فرمول یک ایران – فیلیپه ماسا بیان کرد که در حال بررسی گزینه هایی است که ببیند آیا مسیرهای قانونی وجود دارد که بتواند به او کمک کند تا نتیجه قهرمانی جهان سال 2008 را تغییر دهد یا خیر.

اظهارات اخیر برنی اکلستون مدیر سابق فرمول یک در مورد اتفاقات مسابقه فرمول یک سنگاپور سبب شد تا این راننده برزیلی تحریک به انجام چنین کاری شود.

مسابقه سنگاپور به دلیل تصادف عمدی نلسون پیکه جونیور معروف است که باعث شد یک خودروی ایمنی به پیست بیاید و در نهایت سبب پیروزی فرناندو آلونسو، هم تیمی او در رنو شد.

این رویداد جنجالی همچنین تأثیر زیادی در نبرد قهرمانی جهان داشت، زیرا خودروی ایمنی باعث شد تا تیم فراری پیت استاپ ناموفقی را برای ماسا داشته باشند، او که در آن صحنه پیشتاز مسابقه بود به رده سیزدهم رسید و لوئیس همیلتون رده سوم را به دست آورد.

تغییر امتیازات در آن روز مسلماً روی نتیجه قهرمانی جهان تاثیرگذار بود، زیرا که همیلتون تنها با یک امتیاز اختلاف موفق به کسب قهرمانی جهان شد.

جزئیات اقدام عمدی پیکه در سال بعد منتشر شد که منجر به محرومیت دوساله تعلیق رنو از فرمول 1 شد و فلاویو بریاتوره، رئیس تیم و پت سیموندز، مدیر فنی نیز به خاطر نقش خود در این رخداد مجازات شدند.

مسابقه نوستالژیک سنگاپور 2008

مسابقه نوستالژیک سنگاپور 2008

در آن زمان، ماسا درخواست‌هایی را برای لغو نتیجه مسابقه سنگاپور از سوی فیا انجام داد، اما اساسنامه هیئت حاکمه این امر را غیرممکن کرد. زیرا پس از اتمام مراسم جوایز فیا، رده‌بندی هر فصل تحت قوانین بین‌المللی ورزشی مشخص می‌شود.

علاوه بر این، تحقیقات فیا در مورد وقایع سنگاپور هیچ مدرکی را نشان نداد که نشان دهد آلونسو و عناصر بیشتری از تیم رنو از طرح تصادف اطلاع داشتند یا در اجرای آن کمک کردند، بنابراین هیئت حاکمه احساس کرد که تغییر نتیجه غیرمنصفانه است.

اظهارات برنی اکلستون

با این حال، پس از اظهارنظرهای اخیر اکلستون مبنی بر اینکه او و فیا از نقض قوانین قبل از پایان فصل 2008 آگاه بوده‌اند، ماسا فکر می‌کند که زمینه‌هایی برای بررسی مجدد مسائل وجود دارد. بنابراین اگر در محدوده زمانی مورد نظر اقدام قانونی انجام می گرفت، امکان داشت که نتایجی حاصل شود.

برنی اکلستون در مصاحبه ای گفت که او و مدیر وقت فیا مکس موزلی، از این شرایط “در طول فصل 2008” اطلاع داشتند. وی افزود:

تصمیم گرفته بودیم که فعلا کاری انجام ندهیم. می خواستیم که از این ورزش محافظت کنیم و آن را از یک رسوایی بزرگ نجات دهیم. به همین دلیل از زبان نرمی استفاده کردم تا راننده سابقم نلسون پیکه را متقاعد کنم که فعلاً آرامش خود را حفظ کند.

در آن زمان، قانونی وجود داشت که رده بندی مسابقات قهرمانی جهان پس از مراسم جوایز فیا در پایان سال غیرقابل تغییر بود. بنابراین جام به همیلتون اهدا شد و همه چیز خوب پیش رفت.

ما در لحظه مورد نظر اطلاعات کافی برای بررسی موضوع را داشتیم. طبق اساسنامه قانونی باید با توجه به این شرایط مسابقه سنگاپور را لغو می کردیم.

این بدان معناست که در صورت اعمال آن قانون، اتفاقی برای جدول رده بندی قهرمانی جهان نمی افتاد و آن وقت فلیپه ماسا به جای لوئیس همیلتون قهرمان جهان اعلام می شد.

استارت مسابقه ی گرندپری سنگاپور

استارت مسابقه ی گرندپری سنگاپور

این اظهارات توجه ماسا را به خود جلب کرده است، او می‌گوید می‌خواهد ارزیابی کند که آیا اکنون زمینه‌ای برای ادامه موضوع در مجاری قانونی وجود دارد یا خیر.

ماسا بیان کرد:

قانونی وجود دارد که می گوید وقتی قهرمانی جهان مشخص می شود، از لحظه ای که راننده جام قهرمانی را دریافت می کند دیگر چیزی قابل تغییر نیست. حتی اگر دزدی بودن آن ثابت شده باشد.

در آن زمان، وکلای فراری در مورد این قانون به من گفتند. پیش وکلای دیگر رفتیم و جواب این بود که کاری نمی توان کرد. بنابراین من منطقاً به این وضعیت اعتقاد داشتم.

اما پس از 15 سال، می شنویم که مدیر سابق می گوید که در سال 2008 به همراه مدیر فیا متوجه این موضوع شد ولی کاری نکردند تا نام فرمول یک را خدشه دار نکنند.

این خیلی ناراحت کننده است، اینکه بدانم نتیجه این مسابقه قرار بود لغو شود و باعث می شد که من بتوانم یک عنوان قهرمانی جهان داشته باشم. در نهایت با توجه به رخدادهایی که شکل گرفت، بازنده ترین فرد من بودم. بنابراین، ما به دنبال آن هستیم تا همه این موضوعات را پیگیری کنیم.

ماسا قبول می کند که شانس او برای یافتن راهی برای به چالش کشیدن نتیجه بسیار اندک است، اما او اصرار دارد که مایل به منصرف شدن نیست:

قوانین و چیزهای زیادی وجود دارد که بسته به کشور، نمی توان بعد از 15 سال برای حل یک وضعیت به عقب برگشت. اما من قصد دارم وضعیت را بررسی کنم. قوانین را مطالعه کنم. ما باید ایده ای داشته باشیم که چه کاری می توان انجام داد.

البته ماسا، انگیزه دریافت غرامت مالی برای این کار را ندارد و می گوید:

من هرگز در این مورد با هدف دریافت غرامت اقدام نکردم. من به دنبال حق هستم. فکر می کنم که اگر به خاطر چیزی که تقصیر شما نبوده و سبب یک سرقت، یک مسابقه دزدی شده، مجازات شده اید، باید عدالت اجرا شود. در واقع، تصمیم مناسب لغو نتیجه آن مسابقه است. این تنها عدالتی است که در چنین موردی می توان اجرا کرد.

فیلیپه ماسا - برزیل 2008

فیلیپه ماسا – برزیل 2008

ماسا بیان کرد که برای ورزش های دیگر غیرعادی نیست که سال ها پس از مسابقات، زمانی که شواهد جدیدی از تقلب ظاهر شده بود، نتایج را اصلاح کنند:

ما قبلاً موقعیت های دیگری را در ورزش دیده بودیم، مانند لنس آرمسترانگ (دوچرخه سوار) که ثابت شد دوپینگ کرده است و تمام عناوینش را از دست داد. تفاوت در چیست؟

وقتی از ماسا پرسیده شد که آیا در مورد این موضوع با تیم سابق خود یعنی فراری صحبت کرده است یا خیر، گفت: “هنوز نه.”

درباره نویسنده

به موقعش گاز بدیم و به موقعش ترمز بگیریم :)

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

76 دیدگاه

  1. خیلی ها میشناسن

    34

    29

    ۲۰۲۱ مایکل مسی که از عوامل فیا بود مثل آب‌ خوردن قوانین رو زیر پا گذاشت و باعث قهرمانی مکس شد، اخراجش هم کردن ولی نتیجه برنگشت!!

    • Yousef

      5

      7

      قوانین نبود قانون بود.

      • خیلی ها میشناسن

        16

        18

        خیر برادر قوانین رو زیر پا گذاشت!!
        بریک تست عربستان، حرکات مسخره ی مکس تو برزیل که در اوج حقارت اومدن گفتن به دوربین آنبورد دسترسی نداشتیم،دور اول‌ مونزا، دور اول ایمولا و…
        …….
        اشتباه داوری و تفسیر قانون؟؟؟
        ممنون میشم توضیح بدی نادیده گرفتن بریک تست عربستان و خارج شدن های مکس از پیست توی برزیل با کدوم تفسیر قانون یا اشتباه داوری قابل توجیهه؟؟؟؟

      • Yousef

        12

        5

        همش از سیلواستون شروع شد

      • mrz_ir

        1

        1

        یوسف دقیقتر بخوای از ایمولا شروع شد

    • Se5Mi7

      13

      0

      این نظر تعجب آوره!
      اشتباه داوری و تفسیر قانون بحثش با تبانی و تقلب خیلی فرق میکنه.

    • Max the great

      8

      9

      حرفاتون خنده داره… مرسدس پاکه فراری پاک پاکه و فقط ردبول کثیفه…. همشون تو اون مافیا دست دارن و همشون آدم و لابی دارن تو فیا… نظرات بعضی دوستان واقعا ساده لوحانست… هفت سال دامیننسی مرسدس کاملا پاک و با خلوص نیت بوده حالا که تیم سوم چهارم گرید شدن بقیه کثیف… اسپانیای ۲۰۱۶ رو یادتون بیاد تو اوج رقابت نیکو رزبرگ و همیلتون بود که تو دور اول زدن بهم و جفتشون دی ان اف شدن… مکس اولین سالی بود که اومده بود ردبول و از هم تیمیش سبقت گرفت و کیمی رایکونن باتجربه از تیم فراری رو سی دور پشت خودش نگه داشت تا تو ۱۸ سالگی جوونترین برنده تاریخ یک مسابقه فرمول یک باشه… از همون روز من عاشق این پسر شدم… دیگه برام مهم نیست لابی فلان تیم با فلان آدمای توی فیا چی میخواد از توش بیاد بیرون… برای من مکس یه راننده نابغست و هر تیمی بره من فنش میمونم….

      • ilia44

        1

        4

        احسنت بمون عزیز. این چیزی از اخلاق کثیف هورنر و مارکو کم نمی کنه

    • Max the great

      11

      6

      تو ۲۰۲۱ اصرار دارین که باید مسابقه پشت ماشین ایمنی تموم میشد؟!!! خوب جنازه ماشین لطیفی دو دور قبلش تموم شده بود رفته بود…. نتیجه قهرمانی فصل باید پشت سیفتی کار مشخص میشد؟!!! لجند شما اسطوره شما کافی بود یه دور دفاع کنه جلوی مکس تا قهرمان شه…. نرفتین پیت استاپ به مایکل مسی چه ربطی داره… مثه داوری که خطا میشه و آوانتاژ میده تا بازی زیباتر شه اونم با توجه به اختیاراتش بازی رو مهیج کرد و خواست مسابقه با رقابت تموم شه نه پشت سیفتی کار

      • Amirali

        4

        6

        دیگه دفاع از مکس که واقعا به قول خودت یک راننده نابغست با لاستیک سافت نو تقریبا غیر ممکن بود. اصلا نمیشه از همیلتون ایرادی گرفت. تازه با همون وضع هم تا مستقیمی آخر داشت رقابت میکرد.

      • Amirali

        3

        7

        و ضمنا خود فیا مایکل مسی رو به علت خطای انسانی اخراج کرد. شما کوتاه نمیای؟

  2. Ali.. Ferrari

    14

    10

    این که از لحظه گرفتن جام توسط،حتی دزدیدی بودنش هم ثابت بشه دیگه تاثیری نداره اسمش قانون جنگل قانون جنگله.حتی جنگلم هم برای خودش یه نظم و قانون طبیعی داره ولی این ما+فیا میگه بدزدی هم نوش جونت چون قانون ما+فیا اینه که سبیلش رو چرب کن تا اوضاع طوری بشه که میخای.

  3. Ali.. Ferrari

    11

    20

    دنیایی از تخلفات توی فرمول یک انجام میشه که یه تیم در هماهنگی کامل با ناظر مسابقه و ما+فیا انجام میدن.تازه بجای اینکه قانون بذارن تخلفات همیشه قابل پیگیری باشه تا تیمها سراغ تخلف نرن ،میگه دزدی کن قهرمانی هم تثبیت شدس چون توی همه اونا خودش یه طرف تخلفات هست پس اومده منع تعقیب تخلف گذاشته تا همه چی تموم بشه همون فصل.ولی یه جاهایی مثل ابوظبی یا سنگاپور ۲۰۰۸ دستشون رو میشه.توی خودروی ردبول از سال گذشته با قوانین جدید هم شک ندارم دارن از یه حفره غیرقاونی استفاده میکنن که ما+فیا ازش خبر داره یا حتی خودش اطلاعاتی داده به ردبول داده تا توی طراحی دست برتر پیدا کنن.روزی این هم معلوم میشه ولی نه جام گرفته میشه از ردبول نه کسی شکایتی از فیا میتونه انجام بده.میگن فراری چرا قهرمان نمیشه.۲۰۱۹ یه پاوریونیت داشت که ۳تا برد بدست آورد ممنوعش کردن و هنوز میگن چرا مجازات نشد!با تقلب قهرمانی گرفتن کاریشون نداشتن حالا اون سه تا برد فراری رو کجای هورنر جا میدادن

    • amirhosein

      10

      6

      علی
      کاملا با اینکه این ورزش قوانین خوبی در این زمینه ها نداره موافقم لابی اینقدر فیا رو گرفته که اصلا نمیشه دربارش حرف زد ! لابی اینقدر زیاده که میشه لابی تو لابی و در نهایت قلابی اینقدر زیاد که مدیر تیم ها هم بهش اعتراف میکنن میگن ما توی یه چرخه ایم و داریم با فیا کار می کنیم ولی ببین اون کسی که بیشتر لابی کرده مدیر فلان تیمه نه من!!
      نداشتن قانون مناسب ضرر هایی زیاده زده از موارد این چنینی تا چیزایی که هیچ وقت مشخص نشدن از ابوظبی 2021 گرفته تا تغییرات قوانین به نفع یک تیم و به ضرر تیم دیگه
      ولی حقیقتش هیچ جور با منطق من حرف شما درباره ردبول جور در نمیاد تمام این موارد اکثرا برای ایجاد جذابیت بیشتر بوده همین 2008 هم تو همین مایه هاست (حالا با یکم تفاوت ) حالا چرا باید فیا اطلاعاتی داده باشه به ردبول در جهت اینکه جذابیت از بین بره و همچنین به عنوان مثال مرسدس رو در نظر بگیر فلسفه ای که داشته از اول فصل پیش اشتباه بوده خب حالا بیا تصور کن که اطلاعات داده نمی شد اون وقت مرسدس با فلسفه کاملا اشتباه پارسال از ردبول هم اواخر فصل جلو میزد یا امسال مرسدس با یه فلسفه کاملا اشتباه تقریبا برابر ردبول بود که فلسفه ی درستی داره … نمی دونم میتونم منظورم رو درست منتقل کنم یا نه ولی با این نظر شما مخالفم
      اینکه چرا فراری به ردبول نمی رسه رو نمی دونم ولی وقتی داده هایی که دارم رو میزارم کنار هم به اشتباه بودن این حرف شما پی می برم

      به هرحال فیا به هیچ وجه قهرمانی 2008 رو بر نمی گردونه و این جریان رو هم جلو نمی بره چون اون وقت مجبوره 2021 رو هم برگردونه و شاید چیز های دیگه هم اون وسط رو بشه

      • Ali.. Ferrari

        10

        11

        امیر حسین عزیز
        اینکه نظرات با هم مخالف باشن کاملا طبیعی هست و حتما میدونی برای لایک گرفتن نظری ننوشتم این چند سال.ردبول لابی میکنه،با ناظر مسابقه ای هماهنگه و چندین مورد بود تا مکس قهرمان بشه ۲۰۲۱.دو سه مورد نقض قانون فقط توی دور آخر انجام دادن،تو کل فصل که کاملا دیگه افتضاح بود وضعیت .بعد تخلف سقف بودجه میکنن و جریمه ای میگیرن که هیچ تاثیری نداشت دادنش.بعد هورنر کوچکترین تخلف تیمها رو بهشون دسترسی پیدا میکنه چون با اف یک در ارتباطه.و قوانین هم طوری تنظیم میشن یه سال که ریک بالا سود می‌بره بعدش ایرو دینامیک که نقطه قدرت ردبوله مبنای قانونگذاری تا ۲۰۲۶ میشه.اینا که همه اتفاقی نیستن.خیلی توضیحات دیگه هست هم درباره ارتباط ما+فیا با ردبول هست که شخصی نخاد دلایل قبل رو ببینه گفتن بقیش هم سودی نداره در روشن شدن حقیقت.اما کارما رو اینجا هم دیدیم که لوییس قهرمانی ۲۰۰۸ رو توی ۲۰۲۱ پس داد.حالا ردبول و مکس هم تاوان خوردن حق لوییس رو میدن توی وند سال

    • Ali🦁3

      22

      25

      16
      بجای اینکه حالا حالاها بگردی دنبال حفره غیر قانونی ردبول باید حالا حالاها بشماری افتخارات مکس و ردبول.
      تو کلأ دست از کامنت خرافاتی بر علیه مکس و ردبول برنمی داری پس حالا حالاها داریش شکی درش نیست.

      • hosein16

        10

        13

        چقدر شما مغروری خیلی مغروری

      • Legend LH44

        6

        13

        خوبه دوساله تو اوج هستین و شما اینجوری رفتار میکنی جنبه داشتن خوب چیزه که شما مشخصه باهاش اشنا نیستی

      • اف 1 احمد

        7

        3

        ب خدا ی جوریم نظرشو میده که انگار حفره رو دیده مکس نابغس ب قول داداشمون حالا حالا باید عادت کنید ی قهرمانیش

    • Soheil_JB22

      14

      3

      هر تیمی تو فرمول یک وقتی کامل سرتر از بقیس مطمئن باش یک یک نواوری اورده که بقیه ندارن(مثل ویلیامز ۱۹۹۲) یا راه فرار تو قوانین پیدا کرده (بننتون ۱۹۹۴) مطمئن باش مرسدس هم کلی راه فرار از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ پیدا کرد که عین موشک بودن بعدشم یکجوری داری میگی ردبول به کمک فیا اومده بالا انگار یک مشت دلقک تو تیم مهندسی ردبول هستن بهترین مهندس تاریخ فرمول یک تو ردبول هست و قوانین جدید همش مربوط به ایرودینامیک هست که رو دست نیوی کسی نیست و اینکه مرسدس یک سال کامل میاد رو کانسپت اشتباهش پافشاری میکنه تقصیر بقیه نیست یا فراری که ۲۰۲۱ رو هم فدای ۲۰۲۲ کرد اما بازم کاری نکرد

  4. ali

    12

    4

    این مسئله اگه پیگیری بشه خیلی حواشی به جا میزاره و باز پای ابوظبی باز میشه

  5. 🏁🏎FA14🇪🇸

    10

    2

    نمی دونم واسه چی فرق بین یک رسوایی با رسوایی دیگه گذاشته می شه
    یک رسوایی مثل 2007 مکلارن که تیم بخاطرش و جنگ راننده ها(اینو گفتم چون امتیاز مسابقه مجارستان از مکلارن گرفته می شد و 1امتیاز در هر صورت پشت فراری می افتادن) قهرمانی سازندگان رو از دست می ده و بیشترین جریمه در کل تاریخ براش رقم می خوره
    یکی مثل ابوظبی و سنگاپور که کاری بهش ندارن. واقعا این تیکه گفته شد ما می دونستیم و خود را به کوچه علی چپ زدیم اوج کاره

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      7

      11

      قهرمانی رانندگان ۲۰۰۷ هم همراه با حواشی بود و همیلتون رو از قهرمانی محروم کردن.اتفاق سنگاپور خیلی شبیه به شاهکار لطیفی هست.قهرمانی همیلتون هم تو ریاست ژان تاد دزدیده شد و همین بهونه کافیه.حدس میزنم تو دوره بن سلایم هم همین اتفاقات میفته.

      • 🏁🏎FA14🇪🇸

        5

        2

        دوست من قهرمانی ۲۰۰۷ با شایستگی به نام مرد یخی شده
        کلمه اگه خیلی کارا می کنه واسه همون ۲۰۰۷ یه اگه واسه آلونسو هم هست اما نشده دیگه، همیلتون با چند اگه می شه ۴ تا عنوان بهش اضافه کرد یا چهار عنوان کم کرد پس هیچ

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        0

        1

        مطمئنی؟!برو ببین چطوری قهرمانی به مرد یخی رسیده.حداقل این قدر مطمئن نظر ندین.بعد ریس شکایت مکلارن به جایی نرسید وگرنه قهرمانی هیچوقت به رایکونن نمیرسید.بعد از برزیل مشخص شد که قهرمانی حق همیلتون بوده

      • 🏁🏎FA14🇪🇸

        1

        0

        اگه منظورت مصرف سوخته ماشین ها تو مسابقه برزیله که به جایی نرسید

  6. Ali🦁3

    28

    25

    2008 که بعد سالها ثابت شده تصادف عمدی و رسوایی بوده در نتیجه قهرمانی، هر چند دیگه هیچی برگشت نخواهد خورد ولی2021 که جلو چشمان همیلتون و توتو بود اگه فکر می کردن عمدی در کار هست چرا ری استارت کردن.؟ نکنه همیلتون فکر می کرد مکس نمی تونه توی یه لپ ازش سبقت بگیره یا اگه مکس
    نمی تونست ازش سبقت بگیره بعدش بازم می گفت دستکاری شده.
    2008 تصادف عمدی بوده و این رسوایی ثابت شده ولی 2021 مشکل مایکل مسی این بود باید یه دور زودتر که پیست آماده بود ماشینهای لپی رد می کرد و طبق توافق تیم‌ها مسابقه پشت ماشین ایمنی تمام نشه مکس هم سبقتش از همیلتون گرفت و دیگه مشکل مرسدس بود که نرفتن تایر عوض کنن هر چند قهرمانی لیاقت همیلتون نداشت و کارما کار خودش کرد مکس هم به حقش رسید.

    • ...m6...

      15

      21

      دوست عزیز شاید تا چند سال دیگه یسری حقایق درباره ی ابوظبی 2021 فاش بشه…
      لیاقت نداشت؟
      کارما؟ کدوم کارما؟
      نکنه شما کثافت کاری عربستان رو فراموش کردی؟ برزیل؟

      • Soheil_JB22

        12

        7

        سیلوراستون و مجارستان مکس سوم هم تموم کرد کار به مسابقه اخر نمیکشید ولی مرسدس کارش رو عالی انجام داد تصادف مجارستان نبود ردبول ممکن بود قهرمانی سازندگان رو هم به دست بیاره با اون استارت مزخرفی که بوتاس زد اونجا

      • Soheil_JB22

        12

        6

        نه تو عربستان همیلتون دی ان اف شد نه تو برزیل ولی به جاش مکس هم سیلوراستون هم تو محارستان بخاطر ماشین های مرسدس دی ان اف شد که تو اون دو ریس مکس سوم هم تموم میکرد کار به مسابقه اخر نمیکشید ولی مرسدس کارش رو عالی انجام داد تصادف مجارستان نبود ردبول ممکن بود قهرمانی سازندگان رو هم به دست بیاره با اون استارت مزخرفی که بوتاس زد اونجا

      • Ali🦁3

        16

        5

        M6
        دیگه بالاتر سیلورستون داریم.؟ به گفته شما (کثافت کاری)

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        2

        15

        Ali 1
        بالاتر از سیلورستون ایمولا هست که ورشتپن تهش میتونست پنجمی یا چهارمی رو بدست بیاره
        و برد لوئیس رو خراب کرد.در حالی که لوئیس بعد از تصادف سیلورستون از مهندسش جویای حال مکس شد اما ورشتپن ایمولا طلبکارانه گفت به من فضای کافی نداد.و همون جا هم برخورد مسابقه ای در نظر گرفتن.اگر برخورد مسابقه ای رانندگی کثیف هست پس راننده ردبول همه راننده های تاریخ رو روسفید کرده.

      • Ali🦁3

        8

        2

        احمد رضا مطمئن هستی که راجب ريس ایمولا2021 حرف میزنی که مکس فوقش چهارمی یا پنجمی
        می گرفت و برد همیلتون خراب کرد.؟!
        ایمولا که اول مکس تو پیست خیس از رده سوم استارت زد و همون پیچ اول لیدری گرفت و راجب سبقتش هم واقعا خیلی بهتر از سبقت همیلتون در همین مسابقه قبل استرالیا همیلتون بود و بعدش همیلتون رفت تو باقلا و با دنده عقب تا در بیاد دیگه بالا جلوش هم خراب کرده بود و تصادف بوتاس با جورج ريس همیلتون نجات دادن واقعأ یعنی اگه پرچم قرمز نبود همیلتون مشخص نبود اصلا جز 5نفر اول هم بیاد.
        واقعأ دوس دارم اونایی که میگن سال 2021 همیلتون با مکس رانندگی عالی داشته بیان مسابقه به مسابقه ارزیابی کنن که مکس چقد بدشانسی داشته و همیلتون چقد خوش شانسی داشته و چقد اشتباه داشتن هر چند فن هاش به استارت باکو میگن همیلتون بدشانس بوده و حتی اشتباه دستی هم نداشته 🤦🏻‍♂️.

      • Ali🦁3

        4

        1

        من هنوز استارت مکزیک 2021 کاملا تو ذهنم هست که چطور راننده‌های مرسدس تماشاگر هنرنمایی مکس بودن برای من بی نظیر بود حرکتش.

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        4

        1

        Ali 1
        ببخشید ایمولا رو با مونزا اشتباه تایپ
        کردم.معذرت میخوام.
        من لحظه به لحظه اون فصل تو ذهنمه فقط کمی عجله باعث این اشتباه شد.
        امروز امتحان سخت ارتعاشات داشتم باید درک کنی چنین اشتباهاتی پیش میاد.اما خوبه که حرف از ایمولا اومد،همون لیدری که ورشتپن تو پیچ یک گرفت با هل دادن همیلتون اتفاق افتاد.جایی که همیلتون یک تایر جلوتر از راننده ردبول قرار داشت.نمیخوام اشتباه همیلتون رو توی اون پیچ توجیه کنم اما خود راننده ردبول نبود که موقع سیفتی کار رفت توی چمنا و حین سیفتی کار کنترل ماشین ردبول خودشو از دست داد!؟نمیدونم بررسی شد یا نه ولی اگر مورد بازبینی قرار میگرفت و مشخص میشد که کامل بیرون رفته پنجمی که هیچ ، باید بدون امتیاز اون ریس رو تموم میکرد.مشخصا مکس موقع رد شدن از لپی ها تو شرایط بهتری قرار داشت و بد شانسی همیلتون این بود که بد موقع ای به راننده های لپی میرسید.و همینطور توهم توطئه شما که راسل ریسش رو نابود کرد تا پرچم قرمز برای لوئیس بگیرن رو هیچ وقت یادم نرفته.

      • Ali🦁3

        3

        0

        احمد رضا جان موفق باشی در امتحانات.

      • Amirali

        0

        13

        من قبلا این بررسی رو به صورت کامل انجام دادم و حرفم رو به اثبات رسوندم. ایشون نمیخواد یادش بیاد:)
        رهاش کنید. حتما کسی که با ماشین بهتر از همیلتون تو سه تا مسابقه داشته دست و پا میزده رانندگی شایسته ای داشته!

      • Amirali

        1

        16

        خیلی خوشم میاد. طرف مجارستان رو میبینه ولی به جاش روسیه همون سال وقتی که وستپن نهایتا ردش ششم بود با بارون تونست دوم بشه رو نمیبینه.
        سیلوراستون رو میبینه ولی بلژیک و مونزایی که مجموعا همونقدر از لوییس امتیاز گرفت رو نمیبینه. موناکو هم که کلا هیچی. لوییس دوری که میزد در حد داشتن رتبه سوم سریع بود ولی با رفتن لکلرک تو دیوار مجبور شد از هفتم شروع کنه.
        بحث بریک مجیک هم همچنان به نظر من مطرحه. من اون رو خطا نمیدونم. اینکه شما دستت جوری به یک دکمه برخورد کنه که خودت هم نفهمی اسمش بدشانسیه نه اشتباه.
        تو ایمولا هم با تخلفش لوییس رو یک رده عقب انداخت.
        حالا امتیازاتی که مکس از دست داده بیشتر بوده یا برعکس؟ میدونی اگه هرکدوم از این اتفاقات نبود همون مسابقه عربستان تکلیف قهرمانی روشن شده بود؟ اگر میدونی پس چرا نمیخوای بپذیری؟؟؟

      • Amirali

        2

        7

        فرق طرفدارای لوییس با مکس اینه که هیچکس از ما توانایی های مکس رو انکار نمیکنه؛ به جاش از اون طرف مدام داریم تیکه و طعنه میشنویم. شخصیت هواداری هم خوب چیزیه که فقط بعضی از کاربرا دارن.(میدونم خودم ندارم)

    • Shayan&lizge

      10

      7

      ببین مکس فنم ولی لوییس واقعا 2021با شایستگی کامل روند و
      هم مکس و لوییس شایسته قهرمانی بودند

    • Legend LH44

      3

      10

      میدونی جالبیش اینه که اصلا به لوییس ربطی نداشته این تصادف رو پیکه به خاطر هم تیمیش کرده ولی شما داری اینو به ابوظبی ربط میدی که یک نفر یه قانون جدید درست کرد و به کل قهرمانو عوض کرد و به اون شخصی که میخواستن دادن

  7. Yousef

    14

    17

    پس لویسم از این قهرمانی ها داشته.
    دوستان اینقدر به مکس و ابوظبی گیر الکی ندین این به اون در.
    حالا بیحسابیم.

    • Soheil_JB22

      16

      7

      میدونی مثال این قضیه میشه وقتی که مرسدس همه رو لپ میکرد مسابقات خسته کننده نبود اما ردبول همه رو لپ کنه مسابقات خسته کنندس

      • LH44

        6

        14

        داستان اینجاست که در سالهای 2014 تا 2016 که مرسدس بی رقیب بود، راننده های اول و دومش با هم رقابت داشتن و هیجان رو به مسابقات تزریق میکردن. نمونش بحرین 2014. سالهای 2017 و 2018 که فراری هم برای برد می جنگید. 2019 از اواسط فصل جذاب شد اما معلوم شد فراری با موتور غیر قانونی مسابقه میداده که البته عمو تاد جم کر داستانو. وگرنه فراری باید دیسکالیفاید میشد از مسابقاتی که با اون موتورها داده بود. تازه بهشون تقلبم رسوند. 2020هم که قوانین سال بعدش عوض شد چون مرسدس عملن سوار موشک میشد. اما 2022 از یه جایی به بعد فقط یه نفر اون جلو بود و رقیبی نداشت. الان هم باید دید پرز چیکار میکنه. اگه مثل پارسال بشه، هیجان برای قهرمانی از بین میره.

    • Yousef

      4

      1

      این عکس مسا خیلی با نمکه

  8. Ali.. Ferrari

    9

    12

    با احترام به همه دوستان ردبولی،بعضی طوری حرف میزنن انگار خبر دارن تا ۲۰۲۶ فقط ردبول قهرمان میشه.خوده مکس و ردبول هم همچین اطمینانی ندارن چون فرمول یک قابل پیشبینی نیست.پس اینکه گفته بشه قهرمانی ما رو بشمارید مثل خیرات کردنه نون نخوردس.

  9. Legend LH44

    7

    3

    این حرکت رو پیکه برای اینکه النسو بتونه نتیجه بگیره انجام داده ربطی به همیلتون نداشته و اگه کسی میخواست جریمه بشه پیکه و تیمش باید باشن که شدن و به نظرم نمیشه نتیجه رو برگردوند و داره الکی وقت خودش رو تلف میکنه.

    • Yousef

      2

      2

      مسا بازنشسته شده کلی وقت داره

  10. NICO ROSBERG-06

    11

    9

    دوستانی که اتفاقات۲۰۰۸وبا عربستان۲۰۲۱ مقایسه میکنن و معتقدند اگه ۲۰۰۸روبرگردونند باید۲۰۲۱رو هم بر گردونن. ببینین،اساسا در ۲۰۲۱ هیچ تخلفی صورت نگرفته،در تصادفی که تیمی باعثش شد که خودش موتور مرسدس استفاده میکرد و از جانب مرسدس ساپورت میشد واون یک اتفاق کاملا مسابقه ای محسوب شد و علاوه براین در نتیجه کلی که پیروزی ردبول و مکس ورستفن بود،تعلل مهندسین و گاراژ مرسدس هم تاثیر مستقیم داشت و اونا می‌تونستن لوییس رو برای پیت ببرن اما تصمیم دیگه ای گرفتن که درجای خودش قابل بحث هست اما در جای خودش، وتصمیمی هم که اون زمان مایکل گرفت تنهایی نبود بلکه با مشورت همه داورها و با توجه به قوانین موجود گرفته شد، اما ۲۰۰۸ یک نقض قانون واضحی رخ داده و تصادفی که رخ داده عمدی بود و عمدی بودنش هم ثابت شده و باتوجه به اینکه در نتیجه کلی قهرمانی تاثیری مستقیم داشته،اون زمان قابل پیگیری وفسخ بوده که اگه دقت کنید خود برمی اکلستون هم به این موضوع اشاره مستقیمی داره و بیان می‌کنه که ما تصمیم گرفتیم که فعلا کاری انجام ندهیم تا از این ورزش محافظت کنیم و آن را از یک رسوایی بزرگ نجات دهیم. نفر اول داوری اون دوران داره مستقیم میگه نقض قانون صورت گرفته و این به وضوح باعث رسوایی فرمول یک میشده و خب معلومه که هرگز قهرمانی رو از یک راننده انگلیسی نمی گرفتن که بدن به یک راننده برزیلی،اون وقت اینجا یه عده عزیزانی که از قوانین این رشته زیاد هم اطلاعی ندارند میان و صغری کبری میچینن تا بگن قهرمانی۲۰۲۱ ورستفن غیر قانونی بود،که اگر بود با شکایتی که مرسدس انجام داد و تیم قدرتمند و لابی قوی انگلیسی پشت این ماجرا صددرصد قهرمانی مکس حتی تا همون۴۸ساعت بعداز ریس،لغو میشد.خود فیا هم هیچ نقض قانونی دراتفاقات عربستان و توضیحاتی که از تمام داورانی که مورد مشورت مایکل ماسی بودن مشاهده نکرد،و درضمن اون یک تصادف مسابقه ای متوسط تیمی هم انجام شد که خودش غیرمستقیم یکی از زیرمجموعه های خود مرسدس محسوب میشده،اتفاق افتاده و دلیل لغو نشدن قهرمانی مکس ورشتفن هم بعد از۷۲ساعت تحقیقات گسترده توسط کمیته رسیدگی به شکایت از داوران فیا در ۸صفحه بصورت کامل عنوان و منتشر شد تا هیچگونه بحثی هم باقی نمونه در این رابطه.
    به هرحال قهرمانی ۲۰۰۸همیلتون با تلاش خودش بدست اومد و اگرم سهل‌انگاری بوده از جانب خودفیا و داوران اون زمان صورت گرفته و الان لوییس قهرمان۷دوره جهان فرمول یک هست و یکی از اسطوره‌های این رشته حتی اگر اون قهرمانی هم برگردانده بشه به ماسا که باتوجه به سابقه ای که از فیا داریم امکانش نزدیک به صفره. اینم فراموش نکنیم همیلتون خودش هیچ نقشی در اون اتفاقات عمدی و نقض قوانین در اون رخدادها نداشته.
    اگر از قوانین اطلاعی نداریم نباید نظری بدیم که تبعاتش فقط گرفته شدن وقت دیگر کاربران و ایجاد بحث و خراب شدن فضای سایت باشه. 🙏

    • خیلی ها میشناسن

      6

      7

      کسانیکه این حساب کاربری رو میشناسن به خوبی اطلاع دارن که کمتر از یک درصد امکان داره حرفی بزنه که علیه لوییس نباشه!!!
      نظرات شما خیلی وقته که برای ما روشن شده!!
      فقط یه سوال!!!
      شما که گویا سررشته داری توی قوانین فیا…لطفا بهمون بگو،چرا دلیل اخراج مایکل مسی،خطای انسانی بیان شده؟؟؟؟!!!!
      حالا درست یا نادرست خودت اومدی نوشتی که اون تصمیمات با مشورت سایر داور ها بوده!!
      ممنونیم که عذر بدتر از گناه آوردی و ناخواسته دست فیا رو واسمون رو کردی تا متوجه بشیم مایکل مسی فقط یه مترسک بود و در اصل مجموعه فیا نمی‌خواستن لوییس قهرمان بشه!!

      • NICO ROSBERG-06

        9

        1

        جواب شما در همون هشت صفحه توضیحات فیا در مورد چرایی رد شدن شکایت مرسدس مکتوبه و بنده مسئول اشتباهات فرد یا گروه قانون گذار یک رشته ورزشی نیستم که اینجا پاسخگوی کسانی باشم که رعایت ادب اونقدر براشون سنگینه که از بردن حتی نام کاربری طرفی که مورد سوالشون هست عاجزن. اونایی که منو میشناسند می‌دونن هیچ وقت بی احترامی نسبت به نه لوییس نه هیچ راننده دیگه یا فن راننده خاصی نکردم،و هر چی بوده صرفا نظر شخصی کاربری بوده و تعجبم از شماست که چطور با اینگونه ادبیات سعی در حمله و تخریب یک کاربری میکنین که هیچ وقت بجز بیام حقایق انجام نداده و نه بی احترامی نسبت به راننده. با شخصی داشته ،حالا اگه این حقایق برای یه عده ای تلخه دلیل بر اشتباه بودنشون نیست. من مشکلی ندارم که شما یا هر شخص دیگه ای هر گونه که دوست دارین شخصیت تون رو به دیگران نشون بدید. به هرحال الآن هم هیچ بی احترامی نه به شخص شما نه راننده ای که دنبال کننده ش هستین نه کردم نه میکنم بلکه درحاهایی هم حتی ازهمیلتون تعریف یا دفاع هم کردم، اما برای شمایی که تحملتون انقد پایینه که جنبه حتی یک حقیقت هرچند به ضررتون و ندارید به صرف نیست که اونها رو به یاد بیاربد،چجوریه که اون زمانهایی که از همیلتون تعریفی یا دفاعی کردم پیداتون نبود که تشکر کنین یهو الان تا یه موضوعی که فقط جهت آگاهی دادن به کاربرای دیگه سایت و اونم فقط از روی آمار و اطلاعات واقعی ثبت شده درج کردم به مزاقتون خوش نیومد و یادتون افتاد که وکیل مدافع یه راننده ای هستین که نه حقوقی براتون داره و نه مزایایی بجز به هم ریختن اعصاب خودتون و جو سایت. امیدوارم کمی بیشتر فکر کنین و بجای این همه فشار عصبی کنی به اعصابتون مسلط باشید. من و شما هم زبان و هم وطن و هم نوعیم. موفق باشی.🌹

      • NICO ROSBERG-06

        3

        2

        ادمین محترم لطفا درج بفرمایید کامنت بنده رو در جواب امین۴۴ عزیز🙏

      • NICO ROSBERG-06

        4

        1

        عجیبه! اتفاقا اونایی که منو میشناسند می‌دونن که بنده نه تنها هرگز به خودم اجازه بی احترامی به راننده یا طرفداری رو ندادم بلکه در جاهایی حتی تعریف یا دفاع هم کردم از همیلتون و عملکردش در برابر راسل یا آلونسو، فقط متوجه نمیشم شما چطور نتیجه گیری کردید که من هر حرفی زدم علیه لوییس بوده؟؟؟؟؟ مطمعنی؟؟؟؟؟🤔 دوستان بهتر می‌دونن که من تا امروز آیا در دفاع از همیلتون نظرهای متعددی دادم یا نه. واقعا برام عجیبه شما اون موقع که از لوییس و عملکردش در برابر راسل یا دفاعی که جلوی آلونسو انجام داد نظراتی و درج کردم شما دقیقا کجا بودید که تشکر کنید؟ الان که هیچ بی احترامی نسبت به کسی نکردم حقیقت اتفاقاتی که ثبت شده رو درج کردم یدفه جوانه زدید!!!! خدایا توبه

    • جواد محمدی

      3

      5

      تنفرمون از یک راننده رو در قالب نمایش های منطقی و صحبت های غلط بهتره مخفی نکنیم

      • NICO ROSBERG-06

        3

        2

        اشتباه می‌کنی جواد عزیز. این حرف شما اشتباهه.لطفا به اینگونه بحث ها دامن نزنید.

  11. Amir5

    7

    12

    خیف واقعا برخلاف ورستاپن لویس هیچ نقسی تو اتفاقات قهرمانی جهان نداشت و با شایستگ قهرمان شده اما خب مکس تو سال ،۲۰۲۱ اینطور نیست!!؛
    ولی به هرحال قهرمانی گرفته شدع از همیلتون پس گرفته شد توسط مکس مگر اینکه سال ۲۰۰۸ رو بدن به ماسا
    و ۲۰۲۱ رو بدن به همیلتون

  12. Soheil_JB22

    6

    1

    یکی از دوستان گفته بود مکس تو گرندپری روسیه به لطف بارون از ششم رسید دوم که ۱۰ امتیاز به نفعش شد حرفش کامل درسته منم قبول دارم اما این رو هم بگو که لوییس هم به لطف بارون از دومی رسید به اولی که ۷ امتیاز به نفعش بود اگر هم لوییس تو مونزا امتیاز از دست داد مکس هم همینطور امتیاز از دست داد فرق مونزا با سیلوراستون یا مجارستان همین بود توهمین بود موناکو رو هم اشاره کرد که لوییس بدشانسی اورد خب پس باکو رو هم بگو که مکس راحت داشت میبرد و تایرش ترکید که اگه اتفاق نیفتاده نبود و ریس با همون ترتیب تموم شد مکس اول بود تو باکو لوییس سوم و ۱۰ امتیاز تفاوت بود

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      1

      5

      مونزا از نظر پیس ردبول از مرسدس و مکلارن ها کند تر بود و اگر برخوردی به وجود نمیومد،لوئیس میتونست برای اولی رقابت کنه و با توجه به لاستیکی که داشت و همینطور جایگاهی که بعد از خروج پشت لندو بدست آورد میتونست اولی رو بگیره و والتری هم چهارمی رو حداقل داشت.ورشتپن نهایتا میتونست پنجم بشه اینجا ورشتپن ۱۴ امتیاز از لوئیس کم کرد و (بنظرم)جریمه ای متناسب با برخوردش انجام نشد.

      • Shayan&lizge

        4

        1

        شما میگید مکس حداکثر پنجم میشد بوتاس با موتور نو نمی‌توانست تو دور های آخر از چکو سبقت بگیره و به لطف او پنج ثانیه پنالتی بوتاس رفت رو سکو
        مکس که چندین برابر بهتر از چکو دفاع می‌کنه و میرونه اگر با لوییس هم برخورد نداشت حداقل دوم بود
        البته لوییس به لطف اشتباه گاراژ که به جای حداکثر 3.5 براش 11زدن

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        6

        2

        دوم!
        خنده داره واقعا
        از نظر سرعت مکس ورشتپن حتی نتونست به ریکاردو نزدیک بشه
        چه برسه به اینکه بیاد از لندو و همیلتون رد بشه!
        سرعت همیلتون تو استینت دوم از جفت مکلارن ها و ردبول سریع تر بود.مکلارن به حدی سریع بود که لوئیس تو مستقیمی ها با DRS نمیتونست سبقت بگیره.هر جور نگاه میکنم هیچ سکویی برای مکس ورشتپن وجود نداشت.اگر مکس ورشتپن همون اول استارت لوئیس رو خراب نمیکرد کار به اون برخورد نمیکشید.

    • mahdi arabi

      4

      3

      موناکو 2021 به هیچ عنوان بدشانسی لوئیس نبود
      کلا اون آخر هفته خیلی کند بود
      بوتاس با همون ماشین شانس برد داشت اگه پیت استاپش خراب نمیشد چون میرفت که مکس رو آندرکات کنه

      • Amirali

        1

        3

        من دارم با عدد و رقم صحبت میکنم. خوب یادمه دوتا سکتوری که لوییس قبل از تصادف زده بود از بوتاس سریعتر بود و میتونست بعد مکس سومی رو بگیره. شما هم میتونی سرچ کنی و ببینی.

  13. NICO ROSBERG-06

    3

    0

    امین ۴۴ دوست عزیز بنده جواب شمارو درج کردم که درصف تایید انشا… ادمین محترم لطف میکنن و تایید میفرمایند تا شما هم به جوابتون برسید.🙏

  14. finger hero

    4

    2

    یکی نیست بهش بگه که به جای رنو باید از تیمو گلوک شکایت میکردی که توی چند پیچ اخر سرعتشو کم کرد تا لوئیس با یک امتیازی که میگیره قهرمان بشه
    خیلی تابلو بود و سالها درموردش حرف بود

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      3

      4

      خدایا این همه حس تنفر از کجا میاد!!!!
      اون مسابقه لوئیس کافی بود تو ۵ نفر برتر قرار بگیره و ۶۹ دور از ۷۱ دور مسابقه لوئیس قهرمان بود(بخاطر همین هست که قهرمانی لوئیس تو ۲۰۰۸ اصلا به ۲۰۲۱ شبیه نبود)و بخاطر لاستیک اشتباه تو دور های پایانی کند شده بود.تیمو گلوک توی پیچ آخر ماشینش مشکل فنی پیدا کرده بود و نه تنها همیلتون رد شد بلکه راننده های پشت سری هم همشون رد شدن حتی لپی ها.تیمو گلوک اگر میخواست قهرمانی رو به لوئیس تقدیم کنه باید سباستین فتل رو کند میکرد تا لوئیس فرصت حمله پیدا میکرد.
      البته از نظر شما باید بهش شکایت میکرد که چرا ماشینت خرابی آورد!

      • finger hero

        5

        0

        دکتر، تو‌پیچ اخر مسابقه به قول شما ۷۱ دوری خرابی ماشین امری طبیعیه؟
        اونم روزی که تنها یک رده باعث جابجایی قهرمانی میشه؟
        خیلیا کم سن و سالن و ندیدن اون مسابقاتو و حتی جشن فراری برای قهرمانی که با دستای پشت پرده داده شده به مکلارن

        تنفر نیست، واقعیتیه که باید پذیرفت، همیلتون فکرشم نمیکرد تو دورای اخر کسی به رده قهرمانیش حمله کنه، ولی از قضا سباستین تونست ازش سبقت بگیره، دیدن چاره ای نیست، دست به دامان حضرت گلوک شدن

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        2

        4

        اینکه ماشین خراب بشه امری طبیعی نیست؟به دفعات این اتفاق توی تاریخ فرمول یک افتاده کجاش عجیب هست؟حضرت گلوک میتونست زودتر اینکارو انجام بده چرا تا پیچ آخر صبر کرد؟سباستین فتل هم اونجا کار شاخی نکرد!همیلتون روی لاستیک های بارونی بود و رابرت کوبیتسا و فتل فقط بخاطر لاستیک های اشتباه همیلتون تونستن ازش رد بشن.قطعا اگر موردی تو برزیل بود خود فیلیپه ماسا بهش اشاره میکرد.شما هیچ منبعی برای این نظر ندارین که بهش استناد کنین.البته که قهرمانی فصل ۲۰۰۷ هم FIA با لابی فراری از همیلتون دزدید در این مورد نظری نداری؟بازم تکرار میکنم همیلتون ۶۹ دور توی رده قهرمانی بود و بخاطر ریسکی که تیم کرد باعث شد ۲ دور آخر ماسا قهرمان باشه.

      • mahdi arabi

        4

        0

        Ahmadreza
        لاستیک های سب کاملا با لوئیس یکی بود
        اصلا اون ریس تقریبا 80 درصد ریس سب داشت به همیلتون فشار میورد اونم با توروروسو
        الکی فکت بیخودی صادر نکنید
        یکی از بهترین ریس های کریر سب هست برزیل 2008
        خیلی حرفه با توروروسو موی دماغ مک‌لارن اون سالها بشی
        همیلتون دور یکی به آخر به خاطر فشاری که سب بهش آورد اشتباه کرد و رده رو داد به سب
        کوبیکا هم اون ریس لپ شده بود و اونجا که از لوئیس سبقت میگیره تازه تایر نو انداخته بود

      • finger hero

        2

        0

        مهدی جان نمیخاد خون خودتو کثیف کنی، میگه حرف درموردش نبوده کما اینکه تو خود مصاحبه گلوک، خودش میگه که با اسکورت به فرودگاه رفته، خود همیلتونم بعد چند سال میگه که نمیدونسته گلوکو با اسکورت بردن فرودگاه، بعد این اقا فکت صادر میکنه که خرابیش امری طبیعی بوده

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        0

        2

        finger hero
        قانع کننده بود
        اسکورت تا فرودگاه!
        تا به حال اینطور تو عمرم قانع نشده بودم.

      • finger hero

        1

        0

        همین که میگی حرف و حدیثی نبود خودش کافیه

      • finger hero

        1

        0

        همین که میگی حرف و حدیثی نبود خودش کافیه
        مصاحبه خود لوئیسو سرچ بزن میاره
        حتی مطبوعات فارسی زبانم اونموقع پوشش داده بودنش

  15. Yas

    1

    4

    ماسا بعد 14 سال یادش اومده برگرده دنبال قهرمانی اش ؟ یا قبل این صحبت ها دریچه ای برای پیگیری نمیدید؟

  16. Lil21

    3

    3

    نشد ما یه ردبول فن ببینیم با عقل منطق حرف بزنه تعصب از تک تک جملات می‌باره