فرمول یک ایران – راننده قدیم فرمول یک، خوان پابلو مونتویا معتقد است که مشکل سباستین فتل روانی نیست و این قهرمان فرمول یک با مشکلات فنی متعددی رو به رو است.

بلژیک 2018، آخرین گرندپری بود که سباستین فتل موفق شد جایگاه نخست را به دست آورد و در تمام این مدت هم مرتکب اشتباهاتی شد که امتیازات ارزشمندی را از او گرفت. چندی پیش او در شیکین آسکاری اسپین شد و پس از بازگشت خطرناکش به پیست و برخورد با لنس استرول، متحمل جریمه سنگینی شد.

چهار دوره قهرمان جهان در آستانه بن شدن از گرندپری است اما در طرف دیگر تیم، چارلز لکلرک شروع فوق العاده ای با فراری داشته و توانست دو بار به طور پیاپی پیروز رقابت های فرمول یک 2019 باشد.

اما خوان پابلو مونتویا که پپیروز هفت گرندپری با تیم های ویلیامز و مکلارن بود، معتقد است که مشکلات فتل فنی هستند و این راننده آلمانی از نظر روانی مشکلی ندارد:

فکر می کنم چیزی در رابطه با ماشین یا لاستیک های امسال با سبک او همخوانی ندارد و لکلرک توانسته بهتر از او به با این شرایط کنار بیاید.

فتل مجبور است که پا به پای راننده دیگر حرکت کند و چون او با ماشین راحت نیست، مرتکب اشتباه می شود. زمانی که شما با ماشین راحت نباشید و فشار بیاورید، مرتکب اشتباه می شوید.

فکر نمی کنم این به آمادگی ذهنی او ربط داشته باشد، این بیشتر فنی است. در مورد درک و داشتن کسی در کنارش برای فهمیدن شرایط است.

سباستین فتل و لوئیس همیلتون - کانادا 2019

سباستین فتل و لوئیس همیلتون – کانادا 2019

پابلو مونتویا معتقد است که شرایط فعلی سباسستین مشابه وضعیت او در مکلارن 06-2005 است. تیم سیستم تعلیق جدیدی ساخت که با سبک راننده کلمبیایی همخوانی بیشتری داشته باشد. اما این تغییر موجب سخت تر شدن شرایط و تغییر دادن موارد دیگری از جمله ترمز ها بود که مونتویا به آن عادت نداشت.

به همین دلیل پابلو مونتویا فکر می کند که فراری باید ماشینی بسازد که با سبک رانندگی قهرمان 4 دوره جهان همخوانی بیشتری داشته باشد و فتل را مجبور به عادت کردن به شرایط جدید نکنند:

تغییر سبک رانندگی بسیار پیچیده است. با تغییر سبک رانندگی احتمالا سریع خواهید بود اما نه به اندازه ای که قبلا بودید.

او مجبور است به شرایط عادت کند اما یادگیری سریع بودن در شرایط متفاوت بسیار سخت است. بهتر است که ماشین با شما همخوانی داشته باشد تا اینکه سبک شما نیازمند تغییر باشد.

او باید با تیم هم فکری کند و بیشتر از هر زمان دیگری کار کند.

تنها گزینه تمرین بیشتر است. انجام کار متفاوتی نسبت به شرایط فعلی. او احتمالا به شرایط خاصی عادت کرده اما در حال حاضر این به درد او نمی خورد.

سباستین فتل تا پایان فصل 2020 با فراری قرارداد دارد.

23 دیدگاه

  1. Farid

    15

    5

    مونتویا به بهترین شکل ممکن مشکل سباستین رو بیان کرد … فراری با ماشین بیخود و مزخرف امسالش سال وتل رو نابود کرد

    • حميد

      6

      3

      واقعيت اينه كه حتي در صورتي كه ماشين هم مناسب سبك فتل بود بازم از لحاظ داون فورس و لاستيك مشكل داشت و به گرد هيولاي مرسدس نميرسيد. ماشين فراري اصلا مناسب پيشتازي فرمول يك نيست.
      الان لكلرك دو تا برد سخت به دست اورد كه دوميش با اغماض استوارت ها نسبت به خطاهاش به دست اومد.
      فراري با نهايت توان داشت ميرفت ولي هميلتون رو مود قوي ترين هم نبود. فتل به علت حضور 13 ساله اش توي فرمول يك سبك رانندگيش شكل گرفته اما لكلرك سال دومشه كه تو ماشين فرمول يك ميشينه. واسه همين تونسته خودشو وفق بده . ضمن اينكه فتل كانادا رو برده بود داورا ازش دزديدن اما لكلرك ايتاليا رو برد اما داورا بهش جريمه ندادند.
      از وقتي موتورهاي هيبريدي اومده فقط مرسدس قهرمان شده. شما اگه بهت بگن سه ساعت پياده روي كني حتما ده كيلومتر راه رفتي. يك ساعت بعدِ شما، به يكي بگن تو هم راه بيفت و با هم مسابقه پياده روي بذاريد خب معلومه اون كه زودتر راه افتاده برنده است.
      قضيه خيلي ساده است. حالا اينكه دوستان مرسدسي ميان ميگن مرسدس تلاشش زياد بوده حرف درستي نيست. تا قبل 2014 فرمول يك تموم شد. هروقت مث 2012 رقابت قهرماني سال تا پيچ آخر ريس اخر ادامه داشت اون وقت اسمش ميشه گرند پري. الان رقابت ميگ ميگ با يه عده لاك پشته.
      البته فراري اشتباه زياد داشته همين پيت استاپ ها رو شما ببينيد . پيت استاپ اول ورشتپن تو اتريش با 1/98 ثانيه ركورد كوتره ترين پيت استاپ تاريخ اف 1 رو شكست. ردبول بهترين مكانيك ها رو داره بين تمام تيمها

  2. محمدرضا

    9

    0

    تویه دونش موندن چه برسه به دوتا
    این دوتاپیروزیم به لطفه کفیه بلند پیست بود وگرنه اولی نمی اوردن حالا این هفت مسابقه باقی مونده مشخص میشه چقد ماشین ضعف داره

  3. Mr.Abed

    11

    3

    اتفاقا تنها کسی که درمورد فتل نظر نداده بود این شاگرد نونوایی محل ما بود که اونم امروز اتفاقا حرف خوان پابلو مونتویا رو تایید کرد.

    من فکر کنم اگه دست از سر فتل بردارن زودتر خودشو پیدا میکنه ……..

  4. P1F1kimi

    5

    1

    به نظرم سب اگر ميخواد تصميمي مبني بر تعويض تيم بگيره همين الان وقتشه بعيد ميدونم با اين اوضاع سال بعد تغييري تو حكمراني مرسدس بوجود بياد،دوستان يه سوالي كه واسم پيش اومده اينكه هنوز تحليل خاصي نشده كه با تغيير قوانين چه تيمايي سود ميبرن؟واسه كدوم دست ماشينها مناسب تره؟و اينكه ميگن مسابقات رقابتي تر ميشه يعني مثلاً ويليامز و آلفا هم شانس پل و پوديوم دارن يا منظور اينه فقط اختلاف پوينت كم ميشه؟

  5. ARA$H

    6

    4

    خدایی دمت گرم مونتویا
    یعنی حقیقت صد در صد نه هزار درصد رو گفته
    از همین الان باید تصمیم با خود فتل باشه
    اگه بینوتو فکر کرده مرسدس نمیتونه بره …
    ردبول جا ندارن به بره هر بلایی که میخواد سر فتل بیاره سخت در اشتباهی
    فتل تصمیم با خودته ماشین امسالشون رو نگاه نیم درصد توی توسعه ماشین فتل نقش نداشته هرچی دلشون خواستن ساختن 🙁
    ماشین ماشین ماشین 2019 فراریمشکل فتل هست نه خوده فتل و دیگر ……..
    واقعا چه سودی برای رسانه ها هست که انقدر روی فتل مانور میدن چه خبره هرچی خبره درباره فتل هست
    بزرگترین اشتباهات فتل اومدن توی فراری بود
    خوش به حالم کیمی خودشو خلاص کرد
    حمایت معنا ندارد انگاری توی تیم فراری تحت هدایت بینوتو و امثال ایشون
    و رسانه ها که واقعا …..
    🙁

  6. Akbar (Ghasemi)

    9

    4

    تیم کشورت بهترین ماشینو داشته باشه بری واسه یه کشور دیگه برونی که ازت واسه لاپشونی مشکلات فنی و مدیریتی تیمشون استفاده کنن!
    حیف فتل

  7. NavasaN

    6

    2

    مرسی مونتویا.غیر از این تحلیل ازت می شنیدم تعجب میکردم.حسم به مونتویا هنوز حس همون بچه ی کله خراب ۱۸ ساله هست که شوماخر رو به چالش میکشید

    • Saeed

      6

      0

      اتفاقا سه روز دیگ هم تولدشه

      راننده ای ک همه جا خودش رو ثابت کرد

      چ فرمول چ نسکار و چه ایندی کار

      فقط مسابقه ایندی 500 سال 2015 برای اثبات اینک چ اعجوبه ای بود کافیه

      تازه مسابقات دیگش توی اف وان یا برد اولش توی نسکار (مسابقه سونوما فصل 2007) هم بماند…

  8. Niki

    5

    0

    مشکل فتل به نظرم فقط ماشین یا فقط روانی نیست یه چیزی ترکیب این دوتاست .
    مشکل ماشین که مشخصه… همه می دونید ماشین کاملا برخلاف اون چیزی که فتل میخواد من حتی یه جا خوندم ماشین امسال فراری برای کسی مثل فتل کابوسه
    از طرفی هم فتل اعتماد به فراری ندارد فکر کنم این حرف رو میکا هکینن پارسال گفته بود و به نظرم راست میگه و شاید فتل تو حرف هاش چیزی نگه ولی از حرکاتش مشخصه
    این عدم اعتماد باعث میشه فتل تو ماشین استراتزی شو تغییر بده یا با رانندگی ریسکی و فشار اوردن بیش از حد به ماشین می خواد موقعیت شو تو مسابقه حفظ کنه یا سبقت بگیره
    حالا این موضوع بزارید کنار مشکل ماشین که فتل باهاش راحت نیست دقیقا برعکس اون چیزی که میخواد پس درصد اشتباهاتش بالا میره
    اشتباهات همین امسال فتل نگاه کنید دقیقا به خاطر همینه
    فشار اوردن و ریسکی رانندگی کردن با ماشینی اصلا نمی تونه باهاش راحت باشه و فتل اگر میخواد اوضاع براش بدتر نشه باید از این کار دست برداره

  9. امین

    7

    2

    آخه چرا چقدر فشار روانی به فتل وارد میشه!!! مکس دوتا مسابقه گذشته اصلا خوب نبوده . بعده اونهمه جنجال و داستان بهترین بودن هیچکس نگفت چرا انقد بد بوده و هیچ فشاری بهش وارد نشد!!!! درسته ورزش حرفه‌ای بیرحمه ولی درحق فتل خیلی بی انصافی شده.فک میکنم تا پایان همین امسال تو پیست‌های باقی مونده تفاوتشو با لکلرک نشون میده.با همین ماشینی که ظاهراً با سبک رانندگیش هماهنگ نیست.امیدوارم سنگاپور بتونه سکو بگیره.

  10. Ferrari7

    3

    5

    {تغییر سبک رانندگی بسیار پیچیده است. با تغییر سبک رانندگی احتمالا سریع خواهید بود اما نه به اندازه ای که قبلا بودید.}

    {او مجبور است به شرایط عادت کند اما یادگیری سریع بودن در شرایط متفاوت بسیار سخت است. بهتر است که ماشین با شما همخوانی داشته باشد تا اینکه سبک شما نیازمند تغییر باشد.}
    ای بابا آخه تو چی میفهمی دلیل نمیشه چون راننده فرمول یک بودی اونم از خوباش بتونی نظر درستی بدی مطمئن باش اشتباه میکنی اگه میخوای اطلاعاتت راجع به فرمول یک و ماشین و رانندهاش بیشتر بشه بیا یک چند نفر بهت معرفی کنم قشنگ توجیهت کنن😀😀😀😀😗😉

  11. امید نورمحمدی

    2

    0

    واقعا بحث باحالیه… چقدر راحت درباره همه چیز با اطمینان حرف میزنیم… هر بنی بشری که تخصص داره هرچیزی بگه ما همه درباره اش جوری نظر میدیم که انگار …
    خیلی بچه های باحالی هستیم… همه مون …

    • Ferrari7

      1

      0

      آقا امید من منظورم تایید حرفهای پابلو مونتویا بود و باهاش کاملاً موافقم چون حداقل کمترین چیزی که میشه گفت اینه که اون توی این داستانها حدود ۲۰ تا۳۰ سال زندگی کرده شب و روز ویکی از خوب‌ها بوده

دیدگاه خود را بیان کنید