فرمول یک ایران – هلموت مارکو می گوید که سباستین فتل در فرمول یک 2021 تهدیدی ایجاد نخواهد کرد و استون مارتین نیز هنوز از ردبول خیلی دور است.

تیم فرمول یک فراری قبل از آغاز فصل اعلام کرد که قرارداد فتل با تیم تمدید نخواهد شد و چند روز بعد هم کارلوس ساینز را به عنوان جایگزین چهار دوره قهرمان جهان معرفی کرد که حاشیه هایی را نیز به دنبال داشت.

در طرف دیگر هم سباستین به تیم فرمول یک استون مارتین پیوست که همان ریسینگ پوینت سال گذشته است و از فصل 2021 نامش تغییر خواهد کرد. این تیم با کسب 195 امتیاز و 124 امتیاز کمتر از ردبول رده دومی، در مکان چهارم جدول رده بندی قرار گرفت.

بدین ترتیت مارکو باور ندارد که استون مارتین، با وجود جذب فتل بتواند با تیمش رقابت کند:

امیدوارم او دوباره فرم قدیمی خود را پیدا کند. او خودش می داند که دو سال گذشته بهترین عملکرد او نبوده، حالا به هر دلیلی. اما من فکر نمی کنم که او بتواند برای ما خطرناک باشد.

در سال 2020 تیم جدید او برای این کار از ما خیلی دور بود. و این به رغم این واقعیت است که [سرجیو] پرز به خصوص در نیم فصل دوم بسیار قدرتمند بود.

حتی اگر سباستین در هر مسابقه در بهترین فرم باشد، به عنوان یک راننده نمی تواند خلا فاصله تیم را با ما جبران کند. اما شاید من اشتباه می کنم.

68 دیدگاه

    • Engineer

      16

      6

      من فکر میکنم مارکو مواد میزنه.
      سال بعد ماشین آستون با پاوریونیت مرسدس یک پله عقب تر از ردبوله.

      درسته که مجموع 2 راننده ردبول بهتر از 2 تای آستون و ماشین بهتری دارن همینطور مدیریت بهتر و تجربه بیشتر ولی فتل میتونه توی هر مسابقه با هر دوتای اون ها رقابت کنه.
      قطعا عملکرد مشابه با این فصل پرز و حتی بهتر رو میتونه داشته باشه.
      امسال پرز یکی از ردبول هارو شکست داد.
      قطعا فتل هم میتونه یکی رو شکست بده درسته پرز خیلی بهتر از آلبون ولی اینور هم فتل قرار داره.

      • Ali n

        10

        6

        Engineer سال بعد با توجه به عدم تغییر قوانین و منع کپی کاری دوباره استون مارتین، به نظرم استون مارتین میانه جدول در حال رقابت با مک لارن و رنو باشه و بعیده بتونه با ردبول رقابت کنه اونم با اومدن پرز و قدرت گرفتن احتمالی مجدد فراری. پس اینکه می فرمایید فتل حداقل تو جدول یکی از ردبول ها رو شکست میده به نظرم خیلی خیلی خوش بینانه است و دست یافتنی نیست. پرز آلبون رو شکست داد که اختلاف زیادی با مکس داره آیا فتل هم میتونه پرز رو تو ردبول شکست بده؟ بعید میدونم.
        از اونجا که احتمالاً ۱تا۴ امی برای مرسدس و ردبول هست بیایید این فصل تا قبل از تغییر قوانین از رقابت دو رقیب قدیمی (آلونسو و فتل) تو تیم های میان رده لذت ببریم. حضور دنی ریک از مک لارن و قدرت گرفتن احتمالی فراری هم میتونه جذاب ترش کنه.

      • Reza.MC

        9

        2

        به همین دلیل که تغییر قوانین نداریم استون مارتین میتونه با همین ماشین 2020 و با موتور قدرتمند شده مرسدس در 2021 شرکت کنه. شک نکن که تیم سوم خواهد بود.

      • Davidkam

        4

        4

        اگه میخواست سوم بشه تو همین فصل گذشته سوم میشد چون تو بهترین فرم بودن ماشین سال پیش مرسدس دو تا راننده خوب ولی فصل بعد همه تیم ها ارتقا پیدا میکنند ولی ریسینگ با خیال کپی اومد جلو و فکر کرد هر سال میتونه کپی کنه ولی زکی خیال باطل احتمالا فصل بعد با دوتا راننده خوب البته سب که عالیه انتهای گروه دوم یا در حال رقابت با گروه سوم به خصوص آلفا باشه

      • Engineer

        3

        0

        Ali n
        بله من فکر میکنم که شما کاملا درست میگید.
        من خیلی فتل و آلونسو رو دوست دارم و آرزو داشتم یه روز همتیمی بشن تا یه ترکیب عالی دیگه مثل
        ویلنو-شکتر
        سنا-پراست/سنا-هیل
        آلونسو-رایکونن/آلونسو-ماسا
        شوماخر-باریکلو/شوماخر-ماسا/شوماخر-رزبرگ
        همیلتون-الونسو/همیلتون-باتن/همیلتون-رزبرگ
        فتل-وبر/فتل-ریکیاردو/فتل-رایکونن/فتل-لکلرک و…. رو ببینیم

        ولی اگه پرز خیلی بهتر از آلبون و شکست دادنش سخته فتل هم بهتر از پرزه پس کسی که وبر و رایکونن رو شکست داده نباید شکست پرز براش کار خیلی سختی باشه البته آسون هم نیست.

        آستون سال بعد قطعا در حد مرسدس و ردبول نیست و احتمالا فکر میکنم از فراری هم ضعیفتر باشه.

        ولی مثل امسال با رنو و مکلارن میجنگه.
        امسال هم ریسینگ پوینت با رنو و مکلارن میجنگید و پرز تونست با ماشین ضعیفی که در حد رقابت با ردبول نبود یکی از اون ها رو شکست بده.
        پس سال بعد هم فتل با اینکه با مکلارن و رنو میجنگه میتونه یکی از ردبول ها رو شکست بده یعنی بعید نیست.
        فراموش نکنید که فتل راننده بزرگیه مثل همیلتون و آلونسو.
        این دیگه مربوط میشه که چقدر فتل بتونه خوب عمل کنه و ورشتپن و پرز جنگ درون تیمی داشته باشن تا شاید فتل بتونه یکی رو شکست بده.
        البته اونم در حد شاید.

      • Mahmood.ghaedi

        0

        5

        Reza
        مگه زمانی ک ب کپی کاری ریسینگ پوینت اعتراض کردن جریمه مالی و کسر امتیاز نشدن بعدشم گفتن فقط ی سال میتونن از اون ماشین استفاده کنن؟
        خب امسال بالاخره میتونن استفاده کنن یا نه؟

    • آرشا

      10

      5

      موافقم باهاش.
      اما سباستین طوفان بپاخواهد کرد.

    • mohammad

      1

      0

      فکر نکنم
      ریسینگ دیگه نمیتونه کپی کنه
      سال بعد مک لارن با موتر مرسدس هست تیم فنیش هم قوی تر از ریسینگ هست راننده خوبی هم داره
      رنو هم خوب پیشرفت کرده راننده خوبی هم داره
      فتل میانه جدول میتونه مبارزه کنه هرچند دوست دارم اون بالا ببینمش ولی تیم های میان رده خیلی خوب پیشرفت کردن فصل قبل

  1. مَمَّدو

    13

    10

    لحنش یه جوریه که احساس می کنم از اینکه سباستین رو جذب نکرد پشیمونه.

    • Ali n

      9

      2

      مطمئناً اگه می خواستن اقدام می کردن ولی خود ردبول نخواست. علتشو نمیدونم ولی به نظرم ردبول از نحوه جدایی فتل از ردبول چندان خوشحال نیست. البته دوری کردن از رقابت درون تیمی فتل و مکس هم میتونه علتش باشه و ردبول واضحه می خواد همه گوی هاشو بذاره تو سبد مکس.

    • Ali n

      5

      6

      تازه از من بپرسی میگم اونا از حضور آلبون راضی بودن و شاید فشار رسانه ای و یکسری فشار های پشت پرده که در حمایت از چکو بود اونا راغب کرد تا چکو رو بیارن ردبول.

    • @sebvr

      3

      2

      مطئنم کل ریس لایک ها ردبول فن هستن یا انتی فتل

      • @sebvr

        3

        1

        ویرایش: دیس لایک ها

  2. محمد یاسین

    11

    7

    قشنگ داره به سب میگه اگه استون رو دوست نداشتی ما یک مستاجر داریم به اسم چکو پرز هر وقت بگی خونه رو تخلیه میکنه

    • behrang 1350

      9

      5

      بعید میدونم اینطوری باشه
      معمولا راننده هایی که از یک تیم جدا میشن
      اغلب دوباره به همون تیم برنمیگردن و این عدم
      تمایل همکاری دوباره معمولا دوطرفه است

      • AM-PHD

        12

        1

        گرهارد برگر دوباره به فراری برگشت، همین کیمی خودمون هم، همینطوری بود.

    • Mahmood.ghaedi

      1

      4

      محمد یاسین
      دادش اگه سب میخواستن ک خودشون میگرفتنش
      بعد تیمی ک مکس داره نیازی ب سب نداره

  3. Shumi1

    7

    1

    اتفاقا ردبول بهش پیشنهاد داد ولی پیشنهادش خیلی غیر معمول بود،بعد از اینکه متوجه شدن البون از پس کار برنمیاد،به فتل گفتن تا اخرین لحظه سال صبر کن دقیقا همون حرفی که به چکو زدن و اخر سال جذبش کردن،فقط فتل چون شناخت کاملی از مارکو داره اینکارو نکرد و استون پیوست

    • مَمَّدو

      10

      5

      منم فکر میکنم که خیلی دوست داره در کنار مکس، یه راننده در همون سطح داشته باشه و به نظر میرسه که امید چندانی به پرز نداره (حالا شاید تستی چیزی گرفتن و همون قضیه آلبون و گسلی تکرار شده) و ته دلش میگه سال بعد سب رو بیارم یا شایدم یه تئوری دیگه اینه که احتمالا مکس پایان امسال از ردبول بره (به خصوص اگه بازم قهرمان نشه) و اینا به سب و تبلیغات همراهش (برای قوانین و سالهای جدید) احتیاج دو چندان داشته باشن و از الآن دارن زمینه سازی میکنن.

      • Engineer

        13

        6

        مسلمه
        ردبول کلا 4 قهرمانی داره که همش رو با فتل کسب کرده اون کسی که مارک وبر که یک راننده کامل و واقعا تمام عیار بود رو 4 سال شکست داد.
        قطعا هرجور حساب کنیم چه به لحاظ افتخارات چه به لحاظ مهارت و چه به لحاظ استعداد فتل جز 5 نفر برتر تاریخه قطعا با پرز برابر نیست و روی ترازو قرار نمیگیرن.

        درسته پرز توی این سال ها با تجربه و تمرین به یک راننده خوب تبدیل شده ولی همیشه حرف اول و آخر رو اون استعداد ذاتی اولیه میزنه که با تمرین و تجربه به دست نمیاد و توی این قضیه فتل کاملا برتر از پرزه.

      • Fastboy 44

        1

        9

        آره بابا مارک وبر کولاکه اصلا!

      • Engineer

        5

        4

        Fastboy 44
        نه مسلمه که همیلتون بسیار راننده بهتر و بزرگتریه نسبت به وبر و با فتل مقایسه میشه منم منظورم از این حرف به شخص همیلتون نیست ولی بزار با همین همیلتون مقایسش کنیم.

        ولی بعضی وقت ها یک سومی یا دومی به یک یا چند قهرمانی می ارزه.
        سومی که به سختی به دست بیاد بهتر از قهرمانیه.

        وبر بهترین ماشین رو بین سال های 2010 تا 2014 داشت ولی
        به جز ردبول که همتیمیش خیلی قوی بود و فتل بود
        ماشین ردبول یه خرده از ماشین های فراری و مکلارن بهتر بود
        راننده های فراری هم آلونسو و ماسا
        راننده های مکلارن هم باتن و همیلتون
        همتیمیش هم فتل
        حالا این سومی و دومی که در جمع این بزرگان با ماشین یه خرده قوی تر و با 2 تیم رقیب به دست بیاد ارزشمند تره؟

        یا قهرمانی بدون رقیب همیلتون با ماشین خیلی قوی تر از بقیه و همتیمی مثل بوتاس؟

        وبر راننده خوبیه در حد رزبرگ و بوتاس راننده متوسط
        البته اونم بین متوسط و خوبن چون همیلتون و فتل خوب حساب میشن
        شوماخر هم عالی چون یه نابغه بود و کسی در حدش نبود

      • @sebvr

        5

        1

        مکس به نظرم که سال بعد ((۲۰۲۱)) شانسی نداره با توجه با ماشینش به نظرم ردبول مهمترین داراییش مکس هست …و به همین راحتی از دستش نمیده تازه اگه مکس بخواد بره کجا بره ….؟! فراری که دوتا راننده جوان با قرداد بلند داره ((البته ساینز رو به احتمال زیاد تمدید میکنند )) و تازه چون راننده اول لکلرکه و مکس و لکرلک مشکل دارن با هم دارن…. ((از دوران کارتینگشون!!)) بعید به نظر میرسه که به فراری بره … گزینه ی بعد مرسدس هست… که اگه همیلتون بمونه…. قطعا مرسدس دنبال کسی مثل بوتاس میگرده که سپر همیلتون با حساب بیاد نه یه همی تیمیه رقابتی سمج …!! بنابراین چه جایی بهتر از ردبول برای مکس….؟!

      • Mahmood.ghaedi

        0

        5

        Engineer
        دوست عزیز اولا هیچوقت دومی و سومی فصل تحت هیچ شرایطی ارزش قهرمانی نداره
        بعد ماشین ردبول هم بهترین ماشین دوره خودش بود (این نظر شخصی منه شاید شما قبول نداشته باشین)
        اره وبر شکست خورد ولی چطور شکست خوردنش مهم هست یا نه؟ وقتی تیم دوتا باله جلو جدید داره و رقیبت ک تو جدول کمتر از تو امتیاز داره تو تمرین بال جلو میزنه میشکونه و تیم بال جلو تو از رو ماشین برمیداره و ب رقیبت میده. حالا
        بنظرت این میتونه تاثییری تو باختن راننده به هم تیمیش داشته باشه یا نه؟

      • Engineer

        4

        1

        Mahmood.ghaedi
        اولا این هیچ ربطی به حرف من نداشت شما منطقی صحبت نمیکنید.

        ارزش قهرمانی همیلتون بالاتره یا
        سومی گرهارد برگر و ریکاردو پاتریس توی سال های 1988 و 1989 با ماشین های فراری و ویلیامز بدست آوردن.

        اون زمان مکلارن بهترین ماشین و بهترین ترکیب راننده هارو داشت یعنی سنا و پراست.
        حالا اون کسانی که سوم شدن شاید اگه ماشین بهتر داشتن رقیب قهرمانی بودن

        ارزش 4 قهرمانی راحت همیلتون از 2017 با ماشین بسیار قوی تر از بقیه و یه همتیمی متوسط بالاتره یا سومی اون ها؟

      • Mahmood.ghaedi

        2

        4

        Engineer
        من متولد 1984 و 1988 یادم نیست
        و همچنان میگم ارزش قهرمانی بیشتر
        دوست منطقی ما الان مثلا سب با ماشینی ک در حد قهرمانی نبود قهرمان شد؟
        الان هم مهم نیست کی چ فکری میکنه مهم اینه لوییس 7 تا قهرمانی داره رکورد بیشترین پول پوزیشن و بیشترین برد داره
        و بله ارزش قهرمانی لوییس زیاده فراموش کردی همون سال 2017و2018 بخاطر تصادفات واشتباهات سب و فراری بود ک لوییس قهرمان شد حالا چون راننده محبوب شما تو دوسال ب اندازه ی عمر اشتباه داشت دلیل نمیشه ارزش قهرمانی یکی دیگه پایین بیاد

      • Engineer

        4

        0

        Mahmood.ghaedi
        نه دوست من شما اشتباه میکنید.
        بله من طرفدار سب هستم و سب رو راننده ای در حد همیلتون میدونم و حتی بهتر.
        ولی هیچوقت نگفتم که همیلتون راننده بدیه یا قهرمانی هاش کم ارزشه مسلما اگه 90 درصد راننده های این 20 سال پشت ماشین مرسدس بودن نمیتونستن این رکورد هارو ثبت کنن ولی اون 10 درصد مابقی مثل فتل و آلونسو و باتن میتونستن و بازم تاکید میکنم که من وقتی توی کامنت ها مینویسم منظورم بین دو راننده بزرگه مثل فتل و همیلتون و مقایسه ها بین بزرگان من هیچوقت همیلتون رو به اندازه راننده های سطح پایین تر ندونستم و او و فتل رو هر دو راننده خوب و همسطح میدونم.

  4. AM-PHD

    13

    4

    در جواب به اون بنده خدایی که هر وقت صحبت در مورد آپشن های سب میشد،و این احتمالو میدادیم که ممکنه به ردبول برگرده، سریع پیداش میشد و میگفت: “ردبول که اصلا او رانخواستش، بهش گفتن نه قاطع، یعنی در حد شایعه هم نمیخواهیم” (قدیمی ترهاسایت شاید از لحن کامنت گذاشتنش متوجه بشن کی بود :)) )
    Marko: “When Ferrari gave him notice, we had no place left for 2021. At the time, we firmly assumed that Alexander Albon would develop positively, so that he would also be able to drive alongside Max Verstappen in 2021. That’s what I told Sebastian. Unfortunately, we were wrong. When we had to act,and when we wanted to act Sebastian was no longer on the list because he had made a long-term commitment to Aston Martin. Therefore, Sergio Perez was the logical decision for us.”
    خلاصه متن بالا: فکر میکردیم البون قراره در مسیر مثبتی توسعه پیدا کنه، واسه همین فکر کردیم نیازی به کس دیگه ای نداریم، وقتی هم که دیدیم اوضاع خیطه، سب قرارداد بسته بود واسه همین رفتیم سراغ پرز.
    پ.ن: این مال همین مصاحبه ست، نمیدونم چرا سانسور شد!

    • Fastboy 44

      1

      6

      فکر کنم بدونم کیو میگی😁

  5. armin

    13

    1

    يه چيزي كه برايه من جالبه اينكه مردم چطور فكر ميكنن ادمي كه بيشتر از ١٢٠ سكو داشته ،رانندگي يادش رفته!!توجه كنيد نه يكي دوتا ……گرند پريه تركيه كه تكنيك حرف اولو ميزد نه ماشين نشون داد اون چقدر خوبه.مشكله اصلي سب از دست دادن امادگيه ذهنيه كه عوامله زيادي هم توش دخيلن.اگر استون مارتين بتونه فضايه مناسب براش فراهم كنه امسال سكو گرفتن براش ممكنه.

    • مَمَّدو

      7

      5

      راستش خیلی وقته که این سوال ذهنمو به خودش مشغول کرده. آیا میشه که راننده فرمول، استعداد رانندگیش یادش بره؟ مطمئنن فیزیک بدنی با افزایش سن تحلیل میره و کمی دورتر از اون، سیستم عصبی هم به مرور زمان کند میشه (بدن از بعد 30 سالگی و سیستم عصبی تقریبا بعد از 40 سالگی شروع به تحلیل میکنن و به اصطلاح پیر میشن که البته اینو آقای دکتر behrang 1350 باید تصحیح یا تایید بفرمایند) اما آیا اون احساسی که در مغز نسبت به روندن ماشین دارن هم فراموش یا کم میشه؟ لطفا اگه میدونید جواب بدید. ممنون.

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        6

        4

        شما باید منظورشون رو بفهمی!
        اگه دارن چنین حرفی میزنن
        دارن به دوران پر افتخار سباستین فتل اشاره میکنن.
        و فکر میکنم که قصد شون از این حرف ها اینه که سباستین هنوز اون استایل و روحیه قهرمانی رو فراموش نکرده!

      • مَمَّدو

        7

        2

        ببین احمد رضا، به این قسمت خوب توجه کن (البته من متن اصلی رو ندیدم و مبنای سخنم همین مقاله هست)؛ ما آدما در سخنمون یه ظاهر داریم و ده تا باطن! (متاسفانه). ظاهر حرف مارکو، همونطور که مد نظر جنابعالی هست، عزت بخشیدن به دست آورد های سباستینه. اما برای کسانی که ایشون و مدل مصاحبه هاشون رو میشناسن، ظاهر حرف زیاد مهم نیست و منظوری که پشتشه بیشتر اهمیت داره. در این متن، بنده میتونم دو تا باطن رو تشخیص بدم (مطمئنن با تجربه تر ها بیشتر از این هم میتونن)
        1- مارکو داره با احساس پدرانه ای که نسبت به سباستین داره، یه دیوار دفاعی و حاشیه امنیت براش مهیا میکنه که اگه نتونست در تیم جدیدش وفق پیدا کنه، رسانه ها اذیتش نکنن و با استناد به همین حرفهای مارکو، ضعف خودرو و تیم فنی رو هم دخیل بدونن (که من و محمد یاسین و engineer این منظور مد نظرمون نیست)
        2- مارکو در دلش آرزو داره سباستین موفق نشه! تا در صورت ضعیف بودن پرز، نشریات بهش حمله نکنن که چرا سب رو نگرفتی در حالیکه خود سب مصاحبه کرده بود که دوست داره برگرده (که ما سه تا همین منظورش رو در نظر گرفتیم)
        دلیل من برای انتخاب این باطن اینه که مارکو در جملش از عبارت “او بهترین عملکرد را نداشت” (توجیه اینکه چرا نگرفتیمش) و عبارت “پرز خیلی قدرتمند بود” (توجیه اینکه چرا پرز رو گرفتیم) استفاده کرده است. ممنون از توجهت.

      • مَمَّدو

        6

        2

        ببین AHMAD REZA، ما ها در سخنانمون یه صورت داریم و ده تا سیرت! آشکار حرف مارکو، همونطور که مد نظر جنابعالی هست، عزت بخشیدن به دست آورد های سباستینه. اما برای کسانی که ایشون رو میشناسن، این حرف زیاد مهم نیست و منظوری که پشتشه بیشتر اهمیت داره. در این متن، بنده میتونم دو تا معنا رو تشخیص بدم (مطمئنن بزرگترها بیشتر از این هم میتونن)

      • مَمَّدو

        7

        2

        1- مارکو داره با احساسی که نسبت به سباستین داره، یه دیوار دفاعی و امن براش مهیا میکنه که اگه نتونست در تیم جدیدش وفق پیدا کنه، منتقداش اذیتش نکنن و با استناد به همین حرفهای مارکو، ضعف خودرو و تیم فنی رو هم دخیل بدونن (که من و محمد یاسین و engineer این منظور مد نظرمون نیست)
        2- مارکو در دلش آرزو داره سباستین موفق نشه! تا در صورت ضعیف بودن پرز، نشریات بهش حمله نکنن که چرا سب رو نگرفتی در حالیکه خود سب گفته بود که دوست داره برگرده (که ما سه تا همین منظورش رو در نظر گرفتیم)
        دلیل من برای انتخاب دومین حالت اینه که مارکو در جملش از عبارت “او بهترین عملکرد را نداشت” (توجیه اینکه چرا نگرفتیمش) و عبارت “پرز خیلی قدرتمند بود” (توجیه اینکه چرا پرز رو گرفتیم) استفاده کرده است. ممنون از توجهت.

      • مَمَّدو

        7

        3

        البته استاد این جور تحلیل ها آقای امید نور محمدی هستن که یادم رفت ازشون اجازه بگیرم. انشالله که نظرشون رو شاهد باشیم.

      • مَمَّدو

        5

        3

        ببخشید که کامنتم چندبار داره تکرار میشه. آخه هر چی فرستادم نیومد و هر دفعه یه کم تغییرش دادم. الآن داره یکی یکی میاد!

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        8

        4

        منم ممنونم از توجه شما.
        خیلی ها هستن که به جای جواب دادن در مورد اشتباهات من فقط بهم دیسلایک میدن.

      • مَمَّدو

        6

        2

        نه مهندس. شما اشتباه نکردی. معنایی که شما گرفتی هم صحیحه. اختلافمون سر این بود که واقعا کدوم یکی از منظورهاش رو باید غالب در نظر بگیریم. (ذهن آدم پیچیده هست و وقتی حرف میزنه، همزمان چندتا منظور رو پوشش میده که معمولا یکیش غالبه و بیشتر سو تفاهم ها هم از همینجاست)

      • Mahmood.ghaedi

        1

        6

        ممدو
        حس پدرانه؟ دیوار دفاعی دور رقیب بکشه🤔
        ک روحیش خراب نشه🤔 اونم رقیب قوی مثل سب🤔
        اینجا فرمول وان هست اینجا بازی روانی خیلی نقش داره همه فکر سود خودشون و تیم خودشونن
        بنظر من اتفاقا اصلا دوس نداره سب بیاد تو تیمش اخه مگه دیوانس. اینهمه سرمایه گذاری کردن رو مکس بعد برن رقیبی ک 4 سال قهرمان جهان شده بیارن واسش و خود ب خود ارامش تیم بهم بریزن شاید سب مثل این دوسال با مصاحبه حاشیه درست نکنه ولی بنظرت مکس کوتاه میاد؟
        بعد بنظر من ردبول با وجود این مکس هیچ نیاز ب امثال سب و حتی لوییس هم نداره
        مکس هیچی کمتر از لوییس و سب نداره ک هیچ شاید در حال حاضر کمی بهتر هم باشه(شرایط سنی فاکتر مهمی تو این ورزشه و سب و لوییس پیر شدن)

    • REZA.M

      11

      9

      دقیقا
      چیزی که جالب تره اینه که بعضی ها فکر میکنن اختلاف فتل و لکلرک در سال 2020 نرمال و طبیعی بوده!در حالی که در بدترین حالت حتی اختلاف لکلرک و اریکسون هم اینقدر زیاد نبوده! از طرف دیگه فتل و لکلرک 2019 هم همتیمی بودن و هیچوقت اختلاف اینقدر زیاد نبوده و اگه ماشین فراری کمتر خراب میشد فتل می تونست بالاتر از لکلرک فصل رو تموم کنه با وجود ماشینی که اصلا مناسب سبک رانندگیش نبود.

      • Senna

        9

        3

        رضا جان من خودم سب فنم و این رو به شما و همه سب فنا چارلز فنا و فراری فنا میگم لطفاً دیگه این بحث رو تمومش کنید.
        هر چیزی که بین سب و فراری بوده دیگه تموم شده بیخودی جو سایت رو متشنج نکنید زیر همه پستای سایت شده دعوای سب فنا و فراری فنا.
        اگه کلکلی هم بین طرفدارا بوده زمان رابطه فتل و فراری بوده الان دیگه واقعا ادامه این بحثا معنی نداره تمومش کنید .

      • مَمَّدو

        5

        2

        REZA.M
        خدارو بگم چیکارت کنه؟ فوت میکنی به ذغال؟ آتیش ننداز به جونمون دادا. بذار این سرمون رو شب راحت بذاریم رو بالش.

      • @sebvr

        3

        1

        قطعا این نیست … من طرفدار فتل هستم ولیکن خود فتل گفت که جوری که لکرلک میتونه این ماشین رو رام کنه من نمی تونم ..(البته طبیعیه اینو بگه برای موقعیت تیم!!) ولی خوب راننده های جدیدتر و جوان تر بهتر میتونن خودشون رو با یک ماشین وفق بدن تا فتل که سن بالاتره…! حالا تصمیم با خودتون…!

      • Engineer

        6

        0

        خوب شما فکر میکنید که مشکل چیه؟
        یکی از این ها یا چند تا یا همشه دیگه فتل که یک شبه رانندگی از یادش نرفته.
        1-عملکرد فوق العاده لکلرک و عملکرد ضعیف فتل
        2-عدم برابری ماشین
        3-عدم هماهنگی فتل با ماشین
        4-تبعیض تیمی و عدم حمایت و پشتیبانی
        5-ضعیف عملکردن فتل از قصد برای فراری

  6. danialhatami

    10

    1

    واقعا نمی دونم از رو چ چیزی دارن کارشناسی می کنن فصل قبل ریسینگ پوینت واقعا عالی عملکرد مسابقات ترکیه ک هراننده هاش1و2 بودن بخاطر استراتژی اشتباه استرول سکو نگرفت و اخر فصل هم می تونس تیم سوم بشه ک با بدشانسی و از درست رفتن اینجین تو اخریین مسابقه باعث شد امتیازات خوبی نگیرین واقعا ماشینشون عالی بود و برای فصل یعد قطعا جز 5راننده برتر فتل رو می بینیم انشالله برای سکو

    • mohammad

      2

      0

      امیدواریم ولی واقع بین باشیم همه تیم ها بهتر از ریسینگ میتونن پیشرفت کنن

  7. Ali n

    11

    0

    دوستان، فتل قطعاً رانندگی یادشه نرفته و بی شک جز ۱۰ راننده برتر تاریخ فرمول یک هست اما نکته ای که هست بحث قدرت ذهنی و فکری هم باید در نظر گرفت. شما نگاه کنی کسی مثل میکا هکینن، کیمی، نیکو (جالبه هر ۳ تا فنلاندی ان) بعد از قهرمانی اون قهرمان سابق و با روحیه نشدن. البته تو این ۳ تا میکا بعد از سال۹۹ ماشین برتری نسبت به مایکل نداشت ولی خوب انگار از نظر ذهنی هم توان رقابت با مایکل نداشت. همون قهرمانی ۹۹ اش هم به نظرم به خاطر مصدومیت و تصادف مایکل بدست اومد و شاید اگه مایکل بود قهرمان ۹۹ هم نمیشد.
    به نظرم سب فتل هم مشکل ذهنی داره تا زمانی که ماشین پتانسیل خوبی داره حداکثر پتانسیل رو ازش بیرون میکشه و برا قهرمانی میجنگه اما اگر ماشین کوچکترین ضعفی داشته باشه و یا این فکر به ذهن اش خطور کنه که ماشین برتر دست رقیبشه از نظر ذهنی به هم میریزه و نمیتونه متمرکز بشه و رقابت قهرمانی رو ببره. برعکسش مایکل و لویس هستن که به تمرکز و جنگ روانی مسلطن، گواه من اون خاطره جالب نیکو در کنار مایکل تو تعیین خط و داستان سرویس بهداشتی رفتن مایکل بود و همچنین جنگ روانی که لویس تو سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ به نفع خودش راه انداخت و پیکان انتقاد رسانه ها رو به سمت آلونسو و نیکو برد. شما دقت کنین سال ۲۰۱۴ نیکو صدر نشینه و واقعاً خوب و مسلط و با نشاط و با روحیه می روند اما تو اسپا نیکو با اشتباهش لویس رو dnf میکنه و اون سال که نیکو تا اسپا پیش بود رقابت رو باخت. تو مونزا همون سال روزبرگ شیکین ۱ رو دوبار برید و از راه در رو فرعی که اونجا هست به پیست برگشت تا برد رو تقدیم لویس کنه (در تعمدی بودن اون حرکت هم حرف و حدیث زیاده)، یا آستین ۲۰۱۵ فشار روانی روی روزبرگ رو میشد کامل احساس کرد. فتل هم همین طور اون سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میتونست با لویس تا رقابت آخر بجنگه اما مجموعه اشتباهات مختلف مانع شد. به خصوص باکو ۲۰۱۷ اگه اشتباه نکنم که پشت sc به تایر لویس کوبوند یا اتفاق آلمان ۲۰۱۸ که به نظرم نقطه شروع اختلافات فتل و فراری بود که بعد با اتفاق مونترال ۲۰۱۹ تکمیل شد.
    میگن نیکو برای قهرمانی ۲۰۱۶ از روان شناس استفاده کرده بود به نظرم فتل هم باید روی این جنبه خودش کار کنه.

    • مَمَّدو

      10

      1

      مثل همیشه کامنتت عالی. دستت درد نکنه Ali n . اما به نظرم با توجه به مصاحبه های طول فصل فتل که با وجود خرابی های زیاد فنی و پیت استوپ های افتضاح تیمی که میتونست ذهن هر راننده ای رو بپاشونه ولی ایشون همیشه حرفهای مثبت میزد، میخوام نتیجه بگیرم که از لحاظ ذهنی خیلی قویه و کاملا آمادست که نفر سوم رو هم به چالش بکشه 🤲🤲🤲

    • armin

      5

      0

      درود بر شما
      هر چقدر لوییس بلده جنگ روانی رو ببره سب بخاطر شخصیتش تو این زمینه مشکل داره،سب محیط حمایتی لازم داره .اون هنوز ۳۳ سالشه و فرصت داره اکه شرایط فراهم بشه و محیط کاریش یه محیط یک حمایتی باشه والبته خودشم واقعا بخواد ،تکنیک برنده شدنو کاملا داره .بدرستی اشاره کردید سب وقتی میبینه ساپورت نمیشه و ماشینش هم نمیتونه رقابت رو ببره ضعیف میشه وریسک میکنه و اشتباه ودر انتها بی انکیزه.
      این بهترین تحلیلی بود که دیدم

    • mohammad

      2

      0

      کیمیکه تو همین سایت در موردش صحبت شد که شایعه خیلی زیاد بود خود تیم داشت بهش ضربه میزد هکنن رونمیدونم
      ولی سب ماشین مناسب نداشت و همچنین باز هم کلی شابعه در مورد مسایل درون تیم وجود داشت نه فقط تو سایت های ایرانی که تو سایت های انگلیسی زبان به این موضوعات خیلی اشاره شد

  8. Reza.MC

    4

    5

    این بابا حالش خوب نیست. همین چند روز پیش گفته بود اگه سب صبر کرده بود بعد فصل یک جای خالی براش داشتیم. فکر میکنه همه باید معطلش بمونند. حالا ممکنه که 2021 تهدیدی نباشه ولی سالهای بعد از اون چی؟ از کجا معلوم استون مارتین با این همه سرمایه گذاری ردبول سالهای 2009 تا 2013 نشه؟ اگه 2008 هم از مکلارن و فراری در مورد ردبول می پرسیدند می گفتند اونا تهدیدی نخواهد بود.

    • Mahmood.ghaedi

      2

      0

      Reza
      از اونجایی ک قوانیی عوض نشد و چیزی ک فصل قبل دیدیم شانسش واقعا کمه خیلی کمه فقط اتفاقات میتونه بهش کمک کنه
      ولی 2022 واقعا معلوم نیست قراره چی بشه مگه 2013 مرسدس کجا بود؟ قوانین عوض شد و مرسدس یهو شد تیم اول
      شاید این اتفاق واسه استون مارتین هم بیفته
      ولی من خودم درصد کمی واسش میذارم
      اخه تیمی ک نمیتونه طراحی کنه و میره کپی میکنه بعد نکته خیلی مهم بعدی اینه ک مهندسهای تیم و تیم استراتژی خیلی مهم هستن
      توی سالی ک خیلی از تیمها تایم سال قبل خودشون هم نمیزدن ایما با مرسدس سال قبل کجا بودن چیکار کردن البته ک سب راحت میتونه مشکل ستاپ ماشین حل کنه ولی استراتژی ضعیفی دارن نمونش ریس ترکیه ی یک و دو تیمی نابود کردن
      ولی ماهم ک بیشتر وقتها نظر میدیم ک سب از لکلرک شکست خورد یا همینجا میگم ک مکس بهتره و ردبول نیازی ب سب نداشت. ماهم دوس داریم سب ماشین خوب داشته باشه رقابت جذاب میشه هیجان میاد تو اخر هفته ها کیه ک از هیجان و رقابت قشنگ و جذاب و چرخ ب چرخ بدش بیاد
      رضا از زمان تغییر قوانین بهترین سالها اون دو سال 17 و 18 بود و رقابت لوییس و سب
      حال فکرش هم جذابه ک لوییس باشه آلونسو باشه سب ماشین خوب داشته باشه و مکس هم ک تو این دوسال تنها جذابیت مسابقات بوده باشه تو رقابت کیه ک بدش بیاد

  9. Sina

    11

    4

    عکس جوریه که آدم فکر میکنه که سب به مارکو میگه: ببین عددی نیستی😂

    • Kamran

      4

      1

      ببین کامنتتو خوندم برگشتم بالا عکسو دیدم پوکیدم

      • Kamran

        4

        1

        ولی چه فکر جالبی بیاید از این به بعد تو کامنتهامون عکس هارو تفسیر کنیم

  10. Amir5

    11

    2

    ۲۰۲۱ فتل حال بینوتو و مارکورو میگیره

  11. حسین

    9

    1

    واقعا دوست ندارم وتل رو توی این وضعیت ببینم امیدوارم به اوج برگرده

  12. Mahmood.ghaedi

    2

    9

    بنظر من ک درست گفته سب و استون مارتین هیچ خطر واسه ردبول ندارن
    با وجود مکس اگه لوییس قرارداد نبنده هیچ تیمی واسه ردبول خطرناک نیست فقط لوییس ک میتونه جلو قهرمانی مکس و ردبول بگیره
    اگه لوییس باشه تو مرسدس تازه اونوقت ک نقش پرز مهم میشه

  13. SINA.SEB

    2

    1

    بهترین رده برای استون مارتین سومی تو امساله.نمیشه تو سال اول انتظار قهرمانی داشت اما بعد تغییر قوانین میتونن شانس داشته باشن.سب هم بهشون کمک میکنه ماشین خوبی بسازن.امیدوارم یه بار دیگه سب قهرمان بشه خیلی دلتنگم

  14. امید نورمحمدی

    4

    2

    با درود و عرض ادب.
    بنده بعنوان یک سب فن و فقط از طرف خودم صحبت میکنم. بنظر من انتظار نبرد برای قهرمانی و حتی نایب قهرمانی از تیم استون مارتین و سب یک اشتباه بزرگه و با مارکو موافق هستم که فاصله بین ردبول و استون مارتین به این آسونیها قابل پوشش نیست.
    قطعا خود سب از همه بهتر میدونه که در چه تیمی و چه جایگاهی قرار داره و من برای فصل 2021 امید چندانی به موفقیتهای بزرگ از سب ندارم . توقع من از راننده مورد علاقه ام اینه که در طول فصل بهترین عملکردشو نشون بده.
    اما با کاربرانی که هاکنهایم 2018 (یک اشتباه از سب در مقابل ده ها اشتباه راننده مورد علاقه ایشان) و کانادای 2019 (ظلم محرز به سب و عدم حمایت تیم فراری) را باهم جمع میزنند و توصیه روانشناس برای سومین مرد پرافتخار تاریخ فرمول 1 طبق اعلام رسمی فیا (نه یکی از ده راننده برتر!!!) میکنند زاویه دارم.
    قهرمانیهایی که 2010 و 2012 از دست آلونسو دیاز درآورد و چهره دیاز در انتهای هر دو فصل که شوک بود نشان از قدرت ذهنی سب داره. رزبرگ هیچگاه قهرمان جهان نشده بود و یک همتیمی با 3 عنوان قهرمانی جهان قدر داشت . مقایسه سب با رانندگانی مثل بوتاس و رزبرگ بنوعی شیطنتهای هواداری است که بسیار غیرمنطقی و از روی تعصب محض عنوان میشه.
    البته بنده طرفداران دیاز را کاملا درک میکنم و برای راننده مورد علاقه ایشان هم احترام قائل هستم. ولی خلط مبحث و جمع زدن موارد متناقض و کوچک شمردن سب از جانب اینگونه طرفداران را درک نمیکنم چون اگر سب را کوچک بشمارند بازنده به سب در دو مسابقه آخر فصلهای 2010 و 2012 برای قهرمانی جهان بسیار کوچکتر خواهد شد و این اشتباهی از روی تعصب است.
    قهرمان 2010-2013 و جوانترین نایب قهرمان (2009) تنها نایب قهرمان غیر مرسدسی دوران هایبرید و مرد 3000 امتیازی و سومین راننده پر افتخار تاریخ فرمول 1 بعد از شومی افسانه ای و همیلتون بزرگ (بدون ترتیب نوشتم) نیازی به توصیه های هواداران متعصب راننده دیگری ندارد خصوصا راننده ای که دو شکست سنگین را از او در کارنامه دارد و این جفا به همان راننده شکست خورده است نه به سب.