فرمول یک ایران – توتو ولف، مدیر تیم فرمول یک مرسدس درمورد قوانین سقف بودجه می گوید که داشتن پول زیاد تضمینی برای موفقیت تیم ها در فرمول یک نیست.

برای اولین بار این ورزش برای تیم ها پیش از فصل 2021 فرمول ییک محدودیت هزینه در نظر گرفته که حداکثر آن 145 میلیون دلار است. این قوانین در جهت تساوی شرایط و دادن فرصت به تیم هاییست که پول کمتری دارند تا بتوانند فاصله خود را با تیم های برتر کم تر کنند.

با این حال مدیر تیم مرسدس می گوید که موفق بودن چیزی فراتر از هزینه کردن است:

ارائه عملکرد در فرمول یک فقط به پول بستگی ندارد. شما می توانید بیشترین پول را داشته باشید اما آنگونه که باید عمل نکنید. در گذشته نمونه های کافی از آن را دیده ایم.

تیم هایی مانند مرسدس و فراری در گذشته کارکنان و منابع لازم برای کار همزمان روی ماشین های فعلی و آینده را داشته اند.

حال شرایط سخت تر می شود و توتو ولف در این باره گفت:

این سوالی است که ما باید هر ساله برای آن راه حلی پیدا کنیم. چگونه بین زمان توسعه ماشین فعلی خود و ماشین آینده تعادل برقرار می کنید؟

برای سال 2022، این سوال به دلیل بزرگی تغییرات از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. تیم هایی وجود خواهند داشت که در اوایل سال 2022 بر روی توسعه تمرکز خواهند کرد و سایر تیم هایی که ظرفیت های زیادی در مسابقات امسال دارند، زودتر به آن نگاه خواهند کرد.

برای ما یافتن تعادل مناسب بسیار مهم خواهد بود. این موضوع هر هفته مورد بحث است.

141 دیدگاه

  1. Salar

    17

    2

    امیدوارم فراری به روز های خوبش برگرده. بدون اون فرمول یک مزه نداره

    • Hamoon

      8

      2

      سالار عزیز رقابت یک طرفه برا هیچکی مزه نداره.امسالم ک هیچ ببینیم ۲۰۲۲ چی میشه

      • Salar

        6

        1

        سلام هامون جان فرمایشتون واقعا درسته. امیدوارم امسال بالاخره یک نفر بتونه لوئیس رو شکست بده(بیاید کمترین احتمالات رو هم درنظر بگیریم چون خودمون هم با احتمال ۱٪ تو ایران به دنیا اومدیم)

    • علیرضا

      4

      1

      سلا
      بچه ها یه خبر هیجان انگیز الان‌خوندم
      مثل اینکه پورشه و کمپانی مادر فولکس واگن قراره سال2025 همزمان با تغییر قوانین پاوریونیت قراره به فرمول یک بیان امیدوارم این خبر صحت داشته باشه

      • Pouria

        4

        1

        ایشاللله
        گفتم که فقط یه آلمانی میتونه این مرسدس رو از صدر بکشه پایین وگرنه به ایتالیایی ها امیدی نیس

      • 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

        2

        0

        فولکس واگن برگرده پس احتمال داره یکی از شرکت های زیر مجموعش مثل لامبورگینی و ائودی و بوگاتی یا بنتلی (اسکودا رو فکر کنم راه ندن) بیاد .یکی از شرکتا موتور رو بسازه یکی مشتری اصلیش باشه

    • ferarri

      0

      0

      اگه موفقیت تو فرمول یک به پول بستگی نداره پس خوده مرسدس چجوری تونست تو ۲ ۳ سال سلطه ردبول و فراری رو بشکنه ؟ اصن اگه به پول بستگی نداشت چرا خودتون با پول موفق شدین؟

  2. 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

    17

    0

    حوصلم سر رفته
    دلم برای اون مسابقه ها با اون برنده تکراری هم تنگ شده

    • Parsa16

      13

      0

      نزدیک ۲۰روز صبر کن برادر

    • مَمَّدو

      11

      1

      اِنگار آلنزو توی پروفایلت هم داره همین فکرو میکنه!!! خخخخخخخ

      • ابوالفضل

        11

        1

        آلنزو داره میگه این چه رنگی به ماشین زدین رنگ مردونه تر پیدا نکردین

      • مَمَّدو

        13

        2

        الغوث الغوث … خلصنا من الفراق اف1 یا رب! خخخخ

      • danialhatami

        7

        0

        تاریخش کی هست لطفا یکی بگه

      • محمد یاسین

        10

        1

        اقاي دانيال حاتمي تست ها 22 ام اسفند( 5 روز ديگه ) به شمسي شروع ميشه و 24 ام اسفند( يك هفته ديگه ) تموم ميشه راستي 3 روز ديگه رونمايي فراري هست

  3. مَمَّدو

    7

    1

    با تشکر از خانم علیزاده بابت انتخاب این موضوع (من به موضوعات مدیریتی خیلی علاقه دارم) به بخشهای دیگه ای از نظرات توتو ولف نگاه میندازیم :
    توتو ولف وجود شفافیت کامل در دخل و خرج مالی تیمها را (شرایط قانون سقف بودجه) فرصتی برای تقویت هرچه بیشتر مرسدس میداند و معتقد است این محدودیت مالی به نفع تیم تحت هدایت وِی میباشد!
    توتو میگوید : اینکه میبینید در این ورزش تیمهای قهرمان ، همواره تیمهای با بودجه بیشتر بوده اند ، تصادفی نبوده است (پول قهرمانی میآورده) ولی از این به بعد اینگونه نخواهد بود و ما رقابت سالمتری خواهیم داشت. مرسدس هیچ وقت تیم “پول محور”ی نبوده است و ما همواره یک تیم “کارآمد” بوده ایم که از سرمایه های “انسانی” استفاده بهینه میکردیم.
    او معتقد است : از این پس تیمها باید هوشمندانه تر پول خرج کنند و در تصمیم گیری بین فعالیت های مختلف (انتخاب بین دو رویداد A یا B) اولویت بندی نموده و انتخابی عمل کنند (ضعف مدیریتی را با پول پوشش ندهند). و برای اینکار بایستی همه ساله از خود بپرسیم که اتوموبیل را در “چه زمانی” و در “چه زمینه ای” توسعه خواهیم داد که داشتن دیدگاه صحیح ، در این مورد بسیار مهم است و من عاشق این چالش هستم (راست میگه واقعا).
    او میگوید : من در برخورد با فرآیند های موجود در اف1 فهمیدم که کارایی یعنی عملکرد و اینکه بتوانی بیشترین استفاده را از منابع موجود داشته باشی.
    نظر خودم : همانطور که توجه فرمودید ، توتو کاملا به اصول مدیریت واقف هست (1- انتخاب شغل های مناسب و گزینش از بین فرآیند های موجود و نادیده گرفتن کارهایی که از اولویت برخوردار نیستند 2- انتخاب انسانهای کارآمد برای انجام اون مشاغل و نظارت بر عملکرد آنها 3- تعریف کار به بهترین شکل برای کارمندان برای جلوگیری از هدر رفت زمان و سرمایه) و اصلا عاشق انجام این فرآیند هست و برای همین اینهمه موفق میباشد.
    نکته مهم : در مدیریت یک جمله طلایی وجود دارد : “در پایان ، مهم نیست که شما (مدیر) چه کارهایی کرده اید . بلکه مهم این است که چه کارهایی میتوانستید بکنید ولی فقط آن کارها را انجام دادید” که یعنی راندمان و بازدهی مهم است نه فقط انجام چند تا دونه کار! ببخشید که سرتون رو درد آوردم.

    • مَمَّدو

      5

      1

      ادمین گرامی، لطفا این کامنت رو آزاد بفرما. پیشاپیش ممنونم.

  4. yaghub

    5

    2

    چرا نظر من تائید نشد؟؟؟؟

  5. akbar

    8

    1

    ریسینگ پوینت تیمی هست که نسبت به بودجه شون نتایج خوبی میگیرن با این حساب احتمال میدم برای فصل بعد (2022) که قوانین عوض میشن و محدودیت های مالی بیشتری اعمال میشه بتونه جایگاه خوبی بدست بیاره و برای قهرمانی بجنگه
    زمانی که لوییس به مرسدس رفت ، مرسدس فصل قبلش تو جدول نسبت به مکلارن عقب بود ولی فصل بعدش از مکلارن جلو زد و فصل 2014 تا حالا داره قهرمانی های پشت همش و میاره.
    امیدوارم این اتفاق برای سباستین بیافته و برای فصل 2022 یه ماشین قهرمانی داشته باشه.

    • مَمَّدو

      11

      2

      من نظرم اینه :
      با شروع دوران سقف بودجه از 2022 ما شاهد دو اتفاق برای تیمهای کوچکتر خواهیم بود (البته اگه فیا به این روند ضعیف بازرسی خودش ادامه بده و کار دیگه ای نکنه). یک دسته از تیمهای کوچکتر ، تبدیل میشن به خدمتکار تیمهای بزرگتر و تونل باد و CFD شون رو در اختیار اونا قرار داده و خودشون میرن ته جدول (هاس و آلفارومئو). دسته دیگه ای هم هستن که شخصیت خودشون رو دارن و به رقابت ادامه میدن منتهی چون خودشون باید روی پای خودشون وایسن و مثل تیمهای بزرگتر فدایی ندارن(آلفا تائوری و مکلارن و ویلیامز)، پس با اون بزرگترها هم نمیتونن پا به پا برن و همون میانه جدول با هم رقابت میکنن.
      نتیجه گیری : تغییری تو جدول نخواهیم دید و رقابت فشرده تر نخواهد بود. مگر اینکه فیا به مُچگیری بپردازه و نذاره تیمهای خدمتکار تشکیل بشن.

      • Parsa16

        6

        2

        کاملا موافقم،ولی به نظر من هاس آینده خوبی داره و میتونه بیاد جزو ۶تیم در سال ۲۰۲۲
        چون راننده های خوب و آینده دار،و مدیر خوب دارن
        و اگر فراری برگرده،شاید با الپین و مکلارن و استون مارتین برای چهارمی بجنگه

    • SKMZ

      1

      0

      خدا از دهانتون بشنوه!

  6. آرشا

    9

    1

    بیراه نمیگه توی این چند سال فراری اگر نگیم بیشتر تقریبا به یک میزان خرج کرده با مرسدس اما نتایج گویای چیز دیگریست.
    تاریخ اولین روز تستهای باریین کیه کسی میدونه.؟

  7. محمد یاسین

    5

    1

    يك خبر هم كار كنيم از فورزا شارلز و علاقش به لمانز .
    لکلرک مشتاق اولین حضور خود در مسابقات 24 ساعته لمانز پس از تعهد فراری به بازگشت انها به مسابقات لمانز است .
    چارلز لکلرک می گوید پس از اینکه خبرگزاري اسب بخار ايتاليا اعلام کرد قصد دارد در سال 2023 به همراه برنامه F1 خود به رقابت های ورزشي ديگري همچون لمانز هم سري بزند ، مشتاقانه مایل شد پشت فرمان Ferrari در لمانز بنشیند . ( يعني خود شارلز نميخواسته اين كار رو بكنه وقتي اون خبرگزاري گفته شارلز هم با خودش فكر كرده چرا كه نه )
    فراری در این دوره از مسابقات استقامت معروف ، دارای شجره نامه است ، زیرا در 9 دوره و در مجموع 36 پیروزی کسب کرده است و در حال حاضر تولید یک ماشین را برای کلاس جدید هايپير كار آغاز کرده است.
    اشتیاق لکلرک برای مسابقات 24 ساعته لمانز هنگامی شروع شد که او سال گذشته در کنار یک رقیب از آلفا روميو يعني آنتونیو جیووینازی در رویداد مجازی لمانز شرکت کرد ، و اعلامیه هفته گذشته فراری مبني بر بازگشت به لمانز در سال 2023 احتمال اين موضوع ( شركت چارلز در لمانز واقعي ) را افزایش می دهد.

    • مَمَّدو

      6

      1

      چه خبر شیرینی. فراری تو لمانز با یک هایپر کار جدید ؟! اووووووه مای گاد!

    • لکلرک

      3

      1

      دوستان یک سوال
      لمانز چی هست؟😂😂😂

      • Parsa16

        3

        1

        میدونم فان. بود ولی گفتم برای آگاهی بیشتر کسانی که نمیدونند بگم
        مسابقه ۲۴ساعته لمانز،همون مسابقات استقامت یا WEC است

  8. @sebvr

    4

    1

    دوستان سوال ها یا چیز هایی که دوست دارین توی تحلیل مسابقه ی ترکیه 2020 بهش بپردازم حتما بگید : {{تا الان تحلیل استارت ها رو نوشتم }}

    • مَمَّدو

      5

      1

      من دو تا سوال دارم
      1- چرا بوتاس هِی اسپین میشد؟
      2- سب تو این مسابقه خوش شانس بود یا ماهر؟

      • danialhatami

        8

        4

        قطعا سب مهارت داشت کل مسابقه ک نمی شه رو شانس بود لویس بیشتر از 10 درو پشت سب گیر کرده بود این دیگه شانس نیست

      • yaghub

        5

        8

        danial عزیز برعکس نظر شما من میگم خوش شانس بود چون فتل توی مسابقه اینهمه رده نگرفته توی استارت رده بدست آورده که این تا حد زیادی به شانس برمیگرده ممکنه یه راننده استارت خوبی داشته باشه اما ماشینای جلوش راهشو ببندن و نتونه رد بشه و مجبورباشه سرعت کم کنه و رده زیادی بدست نیاره، واینکه همیلتون نتونست ازش رد بشه باید گذاشت به حساب ضعف مرسدس یا ضعف خود لوئیس تو بارون، چون همه دیدیم آلبون به سادگی ازشون رد شد اگر فقط مهارت فتل دخیل بوده پس آلبون هم نباید رد میشد(صرفا نظر شخصی خودمو گفتم)

      • مَمَّدو

        1

        1

        شما دوتا چرا پروفایلاتون اینجوریه؟
        مال یعقوب که آنتن نمیده و دانیال هم کا آنتن میده انگار 60 اینچ رو تو 14 اینچ نمایش گذاشته!

      • Pouria

        8

        2

        من سه ساله دارم اینو میگم ولی جوابی نداره متاسفانه
        چرا تمامی بلاهای مرسدس سر بوتاس میاد؟

      • مَمَّدو

        4

        1

        شما دوتا چرا پروفایلهاتون این شکلیه؟
        یعقوب خان که پروفایلش برفک سفیدکه و دانیال هم که انگار فول اچ دی رو داره تو 14 اینچ نمایش میده! خخخخ

      • Hami

        2

        0

        درود . هردوانه . هم با مهارت بود . هم خوش شانس . خوش شانسی هم از آن جهت میگم چون تصادفا ستاپ ماشین ایندفعه بدرد خورد و فقط برای یکبار مناسب بود

      • مَمَّدو

        3

        1

        پروفایلت خیلی زیباست آقا یعقوب.

      • yaghub

        2

        1

        قربانت ممدو عزیز

      • danialhatami

        4

        1

        پروفایلم عکس طنز هستش ممدو ماشین های فرمول یک رو ب گوپه تبدیل کردن

      • @sebvr

        5

        1

        عکس دانیال …. پروفایل دانیال همیلتونه توی تمرین بحرین {{البته تایم صبح}}

      • میلاد

        4

        1

        چیزی که خود مرسدس بعد از مسابقه اعلام کرد این بود که بوتاس بعد از برخوردش با اوکون ماشینش از نظر ایرو آسیب دیده بود، به همین خاطر کنترلش سخت شده بود.

      • Hamoon

        3

        4

        بهترین راننده اون مسابقه با اختلاف لکلرک بود حیف ک اخرش گند زد.فتل استارت فوق العاده داشت بقیه مسابقه فشار نیاورد اصلا جلویی هاش خراب میکردن میرفتن کنار.اینم ی استراتژی البته

      • armin

        3

        3

        بنظرم فني ترين مسابقه سال تركيه بود،تمام رانندهايه جوون كه ادعايه قهرماني دارن اوت شدن،سب واقعا صبور و ماهر بود .استارتش عالي و ادامشم بينظر بود .لوييس هم نشون داد چقدر تو مديريت ريس مهارت داره.

      • Reza.MC

        4

        1

        همون یک اشتباه باعث شد که بهترین نباشه.

      • Parsa16

        5

        1

        چارلز هم اگه مسابقه یک پیچ کمتر داشت،بهترین راننده روز بود اما…….

      • Mohammad44

        2

        1

        استرول اگه اشتباه نکنم نتونست لاستیکش رو به دما برسونه برای همین کند شد دیگه
        در جواب یعقوب بگم بالانس ردبول تو اون آخر هفته بهتر از مرسدس بود به شدت و درباره سب هم اینکه اینهمه رده تو استارت بارونی بگیری حتما به مهارت دلالت داره چون سب به هر دلیلی در طول فصل با ماشینش اکی نبوده ولی وقتی تو ریس بارونی ماشینش رو جمع می کنه پس حتما یعنی مهارت خوبی داره
        بهترین راننده روز از نظر من یا سب بود یا لوییس که ترجیحم لوییسه
        شما نگاه کن لوییس وسط مسابقه چه قدر با استرول فاصله داشت آخر مسابقه اندازه یه پیت فاصله داشت با چکو اون مسابقه از بهترین مسابقاتی بود که از لوییس دیدم

    • محمد یاسین

      5

      2

      من يك سوال دارم چرا لنس تا قبل از پيت استاپ از بقيه سريع تر بود و بعد از پيت استاپ 5 تا ماشين ازش رد شدند

    • @sebvr

      2

      1

      محمد 44 توی مقاله گفتم …..زیر بال جلوش اسیب دید …

  9. مَمَّدو

    3

    1

    تفسیر سینا :
    اونی که دستش روی حرف E هست ، فازش چیه؟

    • danialhatami

      4

      1

      تفسیرر عکس روز : وقتی تو عروسی می فهمی شام کباب برگ می دن

  10. Parsa16

    8

    0

    خبر:لوئیس همیلتون دارنده 7 عنوان قهرمانی فرمول یک جهان تاکید کرد که کسب هشتمین عنوان قهرمانی عاملی تعیین‌کننده در مورد آینده فرمول یک نخواهد بود.
    بعد از حکمفرمایی این راننده انگلیسی مرسدس در سال 2020، همیلتون برای ادامه دادن قهرمانی در سال جدید و کسب هشتمین عنوان پر قدرت حاضر خواهد شد تا بتواند از رکورد شوماخر عبور کند.

    همیلتون که قراردادش سال 2020 به پایان رسیده بود برای یک سال دیگر تمدید کرد. با توجه به وضع قوانین جدید از سال آینده، همیلتون بعد از قهرمانی در فصل جدید می‌تواند تصمیم به بازنشستگی بگیرد.
    وی در این باره گفت: من در ذهنم تصمیم مهمی گرفته‌ام که نمی‌خواهم این عامل تعیین کننده باشد. من وارد مسابقات شدم چون عاشق مسابقه بودم و این باید در هسته اصلی کاری من باشد که انجام می‌دهم. اگر من عاشق مسابقه نباشم همه چیزها برای تحسین کردن باشد، موضوعی است که احساس می‌کنم می توانم راه خود را گم کنم
    این راننده انگلیسی ادامه داد: کسب هشتمین عنوان قهرمانی جهان رویای نهایی من است اما فکر نمی‌کنم این عامل تعیین کننده باشد مبنی بر اینکه می‌مانم یا ادامه می‌دهم.
    همیلتون همچنین تاکید می‌کند که برای امضای تمدید قرارداد خود بعد از سال 2021 خیلی عجله نخواهد کرد.

    پرافتخارترین راننده جهان، خاطرنشان کرد: من به طور کامل در این فصل و ارائه خدمات سرمایه گذاری کرده‌ام اما هنوز هم کاری را که دوست دارم، انجام می‌دهم.
    راننده مرسدس یادآور شد: من به طور کلی در موقعیت مساعدی هستم که مجبور نیستم به چندین سال متعهد شوم، بنابراین تصمیم گرفتم که یک معامله یکساله داشته باشم. سپس می‌توانم ببینم که سال چگونه می گذرد و در اواسط سال کجا هستیم یا پایان سال به چه سمتی می‌رود.

    همیلتون همچنین به بحران کرونا اشاره کرد و یادآور شد: چه کسی می‌داند آیا ما هنوز در بحران بیماری همه گیر کرونا خواهیم بود یا خیر اما این بدان معنا نیست که من متعهد نیستم. من همچنان به این ورزش بسیار متعهد هستم.

    • مَمَّدو

      5

      4

      مررررسی پارسا. راستش من نسبت به هشتمین قهرمانیش احساس دوگانه ای دارم. از یه طرف دیدن این اتفاق در زندگیم به من احساس غرور میده و از طرفی در اینکه لوئیس اینهمه قهرمانی حقش هست یا نه شک دارم! همون سوال فتل رو دوباره تکرار میکنم :
      – لوئیس شانس داشت بیشتر یا مهارت؟

      • Hami

        5

        1

        آقا لوییس در بهترین انتخاب تیم را داشت و در کنار انتخاب درست تیم استراتژی رانندگی درست را هم داشت و از این نکات هم که بگذریم سخت کوشی و استعداد لازم را هم داشت . همه این موارد در کنار هم مرسدس و لوییس را به موفقیت رساند .

      • Hamoon

        5

        0

        مهارت بالا شانس خوب استراتژی خیلی خوب

      • Pouria

        3

        4

        در اینکه لوئیس یه راننده فوق العاده س شکی نیس
        ولی در اینکه در کنار این فوق‌العاده بودن شانس عجیبی هم داره شکی نیست
        هیچ وقت یه همتیمی در حد و اندازه های خودش نبود که به چالش بکشتش
        حداقل رقابت قهرمانی بین خود مرسدس ها بود خیلی بهتر از الان بود که کاملا تک قطبی باشه

      • مَمَّدو

        2

        4

        خودم میگم که برای اینکه بتونیم یه نفر رو قضاوت کنیم، مقایسه آدمهای شبیه به اون میتونه معیار خوبی باشه. مثلا میخوای بدونی که آیا کریستیانو رونالدو داره نون موقعیت خوبش تو تیمهاشو میخوره یا تلاش خودش بوده (یعنی هافبک های خوبی پشتش بودن یا خودش خوب بوده) ، کافیه به این توجه کنی که چرا بقیه مهاجم هایی که جلوی اون هافبک ها بازی میکردن ، اینقدر گل نزدن؟!
        حالا در مورد لوئیس. کسانی که تو تاریخ به اندازه لوئیس (یا بیشتر) استعداد و پشتکار داشتن چه دست آوردی کسب کردن؟ آیرتون سنا – مایکل شوماخر – فرناندو آلنزو – نایجل مانسل و … (دست کم 5 نفر دیگه) . حالا میبینم که شانس لوئیس نسبت به همتایانش بیشتر بوده.

  11. Parsa16

    7

    1

    تفسیر عکس سینا:
    مراسم اهدای جام به سلطان بزرگ ولتری و لوییس همیلتون (البته مامان ولتری براش جام خریده بود)دست بزنید 👏دست👏 دست 👏دست👏به افتخار ولتری

  12. محمد

    5

    1

    دومین بودجه رو یه تیم چجوری کرد بدترین ماشین؟

  13. مَمَّدو

    6

    2

    مهریار صالحی؛
    آیا به نظرت ممکنه که گرووه سرمایه گذاری دوریلتون ، وابسته به مرسدس بنز باشه و با هماهنگی اونا برنامه ریزی کنه و در حقیقت همون کاری که قراره هاس برای فراری انجام بده رو برای مرسدس انجام بده؟ هیچ بهشون مشکوک هستی؟

    • Mehriar Salehi

      9

      0

      وابستگی که کلا ندارن از اساس! هیچ فرد و سرمایه گذار و مدیری نیست که از یک خیابون رد شده باشن بین این دو گروه.

      اما سوال شما از اساس بنظرم مشکل داره چون تصورتون ظاهرا اینه که همکاری بین تیمها لزومش اینه که یکی زیر مجموعه یکی دیگه باشه یا وابستگی باشه بین دو گروه و کلا یکسری مسائل از این دست.

      تمام تامین کنندگان فرمولا وان، همیشه با تیم اصلی هماهنگی داشتن و در یک راستا برنامه ریزی داشتن، و بلعکس.
      از زمان معرفی پاوریونیت های هایبرید این ارتباط و وابستگی خیلی بیشتر از قبل هم شده چون بقول پاتریک هد دیگه اون زمان نیست که یه موتور رو بندازی پشت ماشین و بری توی پیست.میلی متر به میلی متر دیاگرام این واحد پنجگانه پاوریونیت روی ایروداینامیک و طراحی شاسی تاثیرگذاره.
      از ۴ سال پیش و آزادسازی خرید یکسری قطعات از تیم دیگه، بازم این ارتباط نزدیکتر شده…مثل ساسپنشنی که ریسینگ پوینت از مرسدس میخره از ۲۰۱۷…گیربکس همچنین…یا ویلیامزی که قراره از سال آینده (البته اگر حقیقتی تو شایعه سوئیچ به رنو نباشه) گیربکس از مرسدس بخره…تمام اینها از نظر برخی از دوستان، نوعی سلطه جویی و زیر پوشش خود گرفتن تیمهای بزرگه که من به این طرز فکر میگم تئوری توطئه…بنظرم کل این مرج شدنها تو ذات این قوانین حال حاضر هست.پاوریونیتی که خیلی پیچیده هست و شما با دیاگرامی که بهتون میدن زمان محدودی دارید برای طراحی گیربکسی که بشه بدون ضربه زدن به مرکز ثقل و بالانس، نصب بشه و بلطبع اون، ساسپنشن عقب طراحی بشه…این طبیعی ترین حالت ممکن هست که برای استفاده بهینه از منابع و پایین آوردن خطا، برید پی خرید این قطعات…در حقیقت این قوانین هستن که این تیمها رو پوش میکنن به این سمت، نه ساپلایرها.

      تمام موارد بالا در مورد هماهنگی بیشتر و ارتباط نزدیکتر بین ساپلایرها و سازندگان رو ضرب در ده کنید.علت؟ بازم اگر پی تئوری توطئه باشیم و دست های پشت پرده، میشه سلطه جویی تیمهای بزرگ…نظر بنده؟ ذات قانون سقف بودجه و سیستم محدود کننده از تونل باد.

      شما مرسدس هستید و ۷۵٪ زمان استفاده از تونل باد CFD دارید…ویلیامز سازنده ایی هست که ۱۱۰٪ میتونه زمان داشته باشه تو ویندتونل…فکر کنم هر رئیسی اونجا بشینه با یه بسته پیشنهادی خوب میره سروقت مشتریش، مثل تخفیف تو قیمت موتور، مثل تامین مجانی برخی قطعات، مثل اجازه استفاده دادن از سیمیولاتورها، مثل قبول برخی خواسته های مشتری تو دیاگرام پاوریونیت و…. تا بتونه درخواستهایی از دیتا و زمان بیشتری که مثلا ویلیامز تو ویندتونل داره رو داشته باشه.

      این ارتباطات همیشه بوده…به هیچ وجه چیز جدیدی نیست فقط یکم پررنگ تر شده…سال ۲۰۰۶ گیربکس سیملس رو ویلیامز و مک لارن تقریبا همزمان اختراع کردن.کل تاثیر این گیربکس ۳ دهم ثانیه تو یک لپ بارسلونا بود.
      بنظر شما شرکتی به عظمت تویوتا توانایی اینو نداشت که بره پی طراحی و ساخت همچین گیربکسی؟ ۱۰۰٪ که داشت اما ۲ سال موتور با نصف قیمت داد به ویلیامز و تکنولوژی این گیربکس رو خرید.علت؟ عقب نموندن از رقبا…خب…اون زمان یعنی بزرگترین تولید کننده خودرو جهان شده بود زیر نظر یک تیم ۳۰۰۰ نفری؟ الانم همینه البته به عکسش و با پیچیدگی بالاتر.

      تجربه هم نشون داده ساپلایرها از شکست خوردن از مشتریشون شاید لذت نبرن اما جلوشو نمیگیرن.زمان BAR و جردن زیاد این اتفاق افتاد…زمان ردبول و رنو افتاد، زمان مک لارن و مرسدس فکر کنم ۱-۲ سال اول افتاد، زمان رنو و مک لارن هم افتاد…موضوع تفسیر برخی هستش از طبیعی ترین شکل همکاری بین یک ساپلایر و یک سازنده که تو کانالی که قانون کشیده، بلاجبار به این مرج ها رسیدن و حالا میمونه کی تفسیرهای تخیلی بکنه و کی تفسیرهای واقع بینانه تر.

      مورد آخر…موضوع هاس/فراری و آلفاتائوری/ردبول به کل متفاوت هست بنظرم تا همکاری های دیگه بین سازندگان و تامین کنندگان.قیاسش با همکاری که بین مک لارن یا ویلیامز با مرسدس داره، یکم بنظرم خنده داره.

      • مَمَّدو

        2

        5

        مرسی از پاسخ شما. البته طولانی پاسخ میدی مهریارجان ولیکن چون اطلاعاتش خوبه می ارزه. به هر حال من دوست ندارم سوء استفاده تیمهای بزرگ از تیمهای کوچیک رو طبیعی جلوه بدم حتی اگه سالها تکرار شده باشه. حکومت های ظالم هم هزاران سال بودن ولی مگه مردم بهشون عادت میکنن؟ نه! همیشه مبارزه ادامه داره. پس من بهش نمیگم تئوری توطئه بلکه میگم حقیقت ظالمانه و به نظرم اگه فیا به دنبال احترام به مشتری و طرفدارها هست، باید جلوی اینکار رو بگیره و اجازه بده که نثلا ویلیامز با استفاده از ۱۱۰ درصد خودش ، به تیمهای صدر جدولی نزدیک بشه نه اینکه ده سال بگذره و همیشه مرسدس بالا بمونه و ویلیامز در ته جدول! عدالت عدالت عدالت.

      • Mehriar Salehi

        8

        0

        کلی تایپ شد که توضیح داده بشه این “سو استفاده از تیمهای کوچک” و بی عدالتی و ظلم و … برداشت نشه.
        اون مثال ۱۱۰٪ هم صرفا یک حدس بود و البته که اگر کسی از همچین تبادلی باخبر باه با سند و مدرک، هر دو تیم باید بهای سنگینی بدن.

        بی عدالتی درکار نیست دوست عزیز، اگر هم باشه در حق تیمهای بالای جدوله که هزینه بالاتری میکنن تا آخر فصل ۱/۳ کمتر امکان استفاده از چیزیو داشته باشن که تیم آخر داره…منکه از این قانون راضیم اما اگر حرف از بی عدالتی هست؟ این موضوع درحق تیمهای تاپ بوده بیشتر تا تیمهای ته جدولی.

        دست پشت پرده ایی درکار نیست، هرچند…توقع برداشت دیگه ایی هم نداشتم حقیقتا.

      • مَمَّدو

        2

        4

        سپاس؛
        البته یه نکته هم بگم آقا مهریار!
        ما داریم تبادل نظر میکنیم و از این گپ و گفتگو لذت میبریم و یاد میگیریم. پس کنایه زدن و شخصیت همدیگه رو قلقلک دادن نباشه لطفا. اون جمله آخرت رو دیگه نیار.

      • Mehriar Salehi

        4

        0

        من اصولا چیزی که ذهنم میرسه رو میگم، یه تصویر واضحی هم هر یوزری با کامنتهاش از خودش ارائه میده…یکی اینو ارائه میده که اعتقاد به تئوری توطئه داره، بنده هم میگم.
        توهین نیست، توصیفه…درکل زیاد خودتونو درگیر چیزایی که بنده باید بگم یا نگم نکنید، بچه حرف گوش کنی نیستم ؛)

      • Mohammad44

        6

        0

        مهریار بیشتر کامنت بذار لطفا
        شاید تنها کامنت های بلندی که می خونم کامنت های تو باشه
        دمت گرم و پایدار باشی

      • Mehriar Salehi

        2

        0

        مرسی محمد جان اما چه جالب که کلا اصل تاپیک گم شد!

        حرفی که ولف میزنه ۱۱۰٪ درسته و بارها هم اثبات شده که زیاد خرج کردن تضمین موفقیت نیست مثل فراری این چند سال که بازم جز ۲۰۲۰ نمیشه گفت شکست بوده نتیجه اشون…مثال بهتر فکر کنم تویوتا بود با رکوردشکنی تو بودجه و بدترین نتایج! و تایید حرف توتو هم میشه امثال رنو و ردبول…خیلی جالبه این تیمها زمانی به سلطه بر فرمولا وان رسیدن که بودجه فصل قبلشون (زمان طراحی ماشین فصل درحال برگزاری) و بودجه فصل جاریشون (زمان آوردن آپدیت هاشون) از تیمهای پر خرج کمتر بود! بعد از صهرمانی بدست آوردن بود که مالکان تیم شروع کردن به سرمایه گذاری بیشتر روی تیم چون پتانسیلش رو دیدن تو گروهی که دور هم جمع شدن…برای مثال اگر حافظه ام درست یاری کنه رنو تو سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ مجموعا اندازه یک فصل فراری یا مک لارن و تویوتا خرج کرد…قهرمانی که گرفتن، خودشونو که اثبات کردن، مدیرانش شروع کردن به تزریق بودجه بیشتر…حالا یکسری از صحبتهای ایشون الان خوششون نیومده، دیگه چه میشه کرد…منم عادت داشتم جلوی هر حرف شوماخر یه زمانی گارد بگیرم بس که مارو شکست میداد!

  14. yaghub

    2

    1

    من نمیدونم چرا باید خبری که من کار کرده بودم در مورد باید حذف بشه؟!
    دقیقا کجای خبر مورد تایید نبود؟؟ میشه توضیح بدید!!

    • مَمَّدو

      3

      1

      کامنتت غیب شد یا رفت ایست بازرس؟

      • مَمَّدو

        2

        2

        پردازنده کامنتها به یه سری واژه حساسه مثل آنوتن و شبوکه و مصاوحبه (و هارو حذف کن). و مستقیم کامنت رو غیب میکنه. این واژه هارو تغییر بده.

      • yaghub

        3

        1

        اصلا این کلمات توش نبود

    • yaghub

      3

      1

      بازم عنوان خبرم پاک شد😂
      خبر در مورد دلیل شایعات اخراج بینوتو و اینکه کی این خبرو مطرح کرده بود

      • @sebvr

        2

        1

        دوستان تحلیل گرند پری ترکیه 2020 من دو بار قرار دادم … لطفا دومی رو بخونید چون خیلی کامل تره

  15. @sebvr

    5

    1

    رقص در باران !! : تحلیل کامل گرند پری ترکیه 2020 :
    بدون شک گرندپری ترکیه بهترین مسابقه ی این فصل رو رقم زد که انصافا همه چیز داشت … هیجان . اشتباه . غم . شادی . حیرت و… این مسابقه اتفاقاتی رو رقم زد که شاید مثل برزیل 2016 خوب نبودند ولی میشد تا حد زیادی بهش لقب حیرت انگیز رو داد …
    تعیین خط : تعیین خط این مسابقه در بارون برگزار شد …و این باعث شد که تیم ریسینگ پوینت به واسطه ی ست اپ و همخوانی ماشینش با پیست و شرایط بهترین عملکرد رو داشته باشه …گزارشگر : اوه اون چکو هستش … دور خوبی رو داره ثبت میکنه …. خروجی پیچ اخر یه مقداری چسبندگی عقب رو از دست میده ولیکن مشکلی نبود سرجیو از خط رد میشه …. رده ی اول !!! پول پوزیشن دیوانه وار برای
    پرز … اون تا حالا توی 3 تای اول مسابقه رو استارت نزده… ببینیم ریسینگ پوینت میتونه 1 و 2 کنه یا مکس پول رو میگیره ..!!!
    انبورد : {{ریکیاردو}} : از سر بالاییی اومد پایین تابلو رو دید پا رو اروم روی ترمز قرار داد ..خروجی یک لحظه ماشین از دستش در رفت نفسش تو سینه حبس شده بود .. از روی کرپ رد شد و ماشین رو به پیچ اخر پرتاپ کرد باز هم ماشین از دستش در رفت بر خلاف ریس ها و تعیین خط های دیگه براش طبیعی شده بود .. از خط رد شد رادیو حرف میزد :”رده ی 4 ام کارت خوب بود دنی !!”
    گزارشگر : استرول رو ببنید یه سکتور دو فوق العاده …. یعنی میتونه پول رو بگیره …یعنی میتونه هم تیمیش رو از صدر پایین بکشه … استرول از پیچ اخر خارج شد …ایا میتونه اولین پول پوزیشن زندگیش رو بگیره ….. بلهههههههه عجب دوری … استرول حالا رده ی اول رو در اختیار داره باید دید مکس و همیلتون چه کار خواهند کرد …!
    مکس رو ببینین با چه سرعتی داره میاد ….. پول برای مکس یا برای استرول … مکس یا استرول!!!!!…… استرول ..!!!! لانس استرول اولین پول پوزیشن زندگیش رو میگیره ..!!! عجب تعیین خطی بود !
    دلیل چسبندگی کم : خب مهمترین دلیل چسبندگی کم ماشین ها اسفالت نو بود که خب هنوز روغن از زیرش میومد بیرون و باعث میشد ماشین اون چسبندگی خوب خودش رو نداشته و با بارون این قضیه بد تر هم شد ..
    روز مسابقه : استارت مسابقه برای وتل . همیلتون . استرول . پرز . ریکیاردو . اکون عالی بود ولی توی پیچ 1 اتفاقاتی افتاد که بهش میپردازیم…:
    تحلیل استارت بوتاس : یکی از کسایی که استارت خوبی داشت ولی پیچ 1 براش فاجعه بود و باعث شد چندین رده رو از دست بده .
    والتری بوتاس توی استارت در سمت راست پیست یعنی بیرون پیچ اول قرار داشت و بنابراین مجبور بود که پیچ رو از بیرون طی کنه تا در وسط پیست به کسی برخوردنکنه .. بوتاس توی نقطه ی ترمز گیری پیچ 1 خودش رو به رده ی 6 ام رسوند .. توی ترمز گیری بوتاس کمی دیر ترمز کرد چون بتونه توی خروج پیچ رده کسب کنه از طرفی دنی ریکیاردو با اکون برخورد کرد و اکون دقیقا روبه روی بوتاس اسپین شد و بوتاس هم برای اینکه بهش نخوره ترمز کرد جهت ماشین رو به طور خیلی سریع و نگهانی عوض کرد و این باعث شد اسپین بشه !!
    تحلیل استارت دنی ریکیاردو : دنی ریکیاردو استارت خوبی رو داشت میخواست بیاد داخل پیچ ولیکن مکس ماشین خودش رو به داخل هدایت کرد و جلوی دنی رو گرفت و خب دنی مجبور شد که ماشین رو به بیرون پیچ ببره و بعد دوباره خودش رو داخل پیچ برد … از اون پشت لوییس اومد کنار دنی ریکیاردو در داخل پیچ قرار گرفت و از اون طرف اوکون هم در سمت راستش قرار گرفت و دنی برا اینکه به همیلتون برخورد نکنه خیلی جهت نگرفت تا لوییس رد بشه ولی برای همیلتون این فضا هم کافی نبود و یه برخورد کوچیکی با دنی کرد که باعث شد به بیرون پیچ پرت بشه و به چرخ عقب چپ اوکون برخورد کرد
    تحلیل استارت اوکون : اوکون هم استارت خیلی خوبی رو داشت و تصمیم گرفت مثل بوتاس بیرون پیچ بمونه .. خواست از بیرون پیچ به سمت ایپکس بره که این واقعا بی تجربگی خودش رو میرسوند چون توی استارت باید توی یه لاین بمونی ..!! مخصوصا وقتی چندین ماشین کنارت هست !!!
    تحلیل استارت مکس : مکس توی استارتش انگار ماشینش نمی کشید برای استارت و یکی یکی از کنارش رد شدند ..و اخرین کسی که ازش رد شد وتل بود که از بیرونش رد شد … و مکس بعد از استارت وسط کفی موند و بعد رفت به سمت داخل پیچ و اگه یکم زود تر میرفت با سباستین وتل برخورد میکرد ..! و از طرفی به خاطر برخورد بوتاس و اکون و کم شدن سرعت دنی ریکیاردو تونست تو خروجی پیچ رده کسب کنه !
    تحلیل بهترین استارت : ” شما اول باید کلاچ رو توی فاصله ی 36 میلی متری نگه دارید و دنده روی 2 بزارین و بعد دیگه به سرعت عکس العمل راننده بستگی داره !
    استراتژی ها : به نظرم برای این مسابقه بهترین استراتژی رو همیلتون و پرز 1 پیت استاپ و لکلرک 2 پیت استاپ بود ..!
    همیلتون و مرسدس : توی دور 9 ام همیلتون مثل اکثر تیم ها وارد پیت شد و لاستیک اینترمدیت رو بست و بعد کم کم چسبندگی پیست بیشتر شد … و همیلتون سریعتر شد … استراتژی همیلتون دقیقا هدفش چی بود ؟! مرسدس گفت همیلتون بیاد لاستیک نو بندازه و بعد از این لاستیک ها نگهداری کنه تا مسابقه تموم بشه و اون تیم هایی که 2 تا پیت استاپ داشتن رو جا بزاره ..از طرفی در 20 دور اخر مسابقه به نظر میرسید لاستیک خشک خیلی بهتر جواب میده … و همیلتون کاملا سریع شده بود … حالا چرا همیلتون با اینکه لاستیک اینتر داشت سریع شده بود ؟! چون اون برآمدگی های مخصوص بارون این لاستیک وقتی خیلی کهنه بشه از بین میره و همیلتون عملا لاستیک خشکی داشت که بهینه نبود … و خیلی سریع هم دور میزد ..
    استراتژی چارلز و فراری : بعد از اینها واقعا باید بگم بالا اومدن چارلز توی این مسابقه ترکیبی از استراتژی فراری و مهارت خودش بود …
    فراری اومد چیکار کرد ؟! اومد گفت لکلرک اگه 3 دور از بقیه زودتر بیاد پیت و توی اون 3 دور خوب عمل کنه میتونه خیلی تایم بدست بیاره …و اومدن چارلز رو 3 دور زودتر از سباستین وارد پیت کردند ..و در واقع اومدن داده ها و دور های اوکون که از دور 2 با اینتر بود رو بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که اگه زودتر بیان پیت میتونن هم توی فرش ایر در بیان هم رده کسب کنن !! و از اون طرف زود تر پیت استاپ دوم رو انجام بدن! و توی دور های اولیه ی با لاستیک های جدید تایم ها خوبی رو میزد ..! و اینن یعنی وفق پذیری چارلز با لاستیک نو توی این شرایط خیلی خوب بود!
    سریعترین دور : {{لندو نوریس}} : لندو توی دور های اخر مسابقه خیلی سریع بود حالا چرا ؟! چون لندو هم مثل لوییس لاستیک های اینتر خودش رو به سافت ..یا اسلیک تبدیل کرده بود ..! و خب خود سباستین هم بعد ریس گفت اگه اسلیک میبستیم شانس قهرمانی داشتیم !!! و به نظرم مرسدس میتونست این رو برای والتری امتحان کنه چون چیزی برای از دست دادن نداشت و هم میتونست برای لوییس داده جمع آوری کنه !!
    سوالات شما :
    1 . {{ممدو}} : چر بوتاس انقدر اسپین شد ؟! دلیل اسپین های پیاپی بوتاس اسیب دیدگی زیر ماشینش بود که تا اخر مسابقه رفع نشد … و توی پیچ ها عملکرد خوبی رو نداشت .
    2 . {{محمد یاسین}} : چرا لنس قبل پیت استاپ از همه سریعتر بود ولی بعد کند شد ؟! استرول سریع بود ولی زیر بال جلوش اسیب دید و تیم توی پیت متوجه نشد وگرنه حتما بال جلو رو عوض میکردند !
    3 . {{ممدو}} : سب توی این مسابقه خوش شانس بود یا ماهر ؟! ببین ترکیبی از این دو بود استارت خوبی داشت که این مهارت بود ولیکن یه استراتژی معمولی داشت و از طرفی دور های خیلی سریعی نمیزد ..! و خب اگه دور سریع نزنی و رتبه خودت رو حفظ کنی به نظرم یه مهارت هستش نه شانس !!!
    4 . {{ناشناس}} : دلیل تقلای مکس : چون بال جلوی مکس با ست اپی که ردبول تنظیم کرده بود 7 دررجه اختلاف داشت و حتی 1 درجه هم توی فرمول یک زیاده چه برسه به 7 درجه !!
    ممنون که خوندید !!!

    • @sebvr

      3

      1

      ادمین این کامنت رو تایید نکن لطفا ممنون

  16. @sebvr

    3

    1

    دوستان مقاله ی تحلیل گرندپری ترکیه کامل شد …!!

  17. @sebvr

    9

    1

    رقص در باران !! : تحلیل کامل گرند پری ترکیه 2020 :
    بدون شک گرندپری ترکیه بهترین مسابقه ی این فصل رو رقم زد که انصافا همه چیز داشت … هیجان . اشتباه . غم . شادی . حیرت و… این مسابقه اتفاقاتی رو رقم زد که شاید مثل برزیل 2016 خوب نبودند ولی میشد تا حد زیادی بهش لقب حیرت انگیز رو داد …
    تعیین خط : تعیین خط این مسابقه در بارون برگزار شد …و این باعث شد که تیم ریسینگ پوینت به واسطه ی ست اپ و همخوانی ماشینش با پیست و شرایط بهترین عملکرد رو داشته باشه …گزارشگر : اوه اون چکو هستش … دور خوبی رو داره ثبت میکنه …. خروجی پیچ اخر یه مقداری چسبندگی عقب رو از دست میده ولیکن مشکلی نبود سرجیو از خط رد میشه …. رده ی اول !!! پول پوزیشن دیوانه وار برای
    پرز … اون تا حالا توی 3 تای اول مسابقه رو استارت نزده… ببینیم ریسینگ پوینت میتونه 1 و 2 کنه یا مکس پول رو میگیره ..!!!
    انبورد : {{ریکیاردو}} : از سر بالاییی اومد پایین تابلو رو دید پا رو اروم روی ترمز قرار داد ..خروجی یک لحظه ماشین از دستش در رفت نفسش تو سینه حبس شده بود .. از روی کرپ رد شد و ماشین رو به پیچ اخر پرتاپ کرد باز هم ماشین از دستش در رفت بر خلاف ریس ها و تعیین خط های دیگه براش طبیعی شده بود .. از خط رد شد رادیو حرف میزد :”رده ی 4 ام کارت خوب بود دنی !!”
    گزارشگر : استرول رو ببنید یه سکتور دو فوق العاده …. یعنی میتونه پول رو بگیره …یعنی میتونه هم تیمیش رو از صدر پایین بکشه … استرول از پیچ اخر خارج شد …ایا میتونه اولین پول پوزیشن زندگیش رو بگیره ….. بلهههههههه عجب دوری … استرول حالا رده ی اول رو در اختیار داره باید دید مکس و همیلتون چه کار خواهند کرد …!
    مکس رو ببینین با چه سرعتی داره میاد ….. پول برای مکس یا برای استرول … مکس یا استرول!!!!!…… استرول ..!!!! لانس استرول اولین پول پوزیشن زندگیش رو میگیره ..!!! عجب تعیین خطی بود !
    دلیل چسبندگی کم : خب مهمترین دلیل چسبندگی کم ماشین ها اسفالت نو بود که خب هنوز روغن از زیرش میومد بیرون و باعث میشد ماشین اون چسبندگی خوب خودش رو نداشته و با بارون این قضیه بد تر هم شد ..
    روز مسابقه : استارت مسابقه برای وتل . همیلتون . استرول . پرز . ریکیاردو . اکون عالی بود ولی توی پیچ 1 اتفاقاتی افتاد که بهش میپردازیم…:
    تحلیل استارت بوتاس : یکی از کسایی که استارت خوبی داشت ولی پیچ 1 براش فاجعه بود و باعث شد چندین رده رو از دست بده .
    والتری بوتاس توی استارت در سمت راست پیست یعنی بیرون پیچ اول قرار داشت و بنابراین مجبور بود که پیچ رو از بیرون طی کنه تا در وسط پیست به کسی برخوردنکنه .. بوتاس توی نقطه ی ترمز گیری پیچ 1 خودش رو به رده ی 6 ام رسوند .. توی ترمز گیری بوتاس کمی دیر ترمز کرد چون بتونه توی خروج پیچ رده کسب کنه از طرفی دنی ریکیاردو با اکون برخورد کرد و اکون دقیقا روبه روی بوتاس اسپین شد و بوتاس هم برای اینکه بهش نخوره ترمز کرد جهت ماشین رو به طور خیلی سریع و نگهانی عوض کرد و این باعث شد اسپین بشه !!
    تحلیل استارت دنی ریکیاردو : دنی ریکیاردو استارت خوبی رو داشت میخواست بیاد داخل پیچ ولیکن مکس ماشین خودش رو به داخل هدایت کرد و جلوی دنی رو گرفت و خب دنی مجبور شد که ماشین رو به بیرون پیچ ببره و بعد دوباره خودش رو داخل پیچ برد … از اون پشت لوییس اومد کنار دنی ریکیاردو در داخل پیچ قرار گرفت و از اون طرف اوکون هم در سمت راستش قرار گرفت و دنی برا اینکه به همیلتون برخورد نکنه خیلی جهت نگرفت تا لوییس رد بشه ولی برای همیلتون این فضا هم کافی نبود و یه برخورد کوچیکی با دنی کرد که باعث شد به بیرون پیچ پرت بشه و به چرخ عقب چپ اوکون برخورد کرد
    تحلیل استارت اوکون : اوکون هم استارت خیلی خوبی رو داشت و تصمیم گرفت مثل بوتاس بیرون پیچ بمونه .. خواست از بیرون پیچ به سمت ایپکس بره که این واقعا بی تجربگی خودش رو میرسوند چون توی استارت باید توی یه لاین بمونی ..!! مخصوصا وقتی چندین ماشین کنارت هست !!!
    تحلیل استارت مکس : مکس توی استارتش انگار ماشینش نمی کشید برای استارت و یکی یکی از کنارش رد شدند ..و اخرین کسی که ازش رد شد وتل بود که از بیرونش رد شد … و مکس بعد از استارت وسط کفی موند و بعد رفت به سمت داخل پیچ و اگه یکم زود تر میرفت با سباستین وتل برخورد میکرد ..! و از طرفی به خاطر برخورد بوتاس و اکون و کم شدن سرعت دنی ریکیاردو تونست تو خروجی پیچ رده کسب کنه !
    تحلیل بهترین استارت : ” شما اول باید کلاچ رو توی فاصله ی 36 میلی متری نگه دارید و دنده روی 2 بزارین و بعد دیگه به سرعت عکس العمل راننده بستگی داره !
    استراتژی ها : به نظرم برای این مسابقه بهترین استراتژی رو همیلتون و پرز 1 پیت استاپ و لکلرک 2 پیت استاپ بود ..!
    همیلتون و مرسدس : توی دور 9 ام همیلتون مثل اکثر تیم ها وارد پیت شد و لاستیک اینترمدیت رو بست و بعد کم کم چسبندگی پیست بیشتر شد … و همیلتون سریعتر شد … استراتژی همیلتون دقیقا هدفش چی بود ؟! مرسدس گفت همیلتون بیاد لاستیک نو بندازه و بعد از این لاستیک ها نگهداری کنه تا مسابقه تموم بشه و اون تیم هایی که 2 تا پیت استاپ داشتن رو جا بزاره ..از طرفی در 20 دور اخر مسابقه به نظر میرسید لاستیک خشک خیلی بهتر جواب میده … و همیلتون کاملا سریع شده بود … حالا چرا همیلتون با اینکه لاستیک اینتر داشت سریع شده بود ؟! چون اون برآمدگی های مخصوص بارون این لاستیک وقتی خیلی کهنه بشه از بین میره و همیلتون عملا لاستیک خشکی داشت که بهینه نبود … و خیلی سریع هم دور میزد ..
    استراتژی چارلز و فراری : بعد از اینها واقعا باید بگم بالا اومدن چارلز توی این مسابقه ترکیبی از استراتژی فراری و مهارت خودش بود …
    فراری اومد چیکار کرد ؟! اومد گفت لکلرک اگه 3 دور از بقیه زودتر بیاد پیت و توی اون 3 دور خوب عمل کنه میتونه خیلی تایم بدست بیاره …و اومدن چارلز رو 3 دور زودتر از سباستین وارد پیت کردند ..و در واقع اومدن داده ها و دور های اوکون که از دور 2 با اینتر بود رو بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که اگه زودتر بیان پیت میتونن هم توی فرش ایر در بیان هم رده کسب کنن !! و از اون طرف زود تر پیت استاپ دوم رو انجام بدن! و توی دور های اولیه ی با لاستیک های جدید تایم ها خوبی رو میزد ..! و اینن یعنی وفق پذیری چارلز با لاستیک نو توی این شرایط خیلی خوب بود!
    سریعترین دور : {{لندو نوریس}} : لندو توی دور های اخر مسابقه خیلی سریع بود حالا چرا ؟! چون لندو هم مثل لوییس لاستیک های اینتر خودش رو به سافت ..یا اسلیک تبدیل کرده بود ..! و خب خود سباستین هم بعد ریس گفت اگه اسلیک میبستیم شانس قهرمانی داشتیم !!! و به نظرم مرسدس میتونست این رو برای والتری امتحان کنه چون چیزی برای از دست دادن نداشت و هم میتونست برای لوییس داده جمع آوری کنه !!
    سوالات شما :
    1 . {{ممدو}} : چر بوتاس انقدر اسپین شد ؟! دلیل اسپین های پیاپی بوتاس اسیب دیدگی زیر ماشینش بود که تا اخر مسابقه رفع نشد … و توی پیچ ها عملکرد خوبی رو نداشت .
    2 . {{محمد یاسین}} : چرا لنس قبل پیت استاپ از همه سریعتر بود ولی بعد کند شد ؟! استرول سریع بود ولی زیر بال جلوش اسیب دید و تیم توی پیت متوجه نشد وگرنه حتما بال جلو رو عوض میکردند !
    3 . {{ممدو}} : سب توی این مسابقه خوش شانس بود یا ماهر ؟! ببین ترکیبی از این دو بود استارت خوبی داشت که این مهارت بود ولیکن یه استراتژی معمولی داشت و از طرفی دور های خیلی سریعی نمیزد ..! و خب اگه دور سریع نزنی و رتبه خودت رو حفظ کنی به نظرم یه مهارت هستش نه شانس !!!
    4 . {{ناشناس}} : دلیل تقلای مکس : چون بال جلوی مکس با ست اپی که ردبول تنظیم کرده بود 7 دررجه اختلاف داشت و حتی 1 درجه هم توی فرمول یک زیاده چه برسه به 7 درجه !!
    فلسفه ی ایرودینامیکی خودرو ها :
    توی این مسابقه این موضوع تا حد زیادی مشخص شد … اگه به بدنه ماشین ها بعد مسابقه دقت کنید یه خط هایی روی اونها ایجاد شده بود که جهت اینها توی هر تیمی متفاوت بود که این یعنی فلسفه ی طراحی هر تیمی فرق میکنه با هر تیم دیگه …توی این مسابقه تلاش همه ی تیم ها این بود که اب ها رو از چرخ های عقب دور نگه دارن و خب فلسفه ی اصلی خود ماشین توی این پیست خیلی تاثیر داشت .!! و این چیزی بود که ریسینگ پوینت رو سریع کرد !!
    نتیجه گیری : فوق العاده برای فراری ….شرم آور برای بوتاس ….عذاب آور واسه مکس …..و حسرتی برای استرول …. اینها بود اتفاقات بهترین گرندپری 2020 !!!

    • Amin.SV

      4

      1

      به به لذت بردم

    • مَمَّدو

      5

      1

      خیلی باحال بود. مرسی. واقعا عجب روز نفسگیری بود. من که فقط تماشا میکردم در آخر احساس کوفتگی میکردم!

      • @sebvr

        2

        1

        راجب به خود تحلیلی انتقادی نداری؟! یا مثلا درباره ی بند اخر !!!

      • مَمَّدو

        2

        2

        اوه! خیلی زیرکی پسر! وقتی کامنتت رو خوندم دقیقا در این قسمتش تامل کردم (البته چون رشته و شغلم سیالاته طبیعیه). من عکسهایی دیدم که تیمها برای درک بهتر جریان هوا در اطراف خودروشون، رنگ رو به صورت اسپری در مسیر خودرو میریزن تا به قول شما اون رَد ها به جا بمونه. من خودم برای تحلیل جریان گازهای داغ در کوره های گازی از روش نشاندن دوده یا بررسی رسوبات قلیایی روی دیواره استفاده میکنم و کمی در این کار تبحر دارم واسه همین این قسمت تحلیلت برام خیلی جالب بود. میشه بپرسم قصد داری در چه رشته ای ادامه تحصیل بدی؟

      • @sebvr

        1

        1

        احتمال زیاد مهندسی مکانیک…

      • @sebvr

        1

        1

        اقای ممدو یه رنگ دیگه ای هم قبلا به ماشین میزدن که توی لغتنامه ی سایت بود :رنگ جریان آیرودینامیکی (Flow Visualization Paint): یا به طور مخفف Flow – Viz گفته میشه که نوعی پودر فلوئورسنت هست که با روغنی سبک مثل پارافین ترکیب شده و بعدش در نواحی مورد نظر مهندسان آیرودینامیک روی خودرو رنگ میشه. بعد خودرو در پیست حرکت میکنه و به مرور با تبخیر آن روغن، رنگ خشک شده و بعد از خشک شدن، نوع ساختار جریان های هوایی توی اون ناحیه مشخص میشه. از این روش تیم ها همیشه توی تونل های باد استفاده می کردن اما اولین بار در فرمول یک از آن در تست های پیش فصل 2010 توسط تیم مکلارن استفاده شد. یکی از ابزار های کمکی هستش که مهندسان به وسیله آن می تونن توی نواحی مختلف نحوه عبور جریان هوا را متوجه شده و مشکلات آیرودینامکی خودرو رو رفع کنن.. یکی از نکات مهم راجع به فلو – ویز این است که تیم های رقیب نیز خیلی راحت می تونن مسیر عبور جریان روی خودرو های همدیگر را دیده و به مشکلات آیرودینامیکی بقیه پی ببرن{{من این متن رو از بخش لغتنامه ی سایت گرفتم }}

      • مَمَّدو

        1

        2

        مررررسی. خیلی خوب بود. نمیدونستم.

      • مَمَّدو

        1

        2

        من چندان با تجربه نیستم. ولی شاید به شما “مدیریت منابع انسانی” یا “مدیریت کارخانه” (کارخونه که شاید اسمش نیست و احتمالا اسمش میشه صنعتی) بیشتر میاد. کلا جنبه منابع انسانیت بالاتر از فنیه فکر کنم.

    • Parsa16

      2

      1

      ممنون👍🌹👌

    • danialhatami

      2

      1

      عالی بود لذت بردم یه خاطره بازی ریزی بود ولی کاش دوتا فراری ها باهم می رفتن رو سکو خدای هم سب هم چالز حقشون سکو بود

      • @sebvr

        3

        0

        چارلز عالی بود…. دلم برای 1و 2 فراری تنگ شده …

    • Hami

      4

      0

      درود . آقا تحلیل کاملی بود . مخصوصا دقت به اون خطوط روی بدنه. ولی با توجه به ایراد فنی ماشین بوتاس دلیل شرم آور بودن برای خود بوتاس را درک نمیکنم . بوتاس بدبخت توی ایراد فنی ماشین چه تقصیری داشت ؟

      • @sebvr

        1

        0

        منظورم این نبود تقصیر والتری بود … منظورم این بود که خیلی برای یه راننده سخته که هی اسپین بشه

    • Reza.MC

      2

      1

      ممنون از تحلیل مفصلتون. ولی چند نکته نگارشی هست که رعایتشون به نظر من برای حرفه ای تر کردن چنین متنهایی ضروری است.
      1- در انتهای جمله از یک و فقط یک نقطه “.” استفاده کنید. دو نقطه “..” کلا بی معنی است و سه نقطه “…” به معنای “و غیره” هست.
      2- برای جدا کردن کلماتی که پشت هم ردیف شدند مانند “هیجان . اشتباه . غم . شادی . حیرت” در خط سوم باید از کاما استفاده کنید. اصلاح جمله بالا: “هیجان، اشتباه، غم، شادی، حیرت”.
      3- برای نقل قول از علامت ” ” استفاده کنید.
      4- مهمترین دستور نگارشی که تقریبا در تمام رسم الخط ها و زبانها یکسان است استفاده از نقطه، کاما، علامت تعجب و غیره است که میبایست به کلمه قبلی بچسبد و از کلمه بعدی یک فاصله داشته باشد. مثلا به جای “قضیه بد تر هم شد ..” بنویسید “قضیه بد تر هم شد.”
      موفق باشید و بازهم به تحلیل های خوبتون ادامه بدید.

      • @sebvr

        2

        1

        ویرگول رو نتوستم پیدا کنم … شرمنده .. ممنون از توضیحتون

      • مَمَّدو

        1

        1

        رضا! سر به سر سِب نذار خخخخ
        راستی آقا رضا، سخت منتظر رونمایی فراری هستم. دل تو دلم نیست.

    • @sebvr

      1

      0

      ممنون از راهنماییت ممدو !! حتما درباره ش فکر میکنم

  18. yaghub

    2

    1

    خبرو دوباره گذاشتم رفت تو ایست بازرسی، ببینیم تایید میشه

  19. Amin.SV

    2

    0

    اگر ممکنه نحوه پخش تست بحرین رو اعلام کنید
    آیا پخش زنده دارید یاخیر؟
    متاسفانه برای پخش تست های موتو جی پی روی شما حساب کرده بودم که حتی خبری هم راجع بهش کار نکردید
    از شما با این حجم کاربر و کیفیت بالای سایت انتظار بیشتری داریم
    ممنونم از زحمات شما

  20. yaghub

    3

    1

    واقعا مسخره است که دوبار نظرمن حذف شد، نمیدونم دلیلش چی بود؟ کجای خبر مشکل داشت؟ این چیزی که من گفتم توی جای دیگه گفته شده بود من برای اطلاع کاربران بازگو کردم، یعنی خود ما نمی‌فهمیم خوب و بد چیه و شما باید بمون یاد بدید. 🤔
    من خودم آخر خبر نوشته بودم معلوم نیست خبر راست باشه یا شایعه.

    • مَمَّدو

      8

      2

      استرس نگیر رفیق. اگه بدونی من چه کامنت های فوق العاده ای گذاشتم (چیه؟ چرا میخندین؟ دست کم از نظر خودم که فوق العاده بود!) ولی غیب شدن! :(( ولی دست از تلاشت برای این ارتباط جذاب بر ندار لطفا. انشالله روزهای دیگه تایید میشه.

      • yaghub

        4

        1

        ممدو من استرس نگرفتم،و اصلا هم برام مهم نیست که خبرو من بگم که بگم مثلا منم بلدم، اینکه دوبار تکرارکردم خبرو دلیلش به نظرم جالب بودنش بود، چون دیروز بحثش شد منم امروز خبرشو دیدم گفتم بگم بقیه هم مطلع بشن داستان چیه.
        گفتی ان شاء الله روزای دیگه تایید میشه یعنی به نظرت فردا هم دوباره همین خبرو بزارم😂اینجوری با کلنگ میندازنم بیرون🤣

      • مَمَّدو

        4

        2

        خخخخخ نه بابا اینکارو نکنی! منظورم مطالب مفید دیگه بود. پیشاپیش مرسی.

      • Mahmood.ghaedi

        2

        0

        ممدو اتفاقا اینکه دوستان اجازه ندن بعضی از کامنتها ثبت بشه بد ک نیست خیلی هم خوبه
        اینجا شد پر از توهین اینجا قرار دعوا هم گذاشتن😂

      • مَمَّدو

        1

        1

        خُب اون کامنتها باید حذف بشه. ولی باور کن من کامنتهاییم حذف شده که خود مرحوم مولانا گواهی میداد بر ادبی بودنشون!

  21. Kamran

    1

    0

    یعنی بعد از گذشت اینهمه مدت با این اشکالات زیاد در ارسال پست ها یکی نیست به اینهمه کاربر وفادار و مشتاق رسیدگی کنه؟یه وبسایت اگر اعتباری داره دولتی سر کاربرانش.بی انصافی واقعا

  22. Kamran

    2

    0

    خدا نکنه کوچکترین نقدی در مورد نحوه مدیریت سایت بزاری.فرت میره قاطی باقالیا

  23. مَمَّدو

    7

    2

    کامنت طنز :
    سال 2066 :
    در جلسه دیروز بالارتبه ای های “اف1” و طرفداران “آنچه از محیط زیست باقی مانده!”، مصوب شد که در سومین مرحله از توافق های صورت گرفته برای کاهش مصرف انرژی در خودروهای اف1 ، رانندگان به رکاب زدن بیشتر ترقیب شده و مقدار مجاز باتری ها از 7 کیلوگرم در آخرین توافق ، به 70 گِرَم کاهش یابد و این مقدار فقط مصرف تجهیزات بیسیم و چراغ عقب خودرو خواهد شد و مابقی برق مورد نیاز، توسط رکاب زدن راننده تامین میشود.
    امروز قرار است رانندگان اف1 ، مسیر 307 کیلومتری “یادگار جنگل های سیاه ” را (که دیگر خشکیده اند) رکاب بزنند. شایسته ذکر است که دیروز در مرحله تعیین خط، سه نفر به دَرّه پَرت شده و چهار نفر هم دچار ایست قلبی شدند. بقیه راننده ها در سلامت کامل به سر میبرند!

  24. |ZXE-LECLERC16|

    3

    1

    سلام.
    اومدم یک معذرت خواهی بکنم بابت فعالیت کم خودم در یک، یک و نیم ماه اخیر به دلیل زیاد شدن حجم دروس و غیره.
    سعی می کنم با شروع تست ها بیشتر فعالیت داشته باشم.
    🙂

  25. Kamran

    1

    1

    افتضاج.دیگه شورشو درآوردین.

  26. Kamran

    0

    1

    گند زدید به سایت

  27. Kamran

    1

    0

    گند زدید به مجله

  28. Kamran

    1

    1

    اگه مجله اعتباری داره دولتی سر همین بجه هاست

  29. Kamran

    1

    1

    این حجم بی احترامی به کاربران نظیر نداره

  30. Kamran

    1

    1

    باید زبان میخی تایپ کنی با سلام و صلوات شاید درج بشه

  31. Kamran

    1

    1

    این از توهین بدتر

  32. Kamran

    1

    1

    دوستان مجله داره عملا از خودمون تغذیه میشه .لطفا جای دیگری جمع بشید

  33. Kamran

    1

    1

    عملا دارن بهت توهین میکنند.چجوری میپذیرید؟

  34. Kamran

    1

    1

    رنک اینجا دولتی سر ماست.اونوقت این رفتارشون با ماست

  35. Kamran

    1

    2

    یعنی اینجا هر چی داشت صدقه سر سید بود؟

    • @sebvr

      4

      0

      اقا کامران … لطفا یه نفس عمیق بکشید …. منم واقعا همین مشکل رو داشتم و خیلی نارحتم کرد ولی خب واقعا ادمین ها انقدر بد نیستن ..!! خوش بین باش !!

    • مَمَّدو

      1

      2

      کامران؟!
      خیلی عصبانی شدی برادر. اشکالی نداره حالا. ولی sebvr ، کامران راست میگه. آقایون خیلی بی اعتنایی میکنن (که میشه همون بی احترامی). من چندبار پیام فرستادم به آدرسشون ولی جز یه بار اونهم مختصر دیگه جواب هم ندادن!
      واقعا این طرز برخورد چندش آوره. لااقل صداقت و ششجاعت پاسخگویی داشته باشن و یادشون نره که اصل وجودشون بخاطر ما مشتری هاست! پس شایسته یه جواب منطقی هستیم.

  36. مهیار دلجو

    3

    1

    با سلام خدمت دوستان همیشگی خودم من پس از گذروندن دوران نقاهت سعی میکنم با آخرین اخبار و تحلیل ها در کنارتون باشم 🥰🥰🥰

    • مَمَّدو

      2

      1

      سلامت باشی مهیارخان. چه نقاهتی داداش؟ نکنه وَر دست گروژان نشسته بودی ناقلا؟!
      ولی بی شوخی نگرانت شدم. حالت خوبه انشالله؟

  37. Pouria

    2

    1

    در بالا دیدم یه نفر گفته بود مسابقه لمانز چیه؟
    شما به دیدن فیلم فورد در برابر فراری با بازی مت دیمون دعوت میکنم
    اگه ندیدید ارزش دیدن داره

  38. saman.5

    1

    2

    موفقیت مرسدس تنها یک دلیل داره (( مدیریت))
    بدون تیم مدیریت قوی، مرسدس این موفقیت های عصر هایبرید بدست نمی اورد
    این مدیریت قوی باعث شده دو سوم راننده ها گرید بتونن با این ماشین قهرمان بشن

    • Mahmood.ghaedi

      3

      1

      درسته ک هر اتفاقی بیفته مسئولش مدیر تیمه
      ولی نقش نیکی لائودا و مایکل شوماخر هم نباید نادیده گرفت

      • مَمَّدو

        3

        1

        دلم برای نیکی تنگ شده 😭😭😭

  39. داریوش

    2

    0

    نمیدونم چرا احساس میکنم سا یت توسط یک نفر اداره میشه

  40. امید نورمحمدی

    1

    5

    سخنان توتو مثل همیشه جالب و قابل تعمقه.
    1- “ارائه عملکرد در فرمول یک فقط به پول بستگی ندارد. شما می توانید بیشترین پول را داشته باشید اما آنگونه که باید عمل نکنید.” درست میگه. مثلا فراری!
    2- “ارائه عملکرد در فرمول یک فقط به پول بستگی ندارد.” اینم کاملا درسته. داشتن لابی خوب با فیا و پیرللی بیشتر از پول کار میکنه. نمونه اش هم کم نیست!
    3- واقعا الان (منظور زمان گفتن این حرفهاست نه همین الان!) اینجور صحبتها چه نفعی داره؟ من شک ندارم توتو ولف بدون اینکه برای بیزنسش سودآور نباشه امکان نداره حتی به کسی سلام کنه چه برسه به این همه سخنرانی و مصاحبه. حرف منم نیست و خودش گفته اولویت در فرمول 1 فقط و فقط بیزنسه! حالا چی شده پول یهویی بد شده؟ یا ضامن موفقیت نیست؟ گویا فراموش کرده کمتر از یکماه قبل چه صحبتهایی کرده…

    • مَمَّدو

      1

      1

      گزینه 2 خییییییییلی خوب بود خخخخخخخخخ

  41. محمددانیال

    1

    1

    موفقیت درفرمول یک علاوه برپول به لابی بستگی دارد

    • MERC

      2

      0

      تو لابی چیکار میکنن؟

  42. itg

    1

    0

    توی لابی حق وتو تقدیم فراری میکنن
    استراتژی اشتباه برای قتل میچینن
    تقلب سوخت رسانی فراریو علنی نمیکنن
    خداییم خیلی باحالین 😅