فرمول یک ایران – دیوید کولتارد معتقد است که سباستین فتل “یک نیروی خرج شده” شده است و دورانش به سر رسیده است.
از نظر دیوید کولتارد، تمرکز فراری روی چارلز لکلرک کاملا منطقی است و فتل احتمالا پس از پیوستن به تیم فرمول یک استون مارتین هم نمیتواند عملکرد لازم را داشته باشد.
تیم فرمول یک فراری قبل از آغاز فصل اعلام کرد که قرارداد فتل با تیم تمدید نخواهد شد و چند روز بعد هم کارلوس ساینز را به عنوان جایگزین چهار دوره قهرمان جهان معرفی کرد.
در طرف دیگر هم سباستین به تیم فرمول یک استون مارتین پیوست که همان ریسینگ پوینت فعلی است و از فصل 2021 نامش تغییر خواهد کرد.
دیوید کولتارد طی مصاحبه اخیر خودش گفت که تعجبی ندارد فراری تمام تمرکزش را روی چارلز لکلرک بگذارد چراکه او راننده آینده است اما سباستین فتل سالهای زیادی را به رقابت پرداخته است.
این تصمیم زمانی بیشتر خودش را نشان میدهد که به مقایسه امتیازات کسب شده رانندگان بپردازیم. لکلرک تا به اینجای کار 85 امتیاز کسب کرده است در حالی که هم تیمی او در جایگاه چهاردهم جدول قهرمانی است و تنعا 18 امتیاز کسب کرده است.
کولتارد در این مورد گفت:
فکر میکنم این دلیل اصلی است. خلق و خوی او و نحوه همکاری او در تیم و استقلال او در تیم، علت انتخاب شدن زودهنگام لکلرک در اوایل سال و قرارداد چند ساله او است.
آن ها متوجه شدند که علاوه بر سرعت بالایی که دارد، می تواند رهبر خوبی هم باشد تا تیم را رو به جلو هدایت کند.
سب یک نیروی خرج شده است. او چهار دوره قهرمان جهان شده است اما آن مربوط به گذشته است و این مربوط به حال حاضر و آینده است.
سباستین هیچ کاری برای تاثیر گذاشتن روی طراحی کلی ماشین از دستش بر نمی آید. او طراح نیست اما راننده زبان ماشین است. اما شما میخواهید سریع ترین زبان در مورد ماشین صحبت کند نه کندترین.
سباستین در چند رقابت اخیر در میان 10 راننده برتر مسابقه را تمام نکرده است و بله… این تمام شده است. شما امیدوارید که او در ریسینگ پوینت خودش را پیدا کند اما من شک دارم.
در ادامه صحبت های مربوط به “نیروی خرج شده” سباستین از کولتارد سوال شد که منظورش در فراری است یا به طور کلی زمان سب در فرمول یک به سر رسیده است؟
خب شما هیچ وقت نباید بگویید هیچوقت. اما من نمیتوانم چیز خاصی در پیوستن به یک تیم میان جدولی ببینم که شور و شوق قبلی را زنده کند.
آنتونی دیویدسون راننده مسابقات استقامتی، کارشناس شبکه اسکای و راننده شبیه ساز تیم فرمول یک مرسدس نیز در مورد وضعیت سباستین فتل نظر خودش را اینگونه بیان میکند:
سباستین فتل و تاکوما ساتو دو راننده ای هستند که در دوران رانندگی خودشان به یک حد عالی از رضایت رسیده اند اما هر کدام از این دو نفر لحظات بحرانی خودشان را داشته اند. بگذارید به فتل الان نگاه کنیم. کاملا واضح است که سبک رانندگی مدرن با خودروهای هایبرید به سبک او نمی خورد. اما او در بالاترین سطح خود بود وقتیکه دیفیوزر های دمنده و خودروهای سبک تر در پیست بودند.
ساتو نیز در دوران 10 سیلندر راحت نبود اما به محض اینکه خودروهای هشت سیلندر از راه رسیدند او بلافاصله عملکردش بهبود یافت به این خاطر که می دانست دقیقا چطور در پیچ ها بالاترین میزان توان را استخراج کند. در واقع، او در فرمول 3 تقریبا شکست ناپذیر بود، به این خاطر که او سریع و فوق العاده بدون اشتباه رانندگی می کرد. تاکوما همیشه راننده ای بود که دیگران باید شکستش می دادند، راننده ای مصمم و تهاجمی.


“او طراح نیست اما راننده زبان ماشین است”
بهترین توصیف در وصف تمامی 20 راننده گرید
به نظرم اصلا نفهمیدی چی گفت!
او (راننده) طراح نیست ولی راننده،زبانِ ماشین است.شما می خواهید سریع ترین زبان(راننده) در مورد ماشین صحبت کند نه کندترین! منظورش اینه ک فراری باید نظر لکلرک در مورد ماشین براش مهم باشه و حق داره ک به فتل اهمیت نده
مقایسه فتل و ساتو همانند مقایسه چلوکباب با میرزا قاسمیه !
البته این که کدومشون چلوکبابه رو به درک مطلب و قدرت تشخیص دوستان عزیز واگذار میکنم…
واقعاً منم تعجب کردم چرا بین اینهمه راننده تاکوما ساتو رو برای مقایسه انتخاب کرد، ساتو بهترین راننده فرمول یک آسیایی اخیر بوده (اگه بعضی ها نیان بگن آلبون بهتره) که اگه اشتباه نکنم ۲۰۰۴ با BAR ۴ام یا ۵ ام شد. اون سال واقعاً در حد خودش و تیم اش خوب بود ولی در این حد نیست که بخوای کنار فتل ازش اسم ببری.
البته شایدم منظور خاصی نداشته و ما بد برداشت کردیم🤔
از یک راننده تست مرسدس از این بیشتر انتظاری نمیره
اشخاصی مثل توتو که همین الانشم تو کارن
مطمئن هستن که در استون مارتین دوباره برمیگرده
حالا یه شخص کاملا وابسته به مرسدس که نونشو از اونا میخوره (به عنوان راننده) نه مثل توتو که سهام داره دلیلی نداره از وتل تعریف کنه
۲۰۱۴ ریکاردو اومد ردبول و به گفته بعضی ها وتل رو شکست داد اون سال ریکاردو تنها کسی بود که به جز مرسدس ها برد کسب کرد و وتل بهترین نتیجش دومی سنگاپور بود ریکاردو هفت تا سکو گرفت و وتل چهارتا و اون سال اولین سال هایبرید بود و مردم می گفتن این ماشینا به وتل نمی یاد دیگه وتل تموم شد اما سال بعد دوباره برگشت بعد ماسا شد دومین نفری بجز مرسدس ها در کل دوران هایبرید پول پوزیشن گرفته و تنها فردی شد که بجز مرسدس ها در اون سال برد داشت .۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با فراری به جنگ قهرمانی با قول مرسدس رفت در حالی که کیمی یک سال نزدیک ۱۱۰ امتیاز و سال دیگه نزدیک ۷۰ امتیاز با وتل فاصله داشت
من فکر می کنم این همون بازی سال ۲۰۱۴ هستش
غول رو با قاف نوشتم😶😐😑😢😨
دقیقا به نکته جالبی اشاره کردید
سال 2017 فتل 112 امتیاز با کیمی اختلاف داشت(نسبت امتیازی 1.54)
تو تعیین خط ها 15-4 بودن(مالزی ک اصولا فتل همیشه با فاصله برتر از همتیمی هاش بوده تو Q1 با مشکل فنی کنار رفت)
همیلتون همون سال هم 58 امتیاز اختلاف با بوتاس(نسبت امتیازی 1.19)
تو تعیین خط ها هم 13-7
تازه بوتاسی که اولین فصلش رو هم توی محیط جدید مرسدس میگذروند
البته تعجب نمیکنم اگ ی همیلتون فن بیاد و بگه بوتاس معلوم الحال😂😂😂 بهتر از کیمی هست…
همین مقایسه سال 2017 یا 2015 بخوبی نشون میده ک فتل توی فراری خیلی هم بد عمل نکرد فقط حمایت و پکیج خوب رو به هیچ وجه نداشت…
والبته که سال 2018 با اینکه به گفته اکثر کارشناسا فراری ماشین برتر رو داشت به خاطر اشتباهات فردی فتل قهرمانی رو از دست داد . تو سال اول لکرک هم تو فراری که با 3 مسابقه پشت سر هم و دستور تیمی به نفع فتل شروع شد و تیم رسما اعلام کرده بود که فتل راننده اوله باز هم به لکرک باخت پس انقدر دنبال بهونه نباشید و درک کنید که هر چیزی یه پایانی داره فتل هم به پایان رسیده
و البته آقا سعید ما یادمون نمیره که از سباستین وتل یه بت بی عیب و نقص و کامل برا خودتون درست کردید و همه چیز رو به روغن ماشین سیروتکین و ربط میدین و میگین که با تعلیق سوراخ و بدون رادیاتور مسابقه رو برده(یادت میاد دیگه?!)
راستی امسال کی قراره لاروس رو ببره?!
سباستین وتل?!
یا لنس استرول?!
تا نیم فصل اول 2018 مرسدس و فراری تقریبا تو ی سطح بودن فقط هم از نظر ماشین
بحث استراتژی که شاهکار های فراری نیاز به توضیح هزار باره نداره…
نیم فصل دوم که مرسدس رینگاش رو آورد و مشکل فرسایش لاستیک های عقبش رو حل کرد دوباره همون ماجرای دامنیت سابق دوران هایبرید شروع شد
نمیدونم شما نظر کدوم کارشناس رو خوندی ک ب این نتیجه رسیدی رینگا بی تاثیر بودن و نیم فصل دوم هم برابر پیش رفته
ضمنن به اعلام های تیم نیست که کی راننده اول یا دوم هست.. فراری تو مسابقات اسپانیا-اسپا و سوچی هم صراحتا به فتل دستور تیمی داد ک توی دوتاشون پای برد مسابقه وسط بود
فتل فصل گذشته از لکلرک شکست خورد دلیلش بدشانسی های مکرر فتل بود نه تطابق ماشین و سبک رانندگی فتل
مشکلات مکانیکی تو تعیین خط های فرانسه و اتریش و آلمان
مشکلات مکانیکی تو مسابقات سوچی و آمریکا
و البته برد کانادا که به عقیده بیشتر همون کارشناسان مد نظر شما جریمش نادرست بود.
برای لکلرک هم نقص موتور تو بحرین ک بردش شد سومی(فقط 10 امتیاز کمتر)
این اتفاقات بالا نبودن فتل تو جدول امتیازی براحتی بالاتر از چارلز تموم میکرد
و در نهایت هم اینکه فتل به پایان نرسیده… توی فراری شاید ولی از نظر استعداد و توانایی به هیچ وجه. اگر اینطور بود استون مارتین نمیومد بخاطرش با اونهمه سرزنش بین رسانه ها پرز و اسپانسر های سرشار سرجیو پرز رو کنار بگذاره و با فتل قرارداد ببنده اونهم سالی 15 میلیون یورو
یادتون باشه استون مارتین سرمایه گذاری های خیلی زیادی داره انجام میده چ توی بخش فرمول و چه ماشینای جاده ای و این روز ها شایعات همکاری های بلندمدت بین استون و AMG مطرح میشه
اگ فتل تموم شده بود راننده این تیم فرمول یک ک اینهمه سرمایه گذاری روش شده انتخاب نمیشد…
البته همیلتون هم اگه اون غول رو ازش بگیری بدتر از وتل باهاش رفتار میکنن😁😁
جناب سعید اگه وتل تو امریکا و سوچی مشکل داشت لکرک هم تو بحرین اون اتفاق نادر براش افتاد و باعث و بانی ان تصادف برزیل هم وتل بود همچنین شیرین کاری فراری برای زمان گیری موناکو رو فراموش نکنیم و مشکل لکرک در زمانگیری اذربایجان تازه تو اذربایجان داشت از وتل سبقت می گرفت که تیم وتل رو به پیت اورد تا ازش سبقت مسابقه ای نگیره با لاستیک کهنه موند و اگه به پیت می رفت بین مرسدس ها در میومد ولی تیم اینقدر تو پیست گذاشتش که پنجم اومد
لطفا دیگه با گفتن اگه تو امریکا همه چیز رو به نفع خودتون تفسیر نکنید
سعیید ببخشید این بخاطر اون قضیه بود که گفته بود وتل هم مثل من ماشین کاملی برای قهرمانی نداشت که من مشکلاتشو تو ۲۰۱۲ گفتم بعد اومدی منو خاکشیر کردی بعد اخر گفتی همه چیز رو با اگه گروژان تو اسپا به نفع خودتون تفسیر نکنید این به اون در
البته اگه کار وتل تو کانادا پنالتی داشت کار همیلتون تو موناکو ۲۰۱۶ هم پنالتی داشت
سعید جان
اینو هم بگو که تو استرالیا بحرین چین به لکلرک دستور تیمی دادن
توی بریتانیا یه دور دیر آوردن واسه تعویض لاستیک
توی آذربایجان انقدر لکلرکو بیرون نگه داشتن
توی سنگاپور استراتژی بهتر رو برای وتل درنظر گرفتن
توی موناکو اون شاهکار رو به بار آوردن
فست بوی عزیز نمیدونم این حرفا از کجا میاد
فتل هم هرکی باشه نهایتا ی انسانه مثل همه ما. روز خوب داره روز بد داره… اشتباهات داره و گاها سقوط
خیلی راننده های بزرگ دیگه هم اشتباهات داشتن… شوماخر و برخوردش با ژک ویلنو سال 97… همیلتون و شنزار چین 2007… همیلتون و اسپین تعیین خط مالزی 2010 یا تصادفش با مسا(مونزا) و وبر(سنگاپور) همون سال… همیلتون و مگا استارت های 2016
درباره هوکنهایم … باور کن همجا از فتل فن و غیر فتل فن درباره روغن ماشین سیروتکین شنیدم هنوزم خودم نمیدونم چی بوده قضیش
تو مسابقه هوکنهایم دور 47 فلپ سمت چپ بال جلوی ماشین فتل تو پیچ آخر جدا شد عکس آنبوردش هم تو کل وب هست حالا اینک نقشی تو بیرون رفتن از مسیر داشت یا نه نمیدونم و نظری نمیدم
تعلیق سوراخ و بدون رادیاتور از کجا میاد😐😐 تا جایی ک میدونم ی ماشین فرمول با اون دور موتور و حرارت زیاد اگ رادیاتش یا هر چیزی از سیستم خنک کاریش آسیب ببینه چند صد متر هم دووم نمیاره
ولی لاروس؟!؟! ی شوخی هم یک بار یا دوبار مزه میده ن سیصد بار
باز خوبه سال پیش همیلتون با مسی مساوی کرد … اونم کدوم مسی؟! همون مسی ک تو چمپیونز لیگ حتی از واینالدوم و اوریگی و آرنولد و مانه و فندایک هم ضعیفتر عمل کرد
تازه با این آقا مساوی کرد و ب یچیزی رسید مبارکتون دیگه
امسال هم نمیدونم همچین چیزی داده میشه یا بازم داستان توپ طلا پیش میاد… اگ دادن و لوییس برد ک پیش پیش مبارکتون و اگ نه هم ک هیچی
منم میتونم نهصد کامنت درخشان از شما و امثال شما صد تا بفرستم… گل سر سبدشون اون دوستت که مبنای مقایسه ماشینای فرمول براش ی مسابقه مجازیه😂🤣 ک اونجا هم سرعت ماشینا کاملا یکسان هست و فقط رنگشون فرق داره…
خیلی پرحرفی کردم سرت رو درد آوردم…خلاصه اینکه همیشه راه کل کل وجود داره چون ی بحثیه ک خیلی وقتا بر مبنای سلیقه یا تعصب جلو میره پس سعی کنید کامنتی بفرستید ک چیزی یاد بدید یا یاد بگیرید نه این کل کل های چیپ و تکراری…
Saeed
درمورد فصل 2018 خیلیها فراری رو در حد قهرمانی میدونستن.
میکا هکنین.نیکو روزبرگ.مارتین براندل.مارک هیوز.لوکا دی مونتزملو.دنیل ریکیاردو.ریچارد رز.جولین پالمر.Giusto Ferronato- La Gazzetta dello sport ووو…خلاصه خیلی بودن.
هر کدوم رو خواستی بگو تا نقل قول کنم
R.ivi4n2
هیچ وقت هیچ تیمی جز مرسدس این سال ها بهترین ماشین رو نداشته هیچ وقت. اینو همه کارشناسان کفتند
نیم فصل خوب بودند بعد از اون مرسدس جدا شد و برد خودشو بالا
اصلا استدلال های شما آنتی فتلها رو نمیتونم درک کنم پشیمون شدم از این مطلبی که نوشتم اصلا نباید جواب صحبت های بی منطق روداد
دوست عزیز معلوم الحال؟ شما ب راننده ی تیم ک طرفدار هم داره توهین میکنید حتی اگه طرفدارهم نبود تو حق توهین نداشتی
بعد ی نفر بگه سب افت کرده اشتباه داره خودتو ب درو دیوار میزنی ک اشتباهش گردن یکی دیگه بندازی و میگی توهین دارین میکنید
دوست عزیز احترام احترام میاره
چرا یه هو این همه ادم میاید حمله میکنید 😂😂😂😂 اقا همه دیدیم این اتفاق ها رو تو مسابقات خودمون سعید حرف بدی نمیزنه با تموم حرفاش موافق نیستم اما نکات خوبی هم داره. بحثی نداره یه رانندگی خوب تو پیست یه اعصاب راحت میخاد اصلا نمیشه مقایسه کرد لکلرک و با سب و یا سب رو بالوییس.مهم یه خیال راحته همه ما فرناندو و لوییس رو زیر فشار دیدیم که قهرمانی رو مستقیم به کیمی تقدیم کرد سباستین هم دیدیم هیچ کس زیر فشار زیاد دوام نمیاره . سباستین خیلی وقت که آرامش نداره فشار رسانه های ایتالیایی یکی از مواردشه همه از فراری انتظار دارن اما مرسدس نه حداقل تو سال های قبلی نه . بعد هم جو سیاسی تیم که با لکلرک به هم ریخت بله لکلرک راننده خوبیه اما پارتی کلفتی هم داره من خودم چالرز رو دوسش دارم واقعا اما میگم جو سیاسی به هم ریخت.اگه مرسدس خوبه خیلی ربطی به لوییس نداره. لوییس راننده خوبیه اما این
قهرمانی هاش به موفقیت مرسدس گره خورده. ماشین نقش تعیین کننده ای داره فراری اگه اول سال خوب بوده باشه توسعه خوبی ندادن فراری رو اون سال ها
امیر کاهم نمیگیم کسی نظر نده
من شخصا میگم توهین چرا میکنه
وقتی یکی از ی مدل کامنت واسه راننده تیم خودش بدش میاد نباید ب ی راننده دیگه توهین کنه
۲۰۱۷ ریکاردو فقط ۵ امتیاز با کیمی فاصله داشت اخر فصل ، اون هم با اون همه خرابی موتور ، کیمی در گذشته راننده فوقالعاده ای بود ولی وقتی با فتل هم تیمی شد که هم اسیر دستورات تیمی بود و هم اون ادم سابق نبود .
سعید جان درسته سباستین وتل انسانه و اشتباه میکنه
من دارم میگم که “تیم” مرسدس بهتر از “تیم”فراری بود
ولی “ماشین”فراری “ماشین”برتر رو داشت
و اشتباهات فراوان وتل غیرقابل انکار..
اون دوید تونیتزا رو خودم به شخصه ندیدم ولی خیلی خنده داره😂
روغن ماشین سیروتکین رو یکی از دوستان وتل فن گفتن که دیگه اره….ولش کن😂
رادیاتور سوراخ رو هم خود جنابعالی گفتین😂
داداش این لاروس واقعا خیلی خوب بود که به کار بردی😂👌
بیژن خان
فصل 2017
دنیل 5 dnf
کیمی 4 dnf
خوب منم همین رو گفتم ریکاردو بیشتر dnf داشت .
دوستان فتل فن بهتره یه مروری فصل ۲۰۱۸ رو بکنن .
مسابقه فرانسه فتل میزنه به بوتاس از پشت و اسپین میشه .
مسابقه اتریش هردوتا مرسدس dnf شدن و فتل سوم شد .
مسابقه انگلیس کیمی زد به لوئیز و سب راحت مسابقه رو برد .
مسابقه آلمان که لوئیز از رده ۱۴ استارت زدو سب اشتباه کرد رفت تو دیوار . با این حال هنوز هم پیشتاز قهرمانی بود فتل .
مسابقه ایتالیا که زد به لوئیز و اسپین شد .
واقعا فرصت های طلایی رو با اشتباهات خودش از دست داد .
دیگه یه راننده تو این سطح و این همه اشتباه دیگه نمیدونم چی بگم
دوستان همه رو مقصر میدونن غیر از فتل رو
بیژن
چین بعد از سیفتی کار جفت مرسدسها پیت استاپ نرفتن و دنی ریک ریس برد لوییز داشت همینطور رده از دست میداد و سب با مکس تصادف کرد
ژاپن هم تو پیچ قاشق ک جای سبقت نبود رفت تو سبقت اونم از مکس و اسپین شد
احسنت به این پاسخ تا حالا اینقدر قانع نشده بودم خداییش
تلاش هایی از دل و جان از جانب هواداران فتل ،که با همه میجنگن.
فتل را اگر نگویند یکی از برترین های تاریخ هیچکسی حرفی نمیزنه اما وقتی اینطور گفته میشه ، طبیعی است ،حتی از طرف ادمهای فرمول یک هم می ایند و صحبت میکنن.
یادتان نرود سال ۲۰۱۴ به هیچ عنوان داستانی نبود. در ضمنشما چکار دارید گه فقط چه تیم یا تیمهایی بحز مرسدس برد کسب کردن. مهم اینه که فتل با ماشینی که همتیمیش ۳ تا برد بدست اورد که دو تا بردش پیاپی بوده. دانیل تعداد DNF هایش از فتل بیشتر بوده .
فتل اون سال حتی از بوتاس در ویلیامز هم شکست خورد.
موفق باشید.
خدا را شکر که هوادار راننده ای هستم که واقعا بی همتا است.
این دقیقا نقطه ای از زندگی قهرمان هاست که من عاشقشم.دقیقا جایی که اونقدر ققنوس رو خسته و زخمی کردن که شعله بگیره و تماشایی بشه.ققنوس هم یه جوری شعله گرفت که همرو نابود کرد.الانم میبینید که قهرمان های پا به سن گذاشته رو هر روز زخمی و خسته میکنن تا شاید تماشایی بشن و من بی صبرانه منتظرم که فتل طوری شعله بگیره که همرو نابود کنه
ی زمانی خود جناب کولتارد رو شوت کردن تا فتل بیاد و تو سومین مسابقش اولین پول و برد و تو دومین فصلش اولین قهرمانی تاریخ نوشابه ساز ها رو کسب کنه
حالا اومده درباره کنار گذاشتن فتل اظهار نظر میکنه👌🏻😂😂
البته کولتارد خودش گفت می خواد بازنشته بشه و فصلی که وتل اومد قوانین جدید اعمال شد و گرنه فصلی که کولتارد تو ردبول جنگ قهرمانی مال فراری و مکلارن بود
فرقی نداره دوست عزیز… سال 2008 فتل علیرغم کلی مشکلات فنی و DNF ک داشت از وبر و کولتارد راننده های ردبول و همتیمیش تو تورو روسو بوردی بیشتر امتیاز جمع کرد
میخاست بمونه هم جایی براش وجود نداشت تو این شرایط
ردبول و نیویی هم مشخص بود تمرکزشون برای قوانین 2009-13 هست ک بهترین نتیجه رو ازش گرفتن
Saeed آقا چندین بار شده که من تو این سایت دیدم متاسفانه کاربرا برای اینکه برتر بودن راننده مورد علاقه شون رو نشون بدن یه راننده دیگه رو می کوبن. اینکار درست نیست.
اول اینکه ایشون (کولتهارد) مثل هر انسان دیگه ای آزاده که نظرشو بگه حالا چون مخالف شما است باید بهش حمله بشه؟
دوم اینکه میگی “شوتش کردن بیرون تا فتل بیاد” توجه کن ادبیاتی که استفاده می کنی برای یکی از بهترین راننده های فرمول یک هست که چند بار دوم و سوم شده تو رقابت قهرمانی جهان با شکست هم تیمی قهرمان جهانش (میکا هکینن) و یه راننده هایی دیگه مثل روبنز باریچلو.
جالبه که همین روبنز باریچلو تو فصل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با هوندا به زور و زحمت امتیاز می گرفتن ولی ۲۰۰۹ که ماشین رقابتی اومد دستش تونست برا رقابت قهرمانی تا گرند پری برزیل که رقابت یکی به مونده به آخر بود با باتن بجنگه و فقط با ۷-۸ امتیاز اختلاف در نهایت پشت فتل سوم شد. پس میشه اینطور گفت اگه کولتهارد هم خداحافظی نکرده بود و تو ردبول می موند اونم میتونست شانس قهرمانی مثل باتن و باریچلو داشته باشه چه بسا بدلیل تجربه بیشتر قهرمان هم می شد.
اینکه فتل تو اولین فصل اش تو رقابت سوم pole گرفت و … نشونه توانایی های فتل هست اما یادمون نره که فصل ۲۰۰۹ با تغییر قوانین و معرفی kers و دابل دیفوزر و … ورق برگشت و تیم های فراری، مک لارن و رنو و bmw ضعیف شدن و ردبول و براون قویتر شدن پس مقایسه عملکرد فتل ۲۰۰۹ با کولتهارد ۲۰۰۸ اصلاً درست نیست.
سوم اینکه خیلی برام جالب اومد که تیمی که فتل راننده محبوبتون توش قهرمان شده رو تیم نوشابه سازها خطاب می کنی!
بعد در مورد pole و برد فتل تو مونزا و در نتیجه کسب امتیاز های بیشتر تو ۲۰۰۸ نسبت به تیم مادر علی رغم اینکه نشون از توانایی های فتل هست اما بر هیچ کس پوشیده نیست که اون pole و برد که تا مدتی جوانترین رکورد هم بود در شرایط غیر عادی و هوای بارانی پیش اومد و در حالت عادی قطعاً اون اتفاق نمی افتاد گرچه همینم نشونه توانایی فتل در رقابت بارانی هست.
خود کولتارد وتل رو کوبیده ما نکوبیمش؟
ملبورن سال دیگه این حرفتو پس میگیری✌️✌️✌️
واقعا این بگید فتل خوب نیست خیلی حرف منطقی نیست درسته فتل اون فتل سابق نیست اما فراریذهیچ کمکی به فتل نکرده فصل پیش دیدیم فتلی که روی فرم نبود خیلی هم ضعیف نبود نسبت به لکلرک درواقع اگه فراری پشت لکلرک درنیمی اومد فتل قطعا برنده بود
الان هم فراری فتل رو نابود کرده
فتل هنوز حرف هایی برای گفتن داره
البته اگه ماشین خوب بهش بدن.
فراری خودش هم خوب می دونه که ماشین امسالش به در نمی خوره.
خواهیم دید
آقای کولتارد…
صبور باشید…
عجله کار شیطان است…
واقعا الان باید گفت دو کلام از مادر عروس سباستین فقط کافیه دوباره خودشو پیدا کنه و این کار انجام میشه به فرض محال هم که نشد من بازم خوشحالم چون دوران خوبی رو با هواداری سب داشتم و دارم
مادر عروس سب رو خیلی خوب و بجا گفتی😂
دقیقا
اگر که بر فرض محال هم نشد باز هم هوادارشیم💚
امیدوارم توی تیم جدیدش خودش پیدا کنه و دهن آدم های حسود و بدجنسی مثل اینو ببنده
داری اشتباه میکنی کولتارد عزیز سال بعد میبینمت
هر وقت ماشینی در حد غول مرسدسو به فتل دادن و نتیجه نگرفت میتونین از فتل انتقاد کنین
2018
2007
2010
2016
فست بوی واقعا وقتی می نویسی 2018 از اعماق وجودت اعتقاد داری ماشینش از مرسدس بهتر بود؟ نیازنیست جواب بدی فقط تو وجدانخودت اینو ببین آیا بهتر بود؟
ازنظرمنحتی هم سطح هم نبودند. لابته اون سال مرسدس یه وینگمن هم کنار همیلتون داشت
حتی اگه سباستین وتل در گرید آخر هم باشه،باز هم شایسته احترامه.به خاطر دستاورداش و قهرمانی هاش.به خاطر شخصیت فوق العاده و متفاوتش.با سرزنش کردن و کوبیدن یه قهرمان به چه نتیجه ای می خوایم برسیم.اینکه لوییس بهتره؟هر کدوم از این دو نفر قابل ستایش هستن چون چیزایی رو ارائه دادن که کس دیگه ای تو این 10 سال نتونسته ارائه بده.دوران هر کس فراز و نشیب هایی داره.حتی لوییس هم داشته.اینکه فقط نیمه خالی لیوان رو ببینیم فایده ای نداره.یک طرفدار “واقعی” فرمول یک یه خاطر کل کل های بچگانه به یک فرد دیگه حمله نمیکنه.
Saeed
2017
هم یادم رفت!
سال های 14 و 19 و 20 هم که بیخیال…
بله اعتقاد دارم “ماشین”فراری بهتر بود
بله فراری هم یه وینگ من داشت
کیمی دیس ایز جوک…..!
ماشین و گاراژ البته
حرف دلمو زدی:)))))
بدبخت…..😝
به نظرم افت فتل و مشکلات اون با فراری بعد از کانادا ۲۰۱۹ به طور جدی شروع شد. وقتی فتل تحت فشار لویس اشتباه کرد و برد رو از دست داد و حاشیه های بعد اش و عکس العمل نه چندان حرفه ای اون که درگیر حواشی و فشار روانی نبرد با لویس شده بود و تمرکزش رو از دست داده بود یا حتی اون حرکتش تحت sc تو آدربایجان فک کنم ۲۰۱۷ و یا ۱۸ هم نشون از تنش درونی فتل در رقابت جنگ روانی با لویس بود. وگرنه تا اونجا که من یادمه حداقل تا روسیه ۲۰۱۹ فراری به خوبی ازش حمایت می کرد. حالا اینکه چی بین فتل و فراری اواخر فصل قبل و تعطیلات بین فصل گذشته که تصمیم گرفتن دیگه قرارداد رو تمدید نکن معلوم نیست. و البته به نظرم فراری با تصمیم جابه جایی لکرک با رایکونن تو ۲۰۱۹ داشت مقدمه چینی می کرد و سیگنال میداد که آینده ما لکرک هست و نه فتل (چون رایکونن تا ۲۰۱۸ که خوب نقش راننده دوم رو ایفا می کرد امتیازات جمع می کرد و دلیلی نبود که بخوان تغییرش بدن) و فتل هم تا حدودی این سیگنال رو دریافت کرده بود و احساس می کنم همین هم در عدم تمرکز فتل تو دو فصل اخیر نقش داره.
در هر صورت برعکس کولتهارد امیدوارم فتل تو فصل بعد به شرایط خوبشون برگرده. البته که به نظر با ثابت موندن قوانین کمی مشکله.
سباستين فتل تمام نشده اين تيم فراري هست كه با سياست هاي اشتباه سعي داره با نابود كردن فتل روي اشتباهات خود سرپوش بزاره شما تو هر مسابقه تو اين فصل كه دقت كنيد تمام گزينه هاي اشتباه روي فتل استفاده ميشه تو آخرين مسابقه معلوم بود تو پيت استاپ از عمد اشتباه شد و اين قضيه از نيم فصل دوم سال پيش شروع شد وگرنه تو كل رانندهاي فرمول يك اختلاف زيادي نيست چيزي كه برتري رو تعيين ميكنه اول ماشين و بعد تيم ، همون جور كه لاندا نوريس گفت هميلتون كاره زيادي نكرده پشت ماشين مرسدس ، شما اگه توجه داشته باشيد از هر نظر بوتاس راننده ي خيلي ضعيفي هست ولي تو ماشين مرسدس يه هيولا حساب ميشه ، پس همه ي اينا بستگي به تيم و ماشين و سياست تيم داره و به نظر من فتل از يه تيم آلوده خلاص شد كه حداقل از لحاظ ذهني به خودش كمك كرد ، شما روي تيمي كه بينوتو مديرش هست انتظاري جز فساد نداشته باشيد
اصطلاح “تمام شده” میتونه برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشه.
اگه منظورش از “تمام شده” نگرفتن قهرمانی باشه خب به احتمال زیاد درست میگه؛ چون در حال حاضر دو راننده تو یه تیم خاص میتونن قهرمان بشن.
ولی اگه منظورش از “تمام شده” زیر سوال بردن مهارت سباستین هست باید بگم در کل داره اشتباه میکنه.
یه سری هستند که تموم نمیشن و بودنشون باعث لذت و هیجان طرفداران میشه. افرادی چون کیمی، الونسو که حتی تو تیمهای ضعیف هم بینندگان رو به اوج هیجان میرسونن.
از این لحاظ حتی اگه تیم استون مارتین نتونه تا اخر فعالیت حرفهای سباستین ماشینی در حد سکو هم بهش بده، میدونیم که بودنش و مسابقه دادنش و مهارت رانندگیش ما رو به هیجان میاره.
به امید بازگشت فوقالعاده سباستین و همچنین یه سکوی رویایی متشکل از 😍کیمی❤سباستین❤فرناندو😍
حسن محبی ضد در صد باهات موافقم
وقتی یکی میگه تمام شد منظور این نیست ک باید بره یعنی اینکه دیگه نمیتونه قهرمان بشه واقع بین هم باشیم توی تیمی نیست ک بتونه قهرمان بشه
یک نیروی خرج شده دیگه نمیتونه!
یکم توی ذوق میزنه! یک راننده خرج شده و تمام شده بی خاصیت که در دوران هایبرید هیچ چیزی بدست نیاورده و الانم نابود شده چرا انقدر درباره اش صحبت میشه؟! چه اصراریه که ثابت کنید سب تمام شده؟ مگه نمیگید شده؟ خب همه میبینیم دیگه!
من تا الان ندیده بودم درباره یک راننده با مشخصاتی که بهش اشاره میشه بیشتر از قهرمان جهانی که تمام رکوردهارو شکسته صحبت بشه! چرا؟
و اما درباره گذشته. بله و درسته. تمام افتخارات و امتیازات و سکوهای سب مال گذشته است. فراری چطور؟ افتخاراتی که میگن مال کی بوده؟ اگر برای این گذشته خب برای اونم گذشته دیگه؟ لابد میایید میگید موضوع تیم با راننده فرق داره. باشه.
آخرین برد سب مال کی بوده؟ آخرین پول پوزیشنش چی؟ احتمالا مال 13-14 سال پیشه! اگر این صحبتها را درباره سب درست بدونیم پس درباره کیمی و آلونسو هم احتمالا صادقه دیگه! نه؟ نیست؟ فقط برای سب صادقه؟ باشه. حتما شما درست میگید.
بنظر من اگر یه جای کار رسانه ای دوستان نمیلنگید انقدر درباره یک راننده خرج شده و تمام شده قلمفرسایی نمیکردند و وقت و انرژی حروم نمیکردند. یه جایی یه مشکلی هست.
یکم دلتونو صاف کنید و سعی کنید به چیزهایی تمام نشده و ارزش بحث داره بپردازید. کم کردن روی طرفداران سب خیلی دلیل منطقی و خوبی نیست…
یک مقدار ارامش خودتونو حفظ کنین، معمولا شبکه های خبری سعی میکنن خبر ها رو جنجالی و دو پهلو بنویسن، به متن دقت کنین، چیزی که مشخصه، در قسمت اول گفته شده که دیگه شانس قهرمانی برای فتل تموم شده، غیر از این هست؟ تیم هایی مثل مرسدس و ردبول و حتی فراری میشینن که تیم استون مارتین قهرمان بشه؟ خودتونم میدونین شانس کسب قهرمانی دیگه ای از فتل نگیم صفره، نزدیک صفره، این اون بحث تموم شدنش، دقت کنین در سوال بعدی که ازش شده مشخصه که گفته معلوم نیست فتل میتونه به روتینش برگرده یا نه، ایا براش انگیزه کافی ایجاد میکنه یک تیم میانه جدولی یا نه، الونسو رو ببینین، وقتی توی مکلارن مجبور بود همش توی رده های پایین جدول باشه، خداحافظی کرد، همه میدونن فتل در لیست بهترین راننده هاست، همه طرفداراشم میدونین که اخلاقای خاصی داره، همه راننده ها هم با بالا رفتن سن یک مقدار افت میکنن، حالا این میزان اشتباه و افتی که برای فتل پیش اومده با توجه به سابقه درخشانی که داشته قائدتا به دلیل ماشینی هست که فراری در اختیارش گذاشته و تاثیر اشتباهات تیم هست، ولیییی هیچ کدومتون نمیتونین این احتمالم در نظر نگیرین که شاید یک مقدارم افت کرده و تمرکز سابق رو نداره، همه این ها در حد حدس و گمانه تا زمانی که سال دیگه پشت ماشین جدیدش بشینه، در پاسخ به اقای امید نورمحمدی هم عرض کنم که علتی که اینقدر در مورد فتل بحث میشه که در مورد لوییس نمیشه، چون تا حدود زیادی مشخصه لوییس داره چیکار میکنه، فقط معلوم نیست تمدید میکنه یا نه یا چقدر تمدید میکنه، ولی فتل الان هم عملکردش زیر سواله که چقدر از این افت ناشی از ماشینه چقدر ناشی از تیمه و چقدر افت خودشه و این که واقعا زمانی به یک شیر حمله میشه که تنها و خستس، الان لوییس در این شرایط نیست ولی فتل در شرایط مناسبی قرار نداره، اینجاس که دشمنا پیداشون میشه، ادمای موفق همونطور که طرفدار زیاد دارن دشمنم زیاد دارن
واقعیت اینه چون فتل تو فراری بوده ۵ سال و دوسال ماشین رقابتی داشته
و خودش هم که یه راننده فوقالعاده بوده تو ردبول ، این همه هجمه روشه
به نظرم از فراری بره اینقدر فشار روش نمیارن و سال بعد خیلی راحت تر و بهتر کار میکنه .
تو فراری فشار خیلی زیاده حتی اگه ماشین درست درمون نداشته باشن .
یه واقعیت دیگه هم اینه از نظر روانی اسیب پذیره ، چون ادمیه که مشکلات رو میریزه تو خودش .
مطمئنم سال دیگه پرقدرت برمیگرده
سلام ب همه
من عضوجدیدم-البته چندسالی هست ف1 میبینم اما ب تازگی تصمیم ب عضویت گرفتم-خوشبختم
آقای گولتارد حرفی زدی ک ابتدای2021 از زدنش خجالت میکشی.
فرزاد
و نیکو روزبرگ
دقیقا ی کامنت گذاشن🤔
سلام ب همه
من عضوجدیدم-البته چندسالی هست ف1 میبینم اما ب تازگی تصمیم ب عضویت گرفتم-خوشبختم
آقای گولتارد حرفی زدی ک ابتدای2021 از زدنش خجالت میکشی.
درود بر شما . من از جانب خودم مقدم شمارو گرامی میدارم و خوشحالم که یک دوست جدید اضافه شد.
امید آقا مرسی ..منم خوشبختم که اینجا و در کنار شما و دوستان هستیم.
روی نام این آقای فوق تحلیلگر کولتارد که کلیک میکنیم وارد صفحه مربوط به شارل لکلرک میشیم!!! البته حتما سهوی و بدون منظور این اتفاق میوفته و عزیزان ادمین و بچه های زحمتکش سایت بزودی این نقص را مرتفع خواهند کرد.
فکر کنم این راننده یکبار هم از شوماخر کتک خورده باشه و رزومه فوق العاده ای هم نداشته باشه که بعلت عدم اشراف و تسلط خودم نسبت به این ابر قهرمان و تحلیلگر بزرگ توضیحات بیشترو بعداز مطالعه کامل سابقه درخشان ایشان خدمتتان عرض میکنم.
همانطوریکه عرض کردم جناب کولتارد همان راننده ای است که شوماخر برای دعوا به گاراژ او میرود ولی مکانیکهای فراری مانع دعوا میشوند.
این اتفاق در گرند پری 1998 بلژیک افتاده و تصادف شوماخر با او موجب این اتفاق در گاراژ شده بود. کولتارد 13 برد و 62 پودیوم از 247 مسابقه را کسب کرده و جمعا 535 امتیاز دست آورد او بوده.
ورود او در اسپانیای 1994 بوده و خروج از فرمول 1 در برزیل 2008 . ویلیامز و مک لارن و ردبول تیمهایی بوده که این راننده اسکاتلندی در آنها رانندگی کرده و در حال حاضر در بخش ورزشی شبکه BBC مشغول بکار است.
نکته ای که دوستان میبایست به آن توجه کنند فصل 2008 است. در این فصل سباستین وتل در تیم دوم ردبول رانندگی میکرده و کولتارد در تیم اصلی ردبول. جالب است که بدانید در این سال تیم دوم ردبول موفق به کسب امتیازات بیشتری از تیم اول میشود! و فصل بعد هم سب جایگزین کولتارد در تیم اول ردبول شده و باقی ماجرا هم که همه میدانیم.
صحبتهای کولتارد و وبر که هردو را میتوان شکست خوردگان بزرگ از سب جوان دانست خیلی خالی از اغراض شخصی نمیباشد . بخصوص اینکه بدلیل تضاد منافع با سب اصلا قابل اتکا نیست. همانطوریکه اگر سب روزی از لکلرک انتقاد کند( که نمیکند و همین الان هم او را تمجید میکند) برای من بی ارزش میباشد.
به هر هروی هر رسانه هدفی را دنبال میکند و کسانی که مخاطب آن رسانه هستند (از جمله خود من) با درک این موضوع و قبول قاعده بازی به دنبال کردن آن رسانه ادامه میدهند.