Register

19 + هفت =

A password will be e-mailed to you.

فصل 2021 فرمول یک با احساسات متفاوتی به پایان رسید. در حالی که مکس ورشتپن عنوان قهرمانی را به دست آورد، شرایطی که در آن پیروزی برای او رقم خورد، کمی جنجالی به نظر می رسید. در حالی که این نه تقصیر ردبول بود و نه ورشتپن، بلکه توجهات به قوانین فیا جلب شد.

هلموت مارکو با سر و صداهای فراوانی که در مورد عنوان قهرمانی راننده اش وجود داشت، نظرات خود را در مورد این موضوع به اشتراک گذاشت.

مشاور تیم ردبول گفت:

کل سیستم نیاز به بازنگری دارد. قوانین باید ساده شوند و فرض باید این باشد؛ بیایید مسابقه دهیم!

پس از این همه اشتباه و تصمیمات مشکوک گرفته شده، مطمئناً نیاز زیادی به اقدام وجود دارد. اکنون یک رئیس جدید می آید، بنابراین او دوست دارد ابتدا از اینجا شروع کند.

کریستین هورنر درباره اقدام مرسدس گفت:

واضح است که کمی ناامید کننده بود. نمی خواستیم [مسابقه] جلوی ناظران تمام شود. فکر می‌کنم تصمیم ابتدای مسابقه بر خلاف ما بود و تصمیم پایان مسابقه درست بود.

ما در مورد این صحبت کردیم که به آنها اجازه مسابقه دهیم. نیکی لائودا مردی بود که برای آن تلاش زیادی کرد. و ما همیشه در مورد پایان ندادن مسابقات با خودروی ایمنی صحبت کرده‌ایم. مدیر مسابقه ای در شرایط سخت امروز کاملاً درست تصمیم گرفت. البته ما از نظر استراتژیک درست عمل کردیم.

ما فقط از نتیجه خوشحالیم و به مکس که فوق العاده بوده بسیار افتخار می کنیم.

129 دیدگاه

  1. mohammad

    24

    10

    اخه دیگه از وستپن پس نمیگیرن که
    فقط پته فیا رو میندازن رو اب(کنایه از اینکه دارن ردبولو ضایع میکنن مرسدسا
    )

    • mohammad

      15

      2

      گفتم ردبول اشتب شد فیا

    • Scuderia Ferrari

      31

      24

      داشتم نظرات پست قبلی رو میخوندم و خیلی جالب بود دوستان میگفتند دفاع پرز توی یاس مارینا جلوی لوییس اشتباه بوده 😂😂😂

      بنظرم فیا باید ی قانون بزاره کسی لوییس رو نباید دفاع نکنه و اون راننده کثیفه.

      بعد جالب تر اینکه میگفتند ریس اخر ماشین ردبول برتر بوده، بابا خواهشا یکم کمتر جوک بگین (توی تاریخ مینویسن مکس با ماشین ضعیفتر لوییس رو شکست داد، لوییس به خودش و استراتژی ضعیف مرسدس باخت)

      • Lewis44

        27

        27

        چرا به تو فشار اومده ؟
        لوییس با تایر کهنه هارد فاصلشو با تایر نو مکس حفظ کرده بود ،لوییس به استراتژی نباخت به سیفتی کار و فیا باخت
        استراتژی ما تا قبل ماشینا لپی درست بود حتی با اون لاستیکم میتونستیم قهرمان بشیم چون قرار نبود ماشینا لپی رد بشن
        اینجوری نظر نده چون بیشتر بهت میخندن تا بخوان تاییدت کنن

      • Scuderia Ferrari

        19

        17

        برادر فک کنم اون شمایی که بعد، از ریس فیشاری شده بودی :))
        باختن به سیفتی کار 😂😂

        الان یعنی شما میگی ماشین مرسدس ضعیفتر بود، فک کنم اینطور بیشتر به شما میخندند

      • Lewis44

        13

        11

        تو اصلا نمی‌فهمی من چی میگم که ربطش میدی به کند بودن ماشین مرسدس کی از کند بودن حرف زد ؟

      • amin90

        17

        7

        خب همین که لوییس با لاستیک کهنه فاصلش رو با لاستسک نو مکس حفظ کرده نشون دهنده ماشین قوی تر مرسدس هست ، از اسمون که زمان نیاورده 😄😄

      • Parsa911

        9

        21

        پیشنهاد میکنم شما که طرفدار فراری هستی هر وقت فراری تونست مرسدس شکست بده بیا هرچی خواستی بگو البته سخته دیدن 8 سال قهرمانی پشت سر هم مرسدس میدونم اشکال نداره شاید سال دیگه یکم ماشینتون خوب شد از اول فصل سومی بدون استرس بگیرید

      • Scuderia Ferrari

        15

        17

        پارسا جان
        من امیدوارم لوییس بتونه فصل اینده بالاتر از مکس تموم کنه و p3 بشه
        چون در هر صورت زیر چارلز و کارلوس تموم میکنه و فراری اون بالا به مرسدس سلام میرسونن

      • Scuderia Ferrari

        14

        18

        راستی یادم رفت بگم، لوییس اول باید راسل رو پشت سر بزاره و اینکه من نمیخوام مرسدس رو کوچیک کنم ولی مرسدس قبل دوران هایبرید چیزی شبیه تیم هاس ۲۰۲۱ بوده، شما مثلا میتونید خودتون رو با ردبول مقایسه کنید و بگید برتر هستید نه فراری

      • MrdTheGreat

        15

        14

        😂😂😂
        بند جذابیه منم موافقم
        یه دلاوری میگفت لویس فاصلشو با لاستیک هارد کهنه با مکس با تایر نو حفظ کرده
        خب عزیز دل ما که قبول داشتیم مرسدس ماشین به وضوح برتر رو داشته بعد از مکزیک، خودتون هم دارید اذعان میکنید
        البته کسی منکر این نیست که سیفتی کار ابوظبی کریتیکال ترین نقطه مسابقه بود و مرسدس ورق هاشو درست بازی نکرد بهتره بگیم ردبول بی نظیر بازی کرد و مرسدس بهای سنگینی رو پرداخت
        در کل هر دو راننده شایسته قهرمانی بودن و بنظرم مکس بیشتر
        فصل بسیار زیبایی بود و قهرمانی مکس لذت این فصل رو دو چندان کرد
        در ضمن بی صبرانه منتظرم عملکرد همیلتون 2022 رو با حضور هم تیمی جدیدش ببینم و اون جمله معروف همیلتون “قهرمان بعدی از کشور بریتانیا”

      • mrz_ir

        16

        6

        اول اینکه پرز سکتور سه ماشینو فقط پارک نکرد تا مکس برسه وگرنه اون دفاعش توی مستقیمی ها خیلی جالب بود و حتی از خود مکس حرفه ای تر بود !!

        بعد هم استراتژی مرسدس هیچ مشکلی نداشت
        (تا قبل سیفتی کار که کاملا برتر بود و هیچ مشکل استراتژی ای نبود (11 ثانیه + 4 ماشین لپی فاصله داشت با مکس)، موقع سیفتی کار اگه لحظه اول میومد پیت مکس نمیومد و لوییس میوفتاد پشتش و از کجا معلوم اقای مسی تصمیم نمیگرفت که ریسو استارت نزنه و پشت سیفتی کار تموم نکنه ؟؟؟
        نیومد پیت و به خاطر چهار ماشین لپی بین خودش و مکس و سه تا هم پشت مکس مدت زمانی که جمع کردن ماشین لطیفی و انلپ شدن طول میکشید مسابقه پشت سیفتی کار تموم میشد.
        رفتار دوگانه و هدف دار مسی با استفاده از سیفتی کار لوییس رو شکست داد نه مشکل استراتژی یا ضعف مرسدس و لوییس
        هم استارت هم پیس لوییس و مرسدس کاملا برتری این پکیج رو نشون میداد.

        مرسدس 2013 هاس امسال ؟؟ 😐 از کجا در میاری اینو ؟؟ لوییس چهارم و نیکو ششم شد و دومی تیمی رو بدست اوردن.
        بعد هم دو قهرمانی رانندگان مرسدس رو چی میگی ؟؟

        از 1950 که فرمول یک شروع شده :
        1950-1951 راننده الفارومئو قهرمان شده
        1952-1953 راننده فراری و 1954-1955 راننده مرسدس
        بعد هم مرسدس به خاطر امنیت پایین ادامه نداد تا 2010 که وضع ایمنی ماشین ها بهتر شده بود.

        اینکه مرسدس رو با ردبول مقایسه کنی توهین محسوب میشه چون این دو هیچ ربطی به هم ندارن و تنها ارتباطشون داشتن تیم توی موتور اسپورته و دیگر هیچ

        قطعا هم خود راسل و هم تیم مرسدس این موضوع رو مدیریت میکنن (تجربه 2016 در این تیم وجود داره) و از این بابت نگرانی ای نیست.
        راسل اومده تیم که قهرمان بعد لوییس باشه برعکس بوتاس (بوتاس اورده بودنش که تیمیت لوییس باشه مخصوصا بعد 2016) پس گوش به فرمان تیمه و جایگاه خودشو خراب نمیکنه

      • Parsa911

        8

        7

        محمد من طرفدار لویس نیستم و اتفاقا برعکس از شکستش در برابر نیکو خیلی هم کیف کردم الانم دوس دارم جرج قهرمان بشه که رکورد شوماخر شکسته نشه برام فقط مرسدس مهمه که قهرمان بشه
        راستی اون 2010 هم که سال اولش بود 4ام شدن و فراری سوم بدترین فصلشوتن 2012 بود که 5ام شدن البته همون موقع هم مکلارن با موتور مرسدس دوم میشد و فقط مرسدس هنوز تیم نوپایی بود حالا شما چطوری با هاس 0 امتیازی مقایسه کردی نمیدونم مهم هم نیست چون تنها تیمی که 8 قهرمانی پشت سر هم دارم اونم فقط تو 12 سال فراری 6 تا قهرمانی پشت سر هم داره و تو همین مدت کم به نصف تعداد قهرمانی فراری رسیده سال بعد هم قهرمانی تیمی مال خودمونه 😉

      • Mercedes

        12

        8

        میگیم از این به بعد دیگه سیفتی کار نیاد تو مسابقات که دوستان ناراحت نشن…
        اون موقع که تو باکو لاستیک مکس ترکید و لوییس داشت مفتی اول میشد – که البته مفت هم از دست داد – خوب بود ولی اینبار به سیفتی کار باخته 🙂

      • Hossein 123

        12

        3

        محمد فراری

        مرسدس ۲۰۱۰ تاسیس شده بعد خرید براون جی پی
        ۲۰۱۰: چهارم (تیم برتر میدفیلد)
        ۲۰۱۱: چهارم (تیم برتر میدفیلد)
        ۲۰۱۲: سوم با اختلاف ۱۲ امتیاز تا تیم دوم و ۷۲ امتیاز تا تیم اول
        ۲۰۱۳: دوم (با اختلاف خیلی زیاد ۲۰۰ امتیاز از ردبول، حدود ۱۰-۲۰ امتیاز بیشتر از تیم سوم)
        ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ دوران هیبرید اول

        بله می بینیم مرسدس قبل هیبرید مثل هاس بوده!!!
        حالا جدای اینها ۲۰۰۹ تیم اول موتورش مرسدس بوده
        ۲۰۰۸ تیم دوم مرسدس بوده موتورش
        ۲۰۰۷ مکلارن امتیازاتش حذف شد ولی موتورش مرسدس بود
        ۲۰۰۶ تیم سوم مرسدس بوده موتورش
        ۲۰۰۵ تیم دوم موتورش مرس بوده
        و…..
        بله می بینیم که کاملا مرسدس قبل هیبرید هم در انجین هم ساخت ماشین تیم آخر بوده!!

      • Hossein 123

        7

        3

        اومدم از مرسدس دفاع کنم یک سوتی ناجور دادم…
        مکلارن مرسدس رو تو جدول اشتباهی مرسدس دیدم، مرسدس ۲۰۱۲ پنجم شده نه سوم

      • Scuderia Ferrari

        5

        0

        ممنون از پارسا و حسین عزیز 🌹
        واقعا از کامنت هاتون لذت بردم

        مقایسه با هاس بیشتر کنایه بود چون تا قبل از اون مرسدس رسمی تیم نداشت وگرنه که مرسدس کجا و هاس کجا

      • Parsa911

        5

        1

        محمد حالا خارج از این کل کل ها من دوس دارم فراری سال دیگه یه ماشین قوی بده ریس های جذاب ببینیم
        انشالله که از کل کل ها هم ناراحت نشده باشی

      • ali

        2

        0

        واقعا لوییس فن ها و مرسدس فن ها کلن جنبه باخت ندارن

    • Amirali

      2

      4

      این حرف دکتر مارکو بیشتر تیم اردر حساب میشه یا توصیه:))

      • Amirali

        1

        3

        شرمنده فرایند ثبت رو متوقف کردم ولی گویا این اشتباه تایپی هم اومده

    • Amirali

      2

      3

      این حرف دکتر مارکو بیشتر تیم اردر حساب میشه تا توصیه:))

  2. محمد امین _👊

    15

    13

    من دوست داشتم همیلتون قهرمان بشه و یه رکورد جدید ببینیم ، و لی از اینکه مکس قهرمانی شد اصلا ناراحت نشدم و خوشحال هم شدم ، یه قهرمانی جدید توی فرمول یک خیلی خوبه و مخصوصا برای طرفدار های جدید خیلی جذب کننده تره و در کل برای فرمول یک هم بهتره ….و مکس هم دست مزد عملکرد خوب امسالش رو گرفت و قطعا اعتماد به نفس جند برابرییدا کرد ، لوییس هفت بار قهرمان جهان شده و قطعا ابن قهرمانی براش ارزش کمتری می داشت نسبت به مکس
    فکر‌می‌کنم سال بعد ردبول توی رقابت قهرمانی نباشه، هم اینکه موتور جدیدشون باید ازمایش هاش رو پس بده و معلوم نیست در چه سطحی هست ، و هم اینکه ماشین ها از نظر ایرودینامیک ساده تر میشن و بزند هایی که از موتور های قوی تر استفاده میکنن خیلی سود بیشتری میبرن و در آخر باید گفت که هم ردبول و هم مرسدس تمرکز زیادی روی امسال‌ داشتن و ممکنه سال بعد براشون پرحاشیه بشه

    • AmirFrog 33[1]

      10

      7

      فک کنم فصل بعد مال فراری باشه😬

    • Alii

      5

      3

      بخش ردبول رو موافق هستم باهات
      ردبول تمام تلاشش رو کرد امسال مکس قهرمان بشه
      و تمام تمرکزتون برای امسال بود با تغییراتی که فصل بعد داره فکر میکنم یکم کم بیارن

      ولی در مورد مرسدس فکر کنم اشتباه میکنی
      تا جای که من یادم میاد اول فصل مسئولان مرسدس میگفتن ما چیز زیادی برای این فصل ارائه نخواهیم داد
      چون تمرکزمون برای فصل بعد
      دیدیم که اول فصل چقدر امتیاز از دست دادن و آپدیت هم نمیدادن و همون سعی هم که کردن بخاطر لوئیس بود بنظرم وگرنه کلا هیچی به ماشینشون اضافه نمیکردن

      بنظرم فصل بعد مرسدس دوباره فاصله میندازه اینجوری که تاکید داشتن تمرکزشون روی فصل بعده

      و تیم دوم فصل بعد هم فراری باشه که توی رقابت سنگین نبود و تونست برای فصل بعد برنامه ریزی کنه
      حتی دیدیم که دارن پیشرفت میکنن که ماشین این فصلشون هم با یک آپدیت چه پیشرفتی کرد و تونستن سوم تیمی بشن

      ردبول تیم سوم و در رقابت با فراری
      تمرکز بیشتری برای این فصل گذاشتن و واقعا جواب داد حتی میگم که اگه یکم بیشتر حواسشون به تیم بود می تونستن قهرمان تیمی هم بشن

      مک‌لارن تیم چهارم و امیدوارم به رقابت برای سوم و دومی
      بیشتر به این امید دارم که مرسدس بخاطر اینکه انتقام این فصلش رو بگیره(دوستان این انتقام از نظر خود مرسدس میگم ها نه خودم😂)
      بیاد ایرادات موتورش رو بگیره و دوام بیشتری بهش بده
      و یک موتوری بده به تیم های تحت قراردادش که توان رقابت بیشتری داشته باشن و قشنگ تیم های دیگه رو بزاره توی رقابت باهم

      آلپین و آلفاتئوری رقابت پنجم و ششمی
      استون هفتم
      آلفارومئو هشت
      ویلیامز نه
      هاس هم ده

      این نظر من برای فصل با توجه به اینکه هنوز اطلاعاتی از هیچ تیمی نداریم
      چیکار کردن و چیکار خواهند کرد

      چشم بهم بزنیم فصل بعد شروع میشه و دوباره رقابت ها برمیگرده

      • mrz_ir

        2

        4

        با اینکه بالاتر بودن هاس با توجه به سطح رانندگی مازپین خوشایند نیست مخصوصا برای بقیه راننده ها اما میتونن که دهم نباشن
        چون امسال اصلا اپدیتی ندادن و کلا ماشین امسالشون رو هوا بود و داشتن روی سال بعد کار میکردن (مثل استون)
        اما از اون طرف محدودیت بودجه و خسارت هایی که این دو روکی زدن هم هست .
        سه چهار رده اولو تقریبا قبول دارم و باید ببینیم چی میشه.

      • Ghader,khan

        3

        5

        من طرف دار درجه یک مرسدس و همیلتون هستم ولی اگر تیم ها خیلی قوی بشن مسابقه جذاب تری میبینیم من کاری به این ندارم برای چی لوییس این فصل باخت دیگه همه فهمیدن کیا نزاشتن تا قهرمان بشه ولی مطمین هستم سال بعد مرسدس و لوییس با تمام قدرت ظاهر میشن برای کسب قهرمانی تا به دور اخر نکشه ولی خدا کنه مسی عوض بشه ویک نفر بی طرف پیدا شه تا همچین مشکلی پیش نیاد

    • Rsoltani1392@

      0

      3

      نه اتفاقن مرسدس تمرکز اصلیش روی سال دیگه بود ولی ردبول تمام تمرکزش روی امسال بود چون میدونه سال دیگه ضعیف هستن و قوانین امسال یه شانس داد به ردبول و برای کند کردن مرسدس تا مسابقات جذاب کنن

  3. Lewis44

    16

    6

    فصل تموم شده قهرمان هاشم مشخص شدن با اینا قهرمانی به لوییس برنمیگرده ولی خب تلاش کنند فصل بعد که مدعی های قهرمانی از دو نفر ممکنه برسه به چهار یا پنج نفر نظارتشونو بهتر کنن

  4. Lewis44

    15

    2

    و یه تبریک به مکس ورستپن و فن هاش خوشحالم که احترام بین این دو راننده دوباره برگشت

    • Redbull mo

      4

      0

      از این متن پیامت خیلی عالی بود۔ من هم امیدوارم همون جور که این ورزش حرفه ای ما هم حرفه ای باشیم۔ به امید فصلی بسیار جذابتر از امسال

  5. Amin-sdg

    18

    3

    قبل مسابقه قطر یه سری از راننده ها نسبت به اتفاقات برزیل شاکی بودن و اعتراض کردن که قوانین اصلا مشخص نیست. چیزی که بعد ریس ابوظبی جالب بود برام این بود که باز هم راننده ها اعتراض کردن به نحوه تصمیمات(حتی اونایی که طرفدار مکس بودن و دوست نداشتن همیلتون قهرمان بشه مثل فتل و آلونسو).
    و چیزی که ما باید بهش توجه کنیم نظر راننده ها و تیم هایی هست که هیچ طرف دعوا نیستن و این نگرانی شون بیشتر به خاطر خراب نشدن فرمولا 1 هست و میدونن اگر وضع همین طور پیش بره ممکنه یه جایی هم قوانین بر علیه خودشون تفسیر بشه. اینکه الان هورنر میاد میگه ریس نباید پشت سیفتی کار تموم بشه، چرا بعد اسپا چیزی نمیگفتن؟ کلا قوانین وقتی ثابت نباشه افراد هر جایی به نفع شون باشه یه جور تفسیر میکنن و هر جایی که به ضرر شون باشه یه جور دیگه.

    در نهایت به نظرم فیا تمام تلاش شو کرد که یه مسابقه پره هیجان تا آخرین دور داشته باشه تا بتونه مخاطبای بیشتری رو جذب کنه و براش هیچ فرقی نداشت نتیجه تصمیمات شون این میشه که لوییس قهزمان بشه یا مکس.( یادتون باشه این چند فصل اخیر به خاطر هیجان کم مسابقات میزان فالوور های پیج فرمول 1 رو با خیلی از ورزش ها و باشگاه های دیگه مقایسه میکردن و خیلی رنک بالایی نداشت. احتمالا با برنامه های نتفلیکس و سبک جدید مسابقات شون برنامه اینه که بیشترین مخاطب رو جذب کنن که نتیجه ش میشه پول بیشتر)

    راستی یه خبرم از میرور در اومده که میخوان مایکل مسی رو اخراج کنن ولی بعید میدونم همچین اتفاقی بیافته.

    • Monster

      5

      2

      یک درصد هم اشتباه نبود گفته هات

    • Parsa911

      9

      0

      منم خوندم راس براون گفته از سال دیگه مدیر های تیم ها حق ندارن در طول مسابقه با مدیر مسابقه ای تماس برقرار کنند

  6. Mahmoud

    19

    7

    از دکتر یه سوال دارم.درسته بیاییم مسابقه دهیم اما چگونه مسابقه دهیم؟؟ با بیرون انداختن حریفت درحالی که خودتم بیرون میری؟؟یا اینکه پیش خودت میگی یا بهم راه میده یا میزنم بهش!؟
    پنالتی جده به مکس یعنی برزیلم باید پنالتی میدادن هرچند اونجا لوییس از مکس رد شد.

    • mrz_ir

      3

      1

      هر دو جا لوییس چند دور بعد رد شد

  7. h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

    22

    13

    اتفاقات دور اول ریس که دیتاها نشون دادن لوییس کوچکترین سودی از اون خارج شدن از پیست بدست نیاورده و هیچ پنالتی یا تغییر رده ای نیاز نبوده .

    هلموت مارکو فقط مواقعی که به سودش هست میگه بذارین مسابقه بدن ولی مواقعی که به ضررش هست زمین و زمان رو بهم میدوزه و هزارتا تهدید واسه خروج از فرمول یک و . . .

    توی قانون فرمول یک کاملا ساده و واضح نوشته شده در زمان سیفتی کار یا هیچ ماشین لپ شده ای انلپ نمیشه با نظر ریس کنترل و یا کل لپی ها انلپ میشن ، مسابقه از ((((دور بعد)))) انلپ شدن (((اخرین ))) ماشین لپ شده ریستارت خواهد شد .
    بید قطار ماشین ها به ترتیب هر کس در رده خودش قرار بگیره تا ریس دوباره شروع بشه ، که در این صورت ریس به اتمام میرسید .

    در لحظه برخورد لطیفی ۹ ماشین لپ شده بودن که یکیش لطیفی بود .
    از ۸ تا ماشین ۴ تاشو مکس هم لپ کرده بود ساینز هم لپشون کرده بود و ۴ تاش بین مکس و لوییس بود . فقط ۴ تای بین مکس لوییس رو اجازه دادن از سیفتی رد بشن ‌و ریستارت کردن ، نکته ای که‌وجود داره اینه که یاید ماشین های لپی برن دور خودشون رو بزنن و به قطار ماشین ها برسن . ماشین های لپی جلوی ساینز هم موندن و ادامه دادن . اینجا کلا فقط میخواستن سریع مسابقه ریستارت بشه . و واسه هم هم واضحه که لاستیک هارد ۴۵ دور زده و سافت نو تکلیف چیه و مسابقه دادنس وجود نداشت و تقدیم قهرمانی بود نه چیز دیگه .

    اگه ردبول این بلا سرش اومده بود سریعا تهدید میکرد که از فرمول یک میرم و …
    و یا پرز خودشو میزد به در و دیوار که سیفتی کار مجدد بیاد

    در هر صورت الان ردبول یه قهرمانی تقدیمی از شخص مایکل مسی داره و بهش افتخار میکنه در ریسی که مکس اشتباهاتی هم داشت ولی لوییس کوچکترین اشتباهی نداشت و به حق باید قهرمان میشد .

    • Monster

      10

      4

      حسام جان حق رو به جا اوردی

    • NICO ROSBERG-06

      9

      2

      حسام جان سلام امیدوارم ببخشی منو.. راجع به سه خط اولی که گفتی درستش این بود
      بعد از خروج لویس توسط مکس به بیرون از ریسینگ لاین لویس با برگشت خارج از عرف به پیست 6 ثانیه برتری کسب کرد و در تصویر هم مشهود بود کاملا که بعد از تماسایی ک تیم ردبول با ماسی برقرار کردن به مرسدس اعلام شد و مرسدس از طریق بونینگتون به لویس اطلاع دادن که باید برتری زمانی که کسب کردی و برگردونی لویس و لویس پرسید ینی رده رو بدم و تیم بهش اعلام میکنه نه لویس رده رونیازی نیست فقط باید برتری زمانی رو برگردونی و لویس 4 تا پیچ بعد از اون اتفاقی ک بین خودش و مکس افتاد سرعتش و کم کرد تا مکس به فاصله 1ونیم ثانیه ایش رسید و بعد از اون بود که دوباره فاصله گرفت لویس.. اینا چیزایی بود که من از رادیوها متوجه شدم.بازم عذرخواهم اگر جایی رو از قلم انداختم.

      • h.e.s.a.m 4️⃣4️⃣

        2

        2

        nico rosberge
        دوست من ریس رو دوباره متوجه میشی که ۶ ثانیه برتری کسب نکرد و اصلا اونقدر فاصله نیافتاد ولی در حد خیلی کم برتری که بدست اورده بود رو ( دقیقش رو یادم نیست ولی قطعا ۶ ثانیه اختلافشون‌نشد ) طی همون دور سرعتشو کم کرد پس برتری طولانی مدتی نداشت .

        نکته دیگه ای که وجود داشت مایکل مسی با اجازه ندادن به انلپ شدن بقیه ماشین ها حتی به فراری هم ضرر زد ، ساینز که رده پشت مکس بود اگه ماشین لپی جلوش نبود حین درگیری مکس و لوییس شانس عبور از جفتشون رد داشت دقیقا مثل جریان اوکون در عربستان و اصلا چیزی بعیدی نبود ضمن اینکه هیچ کدوم مکس و لوییس به برد نیاز نداشتن و کافی بود جلوی همدیگه ریس رو تمام کنن .
        اشتباه مایکل مسی غیر از ردبول به همه تیم ها ضرر زد

  8. German man

    12

    4

    در کل امسال مایکل مسی پر اشتباه بود
    ایشالا سال بعد جبران کنه

  9. --AmirAli--

    13

    4

    از نقاط ضعف این فصل همین بود
    قوانین مشکل دار
    اگه قانون های سفت سخت تری راجب رقابت چرخ به چرخ بود، شاید از اولین برخورد مکس و لوییز خیلی چیز ها تغییر میکرد
    من زیاد طرفدار رانندگی چرخ به چرخ مکس نیستم، چون رقیب باید عقب بکشه یا اینکه برخورد صورت میگیره
    اگر قوانین سفت و سخت تری بود شاید شاهد اصلاح رفتار از جانب هر دو راننده به خصوص مکس بودیم

    • soroush_sh_11

      4

      4

      دقیقا این رقابت چرخ با چرخ مکس همیشه یا به قلدری ختم میشه یا دی ان اف

      • Mahdi.drs

        1

        0

        در مورد عرض و طول خودرو ها که اشاره کردید کاملا درسته ولی حرفم اون نیست …سنا دقیقا به حریفش وقتی لازم بود سبقت بگیره دوتا اپشن میداد .تصادف . عقب افتادن!!!
        و اینکار رو با همون ماشبن کم عرض میکرد

    • TeamLH44

      4

      4

      قوانین سال های قبل هم همین بودن و هر سال پیشرفت کرده … چه جوری از این قوانین استفاده میشه رو باید با تصحیح قانون و بند و تبصره جلو این موضوع رو گرفت تا استفاده های شخصی و سلیقه ای نشه! من هیچ فصلی اینقدر حاشیه دار و پر از تصمیمات عجیب و رادیوهای عجیب تیم ها با مسی و ….

    • Mahdi.drs

      0

      0

      تایید بشه لدفا ادمین گرامی

    • Mahdi.drs

      2

      1

      رانندگی چرخ به چرخ مکس مثله سنا هست … من نمیگم راننده هایی که توی یک پیست با سنا روندن میگن

      • Mahdi.drs

        3

        1

        سنا هم به حریفش به اپشن‌ میداد یا اجازه بده رد بشه وقتی ازش سریع تره یا تصادف کنن … مکس با همون منتالیتی میرونه که خودم نمی پسندم ولی برای سنا خوب جواب داد و رفت جز بهترین های تاریخ و شاید برای مکس هم جواب داد

      • soroush_sh_11

        0

        1

        میدونید که ماشین های سال ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر ماشین های ۱۹۸۸ هستش و چرخ به چرخ بودن عملا فقط توی مستقیمی ها میشه مسابقات موناکو ۱۹۸۸ ببنید متوجه میشید چقدر ماشین ها عریض شدن
        نمیشه اینجور نسل ها رو مقایسه کرد
        سنا کلارک فانجیو پراست لائودا شوماخر وتل همه اسطوره ن
        شما ببین وتل چقدر قشنگ سال ۲۰۱۸ هم توی اسپانیا هم بلژیک سبقت گرفت
        اسطوره این شکلیه
        من عاشق این ورزشم چون اوج نبوغ و هوش در عین بالاترین هیجان برنده ست
        نه قلدر ها
        همین وتل ۱۳۲ سبقت گرفت رفت روی سر راننده دیگه؟ کسی رو به بیرون پیست پرت کرد؟

        باز میگم وشتپن رو از این بع بعد غرورش شکست خواهد داد مثل جیمز هانت

  10. --AmirAli--

    10

    3

    نظرتون چیه به جای صحبت راجب فصلی که گذشت بیایم بحث های فنی رو راه بندازیم و از اساتیدی که در اینجا حضور دارن استفاده کنیم؟
    من که خودم کوهی از سوالم

    • Lewis44

      8

      4

      موافقم
      حداقل برای ما این فصل باید فراموش بشه 😂
      جدا از این که چه فصلیو مکس و لوییس ساختن
      و این که بی صبرانه منتظرم که از ماشین مرسدس رونمایی بشه رنگشم اگه همون نقره ای معروف باشه که چه بهتر

  11. Monster

    10

    4

    در کل بخوایم داوری رو نقد کنیم واقعا پر اشتباه بودن مسابقات و فیا قانون داره که داورها و مدیر مسابقات باید از این قانون تابعیت کنند و از بندهای اون استفاده کنند و ملاک قرار بدن حالا نتیجه هرچی میخواد باشه حالا این قوانین میتونه به ضرر یا سود هر تیمی میتونه باشه ولی عدالت اجرا نمیشه چون اون ها و فیا و فرمول یک میخوان با رقابت بیشتر هیجان و طرفدارها رو برای دنبال کردن به فرمول یک بیارن حالا با دست اوردن تو قوانین یا حتی عدم اجرا قوانین هست.
    فرمول وان بخاطر هزینه ها بالا بیشتر از اجرای قوانین به فکر کسب درامد و پول هست و عدالت رو تا جایی که به درامدش ضربه نزنه اجرا میکنن.

    حالا جناب دکتر می فرمایند که باید مسابقه بدیم پس چرا راننده خودشون توی مصاحبش گفت باید اندازه یه ماشین فضا بده بوتاس چون قانونه.
    حالا اگه فصل بعد که شاید ماشین ها رقابتی تر بشه اگه فراری با دو راننده جوان مثل شارل و کارلوس و مرسدس با راسل و همیلتون مطمنن دست نمیکشن توی رقابت های چرخ به چرخ حالا چون همیلتون مثل امسال نیست و سال اینده چیزی برای از دست دادن نداره و یک یا دوسال اینده بازنشیت میشه و میخواد رکورد مایکل رو بزنه و راسلی که میخواد به هموطن خودش کمک کنه حالا اینها یه طرف اگه الپین رقابتی شد مطمن باشید اکون تو هیچ رقابت چرخ به چرخی به مکس راه نمیده حتی تمامی مسابقات DNFبشه اینو تو ریس برزیل فک کنم ۲۰۱۹ بود حتی تو لپ شدن هم به مکس راه نمیداد.
    خلاصه کلام این بود که مکس برای دفاع از قهرمانی کار خیلی سخت رو پیش رو داره.

    • #1

      7

      10

      فقط به خاطر جمله آخرت بهت دیس میدم، مگس هنوز قهرمان نشده که بخواد از قهرمانیش دفاع کنه.

      • Mahdi.drs

        3

        1

        اگه قهرمانی مکس رو هنوز ندیدن برید پیش چشم پزشک عزیز دل برادر…. اسمش مکس هست نه مگس

    • mrz_ir

      6

      2

      😐 اوکون 2019 فرمول یک صندلی نداشت

      • mrz_ir

        5

        1

        اون عزیزی که دیسلایک دادی
        چیزی که نه نظر شخصی بود نه تحلیل بود نه چیز دیگه
        فقط دو تا فکت بود که یاداوری کردم بیا بگو مشکلت با من چیه ؟؟؟

      • Monster

        1

        0

        پس احتمالا ۲۰۱۸ بوده چون دقیق یادم نیست

      • mrz_ir

        1

        1

        اره 2018 بود همون دعوای مکس و اوکون معروف بعد مسابقه .
        اوکون از پیت میاد بیرون و پشت مکس در میاد و به عنوان یه ماشین لپی میاد خودشو انلپ کنه که با مکس درگیر میشه 😐 و تصادف میکنن و مکس برد رو از دست میده .
        از اون موقع رابطشون اصلا خوب نیست.(البته باید توجه داشت که مثل راسل راننده اکادمی مرسدس بوده)

  12. Hamid esm

    14

    7

    ب مدیر ردبول بگید همون استارت ک لوئیز با لاستیک مدیوم رانندتون ک سافت داشت و جلوتر بودا پودرش کرد مشخص شد کی قهرمانه😁😁

    • Ali🦁1

      8

      14

      Hamid esm
      حرف از استارت نزن که ما کلی مورد داریم که از استارت آتشی اسپرینت سیلورستون گرفته تا استارت مکزیک که با سبقت گرفتنش نشون داد لیاقت قهرمان شدن داره و فقط تماشاگر بودن راننده های مرسدس و خیلی استارتهای دیگه هست…. اینم بهتون بگم بعضی از دوستان همیلتون فن باور کنید شما بخواهید با هر نظری قهرمانی مکس تخریب و بی ارزش کنید ما چندین برابر حرف داریم راجب عملکرد امسال رانندتون و قهرمانی‌هاش پس لطفا باعث نشید طرفداران مکس چیزی بگن که طرفداران همیلتون ناراحت بشن چون الان درکشون می کنم چقد از اتفاق ابوظبی ضد خوردن و ناراحتن حق دارن، بهرحال ما طرفدارای مکس هم کم ضد ناحق نخوردیم تو طول فصل…

      ما فقط بی‌صبرانه منتظر پنجشنبه شب هستیم تا کاپ قهرمانی بدن به مکس و دیدن خواهد داشت برامون.

      • Hamid esm

        11

        7

        سبقت مگه بلده مکس!!! میره کنار بقیه راهو میبره بقیه را میندازه بیرون بگو از سر لوئیز یاد بگیره تو دور آخر قهرمانی هم هلش نداد گذاشت رد بشه بعدم قهر نکرد بره پیش باباش تا آخر مراسم موند و تبریک گفت اگه مکس بود قول میدم اصلا رو سکو نمیومد هنوز سایز قهرمانی نیست رفتارش ایشالا پنج سال دیگه راننده پخته ای میشه

    • Mahdi.drs

      4

      0

      متاسفانه امار میگه قهرمان مکسه و در رکورد ها به نامش ثبت شده … نیازی نیس بره استارت راننده های تیم دیگه رو نگاه کنه

  13. مهدی

    20

    1

    تو مسابقه جده وقتی سیفتی کار اومد همیلتون پیت انجام داد ولی وستپن انجام نداد و در نهایت رد فلگ دادن و بنفع ردبول شد. تو دبی سیفتی کار اومد وستپن پیت انجام داد مرسدس انجام نداد باز به نفع ردبول شد. در دو تا مسابقه هم سیفتی کار وقتی اومد که همیلتون اول بود. این ماجرای تبدیل سیفتی کار به رد فلگ چیزی شده که کلا می تونه نتیجه هر مسابقه ای رو تغییر بده و تصمیمش هم فقط دست یک نفر هستش جالبتر که اگه تصمیمی هم بگیره حتی استیواردها هم نمیتونند بگن چرا این تصمیم رو گرفتی . به اقتضای شرایط می تونه دلیل بیاره مثلا باریر های کنار پیست هنوز آماده نبودن یا یه آشغال افتاده بود کف سالن و از این جور چیزها . بنظرم سیفتی کار رو باید حذف کنن. یا ویرجوال بدن که فاصله ها حفظ بشه یا رد فلگ بدن که همه بتونن استفاده کنن. بعدش هم باید یه قانونی باشه که اگه ویرجوال دادن تیمها بتونن بپرسن که آیا رد فلگ داده خواهد شد یا نه که بتونن تصمیم گیری کنن .

    • Lewis44

      16

      4

      تنها سوالی که دارم اینه چرا تو جده بنر ها آسیب دیدن ردفلگ میاد ولی تو دبی حتی اجازه ندادن مواد اتش نشانی از روی پیست تمیز شه ریسو شروع کردن
      جوابشم اینه اگه ردفلگ میومد اولا مکس دوباره تو استارت محو میشد و دیگه به لوییس نمی‌رسید

  14. م.یوسفوند

    7

    20

    تمام لذت و جذابیت قهرمانی مکس به عقیده شخصی خودم قهرمانی مکس با یه خودروی کندتر بود،خودرویی که در چهار مسابقه انتهایی فصل اصلا در حد واندازه های ابرخودروی لویس نتونست ظاهر بشه،اما ممارست و سرسختی و رانندگی باورنکردنی مکس امیدهاش رو تا دور آخر این فصل زنده نگه داشت تا،صرفا با یه خودروی کندتر اما با لاستیک های خیلی تازه تر و سریعتر لحظات آخر جام قهرمانی رو از دست های لویس پس بگیره و به عنوان پادشاه جدید و برحق فرمول یک تاج گذاری کنه، فصل۲۰۲۱ به یادماندنی ترین فصل خواهد بود

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      12

      3

      م.یوسفوند باید کل فصل رو ببینی نه ۴ مسابقه آخر رو.
      توی تعیین خط ابوظبی ردبول روی سافت عالی کار کرد و ورشتپن زمانی نزدیک زمان که خلاء پشت ماشین هم تیمیش رو داشت ثبت کرد.
      توی روز مسابقه هم ورشتپن باید میتونست لیدری رو بگیره.و همه مون میدونیم که ماشین مرسدس و همینطور ویلیامز توی هوای کثیف چقدر زمان از دست میدن.در نتیجه عملکرد ضعیف تر ورشتپن نسبت به لوئیس بود توی روز مسابقه.حتی همون جایی جلوی لوئیس رو تو پیچ گرفت هم به پیچ نرسید و قصدش جلوگیری از لوئیس بود.مشابه کاری که تو مونزا کرد و لوئیس با لاستیک سفت تر از همه بهتر استارت زد و بازم لوئیس رو پرت کرد بیرون.
      حتی با اومدن سیفتی کار هم حق لوئیس بود که ریس رو ببره.حتی به مانور ورشتپن هم پرچم سفید و مشکی ندادن در حالی که توی برزیل دادن شاید لوئیس میتونست تو مستقیمی بعدی ورشتپن رو رد کنه
      لطفا دیگه حرف از ماشین برتر نزنین.

    • Hossein 123

      7

      4

      فصل بالای ۲۰ مسابقه هست…

      اوایل فصل جاهایی مثل باکو، موناکو، اتریش ضربدر ۲، فرانسه و… ردبول با پیست ها سازگارتر بود، اواخر فصل بخاطر وجود مونزا و سوچی و…البته استراتژی فضایی مرسدس واسه تعویض موتور های پیاپی و مود های بالا لوییس بهتر بود ماشینش… هر چند تو کوالی حتی جایی مثل عربستان یا ابوظبی مکس دست بالارو داشت! در کل فصل ۶۰-۴۰ بنظرم مال ردبول بود… اگه سازندگان هم باختند سر عملکرد نچندان خوب پرز (با دلیلش که سازگاری سخت با ماشین های ردبول هست با هر چیزی کار ندارم) بود…

    • Ali Hosseini

      2

      2

      تا قبل مسابقه 21م حرفات شاید درست باشه ولی مسابقه ابوظبی سوای بحث های فیا و سیفتی کار، فقط یک معجزه و شانس مکس رو قهرمان کرد.
      مسیر مکس طی 21 مسابقه با شایستگی بود ولی قهرمانی توی مسابقه اخر فقط با شانس محقق شد. که البته شانس هم بخشی از این ورزش هست. یه روز به نفع یه روز به ضرر.

  15. --AmirAli--

    15

    5

    چرا ترمزگیری انقدر مهم است؟
    وقتی به یک پیچ میرسیم اولین کاری که انجام میدهیم ترمز کردن است. اگر ترمزگیری به خوبی انجام نشود و سرعت به فشار مناسب کاهش پیدا نکند مممکن است ایپکس را از دست بدهیم یا لاین مناسبی انتخاب نکنیم و در نتیجه تایم از دست دهیم

    ترمز ها چگونه کار میکند؟
    مشابه خودروهای جاده ای، ترمزهای خودروهای فرمول یک روی هر چهار چرخ کار می کنند. بنابراین سیستم دقیقا چگونه کار می کند؟
    هنگامی که راننده روی پدال ترمز پا می گذارد، دو سیلندر اصلی ترمز – یکی برای چرخ های جلو و دیگری برای عقب – فشرده می شود که باعث ایجاد فشار مایع میشود
    در جلو، سیستم نسبتا ساده تر است. فشار مایع مستقیماً به کالیبرهای ترمز جلو منتقل می شود. در داخل هر کالیبر، شش پیستون لنت ها را به دیسک می چسبانند – و این اصطکاک است که سرعت ماشین را کاهش می دهد. در عقب، همه چیز بسیار پیچیده تر است
    در عقب، سرعت چرخ ها به سه روش قابل کاهش است: اصطکاک ناشی از ترمز یا همان کالیبر، مقاومت موتور در حال چرخش یا به اصطلاح “ترمز موتوری” که با معکوس همراه است- و در نهایت، ترمز الکتریکی که در نتیجه برداشت انرژی توسط موتور الکتریکی هیبریدی یا همان mgu-k است که از مهم ترین بخش های سیستم ترمز عقب است
    اگرچه راننده می تواند هر یک از این مود ها را به طور مستقل روی فرمان خود تنظیم کند، زمانی که پدال ترمز را فشار می دهد، میتواند تنظیم کند هر یک به چه اندازه شتاب منفی به او بدهد یا برای او چقدر انرژی زخیره کند. این سه ترمز هماهنگ با هم کار میکنند
    کم یا زیاد کردن قدرت ترمز الکتریکی یا داکت ها در جلو و عقب میتواند بالانس ترمز را از جلو به عقب یه بلعکس عوض شود و راننده ها و تیم ها از این قابلیت برای حفظ تعادل ماشین ها در پیچ های مختلف استفاده میکنند(برای مثال در سیلورستون که مقاله آن در سایت هست)

    وقتی راننده پدال را فشار میدهد فشار مایع ایجاد شده توسط سنسور مخصوص شناسایی شده و به ای سی یو ماشین فرستاده میشود و در آنجا با توجه به قدرت سیگنال یا همان شدت فشار، بااستفاده از سه یونیت درعقب مقدار ترمز الکتریکی مورد نیاز تنظیم میشود که این مقدار استفاد از یونیت های مختلف قابل تنظیم است، یکی از فاکتور های اصلی شناب ماشین همین تنظیم استفاد از یونیت ها و تنظیم بالانس ترمز است
    در واقه این سنسور میزان ترمز الکتریکی و هیدرولیکی را به میزان دلخواه تغییر میدهد که به آن brake by wire گفته میشود
    یعنی سنسوری که اشاره شد میزان فشار هیلرولیکی در کالیبر را تنظیم میکند
    بر خلاف ماشین های شهری، فار هیدرولیک ترمز بدون هیچ اسست و کمکی باید توسط راننده ایجاد شودف=. به همین دلیل راننده ها تمرینات زیادی را علاوه بر تمرینروی بالاتنه، روی پایین تنه خود انجام میدهند
    البته نیروی جی ناشی از ترمز گیری که به راحتی 3-4 برابر خودرو های شهری است به راننده در ترمزگیری های شدید کمک میکند
    از دلایل استفاده از سیستم BBW این است که بالانس و پایداری خوبی به ترمز ها میدهد و رفتار آنها با انتخاب یک ستاب مناسب راحت تر قابل پیشبینی است. همچنین حساسیت پدال به فشار های کم و تماس های کوچک بالاتر رفته و در نهایت باعث آن حس درست راننده از ترمز میشود

    دوستان این یه خلاصه ای از یه مقاله بوده و قسمتی از مقدمه ترمز های پیچیده این هیولاهای آهنی هست
    خودم ترجمشو انجام دادم جالب بود گفتم بفرستم در کنار همدیگه بهش فکر کنیم
    از دوستان با تجربه و با مطالعه بیشتر خواهش میکنم توضیحات تکمیلی متن ناقص منو بگن 🙂
    راجب دما و خنک ننوشتم گفتم طولانی نشه

    • mrz_ir

      5

      3

      امیر علی جان عالی بود و لذت بردیم .
      واقعا زحمت کشیدی و خوب ترجمه کردی .
      در مورد ترمز ها اخیرا چیزی نخوندم اما یچیزی از قبل توی ذهنم بود که ترمز ماشین های فرمول یک سیمیه چون ترمز روغنی به خاطر شلنگ ها هم انرژی تلف میشه و همچنین از حالت خطی خارج میشه

      و اینکه تا اونجایی که تونستن از فیبر کربن استفاده کردن و آهن نیست 😉

      • --AmirAli--

        5

        1

        این گوشه ای از سیستم ترمز بوده
        نوع آلیاژ به کار رفته در دیسک و خنک کاری و حتی جای قرار گرفتن لنت ها و جنس اونا همگی جای بحث داره
        واقعا میشه قدرت مهندسی رو تو این ماشین ها حس کرد
        لذت بخشه واقعا، خوشحالم که شما هم لذت بردید

      • mrz_ir

        2

        0

        تک تک سیستم های این ماشین ها رو که بررسی میکنی از مهندسی هوشمندانه لذت میبری

        خط اخرمو هم به خاطر “غول اهنی” گفتم ، اینا غول کربنی هستن!

    • شاهین

      3

      0

      بسیار عالی
      سپاس از زحمتت

    • Ghader,khan

      1

      0

      عالی بود ممنون استفاده کردم

  16. Reza york

    7

    1

    رفقا من علاقه ای به اینجور توهمات و اینکه همه چیز نتیجه زد و بند هستش ندارم.من هم میدونم تمام تیمها در هر رقابت ورزشی تلاششون رو میکنن تا یه فشارهایی رو از بیرون وارد کنند که در نتیجه مسابقه یه تاثیری داشته باشه ولی اینجور زیر میز زدن از طرف طرفداران به نظرم غیر اینکه ارزش چیزی رو که میشه ازش لذت برد پایین بیاره نفعی نداره.ذهن مریض هر نوع سناریویی میتونه بتراشه،مثلا در مورد همین تصادف لطیفی،بیاید فرض کنیم مسابقه پشت سیفتی کار تموم میشد،اون موقع طرفدارای رد بول نمیتونستن بگن چون تایرای همیلتون دیگه توان رقابت نداشتن و هر لحظه احتمال پنچری میرفت یکی از ماشینای ویلیامز یه تصادف الکی داشت تا پشت سیفتی کار تایرای همیلتون بدون فشار مسابقه رو تموم کنه؟
    اگر ما دنبال این مسائل باشیم به هر کس و هر چیز یه برچسب میتونیم بزنیم.هفت دوره مختلف مهارت لوییس و مجموعه اتفاقات و تصمیات و تصادفات قهرمانی رو به لوییس رسوند امسال هم برآیند همین چیزا قهرمانی رو به مکس.
    من مطمئنم خود لوییس هم اونقدری که ازین سال و رقابت لذت برده از هفت سال قهرمانیش نبرده اونوقت نمیدونم ما نمیتونیم بدون غر غر زدن و سر این و اون خالی کردن حال کنیم از این چیزایی که خیلی کم اتفاق میفتن تو زندگیمون.
    یه صحبتی هم با مخالفین لوییس که میگن همیلتون به خاطر ماشینش این هفتا قهرمانی رو داره،خب چرا مرسدس لوییس رو پشت این ماشین نشوند؟ نمیشد کس دیگه رو بشونونن؟ چون اینجور که میگید مترسکم بذاری پشت ماشین مرسدس قهرمان میشه.
    یه چیزم به مخالفین مکس بگم که از سبک رانندگیش ایراد میگیرن.با خودتون خلوت کنید ببینید چی باعث شد این فصل اینقد بهتون بچسبه ودلتون نخواد تموم بشه و ته هر گرند پری هر کی میبرد یا میباخت دو برابر شاد و ناراحت میشدیم.خب مکس اون رخوت که به جون مسابقات افتاده بود رو شکوند یه جوری دوستان از امنیت تو فرمول 1 صحبت میکنن که انگار خودشون یه چراغ قرمز هم تو زندگی رد نکردن.

  17. Reza york

    4

    2

    شمام که تا یه کامنت بخواید بچاپید انقدر لفتش میدید مطلب ادم بیات میشه.خوبه سایت f1 هستش،اگه لاکپشت رانی بود که با سال نوری باید محاسبه میکردیم زمان تایید رو

  18. saeedpalizban

    11

    3

    اخه چرا هیچ کس نمیگه اون 11 ثانیه پس چی شد به همین راحتی تا دیدی عقب افتادی و اوضاع خرابه یکی بره تو دیوار سیفتی کار بیاد ماشینها بچسبن به هم و استراتژی و مهارت و ….همش رو هوا به این میگن خلا قانونی

    • شاهین

      6

      1

      حداقل اگه VSC یا پرچم قرمز میدادن بهتر بود (عادلانه تر)
      چند دور مسابقه میدادن یا استارت مجدد
      اگر بعد از VSC بود بلافاصله DRS داشت و همیلتون حتما میتونست ضعف لاستیکشو جبران کنه
      ولی بعد از ماشین ایمنی دو دور لازم بود تا DRS فعال شه
      رقابت ناعادلانه ای بود دور آخر

      • Mahdi.drs

        2

        1

        عزیز دل وقتی یه ماشین ترکیده وسط ریسینگ لاین یک پیچ تنگ پارک شده باشه ویرچوال سیفتی کار نمیتونن بدن چون خودشون زیر سوال میرن … اون vscبرای وقتی هست پیست مقداری فیبر کربن روی اسفالت باشه یا یک ماشین در نزدیکی مسیر آسفالت یا خارج اون و بیرون ریسنگ لاین بترکه

        تصادف لطیفی فقط و فقط باید سیفتی کار میدادن😑

      • mrz_ir

        0

        1

        مهدی
        در مورد ویژول سیفتی که درسته ، اما فقط و فقط سیفتی نبود .
        ریس دایرکتور دو گزینه داشت ، سیفتی کار و رد فلگ.
        همیشه وقتی تعداد دور باقی مونده کمه هیچ چیزی مثل رد فلگ و استند استارت نمیشه ، هم جذابیتش کافیه و هم منصفانست.
        بار اولی هم نبوده که چند دور اخر تصادف شده ،انواع تصمیمات مختلف رو هم دیدیم .

  19. armin

    9

    2

    داستان يك فصل جذاب با رقابت دو راننده طراز اول تمام شد و مثل هميشه بحث ها ادامه داره.من قبلا گفته بودم هركس از بينه اين دو قهرمان بشه ،حقشه و با لياقت شده.درسته در مسابقه اخر مكس شانس اورد ولي در مجارستان ،باكو هم كه حداقل ٢٥ امتياز باكو حتمي بود (لوييس هم ١٥امتياز ميگرفت) بد شانسي اورد.مناقشات بينه دو راننده هم همينطوره ،سيلورستون و مونزا دونقطه مقابل هم هستن.بهر حال من برام فرق نميكرد كي قهرمان بشه ،اما معتقدم مكس لياقتشو داشت و لوييس هم نشون داد چه راننده طراز يكيه و احترام بيشتر منو داره.
    اميدوارم فصل بعد هم با اضافه شدن شانس هايه قهرماني رقابتهاي مثل امثالو بيشتر ببينيم و ديگه از مسابقات ملال اور سال ٢٠٢٠ خبري نباشه.شخصا به فراري و مك لارن خيلي اميدوارم و فك ميكنم استون هم به رقابت ميانه حدول برميگرده.

  20. Mohsen.A

    6

    1

    وقتی قوانین حاکم محکم و غیرقابل تفسیر به رای باشن
    همگان به اون احترام میذارن و دیگه جایی واسه اعتراض نمیمونه.چون تمامی لحظات و دیتاها طبق قانون تفسیر میشه.

  21. Mojtabakurd4493

    12

    5

    درسته که مکس هم‌عالی بوده و لوئیس هم بهتر نبوده باشع کمتر نبوده ولی مکس فن ها باید قبول کنن فیا هم کم پشتشونو نگرفته

  22. JJ_Formula1

    2

    3

    یه موضوع در مورد استراتژی مرسدس
    مرسدس اومده با حداقل برخورد، سبقت و ریسک مسابقه رو ببره.
    1- پیت استاپ اول مکس: در حالی که ردبول با لاستیک سافت شروع کرد و مرسدس با لاستیک مدیوم ولی خیلی زود به پیت استاپ مکس پاسخ دادن. واقعا چرا؟ چند دلیل میشه براش متصور بود ، دیتاها نشون میداد که ممکنه مکس هم با استراتژی یک پیت استاپ بتونه مسابقه رو تموم کنه! اگه با تاخیر لوییز رو می آوردن پیت ممکن بود نیاز به سبقت از مکس و برخورد احتمالی وجود داشته باشه! پس با استراتژی “حداقل ریسک” به پیت استاپ مکس پاسخ دادن!
    2- سیفتی کار مجازی: وقتی سیفتی کار مجازی اومد هنوز لاستیک ها مکس و لوییز شرایط قابل قبولی داشتن! اگه لوییز رو می آوردن پیت ممکن بود مکس نیاد و رده رو از دست بده و مجبور به سبقت و برخورد احتمالی بشه! پس بازم با سناریو حداقل ریسک بهتر دیدن لوییز رو بیرون نگه دارنو مکس اومد پیت و بعد از تعویض لاستیک فقط چند دور تونست لپ تایم های بهتری نسبت به لوییز بزنه! و بعد از چند دور فاصله حدود 12 ثانیه ثابت موند. این مسئله درستی تصمیم مرسدس رو نشون داد!
    3 – برخورد لطیفی و سیفتی کار: بعد از برخورد و اومدن سیفتی کار زمان مورد نیاز برای تعویض لاستیک 14 ثانیه تخمین زده شد! بیایید حالات مختلف رو بررسی کنیم. ساده ترین تصمیم این بود که بازم ریسک نکنیم و نیاییم پیت و رده رو از دست ندیم! شاید این تصمیم یک خودکشی خودخواسته بود. اینطوری فقط در یک صورت امکان قهرمانی وجود داشت اونم در صورتی که مسابقه پشت سیفتی کار تموم بشه! الیته باتوجه به معماری پیست امارات حداکثر خارج کردن ماشین بعید بود بیش از 2-3 دور طول بکشه! واقعا ریسک بزرگی بود. چون در این شرایط مکس قطعا به پیت میومد و اگه مسابقه ادامه پیدا میکرد با لاستیک سافت نو آماده سبقت و حتی برخورد با لوییز بود! و لوییز هم هیچ سپر دفاعی در برابر مکس نداشت! حال اگه لوییز رو می آوردن به پیت به احتمال زیاد مکس به پیت نمی اومد و رده اول رو می گرفت یه سناریو ساده مثل دفعه قبل این بود که ماشین پشت سیفتی کار تموم بشه و مرسدس خیلی راحت پیروزی رو تقدیم ردبول کرده! اما سناریو واقع بینانه این بود که مسابقه حداقل برای 1 دور ادامه داشته باشه و اینجا بازم پای سبقت وسط می اومد و لوییز باید با لاستیک سافت نو تمام تلاشش رو برای عبور از مکس انجام بده! اینجوری شاید مکس تمان تلاشش رو برای دفاع انجام میداد و حتی به قیمت برخورد از سبقت لوییز جلوگیری میکرد! ولی حداقل لوییز به این شکل شکست نمی خورد و شاید استواردها تعیین کننده قهرمان نهایی فصل بودن!

    • Mohsen.A

      1

      1

      Jj
      نمیدونم چرا دیس گرفتی ؟
      واقعا خوب و منطقی بود تفسیرت.اگر کسی نظر مخالف داره لطفا بنویسه دلیلشو

      • JJ_Formula1

        0

        0

        ممنون !
        اینجا سطح بحث ها بسیار پایین اومده و بعضا همراه با توهین شده!
        متاسفانه دوستانی که گذشته در بحث ها شرکت میکردن کمتر حضور دارن و دوستان جدیدتر هم کمتر تلاش می کنند یاد بگیرن!

  23. Nima Adib

    6

    3

    اول از همه یه تبریک به طرفداران عزیز مکس بابت قهرمانی،
    زیر پست مسابقه نگفتم چون اینقدر بحث بود که محو میشد.

    امسال سال عجیبی بود و پر از اتفاقات خوب و بد، هر چی که بود گذشت و این فرمول یکه که ادامه داره.
    اگر حافظه ام یاری کنه لوئیس سال 2008 هم با اختلاف 1 امتیاز قهرمان شد،
    به اینا نمیگن شانس، شانس یکی دوبار اتفاق میوفته همیشگی نیست، اینا جزو ذات فرمول یکه، یه روز به نفعت پیش میره و یک روز به ضررت.

    چیزی که امسال مشخص بود این بود که مکس و لوئیس یک سر و گردن بالاتره از بقیه بودن.

    فصل نزدیکی بود، ماشین ها خیلی بهم نزدیک بودن، بعضی جاها مرسدس سریعتر بود و بعضی جاها ردبول
    در کل من اگر بخوام ماشین رویایی این فصل رو انتخاب کنم، پاور یونیت مرسدس و آیرودینامیک و شاسی ردبول رو انتخاب میکنم.

    بحث رو تموم کنید دوستان چون دیگه چیزی تغییر نمیکنه،
    برای فصل بعد يکمی دانش تون رو از فرمول یک بالاتر ببرید و اینقدر سطحی به مسائل نگاه نکنید.

    یادتون نره که موفق یک راننده 80 تا 90 درصد مدیون ماشینه و نه استعداد،
    لوئیس و مکس اگه پشت هاس امسال میروندن، حتی یک مسابقه رو هم جزو 10 تای برتر تموم نمیکردن،

    یادتون نره رقابت اصلی در فرمول یک امروزی رقابت تیم ها برای ساخت ماشین برتره و نه استعداد راننده،
    قوانین سال بعد هم بهانه ست چون سطح رقابت راننده ها هیچ وقت به دهه های 50-90 برنمیگرده و همیشه یه گپی باقی میمونه مگر اینکه برگردن دوباره از همون ماشین ها استفاده کنن.
    پس با این شرایط ماشین برتر داشتن یک تیم عیب که نیست خیلی هم خوبه چون رقابت واقعی سر اونه.

    اینارو گفتم که دیگه هیچ وقت بحث اینکه فلان راننده به خاطر ماشینش قهرمان شده رو پیش نکشید، بله 90 درصدش به خاطر ماشین بوده ولی همون 10 درصده که نتیجه رو مشخص میکنه.

    امسال اگر راننده ای بهتر از لوئیس و مکس بود، یا مرسدس و ردبول استخدامش کرده بودن یا قهرمان شده بود،
    بوتاس مزخرف و پرز افتضاح، سباستین با اخلاق، ماتادور دوست داشتنی، چارلز با استعداد، لندو سریع، جورج جوان، گسلی تیزرو و ساینز شکارچی و…
    هر کسی بود نمیتونست امسال قهرمان شه بجز مکس و لوئیس

    مکس کاملا لیاقت قهرمانی رو داشت ولی بخاطر شرایط قهرمان شد وگرنه توی پیست ابوظبی این لوئیس بود که قهرمان بود

    یادتون نره که فرمول یک مهمتر و بزرگتر از هر تیم و راننده ایه
    همه یه روزی میرن ولی این فرمول یکه که ادامه داره

    امیدوارم سرتون رو درد نياورده باشم روبه جلو باشید.

  24. Ali Hosseini

    14

    3

    به نظرم مرسدس باید محکم اعتراضشو ادامه بده نه به این نیت که در انتها فیا نظرش عوض کنه و قهرمانی از مکس بگیره و بده به لوئیس. چون تموم شد رفت.
    بلکه به این نیت که پیگیری کنه تا این باگ ها عجیب توی قوانین اصلاح بشه و دوباره شاهد این اتفاقات نباشیم وگرنه چیزی که امروز سر لوئیس اومد فردا ممکنه سر مکس یا سب یا هر راننده دیگه ای بیاد. کما اینکه به این تصمیم بعضی از راننده ها هم اعتراض داشتن و براشون عجیب بوده.
    نمیدونم کسی جواب استواردها به اعتراض سیفتی کار مرسدس خونده یا نه.
    مرسدس به بند 48.12 قوانین فیا استناد کرده که ظاهرا هم درست می گه.
    مایکل مسی و ردبول هم علاوه بر بحث روی کلمه any و all ، به یه بند دیگه استناد کردن که overwrite همون موضوعات بند 48.12 مورد بحث مرسدس هست و جور دیگه نوشته شده و اختیاراتی به ریس کنترل داده.
    هر دو طرف هم دارن طبق قوانین هم درست اعتراض و هم درست دفاع می کنن.
    کل حرفم اینه الان که اتفاق مهم پیش اومده و این باگ توی قوانین پیدا شده باید پیگیری کنن تا اصلاح بشه تا دوباره تکرار نشه!
    الان طرفدارهای ردبول خوشحالن چون مایک مسی در شرایط 50-50 قوانین گزینه ای انتخاب کرده که به نفع اونا شده، اگر گزینه مقابل انتخاب می کرد دقیقا جایگاه ها برعکس می شد هم بازم اعتراض به فیا و قوانین بی مورد می دونستن یا نه

  25. momo61

    5

    2

    درود دوستان عزیز
    فصل باشکوهی را پس از سالها در فرمول یک شاهد بودیم
    چه به لحاظ تیمی که تا ریس اخر هنوز تکلیف قهرمان سازنده ها مشخص نبود و چه به لحاظ رانندگان

    تبریک میگم به خودمون که عاشق این ورزش هستیم و امسال ادرنالینمون بالا زد، در واقع پس از دو سه فصل رقابت رزبرگ همیلتون دیگه فرمول یک تکرار مکررات شده بود ، مرسدس با یک عملکرد بی نقص و سر لوئیس با کمترین اشتباهات یک سر و گردن بالاتر از همه بودند و‌حتی رقابت بین رانندگان هم از بین رفته بود که در واقع باعث یک دو قطبی طرفداران همیلتون و باقی تیمها شده بود

    بهرحال درتاریخ ثبت خواهد شد که دوران هیبرید حدود یک‌ دهه با برتری مطلق مرسدس همراه بود و در اخر نه خودرویی که از مارانلو‌ (تیم مورد علاقه من) بلکه از اتریش توانست اونها رو به چالش بکشه و در بخش تیمی پای به پا رقابت رو واگذار کرد و در فردی هم‌ به دراماتیک ترین شکلی که تا بحال بیاد دارم قهرمان شد
    دوستان خواستم خدمتتون عارض بشم که انقدر با نیش و کنایه به هم صحبت نکنید و‌‌ روی راننده یا تیم خاصی تعصب بیش از حد که باعث‌ ناراحتی خودتون و رنجش دیگران بشه نشید ، بهرحال اینجا تعداد قلیلی هستیم که داریم کنار هم‌ در کامیونیتی ایرانی با هم‌ تبادل نظر میکنیم و سعی کنیم در نهایت احترام‌و بی غرض ورزی حرف همو گوش کنیم با احترام متقابل

    در مورد این‌فصل اگر بنده رو مورد لطف خودتون قرار ندید باید عرض کنم که در طول فصل و‌process کلی قهرمانی مکس در عین شایستگی بدست امد هرچند که اگر هم لوئیس قهرمان میشد نمیتونستیم زیر سوال ببریمش ولی درکل این فصل بدشانسیهای ریس بیشتر گریبان مکس رو گرفت اما در پایان قهرمان شد ، مرسدس هم در ریس اخر لوئیس رو قربانی راحت طلبی و عدم وجود ریسک پذیری در تیمش کرد که بنظرم یه دلیلش به برتری مطلقش در سالهای اهیر باز میگشت که این خاصیت در تیمشون کمرنگ شده و دوبار فرصت تعویض لاستیک رو در ریس اخر براحتی از دست دادن چون فکر میکردند ریس تمام شدست
    همچنین دو‌نکته مهم رو این ریس داشت تا برای فصل بعد تیمها بتونن درس بگیرند ازش
    یک : دفاع فوق العاده زیبای چکو برای همتیمیش که بنظرم‌اگر پشت اون اتفاقات دورهای اخر کمرنگ نمیشد الان به عنوان جذابترین صحنه فصل ازش یاد میشد
    دو: اشتباه بزرگ مرسدس در چند سال اخیر با رسمی اعلام کردن بوتاس به عنوان نفر دوم و همچنین در وسط فصل خداحافظی با اون که عملا دیدیم بوتاسی که حداقل در فصلهای قبل عملکردش در پیستها همواره بین سه نفر اول بود با افت محسوسی مواجه شد، فکر کنید در همین گرندپری اخر بوتاس در خط سوم بود و باید بجای دفاع چکو جلوی همیلتون، دفاع بوتاس جلوی مکس رو میدیم که با توجه به اختلاف بالای ده ثانیه لوییس اگر بوتاس یک‌ دفاع جانانه جلوی مکس میکرد قطعا میشد لوییس یک‌ سیف تایم برای پیت استاپ بیشتر هم جلو‌ بیوفته

    در پایان این فصل ردبول و‌مکس مزد جسارت و ممارست خودشونو گرفتن و لوییس چوب اشتباهات و‌ عذر میخوام کلمه ای بهتر پیدا نمیکنم (بزدلی) مرسدس رو‌خورد

    در مورد قضایای فیا و داوران هم بنظرم سختش نکنید چون همین الان هم روح فرمول یک رو‌ گرفته با دادن پنالتی های زیاد و‌ جلوگیری از چرخ به چرخ شدن و رقابت تا سر جنون بین رانندگان

    اگر عمری باقی بود در مورد باقی تیمها بخصوص فراری هم پستی میذارم ، البته اگر مورد لطف شما واقع نشم :دی

  26. Saeid 196

    8

    4

    دوستان مرسدس فن عزیز
    اگه فقط این ریس ملاک باشه، کاملا حق لوئیس بود برنده بشه.

    ولی یادتون باشه در کل فصل کفه ترازو کمی به طرف مکس سنگینی می کرد.

    کسی منکر توانایی های بالی لوییس نیست. به
    حق که عالی بود، مخصوصا نیم فصل دوم.
    اما در نظر داشته باشید که ماشین مرسدس در
    چند مسابقه آخر سریعتر بود.
    مکس در استارت اشتباه داشت قبول،ولی پیس
    ماشین ردبول در حد مرسدس نبود.

    واینکه این دلیل نمیشه که چون لوییس استارت
    بهتری داشته، در صورت رد فلگ بازم بتونه در
    استارت مجدد حتما از مکس عبور کنه.

    در چند مسابقه اخیر لوییس استارت های بهتری
    زده بود، ولی در کل فصل اگه مکس بهتر نبوده
    باشه، بدتر هم نبوده

    این نظر شخصیه، هرکسی هم می تونه مخالفت
    کنه.
    به هم بی احترامی نکنیم، از بحث و کامنت و…
    باهم لذت ببریم.

  27. mohsen driver

    8

    1

    فقط اون مارشاله که وقتی لطیفی رفت تو گارد پرچم سبز رو تندتر از حدتصور تکون میداد🤣

  28. Arvin.Hamilton 44

    15

    5

    آلونسو و مارتین براندل گفتن که قهرمانی باید مشترک باشه بین مکس و لوییس چون اینجوری هم عادلانه تره و هم هردوی آنها لایق این قهرمانی هستن
    به نظر شما این اتفاق ممکنه بیفته؟ به نظر من که خیلی جالب میشه اگه همچین اتفاقی بیفته چون جدا هر دوتاشون لیاقت این قهرمانی رو دارن

    • TeamLH44

      12

      1

      ظاهرا که مرسدس شکایت رو به دادگاه پاریس برده …

    • Max33vr46

      2

      0

      خب حالا که قهرمانی رو دارن تقسیم میکنن به لطیفی رو هم در این قهرمانی شریک کنن و به سه تاشون جایزه بدن

  29. Saeid 196

    6

    4

    احتمالا نتیجه تغییر نکنه. فیا زیر سوال میره.
    مایکل مسی اختیار عمل داشت. ب سلیقه خودش مسابقه رو ادامه داد،
    مکس هم نهایت استفاده رو کرد، قهرمان شد.

  30. Saeid 196

    5

    8

    مسابقه 100درصد حق لوئیس بود. عالی بود.
    ولی درکل فصل مکس یه کم بیشتر لایق بود،
    به نظرم.

  31. More

    7

    9

    فقط صحبت همیلتون که به دفاع پرز تو رادیو گفت پرز داره خطرناک رانندگی می کنه، ولی از نظر تماشاگران اون یه دفاع جانانه بود، همیلتون دوست داره قهرمانی اینجور باشه : مثل هلو راحت برو تو گلو.

    • soroush_sh_11

      0

      0

      نمیدونم چجور دفاعی میتونه توی یه سکتور ۹ ثانیه حریف کند کنه! حتی رومن گروژان هم که متخصص دفاع کردن بود نهایت دو الی سه ثانیه کند میکرد

      • Mohsen.A

        1

        0

        سروش جان
        علتش فقط کانزرواتیو بودن لوییس هست.تااونجا که من دیدم از برخوردها اجتناب کرده .دلیلی نداشت که با چکو برخورد کنه .شاید اگر اگرسیوتر برخورد میکرد کمتر زمان میداد ولی احتمال برخورد را کمتر کرد .

  32. Amir-80

    8

    1

    نه همیلتون نه هیچ راننده ای دوست نداره بغل ماشین های انتحاری ردبول باشه .

  33. Amir-80

    3

    3

    امسال بوتاس همراهی نکرد . فصل بعد با راسل اوضاع دستتون میاد .

    • Mahdi.drs

      4

      2

      راسل یه جوان هست و اومده خودشو ثابت بکنه و اگه میخاد‌ یه کریر طولانی توی اف وان داشته باشه خودش میدونه اینکه پا به پا لوییس باهاش مسابقه بده و یه جاهایی ازش سریع تر باشه یه مهر تایید بزرگ براش هست پس هیچ وقت نقش وینگ رو در سال اولش بازی نخواهد کرد همون طوری که وقتی لوییس ۲۰۰۷ رفت مکلارن میخاست ثابت کنه از قهرمان دو سال متوالی قبل راننده بهتری هست(الونسو) و از هر فرصتی برای گرفتن نتیجه بهتر از الونسو استفاده میکرد پس نگاه خیلی مطابق با جهان واقعی نیس که بگیم از همین اول وینگ من خواهد شد!! فقط مگر بعد یه نصفه فصل خود تیم و خود راسل به این نتیجه برسن که لوییس واقعا ازش سریع تره و اون موقع نقش بوتاس رو انجام خواهد داد

      • Mscforever

        1

        1

        بعیده فصل بعد همیلتون بمونه

    • Amir.Redbull99

      0

      0

      شاید با همین حرفی که زدی فصل بعد حساب خودتون دستتون بیاد.

  34. Rsoltani1392@

    4

    1

    نه اتفاقن مرسدس تمرکز اصلیش روی سال دیگه بود ولی ردبول تمام تمرکزش روی امسال بود چون میدونه سال دیگه ضعیف هستن و قوانین امسال یه شانس داد به ردبول و برای کند کردن مرسدس تا مسابقات جذاب کنن ولی لویس نشون داداین همه قهرمانی از رانندگی عالی و صطح بالاش هست

  35. Amir-80

    1

    0

    البته نمیشه گفت ردبول ضعیفه . فلسفه ریک هم نمی دونیم به چه صورته . آیا هنوز مرسدس تو کفی سریعتره و ردبول در پیچ ها . ولی هرچی باشه طراحی جدید یه حس داینامیک بیشتری داره مخصوصا اون قوس سینی کف.

  36. Amir-80

    2

    0

    دوستان در مورد پیمایش لاستیک های پیرلی هم تغییری ایجاد میشه ؟؟؟ چون ماشین ها سنگین تر میشن میزان سوخت تغییر می کنه یا نه؟ ؟

  37. Ferrari_leclerc

    2

    4

    در مورد مشکلات قانونی بخصوص توی مسابقه آخر زیاد صحبت شده.
    نتیجه ریس که هرگز عوض نمیشه چون تحت نظارت ریس دایرکتور بوده موضوعات بعد از سیفتی کار و بعد از ریس هم فرجام خاهی از فیا نتیجه نداشته.مرسدس وقتی میتونست به موقع برای لوییس پیت استاپ انجام بده توی چندتا ریس فقط تماشاچی بود.
    حالا بره دادگاه حکمیت منظومه شمسی یا کهکشان راه شیری اعتراض کنه هم نتیجه ای تو قهرمانی نداره.

  38. Ferrari_leclerc

    1

    3

    در مورد اشکالات قانونی بنظرم بدترینش که این که این فصل دیدم تعویض موتورهاای متوالی با گرفتن فقط پنج رده پنالتی بود.
    مرسدس از این موضوع استفاده کرد چون قانونی بود ولی اینکه یه تیم با تعویض موتور انقدر برتری کسب کنه و سریعتر بشه منصفانه نیست.نتیجه مسابقات که معلوم شد و من کاری ندارم به مرسدس که از این موضوع استفاده کرد،هر تیم دیگه هم باشه طبق یه قانون ساده که میگه نقض مکرر قانون جریمه بیشتری داره،باید پنالتی قطعات که از تعداد خاص میگذره اگه ده رده هست دفعات بعد برسه به ۱۵ یا استارت از پیت لین نه اینکه کمتر بشه.
    انصافا اگه مرسدس این همه تعویض موتور برای دو رانندش نمیکرد به مسابقه آخر نمیرسید رقابت.
    قهرمانی سازندگانم حتما به ردبول میباخت.
    ردبول هیچ منفعتی از این تعویض موتور احتراق داخلیش نمیکرد برای همین ریسک ۵ رده پنالتی رو هم بعد از برزیل نپذیرفت و با موتورهای قدیمیش ادامه داد.

  39. Mahdi.drs

    4

    3

    مقایسه نتایج دو رقیب قهرمانی ۲۰۲۱ در طول فصل
    مکس. لوییس
    بحرین ۲. ۱
    ایمولا. ۱. ۲
    پرتغال. ۲. ۱
    اسپانیا. ۲. ۱
    موناکو. ۱. ۷
    باکو. د ن اف. ۱۵
    فرانسه. ۱. ۲
    اتریش. ۱. ۲
    اتریش بازم. ۱. ۴
    انگلیس. د ن اف. ۱
    مجارستان. ۹(ماشین اسیب دیده). ۲
    بلژیک. ۱. ۳
    هلند. ۱. ۲
    مونزا. د ن اف. د ن اف
    روسیه. ۲. ۱
    مکزیک. ۱. ۲
    برزیل ۲. ۱
    قطر. ۲. ۱
    عربستان ۲. ۱
    ابوظبی ۱. ۲
    مکس ۱۰ برد و ۸ جایگاه دوم و سه dnf و یک جایگاه ۹

    لوییس ۸ برد… ۷ بار جایگاه دوم ….یک بار سوم … یک جایگاه چهارم…یک جایگاه هفتم و یک جایگاه پانزدهم
    مکس ۶ بار سریع ترین دور و لوییس ۶ بار همچنین
    مکس ۱۰ پول پوزیشن. لوییس۵ پول پوزیشن
    مکس ۱۸ پودیوم( رکورد جدید تاریخ) لوییس ۱۷ پودیوم(رکورد تا امسال مشترک با شوماخر)
    مکس ۳ دی ان اف و لوییس یک دی ان اف
    مکس ۶۵۱ دور لیدر بوده و لوییس۲۴۶ دور
    امتیاز ۳۹۵.۵ و لوییس۳۸۷.۵

    اینم از این …مکس توی تمام زمینه ها پا به پا لوییس بالا رفت بازم دم جفتشون گرم

    • Mahdi.drs

      3

      4

      اون عزیزی که دیس لایک کردی لیست واقعیت دنیاس باهاش کنار بیا🤣😂😂😂

      • Amir-80

        1

        0

        اقا مهدی کلا مود بعضی ها معلوم نیست چیه .

    • mmd CL16

      2

      3

      یه پیام دارم برای اون دونفری کع دیسلایک کردن فازتون چیه ناموصن بابا بنده خدا اومده یه چیزیو گذاشته ک همه دیدیم و باهاش هم نظریم قطعا مگر اینکه شما یه مسابقات دیگه ای رو اصن پیگیری میکنین و ی چیز دیه دیدین

  40. Hamid esm

    6

    1

    جالبه ردبول نوشابه میخورن اینجا مطلب واسشون میذارن اونوقت این چند روز هیچ مطلبی راجب حق خوری و نقض قوانین ک دیگه مشخص شده و این همه خبر راجبش دراومده نمیذارن😆😆

  41. Ali Hosseini

    1

    0

    خب خداروشکر فیا دیشب یه بیانه داد و اعلام کرد بررسی میکنه اتفاقات سیفتی کار دور اخر ابوظبی رو تا در اینده اتفاقات مشابهی که بخواد به چهره قهرمان جهان خدشه ای وارد کنه پیش نیاد.

  42. Amir-80

    3

    2

    مایکل مسی باید گیوتین زده بشه .

    • Mahdi.drs

      0

      0

      خشونت‌ جواب هر چیز نیس!!! بعد میگن چرا بهمون میگید جهان سوم!!

      • Mahdi.drs

        0

        0

        شوخی میکنم ناراحت نشی داداش

  43. Saeedreza

    3

    0

    امارات برای گرفتن میزبانی مرحله آخر رقابت های فرمول یک حاضر شد رقمی حدود 100 میلیون دلار هزینه کند. تیم ها تا سال 2020 برای حضور قدرتمند در مسابقات حاضر بودند بالای 300 میلیون هزینه کنند اما در سال 2021 با قانون سقف هزینه 157 میلیون دلاری مواجه شدند. حالا به این بهانه مرور می کنیم بخشی از هزینه های شرکت در فرمول یک یا درآمدهای کسب شده از سوی تیم ها را.

    حداکثر هزینه تیم‌ها: 157 میلیون دلار

    حداکثر درآمد تیم‌ها: 350 میلیون دلار

    قیمت خودرو فرمول یک:15 تا 20 میلیون دلار

    بالاترین دستمزد راننده: 53 میلیون دلار-لوئیس همیلتون

    هزینه بنزین: حدود 500 هزار دلار(برای 21 مرحله مسابقه)

    قیمت هر حلقه لاسیتک: 2700 دلار(به صورت میانگین برای هر گرندپری 13 لاستیک نیاز است که این تعداد ضربدر 21 گرندپری می شود که مجموع رقم حاصله بالای 7 میلیون دلار می شود)

    سقف قیمت بلیت مسابقات: 6 هزار دلار

    سرعت صفر تا 200 خودروها: 2.5 ثانیه

    حداکثر سرعت ثبت شده در پیست: 378 کیلومتر

    زمان متوسط تعویض هر تایر: 3 ثانیه

    رکورد تعویض تایر: تیم ردبول 1.82 ثانیه

    میانگین وزن رانندگان: 65 کیلوگرم(به دلیل فضای کابین کوچک است)

    حداقل وزن خودرو: 724 کیلوگرم

    میزان دوام تایرها: 120 کیلومتر

    قیمت موتور : 10.5 میلیون دلار

    قیمت فرمان : 50 تا 100 هزار دلار

    قیمت بدنه فیبر کربن : 650 هزار دلار

    جعبه دنده یا گیربکس : 440 هزار دلار

    هزینه تعمیرات سالیانه: 550 هزار دلار

    • mrz_ir

      0

      0

      دمت گرم امار جالبی بود و گرون قیمت بودن مسابقات رو یادآوری کرد
      اما یکم قیمه و ماست رو قاطی کردیا !
      وسط قیمت ها وزن خودرو و راننده و شتاب رو پیش کشیدی !!

      • Saeedreza

        0

        0

        خواهش میکنم
        البته به لحاظ قرار گیری تو آمار آوردنش خالی از لطف نبود