فرمول یک ایران – مدیر ورزشی فرمول یک، راس براون باور دارد که مسابقات امسال فقط جنگ میان لوییس همیلتون و مکس ورشتپن نخواهد بود بلکه هم تیمی های آن ها یعنی والتری بوتاس و سرجیو پرز نیز درگیر نبرد خواهند شد.

فرمول یک در فصل 2021 با پیروزی لوییس همیلتون در گرندپری بحرین و نبرد چرخ به چرخ این قهرمان 7 ساله فرمول یک با مکس ورشتپن آغاز شد.

همیلتون پیروز شد اما فقط با اختلاف 0.7 ثانیه و هم تیمی او، والتری بوتاس نیز که در پیت استاپ اول خود به دلیل خطای تیم مرسدس زمان زیادی را از دست داد و همچنین به دلیل پیت استاپ اضافی خود به منظور ثبت سریع ترین دور مسابقه، با فاصله ای دور نسبت به این دو راننده در رده سوم قرار گرفت.

سرجیو پرز نیز که با مشکل الکتریکی در خودروی خود در دور ماقبل شروع مسابقه مواجه شد و مجبور شد مسابقه را از پیت لین شروع کند، کامبک فوق العاده ای داشت و موفق شد تا از رده آخر خود را به رده پنجم برساند و 10 امتیاز ارزشمند را برای تیم ردبول کسب کند. اگر او موفق می شد تا از همان رده یازدهم مسابقه را شروع کرده و یا تعیین خط را در رتبه بهتری به اتمام می رساند، مسلما می توانست نتیجه بهتری را در مسابقه کسب کند.

اگر چه پرز به دلیل رانندگی خوب خود از سوی هواداران به عنوان راننده برتر روز مسابقه انتخاب شد، اما تمرکز اصلی در روز مسابقه بیشتر روی جنگ میان لویسس همیلتون و مکس ورشتپن بود.

با این حال براون معتقد است که برای این فصل فقط شاهد جنگ میان دو نفر برای کسب پیروزی نخواهیم بود. براون گفت:

این فقط در رابطه با همیلتون و ورشتپن نیست. من نسبت به (اتفاقات) بحرین خوش بین هستم. تاسف آور بود که خودروی پرز در دور ماقبل مسابقه خاموش شد اما او بار دیگر توانایی فوق العاده خود را نشان داد و موفق شد رده پنجم را کسب کند.

او هنوز با ردبول سرعت کافی ندارد اما او سریع یاد می گیرد و می دانیم که او چه راننده خوبی است. زمانی که (به خودروی ردبول) عادت کرد، او این قابلیت را دارد که برای کسب پیروزی بجنگد.

همین را می توان درباره همتای مرسدسی او والتری بوتاس نیز گفت که سرعت فوق العاده ای را از خود در جریان مسابقه نشان داد اما با یک پیت استاپ ضعیف عقب افتاد.

(رقابت) بالارده نسبتا نزدیک است و در مقایسه با آن چه که سال های گذشته دیده ایم و بر اساس این مسابقه، مطمئنا احساس نمی شود که یک فصل دیگر نیز مرسدس یکه تاز باشد.

36 دیدگاه

  1. iman88

    16

    1

    فکر میکنم فیا و ف1 انقدر معطل کردن که دیگه ضرورت تغییر قوانین تقریبا از بین رفته.

      • محمد

        5

        2

        من فهمیدم!یعنی اونقدر تغییر قوانین رو جلو انداختن که دیگه قوانین نیازی به تغییر نداره.

      • iman88

        26

        1

        وقتی محدودیتهای شدیدی بر روی ساخت ماشینها اعمال میشه،ماشینها یه حد و مرزی برای پیشرفت پیدا میکن.در حال حاضر (بعد از 8 سال) مرسدس کاملا به این مرز نزدیک شده و ازینجا به بعد سرعت نزدیک شدن تیمهای دیگه خیلی بیشتر از توانایی دور شدن مرسدسه.چون عملا فضای توسعه برای این ماشین به شدت محدود شده.به خاطر همینه که فراری میتونه در طول یک فصل نزدیک به 30 40 اسب بخار اختلاف قدرت رو جبران کنه و بخاطر همینه که ضعیف ترین تیم گرید با کمترین امکانات میتونه در طول یک سال 3 ثانیه نسبت به کل گرید نزدیکتر بشه و بخاطر همینه که سال به سال ماشینها کمتر سریع میشن.
        سریعترین تایم کوالی استرالیا از سال 2014 تا 2019
        2014 1:30.775
        2015 1:26.327
        2016 1:23.837
        2017 1:22.188
        2018 1:21.164
        2019 1:20.486
        از 5 ثانیه و 3 ثانیه تو سالهای ابتدایی رسیدیم به 7 دهم ثانیه تو سال 2019!
        هر چی ماشینت سریعتر باشه فضای توسعه ات کمتر میشه.
        الان تغییر قوانین ایرو (تغییرات فلور و دیفیوزر ) هم مزید بر علت شده،جوری که این فاصله(ظاهرا)از بین رفته.
        خلاصه اش اینکه از الان به بعد نزدیک شدن گرید تحت قوانین حاضر نه تنها محتمل تره بلکه انتخاب امن تری هم نسبت به تغییر قوانینی که میتونه دوباره یه شکاف بزرگی بین گرید بندازه،هست.

        امیدوارم منظورم رو رسونده باشم.

      • SIAMAK

        15

        6

        آفرین ایمان جان .
        با این نظر روی فراری فنها رو سفید کردی ، مرحبا . به نکته مهم ولی پنهانی اشاره کردی . این مساله نه تنها در مورد اتومبیلهای f1 ، بلکه در مورد هروسیله تکنولژیک دیگه ای که به سطح high end خودش نزدیک شده باشه و یا رسیده باشه هم صادقه و عملآ ارتقاء و توسعه اش رو بسیار محدود و مشکل میکنه تا جائیکه توسعه دهنده به این نتیجه میرسه که دیگه سرمایه گذاری بیشتر برای ارتقاء محصولش توجیه منطقی و مالی نداره و …. مرسی از نظر خوب و همراه با نکته بینی ات .

      • مَمَّدو

        9

        2

        به به … عالی بود. چه ارزیابی قشنگی. ممنون و موافق هستم.

    • Parsa16

      8

      0

      به نظر من پرز،بوتاس،لندو،دنیل،کارلوس،چارلز و گسلی برای سومی و چهارمی جنگ سختی دارن

  2. محمد

    6

    13

    من مخالفم.جنگ مبان لکلرک و بوتاس بیشتر خواهد بود

    • MOHAMMAD HOSSEIN

      9

      0

      یذره خوشبینانه نیست این حرفت؟
      درسته فراری پیشرفت کرده
      اما برای سوم یا چهارم شدن
      الآن کفی ش بازم از مرسدس ضعیفتره
      دانفورسو نمیدونم
      مگر اینکه یه پیستی باشه که مثل سکتور دو سائوپائولو باشه اونجا ممکنه پشت لکلرک بمونه

      • محمدحسین

        12

        0

        این ترکیب رو زیاد رو سکو میبینیم:
        لوویس مکس سرجیو والتری
        .
        بقیه تیما شاید به خاطر اتفاق یا خرابی یا تصادف یکی از این ۴ تا میتونن به سکو برسن!!
        .
        ردبول و مرسدس یه سر و گردن از بقیه تیما بالاترن.
        تایم هاشونم گویای همینه.

  3. احمدرضا لکلرک

    11

    2

    تو گرندپری هایی که مسیر مستقیمی کمتر داشته باشه و یا شرایط پیست طوری باشه که قدرت ماشین ها کمتر تاثیرگذار باشه قطعا شارل لکلرک میتونه در حد سکو باشه با قدرت ماشین فعلی فراری

  4. NICO ROSBERG-06

    9

    10

    با احترام ب جناب براون من مخالفم
    این که بیای و پرز و بوتاس و با لویس و مکس در یک سطح قرار بدی خیلی خنده دار و بی معناست
    بوتاس که تو این چند فصل کاملا ثابت کرده هر سکویی که بدست آورده به لطف ماشینش بوده وگرنه که کی نمیدونه این مرد چقدر بی آزاره
    پرز هم نمیگیم ضعیف اما خب دیگه اینکه بخوای با مکس برای قهرمانی مقایسش کنی خیلی اشتباست.. امسال هم احتمالا لویس قهرمانه_ مرسدس تیمی نیست که همه چی و رو کرده باشه.. مسابقات بعدی _ریس به ریس بهتر میشیم.(مرسدس)

    • Mohammad44

      9

      8

      ببخشید مخالفم باهاتون اگه از عملکرد بوتاس تحت فشار فاکتور بگیریم، اصولا راننده های مرسدس نزدیکترینن به هم چه تو کوالی چه تو ریس
      همین ریس فاصله بود حدود ۳۸ ثانیه با یه پیت اضافه
      قبل پیت اگه اشتباه نکنم بوده حدود ۱۵ الی ۱۶ ثانیه حالا فرض کنیم پیت نمی رفت و ۴ ثانیه دیگه هم عقب میفتاد نسبت به لوییس، این شد ۲۰ ثانیه حالا اگه ۸ ثانیه شیرین کاری مرسدس رو ازش کم کنی میشه ۱۲ ثانیه و لپی تقریبا دو دهم و اگه اینو قبول داشته باشیم لوییس هر چی داشت رو کرد می بینیم والتری اتفاقا بد نبوده به هیچ وجه
      البته خب همه می دونیم تحت فشار ضعف داره
      اگه از نطر اعداد اشتباهی رخ داده عزیزان اصلاح کنن لطفا

      • SIAMAK

        9

        1

        سلام محمد جان .
        مثل همیشه با حساب و کتاب ریاضی مساله رو درست حل و اثبات کردی .
        فقط متعجبم شما که انقدر اهل اعداد و ارقامی چطور پزشکی رو برای ادامه تحصیل انتخاب کردی ؟!… زنده و موفق باشی .

      • Engineer

        12

        0

        توضیح درست و خوبی بود
        ولی خوب باید این رو هم در نظر بگیریم که هر سال همیلتون تمام تلاشش رو نمیکرد چون میدونست چقدر تلاش برای قهرمانی لازمه.
        توی این مسابقه بله همیلتون تمام تلاشش رو کرد ولی تایر های بوتاس حدود 15 دور نو تر بود و قطعا این 8 ثانیه که بوتاس جبران کرده مثل همون 8 ثانیه ورشتپنه که رسید به همیلتون و جبران کرد.

        در واقع تقریبا سرعت همیلتون و ورشتپن و بوتاس برابره سال گذشته هم نزدیک بود.

      • Mohammad44

        5

        0

        مرسی آقا سیامک
        شما جای پدربزرگ های نداشته ام هستی و احترام بالایی قائلم براتون
        والا کلا به محاسبات علاقه مندم و تا حدودی هم بد نیستم توش ولی خب از اون جلوتر دیگه خیلی تو ریاضی وارد نیستم ولی خب بدم نیستم
        این اعدادم گاهی اوقات برای یادآوری به دوستانه همون طور که مهریار بارها به درستی اشاره کرده کلا مرسدس بر خلاف تصور دوستان در شرایط عادی راننده هاش نزدیکن خیلی البته اینم بگم پیس دو دهمی تو ریس به هیچ وجه کم نیست ولی خب نسبت به تیم های دیگه نرماله خیلی هم نرماله تفاوت لوییس و بوتاس هم ثباته چیزی که لوییس داره ولی خب بوتاس تو فشار واقعا بد میشه

    • امیرعبّاس

      1

      0

      سلام جناب NICO ROSBERG-06
      کلۀ سحر آمدم عرض کنم که خیلی زیبا و محکم از سر لوئیس همیلتون دفاع کردید.

      با درود.

  5. NavasaN

    8

    3

    این یک مسابقه رو فقط نبینید.به نظرم توی تک مسابقه ها حتی آلفاتائوری ها و استون مارتین ها هم خطرناک ان

    • yaghub

      12

      0

      سلام
      navasan
      دوست من، آلفاتائوری را میتونم باشما موافق باشم اما دقیقا شما از استون مارتین چه نکته مثبتی دیدی که این حرفو در موردش میگی!! استون یه تیم کاملا معمولیه از نظر من و نهایتا 5 یا 6 میتونن بشن. ماشینشون اصلا خوب نیست

      • NavasaN

        5

        3

        عملکرد ماشینشون تو فصل قبل.فک کنم اگه ماشینشون همون پارسالی باشه حرف دارن واسه گفتن

  6. محمد

    4

    1

    بازی فرمول یک مخصوص اندروید دارین؟(بجز f1 mobile racing و fx racer و real racing)

  7. Hossein1382

    6

    1

    کسی هست از تنظیمات ماشین F1 2014 سر در بیاره (تنظیم کردنشون بلد باشه)؟؟؟؟؟؟

  8. مَمَّدو

    10

    0

    یه خبر :
    ظاهرا چیزی که باعث کناره گیری فرناندو آلنزو از مسابقه شد، یه کاغذ ساندویچ بود! این کاغذ رفته در داکت ترمز گیر کرده و مانع خنک شدن دیسک گردیده است. چه افسوسی واقعا.

    • رضا سلطانی

      8

      0

      چه بد!
      حالا فهمیدیم که وقتی میگن آشغال روی زمین نریزید دلیلش چیه!

    • Mahmoud

      5

      0

      …!
      کاغذ ساندویچ اونجا چیکار میکنه؟؟ مگه اینکه مسابقه داشته و کاغذ مربوط به تماشاچی ها باشه!

  9. مهدی

    2

    2

    دوستان امسال بهترین مسابقاتو داریم کلی راننده خوب… درمورد فتل هم بگید این مسابقه از زمان تایمگیریش بدشانس بود البته خود وتل هم مقصره.. رویای این بدبخت قهرمانی با فراری بود ک متاسفانه دوره ی وتل تو فراری اصلا خوب نبود چون ماشینشون خوب نبود توان بردن مسابقه رو نداره ولی امسال با استون مارتین بهتر میتونه مسابقه بده خداییش

  10. امیرعبّاس

    2

    0

    سلام
    با راس براون موافقم؛ جنگ بین همیلتون و «همه» خواهد بود!

  11. امید نورمحمدی

    3

    1

    خیلی زوده برای نتیجه گیری. اونم با ملاک قراردادن پیست بحرین که مرسدس در دوران هایبرید همیشه توش ضعف داشته. بخصوص از 2017 تا 2019 که فراری ها هرکاری خواستند کردند و اگر اون خرابی توی فصل 2019 برای لکلرک پیش نمیامد با اختلاف اولین بردشو جشن میگرفت.
    تصویر کلی برای یک فصل با 23 مسابقه بعداز 5-6 مسابقه بدست میاد و نه در اولین و دومین مسابقه فصل.
    حتی فصل قبل هم که شرایط نرمال نبود و 17 مسابقه برگزار شد توی مسابقه اول نتایج با نتایج کلی و برد مطلق مرسدس یکم متفاوت بود. حالا چی شده که 1/23 مسابقات شده ملاک فلسفه بافی و صدور حکم و پیشبینی تا آخر فصل مشخص نیست!
    حتی اگر این پیشبینی ها درست هم از آب دربیاد باز هم بر اساس اطلاعات درستی نبوده و صرفا یک حدس و گمانیه که با خوش شانسی محقق شده….