مسائل زیادی در مراحل تمرین های اول دوم سوم فرمول یک در جریان است که در این مقاله قصد داریم به این موضوعات و نکات مهم این تمرین ها بپردازیم.

وقتیکه یک راننده مسابقه را تمام می کند، نمی گوید که چقدر مسابقه خوب یا بدی را داشت بلکه می گوید که چقدر یک آخر هفته خوب یا بدی را داشت. هرچقدر که خودرو خوب باشد و راننده مهارت بالایی داشته باشد اما بدون تنظیمات و ستاپ و آماده سازی درست نتیجه مورد قبول رخ نمی دهد. کارهای زیادی است که در طول آخر هفته انجام می شود و یک بخش اعظمی از قدرت خودرو در مراحل تمرینی پیدا می شود.

تمرین ها کی و چه زمانی برگزار می شوند؟

در شرایط عادی برگزاری رویدادها مراحل تمرینی یک آخر هفته فرمول یک در چهار ساعت برگزار می شود. دو مرحله 90 دقیقه ای به نام های مرحله تمرین اول و دوم که در روز جمعه شکل می گیرد(البته در موناکو این تمرین در پنجشنبه برگزار می شود) و مرحله آخر تمرین هم به طول یک ساعت و به عنوان مرحله سوم تمرین در روز شنبه برگزار می شود.

زمانبندی ها متفاوت ولی متناسب هستند. اصولا، یک فاصله دو ساعت و نیمه ای از پایان تمرین اول و شروع مرحله دوم وجود دارد و یک زمان 2 ساعته ای نیز پس از پایان تمرین سوم و شروع مرحله تعیین خط وجود دارد.

معمولا زمان شروع مرحله دوم تمرین طوری زمانبندی می شود که برابر زمان شروع تعیین خط و مسابقه در روز های شنبه و یکشنبه باشد.

لوئیس همیلتون - شماره 1 تمرین ابوظبی 2018

لوئیس همیلتون – تمرین ابوظبی

یک تیم فرمول یک چقدر تمرین می کند؟

هرچقدر بیشتر بهتر، ولی گاهی اوقات می بینید که در مرحله تمرینی سکوت محض در پیست حاکم می شود و پیش خودتان می گویید که چرا این تیم ها به پیست نمی آیند تا حداکثر استفاده خودشان را از این مرحله ببرند ولی باید بدانید که فاکتور های دیگری نیز در این میان هستند، تجهیزات تامین کننده یک تیم از تایرها، سایش و فرسایش موتورها و شرایط جوی پیست چیزهایی هستند که در کارکرد یک تیم در مرحله تمرین تاثیر می گذارد.

هر خودرو محدود به سه موتور، سه توربوشارژر، سه ام جی یو اچ (MGU-H) و دو پک باتری اضافه، دو ست کنترل الکترونیک و دو ام جی یو کی (MGU-K) می باشد. هرچقدر که این قطعات بیشتر کار کرده باشند امکان خرابی آنها بیشتر است که در صورت این قضیه احتمال جریمه جایگاه برای شروع مسابقه یا حتی در بدترین حالت خرابی در میانه مسابقه نصیب آن راننده خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛ واحد قدرت ( پاور یونیت) و سیستم ERS

این مسئله خرابی کاملا دقیق قابل پیش بینی نیست ولی هر قطعه ای یک عمر تعریف شده بدون در نظر گرفتن مسائلی که می تواند امکان خرابی را افزایش دهد را دارد. دور زدن در هر مرحله تمرینی با سرعت بالای 300 کیلومتر بر ساعت این قطعات را از حاشیه امنشان با یک فاصله خیلی زیادی دور می کند.

فاکتور بعدی که باید به آن دقت شود تایرها می باشد. هر خودرو 13 ست تایر خشک برای اخر هفته دارد. دو ست اجباری برای مسابقه و یک ست از نرم ترین تایر برای مرحله سوم تعیین خط از طرف تامین کننده یعنی پیرلی در نظر گرفته شده است و بقیه 10 ست کاملا آزادانه از طرف تیم ها صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید؛ لاستیک فرمول یک

در طول مرحله تمرینی، ست تایر ها کم می شود و تیم ها باید آنها را به پیرلی بازگردانند. البته به محض شروع تمرین به طور الکترونیکی موجودی این تایرها از انبار پاک می شوند. برای دانستن بیشتر در مورد تایرها و قوانین استفاده از آن روی اینجا کلیک کنید.

سباستین فتل - تمرین اول گرندپری موناکو 2018

سباستین فتل – تمرین اول گرندپری موناکو

فاکتور پیست ها در طول تمرینات آزاد فرمول یک

مخصوصا پیست های خیابانی بدترین پیست ها برای شروع آخر هفته هستند و همه تیم ها می خواهند که کسی دیگری به عنوان اولین فرد وارد شده به پیست باشد. به طور کل در طول آخر هفته پیست تکامل (Track Evolution) پیدا می کند و کثیفی ها روی مسیر مسابقه ای یا ریسینگ لاین توسط خودروهای فرمول یک و خودروهای رده پایه ای از بین می رود و رد لاستیکی در نقاط ترمز و کشش برای چسبندگی بیشتر به جا گذاشته می شود.

این مسئله اصلا چیز غیر عادی نیست که در این پیست ها، ما در روز یکشنبه دو ثانیه سریعتر از روز جمعه باشیم که این مسئله صرفا به خاطر رانندگی کردن در این پیست رخ می دهد.

به همین دلیل کسی نمی خواهد که اولین نفری باشد که در شروع مرحله اول تمرین در پیست کثیف که چسبندگی کمی هم دارد حضور پیدا کند. ریسک بالایی وجود دارد که از مسیر خارج شده و به خودرو آسیبی برسد و البته زمان هایی که هم در این حالت ثبت می شود هیچ فایده ای ندارد.

به همین دلیل است که قانون برگرداندن تایرها پس از 40 دقیقه وجود دارد، یعنی تیم ها یا باید استفاده کنند یا دیگر حق استفاده ندارند. تامین کننده تیم ها را مجبور می کند که وارد پیست شوند تا برای تماشاگران و بینندگان مسابقه سرگرمی لازم را ایجاد کند.

فرناندو آلونسو ، مک لارن MCL32 - تمرین دوم فرمول یک کانادا 2017

فرناندو آلونسو ، مک لارن MCL32 – تمرین فرمول یک کانادا

در تمرین اول فرمول یک چه اتفاقی رخ می دهد؟

هر تیم در مرحله تمرینی برنامه های از پیش تعیین شده خودش را انجام می دهد اما اکثر آنها یک الگوی مشابه را دنبال می کنند. در مرحله تمرین اول، جایی که زمان های ثبت شده در پیست نشان دهنده چیز خاصی نیست، اصولا به تست های ایرودینامیکی، تست قطعات جدید و بالانس کردن خودرو می گذرد.

با اینکه گفته شده که تمرین ها یک چیز حیاتی هستند ولی تمرین اول کم اهمیت تمرین هستند و به همین دلیل هر از چندگاهی مشاهده می کنید که تیمی حتی یکی از راننده های اصلی خودش را در این تمرین حاضر نمی کند و یک راننده دیگر را به جای او در خودرو قرار می دهد و راهی تمرین می کند.

تیم ها مجاز نیستند که با خودروهای کنونی خود در هر پیستی به تست بروند و تنها تست قبل از فصل آنها، مربوط به تست های رسمی زمستانه خواهد بود، بنابراین هر تست دیگری که قرار است در یک آخر هفته انجام شود باید در طول مراحل تمرینی برگزار شود.

فرناندو آلونسو - چهارمین روز هفته دوم تست بارسلونا

رنگ جریان آیرودینامیکی (Flow Visualization Paint)

رنگ جریان آیرودینامیکی و آنتن های شبکه ای شکل با سنسورهای فشار سنجی

در طول تمرین یک مشاهده می کنید که روی خودروها یک سری آنتن های شبکه ای شکل با سنسورهای فشار سنجی با زوایای مختلف روی خودروها نصب می شود تا جریان هوا را تست کنند. همینطور رنگ جریان یا “flo-vis” نیز روی خودرو مشاهده می شود. یک رنگ نازک و درخشان که روی بدنه اسپری می شود و وقتیکه خودرو به گاراژ باز می گردد، از همان نسخه کثیف و رنگی به جا مانده روی بدنه خودرو تصویر برداری می شود. این مسئله ممکن است برای بررسی همین بدنه مورد استفاده قرار بگیرد ولی اغلب اوقات موضوع تغییر و تعویض قسمتی در بدنه در تمرین یک می باشد و می خواهند داده ها و اطلاعاتی را جمع آوری کنند.

این خودش دلیلی دیگر برای این مسئله می باشد که خودروها زمان زیادی را در گاراژ می گذرانند.(تغییر و تعویض قسمتی از بدنه). مادامی که یک بال جلو در 5 ثانیه تعویض می شود اما بر فرض مثال تغییرات پیچیده تر به مانند قرار دادن کفی جدید یا بال عقب جدید ممکن است تا نیم ساعت زمان ببرد.

اکثر کارهایی که انجام می شود با دید اهداف بلند مدت صورت می گیرد و فقط مسئله برطرف کردن نیاز های آخر هفته ای که در آن دارند تمرین می کنند نیست اما در کنار تست های ایرودینامیکی، تیم ها از تمرین یک برای شروع و ورود به پارامترهایی که برای تنظیم و ستاپ خودرو می خواهند بهره بگیرند، استفاده کنند.

تیم ها با یک سری پارامترهای پایه ای پا به پیست می گذارند که این پارامترهای پایه ای از اطلاعات قدیمی و کارهایی که اخیرا در شبیه ساز انجام شده تشکیل می شود و نیاز دارد که بهینه سازی های خیلی زیادی برای استفاده در شرایط مسابقه ای روی آنها صورت گیرد.

شبیه ساز نمی تواند برای دمای خاص و جهت باد خاص کاری کند. همینطور با نوع جدید آسفالت هایی که در پیست بکار رفته یا فرونشست هایی که سطح پیست داشته نیز نمی تواند کاری کند. این مسئله دیگر به راننده و مهندس مسابقه ای و مهندس عملکرد او تاثیر دارد تا بتوانند بهترین پارامترها برای ثبت یک دور را بیابند. آنها برای اینکار، با آزمون و خطایی حول ارتفاع سواری خودرو، نرم کردن یا سفت کردن رول بار ها، جا به جایی بالانس مکانیکی خودرو و غیره کار می کنند. خیلی از این کار ها می توانند همزمان با تست های ایرودینامیکی که صورت می گیرد، انجام بگیرد. بنابراین همه چیز از تمرین یک آغاز می شود.

تمرین دوم گرندپری آذربایجان 2018

تمرین دوم گرندپری آذربایجان

در تمرین دوم فرمول یک چه اتفاقی رخ می دهد؟

تمرین یک بیشتر در مورد توسعه ها و تست های فنی می باشد اما تمرین دو بیشتر روی آماده سازی مسابقه تمرکز دارد. فاصله بین تمرین یک و دو بیشتر به عنوان وقت نهار تعریف می شود. سر مکانیک ها و مهندسان نیز به شدت در این لحظه شلوغ است. مهندسان درگیر جلسات توجیهی هستند و مکانیک ها نیز مشغول کار کردن روی تمامی قسمت های خودرو هستند و تغییرات زیادی را روی خودرو اعمال می کنند.

وقتیکه تمرین دوم شروع شد، تیم ها حال خواهان بهینه سازی خودرو برای مرحله تعیین خط و مسابقه هستند. اهمیت این موضوع که زمان برگزاری تمرین دوم با مرحله تعیین خط و مسابقه یکی است این می باشد که اصولا شرایط مشابه جوی برای هر کدامشان حاکم است. تغییرات رفتاری تایرها طبق دمای پیست به همین دلیل می تواند براساس پارامترهای یکسانی باشد و شانس بالایی وجود دارد که همین پارامتر ها در مرحله تعیین خط و مسابقه درست به مانند تمرین دوم تکرار شود.

این مسئله در مسابقات شب هنگام خودش را به خوبی نشان می دهد. تمرین یک و سه در مسابقاتی به مانند بحرین و ابوظبی عملا چیزی بیهوده هستند زیرا که در دمای سوزان بعد از ظهر، خودروها به طور کاملا متفاوتی نسبت به قبل عمل می کند.

یک الگوی دیگری که در تمرین دوم مورد استفاده قرار می گیرد این است که تیم ها از دو نوع تایری که در طول مسابقه قصد استفاده دارند، استفاده کنند. آنها این تمرین را با تایری که قرار است دورهای کمتری با آن بزنند شروع می کنند و سپس به سراغ تایرهای سخت تر می رود و دوباره به سراغ نرمترین تایر می روند تا یک شبیه سازی برای تک دور مرحله تعیین خط داشته باشند.

اصولا وقتیکه به 40 دقیقه ای مرحله تمرین دوم می رسیم، این شبیه ساز مرحله تعیین خط رخ می دهد و زمان های ثبت شده شدیدا کاهش پیدا می کنند و برای اولین بار در آخر هفته، همه آن سرعت احتمالی مرحله تعیین خط خودشان را نشان می دهند.

نیمه دوم مرحله تعیین خط نوبت به دورهای شبیه ساز مسابقه یا به اصطلاح دورهای با باک پر می رسد. پیشتر خودرو با باک سبک تر و خالی تر دور زده و حال این باک سوخت پر شده و باید دید که خودرو با این 100 کیلوگرم سوخت چطور دور خواهد زد.

مکس ورشتپن - تمرین دوم بلژیک

مکس ورشتپن – تمرین دوم بلژیک

دورهای با باک پر از سوخت

این دورهای شبیه ساز با باک سوخت پر، نشان می دهد که خودرو در نیمه اول مسابقه چطور خواهد بود. ممکن است که حتی اولین دورهایی که در این لحظه ثبت می شود تا 6 ثانیه کندتر از شبیه ساز تعیین خط باشد و البته وقتیکه سوخت مصرف می شود و خودرو سبک تر، زمان های ثبت شده نیز بهبود می یابد. خودروها تا پایان نشان داده شدن پرچم شطرنجی به دور زدن های خودشان ادامه می دهند.

راننده ها از این تایرهایی که در این مرحله استفاده کرده اند دوباره استفاده می کنند چون این تعداد دورهای اندک قرار نیست که آنچنان تاثیری را روی تایرها بگذارد. اینجا جایی است که داشتن دو خودرو در پیست یک مسئله ارزشمند به حساب می آید.

وقتیکه دو خودرو شبیه ساز مسابقه انجام می دهند، تیم ها می توانند حداقل دو ست تایر را تست کنند ولی اغلب اوقات کار به سه ست می کشد. ممکن است که ببینید یک خودرو 15 دور روی تایر هارد دور زده و خودروی دیگر 15 دور روی تایر مدیوم و سپس هر دو برای 10 دور روی تایر سافت می روند یا یک ترکیبی از این سه ست و میزان دور ها انجام می گیرد.

علاوه بر این مسائل در شروع دورهای شبیه ساز مسابقه، خودرو ها یک دور شبیه ساز گرم کردن هم می زنند که شامل یک دور آهسته که شبیه به همان دوری هست که پیش از مسابقه می زنند که پس از آن از پیت لین عبور و در انتهای آن توقف می کنند و سپس تمرین را شروع.

به مانند پیت استاپ های تمرینی، تمرین های زیادی برای شروع مسابقه انجام می گیرد که در تمامی مراحل تمرینی برگزار می شود. به جز در پیست هایی که این مسئله ممنوع شده است به این خاطر که شکل پیت لین مناسب چنین کاری نیست. در آن پیست ها، فیا اجازه می دهد که تمرین شروع، در پایان مرحله تمرینی انجام بگیرد. تیم ها تلاش می کنند تا یک خودرو در سمت چپ و یک خودرو در سمت راست این کار را انجام دهند تا اطلاعات خوبی روی چسبندگی قسمت تمیز و کثیف(خارج از مسیر مسابقه ای) پیست به دست بیاورند.

کیمی رایکونن - تمرین سوم فرمول یک موناکو 2018

کیمی رایکونن – تمرین سوم فرمول یک موناکو

در تمرین سوم فرمول یک چه اتفاقی رخ می دهد؟

اقدامات زیادی بین تمرین دوم و سوم رخ می دهد. یک سیل عظیمی از اطلاعات در طول شب هم توسط افراد حاضر در پیست و هم در کارخانه بررسی می شود، در گاراژ نیز خودروها قطعات از آنها جدا و دوباره بازسازی می شوند و گیربکس مسابقه ای آنها نصب می شود.

یک گیربکس باید به اندازه 6 مسابقه دوام بیاورد ولی هیچ اجباری نیست که در مرحله تمرینی مورد استفاده قرار بگیرد. برای همین، به منظور جلوگیری از سایش و فرسایش نسخه مسابقه ای گیربکس، یک نسخه زاپاس در روز جمعه مورد استفاده قرار می گیرد.

کار دیگری که مکانیک ها انجام می دهند این است که تمام کیت های مخصوص تست روز جمعه را از روی خودرو بردارند. خودرو ها در روز اول، با سنسورها و حسگر ها و دوربین های اضافه ای مجهز می شوند که این چیزها باید از روی خودرو برداشته شود. سیم کشی نیز تعویض می شود. ممکن است حتی تا 5 کیلوگرم کابل اضافه و اتصال دهنده های متفاوت روی خودرو به همراه تمامی آن سنسور های اضافه نصب گردد که چیزهای اضافه ای برای خودرویی که قرار است راهی مسابقه شود به حساب می آیند. خودرو نیاز دارد به وزن بهینه مسابقه ای خودش برسد.

خودروئی بهینه برای مسابقه

تمرین سوم اصولا برای رسیدن به تاییدی بر تصمیماتی که بر اساس دورهای زده شده در روز جمعه گرفته شد، مورد استفاده قرار می گیرد. تیم ها حال دیگر ایده خوب و واضحی دارند که چطور خودرو در بهینه ترین حالت خودش در پایان آخر هفته کار کند و از این مرحله سوم استفاده کنند تا اطمینان حاص کنند که تصمیمات گرفته شده درست بود یا خیر.

این مرحله، شامل یک سری تعداد دورهای کمی می شود تا تنظیمات انجام گرفته روی تایرهای مسابقه ای مورد تایید قرار بگیرد و دوباره در پایان آن یک شبیه ساز تعیین خط نیز صورت می گیرد. به محض پایان آن، خودرو ها به گاراژ باز می گردند تا مورد بررسی قرار بگیرند. راننده ها و مهندسان دوباره به یک جلسه توجیهی می روند و دفعه بعدی که خودرو از گاراژ خارج می شود موقعیست که دیگر به مرحله تعیین خط وارد می شود.

46 دیدگاه

  1. سهیل

    14

    0

    خیلی جالب بود. کلی چیز یاد گرفتم

  2. امید نورمحمدی

    11

    1

    با درود..
    مطلب بسیار آموزنده است. نحوه نگارش متن بسیار روان بوده و خواندن آن آسان و لذت بخش است و همزمان پر از نکات فنی و آموزشی است.
    در پیوند با این مطلب نکاتی را عرض میکنم. اهمیت تمرینها را میتوان در دو مسابقه سیلوراستون بوضوح مشاهده کرد. در اولین جمعه (مربوط به مسابقه اول) دیدیم که سب تمرین اول را از دست داد . نیمی از تمرین دوم هم بدلایل فنی نتوانست به میزان لازم دور بزند. از همین رو تمرین سوم هم تحت تاثیر دورهای نزده قرار گرفت و تعیین خط و مسابقه او هم بنوعی خراب شد.
    از آنجاییکه هردو مسابقه در یک پیست و بفاصله یک هفته انجام میشد عملا از دست رفتن دو تمرین مسابقه اول روی مسابقه دوم وی هم تاثیر زیادی داشت. فراموش نکنیم که رقبا تمرینهای خود را کامل انجام داده بودند و از این حیث هم از نظر یافتن تنظیمات مناسب و اطلاعات ارزشمند از سایرین عقب افتاده بود.
    در اواخر تمرین دوم مسابقه دوم هم بدلیل خرابی موتور و تعویض آن مجددا شرایط برای او سخت شد و فقط تمرین سوم را برای آزمون موتور جدید و همگام سازی با آن فرصت داشت.
    با توجه به مواردی که در متن بالا در مورد تمرینها خواندیم و انطباق شرایط سب با آن متوجه میشویم که جدای از بحث تفاوت ماشینها و یا هر مورد دیگری “تمرینهای کمتر و دور های کمتر” در کنار “خرابیهای مهم و تاثیرگذار” در تمرینها و از دست دادن اطلاعات موثر مسابقه های سیلوراستون را برای او سخت و مشکل کرد.
    در اینجا قصد آوردن بهانه برای عدم نتیجه گیری سب را نداشته و صرفا به ذکر مثالی که اخیرا اتفاق افتاد در تایید نکات مطرح شده در متن پرداختم.
    بنظر این حقیر مسابقه از همان تمرین اول آغاز میشود. نگرفتن پنالتی و نگهداری از تجهیزات آسیب پذیر ماشین و نگاه به توسعه کلی ماشین همزمان با یافتن تنظیمات مخصوص مسابقه و بدست آوردن اطلاعات و … نشان میدهد اهمیت تمرینها هم برای اهداف دراز مدت و هم اهداف کوتاه مدت بسیار زیاد میباشد.
    با سپاس از زحمات شما

    • مَمَّدو

      3

      3

      خیلی جالب بود. حقیقتا که عبارت “آخر هفته” بسیار بهتر از واژه ریس یا یکشنبه، حق مطلب را ادا میکند. دقیقا از تمرین اول، مسابقه شروع میشود. عالی بود.

  3. SADEGH 16

    10

    0

    مطلب خوبی بود.
    تشکر از تیم f1 iran🙏

    • مَمَّدو

      3

      2

      😂😂😂
      این چرا بن شده؟!!
      هیچی نگفت که بنده خدا خخخخ

      • SUPER FAST 16

        1

        0

        ممدو جان این اکانت قبلیه منه(خودمم متوجه نشدم چرا بن شدم) .این پستم قبلا گذاشته شده بود .الان با توجه به شروع دوباره مسابقات تیم اینجا خوش ذوقی نشون دادن و این پست رو سنجاق کردن یه جورایی.

      • iman88

        2

        0

        اره این پست مال 1 سال پیشه.

      • مَمَّدو

        2

        0

        سوپر فست!
        اینکه اکانت قبلیتو دوباره چاپ کردن، کار بچه های حفاظت اطلاعاته!! میخواستن رَدِّت رو بگیرن ببینن بازم اکانت داری یانه خخخخ حالا هم که لو رفتی! هوشمندانه بود دادا … بای بای خخخخ

  4. محمد

    5

    0

    خیلی ممنون نمیدونستم قبل تعیین خط میرن شبیه سازی تعیین خط

  5. Erfan

    4

    0

    تشکر و خدا قوت

  6. Mohamad. 44

    7

    0

    آقا سید مثل همیشه عالی بود. امیدوارم سال خوبی داشته باشی

  7. ایرن

    7

    0

    ممنون. این نوع پستها باعث میشه دفه بعد که تمرینها رو نگاه کردیم رفتار تیمها و زمانهای ثبت شده برامون بیشتر قابل درک باشه

  8. Babak Asa

    11

    0

    سلام – نوروزتان پیروز – چرا تقویم و روزشمار بازی رو نمیذارین؟

  9. لکلرک

    3

    1

    بچه ها یک سوال
    من هر چه تلاش میکنم در f1 fantasy شرکت کنم بهم میگه که
    (در حال حاضر امکان ثبت نام وجود ندارد لطفا بعداً دوباره تلاش کنید) با ای پی های مختلف هم میرم همینو میگه لطفا کمکم کنید

    • raha

      0

      0

      آره برای منم همین رو میزنه

  10. لکلرک

    2

    1

    به به آقا سید از این ورا نگران بودیم اما به یک مطلب قدرتمند برگشتید

  11. Siya

    8

    2

    دوستان عزیز یک بحث جدید که به تازگی مطرح شده در مورد زمان حضور سباستین فتل در فراری که در سیزن جدید رانندگی برای بقا نشون داده شده و از اون به عنوان فضای مسموم در فراری نامبرده شده اینه که در قسمتی بعد از مسابقه بلژیک به علت خنده های زیاد سب فکر میکنم مدیر رسانه ای تیم اگر اشتباه نکنم به سب گیر میده که با این عملکرد تیم زیاد نباید بخندی و خوشحال باشی یا یه همچین چیزی که سب هم جوابشو میده و میگه واقعا عملکرد امروزمون خنده دار بود
    این مسئله خیلی ذهنمو درگیر کرد و اینی هم که میخوام بگم نظر شخصی خودم نیست و دیدگاه تقریبا یه تعداد کثیری از مهندس ها و مکانیک ها و افرادی که از نزدیک به کار سب مربوط میشدن هست که شاید قبلا به واسطه حضور سب نمیتونستن به صورت عمومی مطرح کنن ولی حالا که سب از تیم جدا شده دارن بیان میکنن و واقعا من خودم نمیدونم دلیل درستیه یا نه و دوست داشتم با شما به اشتراک بذارم و راجع بهش حرف بزنیم اگر دوست دارید؟؟؟؟!!!
    من دوست مهندسی دارم در مارانلو که هر از گاهی فرصتی دست بده با هم صحبت میکنیم و طی صحبت های که با هم داشتیم از لا به لای حرف هاش یه چیز هایی متوجه شدم چون معمولا به طور غیرمستقیم و در پرده حرف میزنن و هيچوقت مستقیما و بدون پرده چیزی نمیگن که کسی بتونه بر علیه شون مدرکی داشته باشه
    خلاصه چیزی که گفت این بود که سب آدم فوقالعاده حساس، دقیق و جزئی نگری هست و روی کوچکترین مسائل با دقت و جزئیات زیاد بحث میکنه و این مثال رو زد که جلساتی که افرادی که گفتم با سب دارن کار میکنن خیلی بیشتر و زمان زیادتری داره نسبت به جلسات شارل و اینکه بعضی وقتا ساعت ها جلسات سب با تیم طول می کشه در حالی که شاید خیلی وقتا جلسات شارل به ربع ساعت هم نمی‌کشه با تیم خودش
    البته ناگفته نماند که اینو به عنوان تعريف از سب گفت واینکه این مسئله به همین سال گذشته مربوط نمیشه.
    حالا من میخوام نظر شما دوستان رو بدونم حدسی که خودم میزنم اینه که شاید خستگی زیاد و فشار ناشی از جلسات مکرر و جزئی نگری با وسواس سب و عدم نتیجه گیری شايد باعث از دست رفتن روحیه تیمی و عدم توجه به سب بعد از دونستن جدایی سب از تیم شده یا علت دیگه ای داره؟
    دوست داشتم نظر شما دوستان رو بدونم شما چه فکری میکنید راجع به این مسائل به وجود آمده ممنون

    • مَمَّدو

      5

      2

      البته تا وقتی که در داخل یک جمعی نباشم و دقیقا فراز و نشیبهاشون رو لمس نکرده باشم، نظراتم نسبت به روحیات اونها باد هوا خواهد بود. اما یه جمع بندی هم میشه از نتایج کلی تیم گرفت و اینکه آیا دارن به درستی عمل میکنن؟
      از این نظر به وضوح در سالهایی که فراری داشت به مشاوره های سب گوش میداد، موفقیت فوق العاده ای داشت و تنها تیمی بود که به صورت واقعی (و نه اون شکل نمایشی که مکس هرسال بنز رو تهدید میکنه و خنده داره) قهرمانی مرسدس رو به چالش کشید.
      اما بر عکسش دقیقا از سالی که چارلز وارد شد و فراری شروع کرد به پیروی از سبک اون، افت شدیدی رو شاهد بودیم و این افت چون یه کاهش همه جانبه بود و در همه ابعاد از پیت استاپ گرفته تا تنظیمات ست آپ و آماده سازی ماشین، میخوام نتیجه بگیرم که اکثریت کارمندان تیم از اینکه چارلز شده بود پرچمدارشون، ناراضی بودن. همین آدمها در زمان سب کاری کرده بودن که اراده تیم ردبول و نبوغ مکس هم نتونسته بود. چطور پس اینقدر افت کردن؟ من میگم نارضایتی درونی از تصمیمات بالادستی ها.

      • Mohammad44

        6

        4

        جناب ممدو؛
        کاملا مخالفم اینجوری که شما میگی یعنی شارل باعث عدم موفقیت فراری بوده در حالی که کاملا نادرسته کاملا!!!! فراری دو تا راننده داشت و بهشون دو تا ماشین داد حالا به هر دلیلی شارل بهتر تونست خودش رو تطبیق بده دیگه لازم نیست برای تطهیر سب شارل رو خراب کنید. سب خودش اون قدر سابقه و تایتل داره که نیاز به این دلیل های مسخره نداشته باشه!!!
        این حرفتون دقیقا به همون اندازه مسخره است که بگی w11 تحت مشاوره های لوییس ساخته شده!!!! در حالی این شاهکار هنری تو برکلی ساخته شده و لوییس نهایتا تو یه سری جزئیات نظر داده باشه و همچنین در توسعه ی اون نظراتش رو گفته باشه نه بیشتر

      • Siya

        3

        3

        آقای ممدو
        با حرف های محمد 44 عزیز کاملا موافقم که اگر شارل رو مقصر میدونید در اشتباهید ولی اگه منظورتون از نارضایتی از بالادستی ها مديران تیم هست در این مورد موافقم
        پروژه رفتن سب میدونید از کجا استارت خورد از مونزا 2019 توسط مدیران فراری
        اگر اتفاقات اونروز رو مرور کنید متوجه میشید که در اون مسابقه قرار بود پول پوزیشن به سب برسه که تعدادی از ماشین ها نتونستن تایم بزنن و این مسئله یه حجم عصبانیت شدیدی از سب رو متوجه تیم کرد اما که حتی اگر اشتباه نکنم بینوتو از شارل ناراحت بود ولی در روز مسابقه با اسپین شدن در دور ششم و تصادف بعد از اون و برد شارل در اون مسابقه مدیران فراری رو بر اون داشت که قرارداد سب رو تمدید نکنن و خود سب هم متوجه این موضوع شده بود و اینو من کاملا قبول دارم که مدیریت فراری در روحیه راننده و گاراژ سب بی‌تأثیر نبود

      • saman.5

        3

        6

        ممدو من با شما موافقم
        دقیقا از زمانی که فراری ماشین با سلایق لکلرک توسعه داد فراری رو به افول رفت
        جدا از بحث انجین که راننده توش دخیل نیست ولی توسعه شاسی و ایرودینامیک دقیقا با سبک راننده و ریز بینی های راننده از رفتار ماشین صورت می گیره
        توجه اگه کنید ماشین فراری از 2019 به بعد ناپایدار تر شده
        توی همین سایت در مورد کتاب ادرین نیوی مطلبی نوشت : نیوی توی کتابش گفته بود که فتل خیلی دقیق و جز به جز رفتار ماشین تحلیل می کرد ، وبر هم خیلی دقیق رفتار ماشین آنالیز می کرد ( برای فتل 1 ساعت طول می کشید برای وبر 20 دقیقه )و این باعث شد شاسی ردبول کامل بشه با نظرات راننده ها و نتیجش شد قهرمانی ها متوالی ردبول
        کسی که توی پیست رانندگی کرده باشه می دونه که کوچیکترین جزئیات روی رانندگی راننده تأثیر می ذاره
        تناقض توی گفتار بعضی ها زیاد دیده میشه یه جا می گن موفقیت فراری با شوماخر به خاطر توسعه ماشین با میل شواخر بوده و استارت موفقیت های مرسدس به خاطر نظرات شوماخر برای توسعه بود و جای دیگه یه چیز دیگه می گه

      • مَمَّدو

        4

        4

        MOHAMMAD44 عزیز،
        چرا ناراحت شدی؟! ما که باهم دوست هستیم و خیلی وقتها از کامنت هم استفاده میکنیم، نیازی نیست یه موقع هم که از تحلیلم خوشت نیومد، به استدلال من بگی “مسخره”! فقط بهم بگو که نظرم رو قبول نداری. همین قدر کفایت میکنه.
        بعدش اینکه از کامنتت متوجه شدم که کامنت منو خوب نخوندی. به پاراگراف سوم (اما برعکسش دقیقا از …) دقت کن. من گفتم که یه دلیل افت فراری، پیروی از سبک چارلزه. اما دلیل دیگش نارضایتی عمومی پایین دستیهاست. کاملا مشخصه که اونا کار خودشون رو با بی دقتی انجام میدادن و آمار فراری از این نظر از ویلیامز هم بدتر بود.
        و حالا میخوام یه چیز جدید هم اضافه کنم و بگم که به شدت معتقدم که ماشین فراری پارسال، سومین ماشین گرید بود ولی در حد شیشم نتیجه میگرفت که این به خاطر عدم مهارت چارلز در استخراج حداکثر توان ماشین بود. به ست آپ های لکلرک نگاه کن؟ خود لکلرک هم وقتی سوار ماشینی بود که سب ست آپ میکرد، خیلی سریعتر میروند تا با ماشین تنظیم شده توسط خودش. آیا این واضح نیست؟

      • Mohammad44

        3

        3

        اتفاقا کامل خوندم و واکنشم نسبت به جایی بود که موافقش نبودم. شرمنده نتونستم کلمه ی بهتری به رشته ی تحریر در بیارم
        و اینکه همچنان مخالفم خب سب اگه ستاپش اکی بود خودش راحت بود نه اینکه کلنجار بره با ماشینش

  12. akbar

    3

    0

    سلام
    یوزر و پسوورد motorsportiv.ir با یوزر و پسوورد سایت f1iran یکی هست یا مجددا باید اکانت بسازم؟

    —-
    با سلام، متفاوت هست.

  13. @sebvr

    7

    1

    رولینگ در ماشین های فرمول یک ! و مقایسه با ماشین های خیابونی ! :
    رولینگ در ماشین های فرمول یک : همه ی ما میدونیم که کرپ های هر پیستی از اسفالت اون پیست چسبندگی و گریپ کمتری داره و به این واسطه بعضی مواقع برای 1اینکه تایم بدست بیاریم وادار میشیم تا از کرپ استفاده کنیم ! ولی در بعضی مواقع ما نباید نزدیک کرپ های کناری بشیم ! حالا چرا ؟! این دقیقا به خاطر رولینگ ماشینه ! وقتی ما رو یه کرپی مثل پی 1 کاتالونیا میریم در واقع تعادل عقب ماشین بر هم میخوره و این باعث میشه که چسبندگی یه چرخی از چرخ های دیگه کمتر بشه و این باعث بر هم خوردن بالانس کلی ماشین میشه و در نهایت فقط مهارت راننده میتونه اونو از اسپین نشدن نجات بده !
    مقایسه با ماشین های خیابونی : درباره ی ماشین های خیابونی کلا قضیه خطرناک تر میشه ! یعنی اگه شما با سرعت 100 تا توی اتوبان خالی دارید میرید و بعد یه ماشین از جلو نزدیک شما میشه و شما برای اینکه بهش برخورد نکنید یکی از چرخ ها رو توی جاده خاکی میزارید و در این حالت به احتمال زیاد ماشین به هوا پرت میشه !! چرا ؟! چون جاده ی خاکی چسبندگی کمتری نسبت به سطح اسفالت داره و وقتی به یکباره رولینگ ماشین به هم میریزه ماشین پرت میشه !!
    حالا چرا ماشین فرمول یک اسپین میشه ولی ماشین خیابونی پرت میشه به هوا !!؟ این میتونه چند دلیل داشته باشه ! 1 . داونفورس تولیدی : ماشین های فرمول یک به واسطه ی ایرودینامیک و پیچیدگی که دارن داونفورس بیشتری نسبت به ماشین های خیابونی که ساختار ساده تری دارند تولید میکنه به دلیل همین نیروی رو به پایین ماشین فرمول یک بیشتره و خیلی کمتر روش تاثیر میزاره !
    2 . به واسطه ی نیروی رو به پایین بیشتر ماشین فرمول یک چسبندگی بیشتری رو روی تایر ها داره و باعث میشه ماشین به سمت بالا پرتاب نشه !
    3 . ارتفاع ماشین از سطح زمین
    ممنون که خوندید !

    • مَمَّدو

      1

      1

      خیلی جالب بود. از اون متن هاییه که هر چی بگذره و تحصیلات بیشتری بکنی، در سالهای آینده میتونی گسترشش بدی عوامل موثرش رو هم بیشتر کنی و هم بهتر تحلیل کنی. عالی بود داداش و امیدوارم همیشه پیروز باشی.

      • @sebvr

        2

        1

        ممنونم جناب ممدو !!

    • AmirAli

      2

      0

      فکر نکنم خودرو شهری با رفتن تو شونه خاکی به بالا پرتاب شه!
      اختلاف ضریب اصطکاک داریم فقط
      تهش اسپینه، اگر فیلمی داری لینکشو به اشتراک بزار

      • @sebvr

        1

        1

        من برا اساس داده ها گفتم !! اگر هم نقدی با دلیل داری خیلی دوست دارم بشنوم!! ممنون که خوندی!

      • مَمَّدو

        2

        1

        یادمه حدود بیست سال پیش، یه هموطن تبریزی که از دوستان اسپرت باز بود، برای جلوگیری از تصادف، به اندازه یک چرخ وارد شونه خاکی شد و چرخ ماشین به یه سنگ سی چهل سانتی برخورد کرد و رینگش شکست و ماشین به هوا پرتاب شد و روی سقف فرود اومد و اون بنده خدا جان سپرد.
        البته در این حادثه یه سنگ بزرگ هم دخیل بود اما به طور معمول در ماشینهای شهری وقتی رویداد اسپین اتفاق بیافته، خیلی زود ماشین کاملا به پهلو میچرخه و شروع میکنه به معلق زدن و احتمالا به هوا پرتاب شدن پس تحلیل جناب sebvr تا حد زیادی درسته.

  14. مهیار دلجو

    5

    0

    دوستان مکس یه حرفی درباره قهرمانی ( البته نشدنش ) زده میخواستم نظر خودمو در رابطه با متن بزارم دیدم حرفی برای زدن ندارم و باید ببینم تو آینده چی میشه اما گفتم بزارم اینجا تا نظرات بزرگانو بفهمم👇👇

    تست‌های پیش‌فصل مسابقات فرمول یک ۲۰۲۱ که در بحرین برگزار شد، تیم ردبول عملکرد بسیار خوبی داشت و در پایان نیز مکس ورشتپن، راننده‌ی هلندی این تیم سریعترین زمان را نیز به نام خود ثبت کرد. درصورتی که همه انتظار داشتند تا رانندگان تیم فرمول یک مرسدس رده‌های بالا را از آن خود کنند ولی این اتفاق نیافتاد و حتی تیم گیربکس خودروهایش را عوض کرد و لوئیس همیلتون نیز در هر دو روز پایانی اسپین شد، که نشان‌دهنده‌ی این موضوع بود که رانندگی با خودروی جدید مرسدس کمی سخت‌تر شده است.

    با دیدن این شرایط، بسیاری از افراد هنگامی که تیم‌های مرسدس و ردبول را مقایسه کردند، احتمال قهرمانی ردبول را بیشتر میدانستند ولی با این حال مکس ورشتپن نظر کاملا متفاوتی دارد و ادعا میکند مرسدس همه توانش را به نمایش نگذاشته است احتمال قهرمانی آنها بیشتر از ردبول است.

    با بررسی اطلاعات بدست آمده متوجه فعالیت آنها خواهید شد.

    آنها سریع‌ترین دورشان را با قدرت کم موتور ثبت کردند و برای ۲ دور مدارا کردند و فشاری به خودرو نیاوردند و نهایتا در دور بعدی نیم ثانیه سریع‌تر شدند. بنابراین هیچ شکی وجود ندارد. آنها سریع هستند.

    ولی اکنون در ابتدا مسائل کمی پیچیده شده‌است. البته که آنها میخواهند مارا به صورت کاندیدای قهرمانی معرفی کنند و در نهایت خودشان قهرمان شودند.

    آنها (تیم مرسدس) همین کار را در بعضی از مسابقه‌های سال گذشته هم انجام دادند. در روز جمعه تمرین اول و دوم میگفتند ردبول خیلی سریع به نظر میرسد. من میدانستم که این‌ها صرفا یک بازی است و در روز یکشنبه هنگامی که پیروز مسابقه میشدند میگفتند :(( اوه، این عالیه! )).

    من هیچگونه احتمال قهرمانی برای خودم نمیبینم. اگر شما در سال‌های گذشته بر روی فرمول یک سلطه داشته باشید خودروی شما هم از همه بهتر باشد، حتی اگر خودروی شما دارای بدترین سینی (قسمت کف خودرو) باشد، باز هم شما هنوز خوب هستید.

    بنابراین من هنوز هم مرسدس را مدعی قهرمانی میبینم.

    سپس وی ادامه داد :

    ولی این عادی است که آنها مدعی قهرمانی باشند، مگر نه؟

    برای هفت سال متوالی آنها (تیم مرسدس) همه عناوین را از آن خود کردند. بنابراین من هرگز خودم را به عنوان یک مدعی قهرمانی نمیبینم.

    ولی از عملکرد تیم خودمان در روزهای تست پیش‌فصل بسیار خوشحالم و از بالانس و تعادل خودرو نیز راضی هستم. ولی درمورد خوب با بد بودن خودرو نظر خاصی ندارم و باید تا اولین مسابقه صبر کنیم.

    • Hossein1382

      0

      0

      عالی بود دمت گرم…!!!!!!!

    • Mohammad44

      3

      1

      از نظر من نسبت به مصاحبه های قبلیش خیلی پخته تره و عملا توپ رو تو زمین مرسدس انداخته و یه جورایی انگار می دونه یه چیزایی تو چنته دارن
      هر چند به عنوان لوییس فن دوست ندارم قهرمان شه ولی خب اگه مجموعه ردبول(ماشین و راننده) برتر باشن باید پذیرفت و احترام گذاشت بهشون

  15. ALIREZA.N

    2

    0

    بچه ها کسی نگاه کرده فصل سوم رانندگی برای بقا ؟؟ چرا تمام قسمتها آماده نیس و مشکل داره. یا من مشکل دارم

    • @sebvr

      0

      0

      فعلا ۳ قسمت اول زیرنویس شده بقیه ش هم بعدا زیرنویسش آماده میشه

  16. Hossein1382

    1

    0

    مطلب خوبی بود. سوالای زیادی رو که توی ذهنم بود جواب داد. تا باشه از این مطلبا😍😍

  17. آرا

    1

    0

    سلام من عضو جدید هستم سال نو رو به همه عزیزا تبریک میگم ایشالله زودتر این ویروس لعنتی هم دست از سرمون ورداره …خوشحالم که تو جمعتونم

    • @sebvr

      3

      0

      سلاممممم! خوش اومدی ! مطمئنم از معاشرت با ما پشیمون نمیشی ! عیدت مبارک!

      • آرا

        0

        0

        مچکرم شما ثابت شده ایی تحلیلاتونو میخوندم ولی فقط بعنوان مهمان به هرحال مفتخرم.

  18. F1fan

    0

    0

    عالیه، دمتون گرم❤️👌

  19. ایرن

    3

    2

    چندتا نکته مهم درباره اینجا که بنظرم اگه مدیران رسیدگی کنند خوبه.
    اول اینکه برای نظرات تاریخ و ساعت زده بشه بدونیم کدوم نظر چه زمانی داده شده.
    دوم یا بخش ارسال درخواست دوستی رو حذف کنید یا یه کاربرد معنادار برای این بخش پیدا کنید.
    لطفا صفحه ای برای چت ایجاد بشه تا شاید دو سوم بحث های بی مورد توی نظرات به اونجا منتقل بشه. اینجوری بخش نظرات خلوت تر میشه. گاهی اوقات یه سری کل کل ها اعصاب آدم رو خورد میکنه.