فرمول یک ایران – برنی اکلستون، مدیر سابق فرمول یک، اظهار داشت که ترک اسکودریا فراری توسط سباستین فتل اجتناب ناپذیر بوده است، زیرا او هیچوقت مانند دوران مایکل شوماخر، حمایت تیم ایتالیایی را نداشته است.

در 2015، فتل با رویای تکرار قهرمانی های مایکل در فراری و اضافه کردن صفحه جدیدی به تاریخ مسابقات، راهی تیم ایتالیایی شد. شوماخر پنج عنوان قهرمانی را طی سال های 2000 تا 2004 به همراه تیفوسی ها کسب کرد اما سباستین هنوز در تلاش برای کسب اولین عنوان است. بهترین نتیجه اش با فراری در جدول قهرمانی، عنوان دومی در سال های 2017 و 18 بوده و در فصل گذشته نیز پایینتر از هم تیمی خود، چارلز لکلرک در رده پنجم جدول قرار گرفته است.

در حالی که فتل بخاطر برخی اشتباهاتش مورد انتقاد قرار گرفت، اما راننده موناکویی، یک حمایت همه جانبه ای را از طرف فراری دریافت کرد که به تمدید قراردادی بلند مدت با این تیم انجامید. در عین حال، مذاکرات فتل و فراری برای تمدید قرارداد به بن بست خورد و فصل 2020، پایان کار قهرمان چهار دوره مسابقات در تیم ایتالیایی خواهد بود.

فرناندو آلونسو ، برنی اکلستون و سباستین فتل

فرناندو آلونسو، برنی اکلستون و سباستین فتل

اکلستون معتقد است که راننده آلمانی، حمایت همه جانبه ی تیم را نداشته است:

قابل پیش بینی بود که سباستین راهش را از فراری جدا کند. هیچوقت همان جادوی بین مایکل شوماخر و فراری، بین او و تیم نبوده است.

تیم و مدیرانش هیچوقت به اندازه شوماخر، پشت فتل نایستادند.

آقای مرسدس، با فتل قرارداد امضاء کن!

برنی اکلستون همچنین از توتو ولف، مدیر تیم مرسدس خواست که با فتل قرارداد امضاء کند:

در شرایط فعلی، مرسدس باید در نظر داشته باشد که یک قهرمان آلمانی مثل سباستین را به خدمت بگیرد. این می تواند باعث افزایش اثر عاطفی برای کارکنان مرسدس شود و همچنین سیگنال های مثبتی را برای جهان خارج [از فرمول یک] ایجاد کند.

در هر صورت، اثر بازاریابی فتل در مرسدس بسیار بزرگ خواهد بود.

61 دیدگاه

  1. Mohammad.gh

    11

    2

    ایشالا که بره مرسدس حداقل واسه چندفصل با رقابت درست حسابی روح و روان ما جلا پیدا کنه
    فتل تیپ شخصیتیش 180 درجه با مایکل فرق داره، مثلا مایکل همین دوره اگه بود، مطمئنم کاری میکرد بینوتو بدون اجازش آب نخوره، اون شخصیت کاریزماتیک و تمامیت خواه و مسلط مایکل همون چیزیه که سباستین کم داشت
    به نظرم اگه مایکل 2017 جای فتل بود کاری میکرد سال بعدش مدیرای تیم به کل عوض بشن
    اما فتل در مقابل آدم ساکت، شوخ و خاکی و بی سیاستی هست که سعی میکنه با تیم کنار بیاد که البته همه جا این چیزا خوب نیست مخصوصا تو فرمول یک که سیاست خیلی مهم و تاثیرگذاره

  2. Amin

    3

    17

    برنی داره همه اعتبارشو خرج می‌کنه تا ی صندلی واسه رفیقش جور کنه
    فقط نمی‌دونم چرا این تفکر که راننده آلمانی پشت ماشین آلمانی باشه چرا در مورد شوماخر آلمانی و فراری ایتالیایی صدق نمی‌کرد؟؟
    شاید دوستان بگن چون اون موقع راننده ایتالیایی خوبی وجود نداشت ک فراریتخم مرغ هاشو بذار تو سبدش!
    اما آیا واقعا فکر میکنید این ورژن فتل راننده تاپیه؟
    برنی و فتل فن ها!یادمون نره که فتل ب خاطر اشتباهات متعددش به اینجا رسید نه عدم حمایت گاراژ!!!!

    • Sohrab

      11

      3

      همیشه مقصر فتله
      هیچکس حتی روش نمیشه اشتباهات گاراژ و استراتژی و پیت ها ی عجیب و غریب حتی یادی ازش کنه
      دیگه نمیدونم چه عملکردی باید سب میداشت
      تاثیر روابط تیم و سب در فصل 2010 تا 2013 آشکار بودش
      تیم به سب اعتماد و پشتیبانی تمام گذاشت کاری که هیچوقت فراری نکرد هیچوقت

      • Amin

        4

        13

        سهراب جان اینایی که شما اسم می‌بری برا همه راننده ها کم و بیش وجود داره
        اما فکر نمیکنم راننده هایی ب جز گروژان و مکس ب اندازه فتل تو فصول اخیر اشتباهات فاحش داشته باشن!
        تو دو فصل اخیر اشتباهاتی رو مرتکب شد که آدم شک می‌کنه این فرد چهار عنوان قهرمانی فصل رو داشته باشه!

      • BAHRAM

        3

        12

        اشتباهات گاراژ باعث قهرمانی نمیشه درسته ولی اون اشتباهات باعث اسپین شدنها و اشتباهات فتل هم نبود.مثلا مونزا ۲۰۱۹ اشتباهات گاراژ باعث اسپینش شد؟ و بدتر از همه ورود به پیست خیلی بدش که ۱۰ ثانیه پنالتی گرفت.

      • BAHRAM

        3

        10

        منظورم این بود استباهات گاراژ قهرمانی رو از تیم میگیره.

      • Sohrab

        5

        2

        جالبه سب با اشتباهات تیم هیچ تاثیری نباید روی رانندگیش بزاره
        دیگه با این منطق دلیلی نمی بینم بخوام جوابی بدم چون سب فراری رو نابود کرد 😓😓

      • 33🦁Ali

        7

        3

        Amin
        آخه چقد تخریب باید بکنی که اسم مکس و گروژان می کشی وسط بعدش حتی به فتل و طرفداراش هم احترام نمیزاری آخه چه حرفی میزنی که آدم شک می کنه که قهرمان 4دوره جهان هستش یکم با نزاکت هم نقد کنیم خوبه..
        شایدم حس خوبی ندارید که فتل بیاد مرسدس لوئیس شکست بده اون وقت حرفی از رکورد باقی نمونه براتون..
        ( اینو داشته باش تازه واسه مکس شروع شده)

    • ayyub#5

      12

      4

      خب به قول شما که فتل نا آمادست و اشتباهات فاحش و فراوان هم داره، پس چرا حتی از شایعه جایگزین شدنش با بوتاس آماده توی مرسدس انقدر برآشفته شدین:)))
      نگران قهرمانی بعدی همیلتون هستی، یا قهرمانی تیمی مرسدس یا چی؟

      • ....kh:n....

        3

        1

        چیزی که بعضیها رو داره خیلی اذیت میکنه اینه که این راننده پراشتباه چهار4.4.4.4.4.4بارقهرمان جهان شده😁😁😁

    • Babak Asa

      9

      2

      این همه کینه های ضد آلمانی از کجا میاد و تا کی میخواد ادامه پیدا کنه من نمیدونم، شما تفاوت گروژان و فتل رو نمیدونی؟؟؟ چقدر کینه توزانه نظر میدین و مقایسه می کنید.

    • Farid_Lambo

      9

      2

      تو حتی توی رانندگی عادی هم ذهنت متمرکز رانندگی نباشه ممکنه تصادف کنی. وقتی یه راننده مسابقه تمرکزش علاوه بر رانندگی به دادن استراتژی به تیم باشه یا عواملی مثل اعتماد نداشتن به گاراژ تمرکزش رو به هم بزنه انتظار چه عملکردی داری؟ شما بیا تیم فتل و همیلتون رو با هم مقایسه. ببین چقدر از لحاظ روحی اثر میذارن. مطمئنا با تیمی که مرسدس داره راننده های هم خیالش از همه آسوده هشت و تمام فکر و ذکرش میشه مسابقه دادن

    • Seb the great

      6

      3

      نترس اگه بد بود فوقش میشه وینگ من لوییس چرا میترسی به خاطر ۵ قهرمانی مفتی که لوییس تو مرسدس گرفت
      بعد میگی سب ۲۰۱۳ بد بود یا اصلا ۲۰۱۳ رو ندیدی یا اشتباهی ایندی کار میدیدی و فک کردی راننده های فرمول یکن
      واقعا در عجبم که اینقد راحت بعضی از دوستان دارن چیزای غیر منطقی میگن این حرفا از منطق زمین تخت گرا ها غیر منطقی تره
      نترس یا میره جون ۴۴ یا میره خونه تو چرا ناراحتی اینقد ادعا داشتی لوییس این و اون پس نباید نگران یه اسپینر باشی ها نظرت چیه

      • Amin

        1

        5

        وقتی میگیم تعصب نمی‌ذاره منطقی نظر داده بشه همینه دیگه
        بنده گفتم:،«اینکه فتل تو ردبول خوب‌کار کرد(به جز فصل۲۰۱۳عالی نبود چون تو همون دوره هم اشتباهات فاحش و جالب داشته مثل ترکیه ۲۰۱۰)»
        نوشتم تو دوره حضور تو ردبول تو باقی فصول به جز ۲۰۱۳ عملکرد عالی نداشت
        یعنی ۲۰۱۳ عالی بود و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ غیر عالی
        شما اونقدر حساسیت داری ک نمی‌ذاره برداشت درستی هم داشته باشی
        ادمین گرامی لطفاً کامنت رو قبول کن تا رفع ابهام بشه

      • Saeed

        3

        1

        گفتی 2009 تا 12
        خوبه یادت بیاری ک یکی از این سالها براون بهترین ماشین رو داشت
        2010 تا 12 هم مکلارن راننده محبوبت دست بالاتر رو داشت ولی از جنسون باتن هم باخت👌😏
        احتمالا بعدش هم میخای از آلونسو بگی😁

      • Mahmood.gh

        3

        1

        ببین دوست عزیز من کاری ندارم ک گروژان با سب مقایسه شده
        ولی 5 بار مفتی قهرمان شده؟😂😂😂😂
        همچین حرفی میزنید بعد ب یکی دیگه هم میگین بی منطق😂

      • Mohammad44

        3

        3

        اصلا سعید خدای منطقه ادم نابود میشه با کامنتاش

    • M A M A D 007

      6

      2

      داداش همیلتونتون هم همچین بی نقص نیستا یکیش همین اسپینش تو المان که به جا اینکه برا پودیم بجنگه بجاش رفت برا امتیاز گرفتن حداقل میجنگید:-):-)

      • Seb the great

        2

        2

        کافیه یه راننده قوی بره کنارش ببین چی میشه
        بعد اگه سب ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بد بود چرا تو ۳ سالش قهرمان شد و ۲۰۰۹ هم نایب قهرمان چرا لوییس با ماشین مکلارن که واقعا ۲ سال خوب بود حتی تو ۳ تا نرفت
        بعد کافیه بری رکورد های سب رو تو ۲۰۱۲ ببینی

  3. 5red16

    6

    0

    موضوعی که کاملا مشهود و بدیهی هستش اما بعضی از طرفدارهای فراری نمیخوان قبولش کنن.
    بحثم در مورد مسائل سیاسی مدیران و حواشی نیست، اونها به جای خود
    این موضوع حتی تو طراحی ماشین و استراتژی ها هم مشهوده

    • 5red16

      8

      0

      متاسفانه با آلونسو هم رفتار مشابهی داشتن
      مدیران فراری طی این سالها ضعفهای خودشون و کم کاریهاشون رو پشت راننده ها پنهان کردن.
      سعی داشتن دلیل شکستهاشون رو راننده ها معرفی کنن.
      اول آلونسو، حالا سب، اگه شرایط خوب پیش نره حتی چارلز
      راننده ها رو قربانی میکنن تا کسی اونها رو بازخواست نکنه

      • BAHRAM

        3

        11

        از الونسو مایه نذارید لطفا. الونسو نمیخواست تمدید کنه. زمان الونسو همه میدونن تیم ضعیف بود. کی الونسو رو مقصر دونست؟ فتل درحد الونسو رانندگی نکرد

      • 5red16

        5

        1

        ببخشید یادم نبود
        تیم و مدیریت چند سال اخیر یاد تیم بی نقص فراری در اواخر ده نود و اوایل قرن حاضر رو زنده کرد!!!!!!!!!!!!

      • Saeed

        2

        2

        فتل در حد آلونسو رانندگی نکرد😂😂😂

        آلونسو بعد از داشتن وینگمنی مثل فلیپه مسا و انواع حمایت هایی ک ازش میشد و البته ی ماشین رقابتی تر نهایتا نمیتونست از ی ماشین زرد رنگ سبقت بگیره اونوقت شما….

      • Saeed

        3

        2

        و ضمنن فاصله ای ک فتل با همتیمی قهرمان جهانش کیمی داشت رو آلونسو با ی راننده از کما برگشته و البته با دستورات is faster than you ایجاد میکرد👌😏😏

    • 5red16

      7

      0

      هیچکس تا حالا از سران برند فراری تا حالا نپرسیده این عدم ثبات مدیریت و تغییر مداوم سیاستهای تیم دلیلش چیه!؟
      آیا نمیدونین که این رفتارها در نهایت به شکست تیم منجر میشه…!؟

  4. Babak Asa

    10

    2

    از زمان درگذشت سرجیو مارکیونه فقید، رفتارشون با فتل تغییر کرد که هیچ، آریوابنه رو هم اخراج کردن. این همه بازی فتل و رایکونن رو بخاطر استراتژی غلط و ایراد موتور و… خراب کردن، هیچ جا نه گفته میشه نه عذرخواهی میشه، مثلا اصن تو آمار نیست که چند بار ماشین فتل تو سال 2018 و 2017 خراب شد. همیلتون اگر با استراتژیستای فراری و ماشین نصف فصل خوب نصف فصل بد کار میکرد الان موهاش سفید شده بود از غصه

  5. Amir5

    7

    2

    واقعا فتل حمایت فراری رو نداشت واقعا فراری مقصر اصلی بود مایه تأسفه که فقط فتل رو مقصر بدونیم یا مثلا ماشین افتضاح هاس رو نسبت بدیم به یه راننده تاپ واقعا بده که همش راننده مقصره من نمیگم راننده مقصر نیست ولی اگه واقعی نظر بدیم میفهمیم که ماشین ها بد بود نه راننده ها اونا ثابت شده اند فتل واقعا بهترین راننده جهانه بنظرم اگه شرایط ردبول رو داشت قهرمان جهان میشد یا اگه رومن شرایط لوتوس رو داشت خیلی بهتر بود شرایطش البته من میدونم که نظرم مجدأ پاک میشه

    • Amin

      1

      8

      امیرجان نظر شما محترمه
      ولی انصافا ی نگاه ب اشتباهات گروژان بنداز و بدون تعصب هم مقایسه کن با مگنوسن
      ب خوبی متوجه خواهی شد ک گروژان چقدر بد داره رانندگی می‌کنه
      اینکه یک راننده چند فصل قبل و تو ی تیم دیگه راننده خوبی بوده اصلا دلیل عقلانی نیست ک تو تیم جدید هرچقدر اشتباه داشت رو نادیده بگیریم،اینکه فتل تو ردبول خوب‌کار کرد(به جز فصل۲۰۱۳عالی نبود چون تو همون دوره هم اشتباهات فاحش و جالب داشته مثل ترکیه ۲۰۱۰)
      دلیل نمیشه این همه اشتباه تو ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رو نادیده بگیرن اونم تو زمانی ک راننده ۱۰ سال جوون تر و سریعتر رو تو تیم دارن و میتونن رو اون سرمایه گذاری کنن

      • Mahmoud

        5

        2

        آقا امین، شما به من بگو چرا فتل سال 2017 اشتباه خاصی نداشت؟؟ جز اینه که یه ماشین مطابق با سبکش داشت. هرچند اون سالم استراتژی های فراری افتضاح بود و سب کم ضربه ندید!!!

      • Sohrab

        4

        1

        شما لازم نیست اشتباهات فتل عنوان کنی
        همه ی شما فقط فصل 2018 و 19 بولد میکنین چطور یک کلمه نمی تونین از فصل 2017 بگین چون اون ماشین ضعیف بود ولی مطابق سب بود بیشتر از توان ماشین،خارج میکرد
        لازم نکرده طرفدارای فراری کاسه داغ تر از آش بشن همین تیم فراری فصل 2017 قهرمانی رو سب رو دو دستی با خرابی ها تقدیم لوییز کردین

      • BAHRAM

        3

        8

        فصل ۲۰۱۷ هم باکو، بریتانیا،سنگاپور و مکزیک اشتباه کرد

      • Sohrab

        1

        1

        سنگاپور میشه اشتباه سب ؟😞😞
        یک راننده حق دفاع کردن از ردشو نداره؟
        باکو اشتباه کرد ولی جلوتر از لوییز تموم کرد
        که میتونست امتیازات بیشتری رو بگیره

      • Mahmoud

        1

        1

        آقا بهرام الان جداً ته ته دلت قبول داره که اینایی که گفتی جزو اشتباهات سب محسوب میشن؟؟ فقط باکو رو قبول دارم که اونم اشتباه رانندگی محسوب نمیشه. لطفا یه خرده با انصاف باشیم!

      • ....kh:n....

        1

        1

        امین خان شما که هی اسپین اسپین میکنی به من بگو چرا وتل ۲۰۱۷ از این اسپین ها نداشت؟؟؟؟
        حتما جواب بنویس لطفا.

      • BAHRAM

        3

        2

        باکو میتونست قهرمان بشه که با اشتباهش قهرمان نشد سنگاپور بخاطر استارت متوسطش و استارت خوب مکس و کیمی میخواست مکس رو ببنده که اصلا امکانش نبود سب از مکس رد نشده بود که مکس رو ببنده نتیجشو هم دیدیم کمترین تقصیرها گردن کیمی و مکس بود اصلا چاره ای نداشتن مکس حتی ترمز هم میکرد برخورد میکردن

      • BAHRAM

        1

        1

        Mahmud
        اینهایی که گفتم حقیقته شما با انکار کردن که نمیتونی حقیقت رو عوض کنی. مکزیک ۲۰۱۷ پل پوزیشن گرفته بود اما استارت ضعیفش باعث شد دو رده ازدست بده و با لوییس برخورد کنه از اخر شروع کنه همون اشتباه رو فرانسه ۲۰۱۸ هم تکرار کرد این اشتباهات ربطی به تیم نداره ربطی به حمایت تیم از راننده نداره
        و مقصر فقط و فقط سب بود
        من میپذیرم تیم اشتتباهاتی داشته ماشین فراری تو این سه فصل بهترین ماشین برای قهرمانی نبوده شماهم قبول کن سب تو این سه فصل یک سوم مسابقات رو با اشتباه خودش از دست داده و امتیازات کمی گرفت

      • Amin

        1

        4

        سعید:بهتره یادآوری بشه اسپین های ۲۰۱۸ فتل ب خاطر برخورد هاش بوده نه سبک ماشین!
        چین برخورد با مکس مونزا با لوییز ژاپن با مکس آمریکا با دنی
        باز اگه ۲۰۱۹ رو بگی ی چیزی
        ولی ۲۰۱۸ فتل سوتی کم نداشت
        در ضمن منظور از عالی نبودن فتل از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تو رقابت با هم تیمیش بوده نه مقایسه با دیگر راننده ها البته ۲۰۱۱ رو باید فاکتور می‌گرفتم چون اون سال ردبول ماشینش خیلی جلوتر بود
        اختلاف فتل با وبر تو ۲۰۱۳ نشون دهنده عملکرد عالیش بود

      • Mahmoud

        1

        1

        ببین آقا بهرام ما داریم درمورد اشتباه رانندگی صحبت میکنیم. اونی که توی باکو اتفاق افتاد به هیچ عنوان اشتباه رانندگی محسوب نمیشه. هرچند من اشتباهشو قبول دارم ولی نه به عنوان یه خطای ناشی از مهارت رانندگی.
        توی سنگاپورم همینطور استارت موقعی یه اشتباه رانندگی محسوب میشه که واقعا افتضاح باشه ولی سب استارتش کاملا معمولی بود. در واقع استارت مکس و کیمی خیلی سریع بود نه اینکه استارت سب کند بود و الان شما بری همیلتونم نگا کنی حتی اگرم کامل از ماشین بقلی جلو نباشه بازم میبندش که اینجوری شرایط راننده سخت میشه موقع ترمز گیری و پیچیدن.شما برو همون آمریکای 2017 رو نگاه کن با اینکه سب کنار همیلتون بود همیلتون ماشینو آورد کنار ماشین سب و فضا رو براش تنگ کرد همه اینکارو میکنن نمیدونم پس چرا برا فتل اشتباهه.
        نمیدونم سنگاپوری که هیچ ربطی ب سب نداره دارین با چه چیزای عجیبی اشتباه سب تلقینش میکنین واقعا انصافم خوب چیزیه.
        درضمن مکزیک که کاملا واضحه. من از حرف شما بابت استارت ضعیف فتل خندم گرفت. اونجا مشخص بود که مکس و همیلتون با اسلیپ استریمی که داشتن از سب رد شدن و همیلتونم که ماشینی با موتور قوی داشت خیلی واضحه. واقعا تعجب میکنم که چطور ممکنه این ها رو اشتباه تلقی کنین شماها درحالی که کاملا واضحه.
        آقا امین شما رو رجوع میدم به اسپانیای 2017 جایی که سب با همیلتون چرخ به چرخ شدن و برخورد کردن ولی چرا سب اسپین نشد؟؟
        واقعا جای تاسف داره. حداقل با خودتون روراست باشین!!

      • Amin

        0

        0

        محمود چی رو داری با چی مقایسه میکنی؟؟؟
        چرخ به چرخ اسپانیا رو داری با برخورد های ۲۰۱۸ مقایسه میکنی؟؟؟؟
        باو شما دیگه آخرشین
        البته چین ۲۰۱۸ تقصیر مکس بود ک اسپین شد
        ولی ژاپن رو میگم اشتباه از فتل بود چون مکس کسی نیست ک تو قاشق ب کسی راه بده

  6. TRANS AM

    1

    2

    مدتیه از کامنتای یکی دوتا از طرفدارای یکی از راننده ها معلومه که چه ترس عظیمی به جونشون افتاده . و با هر خبر جدیدی که از نقل و انتقالات میاد این ترس ، بیشتر بارز میشه .

  7. Mehryar Salehi

    4

    2

    مشخصه که همچین حمایتی رو نداشته.دلایلش هم واضح هست.
    شوماخر با خودش مدیر فنی تیم، راس بران و مدیر طراحی تیم، روری برن رو از تیم بنتون آورد فراری.تیم توی دستان کسایی مدیریت میشد که خودشون قبل از فراری با هم تیم بودن و اون کمیستری بینشون بوجود اومده بود.

    درکنار اینکه شوماخر با رفتنش به فراری یه وزنه توی جایی بود که خلا وجود داشته قبلش.
    به لیست راننده های قبل از شوماخر که نگاه میکنین، آلسی، برگر، موربیدلی، لارینی و کاپلی…راننده هایی که در بهترین حالت یه راننده درجه دو به حساب میومدن.رفتن یه راننده دوبار قهرمان جهان به تیمی که سالها با این راننده ها کار میکرده مطمئنا فضای تاثیرگذاریشو بیشتر میکرده تا رفتن فتل به تیمی که به کار با راننده های قهرمان و با کیفیت (آلونسو، کیمی شوماخر) عادت داشته.

    مطلب آخر هم اینکه این از هنرهای یه تعداد کمی از راننده هاست که بتونن یه تیم دور خودشون بسازن.کاری که شوماخر جاهایی که رفته توی همه اشون انجام میداده، حتی مرسدس…همه راننده ها همچین توانایی ندارن، فتل هم یکیشون.

  8. MERC

    2

    4

    بازم تکرار میکنم, فتل بیاد یه دنیا حاشیه با خودش میاره مرسدس
    همین برنی چند وقته که داره بد لوییس رو میگه, حالا حساب کنید این دو همتیمی بشن دیگه چیکار میکنه
    حواشی, اعصاب خوردی ها و ضعیف شدن مرسدس واسه طرفدارای فرمول1 میتونه خیلی جذاب و دیدنی باشه, ولی واسه من نه و مطمئنم مرسدسی ها هم ترجیح میدن آرامش تیمشون رو حفظ کنن.

      • Jingooz

        3

        0

        دوست عزیز موج نوین استعدادهای فرمول یک مثل جیونتازی و لکرک و راسل چنانچه فرصت ابراز وجود در یک تیم مطرح مثل فراری پیدا کنند با تکیه بر خودباوری و حمایت هم وطنان خود امکان پیشرفت خیره کننده ای دارند
        الان نمونه اش رو دارید در لکرک و نوریس میبینید.

      • M A M A D 007

        3

        1

        داداش راسل رو قبول دارم چارلز و لندو هم قبول ولی این جیویناتزی تو کتم نمیره :-):-):-)

  9. امید نورمحمدی

    4

    6

    1- من متوجه نمیشم چرا در برخی مطالب “فقط” اشتباهات سب گفته میشه و اصلا و لبدا به خیل بزرگی از اشتباهات و اتلاف وقتها و استراتژی ها و خرابی های بیش از اندازه و … هیچ اشاره ای نمیشه. همه ما مسابقاتو دنبال کردیم و خطاهای هر دوسوی جریانو دیدیم. توهین به شعور مخاطب هیچ دلیل منطقی نداره.
    2- بنظر من بیشترین آسیب وارد شده به سب و فراری بدلیل حضور موثر دلالان و باندهای پنهان درون تیم فراری بوده. کسانیکه منافعشون در دوران شوماخر با منافع تیم همسو بوده و اخلالی در تیم بوجود نمیامده. از هر زاویه ای هم که نگاه کنیم دوران شوماخر دوران طلایی فرمول 1 هم محسوب میشه و شوماخر تبدیل به نماد فرمول 1 در جهان شد. چه دوست داشته باشیم چه نه معروفترین چهره فرمول 1 در جهان در حال حاضر مایکل شوماخر است و نام او در تمامی لایه های اجتماعی نامی شناخته شده است. شاید کسانی باشند که نام فرمول1 را نشنیده باشند ولی همه میدانند شوماخر بهترین راننده دوران بوده (صرف نظر از اینکه راننده چه نوع ماشینی بوده است)!
    3- عدم تمدید قرارداد فراری با سب برخلاف تصور و اعتقاد فراری فنهای آنتی سب که اکثرا آلونسو فنهایی هستند که تا دیروز پشت لکلرک بودند و به احتمال زیاد از فردا کارلوس ساینز را حمایت خواهند کرد بضرر فراری هم تمام شده و فقط سب متضرر نشده است. با شنیده شدن اولین خبرها از تصمیم تیمها و فیا برای کاهش سقف بودجه و اعمال محدودیتها برای تیمهای متمول شاهد مواضع تند و پرخاشگرانه مدیران فراری بودیم . آنها با صرف بودجه آنچنانی و داشتن رانندگان تراز اول قهرمانی را در کوتاه ترین زمان ممکن به رقیب قدر خود واگذار کردند و با محدود شدن بودجه و … به چه چیزی خواهند رسید؟! چرا تیمی که امید چندانی به کسب قهرمانی در فرمت جدید قوانین ندارد باید هزینه زیادی برای راننده صرف کند؟ سهم مهارت راننده نسبت به قدرت و توان ماشین چقدر است؟! کدام راننده میتواند ماشین غیر رقابتی را به سکو برساند؟!
    4- تنها کسی که در دوران برهوت مسابقات توانسته تنور فرمول 1 را داغ نگه داشته و هر روز برای انواع رسانه ها تولید محتوا کند سباستین وتل است. بزرگی این راننده بقدری است که دوست و دشمن پیگیر کوچکترین اخبار وی هستند. روزی نیست اظهار نظر یا مصاحبه و یا خبری از جانب بزرگان این رشته درباره سب منتشر نشود. عدم حضور او در فرمول 1 قطعا برای این رشته زیانبار خواهد بود. همانطوریکه شاهد سقوط سهام فرمول 1 بعداز خبر عدم تمدید او با فراری بودیم.

  10. علیرضا

    4

    1

    به احتمال زیاد سب فصل بعد رو با مرسدس شروع میکنه اما اینکه مرسدس بتونه همون‌ ماشین غالب سال های اخیر رو داشته باشه جای تردید داره
    این نه بخاطر ضعیف شدن کارخونه،مهندس های مرسدس و راننده ها هست بلکه بخاطر پیشرفت قابل لمس تیم ردبول و راننده فوق سریع تیم،مکس هستش
    البته این رقابت جذاب حتی میتونه در این فصل پر حاشیه اتفاق بیوفته و ردبول شدیدا مرسدس رو به چالش بکشه
    در مورد سب،اکثر کامنت های دوستان رو خوندم.با اکثرشون موافق و البته تعدادی هم زاویه دارم
    به نظر من زیر سوال بردن چهارقهرمانی پشت سر هم سب با وجود بردهای فوق العاده سباستین در این چهار فصل مخصوصا ۲۰۱۲ و‌۲۰۱۳ از اون نقطه نظرهای عجیب بود.دلیل این ادعا؟ سب دقیقا ماشینی رو داشت که مارک وبر هم ازش بهره میبرد
    اما فرق سب با هم تیمیش همین اشتهای عجیب سب برای بردن بود و البته مهارت و توانایی لازم برای رسیدن به سکوی اول
    اما اینکه گفته میشه در این چند سال حضور در فراری از سب حمایت لازم نشده یه عقیده من دقیقا برعکس بوده
    سب زمانیکه با کیمی هم تیمی بود تقریبا تمام دستورهای تیمی،تمام نظرها و مصاحبه های رؤسا و مدیران حال حاضر و وقت فراری به سمت سباستین غش می‌کرد و از اون به عنوان یک استعداد ناب و آرزوی داشتنش برای هر مدیر تیمی فرمول یک اسم برده شد.
    مائوریزیو آریوابنه همیشه و‌در هرحال حامی بی چون و چرای سباستین بود حتی بعد از اشتباهات فاحش و دردناک سب در هوکنهایم ۲۰۱۸ و ماریا بای ۲۰۱۷.

    به عقیده من سباستین بی گمان یکی از ناب ترین و غالب ترین راننده هایی بوده و هست که فرمول یک به خودش دیده
    راننده ای با حس فوق العاده جنگجو ‌تشنه پیروزی
    اما کلا چهار عامل به وضوح باعث میشد که سب در دوران حضورش در فراری قافیه رو به حریفان قدرتمند خودش(مرسدس و همیلتون)واگذار بکنه
    سوم:وجود تیمی به شدت قدرتمند و برنده به اسم مرسدس.
    دوم:وجود راننده ای با درصد خطای رانندگی پایین و عالی به نام لوییس همیلتون.
    سوم :نداشتن ماشین واقعا غالب و رقابت پذیر در اکثر پیست ها(هرچند فراری فصل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تقریبا وعده داشتن ماشین رقابتی رو به اثبات رسونده بود،چه بسا اگه اون اشتباهات مرگ بار اتفاق نمی افتاد الان تعداد قهرمانی های سباستین میتونست یک عدد فرد یا زوج بالاتر از ۴ باشه)
    و مهمتر از همه نه فقط خود اون اشتباهات که صد البته تاثیر منفی گرفتن و از دست دادن روحیه جنگندگی در مسابقات بعدی سباستین بود.
    البته فراری و سب فصل ۳۰۱۸ بعد از المان در پیست بلژیک سکوی اول رو کسب کرد اما دیگه سباستین اون راننده قبل از آلمان نبود و همه شاهد بودیم که سکوی بالای بعدیش موکول شد به سنگاپور فصل بعد.
    به عنوان طرفدار پروپاقرص سب و فراری هر زمان که سب اشتباهی در پیست انجام میداد دیگه نمیخاستم ادامه ریس رو تماشا بکنم
    چون‌ تقریبا مطمئن بودم راننده رویایی تیم مورد علاقم نمیتونه رده های از دست رفته رو جبران بکنه

    اگه قراره سباستین با انتقالش به مرسدس دوباره بتونه یک جنگنده تمام عیار بشه از این انتقال استقبال خاهم کرد هرچند ممکنه به ضرر تیم فراری باشه اما حداقل دو نکته فوق جذابی که میتونه برای همه فراری فن ها داشته باشه،اول رقابت درون تیمی سب و لوییس در مرسدس و تقسیم امتیازها در هر مسابقه هست و دوم رقابت واقعا جذاب سب با چارلز به عنوان رقیبهای جدید و هم تیمی های نه چندان رفیق سابق هستش

    به امید دیدن مسابقات جذاب این فصل و فوق جذاب در فصل آینده

    ببخشید اگه طولانی شد

    • علیرضا

      3

      1

      بابت اینکه چهار دلیل عدم موفقیت سباستین از نکته نظر رعایت شماره گذاری صحیح ازچهار به یک اشتباه کردم عذر میخام
      و البته به خاطر اشتباه تایپی ۳۰۱۸ به جای ۲۰۱۸
      یا حق

  11. mehdi vettel

    2

    2

    دیدم یکی از دوستان راجب فصل های 2009 تا 2012 فتل تو ردبول نظر داده و گفته عالی نبوده

    عزیزم شما یه نگاه به فصل 2011 سب تو ردبول بنداز
    فک کنم از 12 مسابقه ابتدایی، تو 11 مسابقه میره رو سکو( همین امسال که از همیلتون یه غول ساخته بودن، همیلتون از 12 مسابقه اول فصل فک کنم تو 10 تاش رفته بود رو سکو)

    سب تو فصل 2011 پنج مسابقه به انتها فصل قهرمان جهان میشه تو مسابقه ژاپن( در صورتی که تو مسابقه قبلیش یعنی سنگاپور فقط برا یک امتیاز قهرمان نشد که اگه تو شش مسابقه به آخر قهرمان جهان میشد که یه رکورد تاریخی بود)

    همین امسال که همیلتون فک کنم رکورد بیشترین امتیاز تو یک فصل رو زد با 418 امتیاز( البته تو 21 مسابقه ) ،سب اون فصل تو 19 مسابقه ،396 امتیاز گرفت که اگه نسبت بگیرم به تعداد مسابقات، ریت امتیازگیری سب بهتر بوده

    بماند دو مسابقه آخر فصل به خاطر نقص فنی بازم کلی امتیاز از دست داد و شاید با 19 تا مسابقه یه رکورد تاریخی میزد

    پس مراقب باشید راجب چه راننده ای دارید نظر میدید *

      • mehdi vettel

        0

        2

        اون ماشین حقیقتا بهترین ماشین گرید با اختلاف نیم ثانیه بود و مشکلات پایداری کمی هم داشت بر خلاف سال قبلش
        به خاطر طراحی خاص سیستم اگزوز اون ماشین، دانفورس عقب ماشین افزایش پیدا کرده بود و مطابق سبک رانندگی سب بود

        یه بار مقایسه دور تعیین خط سب و لوئیس تو مونزا سال 2011 رو ببین
        تقریبا میشه گفت تا قبل از شیکین آسکاری تایم هاشون تو یه سطحه ولی سر ترمز گیری و دایو شدید سب به داخل پیچ، سب حدود 0.3 بدست میاره که البته بازم میگم اون ماشین توانایی این جور مانور ها رو به خاطر اکسل عقب فوق العاده قویش داشت
        ( دقیقا همین پیچ و سر ورودی به شیکین آسکاری امسال سب اشتباه کرد که کاملا مشخص بود عقب ماشین همراه جلو ماشین نتونست وارد پیچ و ماشین بیش فرمونی پیدا کرد و اسپین شد )

  12. Mahmood.gh

    2

    1

    من همیشه گفتم دو فصل ک دارم میگم کمپانی المانی باید راننده المانی داشته باشه
    اگه فن مرسدس باشی اصولا باید خوشحال باشی سب بیاد فن لوییز و سب باشی زیاد نباید خوشحال باشین

    • Jingooz

      2

      2

      احسنت به این تفکر!
      اعتماد به سرمایه های بومی هر مملکتی باعث قطع دستان دلالان و فرصت طلبان خارجیه…
      نمونه اش رو هم خودتون فرمودین تو تیم آلمانی راننده آلمانی.
      هرچند زیاد متوجه پاراگراف دوم پستتون نشدم ولی وزن بالای جمله تون ، لایک داشت که تقدیم کردم.

  13. Abbas

    0

    0

    درود،دوستان فتل فن همیشه بهانه میارن،باید اشتباهات راننده هم دیده بشه در کنار اشتباهات گاراژ و انتظار مدیران که قهرمانی از فتل میخاستن وووو اینکه فتل به اندازه لازم وقت داشت و نتونست به هر دلیل،موفق باشید

دیدگاه خود را بیان کنید