کیمی رایکونن معتقد است که رسانه‌ها در رقابت مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون برای عنوان قهرمانی فرمول یک 2021 بیش از حد بزرگنمایی می‌کنند.

پس از چهار قهرمانی متوالی در جدول رانندگان، بسیاری انتظار داشتند که همیلتون در سال 2021 نیز براحتی عنوانش را بدست آورد، دستاوردی که او را به رکورد هشت قهرمانی فرمول یک می‌رساند.

با این حال، یکی از سرسخت ترین رقبای او یعنی ورشتپن به عنوان مدعی ظاهر شده است، که در دو مسابقه باقی‌مانده از فصل با 8 امتیاز از همیلتون در جدول رده‌بندی جلوتر است.

رایکونن در مورد مقایسه تنش قهرمانی امسال با سال‌های گذشته گفت:

مطمئناً تنش کمتری است، زیرا من درگیر رقابت نیستم.

برای من مهم نیست. هر کس در پایان آخرین مسابقه بیشترین امتیاز را داشته باشد قهرمان خواهد شد.

راستش را بخواهید، من فکر می‌کنم هرکسی که نزدیک می‌شود همیشه در نبردهای سخت زیادی قرار می‌گیرد و یکی از آنها در یک روز ناراحت می‌شود و آن یکی در روز دیگری.

در مورد آن چیزهای زیادی نوشته شده و داستان سرایی کرده اند و بنظر من از از کاه کوه ساختند، حدس می‌زنم فرمول یک یا رسانه‌ها باشند.

کیمی درباره حادثه جنجالی برزیل نیز افزود:

من نمی‌دانم. معلوم بود که هر دو بیرون رفتند.

آنها به یکدیگر برخورد نکردند، بنابراین چیز زیادی برای گفتن در مورد آن وجود ندارد. من فکر نمی‌کنم چیز دیوانه‌واری وجود داشته باشد. من چیزهای خیلی بدتری دیده‌ام و درگیر چیزهای بدتری شده‌ام.

همانطور که گفتم، بیش از حد واقعیت بزرگش کرده‌اند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

113 دیدگاه

  1. a Ferrari lover

    20

    3

    کلان رقابت مکس و همیلتون رو به خاک خون کشید البته وقتی 20 ساله تو فرمول یک باشی قطعا انقدر درگیری رقابت و برخورد دیدی و توش بودی که بتونی بیایی اینها بگی به هر حال تیر اخر رو کیمی اونجا زد که بهش گفتن کی امسال قهرمان میشه گفت اون که بعد مسابقه اخر بیشتر امتیاز داره

    • Lewis44

      8

      3

      به همون اندازه که مکس عالی بود امسال لوییسم عالی بود چه بسا عالی تر .لوییس امسال واقعا منی که فنشم رو متعجب کرد چیزایی رو کرد که راننده ای تو این سن ندیدم که بتونه انجام بده کاش لوییس هم سن مکس بود

      • ali

        3

        4

        زیاد بزرگ نمایی میکنی موتور مرسدس در نظر بگیر

    • Amirali

      9

      4

      لوییس امسال دقیقا شوماخر 2006 بود و چه بسا بهتر
      جالبه بدونید دقیقا اون سال هم شوماخر یک مسابقه فوق العاده تو برزیل داشت که از دهم شروع کرد و در نهایت هم با اختلاف کمی باخت
      امسال واقعا سخته بگیم حق کیه ولی مکس هم کم اشتباه نداشته

    • Amirali

      3

      1

      لوییس 44 عزیز
      کاش مرسدس از 2007 میومد به فرمول یک و این همکاری زودتر شکل میگرفت
      اون وقت میتونستن دوره قوانین 2010 تا 2014 رو هم از آن خودشون بکنن.
      نه مرسدس بدون لوییس اینجا بود و نه لوییس بدون مرسدس ولی نقشی که لوییس در این تیم گذاشته انکار ناپذیره.شک دارم راسل بتونه با تیم همینجوری مچ بشه.

    • Ali.A

      14

      0

      ببخشید اینجا کامنت میزارم دوست عزیز
      ی خبر دست اول ولف اعلام کرده ماشین ما از هر زمانی آماده تره ک جلوی تاج گذاری مکس رو بگیره!
      و هوندا گفته بررسی میکنیم ببینیم میتونیم قدرت بیشتری ب مکس داد!
      چه هیجانی

  2. مَمَّدو

    23

    6

    خُ راس میگه بنده خدا!
    منم اگه به دستور بانک سانتاندر ماشینم رو دستکاری میکردن و آنچنان صدمه روحی بهم میزدن که مدتی برم رالی مسابقه بدم، الآن دیگه تصادف گروژان و برخورد مکس-لوئیس و کلا مسائل درون پیست، برام مثل بازی بچه ها و سَر شِکَستَنَکهای بچگونه بود!
    نا سلامتی رفته با اژدهای دوسر جنگیده و برگشته. این قبیل تنشها براش شوخیه حالا :)))

    • Amirali

      15

      31

      حالا منم به همین مناسبت یه چیزی بگم
      به نظرم کیمی رو هم بیش از حد بزرگش کردن
      یعنی من تاحالا به ندرت با مصاحبه هاش به لبم یک لبخند اومده و تعجب میکنم شما چرا انقدر میگین با حاله و دوستش دارین
      خیلی از آدمای اطرافمون شوخی های باحال تری میکنن و شخصیت های جذاب تری دارن فقط کیمی چون رانندست انقدر محبوب شده

      • @sebvr

        27

        2

        به نظرم بزرگترین نقطه قوت کیمی اینه که خودشه امیر علی !
        نه واسه ی خنده ی ما این مصاحبه ها رو میکنه نه برای متفاوت جلوه دادن خودش
        فقط خودشه و همین جذابه که شخصیت خودش این قدر متفاوت و مهم تر از همه جذابه حداقل برای یه سری از طرفداران فرمول یک
        هیچ وقت نمی تونی انتظار داشته باشی همه باهات حال کنن یا برعکس
        مهم اینه خودت از خودت راضی باشی !

      • FJ

        17

        19

        منم یه چیزی بهت بگم
        کلا از نظرت فقط لوییس تو این ورزش حسابه و بقیه حکم چغندر رو دارن.
        کامنتتات فقط تعصبی برای لوییسه , اونی که بیش از حد بزرگش کردن همیلتونه نه کیمی.
        تا موقعی که سب و فرناندو داشتن برای قهرمانی میجنگیدن ,لوییس دنبال این بود فاصله امتیازیشو با باتن کم کنه.
        با ماشین این سالهای مرسدس نیکو روزبرگ از سه تا برد تو فرمول یک رسید به قهرمانی جهان و ولتری بوتاس از ناکجا آباد شد نایب قهرمان جهان.

      • Hossein 123

        21

        2

        کیمی رو بخاطر رفتار یخیش و حرف های عجیب غریبش دوست دارن

        برای من مهم نیست. هر کس در پایان آخرین مسابقه بیشترین امتیاز را داشته باشد قهرمان خواهد شد.

        محبوبیت ‌‌‌کیمی بخاطر خاص بودنشه نه شوخی کردن و اینها

      • Amirali

        8

        17

        آخه من بیشتر با قشر جوان جامعه سر و کار دارم و این حرف ها خیلی براشون عادیه

      • Sadegh

        16

        2

        امیر علی جان داری اشتباه میزنی😄😄😄

      • Lewis44

        16

        11

        FJ
        لوییس نیاز نداره بزرگش کنن لوییس بزرگ هست نمیفهمم وقتی پر افتخار ترین راننده تاریخ فرمول یکه اگه بزرگ نباشه پس کی بزرگه 😐

      • Amirali

        14

        15

        FJ جان
        چند تا نکته این وسط هست
        اول از همه اینکه من تو رو دوست خودم میدونم، به کار بردن این ادبیات تهاجمی اونم به خاطر وتل درست نیست.
        میدونی چیه؟تا وقتی من راجع به وتل حرفی نزده بودم و نظری نداده بودم هیچ مشکلی اینجا نبود. حالا دیگه شدم کاربر متعصب و غیر منطقی.به نظرم بی انصافیه.من نگفتم بقیه گرید چغندر هستن.من گفتم سطح لوییس و مکس خیلی نزدیکه و جوون های دیگه هم نزدیکن.ولی در مورد راننده های پا به سن گذاشته بله دیگه اصلا هیچکدوم غیر از لوییس در سطح رقابت قهرمانی نیستن.
        طبیعیه وقتی یکی دو فصل که یکیش با ماشین برابر و یکیش برتر بوده و نتونسته قهرمان بشه دیگه بهش نمیگن بهترین راننده گرید.تو از من انتظار داری خلاف منطق خودم صحبت بکنم؟
        به نظرم من مشکل از اونجایی شروع میشه که تو تقریبا از وقتی وارد سایت شدی با همه غیر از آروین عزیز همین مشکلات رو داشتی.اون هم برای اینه که همیشه نهایت احترام رو گذاشته و نظری هم راجع به رانندت نداده.
        آقا به نظر من ایشون راننده تاپی نیست،چون قهرمانی 2017 و 2018 رو از دست داده و همون 2010 و 2012 هم که قهرمان شده آلونسو چندین لول بهتر ازش رونده.
        حالا این دلیل میشه تو با من اینطوری صحبت بکنی؟

      • Amirali

        10

        15

        من شاید نظرم اشتباه باشه ولی هرچی هست نظرمه و قابل احترام چون دارم دلیل برای حرفم میارم.
        حالا اگر بحث میخواد درست پیش بره تو بیا ردش کن نه اینکه اینطور پرخاشگرانه به آدم بتازی.

      • Amirali

        10

        15

        ضمنا
        توقع که نداری لوییس با ماشین مکلارن اون زمان قهرمان بشه؟
        2011 سالی بوده که بی نهایت فشار روانی روی لوییس بوده از لحاظ مسایل خانوادگی
        بنابراین شما هم مدام همون فصل رو نزنید تو سر ما
        راجع به 2010 و دی ان اف های لوییس نظری نداری که اگر نبودن خودش قهرمان میشد؟

      • Lewis44

        14

        10

        FJ
        حرفات واقعا مسخرس 😂
        اره عزیزم به عنوان یه روکی تو اولین سال ورودش به فرمول یک نایب قهرمان میشه و تو مسابقه اولش پودیوم میگیره
        اگه همیشه ماشین خوب داشته واسه این نبوده که بابای پولداری داشته نه پدرش یه آدم معمولی بوده لوییس هرچیو بدست آورده با تلاش خودش بوده پس لایق هرچی که بدست آورده هست یه هیتر بیشتر نیستی

      • Amirali

        10

        15

        دیروز خلاصه ریس بحرین 2019 و اسپین فاجعه بار راننده آلمانی رو دوباره دیدم
        بعد کامنت های اون پست رو هم خوندم
        واقعا خنده دار بود
        یکی نوشته بود ایراد بال جلو باعث اسپین شده
        یکی به شوخی نوشته بود حتما تقصیر روغن ماشین سیروتکینه
        یکی باز دوام فراری رو زیر سوال برده بود و…
        میخوام بگم منطق شما اینه
        واقعا ایراد از جای دیگست نه نحوه تفکر ما
        من رانندگی سنا رو ندیدم پس نمیتونم بگم همیلتون ازش بهتره.ولی به طرز واضحی از وتل بهتر رونده، این هم نه توهینه نه هیچی.برعکس شاید شخصیت وتل خیلی هم بهتر باشه.

      • FJ

        15

        7

        Lewis44
        ببین وقتی میاد میگه کیمی رو بزرگ کردن ،پس بقیه رو هم که دیگه صددرصد بزرگ کردن .نبرد سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ کیمی با شوماخر و آلونسو رو میتونی بری تو سایت اشتراک بخری ببینی اونوقت متوجه میشی کیمی رایکونن امروز با دوران اوجش فرق میکنه .
        بعدم اگه لوییس به عنوان روکی تونسته با ماشین مکلارن که در اندازه قهرمانی بوده دوم بشه ،سب هم که به عنوان روکی تو توروروسو که ماشین ششم گرید بود هم پول پوزیشن زد و مسابقه رو برد.
        موقعی هم که اومد تو ردبول سال دوم قهرمان جهان شد ،اونم در حالی که با سه نفر دیگه داشت مسابقه میجنگید سر قهرمانی .برو تمام آمار لوییس و سب رو تو بهترین فصل هاشون مقایسه کن تفاوت خاصی توش وجود نداره .
        در ضمن اگه شما از کامنت بنده به این نتیجه رسیدی که من فقط یه هیترم ،پس جمع کثیری از دوستان داخل سایت از جمله جنابتان هم جزو همین دسته حساب میشن که 🙃🙃🙃🙃

      • FJ

        13

        3

        AMIRALIجان
        اولا که داری اشتباه برداشت میکنی ادبیات تهاجمی در کار نیست عین خودت کامنت گذاشتم ،حالا نمیدونم چه جوری تهاجمی برداشت میکنی .بعدم اصلا بحث سر مقایسه راننده ها نبود کجا داری میکشونی بحثو.منم خیلی وقته که تو سایت با کسی درگیری نداشتم یعنی کلا بحثامون همیشه با هوادارای فراری بود که بعد از اینکه سب از فراری رفت کلا اون بحث بین دو طرف تموم شد رفت ،هفته قبلم یه کامنت راجع به لوییس و مکس تو برزیل گذاشتم کلی اولش دلجویی کردم که یه وقت به کسی بر نخوره .بعدم ببخشیدا ولی وقایع تاریخی رو میخوای بیاری بیرون همه رو باه هم بیار بیرون نه فقط اونی که به نفعته ،اما و اگر که تو کل زندگی زیاده با اما واگر نمیشه رفت جلو ،۲۰۰۹ هم اگه سب اون همه dnf نمیداد قهرمان بود ،۲۰۱۷ هم که اگر بلاهای سریالی سر سب نمیومد بازم معلوم نبود چه اتفاقی بیفته .راجع به بحرین صحبت کردی ،بد نیست باکو امسال رو هم یه بار دیگه نگاه کنی مخصوصا استارت مجددد رو .همینطور رادیوهای مجارستان ،که پشت آلونسو گیر کرده بود و همینطور کامنتهای دوستان مرسدس همسلتونی بعد از برد پنجم پیاپی ردبول تو این فصل که تو اتریش به دست اومد.
        جدای همه این حرفها و کل کل ها من قصد پرخاشگری و توهین و بد حرف زدن رو با جنابعالی نداشتم و ندارم ،کلا با هیچ کس .آدم باید لذت ببره از فرمول یک فصل به این جذابی دیگه چی میخوایی ،چه اهمیتی داره کی اول بشه ،اصلا چی به کدودمممون میرسه

      • FJ

        10

        5

        Amirali
        بعدم این که میگی با آروین درگیری نداشتی ،چرا داشتیم اولاش ،بعد که نشستیم منطقی صحبت کردیم و من بهش توضیح دادم من دنبال روانشانسی بچه های سایتم نه چیز دیگه ،از اون موقع دیگه به کامنتهای من واکنش نشون نمیده ،وگرنه قبل از شما اون میخواست چشم منو در بیاره از کاسه 🤣😂😂😜😜😜😁.
        تو هم به دل نگیر حالا یه درخواست دوستی هم میفرستم دوست داشتی بیا دوست بشیم 😎😎😎.
        برای من همون قدر که سب راننده بزرگیه(بزرگترین تاریخم نیست) و مورد علاقه ،لوییسم قابل احترام و عین سب بزرگ میدونمش 😉

      • Lewis44

        7

        4

        FJ
        من واسه سب احترام زیادی قائلم اگه از افتخارات لوییس گفتم منظورم این نبود که اره لوییس پر افتخار ترین راننده تاریخه (که واقعا هم هست )سب رو هم ولش کن نه من در جواب حرف شما گفتم و با خودتون بودم نباید حرف کیمی رو گل بگیری همه جا باهاش قدم بزنی

      • FJ

        7

        6

        Lewis44
        بحث سر بزرگ کردن بیش از حد بود ،که بنده با ذکر مثال یادآور شدم که این موضوع همه جایی ولی شما یهویی اومدی پابرهنه وسط بحث، رفتی سمت افتخارات و تاریخچه و اینجور صحبتها .

      • Amirali

        4

        9

        من واقعا این مدت سعی کردم بهتر بنویسم و فکر کنم موفق هم شدم باکو که اشتباه محض همیلتون بود ولی مجارستان کلا سخته توش سبقت گرفتن.در این مورد مقصر لوییس نبود دیگه.
        در کل خوشحالم از این که نمونه روانشناسی شما بودم و امیدوارم دوست های خوبی باشیم:)

      • FJ

        7

        2

        Amirali
        منم خوشحالم از دوستی با شما .
        خیلی جالبه دوستای همیلوتن فن من از دوستای سب فنم بیشتره 🤣🤣🤣

      • Arvin.Hamilton 44

        9

        3

        ّFj
        نه رفیق دیگه اونقدرم آدم خشنی نیستم🤣🤣
        انصافا همچین درگیری بزرگی هم نداشتیم با هم:) فقط واکنشم به اون حرفت این بود که گفته بودم حرفت جالب نبود:)

      • FJ

        2

        3

        Arvin
        نه آخه موضوع این بود که من و تو با هم بحث نداشتیم منم گفتم ما جنگ اولامون قبل از صلح آخر کردیم ،آخرشم نه تو قبول کردی سب بهتر از لوییس و نه من قبول کردم لوییس بهتر از سبه .مساوی اومدیم بیرون بحثو بستیم و دیگه موضوعی به غیر اون وجود داشته باشه که یه طرفدار سب با یا طرفدار لوییس بحثی داشته باشه .
        کلا مساوی از همه چی بهتره ،همه هم راضی اند ،کدورتم پیش نمیاد ،فسفرم الکی نمیسوزونی 🤣🤣🤣🤣🤣🤣😜😜😜😎😎😎😎.
        فقط من یه چیزیو الان متوجه نمیشم چرا باید کامنتت الان دو تا دیسلایک بخوره برای چی آخه 🤪🤣🤣🤣😅

      • Arvin.Hamilton 44

        5

        3

        Fj
        کلا صلح بهترین چیزه:)) نه الکی دعوا میشه نه هیچی:) دیگه اینقدرم از این بحثا میشه که جدا آدم خسته میشه:)
        اهمیت نده،دیس لایک که مهم نیست:)

    • سامان

      11

      6

      از کوه آتش درامدن گروژان واسش بچه بازی بود؟؟؟شوخی هم میکنی دوزشو نگه دار

    • mrz_ir

      11

      3

      خودش هم قهرمانی ای داشته که با یک امتیاز اختلاف از نفر دوم و سوم بوده و قهرمان شده
      اونم وقتی که به وضوح تیم رقیب ماشین بهتری ساخته بوده و همچنین راننده هاشون قهرمان سال قبل و یه روکی جویای نام بوده
      معلومه این رقابت براش چیزی نیست!!

    • رضا سلطانی

      11

      2

      ممدو جان واقعا فراری به کیمی ظلم کرد در ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹
      واقعا مسائل خارج از پیست بوده که باعث شده فراری سال ها قهرمان نشه

      • Amirali

        7

        2

        اگر میشه کمی بیشتر راجع به این حوادث توضیح بدید

      • مَمَّدو

        9

        3

        مقاله آقای سید علی حسینی رو بخوون.
        “بانک سانتاندر” جستجو کنی میاد.

    • iman

      8

      12

      یه مسئله ای که خیلی برام جالبه تو این سایت توهم دانستن خیلی از مسائل پشت پردست که تعدادی از کاربران این سایت پیدا کردن.مدتها تعدادی از دوستان توهم دستکاری ماشین وتل رو داشتن در حالیکه خود سباستین هیچوقت همچین ادعایی رو مطرح نکرد و حالا هم ماجرای بانک سانتاندر که بازم یه سر قضیه کمپانی معظم فراریه.واقعا چرا یه سری از دوستان به صرف ترجمه کردن دو تا مقاله از سایتهای خارجی اونم به لطف گوگل ترانسلیت اینطور توهم همه چیز دانی پیدا میکنند و در هر زمینه ای اظهار فضل میکنم و متاسفانه تعدادی از کاربران کمسنتر سایت با لایک دادن های احساسی این عده رو بیشتر تشویق میکنن در ادامه این رفتار.بله بانک سانتاندر برای فراری شرط گذاشت که برای حمایت مالی و اعطای وام باید با آلونسو قرارداد ببندن ولی توهم دستکاری ماشین کیمی از همون سناریوهای دایی جان ناپلئونیه.

      • مَمَّدو

        12

        1

        ایمان جان دادا.
        طرفدار خوب و پر و پا قرص فراری هستی، ماشالله و من متاسفم که تیم محبوبمون گاهی ظلم و ستم هم کرده. اما پنهان کردن حقیقت و نمایش یک چهره مسیح گونه چه سودی به حال ما داره؟
        واقعا ندیدی فراری با کیمی در گرندپری های موناکو، بارسلونا و فرانسه چه کرد؟ فراری، حتی اگه عشقمون هم باشه نباید کارهای ظالمانه رو کتمان یا حمایت کنیم.

      • رضا سلطانی

        9

        -1

        من هم خیلی اعتقاد ندارم که ماشین کیمی «دستکاری» شده ولی کاری که کردند واقعا یک بازی کثیف بود که کیمی رو بیرون کنند. دو روز بعد از اینکه مسابقه اسپانیا رو برد و کاملا روی فرم بود دومینیکالی رئیس اون موقع تیم مصاحبه می‌کنه میگه کیمی انگیزه کافی نداره!! و آروم آروم چو می اندازند که باید آلونسو رو بیاریم و بعد هم قضیه بانک سانتاندر واضح میشه
        داستانش واقعا مفصله وای کاری که سد با کیمی یک کار غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و غیر ورزشی بود. واقعا فرمول یک اثبات کرده چیزی به نام اخلاق و جوانمردی در این ورزش نیست.
        کیمی به آسانی می تونست اون سال هم قهرمان بشه ولی همین مسائل داغونش کردند. و البته کلی مشکل که با ماشینش داشت از وسط فصل.
        من نمی خواهم درد ها رو باز کنم چون نام فراری خیلی لکه دار میشه ولی باید بازهم تاکید کنم که خود آوردن آلونسو کار بدی نبود اما نحوه ی آوردنش بسیار غیر حرفه ای بود و به تیم لطمه زد.
        هرچند که باید بگم مسئله میلیارد دلاری مطرح بود. پیشنهاد اولیه سانتاندر به فراری نه میلیارد دلار بوده! خب قطعا با توجه به این رقم هر راننده ای رو که لازم باشه خیلی ها بیرون می کنند.
        همین مشکلات خارج از پیست موجب شد قهرمانی سال ۲۰۰۸ از دست بره و البته همین ها در مسابقه ابوظبی ۲۰۱۰ جلوی قهرمانی آلونسو رو گرفت. و همین ها باعث شد فصل ۲۰۱۸ کابوس وار تموم بشه.
        هرچند که الان به نظرم تیم خیلی از گذشته درس گرفته.
        در آخر هم بگم بعضی وقت ها میگم نکنه آه کیمی بود که قهرمانی های آلونسو زیر پرچم سانتاندر رو گرفت.

      • رضا سلطانی

        12

        -3

        حقیر هم نکته ای نوشتم که تایید نشده هنوز

      • iman

        4

        2

        ممدو دوست عزیز،اون مقاله رو منم خوندم ولی دلیل نمیشه که از هر منبعی که چیزی میبینم چشم بسته قبول کنم.مسائل پشت پرده هر جا که پای پول وسط باشه وجود داره و فرمول یک هم از این قاعده مستثنی نیست منتها چون فراری در مرکز توجه قرار داره مسائل این تیم بیشتر نمود پیدا می‌کنه و حواشی اطراف تیم بیشتره.چیزی که واضحه استاد رایکونن بعد از 2007 که با اون مسایلی که برای مک‌لارن پیش اومد قهرمان شد دیگه اون فرم خوب خودش رو نشون نداد و حتی عملکردش از ماساهم ضعیفتر بود و حتی قرار بود فرناندو سال 2009جایگزینش بشه که به دلایلی اتفاق نیفتاد.در کل کیمی بعد از 2007 دیگه راننده بزرگی نبود به جز چند تا جرقه گذرا تو چند مسابقه محدود و فراری کاملا محق بود که ناندو رو جایگزینش بکنه و این وسط حمایت سانتاندر از فرناندو هم تاثیر زیادی داشت

      • iman

        4

        3

        ممدو الان که فهمیدم به جز فراری طرفدار دیه گوی کبیر هم بودی علاقم بهت بیشتر شد.دمت گرم .ضمنا سوءتفاهم نشه از بعضی از کامنتات خیلی حال میکنم و خیلی مفیده

      • حامد

        7

        -2

        متاسفانه یه سری از این توهمات درباره ۲۰۰۷ هم وجود داره!!! امیدوارم توصیه‌ای که کردینو همه انجام بدن و به این حواشی توجهی نکنند دوست عزیز!!!

      • Sebmm

        6

        2

        با نظر ممدو بی نهایت موافقم
        اون از کیمی اینم از فتل
        امیدوارم این مافیایی ک فراری رو اداره میکنن گورشونو گم کنن و ی فراری ارمانی داشته باشیم

  3. @sebvr

    13

    0

    وقتی اون تصادف ناراحت کننده اتفاق افتاد، “پیتر ویندزور” میگه: ماشین برعکس قرار گرفته بود (روی سقف) من کاملا هوشیار بودم ولی فرانک حالت بدی داشت و مشخص بود گردنش یه مشکلی داره. من خیلی هول شده بودم و با خودم میگفتم الآن عکس العملش چی خواهد بود؟! بعد فرانک منو صدا کرد و گفت: هی پیتر! یه مشکلی وجود داره! من نمیتونم دستام رو حرکت بدم … در واقع اصلا نمیتونم حرکت کنم. پیتر! فکر کنم گردنم شکسته و فلج شدم!
    اما اون واقعا خونسرد بود و به نظر میرسید تو همون چند دقیقه با این وضعیت کنار اومده و داره به این فکر میکنه که از این به بعد چطوری به کارهاش برسه و من همون موقع فهمیدم که با چه روح و مرد بزدگی روبرو هستیم.
    آدم ها در موقعیت های سخت نشون میدن دقیقا کی هستن چی میخوان و در لحظه ای که ممکنه اخرین لحظات زندگیشون باشه یه سری حرف هایی رو میزنن رو که تو هیچ مقطعی از زندگیشون نتونستن و اون کاراکتر هر فرد در اون لحظات قطعا با زندگی که تا به حال داشته متفاوته ! و فکر میکنم فرانک ویلیامز یکی از معدود افرادی بود که اینطور بود
    اون نشون داد میشه پولدار نبود ولی تیمی رو به قهرمانی رسوند
    میشه معلول بود ولی محدود نبود
    میشه قهرمان فرمول یک بود ولی تمیز ریس داد
    میشه از لحاظ جسمی ضعیف بود ولی از لحاظ ذهنی خیلی قوی
    داستان فرانک ویلیامز و این دنیا داستان یک میراثه داستان یک میراث که به بهترین شکل انجام شد و نشون داد میشه بهترین نبود ولی بهترین میراث رو به جا گذاشت
    داستان این حادثه داستان یه لبخنده !
    لبخندی که در گرندپری انگلستان سال 1986 رقم خورد جایی که به جای سر فرانک ویلیمز همسرش جینی این جام رو گرفت و بالای سر برد
    و اون ری اکشنی که بعد این اتفاق نشون داد گویای همه چیز بود نشون دهنده ی تمام درد ها و سختی های اون ها بود نشون دهنده ی تمام لحظاتی بود که اگه جینی بالای سر فرانک نبود اون کارش خیلی زودتر با این دنیا تموم میشد نشون دهنده ی این بود که بدست اوردن موفقیت سخته مخصوصا وقتی هیچ وقت شرایط به کام شما نیست
    پشت این لبخند یه دنیا داستانه یه دنیا درد و همین باعث میشه ماندگارترین قاب مسابقات فرمول وان رو بسازه …

    • مَمَّدو

      11

      2

      گل گفتی داداش. گل گفتی.
      وقتی مارادونا مرد، من نتونستم خودم رو کنترل کنم و بسختی گریه کردم.
      تقریبا همین حس رو نسبت ویلیامز بزرگ دارم.
      بعضی لبخندها، هزار حرف نگفته و هزار تجربه ارزنده در پشت خودشون پنهان دارن. خیلی زیبا بود. ممنون.

      • @sebvr

        7

        1

        ممنونم راستش اولش به پیام پست قبلیتون داشتم ریپلای میزدم که دیدم به نظرم جالب بود و دوست داشتم بقیه بخونن
        راستش از قدیمم گفتن خنده ی تلخ من از گریه غم انگیز تر است …

    • @sebvr

      6

      3

      ویرایش :”فرانک جزوه معدود افرادی بود که اینطور {{نبود}}

      • mn.a

        7

        2

        سپهر عزیز جسارت میکنم اما چون میبینم دستی بر نوشتن داری خواستم این نکته رو بگم همچنین ازت میخوام به چشم یک عامل بازدارنده نبینی( این رو گفتم چون بی مهری بعضی کاربرا نسبت به کامنتهات و غیبت چند ماهت در پی اون رو خاطرم هست) . و اما نکته ای که میخواستم بگم این هست که بعضا در نوشته هات نکات دستوری رعایت نمیشه. نیاز نیست کتاب خاصی در این مورد مطالعه کنی. همون کتاب زبان فارسی که در مدرسه بتون تدریس میشه کفایت میکنه. به عنوان مثال همین یک جمله به عنوان ویرایش اضافه کردی هکسره رو رعایت نکردی. طبیعتا برای نوشتن یک متن وقت و انرژی میذاری اما زمانی که نکات دستوری رعایت نشده باشه از اعتبار متن و نویسنده کاسته میشه. البته که شما اینجا برای همه عزیز هستی. این رو گفتم شاید فردا روز تصمیم گرفتی پا فراتر بذاری و به ارسال متن و ایده هات در اینجا بسنده نکنی.

      • @sebvr

        4

        1

        درسته
        من خودم فارسیم قویه تو مدرسه منتها اینجا نمی تونم درست نگارش کنم
        ممنون از صحبتتون

    • Sebmm

      2

      2

      دستخوش سپهر عالی بود یکم دیگه ادامه میدادی گریه رو راه مینداختم

  4. P2.DM

    10

    4

    این یعنی تعصب.. وقتی ماشین به سبک تو میسازن و سرمایه گذاری بلند مدت انجام میدن میشه همین طرز فکر اشتباه ک فک میکنی استعداده.. رانندهای دوم ردبول اکثرا درگیر یاد گرفتن رانندگی با این ماشین هستن.. فک کن از اول عمرت سوار ماشین شهری شدی و یهو میذارنت پشت ماشین های دریفت و شما شکه میشی میگی ظاهر همونها ولی داخلش چرا اینجوریه وای خدا چجوری باید روشن بشه.. سردرگرم میمونی حتی برای روشن کردن.. اونجاس ک راننده اول برات میشه خدا

    • حمیدرضا . 1 .

      3

      9

      یعنی فرق ماشین استون مارتین با ردبول اندازه ماشین شهری و دریفت هستش؟؟؟؟

      چه مقایسه جالبی

  5. Amirali

    13

    5

    در ادامه پاسخ دوستمون من هم لازم میدونم نکته ای رو بگم
    تو همه این صفات رو برای مکس استفاده میکنی ولی اصلا توجه نمیکنی که لوییس هم اینارو داره و در خیلی از زمینه ها مثل سبقت گیری و دفاع میتونه بهتر عمل کنه.سبقت گیری که دیگه هیچ نمونه ای بهتر از برزیل نیست دفاع هم نمونه ای بهتر از بحرین نیست.
    فراری هم مشکل درون تیمی داشت وگرنه وستپن باید خواب رده سوم رو میدید.
    به اینکه ماشین مطابق میل وستپن میدن به پرز بیچاره و اون نمیتونه خودش رو مچ کنه نمیگن استعداد وستپن،میگن رقابت نا برابر

    • Amirali

      7

      3

      صحبت های گهربار شما رو هم شنیدیم.فعلا برید دوره درک مطلبتون رو به پایان برسونید بعدا که به سطح درک رسیدید شاید با هم صحبت هم کردیم.

  6. Amirali

    8

    7

    از سه قرن پیش همین عینک آفتابی رو داره
    ساده زیستی خیلی خوبه کلا

  7. @sebvr

    9

    3

    عملکرد ورشتپن در برابر هم تیمی هاش ترکیبی هست از استعداد و البته ماشین !
    ردبول کاملا ماشین رو توی این سال ها براساس خواسته های مکس براساس درایوینگ استایل مکس بر اساس اولویت های قانون و مکس طراحی شده
    ردبول میاد میگه من یه راننده دوم خوب ندارم و مکس مجبوره همه ی امتیازات رو جمع کنه ! خب وقتی یه راننده دوم ثابت نداری و ماشین رو حتی کمی برای خواسته های اون طراحی نکردی مجبوری برای قهرمانی سازندگان اینقدر به خوادث و اشتباهات رقیب دل ببندی !
    پرز خوب کار نکرده ! بوتاس خیلی بد کار کرده با چاشنی بدشانسی
    حادثه ی موناکو ! حادثه ی قطر ! برخورد مکزیک ! و والتری بوتاسی که تا قبل از رسمی شدن راسل کاملا نابود شده بود

    • Amirali

      6

      1

      سپهر عزیز همیشه انصاف رو رعایت کردی
      این خیلی خوبه.و مطمینم واضحه برای این نمیگم که ازلوییس دفاع کردی.چون تو سیلوراستون گفتی لوییس مقصر بود و من اونجا هم باهات موافق بودم.

    • @sebvr

      3

      2

      ممنون راستش برای برای اثبات هر قضیه ای دلایلی وجود داره و برای نقضش هم همینطوره بستگی داره تو برات کدوم مورد قبول تر باشه

    • مَمَّدو

      8

      1

      Sebvr و مکس مارکز عزیر
      دارم مقاله ورشتپن در ردبول رو جگع بندی میکنم. اگه تونستم همین آخر هفته میذارمش و یا بعد عربستان.

  8. Babak Asa

    7

    5

    فرمول یک قبل از دوران هیبرید خیلی خیلی جذابتر بود

  9. خیلی ها میشناسن

    9

    2

    دوستان میدونن بنده کیمی رو دوست ندارم
    حداقل به اندازه خیلی هایی که بهش علاقه دارن
    بنده علاقه ای ندارم
    راننده خیلی خوبیه ولی مشکلش اینه که عشقی مسابقه میده،یک ریس فشار میاره ،چند ریس معمولی
    شاید اگه همه یا اکثر مسابقات ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رو مثل آمریکا ۲۰۱۸ مسابقه میداد
    الان وضعیت قهرمانی های تیمی و فردی طور دیگه ای می‌بود(البته رانندگی کیمی یکی از دلایلمه)
    اما در مورد این صحبتش که میگه خیلی بزرگ کردن
    باهاش موافقم بعد از ۲۰۱۶ تکلیف قهرمان خیلی قبل تر از ریس آخر مشخص شده
    درحالیکه سال های قبلش اکثرا تو ریس آخر هم رقابت داشتیم (البته در این بین مثل ۲۰۱۳,۲۰۱۱ هم فصل یک طرفه بوده)
    فرمول یک چاره ای جز بزرگ جلوه دادن این رقابت نداره ،البته که بنظرم این رقابت چیز کمی نداشته
    دو پیشتاز با هم برخورد داشتن دی ان اف داشتن و…

  10. L

    8

    2

    جملاتشو خوندم یخ زدم ، یعنی لامصب خدای خونسردیه .

  11. mahdi arabi

    13

    12

    من راستش نمیخواستم جواب چندتا از این کاربرای تازه وارد لوییس فن رو بدم ولی خب تو این چند روز دفعه چندمه دارن راجب سب سخنان گهر بار میگن

    🔵 این متنی که میفرستم بخشی از مصاحبه جف مک گراث (مدیر اجرایی بخش تکنولوژی مکلارن) هست و برای ابتدای سال 2012 (پیش از رونمایی ماشین فصل جدیدشون)

    ترجمه : مک لارن روی سرعت تک دور با MP4-27 تمرکز کردن، با این امید ک بتونن پول پوزیشن بیشتری بگیرن و ریس ها رو از جلو کنترل کنن.

    مک گراث میگه ک شکست دادن استاد تک دور سباستین وتل برای موفقیت مک لارن در سال 2012 بسیار مهم و ضروری میشه ، بخصوص وقتیکه تحلیل ها نشون دادن ک علیرغم روند پول پوزیشن های سب و ردبول، سرعت خام MP4-26 سال 2011 در پایان فصل بسیار بهتر بود. مک گراث میگه : “اون راننده بینظیری هست چون انتهای فصل پیش ما قطعا بهترین ماشین رو داشتیم و اون هنوزم ما رو به آسونی شکست میداد.”

    “ما تلاش میکنیم تا بفهمیم اون دقیقاً چه کاری انجام میده ک انقد خوبه. چطوری هر مرتبه سریعترین دور کوالی رو ثبت میکنه. ما فکر میکنیم این مهارت راننده هست. هیچ جادویی روی ماشین ها وجود نداره. او فقط کار بیشتری از چیزی ک ما از پسش برمیایم انجام میده.”

    تو که وقت داری ریس های قدیمی رو میبینی یه بار دیگه هم مجارستان ۲۰۱۱ رو ببین که راننده محبوبت با یه اسپین ۳۶۰ درجه برد رو تقدیم باتن کرد و به جا اولی چهارم شد

    • mn.a

      10

      6

      مهدی جان من بارها دیدم. بارها
      منتها دیگه به روی این دست افاضات چشمم رو میبندم و رد میشم.
      الحق که طبل هرچه توخالی تر صدایش بلندتر.
      حالا هم باید منتظر حمله هاشون باشیم.

      • mahdi arabi

        11

        6

        mn.a
        راستش من هم علاقه ای ندارم به این بحث های بیخود
        مخصوصا برا اثبات راننده ای که چهار بار متوالی قهرمان جهان شده با انواع و اقسام رکوردهایی که شاید هیچ موقع شکسته نشه

        ولی خب احساس میکنم دارن از مطلع نبودن خیلی از کاربرای سایت نسبت به تاریخ F1 سو استفاده میکنن و هر چی خواستن به جای واقعیت جا میزنن

    • Amirali

      9

      12

      من 2017 و 2018 سب رو با لوییس و 2010 تا 2014 سب رو با آلونسو مقایسه کردم
      مهدی جان انقدر استدلالات شما ضعیف و بی پایه و اساسه که هرکسی بخونه متوجه میشه.
      ولی چون درش اتهاماتی رو به من وارد کردی حق دارم به شما جواب بدم.
      اولا که مراجعه به مصاحبه یک نفر اصلا ملاک درستی نیست.همونطور که من نمیتونم فقط به مصاحبه آلونسو که سب رو در پنج راننده برترش نیاورد اشاره کنم و بگم فقط به همین علت لوییس بهتره پس شما هم نمیتونی فقط با استناد به یک مصاحبه حرف من رو رد کنی.نیازمنو منابع و تحلیل های بیشتری هست استدلال شما.
      شنیدم اسپین هم دوست دارید:) لازمه تک تک اسپین های راننده مورد علاقتون رو ردیف کنم یا خودتون دیگه این بحث رو مطرح نمیکنید؟
      ضمنا جناب mn.a عزیز.من نمیدونم شمارو چیکار کردم که انقدر نسبت به من مغرضانه نظر میدید.ولی با این حال باید متذکر بشم که اولا شما در تلاشید عملا بنده رو خفه کنید.این شیوه نه تنها جواب نمیده بلکه درست نیست.هرکسی حق داره حرف های خودش رو بزنه.بنده هم هیچوقت انکار نکردم که هیچی از این ورزش نمیفهمم.فقط دارم یک سری بدیهیات رو تکرار میکنم که خداروشکر همون رو هم قبول نمیکنید.

      • mahdi arabi

        8

        9

        دقت کن ببین کی این مصاحبه رو کرده

        یکی از مدیران ارشد مکلارن داره علنا میگه ماشین ها تفاوتی ندارن و این خود سب فتل هست که داره تفاوت رقم میزنه اونم در حالی که راننده مورد علاقه شما تو مکلارن بوده اون سال

        سعی میکنم دیگه بحث رو ادامه ندم چون مصاحبه خودش گویای همه چیزه

        قبل اینکه هم اسپینای سب رو لیست کنی ، پیت لین کرش کانادا ۲۰۰۸ و گیر کردن تو گراول های ورودی پیت لین چین ۲۰۰۷ هم سلام میرسونن ( هزارتا مثال میشه از سوتی های کریر استاد همیلتون آورد به سبک کری خونی بچگونه شما )

      • REZA.M

        9

        9

        امیرعلی جان
        متاسفانه ملاک و معیار شما درست نیست.
        ایشون مدیر بخش تکنولوژی مک‌لارن بوده،به شکل مستقیم در روند توسعه ماشین مک‌لارن و اتفاقات درون تیم مطلع بوده و حضور داشته.چطور ملاک درستی نیست؟!یه خبرنگار یا تحلیل گر نیست که بگیم حرفش ملاک درستی نیست……
        در ضمن شما که میگی استدلال مهدی ضعیفه باید بگم شما خودت مرز های استدلال رو جابجا کردی
        نظر یه راننده چه ربطی به واقعیت داره؟!نظرش رو گفته
        با این منطق اگه بخوایم استدلال کنیم دو سال قبل هم پراست گفته بود “صادقانه بگویم از لحاظ فنی کسی را در سطح فتل نمی بینم”
        از لحاظ معیار و ملاک نظر شخصی یه راننده و نظر فنی مدیر تکنولوژی یه تیم (که در مورد اتفاقاتی که در روند توسعه ماشین افتاده و تصمیماتی که برای توسعه ماشین گرفتن)در یه سطح هستن؟!
        در ضمن کسی منکر این نیست که فتل اشتباهاتی داشته ولی مگه راننده شما بی اشتباه بوده؟!میخوای چندین مورد از اشتباهات مضحک و خنده دار ایشون رو یادآوری کنم…….؟!
        شما خودت خنده دار ترین استدلال رو توی کل سایت داری تحویل بقیه میدی بعد به مهدی میگی استدلالات اونقدر بی پایه و اساسه که هر کسی بخونه متوجه میشه؟!😂

      • mohammad

        1

        9

        همینکه قبول نمیکنی ماشین فراری از مرسدس اون دو سال 2017 و 2018 بهتر بود دیگه صحبتی نمیشه باهات کرد

      • mn.a

        9

        8

        امیرعلی
        دوستان به خوبی پاسخت رو دادن.
        این رو هم لازم هست اضافه کنم در عدم توانایی قوه درکت و یا ناآگاهیت همین بس که دومیه لوئیس در سال نخست فرمول یکش رو افتخار میدونی در صورتی که اگر طرفدار متعصبی نبودی و یا حداقل اون سال رو دقیق بررسی میکردی به جای اینکه به جدول قهرمانی بسنده کنی و یا اینکه وقتت رو صرف این کنی به تک تک پیام های کاربرها و تک تک خبرها بی ربط و باربط نظر بدی، وقتت رو صرف مطالعه مقالات و اخبار اون زمان میکردی متوجه میشدی که مکلارن اون سال ها چه ماشینی داشت و لوئیس چطور یک قهرمانی مسجل رو نتونست بدست بیاره و به فراری که اون سال به هیچ وجه ماشینی در خور قهرمانی نداشت، باخت و اینرو مایه ننگ رانندت میدونستی نه افتخار. شما خودت رو بارها عیان کردی خودت متوجه نیستی.
        ضمنا بنده مغرضانه پاسخ میدم یا شما؟!
        عجیبه.
        اگر اینطوره که بنده میبایست زیر هر خبر بیش از بیست کامنت بدم در جواب کامنتهای شما. به عنوان مثال در همین یک خبر شما سیزده پیام ارسال کردید. مگر من مثل شما که آرزو دارید پزشکی قبول بشید بیکارم که جواب هر کامنت رو بدم؟
        بازم میگم الحق که طبل هرچه توخالی تر صدایش بلندتر.

      • Sebmm

        7

        7

        شنیدی اسپین را دوس داریم ما فتل فنها 😳😳😳😳
        ب راننده ی محبوبت کاری ندارم و نمیدونمم ک کیه
        بعضی وقتا زبان در کام فرو کردن نشانه‌ی بزرگی نشانه عاقل بودن و سنگین بودن هست
        هرگونه ک حرفتم درست باشه و طرف حق باشی باید این سطح رو داشته باشی ک ب بهترین نحو حرفتو بزنی تا مورد احترام قرار بگیری
        تاسف باید خورد واقعا
        امیدوارم ک دیگه تکرار نشه

      • Amirali

        7

        4

        چی بگم
        شاید حق با شماست
        ولی دیگه مهم نیست چون انقدر داره به روانم فشار میاد که ترجیح میدم مدتی اینجا نباشم، دیگه هر آدمی تا یک جایی میکشه، تا یک جایی میتونه توهین تحمل کنه.از یک جایی به بعد کم میاره.
        ممنون بابت این دو سال

      • mrz_ir

        10

        1

        هیچ ملاک دقیقی برای سنجش شخص راننده وجود نداره .
        این ذات موتور اسپورت هست که ترکیب راننده و ماشین رو میبینیم چه نتیجه ای میده
        در یک زمان هیچوقت دو ماشین دقیقا مثل هم نیستن (حتی ماشین های یک تیم !)

        همچنین قرار نیست که بعد ده سال یه فرد هیچ تغییری نکنه ، چون توی این مدت کلی اتفاقات مختلف براش افتاده و متغیر های زیادی تغییر کردن.
        پس نه سب 2021 مثل سب 2011 هست ، نه لوییس نه فرناندو و نه هر کس دیگری
        هر کدوم میتونن توی این مدت بهتر یا بدتر شده باشن.

        اون مصاحبه مدیر تکنولوژی مکلارن هم باید دید که در چه موقعیتی این حرف هارو زده.
        شاید در موقعیتی که لوییس قرار دادش رو داشته با مرسدس میبسته گفته که اینجوری خواسته ضعف خودشونو بندازه گردن راننده ای که داره جدا میشه. مشابه اینو پارسال بین سب و فراری هم دیدیم (موقع طلاق یه لگدی به هم میزنن)

      • ALO

        5

        5

        بس از این به بعد شما رو هم با اکانت جدید می بینیم.
        بیشابیش تبریک;)

      • mn.a

        4

        7

        پناه بر خدا
        یه چیزی هم بدهکار شدیم.
        امیرعلی دروغ چیز خوبی نیست.
        آدم دروغگو کم حافظست.
        شما یبار گفتی از 2018 اینجایی( حتی دقیق یادمه به کی این رو گفتی). حالا میگی داری تازه مسابقات 2019 رو میبینی و دوساله اینجایی. خب ببین پسر خوب همین چیزاست آدمو بی اعتبار میکنه. باقی چیزا هم که دیگه جای خود دارن..

      • Akbar (Ghasemi)

        6

        5

        کسی که میگه فراری ۲۰۱۸ از مرسدس بهتر بود و فراری ۲۰۱۷ برابر با مرسدس فقط داره تولید جوک میکنه 😆 🤣 😂 😹 😆 🤣 😂 😹 😆

        باید بهش خندید باید درکش کرد

        واقعا بعضیا تو دوگوله اشون چی میگذره 😆

      • Fastboy 44

        6

        2

        اکبر جان
        چه خبر از خط نشون کشیدن های سنگاپور ۲۰۱۷؟!

      • Akbar (Ghasemi)

        3

        5

        عه مانی جان احیانا به اکانت دومت چیزی گفتم بهت برخورد؟ 😆
        ۲۰۱۷ فصل خوبی واسه فتل بود متشکریم ازش

      • Fastboy 44

        2

        1

        متاسفم که بعنوان یه کوچیکتر اینو بهت میگم
        ولی بشدت توهم داری گل جان!
        نه اسمم مانیه!
        نه اکانت دومم اونه
        انقدر بیکار نیستم دو اکانت بزنم!
        به دوستت سعید هم بگو اشتبه زده اسمم مانی نیست
        همه اینجا میدونن اسمم چیه!

    • yas

      10

      8

      دیگه حرفی باقی نمیمونه
      وقتی رقیبت این جوری در مورد مهارت سب حرف بزنه، مشخص میشه چه راننده‌ی نابی هستش
      البته بنظرم هیترای این سایت بیشتر میفهمن😂
      خدا لعنتت کنه مهدی
      بعد یکی دوسال پیام‌ گذاشتم 😁😁

      • Ali

        7

        3

        طرفداری نباید باعث بشه از منطق فاصله بگیرین، هردو این راننده ها چه لوییس چه فتل بی نظیرن، هر کدوم هم تواناهیی های خودشون رو دارن، برای مثال صبر و سیاستی که لوییس داره واقعا فتل نداره و خیلی وقتا مسابقه هاشو برای نداشتن صبر از دست داده،
        همین که لوییس در این سن داره برای قهرمانی میجنگه با توجه به این با بالا رفتن سن سرعت عکس العمل کاهش پیدا میکنه نشان از تواناییش داره،

        این حرفی رو که خودم میخوام بزنم بهش اعتقادی ندارم فقط میخوام مثل منطق خودتون باهاتون برخورد کنم، فتل با لکلرک همتیمی بود، اول فصل هم فتل راننده اول تیم بود، گفته چند کارشناس رو میخواین بخونین که لکلرک عملکرد بهتری از فتلی که چند سال در فراری بوده و با ماشین اشنا تر بوده نیاز هست بخونین ؟
        پس با منطق شما لکلرک بهتر از فتل هست و با استعداد تره، نیاز هم نیست بگین فتل با ماشین مچ نبوده چون به گفته همون کارشناس ها بعد از چند مسابقه بلاخره باید با ماشین مچ میشد، مثل اتفاقی که الان برای ریکیاردو افتاده
        خودم این حرفو قبول ندارم ولی این منطقیه که شما باهاش صحبت میکنین

      • mohammad

        1

        5

        ادمین چاپ کن فقط میخوام بخندم و هزار تا لایک بهت بدم یاس

        ههههههههه

      • mn.a

        2

        4

        به به
        خوش برگشتید

    • Sebmm

      6

      6

      ما خوشحالتر میشیم ک ادامه بدی اینکارو تا دوستان بهتر درک کنند اونهایی ک نمیدرکند مهدی عرربی عزیز ادامه بده تا ایناهم یکم بدرکند

      • mahdi arabi

        5

        5

        شما لطف داری دوست عزیز

  12. Amir5

    7

    5

    درمورد حرف کیمی چیز خواسی نمیشه گفت جز اینکه حرفش درسته اما درمورد اینکه بخواین یه سری از طرفدارها اسطوره های این ورزشو بکوبونن یا تیم های بزرگو غیر قابل قبوله واقعا نمیشه که بیاید بگید سب راننده معمولیه یا آلونسو یا همیلتون یا کیمی یا فراری و مرسدی
    اولا درمورد سال های فتل تو ردبول همه سال ها جز ۲۰۱۴ که چندان خوب نبود خوب بودن واقعا سب سطحش بالا بود کاملا یه سرو گردن بهتر از آلونسو بود اونم به دلیل اینکه فرناندو سال اولشو در فراری میگزروند سال ۲۰۱۰ ماشین مکلارن و فراری به وضوح مشخص بود که سریع تر از ردبول بودن فراری اون سال اشتباهات زیادی داشت و مکلارنم که کم اورد ولی بازم برتری داشتن نسبت به ردبول اون سال مهارت شب بی مثال بود
    سال ۲۰۱۲ : اون سال اوایل سال ردبول کندتر از فراری بود فراری نیم فصل دوم باخت داد طبق معمول و مکلارنم که اصلا نا کجا آباد بود با اون همه جنجالش و غیر از اونم ردبول پراشتباه بود وبازم مهارت سب بود که تونست قهرمان شه
    برای سال ۲۰۱۷ هم ناپایداری فراری مشکل بود و فتل هم بدشانسی اورد و هم ماشینش مشکل داشت
    سال ۲۰۱۸: فراری در نیم فصل دوم باخت داد اونم بخاطر جنجال هایی که قبلا به طور کامل گفتم ! اونطور شد
    درمورد ۲۰۱۹ و اسپین سب در بحرین هم : هم سب بدشانس بود وهم اشتباه کرد ولی سب دوتا اشتباه کرد و ۱۰ کار فوق العاده انجام داد ولی اون دوتا کار اشتباه بولد شد
    وسال ۲۰۲۰ هم که کلا سبو ول گردن حالا آلونسو هم نگه سب جز۵ راننده برتره ولی تاریخ گویا هست که سب جز ۵ راننده برتر
    تاریخه
    لوییس هم که دومین راننده برتر تاریخه ! هیچ شکی نباید به اون کرد اون لویسس همیلتونه دومین راننده برتر تاریخ بعد مایکل هم بهترین تاریخه

    • David Kame

      5

      0

      اولین باره که می شنوم یه نفر میگه ردبول بهترین ماشین رو اون سال نداشته و فراری برتر از ردبول بوده یا بهتر بگم تا حالا نخونده بودم تو مجلات معتبر که فراری ماشینش حتی در مقطعی بهتر از ردبول بوده. وبر راننده با سطح پایین تر از بوتاس (درجه سه ) تعیین خط رو بالای دو تا راننده قهرمان فراری میزد (با اجازتون من مسا رو در حد قهرمان میدونم ) اون وقت تحلیل شما چیه !!
      فراری وجدانن ماشین سوم رو داشت به لطف همیلتون و آلونسو به نظر می اومد که ماشین دوم هستن.
      سب راننده محبوب من و با اخلاق ترین کم حاشیه ترین راننده فرمول یکه ولی می تونم بگم روزهای بد زیادی داره حتی تو ردبول هم به نسبت پرخطا بوده برای کسی که تو رقابت قهرمانی بودش راننده ایی هست که احساسات قوی داره به خاطر همین حساسه به لطف ردبول یه ترکیب خیلی خوب برای قهرمانی داشت .

  13. ایرن

    8

    1

    مطمئناً تنش کمتری است، زیرا من درگیر رقابت نیستم

    • Mahmoud

      5

      3

      همین جمله کوتاه از کیمی دلیل محکمی بر محبوبیتش هست!اصلا یهو یه چیزی میگه آدم قفل میکنه!

  14. Mehdi mozafari

    2

    2

    دقیقا همینه که میفرمایید. ظاهرا دست اندر کاران هم به ادامه این وضع علاقه‌مند هستند.

  15. Mehriar Salehi

    11

    8

    بنظرم کیمی یکم این مدت اخیر بیشتر داره از تگ بیخیالیش لذت میبره و اصرار داره روش مانور بده.

    از کاهی کوه نساختن.این نزدیکترین چمپیونشیپ این ۱۰ ساله شاید باشه.این همه برخورد این همه جابجایی صدر نشین این همه عوض شدن تیم برتر! دو نماد دو نسل متفاوت، این همه دراما پشت پرده، این همه پروتست…این کوه هست، نه کاه و انقدر بی تفاوتی کیمی حداقل برای من یکی تو این موضوع نه تنها جذاب نیست، فیک هم هست.

    • mahyar

      4

      1

      من فکر میکنم درگیری پیچ چهار رو گفته بیش از حد بزرگش کردن . یکم تایتلی که برای این خبر کار شده عجیبه اما خبری اصلی نخوندم با همین ترجمه یک چهارم نیمه ای که بچه ها کردن از اصل خبر … به نظر میرسه که منظور کیمی از بزرگ نمایی کردن . درگیری پیچ چهار بوده .

  16. Lewis44

    4

    2

    امیر علی از سایت رفت چرا ؟

    • Siamak

      8

      3

      به نظر من ترک این گروه بوسیله امیرعلی اشتباهست . اگر او این پیام رو میبینه و میخونه ازش میخوام که دوباره به جمع بپیونده و نظراتش رو مثل همیشه با صراحت و صمیمیت همیشگی ابراز کنه .
      تضارب آراء و برخورد عقاید در این جمع اجتناب ناپذیره . اصلا قرار هم نیست تا همه اعضاء یک راننده و یا یک تیم رو بپسندند و دوست داشته باشند !
      هرکس مجاز و مختاره در چهارچوب مقررات جاری و رعایت ادب نظر شخصی خودش رو آزادانه ابراز کنه و متقابلا تاب تحمل دریافت عقاید مخالف با نظرش رو داشته باشه . کسی هم که این فرمت رو قبول نداره میتونه با دیدن آواتار فرد مورد نظرش کامنت او را نخوانده اسکرول دان کنه و از خواندن اون کامنت صرفنظر کنه .
      سایت محلی برای تحمیل جبری عقاید و مصادره جو حاکم مورد نظر یک طیف خاص فکری یا علاقه مندان یک تیم یا راننده بخصوص نیست و خفه کردن عقاید مخالف یعنی تمامیت خواهی که قابل پذیرش و قبول نیست و منبعد هم نخواهد بود .
      منصفانه و منطقی نیست که دستمزدهای چندین میلیون دلاری اش رو رانندگان اجنبی بگیرند وما به نام طرفداری از تیم یا راننده موردعلاقه مان باعث رنجش هموطن همراه و دوستدار این ورزش در این جمع محدود ولی صمیمی باشیم .
      امیدوارم خواندن این کامنت توسط دوست و همراهمان امیرعلی عزیز باعث بشه که دوباره اورا در جمع خودمان داشته باشیم .

      • mn.a

        4

        5

        جناب سیامک
        اگر بنده، جناب مهدی و جناب رضا با ایشون به مانند ادبیات خودش پاسخش رو میدادیم قطعا براش خیلی دردناک تر و سوزناکتر بود. ایشون بارها شخصیت، تربیت خانوادگیشون و عدم کنترل بر غلیان احساساتش رو نشون داده. ما قطعا نمیخوایم و نمیتونیم نطق کسی رو کور و یا خفه کنیم. ولی وقتی کسی با اطلاعات اندک، با دروغ های کثیر و با مقاومت دربرابر فهم به صحبت ادامه میده بالاخره باید یک بار سکوت رو میشکستیم. هرچند ما میدونیم که فردا روز از نو روزی از نو..
        تصمیم دارم چند مثال بیارم خدممتون برای درک بهتر صحبتم.
        در همین چند خبر اخیر که کار شد ایشون طبیعتا مسر بودن امسال مکس بیشتر از لوئیس اشتباه داشته. یک کاربر مکس فن اومدن تعداد اشتباهات هر دو راننده رو تک به تک لیست کردن و همین هم باعث شرمندگی ایشون شد و قبول کرد اشتباه کردن. حالا کافیه کمی بالاتر تشریف ببرید دوباره مسرانه دارن میگن مکس این فصل بیشتر از لوئیس اشتباه داشته. اصلا انگار نه انگار لیستی مطرح شد و نه …
        مورد بعد، بنده به ندرت کامنت میذارم ولی ایشون هربار زیر کامنت بنده که به هیچ وجه ربطی به ایشون نداشته با ادبیات بسیار ناشایست، ادبیاتی که در خور خودش هست قطعا، کاملا مغرضانه پاسخ من رو به هر نحوی داده. من ادم صبوری هستم و همیشه هم در مقابلش صبوری کردم. اما صبر هم حدی داره.
        اینها نمونه های کوچکی بودن که عرض کردم. نه در شان بنده هست و نه در حوصله شما که باقی رو مطرح کنم.
        بی شک انسان دروغگو، انسان مقاوم در مقابل فهمیدن و بددهن منزلت خودش رو در هر جمعی از دست میده.

      • مَمَّدو

        4

        4

        درود بر شما آقا سیامک محترم.
        mn.a جان. وقتی آقا سیامک که بزرگتر فروم هستن، دارن پا در میانی و اصلاح مسئله میکنن، لطفا شما همدلی و همراهی بفرمایین و به اصطلاح دندان بر جگر بگذارید و صلوات بفرستید تا ختم به خیر شود.
        اضافه کردن پیاز داغ همیشه طعام را خوشمزه تر نمیکند!
        بسیار متشکرم.

      • mn.a

        3

        2

        اقای ممدو عزیز من که مدیر سایت نیستم ایشون رو بیرون انداخته باشم. من یک کاربر معمولی هستم مثل شما اما با نرخ فعالیت یک کامنت در ماه به استثنای این ماه. قبلا هم گفتم من نه میخوام و نه میتونم نطق کسی رو کور کنم. من جایگاه و اعتبار کسی رو ازش نگرفتم که حال بخوام پس بدم.

      • Siamak

        4

        0

        mn.a عزیز ،با سلام .
        قطعا قبول خواهید داشت که جامعه دوستداران موتور اسپرت ، مخصوصا گل سرسبدش فرمولا وان ، جامعه ای محدود و کم تعداد بوده و برعکس ورزشهائی چون فوتبال و والیبال طرفداران میلیونی ندارد !
        منظور نظرم از درج کامنت قبل فارغ از موضعگیری و محتوای مطالب رد و بدل شده ، خدای ناکرده جسارت و فضولی در مباحثه شما نبود ! تنها قصدم حفظ حضور عضوی جوان و علاقه مند به این ورزش است که پایگاه مورد علاقه خود را با کدورت و ناراحتی ترک نکند .
        لازم به ذکر است که بنده با دوست عزیزمان امیرعلی هیچگونه قرابت و فامیلی نداشته و صرفا بعنوان عضوی صمیمی و فعال در اینجا همان قدر برایم عزیزند که شما ، آقای مهدی عربی عزیز و یا آقای رضا ام گرامی عزیزید .
        دوباره عرض و تاکید میکنم : خط کشیهای مجازی در خصوص علایقمان دلیلی موجه برای ایجاد کدورت و ترک هریک از عزیزان از اینجا نیست . فقط باید مباحث و حد و حدود متعارف آنرا مدیریت کرد .

        ******************************************

        آقای ممدو عزیز . باسلام
        ضمن قبول و اظهار کوچکی ، از اینکه همیشه نسبت به این حقیر لطف دارید ، از شما سپاسگزارم .
        امیدوارم قابل اینهمه مرحمت باشم .

  17. Saeid 196

    4

    3

    درود.
    گل گفتی اقای صالحی عزیز و دوست داشتنی
    من کاربر حرفه ای نیستم، نمی دونستم چه طوری نظرم رو بیان کنم

    ولی حرف دل من رو زدید

    تقریبا میشه گفت کمتر کسی از کیمی بدش میاد
    ولی این حرفش از رو بی خیالی و بی تفاوتی نبود
    بیشتر دوست داشت بی تفاوتی ش رو بزرگ نمای کنه

  18. Ferrari4ever

    6

    6

    دوستانی که اینحا به کیمی ایراد میگیرید انگار شما ۲۰ ساله تو فرمول یک هسنین نه کیمی. از جو و حال و هوای فرمول یک هم بیشتر آگاهی دارید گویا. از این به بعد در مورد مسایل درون تیمی ها هم نظر بدید که دیگه با نظرات فیا و مدیران تیم ها گمراه نشیم.
    باتشکر

  19. Ferrari_leclerc

    2

    7

    اخیرا مطلبی درباره قوانین سقف بودجه نوشتم که با مطالعه کامل بود.یکی از سه فاکتور مهم برای تعیین سقف بودجه دستمزد راننده های تیمهاس که من در مطلبم به اون اشاره کردم.
    کاربر مهدی دی از اس،مطلبمو ریپلای کرد و نوشت دستمزد راننده ها جزء موارد سقف بودجه نیست
    من شک ندارم که ایشون حتی نگاهی هم به قوانین ننداخته ولی فقط برای اینکه مخالفت کرده باشه،بدون مطالعه و آگاهی همچنین ایرادی میگیره.
    یه نفر دیگه هم هست که کلا بدون آگاهی فقط ساز مخالف دوس داره بزنه
    اگه مطلبی که من یا هر کس دیگه می‌نویسه درباره مسایل قانونی یا آماری،اگه کسی میخواد مخالفت کنه باهاش باید بره اول مطالعه کنه بعد اشکال بگیره.قانون و آمار مسائلی هستن که به دلخواه نمیشه دربارشون نظر داد.
    نفراتی که دوستان بهتر از من میشناسن،جای توهین و مخالفت‌های بدون دلیل و مدرک با هر پست و خودبرتربینی،سطح آگاهی و دانششونو برن اضافه کنن چون دادن اطلاعات غلط باعث اشتباه دیگران هم میشه

    • مَمَّدو

      1

      0

      دوست عزیز،
      شما مطلبتون رو بنویسین. ما خوانده و استفاده میکنیم. مطمئن باشین اگر کسی مطلب اشتباه نشر بده، اکثریت دوستان متوجه شده و خودمون بهش دیسلایک میدیم.

    • Mehriar Salehi

      5

      0

      من دیالوگتون رو نخوندم با اون کاربر اما دستمزد راننده ها جزو مواردی هست که شامل سقف بودجه نمیشن.

      • رضا سلطانی

        2

        0

        بله راننده ها جزوش نیستند و همچنین هر تیم می‌تونه پنج نفر از پرسنل تیم رو هم خارج از سقف بودجه حقوق بده. که احتمالا روسای تیم ها و مهندسین ارشد باشند

  20. Ali

    1

    1

    جناب صالحی، البته که اطلاعات شما بسیار در این ورزش بیشتر از من و امثال من هست، ولی مدتی پیش توافقی رو مطالعه کردم که سقف بودجه 30 میلیون دلاری برای دستمزد راننده ها گذاشته بود،
    البته در متن قوانین فیا که یک فایل 88 صفحه ای هست چیزی در این مورد ندیدم

    • Mehriar Salehi

      1

      0

      علی جان من اصلا نمیدونم دو طرف این صحبت کی بودن، شرمنده!

      اما سقف بودجه یکسری استثنا داره مثل حقوق راننده ها، مثل (بصورت انتخابی) چند نفر از کارکنان، مثل بخش پاوریونیت و فکر کنم گیربوکس.مثل موارد مربوط به مارکتینگ و مدیا…که حدس زده میشه با احتسای این هزینه ها، بودجه یکسری تیمها بازم به مرز ۲۷۰ میلیون دلار برسه.

      درباره دو قسمت از این موارد استثنا بحثی باز شد برای کنترلشون.
      یکی بخش پاورترین بود که هیچ اطلاعی ندارم تا کجا پیش رفت (این بخش رو درنظر دارن سقفی بزارن براش برای کمک به ورودی احتمالی جدید برای تامین پاوریونیت چون بیس یونیت برای سالهای ۲۰۲۶ به بعد هم همینه با تغییراتی البته)

      یکی هم همین موردی که گفتین، دستمزد راننده ها که تا جایی که میدونم به همون سرعت که مطرح شد، به همون سرعت هم از اولویت خارج شد چون حقیقتا کمکی به ورزش نمیکنه.بیس این ورزش ماشین ها هستن و علت این سقف بودجه، توان رقابت تیمهای بیشتر و جلوگیری از نابودیشون بوده…حالا کسی که توش میشینه، مطمئنا راننده بهتر سعی داره راه پیدا کنه به تیم بهتر و بعد از اون ولخرجی مالک برای دستمزدش، تاثیری روی وسیله ایی که دیکته کننده فرم گرید هست نداره.شما سقف بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای لوییس بزارید و بشونینش پشت یه ویلیامز…نه لوییس میره، نه اگر بره تفاوتی تو جایگاه هشتمی تیم بوجود میاره نه میتونست جلوی فروش تیم رو بگیره.به همین دلیل این یه مورد رو راستش من نه دوست دارم نه حقیقتا علتی براش پیدا میکنم که سقفی براش بزارن.

      • Ali

        1

        0

        ممنون بابت این که وقت گذاشتین و توضیح دادین

  21. esi

    2

    1

    Mn.a دوست عزیز شاید بهتر باشه بیشتر روی خودت تمرکز بکنی و هیچ وقت به خانواده کسی توهین نکن،اینطوری که شما کامنت مینویسی اصلا سخت نیست و براحتی میشه جواب همانند خودت رو بهت داد،باشد ک به همدیگه توهین نکنیم

  22. Babak 7+1

    1

    0

    فدات شم دیگه چیکار باید میکردن، کل کمپانی رد بول و هوندا دست به سینه مکس ایستادن، چندین راننده رو فقط فقط بخاطره مکس جابجا کردن، پرز با این سابقه اش هنوز با ماشین مشکل داره دیگه براش چیکار باید میکردن که نکردن، تمام حمایتهای چندین ساله هانر و رد بول فقط مکس گستاخ تر کرده تا یه راننده همه چی تموم، این حجم از انرژی رو برايه هر کسی گذاشته بودن الان حداقل یه قهرمانی داشت