فرمول یک ایران – برخلاف چیزی که دیگر صاحبنظران فرمول یک گفته اند، مارتین براندل عقیده دارد که کسب هشتمین قهرمانی رانندگان در فصل 2021 برای سر لوئیس همیلتون تعیین کننده آینده وی در فرمول یک نخواهد بود.

پس از آنکه شوالیه بریتانیایی تیم مرسدس فصل پیش توانست تا با هفتمین قهرمانی اش با رکورد مایکل شوماخر برابری کند، وی پس از مدتی نسبتا طولانی از پایان فصل اعلام کرد با قراردادی یک ساله تا پایان فصل ۲۰۲۱ نیز برای تیمش رانندگی خواهد کرد. این فصل احتمالا فرصت شکستن رکورد شوماخر را به او می‌دهد ولی بعد از آن چه می‌شود؟

بعضی از خبرنگاران و رانندگان بازنشسته و دیگر صاحب نظران باور دارند که پاسخ این سوال به کسب قهرمانی هشتمش در این فصل بستگی دارد که واضحا پس از آن تمام رکوردهای بزرگ در اختیار او خواهد بود، در حالیکه همین حالا هم وی صاحب رکورد های بیشترین تعداد پیروزی و تعداد پول پوزیشن است.

تشنه آدرنالین

اما براندل معتقد است که او تا فصل ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد داد بدون توجه به اینکه امسال قهرمان بشود یا نه. باور به اینکه او می‌تواند در یک دوره جدیدی از قوانین آیرودینامیکی هم به پیروزی در مسابقات برسد، تعیین کننده خواهد بود:

نه، به نظرم این بستگی دارد که او حس کند باز هم می‌تواند در مسابقات به پیروزی برسد یا خیر. او در گرندپری بحرین یکی از برترین رانندگی های خودش را ارائه داد. وی همیشه گفته، و من هم از چهره‌اش می‌خوانم، تنها چیزی که می‌خواهد رقابت است.

کاملا واضح است که با ۳۶ سال سن، او از هر زمان به پایان دوران رانندگی‌اش در فرمول یک نزدیک تر است، اما همه اینها در مورد این است که چه کسی به او ماشینی رقابتی می‌دهد، که در آن لذت ببرد؟ آیا او هنوز هم لازم است که ادامه بدهد؟

مشخص است که دیگر به پولش نیازی ندارد اما دور شدن از هیجان و آدرنالین، این چیزی است که به سختی بتوان جایگزینی برایش پیدا کرد. این همیشه برای رانندگان بهتر است که تعداد سالهای کمی قرارداد ببندند تا آنکه یک قرارداد طولانی مدت داشته باشند، چیزی که ما در حال حاضر از سباستین فتل می‌بینیم، اما به نظرم لوئیس به معنای واقعی کلمه، سال به سال جلو می‌رود تا ببیند که چه حسی می‌کند.

لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن - بحرین 2021

لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن – بحرین 2021

راننده انگلیسی در گذشته گفته که علاقه دارد در فصل ۲۰۲۲ و نسل جدید ماشین ها نیز در پدوک باقی بماند. فرمول یک با تغییرات گسترده و اساسی قوانین آیرودینامیکی به استقبال فصل بعد می‌رود. این قوانین به ماشین ها اجازه می‌دهد تا راحت تر ماشین جلویی خودشان را تعقیب و از آن سبقت بگیرند، بسیار آسان تر از چیزی که الان شاهد هستیم و در نتیجه این باعث ارتقا پیدا کردن سطح هیجان مسابقات خواهد شد.

قوانین جدید و تاثیرشان بر عملکرد تیم ها

از براندل سوال شد که آیا وی فکر می‌کند قوانین جدید به اهداف خود دست پیدا کنند و حتی به سلطه مرسدس پایان دهند، وی در پاسخ گفت:

تا جایی که برای تیم مرسدس مهم است، آنها دوست دارند که در رده اول و دوم گرید قرار بگیرند، دور فورمیشن را با خیال راحت به پایان برسانند، و در طول مسابقه بقیه را لپ کنند و این چیزی است که آنها از یک مسابقه عالی و فصل عالی در ذهن خود دارند. این روشی است که آنها مسابقه می‌دهند و این در حال حاضر کار بقیه است که آنها را متوقف کنند.

ماشین های جدید باید قادر باشند خیلی راحت تر یکدیگر را تعقیب کنند. برای شخص خودم، زیاد برایم مهم نیست که زمانشان در طول یک دور چقدر سریع است. فرمول یک قطعا به عنوان سریع ترین ماشین ها در پیست های مسابقه ای مشهور هستند که با اختلاف زیاد هم همینگونه است، پس از این لحاظ ما در فاصله خوبی از دیگر رشته های موتوراسپورت هستیم.

به نظرم آنها زمانی سریعترین به نظر می‌رسند که در حال سر خوردن در پیست هستند، یا زمانی که می‌خواهند از یکدیگر سبقت بگیرند و کنار هم قرار می‌گیرند، دماغه ماشین عقبی پشت ماشین روبرویش قرار می‌گیرد، این چیزی است که من را به هیجان می‌آورد.

فرمول یک 2022

فرمول یک 2022

وی در ادامه ذکر کرد:

اما شما به این نیاز دارید که ببینید موقعیت تیم اول به مخاطره می‌افتد. شما می‌توانید بی نقص بودن تیم ها را مورد تحسین قرار بدهید همانگونه که در دوره های مختلف دیدیم – چه بخواهد ویلیامز باشد، فراری، مک‌لارن، ردبول یا مرسدس بنز – حکم رانی بر یک مقطع، این چیزی است که اتفاق می‌افتد. اما تا زمانی که مسابقه بین تیم ها نزدیک باشد. چه کسی می‌خواهد بنشیند و مسابقه ای را تماشا کند درحالیکه نتیجه آن تقریبا از پیش معلوم است؟

دست و پنجه با قوانین جدید، قوانین مالی جدید درباره حداکثر بودجه تیم ها و کنترل هایی که از طرف فیا و فرمول یک بر تیم ها اعمال می‌شود، همه اینها قرار است که ترتیب تیم ها را بهم بریزد چونکه تفاوت بین آنها که پرهزینه هستند و برخی که بودجه محدودی دارند بسیار زیاد است. تیم های پرهزینه منابع دارند، مرسدس از همین حالا دارد هرچه می‌تواند روی ۲۰۲۲ هزینه می‌کند، تیم ردبول هم به همین صورت، اما تیم های کوچک تر تمرکز خود را بر مسابقه دادن و گرفتن بهترین نتیجه ممکن گذاشته اند.

قانون بازده نزولی – شما می‌توانید بهترین ماشین را بسازید و بقیه می‌توانند از آن الگو برداری کنند، یاد بگیرند و به شما برسند. اما تا زمانیکه ماشین ها بتوانند به آسانی یکدیگر را دنبال کنند و ما عنصر مصنوعی دی آر اس را کنار بگذاریم و بتوانیم مهارت رانندگی خالص را شاهد باشیم، این خودش یک برد بزرگ محسوب می‌شود.

47 دیدگاه

  1. Farzad🏁

    9

    1

    آیا همیلتون رکورد شوماخر کبیر را میشکند ؟ این واقعا سوالیه که هیچکس جوابشو نمیدونه .
    همیلتون قبلا گفته بود که هدفش رسیدن به رکوردهای شوماخر نبوده بلکه میخواسته فقط با آیرتون سنا برابری کنه .
    یعنی الگوش ، اسطوره بزرگ آیرتون سنا بوده .

    • Amir

      0

      0

      دیگه رکورد شماخر فقط نیست رکورد مشترکه

  2. Farzad🏁

    8

    2

    لطفا گزینه پاسخ سبز رنگ رو به سمت چپ انتقال بدید . با تشکر

    • مهدی

      4

      1

      سلام راست میگه داداشا اگه محبت کنید ب سمت چپ انتقال بدید خیلی اذیت میکنه

      • Farzad🏁

        1

        0

        تازه یه ایراد دیگه ام هست ، مثلا یه زمان ۵ دقیقه ای بدن تا کامنت ثبت شه و تو این زمان مثلا میتونی کامنتت رو ویرایش کنی یا مثلا منصرف شی و حذفش کنی

    • محمد

      2

      1

      یا اینکه یه گزینه بزارین که بشه مکان دکمه رو عوض کرد که هم برای راست‌دست‌ها و هم برای چپ‌دست‌ها راحت باشه.

      • Farzad🏁

        1

        0

        یا بزارنش وسط که چپ دست ها هم راحت باشن .

  3. danialhatami

    8

    0

    امروز تمرین شروع می شه وتیم های الپین استون و فراری و مرسدس توسعه های روی خودرو هاشون انجام دادن ک باید دید واقعا جواب میده یا نه

  4. danialhatami

    6

    1

    دوستان یه کویز تو کدوم فصل بود ک ورستپن سکو گرفت ما جریمه شد و اخر مسابقه سکو رو ازش گرفتن؟؟؟؟ یه راهنمای لویس وروزبرگ هر دو اون روز رو سکو بودن

    • AmirAli

      5

      1

      کیمی هم سکو گرفت، درسته؟

    • 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

      6

      2

      ایالات متحده 2017 به خاطر سبقت خارج از پیست از کیمی تو سکتور اخر در دور اخر که پنج ثانیه پنالتی گرفت

    • 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

      7

      2

      اشتباه شد مکزیک 2016 که شیکین اول رو برید و از وتل جلو افتاد که تموم شد وتل انگشتشو برای مکس تکون می داد

    • 🏁Parsa16

      2

      0

      مکزیک ۲۰۱۶که لوییس اول شد و روزبرگ دوم‌ و دنی ریک سوم

  5. akbar

    7

    0

    “و ما عنصر مصنوعی دی آر اس را کنار بگذاریم ”
    این جمله رو قبلا اقای صالحی هم فرمودند
    چرا؟؟؟
    به نظر من که جذاب هست. مشکلش چیه؟

    • Hossein1382

      3

      1

      فرمول یک بدون DRS!!!!!!
      غیر قابل تصور!!!!!!!!

      • مهدی

        3

        2

        اصلا نمیتونن سبقت بگیرن.. نتیجه اخر رو نیشه تو همون سه چهار دور اول پیش بینی کرد

      • REZA.M

        6

        1

        چرا غیرقابل تصوره؟
        توی خیلی از رشته های موتوراسپرت DRS وجود نداره اما در عین حال سبقت گیری هم خیلی راحته.
        بنظرم اگه برگردیم به قوانین قبل از دوران هایبرید
        و MGUH حذف بشه و قدرت کرس بیشتر بشه سبقت گیری هم خیلی راحت تر میشه
        دقیقا مثل قوانین WEC

      • Hossein1382

        2

        3

        Reza. M
        بله بعضی مسابقات DRS ندارن ولی فرمول یک باید داشته باشه گل.

    • Mehriar Salehi

      7

      0

      اکبر جان، مشکلش مصنوعی بودنش هست.
      قبل از معرفی این سیستم هم سبقتگیری انجام میشد و از روز اول هم راننده ها هم طرفدارانش این عقیده رو داشتن که سبقتگیری باید مثل گل زدن باشه.همونقدر خاص.همونقدر تلاش بخواد، همون مقدار هم شما حمله کنید تا بلاخره یکیش بگیره!
      و اتفاقا رقابتهای جالب تر (البته با سبقت گیری های کمتر) هم شاهد بودیم.هیجانی که ایمولا ۲۰۰۵ و ۶ داشت، با اینکه آخرم شوماخر و فرناندو سبقتی نگرفتن، از ۱۰ تا سبقتگیری فعلی که یه دکمه میزنن رد میشن، بیشتر بود…کلی سبقت گیری حین پیچیدن بوجود میآورد، الان کمتر میبینیم چون راننده نیازی به این ریسک نمیبینه.کلی ترمزگیریهای لحظه آخری میدیدیم، الان کمتر شده چون احتمالا قبل رسیدن به نقطه ترمزگیری، سبقت کامل شده! و البته هنر دفاع کردن…یه هنر بود که راننده مدافع بتونه ماشینش رو به اصطلاح پهن تر از حالت عادی کنه (با جایگزاری ماشین توی پیست) تا بتونه کارو برای تعقیب کننده سخت کنه…الان کاری از دست نفر جلویی بر نمیاد تو اکثریت مواقع.یکی از پارامترها و کیفیت های راننده ها حذف شده به نوعی یا دیده نمیشه…

      دلیل زیاده برای رد کردنش و یکی از دلایال معرفی قوانین جدید، فاصله گرفتن از این سبقت های تصنعی هستش.نه برای شروعش، با صحبت های پت سایموند، امتحان میکنن که ایا این مسیر جدید تاثیر خوبی داشته یا نه و بعد تو سالیان بعد شاید بشه دی ار اس رو حذف کرد.

      این نتیجه گوش دادن به اعتراضات نسل جدیدی بود که اگر تلویزیون رو روشن میکردن و تو یک ربع، ۱۰ تا سبقت نمیدیدن، خاموشش میکردن.البته که سلیقه اشون مهمه، خیلی هم مهمه چون تهش نسل داره عوض میشه، باید خواسته هاشون اعمال بشه اما حداقل به یک روش میانه روتر و علمی تر…اون زمان نشد، چون یک‌سری دایناسور داشتن قانون ست میکردن، یکروز نیوی رو‌میاوردن نظر بده یک روز وورز یک روز…هیچ اکیپ متخصصی مثل راس بران/پت سایموند فعلی نبود که ثابت روی قضیه کار کنن، ریشه یابیش کنن و‌بعد برن سراغ راه حل پس…ساده ترین راهو انتخاب کردن.یه دکمه بزن رد شو!
      این همونقدر معنا داره که من یعنوان یه تماشاگری که از فوتبال خیلی چیزی سرم نمیشه تلویزیون رو روشن کنم و بگم اینا ۹۰ دقیقه دارن زور میزنن چرا یه دونه گل داره؟ فیفا هم بگه اوکی تعداد اعتراضات زیاده، سایز دروازه رو ۵۰٪ بیشتر کنیم!

      • akbar

        4

        0

        “Mehriar Salehi”
        متشکر از توضیحی که دادید.

      • Amir

        0

        0

        فرمول یک الان رو از نظر سبقت گیری نمیشه با گذشته و همینطور رشته های دیگه مقایسه کرد , در گذشته ,(قبل از ۱۹۹۵) ایرودینامیک ماشین ها خیلی ساده تر بود پس هوای کثیف کمتری هم به جا میذاشت از طری عملکرد ماشین کمتر به ایرودینامیک بستگی داشت به نسبت حالا پس همون قدر هوای کثیف هم تاثیر کمتری داشت , اندازه ماشین ها هم کوچیک تر بودن و این یعنی تعداد بیشتر ریسینگ لاین و فضای خالی بیشتر در پیچ و کنترل و دید بیشتر رو ماشین , همه ی اینها باعث ساده تر شدن سبقت گیری میشد, اما اگه دقت کنیم از سال هایی که ایرودینامیک پیچیده تر شد , نمونش سال 2005 دیگه سبقت ها واقعا کم شدن و همون مسابقه ایمولا مایکل واقعا برتری داشت اما شانس سبقت گیری خیلی پایینی داشت و تنها امیدش اشتباه الونسو بود , دیگه این شبیه گل زدن نیست , شبیه اینه که منتظر باشی حریف گل به خودی بزنه ,خود الونسو هم تو مصاحبه دیروز در مورد اون رقابت گفت من تقریبا میدانستم مایکل به دلیل شکل ترک و سختی سبقتونمیتواند از من سبقت بگیرد .
        همینها باعث شد فرمول یک که خیلی از موقعیت های سبقت گیری قبل 1995 گرفته شده بود دی ار اس را به عنوان راه حل کوتاه انتخاب کند .

  6. 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

    8

    1

    اقا ببخشید می شود اکانت قبلیمو از مصدود بودن درش بیارید . دیگه از اون کارا نمی کنم

    • رضا سلطانی

      5

      2

      با توجه به ویژگی های پیست ایمولا ردبول دست برتر را خواهد داشت و فاصله ی بیشتری با مرسدس در اینجا باز خواهد کرد.
      پس به احتمال زیاد مکس. و از آنجایی که سبقت هم در ایمولا سخته تایم گیری و استراتژی حرف اول را در یکشنبه می زند. و اگر ردبول یک کوالی خوب داشته باشد با استراتژی مناسب(که البته همیشه استراتژی مرسدس بهتره!) احتمالا به آسانی برنده خواهد بود.
      در رقابت فراری مک لارن هم این پیست بیشتر مناسب حال فعلی فراریه! و از آن طرف مک لارن به گفته ی خودشان در کوالی خیلی مشکل دارند اما فراری نه. و این عامل مهمی خواهد بود برای رقابت با مک لارن
      اما بازهم باید دید چون تقریبا همه ی تیم ها آپدیت های زیادی آورده اند

      • احمدرضا لکلرک

        6

        0

        تحلیل خوبی بود و بعله درسته باید ببینیم آپدیت ها چطور هستن👌

        یه نکته ای که برای همچین پیست هایی هستش اینه که چون سبقت گرفتن سخت تره پس تعیین خط خیلی حائز اهمیته و ارزشش بیشتر میشه تو این سبک پیست ها

        برای فراری ها راستش ساینز رو خیلی دقت نکردم و لکلرک خوب راه سبقت پشت سری رو میبنده و اگه بتونن جایگاه خوبی برای شروع به دست بیارن شانس خوبی برای رتبه های تاپ دارن

        اما بازم مسابقه ست و آپدیت داریم و هرچیزی ممکنه

    • danialhatami

      3

      2

      همیلتون
      بوتاس
      مکس
      سه نفر همیشگی

    • 🏁Parsa16

      2

      1

      چون ردبول در ایمولا خوبه پس:مکس اول،لوییس دوم،والتری بوتاس سوم،چارلز چهارم،چکو پنجم

      • احمدرضا لکلرک

        3

        1

        ردبول ها تو تمرین اول شرایط خیلی خوبی رو نداشتن خلاف انتظارات
        به نظرم مرسدس ها یک و دو رو خواهند داشت و مکس سوم
        البته شاید مکس دوم هم بشه ولی پل پوزیشن گرفتنش بعیده به عقیده من
        بازم نظرات دوستان محترمه
        چارلز هم موافقم میتونه 4ام بشه

      • 🏁Parsa16

        1

        0

        احمدرضا لکلرک
        حرف شما درسته ولی نمیشه با یک تمرین نتیجه گیری کرد
        دلیل حرف من گرندپری ایمولا فصل پیش بود(تمرینها و تعیین خط و ریس)

      • Amir

        0

        0

        اصلا تمرین رو ملاک قرار ندید این دو تمرین پر از برخورد و حادثه بودن , و تمرین دو رو مکس به دلیل مشکل فنی تقریبا از دست داد .کلا ۱۰ دقیقه داخل بود , بقیه هم غیر چند نفر نتونستن یک دور سریع خوب کنار هم بذارن .

      • احمدرضا لکلرک

        0

        0

        parsa 16
        آره موافقم شرایط مسابقه خیلی با تمرین فرق میکنه🙌

    • Siavaghsh

      1

      3

      بوتاس
      همیلتون
      مکس

  7. مهدی

    4

    0

    ابن اپدیت ها ک اورده شده رو نمیتوان تو این مسابقه پیش بینی کرد چون راننده ها در فضای تمرین باهاش کار کردن ن در حین مسابفه بنابراین ب نظر من دو سه مسابقه وخت میبره تا ببینیم ایا اپدیت تیمها جواب میده یانه.

  8. @sebvr

    2

    0

    سلام محمد رضا لکلرک عزیز ! در جواب شما در پست قبلی باید بگم که من فقط اون کامنت شما رو گفتم وگرنه من از شما به شخصه هیچ وقت تعصب کاذبی رو از ما ندیدم ! خیلی ممنون

    • احمدرضا لکلرک

      2

      0

      احمدرضا هستم😅
      من ممنونم خیلی لطف دارید 💛💛💛🙌🌹

  9. @sebvr

    4

    0

    ماز اسپین بار دیگر اسپین شد !

    • Erfan

      1

      0

      از کجا تمرینو دیدین؟

    • Farzad🏁

      1

      0

      جدا ؟!!!
      عیب نداره بزارین تمرین کنه 😅