فرمول یک ایرانمکس ورشتپن عقیده دارد اگر قوانین در سال ۲۰۱۴ تغییر نمی‌کردند و موتورهای توربو هایبرید معرفی نمی‌شدند، ردبول می‌توانست مانند تیم مرسدس بر فرمول یک مسلط باشد.

از راه رسیدن قوانین جدید پاوریونیت در سال ۲۰۱۴ در جدیدی را برای مرسدس باز کرد تا از آن زمان تا به حال، هر سال هم قهرمانی سازندگان و هم رانندگان را بدست بیاورد و این در حالی است که ردبول از فصل ۲۰۱۳ تا کنون هیچ قهرمانی دیگری کسب نکرده.

از راننده تیم ردبول در آخرین مصاحبه اش سوال شد که از نظر او چرا مرسدس در سال های اخیر نسبت به تیم های برتر مانند ردبول اینهمه پیشی گرفته و ورشتپن در جوابش اشاره می‌کند که فاکتور اصلی، تغییر قوانین در ۲۰۱۴ بوده:

اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که به نظرم اگر پس از پایان فصل ۲۰۱۳ قوانین عوض نمی‌شدند، ردبول هم می‌توانست همانگونه [مانند مرسدس] عمل کند، اگر موتور های V6 معرفی نمی‌شدند.

معتقدم که به نوعی همه چیز برای آنها خوب پیش رفت. شما می‌دانید که آنها قطعا برای دوران V6 از پیش آماده شده بودند و از همان اول هم به یک پاوریونیت خوب مجهز بودند. و به وضوح این پیش از همه چیز به آنها خیلی کمک کرد.

Hamilton and Scherzinger sit after the driver won the World Championship

تیم مرسدس بعد از کسب قهرمانی – گرندپری ابوظبی 2014

گرچه ورشتپن به این مسئله نیز اقرار می‌کند که پیشرفت مرسدس تنها مربوط به موتور نبوده، و آنها در حوزه شاسی هم کارهای بسیار تحسین برانگیزی انجام داده اند:

آنها ماشین خیلی سریعی ساختند و با بیشینه سرعت خوب همه چیز قطعا خیلی بهتر به نظر می‌رسد. اما آنها [در فصل ۲۰۲۰] بازهم ماشین خیلی شگفت انگیزی داشتند. و شما به آن نمی‌توانید نزدیک شوید.

بر خلاف موفقیت های چشمگیر اخیر مرسدس در فرمول یک، ورشتپن هنوز هم معتقد است که ردبول شانس بالایی دارد که بتواند این سازنده ماشین آلمانی را در فصل ۲۰۲۱ به چالش بکشد. پیروزی راننده هلندی در آخرین مسابقه فصل ۲۰۲۰ در گرندپری ابوظبی باعث شد تا تیم با روحیه ای بالا به پیشواز زمستان بروند، و مطمئن هستند که توانسته اند به بزرگترین عیب های ماشین RB16 فائق بیایند.

امید اصلی ردبول برای 2021

در پایان سال میلادی گذشته رئیس تیم فرمول یک ردبول، کریستین هورنر، گفته بود که امید اصلی این است که مطمئن شوند ماشین آنها در پیست های متفاوت عملکرد بالای خود را حفظ کند:

ما بطرز قابل توجهی ماشین را تقویت کرده ایم. معتقدم ما مشکلات را پیدا کرده ایم و امیدوارم که بقیه کمبودها را هم تا زمانیکه به فصل بعد نزدیک می‌شویم بررسی کنیم. باید ماشینی داشته باشیم که در پیست های مختلفی عملکردش را حفظ کند، چیزی که مرسدس در انجام دادن آن بسیار خوب بوده.

این چیزی است که ما باید برای سال آینده در آن قوی شویم‌. باید در همه نوع پیستی قدرتمند ظاهر شویم، مخصوصا با وجود اینکه یک تقویم ۲۳ مسابقه ای در پیش خواهیم داشت.

85 دیدگاه

  1. Hamoon

    8

    18

    یعنی میشه ۲۰۲۲ ورق برای فراری برگرده؟!

    • مَمَّدو

      23

      12

      حالا که سباستین فتل نیست، مگه دیگه اهمیتی هم داره؟

      • a Ferrari lover

        22

        20

        برای شما اهمیت نداره برای ما اهمیت داره و بهش امیدوار هم هستیم

      • محمد یاسین

        16

        6

        a Ferrari lover مشکل شما با سب چیست یادمه تا زمانی که کیمی بود همیشه طرف کیمی رو میگرفتید بعد که شارلز اومد طرف شارلز حالا هم که ساینز اومده طرف ساینز ! یعنی این وسط سب توی فراری هیچکس نیست یک پیشنهاد دارم بهتر بود نام کاربری تون رو میزاشتید طرف دار راننده های فراری به جز سباستین فتل ( امیدوارم ناراحت نشید

      • a Ferrari lover

        4

        7

        محمد یاسین حالا نزن من رو من والا کمتر دوساله تو این سایت هستم درمورد کیمی و وتل حرفی نزدم مشکل شخصی هم که با وتل ندارم به طور کلی با این کمپلکس وتل و فراری مشکل داشتم و تقریبا از وقتی معلوم شد وتل از فراری جدا میشه درمورد فتل حرفی هم نزدم

      • Hamoon

        21

        8

        سب نیست ولی فراری هست..امیدوارم تو تیم جدیدش موفق باشه.خیلی از راننده ها تو این ۷۰ سال اومدنو و رفتن ولی این فراری ک میمونه.ب امید روزای درخشان

      • Hamed

        7

        9

        اهمیتی هم داره؟ خب بله برای خیلی از فراری فنا هم که طرفدار فتل نیستن دیگه خیلی اهمیتی نداره راننده سابق فراری چه نتایجی میگیره تو تیم جدیدش

      • iman88

        12

        10

        حتی شوماخر هم با اون همه افتخار با فراری، نتونست همچین افسوسی رو برای طرفدارای فراری به جا بذاره.چه برسه سب که جایگاهش برای فراری حتی از کیمی هم بالاتر نیست.
        سب راننده فراری بوده درست .فنهای فراری هم خاطرات تلخ و شیرین زیادی باهاش داشتن، اما مثل هر راننده دیگه ای جایگاهش در تیم دائمی نیست.همه ما دوست داشتیم این همکاری با افتخارات بیشتری به پایان برسه اما نشد.
        الان هم دوتا راننده فوقالعاده داریم که اگر ماشین رقابتی داشته باشن میتونن در سطح بالایی رقابت کنن.درواقع تنها جایی از تیم که طرفدارای فراری از بابتش نگرانی ندارن رانندهان.

      • alireza_h

        4

        4

        در جواب به محمد یاسین:

        اینجا کسی با سباستین فتل مشکل نداره؛ مشکل دیگران با بعضی طرفدارای سب توو این سایت هستش

      • Mahdi

        13

        14

        تا چارلز هست غم نداریم💪

      • Saeedreza

        6

        4

        واقعا حرف دل خیلی هارو زدی

      • Mahdi

        1

        10

        واقعا دیگه صبرم تموم شد هر چی مینویسم دیسلایک میدید بابا چخبرتونه

        شده مثل بازی مافیا همین اول بازی میخوان مارو بندازن بیرون
        بابا بخدا ما شهروندیم نکنین

        😂😂

        بعدشم اینقدر از روی اسم و پروفایل افراد دیسلایک و لایک ندید الان فردا بزارم مرسدس با اقتدار و پروفایلم بکنم لوعیس خوبه؟

        سعی کنید یکم نقد پذیر باشید

        ممدو جان من خودم هنوز کدرسه ای هستم سال اخرم😂

      • مَمَّدو

        4

        5

        mahdi
        خخخخخخخخخخ از دیسلاک هم نترس. یه کم پوس کلفت باش. اینجوری باید سرت رو تو جامعه بالابگیری

      • Erfan

        1

        3

        ممدو
        سب بزرگتره یا فراری؟

    • danialhatami

      9

      1

      والله تنها مشکل 2022 اینکه محدودیت مسخره سقف بودجه دارن اخه این چ قانونیه شاید از انگاه اول خوب باشه ولی ب مرور زمان باعث می شه ک از جذابیت فرمول یک کم بشه مثلا برای جبرانش مجبورا حقوق مکانیک و بقیه اعضا تیم رو کاهش بدن یا از تجهیزات ارزون استفاده کنن و خیلی چیز های دیگه ک خودتون اضافه کنید و درکل ب صورت مستقیم و غیر مستقیم توی کیفیت ماشینها تاثیر می زاره به امار پایین توجه کنید
      قیمت ماشین های فرمول یک حدود 15.5تا16 میلیون دلار امریکا تخمین زده می می شود معادل408 میلیارد تومان
      *قیمت موتور:10.5میلیون دلار
      قیمت بال های جلوی وعقبی :300 هزار دلار
      قیمت فرمان 50 تا 100 هزار دلار
      قیمت بدنه فیبر کربن 650 هزار دلار هزینه سوخت:500هزار دلار
      گیربکس 440 هزار دلار
      تایر ها 2 هزار دلار
      هذینه تعمیرات و نگهداری 550هزار دلار
      خودتون حساب کنید این قیمت ها هم مال سال2019 بوده و ب مرور بالاتر خواهد رفت حساب کنید ی راننده تو یه فصل چنتا لاستیک می خواد هر مسابقه اگه 1بار بره پیت استاپ ک خیلی ناممکنه تو هر مسابقه حدود 8 هزار دلار فقط هذینه لاستیکه . باله جلو و عقب ک دیگه خیلی حساسه و تو کوچک ترین ضربه خراب میشه و خیلی چیزای دیگه

      • Eliya

        9

        5

        Mahdi چارلز که خدا نیست بعد جوان و خام هم که هست و فراری تا یک ماشین درست و حسابی نسازد نمی تواند تو کورس قهرمانی باشد و فقط راننده می تواند نهایت انرژی ماشین را استخراج کند مثل امثال الان من با این ماشینی که از فراری دارم می بینم تا ۲۰۲۲ تو کورس قهرمانی نیست و چه با چارلز چه بی چارلز تا ۲۰۲۲ غم دارید.

      • Mahdi

        5

        9

        کی اومده برا کامنت
        تا چارلز هست غم نداریم
        ۹ تا دیسلایک داده؟
        Wtf بجرعت چارلز راننده محشری هست فک کنم چشم دیدن ندارین

        قابل اشاره هست که ۲۰۱۹ ۷ تا پول گرفت یعنی بیشتر از همه
        و اینکه امسال با بدترین ماشین تاریخ فراری و حتی فرمول یک بهترین نتیجرو نشون داد

        معلومه که فقط یطوریتون هست
        واقعا که

      • Mahdi

        5

        10

        چارلز و خامی
        شما مث اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد پیشینه رانندگان ندارید

        همیلتونی ک اینقدر ادعا میکنید تو گذشته خودش بوده و ایندی کار و جی پی

        بعدشم ما اصالت فراری رو ۲۰۱۹ ثابت کردیم
        در واقع این مرسدس بود که تکنولوژی سرعت بی نهایت مون رو توی ۲۰۱۹ بلوکه کرد

        داره میشه تیکه کلامم😂😂

        هرچی میگم ولی هیچی بازم
        خدایی اینجا من فقط ۳ تا ممبر فراری فن میبینم
        خودم
        ممدو
        Ferrari lover
        حالا سال اینده یا حداقلش دیگه ۲۰۲۲ معلومتون میشه دیگه اون رشوه هایی هم که به فیا مرسدس میده قابل جبران نیست😂

        چه بخواد چه نخواد چه شما روی دیدن داشته باشید چه نه دیگه هایبرید تموم شد
        و دیگه خبری از مولتی وین و ۱ و ۲ قبضه توی کوالیفایینگ نخواهد بود

        برید خوش باشید اینقد ادعا نکنید هرچی بیشتر خودتون و باد کنین موقع ترکیدن بیشتر صدا میدید😂😂

        با رعایت ادب و احترام🔮✌ببخشید کامنت طولانی شد

      • مَمَّدو

        8

        1

        اوه اوه اوه!
        Mehdi
        من که به چهره نمیشناسمت. ولی خوشحالم در ایام جوونی با شما هم مدرسه ای نبودم! به نظر میاد از اون بچه هایی بودی که زنگ آخر دم در مدرسه منتظر تسویه حساب میموندن 😆😆😆

      • Mahmood.ghaedi

        7

        1

        Mahdi
        اگه کارش قانونی بود ک کسی جلوش نمیگرفت
        تازشم با اینکه ماشینش غیر قانونی بود و تونست باهاش 7 تا پول بگیره چندتا از لون پول پوزیشن های ک داشت برد
        امتیاز یکشنبه میدن ن شنبه
        رشوه مرسدس؟
        جالبه مرسدس رشوه میده و ولی صدایی تقلب فراری در نمیاد🤔

      • مَمَّدو

        2

        6

        mhamood!
        تو رو خدا یه فکری واسه کامنت هات بکن. کلمه هارو نصفه نیمه مینویسی که هیچ ، جواب یه نفر رو زیر کامنت یکی دیگه میذاری ؟!! از وقتی کامنت های شمارو تعقیب میکنم ، تجسم سه بعدی ذهنم قوی شده چون مجبورم همه کامنت هارو بیارم تو ذهنم تا بتونم مال شما و ارتباطش رو پیدا کنم.خخخ

      • Mahmood.ghaedi

        1

        8

        ممدو
        وقتی جواب کسی بخوام بدم اسمش میارم پس هروقت اسم شمارو اوردم شما نگران ادبیات و نوع جمله بندی من باش
        تو این چندساله کسی مشکلی نداشته با کامنتهای من اگه خوندنش واستون سخته مشکلی نیست اصلا نخون مهم نیست

      • مَمَّدو

        3

        4

        اوووووووه
        باز بد اخلاق شدی که محمود!
        میرم تمساح خونگیم رو میارم میندازم به جون اون هاپو کوچولوتا!
        شوخی کردم (هر چند که گفته بودی با من شوخی نداری ولی پرو تر از این حرفام!) ولی لطفا یه کم دقت کن دیگه. طرفدار هاتو سردرگم نکن داداش.

      • امید نورمحمدی

        1

        5

        danialhatami :این همه قیمت نوشتید که چیو ثابت کنید؟! کدوم جذابیتو میگی؟ اینکه از قبل تا انتهای فصل بعدی هم قهرمان و سازنده مشخصه؟ شاید جذابیت برای شما رقابتهای میانه جدول باشه که اتفاقا با این قانون اونها رقابتی تر میشن.
        شما احتمالا از روی طرفداری و تعصب صحبت از “جذابیتی” کردی که فقط برای یک عده طرفداران یک تیم و یک راننده وجود داره

      • Mahmood.ghaedi

        1

        4

        ممدو
        خوبه ک خودتون هم میدونید ک شوخی باهم نداریم
        بعد کسی ب شما گفته ک بامزه هستین؟🤔
        و نکته اصلی و مهمترین چیز ک قطعا شما نمیدونید اینه.
        کسی ک حیون خونگی داره شاید اولش واسش حیون خونگی باشه ولی بعد از مدتی ب یکی از اعضای خانواده تبدیل میشه و حتی عزیزتر و مهمتر
        پس لطفا دفع بعد ک خواستی شوخی بی مزه و لوس بکنی حواست باشه

    • n3x0

      8

      6

      با توجه به توافق محرمانه فیا و فراری مطمئنا ماشین 2022 فراری جزو دو تای اوله شک نکن

      • مَمَّدو

        6

        7

        آخ آخ ! زود توبه کن تا استاد جینگووزز نیومد دستت رو روو نکرد.

      • Mahdi

        5

        7

        کاملا موافق ام
        گل گفتی💣💥

      • Eliya

        3

        5

        Mahdi مگه یادت نیست موتور پارسال فراری غیر قانونی بود ببین جورج و مکس و شارل و لندو در یک سطح هستند و اگه ماشین مناسب داشته باشن توان رقابت را هم دارند مثل بحرین ۲ امسال پس هیچ کس خدا نیست و استعداد ها با ماشین خوب هم شکوفا می شود.

      • MH14

        1

        3

        با تموم این حرفا فکر نمی کنم ماشین افتضاح فراری همینجوری بتونه 1 تا 3 داشته باشه!

      • مَمَّدو

        6

        4

        دست بردار محمدجواد ، دست بردار! منو تهییج نکن … پا میشم میرم سهام فراری رو میخرم یه میلیون بیت کوین خرجش میکنم تا هزار سال دیگه مرسدستون رنگ سکو به خودش نبینه ها!

      • danialhatami

        6

        2

        ممدو دداش انقد پول داری برو خودت ی تیم کامل درس کن تیم ریسینگ ممدو خخخ

      • مَمَّدو

        2

        4

        تو رویاهام خریدم و ساختم و بردم اووووووووووه کلی عشق کردم جات خالی دادا

  2. مَمَّدو

    15

    1

    یه چند تا مورد تو قوانین امسال دیدم و فکر کردم جالبه شما هم بینین :
    *سقف بودجه 145 میلیون دلاری رو برای فصل 2021 که یادتون هست؟ اولش قرار بود 175 باشه بعد شد 145 و برای سالهای آینده به 140 و 135 هم میرسه!
    *اگه یه تیمی از سقف بودجه تخلف کنه، جریمه هایی از این دست برای تنبیهش وجود داره : کسر امتیاز تیم در جدول قهرمانی – کاهش زمان تست نسبت به سایر تیم ها – محرومیت از یک یا چند مسابقه – و در بدترین حالت، حذف تیم از جدول قهرمانی!
    *اندازه دیفیوزر کف خودرو هم کوچکتر از قبل شده.

    • danialhatami

      9

      1

      اگه همه تیم ها رعایت نکن همه ر خراج می کنن و فرمول یک دیگه خیلی جذاب می شه خخخ
      #fun

      • مَمَّدو

        7

        6

        نمیدونم چرا بعد از حرفت ناگهان تصویر کیم جونگ اون اومد تو ذهنم!

      • danialhatami

        5

        3

        من کیم جون اون نیستم تشابه اسمیه من کیم جون این هستم

      • مَمَّدو

        5

        8

        خخخخخخخخخخ
        چه کار میکنن این کره ای ها واقعا؟؟؟

  3. 🏁🏎DR3🇦🇺FA14🇪🇸

    11

    5

    وین بوم محنت از پیِ ان تا کند خراب
    بر دولت اشیان شما شما نیز بگذرد

    بادی که در زمان بسی شمع ها بکشد
    هم بر چراغدان شما نیز بگذرد

    زین کاروان سرای بسی کاروان گذشت
    ناچار کاروان شما نیز بگذرد

    ای مفتخر به طالع مستود خویشتن
    تاثیر اختران شما نیز بگذرد

    بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم
    تا سختی کمان شما نیز بگذرد

      • مَمَّدو

        19

        5

        آخ که چقدر دوست دارم ریکاردو یه بار قهرمان بشه…. اصلا این بشر لیاقتش و حقشه یه بار قهرمانی فرمولا وان داشته باشه

      • Mahmood.ghaedi

        3

        5

        ممدو
        امکانش بود ک قهرمان بشه ولی بدشانسیش این بود ک سال 2014 قوانین عوض شد و ردبول هم قدرت سابق نداشت

      • مَمَّدو

        6

        3

        موافقم. به نظرم نتایجش تو این سالها، نشان دهنده تواناییهای واقعیش نیست. فکر میکنم که اگه تیم و ماشین خوبی میداشت، اگر هم قهرمان نه، ولی همه ساله بدجوری به پای قهرمان میپیچید و تا مسابقه آخر حرصش میداد

      • مَمَّدو

        2

        5

        آهاه! مرسی. همین منتظر بودیم شما بگی تا تقدیمش کنیم. قربون دستت داداشی.

    • MH14

      0

      3

      سیف فرغانی اگه می دونست شعرشو تو تموم زمینه ها استفاده میکنن حتما بلندتر می گفت قصیدشو😂😂

  4. محمد یاسین

    8

    7

    بیا مکس دیوانه ( البته سابقا دیوانه ) هم صداش در اومد؛ به قول وینکستون کارپر( خطاب به مسئولان فیا ) قراره این تیم ها مسابقه بدن اونوقت شما براشون قانون تعیین می‌کنید فرمول یک شگفتیه

    • Mahdi

      2

      8

      خطاب به ممدو
      اصلا موافق نیستم دنیل همینطوری الکی چمپ بشه
      الان تو تیم مکلارن هست درست ولی اگه بخاطر اتفاقاتی مثل اون گرند پری که گزلی توش برد برنده کل فصل بشه من اصلا راضی نیستم

      بخاطر این میگم چون تنها راه به وقوع پیوستن چیزی که تو میگی این سناریو عه و این سناریو اصلا دلپذیر نیست چه برسه بخواد تو کل فصل تکرار بشه

      • مَمَّدو

        7

        1

        نه بابا! شانسو نمیگم که. شانس حداکثر تو دو سه مسابقه. به نظرم رسیده بود که تواناییهاش خیلی بیشتر از نتایجیه که تو این سالها کسب کرده.

  5. 33🦁Ali

    14

    2

    Red شاید تو آیرودینامیکی بتونن نزدیک مرسدس بشن ولی در پاوریونیت امیدوارم فاصله 2020 نباشه کمتر بشه حداقل زمان و مهمتر خرابی نده چون در این زمینه پیشینه خوبی نداشتن هر سال .
    نباید به ریس ابوظبی دل خوش بود ولی تعیین خطش نشون داد که ماشین نزدیک باشه میشه چالش کشید راننداش با وجود مکس.

    • Hamoon

      9

      1

      اگه این همه خرابی نبود مکس نزدیکتر بود.

    • امید نورمحمدی

      5

      1

      33🦁Ali : دمت گرم. دقیقا میخواستم همینارو بنویسم. کاملا موافقم

    • MH14

      0

      4

      دقــــــیقا

  6. @sebvr

    4

    5

    کلا به نظرم زاویه ریک بالا برای ردبول جواب نمیده و کار امد نیست… و ردبول توی ایرودینامیک دماغه و بال جلو عالی کار کرده و از لحاظ پاور یونیت در حد مرسدس نیست … و سال های قبل که فراری رو فرم بود فقط سوم میشد اخر هر فصل … در کل بازم میگم میشه روی ردبول واسه انقلاب 2022 حساب کرد..!

    • مَمَّدو

      4

      6

      مقاله نیوی رو که خوندی؟ زاویه ریک بالا در مجموع خیلی خوبه ولی یه هم خوانی ای از نظر آیرودینامیکی در عقب خودرو نیاز داره. نیوی میگفت که یه زمانی هنوز نمیتونست این همخوانی رو به وجود بیاره ولی با پیشرفت درکشون از سیالات و تکنیک های آیرودینامیکی، تونست این تطبیق رو انجام و از این مزیت استفاده کنه (هر چند که به نظر فقط مکس میتونه ازش بهره ببره)

      • @sebvr

        7

        1

        درسته مقالش رو نخوندم هنوز از کجا گرفتید؟ فقط به نظرم ردبول باید زاویه ریک رو کمتر کنه تا نتیجه بده …

      • @sebvr

        6

        1

        ولی اون چند فصل از کتابش رو خوندم …. ولی خیلی دوست دارم عامل اصلی موفقیت های ردبول تو اون 4 سال قهرمانی فتل رو از نظر شما بدونم!! به نظرم تا عامل تاثیر گذار بود… 1- مکمل بودن سب و مارک {{هم تیمیش}} 2- مهندسی نواورانه 3- عدم داشتن تنش توی تیم به نظرم این 3 تا خیلی مهم بودن نظر شما چیه؟!

      • مَمَّدو

        5

        5

        والا Ali n و mohammad و محمد یاسین نظر بدن بهتره. خیلی خوب مسابقات اون سال یادشونه (خودم یه خورده حافظه ام نم کشیده) ولی یه چیزهایی که یادم هست و معتقدم عنصر جدانشدنی قهرمانیه
        1- تفاهم کامل مهندسین فنی با راننده برای راحت بودن راننده با ماشین خیلی مهمه
        2- روحیه شکست ناپذیری و کوتاه نیومدن حتی وقتی عقب میفته چون هر تک امتیاز آخر فصل حیاتیه
        3- شانس … آقا این شانس خیلی دخیله! روزبرگ رو ببین. باتن رو ببین. (یه جمله هم دارم برای محمد یاسین : شانس، اسم مستعار خداست! آنجا که نمیخواهد پای داده هایش را امضاء کند)
        4- ماشین خوب هم هست ولی لازم نیست ماشین بهترین باشه. همون سه تا شاخص باشه 90 درصد قهرمانی بدست میاد.

  7. @sebvr

    6

    3

    بچه ها یه خبر دارم داغ….!!! ممکنه انقلاب قوانین 2022 به 2023 موکول بشه!!! فکر کنم این تغییر قسمت نیست…

    • arshia

      3

      4

      خبر فيكه و تكذيب شده

      • مَمَّدو

        2

        5

        استیلت منو کشته (استیل اون دوستم muhammad که آیرتون سنا عینک دودی زده هم)!

      • iman88

        6

        1

        فیک نیست.اما بحث الانم نیست.قبلا که میخواستن عقبش بندازن صحبت شده بود که تا 2023 به تعویق بیوفته.اما نهایتا با تعویق یک سالش موافقت شد.الان هم تو سطح رسانه ای این فرضیه مطرح شده که با توجه به گسترش و ادامه دار شدن همه گیری کرونا و پایین اومدن شدید درامد ف1 ممکنه ف1مجبور بشه 1 سال دیگه تغییر قوانین رو به تاخیر بندازه.
        اما از اونجایی که این کار در مجموع حتی ممکنه گرونتر تموم بشه؛ این اتفاق خیلی بعیده که بیوفته.

    • iman88

      8

      1

      خبر فیک نیست.اما بحث الانم نیست.قبلا که میخواستن عقبش بندازن صحبت شده بود که تا 2023 به تعویق بیوفته.اما نهایتا با تعویق یک سالش موافقت شد.الان هم تو سطح رسانه ای این فرضیه مطرح شده که با توجه به گسترش و ادامه دار شدن همه گیری کرونا و پایین اومدن شدید درامد ف1 ممکنه ف1مجبور بشه 1 سال دیگه تغییر قوانین رو به تاخیر بندازه.
      اما از اونجایی که این کار در مجموع حتی ممکنه گرونتر تموم بشه؛ این اتفاق خیلی بعیده که بیوفته.

  8. محمد

    2

    6

    یعنی واقعا شانس بالایی داره؟

    • Mahdi

      2

      3

      فقط میتونم بگم این جمله غلطه

      هر چه پیش اید خوش اید

      😂😂😂

  9. armin

    6

    1

    شخصا دوست دارم مسابقه هاییه رقابتی ببینم،البته اینکه مرسدس عالی بوده مشکله مرسدس نیست مشکله رقباست .سالهاست فراریرو تعقیب میکنم وعمیقا معتقدم این تیم مشکله سازمانی و ساختاری داره ،مطمعنم ۲۰۲۱ که هیچ ۲۰۲۲ هم نمیتونه حتی نزدیک مرسدس بشه.اونم با وجود ادمی مثله بینوتو که واقعا جمعه اضداده و متخصصه نابود کردن ذهنیت تیمش.

  10. Kamran

    5

    0

    سلام همه دوستان عزیز.
    کسی هست که اطلاع داشته باشه که دقیقا بلاخره قرار شد کدوم قسمت ها از ماشین فریز بشن و کدوم قسمت ها میتونند مورد تغیرات و توسعه قرار بگیرند؟

    • iman88

      10

      0

      کامران جان
      پاور که کاملا فریز میشه.بخشهای ایرو ماشین هم ازادانه قابل تغییر هستن.اما در مورد شاسی،تیمها مجبورن از شاسی امسال استفاده کنن.برای تغییر شاسی هم تیمها (اگر اشتباه نکنم) سه تا ژتون دارن که میتونن برای تغییر تو قسمتهای مختلف خرجشون کنن.

      • Kamran

        7

        0

        خب ایمان جان پس این چیه که میگن فراری با یه موتور کاملا جدید میاد.راستش اصلا همون سوال قبلی من بخاطر همین داستان بود که سردرگم شدم

      • Mahmood.ghaedi

        1

        4

        ایمان داداش قرار شد ی تغییرات کوچیک عقب ماشین انجام بشه
        ربطی ب شاسی نداره؟

      • iman88

        9

        0

        محمود اون قوانین که برای همه یکسانه و باید اجرا بشه و شامل سیستم توکن نمیشه.
        کامران جان موتوری که باهاش وارد مسابقات میشن دیگه برای فصل جاری قابل تغییر نیست.یعنی با شروع مسابقات(زمان دقیقش رو نمیدونم) این موتورها فریز میشن و خوب و بد (مثل فراری سال گذشته )همه تیمها باید باهاش تا انتهای فصل ادامه بدن.
        خلاصش اینکه موتورها در حین فصل فریز میشن.

      • iman88

        6

        1

        محمود شرمنده من ابتدا سوالت رو درست متوجه نشدم.
        نه تغییرات تا جایی که من خبر دارم همه ایرودینامیکی هستن.

      • Mahmood.ghaedi

        3

        3

        ایمان داداش دمت گرم چند جا خونده بودم ولی درست توضیح نداده بودن مرسی داداش

  11. Kamran

    6

    0

    ببخشید منظورم همین فصلی که پیش رو داریم 2021

  12. Mahmood.ghaedi

    7

    0

    مشکل اصلی ردبول اینه ک تو ی فصل ک تعداد مسابقاتش خیلی کمتر از سالهای قبل بود
    راننده اصلیش 4.5 ریس اصلا تمام نکرد
    اگه یک درصد هم ماشین برتر داشته باشه و دوام نداشته باشه مکس چیکار میخواد بکنه وقتی یک سوم مسابقات dnf بشه
    ردبول باید ی فکری ب حال دوامش بکنه
    بعد برن سراغ بقیه مشکلاتشون

      • Mahdi

        1

        9

        ببین بد شانس نبود
        مکس راننده فوق العاده ایه ولی عجوله
        کل تصادف هاش هم بخاطر همینه
        اسمشو نذار بدشانسی
        وگرنه الان ماهم میتونیم بگیم فراری ۲۰۲۰ رو بدشانسی اورده😂

      • Mahmood.ghaedi

        8

        0

        الان مگه بحث تصادفات بود🤔
        امسال اگه اشتباه نکنم بجز بحرین دو تمام dnf کس بخاطر خرابی ماشینش بود
        بحرین هم ک لکلرک بخاطرش جریمه شد و خود مکس مقصر شناخته نشد

  13. grandsepehr

    1

    3

    دوستان یه سوال غیر مرتبط لطفا جواب بدید:
    چرا کشور فرانسه با ماشین نیسان تو فرمول ای حرف اول میزنه اما با شرکت رنو در فرمول یک اینقدر ضعیف هست؟
    یا کشور آلمان با مرسدس در فرمول یک خیلی قویه اما در فرمول ای خیلی ضعیف؟؟

    • Kamran

      7

      0

      خب خیلی مشخص که این مربوط میشه به میزان توجه و در نتیجه میزان سرمایه گذاری مالی و فکری.که در حال حاضر به هر دلیلی توجه بیشنر اونها به یکی از این دو آیتم معطوف تر.فکر نمیکنم فلسفه ایی داشته باشه.

  14. امید نورمحمدی

    6

    4

    من فکر نمیکنم در تاریخ فرمول 1 یک تیم انقدر با تیم دوم اختلاف امتیاز داشته باشه و سالها هم این موضوع ادامه داشته باشه. حداقل 2021 هم میدونیم در روی همون پاشنه میچرخه. حتی فراری در دوران شوماخر هم چنین برتری نداشت و اون موقع اصلا نمیشد تصور کرد یک راننده جوان بیاد جای شوماخر توی یک مسابقه بشینه و اینجوری اختلاف ایجاد کنه!
    از طرفی ردبول غیراز فصل 2013 و تا حدودی هم 2011 اصلا سلطه نداشت و قهرمانی های دو فصل 2010 و 2012 در مسابقه آخر و با اختلاف چند امتیاز مشخص شد که با یک ترمز یا یک استارت خوب یا بد قهرمان عوض میشد. از فصل 2014 تا الان همون نیمفصل اول قهرمانی سازنده که مشخصه و رقابت دو راننده مرسدس برای قهرمانی هم تکلیفش بعداز 12 مسابقه مشخص شده. دو فصل 2017 و 2018 هم احتمالا اگر رزبرگ در مرسدس مانده بود نایب قهرمانی به تنها نایب قهرمان غیر مرسدسی دوران هایبرید نمیرسید!
    حالا عده ای از جذابیت های دوران هایبرید صحبت میکنند!!! هورنر هم بهتره بجای اینکه قبل از شروع هر فصل رجز بخونه بفکر تامین کننده موتور ماشینش برای دوران پسا هوندا باشه.
    برعکس هورنر صحبتهای مکس حاوی نکات ظریفیه و بنوعی انگشت اتهامو بسمت گردانندگان میگیره. فراموش نکنیم مکس در پایان فصل 2019 گفته بود ” یک فراری بدون تقلب یک فراری کم سرعته” و کلی هم از طرف هواداران فراری بهش حمله شد و دیدیم که درست میگفت.

  15. alireza.hp.7

    0

    1

    موتور ردبول هنوز مشخص نشده که چی شده؟ به نظرم واسه جذابیت بیشتر خودروسازایه بیشتری باید بیان و موتور بسازن.این همه کارخونه غول خودروسازی،بی ام و ،ائودی،پورشه،فولکس واگن و کلی خودروسازهای دیگه .چیه فقط مرسدس و رنو و فراری .هندا هم که رفت .معلومه رنو و فراری در حد و قدرت مرسدس نیستن خارج از فرمول یک.

  16. Majid

    0

    0

    ماشین فقط آلمانی، اگه بی ام و، پورشه، آئودی و فلوکس به فرمولا وان راه پیدا می کردن فراری دیگه باید می رفت بوق می زد.