فرمول یک ایران – تیم های فرمول یک برای کنترل هر چه بهتر تایرهای جدید فصل 2021، مجهز با تفنگ های جدید و نوآورانه ای ایتالیایی دیده شده اند.

در فرمول یک تیم ها می دانند که کنترل کامل و آگاهی از تایرها نکته کلیدی برای استخراج عملکرد تمام عیار خودرو در مرحله تعیین خط و مسابقه می باشد. به همین دلیل است که فعالیت های زیادی برای بررسی کردن دما و دوام تایرها در هر مرحله تست و تمرین یک آخر هفته فرمول یک صورت می گیرد. در تست پیش فصل بحرین، دیده شده که برخی از مکانیک ها و تکنسین ها از تفنگ جدیدی برای جدا کردن تایرها از خودرو استفاده می کردند.

به نظر می رسید که این تفنگ به لاستیک چکش می خورد و با اینکه افرادی که از آن استفاده می کردند تمام تلاش خود را می کردند تا همه چیز را مخفی نگه دارند اما مشخصات زیادی از این تفنگ برای همگان آشکار شد.

این تفنگ با نام “VESevo” شناخته می شود که نام لاتین یک آتش فشان معروف است و توسط استارتاپ ایتالیایی به نام مگاراید”MegaRide” ساخته شده است. نام “VESevo” به عنوان مخفف سیستم ارزیابی ویسکوالاستیسیتی تکامل یافته می باشد که نتیجه تحقیقات شبیه سازی های دینامیک خودرو در دانشگاه ناپل فدریکو دوم می باشد.

کاری که این تفنگ انجام می دهد جمع آوری اطلاعات روی آج لاستیک می باشد تا درک کند که تایر چطوری روی پیست از خودش عملکرد نشان داده است. با استفاده از یک الگوریتم خاص پست پراسسینگ، تفنگ به اپراتورهای خودش این امکان را می دهد که تمام خواص فیزیکی تایر را درک کنند که شامل: تحلیل بهتری برای دمای داخل، میزان سفتی، میزان سایش و دمپ.

همه این ها می تواند از نمودار زیر یافت شود! سپس می شود از آن به عنوان ابزاری برای درک بهتر تاثیر دمای تایر و سطح پیست بر عملکرد و دوام لاستیک استفاده کرد.

نمودار عملکرد vesevo

نمودار عملکرد vesevo

این اطلاعات برای درک دقیق رفتار و عملکرد یک ست خاص از تایر حیاتی می باشد و می تواند به تیم ها کمک کند تا پیش بینی کنند که چطور می توانند بهترین و بیشترین عملکرد را از تایر استخراج کنند. با اینکه پیرلی هم اکنون داده ها و اطلاعات گسترده ای را در مورد محدوده عملکردی تایرها در اختیار تیم ها قرار می دهد اما هنوز هم رانندگان نسبت به کار نکردن ایده آل تایرها(در محدوده پیشنهادی پیرلی) یا اینکه فرسایش بیش از میزان پیش بینی شده بود، به مهندسان خود انتقاد می کنند.

با اینکه این تفنگ جدید یک حرکت چکش وارانه ای روی تایر داد اما در واقع یک ابزار تست NDT یا غیرمخرب است تا به خود لاستیک آسیبی وارد نشود.

راجع به NDT بیشتر بخوانید؛ چه اتفاقاتی بر سر بخش های مختلف اتومبیل فرمول یک بعد از هر مسابقه می افتد؟

در واقع، این حرکت صرفا به این خاطر است که این ابزار درک بهتری از خاصیت ویسکوالاستیک آج و لاستیک دست یابد. مشخص نیست که چند تیم در فرمول یک از این تفنگ استفاده می کنند اما تکنسین های زیادی از این کمپانی ایتالیایی در بحرین دیده شدند که در حال دانلود اطلاعات روی کامپیوترهایشان بوده اند که نشان می دهد تیم های مختلفی برای استفاده از این ابزار دندان تیز کرده اند و حال بقیه تیم ها نیز با دانستن این مزیت مطمئنا آنها نیز خواهان این ابزار هستند.

تفنگ تایر جدید فرمول یک VESevo

تفنگ تایر جدید فرمول یک VESevo

تفنگ های مگا راید هم اکنون در فرمول 2 و 3 توسط ترایدنت مورد استفاده قرار گرفته است اما در بحرین این اولین باری بود که دیده شد این تفنگ ها وارد پددوک فرمول یک شده اند.

114 دیدگاه

  1. MERC

    18

    3

    همه کار میکنه الا اینکه تایرای فتلو درست ببنده

    • @sebvr

      13

      2

      دیگه تفاوت پیت استاپ توی استون مارتین به ضرر فتل برای من یکی دیگه قابل تحمل نیست !

    • داریوش

      7

      1

      ادمین های محترم ، برنامه ای برا پخش زنده ندارید ؟

      —-
      سلام، اگر داشته باشیم اعلام میکنیم.

    • علیرضا

      7

      3

      خدایی تو دلم مونده بود یبار تو 2020 که خودش واسه فتل فنا کابوس بود تو ریس و استراتژی گند نزنه که متاسفانه ریس رو تا آخر نمیدیدم جز یکی دو مورد از جمله استانبول پارک و اون رانندگی بی نقص که جای اشتباه واسه تیم نذاشت

    • مهدی

      4

      2

      این خوب اومدید

    • مهدی

      3

      2

      موافقم شدیداً

    • 🏁Parsa16

      2

      0

      یک سوال دارم اگه میشه جواب بدید
      از نظر شما بهتره که لاستیک ها با کد شناخته بشن(مثلا c1)یا با نوع؟(مثلا سوپرسافت)

  2. مَمَّدو

    16

    1

    بال عقب قاشقی :
    آیا تا حالا براتون سوال پیش اومده بود که چرا بعضی اوقات بال عقب ماشین های فرمولاوان به صورت قاشقی و با یه گودی در وسط ساخته میشه؟
    زمانیکه به حداکثر دانفورس نیازه، بال عقب نیز در بزرگترین ابعاد مجاز خودش که قوانین فیا مشخص کرده اند، ساخته میشه. اما در پیستهایی مثل مونزا که پیچ های کم سرعت با مستقیمی های بلند ترکیب شده باشند، نیازی به دانفورس زیاد نیست و بال عقب کوچکتر از حدود نهایی مجاز خواهیم داشت (یه جورایی بال، باریک میشه).
    اما یه پیستهایی هم هستن که مستقیمی بلندشون، با پیچهای نه چندان کم سرعت ترکیب شده و به خاطر اون پیچها، ما نیاز به دانفورس هم داریم ولیکن به خاطر مستقیمی، باید دِرَگ رو هم کاهش بدیم مثل باکو یا کانادا.
    حتما میدونین که نحوه تولید دانفورس در بال عقب، به روش تغییر جهت جریان هوا به سمت بالا و در نتیجه، ایجاد نیروی عکس العمل به سمت پایین بر روی محور عقب ماشین هست. در این زمان، فشار هوا در روی بال عقب، زیادتر از زیر بال هست و البته هر سَیّالی مثل هوا، دوست داره از ناحیه پُرفشار، به ناحیه کم فشار جابجا بشه. اما چطور میشه از روی بال به زیر اون رفت؟
    پاسخ، دو انتهای چپ و راست بال هست یعنی جاییکه با صفحه های عمودی، بسته شده است. هوا از این نقطه، دزدکی از بالا به پایین حرکت میکنه اما این تنها حرکت هوا نیست. یادتون نره که هوا داشت با سرعت زیادی از روی بال جابجا میشد. بنابراین ترکیب حرکت سریع و مستقیم جریان هوای روی بال، با حرکت از بالا به پایین در لبه ها، مجموعا تشکیل جریانی چرخشی رو میدن که شبیه به یه فنره! و شما بیننده ی دقیق، حتما این فنر رو دیدین! میپرسین کجا؟ اگه دقت کرده باشین در روزهایی که رطوبت هوا زیاده، در مستقیمی های پرسرعت، از دو گوشه بال عقب دو تا فنر (مارپیچ) سفید رنگ از جنس هوا ایجاد میشه که بلافاصله پس از کاهش سرعت، دوباره غیب میشه. این پیچش هوایی که میبینید، فقط بخش مرکزی گرداب بزرگی هست که در پشت اتوموبیل ایجاد شده و مثل یه هیولا داره ماشین رو به عقب میکشه و به اصطلاح دِرَگ ایجاد میکنه و سرعتش رو کم میکنه و مقصر همه اینها، تمایل هوا به جابجا شدن از روی بال به زیر اونه.
    حالا راه حل قاشقی چه کمکی میکنه؟ در طرح قاشقی، بیشتر دانفورس مورد نیاز رو از همون گودی وسط بال، تولید میکنن و هر چی به دوطرف انتهایی بال عقب میریم، تولید دانفورس کمتری صورت میگیره. بنابراین دقیقا در دو لبه بال، که نقطه محرک اصلی تولید گردباد مکنده هست، عملا دانفورس تولیدی رو به حداقل رسونده و در نتیجه جابجایی جریان هوا از بالا به پایین رو خیلی کم میکنن و اون جریان پیچشی دیگه به وجود نمیاد. این بود راز اصلی بال قاشقی. ممنونم.

    • @sebvr

      12

      2

      فوق العاده بود جناب ممدو !! فط اگه جسارت نباشه من یه خورده کاملش کنم !
      توی فرمول یک بال عقب همیشه فقط برای کاهش داونفورس تولیدی قاشقی نمیشه و راه حل های دیگه ای هم هست مثلا مهندسا میتونن اندپلیت بال رو از لحاظ طولی کوچکتر کنند و یا حتی پایه های نگهدارنده رو از زیر به بال نصب کنن تا مقاومتی در بالای بال عقب توسط نگهدارنده ایجاد نشه !!و یا حتی میتونن نگهدارنده رو به صورت تکی وصل کنن !{{که یه مقاله ی کامل راجبش نوشتم اگه دوست دارین بازم قرار بدم برای کسایی که ندیدن !}} بازم ازتون ممنونم

    • AmirAli

      4

      1

      یه سوال
      این شکل قاشقی رییر ویینگ، یه نیروی رو به پایین که در اثر برخورد مولکول های هوا با بال ایجاد نمیکنه؟
      در چه حد هست؟
      نیروی قابل ملاحظه ای هست؟

      • مَمَّدو

        4

        1

        فکر کنم منظورت نیروی رو به بالا بود، درسته؟ (خیلی زور زدم تا اینو فهمیدم خخخ)
        یعنی میگی که چون زیر قسمت قاشقی، یه قوس رو به پایین داره، پس مولکول ها بعداز برخورد با اون قسمت، به سمت پایین پرتاب میشن و در نتیجه ماشین رو به بالا فرستاده میشه (نیروی رو به بالا)؟
        خُب بیا یه نگاهی به بال هواپیما بندازیم. وقتی از روبرو به بال هواپیما نگاه کنیم، میبینیم که زیر اون صافه ولی بالاش قوس داره! پس ظاهرا باید مولکول ها پس از برخورد با قوس بالا، هواپیمارو به پایین فشار بدن ولی پس چطور پرواز میکنه؟
        راز این عملکرد، همون دانشیه که در دیفیوزر وجود داره. یعنی وقتی جریان هوا از یه کانال باریک عبور کنه، سرعتش در جهت مسیر زیاد شده ولی فشارش به اطراف دیگه کم میشه. در نتیجه ی این کاهش فشاری که در روی بال هواپیما و یا در زیر قسمت قاشقی بال عقب اف۱ اتفاق میافته، فشار بیشتر سمت دیگه ی بال (که یا زیر بال هواپیما میشه یا روی بال عقب اف۱)، ایجاد نیرو میکنه (در بال عقب میشه دانفورس). پس قوس در زیر یعنی سرعت بیشتر هوا در زیر و کاهش فشار در زیر و غلبه فشار روی بال بر اون و تولید دانفورس.
        حالا میشه متوجه شد که چرا تیمها اینهمه سعی در باریکتر کردن انتهای کوکاکولایی و بازوهای سیستم تعلیق عقب دارن. تا هرچه بیشتر جلوی مقاومت هوای عبوری از زیر بال عقب رو گرفته و هوا سریعتر از این قسمت بگذره و کاهش فشار بیشتری رخ بده.

  3. Hamoon

    10

    1

    آقای حسینی رسیدن بخیر

    • Pierre Gasly

      9

      4

      کدوم حسینی ، سید قبلا گفته بود ، من رفتم . این اخرین مقاله منه . یکی دیگه احتمالا از این اکانت استفاده می کنه . اقای حسینی اگه خودتی یه کاری کن ما هم باور کنیم که شما برگشتی

      • |ZXE-LECLERC16|

        8

        1

        بله گفته بودن
        ولی بعدش زیر یک خبر کامنت گذاشتن:«برنامه هام از 180 به صفر رسید» و «یک دی میرم خدمت»
        خب؟
        و بعدشم یه بار برگشتن و گفتن که چندساعت بیشتر نیست که اومدم و همون موقع چند تا خبر هم گذاشتن
        مثال بارز: بعد اون اتفاق گروژان تو بحرین که کلی حالم بعدش خراب بود و تا خود ریس بعدی کامنت نذاشتم، آقای حسینی یه تحلیل در باره هیلو و کمکش به گروژان اونجا رفتن
        پس هنوز هستن! 🙂

  4. مَمَّدو

    9

    1

    چه تفنگ جالبی با بهتره بگیم چه آزمایشگاه جالبی. واقعا که این فرمول یک در سریعتر کردن و فشرده تر کردن ابزارها، خیلی استاده. قبلا برای تست های لاستیک باید ساعت ها وقت و چندتا دستکاه میداشتن. ممنون.

  5. danialhatami

    3

    1

    تحلیل خوب و کاملی بود ممنون

  6. danialhatami

    7

    0

    همیلتون و ورستاپن: 3 فاکتور اصلی که مشخص می کند آیا در سال 2021 به یک نبرد قهرمانی کلاسیک خواهیم رسید یا خیر

    1کیفیت ماشین آلات – W12 در مقابل RB16B
    از زمان آغاز دوره ترکیبی توربو در سال 2014 ، همیلتون با بهترین ماشین در F1 به برد رسیده است و به او ابزاری می دهد تا بتواند هر اونس از استعداد عظیم خود را استخراج کند. جدا از انفجارهای کوتاه درخشش فراری ، پیکانهای نقره ای اکثراً بدون چالش بوده اند. به نظر می رسد امسال ردبول سرانجام زمستان خوبی داشته است و با اینجین کاملا قوی تر نسبت ب فصل قبل اماده نبرد سخت با مرسدس است و شاید شکست سلطه مرسدس در f1

    2واکنش همیلتون و ورستاپن به تغییر ایرو دینامیک
    همیلتون بعد از دور های تمرینی سریع در یافت ک مشکلاتی درماشین وجد دارد و همین احساس مطلوبی ب وی نمی دهد از طرفی دیگر وستاپن توانست در کفی های طولانی سریع تر باشد و زمان تلف شده را جبران کند ک بدین معناست ک اینجین ردبول دچار تحولی شگفت شده است

    3- عامل هم تیمی
    اینکه همیلتون یا ورستاپن در راس بازی قرار بگیرند یا خیر – اگر آنها ماشین آلات کاملاً مطابقی دارند – فقط به خودشان یا ماشینشان بستگی ندارد بلکه به سایر هم تیمی هایشان هم مربوط می شود.جذب سرخیو پرز توسط ردبول مسعولیت سنگینی برای این راننده مکزیکی است
    مهارت پرز در مدیریت تایر کاملاً شناخته شده است ، به این معنی که او بعد از ظهرهای یکشنبه عامل بزرگی خواهد بود. اگر ردبول بتواند از او برای کمک به حمله ورشتاپن به همیلتون استفاده کند ، آنها این کار را می کننداین بدان معنا نیست که پرز شانس پیروزی در مسابقات را نخواهد داشت. ردبول خواهان رسیدن او به مرحله اول است. اما به احتمال زیاد ورستاپن بعنوان رقیب ثابت تری برای قهرمانی ظاهر خواهد شد ، بخشی از آن به دلیل ثبات در تیم است ، درصورتی که پرز در صورت بروز مشکل قادر به تساوی باشد ، بنابراین از مرسدس و همیلتون امتیاز می گیرد.سرخیو پرز می تواند عامل بزرگی در رقابت های قهرمانی امسال باشد زیرا در ردبول در کنارمکس قرار می گیرد
    در اخر اگر ردبول به اندازه کافی برای نزدیک شدن به مرسدس تلاش کرده باشد ، صحنه یک نبرد تایتانیک بین همیلتون و ورستاپن فراهم می شود. سپس به نحوه عملکرد آنها به صورت جداگانه و نحوه واکنش تیم ها و هم تیمی های مربوطه آنها خواهد رسید. بگذارید جنگ آغاز شود.

    • Ali🦁33

      11

      0

      راستش اگه ماشین ردبول و مرسدس برابر باشن نبرد مکس که تا بحال ابزار کافی واسه قهرمانی نداشته و فشاری از این روند متحمل نشده در کنار همیلتونی که به قول دوستان میگن اگه حس کنه ماشین رقیب نزدیک باشه ورژن اصلی خودش نشون میده امسال شگفت انگیز هست ما هم عملکرد مکس ببینیم در مقابل قهرمان جهان، درسته سن ملاک هست ولی مطمئن باشید از نظر روحی هم اوکی هستش که أمده چون اینا بهترین مشاوره دارن از نطر روحی و جسمی که بهشون اجازه میده تصمیم گیری کنن تجربش بر مکس می چربه درسته ولی حتی همین همیلتون در مرسدس تحت فشار آنچنانی نبوده برای نبرد قهرمانی مخصوصأ دوران بوتاس، من اصلأ
      نمی خوام قهرمانی یا افتخارات لوئيس زیر سوال ببرم چون اون یکی از بهترینای تاریخ هست و پر افتخار ترین راننده ولی میگم در مقایسه با قهرمانی‌های وتل فشار کمتری روش بوده و چرخ به چرخ کمی داشته چون ماشین مرسدس دوران هایبرید فوق العاده ساختار داشته نتیجش هم مشهود هست غیر از اینم نمیشد واقعأ چون اگه همیلتون قهرمان نمیشد بوتاس قهرمان بودش.
      اگه ماشین مرسدس و ردبول برابر باشن پرز باید بوتاس اذیت کنه چه بسا شکستش بده چون سبقت گیر و جنگنده بهتری هست پرز نسبت به بوتاس با احترام به طرفداراش77.

      • 🏁Parsa16

        5

        8

        من امسال به فراری و مکلارن هم خیلی امیدوارم فکر میکنم جنگ قهرمانی داغ تر بشه با پیشرفت این دو تیم
        اگر اینطوری بشه،با این شرایط روبرو خواهیم شد
        ۱-فشار رانندگان این تیم ها روی پرز و بوتاس
        ۲-کم بودن فاصله ها و ندانستن استراتژی درست
        و……………….
        با این حساب،جایگاه هیچ تیمی معلوم نیست

      • amirreza

        6

        1

        سلام علی از نظر نتایج میشه گفت مسابقه خیلی نزدیکه ولی من هنوز احساس میکنم مرسدس خیلی سریع تر از همه است حالا هیچی مشخص نیست تا فردا شاید هم ردبول امسال خیلی سریع تر باشه

      • @sebvr

        6

        5

        با تمام حرفتون موافقم اقای علی33 به جز دو خط اخرش !! من یکی جنگندگی خاصی از پرز ندیدم !!و اگه میگید بوتاس جنگنده نیست شما رو به دیدن پیچ 1 و 2 مسابقه ی المان 2020 دعوت میکنم ! شک ندارم بوتاس یکی از بهتریناس ! فن بوتاس نیستم ولی شک ندارم امسال میتونه استعدادش رو به همه نشون بده !{{تازه با ممدو همه شرط بستم!}}

      • Mahmood.ghaedi

        4

        1

        علی امسال
        بنظر من امسال بین بوتاس و مکسه
        امسال ک ردبول گفته ک موتورشون از مرسدس پارسال بهتره
        حالا باید دید موتور خود مرسدس با این تغییراتی ک داده از پارسالش بهتر هست یا نه

    • مَمَّدو

      12

      2

      هیجان خاصی دارم که امیدوارم بعد از دو سه مسابقه از بین نره! هیجانم از اینه که آیا پرز واقعا میتونه بهتر از آلبون و در فاصله دو دهم ثانیه ای مکس حرکت کنه؟ باید دید.

      • @sebvr

        6

        4

        یه جورایی مطمئنم حتی اگه پرز بتونه سریعتر از مکس هم باشه {{که نیست و نخواهد بود}} تیم یه کار هایی میکنه که در هر صورت پرز نتونه جلوی مکس تموم کنه !! نمیگم ردبول منفوره ها!! اصلا! فقط حرفم اینه که ردبول اینده ی خودش رو وابسته به مکس و توانایی هاش میدونه ! و پرزی که زمان خیلی زیادی رو چه توی ردبول و چه توی فرمول یک نخواهد داشت قطعا در برابر مکس شکست خواهد خورد ! حالا چه تو شرایط برابر چه نا برابر!

      • Ali🦁33

        6

        6

        Sebvr
        واقعأ رو چه معیاری میگید که اگه پرز سریعتر از مکس باشه بعدش تیم یه کاری میکنه که پرز نتونه جلوی مکس تمام کنه.؟!!
        ببخشید واقعأ این نظرت اصلا قابل هضم نیست یعنی ماشین دستکاری می کنن.؟ یا دستور تیمی میدن 1بار 2بار 3بار.؟!😑 حتی آینده مکس هم مشخص نیست که همیشگی باشه تو تیم ردبول بعدش هیچ وقت این حرکت نمیزنن که خودشون و مکس مسخره عام و خاص کنن واقعٱ.

      • @sebvr

        3

        3

        سلام علی 33 ! درباره ی حرفتون که گفتید دستور تیمی میدن میخوام یه چیزی رو بگم !! ببینید وقتی یه راننده ای جلوتر ز راننده ی دیگه هست و دستور تیم داده میشه که برو کنار مردم قطعا میدونن اگه همه چیز عادی پیش بره اون قهرمان میشه !! بنابراین از دومی اون هیچ وقت شکایت نمیکنن !! این حرفتون غیر منطقی بود !
        از طرفی دستکاری ماشین اصلا نه برای خود برند ردبول خوبه ..و نه برای مکس ! بنابراین دلیلی نداره بخوان دستکاری کنن !! {{الان دارم نظر خودم رو هم نقد میکنم و باید قبول کنم حرفم اشتباه بوده!}} ولی در این مورد مطمئنم مکس پرز روو شکست میده !

      • محمد یاسین

        6

        3

        من صدی به نود مطمئن هستم مکس با اختلاف زیاد پرز رو هم شکست میده ؛ ریکیاردو که ریکیاردو بود نتونست تو 2018 مکس رو شکست بده گرچه که مشکلات زیادی با ماشین داشت ولی باز هم به هر حال اختلاف 80 امتیازی رو نمیتونه توجیه کنه ؛ پرز در بهترین حالت میتونه یکم بهتر از گسلی نتیجه بگیره مکس نابغه اس اصلا یک چیز دیگه اس ، گرچه که لوییس هم واقعا هر وقت تحت فشار بوده خودی نشون داده مجارستان 2019 که من خودم همیشه ازش به عنوان نبرد استراتژِی ها یاد می کنم اگر هوشیاری لوییس و اون مهارتش نبود احتمالش زیاد بود که ورق کاملا برگرده مثال دیگه اش هم چین 2011 که همه انگشت به دهان از مهارت لوییس مونده بودن . در کل اگر سال بعد ردبول و مرسدس ماشین های نزدیکی داشته باشند برنده غیر قابل پیش بینی هست .

  7. محمد

    3

    1

    دستتون در نکنه.واقعا جالبه.ولی تو سرعت باز و بسته شدن تایر ها تاثیر داره؟

  8. |ZXE-LECLERC16|

    6

    1

    خیلی ممنونم سید جان، عالی بود
    اون مقاله NDT رو قبلا ندیده بودم، باید بخونمش
    دمتون گرم که هر وقت کوتاهی هم که هستین مطالب فوق العاده مفید می ذارین 🙂
    و اون استارتاپ ایتالیایی هم خیلی فکر خوبی به سرش زده، از تو تفنگ اصلاعات استخراج می کنن!
    در واقع از کجا استخراج نمی کنن؟! 🙂

  9. |ZXE-LECLERC16|

    4

    1

    دوستان، من به کرّات امتحان کردم این رو:
    اینکه کامنتتون بعد از انتشار یهو غیب می شه امکانی از سوی بات تایید کامنت ها نیست. کش مرورگر رو پاک کنید کامنتتون ظاهر می شه 🙂

    • مَمَّدو

      6

      1

      جایزه نوبل کابردی ترین راه حل در فضای مجازی به شما میرسه … دادا ! غمهای بسیاری از دل زدودی خخخخ

      • |ZXE-LECLERC16|

        3

        1

        خب آره دیگه اگه قراره پنتاگون رو هم کنم😅😅باید همینجوری باشه😂😂😂
        خواهش😂😂

      • محمد

        3

        0

        درواقع باشد ctrl(کنترل)،alt(آلت) رو با f5 بگیرید

    • Lando

      4

      1

      کش چی هست؟

      • |ZXE-LECLERC16|

        5

        1

        ببین وقتی یه پیج رو باز می کنی مرورگر باید اون اصلاعات صفحه رو یه جایی بالاخره جا بده. خب، حالا که جا میده میگه چرا یه کاری نکنم؟ چرا اینا رو توی کش ذخیره نکنم؟ اینطوری دفعه های بعد سرعت لود شدن اون صفحه بیشتر میشه. اما به عنوان مثال:
        وارد یک خبر از همین سایت می شید که کامنتی که می خواید بذاریدش توش نیست. حالا کامنت رو می ذارید و صفحه طبق معمول ریلود می شه. منتها یه جورایی(دقت: یه جورایی!) روی اون نسخه ای که کامنتتون روش نیست. حالا شما اگه این نسخه قدیمی رو حذف کنید(یعنی کش رو پاک کنید) مرورگر میاد و جدیدترین نسخه رو(که حاوی کامنتتون هست) رو ذخیره می کنه.
        پس کامنتتون پدیدار می شه! 🙂

      • مَمَّدو

        3

        1

        ZXE جان!
        به نظرم منظور LANDO این بود که چجوری کش رو پاک کنم. نه اینکه واقعا براش کش رو تعریف کنی خخخخ
        لندو فکر کنم باید بری تو تنظیمات – برنامه ها – برنامه مرورگر (فایر فاکس یا گوگل یا هرچی) – قسمت محل ذخیره – و در نهایت دکمه “پاک کردن حافظه پنهان” رو بزنی.
        ZXE درست گفتم؟

    • محمد

      2

      1

      درواقع باید ctrl(کنترل)،alt(آلت) رو با f5 بگیرید

  10. داریوش

    0

    0

    آیا برنامه ای برای پخش مسابقات دارید ؟

    • رضا عظیم

      0

      0

      روز تعیین خط و مسابقه پخش میشه و لینک در کانال تلگرام یا اینستاگرام قرار میگیره

  11. MERC

    0

    0

    فصل 3 درایو2سروایو هم جالب نبود
    توی فصلی که کلی اتفاقات جالب افتاد, نتونستن یه داستان قشنگ ازش بیرون بکشن
    همش با نشون دادن آنبورد زمان پر میکردن
    شاید اگه مثل فصل اول دوتا تیم بزرگ جزئی از این داستان نبودن, کارگردان هم میتونست وقت بیشتری واسه تیمای کوچیک تر بزاره و پشت صحنه ها و جزئیات جالب تری رو به نمایش بزاره. شاید بهتر بودن فصل اول بخاطر نبودن همین دوتا بود.

  12. ایرن

    9

    2

    تفنگ جدید هرچی باشه مهم نیست. مهم اینه که احتمالا خیال فتل کمی نسبت به قبل راحت تر میشه.

    • SUPER FAST 16

      3

      0

      اصلا متن رو کامل خوندین.؟؟

  13. ایرن

    6

    3

    و اینکه یکی به من بگه چرا جدیدا همه پیامها میره توی لیست انتظار تایید؟
    نکنه ربات تایید نظرات شخصا با برخی مشکل داره؟
    خب اگه نمیخواید نظر ارسال کنیم بگین. من به شخصه اگه بهم بگین باهاش مشکلی ندارم و قبول میکنم و صرفا به عنوان یک خواننده نظرات باقی میمونم و جیک جیک هم نمیکنم حتی

    • مَمَّدو

      9

      2

      برای همه بچه هاست. شخصی نیست. تصمیم مدیریته. ولی حداقل کاش آقای رئیس سایت، خواننده هارو در این حد قابل میدونستن که با یه پیام و عذرخواهی بابت این معطلی، از دلمون در میاوردن.

      • ایرن

        5

        2

        من اکانت قبلیم برای چندتا انتقاد در حد همین انتقاد الانم حذف شد. شاید مهمترین دلیلی که باعث شد یک اکانت دیگه بسازم و دوباره اینجا باشم این بود که گاهی توی گفتگوها بین کاربران اینجا میشه چیزای خوبی رو یادگرفت.

      • Siamak

        5

        0

        به نظر من اینکار مسئولین سایت بسیار درسته که به روش تائید کامنتها برگشتند .
        سوء تفاهم نشه ، خودم رو میگم . بسیاری از ما ظرفیت اینکه کامنتمون مستقیما روی صفحه سایت بره رو نداشتیم . رفتار و گفتار توهین آمیزمون باعث شد تا مدیران محترم سایت به این نتیجه برسند که لازمه کنترل بالا سرمون باشه !
        در این بین اوندسته از دوستان فهیم و فرهیخته که موازین سایت رو رعایت میکردند در حقیقت پاسوز افراد بی توجه به موازین لازم و بایسته شدند .
        درهرحال این حرکت سایت بیشتر از اونکه باعث گله مندی باشه ، میتونه مثبت تلقی بشه . از اول هم قابل پیش بینی بود که در مقطع زمانی فعلی ، انتشار مستقیم و بدون فیلتر کامنتها طرح موفقی نیست . … باز خودم رو مثال میزنم که برای کسی سوء برداشت ایجاد نشه ، هنوز نیاز بیشتری برای تمرین دموکراسی داریم !

    • 🏁Parsa16

      7

      1

      کاملا درست میگید
      من هم چند روز به خاطر همین موضوع نتونستم فعالیتی داشته باشم

      • @sebvr

        6

        2

        واقعا امیدوارم سایت به روال قبلی برگرده!

    • |ZXE-LECLERC16|

      6

      1

      دوستان، آرامشتونو حفظ کنید. از چند حالت خارج نیست:
      یا اینکه بات به مشکل خورده و دارن درستش می کنن
      یا اینکه مثلا می خوان یه چیزی به بات اضافه یا کم کنن و مجبورن فعلا از دور خارجش کنن
      به هر حال خیلی هم مشکل عجیبی نیست، بالاخره قبل از 2020 هم همینجوری بود و بحثا ادامه داشت بدون مشکل.
      البته این موضوع یه حُسنی هم داره: اگر از ادمین سوالی داشته باشیم ممکنه بات کامنت رو تایید کنه و ادمین نبیندش، اما اینجوری می بیننش
      خلاصه که آروم 🙂

  14. Lando

    9

    1

    جالبه بدونین یه فیزیکدان سال ۱۹۰۰ گفته دیگه چیزی برای کشف شدن وجود نداره😐
    هنوز داره تو قبر می لرزه😐

    • مَمَّدو

      6

      2

      خخخخخ
      بنده خدا اگه خبر امروز مربوط به شتاب دهنده فوق سریع ذرات بنیادین (هادرون یا سرن یا هرچی بهش میگن) رو میخوند که کل قبرستون میلرزید!
      ظاهرا دانشمندا کشف کردن که الکترون و میون (بچه های فیزیک و اخترشناسی میدونن) شبیه هم نیستن و به ذرات مشترکی واپاشی نمیشن. البته من که نمیدونم اینا یعنی چی ولی خودشون توضیح داده بودن که اگه این حرف درست باشه، کل تصور ما از فرمولهای فیزیک میریزه به هم و احتمالا تا حالا درکمون از جهان هستی بسیار ناقص بوده و ماهیت قوانین فیزیک رو درست نمیدونستیم! خخخخخ

      • ایرن

        5

        1

        همین چند روز پیش خبر رسید که آزمایشگاه ذرات سرن(همون شتابدهنده ی معروف در شهر سرن که بوزون هیگز رو کشف کرد) متوجه شده که نظریه «مدل استاندارد» احتمالا اشتباهات و ایراداتی بنیادی داره. این نظریه بهترین توضیح فعلی برای رفتار جهان در ابعاد ذرات بسیار کوچک هست. یعنی در ابعاد کوانتوم هرچی میدونستیم احتمالا کشک خواهد بود و باید دوباره دانشمندای فیزیک کوانتوم بشینن و یه نظریه جدید سرهم بندی کنن.

      • مَمَّدو

        4

        3

        تو دوره ی عجیبی زندگی میکنیم “ایرن”
        درحالیکه یک سری قوانین رو برای خودمون به عنوان اصول بنیادین تعریف کرده و پذیرفته ایم و حتی با استفاده از اونها به ماه و مریخ هم رفتیم و شتاب دهنده ۲۷ کیلومتری هم ساختیم (البته ساختن!) ولی یهو متوجه میشیم که قوانین ما ایرادات بنیادین دارن و نمیتونن نیروی گرانشی و درون سیاهچاله و حتی ۹۰ درصد از جرم جهان رو که اَثَرِش هست ولی دیده نمیشه، رو توصیح بدیم … یعنی کلا وِل معطلیم.

      • آرا

        4

        1

        میدونی جالب بود برام که راجب ذرات بنیادی میدونی و آخرش واسه اینکه بهت گیر ندن میگی نمیدونم معنیشو …فقط یه چیزیی شتاب دهنده ها بیشتر فرمولای فیزیک رو زیر سوال نمیبرن فقط برداشتای دانشمندا از بعضیاشون رو درست میکنن.

      • مَمَّدو

        3

        1

        آرا،
        من فقط دوست دارم که با هم مهربون تر باشیم … فقط همین.
        راستی، ما چقدر شبیه همیم! 😄

      • ایرن

        4

        1

        درمورد فعل «ساختن» باید بگم شتابدهنده هادرونی سرن یک طرح با مشارکت بین المللی هست که اگر اشتباه نکنم ایران هم در این طرح بین المللی مخصوصا در ساخت حلقه سی ام اس این آزمایشگاه عظیم مشارکت مستقیم داشته که بخش بسیار مهمی از این آزمایشگاه در مجموعه هپکو ساخته شده. البته خبرهایی از مشارکت ایران در طرح شتاب هنده چین که تقریبا دوبرابر شتابدهنده اطلس یا همون بزرگترین حلقه شتابدهنده در سرن هست به گوش رسیده. یه خبرهایی هم از ساخت شتابدهنده در اصفهان بود که نمیدونم بعد بیش از یکدهه کارش به کجا رسیده

      • آرا

        3

        1

        شبیه شما باشم مایه افتخاره بندس بنده نوازی میکنی ولی درس پس میدیدم خدمتت کاکا
        “به معنای برادر یا بزرگ”

      • مَمَّدو

        2

        0

        آرا،
        من کوچیکتم عزیز.
        ایرن،
        چه اطلاعات جالبی. یادم میاد که دکتر “رضا منصوری” میرفت از روند ساخت سرن دیدن میکرد ولی علتش رو نمیدونستم. متشکرم.

      • Hami

        1

        0

        درود . آقا من یک چیزی میخواندم که بیربط به این مسائل به نظرم نیامد و آن مطلب میگفت در آخر دنیا آنقدر سرعت پیشرفت علم زیاد خواهد بود که امثال انسانهای الان شبیه انسانهای عصر هجر به نظر میرسند

      • مَمَّدو

        1

        0

        Hami،
        از فکر کردن به این موضوع غمگین میشم و دوست دارن در اون زمان باشم تا ببینم چه چیزایی کشف میشه.
        البته نباید فراموش کرد که هر چیزی که اون موقع کشف میشه، ریشه های علمیش رو ما در این زمان بنا گذاشتیم و خوبه که آیندگان قدردان ما باشن.

      • ایرن

        1

        0

        جناب hami اگر اشتباه نکنم در منابع دینی از یکی از معصومین ع که یادم نیست کدومشون نقل شده که اگر علم ده بخش باشه در زمان ظهور فقط دو بخش آن بر مردم نمایان شده …

  15. Lando

    3

    2

    سلام آقای حسینی لطفا مقاله ای راجع به بازی f1 2020 منتشر کنید🙏

  16. @sebvr

    5

    7

    رفقا موافقید که یه تحلیل درباره یگرندپری سنگاپور 2019 بنویسم !؟

    • |ZXE-LECLERC16|

      4

      3

      من که خیلی موافق نیستم
      چون باز ممکنه یه عده پیدا بشن بگن اون مسابقه حق مسلم لکلرک بود
      خب بود ولی اگه فراری اون استراتژی رو نمی چید الان یک دو نبودن

      • @sebvr

        5

        2

        من برای کاربر های منطقی مینویسم ! وگرنه قطعا بحث کردن با اون عده اصلا به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید !

      • مَمَّدو

        5

        3

        من موافقم. ولی کاملا بی طرف بنویس.

    • داریوش

      2

      2

      من هم شدیدا موافقم
      ممنون بابت زحماتتون

    • Hami

      4

      0

      آقا من هم از شنیدن دیدگاه و نظرات متفاوت استقبال میکنم به شرطی که طوری بیان نشود که متعصبانه نوشته شود و در آخر ماجرا به جنگ گلادیاتوری کلامی منجر نشود و منصفانه و بیطرفانه باشد

    • محمد یاسین

      4

      1

      من موافقم اون مسابقه بهترین مسابقه ی تاریخ استراتژیست های فراری بود

  17. Hami

    7

    0

    درود. آقا من فکرکنم باز همتیتر درست نیست این یک دستگاه چک و کنترل عملکرد لاستیک هست نه گان باز و بسته مهره چرخ تا آنجا که من فهمیدم اگر اشتباه میکنم لطفا منرا هم مطلع کنید .

    • مَمَّدو

      7

      1

      بله، شما درست میفرمایید. با اجازه استاد سید علی حسینی، عبارت “تفنگ جدیدی برای جدا کردن تایرها از خودرو استفاده می کردند” به درستی معنا رو منتقل نکرد و این تصور رو به وجود آورد که این تفنگ، همون آچار باز و بسته کردن مهره چرخ هست که البته نیست.

      • Hami

        5

        0

        درود . ممدو عزیز سپاس از توجه و پاسختون .

  18. Majid

    0

    0

    سلام دوستان عزیز/سوالم بی ربط به این پسته /کسی میدونه تمرینها ومسابقات رو توچه سایت یا شبکه های ماهواره ای میتونم مستقیم وزنده ببینم حالا چه با فیلتر شکن یا بدون فیلتر شکن/واسه مواقعه ای که حالا تلوزیون یا سایتایه در دسترس مثل همین سایت پخش نمیکنه /ممنون

    • رضا عظیم

      0

      0

      سلام وقت بخیر از وبسایت ما میتونید ببینید ، در کانالمون عضو بشید تا بتونید لینک پخش رو قبل از مسابقه دریافت کنید

  19. RMA26

    7

    0

    چرا زمان دیر میگذره :/
    چرا شروع نمیشه:/

  20. Hossein1382

    2

    1

    آقا راه دیگه ای برای خرید ماسک کشف نکردین؟؟

    • مَمَّدو

      3

      0

      🤣🤣🤣
      این سوال رو اگه تو اینستا بپرسی، با ده ها پاسخ خلاقانه و کم نظیر مواجه میشی که نمیشه اینجا بیاریشون 😂😂😂

  21. NICO ROSBERG-06

    2

    0

    انتظار برای شروع تمرین اول مسابقات فرمول1 بحرین.
    کی تموم میشه؟

  22. |ZXE-LECLERC16|

    2

    0

    دوستان، امیدوارم توسته باشین توی فانتزی ثبت نام کنین اگه به مشکل خورده بودین. اگه می خواین بدونین که فانتزی چیه، بیرگرافیمو بخونین. و اگه مشکل ثبت نام دارین علاوه بر توصیه های داخل لینکی که توی بیوگرافیم هست، تب خصوصی یا همون private tab یا همون incognito(خداکنه درست نوشته باشم 🙂 ) باز کنید و بعد برید. فقط زود باشید! چون اگه تعیین خط شروع بشه، بدجوری به ضررتون میشه!

    • @sebvr

      4

      0

      من چندین بار امتحان کردم ولی همش میگه الان نمیتونید ثبت نام کنید ! خیلی از کاربر ها هم این مشکل رو دارن !

      • |ZXE-LECLERC16|

        1

        0

        آخه میدونی مشکل چیه، این راه حلی که خودم ازش استفاده می کنم نیست. من از DNS استفاده می کنم و خیلی هم عالی کار می کرد و سریع لودشون می کرد اما الان ظاهرا فرمول یک فهمیده و اونو هم تحت پوشش گرفته! به پشتیبانی اون DNS پیام دادم ولی هنوز ندیدن
        اگر دیدن و حل کردن، با اجازه از ادمین های عزیز 🙂 آدرس رو بهتون میگم

  23. @sebvr

    5

    0

    رفقا تحلیل گرندپری سنگاپور اماده شد !! {{خیلی کار داشت }} و اگه مایل هستید من برای خبر بعدی قرارش بدم !

    • Hami

      4

      0

      درود بر شما خیلی هم خوب . منکه منتظر خواندن تحلیل شما هستم چون بنظرم از کاربران دقیق و مطلع هستید و از نظرات و اطلاعات شما لذت میبرم

      • @sebvr

        3

        0

        به قول شما : درود جناب حامی ! شما خیلیییییی به من لطف دارین !

    • SUPER FAST 16

      3

      0

      اون مسابقه نشون داد که چقدر فراری سب رو دوست داره.البته موقعی که سریع ترین باشی تو آخر هفته دست تیم بازتره برا استراتژی .

    • مَمَّدو

      2

      0

      البته یادت نره که خبر بعدی احتمالا مربوط به اولین تمرینات رسمیه فصل هست و باید اون رو هم مفصل تحلیل کنی!

      • @sebvr

        3

        0

        اگه بتونم ببینمش حتما تحلیل میکنم ! تعیین خط رو که مفصل باید تحلیل کنیم !

  24. Hamoon

    0

    0

    خبری از پخش تمرینات و مسابقه نشد

    • رضا عظیم

      0

      0

      مسابقات به وقتش پخش میشه

  25. Siamak

    3

    2

    گاهشمار شروع فصل مسابقات 2021 تا دقایقی دیگر نوید شروع مسابقات و درخشش فراری رو میده .
    نفس عمیق بکشید ، اکسیژن بیشتری در ریه هاتون ذخیره کنید تا تاب تحمل عملکرد درخشان چالرز لکلرک رو داشته باشید !

    • Hamoon

      4

      0

      خدا بکنه اقا سیامک

  26. Siya

    2

    0

    درود
    دوستان ادمین سایت چرا نمیتونم رانندگی برای بقا رو دانلود کنم نام کاربری و رمز عبور که میزنیم میگه اشتباه است چیکار کنم تو همونجا هم میخوام پیغام بذارم باز نام کاربری و ایمیل میخواد که میزنم قبول نمیکنه لطفا دقیق راهنمایی بفرمایید

    —-
    با سلام … اگر مربوط به موتوراسپورتیو هست از پشتیبانی آنلاین همونجا استفاده کنید شما رو راهنمایی میکنن، و در صورتی که رمز اشتباست میتونید از بازیابی رمز عبور استفاده کنید… اگر مربوط به اینجاست که اطلاعات دانلود به ایمیل شما ارسال شده.

  27. mahyar

    3

    0

    سلام دوستان . آقا خبر اول اینه که فلور مرسدس تغییر کرده . البته تصاویری که من دارم زنده میبینم خیلی با کیفیت نیست ولی خبری از اون شکل موجی شکل فلور دیگه نیست . به نظر میرسه بیخیال اون طرح شدن

    • مَمَّدو

      3

      0

      احتمالا از تحلیل های من و sebvr استفاده کردن 🤣🤣🤣🤣

  28. محمد یاسین

    5

    0

    همه منتظر ردبول بودیم که مک لارن اومد و خود نمایی کرد الان که دارم این کامنت رو مینویسم 17 دقیقه تا پایان مونده و مک لارن رتبه 1 با نوریس و رتبه 4 با دنی ریکیاردو رو دارد واقعا من جا خوردم ، چارلز هم دومه که این هم برای من عجیب بود

  29. محمد

    0

    0

    چرا دیگه پست میارید برا تمرین؟

    • محمد

      1

      0

      چرا دیگه پست نمیگذارید برای تمرین

  30. Hami

    1

    0

    درود . یکی از دوستان زحمت میکشه نتایج پایانی امروز را منتشر کنه من در شرایطی هستم که به هیچ امکاناتی دسترسی ندارم

  31. @sebvr

    2

    0

    1 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 1:31.394 12
    2 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:31.692 +0.298s 17
    3 4 Lando Norris McLaren Mercedes 1:31.897 +0.503s 20
    4 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:31.921 +0.527s 15
    5 16 Charles Leclerc Ferrari 1:31.993 +0.599s 14
    6 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 1:32.071 +0.677s 15
    7 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:32.195 +0.801s 23
    8 55 Carlos Sainz Ferrari 1:32.366 +0.972s 15
    9 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:32.434 +1.040s 20
    10 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Ferrari 1:32.786 +1.392s 16
    11 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing Ferrari 1:33.134 +1.740s 18
    12 5 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:33.157 +1.763s 21
    13 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:33.233 +1.839s 20
    14 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 1:33.329 +1.935s 21
    15 31 Esteban Ocon Alpine Renault 1:33.528 +2.134s 20
    16 14 Fernando Alonso Alpine Renault 1:33.872 +2.478s 18
    17 63 George Russell Williams Mercedes 1:34.127 +2.733s 22
    18 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:34.340 +2.946s 22
    19 47 Mick Schumacher Haas Ferrari 1:34.501 +3.107s 16
    20 9 Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:34.975 +3.581s 16

    • Hami

      0

      0

      سپاس از شما . چه نتایج جالبی . فکر کنم دوباره مرسدس رفت توی بازی عدم نشان دادن تواناییهای واقعی ماشین . این وسط رتبه سوم نوریس از همه مهیجتر بود . انگار این فصل رقابتی تر است