فرمول یک ایرانمکس ورشتپن راننده تیم ردبول بعد از مسابقه ترکیه به صدر بازگشت اما از تیم خود خواست اگر می خواهند او در همانجا بماند، سرعت ماشین را افزایش دهند.

راننده هلندی نتوانست به مرسدس والتری بوتاس فشاری بیاورد و در نهایت دوم شد اما توانست بار دیگر پیشتاز امتیازی شود. اکنون و در فاصله شش مسابقه به پایان، ورشتپن شش امتیاز برتری دارد اما نکته مهم این است که او نتوانست پا به پای مرسدس حرکت کند و این موضوع باعث نگرانی وی برای ادامه فصل شده است. مکس در این باره گفت:

در این آخر هفته کند تر از مرسدس بودیم اما از جهت تیمی من و چکو نتیجه خوبی گرفتیم. باید سرعت مان را بیشتر کنیم چون شش امتیاز اصلا فاصله خوب و امنی نیست. امیدوارم سرعت بیشتری داشته باشم وگرنه شرایط سخت خواهد بود.

به طور کلی درباره فصل تا اینجای کار شکایتی(از کمبود سرعت) ندارم. نتایج خوب زیادی داشته ایم و در نبرد قهرمانی هستیم. خواهیم دید اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

مسابقه بعدی آمریکا است که شرایط کاملا متفاوتی با ترکیه دارد و می تواند پیست مورد علاقه ردبول باشد. فارغ از اینکه پیست ترکیه متناسب با ماشین مرسدس است، مکس معتقد است تیم رقیب در چند مسابقه اخیر سرعت خود را افزایش داده است. او افزود:

در چند مسابقه اخیر آنها سرعت شان را افزایش داده اند اما ما تسلیم نمی شویم. اتفاقات زیادی در طول مسابقه می تواند بیفتد و امیدوارم مسابقات آینده با ماشین مان سازگار تر باشد.

مکس ورشتپن راننده ردبول در کنفرانس خبری فرمول یک بلژیک 2020

مکس ورشتپن راننده ردبول

مسابقه ترکیه رقابت های چرخ به چرخ کم نداشت. ورشتپن نیز مسابقه آرام و راحتی را طی نکرد. او در قسمت های مختلفی از مسابقه از مشکل فرمان و تعویض دنده شکایت می کرد با این حال او تاکید کرد که مشکل تعویض دنده سریعا خل شده و روی عملکردش تاثیری نداشته است. مکس ادامه داد:

مشکل تعویض دنده مسئله پیچیده ای نبود و سریع حل شد و روی عملکرد من تاثیر نداشت.

وقتی از او درباره سخت ترین بخش مسابقه سوال پرسیده شد، با طعنه گفت:

بیدار و هشیار ماندن. شما باید دائماً از لاستیک ها مراقب می کردید و نمی توانستید فشار بیاورید تا تعداد مشخصی دور را ثبت کنید. با این حال خوشحالم که روی سکو هستم.

 

117 دیدگاه

  1. Erfan.5

    23

    1

    یه مشکلی هست وضعیت از برابری خارج شده
    حداقل ایتالیا و روسیه و ترکیه مرسدس خیلی بهتر بود امیدوارم ردبول یه چاره ای بکنه وگرنه کار تموم میشه

    • mrz_ir

      19

      4

      به عنوان یه مرسدس فنی که نمیتونه از فراری خوشش نیاد و به نظرش بهترین ترکیب سکو عکس پروفایلشه
      میدونم که یکم بیش از حد غیر منطقی و خودخواهیه
      اما عقلو بزارم کنار و به دلم گوش بدم
      وقتی سب نتونسته تو دوران هایبرید لوییس و مرسدسو شکست بده
      نمیخوام مکس بتونه!

      • mrz_ir

        10

        3

        اما خوب به خاطر این سطح نزدیکی رقابت
        ردبول بتونه فاصله رو نگه داره که همینقدر جذاب بمونه خوبه

      • Erfan.5

        15

        4

        البته اگر فراری تلاش میکرد سب میتونست
        همینطور که شاید مکس بتونه

      • mrz_ir

        14

        1

        گفتم که چون سب تلاش کرد و نتونست
        نمیخوام مکس بتونه !!!!
        هنوز معتقدم بهترین مسابقه ای که از ردبول و مکس با هم دیدم اذربایجان 2018 بود

      • محمد امین

        14

        5

        عرفان، سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ ، فراری موقعیت های خوبی در اختیار سب قرار داد ، واقعا ماشین سرعت خوبی داشت مخصوصا در پیست های قدرتی ، بعضي از وقت ها از این فرصت استفاده‌ کردن و امتیاز خوبی به دست آوردن، بعضي وقت ها بدشانسی آوردن، نثل تصادف مکس با دوتا فراری در سنگاپور و خراب شدن موتور و تصادف های ناخواسته ،
        ، بعضي وقت ها سب اشتباه کرد ، و م قسمت های خودش رو به نفع حریف چرخواند ، در زمینه ی اشتباه های سب در اون دوسال زیاد میشه صحبت کرد ، و در آخر خود تیم هم اشتباه های استراتژی و فنی داشت ، که همگی باعث شد sf70h و sf71h که شایسته ی قهرمانی بودن ، نایب قهرمان بشن

      • REZA.M

        7

        17

        استاد محمد امین میشه بفرمایید چطور ماشین های 2017 و 18 فراری لایق قهرمانی بودن؟!سال 2017 ماشین فراری اصلا پایداری خوبی نداشت.توی مالزی و ژاپن فتل دو برد رو از دست داد.
        توی تمام طول فصل فراری نتونست حتی یه آپدیت درست و حسابی آیرودینامیکی برای sf70 بیاره.و نتیجه این شد که آخر فصل ردبول آیرودینامیک بهتری نسبت به فراری داشت و مرسدس هم بهشون رسید.
        در مورد 2018 که اصلا فراری درحد مرسدس نبود.نیم فصل اول خوب بود.ولی نیم فصل دوم حتی خود آریوابنه هم توی کنفرانس خبری ابوظبی 2018 اقرار کرد که دیگه در حد مرسدس نبودن.

      • محمد جواد سلیمانی

        16

        2

        سلام اینطور که در جدول امتیازی دیدم مثل اینکه اختلافشون ۶ تاست یعنی یه برد لوییس اونو اول میکنه ؟

      • Fastboy 44

        17

        7

        REZA.M
        میخوام برات بازگو کنم ۲۰۱۸ رو شاید یادت رفته باشه که چه تیم هایی(بین مرسدس و فراری) دست بالاتر رو داشتن!
        استرالیا:مرسدس
        بحرین:فراری
        چین:فراری
        آذربایجان:فراری
        اسپانیا:مرسدس
        موناکو:فراری
        کانادا:فراری
        فرانسه:مرسدس
        اتریش: کوالی مرسدس و ریس فراری
        بریتانیا:تقریبا برابر
        آلمان:فراری
        مجارستان:فراری
        بلژیک:فراری
        ایتالیا:فراری
        سنگاپور:(همه درمورد بهترین دور تعیین خط چند سال اخیر خبر داریم 🙂 ) مرسدس شاید
        روسیه:مرسدس
        ژاپن: کوالی اتفاقات خاص افتاد و فراری ازش استفاده نکرد و ریس هم که… پس معلوم نیست شاید مرسدس
        آمریکا:فراری
        مکزیک:فراری
        برزیل:مرسدس
        ابوظبی:مرسدس
        پس بیشتر فصل وتل ماشین خوبی دستش بود ولی نتونست به شیوه مناسب ازش استفاده کنه،همین!(بعلاوه فراری)

      • Mahmoud

        11

        1

        این که چون سب نتونسته تو دوران هایبرید مرسدس رو شکست بده نمیخوای ردبول هم بتونه به نظرم کاملا منطقیه!!😅😉

      • Sebmm

        7

        6

        اینایی ک با شکست فتل از لکلرک اونو ب کلی دارن محو میکنن…. شبیه ادمایی هستن ک اگه هزاربار براشون مثبت باشی ولی یبار نباشی ادم بده خطابت میکنن
        همین لکلرک داره شکار میشه ب دست ساینز
        دنیل هم ک دیگه بحثش جداس
        اگه قراره همیشه با بودنشون قهرمانی بیارن دیگه کلمه خدافظی درکار نبود بعد هایبرید هیچوقت در حد مرسدس نبوده فراری
        با این موتور جدید ب کورس برگشتن ولی من عقیدم بر اینه ک باز کم میارن برا رقابت اصلی جایی ک بتونن پا ب پای مرسدس و ردبول برن

      • Fastboy 44

        12

        5

        راستشو بخوای مهریار صالحی یه چیزی رو خیلییییی خوب گفت
        که اینجا از چند تا راننده بخصوص اشتباهاتشون رو بگی میان میگن
        ●حرفت “قشنگ” نبودش
        ●در حدی نیستی
        ●طرف اینجور بود قهرمان جهان،جوانترین فلان و….
        همین که تو فکر میکنی من وتل رو درحد مزپین آوردم پایین نشان از طرز فکر خودته
        بعدشم
        اینکه وتل نتونسته نصف همیلتون بیاره مشکل وتله!(بعلاوه بدشانسی ها و اشتباهات خودِ فراری) ولی ۲۰۱۸ مقصر اصلی خود وتل بود
        برخورد با جناب ورشتپن تو چین که حتی اون پنالتی ۱۰ ثانیه ای امتیازات از دست رفته وتل ور برنمیگردونه
        قفل کردن توی ری استارت پیچ ۱ باکو
        ناتوانی در سبقت از ورشتپن با بال جلوی شکسته و ماشین برتر نسبت به ردبول
        برخورد پیچ ۱ فرانسه با بوتاس
        پنالتی در اتریش
        گل سر سبدشون آلمان!
        عزیزانی که میگفتن لوییس از آلونسو سبقت نگرفته وتل توی مجارستان n دور پشت بوتاس بود
        برخورد دور اول با لوییس تو مونزا
        اشتباه استراتژیک فراری و به دنبال اون وتل که نتونست تایمی حتی به اندازه همتیمیش ثبت کنه تو تعیین خط فراری(مقصر فراریه اینجا)
        برخورد توی اسپون کرو مسابقه ژاپن
        پنالتی توی آمریکا
        برخورد دور اول با ریکیاردو تو آمریکا
        موقعی که من به لیست بلند بالا نگاه میکنم وتل رو شایسته قهرمانی ۲۰۱۸ نمیبینم،متاسفم!
        بقیه کامنتتون هم نمیخونم چون اونجایی که رسیدم درحد مزپین آوردین پایین برق سه فاز منو گرفت!
        راستی،این طرز صحبت کردن شما یکم برام آشناست tbh 🙃
        موفق باشی

    • محمد جواد سلیمانی

      7

      2

      تحلیل شماره دو بخش اول : رقابت مک لارن و فراری برای سکو ۳ سازندگان
      خب قطعا این فصل یکی از بهترین فصل هایی بوده که حداقل تو این ۵ ۶ سال گذشته . برای مثال فراری و مک لارن این فصل رقابت به شدت تنگاتنگی با هم در رابطه با جایگاه سوم دارند ؛ می خواهیم به طور جداگانه به عملکرد آنها بپردازیم و چون احتمالا طولانی بشه این تحلیل رو به دو قسمت تقسیم می کنم و هر کدوم رو جداگانه می فرستم.
      مک لارن
      مک لارن امسال با ترکیب لندو دنیل پا به مسابقات گذاشت و الحق در بعضی مسابقات از جمله مسابقه ایتالیا و روسیه که روسیه رو با بدشانسی از دست دادن
      انشالله مسابقه های مهم رو بررسی میکنیم
      بحرین : لندو ۴ و دنیل ۷ ، خب جایگاه ۷ برای دنی اصلا خوب نبود و رفته رفته عملکردش ضعیف شد . اما لندو خوب نشون داد چون سه رده پیشرفت داشت
      مسابقه اسپانیا: دنیل اولین بار جلوتر از لندو تموم کرد
      موناکو هم که بدترین اتفاق برا دنیل افتاد و ۱۲ تموم کرد
      اما لندو سکو گرفت
      در ادامه مسابقات تقریبا میتوان گفت لندو اختلاف زیادی با دنیل داشت.
      اما خب دنیل بالاخره برگشت . کجا ؟ در مسابقه ای که مکلارن عالی بود و ۱ ۲ کرد
      پسر استرالیایی یک مسابقه بی نقص داد و تونست ایتالیا ( که طبق معمول پر حاشیه بود🤣🤣) را فتح کند. مسابقه بعد هم مکلارن شانس پیروزی داشت اما بارون گند زد به برنامشون و نتونستن پیروز باشن. البته دنیل مسابقه ترکیه رو اصلا خوب تموم نکرد و ۱۳ شد . اما در کل مک لارن تا اینجا عملکرد خوبی داشته و با ۲۴۰ امتیاز رتبه سومشون رو حفظ کرده اند . باید ببینیم رقیب بزرگشان یعنی فراری در ادامه چه میکند
      یکی از دلایل موفقیت مکلارن ، موتور خوب مرسدس است که به انها کمک بزرگی کرده . همچنین اپدیت های خوب و به موقع در رشد کار مکلارن تاثیر گذار بوده . من دیگه تقریبا جا ندارم امیدوارم دوستان ادامه بدن عوامل موفقیت مکلارن رو.

      • مَمَّدو

        12

        2

        درود بر شما. منم فکر میکنم که ترکیب لندو با دنیل خیلی سازنده از آب در اومد و شاید مدیر تیم مکلارن هم اینقدر خوشبین نبود!
        رقابت نوریس با ساینز خیلی فشرده و برای هردو آموزنده بود اما رقابت با دنیل چشم انداز جدیدی به روی این راننده جوان، مستعد، متواضع و تشنه یادگیری گشود.
        درسته که ریکاردو در اغلب مسابقات بعد از نوریس از خط پایان رد میشد اما چند نکته رو باید در نظر گرفت.
        ۱-ریکاردو جزو راننده های صاحب سبک و مدعی اف۱ بوده و راننده های جوان و آکادمیک میتونن چیزهای زیادی ازش یاد بگیرن. مثل تکنیک کم نظیر ترمزگیری. دفاع در نقاط ورودی پیچ. انتخاب لاین های خاص در پیچهای تند بعد از مستقیمی و … که ظاهرا نوریس خوب تکالیفش رو آموخته.
        ۲-یه نگاه به رقابت ریکاردو با لندو در پول‌پوزیشن ها نشون میده که ریکاردو با ۵ بار برتری (لندو ۱۱ بار ولی ۲ مرتبه اختلاف هزارم ثانیه ای) در تعیین خط، احتمالا در بیرون کشیدن حداکثر سرعت از خودرو مشکلی نداره. اما پس چرا تو رِیس عقب میموند؟ جوابش رو خودش گفته و اون اینکه در محافظت از تایرها و نگه داشتنشون در دمای بهینه به اندازه لندو موفق نبود و برای همین سرعت مسابقه ای کمتری داشت وگرنه مهارت رانندگیش رو در تعیین خطها میشه دید.
        ۳-اخلاق حرفه ای و کمک به تیم ست آپ کننده و ایجاد فضای دوستانه و به دور از حسادت توسط هردو راننده، در موفقیت تیم مکلارن نقش بسزایی داشت.

      • mrz_ir

        4

        0

        ممدو
        حتی به نظرم ممکنه توسعه ماشین سال اینده با توجه به نیاز ها و سبک دنیل و لندو به طور همزمان باعث بشه که هر دو بیان بالا و دنیل از این وضعیت امسال خارج بشه
        و همچنین نتیجه حضور دنیل رو توی رنو دیدیم و امیدوارم این دفعه هم همونجوری باشه

    • Mercedes amg

      13

      3

      دوست عزیزم جناب silver arrows با جان و دل و عاشقانه این نگرانی را دوست دارم …بچه های زیندل فینگن تا اشتوتگارد و برو بچ تو انگلیس و …مرسدس
      THE BEST OR NOTHING

  2. مهران آله

    19

    3

    بنظر نمیاد ردبول قهرمان تیمی بشه . بوتاس که حالا یجورائی رها شده ، بهتر و متفاوت با کل فصل عملکرد داشت ( من که فکرشو نمیکردم ) و باحتما قوی از چکو بهتر خواهد بود مخصوصاً که بنظر میرسه چکو با ماشینش مشکل داره ( مثل همه شماره 2 های اخیر ردبول به علل مشخص برای همه ) .
    تحلیلی از پیستای پیش رو ندارم و اینکه کدوم کجا بهترن ( چون تجربه اشو ندارم ) ولی امیدوارم تجربه نقش خودشو ایفاء کنه و در این میانگین نزدیک به برابر از توانائی های مجموع “راننده و ماشین” بعنوان یک یونیت واحد ، همیلتون قهرمان بشه … اینجوری قله فتح کرده ای نمیمونه و سال های آینده کار جوونترها راحت تر خواهد بود . یه همیلتون که به همه چیز رسیده خیلی بدرد راسل میخوره که مشتاق و لایق همه چیزه .

    • Max33vr46

      3

      21

      میشه شما یبار کامنت بزاری و تیکه نندازی اگه منظورت اینه که ماشینو برای مکس ارتقاء میدن بد در اشتباه چون مکس قبلا خلاف اینو ثابت کرده و دهن هر یاوه گویی رو گل گرفته نمونش اسپانیا 2016 که تو اولین مسابقه خودش برای ردبول جلوی دوتا قهرمان جهان اونم با فراری شون تموم کرد و اول شد اونم تو 18 سالگی نکنه میخوای بگی همون موقع هم ماشینو برای مکس ارتقاء داده بودن ها اونموقع که مکس تو ردبول نبود که ماشینو براش ارتقاع بدن تازه اولین مسابقش بود

      • مهران آله

        20

        3

        شما هم واقعاً اسم خوبی انتخاب کردید … ما هر جا قایم میشیم یه کامنت یواشکی بدیم ، روی سرمون آوار میشید و تهدید میکنید !

        از این به بعد با “کاسکت و هیلو” وارد این پیج بشیم 🙂

      • Parsa911

        13

        0

        اون مسابقه ای که شما میگید اسپانیا 2016 بود که 2 تا مرسدس بودن که برای قهرمانی میجنگیدن و با تصادفشون باعث شدن مکس ببره ولی بله مکس از دنی که هم تیمی و راننده اولشون بود و فراری ها بهتر عمل کرد

      • Mehrab

        14

        1

        میشه اقای مجموع 77 شما هم به کسی گیر ندی ؟؟؟

      • Max33vr46

        3

        19

        جناب مهراب کسی از شما نظر نخواست محترمانه بهت میگم خودتو قاطی نکن

      • Babak.h

        5

        4

        چی رو میخوای پنهون کنی دوست عزیز دیگه همه میدونن ردبول تمام راننده‌های این چند سال و به پای وستپن دادن، از ریکاردو تا البون و گسلی باهوش تا پرز با تجربه، دیگه برای یه راننده چیکار باید کرد تا قهرمانی بیاره، اگه فقط یکسال توجه ای که به این بابا کردن و به گسلی کرده بودن الان بهترین تیم سازنده هاو بهترین راننده فصل میدیدیم

    • مَمَّدو

      11

      4

      جناب آقا مهران؛
      میشه درباره این جمله توضیح بدین:
      “مثل همه شماره 2 های اخیر ردبول به علل مشخص برای همه”
      چون برای من یکی که اصلا مشخص نیست که چرا راننده دوم های ردبول اینقدر بد عمل میکردن و هنوز برام معماست.

      • مَمَّدو

        8

        2

        برای اینکه سوء برداشت نشه اضافه میکنم که میدونم تیم مدیریتی ردبول، اون راننده هارو فقط برای پشتیبانی از مکس و راننده دوم بودن میخواست، اما منظور من از سوال اینه که آیا کسی میدونه چرا گسلی، آلبون از نظر روانی و روحی اینقدر افت میکردن و بیش از نیم ثانیه از مکس جا میموندن در حالیکه به یقین اختلافشون تا این حد نبود.

      • Siamak

        15

        3

        آقای ممدو ، با سلام .
        تا اونجائیکه نظرات آقای مهران آله رو دنبال میکنم ایشان فردی مودب ، متین و بسیار منطقی و آرام هستند که شخصیتا مایل نیستند وارد حواشی و مباحث تنش زا شوند .
        تصورم اینست که دلیل بدون پاسخ ماندن سوآل شما از طرف ایشان اینه که تمایلی ندارند تا پاسخ برگرفته شده از ذهنیتشان باعث تکدر خاطر عزیزان مکس فن شود . نتیجتا انصاف نیست فردی با این نوع شخصیت بگوشه رینگ هدایت شده یا به اصطلاح انگشت شان لای درب گذاشته شود !!
        پیشنهاد میکنم از دریافت پاسخ سوآلتان صرفنظر فرمائید . ضمنا همینجا از آقای آله عزیز بخاطر جسارتیکه بابت پاسخگوئی بجای ایشان کردم عذرخواهی میکنم .

      • مَمَّدو

        9

        1

        فرمایشتون متین بود سیامک خان. اطاعت اَمر میشود.
        آقای آله، صرفنظر میکنم از سوالم.

      • Siamak

        6

        3

        جناب ممدو.
        عرضم فقط در حد یک پیشنهاد بود که با بزرگواری شما پذیرفته شد . سپاس .

      • مَمَّدو

        8

        0

        Alonsoforeve
        به موضوع خوبی اشاره کردید. اجازه بده کمی اطلاعات به اشتراک بذاریم:
        برای هر راننده ای دو موضوع خیلی اهیمت داره (البته به استثناء فرناندو آلنزو که فَرا بشری میرونه!)
        1-ماشین بهش حس اعتماد و قابلیت تشخیص آستانه تحمل رو بده وگرنه راننده اگه بخواد همش با ماشین در کلنجار باشه، نمیتونه همه دورهارو سریع برونه و تمرکزش میاد پایین و خستگی ذهنیش میره بالا
        2-تیم به راننده اهمیت بده وگرنه بهترین استعداد هم اگه بو ببره که تیم بهش اهمیت نمیده، به شدت در عملکردش تاثیر میذاره نمونه هاش مونتویا در مکلارن.
        کیمی رایکونن در فراری با هر دو تا مشکل روبرو بود. هم ماشین بهش حسی که دوست داشت رو نمیداد و هم میدونست قرار نیست که راننده اول باشه.
        اما آلبون و گسلی در ردبول وضعیت پیچیده تری داشتند که باعث سرگیجه من شده. یادم میاد ردبول اهمیت ویژه ای به گسلی میداد (در ظاهر) و تلاش زیادی کردند که گسلی اون حس اعتماد رو نسبت به ماشین پسدا کنه. حتی یادمه براش اختصاصا روی لبه بال عقب حالت دندانه دار (اَرّه ای) گذاشته بودند تا ثبات عقب ماشین بیشتری نسبت به مکس داشته باشه.
        اما از اطلاعات اینجور بر میاد که ماشین ردبول حالت عَصَبی زیادی داره (به اصطلاح کارشناسان خودرو میگن که این ماشین اشتباهات رانندش رو نمیبخشه مثل پورشه جی تی3 در مدل های قبل از 2015) و به خصوص آدرین نیویی گفته بود که ارتعاشات در عقب شاسی باعث تغییرات دانفورس و نوسان در حالت پایداری میشود و …
        که به نظر میرسه فقط مکس بود که میتونست این قضیه رو جمعش کنه.
        اما همه این حرفها که سرتون رو درد آورد بازم پاسخ سوال من نیست. سوال من اینه که درسته که شاید یه راننده از نظر فنی نتونه با خودرو منطبق بشه. اما چرا از لحاظ ذهنی آشفته بشه؟ پس روانشناس و مدیر تیم چه کاره اند؟ آیا در ردبول همه چیز بی رحمانه و قاطعانه هست؟

      • مهران آله

        13

        2

        ببخشید من الان اومدم و کامنت ها رو دیدم وگرنه جسارت “سکوت” نداشتم . میزان اطلاعات من در حدی نیست که در اینموارد برای جمع کامنت بزارم و خودم اقتدا میکنم به دوستان مثل شما و برداشت هام شخصیه . منظورم از مشارکت بیشتر باز کردن بحث برای استفاده از نظرات اساتیده ( و نه آزار و شیطنت نسبت به دوستان ) . مسلماً همه این 20 راننده بهترین های دنیا هستند و اغراق در زیر سوال بردنشون ، بی اعتبار کردن کلام خود هست و بس … عمدتاً هم نقد به برخی رفتارهاشونه که ارزش فنی نداره ولی بنظر در نتایج تاثیر گذار بوده
        .
        خصوصاً وقتی دوستانی چون شما که از اعضاء مطلع و با دانش و تجربه اینجا هستید سوال میفرمائید من سردرگم میشم چون باید درس پس بدم و نه بیشتر …

      • مَمَّدو

        10

        0

        کوچیکتم آقا مهران. هر چه که حاج آقا صالحی از خوبی شما گفتن، به حق بود. ممنون سر این بحث شیرین رو باز کردی.

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        8

        2

        ممدو
        یه جایی خوندم ردبول اگه واقعا دنبال یه راننده دوم قوی در کنار مکس هست باید یه استعداد خوب همون حدود ۱۷ ساله که در فرمول دو رانندگی نکرده رو از فرمول ۳ بیاره و پشت این ماشین بذاره تا راننده با این ماشین ذات رانندگی در فرمولا رو یاد بگیره و یکی دو سال هم هیچ توقعی ازش نداشته باشه ، بعد از اون یه راننده ۲۰ ساله باتجربه و کاملا مسلط به ماشین ردبول که عقبی کاملا ناپایدار داره رو خواهد داشت و تا مادامی که راننده های خوب فرمولا وان رو از تیم های دیگه بیاره قطعا فقط اونا رو نابود میکنه و فدای مکس میکنه . به دو دلیل یک اینکه اونا اصول رانندگی توی ذهنشون از قبل شکل گرفته و بعضا توی تیم های دیگه خوب بودنشون رو به خودشون و دیگران ثابت کردن و مدعی نتیجه گرفتن در ردبول میان به این تیم ، ولی با کاشینی مواجه میشن که پشتش هیچ پایداریی نداره و مثل یه اسب وحشی که سعی در زمین زدن سوارکار داره مواجه میشن ، به مرور میبینن مکس داره واسه قهرمانی میجنگه و اینا واسه پنجمی و نتیجه خوبی نمیبینن و در ضمن توجهات تیم رو به مکس میبینن و اسیب روحی هم میاد سراغشون و از چیزی که بودن هم تفت پیدا میکنن و همه چیز براشون سختتر میشه .
        ولی یه راننده کم سن و سال که هیچ ادعایی نداره و تحت هیچ فشاری نیست و هیچ پیش زمینه ذهنی از فرمولا وان نداره و کسی ازش توقع نتیجه خاصی نداره فکر میکنم بتونه به یه راننده خوب و منطبق با ماشین ردبول تبدیل بشه

      • Sebmm

        3

        6

        ممدو نظرت جالب بود و خیلی پرمحتوا…. محتوای علمی این کامنتت رو ب دانش اندکی ک از ف1 دارم اضافه میکنم
        فقط اون… کاشینی… یکم سردرگمم کردم فک کردم ی اصطلاحه تو ف1 ک من نمیدونم یا تازه شنیدم 😅😅
        در هر صورت نفست چاق تا باشه از این کامنتها

      • مَمَّدو

        6

        0

        حسام44
        متنی که فرستادی کاملا ذهنم رو درگیر کرد.
        اگه حرفت رو قبول کنم که میگی استعداد نوجوون باید مستقیما و زمانیکه هنوز ذهنش خام و انعطاف پذیره از اف۳ بره به اف۱ و این وسط اف۲ رو جهشی بزنه! پس باید به حال فیا تاسف خورد. چون اختراع اف۲ که چندسالی بیشتر نیست راه افتاده، تماماً با این هدف بوده که بستر مناسبی برای رشد استعدادهای جوان و آماده کردن اونا برای اف۱ باشه و علت مهمش هم این بود که سابق برآن بین توانایی های فنی اف۳ و اف۱ خیلی فاصله وجود داشت و انطباق در اف۱ رو برای جوون ها خیلی مشکل میکرد. و اونوقت باید گفت که فیا کاملا در پروژه خودش شکست خورده.
        اما برای قبول نکردن این تئوری هم دلایل خوبی دارم از جمله راننده های بسیار خوب نسل حاضر که از قهرمانی در اف۲ به اینجا یعنی اف۱ رسیدن.
        با اینحال میشه این احتمال رو هم در نظر گرفت که شاید خاص بودن احساس شاسی (هندلینگ) در ماشینهای طرح آدرین نیوئی، به گونه ای باشه که طی کردن مسیر اف۱ از اون طریقی که شما فرمودی موجب تسلط بیشتر راننده بر خودرو بشه
        ________________________
        Sebmm
        اون واژه ماشین هست و نه کاشین!
        ضمنن متن رو آقا حسان نشر دادند و نه من!!

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        3

        1

        ممدو
        این دقیقا پروسه ای هست که مکس طی کرده و بعد از سوم شدن در فرمولا ۳ مستقیما توسط ردبول به توروروسو اورده شد و اواسط فصل هم اومد پشت فرمان ردبول .
        قبل از شکل گیری پیش زمینه های ذهنی ماشین فرمول یک ، رانندگی رو با این ماشین ردبول شروع کردو یاد گرفت و ملکه ذهنش شد .
        طی کردن پروسه فرمولا ۲ و رانندگان جوان بسیار خوبی که پرورش داده شدن و به فرمولا وان رسیدن نمونش گسلی و البون هستن که تیم و ماشین ردبول اونا رو تا حد نابودی کشوند و گسلی با الفا تائوری خودشو پیدا کرد و ریکاوری کرد و نشون داد که ایراد از اون نیست ، البون هم احتمالا ۲۰۲۲ همین رو اثبات میکنه . پس برمیگردیم به تفاوت فاحشی که در شاسی ردبول هست با تمامی تیم های دیگه که هر راننده ای که از قبل راننده فرمولا وان بوده نتونسته تمام توانایی ماشین رو ازش بکشه بیرون .
        در نهایت این یک نظر و عقیده شخصی بود که میتونه اشتباه باشه و تاکیدی بر صحیح بودنش نیست

    • مهران آله

      11

      1

      یک سوال برای من پیش اومده :
      تیم ردبول اگر نتونه یک ماشین داشته باشه که هم تیم رده اول و هم راننده ها رده های اول و دوم رو بگیرن ، یعنی پروژه اش ناموفق بوده .
      تمرکز روی ماشینی با الویت اینکه مکس باهاش قهرمان بشه ( که هنوز نشده و شاید هم نشه ) و عقب بودن در رده تیمی ، در حالیکه بنز روی 2022 تمرکز کرده و ردبول تا جائی که خبر دارم سال دیگه هوندا رو نداره ، یک پروژه اس که با 6 تا ریس دیگه تموم شده …

      فکر نکنم سب و آلونسو و همیلتون و شوماخر و … هیچکدوم اینقدر برای تیم مهم بودند یا باشند که یک پروژه با این تیپ براشون تعریف شده باشه .

      • Parsa911

        6

        1

        اینا همش شوخی 🙂

      • Max33vr46

        7

        5

        میدونم شوخی کردی ولی خدارو چه دیدی شاید مکس جلوتر از هر دو تا ماشین مرسدس از خط پایان گذشت

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        4

        2

        تو گرند پریکس پورتیمائو بوتاس نتونست اینکار رو کنه!البته قدرت موتورش رو از دست داد ولی تو دفاع از ورشتپن نتونست خوب عمل کنه.در کل بیشترین شانس رو اونجا من میدیدم باید منتظر آینده بود اگه مرسدس موفق به اینکار بشه،میشه گفت یک اتفاق خیلی بد برای آرزوهای کریستین در ادامه کار میشه!

      • Max33vr46

        8

        11

        آره فستبوی اتفاقا تو خودت هم اصلا گلوله نمکی پسر رو دستت نیست ولی این پارادوکس رو نمیتونم بپذیرم که تو و جناب امیرعلی نمیخواید بپذیرید مرسدس سریعتر شده باشه شما هر چی میخوای بگو ولی مردم که کور نیستن میبینن مرسدس از سیلور استون به اینور آپدیتش جواب داده و از ردبول سریعتره

      • Hami

        9

        3

        هیچی . چون مدمکس در اکثر قریب به اتفاق آن پیستها به وحشیانه ترین اشکال زد لوییس را به قصد کشت از مسابقه با خیال راحت و آسودگی خاطر از جانب فیا بیرون انداخت

      • Sebmm

        2

        5

        بحث کشت و کشتار و جنگ و خونریزی نیست
        تو پیستهایی ک ب نفع مرسدس بوده فقط سیلور خوب استفاده و دو سه تای دیگه مونزا سوچی ک بد بودن
        تو مونزا تا پیش از برخورد هم خیلی بد بودن

      • Sebmm

        2

        3

        ترکیه هم ب لطف بوتاس ابروداری شد
        نمیکوبیم مرسدسو ولی خدایی با مرسدس پارسال زمین تا اسمون فرق دارن

      • mrz_ir

        3

        2

        حس میکنم لوییس توی دو مسابقه سیلور استون و سوچی
        توی استینت اولش پشت بقیه گیر میکنه و یه پیس معمولی ارائه میده
        اما توی استینت دومش یه پیس عجیب غریب ارائه میده
        حتی توی ترکیه تا قبل از اونجایی برسه پشت پرز و بگه که مشکل لاستیک دارم و کند بشه چند دوری پشت سنودا مونده بود ولی یهو یه پیس عجیب داشت وبعد چند دور تازه استارت زد و دونه دونه ( تقریبا توی هر دور یه ماشینو) رد میکرد .
        اون کندی و ارامش قسمت اول مسابقش برا چیه ؟؟
        استراتژی لاستیکه ؟(نیست چون توی سوچی و سیلور استون با لاستیک جدید خیلی سریع شد)
        به خاطر موتوره ؟
        داره با پیست خو میگیره و تحلیلش میکنه؟
        یا اصلا میخواد فاصله بیوفته که دونه به دونه درگیر کنه ؟!
        مثلا مکس که از اخر شروع کرد توی سوچی از همون اول فشار اورد و رفتار لوییسو نداشت .
        نمیدونم شایدم اتفاقی بوده و به خاطر این بوده که ماشین هایی که جلوش بودن توی لاستیکی که داشتن پیسی مشابه با مرسدس داشتن و بعد تعویض اونا رفت روی لاستیک بدترشون و لوییس روی لاستیک بهترش

  3. 🏁Parsa16

    12

    2

    اضافه بر مرسدس فراری هم داره نزدیک میشه به رقابت اما خیلی دیر…
    ردبول ۳ مسابقه است که پیس مرسدس رو نداره ؛ این موضوع باید در زودترین زمان حل شه وگرنه باید کار رو تموم شده بدونیم
    .
    .
    .
    پ.ن:دوستان فراری فن عزیز؛یه نظرسنجی
    شما توی رقابت مرسدس/ردبول و لوییس/مکس قهرمانی چه کسایی رو ترجیح میدین؟!

    • Max33vr46

      7

      9

      پارسا من فراری فن نیستم ولی به عنوان یه مکس فن قطعا میگم مکس و ردبول ولی صحبتم این نیست منم مثل مکس واقعا دارم دیگه نگران میشم از سیلور استون به اینور به همه دوستان گفتم مرسدس سرعتشو بیشتر کرده مخصوصا سرعت کفیش ولی هیچکس به حرفم اعتنایی نکرد و همه متفق‌القول گفتن نه هنوز ردبول بهتره ولی نبود یه جاهایی تقریبا مساوی بودن و از یه جایی به بعد مرسدس مسابقه به مسابقه سریعتر شد من امیدوارم مکس به ردبول چشم ندوزه و سعی کنه تا حدی که میتونه به بی خطا رانندگی کردنش تمرکز کنه و ماکسیمم امتیازارو بگیره ولی خیلی نگران سرعت مرسدس مخصوصا سرعت کفیشون که رسما پاور یونیت مرسدس، پاور یونیت هوندا رو لوله کرده نمونشو تو همین ترکیه دیدیم لوئيس تو کفی به اندازه یک ماشین از چکو رد شده بود سر پیچ یک ولی بخاطر بیش از حد محافظه کار بودن جارو به چکو داد حالا یه سوال از دوستان دارم از هر کسی که اطلاع داره همونطور که میدونید لوئيس فقط Ice ماشین خودشو تعویض کرده آیا ممکنه در ادامه فصل مجبور بشه قطعات دیگه ای مثل mgu_kوmgu_h خودشو تعویض کنه

      • Amin44

        7

        2

        تا جایی که یادمه پارسال فقط دو تا ام جیو اچ و ام جیو کی رو میتونستن استفاده کنن
        پس برای مسابقات امسال سه تا میتونه کافی باشه!
        اگه مکزیک و برزیل ردبول و مکس با حداکثر امتیاز خارج نشن،ممکنه لوییس بتونه قهرمان بشه
        ولی یه حسی میگه مکزیک با یک دو ردبول همراه خواهد بود! و برزیل هم احتمالا یک سه!
        اما یه موضوع دیگه که برای مکس حیاتیه،همین عمر موتورشه!شاید با توان حداکثری نتونه شش مسابقه به علاوه دوتای قبلی رو پوشش بده!
        خصوصا آمریکا!

    • محمد امین

      9

      3

      من به عنوان فراری فن ، اول از همه که فراری رو مثل خ دا میپرستم 😅😅
      و بعد از فراری ، تیم های مورد علاقه ام رنو هست ، یکمی جلو تر که بریم ، مرسدس و ردبول رو به یک اندازه دوست دارم ، البته شکوه مرسدس بیشتره از ردبول ، اما ردبول یه حس خاص تری برام داره
      و از اینکه مکلارن و ولیامز هم در رقابت باشن لذت میبرم چونکه تیم های باسابقه ای هستن
      دوست دارم امسال ردبول قهرمان سازندگان بشه تا به حال و هوای سال های ۲۰۱۳ و ۱۲ و… برگرده فورمول یک و از این یکپارچگی در بیاد ، هرچند با بردن مرسدس هم مشکل ندارم و خوشحال میشم
      اما در مورد رانندگان … ، من هم مکس و هم لوییس رو راننده‌ ی خیلی پتانسیل بالا و سریعی میدونم ، و هردو لياقت قهرمانی رو دارن ، اما لوییس رو از این نظر برتر میدونم که ..
      اولا سنش بیشتره و نسبت به سنش پرفورمنس عالی داره و استقامت عالی داره
      نکته ی دوم کنترل‌ و درک شرايط مسابقه ای بهتری نسبت به مکس داره و این به تجربه ی بیشترش برميگرده ، برای مثال رقابت های چرخ به چرخ ایمن تر و سبقت هاش به موقع تر و درکل مطمئن تر رانندگی میکنه
      و نکته ی آخر این هست که دوست دارم وقتی که چارلز و جرج و ساینز و لندو .. ماشین رقابتی داشته باشن ، اون سال مکس در مقابل اونها سنجش بده و نشون بده که با ماشین برابر با اینها از همه بهت هست
      و یه چیزی رو به طور کلی میگم ، مهم نیست کی قهرمان شده … در واقع نتایج آخر فصل مهم نیست .. مهم همین تک تک لحظات مسابقات هست که ببینم چه اتفاقي میفته … قهرمانی فقط یه نتیجه ی ساده هست ، مهم آویزهای هست که شما در هر ماشینی و در هرتیمی از خودتون نشون میدید

    • Siamak

      12

      3

      پارسا جان .
      من مرسدس با همیلتون رو ترجیح میدم . اگه ازم بپرسی به چه دلیل ؟ میگم نمیدونم ، این فقط یک احساس درونیه . با مرسدس احساس تفاهم و تعامل بیشتری دارم !
      البته این نظر به اون معنا نیست که منکر توانائیهای ردبول و مکس باشم . مکس با ردبول یک پکیج کم نظیر و واقعا توانمنده .
      ویلیامز و مک لارن رو هم خیلی دوست دارم . شاید علتش این باشه که از 25 سال قبل که این رقابتها رو میبینم همیشه در صحنه مسابقات بودند و اونها رو جزء لاینفک فرمول یک میدونم که اگه هرکدومشون نباشند انگار یه چیزی تو فرمول یک کمه !!

    • مَمَّدو

      11

      2

      دور از جون شما:
      به مجنون گفت روزی عیب جویی
      که پیدا کن بِه از لیلی نکویی!
      دوست عزیز! اگه قرار نیست که اسب سرخ فراری اول از همه از خط پایان رد بشه، دیگه چه اهمیتی داره که نفر اول اسبِ مَش اکبر باشه یا مَش اصغر؟!

      • Mercedes amg

        6

        2

        جناب ممدو مرسدس بنز نه اسب مش اکبر نه مش اصغر …مرسدس بنز که هفت سال سلطه بی قید و شرط بر فرمول یک داره …که زمانی (حیاط خلوت فراری) بود و الان در سال هشتم و پیا پی در جدول سازندگان اون بالاست و دست نیافتنی …بله همین مرسدس بنز که خدمت شما عرض کردم پایه گذار صنعت خودرو و سازنده پشرفته ترین خودرو ها و همچنین سازنده بهترین موتور های احتراقی در جهان هست .حال اگر شما به این نام و به این عظمت و به این قدرت میگویید اسب مش اصغر …پس ما با همین ترازوی شما باید به فراری چه بگوییم ؟؟؟اسب مش اصغری که شما میفرمایید در واقع تعیین کننده و پایه گذار استاندار خودرو و صنعت در دنیاست …یکم هوشمندانه نگاه کنید .

      • مَمَّدو

        6

        0

        ای بابا!
        ما فراری فن ها دو دقیقه نمیتونیم باهم خلوت کنیم؟
        حالا اصلا کی گفته که اسب مش اصغر بدرد نمیخوره؟
        شاید مش اصغر اسبش رو از زورو خریده باشه 😂🤗🌷

    • 🏁Parsa16

      12

      3

      Max33vr46 و amin44 عزیز
      با اصل حرفتون موافقم
      ___________________________
      آقا سیامک؛کاملا درسته،شاید الان مخالف داشته باشم اما فکر میکنم جدا از رانندگان و اسم و رسم،هورنر و مارکو شخصیت قهرمانی امسال رو ندارن بر خلاف توتو و گاراژ مرسدس
      ___________________________
      محمد امین و الونسو فور اور عزیز؛با حرف های شما هم تک و توک موافقم مخصوصا راجب تنوع و فراری
      ___________________________
      ممدو جان بلاخره نمیشه بی تفاوت هم باقی موند 😅😉

      • Mercedes amg

        1

        1

        چهرت موقع پایان فصل امسال دیدنی خواهد بود …

    • Sebmm

      4

      8

      سوالت ی جورایی جالبه ولی من دنبال اون قسمتش نمیرم
      صراحتا میگم مکس نمیخوام کسی رکورد شومی رو بزنه
      اگه جای فیا بودم ی کاری حتما میکردم😁

      • مَمَّدو

        5

        0

        حالا صبر کن نوبت ما هم میرسه احمدرضا!
        آخرین باری که برای قهرمانی صبوری ورزیدیم مربوط میشه به سال ۱۹۹۹ که هفت هزار و هفتصد روز (۷۷۰۰) از آخرین قهرمانی تیم فراری میگذشت و مایکل شوماخر با استخوان ران شکسته ای که تازه خوب شده بود مسابقه رو برد و به همراه اِدی ارواین تیم فراری رو قهرمان جهان کردند …
        اون روز صدای ناقوس ها از کلیساهای مودنا به گوش رسید و گویا مسیح (ع) دوباره ظهور کرده بود …
        آره داداشم. ما نسلی هستیم که شانس دیدن چنین حماسه هایی رو داشتیم و صبرمون زیاده خخخخ

  4. محمد امین

    10

    2

    اخیرا ، چارلز لکلرک گفته که من در شش مسابقه ی آینده برای شش تا برد میجنگم ، جمله ی ملموسی هست ، و حرف های زیادی پشتش زده شده ، اما ب نظر میرسه که از وضعیت بهتر تیم میشه نتیجه گرفت این جمله رو
    و همچنین بینوتو گفته که در تمام مسابقات باقی مانده ، ما برای سکو گرفتن می‌جنگیم درکنار مرسدس و ردبول
    البته خوشون هم گفتن که این اپدیت موتور درسته قدم خوبی بوده اما قطعا هنوز با ردبول و مرسدس فاصله وجود داره ، ولی با کنترل‌ بهتر مسابقه و ستاپ کردن بهتر ماشین میتونن رقابتی بشن این آخر فصل

  5. AmirAli

    7

    4

    من باب آپدیت پاوریونیت فراری:
    دور head to head گسلی با چارلز رو نگاه میکردم، شتاب فراری در حد آلفاتاوری بود، تو تاپ اسپید چند صدم از دست داد ولی تو کفی که ماشین ها به ماکزیمم سرعت نمیرسن، قدرت پاوریونیت قابل قبول بود
    نمیدونم با این مقایسه میشه نتیجه گرفت که پاور فراری در جد آلفاتاوری هست یا نه، چون عامل های زیادی از جمله درگ خودرو و ستاپ دخیله
    در کل بد به نظر نمیرسید

    • محمد امین

      11

      2

      البته دانفورس الفاتاوری نسبت به فراری فکر می‌کنم کمتر بود ، چونکه بال عقب لاغر طریق داشت ، و فراری هم مثل ردبول یه ستاپ دانفورس بالا انتخواب کرده بود
      ولی ، به نظرم برای سنجش قدرت پاور فراری ، باید تا آمریکا صبر کرد ، چون اولا احتمالآ پیست خشک هست و دوما پیست قدرت محوری محسوب میشه و اینکه فراری هنوز داره روی ستاپ بهينه تر موتور کار می‌کنه و این افزایش قدرت توی هر گرند پری بیشتر میشه

  6. م.یوسفوند

    12

    1

    مرسدس در واقع از آپدیت های سیلور استون به بعد دیگه قاطعانه از ردبول سریعتر شد منتهی بخاطر برخورد ها و هوای بارونی بعضی پیست ها خیلی این اختلاف سرعت مشخص نشد تا سوچی و ترکیه که بعضا پیست خیس اجازه نمیداد تمام پتانسیل ابرخودروی مرسدس نمایان بشه که البته در نهایت فرصت شد اختلاف بین خودرو های دو تیم رو ببینیم،جالب اینکه اونقدر این اختلاف تو ترکیه زیاد بود که تو پیست مرطوب هم بوتاس خیلی راحت از مکس جدا میشد،در کل من به شخصه بعید میدونم تیم ردبول چیز جدیدی تو چنته داشته باشه و این تمام ظرفیت خودروشونه،واگه مرسدس هم تمام ظرفیتش اینه پس با اختلاف سریعتره

  7. ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

    6

    2

    هر وقت تو این سایت گفته شده بود دیگه کار تمومه و چشم به راه فصل بعدی میموندن ورق برگشته!
    یکیش قبل تعیین خط موناکو بود و یکی هم بعد مسابقه اتریش2،
    به هر حال همونطوری که کاربر مهران آله گفت اگه والتری این فرم خوبش رو حفظ کنه دست مرسدس توی استراتژی بازتر هست و کمتر حرکات ریسکی میتونن انجام بدن!
    از اونور هم سرجیو پرز گاهی اوقات بین راننده های مکلارن و فراری هم گیر میکنه.
    حالا اینجا فقط تیم ردبول هست که میتونه ماشین رو به اون سرعت لازم برسونه وگرنه کار ورشتپن با رانندگی کم اشتباه لوئیس سخت میشه.

  8. Ali🦁33

    10

    13

    مکس نگران سرعت ماشین هست نه عملکرد خودش، مرسدس فعلی نیاز به DRS هم نداره.
    فقط مهم هست مکس بقیه مسابقات هم با کمترین اشتباه رانندگی کنه تو این مورد امسال بهترین بود برامون این الویت اول هست هر جا برتر بوده امتیازات کامل گرفته و کارش به نحو فوق العاده انجام داده تا اینجا، فشاری که رو همیلتون هست روی مکس دیده نمیشه.
    واقعأ وقتی فکرش می کنم بی دلیل نبود اینقد ناراحت بودم رو امتیازات از دست رفته باکو، سیلورستون و مجارستان که حالا خاطر امنی خوبی بود براش.
    حتی مکزیک هم تا تمرینات نیاد نمیشه پیش بینی کرد که ردبول حرف اول میزنه به نظرم امسال یکی از بهترین فصل های تاریخ بوده از نظر هیجان برای بیننده.

    • Mehrab

      9

      2

      مکس با استعداد و دارای پشتوانه قوی هست . امسال اگه همیلتون برنده بشه سال بعد کار مکس واقعا سخت میشه چون همه تیم ها و به خصوص مرسدس در حال ارتقا اساسی روی ماشین سال بعد هستند و تا اونجایی که میدونم ردبول تمرکزش رو کامل گذاشته روی این فصل پس احتمال داره سال بعد ضعیف تر از امسال باشند و در ثانی با شکست مکس قاعدتا توی رقابت سازندگان هم شکست میخورند که اسیب رو مضاعف میکنه . واقعا فصل جذابی شده . هیجان داره توی رگ هامون میرقصه اصلا . به شخصه به عنوان طرفدار مرسدس و به تبع همیلتون دوست ندارم رقابت به مسابقات اخر کشیده بشه ولی به عنوان طرفدار میخوام تا لحظه اخر در تلاش باشند و این دوگانگی واقعا زیباست

    • Hami

      12

      4

      اتفاقا ناندو از ترس مانش گفته ترجیح میدم با مد مکس رقابت نکنم . چون میدونه مدمکس به قیمت کشتن رقیب اجازه برد را نخواهد داد

    • محمد امین

      7

      2

      دقیقا ، الونسو سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ با ماشین خیلی ضعیف تر داشت با سب سر قهرمانی جهان می‌جنگید ، و حقش هم بود قهرمان بشه
      سب اونزمان مثل مکس الان بود یه جورایی، به نظرم خودم الوتسو بهترین راننده ای بوده که از سال ۲۰۰۰ تا به حال فرمول یک به خودش دیده
      بهتر از سب و همیلتون و شوماخر

  9. مَمَّدو

    6

    4

    جناب مهران آله؛
    میشه درباره این جمله توضیح بدین:
    مثل همه شماره 2 های اخیر ردبول به علل مشخص برای همه
    چون برای من یکی که اصلا مشخص نیست که چرا راننده دوم های ردبول اینجوری عمل میکردن و هنوز برام سواله.

    • Hami

      9

      4

      درود . ممدو جان از شما بعیده برادر این حرفها را زدن . ردبول همه هم و غم و توانش را گذاشته که به هر قیمتی مکس اول بشه و رانندگان دوم ردبول عملا قاق هم حساب نمیشوند مگر اینکه خلافش ثابت شود

      • مَمَّدو

        9

        1

        درود Hami جان،
        بالاتر هم عرض کردم که یقین دارم اختلاف فنی بین گسلی و آلبون با مکس، در اون حدی نبود که اتفاق افتاد و باعث اخراجشون شد. سوال من در مورد شرایطی هست که از لحاظ ذهنی براشون به وجود آورده بودن و باعث شده بود که حتی در حد خودشون هم ظاهر نشن. این نکته برام مبهمه. یعنی باهاشون چه رفتاری میشده؟

    • SUPER FAST 16

      11

      1

      ممدو جان با اجازه من نظرمو میگم،وقتی چکو رو از داخل رده امتیازی آوردن بیرون که فقط بتونه سریعترین دور رو بزنه که در دست همیلتون بود و اونو از گرفتن اون تک امتیاز منع کردن،میشه راحت حدس زد که قهرمانی تیمی براشون به قهرمانی رانندگان ارجحيت نداره.راننده دوم چطوری میتونه روحیه خودش رو حفظ کنه تو این شرایط حتی اگه بتونه سرعت مناسب و نزدیک به مکس نشون بده،همه به مرسدس و ولتری ایتز جیمز گیر میدن و تیکه میندازن،ولی حسم میگه ردبول میتونه روی مرسدس رو سفید کنه تو اینگونه موارد،اگه بازم راننده هاش بهم نزدیک بشن.
      فقط به دنبال قهرمان کردن مکس هستن که امسال شانس زیادی دارن و نمیخوان از دستش بدن،کم چیزی هم نیست ،تا تاریخ هست یاد همه میمونه، کسی میشه که به قهرمانی های مرسدس تو بخش رانندگان پایان داد،تو فرمانروایی مرسدس تو دوران هایبرید.

      • مَمَّدو

        7

        1

        ممنونم دوست من.
        تَه دلم به خودم همین جوابها رو میدم. اما نمیتونم قانع بشم. چون خیییلی عجیبه که یه تیمی به رانندش بیش از خودش اهمیت بده. درسته که مکس کم نظیره اما اگه قراره به خاطر پارامترهای تیم، با اونا کات کنه، گمون نمیکنم دست مارکو برای انتخاب راننده جایگزین چندان بسته باشه.

  10. yaghub

    13

    5

    کاربرalonsoforever
    در مورد فتل گفتی که توی ردبول پادشاهی می‌کرد! در جواب این حرفت بهتره بگم کسی فتل را مجبور نکرده بود بیاد فراری بهش پیشنهاد همکاری دادن و اونم قبول کرد. اگر ردبول میموند همین سکوها را هم نداشت چون فراری از ردبول همیشه بالاتر بود.
    در مورد اینکه گفتی ماشین خوب ندادن بهش! لیست مسابقاتی که fastboy گذاشته را نگاه کن و یک جستجویی بکن و در مورد اون لیست نظرت را بگو.
    فراری آینده و جوانیش را خراب کرد! اگر فراری بد بود میتونست قرار داد تمدید نکنه، اگر فراری نبود کجا میرفت؟ مرسدس؟ مرسدس که پیشنهادی نداده بود بهش، اگر از فراری هم جدا میشد باید به یک تیم ضعیفتر از فراری میرفت.
    در مورد آلونسو که در مورد مکس صحبت هایی کرده، فکر می‌کنم در مورد راسل هم این حرفها را پارسال گفت که بعد از اون پشت سیفتی کار اسپین شد.
    آخرین نکته هم در مورد فتل اینه که با ماشین دامیننت ردبول نتونست با اختلاف قهرمان بشه توی رقابت‌ با آلونسو و تا مسابقه آخر در تقلا بود.

    • Sebmm

      7

      4

      چرا انقد فتل رو بد نشون میدید یعنی فقط فتل بد بود
      در مورد تیم استراتژی و اینا چی…
      ی راننده اگه چهار بار قهرمان بشه میره تیم ضعیفتر؟
      مثلا همین همیلتون سال بعد بخواد بره از مرسدس… مکلارن و ردبول و یا فراری خاهانش نیستن؟
      یا مکس؟
      چ نظریه میدید
      اصلا بودن فرناندو تو الپین تو چهل سالگی حرفتو کاملا نقض میکنه

    • Mekaeel

      11

      1

      آقا یعقوب حرف هاتون اصلا جالب نیست
      شما داری دوران موفق فتل توی ردبول و حتی نسبتا موفق توی فراری رو زیر سوال میبری!
      اگه فتل به اندازه ای که شما میگید بد بود چرا فراری سراغش رفت؟!
      اگه فتل بد بود چرا ردبول ماشین به قول شما دامینتش رو در اختیارش گذاشت؟!
      اگه ماشین ردبول تواناییش بیشتر بود و فتل توان بیرون کشیدن قدرتش رو نداشت مطمئن باش ردبول عوضش میکرد

      کلا به دور از طرفدار هر راننده ای بودن جو سایت خیلی عجیبه
      هر کس موفقیت راننده خودش رو به خاطر نبوغش میدونه ولی راننده رقیب رو به خاطر ماشین

      در مورد فراری و فتل هم به نظرم دوران تلخ و شیرینی بود
      هر دو اشتباهات زیادی داشتن که شاید اگه نبود حداقل یه قهرمانی باهم داشتن ولی نشد
      اینکه این دو موفقیت بزرگی نتونستن لمیشه که افتل در اون دوران انتخاب بهتری از ففرارینداشت و این آرزوش بود که توی ماشین قرمز بشینه همونطور که فراری با آغوش باز سراغ فتل رفت به آرزوی داشتن یه شوماخر دیگه، ولی هر چی که بود تموم شد عملکرد ۲۰۲۰ فتل اصلا قابل دفاع نیست همونطور که نمیشه ماشین فراری رو در ۲۰۱۷ و ۱۸ در حد قهرمانی دید و از سب انتظار معجزه با اون ماشین رو داشت

      • Mekaeel

        7

        1

        ببخشید یه مقدارش قاطی شده که دوباره نوشتم

        اینکه این دو موفقیت بزرگی نتونستن به دست بیارن دلیل نمیشه که طرفدار هاشون همدیگه رو بکوبن
        فتل در اون دوران انتخاب بهتری از فراری نداشت و این آرزوش بود که توی ماشین قرمز بشینه همونطور که فراری با آغوش باز سراغ فتل رفت به آرزوی داشتن یه شوماخر دیگه، ولی هر چی که بود تموم شد عملکرد ۲۰۲۰ فتل اصلا قابل دفاع نیست همونطور که نمیشه ماشین فراری رو در ۲۰۱۷ و ۱۸ در حد قهرمانی دید و از سب انتظار معجزه با اون ماشین رو داشت

      • SUPER FAST 16

        9

        0

        اقا میکاییل با اختلاف منطقی ترین فن فتل هستین که اینجا تا حالا من دیدم،پاینده باشین هرجا که هستین دوستمون که الان حضور ذهن ندارم اسم کاربریشون چی بود،بعد برخوردش با لنس هم به بینوتو و فراری و شارل فحاشی میکنه انگار فتل تو فراری تکل از پشت خورده و مصدوم شده و از کار افتاده شده،گسلی از شارل رد میشه همچین دوست نواسن اومده میگه خوب شد حقش بود دلم خنک شد،یا فتل به شارل درس رانندگی داد تو آذربایجان،اگه با هرسبقت و اتفاق ناخوشایندی که برای فتل بیفته،فن های فراری و راننده هاش همچنین ادبیاتی درمورد فتل بکار ببرن به نظر شما چه جوی راه میفته؟؟
        بنظرم اگه بتونیم نظرات تند و خیلی شخصی و تعصبیمون رو اینجا به اشتراک نزاریم این بحث های بیهوده به وجود نمیاد.

    • alireza_h

      10

      2

      فراری ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با آلونسو می‌تونست قهرمان بشه…

      متاسفانه واقعیت بالا کمتر بهش بها داده شده! عده‌‌ای برای توجیه اشتباه فراری با از دست دادن آلونسو و تعویضش با فتل، مدام «پتروف» «پتروف» کردن؛ عده دیگه هم کلا پشت ادعای غیر قابل دسترس بودن جایگاه مرسدس در ده سال اخیر، نخواستن به این واقعیت بها بدن که اگر ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آلونسو راننده اول فراری بود، اون‌ها قهرمان می‌شدن…

      • mahdi arabi

        8

        0

        2018 میشه گفت میتونست ولی 2017 واقعا نمیتونست
        مثلا آلونسو راننده یک فراری بود تو ژاپن اون شمع سیلندر خراب نمیشد یا توربو ماشین تو تعیین خط مالزی از کار نمیوفتاد ؟؟ تازه جو هم متشنج تر میشد با مصاحبه های بعدی آلونسو راجب ماشین و موتور

        ماشین 2017 تو مستقیمی سرعت زیادی نداشت و تو تمام دوئل ها راننده های فراری دست پایین تر نسبت به راننده های مرسدس داشتن
        مرسدس هر موقع دلش میخواست از بوتاس استفاده میکرد تا مسابقه سب رو خراب کنه و به خاطر برتریشون تو مستقیمی واقعا راننده های فراری رو اذیت میکردن
        چندتا مسابقه رو هم سب به خاطر ضعف فراری تو مستقیمی با اختلاف زیر 1.5 ثانیه اون فصل از دست داد
        مثل سوچی و ردبول رینگ و اسپا که ماشین سریعتر بود ولی نمیتونست سبقت بگیره

        ولی ماشین 2018 واقعا ماشین بالانسی بود
        هم تو مستقیمی سریع بود به واسطه موتور خوب اون فصل فراری و هم گریپ مکانیکی خوبی داشت ولی خب متاسفانه چندتا اشتباه از سب و البته فراری باعث از دست رفتن اون فصل شد

  11. م.یوسفوند

    7

    1

    براساس اظهارات اخیر هورنر از ردبول و اندرو شولین از مرسدس تحلیلم از وضعیت خودروهای مرسدس و ردبول اینه که،از سیلوراستون به اینورقطعا مرسدس اونقدر تو مستقیمی از ردبول سریعتر شده که ردبول تو اکثر پیست ها حتی اگه میتونست تو پیچ ها گریپ بیشتری ایجاد کنه دیگه مجبوره بخاطر جبران کمبود سرعت در مستقیمی ها بخشی از گریپ خودرو رو فدا کنه هرچند بازم از مرسدس در مستقیمی کندتره و از اونور دیگه تو پیچ ها برتری نسبت به مرسدس نداره و این موضوع باعث برتری چند دهم ثانیه ایی مرسدسه، البته من دقیقا نتونستم متوجه بشم که این سرعت مرسدس بخاطر طراحی باله عقبه یا قدرت پاور یونیت، ولی ردبول مجبور شده طراحی باله عقب رو واسه درگ کمتر تغییر بده، در کل خیلی کنجکاوم ببینم ادرین نیوی میتونه فکری به حال این موضوع بکنه یا ردبول قافیه رو به مرسدس میبازه

    • مَمَّدو

      10

      0

      برتری مرسدس از ناحیه پاوریونیتشون هست (قبلا تو یک کامنت مفصل عرض کردم). اینکه با آیرودینامیک بتونن ضعف موتور رو جبران کنن، به دو شاخصه بستگی شدید داره:
      ۱-مرسدس برای آیرودینامیکش آپ دیت نده
      ۲-پیستهای باقی مونده از نوعی باشن که آیرودینامیک توشون بیشتر از قدرت موتور نقش داشته باشه.

      • Mahdi.drs

        5

        0

        مرسدس هم به پاور یونیت حال داد و یه نکته دیگه اینه که پیرییل تو تعطیلات قبل سیلور استون اومدن لاستیک ها به یکم سخت تر کرد و دیواره لاستیک ها هم تغییراتی توش داد که به استقامت لاستیک رو بهتر کردن این دستکاری لاستیک به نظر میرسه به مرسدس توی پیچ یکم کمک کرده و به خوبی ردبول شدن توی پیچ و برتری شوند رو گرفته
        این قضیه لاستیک ها رو اگه آدرس منبع شو خواستی بگو لینک شو بذارم

      • مَمَّدو

        5

        0

        مرسی mahdi.drs
        قضیه تایرها یادم نبود. ممنون که یاد آوری کردید.

  12. mahyar

    8

    1

    آمریکا 2019 فراری ها پول زدن ؟ یادم نمیاد .
    ولی فکر کنم اونجا ردبول با توجه به تریکه باید استراتژی مناسبی بچینه تا ماکزیموم امتیازو بگیره .
    توقع نداشتم که توی ترکیه ردبول عقبتر باشه .
    البته که توی پیست هایی مثل زندورت ردبول همون برتری رو داره که مرسدس توی پیست هایی شبیه سوچی داره .
    بالای جدول برای چندمین بار عوض شد ؟ 6 ؟ 7 ؟ به این میگن جذابیت .

  13. Mahdi.drs

    5

    2

    امسال اوضاع جالب شده….. پیست آمریکا ورشتاپن دو سال قبل اگه اشتباه نکنم سکو داشت .. همیتونم برد داشته آمریکا….. بعدش برزیل و مکزیک هست که اگه بر اساس گذشته حدس بزنیم رد بول ببره احتمالا… بعدش میرسیم به قطر … پیست برای موتو جی پی طراحی شده در اصل.. تا الان فرمول یک نرفته اون دور و برا ولی یه مستقیمی تقریبا کننده داره و بیشتر پیچ هاش سرعت بالا یا متوسط با دنده 4تا6 هستن که فک کنم ردبول بهش خوش بگذره البته مرسدس هم سریعه تو پیچ های سرعتی… ولی پیشبینی خیلی سختیه تا مسابقه رو نبینیم نمیشه با اطمینان گفت چجوری پیستی هست چون در مورد گریپ و بافت آسفالتش چیزی نمی‌دونیم…. بعدش عربستان میاد که اونم لامصب جدیده … قراره سریعترین پیست فرمول یک باشه و تقریبا تمام پیچ ها سرعت بالا هستن…. حدسم با برتری مرسدس هست….. بعد میرسیم به ابوظبی….تا الان پیست قوی مرسدس بوده ولی سال قبل دیدیم ورشتاپن پول گرفت و برد… ولی اگه فقط همین بود حدسم با مرسدس بود برای برد….. ولی هیت مدیره یاس مارینا با کمک فیا و تیم ها برای بهبود پیست برای قابلیت سبقت گیری پیست رو انگولک کردن در واقع اومدن 3 پیچ نرسیده به اولین منطقه drs رو تبدیل به یک پیچ هیرپین کردن که ایده خیلی باحالیه برای کمک به افزایش احتمال سبقت گیری در ادامه پیست تا انتهای منطقه دوم drs بنی پیچ 11 چیزی رو تغییر ندادن و اینجا اوضاع جالب میشه پیچ 11تا14 همه رو شخم زدن و جاش یه پیچ نیم دایره مانند تقریبا مثل پیچ 8 استانبول گذاشتن البته این یکی مثه استانبول 4 ابپکس نداره ولی گفتن. Banking یا همون شیب داره توی مایه های زندوارت میشه گفت ولی پیچ بزرگیه احتمال خیلی زیاد با دنده5 یا6 رد کنم راننده ها. .. در ادامه داخل سکتور سوم پیست حرکت خاصی نزدن فقط یکم پیچ هارو ورودی شو ملایم تر کردن که باعث میشه احتمالا داخل این چنتا پیچ هم یک ثانیه سریعتر باشن ماشینا …. در کل پیست از یک پیست حوصله سربر به پیست ملایم تری تبدیل شده… یه حسی بهم میگه این تغییر ها به مکس بیشتر کمک می‌کنن…
    چیز جالبی که هست اگه مکس برزیل و مکزیک و دبی رو ببره و هملیتون دوم بشه و همیلتون هم قطر و جده و آستین تگزاس رو ببره و مکس دوم بشه و درضمن همیلتون هم همه فست لپ ها رو بگیره آخر فصل برابر میشن ..337.5

  14. Ferrari_leclerc

    9

    1

    نظرم فقط مربوط به دوران هیبرید هست
    نگرانی مکس بی دلیل نیست.مرسدس دوران هیبرید معمولا نیم فصل دوم امتیازات بیشتری گرفته و این نشون میده مجموعه مرسدس کارشون بهتر از بقیه تیمها بلدن چه در توسعه ماشین که آپدیتهاشونم خیلی تاثیر گذاره،چه در مدیریت بین دو راننده البته غیر از ۲۰۱۶ که اوضاع از دست مدیریت مرسدس خارج بود ولی همون سال هم به هر حال راننده هاشون قهرمان و نایب قهرمان شدن توی سازندگان هم که اول.
    دلایل ایجاد رقابت با ردبول در امسال هم همه می‌دونن فیا با وضع بعضی قوانین مرسدس رو تضعیف کرد و البته موتور رقابتی که هوندا به ردبول داد واقعا تاثیرگذار بوده و نمیشه پیشرفت پاوریونیت ماشین ردبول رو در نزدیک بودن رقابت،کنار گذاشت.
    کلا مجموعه مرسدس از مدیریت و ماشین و راننده و مهندسان بنظرم همشون سطح بالاتری نسبت به بقیه تیمها از جمله ردبول دارن
    هرچند ذات فرمول یک غیر قابل پیش بینی هست ولی احتمال قهرمانی لوییس و مرسدس به دلایلی که گفتم بیشتر از مکس و ردبول هست.

    • (Mahdi (CL16

      6

      1

      مهم ترین علت برد مرسدس پیشرفت ها اپدیت های نیم فصل دومه
      جزو معدود تیماییه که نیم فصل دوم پیشرفتش نجومیه
      البته امسال بدتر نشدن چندان بهتر نشدن

  15. Ferrari_leclerc

    10

    2

    یه موضوع جالب اینه که الان ردبول داره با دو تیم و چهار راننده با مرسدس رقابت می‌کنه.
    مثلاً ردبول به گسلی مستقیم دستور میده توی ریس و یادمون هست از دبل تویی که توی تعیین خط گسلی و پرز به مکس دادن.حالا ببینید قبل از مسابقه چطور راننده های تا‌ئوری توجیه میشن در کمک به ردبول خصوصا به مکس.
    توی ترکیه سخت ترین سبقتهای لوییس اول ۷دور پشت سونودا موندن بود و دوم پرز که نداشت لوییس ازش رد بشه.
    کلا لوییس می‌دونه که پرز یا سونودا و گسلی وقتی میخواد ازشون سبقت بگیره اگه بتونن به بدترین شکل دفاعش میکنن و طبق دستور تیم ردبول حتما اگه بشه لوییس رو دی ان آف میکنن برا همین لوییس گاهی پشتشون صبر می‌کنه تا موقعی که خطر برخورد با این راننده ها کمه،مثلا در مستقیمیها با توجه به قدرت ماشینش ازشون راحت رد میشه.
    لوییس هم از کمکهای بوتاس زیاد استفاده کرده ولی خب بوتاس همتیمیش هست ولی سونودا و گسلی هم تیمی مکس نیستن.

    • @sebvr

      8

      2

      سلام
      راستش باهاتون موافقم و میخوام یه مثال دیگه از کمک های الفاتوری برای ردبول براتون بزنم گفتم شاید جالب باشه
      سال ۲۰۱۹ که قوانین مربوط به بال جلوی ماشین ها موزد تغییر قرار گرفت تیم ها در تست بارسلونا همیشه دنبال این بودن که بهترین شکل بال جلو رو با پیروی درست از فلسفه ی ایرودینامیکی و زاویه ی ریک ماشین رو بسازن و این روش هر چقدر به قدرت مهندسی و مدیریتی تیم بستگی داشت بخش خیلی زیادی از اون برمیگشت به حدس و ازمایش بال های مختلف توی تست ها که اینها با داشتن دو تیم و ۴ راننده راحت تر بود
      ردبول از فلسفه ی فراری اگه اشتباه نکنم استفاده کرد و الفاتوری از فلسفه ی مرسدس یا برعکس
      که این باعث شد ردبول بتونه حداقل در این قسمت دو برابر دیتا و کارایی بیشتر داشته و این فقط یک مثال از این مزیت بزرگ برای ردبوله ! خواهیم دید اخر این درامایی جذاب چی میشه …درامایی که قطعا بعد مشخص شدن برندش هم ادامه خواهد داشت….

      • (Mahdi (CL16

        6

        1

        ۲۰۱۹ رو بیخیال اگه همیلتون پشت سونودا و گسلی و پرز گیر نمیکرد و معطلش نمیکردن با اون ریتمش دوم میشد

  16. Sebmm

    5

    3

    فراری در مورد رادیوی توتو ب راسل تو ماشین ویلیامز رو یادته…….. محتوا این بود “ما داریم برای برد رقابت میکنیم”

    نظرت رو در این مورد هم دوس دارم بگی

  17. Just44

    6

    3

    دوستان خیلی منتظر گرندپری امریکام از نظر من هر کی توی امریکا ( بین مکس و سر لوئیس) دست بالاتر رو داشته باشه قهرمانه این ساله بدون شک

دیدگاه خود را بیان کنید