فرمول یک ایران – مالک سابق فرمول یک، برنی اکلستون، معتقد است که لوئیس همیلتون، قهرمان هفت دوره مسابقات دیگر نمی تواند راننده برتر این ورزش باشد.

همیلتون در نبرد قهرمانی 2021 تا به الان 32 امتیاز عقبتر از مکس ورشتپن بوده و در مسابقات اخیر نتوانسته رقیب جدی برای راننده هلندی باشد. همیلتون که از فصل 2014، در بیشتر مسابقات از برتری مطلق مرسدس لذت برده، حالا یک چالش جدی را روبروی خود می بیند.

آیا هنوز لوئیس همیلتون می تواند راننده شما یک فرمول یک باشد؟ برنی اکلستون به بیلد آلمان گفت:

نه، فکر نمی کنم او در حال حاضر باشد.

شش راننده برتر در صورت داشتن ماشین مناسب می توانند لوئیس و مکس را شکست دهند. تفاوت یک قهرمان واقعی با دیگران در راننده ای است که بتواند از پس شرایط سخت برآید. اما به هیچ وجه نمی توانید لوئیس را نادیده بگیرید.

یک دوئل هیجان انگیز بین او و ورشتپن خواهد بود.

آیا ورشتپن میتواند قهرمان 2021 باشد؟ برنی ادامه داد:

بله قطعا. او با استعداد و سریع است، اما به کمی شانس و ماشین بهتر نیز نیاز دارد. این مورد می تواند بسیار برای راننده تعیین کننده باشد، مثلا جورج راسل را در بحرین سال گذشته دیدیم، زمانی که او برای مرسدس بجای لوئیس رانندگی کرد و فقط به دلیل نقص فنی موفق به پیروزی نشد.

هیچ کس فکرش را نمی کرد. در فرمول یک، به عنوان یک راننده برتر فقط به بهترین ماشین احتیاج ندارید، بلکه همیشه به کمی شانس نیز نیاز دارید.

لوئیس سالهای سال چنین چیزی را داشت. در حال حاضر شانس همیشه با او و مرسدس یار نیست، اما باید بگویم که ردبول نیز فوق العاده کار می کند.

179 دیدگاه

  1. Amir MH

    34

    20

    باز دو تا مسابقه رو همیلتون اول نشد همه کارشناس شدن و صاحب نظر ، همه ی کاری که همیلتون میکنه ماشینشه و شانس بقیه که اول میشن میشه استعداد ناب و خالص

    مکس و دوست دارم شخصا منظورم به مکس نیست بی احترامی نشه به دوستان ردبولی ، ولی خیلیا چه تو مصاحبه چه تو شبکه های اجتماعی از قهرمانی های همیلتون سوختن و خواستن کم ارزش جلوه ش بدن و لوییس ده ها و صد ها بار ثابت کرد راننده فو ق العاده اییه و هنوز هم همین جا قول بهتون میدم لوییس به زودی با قدرت برمیگرده ، هرچند که تا اینجاش هم ثابت کرده که چقدر عملکردش در هر شرایطی کم نقصه

    • m.m

      24

      18

      نمیدونم خوندید یا نه اول همیلتون گفته بود که ستاپ ماشین ردبول بسیار نزدیک به ستاپ ماشین سال پیش ماست.
      بعدش دیروز مکس گفت هر کاری با ماشین میکردیم رانندگیش لذت بخش بود.
      اینا همش تقصیر پرزه.به دلیل وجود نحضش توی ریسینگ پوینت رفت همه چیو درمورد موتور مرسدس گذاشت کف دست ردبول.
      حتی خود دکتر هم گفت که اطلاعات خوبی به ما داده.

      حالا خودتون قضاوت کنید که ایا همین اتفاق واسه مرسدس میوفتاد ایا سریع تر نبود.؟مثلا البون میرفت همه چیو به مرسدس میگفت.

      دوستان قبول کنن که به قول خود مکس که میگفت ۶۰ درصد راننده ها با ماشین مرسدس برندن حالا ۹۹ درصد راننده ها با ماشین ردبول قهرمانن

      • mrz_ir

        13

        7

        درمورد پرز رو که ماشین 2019 مرسدس زیر پاش بوده که هسته اصلی w11 مرسدس یعنی “سریع ترین ماشین تاریخ فرمول یک تا چند سال اینده” و
        و همچنین چندین سال هم پاور یونیت مرسدسو داشته قطعا خیلی اطلاعات از مرسدس اورده برای ردبول .
        ولی اینکه چیزی به اسم کپی رایت نیست و به راحتی کپی میزنن خیلی چیز مزخرفیه
        کار پارسال ریسینگ پوینت یا تعلیق عقب ردبول و ….
        بعد هم هر نو اوریی که یه تیم میکنه زود غیر قانونی میشه
        ده سال پیشتر دابل دیفیوزر ردبول
        تا پارسال سیستم دس مرسدس
        مسابقات موتور اسپورت یعنی مهندسی و رانندگی با هم دیگه
        اگه فقط راننده محوره که پس جمع کنن و برن مسابقه دو میدانی برگزار کنن. خیلی هم کم هزینه تره و اسیب کمتری هم برای محیط زیست داره

      • Cosworth DFV

        10

        28

        به نام الله

        باز دوستان میگن ردبول سریعتره . باشه حرف شما درست مگه چقدر سریعتره؟ چرا پرز از همیلتون سریعتر نیست؟ کلا نمیخواید قبول کنید مکس راننده تراز اولیه.

        من اگر هوادار مرسدس بودم خسته میشدم از این جدالهای یکطرفه

        یاد بیارید اون سال رو دقیقا نمیدونم 2017 یا 18 از مسابقه spa و به بعد اختلاف معنادار مرسدس با فراری خودش رو نشون داد به طوری در پیست spa وتل با لاستیک نو اولترا سافت نتونست از لوییز با لاستیک سافت (دو درجه اختلاف بین لاستیکها
        ، وسطی سوپر سافت بود) سبقت بگیره ، همه برگاشون ریخت و از اونجا به بعد رو همه میدونن ، من همین رو معیار میگیرم چون مرسدس تو سالهای گذشته نیم فصل دوم همیشه پیشرفت خوبی داشته ، غیر این بود من میگفتم مکس از الان قهرمانه.

        هیچ چیز مشخص نیست پس حرفی نزنید که بعدا پس بگیرید.

        یا علی

      • Cosworth DFV

        13

        6

        ضمنا این رو هم اضافه کنم اکلستون داره چرند میگه هر دو راننده عالین

      • Mehriar Salehi

        24

        2

        پرز از اول سال اومده ردبول، موتورها هم از لحاظ پرفورمنس امکان بهینه سازی ندارن.
        تقریبا ۲ ماه زمان بوده برای تغییر…احتمالا در جریانید که بهینه سازی موتور پراید هم تو این بازه زمانی امکان پذیر نیست.موتور فعلی هوندا از یک سال و خورده ایی قبل روش کار شده.

        و البته تغییر فلسفه طراحی این پاوریونیت ها انقدر زمانبر هست که امثال رنو و فراری کذاشتنش برای سال آینده…

        کلا خیلی درباره تایم فریم تغییرات و تاثیراتش (چه ایرو، چه پاوریونیت، چه تعلیق و حتی تجهیزات و پروسه پیت استاپ) دچار سوتفاهم شدن دوستان این پیج.

      • Hamed

        11

        2

        صحبت مهریار کاملا تایید میشه تو فاصله یه زمستون که نمیشه تغییرات انقلابی داد روی موتور. پرز حتی حتی اگر اطلاعات دسته اول هم از موتور مرسدس داشته باشه تازه شاید از فصل بعد ردبول یا حالا نمیدونم هوندا بتونه از دانش پرز رو موتورای مرسدس استفاده کنه موتور امسال هوندا نتیجه سالها آزمون و خطا و تجربه شکست خوردنه که به اینجا رسیدن ولی دلگیرم ازشون که بازم سر بزنگاه ول کردن رفتن

      • آرشا

        9

        2

        داداش کمی مطالعه درمورد قوانین جدید بد نیست.
        مشکل مرسدس موتوری نیست….
        ماشین ردبول درقسمت عقب دانفورس زیادی تولید میکنه بهمین خاطر همواده از بال عقب داونفورس پایین استفاده میکنن.وسرعت مستقیمی خوبی کسب میکنن.سرپیچهای کند ومتوسط هم که بواسطه دانفورس خوبی که دارن مشکلی ندارن.
        ماشین استون هم که نسخه ثانویه مرسدسه هم آسیب دیده از اعمال قوانین جدید.

      • Ferrari-leclerc

        7

        1

        کاربر M.m. اسرار یا نحوه ساخت پاوریونیت یا هر قطعه دیگه در ماشینهای فرمول یک، چیزی نیست که یه راننده از یه تیم با رفتن به تیم دیگه بره وبقول شما همه چیزو کف دست تیم جدید بذاره.ساخت هر قطعه خصوصا پاوریونیت یک فن آوری از نوع high tech هست که به مرور زمان میتونه قویتر بشه نه اینکه یه راننده بتونه توی چند ماه زحمتی که سالها صدها مهندس نابغه کشیدن رو به باد بده.اگه ریسینگ پوینت کپی کاری از ماشین مرسدس با اجازه و در حقیقت در اختیار گذاشتن بعضی اطلاعات برای ساخت ماشینشون بود وگرنه صفر تا صد ماشینش و نحوه ساخت و … اگه میخاستن در اختیار تیمهای دیگه بسازن که تا حالا همه تیمها خودکفا بودن در تولید پاوریونیت و سایر اجزا.نقشه فرار از مدرسه نیست که یه روزه چکو یا هرکس دیگه بره بده به کس دیگه.هوندا یه روش و اصول ساخت و مهندسی داره ،فراری روش دیگه و …انقدر ساده اندیشی عجیبه.

      • mrz_ir

        5

        1

        یه راننده از تکنولوژی های ساخت خودرو که اطلاعات اساسی نداره ولی از ستاپ های خودرو و نحوه رفتار پاوریونیت و تنظیمات خودرو اطلاعات کامل و مناسبی داره که هم سریع تغییر میدن و هم اینکه شیوه ستاپ مهمترین چیز برای تیم در طول فصله که بهترین نتیجه رو بده
        و منظور من از اطلاعات پرز برای ردبول و تایید حرف دوستمون این موضوع بود
        وگرنه که نه پاور یونیت و نه خود ماشین چیزی نیستن که بشه تغییرات داد به سرعت و اینکه یه راننده اطلاعات زیاد و ظریفی از اینا داشته باشه

    • NICO ROSBERG-06

      11

      5

      دوستان یک خبر که جدیدا منتشر شده احتمال بازگشت مازپین به فرمول2 هستش..بدلیل آنچه که کنار نیامدن با قوانین جدید در فرمول1 نسبت به قوانین فرمول2 اعلام شده
      اما بازم تا انتهای فصل فرصت بهبود عملکرد خودش رو در ف وان بهش دادن.
      خودشم یک مصاحبه انجام داده و گفته کنار اومدن با قوانین جدید نسبت به رده فرمول2 کمی براش دردسر درست کرده و داره تلاش می‌کنه تا بتونه با این قوانین کنار بیاد از جمله یک قانون به اسم جنتل من، که همه راننده گان اون و امضا میکنن که میگه شما باید در رقابت روح جوانمردی و مسابقه سالم رو رعایت کنین و همینم تو چند ریس براش دردسر درست کرده
      و بخاطر صد راه در بعضی تمرین ها برای رانندگان دیگه و اشتباهات ازین قبیل تحت فشار زیادیه..(گفته خود مازپین)
      امیدوارم مورد استفاده قرار گرفته باشه
      اما به نظرتون کی بجاش روی صندلی2022هاس قراره بشینه؟
      سوال جالبیه واقعا..
      شما بگید.

    • mohammad

      4

      14

      هیچ کس فکرش را نمی کرد. در فرمول یک، به عنوان یک راننده برتر فقط به بهترین ماشین احتیاج ندارید، بلکه همیشه به کمی شانس نیز نیاز دارید.

      لوئیس سالهای سال چنین چیزی را داشت. در حال حاضر شانس همیشه با او و مرسدس یار نیست، اما باید بگویم که ردبول نیز فوق العاده کار می کند.

      :)))))))

    • Cosworth DFV

      10

      6

      به نام الله

      امیر تا حدودی موافقم با شما ، قطعا لوییز ثابت شده هست و همین که بر هم تیمیهای خودش با اختلاف غلبه میکنه نشان از مهارتشه ، البته در مورد روزبرگ در سال 2016 به نظرم یک اتفاق بود که لوییز قهرمان نشد و گرنه هیچکس نمیتونه بگه روزبرگ از لوییز بهتره.

      امیدوار باشید تا رقابتها سنگین تر بشه بین دو مدعی.
      اگر اشتباه نکنم در سال 2012 بود که آلونسو در یه مقطعی از فصل حدود 50 امتیاز از سب جلو بود ولی سب خودش رو رسوند و با کمی چاشنی شانس (dnf شدنهای پیاپی آلونسو) قهرمان شد.

      هیچ چیز تموم نشده

      یا علی

      • محمددانیال

        2

        7

        لوئیز به خاطر دستورات تیمی بااختلاف زیاد برهمتیمی های خود غلبه میکند

    • 77Ali

      11

      3

      به نظرم کسی به یه نکته اصلا توجه نمیکنه و اونم مشکل داشتن مرسدس تو اتریشه تقریبا تو ۶ سال اخیر تو ۵ سالش ضعیف ترین پیستشون اتریش بود حالا به هر دلیل یا گرمایش موتور یا خرابی راحت با رفتن رو کرب در کل خیلی کند بودن اونجا و این یعنی ریس پیس ماشین مرسدس این نیست واقعا و تو سیلورستون شخصا فک میکنم دوباره دو تا ماشین داریم با ریس پیس نزدیک از قهرمانی مسیدی خسته شدیم اوکی ولی اصلا دوست ندارم امسال ردبول یا مکس راحت قهرمان شن امیدوارم تا ریس اخر هر دو امید داشته باشن

    • Mercedes amg

      9

      3

      این بنده خدا همونیه که گفت سباستین فتل نمیتونه قهرمان بشه و بعدش در مورد نیکو رزبرگ هم همین عبارت را بکار بردند و از جایی که دیگرنیکو یک مدعی تمام عیار شد ایشون یک جمله بسیار تامل برانگیز فرمودند و گفتند که قهرمانی نیکو به نفع فرمول یک نیست .

    • benzfordengineerarteusupbestgod

      1

      2

      ۷ ساله مرسدس برتری مطلق خودش رو ثابت کرد و نشون داد که بهترین و قویترین موتور و پاوریونیت رو داره
      اما تفاوت امسال دلیلش اینه که تغییر قوانینی که هدفمند برای کند کردن مرسدس بود تا خواسته تیم های دیگه براورده شه چون صدای تیم های دیگه درومده بود نتیجش هم این شد که به ماشین مرسدس نگاه کردن و قوانین رو طوری تنظیم کردن که مرسدس از نظر آئرودینامیک کند شه ولی واسه ردبول که بیشتر هم سود داشت چون بال عقب منعطف رو که با ریک بالا ترکیب شده واسشون مهیا شد و نتیجه شد این با این وجود بازم مرسدس ضعیف شده هنوزم از همه نظر بهتر از ردبوله تازه ردبول واسه امسال ۶ نفر از مهندسای انجین و پاور یونیت مرسدس رو جذب کرد که تاثیر زیادی روی ارتقای موتورش داشت با این وجود هنوز انجین هوندا به پای انجین خود مرسدس نمیرسه.

  2. محمد امین

    13

    5

    جمله ی درستی گفت ، راننده ی خوب اوتی هست که از پس شرایط سخت بر بیاد
    اگر کسی هزاران باز قهرمان جهان هم بشه دلی این ویظگی رو نداشته باشه قهرمان نیست
    جیم کلارک رو در نظر بگیرید ، زمانی که حرارت موتور داشت بدنش رو می‌سوزاند و گیربکسش خراب شده بود و با اون ماشین های آن زمان که شتاب گیری خیلی کند بود و کاهش سرعت میتونست خیلی بد باشه ، و اینکه مجبور بود بک دستی رانندگی کنه باماشینی که خیلی لرزه داشتن ک مکانیکی بودن ، و پیست های وحشتناک اون زمان ، تونست در اون مسابقه ببره
    جیم کلارک از بهترین هاست ، ۸ بار گرند اسلم گرفت ، واگر نمیمردددر سن نم آلان هیچکس نمیدونه در کجه ها بود ، و اینکه ریسک مرگ در اون زمان خیلی زیادبود و کسی که این ریسک رو میپزرفت میبایستی رانتده ی خیلی افسانه ای باشه
    البته راننده های اینطوری خیلی زیادبودن ، مثلا ایرتون سنا که سر پیچ ها یه جور ضربات خاصی به پدال گاز میزد که میگفتن در واقع دیفرانسیل های زد لغزش امروزی رو شبیه سازی میکرده ، و اون زمان با الون پروست می‌جنگید که هردوشون ، خارج از بحث ماشین واقعا راننده بودن و حرفی پشت سرشون نیست که بگن فلانی ماشینش خوب بود که برد ،آن سال ها اختلاف ماشین اول و آخر در یه مسابقه‌ به سختی به ۲۰ می‌رسید الان به دودقیقه میرسه کم کمش
    دوستان هم سعی کنید به کسی هیت ندید ، همیلتون دیگه در شروف بازنشستگی هست و توی این زمان خودش رو ثابت کرده ،از قهرمانی با مکلارن زمانی که همچینی اش الونسو ی بزرگ بود تا به امروز الان هم باخیال راحت بازنشسته میشه

    • mahyar

      9

      1

      اون ضربه ای که می‌زده توی نقطه ترمز گیری برای این بود که دور موتور بالا بیاد و سرعت شفت ورودی موتور و دنده مورد نظر همگام بشه و راحتت سریعتر جا بره جا بره . نه این که دیفرانسیل ضد لغزش و…
      اون سیستم ضد لغزش lsd هم ی گوگل بکنید میاد اینجا با گوشی باید سه روز نوشت

      • محمد امین

        4

        5

        من از بعصی از دوستان این سایت شنیدم ، راجب درستی اش نمیدونم ، هرچند ممکنه که همینطور هم باشه

  3. محمد امین

    12

    12

    لکلرک هم میتونه باشه ، جون کشون داده بهتر از همه خودش رو از شرایط سخت در میاره ، البته فرشتاپن هم تجربه ی خیلی زیادی داره چون از ۱۶ سالگی وارد فورمول یک شده و معمولا ماشین های خوب گرید رو داشته ،ولی لکلرک فقط یه سوال ماشین خوب داشته و تونست تیم رو نایب قهرمان کنه و ۷ تا پل بگیره و دوبار پشت سر هم ببره در صورتی که هم تیمی کارکشته ی وتل رو داشت که خودش خیلی حرفه
    به نظرم من برترین های الان ، مکس ک لکلرک و جورج هستن و لندو از این سه نفر یکمی سطحش پایین تره

    • Engineer

      14

      11

      محمد امین
      لندو شاید سطح استعدادش از مکس و شارل و جورج 1 سطح پایین تر باشه.
      ولی قطعا در پیشرفت و یادگیری یکی از بهترین های تمام تاریخ فرمول 1 هست.
      و من احساس میکنم لندو 2021 چیزی از مکس و شارل و جورج کم نزاشته تا اینجا.
      و اینکه گسلی عالی کار میکنه و داره به جمع اینها اضافه میشه.
      شوماخر هم که اصلا تعریف نکنم ازش بهتره.
      انقدر خوب بوده که از هر زمانی از فرمول 3 و فرمول 2 هر موقع بهترین عملکرد رو کشیده بیرون و فرمول 1 هم خیلی راحت با ماشین کار میکنه انگار چند ساله مسابقه میده تو فرمول 1.
      ولی شوماخر بعد 1 فصل هم در فرمول 3 و هم در فرمول 2 موفق شد قهرمان بشه.
      به نظرم از فصل بعد شوماخر از اینی هم که هست چند سطح بالاتر میره.
      این پسر ژن مایکل تو بدنش هست از نوع رانندگیش میشه این رو فهمید.
      کافیه ماشین خوب دستش بیاد به هیچکس امان نمیده.
      فکر کن پدرت مایکل شوماخر باشه و استادت هم سباستین فتل.
      قطعا همچین راننده ی خوبی در میای.

    • Aliramss1984

      9

      4

      اینو یادمون باشه که الان چندین ساله که ردبول داره یه جورایی ماشینو باب میل مکس میسازه و مکس هم از سالی که اومده ردبول، همیشه یه ماشین خوب داشته،، بهترین ماشین نبوده اما همیشه یا ماشین دوم یا سوم بوده،،،اما لکلرک فقد یه نیمه از فصل اولی که وارده فراری شد، یه ماشین رقابتی داشت، که همون ماشین هم فقد سرعت و قدرت داشت اما تو پیچها کاملا عقب بود،،،،،پارسال هم با اون ماشین داغون فراری،، خیلی خوب کار کرد،،،،،،به نظر من اگر مکس روزی اشتباه کنه و از ردبول بره،،،دیگه هیچ وقت نمیتونه به خوبی الانش باشه،، و اینو هم بدونید که ردبول هم خیلی ضرر میکنه،، چون یکی از وظائف راننده،، کمک کردن به مهندسها برای پیشرفت ماشینه،،مثله کاری که شوماخر برای مرسدس کرد،،اما مکس تو این موضوع فقد به خودش کمک کرده،،،،برا همینه هیچ راننده ایی نمیتونه با این ماشین کنار بیاد، چون با استایل مکس جور شده،،حتی پرز با این همه تجربه هم همین مشکلو داره،،،،در صورتی که تو ماشین مرسدس با اینکه بوتاس ضعیفتر از همیلتون هست، اما بازهم خیلی سکو گرفته و خیلی وقتا هم همیلتون رو شکست داده،،،،چون ماشین رو فقد مطابق با استایل همیلتون نساختن،،،

  4. محمد امین

    4

    20

    ۶ راننده ی برتر کدوم ها هستن که گفته با ماشین خوب میتونن مکس و لوییس رو شکست بدن
    بدون شک یکیش کیمی است ، کیمی در هستیم میره کلی افتخار کسب میکنه

    • محمد امین

      10

      5

      البته سن کیمی دیگه جواب این کار رو نمیده ، وقتی سن زیا میشه سرعت واکنش کم میشه که در فورمول یک اصل کار هست ،و همین که الان هم در ۴۰ سالگی داره به مراتب بهتر از آنتونیو میره که خودش رانکده ی قابلی هست و کلی جوان تره، یعنی …. ، و اینکه در سال ۲۰۰۰۷ خیلی افسانه ای قهرمان شد

    • محمد امین

      2

      15

      چرا دیسلایک میدین، خود طرف گفته ۶ راننده وجود دارن که میتونن مکس و لوییس رو شکستن بدن

      • ali

        16

        3

        منظور دیسلایکا اینه که کیمی نمیتونه.
        و واقعا هم نمیتونه

      • ali

        12

        2

        اره امین جان میدونم، کیمی راننده عالی بوده و هست و واقعا دوسش هم دارم. ولی الان بعید میدونم بهتر از لوییس و مکس باشه.

        بدون شک کیمی راننده سریعی بوده که یکی از مکانیک‌های مکلارن زمانی که کیمی در تیم مکلارن بوده در کتابش نوشته که هیچکی بهتر و سریعتر از کیمی نمیتونسته اون ماشین اون سال‌های مکلارن رو برونه (هیچکی به پایه کیمی نمیتونه برسه).

    • Engineer

      13

      11

      یه خرده زیادی اغراق کرده.
      6 تا نیستن.

      2 نفر تا 2018 میتونستن که فتل و آلونسو بودن.

      ولی الان فتل تو اوج نیست و آلونسو هم پیر شده و توان رقابت با جوانی مکس رو نداره.

      در حال حاضر مکس و همیلتون تو این گرید استاندار های بالاتری دارن.

      • محمد امین

        11

        3

        ا علی ، کیم با اختلاف یک امتیاز نسبت به الونسو سال ۲۰۰۵ قهرمانی رو ازدست داد ، درصورتی که ماشین ها به مراتب یکسان بودن هرچند سرعت رنو در کفی ها بهتر بود
        کیمی سال ۲۰۰۷ با فراری قهرمان شد و در سال هایی هم که دوباره وارد فراری شد کلی سکو و امتياز گرفت مثل سال های ۲۰۱۷و ۲۰۱۸ ، و سوم هم شد و از بوتاس بهتر بود
        کلا چیزی حدود ۱۱۰ سکوه داره ، و کلی امتیاز ها و پل که همش با سختی به دست آورده و هیچ وقت ماشینش ماشین برتر با اختلاف نبوده ، و رقیب های خوبی هم داشته ، در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با وجود اینکه حدود ۷ سال بزرگتر از لکلرک بود تقریبا همونطور خوب رانندگی می‌کرد
        منم گفتم سنش بالا رفته ، ولی بدونید که کیمی همیشه عالی بوده و هست ، و همچنین الونسو که من مثل خ د ا قبولش دارم

      • محمد امین

        4

        6

        بزرگتر از فتل ، بلخشید لکلرک استباه شد

      • 🏁Parsa16

        1

        3

        به نظر من ۴ نفر در حد قهرمانی هستند نه ۶ نفر
        لوییس
        مکس
        چارلز
        جورج

      • Monster

        2

        2

        اگه شش نفر رو در نظر بگیریم با ماشین برابر
        ۱ مکس
        ۲ لویس
        ۳ لندو
        ۴ شارل
        ۵ جورج
        ۶ فتل

      • 🏁Parsa16

        2

        1

        لندو رو فراموش کرده بودم
        لوییس
        مکس
        چارلز
        جورج
        لندو

      • NICO ROSBERG-06

        0

        3

        🏁Parsa16
        ۴نفری که گفتی درست اما دوتا رو از قلم انداختی که.
        لندو و ساینز و دور ننداز جون دل😅😄

    • محمددانیال

      7

      7

      همین کیمی هم با ماشین برتر میتونه همه رو شکست بده

  5. Amin44

    16

    7

    “بله قطعا. او با استعداد و سریع است، اما به کمی شانس و ماشین بهتر نیز نیاز دارد.”
    اول فصل دیدیم که حتی با ماشین برتر که اختلافشون مثل دو سه هفته قبل نبود نتونست جلوتر از لوییس باشه
    لوییس برعکس سال های قبل امسال خوش شانس هم نبوده
    به هرحال هنوز هم معتقدم اگه مرسدس بتونه خودشو نزدیک کنه و اختلاف رو به یک دهم برسونه لوییس قهرمان میشه

    • Max33vr46

      7

      13

      آقای امین شما نمیخوای دست از این حر فا برداری اگه منظورت اسپانیا و پرتغال که لوئيس برد باید بگم دادگاه ها نشون میداد ماشین آقای لوئيس سریعتر تو اون مسابقه ها

      • Max33vr46

        6

        9

        ببخشید اون دادگاه ها نیست داده ها است کیبورد اونطوری اصلاح کرد

      • Lh44

        13

        4

        MAX33VR46
        کدوم داده ها رو میگی ؟
        از اوله فصل هیچ کارشناسی نمونده که بگه ماشین ردبول 1گریده
        پرتغال که از اول تا اخر مسابقه پیچ 13رو مشکل داشتین اسپانیا هم که با استراتژی باختین بقیه ریس هارو هم بردین بجز باکو که پرز برد حالا کدوم داده ها رو میگی بگو مام روشن شیم

  6. Mohammadali

    11

    4

    تا حدودی حرفش درسته ولی خیلی زوده برای این حرف که عصر همیلتون تموم شده باید دید فصل بعد با ماشین بهتری که مرسدس با آپدیت ها خواهد داشت چه میکنه

    • میلاد

      8

      6

      منم معتقدم زوده و لوئیس در ادامه سال دوباره نزدیک میشه. ولی باید اینم در نظر بگیریم که ۲۵ امتیاز در اذربایجان از دست رفت و دیروز هم ۶ امتیاز (مطمئن نیستم ولی فکر کنم خرابی به خاطر رانندگی روی کرب‌ها بود) نسبت به جایگاه دوم که می تونست داشته باشه. یعنی حتی با ماشین کمی ضعیفتر اختلافش با مکس ۱ امتیاز میشد اگر این دو اتفاق پیش نمی اومد. البته اینارو نمیگم که حرف برنی رو تایید کنم چون چنین چیز‌های چند باری در طول فصل برای هرکسی ممکنه اتفاق میفته.

    • محمددانیال

      0

      1

      تموم نشده داره تموم میشه همش بستگی به سال دیگه داره که بگیم کی تموم میشه

  7. NavasaN

    7

    9

    متاسفانه توی فرمول یک امروز…80% ماشینه 20% راننده.لوییس همون لوییسه مکس هم همون مکسه و لندو هم همون لندو.عملکردشون 1 یا 2% جا به جا میشه.اقای برنی یا لوییس هیچ وقت راننده شماره یک نبوده یا الآنم راننده شماره یکه.همینطور مکس.امیدوارم 2022 قوانین جوری باشه که بیشتر رانندگی موثر باشه

  8. NavasaN

    5

    11

    مقایسه ی درست اینه که عملکرد امسال همیلتون با پارسال مکس مقایسه بشه

  9. Ali🦁33

    18

    2

    کاش این خبر پوشش میدادین مصاحبه توتو گفت: ما تو سیلورستون منفجر می کنیم 1&2 با اختلاف 30ثانیه/ حتی والتری هم تو کنفرانس مطبوعاتی دیروز گفت من حتمأ می خوام شامپاین بنوشم در سیلورستون خدا رحم کنه.
    قطعأ آپدیت بزرگی دارن، خود ماشین مرسدس تو پیچهای سرعت بالا عالی هستن و باید نهایت استفاده ببرن چون این گرندپری براشون خیلی حیاتی هستش مخصوصأ همیلتون که مسابقه خونگیش هست جلو طرفداراش جز اولی براش قابل قبول نیست.
    از گرندپری اسپانیا کلی می گذره هیچ خبری از مکس منتشر نشد.

    • Engineer

      6

      18

      نمیدونم چی خیال کرده که این رو گفته.
      اگه w11 رو هم بیارن با ردبول 2021 مسابقه بده بازم با اختلاف 30 ثانیه نمیبره.
      توتو یه چیزیش میشه.
      از شدت سختی شکست توهم زده.
      ولی قطعا ممکن هست پیشرفت هایی بکنن چون از مرسدس بعید نیست ولی 30 ثانیه 1 جوک به حساب میاد.
      با اختلاف 20 ثانیه تو اتریش باختن حالا میخوان با اختلاف 30 ثانیه تو سیلورستون ببرن.
      یعنی حتی 10 ثانیه هم به خاطر تفاوت 2 پیست قایل بشیم و نگیم 50 ثانیه توتو میخواد چیزی حدود 40 ثانیه رو جبران کنه.

      مصاحبه بوتاس گفت باید یه فکری به حال اختلاف ماشین بکنیم.
      ولی اینکه از گرندپری بعدیش +30 ثانیه اختلاف بندازن محاله.

      همچین چیزی در تاریخ کل فرمول اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد با 1 آپدیت +30 ثانیه زمان اینجوری اصلا فرمول رو جمع کنن بهتره.
      اگر اینجوری باشه هاس با 1 آپدیت درست و خوب میتونه قهرمان 1 فصل بشه.
      توتو هم اغراق کرده.

      • Lh44

        13

        5

        ENGINEER
        از کجا میدونی شاید مرسدس کل اپ دیت فصل رو میخواد تو انگلیس رو کنه

      • محمد امین

        15

        1

        سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ یه همچنین بلایی سر فراری در آوردن، ولی واقعا هم باورش سخته ، منم بعید میدونم، ردبول هم بیکار نمیشینه

      • Engineer

        8

        9

        Lh44

        چه حرف جالبی.

        اولا تا حالا سابقه نداشته تیمی 0.3 رو جبران کنه و حتی 0.3 هم سریعتر بشه یعنی 0.6 تو آپدیت 1 گرندپری.

        دوما تمام آپدیت رو هیچ تیمی 1 جا رو نمیکنه.

        مرسدس اگر چیز زیادی در توان داشت تا الان رو کرده بود که 44 امتیاز عقب نباشه.

        سوما سال 17 و 18 خیلی اختلاف 1 و 2 تو سازندگان و رانندگان جزیی بود.

        سب تا نیم فصل 2018 تو سیلورستون 10 امین مسابقه 8 امتیاز جلوتر بود.

        ولی مکس تا مسابقه 9 ام 32 امتیاز جلوتره.

        مرسدس میدونست با چند آپدیت کوچیک به فراری میرسه و جلو هم میزنه.

        این فصل متفاوته اگر میتونست تا الان نمیزاشت اختلاف انقدر بشه.

      • Engineer

        6

        11

        سب تا آخر مسابقه 9 ام 2018 اختلافش با همیلتون.

        0 بود.

        ولی این فصل تا آخر ریس 9 ام اختلاف مکس و همیلتون.

        32 امتیاز هست تازه 11 امتیاز بیشتر تو باکو از دست داد.

        به نظرت 2018 با 2021 یکی هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Lh44

        14

        8

        ENGINEER
        به شخصه معتقدم توتو ولف حرف الکی نمیزنه مگه هلموت مارکو هست ؟
        مرسدسو خودتم میشناسی کارایی میکنه که همه شاخ دربیارن و به نظر خودت مرسدس تیمی هست که برای ماشینش اپدیت نیاره ؟ ۸ تا ریس گذشته ینی فکر میکنی مهندسا مرسدس کارکنان اون شرکت دارن مگس میکشن ؟ نمیدونم چرا اصرار داری تو گذشته باشی تیما به مرور زمان تغییر میکنن مثلا ذهنیتا سیاستا خیلی چیزا دیگه میگی امکان نداره یه تیم تو فاصله یه مسابقه 0.6سریع تر بشه،من میگم چرا که نه قانونی وجود نداره که تیم نتونه اپ دیتاشو رو ماشین پیاده کنه .
        چون خیلی به فصل پیش علاقه داری میگم سیلوراستون فصل قبل فاصله بالا ۳۰ ثانیه بود که با سه تا چرخ مسابقه رو برد خودتم قبول داری مرسدس پتانسیل کام بک زدنو داره

      • Lh44

        15

        1

        چند وقته فست بوی نیست امیدوارم تو سیلوراستون همه چی درست پیش بره که فست بوی هم پیداش بشه

      • Lh44

        8

        1

        یه حرفو جا انداختم (قانونی وجود نداره که یه تیم اپ دیتاشو تو یه مسابقه نتونه پیاده کنه

      • Engineer

        5

        8

        Lh44

        منم نگفتم آپدیت نمیاره حتی نوشتم نزدیک میشه.

        ولی 30 ثانیه جلوتر تموم کنه امکان نداره.

        حالا آپدیت ها و زمان مشخص میکنه.

      • Amirhossein.gz

        8

        2

        اقای مهندس در مورد ۳۰ ثانیه که توتو گفت بله درست میگید این غیر ممکنه ولی حداکثر مساوی میشن طبق گفته توتو احتمالا ولی
        در مورد اینکه گفتین w11هم بیارن ۳۰ ثانیه اختلاف ایجاد نمیشه کاملا خنده داره چون برای ماشین های ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ کند تر شدن پس اختلاف w11بیشتر میشه با ماشین ۲۰۲۱ ردبول نسبت به ۲۰۲۰ ردبول

      • Engineer

        3

        8

        میدونم ماشین ها کند شدن و واقعا مثال بدی زدم.

        بیشتر حالت اغراق داشت حرفم.

        ولی حقیقتا مرسدس نمیتونه خیلی به ردبول فشار بیاره که 30 ثانیه جلوتر تموم کنه.

        آخر آخر تلاششون 5 ثانیه جلوتر میشه.

      • Moein

        7

        0

        بین هاس وقهرمان هفت دوره جهان مرسدس خیلی فاصله هست مهنس ببخشید مهندس

      • Erfan.5

        4

        4

        توتو حرف مفت زده
        منو یاد مسئولین ایران مینداره

      • Erfan.5

        3

        5

        توتو حرف مفت زده

      • Amirali

        3

        0

        داداش w11 هر دور حدود دو ثانیه سریعتر از این ماشین ردبوله.اون رو بیارن خیلی بیشتر از این عدد ها فاصله باز میکنه.

    • ali

      10

      2

      به نظرم این حرف بیشتر یه بلوفِ، تا واقعیت.

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      4

      2

      شاید اینطور باشه ولی وقتی ۵۰ دور هست و دوری ۸دهم هم بتونی سریعتر باشی این امر ممکن میشه!
      تا اینجای فصل بدون بروزرسانی پیش رفتن فکر کنم شناخت زیادی نسبت به ماشین تو پیست های مختلف بدست آوردن.
      تا الآن هم کلی دیتا بدست آوردن.
      اما فکر کنم بیشتر برای فصل بعد هست.
      قطعا W11 سریعتر از w12 نیست!
      منظورت از این چی بود؟

      • Amirali

        2

        0

        فقط امیدوارم اون جمله یکی مونده به آخر طعنه یا شوخی باشه چون درست متوجه نشدم منظورت رو:)

  10. SEB.5

    16

    2

    تا حدودی درست گفت و البته لوئيس ۳۶ سالشه و همین عملکردم به نظرم عالیه تو این سن و سب هم همینطور با ماشین استون تونست سکو بگیره سب هم عالیه و البته یه چیز هم بگم سب و لوئيس مأموریتشون تو فرمول یک رو به نحو احسن انجام دادن سب ۴ تا قهرمانی پشت سر هم و لوئيس هم هفت تا

  11. SEB.5

    8

    2

    الان دور، دور جووناست

  12. Parsa911

    8

    8

    خیلی دوست داشتم نیکو خدافظی نمیکرد و همی بیشتر شکست میخورد ولی در حال حاضر مرسدس برا من الویته و دوس دارم همی خودش پیدا کنه زودتر مسابقه دیروز باید دوم تموم میکرد واقعا حیف بود
    به نظر من راننده اینده دار بعدی لندو که بعد ها باید مکس شکست بده

  13. Farrokh

    4

    22

    دیدید گفتم
    دوران همیلتون و هم دوره ایهاش مثل آلونسو،رایکونن و فتل دیگه تموم شده
    باید بگم که این راننده ها به دلیل سبک رانندگیشون که تمام توان ماشین رو ازش بیرون میکشن بیشتر از راننده های نسل جدید به ماشین متکی هستن و یک ضعف در ماشین کافیه تا تمام برنامه هاشون بریزه به هم
    و این مشکلیه که آلونسو در آلپین،فتل در استون و جدیدا لوییس در مرسدس پیدا کرده که و تا چند فصل آینده تا این راننده ها بیان با قوانین جدید مچ بشن دیگه وقت بازنشتگیشون میرسه

    • Lh44

      15

      3

      لوییس همیلتون بعد یه مسابقه تموم شده
      حرفایی که 2020به فتل میزدن
      اره الان شماره یک نیست بخاطر یه خرابی کف ماشین کسی نمیتونه بگه یه راننده تموم شده

    • محمد امین

      15

      2

      همه یه روزی از این ورزش خدا حافظی میکنن، حتی همین جوون هایی الان مثل لندو و چارلز و ….

    • Erfan.5

      3

      10

      فکر کنم همیلتون حداکثر ۱ قهرمانی دیگه بدست بیاره

  14. NICO ROSBERG-06

    11

    2

    به هرحال همیلتون به هرچی که خواسته رسیده و قانون طبیعت که هر کسی یک دوران اوجی داره و یک روزم رو به افول می‌ره ..کم هستن راننده گانی که تا سن زیاد فرم خوبشون و نگه میدارن.. مثل آلونسو،رایکنن،که از40گذشته سنشون حتی شوماخر افسانه ای بعد از بازگشتش نتونست عملکرد قابل تحسینی بجا بگذاره هرچند در توسعه ماشین خیلی به کار تیم اومد اما خب الان آلونسو و کیمی شدیداً پتانسیل سکو گرفتن با یک ماشین سریع و قوی رو دارن
    خودم دوست دارم لویی تا41سالکی بمونه تا ببینم آیا می‌تونه این عملکرد خوبی و ادامه بده یا نه.گرچه الان با دستاوردهاش وارد مشاهیر فرمول1 شده و کارش باارزشه.

    • Farrokh

      10

      3

      لوییس،آلونسو،فتل و کیمی همه جا پای خودشون رو در فرمول یک گذاشتن و جاودانه شدن تنها کسی که از این پیشکسوت ها میتونه به ۲ ۳ سال آینده امید داشته باشه لوییس هست که من باز هم بعید میدونم
      در واقع لاین آپ مرسدس رو برای سالهای آینده جورج راسل و استبان آکون میدونم

      • hamed.ab

        10

        2

        اکون؟ بعید بدونم ،تا اخر قرار داد همیلتون از فرمول دو هم چند نفر میان فرمول یک ، و اونوقت جورج راننده ی با تجربه تیمه و یه جوون رو بغلش قرار میدن

      • محمد امین

        3

        11

        مرسدس اگر خر باشه آیکون رو بگیره، من اگر بودم حداقل برای یک سال الونسو رو میگرفتم ، از شانسش استفاده میکنه، اونسو راننده ی روز های سخت هست ، مطمن باشید حتی اگر سنش هم زیادباشه ،این ماتادور اسپانیای ، بازهم یه قهرمانی دیگه میاره ، حیف که مرسدس دنبال قرارداد های یکی دوساله نیست

  15. Ali🦁33

    11

    2

    برید مصاحبه انفجاری دیروز توتو راجب آپدیت بزرگ در سیلورستون بخونید.
    با وجود پیچهای سرعت بالا ماشین مرسدس سریعتر میشه.

    • Hamoon

      9

      1

      حالا ی چیزی گفته صد در صد ک همون نمیشه
      😉😄

    • محمد امین

      11

      1

      علی جان بینوتو چیزی نگفت راجب اپدیت ها ، اگر چیزی شنیدید خب بدید ممنون میشم 😍😍

    • Ali🦁33

      10

      1

      Sorry’
      این متن تکراری شد چون اولی تأئيد نمیشد.

    • Amirhossein.gz

      10

      1

      بزار ببینیم چی میشه بعد بیاین بگین مرسدس با ماشین سریعتر برد

  16. Erfan.5

    5

    15

    به نظر من هم دوران طلایی همیلتون و فتل و ریکیاردو و رایکونن و آلونسو تموم شده.

    • Reza.MC

      4

      8

      ریکاردو کی دوران طلایی داشت؟

    • Pink Floyd

      12

      2

      در واقع درستش اینه که دوران طلایی ما طرفدار ها با اون راننده تموم میشه… وگرنه اونا که انقدر افتخار دارن که حتی تو 80 سالگیشون هم اسمشون با افتخار برده بشه

  17. Aref

    10

    4

    سلام به همگی
    یه نکته ای می خواستم بگم.
    من از زمانی تقریبا با فرمول یک آشنا شدم که لوییس نفر اول ریس ها و قهرمانی ها می شد و طبیعی هم هست طرفدار چه تیمی و چه شخصی بشم.
    در این چند ساله می گفتم به خودم که این طرفدارهای وتل چقدر متعصبانه نظر میدن، درکشون نمی کردم زیاد.
    ولی الان اگر مثلا شخصی تازه با فرمول یک آشنا شده باشه یا می خواد بشه احتمالا مکس و ردبول میشن تیم مورد علاقش و منی که لوییس فنم بیام بگم لوییس و مرسدس، ازشون تعریف کنم بگم خیلی بهتر از مکس و داخل یه پاشین برابر نابودش می کنه، مطمئنن طرفداران مکس من متعصب میدونن…
    خلاصه این که دنیا جای گذر…
    به شخصه فکر نمی کردم برای من این موضوع مهم باشه که لوییس نبره و عقب بیافته ولی الان برای من مهم شده و جذابیت فرمول کمی برای من کم شده…
    امیدوارم مرسدس برگرده به قهرمانی… بنظرم قهرمانی تیمی بگیره، ولی فردی یکم دور شده، اگر همینطور ادامه بده

  18. iman

    33

    8

    لوئیز همیلتون در دوران سلطه مرسدس بر فرمول یک با شایستگی در این ماشین قرار داشت و به خوبی از فرصت استفاده کرد هر چند که شکست سال ۲۰۱۶ از راننده متوسطی مثل روسبرگ از دید من هیچ توجیهی نداره.اما برای کسانی که منطقی تر و عمیقتر به این ورزش نگاه میکنن این تعداد عناوین دلیل بر بهترین بودن همیلتون نمیشه و بسیاری از کارشناسان مثلا سنا یا پراست یا کسان دیگه رو که عناوین کمتری کسب کردن رو فراتر از همیلتون ميدونند.اعتقاد راسخ دارم که نصف رانندگان فعلیه گرید اگر جای همیلتون بودند همین عناوین رو کسب میکردن و شاید همون ۲۰۱۶ رو هم از دست نمیدادن.در تمام این سالها اگر همیلتون نبود روسبرگ یا حتی بوتاس به خوبی این عناوین رو کسب میکردن.آرزو داشتم که تا کریر همیلتون به پایان نرسیده سلطه مرسدس بر فرمول یک کمرنگ بشه تا اون عده از علاقمندان کمسنتر که در سالهای یکه تازی لوییس و مرسدس به صف علاقمندان این رشته پیوستن و سالهای قبل از اون روبه یاد ندارن دست از این اسطوره سازی بر دارن،هر چند که قویا اعتراف میکنم همون زمان هم لوییز یکی از بهترینهای دنیا بود ولی نه اون چیزی که عده ای از دوستان به لطف پروپاگاندای رسانه ای انگلستان ازش ساختن

    • mn.a

      5

      6

      کاملا موافقم.

    • Farrokh

      15

      8

      در با استعداد بودن لوییس شکی نیست،ولی واقعا بعضیها زیادی بزرگش میکنن اگر لوییس تمام این پیروزیها با تکیه بر استعدادش برده پس چرا همیشه همتیمیش در تعقیبش بوده و با اختلاف زیاد از این دو تیم بعدی قرار داشته
      اگر دوران قهرمانی فتل رو دیده باشید میبینید که با آلونسو رقابت میکرد نه با همتیمیش
      اگر دوران قهرمانی آلونسو هم ببینید رقیبش شوماخر بود نه همتیمیش
      به این میگن قهرمانی بر پایه استعداد
      یکی از اصلی ترین دلایل قهرمانی های لوییس تیم پر قدرت و پر استعداد مرسدس بوده که با کم اشتباهی،استعداد و خوش شانسی همیلتون چنین کارنامه درخشانی رو درست کردن. البته جنگ های روانی و مظلوم نمایی های همیلتون هم نباید فراموش کرد(جنگش با آلونسو در مکلارن)
      مرسدس در این سالها ماشینی ساخته بود که حتی راننده تازه کار اما با استعدادی مثل جورج راسل هم بشینه پشتش و به پیروزی نزدیک بشه

    • Amin44

      9

      7

      از بین این گرید بین باتجربه مثل کیمی و ماسا و فتل و دیاز و…خیلی ها به راحتی دیاز رو بالاتر قرار میدن
      اما سوال اینه که چرا دیاز تو ۲۰۰۷ که تو اوجش هم بود نتونست لوییس سال اولی رو شکست بده؟
      می‌دونم دوباره قرار داستان های خودتونو رو کنین
      اما بهتره توجه داشته باشین همه اونا اول فصل به وجود نیومد،اول فصل همه تخم مرغ ها تو سبد دیاز بود،مدیرهای مک‌لارن دیدن یه راننده انگلیسی با دستمزد خیلی کمتر داره همون کارایی از ماشین و چه بسا بهتر رو میگیره،پس مغز …نخوردن که جلوی رقابت رو بگیرن،اخر فصل هم دیدیم چی شد!
      اما در جواب اونی که میگه هم تیمی های فتل و دیاز و شوماخر،دوست عزیز واقعا هم تیمی های لوییس رو با شوماخر و آلونسو و فتل یکی میکنی؟
      فتل که وضعیتش مشخصه دو تا راننده درست و حسابی آوردن کنارش تو همون فصل اول ورودشون فتل رو شکست دادن
      آلونسو هم به ماسای سر به زیر و باتن بدون انگیزه(چون ماشین قهرمانی و پودیوم)هم تیمی قدرتمندی نداشته!اکون امسال هم تو مسابقات گذشته داستان های خودشو داشته برید یه نگاه به آنبورد ها و تاپ اسپید های دیاز و اکون بندازید همه چی دستتون میاد!البته خودم هم متوجه نمیشم چرا رنو داره اینکارو می‌کنه
      شوماخر هم که اصلا نیازی به گفتن نداره
      کسی که تو سطح پایین هم تیمیهای شوماخر شک داره قطعا چیزی از فرمول یک متوجه نمیشه

      • iman

        3

        4

        amin44 آیا واقعا شنیدن حرف حقیقت انقدر سخته که انسان برای توجیه خودش آسمون و ریسمون به هم ببافه.همون باتن که شما ازش اسم بردی یه فصل سر همیل رو شکست داد و دو بار هم با فاصله خیلی نزدیک باخت.

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      6

      3

      به نظرم کمی تفاوت داره!
      روزبرگ سالهای ابتدایی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اصلا در حد قهرمانی نبود!
      لوئیس اگه نبود کسی نمیتونست به اندازه او این رکوردهارو بدست بیاره سال ۱۷ و ۱۸ اگه تو مرسدس نبود بوتاس قهرمان میشد؟نه فراری رانندگان و سازندگان رو میگرفت
      ورشتپن هم که جوون بود همینطور ساینز و لکلرک و بقیه.
      تازه گرندپری پرتغال نشون داد که ورشتپن خیلی به ماشین متکی هست کلی اشتباه داشت.که پیروزی رو از دست داد.
      خودت داری میگی اگه نبود نشون میده همیلتون تو اون دوران بهترین گرید بوده.بقیه زورشون نرسیده
      حتی الآنم فکر نکنم اینطور باشه

      • iman

        3

        5

        شما مطمئنی که ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رقابت‌ها رو دیدی که همچین نظری میدی،اون دو فصل که اصلا رقابتی خارج از مرسدس وجود نداشت ضمنا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هم فراری فقط بعضی پیستها توان رقابت رو داشت و در کل مرسدس کاملا برتر بود،باعث تاسفه همچین اظهار نظرهایی

  19. Behzad

    15

    1

    با تضعیف همیلتون و مرسدس یک خلع روحی بین طرفدارانش ایجاد خواهد شد که ممکنه امسال زیاد به چشم نیاد چون امید به سال دیگه باعث میشه اشتیاق تماشا کردن مسابقات هنوز در جریان باشه اما بدترین سناریو شکست سال بعد خواهد بود.
    طرفداران فراری و ردبول و شوماخر و فتل و آلونسو سالها طول کشید به این قضایا عادت کنن و بنده به شخصه میدونم روزهایی که همیلتون و مرسدس پیروز نمیشن چقدر تلخه به خصوص اگر رقیب ۳۰ یا ۴۰ ثانیه هم جلو باشه.
    تا جایگزینی برای همیلتون پیدا کنند سالها طول میکشه چون قهرمانان بعدی دشمنان یا رقبای امروزن مثل مکس و لکرک و نوریس و…

    • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

      7

      0

      دقیقا درست گفتی
      من شخصا نمیتونم تقور کنم مکس بیاد مرسدس و من هم طرفدارش بشم با اینکه مکس رو یه رقیب سریع و با استعداد میبینم …

      اما اگه بعد از بازنشستگی لوییس ترکیب جوانهایی مثل جورج ، لندو ، گسلی ، لکرک و شوماخر رانندگان مرسدس رو تشکیل بدن به نظر من به عنوان یه طرفدار عالیه و لذتشو میبرم ولی دوست تدارم مکس بیاد مرسدس و فکر میکنم خودشم دلش نخواد بیاد مرسدس

      این البته که نظر شخصی من بود به عنوان یکی از میلیون ها طرفدار مرسدس

  20. Engineer

    13

    17

    بعضی ها نوشتن ما به شانس اعتقادی نداریم.
    اکلستون مالک سابق فرمول 1 بوده و داره در مورد شانس صحبت میکنه.

    گفت:”ورشتپن برای قهرمانی مثل همیلتون به شانس احتیاج داره”.

    بله شانس وجود داره و قهرمان فرمول باید از شانس هم برخوردار باشه که بتونه این روند رو ادامه بده.
    وگرنه میشه مثل باتن 1 سال ماشین خوب و 1 قهرمانی.
    کسی که کمترین لیاقت رو داره تو 1 تیم فوتبال از 40 بازی فصل 39 بازی روی نیمکت هست و 1 بازی میره تو زمین به عنوان تعویضی و در آخر فصل به همراه تیم قهرمان میشه یعنی از شانس بالایی برخوردار بوده که بازیکنان اصلی اون تیم خوب بودن و قهرمان شدن و مدال و افتخارش به اون هم رسید.

    بعضی ها هنوز به این درک نرسیدن فرمول 1 یعنی راننده+ماشین+تیم.

    این شرایط برای همیلتون سالها محیا بود.

    کسانی که مکس رو فارق از افتخار میدونن.

    مکس موقعیت هایی که همیلتون از ابتدا از همون 2007-2008 تو مکلارن و بهترین ماشین داشت رو نداشت.

    مکس هم اگر موقعیتش رو داشته باشه میتونه چند قهرمانی بگیره.

    همیلتون نه کار خیلی سختی انجام داده و نه کار خیلی راحتی.
    همیلتون فقط وظیفه خودش رو به عنوان کسی که داره از تیم حقوق میگیره و تیم هم بهترین شرایط رو براش محیا کرده به نحو احسن وظیفه خودش رو در قبال تیم و ماشین انجام داده.

    و مکس هم باید برای حقوقی که میگیره تلاش کنه و به وظیفش عمل کنه.

    حال اینکه تیم فرصت ها و موقعیت هایی خوبی از شرایط ماشین و تیمی در اختیارش بزاره در قهرمانی هاش تاثیر مستقیم داره.

    مکس میتونه 1 ابر قهرمان باشه اگر 8 سال بهترین ماشین رو بهش بدن شک ندارم 8 قهرمانی هم میتونه بگیره کسی که با ماشین برتر مرسدس حریفش نیست هیچکس نمیتونه حریفش باشه.

    • محمد امین

      7

      7

      اقا مهندس ممکنه که میک جایگزین کارلوس در فراری بشه..
      قطعا پسر از پدر نشانه داره ، اون هم چه پدری که با سبقت هاش و کامل بودن رانندگی در هر شرایطی معروف بود چه بارونی چه خشک چه طوفانی و .. هر نوع پیستی ، و اینکه سال ۲۰۰۶ dnf شد وگر نه قهرمانی رو با ماشین به مراتب ضعیف تر از الونسو میگرفت و اگر سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ توی فرلری مونده بود احتنال زیاد بازهم قهرمان میشد ، واقعا شوماخر افسانه ای بیتکرار هست ، عاشق عصبانیتش بودم ، اصلا این روز ها خبری ازش نیست ، فکر کنم دیگه نتونه راه بره
      و اینکه گفتم نوریس سطحش یکم پایین تره ، چونکه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ، که در تیم مکلارن کنار کارلوس بود ، هر دوسال کارلوس از اون بهتر بود و البته که تجربه ی کمتر داشت ، اما تجربه ی نوریس و لکلرک در فورمول یک یه اندازه هست و من خودم صرفا از تهاجمی بودن لکلرک بیشتر خوشم میاد و گر نه از ادزو های دیرینه ام هست که بیاد فراری
      ولی کارلوس هم خیلی خوبه ، داره پیشرفت میکنه هر روز، و اینکه خود کارلوس به مراتب یکمی با لکلرک فرق داره پس میشهدگفت نوریس یکی از این سه نفر مکس جورج و لکلرک سطحش پایین تره ، ولی باید همه چیز رو به زمان سپرد

    • mrz_ir

      16

      4

      یه علاقه خاصی به تیکه انداختن داری کلا
      شانس وقتی به کار میره که چیزی از حیطه اختیاراتت خارج باشه و دلیل علمیشو ندونی
      تو تنها مهندس جمع نیستی منم مهندسم و به نظر من واژه شانس یه واژه عوام فریبانه و همه کس فهمه که چیزی رو براش توضیح ندن
      کلا توی چیز های مهندسی دقت 100 درصدی نیست و اون درصد خطا رو چون نمیتونیم تشخیص بدیم و کمترش کنیم تاثیرشو میگن” شانس ”
      و این بنده خدا اومده یه حرفی زده که همه متوجه بشن
      و اینکه:
      یا اسم اکانتتو عوض کن یا اینکه علمی تر با موضوعات برخورد کن.

    • Engineer

      8

      15

      mrz_ir

      من قصد تیکه انداختن به شما رو نداشتم.

      شما دوست داری به شانس اعتقاد نداشته باش.

      من و خیلی های دیگه قبول دارم و خیلی ها هم قبول ندارن.

      بهتره به نظر همدیگه احترام بزاریم تا بگیم متقاعد شده یا اسم اکانت عوض کن.

    • Engineer

      3

      10

      محمد امین

      من خودم قبول دارم نوریس سطحش پایین تره ولی خیلی کم و اینکه خیلی پیشرفت کرده.
      نمیتونیم بگیم چون 2019 و 2020 از کارلوس شکست خورد سطحش کمتره.

      رزبرگ 2013 – 2014 -2015 از همیلتون باخت.
      ولی 2016 به مراتب بهتر بود و قهرمانی حقش بود تو 4 مسابقه اول 45 امتیاز جلو بود و اسپانیا هم ret شد و اینکه 4 مسابقه اخر رو هم 2 ام شد.

      به حق 2016 رو قهرمان شد.

      امسال هم اگر کارلوس تو مکلارن بود لندو شکستش میداد.
      کارلوس پیشرفتش رو تا حد زیادی کرده و لندو 2 فصل روکی بود.

      کارلوس حریف این لندو با تجربه 2021 نمیشد.
      این چیزی هست که من بر اساس تجربه خودم میگم.

      کارلوس 4 سال سابقه بیشتر داشت ولی همون 2019 و 2020 هم اختلاف زیادی نداشت.

      و اینکه بعد از 1 سال که 2019 روکی بود و تجربه کافی برای 2020 داشت اختلاف رو با کارلوس نصف کرد نسبت به 2019 تازه 1 ریس ماشینش هم خراب شد و فقط 8 امتیاز کمتر داشت.

      لندو 2021 کارلوس رو تو مکلارن 2021 شکست میداد.

      الانم اگر کارلوس 2 امتیاز از شارل عقبه حساب امتیازاتی که شارل الکی تو موناکو از دست داد رو هم بکن.

      و اینکه تا زمانی که کارلوس اینطوری عمل کنه شوماخر پاش به فراری باز نمیشه.

      هر چقدرم خوب باشه نمیتونه خوب دیده تو هاس.
      باید کارلوس اشتباهاتی انجام بده و نتیجه نگیره.

      همه تیم ها اشتباه مکلارن رو تکرار نمیکنند.

      بیخود و بی جهت کارلوس رو با ریکی عوض کرد که سطح یکسانی هم داشتن و حتی نتیجه ضعیفتری هم به خاطر عدم تطبیق با ماشین گرفتن.

      فقط در اینصورت شوماخر رو تو فراری میبینیم.

    • arminak

      10

      4

      ” کسی که با ماشین برتر مرسدس حریفش نیست هیچکس نمیتونه حریفش باشه”
      جناب مهندس ماشین مرسدس الان برتره ؟

    • Engineer

      6

      11

      arminak

      نمیدونم شما اشتباه خوندی یا من بد عنوان کردم.

      میگم مکس وقتی ماشین برتر داره و مرسدس حریفش نیست.
      پس هیچ تیم و راننده ای دیگه نمیتونه حریفش بشه وقتی مرسدس نتونسته.

    • arminak

      6

      0

      من بد متوجه شدم
      موافقم باهات

    • mrz_ir

      3

      2

      به نظرت احترام میزارم ولی لحنت و اینکه بیای اسم اکانتتو بزاری مهندس ولی تفکر عامیانه اشتراک بزاری خارج از رفتار مهندسیه
      وقتی اسم اکانتت اینه ادم توقع فنی ترین و دقیق ترین تحلیل رو از خود شخص داره که اینجور چیزی توی کامنت های شما نیست
      و هنوز هم معتقدم که یا مهندسی رفتار کن و یا اسم اکانتتو عوض کن ادم توقع کاذب ازت نداشته باشه

  21. (Mahdi (CL16

    8

    15

    میدونید دوستان من از اونایی بودم که اصلا از تیم مرسدس و همیلتون خوشم نمیومد چون الکی برنده میشدن حالا نه الکی ولی خودتون بفهمین چی میگم

    الان که این شرایط به مکس رسیده اصلا راضی نیستم بخدا همون موقع ها بهتر بود ردبول بنظر من اصلا کفایت و لیاقت نداره هر چی از لوییز و مسیدیز بگم کم گفتم به عنوان رقیب

    به عنوان یه فراری فن فقط سال ۲۰۱۹ خوب بود در کل این سالها (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱)

    • Pouria

      6

      4

      یه دیس گنده
      برو حالشو ببر

    • NICO ROSBERG-06

      3

      2

      mrz_ir
      با احترام داداش من مخالفم با نظرتون اگرچه نظرم مبنی بر تایید گفته های مهندس نیست حرف من چیز دیگه آیه
      الان خیلی افراد هستن که بهشون میگم مهندس اما همونا تو این مملکت وزیر و رئیس و فرماندار و غیره اند ومملکت و به این فلاکت کشیدن. که من جوان متاهل با دو فرزند باید ۶ماه دنبال کارگری صفر باشم اما همونم پیدا نکنم.

    • mrz_ir

      2

      0

      خوب مشکل کار اینه که واژه ای مثل مهندس رو که تعریف مشخصی هم داره برای افرد بیسواد هم استفاده میکنن و ارزشی براش قائل نیستن(زیاد با این موضوع مواجه شدم ، طرف سوادش سیکل بود بهش میگفتن مهندس چرا؟ چون ادم پولداری بود)
      از یجایی نباید اون ارزش برگرده؟
      “وقتی با ارزش ترین شغل تو این مملکت دکتر و پزشکه یعنی مردم بیمارن ”
      ولی کشوری که صنعت داشته باشه مهندس ارزش پیدا میکنه.

  22. mahdi arabi

    13

    13

    گفتنی ها رو خیلی از دوستان گفتن ولی چندتا نکته راجب مسابقه
    1- ردبول این دو تا آخر هفته تیم برتر بود ولی به نظرم فاصله ی واقعی مرسدس و ردبول اونی نیست که آخر مسابقه نشون میداد و برا حرفم دلیل دارم
    با نگاه کردن به مسابقات سالهای گذشته کاملا مشخصه ردبول رینگ پیست مورد علاقه نه مرسدس و نه شخص لوییس همیلتون هستش
    تو تمام این هفت سال که به نوعی مرسدس ماشین برتر داشته و بیشتر مسابقات رو با فاصه های زیاد به نفع خودشون تموم میکردن این پیست پاشنه آشیلشون بوده و اگه هم مسابقه ای رو بردن تو این پیست با فاصله اونچنانی نبوده

    این پیست هم همیشه جز پیست هایی بوده که همیلتون توش اون فرم عالی خودشو نداشته و دیروز هم به خاطر استفاده بیش از حد از کرب ها به ماشین آسیب زد و همون دومی که در دسترس هم بود از بین رفت
    یادمون نره اگه اشتباه ری استارت باکو نبود الان فاصله به جای اینکه 32 امتیاز باشه 7 امتیاز بود و با آبدیت احتمالی مرسدس تو سیلوراستون هیچ چیز مشخص نبود
    در طرف مقابل مکسی رو داریم که از نه مسابقه اول فصل، هشت مسابقه رو یا اول شده و یا دوم
    ( بماند اگه dnf باکو نبود همه مسابقات رو اول شده بود یا دوم ) که نشون از یه عملکرد بی نظیر میده
    2- تمام اونایی که مسابقه رو با سافت شروع کردن که فک کنم چهارتا راننده تائوری و استون بودن بدترین استراتژی ممکن رو داشتن ( امیدوارم این قانون مسخره لاستیک های Q2 رو بردارن چون فقط به ضرر اون راننده های میدفیلد هست که تونستن برن Q3 )
    بین اینا فقط گسلی امتیاز گرفت و نهم شد که اونم اگه احتمالا آلونسو تو استارت به رایکونن رده نمیداد و 35 دور پشت رایکونن نمیموند احتمالا همون نهمی رو هم گسلی نداشت
    3- راسل همچنان در تعیین خط سریع ولی هنوز استارت های ضعیفی میزنه و احتمالا اگه این مورد رو برطرف کنه هیچ نقص دیگه ای تو رانندگی این آدم نمیتونید پیدا کنید ( انتهای دور اول چهار رده از دست داده بود که نشون از یه استارت ضعیف میده )
    4- سبقت سب از لکلرک تو پیچ 5 و تو دور اول تو حوادث مسابقه گم شد ولی چه سبقت نازی از بیرون پیچ از چارلز گرفت
    5- برخورد کیمی با سب که مشخص بود مقصر کی هست ولی این برخورد خیلی شبیه برخورد گسلی و لکلرک تو مسابقه هفته پیش بود و در کمال تعجب لکلرک اون مسابقه برا خراب کردن مسابقه گسلی جریمه نشد ( جولین پالمر هم بعد از اون ریس اشاره کرد که لکلرک مستحق پنالتی بود )
    البته هر چند اون هفته داورا هوای لکلرک رو داشتن این هفته با جریمه های مسخره ای که به چکو دادن ،جبران کردن

    • Jingoozz

      17

      12

      کاری به الباقی خزعبلاتی که نوشتی ندارم ، ولی خدایی خودت فهمیدی پاراگراف آخر چی گفتی ؟

      ” البته هر چند اون هفته داورا هوای لکلرک رو داشتن ، این هفته با جریمه های مسخره ای که به چکو دادن ،جبران کردن ”

      اینکه جفتش شد حال دادن داورها به شارل جوان ما !! دیگه جبرانش کو ؟!؟!؟

      ادمین محترم قبل از تایید ثبت نام دوستان صغر سنی ، لطفاً اخذ آزمون ادبیات ابتدایی فارسی رو در دستور کار قرار بدن ، با تشکر…

      • Hamoon

        10

        16

        استاد ایشون از هر فرصتی برای کوبیدن شارل استفاده میکنن چون سه سال دارن میسوزن عملکرد شارل رو میبینن

      • mahdi arabi

        11

        11

        jingoozz

        اشتباه متوجه شدی پروفسور
        منظورم اینه که جریمه ای که به چکو دادن کافی نبود و در حق لکلرک اجحاف شد

      • mahdi arabi

        11

        9

        jingoozz
        به جا چرت و پرت گفتن و مسخره بازی درست کامنت رو بخون

        هنوز با معنی فعل جبران کردن آشنا نیستی متاسفانه

      • مهدی

        7

        13

        نمیدونم چرا بد متوجه شدید شنا دو نفر از حرف مهدی وتل
        وتلفنا نمیسوزن داداش شما باید بسوزید ک لکلرکتون قید قهرمانی با فراری رو باید بزنه
        پشت سره ساینزه خخخخخ این خیلی حرفه ها
        هامون و جینگوز درکتون ببرید بالا یکم لااقل اندازه ی بخش دوم اسم جینگ… ک بهتر میشه براتون

      • mn.a

        5

        2

        جناب این بنده خدا چیزی رو اشتباه نگفته که انقدر به غلیان اومدی.
        هامون خان کدوم کوبیدن؟ کره گیری نکنید دیگه. محض اطلاع شارل از دیشب داره هیت میخوره به دلیل استارت های منحصر به فردش. احتمالا اونجا برای حمایت، بیشتر به شما نیاز دارن.

  23. (Mahdi (CL16

    3

    11

    میدونید دوستان من از اونایی بودم که اصلا از تیم مرسدس و همیلتون خوشم نمیومد چون الکی برنده میشدن حالا نه الکی ولی خودتون بفهمین چی میگم

    الان که این شرایط به مکس رسیده اصلا راضی نیستم بخدا همون موقع ها بهتر بود ردبول بنظر من اصلا کفایت و لیاقت نداره هر چی از لوییز و مسیدیز بگم کم گفتم به عنوان رقیب

    به عنوان یه فراری فن فقط سال ۲۰۱۹ خوب بود در کل این سالها (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱)

  24. Lh44

    7

    0

    توتو ولف چی میخواد رو کنه

  25. SEB.5

    12

    2

    به نظر من آخرین فرصت مرسدس برای قهرمانی همین سیلوراستونه اگه در این پیست هم مکس اول شه به نظر من لوئیس روحیه رو کامل میبازه چون تو پیست خونگیش شکست خورده و مکس دیگه به احتمال زیاد قهرمانه

  26. SEB.5

    9

    17

    Jingoozz درباره جیوویناتزی دیگه حرف نمیزنی
    شما خیلی بی منطق صحبت میکنی مثلا تو مسابقه های قبلی جیوویناتزی رو از قهرمان چهار دوره فرمول یک (سب) برتر میدونستی بنازم به اون مخت.

    • SIAMAK

      13

      8

      مث اینکه تازه عضو شدی و موقعیت و جایگاه عضوی فرهیخته چون ” استاد جینگوزز ” کارشناس ارشد رو در اینجا درست تشخیص نمیدی !
      ایشون بعد از لوئیس همیلتون و سباستین فتل ، بیشترین تعداد فن رو در اینجا دارند !

      • Pink Floyd

        17

        5

        به قدیمی بودن نیست به شخصیته . حتی مهم نیست چه نظری داری … دلقک بودن هم اصول خودش رو داره و با بی ادب بودن و توهین خیلی تفاوت داره حالا هر چقدر هم قدیمی ها میخوان از ایشون طرفداری کنن و اسم استاد بذارن روشون

      • SEB.5

        11

        2

        کارشناس ارشد 🤣😂عالی بود

  27. SEB.5

    13

    12

    ولی وقتی سب با ماشین هفتم گرید تو باکو سکو آورد دهنت بسته شد

    • ali

      5

      2

      حقیقتا اتفاقاتی که توی اون ریس افتاد هم بی تاثیر نبود در سکو گرفتنش.
      وقتی هنوز پیت نرفته بود و لیدر شد
      داداشم گفت چقدر خوبه وتل اول بشه
      گفتم امکان نداره
      اما هر چی مسابقه جلوتر میرفت امکانش بیشتر میشد
      خیلی مسابقه عالی بود اون ریس.

      • مهدی

        5

        6

        اره داداش بی تاثیر نبود ولی خدایی سب سریع بود سبقتت از لکلرک و گزلی گویای این موصوعه و در یکی دو دور داشت ب لویس نزدیک میشد

  28. Erfan

    7

    4

    یه موضوع رو میخواستم بگم ولی چون پست مربوط به ریس شلوغ بود اینجا میگم.
    دیروز سه برخورد تقریبا مشابه رو داشتیم. که فیا به هر دو راننده خطاکار پنج ثانیه پنالتی داد.
    اینکه لاندو در برخورد با چکو و چکو در دو برخورد با چارلز مقصر بودن که شکی نیست. اما آیا پنج ثانیه پنالتی کافی بود یا نه؟
    ابتدا در مورد برخورد چکو و لاندو: چکو داشت از لاندو سبقت میگرفت و اگه این کار رو انجام میداد با توجه به ماشین برتر ردبول نسبت به مکلارن احتمال زیاد در پایان ریس بالاتر از لاندو تموم میکرد. ولی چه اتفاقی رخ داد؟ چکو با اختلاف زیادی پشت لاندو تموم کرد.
    بر خورد چکو و چارلز هم که به همین صورت. اگه چارلز سبقت میگرفت، احتمالا میتونست جلوتر از چکو تموم کنه (گرچه اینجا احتمالش کمتر از مورد بالاس) ولی در پایان ریس چکو با اختلاف زیادی جلوتر از چارلز تموم کرد. اونم در حالی که دوبار این کار رو انجام داد و کنترل چارلز عالی بود که تونست اسپین نشه.
    در هر دو مورد به نفع راننده خطاکار شد. و اون پنالتی ها اصلا نتونست حق رو به حق دار برسونه. این قضاوت ها به جای اینکه باعث کم شدن اتفاقات ناگوار بشه احتمالا باعث افزایش اون ها بشه.
    به نظر من قضاوت باید طوری باشه که راننده خطاکار به اندازه ضررکرد راننده دیگر جریمه بشه.

    • Pink Floyd

      11

      1

      عرفان جان یه سری خطاها هستن که تو مسابقه غیر قابل اجتنابه … پیش میاد دیگه. اون لحظه تصمیم گرفتن برای راننده ها خیلی سخت تر از چیزیه که ما میبینیم . خیلی وقت ها یکی میزنه یه ماشین دیگه رو به کل از دور مسابقه خارج میکنه یا حتی تصادف هایی داشتیم که رقیب رو از فرمول یک یا حتی از زندگی خارج کرده به خاطر آسیب های اون تصادف … به نظرم 5 ثانیه واقعا زمان مناسبیه اونم تو مسابقه ای که دهم های ثانیه تعیین کننده است .. یعنی اون راننده به اندازه کافی حواسش رو دفعه بعد جمع میکنه که دیگه این اشتباه رو نکنه یا حداقل سعیش رو میکنه …

      در موردی که فرمودید این کار رو تکرار میکنن ، من مطمئنم اگر مسئولین مسابقات به این نتیجه برسن یه راننده داره از عمد این کار رو میکنه و با هدف و برنامه این تصادف ها رو پیش میاره ( و روی یه اشتباه محاسباتی و مسابقه ای نبوده ) غیر ممکنه جریمه های خیلی سنگین در نظر نگیرن حتی در حد محروم کردن از کل اون فصل یا حتی از کل فرمول یک

      • Erfan

        6

        2

        درست میگین. ولی اگه اون 5 ثانیه کافی بود چکو برای بار دوم این کار رو نمیکرد. فرض کنیم این دو نفر با فاصله زیلادی نسبت به بقیه پیشتاز مسابقه بودن. خب اینطوری وقتی نفر دوم میخواست سبقت بگیره راننده اول با خیال راحت اونو پرت میکنه بیرون. و راننده ممکن بود dnf بشه. و حالا یه پنالتی 5 ثانیه ی هم میگرفت که هیچ اهمیتی نداره!
        به نظر من در آینده این اتفاقات بیشتر خواهد شد وقتی راننده ها این تصمیمات فیا رو میبیننن

    • Lh44

      6

      1

      ERFAN
      چکو با لندو اصلا برخوردی نداشت پنالتی که داورا به لندو دادن مزخرف ترین رای بود که صادر شد وقتی خوده مدیر ردبول میگه این هارد ریسه دیگه حرفی باقی میمونه ؟

      • Erfan

        1

        1

        مسئله مقصر بودن یا نبودن لاندو نیست دوست عزیز. شما فرض کن لاندو مقصر بود (که فیا نظرش این بود) حالا جریمه کافی بود یا نه؟
        امیدوارم منظورمو متوجه شده باشی. مسئله من کلیه نه در مورد یک اتفاق خاص

    • farshad.b

      4

      1

      عرفان جان سلام . تمام جرائم و مقدار آن قبل از شروع فصل توسط استوارت ها و نمایندگان تیمها بررسی و تائید شده , یعنی تمام تیمها این مقررات را پذیرفته اند . حالا اگر نقص یا کمبودی هم وجود داره در میان فصل که تغییر نخواهد کرد ولی برای فصل بعد به بررسی و شور گذاشته میشه و در صورت موافقت اکثریت تیمها احتمال تغییر خواهد داشت . قطعا ظعف دیده میشه مخصوصا در این ریس گذشته ولی تنها این 5 ثانیه ها نیست و ثبت نمره منفی در کارنامه راننده را هم به دنبال داره و از حدی که بگذره راننده از انجام یک ریس محروم خواهد شد .

      • Erfan

        1

        1

        ممنون از پاسخگویی شما آقا فرشاد عزیز. متوجه شدم

    • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

      5

      0

      من هم با عرفان موافقم
      در هر دو مورد راننده خطا کننده منتفع شد به جای متضرر شدن .
      شاید باید استاپ گو به پرز میدادن .
      درباره لندو هم که کارشناسا میگفتن اصلا مقصر نبوده و ماشینش جلوتر بوده و پنالتی سختگیرانه ای بوده

  29. mohammad

    2

    9

    این داداشمون هم یه چیزیش میشه ها

    باید بگه مرسدس دیگر ماشین شماره یک نیست

  30. محمد امین

    13

    3

    یه مورد توی دلم مونده بود از امسال بگم ؛
    نمیشه بگیم که لوییس باید همیشه قهرمان باشه ، درسته راننده ی خوبی هست ، ولی این حق باید به بقیه هم برسه ولی متأسفانه فیا به این موضوع بد نگاه میکنه و با محدود کردن قهرمانی تیمی رو جابه جا میکنه ، و نه با آزادی عمل
    نکته ی دوم ، در مورد این جنگی که بین مرسدس فن ها و ردبول فن ها هست ، مگه ما فراری فن ها ۱۳ ساله منتظر نموندیم خب شما هم حداقل یک سال منتظر بمانید، باور ک لذتش خیلی بیشتره ، اینکه یه تیم پشت سر هم ببره با اختلاف یا اینکه بعد از چند سال بد یه دفعه برگرده
    و نکته سوم در مورد مکس فن ها و همیلتون فن ها هست ، من خودم طبق بینش خودم ، میگم که ماشین ردبول و مرسدس در اول مسابقه یه جورایی در یک سطح بودن ، در بهرین و ایمولا ممکنه یکیشون برتر بوده ولی اختلاف آنقدر کم بود که بشه چشم پوشی کرد ، در اون مسابقه بهرین با اینکه همیلتون از p2 شروع کرد اما با اختلاف حدود هشت دهم ثانیه برد ، و این یعنی در کل ریس حدود ۱.۸ ثانیه سریع تر بوده بدون توجه به پیت استاپ ها ، اینکه یه نفر توی سن ۳۶ سالگی بتونه با ماشینی تقریبا برابر بتونه رغیب ۲۴ ساله ی ماهر و جوانی مثل مکس رو شکست بده ، واقعا ارزش داره ، فکر نمی‌کنم بعد از شوماخر کسی تونسته باشه توانایی هاش رو در این سن به این خوبی نگه داره یا حداقل‌ افت نکنه ، و در ایمولا هم که در تایین خط فقط ۳ صدم ثانیه اختلاف بود بین مکس و لوییس و اگر لوییس اون اتفاق براش نمی افتاد می‌برد، اما در دو ریس بعد ، مرسدس ب نظر میومد ماشین بهتری داره و از موناکو بع بعد با اختلاف خوبی ردبول ماشین بهتر روداره
    دیگه یه جور گفتم که ناراحت نشید همتون

  31. SIAMAK

    16

    3

    جای همراهان عزیز ، مهدی مظفری ( شبنشین ) ، فست بوی 44 ، و محمود قائدی واقعا خالیه .
    آرزو میکنم در هرحال سلامت و تندرست باشند و باز از حضور و نظراتشون بهره مند باشیم . عرض ارادت به یکایک این عزیزان بزرگوار .

    • SEB.5

      11

      6

      Jingoozz استاده پس فاتحه فرمول یک خوندس 😒😔
      ایشون جیوویناتزی رو برتر از سب میدونه که این یک نظر دیوونه واره

    • ali s 5

      7

      3

      Sebvr هم نیست دیگه

    • farshad.b

      4

      1

      سلام و ارادت اقا سیامک . اقا محمود قائدی بعلت ماموریت در آلمان هستند و با ای پی اونجا نمیتونند کا منت بگذارند , فکر کنم حدود یکماه نیم دیگه برگردنند . بقیه دوستان رو خبر ندارم ولی منم امیدوارم در سلامت و خوشی باشند . البته جا داره یادی هم بکنیم از آقا ایمان 88 عزیز.

      • SIAMAK

        9

        1

        عرض سلام و ارادت آقا فرشاد عزیز.
        ممنون بابت اطلاع رسانی شما از جناب قائدی عزیز . اینشاالله هرکجا که هستند موفق و موید باشند .
        ایمان 88 عزیز چندی پیش و با سراغی که از ایشان گرفتیم ، حضوری کوتاه در حد یک کامنت در سایت داشتند ، ولی متاسفانه مجددا از یمن حضورشون محروم شدیم .
        دوستان عزیز بسیاری هستند که اخیرا فعالیتی در اینجا ندارند . جاشون خالیه . آقا نیما ، آقا بهرام ، …. و اخیرا فست بوی عزیز و همراهان گرامی دیگر .
        امیدوارم عدم حضور این عزیزان بعلت مشغله زیاد و یا استفاده همراه با شادی و لذت از تعطیلات تابستانی باشه ، نه کدورت و ناراحتی از اعضاء و روزگار !
        اینشاالله جمیعا در وحله اول سلامت باشند و مصون از ویروس منحوس فراگیر ! و بعد ایام به کامشان …

    • Mehdi mozafari

      7

      2

      عرض ارادت خدمت سیامک خان عزیز و بزرگوار
      زیر سایه حضرتعالی به تلمذ مشغولیم. بقیه دوستان عزیز هم دست بوس هستند. شخصا یک هفته‌ای است از اینترنت به دورم، اما همیشه نظرات و نوشته های شما را با علاقه دنبال میکنم. منتها برخی چنان به تکرار برخی خزعبلات اصرار دارند که ترجیحا کمتر مینویسم و بیشتر نوشته های عزیزانی چون شما را میخوانم. در هر صورت ذره‌ای از ارادت بنده به شما کم نخواهد شد

      • SIAMAK

        6

        1

        سلام جناب مظفری عزیز .
        ارتباط و برقراری دیالوگ با عزیزانی چون شما ، حتی بصورت مجازی در این سایت باعث ایجاد وابستگی و علاقه به بزرگوارانی چون شماست .
        خوشحالم که تندرست و برقرارید .

    • L'NORRIS.04

      0

      0

      واقعا دلمون برای نظرات مفیدشون تنگ شده انشاالله که هر جا هستن سلامت باشن

  32. SEB.5

    10

    2

    Pink floyed حرف حق رو زدی😉

    • Pink Floyd

      14

      4

      نظر اصلیم که زیر پست خودش نوشتم تائید نشده و امیدی هم به تائید شدنش ندارم با این وضعیت … ولی چند وقتیه دارم اینجا رو میخونم و فعالم … هر سری ایشون میاد به یکی توهین میکنه و میره .. بقیه هم در طرفداری ازش میگن قدیمیه ! یا شوخی میکنه ! اصلا براشون مهم نیست با این نظرات بقیه رو نارحت میکنه … اولش گفتم شاید واقعا شوخ طبع ه و یه مقدار تو شوخی کردن با بقیه زیادی روی کرده ، ولی دیگه رسما به بی شعوری رسیده .. یه نفر میاد این همه تایپ میکنه نظرش رو بنویسه ،حتی شاید من خودم هم با نظر اون شخص موافق نباشم .. ولی دلیل نمیشه به نظر یکی دیگه بگی خزعبلات و بعدش بگه آزمون صغر سنی بذارن ! قسم میخورم یه همچین آزمونی اینجا باشه و روش این آزمون راهی غیر از نشون دادن عکس شناسنامه باشه اولین کسی که تو این آزمون رد میشه خودشه …

      بیشتر از همه از این اذیت میشم که یه سری دیگه میان ازش طرفداری میکنن که آره قدیمیه و استاده و خیلی میفهمه و … ایشون که به عبارتی لات کوچه خلوته ولی استاد واقعی هم بود و اینطوری حرف میزد خیلی زننده و غیر قابل تحمل بود .

      این همه کاربر قدیمی اینجا داره من همیشه پیاماشون رو میخونم و از اطلاعات و شخصیتشون یاد میگیرم … قرار نیست یکی تا قدیمی شد به پشتوانه چند تا رفیقی که داره و بهش مثبت میدن یا طرفش رو میگیرن هر طور خواست به بقیه توهین کنه … به قول معروف میگن یه درخت هر چی پر بار تر میشه افتاده تر میشه … ایشون تازه قدیمی شده داره اوج میگیره به جای افتاده تر شدن

      • SEB.5

        11

        2

        به قول معروف شاخ کردنش

  33. Morteza

    7

    5

    داشتم فکر میکردم اگه فرمول یک
    یک سال مسابقات رو با ماشین برابر برای همه راننده ها برگزار می کرد
    خیلی از حقیقت ها و لیاقت ها مشخص میشد و نیاز به این همه بحث کردن نداشت.
    تامام!

    • Pink Floyd

      9

      4

      مرتضی جان اون موقع دیگه فرمول یک نبود ! میشد indycar یا یه همچین چیزی . ماهیت وجودی فرمول یک کار کردن یه مجموعه با همه .. حتی میشه اینطور گفت که اگر یه راننده رو بذاری پشت یه ماشینی که بقیه میگن ماشین بهتریه ، این تضمینی نیست که بهتر کار کنه … چون مچ شدن یه راننده با ماشینش و با مجموعه که باهاشون کار میکنه خیلی خیلی مهمه . همون ماشین برابری که میفرمائید شاید یه راننده ای خیلی بهتر باشه ولی نتونه به هر دلیل با اون ماشین مچ بشه و بهترین کارایی خودش رو نشون بده و بازم از توش هزار تا داستان در میاد
      غیر از اون باید تمام مواردی که فرمول یک رو هیجان انگیز میکنه رو کنار گذاشت تا دقیقا برابر باشن ! مثل نوع و استراتژی تایر ها ، پیت استاپ و بقیه موارد …

      • Morteza

        4

        5

        Pink Floyd

        آخه یک مسئله ای هست وقتی ماشین ها متفاوت باشه و یک ماشینی برتری داشته باشه مقایسه درست نیست و نمیشه گفت حتما اون راننده خیلی از بقیه سرتره
        مثل صخیر سال پیش که راسل هم نشون داد با مرسدس میتونه خیلی خوب رانندگی کنه حتی تو کوالی با اختلاف خیلی کم دوم شد و تو دور های اول از بوتاس رد شد خیلی از دور های مسابقه پیشتاز بود
        منظورم اینه یا اختلاف ها به حداقل برسه که ویلیامز. و مرسدس نهایت کمتر از یک دهم اختلافشون باشه
        اونجوری هیجانش حتی از اینی هم که الان هست بیشتر میشه
        اون موقع میشه همه رو راحت مقایسه کرد
        منظورم از برابر استراتژی و ستاپ نبود اون که به تیم مربوطه
        بیشتر منظورم موتور و شاسی بود

      • Amin44

        6

        2

        راستی این اکانت نیکو چقدر آشناست…
        حرفاشم آشناست …دیدگاه هاشم همینطور…
        ادامه بده …

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        4

        0

        پینک فلوید ، مرتضی

        شاید شاید شاید یه برنامه تلوزیونی اگه بتونه رانندگان اول ۳ تیم برتر رو در ۳ ریس کوتاه مثلا ۲۰ دور ، راننده ها ماشین هاشون رو با هم عوض کنن و هر راننده با تیم گاراژ خودش با ماشین دیگه رانندگی کنه .
        حتی میتونه ماشین سال های قبل باشه که اطلاعت خاصی در اختیار راننده رقیب در خصوص‌ متشین فصل جاری قرار نگیره .

        البته این تصور ما طرفداران هست و به احتمال زیاد حتی همچین پیشنهادی رو نه تیم ها و نه راننده ها قبول نکنن

      • ali

        2

        1

        h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣
        البته که بعیده همچین برنامه‌ای به اون صورت همونطور که خودتونم اشاره کردید.
        اما این کامنتتون منو یاد تاپ گیر انداخت.
        اون ریس‌های جذابی که در برنامه جرمی کلارکسون بین راننده‌های
        فرمولا وان راه افتاده بود با یک ماشین برابر اما بر خلاف فرمول یک خیلی کند (مدل ماشین یادم نمیاد متاسفانه، نمیدونم یه مدل کیا بود یا…). اون موقع زیاد به نتایجشون دقت نمیکردم، چون بیشتر سه تا مجری برنامه مهم بودن برام. یه سرچ در مورد نتایج زدم، نمیدونم شاید کسی دوست داشته باشه بدونه چی شد چون برای خیلیامون نوستالژین اون فصل‌های تاپ گیر و شاید کسی دوست داشته باشه ببینه اون قسمتا رو دوباره.
        لوییس همیلتون اول (فصل ۱۹ اپیزود ۴)
        مارک وبر دوم (فصل ۲۰ اپیزود ۶)
        سباستین وتل (فصل ۱۷ اپیزود ۳)
        جدول کاملش میتونید توی نت پیدا کنید.
        نمیدونم الانم برنامه تاپ گیر همچین دعوتایی داره یا نه، خیلی وقته دنبالشون نکردم اگر همچین بخشی ندارن، کاش دوباره همچین کارایی بکنن. خیلی باحال میشه. کاش جرمی کارگردانو کتک نمیزد… خخ

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        3

        0

        ali
        افرین اره دقیقا همچین چیزی توی ذهنم بود و اون سری های تاپ گیر رو نگاه میکردم و فوق العاده بود واقعاااااا
        ولی اگه با یه ماشین فرمول یک که راننده ها هیچ کدوم باهاش هیچ اشنایی نداشته باشن این برنامه ساخته بشه واقعاجالب خواهد بود و تمام مهارتهای راننده ها به چالش کشیده میشه ، مهمترینش سرعت وفق پذیری سریع راننده با ماشین جدید هست که بتونه بیشترین توانایی ماشین رو استخراج کنه .

        شاید واسه همین هم راننده ها زیر بار همچین چالشی نرن و ترجیح بدن همیشه این افکار توی ذهن بیننده ها و طرفداران بمونه

    • NICO ROSBERG-06

      7

      3

      با حرف شما کاملا موافقم ،درحال حاضر چندتا راننده هستن که اگر ماشینها یک فصل کاملا برابر باشه مثلاً موتور و شاسی همه فریز،به شدت قابلیت قهرمانی و دارن..اولینشون مکس ورسشتفن هستش و بعدم لندو نوریس و لکلرک وکارلوس ساینز وجرج راسل از حق نگذریم حتی آلونسو وفتلم هنوز فرم عالی دارند .. چکو هم احتمالش قویه..اما چند نفر ذکر شده واقعا میتونن با ماشین های برابر،یک جنگ راه بندازن برای قهرمانی ودرآخرم با اختلاف کمتر از ۸ امتیاز نسبت به قهرمان نهایی ،فصل و تموم کنن.

      • Morteza

        8

        2

        دقیقا nico rosberg
        الان بنظرم اگه ماشین های ردبول و مکلارن و فراری نزدیک باشن رقابت جذابی بین لندو و مکس و شارل واقعا هیجان انگیز میشه

        ولی الان بنظرم ردبول و مرسدس فاصله زیادی با سایر تیم ها ایجاد کردن
        حتی اون ۷ سال هم مرسدس نزدیک ترین رقیبش اوایل ردبول بود و بعد فراری شد که بازم انقدر فاصله اش زیاد بود که اغلب یک دو میکرد
        حداقل امسال یک دو از ردبول و مرسدس ندیدیم
        همین یعنی بیشتر شدن هیجان نزدیک شدن ماشین ها به هم

    • Amin44

      8

      5

      آره واقعا چه نیازی به این بحث ها هست
      فقط میشه بگی مکس تو فرمول سه و فرمول دو چیکار کرده؟؟؟
      به علاوه از همین اکون هم شکست خورده!

      • iman

        3

        4

        دوست عزیز من نمیدونم چرا شما آگاهانه خودتو به اون راه میزنی،مکس ۱۶ سالگی اومد f1 به تیم توروروسو و اونجا فوق العاده کار کرد و همه رو به حیرت انداخت و ۱۷ سالگی به تیم اول ردبول راه پیدا کرد یعنی سنی که خیلیا هنوز تو کارتینگ هستن.مکس زمان زیادی تو رده های پایینتر نبود که بخواد کارنامه ای داشته باشه

    • Erfan.5

      4

      8

      وتل قهرمان میشد همین

  34. Alchemist

    5

    0

    سلام. ادمین، من سایت رو که باز میکنم آنتی ویروسم پیغام میده برای صفحه پاپ آپ و مخرب. خواستم اطلاع بدم.

    —-
    سلام، مجدد تست بفرمایید.

    • ali

      5

      3

      بغیر این باید یه فکری هم برای اکانت‌های فیک بکنن.
      از مسئولین سایت خواهش میکنم رسیدگی کنن.
      زیاد از کار و بار سایت سر در نمیارم
      اگر امکان بن کردن اکانت‌هایی که از یک ای‌پی استفاده میکنن هست
      انجام بدید لطفا. بعضیا از چند اکانت برای به کرسی نشوندن حرفشون استفاده میکنن که انصافا خیلی واضحه.

      ——
      #گزارش + نام اکانت های کاربری و علت گزارش

    • Alchemist

      5

      0

      سلام ادمین. درست شد . با تشکر

  35. Lh44

    10

    2

    قبلا اینجا رو که چک میکردم هر روز خبر جدید بود الان به زور خبر میزارید
    جریان چیه ؟

  36. Erfan

    8

    1

    گرندپری استرالیا لغو شد!

  37. مهدی

    3

    12

    جریان اینکه اخباری از مرسدس منتشر نمیشه ک اینجاهم منتشر بشه اینه داداشم

    • Lh44

      7

      4

      خب الان همه از مرسدس دارن صحبت میکنن از نقلو انتقالات فصل جدیدش بگیر تا اپ دیت بزرگ سیلور استون ولی نمیدونم چرا اینجا پوشش نمیدن

  38. Monster

    5

    10

    نظر بنده در مورد ۶ نفر اول با ماشین برابر البته بنده لویس فن هستم.
    ۱ مکس
    ۲ لویس
    ۳ لندو
    ۴ شارل
    ۵ جورج
    ۶ سب
    البته هم اکنون ن سال های اینده

  39. Erfan.5

    6

    5

    امیدوارم سلطه مرسدس و همیلتون و خوش شانسی هاشون حداقل برای یک فصل تموم بشه.

  40. SEB.5

    8

    2

    امیدوارم سال دیگه حداقل ۵ تا تیم با هم تقریبا یه تایم بزنن مسابقات خیلی جذاب میشه

    • مهدی

      6

      3

      باتوجه ب تغییر قوانین سال بعد ماشینها بهتر همدیگه رو دنبال میکنن واین امکان وجود خواهد داشت ک دیگه راننده ها بیشتر ب چشم میان

  41. Jingoozz

    9

    4

    از تمامی دوستان عزیز و طرفداران بالغ و نابالغ عزیز که در این گرمای جانگوز مرارت پاسخ به کامنت بنده رو متحمل شدند امتنان بسیار داشته ، کماکان دوستان رو به انجام قرقره آب نمک توصیه میکنم…

    • SEB.5

      3

      8

      این چی زده ناموصا

  42. Kiarash16

    4

    1

    سلام دوستان چند تا سوال
    همونطور که میدونید گرندپری بریتانیا قراره به فرمت جدید برگذار بشه

    یعنی جمعه تعین خط
    شنبه مسابقه ۲۰ دوره
    و یکشنبه هم مسابقه اصلی

    حالا چند تا سوال پیش میاد
    اینکه راننده مسابقه ۲۰ دوره رو با کدوم تایر شروع می کنن ؟؟؟؟
    مسابقه اصلی رو با کدوم تایر شروع می کنن؟؟؟؟؟

    آیا تمرین سوم برگزار میشه(شنبه صبح)؟؟؟؟

    تمرین اول چند ساعته خواهد بود ؟؟؟؟

    اگه یه راننده ای تو مسابقه ۲۰ دوره dnf بشه یا ریتایر کنه ؟؟؟
    تکلیفش چیه؟؟؟
    مسابقه اصلی رو از آخر شروع میکنه
    یا کلا شروع نمیکنه؟؟؟؟؟

    به برنده مسابقه ۲۰ دوره امتیاز میدن ؟؟؟
    امتیاز فاستس لپ کجا حساب میشه؟؟؟؟

    آیا تو مسابقه ۲۰ دوره هم باید پیت استاپ انجام داد؟؟؟

    • ali

      3

      2

      با توجه به چیزی که در نرم افزار فرمولا وان نوشته شده
      تمرین اول یک ساعته
      و بعدش تعیین خط مسابقه اصلی انجام میشه که هر دو روز جمعه انجام میشن.
      روز شنبه هم تمرین دوم به مدت یک ساعت و مسابقه سرعت به مدت نیم ساعت انجا میشه.
      به نفرات اول تا سوم ریس شنبه به ترتیب سه، دو و یک امتیاز تعلق میگیره.
      فست لپ و نوع لاستیک رو خبر ندارم متاسفانه.
      اینکه در مسابقه سرعت شنبه کسی به مشکل بخوره فکر نمیکنم ربطی به مسابقه اصلی داشته باشه چون تکلیف رده بندی برای استارت مسابقه اصلی همون جمعه مشخص شده.