فرمول یک ایرانلوئیس همیلتون در دفاع دیگری از همتای مرسدسی خود، والتری بوتاس، گفته است که هم تیمی شدن با او آسان نیست.

راننده فنلاندی مرسدس برای دومین سال متوالی نایب قهرمان مسابقات فرمول یک شد و به عبارتی دیگر می توان او را بازنده رقابت قهرمانی در برابر همیلتون دانست.

تلاش و عملکرد بوتاس برای شکست دادن هم تیمی اش تا به الان کافی نبوده و همیلتون درباره او گفت:

هنگامی که من در مورد افرادی صحبت می کنم که باید به والتری احترام لازم را بگذارند، فکر می کنم شما باید به یاد بیاورید که او در مقابل چه کسی قرار دارد – هم تیمی بودن با من کار آسانی نیست.

اما او در آخر هفته ها با ذهنیت مشابه ای وارد می شود، هرگز ناله و شکایت نمی کند که مشکلی برای خودرو پیش آمده است. همیشه ذهنیتش این است که “من باید کار بهتری انجام دهم” و من هیچ راننده ای را نمی شناسم که این چنین باشد.

من فکر می کنم این چیزی بوده که بین ما مشترک است و ما با ذهنیت تازه ای وارد آخر هفته ها می شویم و فکر می کنم که از نظر ذهنی، او یکی از قوی ترین رانندگان فرمول یک است.

همیلتون 36 ساله همچنین درباره بوتاس نسخه دوم گفت:

فکر می کنم والتری هر سال قویتر و قویتر می شود. رسانه ها در مورد نسخه دوم و غیره اظهار نظر کرده اند، و هر ساله می توانید ببینید که او فقط در حال کار کردن بوده و در تلاش برای بالا بردن سطحش در بسیاری از نقاط مختلف است.

و شما در تعیین خط های سال 2020 دیدید که بیشتر اوقات فاصله کمی وجود داشت. بنابراین کم کردن فاصله در تعیین خط ها که قبلاً انجام داده، باعث شده کاملاً چالش برانگیز باشد.

طبیعتاً می توانید ثبات من را ببینید که تفاوت ایجاد کرده است، اما اگر آخر هفته ها را نگاه کنید، [رقابت] خیلی نزدیکی بود.

78 دیدگاه

  1. Saeed

    13

    13

    باشه. 😂😂😂

    اینکه بوتاس پشت سیفتی کار اسپین میشه
    یا تو ی مسابقه استانبول هفت بار اسپین شد بخاطر اینه ک سِر لوییس همتیمیش بود👌🏻😏

    • danialhatami

      16

      5

      داداش این حرف های ک تو گفتی یک طرف قضیس . طرف دیگش اینکه لویس خاسته کمی ب بوتاس روحیه بده چون واقعا بوتاس از نظر ذهنی خسته شده بود و فقط می خواست مسابقات تموم بشه مخصوصا مسابقه ترکیه ک همش از رادیشو می پرسید چند دور مونده حتی تو رادیو اعادم شد ک نمی دونم دقیق چند دور بود گفت ای کاش کمتر بود اخه کدوم راننده پشت سیفتی کار اسپین می کنه ؟؟ رانندی ک تمرکز کافی نداشته باشه بوتاس خودش تو مسابقه بود اما ذهنش ن دلیل دیگشم این بود ک شایعه شد م جورک راسل قراره برای فصل دیگه پشت ماشی مرسدس بشینه و همین باعث شد ک همون اتفاق ک برای وتل افتاد برای بوتاس هم بیوفته از دست دادن صندلی بدجور روحیه راننده رو از بین می بره
      من بدون هیچگونه جانب داری اینو گفتم و فقط نتیجه تحلیل مسابقاتی بود ک دیدم
      #ماسک_بزنید

      • danialhatami

        5

        3

        ببخشید جورج راسل اصلاح خط 7

      • @sebvr

        6

        7

        درسته … نمی دونم ولی احساس میکنم سال بعد هم بوتاس خواهد ماند به نظرم واسه ی تیم خیلی مفیده نه از لحاظ نتیجه از لحاظ اینکه :1 بی حاشیه هست 2 جوری نیست که بگیم {{اقا این داره ابروی تیم رو میبره}} 3 مکمل همیلتون هست …

    • Mahmood.ghaedi

      16

      15

      Saeed
      اسپین بده؟
      اسپین شدن خنده داره؟
      من راننده ای میشناسم ک بخاطر اسپین شدنهای فراوان قهرمانی از دست داد
      باید ب اون هم خندید؟

      • Engineer

        8

        0

        دوست من درسته که در مجموع سه سال 2 سال شکست خورد ولی باتن
        سال 2010 با 26 اختلاف از همیلتون باخت.
        سال 2011 با 43 امتیاز همیلتون رو شکست داد.
        سال 2012 با اختلاف 2 امتیاز از همیلتون شکست خورد که تقریبا مساوی هستن.

        سال 2010 توی فاست و پول و برد ریس به همیلتون باخت.
        2011 توی پول به همیلتون باخت توی فاست برد و توی برد ریس مساوی شدن.
        2012 توی پول و برد ریس به همیلتون باخت ولی تو فاست برد.

        در مجموع امتیاز های 3 فصل دو راننده باتن با اختلاف 15 امتیاز برد که آمار های برد پول و ریس و فاست همیلتون رو که بعضی جاها هم باخته بود با این میشه حذف کرد در ضمن گفتم یک سال با اختلاف 2 امتیاز باخت که میشه مساوی حسابش کرد.

        پس نباخت تقریبا توی سه سال مساوی بودن.

      • m.amin

        0

        5

        ب شخصه كاري به اينكه خيلي خنده داره امتياز بندي كردي سه سال و كه لويس رو بازنده كني ندارم.
        ميخام بگم اگه منطق خودت هم درست باشه.
        براساس اين منطق بايد سال 2007 رو هم لوييس رو قهرمان بوديم بخاطر اختلاف امتياز كمتر با نفر اول.و ايشون الان 8 تا قهرماني دارن.
        والا اين منطق هارو از كجا مياريد

      • محمد یاسین

        13

        3

        دوستان مشکل داشتند به احترام شان عوض کردیم

  2. Shumi1

    14

    12

    لوییز همیلتون همیشه یکی از راننده های برتر گرید بوده هست،میشه طرفدارش نبود ولی نمیشه منکرثبات و هنرش تو رانندگی شد،ولی تعریف از خود اصلا کار قشنگی نیست هیچ فرقی هم نداره کی باشی.ولی متاسفانه اقای همیلتون چندسالی میشه نشونه های زیادی از خودشیفتگی نشون میده

    • Fastboy 44

      12

      11

      ولی هفت بار قهرمان جهانه!
      ولی یه راننده هست که افتخار خاصی نداره ولی هر سال درمورد اینکه چن درصد از افراد کره زمین میتونن پشت ماشین مرسدس بشینن اظهار نظر میکنه!

      • 33🦁Ali

        23

        15

        44
        شما انگار خیلی مشکل دارین با مکس حالا چه ربطی داشت که داری قاطیش می کنی در ضمن هر نظری هم داده کاملأ درسته پشت ماشین مرسدس برای بیشتر رانندگان قهرمانی میاره مگه غیر از اینه.. ؟؟
        بوتاس با این عملکرد امسالش بازم دوم سال تمام کرد چون ماشین مرسدس داره پس ببین چقد تاثیر گذاره.
        در آخر بگم مکس موقع مصاحبه رانندگان برتر چشماش همش به سکوها نیست برای جلب توجه کردن حالا هفت بارم قهرمان جهان شده مبارک خودش و طرفداراش منکر سریع بودنش و مهارتش نمیشم اصلأ ولی غیر از این هم نباید میشد با مرسدس، چرا تو فاصله 2008 تا قبل 2014 هیچ حرفی ازش نبود با اینکه بازم ماشین خوب داشت.؟ پس ببین چقد مدیون مرسدس هستش.
        راننده تو طول سال(تمام مسابقات) باید همتیمیش نابود کنه کاری که همیلتون نتونسته.
        /////
        مکس همین که تا اینجای کار تو سن 23 سالگی 42پودیوم گرفته برای ما طرفداراش خیلی عالی هست کلی افتخاره که راننده شما نتونسته بود تو این سن به این افتخارات برسه.

      • محمد

        4

        14

        آقای Ali 33 مکس از همیلتون بهتر نیست.بخاطر این نتونست که اون موقع هر کسی با فراری می بود قهرمان میشد

      • Fastboy 44

        8

        11

        ببین!
        اول اینکه شما از کجا فهمیدی من به راننده مورد علاقه شما 33 دارم حرف میزنم?!?!?!
        میتونی بری مسابقاتو ببینی حدفاصل 2008 تا 2013 چه کارایی انجام داد!
        مسابقه 2011 آلمان
        2008 انگلیس و یکی از دامیننت ترین عملکرد های تاریخ فرمول یک و چند ثانیه سریعتر بودن از پشت سری ها درحالی که اونا وت داشتن و تند تند اسپین میشدن ولی لوییس با اینترمیدیت چه کارها که نکرد!
        2011 چین
        2009 مجارستان
        2013 مجارستان
        و انقدر مسابفه میتونم برات از این دست بگم که نگو!
        ممکنه سال های 2010 و 2012 ماشین خوبی دستش بوده باشه ولی خرابی های متعدد ماشین و نابودی گاراژ مکلارن خیلی گرون تمام شد براش!
        و بازم بگم که این دلیل جوون ترین تو فلان و…. به دلیل جو و فضاییه که که مکس توش بزرگ شده تقریبا همه خانواده توی موتواسپورت!
        ولی لوییس همسن مکس بود یه قهرمانی جهان و یک نائب قهرمانی داشت
        جالبه که 2016(فقط مسابقاتی که همتیمی هم بودن) و 2017 از دنی ریک شکست خورده!
        و همتیمی های دیگش که واقعا چی میشه گفت!
        مقایسه رزبرگ-باتن-آلونسو
        با گسلی-آلبون-ریکیاردو!
        پس نمیخواد خیلی خودتو اذیت کنی!
        🌹شاد باشی

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        4

        10

        آقای علی ۳۳ صادق باش.
        اگر سر لوئیس همیلتون نبود الآن فراری چند قهرمانی بیشتر و نیکو روزبرگ بیش از یک قهرمانی داشتند.
        (جواب غیر مستقیم به اون قسمت از دیدگاهت که به سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ اشاره کردی)

      • محمد یاسین

        12

        1

        محمد 2008 همیلتون از مک لارن _ 2009 باتن با براون _ 2010 وتل با ردبول _2011 وتل با ردبول _ 2012 وتل با ردبول _2013 وتل با ردبول ، دقیقا تو کدوم یک از این سال ها کسی با ماشین فراری قهرمان شده ؟ 🤔🤔🤔

      • Engineer

        7

        2

        به خدا قسم اگه مکس و لوییس توی ماشین برابر مسابقه بدن حداقل از 10 تا ریس 6 تاشو مکس میبره پس بیخود همیلتون رو گنده نکن بقیه رو هم کوچیک نکن بوتاس هم با ماشین مرسدس تمام مسابقه ها 1 و 2 میگیره ولی هر کی نشسته پشت ردبول نتونست توی 5 تا باشه اونوقت مکس هر مسابقه سرعت و پیوستگی برابر با ماشین غول مرسدس رو داره.
        وقتی با یه ماشین ضعیف تره سرعتش برابر با ماشین قویتره یعنی ضعف ماشینش رو با مهارت های رانندگیش که بالاتر از همیلتون هست جبران کرده وگرنه اگه مهارتشون یکی بود که با مرسدس باید غورت میداد مکس رو.

        در ضمن ماشین ردبول هر دور بین 0.2 تا 0.4 بعضی پیست ها هم بین 0.3 تا 0.5 ثانیه از ماشین مرسدس کندتره که این یعنی توی 50 دور باید چیزی حدود 20 ثانیه عقب باشه که آخر مسابقه میبینم با اختلاف 5 تا 8 ثانیه باخته یعنی به تنهایی 13 ثانیه رو با مهارت رانندگی سریعتر ضعف ماشین رو پوشش داده و فراتر از مهندسی ماشین رانندگی کرده.

        نتیجه اینه که فقط رانندگی خودش به تنهایی 13 ثانیه سریعتر از همیلتون بوده پس بیخود بزرگ نکن همیلتون رو توی ماشین مرسدس یه راننده متوسط رو به خوب مثل رزبرگ هم تونست همیلتون شکست بده و قهرمان بشه.

        اگه مکس به جای بوتاس بود. تا 4 سال بعد مکس 4 تا قهرمانی داشت همیلتون 4 تا دومی.

  3. مَمَّدو

    13

    3

    یکی از دوستان راجع به دیفیوزر پرسیده بودن که ظاهرا پاسخ آقا مهریار ثبت نشد. خودم با مشکل بلوکه شدن کامنت ها روبرو بودم که از وقتی ایمیل زدم به آدرس سایت و مدیریت رسیدگی فرمودن، خیلی این مشکل کمتر شده. و اما اگه جازه بدین راجع به دیفیوزر بگم براتون (مکانیک سیالات رشتمه) :
    بر خلاف تصور، اون باله هایی که در زیر سپر عقب میبینین دیفیوزر نیستن! (پس دفعه بعد که پشت 206 یا ال 90 خودتون از این تزیینی ها زدین جو نگیردتون) این بخش قابل رویت، فقط وظیفه تعدیل دادن و هم فشار کردن جریان هوای خروجی از دیفیوزر با جریان هوای اطراف ماشین رو داره که آشفتگی در عقب ایجاد نشه و درگ اتوموبیل رو زیاد نکنه. (آخه هوای خارج شده از دیفیوزر سرعت بالاتری از جریان هوای اطراف یا همون خود ماشین داره). پس دیفیوزر کجاست؟
    به بخش صاف و سیقلی کف ماشین میگن دیفیوزر. این بخش با این قانون سیالاتی کار میکنه که هر چی سرعت سیال در کانال خودش (در اینجا زیر ماشین) بیشتر بشه، خلاء زیادتری ایجاد میکنه. پس اولا با اسپویلر جلو سعی میکنن که حجم هوای کمتری به زیر ماشین بره (اسپویلر رو میچسبونن به زمین) بعد کف صاف رو تا میتونن میچسبونن به زمین تا سرعت هوا زیادتر بشه (کانال تنگ تر بشه) و در انتها اون باله های زیر سپر عقب، دوباره با افزایش سطح مقطع، سرعت هوارو کم میکنن که با هوای اطراف ماشین هم سرعت بشه.
    در نهایت اگه زیر ماشینتون سینی صاف نداره پس بدونین دیفیوزری هم در کار نیست.

      • مَمَّدو

        9

        1

        خیلی ساده بگم، همون دیفیوزر هست که دو طبقه ساختن. یعنی یه دیفیوزر که همون کف خودرو هست و یکی دیگه رو بالای اون ساختن. یه داستان خیلی جذاب داره که به تنها قهرمانی جنسن باتن ختم شد و یه روزی میام تعریفش میکنم.

    • mahyar

      3

      0

      برادر من دیفویز به اون لبه با زاویه ای میگن که از پشت خودرو میاد بیرون . کف ماشین دیفیوزر نیست که .
      از پشت محور چرخ های عقب ی زاویه ای مثل توپ فوتبال آمریکایی مانند هست و اون پره ها که برای دیفیوزر هستن .(برای دیوفوزر هستند فقط اونجا نیستن) هم توربولانت جنریتور هستند تا جریانان هوا رو به بهترین نحو ممکن کنترل کنند، و وجود همون صفحه ها هم از تلاتم هوای خروجی جلو گیری میکنه .
      کف ماشین هم درواقع مثل ونتوری عمل میکنه .
      و به خاطر همین هوای قابل توجهی با حجم و سرعت بالای به زیر خودرو وارد میشه تا بتونن تا حدودی گرند افکت رو بیشتر کنن . حتی در قوانین 2022 گرند افکت بیشتر از پیش هم میشه
      شما سیالات خوندی .
      من هم مکناینک :))))

      • مَمَّدو

        4

        2

        مطلبی که جناب مهیار نوشتن رو بخونید لطفا. هر دو یک مطلب را عرض میکنیم. منتهی شاید من خوب نتوانستم توضیح دهم. از نوشته ایشون استفاده بفرمایین شاید فتح فتوح شد.

      • مَمَّدو

        5

        1

        در ضمن خیلی خوشحالم که در بحث شرکت فرمودید. امیدوارم از شما استفاده کنیم.
        راستی! من واقعا فکر نمیکردم اینهمه مهیار داشته باشیم؟! یا مهیارها عاشق موتور اسپرتن؟

  4. مَمَّدو

    8

    2

    یکی از دوستان راجع به دیفیوزر پرسیده بودن که ظاهرا پاسخ آقا مهریار ثبت نشد. پس اگه جازه بدین راجع به دیفیوزر بگم براتون (مکانیک سیالات رشتمه) :
    بر خلاف تصور، اون باله هایی که در زیر سپر عقب میبینین دیفیوزر نیستن! (پس دفعه بعد که پشت 206 یا ال 90 خودتون از این تزیینی ها زدین جو نگیردتون) این بخش قابل رویت، فقط وظیفه تعدیل دادن و هم فشار کردن جریان هوای خروجی از دیفیوزر با جریان هوای اطراف ماشین رو داره که آشفتگی در عقب ایجاد نشه و درگ اتوموبیل رو زیاد نکنه. (آخه هوای خارج شده از دیفیوزر سرعت بالاتری از جریان هوای اطراف یا همون خود ماشین داره). پس دیفیوزر کجاست؟
    به بخش صاف و سیقلی کف ماشین میگن دیفیوزر. این بخش با این قانون سیالاتی کار میکنه که هر چی سرعت سیال در کانال خودش (در اینجا زیر ماشین) بیشتر بشه، خلاء زیادتری ایجاد میکنه. پس اولا با اسپویلر جلو سعی میکنن که حجم هوای کمتری به زیر ماشین بره (اسپویلر رو میچسبونن به زمین) بعد کف صاف رو تا میتونن میچسبونن به زمین تا سرعت هوا زیادتر بشه (کانال تنگ تر بشه) و در انتها اون باله های زیر سپر عقب، دوباره با افزایش سطح مقطع، سرعت هوارو کم میکنن که با هوای اطراف ماشین هم سرعت بشه.
    در نهایت اگه زیر ماشینتون سینی صاف نداره پس بدونین دیفیوزری هم در کار نیست.

    • Moein

      5

      0

      خیلی ممنون ممد جان, برای منم سوال بود که دیفیوزر چطور کار میکنه.
      کاش یکی هم بود پیگیر کامنت های ثبت نشده ما میشد.

      • مَمَّدو

        4

        1

        ایمیل بزن به مدیریت سایت. برا من که ترتیب اثر داد.

      • مَمَّدو

        4

        1

        یه موقع هم توفیق بود میام دیفیوزر رو با قوانین فیزیک توضیح میدم. خیلی جذابه (حداقل برا بچه های سیالات!)

  5. behrang 1350

    10

    5

    هم تیمی با اشخاصی مثل لوییس یا مکس که تمام ظرفیت تیم تمام قد پشت اونهاست برای هر کسی سخته . واقعیت رو باید قبول کنیم . هر چند لوییس و مکس از هم تیمی خود اغلب قوی تر ظاهر میشن ولی امکانات تیم باید عادلانه بشه که نیست

  6. مهیار دلجو

    10

    1

    والتری بوتاس راننده نسبتا خوبیه ولی نه در سطح قهرمانی مرسدس هم همینو میخواد راننده ای برای رسیدن به اهدافشون مثل قهرمانیه سازندگان و بردن هر ساله ی مسابقات توسط همیلتون
    بوتاس هم از خودش چیز خفن و عالی ای نشون نداده
    ولی خب یک درصد هم که بخوایم منطقی باشیم میفهمیم اینکه هر سال هی بیا ( البته با اینکه عالی نباشی ) از یک راننده شکست بخوری روحیت رو تضعیف میکنه ولی خب بیشتر باید با فکر و تامل در این باره برای سال بعد پر قدرت تر باشی که بوتاس نبود

  7. @sebvr

    11

    7

    اقای ali33 اینکه وفق پیدا کردن با ماشین مرسدس از ماشین ردبول اسونتره ربطی به همیلتون نداره اینکه ردبول راننده درست حسابی نمیاره این مشکل همیلتون نیست …. اینکه مرسدس مکس رو نمیخواد تقصیر همیلتون نیست… من فن همیلتون نیستم ولی شما تعصب روی مکس چشاتون رو کور کرده و نمی تونید درست بقیه رو ببینید!! نمی تونید نظر بدون تعصب بدید من برای شما به شخصه احترام زیادی قائلم و شما رو خیلی قبول دارم ولی وقتی بحث مکس میشه یه ادم دیگه میشید!! با تشکر

    • farshad

      10

      6

      سلام sebvr عزیز . الان کجای کامنت دوستمان ali33 به مواردی که شما اشاره فرمودید ربط داشت . ایشون از راننده مورد علاقه خود دفاع کرده چون بدون دلیل اسم مکس وسط کشیده شد . احترام همیلتون را هم حفظ کرد , اشاره کرد ماشین مرسدس خیلی عالیه , تعداد پودیوم مکس رو حساب کرده در سن 23 سالگی و …. , منم با تعصب کورکورانه بشدت مخالفم ولی الان کجای متن ایشون تعصب کورکورانه بود .

      • 33🦁Ali

        10

        7

        Farshad
        Big brother Morsi🙏

      • @sebvr

        4

        7

        دوست عزیز برداشت ها از کامنت ها متفاوته شما از زاویه دید خودت نگاه کردی دوست عزیز

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        4

        5

        ما هم غیر از این از ایشون(راننده هلندی_بلژیکی)انتظار نداریم.
        ایشون از سن ۱۸سالگی تو فرمول یک بودن یعنی حدود ۴سال تو یک تیم تاپ فرمول یکی😁
        و مقایسه کردن افتخارات ایشون با راننده شماره یک مرسدس تا سن ۲۳ سالگی حتی از لحاظ آمار هم کاملا اشتباهه!
        اشاره دارم به تعداد گرندپری هایی که ورشتپن و سر لوئیس همیلتون تو سن ۲۳ سالگی توش حضور داشتن.
        منم مثل شما منکر سریع بودن ایشون نیستم!و افتخاراتش هم نوش جونش
        ولی بیا یه لحظه فکر کن ورشتپن یه ۲یا ۳ سالی دیرتر به فرمول یک قدم میذاشت به نظرت میتونست به اندازه الآنش عملکرد خوبی داشته باشه؟!
        به هیچ وجه

      • Engineer

        7

        1

        اقای ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1
        توی سال های 2007 و 2008 مکلارن بهترین ماشین رو داشت پس اگه یه دومی و یه اولی داره بازم مدیون ماشینه
        ولی مکس بدشانس زمانی توی فرمول 1اومده درسته توی تیم تاپ هستش ولی الان اختلاف ماشین اول که مرسدس با بقیه ماشین ها باعث میشه بدترین راننده هم اول بشه
        ولی همیلتون سال 2007 و 2008 ماشینش فقط تاپ نبود بلکه بهترین ماشین بود.

  8. n3x0

    11

    4

    بله دیگه کی بهتر از بوتاس که سر به راه باشه و همیشه رتبه اول و واسه شما صاف نگه داره مسابقه بحرین جورج راسل همه چیز و ثابت کرد آقای سر لوئیس شما مسلما با راننده وحشی مثل شارل یا مکس اگه همتیمی بودی کل آخر هفته ها در حال ناله کردن از زمین و زمان سپری میکردی

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      4

      7

      کامنت های تکراری بی اساس!هنوز این سه نفر با هم هم تیمی نشدن که شما با چه استدلالی این دیدگاه رو میذارین.اگه والتری بوتاس هم تو مرسدس رانندگی نمی کرد همین حرف هارو برای او هم میزدین…

  9. 33🦁Ali

    11

    6

    @Sebvr
    سلام جناب
    من جواب اون دوستمون دادم بعدش من کجا منظورم از مرسدس که مکس نمی خواد یا یه همتیمی برای ردبول هست واقعأ این نظرات از کجا میاد که میگی تقصیر همیلتون نیست..؟؟!!
    ببخش اصلأ حرفات به کامنت من نمی خوره هیچ ربطی به تعصبی بودن نیستش همیشه از هر راننده ای که خوب رانندگی کرده تحسینش کردم و بهش تبریک گفتم.
    «از خدا می خوام چشمام واسم نگه داره یکم لفظ قشنگتر لطفأ.sorry

      • farshad

        7

        0

        Sebvr دوست عزیز . عذرخواهی شما نشانه شخصیت,ادب و بزرگی شماست .

      • Kamran

        4

        0

        فوق العاده بود لذت بردم از این رفتار

    • @sebvr

      5

      6

      ولی وقتی همیلتون به مرسدس اومد مرسدس عملا از ردبول و فراری پایین تر بود هر کسی با تلاش و نوآوری میتونه به جآهای خوب برسه…

      • مَمَّدو

        7

        4

        عاشق اخلاق خوبتونم دوستان (همگی). خیلی آقایین. من از بحث کردنتون هم کلی چیز یاد گرفتم و لذت هم بردم. مرسی.

  10. Kamran

    13

    1

    اگر که مرسدس میخواست یه راننده فوق العاده به جای بوتاس برای تیمش در کنار همیلتون انتخاب کنه، با اون قدرت و توانایی که داره آیا میگذاشت حتی یک روز جرج راسل واسه ویلیامز رانندگی کنه. دیگه مدل و مفهوم سیاست مرسدس از انتخاب بوتاس و همچنان تمدید کردن قراردادش خیلی خیلی مشخص و معلوم.

  11. Mahyar.M.VER.33

    5

    1

    میگم حالا اخبار دیگه ای هم هستا …. سایت داره میره به سمت بازدید بالا و متن های جنجالی …. الان مثلا لاندو نوریس تست کروناش مثبت شده ولی سایت کار نکرده و مثلا مصاحبه جدید ابیتبول و …

  12. Mehryar Salehi

    15

    1

    تقریبا تمام راننده ها، از هم تیمیشون طوری تعریف میکنن که انگار بهترین گریده! چون اگر شکستش بدن، میگن معجزه کرده.اگر شکست بخورن ازش هم کمتر به چشم بیاد…راستش استثنا هم یادم نمیاد! روزبرگ درباره ناکاجیما اینو میگفت!!! دیگه خودتون بشینین حساب کنین چه خبره! درکل وقتی یه راننده داره درباره هم تیمیش حرف میزنه بنظرم بهترین کار اسکرول کردنه، لوییس هم استثنا نیست.

    اما همچنان میگم بوتاس از نصف گرید فعلی بهتره.بلاخره ۲۰۲۲ میرسه و بلاخره میره کنار راننده های دیگه و میبینید که اون موجودی که ازش ساختین نیست.در حد لوییس؟ خیر! اما کسانی که سواله براشون چرا روز اول رفتن سراغ بوتاس؟ باید یادشون باشه که مرسدس، فراری، ردبول، ویلیامز…یعنی تمام ۵ تیم برتر گرید تو مقطعی دنبال این راننده بودن.

    —————–

    از این نوشابه باز کردن لوییس که بگذریم، یه خبر خوب اینه که بلاخره آبیتبول برکنار شد…نه که بره مدیر آلپین بشه، کلا برکنار شد! آقای وعده وعید، ارباب جدول بندی های خیالی…کسی که هیچوقت هیچ جا هیچی نشده بود! فکر کنم صرف نبودن ایشون تو یک تیم، به معنای پیشرفت اون تیمه.جایگزین احتمالیش هم ظاهرا مدیر موتوراسپرتی قابلیه…زمان بندی از این بهتر نمیشد برای یک قدم بزرگ برای سال ۲۰۲۲.
    بدی این خبر اینه که هروقت یکی از همه جا رونده میشه، میره جزو کاندیداهای ویلیامز! امیدوارم هیچوقت این اتفاق در رابطه با آبیتبول نیافته.

    • alireza_h

      3

      0

      البته داویده بریویو هم از تیم موتو جی‌پی سوزوکی استعفا داده و به رنو آلپین پیوسته. قراره چه سِمتی بگیره رو نمی‌دونم!

    • Mehdi)Shabneshin)

      4

      0

      مهریار جان، قربونت برم
      این اقتضای عقله که نباید هیچوقت رقیب خودت را تحقیر کنی یا ضعیف نشون بدی.چون اگر اینکارو انجام بدی دو حالت داره، اگر شکستش بدی میگن کارمهمی نکردی و اگر شکست بخوری میگن ببین چقدر فشل بود که از فلانی شکست خورد.
      اما این گزینه منطقی مطلقا در کشور ما کاربرد نداره.تنها کاری که رقبا انجام میدن تخریب طرف مقابله و نتیجه اش هم معلومه. توی همین سایت هم نمونه هاش را فراوون داری میبینی

  13. مَمَّدو

    5

    1

    بچه ها یه اظهار نظر بفرمایین در مورد اینکه به نظرتون امسال سرسخت ترین هم تیمی ها برای هم چه کسانی هستند؟ لکلرک-ساینز؟ ورشتپن-پرز؟ همیلتون-بوتاس؟ ریکاردو-نوریس؟ یا کسی دیگه؟ خودم پرز ورشتپن رای میدم.

    • ساعد

      3

      3

      بنظر من سخت ترین هم تیمی ها لکلرک – ساینز هستن ولی با توجه به ماشین بهتر ردبول و توان امتیاز گیری تیم ردبول جدال پرز-ورشتپن حساس تر و بیشتر به چشم خواهد اومد.

      • مَمَّدو

        4

        1

        فکر کنم ده سالی میشه که اینهمه هم تیمی خفن در تیمها به صورت همزمان نداشتیم. تصورم اینه که رقابت هم تیمی ها به نوبه خود به هیجان مسابقات امسال خیلی کمک میکنه.

      • مَمَّدو

        3

        1

        کسی یادشه (از پیشکسوتا) یا میدونه (تاریخ دانها) که بدترین هم تیمی های تاریخ کیا بودن؟
        آلن پراست و سنا؟
        آلنزو و همیلتون؟
        روزبرگ و همیلتون؟

      • Davidkam

        1

        1

        قطعا بدترین هم تیمی ها سنا و پراست بودت

      • مَمَّدو

        2

        1

        خخخخ
        یاد دکتر صدر افتادم که یه روز داشت راجع بع اخلاق بد ماریو بالوتلی و از دست دادن فرصت های حرفه ایش صحبت میکرد که مجری پرسید : آقای دکتر! به نظر شما ماریو بالوتلی به بدی اِریک کانتونا هست؟
        یهو آقای صدر هول شد! و تقریبا از رو صندلیش پرید (خاطرات رو خیلی با احساس به یاد میاره) و سریع گفت : نه بابا! بالوتلی در مقابل کانتونا یه پارچه آقاس!
        حالا فکر کنم هیچ ترکیبی به پای پراست سنا نمیرسه و بقیه یه پارچه آقان!

    • علیرضا

      5

      2

      پرز و مکس
      ریکاردو نوریس
      فتل استرول .دلیلش اینکه کل تیم یه جورایی باید پشت پسر رئیس باشه و فتل باید تلاشش بیشتر کنه . هرچی هم بگیم تاثیر نداره نمیشه .حتی در اول یا دوم اومدن به پیت استاپ ها … خیلی دوست دارم امسال فتل موفق بشه و نشون بده رئیس واقعی کی هس …🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙋‍♂️🤝✊

      • مَمَّدو

        1

        1

        راست میگی. اصلا داستان فتل یادم نبود. فکر کنم امسال سال سختی در پیش داره.

    • Ramila_LHfan

      4

      1

      به نظرم ورشتپن و پرز . ترکیب ریکاردو و نوریس اونقدر فک نکنم رقابتی و سخت باشه ، همیلتون و بوتاس هم که مثل سال های پیشه و لکلرک و ساینز هم نظری ندارم حتی اگه رقابتی هم باشه فک نکنم اونقدر به چشم بیاد .

      • مَمَّدو

        2

        1

        ولی اگه تا نیم فصل امتیازای ساینز بیشتر باشه فکر کنم خیلی جنجال بشه و به چشم بیان.

  14. علیرضا

    2

    1

    بوتاس خدایی تا زمانی که تو ویلیامز بود تو خیلی رقابتها از ماسا بهتر بود و سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بالاتر قرار گرفت تو جدول رانندگان … در سال ۲۰۱۷ بعد تنش زیاد تو مرسدس و رانندگانش بهترین تصمیم آوردن یه راننده جوان و خوب بود که بوتاس بهترین گزینه میشد براشون و خدایی هم بد نبوده هیچوقت با وجود ماشین خوبی که داره. به امید موفقیتش در ۲۰۲۱… کاشکی شروع میشد مسابقات دیونه شدیم بخدا 🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙏🙏🙏🤝🤝🤝🤝

  15. محمددانیال

    3

    1

    تا به حال بارها در مطالبی که در صفحات تیونینگ برای علاقه مندان به رشته تحریر در آمده است، ازقطعه ای به نام “دیفیوزر ” نام برده ایم؛ اما دیفیوزر چیست و دقیقا به چه کار می آید؟

    وقتی یک خودرو با سرعت در حال حرکت بر روی جاده است، هوا از سه جهت در اطراف آن به حرکت در می آید: روی خودرو، زیر خودرو و جوانب خودرو. امروزه خودروها از ضریب آیرودینامیک خوبی برخوردارند؛بدین معنا که به انحنا دادن گوشه های بدنه در سه جانب خودرو در هنگام طراحی، اجازه می دهند خودرو کمترین برخورد را با هوا داشته باشد و بتواند شتاب و سرعت خوبی بگیرد که البته این انحناها در میزان مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نیز موثرند. دیفیوزر در قسمت عقب زیر سپر نصب می شود؛ در این جا جریان هوایی که با سرعت از زیر خودرو عبور می کند به ویژه در سرعت های بالا، نیرویی ایجاد می کند که انتهای خودرو را به سمت بالا می فشارد. این مقدار نیرو در سر پیچ ها به ویژه در مسابقات که خودرو به سرعت های بالای 200 کیلومتر دست می یابد، سبب منحرف شدن خودرو و خارج شدن کنترل آن از دست راننده می شود. بنابر این با نصب دیفیوزر، سعی می شود این هوای جریان یافته در زیر خودرو به نحوی به بیرون هدایت شود که فشار به خودرو کاهش یابد. در واقع دیفیوزر به جریان یافتن هوا در زیر خودرو شتاب بیشتری می بخشد و بدین ترتیب فرمان پذیری خودرو نیز بهبود می یابد. البته نصب یک بال آیرودینامیک در بالای قسمت انتهایی خودرو می تواند به کمک دیفیوزر بیاید و در مجموع این دو قطعه، نیروی روبه پایین ( Downforce )ایجاد می کنند که از آن به نام نیروی چسبانش خودرو به زمین یاد می شود.هوایی که توسط بال به زیر فرستاده می شود به مکش هوای خارج شده از لبه دیفیوزر کمک می کند. قرار دادن اگزوزها داخل دیفیوزر به عملکرد بهتر دیفیوزر کمک می کند برای همین اغلب تیونرها اگزوزها را از میانه یا طرفین دیفیوزر خارج می کنند تا لوله های اگزوز مزاحم جریان هوای خروجی از زیر ماشین نشوند. همچنین هوای خروجی از اگزوزها به شتاب گرفتن جریان هوای خروجی از زیر ماشین کمک می کند.

    دیفیوزر در قسمت جلو هم استفاده می شود. در خودروهای مسابقه (می توانید دربین خودروهایی که در مسابقات 42ساعته لمان شرکت می کنند ببینید) این قطعه از همان بدو ورود هوا فشار آن را می کاهد. برخی از دیفیوزرهای جلو، هوا را به سمت چرخ های جلو هدایت می کنند. لیکن اغلب تیونرها برای این منظور از اسپویلر لیپ استفاده می کنند که در مورد کارکرد و انواع آن نیز خواهیم نوشت.

    نوعی از دیفیوزرها دوطبقه ( double-decker) یا چندطبقه(Multi-deck)هستند؛ به این معنا که بعضا دو یا چند طبقه دارند. برای نخستین بار سال 2009 تیم های براو نجی پی، ویلیامز و تویوتا در مسابقات فرمول یک از این دیفیوزر استفاده کردند.

    در پایان لازم به ذکر است که دیفیوزرها از مواد اولیه مختلفی ساخته می شوند که مهم ترین و گران ترین نوع آن، الیاف کربن است. الیاف کربن چندین برابر فولاد مقاومت دارد و ضمنا چند برابر سبکتر از فولاد و حتی مواد پلاستیکی است، اما با این حال دیفیوزرهای پلیمری و کامپوزیتی نیز در خودروها به کار گرفته می شوند.

    • مَمَّدو

      3

      1

      خُب این مطلب از مجله اینترنتی خواهندنی هاست و با اینکه خیلی خوبه ولی تخصصی نیست. دوست عزیز، دانیال، اغلب فروشندگان قطعات بدنه خودرو سعی میکنن با جا زدن اون قطعه زیر سپر عقب به عنوان دیفیوزر، مُخ زنی کرده و فروش خود را بالا ببرند. در حالیکه دیفیوزر به معنای واقعی همان کف صاف خودرو هست که با افزودن به سرعت جریان هوا (مثل بال هواپیما ولی برعکس) باعث کاهش فشار و کشیده شدن ماشین به سمت زمین میشه. اون قطعه زیر سپر عقب فقط میاد جریان پر سرعتی که از زیر اتوموبیل به سمت عقب میره رو با جریان های دیگر اطراف خودرو هم سرعت میکنه. حالا داستان قشنگی داره به زبان فیزیک که یه موقع زیر مطلب مرتبط تعریف میکنم. موفق باشی.

  16. Amir

    5

    2

    بنظرم همیلتن شخصیت نمایشی داره اینو هم از ظاهرش میشه فهمید هم از ژستاش هم از مصاحبه هاش
    و از اونجاییمه باهوشه طوری خودشو نمایش میده که براش توجیه مناسبی داشته باشه

دیدگاه خود را بیان کنید