نابود کردن. البته شما عزیزان نود درصدتان سن و سالتان در اون سالها حدی نبوده که بخواهید متوجه این موارد بشوید.

      منطقی بحث کنید. بچه گانه نه. با کنایه نه . منطقی با شهامت در کمال حفظ ادب و احترام به کاربران . اینجا کاربران موظف هستند حرمت کاربر دیگر را حفظ نمایند ،اما در مقابل راننده ، اگر کسی حفظ ادب کرد شخصیتش را نشان داده اما اجبارش همانند اجبار رعایت ادب در مقابل کاربر دیگر نمیباشد.

      منطقی صحبت کنید نه اینکه هر کدامتان بیایید یک چیزی بگویید که جمعش بکنی کلا یک جمله صحیح از نظر واقعیت داشتن از درونش در نمیاد. من خوشحال میشوم عزیزانی پاسخ بدهند که خودشان اون مسابقات را زنده دنبال میکردن . در ایران که بعید میدانم باشد، اما مهم نیست از کجا باشد فقط خودش اون زمان را دیده باشد نه اینکه چند سال بعد نگاه کرده باشد. شما میتوانی مسابقات را ببینی اما خیلی از اخبار و حال و هوای اون موقع را دیگر نمیتوانی ببینی و حس کنی.

      موفق و پیروز باشید.

      • Abolfazl

        1

        0

        سلام
        اقای اردلان من از ۲۰۱۹ مسابقات و سایت رو دنبال میکنم ولی ترجیح دادم که کم کامنت بزارم فقط خواستم بگم که من داستان تبعیض قائل شدن و از این دست داستان ها رو قبول ندارم چه برای سب و دنیل و سب و لکلرک باشد و چه برای برای سب و مارک شاید تیم بیشتر پشت یکی باشه ولی اگر راننده بهتر باشه صددرصد حمایت تیم تاثیر چندانی ندارد.
        اما چیزی که من از متن شما برداشت کردم اینه که شما بحث تبعیض برای نبردی که سب برده قبول دارید ولی برای باختش نه!
        و یه چیز دیگه که بی ربط به کامنت شماست ولی جا داره که بگم امیدوارم داستان درگیری های پیرامون سب هرچه زودتر از طرف سب فن های عزیز که خودمم یکی از اونا هستم و همچنین فراری فن های عزیز که باز هم من عضوشون هستم تموم بشه تا این دو دسته از فن ها هم بتوانند همانند قبل از این ورزش زیبا لذت ببرند

      • mn.a

        3

        0

        خب من فکرکنم شما همان موقع هم نه تنها مسابقات رو ندیدید بلکه بعدا هم ندیدید. مثل یه سری دوستان دیگه که اینجا خیلی زیادن فقط به جدول رانندگان در سال های گذشته سر میزنید و هی اطلاعات جدول و تعداد دی ان اف رو مطرح میکنید. حداقل به آرشیو اخبار یک سری بزنید یا مثلا درباره تغییر قوانین در هر فصل مطالعه کنید. بد نیست با اطلاعات کاملتری شروع به اشتراک نظر کنید. یا حق.

  9. امید نورمحمدی

    6

    2

    با درود. نمیدونم سید خدمته یا نه . بسیار مطلب خوبی بود و دستش درد نکنه

  10. Saeed

    13

    8

    “سب تمام کاراش تا سر حد مجاز بود و به خودش و ماشین خیلی فشار میاورد تا اونجایی که امکان داشت تلاش می کرد و اشتباهاتی هم داشت، اما سب خیلی خیلی سریع یاد میگیره و فکر نمی کنم که تا الان اشتباهی رو دوبار مرتکب شده باشه.”

    این تیکه خیلی تلخ بود خیلی
    فراری لعنت بهت با گل پسر ما چه کردی😕😑😑

    تشکر از آقای حسینی برای ترجمه این کتاب

    • Fastboy 44

      9

      13

      البته فکر کنم این کتاب قبل از سال 2018 بوده باشه!
      چون توی اون فصل یه اشتباه رو بیشتر از دوبار انجام داده!

      • Saeed

        12

        6

        سال انتشار این کتاب 2017 بوده
        ولی کلیت حرفش کاملا درسته
        ی ماشین بالانس به سب بدن واقعا راننده خیلی سریع و بی نقصیه

      • REZA.M

        11

        5

        دوست عزیز
        فتل راننده ای هست که اشتباهاتش رو فراموش نمیکنه و سعی میکنه دیگه اون اشتباه رو مرتکب نشه
        اصلا اگه غیر از این بود یه قهرمانی هم نمیتونست بدست بیاره
        توی چند سال اخیر فتل بارها اسپین شده اما این اتفاقات بازهم تکرار شده.تعدادی از این اسپین ها و اشتباهات توی برخورد های چرخ به چرخ بوده مثل مونزا2018 و یا آمریکا 2018 اما فتل 2017 هم از این برخورد ها داشت مثل چین 2017 چرا اون موقع اسپین نمیشد؟ حتی آلمان 2018 که بعضی ها میگن فتل کاملا مقصر بود و اشتباه خودش بود هم چندان بی ربط به ماشین نبوده
        همون مسابقه قبل از برخورد با دیوار توی پیچ آخر یه قسمت بزرگ از بال جلوی فتل شکست و جدا شد. بدون اینکه با کسی برخورد داشته باشه. جالبه بدونید قسمت سمت چپ بال جلو شکست و فتل هم توی یه پیچ چپ گرد رفت تو دیوار.
        مشکل اینجاست که از 2018 که فراری ویل بیس رو زیاد و ریک رو کم کرد دیگه نتونست اون چسبندگی مناسب عقب و بالانس که توی ماشین 2017 وجود داشت رو برای فتل فراهم کنه و فتل هم دیگه نتونست به ماشین اعتماد کنه.
        خودش هم گفته وقتی به ماشین اعتماد داشته باشید بطور غریزی کار درست رو انجام میدید اما اگه به ماشین اعتماد نداشته باشید لازمه قبل از انجام هرکار کلی فکر کنید که همین باعث میشه کلی تایم از دست بدید.

      • mobinfr

        4

        1

        REZA.M@
        من گیج شدم شرمنده
        میشه توضیح بدین چطور با افزایش ویل بیس و کاهش زاویه ریک ، پایداری عقب ماشین کم میشه؟

      • REZA.M

        7

        6

        mobinfr
        دوست عزیز نگفتم افزایش ویل بیس و کاهش ریک صرفا و قطعا باعث ناپایداری عقب ماشین میشه.منظورم این بود که فراری بعد از تغییر توی فلسفه ماشین نتونست ساسپنشن و آیرودینامیک عقب رو به اندازه SF70-H خوب طراحی کنه و ماشین دیگه اون بالانس قبل رو نداشت.البته اوضاع به اندازه 2019 و 2020 فاجعه نبود.
        فراری حماقت های زیادی انجام داد.از جمله از دست دادن آلیسون.ماشین 2017 رو آلیسون طراحی کرده بود.بارفتن آلیسون فراری در طول فصل 2017 نتونست حتی یک آپدیت موثر برای ماشین بیاره.و نتیجه شد اینکه آخر فصل عملا ردبول بهشون رسید و حتی میشه گفت آیروی بهتری هم داشتن. و مرسدس هم چیزی از فراری کم نداشت آخر فصل.طراح ارشد ماشین 2018 هم رستا بود که قبل از تموم شدن نیم فصل اول( فکر کنم مسابقه موناکو بود) رفت سائوبر تا به سائوبر کمک کنه و نتیجه شد اینکه نیم فصل دوم توسعه شاسی و آیرودینامیک ماشین عملا تعطیل شد.

      • mobinfr

        4

        1

        REZA.M@
        مرسی از وقتی که گذاشتین و پاسخ دادین. ممنون

      • BAHRAM

        7

        17

        Mobinfar
        دوست عزیز ماشین فصل ۲۰۱۸ فراری بهترین ماشینی بود که از ۲۰۱۰ تا به امروز توسط فراری طراحی شده منتها فتل راننده ای نبود که بتونه از این ماشین به نحو احسن استفاده کنه اون ماشین هم در پیستهای سرعتی و هم پیستهای کند و تکنیکال ماشین بسیار خوبی بود. همه اشتباهاتی که امروز طرفداران فتل گردن ماشین ۲۰۱۸ میندازن تقصیر خودش بود شما مسابقات ژاپن ایتالیا باکو و فرانسه رو ببین کدام یکی از این مسابقات که فتل امتیاز ازدست داد تقصیر ماشین بوده؟ داخل پیچ با ماشین دیگه برخورد میکرد و طبیعتا اسپین میشد
        تمرین روز جمعه گرندپری امریکا سباستین فتل بخاطر نادیده گرفتن پرچم قرمز ۳ رده پنالتی گرفت این هم تقصیر ماشین بوده؟؟؟ تازه فقط این نبود تومسابقه هم با ریکاردو برخورد کرد و اسپین شد، همون مسابقه رو کیمی رایکونن برد اگر ماشین ناپایداره برای هر دورانندست چطوری کیمی اسپین نمیشد اما فتب رکورد اسپین در یک فصل رو زد؟
        مسابقه المان ۲۰۱۸ اقای قهرمان تشریف بردن تو دیوار تا ۶ماه بعد از تصادف طرفداران فتل میگفتن روغن ماشین سرگئی سیروتکین باعث شده فتل تو دیوار بره الان میگن بال جلو سمت چپش شکسته که البته درسته ولی فلپ عمودی بال جدا شده بود که نقش انحراف هوا از جلوی چرخ رو داره همین قطعات برای فصل ۲۰۱۹ ممنوع شد در واقع اون فلپ ها نقش زیادی در تولید داونفورس نداشتن فقط نبودش باعث درگ بیشتر میشد و ماشین رو یک مقدار کند میکرد

      • REZA.M

        9

        6

        جناب بهرام چرا توی همه ی برخورد ها فقط فتل اسپین میشد؟ وای خدا آدم این نظرات کارشناسی تو رو می بینه دیوونه میشه.
        کیمی توی مسابقه آمریکا با کسی برخورد داشت که بخواد اسپین بشه؟
        در ضمن فتل موقع سبقت از ریکیاردو رفت توی قسمت کثیف پیست و به همین دلیل توی پیچ انتهای کفی نزدیک بود اسپین بشه اما ماشین رو کنترل کرد

      • REZA.M

        8

        8

        جناب بهرام
        اولا فتل خودش گفته بهترین ماشینمون 2017 بوده
        دوما چرا توی همه ی برخورد ها فقط فتل اسپین میشد؟ وای خدا آدم این نظرات کارشناسی تو رو می بینه دیوونه میشه.
        کیمی توی مسابقه آمریکا با کسی برخورد داشت که بخواد اسپین بشه؟
        در ضمن فتل موقع سبقت از ریکیاردو رفت توی قسمت کثیف پیست و به همین دلیل توی پیچ انتهای کفی نزدیک بود اسپین بشه اما ماشین رو کنترل کرد
        توی همون مسابقه براندل گفت الان سومین باره که به محض اینکه اکسل جلوی ماشین با چیزی برخورد میکنه ماشین اسپین میشه.
        توی مسابقه مونزا هم فتل آندرستیر کرد و متاسفانه راهی برای فرار از اون برخورد نداشت.
        در ضمن میشه بفرمایید چه کسی گفته و کجا گفته اون قطعات تاثیری توی دانفورس نداره؟

      • mohammad

        0

        5

        REZA.M جان
        کلا اون ماشین 2017 و کمتر 2018 بر اساس طراحی جمیز آلیسون بود فکر کنم
        بعد از اون دیگه فراری نتونست ماشین رو طراحی کنه دقیقا بعد از اون مرسدس تو ایرودینامیک پیشرفت کرد و فراری پسرفت کرد

      • BAHRAM

        7

        10

        Reza.m
        دوست عزیز نظرات من برای این ازاردهندست که به شما اجازه خیال بافی نمیده
        ضمنا من اتفاق قبل از برخور و اسپین رو مطرح نکردم فتل دیر ترمز کرد و تقریبا داشت پیچ رو میبرید خب معلومه که برخورد رخ میده و از اونجایی که داخل پیچ بود اسپین شد. ریکاردو بعد از برخورد ماشینشو صاف کرد و مستقیم رفت و کنترل کرد
        جواب سوالت هم خیلی سادست همیشه در موقعیتی بوده که با یک برخورد اسپین بشه
        من از رایکونن حرف زدم چون در طول فصل خیلی کم از این اشتباهات مسخره میکرد مونزا سوزوکا و استین رایکونن بود که تونست یه کاری برای تیم بکنه خیلی زشته که قهرمان چهاردوره بخاطر یه اشتباهه فوق مسخره سه رده پنالتی تو تمرین جمعه بگیره
        مرحله سوم تعیین خط ژاپن رو ببین دوتا راننده فراری فقط یکبار فرصت داشتن که با تایر اسلیک تایم بزنن چون داشت بارون میبارید. رایکونن تونست تایم چهارم رو ثبت کنه اما فتل نتونست کنترل ماشین رو ازدست داد بعدش با تایر اینترمدیبت تایم هشتم یا نهم رو ثبت کرد . فتل چند برابر رایکونن پول میگرفت و راننده اول تیم بود اما هربار که تیم به مهارتش نیاز داشت تو ناکجا اباد بوده. حالا شماهم بجای اینکه واقعیت رو بگی قضیه رو ماست مالی میکنید خجالت داره دوره ای هم اینکارو میکنید که با یه سرچ کوچک همه چیز مشخص میشه

      • AM PHD

        11

        8

        “فتل چند برابر رایکونن پول میگرفت و راننده اول تیم بود اما هربار که تیم به مهارتش نیاز داشت تو ناکجا اباد بوده. حالا شماهم بجای اینکه واقعیت رو بگی قضیه رو ماست مالی میکنید”

        هر وقت فتل هم به حمایت تیم نیاز داشت فراری تو ناکجا آباد بود، اینم از واقعیت.

      • BAHRAM

        7

        6

        Reza m
        براندل موقع گزارش یه حرف کاملا عادی زده این برای شما سند بحساب میاد؟ حرفی رو زد که ه کس دیگه ای هم بود مطرح میکرد سه بار به یک روش اسپین شد
        مسابقه مونزا که درست حسابی جلوی همیلتون دفاع نکرد یا باید یک رده از دست میداد یا بزنه با همیلتون و اسپین بشه که بزرگوار راه دوم رو انتخاب کرد
        اگر عاقلانه برخورد میکرد تو استراتژی همون کاری که مرسدس با رایکونن کرد رو با همیلتون میکردن فتل میتونست برنده اون مسابقه باشه
        این مسایل ناپایداری ماشین ۲۰۱۸ رو نشون نمیده دوست عزیز

      • BAHRAM

        7

        8

        حمایت در مقابل چه کسی؟ مگه فراری از رایکونن حمایت میکرد؟
        ۲۰۱۸ که هرجا لازم بود رایکونن بدبخت رو قربانی کردن دیگه چی میخواستین؟ هم زبانی و هم عملی نشون دادن فتل راننده اول تیمه

    • mohammad

      2

      1

      البته فکر کنم ترجمه بهترش این باشه تا سرحد محدودیت ها یا تا سرحد ممکن همون لیمیت خودمون

    • AM PHD

      8

      8

      BAHRAM
      میدونی تیم مورد علاقه ات آمریکا رو چطوری برد اصلا؟
      من بهت میگم، حذف کردن آپدیت هاشون که بعد نیم فصل آورده بودن، این ینی فراری در اصل دون دیت داده بود، اونم موقعی که مرسدس رینگ هاو آپدیت میاورد پشت سر هم، بعد انتظار قهرمانی هم دارین حتما؟!

      • BAHRAM

        6

        9

        اپدیتهای اشتیاه فراری ماشین رو حدودا ۰٫۴ ثانیه کند کرده بود ولی این موارد اشتباهات فتل رو توجیه نمیکنه دوست گرامی خیلی از رانندهای گرید ماشین خوب ندارن اما انقدر اسپین نمیشن و اشتباهات مضحک نمیکنن

      • AM PHD

        9

        4

        دوست گرامی ،خیلی از راننده های گرید انتظار قهرمان شدن ندارن،خیلی از راننده های گرید ماشین قهرمانی ندارن و فشار کورس قهرمانی روشون نیست. همین 0.4 ثانیه امسال چن تا تیم میدفیلدر رو پوشش میداد، عجیبه که انقدر سهل و سریع ازش گذر می کنید! جالبه توصیه هم می کنید به ماستمالی نکردن!

      • Mahmoud

        5

        5

        آقا بهرام من برای اسپین های فتل هیچ توجیهی ندارم و کاملا استباهاتشو قبول دارم ولی صرفا یک سری توضیحاتی وجود داره که بارها گفتیم و نیازی نمیبینم که دوباره بازش کنم.فقط مطمئنم که یک چیزی اون وسط وجود داشت مگرنه چرا در فصل 2017 از این اسپین ها وجود نداشت؟؟؟به هرحال چیزی که قطعیه 2018 قهرامانی رو هم به اشتباهات راننده و هم به اشتباهات تیم باختیم.حتی مواقعی که فتل به وجود کیمی نیاز داشت یا نبود یا کاری نمی تونست کنه.

  11. @sebvr

    6

    1

    دمت گرم اقا سید برگشتی با یه مقاله ی توپ واقعا ممنون …. فقط اگه امکانش این کتاب رو توی سایت به زبان فارسی قرار بدید تا ما دانلود کنیم ….!! با تشکر!

  12. mohammad

    5

    3

    سید علی حسینی عزیز خوش اومدی خوشحالمون میکنی با صدای خودت باز ادامه اش رو بگی دوست داریم مفصل تر هم بگی کاز از روزهای تورو روسوی سب هم بگی و اون برد تاریخی مونزا و گرفتن لقب جوون ترین برنده و جوون ترین پول پوزیشن تاریخ فرمول 1

  13. saman.5

    10

    12

    سلام عرض ادب
    فکر کنم کاملا مشخص شد که فتل با چه ماشینی راحته ، مشخص شد که فراری دقیقا ماشین 180 درجه مخالف فتل طراحی کرده
    قابل توجه اون دوست عزیزی هم که مثلا اطلاعات زیادی داره ( استاد همه چی دونه و خداونگار اف وان و ویلیامزه و میگن اصلا سبک معنی نداره ( فکر کنم تا حالا پشت موتور گازی هم نشسته)

    • mohammad

      5

      9

      من همیشه این رو پرسیدم اگه مثلا مکس بیاد با پراید با یه جوون پراید سوار مسابقه بده کی برنده میشه شرط می بندم مکس 100 درصد اگه چپ نکنه به آخر مسابقه نمیرسه

  14. Siamak

    9

    10

    در اینکه اون دوست همه چی دون حد اقل از شخص شما خیلی بیشتر میدونه که شکی درش نیست ، مگه اونکه اعتماد به نفس کاذب در شما باعث توهم بغیر از این شده باشه ! لزومی هم نداره تا اون شخص مثل شما پشت موتورگازی رکس نشسته باشه ، چون از اولش برخلاف شما رانندگی رو بجای موتور گازی با اتومبیل شروع کرده .
    ظرف مدت اخیر تعدادی از دوستان بخاطر همین لوده گیها و مزه پرانیهای خنک ! از سایت بن شده اند ، عجیبه که شما هنوز دوزاری تون نیافتاده و کماکان با فرهنگ قهوه خانه ای خودتون درافشانی میکنید . سعی خودتونو بکنید که حد کوچولوی خودتونو در نظرات گهربارتون حفظ کنید .
    متاسفانه اکانتهای فیک و زاپاس افراد معلوم الحال در حال افزایشه و عجیبه که فکری برای شناسائی و پاکسازی سایت از لوث وجودشون انجام نمیشه !

    • Mehriar Salehi

      10

      10

      ای بابا، جواب داره مگه پدر جان!
      این اساتید ظاهرا موضوعی که نیوی نوشته رو نمیتونن بفهمن که داره درباره ماشینی که طراحی شده و در اختیار دو راننده قرار داده شده، صحبت میکنه که یکی ورود به پیچ براش مهمه و یکی سرعت میانه پیچ و مشخصه از ستاپهای دلخواهشون داره حرف میزنه…شایدم فکر میکنن نیوی، اوس جعفر مکانیکه که راننده گفت فلان چیز، میپره تو پیچ مهر هاش میگرده، یک چیزی میاره و میگه بفرما اینم فلان چیز! اونم وسط ریس ویک اند!
      نه حرفی از سبک زده شده اینجا نه از این گفته که راننده نیاز به تطابق خودش با ماشین نداره و ما باید ماشینو براش بسازیم!

      دیگه واقعا حتی نیازی هم نیست به جواب دادن…خود فتل صریحا گفته امسال خوب عمل نکردم، خودشم گفته این “سبک ماشین” اهمیتی نداره!
      من یه طراحی داشتم…کارو خراب کرده بود.ایرادیم نداشت.پیش میاد اما ایشون حاضر بود قبول کنه که مشکل بینایی داره و نمیتونه ببینه که یک قسمت که باید رنگ باشه کنتور خورده ولی نپذیره که اشتباه بوده کارش…اینو دیگه نمیشه اصلاحش کرد! چون خودشو زده به نفهمیدن.تنها راهش اینه که به حال خودش رهاش کنی.

      حالا یکسری هم که صحبتهای مستقیم سب رو ول میکنن، حرف بنده رو بالا پایین میکنن، جاش میچسبن به “تفسیر” (اونم از نوع تخیلیش) حرف این و اون و آخرشم عقده های زندگی شخصیشون رو اینجا تخلیه میکنن…همون مثل طراحه هستن دیگه! حاضرن بپذیرن که حرف مستقیم سب رو یا چشمشون توانایی دیدن نداره، یا ذهنشون قدرت فهمشو نداره اما نپذیرن که فتل یک فصل بدی داشته….حالا شما میشینی جواب و توضیح به ایشون؟ باز یکیشون بود متن گذاشت، دیالوگ برقرار میکرد و… اونو میشد آدم خودشو توجیه کنه جواب بزاره اما این دست کامنتها آخه؟ قیاس اپن ویلر با نسکار و پراید آخه؟ :))))))) ای بابا…

      زیادم حرص این مسائل رو نخور بابا جان.اینکه میزان توانایی سب یک سوتفاهمی درباره اش اتفاق افتاده، چیزیه که از ۲۰۱۱-۱۲ خیلیها در موردش اطمینان داشتن.عجیب نیست دیدن این موضوع که جلوی هر راننده درجه یکی به همچین مشکلاتی میخوره برای اون دسته…قیاس ساده ایی هم در راهه.کاری که چکو با لنس کرد این دو ساله مشخصه.اونم چکو!!! حرف از مکس و لوییس هم نمیزنیما…یکی در حد پرز.این سوتفاهمی که وجود داشته، سال بعد بازم بیشتر مشخص میشه.
      همین حقیقت که اساتید مجبورن بجای پیست و اتفاقات درونش برن کتاب ایکس و مصاحبه ایگرگ رو زیر و رو کنن بلکه یک خط پیدا کنن که بشه تفسیرش کرد…نشون میده کی چیکارست!
      همین حقیقت که هیچوقت کار طرفداران لوییس و فرناندو به این نکشیده که بخوان برن یه کتاب رو ورق بزنن برای پیدا کردن یک توجیه، تفاوت ها رو به خوبی نشون میده.

      • saman.5

        8

        10

        استاد ما متوهم و عقده ایی هستیم ، شما که انسان وارسته ایی هستی و همه چی دونی یه ماشین برای ویلیامز طراحی کن تا این شرکت نگون بخت از بدبختی دربیاد حداقل اون بنده خدا قبل از مرگش لبخند به چهرش برگرده و اینکه بچه های این سایت به جای رجوع به رفرنسی مـثل ادرین نیوی ( سازنده چند دوره ماشین قهرمانی ) به رفرنس شما رجوع کنن
        کسی دنبال چیزی برای چسبوندن به تحلیل های دقییق شما نیست فقط شما چند وقته یه چیزیایی سرهم می کنی و لفاظی تزیینش می کنی انگار فکر کردی خدای اف وانی و بقیه اینجا هیچی نمی فهمن
        شما حتی حرف های یه طراح خودرو با سابقه ساخت ماشین قهرمانی قبول نداری
        درضمن کسی هم طرفداری فتل نمی کنه فتل دو ساله تو افته ولی دلیلی بر بی کیفیت بودن این راننده نیست . خداوندگار اف وان…..

      • Mahmoud

        4

        2

        آقای صالحی یه طوری حرف زدی فکر کردم آقا سیامک 90،80 سالشونه😂. ولی واقعا ایشون جای پدر سایت هستن و باید احترامشون نگه داشته بشه.

      • Mehriar Salehi

        5

        6

        محمود جان خب ایشون پدرمه، چیز دیگه ایی نمیتونم صداش کنم 😅

        Siamak، عرض نکردم وقتتو داری تلف میکنی؟ بنده خدا حتی قدرت درک این مطلب رو نداره که چیزی که من نوشتم با نوشته های نیوی هیچ تضادی نداره…خب اینکه مشکل ادراک.
        سر این موضوع که سب خودش مستقیما قضیه تاثیر سبک رانندگیشو رد کرده هم میرسن، کلا نمیبینن :)) خب اینم که مشکل بینایی.
        کسی که نوشته یه راننده رو کپی پیست میکنه میشه مدعی، بعد کسانی که ادعا دارن سب حالیش نیست، حرفی در تضاد با صحبت خودش میزنن میشن بی ادعا! اینم که شد منطق.

        حالا شما باز بشین جواب بده!…ارزششو نداره واقعا.به اندازه کافی صحبتهای خود راننده اینجا کپی پیست شده با ذکر منبع.

      • Siamak

        7

        5

        Mahmoud جان .
        ممنون که هنوز سعی میکنید برخی قواعد و رسوم اجتماعی رو مد نظر قرار بدید و رعایت کنید ! ولی چنانجه اخیرآ به پروفایل این حقیر مراجعه داشته باشید ، حتما ملاحظه میفرمائید که در قسمت بیوگرافی کاربر ، سن و سالهائیکه این ورزش رو مشتاقانه دنبال کرده ام حذف کردم تا دوستان بدون نظر داشت این دو موئلفه راحتتر با من دیالوگ برقرار کنند .
        ولی این امر و واقعیت سنی بنده که قاعدتآ نباید این اجازه رو به اینجانب بده تا با افراد نابالغ از نظر فکری وارد بحث و مباحثه شوم موید این موضوع نیست تا اینگونه افراد محیط محترم سایت و رعایت احترام متقابل دیگران رو جولانگاه افاضات غیر مودبانه خود فرض کرده و با ادبیاتی بدور از شآن سایتی تخصصی هرآنچه را که به ذهن مشوششان خطور میکنند درقالب کامنت برشته تحریر درآورند !
        به شخصه از این روش ارتباطی خوشحال نیستم ، ولی متاسفانه تجربه ثابت کرده عده ای قلیل که از رشد عقلی و تربیتی درستی برخوردار نیستند ، هرچه در مقابلشان مماشات و سکوت بیشتری اختیار شود جری تر و گستاختر خواهند شد ! پس به ناچار و علیرغم میل باطنی باید پاسخ مناسب شآن و جایگاه شان را دریافت کنند !… آیا شما بعنوان عضوی فهیم راه و روش بهتر و منطقی تری پیشنهاد میکنید ؟ … بفرمائید بجان خریدارم .

      • REZA.M

        7

        6

        جناب صالحی
        منتظر بودیم تو بیای برامون توضیح بدی نیوی چی گفته
        لطف بفرما مصاحبه فتل رو بذار
        همون مصاحبه که میگی گفته سبک رانندگی مهم نیست
        این آخرین مصاحبه فتله
        لطف بفرما توضیح بده کجای این مصاحبه گفته سبک رانندگی مهم نیست.
        🗣خبرنگار: “ی راننده فرمول یک بیشتر از ورزشکار های بقیه ورزش ها به تجهیزاتش وابسته ست که برای شما ماشین هست. موردی کل امسال اساسا باهاش مشکل داشتی.”

        سب: “اعتماد داشتن به ماشین البته که برای ما خیلی مهمه. همونطور که در قبلتر گفتم ، ما درباره صدم ثانیه صحبت میکنیم. اگه ماشین شما احساس کاملا مناسبی نده، تو این رقابت نزدیک شانسی نخواهید داشت. بعدش اینجا تردید دارین ، یک دهم ثانیه که از دست بدین، روی هم رفته ، بعد از اون وقتی برای رده های بالا رقابت میکنین توی یک جایگاه شکست خورده خواهید بود. در نهایت ، حتی چیزای کوچیک تفاوت ها رو رقم میزنن.”

        🗣خبرنگار: “توی روز های موفقیتت توی ردبول، چشم بسته به ماشینت ایمان داشتی. میتونستی باهاش بازی کنی. چرا نمیتونستی این کار رو توی فراری انجام بدی؟”

        سب: “این ی بحث خیلی مفصله. هندلینگ ماشین واقعا هر دور تغییر میکنه. رفتار لاستیک ها هم همینطور. اساسا میشه گفت: اگر ماشینتون رو بشناسین، اگر بهش اعتماد داشته باشین، شما ای قبل میدونین چه چکار خواهد کرد. بعد شما بصورت غریزی و خود به خود کار درست رو انجام میدین. ولی اگر شما شک و تردید داشته باشین و مجبور باشین از قبل زیاد فکر کنین، زمان قابل توجهی رو از دست میدین. با فراری متاسفانه برای من دقیقا همینطور رخ داد. ولی ماشین مشکل بزرگی نداشت بلکه برآیند چیز ها (مشکلات) کوچیک بود. توی تعیین خط ها، بطور حتم، من بیشتر از روز مسابقه از لیمیت ماشین دور بودم.”

      • Mehriar Salehi

        5

        9

        Reza.M

        تو ۴۸ ساعت اخیر، ۲-۳ بار برات نوشته شده.مثل ۴-۵ باری که قبلا یا من یا ایمان نوشتیم.
        واقعا نیاز داری هر ۴۸ ساعت یکبار یه مطلب برات تکرار بشه؟ متوجهی که داری به خودت و توانایی ذهنی خودت توهین میکنی؟ من چیزی نیاز نیست بگم چون اگر یک نفر یه مصاحبه کاملا بی ربط رو چندبار کپی پیست میکنه و دیگران “یادش میدن” که این مصاحبه هیچ ربطی به ادعاش نداره و یا درخواست چیزی رو داره تو دو روز چندبار بهش ارائه میشه و وانمود میکنه ندیده؟ خب این آدم حرفهای خیلی بدی داره درباره مغز خودش میزنه :))) واقعا طرفداری از یک راننده انقدر مهمه که به خودت همچین توهین هایی بکنی؟

        اما درباره نیوی هم که…اتفاقا برای “تو” یک نفر نیازه تا این حرف که هیچ، حرفهای خیلی ساده تر رو یکی بیاد توضیح بده.

        سعی کردم جملات رو کوتاه بگم.اینطوری فکر کنم شانس اینکه یه ۳-۴ روزی تو ذهنت بمونه بیشتره.

      • REZA.M

        5

        2

        استاد صالحی
        باشه
        اصلا IQ من زیر 60
        تو خوبی تو استاد تحلیل اف وان هستی
        لطف بفرما توضیح بده کجای اون مصاحبه که گذاشتم گفته سبک رانندگی مهم نیست؟
        بله متنی که ایمان کامنت کرد رو هم دیدم اما اون فقط برداشت شماست
        در ضمن توی گزارش تمرین دوم مجارستان اذعان کردید که سبک رانندگی فقط 1-2 دهم ثانیه تاثیر داره در حالی که نیوی بارها گفته فتل به شکل بسیار زیادی خواستار بیشتر شدن گریپ عقب ماشین و اینجا هم گفته بالانس ماشین همه چیزه برای فتل
        همه چیز میشه 1-2 دهم ثانیه؟
        https://f1iran.com/161308/%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-2020/
        (بماند که جنابعالی حرف های نیوی رو برای ما رمز گشایی کردی)
        یجا دیگه هم مربوط به مکس بود اونجا هم گفتی تاثیر خاصی نداره
        بعد دوباره توی یه خبر دیگه باتن در مورد سبک رانندگی گفته بود فرمودید من کی این حرف رو زدم

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        4

        4

        ای کاش میشد صرفا افرادی مثل شما با اطلاعاتی دقیق و کامل در خصوص فرمول بک ببشتر داشتم تا چیزهایی بتونیم یا بگیریم ازشون . جناب صالحی عزیز باور کنید بنده تمام کامتها رو میگردم تا بتونم کامنت دقیق و تخصصی شما رو پیدا کنم و بعضی هاشو چند مرتبه میخونم تا بتونم کامل و صحیح درکش کنم . امیدوارم و بیشتر خواهشمندم حرفها و متلک پراکنی های بعضی از کاربران نااگاه و با تعصب یکطرفه نسبت به یک راننده (حالا فرقی نداره مکس باشه ، لوییس همیلتون باشه ، و یا حتی فتل باشه که واقعا یکی از باشخصیت ترین راننده های فرمول یک هست) که با حرفاشون افرادی مثل شما رو ازرده خاطر کنند و ما رو از نظرات دقیق و کارشناسی شما محروم کنند . امیدوارم این حرفای کاربران هیچ تاثیری در گذاشتن کامنت های کارشناسیتون نذاره

    • saman.5

      5

      9

      شما هم می تونی بری دوغتو بنوشی
      یعنی هرکس مخالف میل شما حرفی زد باید بن بشه
      عاشق دموکراسیتونم

      • Siamak

        6

        7

        این ابلهانه ترین تعریف از واژه منزه و مقدس دموکراسی است ، که اونو برابر با هرج و مرج و لات و لوت بازی و عدم رعایت چهارچوبهای پذیرفته شده اجتماعی معنا کنیم !
        توصییه میکنم قبل از اونکه به تفسیر غلط لغاتی از ایندست بپردازید ، ابتدا ذهن منورتونو ! از پسماند بطریها و ظروف دوغ و کشک و قطعات منفصله موتور گازی تخلیه کرده و حتمآ بجای دوغ از شیر که دارای ارزش بیشتر غذائی است استفاده کنید تا انشالله برشد فکری و جسمی تان کمک شود !

    • GANDOF51

      5

      1

      دقیقا درست میگی .یکیش جنابعالی؛که توی نوشته هات پر کینه وحسادت نهفته .

    • REZA.M

      6

      5

      🗣خ-ب-رن-گ-ا-ر: ی راننده فرمول یک بیشتر از ورزشکار های بقیه ورزش ها به تجهیزاتش وابسته ست که برای شما ماشین هست. موردی کل امسال اساسا باهاش مشکل داشتی.

      سب:اعتماد داشتن به ماشین البته که برای ما خیلی مهمه. همونطور که در قبلتر گفتم ، ما درباره صدم ثانیه صحبت میکنیم. اگه ماشین شما احساس کاملا مناسبی نده، تو این رقابت نزدیک شانسی نخواهید داشت. بعدش اینجا تردید دارین ، یک دهم ثانیه که از دست بدین، روی هم رفته ، بعد از اون وقتی برای رده های بالا رقابت میکنین توی یک جایگاه شکست خورده خواهید بود. در نهایت ، حتی چیزای کوچیک تفاوت ها رو رقم میزنن.

      🗣خ-بر-نگ-ار. توی روز های موفقیتت توی ردبول، چشم بسته به ماشینت ایمان داشتی. میتونستی باهاش بازی کنی. چرا نمیتونستی این کار رو توی فراری انجام بدی؟

      سب: این ی بحث خیلی مفصله. هندلینگ ماشین واقعا هر دور تغییر میکنه. رفتار لاستیک ها هم همینطور. اساسا میشه گفت: اگر ماشینتون رو بشناسین، اگر بهش اعتماد داشته باشین، شما ای قبل میدونین چه چکار خواهد کرد. بعد شما بصورت غریزی و خود به خود کار درست رو انجام میدین. ولی اگر شما شک و تردید داشته باشین و مجبور باشین از قبل زیاد فکر کنین، زمان قابل توجهی رو از دست میدین. با فراری متاسفانه برای من دقیقا همینطور رخ داد. ولی ماشین مشکل بزرگی نداشت بلکه برآیند چیز ها (مشکلات) کوچیک بود. توی تعیین خط ها، بطور حتم، من بیشتر از روز مسابقه از لیمیت ماشین دور بودم.

    • mohammad

      4

      4

      همین که یه نفرخودش رو بالاتر از بقیه بدونه نشون میده چقدر در تعصب وجهل گرفتاره

      • Siamak

        3

        5

        جهل که مشخصه و لیبل اصلی شخص شماست . این صفت به کسی جز خودت نمیچسبه ، فیت قامت خودته !

      • mohammad

        3

        2

        ما ادعای نداریم و و اینکه قبول داریم نمیدونیم و داریم یاد میگیریم ولی اونی که فکر میکنه همهچیز رومیدونه دیگه چیزی یاد نمیگیره همونجا می مونه

  15. BAHRAM

    8

    8

    اقای نیوی مطالب جالبی نوشته این وابستگی شدید به تعال اتفاقا نقطه ضعف فتل شده این یعنی اگه ماشین یه مقدار مشکل تعادلی داشته باشه فتل تبدیل به گروژان میشه یعنی دقیقا جایی که باید بزرگی خودش رو نشون بده تبدیل به یک راننده معمولی میشه و این موضوع رو در دو فصل اخیر دیدیم . این ویژگی یک راننده بزرگ نیست رانندهای بزرگ باید با هر تغییر قوانین خودشون رو با شرایط جدید تطبیق بدن کاری که الونسو و همیلتون به راحتی انجام دادن بخصوص الونسو از ۲۰۰۱ تا الان باوجود اینکه بارها قوانین تغییر کرده خودش رو وفق داده و همیشه یک راننده سریع بوده الان هم بعد از دو سال دوری از مسابقات برگشته و در تست ها خیلی هارو سورپرایز کرده
    الونسو هم وقتی مکلارن بود ماشین افتضاحی داشت چندبار مثل وتل اشتباه کرده؟

    • mahdi arabi

      4

      7

      آلونسو با اون ماشین هم اشتباه داشت مثل ابوظبی 2015 ( درایو ترو ) و استرالیا 2016 ولی چون ماشین خیلی قوی نبود رسانه ها خیلی روش مانور ندادن

      بعد این راننده سریع تو این چهار سال یه بار نمیتونست تو این همه مسابقه غیر قابل پیش بینی یه پودیوم برا مکلارن بیاره یا حداقل چهارم بشه
      سب با این تراکتور این فصل فراری هم یه پودیوم آورد تو مسابقه بارونی

      • Fastboy 44

        7

        5

        ولی همتیمی وتل توی این فصل دو تا پودیوم آورد!
        ولی باتن هیچوقت تو اون سال ها پودیوم نیاورد!
        پس اینجوری هم که شما میگین گاری نیست!

      • Saeed

        9

        6

        دوتا پودیوم این فصل همتیمی فتل دقیقا توی مسابقاتی بود که خیلی از راننده ها مشکل فنی یا جریمه داشتن

        تو اتریش با مشکل فنی مکس و اسپین البون و جریمه همیلتون
        تو انگلیس هم با حاضر نبودن چکو پرز و پنچری بوتاس

        تو ترکیه هیچکدوم از این اتفاقا نبود
        هر راننده ای که پشت سر سب تموم کرد (چه چارلز چه مکس و یا بوتاس) به خاطر اشتباهات خودشون بود چه بسا اگ ی دور دیگه مسابقه ادامه داشت سب دوم هم میشد

      • Siamak

        3

        10

        سعید جان ،
        پودیوم ترکیه هم حاصل لطف پروردگار و بارش رحمت خداوندی ( باران ! ) بود که کسب شد !
        پس کسب دو پودیوم چارلز رو لطفآ سعی نکنید کم ارزش جلوه بدید .
        نتیجه کلی فصل هم که غیرقابل انکاره : راننده جوان غیرمدعی ، سه برابر راننده مجرب و چهار دوره قهرمان امتیاز کسب و جمع آوری کرد ! اینهم حاصل اتفاقات و حوادث بود ؟!

      • PeymaN

        3

        3

        خب موضوع جدید پیدا شد تا دفعات یسریا بیان بهش استناد کنن با اون ماشین مکلارن هوندا!!!!(جایگاه اون تیم تو اون سال ها مشخصه میتونید برید سایت فرمول یک ببینیند دیگه نمینویسم چون احتمالا تایید نشه) نتونسته سکو بگیره ولی استاد بزرگ تونسته بگیره
        البته توی سنگاپور 2017 داشت میگرفت اتفاقا ولی خب امان از…
        باهمون تراکتور یه نفر دیگه دوبار سکو گرفته چنبارم نگرفته البته شرمنده یادمون نبود مطابق سبکش نیس ماشین!

      • mahdi arabi

        6

        6

        Fast boy 44
        الان تمام دوستان فرض رو بر این گرفتن که فرناندو سریعترین راننده این دوران بوده پس نمیشه با یه راننده کندتر( البته از نظر دوستان که باتن میشه) مقایسه اش کرد و گفت چون باتن نگرفته پس آلونسو هم نمیتونسته

        در هر صورت تو این 4 سال به اندازه کافی مسابقه بارونی و غیر قابل پیش بینی داشتیم که جناب آلونسو بتونن یه پودیوم بگیرن

        در ضمن مسابقاتی هم که لکلرک پودیوم گرفته ابر و باد و تمام کائنات دست به دست هم دادن تا پودیوم بگیره( البته منکر عملکرد بهترش نسبت سب تو این فصل نیستم)

      • REZA.M

        7

        4

        آقا سیامک
        اینکه بارون رحمت خداست و به فتل هم کمک کرد تا از شرایط استفاده کنه و مسابقه خوبی داشته باشه بدون شک درسته
        اما اینکه شارل جوانتون راننده بارون نیست مقصر فتله؟
        توی تمام ریس های بارونی فتل با اختلاف شکستش داده.
        و مشکل فتل هم همیشه عدم وجود بالانس توی ماشین فراری بوده

  16. mahdi arabi

    9

    5

    در جواب دوست عزیزم bahram

    نمیدونم فصل 2018 رو کامل دیدی یا نه چون تا اونجا که من یادم میاد اون زمان شما تو سایت نبودی یا حداقل کامنت نمیزاشتی

    ببین ماشین سال 2018 فراری به شدت تو برخورد ها ضعیف بود و آسیب پذیر
    برا این حرفم دلیل دارم

    شما به چین 2018 نگاه کن
    مکس به ایپکس پیچ انتها مستقیمی دایو میزنه ( مشابه همون کاری که سب تو آستین روی ریکاردو انجام میده تازه با شدت بیشتر )
    نتیجه چی میشه
    اینکه جفت ماشینا اسپین میشن در صورتی که در شرایط برعکس فقط این سب بود که تو آستین اسپین میشه ( بماند هم که بعد برخورد دیگه ماشین به شکل عجیبی تو چین کند شده بود و حتی نسبت به رنو ها و مکلارن هم سب آسیب پذیر شد )

    حالا یه نگاه به کانادا 2017 میندازیم
    سب تو صحنه سبقت از آکون یه دایو شدید به ایپکس پیچ اول کانادا میزنه که یه پیچ نود درجه سرعت متوسط هست
    شک نکن اگه با ماشین دو سال اخیر همچین مانوری میداد سه بار دور خودش میچرخید

    اسپانیا 2017
    سب بعد از خروج از پیت با همیلتون سر پیچ اول چرخ به چرخ میشن ( مشابه مونزا 2018 ) ولی نه تنها ماشین اسپین نمیشه بلکه سب خودشو به همیلتون دیکته میکنه . مشابه همون کار تو مونزا2018 انجام میشه و خودت نتیجه رو میدونی

    دوباره یه مثال دیگه میزنم
    برزیل 2018 و برخورد مکس و اکون
    مکس به شدت با اکون برخورد میکنه ولی نه تنها ماشین هیچ آسیبی نمیبینه بلکه مجدد به مرسدس همیلتون حمله میکنه ( قطعا اگه برا فراری اون سال همچین اتفاقی میوفتاد یا DNF میشدن یا مثل چین شدیدا کند میشدن )

    ماشین اون سال فراری از لحاط بالانس مشکلی نداشت ولی به شدت تو برخوردها ضعیف بود
    اگه اسپین های سال 2018 رو با این دو سال مقایسه کنید میبینید که تو سال 2018 سب بعد از برخورد با یه ماشین دیگه اسپین میشه ولی تو این دو سال کلا بدون برخوردی اسپین میشه که نشون میده ماشین بالانس درستی نداره
    در هر صورت اینکه تمام تقصیر ها رو تو اسپین های سال 2018 تقصیر سب بندازیم منطقی نیست و ماشین فراری اون سال هم تو این عملکرد ها ضعف داشته

    • iman

      5

      4

      واقعا دیدگاه یه سری از دوستان وتل فن خیلی جالبه،پودیوم های چارلز با کمک ابر و باد و… بوده ولی پودیوم وتل با نبوغ شخص خودش بوده.ظاهرا دوستان دچار فراموشی شدن که نتیجه دو فصل گذشته چی بوده یا خودشون رو زدن به اون راه

      • mahdi arabi

        7

        6

        ایمان جان در هر صورت تو پودیومی که سب آورد هیچ کدوم از راننده های جلویی مشکل مکانیکی نداشتن. اشتباه کردن ولی مشکل مکانیکی نداشتن

        البته در هر صورت این قضیه هیچ چیز رو راجب اینکه آلونسو نتونست تو اون چهار سال با مک‌لارن یه چهارمی بیاره رو توجیه نمیکنه

  17. Tracker

    6

    4

    بهرام عزیز

    فصل 2018

    تا قبل از ریس مونزا فاصله وتل و همیلتون 30 امتیاز بود که با توجه به سرعت فراری در 4 مسابقه قبل که سریعترین خودرو در اختیار داشت وتل میتونست این فاصله را جبران کنه ولی همیلتون قهرمان شد

    حالا اگه بخوابم اشتباهات تیمی و استراتژیک فراری بشماریم :

    لازم نیست به راه دوری برویم و سه مسابقه ایتالیا ، سنگاپور و ژاپن به خوبی اشتباهات تیم تحت فشار رو نشون میده

    سنگاپور استراتژی فراری برای شروع مسابقه با تایر سوپرسافت وتل و رایکونن را با این تایر راهی پیست در Q2 کرد در حالیکه همیلتون که در نهایت به پل پوزیشن رسید به زحمت با این تایر ها در Q1 رده 14 ام را کسب کرده بود.

    این اشتباه فرصت بدست اوردن ریتم مناسب از وتل را گرفت تا درنهایت سب از جایگاه نامناسب ریس را شروع کرد.

    ژاپن فراری تنها تیمی بود که در Q3 فتل و کیمی با تایر اینترمدیت تایم زدن که خب در نهایت نتایج این انتخاب احمقانه را دیدیم و وتل به جای استارت از رده حداقل 2 یا 3 از رده هشتم ریس را شروع کند

    اما اوج هنرنمایی فراری در تعیین خط به مونزا برمیگردد که در اخرین فرصت کسب پل فراری وتل را جلوی رایکونن به پیست فرستاد تا در نهایت با استفاده از توو پل پوزیشن به راننده ای برسد که نیازی به آن ندارد!

    حالا بریم سراغ اشتباهات وتل :

    اشتباه در ترمز گیری برای سبقت از بوتاس در باکو ،برخورد با بوتاس در فرانسه ، اشتباه و تصادف در آلمان و اسپین در مونزا بارز ترین اشتباهات وتل به یاد اورده میشود

    اما نکته جالب برای گرندپری المان فراری از باتری های جدیدی استفاده کرد که شرایط را کاملا به سود این تیم کرد فراری در دو سوم پایانی سرعت کاملا از مرسدس برتر بود و فراری را در پیست های مختلف حدود 0.3 سریع تر کرد.

    اما تیمای رقیب گمانه زنی هایی هم چون وجود دو منبع تغذیه ، تزریق بیشتر سوخت با روغن ،تزریق روغن مدار خنک سازی و …..
    که FIA با بررسی همه آنها را رد کرد

    اما از گرندپری سنگاپور به طرز عجیبی برتری فراری محو شد و در عین شگفتی فراری که قویترین پیشرانه را در اختیار داشت و سریعترین خودرو در خط مستقیم بود با یک آپدیت شگفت انگیز اقدام به کاهش دانفورس ماشین برای رقابت با مرسدس کرد!!!
    که این موضوع بر خلاف سبک رانندگی سب بود و دقیقا بعد از این اتفاق اسپین های بی جهت وتل نیز شروع شد ( که البته ضعف سیستم فنربندی و تعلیق نیز در این مورد بی تاثیر نبود ) و در ژاپن شایعه شد که فیا یک سنسور اضافه قرار داده و اریوابنه اعلام کرد که سنسور اضافه نقشی در بازدهی پیشرانه ندارد.

  18. PeymaN

    5

    4

    mehdi vettel
    یه ریس نام ببر که میشد با اون ماشینای مکلارن میشد باهاشون پودیوم گرفت
    خداییش خیلی باحالین شماها این همه صغری کبری چیدی رسیدی به اینکه تو چهارسال نتونسته سکو بگیره بیا از این زاویه نگاه کنیم تو 2016 مکلارن 6ام بود امسالم فراری 6ام کی بیشتر امتیاز گرفت واسه تیم؟
    درضمن لکرلکم از وتل سریعتر بود تو ترکیه پس اگر ریس یه دور دیگه داشت(نمیخاستم اینو بگم خودتون بالا اشاره کردین ) یا اون اشتباهو نمیکرد همین یه پودیمم که شده کل افتخارات شما تو این فصل رو هم نمیتونست بگیره

    • mahdi arabi

      5

      6

      پیمان جان
      برزیل 2016
      باکو 2017
      سنگاپور 2017
      باکو 2018
      و…

      در ضمن اگرم کاشتن سبز نشد
      سب بالاخره تو یه شرایط سخت و با تراکتور فراری امسال پودیوم آورد
      حالا شما هی بگو اگه اون اشتباه نمی‌کرد چه میشد

      • PeymaN

        5

        4

        اینکه تو باوجود سه تیم برتر (بدون احتساب بقیه میدفیلدا که همشونم برتر از مکلارن بودن ) انتظار پودیوم داری که اصلا هیچی فک نکنم بجز چهارتا آدم مثل تو همچین توقعی داشته باشن از اون ماشین که اونم علتشم واضحه
        تو تمام این ریسایی که نام بردی حداقل یکیشونو بگو که مثلا از 6تای برتر مرسدس ردبول فراری 4تاشون اوت شده باشن چه مکانیکی یا اشتباه خود راننده تا میشد باهاش پودیم بگیره اگرچه سنگاپور فراهم شده بود اونم تو بارون که خیلی اصرار داری الونسو رو توش ضعیف نشون بدی

  19. mahdi arabi

    5

    6

    در ضمن تو دوران پرشکوه آلونسو تو مک‌لارن – هوندا حداقل باتن یه سومی تو تعیین خط بارونی اتریش 2016 آورد که آلونسو همونم نیاورده

    فک کنم بهترین رتبه تعیین خط آلونسو تو اون چهارسال هفتمی تو مجارستان باشه درسته ؟؟

    اگه رتبه ای بهتر آورده ممنون میشم یادآوریم کنید شاید من حواسم نیست

    • iman

      5

      5

      mehdi واقعا خنده داره که شما برای توجیه عملکرد ضعیف یه ورزشکار به کجاها که متوسل نمیشید،این حرف شما به این میمونه که مثلا راسل با ویلیامز امسال سکو نگرفته پس راننده بدیه.فرناندو سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با اون رنو خیلی چیزا رو ثابت کرد.شما لطفا عملکرد وتل رو با چارلز جوان مقایسه کنید

    • PeymaN

      4

      5

      حالا که خیلی اصرار داری الونسو رو با همتیمیاش تو تعیین خط مقایسه کنی مشکلی نیس بسم الا
      تو دوفصل 15 و 16بدون احتساب خرابی ها و غیبت هرکدومشون سال اول هفت به هفت مساوی (تازه مسابقه اول الونسو نبود) و سال دوم 15 به 3 برتری با آلونسو بوده اینکه گشتی یه مسابقه پیدا کردی از بین اون همه مسابقه خودش نشون دهنده همه چیزه مسابقه اتریش هم تا جایی که من دیدم باتن 5 شد(تو همون مسابقه هالکنبرگ بالاتر از وتل سوم شد!) که دمشم گرم باتن رو همه میدونن تو بارون خوبه جلو همیلتونم بهتر بود جز اینم توقع نمیره ازش اما شرایط بارونی هم بود که الونسو بهتر باشه مثل موناکو و یا برزیل اینکه تو رفتی و فقط یکیشونو که در کل همون بوده فقط آوردی گفتم خودش همه چیو داره نشون میده

      • PeymaN

        4

        4

        در ادامه کامنت قبلی :اما حالا که صحبت از همتیمی شد و میبینم خیلی علاقه داری به این بحث نظرت راجع به ریکاردو چیه ؟نکنه ماشینو براساسش توسعه داده بودن؟یا عقبش دانفورس نداشت ؟ از نتایج 2014 خبر داری کوالیفایینگ ها و ریس ها؟ ریکاردو چنتا برد با اون ماشین وتل چنتا؟

  20. SUPER FAST 16

    6

    4

    با همه این اوصاف سال آینده یه برد قاطع از فتل باید انتظار کشید(راننده نبودن لنس ماشین خوب استون به گفته دوستان و چیزی که امسال دیدیم حداقل کسی بیخودی باهاش اسپین نمیشد) .غیر این بشه چه داستان سرایی های حول محور حمایت پدر از پسر باید سر بگیره.
    خدا به داد لنس برسه اگه ببره ازش.
    راننده ما که هم شاهزاده موناکو ،پرنس ،مافیای تاد پسر،بابا متیا،هرچی مکانیک خوب رو مال خودش کرده،آپدیت ها رو فقط شارل میگیره .و….غیره که بهش چسبوندن
    این استون اینم فتل ببینیم چی میشه😎😎

  21. iman88

    5

    3

    10 سالی یه بار ادم پیش خودش فکر میکنه دیگه جملاتی مثل “طرف فکر کرده خیلی حالیشه”رو توی بحث و گفتو گویی نمیشنوه، اما مجددا اولین جایی که عقیده مخالفی در جریان بیفته این لوده گی های سخیف رو دوباره باید تحمل کنه.

    یعنی واقعا چشم نسلم ما قرار نیست هیچوقت انقراض این [خود بزرگبینی فرهنگی حال بهم زن] رو ببینه؟!

    • SUPER FAST 16

      2

      1

      ما اگه نسل درستی بودیم این حال و روزمون نبود اقا ایمان.
      همه دوستان اطلاعات خوبی دارن ولی اگه باور داشته باشن که اطلاعاتشون در حد چند درصد کم از اصل واقعه که تو تیم و گاراژ در جریان هست ،قبول اطلاعات جدید و نظرات دیگه براشون راحت تره
      بعضی از دوستان طوری صحبت ،و موضوعی رو مطرح میکنن که منی که دو ساله اف وان میبینم(خیلی کوتاهه میدونم) حتی ندیدم مدیر تیم ها با این قاطعیت و باور شدید در مورد ماشین یا راننده یا پیست و ….دیگه صحبت کنن.
      ولی دوستان :تا دلت بخواد از این دست کامنت ها گذاشتن
      ما همیشه باید تشنه یادگیری باشیم و اگه چیزای که میدونیم رو آخر همه چیز بدونیم دیگه نیاز به هم صحبت شدن،خوندن و دیدن هیچ چیز نداریم.

  22. امید نورمحمدی

    5

    2

    عجب! آقای همه چیز دان از عقده ای بودن طرفداران یک راننده (سب) و نفرت بیش از حدشان نسبت به همان راننده صحبت میکنند. دیگران را بی ادب خطاب میکنند ولی انواع صفات زشت را روانه طرفدارانی میکنند که در نهایت ادب با ایشان ارتباط میگیرند و یا با نظریه های ایشان مخالف هستند!
    از طرف دیگر در نهایت تعجب کسانی مانند نیوی و آلیسون را اکس وایگرگ خطاب میکنند!!! عجب! چشم . از این پس “فقط” به نفرت پراکنیهای شما استناد میکنیم که بدون سند از قول راننده ها نقل قول هم میکنید!
    آن کاربری که معتقد بود و هست ابتدا باید یک راننده را از نزدیک مشاهده کرد و بعد درباره فرمول 1 نظر دادکه اصلا فاقد صلاحیت لازم برای بحث هستند!
    شما متنفران از سب هرچه میخواهید بگویید و افاضات اهانتبار خودتان را در کمال بی ادبی نثار ما کنید. برای شخص من هیچ فرقی نمیکند که چه کسی چه چیزی درباره بنده فکر میکند یا نمیکند و یا راننده مورد علاقه من را دوست دارد یا از او متنفر است! هر کس با توجه به دانسته ها و پیشزمینه مطالعاتی و تربیت خانودگی خود کنش و واکنش نشان میدهد و بس. برون ریزی نفرت دردی از ما دوا نمیکند ولی شاید مرهمی بر زخمهای عمیقی باشد که این کاربران از راننده مورد علاقه ما بدل دارند.
    خوشبختانه در مقابل هم هستند کسانی که هم مخالف هستند و هم بدون اهانت و نفرت دلایل خودشان را در کمال ادب میگویند و موجب بالا رفتن سطح اطلاعات سایرین هم میشوند.
    از برخی ابدا توقع رعایت چهارچوبها نمیرود و کاری هم به ایشان نداریم. از همه چیز دانهایی که با ظاهر موجه در حال برخ کشیدن اطلاعاتشان (که مشخص نیست درست است یا غلط) توقع داریم حداقل سر سوزن به دیگران احترام بگذارند که بنظر میرسد این توقع هم توقعی بیجاست.

  23. Peggahhhh

    0

    0

    مرسی بخاطر این تحلیل! خیلی وقته دنبال کتاب ادرین هستیم و این همراهی شما خیلی دلگرم کننده است!
    امکانش هست کتاب ادرین نیوی رو هم مثل کتاب کیمی ترجمه کنید؟
    پیدا کردن کتابش تو ایران یه جورایی غیرممکنه.