فرمول یک ایران – والتری بوتاس از تیم مرسدس مانند تمرین اول، سریع ترین زمان روز جمعه فرمول یک ایمولا را ثبت کرد و لوئیس همیلتون به همراه پیر گسلی در رده های بعدی قرار گرفتند.

مکس ورشتپن، راننده ردبول پس از گذشت فقط ده دقیقه از تمرین دوم، در خروجی پیت لین متوقف شد و ردبول اعلام کرد که مشکل احتمالا از درایو شفت بوده است.

چارلز لکلرک از فراری نیز در لحظات پایانی تمرین به دیوار پیست برخورد کرد تا روز جمعه را با پرچم قرمز به پایان برسانیم.

جدول تمرین دوم فرمول یک ایمولا 2021

ردهرانندهتیم زمان
1والتری بوتاسمرسدس1:15.551
2لوئیس همیلتونمرسدس+0.010
3پیر گسلیآلفاتائوری+0.078
4کارلوس ساینزفراری+0.283
5چارلز لکلرکفراری+0.820
6سرجیو پرزردبول+0.860
7یوکی سونوداآلفاتائوری+0.868
8لندو نوریسمک‌لارن+0.934
9آنتونیو جیوویناتزیآلفارومئو+0.962
10لنس استرولاستون مارتین+1.186
11استبان اکونآلپین+1.266
12نیکولاس لطیفیویلیامز+1.272
13فرناندو آلونسوآلپین+1.284
14مکس ورشتپنردبول+1.448
15سباستین فتلاستون مارتین+1.541
16جورج راسلویلیامز+1.628
17کیمی رایکوننآلفارومئو+1.722
18دنیل ریکاردومک‌لارن+1.730
19میک شوماخرهاس+1.799
20نیکیتا مازپینهاس+2.306

109 دیدگاه

  1. mahdi.doroudi

    10

    2

    وتل وتل وتل🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    • سامان

      14

      28

      باز هم تاکید میکنم وتل دیگه تموم شد,زنگ تفریحی بیش نیست,آلونسو هم همچنین,حالا باز میان یه عده دیسلایک میکنن,یه چیز دیگه هم بگم مثه همیشه,چیکو عمرا بتونه به زیر نیم ثانیه مکس برسه,پس فرقش با آلبون چیه؟؟

      • Mehriar Salehi

        32

        0

        فرق چکو با آلبون مطمئنا تو اینه که آلبون یکسال و نیم تلاش کرد و نرسید زیر ۶ دهم مکس، پرز یک ریس داشته با یک روز و نیم تست + یه خروار تجربه برای تحمل فشار مدیا و تیم و پیدا کردن راه حل.

        اما فرض که نرسه به زیر نیم ثانیه مکس.فرض که عینا آخر فصل نتایجش با الکس و گسلی یکی باشه.شما مدیر ردبول، بعد از یکسال و نیم اون وضعیت، نیاز به تغییر و دادن شانس به یک نفر دیگه رو نمیدیدی؟ فرق چکو و الکس که همین الانشم کمی واضحه هرچند امیدوارکننده نبوده زیاد اما واضح تر از اون، فرق بین طرز فکر شما با مدیر تیمی هست که در تلاشه برای قهرمانی.

      • n3x0

        15

        5

        کاملا صحیحه وتل همون دو سال پیش که به شارل باخت تموم شد بقیش بهانه اس من که چیزی ندیدم تو این دو ساله پارسال فراری افتضاح بود ولی تو همون گاری هم لکرک بعضی وقتا کارای عجیب غریب میکرد و تماما از سب بالاتر تموم میکرد با تمام احترام به سب و طرفداراش باید بگم که هم مهارتش افت کرده هم جاه طلبی و انگیزه لازم و نداره و البته طبیعیه سنش بالاتر رفته

      • n3x0

        15

        0

        در ضمن نقطه قوت چکو ریس پیس خوبشه من به شخصه اون و ترجیح میدم به آلبون همون مسابقه بحرین اگه آلبون بود عمرا زیر 8 تموم میکرد

      • Senna

        22

        9

        اوکی هر چقدر راجع به سب و ناندو خواستی اظهار فضل کردی ولی این رو بدون اگه ناندو و سب تو رده 19 و 20 باشن و سر رده 19 با هم رقابت کنن باز هم خیلی از طرفدارا از رقابتشون لذت میبرن

        اول برو 2010 و 2012 رو یه نگاه بنداز بعدش باز بیا زیر هر کامنت بنویس اینا دیگه راننده نیستن
        هر کی دو روزه نشسته پای اف وان شروع میکنه نظرات تخصصی دادن!!

      • Engineer

        15

        1

        من نمیدونم که شما چطوری تحلیل کردید که چکو رو با آلبون مقایسه کردید.
        تفاوتشون رو اخر فصل متوجه میشید
        فرقشون توی راننده ی مسابقه ای خوبی بودن هست وگرنه شاید سرعتشون یکی باشه با البون و هر دو به نیم ثانیه ای مکس هم نرسن.

        یک مثالش اینه که البون توی ۱۷ مسابقه ی فصل پیش تقریبا اکثر مسابقات رو ۴ و ۵ و ۶ ام استارت زد ولی ۸ و ۹ و ۱۰ تموم کرد با ماشین ۲ گرید که همتیمیش توی ۹۰ درصد مسابقات با همون سکو کسب میکرد.

        ولی چکو توی ۱ تک مسابقه با اون استارتش که دیدید چی شد ۵ ام شد.
        تازه توی ۱ مسابقه
        اگر البون همین ماشین این فصل پرز رو با موقعیت مشابه پرز توی صخیر داشت مطمنا یا dnf میشد یا ۱۰ ام به پایین

      • Farzad🏁

        19

        11

        حاجی سباستین فتل و فرناندو آلونسو جز اسطوره های فرمول یک هستن و احترامشون واجبه .
        شما فک کن یکی از این دو بزرگوار بشینه پشت ماشین بوتاس فکر میکنی چه اتفاقی میفته ؟

      • Mmd9024

        16

        4

        من نمیخوام بگم وتل تموم شده ست و از این دست حرفا ولی قطعا وتل سابق نیست و این درستی تصمیم فراری رو نشون میده و اینکه تیمهای بزرگ بدون نشونه و فکت کسی رو کنار نمیزارن آمار و اعداد هیچوقت دروغ نمیگن قطعا از سرعت وتل کم شده و خب این میتونه دلایل خودشو داشته باشه از بالا رفتن سن گرفته تا نبود انگیزه تا سرخوردگی از اینکه نتونست با فراری به مقام قهرمانی برسه و ….

      • Mahmood.ghaedi

        10

        12

        فرزاد
        هیچ فرقی نمیکنه مثل بوتاس از لوییس شکست میخورن

      • آرشا

        5

        4

        نه چک زدیم نه چونه*سیلورآررو برگشت به خونه😅
        خب دیگه باعملکرد امروز مرسدس معلوم شد دیگه تاحد زیادی مشکلاتشون رو حل کردن تازه ریس پیس مرسدس همیشه از عملکرد تکدورهاش بهتر بوده.از اون …ون غرردادن های تستهای بحرین هم دیگه خبری نیست😂

      • Farzad🏁

        5

        11

        محمد
        شاید شکست بخورن که خیلی بعیده ولی نه به فضاحت بوتاس

      • Engineer

        13

        10

        Mmd9024
        کی گفته امار و ارقام دروغ نمیگن
        اتفاقا خیلی جاها آمار اشتباهه.
        کسی منکر رانندگی خوبه همیلتون نیست
        شماها که میگید فتل تموم شدس و امار به ما اشتباه میگن.

        همین امار میگه همیلتون 14 فصل و 1 مسابقه داده.
        از کل 96 تا پیروزی
        توی 7 فصل یعنی تا پایان فصل 2013 تعداد برد هاش 22 تا بوده.
        توی 10 فصل یعنی تا پایان فصل 2016 تعداد بردهاش به 53 تا رسید.
        یعنی 31 برد در 3 فصل و 9 برد بیشتر از 7 فصل قبل.

        حالا همیلتون توی 10 فصل 53 تا پیروزی اورده.
        و توی 4 فصل از 2017 تا 2020 هم 43 تا پیروزی.

        یعنی توی 4 فصل فقط 10 پیروزی کمتر اورده نسبت به 10 فصل.

        خوب این یعنی چی؟
        اگه این برتری ماشین رو نشون نمیده پس چیه؟
        چرا همیلتون 2013 که توی مرسدس بود فقط 1 پیروزی گرفت.
        ولی 2014 تونست 11 تا پیروزی بگیره.

        در عرض 1 سال همیلتون به شوماخر زمان تبدیل شد به نظر همین شماهایی که حتما مثلش رو میگید که فتل 1 شبه شده لطیفی.
        همیلتون همون همیلتون بود با 1 قهرمانی جهان.
        1 فصل بعد 10 برد بیشتر اورد نسبت به فصل قبل.

        آیا اسم این پیشرفت اتوموبیل و تیم نیست.
        هرکدوم هر نظری دارید داشته باشید من فقط نظر خودم رو میگم همیلتون راننده ی خوبیه و میدونم که از خیلی ها بهتره ولی همیلتون رو مرسدس همیلتون کرد.

        وگرنه خودش استحقاق 96 تا برد و 7 قهرمانی تا حالا رو نداشت.
        فتل هم استحقاق چنین چیزی رو نداره.
        این امار بسیار بالاست و فقط برای نابغه هایی مثل شوماخر و سنا قابل فهمه.
        با اینکه فتل و همیلتون 2 اسطوره هستند بی شک و استعداد خوبی هم دارند ولی قابل قیاس با اونها نیستن.

        همین همیلتون سال 2012 با 4 پیروزی 4 ام شد.
        در صورتی که امسال مکس با 2 تا پیروزی 3 ام شد.
        این یعنی چی؟یعنی همه ی بردهارو مرسدس ها درو کردند که راننده 3 ام 2 برد داره فقط.
        تفاوت اتوموبیل و تاثیرش رو براتون توضیح دادم اونیکه منطقی باشه متوجهست.
        یا سال 2009 که همیلتون با 2 برد 5 ام شد و حالا مکس با 2 برد 3 ام.
        خوب یعنی اون سالها رقابتی بود و همه ی بردهارو یک تیم درو نمیکرد.

        پس دیدی امار بعضی وقتها دروغ میگه.
        همیلتون
        توی 7 فصل 22 برد.
        توی 10 فصل 53 برد.
        توی 14 فصل 96 برد.
        آیا این تصاعد برای هر راننده ای نجومی نیست؟
        پس این امار به ما دروغ میگه و واقعیت رو نمیگه.
        امار میگه همیلتون 96 تا برد داره ولی ما که متوجه میشیم رانندگیش در حد 50 برد بوده.
        و حدود نیمی از برد هاش رو اتوموبیل باعث بوده.

      • ایرن

        12

        4

        یه چیز خیلی جالب درباره وتل.
        فصل قبل من توی اینستاگرام فرمول یک دقت کردم. خبرهایی که درباره فتل بود به مراتب لایک های بیشتری نسبت به تمام راننده ها از جمله همیلتون و ورشتپن میخورد. گاهی حتی تا دوبرابر. توی اینستای فراری هم همین اتفاق میفتاد.
        درشرایطی که فتل اصلا یک فرد رسانه ای نیست. مثل خیلی از راننده ها و افراد اصلی فرمول یک دنبال مطرح بودن در رسانه ها و فضای مجازی و … نیست.

        فرضا حرف شما درست که فتل دیگه راننده نیست.
        مهم اینه که محبوبیتش از همه گرید بیشتره. حتی اگه این فصل جزو ده راننده برتر نباشه.

      • Mmd9024

        8

        0

        Engineer عزیز اولا کسی نگفت وتل تموم شده ست تقریبا 90 درصد دوستان این نظرو دارن که ایشون مثل سابق سریع نیست حالا به هر دلیلی و اما درباره مقایسه ای که با همیلتون کردی فوق العاده مقایسه اشتباهیه ما چیکار به مرسدس و همیلتون داریم من گفتم قطعا فراری بر اساس آمار و داده های تیم به این نتیجه رسیده که فتل دیگه مثل سابق سریع نیست اینو که از نتایج فصل 2019 و 2020 میشه فهمید. من خودم یکی از طرفدارهای وتلم زمانی که توی ترکیه سکو گرفت اینقدر خوشحال شدم که حد نداشت اما واقعیت هارو هم میبینم. مهریار عزیز حرف درستی زد با بالا رفتن سن و اومدن راننده های با استعداد و جوان کم کم دوره فتلها و همیلتونها هم تموم میشه همینجور که برای شوماخر بود با اومدن آلونسو و اینکه شما نمیخوای واقعیتارو قبول کنی

      • Engineer

        5

        4

        Mmd9024
        من واقعیت هارو قبول میکنم
        حرفت رو هم قبول دارم
        منم جز 1 نفر از اون 90% هستم که میگی قبول دارن فتل افت کرده
        منم به مرسدس و پیشرفتش کاری نداشتم
        فقط میخوام بگم امار همه چیز رو ثابت نمیکنه خیلی چیز ها موثره
        امار میگه فتل کند شده قبول.
        درست هم میگه
        فتل پیر شده باز هم درسته
        ولی امار میگه همین همیلتون که 2013 فقط 1 برد گرفت توی 2014 که 1 سال هم پیرتر شده بود 11 برد توی همون مرسدس گرفت.

        اینجا آمار غلطه دیگه
        اینجا داره میگه تاثیر اتوموبیل رو
        همیلتون 14 فصل مسابقه داده

        7 فصل اول 22 برد
        7 فصل دوم 73 برد

        با این که راننده همونه

        منطقیه؟
        آمار همیشه درسته؟
        من فقط در جواب همون یک کلمه ای که گفتی آمار هیچوقت اشتباه نمیگه پاسخ دادم وگرنه خودم همه ی حرفات رو قبول دارم.

        بعدشم همین الانم اتومبیل همیلتون بهتر از فتل هست و 2019 و 2020 رو که اصلا نگم بهتره.
        اگه فتل واسه مسابقه پیر شده همیلتون 2 سالم بزرگتره.
        پس چرا هنوز میتونه برنده بشه؟
        اینجا هم پای اتوموبیل وسطه
        پس چرا ثبات و پیوستگی داره؟
        بازم پای اتوموبیل وسطه.

        فصل قبل 9 تارو برد
        و ریکیاردو توی رنو اصلا نبرد.

        حالا جاشون رو عوض کن
        میدیدی ریکیاردو با مرسدس 7 یا 8 تا حداقل میبرد
        ولی همیلتون با رنو هیچ بردی نمیگرفت.

        نمونش مثالی که درباره 2013 و 2014 زدم.
        یا اینکه همیلتون بین 2010 تا 2013 با ماشین های ضعیف تر حتی نزدیک رده ی 1 و 2 هم نمیشد با اینکه ماشینش شماره 2 گرید بود.
        این یک واقعیته.
        آمار در اکثر موارد درسته ولی همیشه نه.
        منم در جواب همین که گفتی امار اشتباه نمیکنه پاسخ دادم.

        دوره ی فتل و همیلتون به پایان رسیده ولی هر چیزی برای فتل هست برای همیلتون هم هست و برعکس.

        به جز اتوموبیل که از اولم نبود.
        وقتی فتل 4 فصل اتوموبیل شماره 1 رو که با اختلاف کم و 2 سالش با اختلاف خیلی جزیی داشت.
        ولی همیلتون 9 فصل اتوموبیل شماره 1 با اختلاف وحشتناک زیاد داشت.

        دوست تحلیل من رو میگه فضایی و نجومی
        در پاسخ به اون دوست باید بگم واسه راننده ای که به واسطه اتوموبیل به رکورد های نجومی رسیده باید تحلیل نجومی کرد.

        7 فصل اول 22 برد.
        7 فصل دوم 73 برد.
        این آمار فضایی و نجومی نیست؟

        بعد میان میگن خودش این کار رو انجام داده و اتوموبیل هیچ کاری نکرده.
        کم مونده بگن این رکورد هارو با هاس و ویلیامز زده.

        کسی اگه تونست آمار 7 فصل 22 برد و بعد اون 7 فصل دیگه 73 برد رو برای من توضیحی بده که به اتوموبیل مربوط نباشه من دیگه کامتی نمیزارم.

        نمیتونید چون هیچ دلیلی جز اتوموبیل نداره.
        البته Mmd9024
        من در جواب تو این هارو نگفتم و حرفات رو قبول دارم به جز اونقسمت که گفتی امار همیشه صحیحه.
        با احترام موفق باشی

      • Mmd9024

        7

        0

        Engineer شما مثل اینکه منظور منو از آمار و اطلاعات بد برداشت کردی داری فقط یه تعداد برد و باخت میزاری جلوی من ، منظور من از آمار و اطلاعات ، دیتا هست چیزی که یک تیم جمع آوری میکنه و بر اساس اون حالا رانندش یا نوع ماشینش یا توسعه ای که باید بده رو انتخاب میکنه، همون تعداد برد شما رو هم در نظر بگیریم بعد از دو سال وقت رفتن فتل بود ، شما یه تیمی مثل ردبول داری به گسلی فقط یه نیم فصل اجازه روندن ماشینشو میده به آلبون یک سال و نیم و وقتی نتیجه دلخواه حاصل نمیشه عوضش میکنن کسی هم چیزی نمیگه به نظر من فراری تصمیم درستی گرفت همونجور که همه پارسال بینیتو و تیم فراری رو میکوبوندن ولی الان کم کم داره درستی تصمیمشون و انتخاب ساینز معلوم میشه و ماشینی که امسال بیشترین پیشرفتو داشته

      • Engineer

        3

        4

        Mmd9024
        متوجه منظور شما هستم
        امار همه چیز میتونه باشه.
        اعم از داده های رانندگی تا رکورد های مسابقات و فصل ها.

        و میدونم درست میگید که فتل کند شده بود و دیتا هم همین رو میگفت و باز هم درست میگید که موقع رفتن فتل بود.

        من هم اینهارو قبول دارم ولی وقتی میگید امار همیشه درسته
        یعنی هر نوع اماری
        همه چیز در فرمول امار به حساب میاد
        امار رانندگی فتل بله درست میگید ضعیف بود
        و منم منظور شما رو از دیتای رانندگی متوجه شدم که معمولا تیم ها بدون اشتباهی متوجه داده ضعیف رانندشون نسبت به خروجی نیروی ماشین و همینطور میزان پیشرفتش نسبت به آپدیت ها میشن.
        فتل در داده های مسابقه ای ضعیف بود.

        ولی بسیاری از داده ها که توی فرمول هست ولی مربوط به رانندگی نیست و به رکورد ها مربوطه به ما موارد اشتباه رو میرسونه.
        خوشحالم از بحث خوبی که با شما داشتم.
        متشکرم.

      • Amir borouji 5

        2

        3

        من مطمئنم وتل امسال هم سکو کسب میکنه و هم به مراتب تو ریسا بهتر میشه راننده هایی مثل وتل و ناندو همیشه سوپرایزهایی واسه طرفداراشون دارن
        لطفا زود قضاوت نکنید

      • سامان

        1

        3

        چقد پرفسور داشتیم اینجا,بالا برید پایین بیایید نه چیکو میره رو سکو نه وتل و آلونسو چیز دیگری غیر زنگ تفریح خواهند بود.اون برادری که گفت چیکو رو آخر فصل میبینیم,امیدوارم حرفت را فراموش نکنی.ببینیم تجربه والاش چیکار میکنه.فعلا ایمولا رو ببینیم و کمی به حرفام برسید.

      • Engineer

        1

        0

        سامان
        سر این موضوع باهات شرط میبندم
        که چکو یکی از رده های 3 یا 4 یا نهایتا 5 تموم میکنه در صورتی که البون 7 ام شد و اگه مسابقه آخر رو هم خوب کار نمیکرد ممکن بود حتی تا 10 ام بشه.
        و لکلرک هم اگه اخرش خوب بود میتونست حتی تا 5 ام تموم کنه با اون ماشین داغون.
        امسال 1 و 2 ورشتپن و همیلتون هستند نمیدونمم کی برنده میشه.
        3 احتمال زیاد بوتاس هست.
        4 و 5 هم بین پرز و لکلرک هست.

        تو گفتی پرز رو سکو نمیره دیگه؟
        امسال 23 تا گرندپری هست و من بهت قول میدم پرز حداق 4 تا 5 سکو میگره.
        و حتی من احتمال میدم 1 یا حتی ممکنه 2 مسابقه رو هم برنده بشه ولی احتمالش کمه.
        پارسال با ماشین ضعیف ریسینگ پوینت برنده شد.

        و این هم ببینیم که تجربه فرمول دیدن شما دوست عزیز بیشتر بوده یا من.
        تا آخر فصل چیزی حدود 8 ماه مونده و تا اون موقع این کامنت یادت باشه و منم یادم میمونه.
        همین ایمولا رو هم ببینم شاید تو به حرف های من و دیگر دوستان رسیدی.
        در هر صورت هم که حساب کنی بوتاس هرچی هم باشه از آلبون بهتره.
        موفق باشی.

      • Engineer

        1

        0

        اصلاحیه خط آخر پرز بود که از آلبون بهتر بود.

    • Farzad🏁

      3

      3

      آلونسو آلونسو 🤦‍♂️

    • آرشا

      11

      5

      چقدر بی انگیزس وتل.ضعف امسال وتل وکندبودن از استرول یاخدایی ناکرده شکست از استرول واقعا هیچ توجیهی نداره.
      به خودت بیا لامصب.اگر میخوای همینجوری ادامه بدی اصلا چرا بازنشسته نکردی خودتو.😦😔😠

      • Amir borouji 5

        2

        5

        کامنتایی که راجب وتل گفته شد (بی انگیزگی و اون روحیه جنگندگی لازم رو الان نداره ) درست قبول دارم حرفتونو ولی خب بی انصاف نباشیم هیچوقت لقمه جویده( ماشین خوب برا قهرمانی به خصوص تو این دو سه سال پایانی با فراری و هم اکنون استون ) جلو وتل نذاشتن مثل بعضی از راننده ها

      • Amir borouji 5

        0

        1

        بعضیا هنوز تو املای پروفسور گیر کردن بعد راجب اسطوره هایی مثل وتل و ناندو برچسب زنگ تفریحی بودن بهشون میزنه .
        تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم…
        # زود قضاوت نکنیم

    • @sebvr

      14

      6

      نیم دونم چرا به وتل میگین بی انگیزه….از پشت کاسکت معلومه قیافش ….از فیزیک چهره ش میفهمین …اینکه نتیجه ش نسبت به هم تیمیش بدتره دلیل بر بی انگیزه بودنش نیست…ماشین ها توی این پیست چون مستقیمی های بلندی داره معمولا عقبشون چسبندگی لازم رو نمیده …شاید این پیست پیستی نیست که وتل بتونه توش خوب باشه…شاید هنوز نقاط ضعف و قدرت این ماشین رو پیدا نکرده….نمی دونم شایدم انگیزه نداره…واقعا دیدن جنتلمن المانی توی این وضعیت واسه ی هر فرمول یک فنی ناراحت کننده س

      • Engineer

        7

        8

        @sebvr
        شاید واقعا مشکل انگیزشی هست.
        اگر من جای فتل بودم انگیزم رو با این وضعیت کاملا از دست میدادم.
        تو فرض کن 4 تا قهرمانی داشته باشی همیلتون 1.
        حالا همیلتون 7 تا داره و تو همون 4 تا موندی.

        فرض کن 2 سال با راننده ی برابری مسابقه بدی 2017 و 2018 و واسه ضعف ماشین بهش ببازی.
        البته اون سالها قبول دارم اتفاقاتی هم افتاد که نباید میفتاد.

        به هر حال من به جای سب فرصت رو از دست رفته میدونستم و بی انگیزه میشدم.

        ولی سب آدم با روحیه ای است و شرایط رو میسنجه.
        باید به نظرم توی 1 تیم خوب جا بیفته و ماشین رقابتی داشته باشه و اگه موقعیت رو مناسب ببینه انگیزش هم برمیگرده.

        همیلتون 2013 فقط 1 برد توی مرسدس داشت که سال اولش بود.
        ولی همین که 2014 ماشینش بهتر شد و جا افتاد توی تیم 11 تا برد گرفت.
        یعنی 10 برد بیشتر.

        اگه آستون یا هر تیم دیگه ای بعد 1 سال حضور سب اتوموبیل رقابتی و قهرمانی در اختیارش بزاره مطمنم که از هر کسی بهتر راه قهرمان شدن رو بلده.

    • حسام

      7

      0

      لطیفی دو رده از مکس بالاتره 🤨😏

  2. Sina

    7

    1

    چرا من هر کامنتی میزارم نشون نمیده؟؟؟

    • Amir

      2

      0

      برای ثبت سایت کامنت رو ریپلای شما مینویسم
      ولی مخاطبم اقای engineer
      در استعداد شماخر و سنا شکی نیست ولی اگه بگوییم همیلتون و وتل خیلی با انها فاصله دارن و فقط برای ماشین برتر به این موفقیت ها رسیدن اوج کم لطفی و ظاهر بینی است , شوماخر هم تا قبل از سال ۲۰۰۰ فقط ۲ قهرمانی داشت و تعداد برد هایش کمتر از سنا بود با اینکه حدود ۶ سال در فرمول ۱ رقابت میکرد، ولی در ۵ سال از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ ۵ قهرمانی کسب کرد و تعداد پیروزی هایش هم ناگهان با شیب زیادی زیاد شد, پس با استدلال شما باید گفت مایکل هم لیاقت این همه قهرمانی را نداشت ,و حدود ۶۰ پیروزی برایش کافی بود و بقیه به واسطه ماشین بود؟برتری ماشین ۲۰۲۰ مرسدس شاید نزدیک به برتری ۲۰۰۴ فراری باشد اون ماشین فراری رو هم متعجب کرده بود , ۲۰۰۲ هم ماشینش کاملا سلطه داشت .
      سنا هم قهرمانی هایش را با تیم های اخر گرید یا وسط گرید به دست نیاورد , سنا در تیم های مکلارن و ویلییامز رانندگی میکرد که از قوی ترین های زمان بودن , ویلیامز که نواوری های اون زمانش زبانزده,
      هدف من کم ارزش کردن دستاورد های شوماخر و سنا نیست فقط میخواهم که وقتی داریم این رانندگان را مقایسه میکنیم همه جیز را به ماشین نسبت ندهیم ,و کمی بدون تعصب و واقع گرایانه بررسی کنیم , همیلتون و شوماخر و سنا , فانجیو ,و وتل و … رانندگان بسیار با استعداد هستند که هر کدوم در دوران اوجشون فوق العاده بودن و مقایسه دستاورد ها و رانندگی انها باهم کار اشتباهی است چون اصلارقابل مقایسه نیستند ,دلیلش هم قبلارگفتم .

      • Mmd9024

        2

        0

        کاملا باهات موافقم اصولا تیمها راننده ای رو میارن که بهشون کمک کنه بتونن ماشین خوبی بسازن شک نکنید مرسدس ماشین رو طبق خواسته همیلتون میسازه پس اینا مکمل همدیگه ان از کجا معلوم اگر همیلتون نبود مرسدس این همه قهرمانی کسب میکرد؟

  3. Mmd9024

    12

    0

    اول از لطیفی بگم که امروز توی تمرینا خیلی خوب بود مخصوصا تمرین دوم
    چه ماشینی داره آلفاتوری و به نظرم ردبول هم زیاد به ماشیناش فشار نیاورد.
    و فراری هم که با این تایماش داره امیدوارم میکنه واسه سومی امیدوارم سرعت مسابقه ایش هم خوب بشه
    البته یه آمار و آنالیز اومد گوشه تمرینا فکر کنم بر اساس دورای مسابقه ای بود بوتاس اول همیلتون دوم لکلرک و ساینز سوم و چهارم بودن گسلی پنجم بعدم ورشتپن و پرز بودن

    • Esmaeil_5

      8

      0

      برای من هم جالب ترین قسمت تمرینات امروز، تایم های خوب لطیفی بود !
      کی میشه که ویلیامز رو اون بالابالاها ببینیم؟(جایی که باید باشه)

  4. yaghub

    8

    16

    سلام علیکم
    فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا را تبریک میگم.
    در مورد سرعت مسابقه ای فراری که بعضی از دوستان گفتن کنده، من بعد از مسابقه بحرین یه مطلبی خوندم به نقل از بینوتو که گفته بود ما از تمام قدرت ماشین استفاده نکردیم.
    ولی فراری خیلی امیدوارکننده بود.

    • yaghub

      10

      0

      اما استون و آلپاین واقعا خوب نبودن.

      • سامان

        7

        22

        فتل و آلونسو زنگ تفریحی بیش نیستن,یعنی نمیتونن حتی واسه یک امتیاز رقابت کنن,باز ریسلایک کنید ولی یکشنبه بهتون ثابت میشه😂😂😂

      • Sina

        20

        2

        داداش یه جوری نوشتی《اما استون》 فکر کردم اون بازیگر رو میگی😂😂

    • mohammad

      6

      4

      ماه رمضان هم بر شما مبارک باشه

  5. 33🦁Ali

    11

    3

    حرف تکراری،واقعأ کی میشه این استرس ماشین ردبول ما نداشته باشیم حالا خوب بودش که تو تمرین این اتفاق افتاد.
    نگران پرز هستم که چرا خودش سریع نمی کنه دیگه با تجربش در کنار ماشین سریع باید اکثرأ چهارم باشه اینجوری که تو ريس بدرد نمی خوره واقعأ خیلی احتیاج بهش هست تو استراتژی امیدوارم فردا چهارم بشه حداقل.
    این پیست نشون میده قدرت پاوریونیت مرسدس و هوندا چقد نزدیکترین هستن هر چند مکس نبود تا بهتر بسنجیم من قبلأ هم گفتم ماشین ردبول بیشتر تو سکتورای که آیرودینامیکی باشه تايم بهتری بدست میاره تا مستقیمی.
    فراری هم خوب قوی نشون داده.
    (در آخر کلی بگم هر راننده ای که اتفاقی یا تصادفی می کنه نباید مهارتش زیر سوال برد یا مورد متلک قرار داد چون این لحظه خیلی برای راننده و طرفداراش دردناک هست چارلز من خیلی قبولش دارم)

    • Mahyar.M.VER.33

      7

      1

      علی منم نگرانیم دو چندان شد ولی درمورد پرز عجله نکن… ردبول کلا نمیخواد خیلی به موتور فشار بیاره و به نظرم فلسفه درستی هم هست اگرچه باعث میشه عملکرد راننده ها ضعیف جلوه داده بشه، دوما هنوز یه تمرین دیگه برای قضاوت مونده…

      • سامان

        1

        26

        پرز عمرا بتونه تو ردبول بهتر از آلبون و گسلی باشه,هر تمرین و هر مسابقه اینو اثبات خواهد کرد

      • 🏁Parsa16

        8

        4

        آقا سامان فکر کنم شما فرمول سی(یک ورزش خیالی)رو نگاه کردید
        در جواب به حرف شما در‌ مورد سب فقط باید بگم:۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴
        در جواب به حرف شما در مورد چکو پرز فقط باید بگم:گرندپری بحرین ۲۰۲۰ مسابقه اول
        در جواب به حرف شما در مورد الونسو فقط باید بگم ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶
        البته باید در آخر حرفم اضافه کنم این چیزا در فرمول یک هست نه فرمول سی

      • Amirali

        1

        0

        دیگه واقعا #گزارش
        پدرمونو در آورد با اینکه پرز هیچی نمیشه وتل هیچی نمیشه آلونسو هیجی نمیشه.
        بابا جدا از توهین به سلیقه میلیون ها نفر طرفدارای اینا داری اسپم میکنی دیگه چه خبره یک بار گفتی متوجه شدیم داداش.

    • 33🦁Ali

      3

      5

      این ماشین ردبول با پارسال فرق داره هم سریعتر شده و چسبندگی بهتر باید زود جواب بگیره من نمیگم چکو راننده ضعیفی هستش درسته رانندگی با ماشین ردبول سخته زمان می خواد ولی وقتی مکس اکثرأ تنها باشه تو نبرد استراتژی و پرز بلفرض از هر رده ای بیاد چهارم تمام کنه تو ريس خیلی خوبه واسه امتیاز تیمی ولی واسه کمک کردن مکس اصلأ که بخواد واسه قهرمانی بجنگه برعکس بوتاس اکثرأ کمک حال همیلتون هست حالا فردا بهش امید داریم بیاد جز 4نفر …
      این طلسم ایتالیای هم دیگه تمام بشه برای مکس.

      • Amirali

        6

        2

        علی جان یک نکته.ماشین ردبول سریعتر نشده فقط کمتر از مرسدس کند شده برای همین الان از مرسدس سریعتره وگرنه فکر کنم نزدیک هفت دهم از پارسال کند تره.پارسال تا جایی که میدونم قوی ترین ماشینای تاریخ فرمول یک بودن اگر کسی اطلاعی داره بگه لطفا که این درسته یا نه.

  6. 77Ali

    10

    7

    بابا کامنتای زیر تمرینا اصن عجیبه تو تمرین قبلی زده بودن همه مازپین از شومی بهتره چون ازش تند تر بوده نظرتون بعد این تمرین چیه ؟
    بعد یه سری فتفوا میدن فتل تموم شدست چون ۰.۴ کندتر از لنس بود تو تمرین بابا شما هم همون اف وانی رو میبینید که ما میبینیم ؟ اگر همون اف وانو میبینید قطعا میدونید تایمای تمرین هیچ ارزشی ندارن اگر همون اف وانو میبینید باید بدونید که تو هر تمرین راننده ها تهش ۲ دور رو رو ماکسیمم تایم زنی هستن حالا باز تمرین ۳ که توش همه سعی میکنن ریتم پیدا کنن یه چیز دیگه ست دیگه تمرین ۲؟ جا اینکه دنبال جزئیات تو تمرینا باشید کی از کی بالا تر بود باید بگم دیدتون به تمرینا باید کلی باشه اصلاا و ابدا نباید با دیدن نتیجه تمرین نظر داد دیگه اینو هممون میدونیم فک کنم تمرین اول مسابقه دوم بخ قهرمان فرمول دو میگن اورریت 😐 من اصلا منظور شخصی ندارم مجموعه ایی از کامنتا بود که تو تمرین یک و اینجا دیدم کلی دارم میگم چون خیلی حالم گرفته شد معمولا عم اینجوری کامنت نمیزارم ولی ولی خواهشا کاری ندارم ریس دومه تازه ولی دیگه حداقل با تایم تمرینا راننده ها و چه بسا کل کریر اینده ی راننده هارو با هم مقایسه نکنید

    • 77Ali

      10

      1

      الان از حرفام چیز دیگه برداشت نکنید که مثلا بگم شومی بهتر از مازپینه یا سب لنسو شکست میده من فقط میگم انقد زود نظر ندین اونم بعد تمرین ۱ عی کخ پرچم قرمز داشت و تمرین دو سر جمع ۲۵ مینم تو ترک نبودن راننده ها

    • Mahyar.M.VER.33

      9

      2

      علی باهات موافقم که تمرین نباید ملاک باشه ولی سب خیلی عوض شده… قبلا شور و هیجان داشت درمورد ماشین و مود هاش از تیم سوال میکرد به خاطر یه سبقت عصبانی میشد ولی من همچین چیزی تو بحرین و این تمرین ها ازش ندیدم… بحث کنایه زدن درباره فتل نیست

      • سامان

        7

        16

        همانطور که بارها گفتم دوران سب دیگه تموم شده,دیگه باید واسه یک امتیاز دهمی بجنگه,که اونم نمیتونه

      • 77Ali

        7

        2

        اره میفهمم چی میگی حرفتم قبول دارم سب از نظر روحی و از نظر اعتماد به نفس چیزی که به نظر میاد همون سب قدیمی نیست ولی بازم باید واس نتیجه گیری کلی وایسیم خیلی وقتا تو‌ خیلی از ورزش ها و اصن زندگی در مورد قهرمانای زیادی فک کردن که یارو تموم شده اما تهش دیدیم که برگشت حرف من اینه هی نیان یه سری افراد بعد هر تمرین اعلام کنن دیدین سب تموم شد دیدین اوکی داداشا وایسن ۸ تا مسابقه بگذره بعد ۸ تا سب خراب کرد بیاین منم کنارتون بیانیه بدم سب تموم شد یا اصلا کاری به سب ندارم دو تا روکی تو هاس هستن که بعد تمرین یک داره بینشون مقایسه انجام میشه اصن خنده داره روکی یعنی وایسین یارو یه سال بمونه ۶ تا مسابقه از سال دوش بگذره بعد اصن نمیخواد انقد منتظر بمونین حداقل ۷ تا مسابقه وایسین بعد روکی ها رو مقایسه کنید ، من ظهرم نخوابیدم نمیدونم شاید الکی دارم گیر میدم😂😂 ولی اره حرف شمام درسته دوست عزیز فعلا شواهد اینو میگه

    • محمد سلطانی

      6

      1

      دوست من …من همه ی کامنت هارو خوندم … هیچ کدومش ننوشته بود شوماخر بدتر از مازپینه…همه منظورشون این بود که شوماخر اونقدی که ازش انتظار میره عمل نکرده…البته که وظیفه ی اون برآورده کردن انتظارات بقیه نیست و مهم اینه که تمام تلاشش رو بکنه…بعد هم من خودم نوشتم هنوز برا قضاوت زوده ولی بعید می‌دونم بتونه چیز خارق العاده ای تو فصل اولش رو کنه…فقط همین…وگرنه فصل پیش اف تو خودش گویای همه چیز هست که مازپین و شوماخر باهم چقد فرق دارن…من حتی یادمه یکی بعد از تست های بحرین نوشته بود شوماخر قطعا بالاتر از لطیفی این فصل رو تموم می‌کنه⁦:-)⁩⁦:-)⁩

      • 77Ali

        6

        1

        اره منم گفتم اصن بحثم این نیست که شوماخر عالیه فقط میگم زود قضاوت نکنیم و به تمرینا هم اکتفا نکنیم جهت بهتر بدتر بودن یه راننده به نظرم زیر پستای تمرینا کامنتایی مثل کامنتای اقای صالحی مناسبه

  7. Mahyar.M.VER.33

    4

    7

    دوستان کریستین هورنر گفت شافت ماشین مکس اسیب دیده پس خیلی کار خاصی نداره اما میخوان دوباره قطعات ماشین رو یه چک کنن… خطاب به شارل عزیز: داداش ما یکشنبه تصادف میخواستیم، تو تمرین که فایده نداره!!! نکته جالب تمرین دوم زمان بد مکلارن ها و عملکرد قوی فراری بود… فلور ماشین الوسنو هم یه اسیب کوچیک دید و بی انگیزگی در فتل موج میزنه… اول فصل گفتم فتل برمیگرده دوباره اما انگار انگیزه نداشتن کار دست داده

    • Siya

      10

      3

      داداش خوشمزگیتو بزار واسه کسه دیگه اگه به متلک پرونیه که مام بلدیم تیکه بندازیم لااقل از علی 33 یاد بگیر که هیچوقت نمیاد نکته منفی راننده ایو بگه و بیشتر رو راننده محبوب خودش متمرکزه شما هم سعی کن یاد بگیری

      • Hamoon

        5

        0

        Siya
        دمت گرم

  8. Mehriar Salehi

    16

    0

    چه تمرین عجیبی…ظاهرا بیشتر تیمها مشکل داشتن با گرم کردن تایر سافت و لپ تایمهای نهایی شاید زیاد گویای فرم کوالیفاینگ نباشن.
    این ترک لیمیت ها هم واقعا داره جوک میشه دیگه…امروز هم کلی تایم خوب زده میشد و بعدش حذف! نمیدونیمم که اون تایم ایده آل چقدرش با تخلف بوده…

    ویلیامزها…نمیدونم الان باید خوش بین بود بهشون یا بدبین.توی تک دور ظاهرأ مشکل گرم کردن تایرشون از بعضی تیمهای اطرافشون بیشتر بود.جورج هم واقعا عملکردش تو تک دورها دور از انتظاره.یا سکتور یک رو خراب میکرد یا اگر اونجا خوب بود، سکتور آخرش ضعیف بود.البته همینکه با نیکلاس بین رنو ها هستیم و نزدیک به پک میانه، خوبه اما توقعم برای این پیست بیشتر بود.هنوزم امید دارم توی کوالی، جورج اون چند دهمش رو به ماشین اضافه کنه.
    اما تو استینت های بلند اوضاع به کل متفاوت بود.
    نیکلاس با تایر سافت، با فاصله از کیمی و آلونسو که تایر سافت داشتن سریعتر بود و این فاصله تو خیلی از لپها به نیم ثانیه هم میرسید و حتی در قیاس با اوکون که تایر مدیوم (با دوام بیشتر) داشت، لپتایمهای خوبی ست میکرد.
    جورج بینظیر بود توی استینت های بلند.هرچند با تایر هارد بود و بنچ مارکی نبود برای قیاس، اما بعد ۲-۳ لپ که تایرهاش گرم شدن، تماما ۲۰:۰۰ یا ۱۹:۹ میزد.این لپ تایمها با این یکنواختی براحتی سریعتر از رنو، آستون، آلفا و حتی مک لارن بود.شاید تو ریس پیس، سورپرایز خیلی خوبی باشن ویلیامزها.
    اما درکل اینجا سبقت گیری خیلی سخته اگر پیست خشک باشه و‌با این عملکرد تک دورشون، جایگاه خوبی بدست نمیارن.نیاز دارن به کوالی خوب تا بتونن از ریس پیسشون استفاده کنن.اینجا احتمالا میتونن با کمی شانس، برای امتیاز حتی بجنگن تگر همه چیز تو پیت وال و کاکپیت درست انجام بشه.

    بقیه تیم ها هم…بنظرم فراری ها تو استینت بلند کمی بهتر از آلفاتائوری بودن و در کنار گسلی خیلی هم نزدیک تر به ردبول پرز و مرسدس ها.
    مک لارن نا امید کننده بود تا اینجا.فاصله خوبی داشت استینت هاشون با فراری و گسلی.
    رنو با اوکون ظاهرأ کمی بهتر از آستون هستن و علامت سوال بزرگ هم برام آلفا هست که استینت جیو عالی بود.کیمی فاجعه! نمیدونم کدوشون میتونه ملاک باشه.

    و چقدر بدشانسه این مکس…ریس قبل مشکل به یک نوع و اینجا هم از دست دادن تمرین اما هنوز امید دارم به محض شروع شنبه، اون جلو تو رقابت با مرسدس ها باشه…استینت های بلند چکو‌چیز خاصی نداشت اما میان لپهاش، زمانهایی داشت که در حد بوتاس بود…این اگر چکو هست، مکس مطمئنا میتونه برای برد بجنگه…اما درکل من هنوز به قهرمانی لوییس بیشتر امید دارم.وسیله ایی که نیوی طراحی میکنه عادت داره به مو بند باشه انقدر که روی لیمیت هست و هوندا؟ با اینکه خرابی و مشکل مرسدس کم نداشته امسال تو تست و بحرین، اما بازم نمیتونم به اندازه مرسدس، به دوام هوندا امیدوار باشم تو طول فصل و البته چکو…این وضعیت هیچ کمکی به مکس نمیکنه تو رقابت! شما نیاز به راننده ایی دارید که اگر سوم بود ازش بعنوان ابزار آندرکات استفاده کنید و حریف رو مجبور کنین استراتژیش بهم بریزه.مرسدس به خوبی این ابزار رو داره…چکو‌هنوز هم فاصله اش فاجعست با مکس.
    مرسدس هم ظاهرا تو پیستی با بادهای کمتر و پیچ های سرعتی تر، خیلی ماشین پایداری داره.

    درکل هرجای گرید رو نگاه میکنیم کلی رقابت خیلی نزدیک رو نشون میده.جاهایی که راننده فرق رو بوجود میاره…چه بالای جدول و چه میانه و خب…داشتن مازپین+اون ماشین افتضاح+دیوارهای ایمولا، همیشه میتونه هیجان ریس رو ببره بالا.

    • Mehdi)Shabneshin)

      8

      0

      جورج مخصوصا توی سکتور۳ خیلی بد بود.تاجایی که تونستم دنبال کنم در سکتور ۳ به اندازه کل دوسکتور قبلی زمان از دست میداد. لطیفی جالب بود عملکردش.یعنی داره خودش را پیدا میکنه.پیس جورج همونطور که گفتی خیلی خوب بود.بعد از چند دور سومین پیس سریع را داشت

      • Mehriar Salehi

        14

        0

        واقعا امیدوارم نیکلاس زودتر خودشو نشون بده…توقع برابری همیشگی ندارم طی فصل اما بهرحال بعد از ۲۰ تا ریس یکجا حداقل!
        جورج هم هرچقدر توی پیست خوبه، خارج از پیست داره رو اعصاب پیاده روی میکنه…این هفته گفتم خب یه ۱۰ روزی هست از صندلی مرسدس نگفته، باز تو مصاحبه، قربون صدقه بود که نره! اوکی باشه، امید داری، سوالم میکنن و مجبوری جواب بدی اما این سوالات از خیلی از راننده ها میشه و یک جواب ساده میدن “من الان راننده فلان تیمم و تمرکزم رو تیم خودمه”…مخصوصا اگر اون تیم شانس حضورت رو توی فرمولا وان مهیا کرده باشه!

      • Mehdi)Shabneshin)

        7

        0

        مهریار جان
        فکر کنم یه کم برمیگرده به سن و سال و تجربه کم و اینکه بی بروبرگرد صندلی مرسدس مثل فراری فوق العاده جذابه و آرزوی همه.مسائل مالی بماند

  9. mahyar

    7

    2

    من تا فردا کوالی صبر میکنم .
    این نتیجه هارو خیلی قبول ندارم .
    اما : سرجیو به نظر بیشتر توی روز مسابقه خودشو نشون میده . همونطوری که دیدیم چجوری خودش رو از پیت لین رسوند به رده پنجم .
    مکس هم والا رفت توی پیت و بعد گفتن که مشکل از شافت گیربکس بوده .
    نمیخوام توی دلتون رو خالی کنم . اما وقتی ی قطعه صنعتی باز میشه و حالا درایو شفت یا شافت تعویض میکنن . ممکن این وسط ی چیز دیگه ای رو هم خراب بکنن .
    وضعین مرسدس بحث برانگیزه . یا سوختشون کم بود . یا شرایط پیست باهاشون یارو بود که هر کاری کردن دیگه نتوستن تایمی که با مدیوم زدن رو با سافت بزنن .
    یعنی اگه تایم گسلی رو ملاک قرار بدیم به نظر میرسه که مکس هم همین حدود رو میتونست مثل مرسدس دست کم بزنه .
    فقط بهتر که مشکل ماشین مکس همین الان بیرون زد . توی کوالی یا بدتر از اون توی مسابقه خیلی حال گیری میشد .

    • سامان

      8

      10

      تا کوالی صب کنی یا نکنی یه چیزو مطمئن باش,دوباره مرسدس قهرمان میشه و همیلتون هشتمین قهرمانیشو جشن خواهد گرفت.بعدش راسل میاد مرسدس و راهشو ادامه میده😉

  10. محمد سلطانی

    5

    1

    چقد خوشحال میشم اگه ی بار دیگه لطیفی رو تو q2
    ببینمش…⁦:^)⁩

    • محمد

      6

      3

      اون از بس خرشانسه قطعا سکو میگیره(شوخی).برا راسل دعا کن. چرا من هروقت میگم بدشانسه کلی دیسلایک میزنن؟

  11. 77Ali

    9

    3

    اقا یه کاپ نوستراداموس به سامان بدین 😂 داداش بکش بیرون همه چی رو میگی من همانطور که بار ها گفتم مرسی از پیش بینی های فوق العاده ت مطلع شدیم .۱ ماهه تو سایت داری اشاره میکنی به تموم شدن سب و الونسو ،ادامه دار بودن سلطه مرسدس در سالیان اینده همه دیدن دیگه

    • mobinfr

      6

      2

      صد رحمت به اون “گلام” تو کارتون گالیور

  12. F1fan

    4

    1

    دوستان چرا تمرینهای موتوچی پی رو نمیزارین؟؟مثله اینکه مارکز تو تمرین ۲. P1زده؟؟؟

    • محمد

      4

      1

      انگار موتوجی‌پی رو ول کردن.

      • @sebvr

        4

        2

        من نتایج تمرین اول و دوم رو قرار دادم ولی فعلا تایید نشده !

    • F1fan

      4

      1

      نه اشتباه کردم p6زده

  13. @sebvr

    9

    2

    جمع بندی تغییرات قوانین 2021 و مقایسه ی نوآوری های ردبول و مرسدس :
    در واقع این تغییر قوانین هدف اصلیش کاهش نیروی روبه پایین تولیدی {{داونفورس}} هستش و چون دانفورس وحشتناک زیاد خودرو های سابق باعث فشرده شدن زیاد تایر ها به اسفالت میشه و این باعث میشه بعضی از مواقع مثل سیلوراستون 2020 تایر ها به طور وحشتناکی اسیب ببینن و این باعث بشه در بعضی از مواقع حتی تایر های به دلیل تحمل ففشار بیش از حد بترکن !
    و حالا فرمول یک برای اینکه دیگه اینجور اتفاق ها پیش نیاد اومد بخشی از ماشین ها رو ساده تر کرد و خیلی از قسمت های ماشین ها هم فریز {{ غیر قابل تغییر}} کرد و برای تغییر دادن اونها باید از توکن های مخصوص و محدودی که در اختیار تیم قرار داده شده استفاده کرد !
    یکی از این تغییرات این بود کفی سینی ماشین {{فلور}} رو به حالت اریب مانند در اوردند ! حالا چرا اینکار رو کردند ؟! چون از تایر های ماشین ها جریانی رها میشه که باعث میشه که هم به چسبندگی ماشین خودی اسیب بزنه و هم ماشین عقبی رو تحت تاثیر افت ایرودنیامیکی قرار بده ! ولی خب تیم ها با انجام کار های نوآورانه ی جدید تاثیر این جریان اشفته رو روی چسبندگی و داونفورس ماشین تا حد زیادی کم کردند !
    جریان اشفته ی برخواسته ازتایر های جلو : تایر های جلو یه جریانی رو دقیقا هم راستا با خود جهتی که تیم ها تنظیم کردن رها میکنه که تیم ها برای مهار این جریان اشفته میاد چیکار میکنه ؟! میاد با یه اپدیت هایی که در ادامه ی مطلب توضیح میدم گردابه {{Y250}} رو تقویت میکنه تا بتونه تا جایی که میتونه مانع عبور این هوای اشفته بشه !
    حالا گردابه ی Y250 چیه و چه کاری رو انجام میده !؟ شاید براتون سوال پیش اومده چرا اسمش Y250 هستش ! در واقع به خاطر این اسم این قسمت رو اینطوری نامگذاری کردن چون این گردابه دقیقا 250 میلی متر از مرکز دماغه ی خودرو فاصله داره و در واقع یه بخش کوچیکی رو از فلپ های تیز بال جلو میگیره و این فلپ ها در واقع گردابه تولید میکنن که از بین چرخ رد میشه و ب برج بورد برخورد میکنه و جهتش عوض میشه تا هوای متلاطم تایر های جلو رو از بدنه خودرو دور نگه داره ! و به خاطر این بهش میگن وای چون روی محور وای ماشین قرار داره !
    جریان اشفته ی برخواسته از تایر های عقب : جریان برخواسته از تایر های عقب تمایل زیادی داره تا به سمت ناحیه ی داخلی ماشین و دیفیوزر بره و این باعث میشه که باعث میشه هوای خالصی که به دیفیوزرمیرسه تا داونفورس تولید کنه دچار اختلال بشه و اون نیروی رو به پایین قبلا رو نده ! و تیم ها به خاطر اینکه بتونن داونفورس بیشتری تولید کنن یه شیار های افقی و عمودی روی فلور خودرو در نزدیکی تایر عقب ایجاد میکردن تا به نوعی این هوای اشفته رو به سمت بیرون ماشین پرتاب کنن و هوای خالص دیفیوزر رو دست نخورده باقی بزارن !
    ولی حالا قوانین اومده گفته باید این شیار ها رو حذف کنید و انتهای فلور رو به شکل اریب و مثلثی به سمت داخل ببرید !؟ حالا چرا اینو گفت ؟! چون اگه انتهای فلور به شکل اریب به سمت داخل بره دیگه فلور در راستای تایر عقب قرار نداره تا بتونه هوا رو دستکاری کنه {{چون دسترسی به اون هوا نداره}} و هوای دیفیوزر رو دست نخورده باقی بزاره !
    مقایسه ی نوآوری مرسدس رو ردبول برای دستکاری این هوا ! :
    مرسدس : مرسدس برای اینکه بیشترین ضربه رو از این قوانین جدید خورده اومده هر چی داشته رو رو کرده تا بتونه حداکثر توان خودرو رو ازش بکشه بیرون و برای اینکار اومده در نزدیکی تایر عقب و روی فلور 4 تا باله ی هدایتی نصب کرده که این هوای کثیف تایر جلو و عقب رو به نحوی به سمت بیرون هدایت کنه و چون مرسدس از 3 تا المان استفاده کرده نسبت به رقیبش ردبول {{که از 1 المان زاویه دار استفاده کرده }} کنترل بیشتری رو هوای هدایت شده داره !
    و مرسدس فقط به همین تغییر بسنده نکرده و قبل از این المان ها روی کفی خودرو یه بریدگی خاصی رو ایجاد کرده تا بتونه یه لبه ی موازی با تایر عقب ایجاد کنه و این باعث میشه مرسدس مقدار بیشتری از کفی رو برای استفاده ایرودنیامیکی نسبت به بقیه ی تیم ها داشته باشه و بتونه بیشترین استفاده ی ایردینامیکی رو در جهت تولید داونفورس از کفی بکشه ! ولی خب با این حال ماشین ردبول خیلی نسبت به مرسدس پایدار تره و مرسدس باید تلاش کنه این قطعات رو به نوعی بهینه تر کنه تا بتونه به پایداری که ردبول بهش رسیده برسه !
    ردبول : ردبول اومده چیکار کرده ؟! اومده در جلوی چرخ جلو یه المان زاویه دار گذاشته {{زاویه به سمت بالا و بیرون ماشین }} تا بتونه اون هوای اشفته ی کف خودرو رو مدیریت کنه و بتونه تا حدی هوای اشفته رو از دیفیوزر دور نگه داره !
    نتیجه گیری : با اینکه مرسدس وقت بیشتری رو نسبت به ردبول روی ماشین فصل 2021 خودش گذاشته ولی ماشینن ردبول نه تنها پایدار تر بوده بلکه معلمومه هوندا برای امسال یه پاوریونیت کاملا قابل رقابت با مرسدس اورده ! چیزی که ردبول همیشه دنبالش بود…باید دید ردبول میتونه اولین قهرمانی مکس ورشتپن رو بهش بده یا مرسدس میاد از قهرمانی خودش دفاع میکنه در هر صورت باید دید….این یک جمگ تمام عیاره …..مکس و پرز در برابر همیلتون و بوتاس…!

    • ALIREZA

      6

      2

      عالی بود sebvr دستت درد نکنه .. من همیشه زیر پست ها دنبال مطالبت میگردم تا بخونم بیشتر یاد بگیرم .کاشکی بقیه بچه ها هم بجای بحث در مورد سب و آلونسو که بدون شک اسطورهای این ورزش هستن در کنار بقیه. بیان رو مطالب مفید و بدرد بخور کار کنن .بازم تشکر 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🤝🤝🤝🤝😘

      • @sebvr

        3

        1

        ممنون از شما که خوندید!

    • Majid

      5

      2

      علت اینکه ردبول بهتر کار کرد به خاطر بالاتر بودن عقب ماشینشه حالا چرا مرسدس اینکارو نکرد چون تمام آیرودینامیک ماشینش می‌ریزه بهم و باید یک سال وقت بذاره برای آیرو جدید و خب یک سال دیگه کلا قوانین تغییر می کنه، پس مرسدس دست به عقب ماشینش نزد و تنها دلیل برتری ردبول که از قبل عقب بالاتری داشت، همین بود و تمام کارهایی که مرسدس انجام داد برای کم کردن این اثر که خیلی ضرر نبینه.

      • Majid

        5

        0

        میشه گفت مرسدس یک شاهکار مهندسی رو روی کفی انجام داد و ظاهرا این هفته تونسته به ستاپ مناسب برای ماشینش برسه. علت کند شدن استون مارتین که کپی مرسدس هستش نسبت به پارسال هم همینه چون توانایی مهندسین مرسدس رو ندارند.

      • @sebvr

        5

        1

        دقیقا ممنون که مطلب رو کامل‌کردین

  14. @sebvr

    0

    0

    تمرین اول موتو جی پی پرتغال : فاجعه ی پتروناس در روز درخشش مارکز !

    1. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) – 1:42.127
    2. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 0.151
    3. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 0.251
    4. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) + 0.255
    5. Johann Zarco (Pramac Racing) + 0.316
    6. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 0.337
    7. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 0.401
    8. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 0.409
    9. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) + 0.654
    10. Danilo Petrucci (Tech3 KTM Factory Racing) + 0.830
    11 . VALNTINO ROOSI PETRONAS

  15. @sebvr

    0

    0

    تمرین دوم موتو جی پی پرتغال : صدرنشینی بگنایا در روز بازگشت سوزوکی

    1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) – 1:39.866
    2. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 0.340
    3. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 0.419
    4. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 0.462
    5. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 0.470
    6. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 0.473
    7. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 0.560
    8. Johann Zarco (Pramac Racing) + 0.624
    9. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) + 0.726
    10. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) + 0.74

  16. Farzad🏁

    6

    1

    کلا تمرین ها مثل آرامش قبل از طوفانه ، همه چیز فردا در تایین خط مشخص میشه و تازه طوفان اصلی مسابقه است .

  17. مجتبی

    5

    1

    Motogp مارکز چطور بود امروز؟

    • محمد سلطانی

      4

      1

      نابغه برگشته…سوم تو تمرین اول …ششم تو تمرین دوم

  18. mehdi vettel

    9

    1

    تا اینجا تقریبا تمام حدس هایی که راجب جایگاه تیما تو این پیست میزدن درست از آب در اومده
    آلفاتوری و فراری قوی تر ظاهر شدن و مکلارن نسبت به سخیر فرم ضعیف تری نشون داده
    آستون هم طبق پیش بینی کندتر شده نسبت به بقیه تیما و تو میکس آلپین ویلیامز و آلفا هست و واقعا 0.2 تا 0.3 ممکنه فرقش رتبه 11 تا 18 کوالیفاینگ باشه و خیلی مهمه راننده ها تو تعیین خط کوچیک ترین اشتباهی نداشته باشن
    این وسط ردبول خیلی قوی ظاهر نشد که احتملا برا این باشه که فصل طولانیه و فقط سه موتور در طول فصل میشه استفاده کرد ( نکته جالب اینه تو همین دومین مسابقه فصل تمام موتورهای هوندا انرژی استور و کنترل الکترونیکشون رو عوض کردن و دارن از قطعه دومشون استفاده میکنن)

    هوندا امسال موتور قوی داره ولی تو قسمت پایداری فعلا امیدوار کننده نشون نداده

    و البته مرسدس هم نسبت به چیزی که همه فکر میکردن این هفته قوی تر ظاهر شده

    بی صبرانه منتظر رقابت تیما تو کوالیفاینگ فردا هستم

    • 🏁Parsa16

      4

      0

      فراری در صخیر که بیشترین مشکل رو در اونجا دارن با مکلارن میرفت
      وای به حال بقیه پیستا

      • DavidKame

        4

        0

        دوست عزیز اتفاقا فراری تو بحرین کمترین مشکل رو داشته و تو همین پیست هم کمترین مشکل رو داره از طرفی دیگه این پیست ،پیست مختص خودشونو
        این جور پیست ها برای مکلارن مناسب نیستن

  19. حسام

    8

    2

    لطیفی دو رده از مکس بالاتره 🤨😏

  20. Majid

    8

    1

    باز هم داستان سرایی بعضیا شروع شد.
    والتری از سه هفته مونده نهایت استفاده رو برد و روی تنظیمات ماشینش کار کرد تا به ستاپ خوبی برای عقب ماشینش برسه و نتیجه شم دید. این هفته، هفته مطلق مرسدسه و دوباره یک دو مرسدس، اگه بدشانسی اتفاق نیوفته.

    • Amir

      2

      1

      تمرین , اونم این تمرین پر برخورد و بدون اینکه مکس دور سریع درستی بزنه اصلا ارزش مقایسه ای نداره باید امروز ببینیم چی میشه , همیلتون تو تمرین بحرین یکیشون ۵ ام بود ولی مسابقه رو برد ,
      مکس تمرین دوم کلار۱۰ دقیقه بود

  21. ابوالفضل

    9

    5

    آقا حالا پارسال میگفتید فراری ماشین برابر به فتل و لکرلک نمیده حالا فتل تو استون مارتین هم همونه مهارتش افت کرده و انگیزه ای هم دیگه نداره دیگه فتل را باید تموم شده بدونیم (منتظر نظرات سازندتون هستم😂)

  22. لکلرک

    3

    3

    لکلرک و فراری عشقه
    مکس چرا انقد پایین رفته
    راستی ممدو کو ؟ یه هفته شد

  23. Amir5

    4

    3

    ای خدا چرا سب اینطوری میکنه واقعا انگیزشو از دست داده ؟ این همون سبه ؟
    خدا کنه که برگرده به شرایط خوبو درست

  24. NICO ROSBERG-06

    5

    6

    Engineerحق با شماست بعضیا میان ف1 و فقط قهرمانیاش و میگیرن
    بعضیا اما برای همیشه ماندگار تو قلب ها و اذهان
    مثل کیمی_فتل_آلونسو

  25. F1 lover

    5

    0

    Imola 2021 GP FP2 Race Pace
    Average Lap per Tyre compound:
    SOFT TYRE:
    LEC 1:19:826
    GAS 1:20:439
    SAI 1:20:439
    NOR 1:20:817
    RIC 1:20:976
    ALO 1:21.976

    MEDIUM TYRE:
    BOT 1:19:613
    HAM 1:19:683
    LEC 1:19:355
    PER 1:20:089
    OCO 1:20:637
    STR 1:20:772
    VET 1:20:862

  26. bimbak

    2

    0

    یعنی لطیفی امروز عصر تو کوالی جورجو شکست میده ؟؟؟
    یا بهتر از اون تو تاپ تن میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • Mehriar Salehi

      1

      0

      با دانفورس لول های متفاوت بودن، جورج با دانفورس بالاتر.

      اما هرچی که علت بود، لطیفی تو تمرین خیلی خوب بود.

  27. احمدرضا لکلرک

    2

    3

    توضیحات و تحلیل های دوستان کامل بود تقریبا و من با دانش اندکم چیزی اضافه نمیکنم دیگه🌹😅
    به امید دیدن یه تعیین خط جذاب و داغ
    همچنین خیلی امیدوارم به سکو گرفتن چارلز و عملکرد خوب فراری تو مسابقه امروز
    به نظرم تعیین خط اینجوری میشه:
    1.بوتاس
    2.همیلتون
    3.لکلرک
    4.مکس
    5.گسلی

    اگه خواستید شما هم نظراتتونو ریپلی کنید

    • MH14

      0

      1

      لوييس
      مكس
      بوتاس
      چارلز
      ساينز

    • AmirAli

      0

      2

      Ham
      Ver
      Bot
      Gas
      Prz
      Lec

  28. MH14

    1

    0

    لطيفي خيلي خوب بود
    بالاخره 1 امتيازو ميگيره يا نه؟؟؟؟

  29. AmirAli

    0

    0

    دزسته که این جلسه تمرینی بیش نبود، اما چرا در مورد کارلوس کسی چیزی نگفت؟

    • احمدرضا لکلرک

      0

      2

      دوباره اگه امروز هم خوب باشه ازش اسم برده میشه
      ساینز زیر سایه لکلرک هست یجورایی

  30. DavidKame

    0

    0

    لوییس
    مکس
    بوتاس
    پرز
    چارلز
    نوریس
    ریکاردو
    ساینز
    فرنالدو آلونسو
    گسلی

  31. Daimler.BENZ

    0

    0

    خب همونطور كه انتظار مي رفت…… فقط به جز چند تا مثلا در بين نتايج پير گسلي خيلي خوب. فراري خوب لطيفي خوب ولي درباره ردبول نميشه الان اظهار نظر كرد اين آرامش قبل از طوفانه به نظرم بايد ديد تو ريس اصلي چي ميشه ولي اميدوارم مرسدس همه رو له كنه. :)))))

  32. Mercedes amg

    1

    0

    با سلام خدمت دوست عزیزم با نام Engineer
    و دیگر دوستان و عرض احترام.
    یک نکته ای می خواستم بگم خدمتتون در مورد مطالبی که نوشتیید
    مطالب شما در مورد سر لوئیس همیلتون و سباستین فتل و ماشینهاشون و تاثیر ماشین بر قهرمانی …
    در فرمول یک ماشین مهمترین عامل تعیین کننده است اما نکته من این نبود مطلبی که میخواستم بگم این بود که مایکل شوماخر هم از این قائده مستثنی نبوده و نیست
    مایکل شوماخر رو هم ماشین بسیار توانمند و قوی تر از دیگر رقبا کرد شوماخر
    در سالهای قهرمانی شوماخر مکلارن رقیب فراری بود و راننده به مراتب توانمند تری از شوماخر در پیست بود به نام میکا هاکنین
    اما در آینده دیدیم که شوماخر قهرمان بلا منازع پیست به لطف ماشینش قهرمان بود و شد کما اینکه در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نتونست چون ماشین رنو بهتر از فراری بود

    • DavidKame

      0

      0

      ماشین رنو فقط برا سال 2005 عملکرد بهتری داشت اونم فقط به خاطر تفاوت لاستیک ها
      ولی سال 2006 فراری و رنو (البته فراری برتری محسوسی داشت) تقریبا با هم بودن

      • mohammad ali F1

        0

        0

        سب ممنون از اینکه 13 ام تموم کردی تعیین خط رو ما عادت کردیم تو رو اینجا ها ببینیم 😬

  33. mohammad ali F1

    0

    0

    سب ممنون از اینکه 13 ام تموم کردی تعیین خط رو ما عادت کردیم تو رو اینجا ها ببینیم 😬

  34. NICO ROSBERG-06

    0

    0

    ادمین چه وضعیه
    استاد_این کامنتم که میشد بذاریم دیگه نمیشه
    چرا ثبت نمیشه اصلا کامنت من
    قبلا لایک نمیخوذئ الان ثبت هم نمیشه
    آقا پس ما باید بیایم درستش کنیم؟
    مهندس شمایی حاجی..قربون دستت بنداز اون آچارت و ببین کجای کار خرابه داداش