فرمول یک ایرانژان تاد، مدیر فعلی فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی و پیشین اسکودریا فراری، بیان کرده است که سباستین فتل و فرناندو آلونسو در فراری خودرویی به مانند خودرو دوران ردبول و رنو خودشان نداشتند و نتوانستند به قهرمانی جهان برسند.

تاد دوباره در مورد جدایی بین فتل و فراری گفت:

من از قضاوت کردن خوشم نمی آید. من فقط می خواهم بگویم که او یک راننده فوق العاده با استعداد است و هنوز خودرویی برای فصل 2021 ندارد. من امیدوارم که به خاطر خودش یا فرمول یک هم که شده خودرویی را پیدا کند.

مدیر فیا در مورد چرایی اینکه دو قهرمان جهان نتوانستند با فراری به قهرمانی برسند نیز بیان کرد:

بدون خودرو، نه آلونسو و نه فتل نمی توانند ببرند. سباستین برد، به این خاطر که خودروی رقابتی داشت. این مسئله برای مایکل شوماخر هم صدق می کند.

وقتیکه او در سال 1996 به فراری آمد، باید تا سال 2000 منتظر می ماند تا به قهرمانی برسد. شما می توانید استعداد لازم را داشته باشید اما اگر تجهیزات لازم، تیم مناسب و دوام درستی را نداشته باشید، نمی توانید به هدفتان برسید. ما باید همه این ها را کنار هم قرار دهیم.

ژان تاد - مایکل شوماخر

ژان تاد و مایکل شوماخر

عدم شکل گیری ترکیب درست در اسکودریا فراری

تاد در مورد شکست ها و پیروزی های تیم مارانلویی که پیشتر تجربه کرده بود می گوید:

در فصل 1997 ما در آخرین مسابقه باختیم، در فصل 98 هم همینطور، در 99 هم اوضاع همینگونه بود ولی ما حداقل قهرمانی سازندگان را گرفتیم. پس از آن سالهای خوب به سراغمان آمد. اگر ما پیشتر به موفقیت نرسیده بودیم به این خاطر بود که ترکیب خوبی هنوز شکل نگرفته بود.

مدیر فرانسوی در مورد سقف بودجه و مسابقه معکوس تعیین خط نیز نظراتی بدین شرح دارد:

ما برای رسیدن به نتایج مناسب در فرمول یک جاه طلبانه عمل کنیم. با هزینه های قبلی امکان پایداری در این ورزش وجود نداشت و فاصله بین تیم های بزرگ، متوسط و کوچک خیلی زیاد بود. مانند سایر بخش های اقتصادی، در تیم ها نیز تعدیلات نیرویی شکل خواهد گرفت. ما مجبور بودیم که فرمول یک را با این وضعیت جدید وفق بدهیم، مسئله حیات فرمول یک در میان است.

این لحظات، فرصت هایی را برای ما امکان پذیر می کنند. برگزار کردن دو مسابقه در یک پیست به شما اجازه می دهد که اقدامات دیگری را انجام دهید. مسابقه اسپرینت یکی از اقدامات بود که به دلیل عدم یکدستگی تیم ها امکانپذیر نشد ولی به این معنا نیست ما اقدامات خلاقانه دیگری را پیدا نکنیم.

درباره نویسنده

به موقعش گاز بدیم و به موقعش ترمز بگیریم :)

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

48 دیدگاه

  1. 55red16

    9

    1

    برخلاف اون چیزی که اکثرا فکر میکنند طرفداران آلونسو و سب از این خبرها خوشحال نمیشوند، اما عمیقا این واقعیتها دردناک هست و عمق فاجعه در مارانلو رو نشان میده
    بیشتر از ده سال هست که فراری خودروی قهرمانی جهان نداره
    فاجعه از این بزرگتر…
    با صرف این همه بودجه و بیشتر از هر تیمی همچنان در ساخت خودرو ضعفهای اساسی دارن
    عدم تمدید با وتل هم حقه و نیرنگ مدیران فراری هست و قصد تطهیر وجهه خودشون رو دارند
    میخوان بگن ما ماشین برتر داشتیم اما راننده نداشتیم. حالا چند سال دیگه و بعد از تغییر قوانین اگر همچنان توفیقی نداشته باشند، چارلز رو قربانی میکنن
    یه مدیر جدید میارن جای بینوتو
    میگن از اول اخراج سب اشتباه بود و چارلز در حد فراری نبود و اینطوری مجدد بی کفایتی های خودشون رو لاپوشانی میکنند.
    به عنوان یک طرفدار فراری میگم اینو…
    متاسفانه فراری دیگه اون پرستیژ سابق رو نداره
    فصل مشترک همه طرفدارهای فراری الان یک چیزه، عصبانیت
    واقعا هم حق دارن، هرکسی به یک دلیلی!
    فراموش نکنیم این حرفها رو ژان تاد بزرگ داره میزنه نه یک تحلیلگر در یک شبکه دست چندم
    واسه همین میگم این عمق یک فاجعه رو نشون میده
    فرمول یک الان واسه من بیشتر از سرگرمی و علاقه شده عامل اعصاب خوردی
    مدیران محترم لطفا پوشش اخبار mgp و مسائل فنی و تحلیلی رو بیشتر کنید
    حداقل تو mgp تقریبا اکثر چیزها سر جای خودشه
    اگه لطف کنید فلش بک تاریخی mgp رو هم بیشتر کنید، ممنون میشم

  2. ....

    7

    16

    هیچ تیمی وجود نداشته که تو همه دوره ها تونسته باشه ماشین برتر رو بسازه
    این موضوع درمورد فراری هم صادقه
    اما فکر نمیکنم یه فراری فن(نه آلونسو فن یا فتل فن)هیچ وقت فتل و آلونسو رو کنار هم قرار بده
    و هر دو رو تا یک اندازه قربانی بدونه
    فتل فقط تو بخش هایی از ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و چنتا ریس از ۲۰۱۵ تونس عملکردی شبیه به آلونسو نسخه فراری داشته باشه،
    فتل هیچ وقت اون پایداری که از خودش تو ردبول ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ داشت رو تو فراری نشون نداد

    • Slash

      5

      4

      حرفای شما کاملا درسته جناب آلونسو فن (و نه فراری فن) همه میدونن ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ چقدر *
      * چیزی از این مسابقه و دامیننت کار نمیدونی که فتل سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ رو بهتر از دو سال دیگه قهرمانیش میدونی … در ضمن شما گفتی فتل جز چند تا مسابقه تو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خوب نبوده … به فرض سال ۲۰۱۶ با اون ماشین افتضاح فراری چیکار باید میکرد که نکرد

    • Seb the great

      17

      3

      ببین وقتی یک تیم قهرمان میشه گه همه ارکان تیم به خوبی عمل کنن
      ردبول وقتی قهرمان شد که یکی مث نیوی ماشین میساخت یکی مث هورنر مدیریت میکرد و سب هم کار رو تموم میکرد
      مرسدس الان هم همینه مهندسی عالی مدیریت توتو و لوییس
      فراری هیچوقت این هارو با هم نداشته ۱۰ ساله که نداره به نظر من این ۱۰ سال فراری به خودش باخت و تقصیر آلونسو و سب نبود ضمنا سب واقعا برای فراری زحمت کشیده و به جز این ۲ سال عملکرد فوقالعاده ای توی فراری داشته این خود فراری بوده که نخواسته قهرمان بشه

      • Mohammad44

        7

        1

        حاجی میشه گفت تک تک جملات و حتی کلمات کامنتت درست و منطقی بود

      • Mohammad44

        7

        0

        حاجی کاملا درست میگی

    • Mohammad44

      6

      4

      امین به نظرم سب تو فراری رو نباید تو 2015 یا 2016 قضاوت کرد چون تو اون فصلها فراری تو هیچ کجا بود به قول … و اگه بخوایم قضاوت کنیم 2017 یا 2018 یا 2019 رو ملاک قرار بدیم

      • ....

        3

        11

        محمد۴۴:یه راننده خوب همیشه خوب رانندگی می‌کنه نه فقط زمانی که ماشین برتر دستش باشه
        چون این اتفاق هیچ وقت نمیفته چون هیچ تیمی نمیتونه به اندازه کل فعالیت یه راننده تو فرمول یک تیم برتر باشه
        پس این راننده حداقل یه جا قراره دور از ماشین برتر بیفته پس چه بهتر که بتونه اونجا خودشو ثابت کنه(البته فتل خودشو با عملکرد خوبش تو فصل ۲۰۰۸ نشون داد)
        اما فتل نسخه فراری هیچ وقت نتونس اون پایداری زمان ردبول رو داشته باشه
        اشتباهات گاراژ و تیم و بد شانسی به کنار
        فتل اشتباهاتی رو داشت که به هیچ عنوان قابل قبول نبودن(فقط به عنوان مثال:بازگشت خطرناکش به پیستش تو مونزا ۲۰۱۹ یا برخورد با لوییز موقع سیفتی کار تو آذربایجان ۲۰۱۷….)

      • amin90

        6

        3

        امين اگه اينطوري بخوابم حساب كنيم كه بايد با هر ماشيني خوب بود و ماشين هم تاثير نداره كه آلونسو ٢٠١٨ بايد با ماشين مكلارن بايد قهرمان ميشد ، بعد هم مگه الونسو تو ٢٠١٤ كه سال اول هيبريد بود تو فراري نبود؟ چرا فراري ٢٠١٤ فراري حتي ١ برد هم نياورد؟ بعد فتل مياد ٢٠١٥ مسابقه سومش رو ميبره ،فتل هميشه يه راننده اي بوده كه هر چي شده خودش شده ، مثل هميلتون نياز به راننده ي كمكي نداشته براي امتياز جمع كردن و براي رتبه هر خفتي رو به جون نمي خره ، اينو هم با تمديد نكردنش با فراري ثابت كرد

  3. ARA$H

    2

    13

    جناب شما اشتباه میکنید
    ابزار بود ولی حیف فتل هم توی فراری صد حیف که قهرمانی دو فصل فراری رو هو کردش
    از جناب تاد بعید بود
    فراری از 2014 به اینور همه ی ابزار رو برای قهرمانی داشته بالا هم گفتم حیف که فتل لیاقت این تیم رو نداشت وگرنه الان فراری 20 تا قهرمانی تیمی داشت

    • Slash

      0

      0

      من از طرف ژان تاد از شما * عذر خواهی میکنم … ایشالا این بینوتو هم زودتر بره *

    • Seb the great

      9

      3

      یعنی شما از ژان تاد بیشتر اطلاعات دارید فتل لیاقت فراری رو نداره پس کی داره ها قهرمان ۴ دوره جهانه اون موقع کسی به اندازه فتل توی گرید موفق نبود فتل اگه نبود الان فراری پشت ردبول بود و بهت قول میدم امسال سالیه که سب خودشو ثابت میکنه
      نمیگم قهرمان میشه ولی شک نکن میترکونه

    • a Ferrari lover

      5

      4

      دیگه خداییش جو نده من فتل فن نیستم ولی فوقش فصل 2018 تقصیر فتله دیگه
      قبلش انقدر نزدیک نبودن فصل 2019 هم که ماشین از ردبول هم یه جاهایی پایین تر بود چه برسه مرسدس من خودم خیلی از فتل انتقاد کردم ولی این حرف ها دیگه مسخره است که فتل لیاقت نداشت فتل قطعا نام بزرگیه بزرگ تر از خیلی نام ها هست
      درمورد حرف تاد هم بگم الان زمان انتقاد از فراری هست همه حرف زدن از کوبیتسا که فقط بلده رانندگی کنده تا ادم ها بزرگی مثل تاد ولی ناراحتی که نداره این افتخاره که فراری به عنوان بزرگترین تیم فرمول یک انقدر مهمه که همه به دنبال موفقیتش هستن و انتقاد میکنن تا حالا دیدی کسی از ردبول انتقاد کنه نه!! چون تیم های بزرگ و قدرتمند مورد انتقاد هستن چون همه ازشون توقع دارن که هر سال تو کورس قهرمانی باشن

    • Seb the great

      2

      2

      آرش جان ببخشید مت منظور شما رو اشتباه متوجه شدم بخاطر ریپلایم معذرت میخوام

  4. sadegh.f1

    6

    2

    از نظر دوستان مشکل اصلی قهرمان نشدن فراری فتل و الونسو بوده ، از این به بعد ببنیم لکلرک می تونه با این ماشین و تیم مدیریت قهرمانی بیاره یا نه ….
    جوری نظر میدید که انگار نه انگار فتل قهرمان 4 دوره پیاپی این رشته هست تازه با ماشین ردبول نه غول مرسدس
    تمام صاحب نظران جهانی این رشته میگن تیم مدیریتی فرارری مشکل داره بعد یه عده اینجا یه چیزی میگن که فقط دیسلایک بخورن و ادمینم حمایتشون می کنه نظرات بقیه رو یا سانسور میکنه یا منتشر نمی کنه

    • BAHRAM

      3

      8

      همه میدونن فراری تو این سه فصل ماشین قهرمانی نداشته و اشتباهاتی مرتکب شده ولی شماهم قبول من سب هم لایق قهرمانی نبوده حتی اگر فراری ماشین برابر با مرسدس هم به سب میداد با این اشتباهات قهرمان نمیشد. دوم اینکه فراری دیگه دلیلی نمیبینه به سب این همه امتیاز بده حقوق بالا و راننده اول بودن برای کسیه که تو تیم سریعترینه که سب سال قبل نشون داد از شارل سریعتر نیست و سب هم دستمزد پایین و شرایط برابر نمیخواد

      • amin90

        5

        0

        اخه شما مگه فصل رو نديدي؟ لكلرك رانندهي خيلي خوبيه قبول ، ولي روسيه و آمريكا كه ماشين از كار فتاد كنار همه تعين خط هايي كه ماشين خراب بود از خط هاي اخر شروع كرد هم به كنار ،ولي نميشه اين رو انكار كرد كه سب يه شخصيته قهرماني داره و هر زمان از كورس جا بمونه ديگه به بقيه فصل اهميت نميده، شايد واسه لكلرك اين يه پيروزي باشه ولي براي فتل قهرمان نشدن و اخر شدن تفاوتي نداره

    • پویا اردلان

      0

      0

      ردبول در اون ۴ سال ، اگر از مرسدس الان بالاتر نبوده باشه پایین تر نبوده.
      *

  5. mohamad tomcat

    9

    0

    ببین عزیز، برای رسیدن به موفقیت، تو یه کار تیمی همه باید کارشون رو درست انجام بدن
    شما گرندپری آلمان ۲۰۱۹ رو نگاه کن
    لوییس اشتباه میکنه میره تو دیوار + اشتباه تیم در پیت استاپ و اتلاف زمان = رتبه ۱۱ که اگه الفارومئو پنالتی نگرفته بود همون ۲ امتیاز رو هم لوییس نمیگرفت
    یه راننده تو هر دور تلاش میکنه و فاصله رو با خودروی جلویی هر دور مثلا حدود ۳ دهم ثانیه کم میکنه ، تو ۲۰ دور میشه حدود ۶ ثانیه
    حالا میاد پیت واسه تعویض لاستیکی که باید نهایتا ۲.۵ ثانیه طول بکشه، ۷ ثانیه لفتش میدن
    تمام زحمت ۲۰ دور راننده به باد رفت، به همین راحتی
    حالا اون باید چیکار کنه
    واسه موفقیت همه باید درست کار کنن
    از آلونسو با استعداد تر سراغ داری؟!!!
    با مکلارن هوندا چیکار میتونست کنه بنده خدا
    حالا تو تستا نیکیتا مازپین میاد با ماشین مرسدس با اختلاف فوق العاده کم رکورد تعیین خط همون پیستو میزنه
    آلونسو نتونست کاری کنه یا ماشینش رقابتی نبود؟
    نیکیتا مازپین با استعداده یا ماشینش خارق العاده است؟
    یه روزی دور، دور فراری بود
    بعدش ردبول، الانم مرسدس

    • BAHRAM

      3

      7

      نظر شما درمورد کانادا بحرین و مونزا ۲۰۱۹ و مونزا و امریکا ۲۰۱۸ چیه؟ وقتی ماشین خوبه و تیم کارشو درست انجام میده کی اشتباه میکنه؟
      مصاحبه رزبرگ یادتون رفته؟ بعد مسابقه بحرین گفت فتل همون راننده ۲۰۱۸ با همون اشتباهات مرگباره و هیچ فرقی نکرده یه عده دارن با این دست مصاحبه ها یه جورایی دلداری میدن سب رو

      • Mahmoud

        4

        3

        آقا بهرام شما به این نکته توجه نکردی که ماشین 2019 برای سب بسیار ناپایدار بود.
        فصل 2018 هم ماشین مطابق سبک سب نبود. اما من اشتباهات سب رو برای 2018 قبول دارم.
        در فصل 2019 هر گرندپری ای که داون فورسش بیشتر بوده فتل از لکلرک بهتر تونسته کار کنه مثل مجارستان یا سنگاپور که در مسابقه سه تا سیفتی کار اومد و هرسه با فتل فاصله انداخت یا مکزیک که فتل حتی میتونست پول بزنه اگه تصادف بوتاس نمیشد. این نشون میده که فتل با ماشینی که یه خرده مطابق سبکشه میتونه خیلی خوب باشه ولی واقعا کاملا مخالف سبکش بوده.

      • BAHRAM

        3

        6

        محمود خان من حرف شمارو با کمال احترام قبول ندارم همتیمی سباستین فتل تونست با این ماشین خیلی خوب کار کنه سب هم باید میتونست. درمورد مجارستان نظری ندارم چون مسابقه رو ندیدم ولی سنگاپور حق فتل نبود برنده بشه‌. پیستهایی مثل سنگاپور راننده ای که پل میزنه نصف راه قهرمانی رو رفته و نصف دیگه کنترل مسابقه هستش. استینت اول شارل لکلرک کندتر از توان واقعی ماشین داشت دور میزد کسی نمیتونست ازش سبقت بگیره بنابراین به راحتی برنده مسابقه میشد منتها هدف اندرکات کردن همیلتون و کسب یک دو بود که لکلرک هم باید قربانی میشداگر همون زمان که سب رو میخواستن بیارن پیت به لکلرک میگفتن یک دور سریع بزنه همیلتون هم همراه لکلرک سرعتشو زیاد میکرد و اندرکات بی معنی میشد
        ضمنا سب با همون ماشینی که داونفورسش زیاد شده بود تعیین خط و همون چند دور مسابقه امریکا، برزیل و ابوظبی خوب کار نکرد

      • ARA$H

        1

        1

        و البته بهرام ی نکته ی خیلی جالبی هم که وجود داره
        فصل 2010 ریس ابوظبی وقتی ناندو 15 امتیاز جلو بود (خوب این مطلب بخون) شما فراری فنا میگین با ی پیت اشتباه ناندو رو انداختن پشت پتروف
        خیلی خوب میشه استعداد ناندو رو بولد کرد با ماشین ضعیف تر و تا ریس اخر 15 امتیاز هم جلوتر بود
        ولی کسی هم میگه چرا ناندو نتونست از پتروف رد شه ؟
        پس چه استعدادی که با ماشین ضعیف تر تا ریس آخر 15 امتیاز جلوترم هست ولی این استعداد توانایی سبقت گرفتن از ماشین ششم فصل رو نداره
        ولی برای سب که نمیشه بحث پیت و استراتژِی میشه اینارو خوده سب گفته
        مجارستان که سب جلوتر تموم کرد
        سنگاپور (چه ریس جالبی موقع سب که میشه منفعت تیمی بوده)
        موقع چارلز میشه حقشه (نمیدونم این عزیزان با چه رویی میان صحبت از سنگاپور میکنن ، شما روسیه دیده باشی چی میگی ؟) آره میدونم جوابتون سب توافق کرده
        کلا سب …..
        ابوظبی هم که لطفا دوباره ی دیدن بزنید پیت 7 ثانیه ای فتل و البته دیگه نباید حقیقت رو انکار کرد (قضیه سوخت چارلز)
        میدونم قضیه سوخت هم کار تیم بود
        وای که همین اتفاقات برای سب میفتاد چه چجوری ….

      • Mahmoud

        3

        1

        ببینین آقا بهرام اینکه لکلرک خوب کارکرده که واضحه چون ماشین مطابق میلش رفتار میکرده ولی سب اینطور نبوده و سبکش با ماشین نمیخونده. اینکه داون فورس فراری یکم از سنگاپور به بعد زیاد شد فتل خیلی عملکردش بهتر شد همون سنگاپور رو نگفتم که حق فتل بود یا نبود گفتم فتل پس از هر سه بار سیفتی کار از لکلرک جدا شد و فاصله انداخت. بعد توی روسیه که عملکرد فتل نیاز به توضیح نداره. بعد توی ژاپن فتل پول زد و توی مسابقه هم بهترین رده ی ممکن یعنی دوم رو به دست آورد. بعدش توی آمریکا هم که تعیین خط رده ی دوم رو گرفت که خوب محسوب میشه و توی اون مسابقه کنار رفت. بعد توی مکزیک هم که فتل فرصت داشت تا حتی پول بزنه که اون تصادف بوتاس مانع شد و توی مسابقه دوم شروع کرد یعنی پشت لکلرک و دومم تموم کرد یعنی جلوی لکلرک.
        توی برزیلم که تعیین خط دوم شد و جلوی همیلتون بود. و مسابقه هم کنار رفت. و فقط ابوظبی بود که فتل توی تعیین خط پشت لکلرک شروع کرد و پشت لکلرک تموم کرد.
        اینها نشان دهنده ی اینه که سب واقعا با ماشین مشکل داشته و فقط یکم افزایش داون فورس باعث سریع شدن قابل توجه سب شد.

      • BAHRAM

        0

        0

        اقامحمود اولا ماشین مطابق سبک شارل نبوده اون ماشین خوب طراحی نشد و قسمت حلو چسبندگی زیادی نداشت مدیریت تایر خوبی هم نداشت اما لکلرک بهتر از سباستین فتل ماشین رو درک کرد و از پتاسیل ماشین استفاده کرد چرا اینطوری به قضیه نگاه نمیکنی؟ لکلرک ۴ماه دیرتر از سباستین فتل ماشین ۲۰۱۹ رو دیده و برای توسعه از نظراتش خیلی استفاده نکرده بخاطر کم تجربه بودن احساس نمیکنید الکی بهانه میارین؟
        تو سنگاپور استینت اول که شارل بنابه درخواست تیم ۱تا ۱٫۵ ثانیه داشته کندتر دور میزده سب حدودا ۳ ثانیه عقبتر بود چرا نتونست از لوییس همیلتون حداقل سبقت بگیره؟ اینو بدونید تو همچین پیستهایی نمیشه سبقت گرفت سال ۲۰۱۸ مسابقه موناکو دنیل ریکاردو بخاطر خرابی موتو و ازدست داده ۱۰۰ اسب قدرت برنده مسابقه شد سب نتونست سبقت بگیره چون سخت بود و تقریباغیر ممکن بود
        امریکا هم که گفتم تو تعیین خط سریعتر بود ذما مسابقه شارل لکلرک توهمون دور اول سب رو جا گذاشت و رفت سب داشت با مکلارن و رنو رقابت میکرد برزیل هم با اینکه بخاطر پیشرانه پنالتی گرفته بود تونست از سب رد بشه که سب زد بهش

      • ARA$H

        1

        0

        خب خداروشکر نظرات متعصبانه تون گفتی ممنونم از شما
        همین قدر بدون سیستم تعلیق فتل توی آمریکا مشکل داشت این برتری لکلرک رو نشون نمیده

  6. Leclerc_fan

    2

    9

    معلوم شد که ژان تاد یا هیچی حالیش نیست یا با هدف دیگه ای این مصاحبه رو کرده. وتل 2017 و 2018 شانس داشت که پروند. در مورد الونسو اطلاعات ندارم ولی وتل رو مطمعنم.

    • BAHRAM

      3

      5

      اصلا میگیم شانس نداشته و ماشین برای قهرمانی مناسب نبوده اینا ربطی به عملکردش نداره ما قبول داریم که ماشین سریع نبوده و تیم اشتباه میکرده این دوستان قبول ندارن که فتل هم کلی اشتباه کرده. از نظر اینها فقط تیم مقصره و فتل همیشه عالی بوده.

      • amin90

        5

        1

        درسته كه فتل هم اشتباه كرده يه جاهايي ، ولي باز فرق هست بين فتلي كه بايد با رانندگيش اشتباهاي استراتژي و پيت رو جبران كنه و ميدونه با يه اشتباه كوچيك فصل رو از دست ميده ، با هميلتوني كه هم ماشين برتر رو داره هم كل تيم رو انگشتشن و و به هم تيميه حلقه به گوش داره كه خدا رو شكر رزيرگ بع از خروج از مرسدس شرايط رو فاش كرد ، درسته كه فتل ٢٠١٧ و ٢٠١٨ شانس داشت ولي چه از نظر شرايط تيمي چه فشار عصبي ٥-٠ از هميلتون عقب بود

    • 55red16

      7

      4

      اول پاسخ شما رو میدم بعد یک نقطه ضعف سایت f1iran رو یادآوری میکنم
      ببینید در ۲۰۱۷، فراری فقط در پیستهایی که خیلی نیاز به قدرت پاوریونیت نداشت و عامل مهم داونفورس بود شانس برد داشت، مثلا مجارستان یا موناکو و از این قبیل پیستها
      در ۲۰۱۷ ماشین فراری ماشین قهرمانی نبود، ماشینی بود که در بعضی پیستها شانس برد داشت
      در ۲۰۱۸ اوضاع یه مقدار بهتر بود
      حداقل در نیمه اول فصل فراری ماشینی که توان رقابت با مرسدس رو داشته باشه، در اختیار داشت (دقت کنید میگم توان رقابت نه خودرو برابر)
      اما ۲۰۱۸ یک شکست کامل شد
      پیت استاپهای افتضاح
      یکی از دوستامون در کامنتهای بالا مساله پیت استاپ رو به خوبی شرح داد
      شما در هر دور اگه سه دهم (سه دهم عدد قابل توجهی هستش) ثانیه هم سریعتر باشی در بیست دور میشه شش ثانیه
      حالا تیمت یک پیت استاپ هشت یا نه ثانیه ای واست انجام میده
      این یعنی تمام زحماتت از ابتدای مسابقه دود شد رفت هوا…
      یک مشکل دیگه بحث به روزرسانی های فراری بود که عملا همه اعتراف کردن بعد از به روزرسانی ها فاصله مرسدس از فراری خیلی بیشتر شد (قبل از اون هم مرسدس ماشین سریعتر بود اما حداقل فراری توان رقابت داشت)
      مشکل دیگه هم بحث تکراری استراتژی ها بود که اگه فصل رو دیده باشی میفهمی چی میگم
      از ۲۰۱۹ هم نگم برات که فراری sf90 ماشین درگ و تک دور و q3 و تعیین خط بود
      فراری اصلا در ۲۰۱۹ ماشین طراحی نکرد فقط چندتا آپدیت داد که حفظ آبرو کرده باشه
      ردبول در ۲۰۱۹ اگه پاوریونیت فراری میداشت مرسدس رو شکست میداد.
      یک نکته ای هم دوستانه بهت میگم
      اینکه صرفا کامنت بزاری ارزش آنچنانی نداره
      بهت پیشنهاد میکنم که مطالعه ات رو بیشتر کنی
      مخصوصا در مورد گذشته و مسائل فنی
      از مدیران سایت هم خواهش میکنم در پادکستها توجه بیشتری به کامنتها بکنن
      حداقل مطالبی که در کامنتها بعضا گفته میشه و دیگه خیلی اشتباه هست رو با ذکر دلیل پاسخ بدن و به خود نویسنده کامنت هم این مسائل رو یادآوری کنن تا حداقل سطح دانش کاربرهای سایت بالاتر بره
      باسپاس f1iran

      • Leclerc_fan

        0

        2

        موافقم با کامنتتون ولی به نظر من به همون اندازه که تیم در شکست مقصره وتل هم مقصره،چون همیشه سکوت کرده. در مقابل همیلتون اگه کوچک ترین اشتباه استراژیکی از طرف تیم رخ بده سریعا تو رادیو توضیح میخواد و این خودش ولع و روحیه جنگندگی همیلتون رو نسبت به وتل نشون میده. از 2015 من به شخصه هر سال یه وتل بی انگیزه تر رو دیدم. حالا هم به عنوان فراری به اینده امیدوارم تا فراری به چیزی که لیاقتش هست برسه.

  7. mohammad

    6

    1

    از ادمین ها تشکر میکنم بابت گذاشتن این پست

    فقط یه مورد درمورد اشتباهات سب بگم شما اگه تیم ضعیف داشته باشی تحت فشار باشی قطعا اشتباه میکنی ربات نیستی که اشتباه نکنی همه اشتباه می کنند ولی تو تیمی باشی که خیالت راحته اگه هم اشتباه کنی میدونی تیم کمکت میکنه اشتباهت جبران بشه ولی وقتی تنهایی تو کاکپیت باید همه چیز رو تنهایی محاسبه کنی به تیم بگی چه استراتژی لازمه قطعا اشتباه میکنی
    دوستان لویس فن، لویس اونقدر بزرگ هست که نیازی به خراب کردن فتل برای بزرگ کردن اون نیست
    دوستان فراری فن حدود 13 سال عدم قهرمانی برای فراری رو نمی تونید گردن راننده هاش بندازید 13 سال کم نیست دوران طولانی هست یعنی کیمی-آلونسو – ماسا- فتل همه مقصر بودند؟
    ببینید تاد چی میگه میگه برای شوماخر هم چند سال طول کشید تا ابزار مناسب پیدا بشه بعد قهرمان شد از سال 96 تا 2000 چهار سال دوستان 4 سال برای کسی که قبلا قهرمان شده بود
    مطلب خیلی فراتر هست ولی پرگویی میشه به همین بسنده میکنم

    • 55red16

      3

      2

      یکی از سنجیده ترین نظراتی بود که در چند وقت اخیر خوندم ??

    • BAHRAM

      2

      4

      Mohammad
      هر راننده ای تو کاکپیتش درمورد استراتژی با تیمش صحبت و مشورت میکنه این مختص سباستین وتل نیست فشار کار در فراری روی همه اعضای تیم وجود داره چندتا از مهندسان سابق فراری هم اعتراف کردن پس فقط فتل تحت فشار نیست
      ضمنا خیلی از طرفداران فراری قبول دارن تیم ماشین قهرمانی نداشته ولی قبول ندارن سب بی تقصیر بوده و این دلایلی که مطرح میکنید توجیه مناسبی برای اشتباهات سب نیست. کسی از الونسو خرده نمیگیره الونسو بیشتر مواقع از خط هفتم یا هشتم استارت میزد و ردهای خوبی مسابقه رو تموم میکرد ۲۰۱۲ با اون ماشین کند تا اخرین مسابقه شانس قهرمانی داشت و با ۴ امتیاز قهرمانی رو ازدست داد درحالی که سه فصل اخیر سباستین فتل کم پیش اومده از خط سوم استارت بزنه یا خط اول رو داشته یا دوم.

      • ARA$H

        3

        3

        خیلی جالبه خیلیییییی
        الونسو با ماشین خط هف یا هشت استارت میزد رده خوبی میگرفت اونوقت چجوری؟
        جوابش ساده است دیگه ناندو بوده و استعداد ذاتی
        ماشین فراری ؟
        اگه پای ماشین فراری توی اون سالها وسط بکشی اصلا از اف وان حالیت نمیشه اون ماشین فراری مگه ماشین بود گاری بودش گاری
        ولی موقع سب که میشه نه دیگه ماشین فراری مرسدس قورت میداده اصلا شما ی ریس بیا برای ما بگو ماشین فراری ریس پیس بیشتری از مرسدس نداشته باشه ؟ حتی نمیشه ی ریس شما مثال بزنی خب دیگه ی جای کار میلنگه اون کجاست راننده
        راننده کی بود ؟ بله سب
        پس بهتره دوستانی که انقدر ناندو رو برای فتل فنا بزرگش میکنن ، ناندو بود فراری قهرمان بود
        این جمله رو هم بخاطر بسپارید
        مقایسه ماشین فراری سال 2010 که آلونسو وارد تیم شد با ماشینی که سال 2014 آلونسو از تیم رفت خیلی چیزا رو ثابت میکنه
        و جالب تر از این باید دوستان این بخاطر داشته باشن وقتی که ماشین غیر رقابتی باشه خیلی سریع و به دفعات فقط
        “سب ماشین توسعه داده”
        ماشین غیر رقابتی هست دلیلش جمله بالا هست تیم هیچ تقصیری نداره
        ولی همین دوستان میگن ناندو توی ماشین 2017 و 18 فراری بود قهرمان بود
        شما عزیزان با چه استدلالی میتونید توسعه خودرو اگه با ناندو بود به همچین خودرویی میرسید
        پس یا من اشتباه میگم یا بعضی دوستان تعصب و نفرت به سب دارن که این خیلی واضحه و خیلیی راحت حقیقت رو کتمان میکنن

      • ARA$H

        2

        1

        خیلی جالبه خیلیییییی
        الونسو با ماشین خط هف یا هشت استارت میزد رده خوبی میگرفت اونوقت چجوری؟
        جوابش ساده است دیگه ناندو بوده و استعداد ذاتی
        ماشین فراری ؟
        *اون ماشین فراری مگه ماشین بود گاری بودش گاری
        ولی موقع سب که میشه نه دیگه ماشین فراری مرسدس قورت میداده اصلا شما ی ریس بیا برای ما بگو ماشین فراری ریس پیس بیشتری از مرسدس نداشته باشه ؟ حتی نمیشه ی ریس شما مثال بزنی خب دیگه ی جای کار میلنگه اون کجاست راننده
        راننده کی بود ؟ بله سب
        پس بهتره دوستانی که انقدر ناندو رو برای فتل فنا بزرگش میکنن ، ناندو بود فراری قهرمان بود
        این جمله رو هم بخاطر بسپارید
        مقایسه ماشین فراری سال 2010 که آلونسو وارد تیم شد با ماشینی که سال 2014 آلونسو از تیم رفت خیلی چیزا رو ثابت میکنه
        و جالب تر از این باید دوستان این بخاطر داشته باشن وقتی که ماشین غیر رقابتی باشه خیلی سریع و به دفعات فقط
        “سب ماشین توسعه داده”
        ماشین غیر رقابتی هست دلیلش جمله بالا هست تیم هیچ تقصیری نداره
        ولی همین دوستان میگن ناندو توی ماشین 2017 و 18 فراری بود قهرمان بود
        شما عزیزان با چه استدلالی میتونید توسعه خودرو اگه با ناندو بود به همچین خودرویی میرسید
        “پس یا من اشتباه میگم یا بعضی دوستان تعصب و نفرت به سب دارن که این خیلی واضحه و خیلیی راحت حقیقت رو کتمان میکنن”

      • mohammad

        3

        1

        بهرام
        این سوال رو جواب بده اگه فتل هیچ اشتباهی مرتکب نمی شد (که غیر ممکنه) قهرمان می شد؟
        باور کن اگه تیم فراری مجموعه تیم ازمدیران تا ماشین خوب بود الان اینقدر اشتباهات فتل تو چشم نمیامد همونطور که اشتباهات لویس، مکس به چشم نمیاد

      • BAHRAM

        1

        1

        * اولا خوبی از خودته دوما باور نمیکنی الونسو با ماشین خیلی کند خوب مسابقه میداد این مشکل خودته دیگه میدونی یوتیوب چیه ازش استفاده کن مسابقات چندسال پیش رو ببین
        من نگفتم ماشینی که سب داشته همیشه عالی بوده گفتم نسبت به ماشینی که الونسو داشت خیلی بهتر بود شماهم با این ادبیات نمیتونی انکارش کنی خیلی جالبه برای کوبیدن الونسو وضعیت فراری از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رو مثال میزنی و با دوران فتل مقایسه میکنی پس قبول داری فتل ماشین بهتری داشته این همه تناقض برای چیه؟ توسعه ماسین توسط وتل به اندازه کافی خوب نبوده
        *. اگر استراتژی خوب باشه بخاطر وتل بوده اگر اشتباه باشه تیم مقصره اگر فراری ماشین خوبی داشته باشه بخاطر توسعه ابرنابغه ای به نام سباستین فتل بوده اگر ماشین خوب نباشه تیم مقصر. اینکه ماشین ۲۰۱۹ نتونسته مدیریت تایر خوبی داشته باشه مقصر صد درصد سباستین فتل بوده از نیم فصل ۲۰۱۸ توسعه ماشین ۲۰۱۹ شروع شد و زیر نظر این اقا ساخته شد اما شما میگی مطابق میلش نبوده مناسب شارل لکلرک بوده جمع کنید این بهونه هارو
        یکبار دیگه حرفهای مائورو فورگیری رو به یاد بیارید نظری که درمورد الونسو داده درمورد سباستین فتل هم صدق میکنه
        دلتون رو به چهارتا مصاحبه مثل این خوش کردین این مصاحبه ها بیشتر جنبه ترحم داره

      • BAHRAM

        1

        2

        Mohammad
        خوب رانندگی کردن با قهرمان شدن فرق داره اقا چندبار باید اینو بگم تا متوجه بشین؟
        ژاپن ۲۰۱۸ خوب رانندگی نکرد امریکا ۲۰۱۸ از تمرین تا مسابقه عملکرد خوبی نداشت تو تمرینات بخاطر نادیده گرفتن پرچم قرمز پنالتی گرفت . تو مسابقه هم که به ریکاردو زد و اسپین شد بریتانیا ۲۰۱۹ که فاجعه بود برزیل بحرین مونزا کانادا ۲۰۱۹
        یه زمانی بهترین راننده گرید بود الان من نمیبینم اون راننده رو شاید با این ماشینها نمیتونه مثل دورانی که قهرمان میشد دست نیافتنی باشه

      • Sohrab

        0

        0

        بهرام شما داری مقصر همه چی رو داری فتل میبینی
        توی همون یوتیوب ی سرچ کوچیک بزن ( کار سختی نیست ) مقایسه ماشین فراری 2010 تا 2014 با 2015 تا 2019
        انقدر فراری اون بالای جدول دیدین فکر کردین فراری خودشه و بقیه هیچی
        فتل راننده خوب و توسعه خوبی نبود فصل 2017 و 18 مگه رقابت قهرمانی فراری توی خواب میدیدین
        2017 که قهرمانی دو دستی تقدیم لوییز و مرسدس که کردن که ذهن شما طبق معمول یاری نمیکنه
        اما خیلی خوب بلدید 2018 هی بگین
        همین 2018 اشتباهات تیم نمیتونین بیایین بگین چرا چون فتل گفته پیت 7 ثانیه ای بزنن
        فتل ماشین ساخته

    • iman

      2

      2

      Mohammadبا یه نظر متعصبانه دیگه با تاسف،چقدر اشتباه میکنی یهبار دوبار ده بار،اصلا چرا یه قهرمان جهان مثلا باکو ۲۰۱۷ اون اشتباه بچه گانه رو انجام بده کدوم فشار،چرا دیگران این همه اشتباه نمیکنن،چرا لکلرک جوان اولین سالش تو فراری هم کمتر اشتباه میکنه هم نتیجه بهتری میگیره،مطمئنم این استدلالها حتی برای خود گوینده مطلب هم قانع کننده نیست ولی امان از تعصب

      • ARA$H

        1

        1

        لطف کن 2016 رو ببین بعد حرف از اشتباهات فتل (که فشاری روش نیست بزن)
        مگه ی قهرمان هر دو تا ماشین تیم به فنا میده (اسپانیا 2016)
        مگه ی قهرمان بزور میتونه از همیتیمیش جلوتر تموم کنه(استرالیا 2010)

  8. iman

    3

    5

    با این قسمت از سخنان تاد موافقم که فراری توی ده سال گذشته هیچوقت بهترین خودروی پیست نبوده ولی از طرف دیگه عملکرد فتل در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به هیچ وجه قابل دفاع نیست و من کسانی رو که میان دفاع میکنن درک نمیکنم،آخه این همه اشتباه….

  9. mahdi arabi

    3

    1

    دوستان عزیز خواهشا از مقایسه کردن فصل 2018 سب با 2012 آلونسو دست بردارید

    یه مبحثی هست به نام رقابتی بودن گرید

    وقتی تو یه فصل هشت راننده از پنج تا تیم مختلف مسابقه میبرن رو شما نمیتونی با فصلی مقایسه کنی که کلا سه تا تیم مدعی پودیوم هستن و مدعی های اصلی قهرمانی فصل دوتا تیم هستن

    برا درک بهتر این موضوع مجبورم از یه مثال فوتبالی استفاده کنم
    شما مثلا تو لالیگا چون فقط دوتا مدعی هست کوچکترین اشتباهی باعث میشه شانس قهرمانیت کم بشه حالا چه رئال ضعیف ظاهر بشه یا بارسا

    ولی تو لیگ برتر انگلیس شما مدعی های بیشتری داری حتی اگه تو یه مسابقه ضعیف ظاهر بشی فرصت جبران داری

    البته سو تفاهم نشه
    آلونسو تو سال 2012 واقعا بی نظیر بود ولی اون ماشین فراری هر چقدر که تو تعیین خط ضعیف بود تو استارت و پایداری فوق العاده بود و عملکرد ضعیفشو تو تعیین خط پوشش میداد

    همیشه گفتم بازم میگم
    تو یکی از رقابتی ترین گرید های تاریخ F1 دوتا راننده تونستن تا مسابقه آخر برا قهرمانی رقابت کنن اونم در حالی که بهترین ماشین گرید رو نداشتن و این بزرگی سب و فرناندو رو نشون میده

  10. امید نورمحمدی

    1

    4

    هر روز که میگذره بیشتر به قدرت مرسدس و عقلانیت موجود در این تیم باور میارم. تمام مدیران ارشد یا قبلا تو فراری بودند یا یک ارتباطی با فراری داشتند و این تیم توانایی لازم برای قهرمانی را در این شرایط هم نداره!!!
    فرض کنیم مرسدس توی فرمول یک نبود. قطعا قهرمانی راننده و جهان در سالهای 2017 و 2018 براحتی در دستان فراری و سب قرار میگرفت و تنها مانع موجود مرسدس و همیلتون بودند که شکست سختی به سب و فراری تحمیل کردند.
    برای همین حرفهای تاد برای من بی ارزش میشه چون بدون کمترین اشاره به همیلتون و مرسدس و مدیریت معرکه این تیم فقط به ضعف خودروی فراری اشاره میکنه! و این اصلا منصفانه نیست.
    سب و فراری طی دو فصل 2017 و 2018 فراتر از حد تیم فراری نتیجه گرفتند و این در فصل 2019 بخوبی نمایان شد. دو راننده این تیم چهارم و پنجم شدند و دست آورد افتخار آمیزشون هم برد مونزا بود که با یک تعیین خط فاجعه بار و دفاع غیرقانونی لکلرک در برابر همیلتون بدست آمد. تعیین خطی که هالکنبرگ مسبب اصلی اون بود و در پایان فصل هم تاوان این کارو داد.
    اتفاقات فصل 2019 لکه ننگی در تاریخ فرمول 1 خواهد شد. از تقلبهای گسترده فراری که با استناد به یک بند قانون! مخفی ماند بگیرید تا تعیین خط مونزا و تصادفها و خرابیهای ماشین ویلیامز بنفع مرسدس و رادیوهای بشدت تنش زای لکلرک که کنترل نشد و نابود کردن برد کانادا سب که منجر به بازگشت پرچم شطرنجی و اجرایی شدن این قانون مغفول مانده شد و دستور تیمی به بوتاس در سنگاپور و …
    هرکدوم از اتفاقات بالا در سالهای قبل برای تیمها و رانندگان متخلف دارای تبعات بود ولی حتی بیشتر بودن سوخت ماشین لکلرک در مسابقه آخر که یکی از تخلفات سنگین محسوب میشه هم فقط جریمه نقدی داشت. عمق فساد و دستکاری نتایج بقدری زیاده که در روز روشن پسر رییس فیا مدیر برنامه های لکلرک هم هست و پدرش هم که قبلا کارمند فراری بوده و یک مثلث فرانسوی در تیم ایتالیایی تیفوسی تشکیل میشه و پرونده تخلفات همون تیم مسکوت میمونه و یکی از بهترین راننده های حال حاضر جهان هم بدون دلیل مشخصی از همین تیم جدا میشه و برای موکل پسر رییس فیا راننده دوم هم استخدام میشه و اعلام هم میشه که ما راننده دوم در فصل 2021 خواهیم داشت!!! و حتی به سب اجازه شرکت در یک برنامه زنده تلویزیونی هم از طرف تیم تیفوسی صادر نمیشه! واقعا در هیچ رشته ای اینقدر فساد و رانت عریان و شفاف و در کمال خونسردی دیده نمیشه!

    • BAHRAM

      1

      1

      سب سال ۲۰۱۸ فراتر از حد فراری نتیجه گرفت؟ شما اصلا فصل ۲۰۱۸ رو دیدی که همچین حرفی میزنی؟ سب حداقل ۳۰-۴۰ امتیاز کمتر از توان ماشین کسب کرده
      یکی از بهترین رانندها همین الان تو فراری هست اسمش هم شارل لکلرکه و سال بعد یکی دیگه از بهترین رانندها به جمع فراری اضافه خواهد شد.

      • BAHRAM

        0

        0

        البته سباستین هم یه راننده بزرگ و بسیار باشخصیته هیچکس منکر نیست