فرمول یک ایران – با شروع دوران هایبرید، هرباری که تیم فرمول یک مرسدس به کمترین میزان به چالش کشیده شد، به سرعت به این چالش پاسخ داد. حال چه این چالش در تست پیش فصل بوده باشد، یا اینکه اگر در طول مسابقه معادلات و محاسباتی بهم خورده باشد.
در این مقاله می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم.

گابریل الیاس یکی از مهندسان مرسدس که از سال 2014 تا سال 2020 با این تیم بود، فصل قبل از این تیم جدا شد و به ایالت مادری خودش فلوریدا در آمریکا بازگشت. وی داستان های جالبی برای تعریف کردن دارد. خودم شخصا امکان دنبال کردن فصل 2021 فرمول یک را نداشته ام ولی هر از چندگاهی فرصتی که پیش می آید سعی می کنم یک مرور کلی داشته باشم و با دیدن برخی از اتفاقات، مخصوصا عقب ماندگی و کند بودن ظاهری مرسدس در تست های پیش فصل و مجددا صدرنشین بودن مرسدس در طول فصل، یاد صحبت های گابریل افتادم که در اینجا برایتان می نویسم:

وقتیکه من برای اولین بار در فرمول یک شروع به کار کردم، تصورم از تست های پیش فصل به مانند خیلی از مردم بود.

شما تصور می کنید که این تیم ها تمام زمستان را روی خودروی جدیدشان کار کردند و در چنین روز موعودی (تست پیش فصل بارسلونا) به پیست می روند که ببینند آیا انتظاری که از تلاش خود داشته اند براورده شده است یا نه!

واقعیت این بود که در دوران من در مرسدس، وقتیکه به اولین تست می رفتیم موضوع فقط پیمودن مسافت و دور زدن های زیاد بود. ما سعی می کردیم که خودرو را خراب کنیم، ما همان لحظه هم می دانستیم که خودرو عملکرد لازم را دارد، بنابراین اولین تست به عنوان تایید این موضوع به کار می رفت. پس از فصل های مختلف، تیم مرسدس به مراتب برای اولین تست آماده تر می شد به این خاطر که آنها کاملا به اهمیت و ضرورت طی کردن مسافت زیاد و دورهای زیاد در دوران هایبرید فرمول یک برای یک خودرو آگاه بودند. پیمودن مسافت بیشتر برای تیم های فرمول یک، حکم طلا را دارد. اگر که شما نمی توانید وارد تست ها بشوید و دورهای زیادی را بزنید، یعنی که عملا کار خودتان را ساخته اید.(دخلتون اومده)! ما این موضوع را در طی سالهای گذشته وقتیکه تیم ها در حین اولین تست مشکل داشتند یا اینکه چند روزی را به دلیل آماده نبودن خودرو از دست داده اند، دیده ایم. وقتیکه این اتفاق رخ می دهد، شما دارید صدها کیلومتر در هر روز که می توانستید در آن تنظیمات مختلف، ارتفاع سواری مختلف، مودهای مختلف موتور، پکیج های مختلف ایرودینامیکی و همه این چیزهای متفاوت را امتحان کنید را از دست می دهید. شما اگر دور نزنید، هیچ کدام از این کار ها را نمی توانید انجام دهید، تاریخ نشان داده که یک عقب ماندگی در تست چه نتیجه سنگین و مضری را در پی دارد. اما با اینحال حتی وقتیکه شما با حس خوبی از عملکرد خودرویتان به اولین تست می آیید، هرگز تا (لحظه شروع تست) نمی دانید که در مقایسه با دیگران کجای کار قرار دارید.

لوییس همیلتون - چهارمین روز هفته دوم تست بارسلونا

لوییس همیلتون – چهارمین روز هفته دوم تست بارسلونا 2018

همه تیم های برتر، یک نوع ردیاب عملکردی دارند که به طور کلی کارش این است که عملکرد نزدیک ترین رقیبشان را دنبال می کند و درصد عملکردشان بر فرض مثال مود موتور را نشان می دهد. بنابراین در مورد مرسدس، در ابتدای فصل 2018، تیم ممکن بود بگوید که “خب، فراری دارد ما را تعقیب می کند(پشت سر ما قرار داره)” بعد ما می توانستیم تمام نقاطی که آنها در فصل قبل یعنی 2017 روی خودرویشان بروزرسانی کردند را نسبت به خودروی خودمان در طول کل فصل بسنجیم. پس از آن ما این مسئله را شبیه سازی می کردیم و می گفتیم خب، فکر می کنیم که آنها قرار است که چهار دهم ثانیه سریعتر باشند. این فقط یک مثال نسبت به خودروی ما بود. به این خاطر که(این مسئله با توجه به) قوانین آن سال ترکیبی از اطلاعات تاریخی سالهای گذشته و دانسته های دیگر را در خودش دارد.

بنابراین ما یک سری ایده هایی داشتیم از اینکه رقبایمان کجا هستند، اما کسی دقیقا تا لحظه ای که خودروها به پیست وارد نشوند، نمی داند. اما چیزی که مرسدس یا هر تیم خوب و سازمان یافته دیگری با خودش به پیست می آورد، چیزی است که این مسائل را مشخص می کند و در نهایت خط مشی را تعیین می کند و بر فرض مثال می گوییم که خب، ما نیاز داریم که یک ثانیه (با فرض ثابت ماندن قوانین) از پایان این فصل تا شروع فصل بعد پیشرفت کنیم.

باشه، خب ما می توانیم برای دو دهم ثانیه سریعتر شدن از موتور کمک بگیریم و برای این کار به بریکسورث (مرکز پاوریونیت مرسدس) تماس بگیریم و بگوییم “بچه ها شما می تونید 10 اسب بخار بیشتر تولید کنید؟”. ما باید بیشترین زمان را در تونل باد بسازیم و قطعات ایرودینامیکی بلافاصله پس از آنکه از یک مدل به مدل سال بعد می رویم، به طور هفتگی پیشرفت می کنند. بعد بگذار بگوییم که می توانیم چند دهم ثانیه را از لحاظ وزنی، بروزرسانی های دینامیک خودرو یا چیزهای به مانند این جبران کنیم. بنابراین چنین چیزهایی به عنوان دستور کار قرار دارند و در شبیه ساز توسعه پیدا می کنند که خط مشی طراحی ما را ایجاد می کند.

لوییس همیلتون - مسابقه گرندپری استرالیا 2018

لوییس همیلتون – مسابقه گرندپری استرالیا 2018

بال عقب انعطاف پذیر فراری

سپس وقتیکه ما خودرو را به پیست می آوریم، اوضاع به مانند این است که ” خب، ما تقریبا مطمئنیم که اینجا یا چنین محدوده هایی هستیم، حال باید عملکرد رقبایمان را ردیابی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که پیش بینی ما در مورد آنها نیز درست بود”. این طرز فکری است که در اول زمستان باعث جهت گیری یک تیم می شود. در دوران من در مرسدس، خیلی خیلی کم پیش می آمد که رقبایمان چیزی را رونمایی کنند که برای ما تعجب آور و شگفت انگیز باشد، اما گاهی اوقات بود که ما به عملکرد برخی از خودروها نگاه می کردیم تا ببینیم چطور اینگونه قدرتمند عمل می کنند. چندسال پیش در ملبورن، ما داشتیم آنبورد بال عقب فراری را می دیدیم و مشاهده کردیم که این بال در مسیر مستقیمی و سرعت بالا انعطاف پذیر می شود. این مسئله فوق العاده برای تیم مرسدس تعجب آور بود و همگان شگفت زده بودیم که چطور فراری دارد این کار را می کند. ما به نقاط لولا شده روی صفحه اصلی بال که به اندپلیت ها متصل شده بود و به فلپ پشتی نگاه می کردیم…همه این چیزها طوری به نظر می رسید که انگار روی یک صفحه لغزنده قرار دارد. طبق قوانین هم وجود قطعات متحرک ایرودینامیک ممنوع است اما می شود گفت که در سرعت های بالا این مسئله برایتان از لحاظ قانونی دردسری درست نمی کند و تیم های زیادی در گذشته چنین کارهایی را می کردند. این خاطره ای بود که من از نگاه کردن به رقیب به یاد می آورم و پیوسته به خودمان می گفتیم که “ما چطور می توانیم چنین کاری را کنیم؟”، سعی کردیم طرح هایی را پیاده کنیم که شاید چنین نتیجه مشابه ای را بگیریم. اما یک چیزی در مورد مرسدس آن هم در دوران من مشخص بود این است که مرسدس هیچوقت طرح های سوال برانگیز را روی خودرویش نصب نکرد. آنها خیلی خیلی می ترسند و دایملر نیز از اینکه تیم وارد محدوده خاکستری شود همیشه ترس و دلهره دارد. مطمئن نیستم رقبایمان نیز همینطور باشند ولی مرسدس از اینکه نامش در رسانه ها به خاطر عدم تطابق با قوانین یا طرح های سوال برانگیز مطرح شود بیم دارد. اگر ما قصد این را داشتیم که چیز نویی را روی خودرو قرار دهیم پیش از نصب روی خودرو، مدیریت فنی اطمینان حاصل می کرد که می تواند در صورت اینکه به قانونی بودن این قطعه اعتراضی حاصل شود، مدارکی را برای اثبات قانونی بودن آن پیش از ورود به پیست جمع کند.

در سالی دیگر، فراری با جبران یک ثانیه در تست های پیش فصل برایمان ترس و دلهره آورد و در داخل تیم ما به گونه ای بودیم که انگار کارمان دیگر ساخته است. فکر می کنم که همان سالی است که آنها داشتند با موتورهایشان کاری می کردند و داشتند این موضوع را در نقاط مختلف پیست نشان می دادند. به یاد می اورم نکته هایی که در آن لحظه برای خودروی خودمان یادداشت می کردیم، ما یک تُن عملکرد را به طور تصادفی به دست آوردیم و آنهم به سبب تغییر ارتفاع سواری خودرویمان حاصل شد. تقریبا ما یک تغییر در ارتفاع داشتیم و خودرو از آن به بعد انگار که زنده شده بود و زمان خیلی زیادی را پیدا کردیم. تا آنجایی که یادم می آید این مسئله مرتبط به عصر آخرین روز آخرین تست پیش از ملبورن بود، ما نیم ثانیه فقط به سبب تغییر در ارتفاع پیدا کردیم. آن سال ما توسعه های ایرودینامیکی نامحدودی را روی خودرویمان در طول فصل قراردادیم تا بتوانیم با مودهای موتوری فراری که نمی دانستیم چطور عملی می شوند مقابله کنیم. این تقریبا از روی خوش شانسی بود که ما توانسته بودیم چنین چیزی را پیدا کنیم، البته از یک واقعیت هم نباید بگذریم و آن هم این بود که ما به طرز فوق العاده ای دوام بهتری نسبت به آنها داشتیم که این البته یکی از پایه های اساسی تیم ماست که آن سال هم توانستیم اینطوری باشیم. سال سختی بود، به این خاطر که ما فقط در حال اضافه کردن قطعات به خودرو بودیم و سعی در افزایش عملکرد خودرو داشتیم. می دانم که خستگی زیادی روی تن افراد ماند.

همیشه از من پرسیده می شود که چه چیزی سبب بهتر بودن مرسدس نسبت به دیگر رقبا می شود، یک چیزی که در دوران من همیشه برایم برجسته بود، داینو شاسی بود. خیلی از مردم نمی دانند که یک داینو شاسی عظیم و غول آسایی در مرسدس وجود دارد که البته الان دیگر در تیم های برتر نیز وجود دارد. این داینو توسط هوندا در سال 2008 خریداری و نصب شد، پس از آنکه هوندا این دپارتمان را ترک کرد عملا یک داینو شاسی چندین میلیون دلاری را که اختصاصا برای یک تیم فرمول یک تولید شده بود را رها کرد. تیم مرسدس نیز این داینو را به خدمت گرفت که شما می توانید روی آن کل شاسی به همراه کل بدنه را قرار دهید.

لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن - بحرین 2021

لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن – بحرین 2021

شما می توانید جریان هوا را از رادیاتور ها در حداکثر سرعت بر فرض مثال 320 کیلومتر بر ساعت عبور دهید. شما می توانید تمام فاکتور های غلظت هوا، دمای هوا و سطح ارتفاع را تنظیم و شبیه سازی کنید. ساعت کاری آن هم به مانند زمان حضور در پیست یا مثلا ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر نیست، بلکه در هفت روز هفته و 24 ساعته این داینو در حال کار است. سه شیفت مهندس برایش وجود دارد، اگر مثلا بگوییم که خودرو به خاطر نشتی روغن از روی آن پایین آورده شد، شما باید کل موتور و تمام قطعاتی که آن قسمت وجود دارد را جدا کنید. افرادی وجود دارند که 24 ساعته در هفت روز هفته آنجا کار می کنند و تلاش می کنند که همه چیز را به روال عادی برگردانند و تا آنجایی که ممکن است خودرو کیلومتر های زیادی را طی کند.

وقتیکه مرسدس به اولین تست می رسد، برایش واقعا “اولین” تست نیست، آن ها این خودرو را هفته ها روی داینو تست کرده اند. این تست ها شامل موتور، گیربکس، سیستم های خنک کار، هیدرولیک، هر چیزی مرتبط به سیستم تعلیق، ترمز ها روی داینو شاسی، داینو ترمز و گیربکس و سیستم های کینماتیکی قرار می گیرد. من خودم چیز هایی را طراحی کرده بودم که روی تست های داینو خراب شده بود و بنابراین به من این فرصت و زمان کافی را داده بود که این قطعه را (پیش از ورود به پیست) درست کنم.

بنابراین، پیش از آنکه به پیست وارد شوید، امکانات زیادی وجود دارند و حال، ورود به پیست صرفا برای اطمینان حاصل کردن از این می باشد که قطعات جایگزین، به درستی کار می کنند. حتی بازهم تا موقعی که این قطعات جانشین تست شوند، برای انها نیز راه حل های جایگزینی شکل می گیرد و تقریبا می توان گفت که کل فصل را بدون مشکل می شود طی کرد. بیشتر تیم های کوچک چنین امکانی را ندارند. وقتیکه آنها خرابی به بار می آورند، این اتفاق درون پیست رخ می دهد و در تیمشان هرج و مرج زیاد ایجادی می شود تا این مشکلات یک هفته قبل از ورود به اولین مسابقه برطرف کنند. یک تفاوتی بین سه تیم برتر و بقیه پیست وجود دارد.

اگر که فرمول یک می خواهد اوضاع را در آینده جذاب تر کند باید استفاده از داینو شاسی را ممنوع کند. همه این امکانات را باید باهم ممنوع کند. تیم ها نباید این امکانات را داشته باشند. شما باید اولین تست را داشته باشید و همه چیز باید آنجا خراب بشود. اینطوری کل تیم ها در طول زمان تغییر می کنند و شما می فهمید که چه تیمی انعطاف پذیری بالاتری دارد.

برای ما که یک تیم مجهز بودیم باز هم هنوز مشکلاتی وجود داشت اما اینطور به نظر می رسید که ما می توانستیم این مشکلات را مدیریت کنیم. ما مشکلات مکانیکی خیلی زیادی را پیش از شروع فصل داشتیم. مثلا من خودم در یکی از سالها، رادیاتوری که طراحی کرده بودم، ترک خورده بود و نشتی پیدا کرده بود که من فوق العاده از این بابت استرس داشتم. اولین چیز این بود که یک طرح اضطراری برای جلوگیری از نشتی ارائه کنم تا تست اول را تمام کنیم و سپس باید مخزن را مجددا طراحی می کردم تا دیگر در آینده به مشکل نشتی بر نمی خوردیم.

این چیزها خیلی استرس زا هستند. من و برخی از مهندس های دیگر باید این موضوع را بررسی می کردیم تا ببینیم که چه چیزی باعث این مسئله می شود، تمام فرایند باز طراحی، ساخت و تولید این طرح مجدد باید در طول چهار یا پنج روز انجام می شد و به پیست می آمد. ما تا دیروقت در شب کار می کردیم تا این طرح را تمام کنیم. مرسدس خیلی از انجام کارهای ریسکی اجتناب می کند و همیشه می خواهد اطمینان حاصل کند که خودروی آماده ای را در اختیار دارد.

تا زمانی که به مسابقه اول می رسیدیم، قطعات بازطراحی شده نیز ساخت و تولیدشان تمام شده بود، ما احتمالا بین 400 تا 600 کیلومتر تست در هر روز انجام می دادیم که این مسئله ضربدر روزهای تستی می شود که شما با این قطعات کار می کردید. یک محدودیت کیلومتری برای قطعات، پیش از نصب آن روی خودرو قرار دارد و پس از رسیدن به آن محدودیت(اطمینان از عملکرد)، این قطعه روی خودرو قرار می گیرد. حل این مسائل به عهده ما بود که باید هر چه زودتر این قطعات را آماده و تست می کردیم.

Hamilton and Scherzinger sit after the driver won the World Championship

تیم مرسدس بعد از کسب قهرمانی – گرندپری ابوظبی 2014

سالهای بودند که واقعا راحت طی شدند اما بر فرض مثال، سال 2017 را داشتیم که در آن ما کفی های زیادی را در خودرو خراب کردیم. ما قصد داشتیم که از قسمت عقبی کفی و دیفیوزر تغییراتی را ایجاد کنیم که به طرز وحشتناکی ترسناک بود، به این خاطر که عملا خطر دی ان اف و کناره گیری از مسابقه با یک ریسک فوق العاده ای بالا می رفت. اگر کفی آسیب می دید، کارتان تمام بود. این خرابی ها در اولین تست خودشان را نشان دادند و دلیل این مسئله هم این بود که ما داشتیم 40 درصد داونفورس بیشتر تولید می کردیم و دوام و استقامت کافی به کفی برای سطح جدید داونفورس اعمالی نداده بودیم.

یک سال دیگر بود که ما دیسک های ترمز خیلی زیادی را خراب کردیم. در طول زمان شما خرابی های زیادی را روی خودرو می بینید. اما درصد خرابی هایی که نصیب مرسدس در پیست می شود به مراتب کمتر از تیم های دیگر است و آن هم به خاطر همه تست هاییست که در کارخانه پیش از اینکه خودرو مقر خود را ترک کند صورت می گیرد. این مسئله فوق العاده ارزشمند است، به این خاطر که شما دو هفته قبل از اینکه مشکل برایتان رخ بدهد خبردار می شوید و این مسئله را دارید در حین اینکه در خانه خودتان نشسته اید حل می کنید.

بر فرض مثال، یک دیسک ترمز روی داینو ترمز خراب شده، ولی شما در یک محیط کاملا آرام و کنترل شده ای هستید و می توانید واقعا زمان بگذارید و درک کنید که چرا این اتفاق رخ داده است، می توانید از همکارانتان کمک بگیرید و یک تحلیل کلی و کامل داشته باشید. اما وقتیکه در پیست هستید، همه چیز به بچه های حاضر در پیست بستگی دارد. شما دارید از چشم و گوش آنها برای درک مشکلی که پیش آمده استفاده می کنید، آنها شما را از مشکلی که پیش آمده با خبر می کنند و می گویند “سلام، این قطعه خراب شده، بهش نگاهی کنید”. این مسئله و فاصله، بررسی و تحلیل خرابی را خیلی خیلی سخت و تنش زا می کند.

من حاضرم بگویم که اسلحه مخفی مرسدس صرفا عملکرد فوق العاده اش در پیست نیست، بلکه دوامی است که بابت همین داینو و سلول های دیگر تستی و واحد تحقیق و توسعه خودش دارد.

53 دیدگاه

  1. JBjb

    17

    21

    من حاضرم بگویم که اسلحه مخفی مرسدس صرفا عملکرد فوق العاده اش در پیست نیست، بلکه دوامی است که بابت همین داینو و سلول های دیگر تستی و واحد تحقیق و توسعه خودش دارد.

    فوق العاده.تشکر از آقای حسینی.بخونید تا بیشتر به نابغه های پشت تولید شاهکاری برتر مطلق W05 – W06 – W07 – W08 – W09 – W10 – W11 – W12 آشنا بشید. نوابغی که چنان هیولاهایی خلق کردند که پدی لوو میگفت از عمد 2 تا ماشین مرسدس رو کند میکردیم و از 100 درصد توان ماشین و موتور استفاده نمیکردیم تا فاصله ها بیشتر از چیزهایی که همه می دیدند نشه. آبروی بقیه تیم ها و فرمول یک رو نمی بردن با عدم استفاده از تمام توان ماشین ها.سابقه نداشته یه تیمی در تاریخ 8 سال متوالی سریعترین و بهترین ماشین رو بسازه اونم بدون تقلب موتوری و آیرودینامیکی و آپدیت ها و رفع ایرادها و توسعه خارق العاده. جوری که هم میدیدند نیم فصل های دوم چقدر برتر از نیم فصل اول های خود هیولا میشدن. فقط 2020 این کار رو نکردن نیم فصل دوم آپدیت و توسعه نیاوردن که بخاطر اختلاف فاحش هیولا با بقیه ماشین های 2020 و وقت کم و فشردگی رقابت ها بود تمرکز کردند روی 2021.

    متخصص تحقیق و توسعه و بهتر کردن ماشین در طول فصل و رفع ایراد هستند نمونه شو همین فصل دیدیم که چقدر سریع مسئله تغییرات قانونی کفی و ریک رو رفع کردن دانفورس از دست رفته رو برگردوندن 2018 دیدیم با رینگ های شاهکاری که با استفاده از خلا قانون ساختند نیم فصل دوم هیولای مطلق شدند، یا شاهکار 2020 شون سیستم DAS . تلاش و استعداد و دانش همین مهندس هاست که مرسدس رو 8 سال هیولای تعیین خط ها و خصوصا مهمترین موضوع بالاترین سرعت مسابقه ای و گرفتن بهترین بازدهی استفاده از تایرها در متنوع ترین پیست ها کرده که اینجوری دست تیم استراتژی مرسدس رو هم بازتر می کنند دست توتو وولف و تیم مدیریتی مرسدس رو هم بازتر میکنند تا موفق تر و بهت عمل کنند.

    8 سال بهترین ماشین و برترین مطلق رو خلق کردند.بهترین توسعه ها و رفع ایرادهای آپدیت های موتوری مکانیکی آیرودینامیکی.
    بخونید تا متوجه بشید که چجوری مهندس های سازنده هیولاهای مرسدس با تلاش برای رفع ایراد، تلاش برای بهتر شدن و نبوغ مهندسی و تحقیق توسعه به جنگ موتور تقلبی فراری توی 2018 رفتند که تو پیش فصل یه ثانیه یه دفعه کسب کرده فراری :)))) بال عقب مشکوک فراری رو توی 2017 دیدن ولی بخاطر اعتبار دایملر سمتش نرفتند. الانم که باز جنجال بال عقب مشکوک ردبول دراومده. ولی ببینید فراری با موتور تقلبی و تخلف سوخت توی 2019 – 2018 و حتی شاید 2017 چه آبروریزی برای خودش و تاریخچه اش به بار آورد برای اینکه دست شون رو نشه 2017 و 2018 ماشین رو عمدا کند میکردن تو پیست های خاصی خصوصا نیم فصل دوم 2018 و ربطش میدادن به آپدیت های ضعیف و اشتباه. موتور پاک و قانونی 2020 فراری که دیدید چه فاجعه ای بود از 2017 خود فراری هم کندتر بود.

    • JBjb

      12

      15

      اونم بدون تقلب موتوری مکانیکی* و آیرودینامیکی و با* آپدیت ها و رفع ایرادها و توسعه خارق العاده.

      • رضا سلطانی

        4

        2

        باشد که روزی گند کارهای مرسدس هم دربیاد!!

    • بیژن

      16

      6

      بنده خدا داره میگه بخاطر ارتفاع ماشین از نیم فصل نیم ثانیه سریع شدیم باز ما میگی رینگ ؟
      میگه تا مرسدس مطمئن نباشه کارش قانونی هستش انجام نمی ده .
      بدون تقلب و تلاش بی وقفه

      • JBjb

        8

        13

        آخرین روز آخرین تست پیش از ملبورن ( اولین ریس سالهای مورد نظر) که هر ساله ماه فوریه-مارچ و قبل شروع رقابت ها توی بارسلون برگزار میشه، میشه نیم فصل؟ جای نظر دادن اشتباه متن رو درست بخون.این نوابغ اول سال با ارتفاع ماشین رو نیم ثانیه سریعتر کردن وسط فصل با نوآوری رینگ ها ان فقط دو تاشه گفتن. دیگه وای به چیزهای که نمیگن یا ما نمی دونیم و درکی ازش توی ماشین نداریم.

        <>

      • بیژن

        3

        2

        درست خوندم بنده ؛ اگه دقت کرده باشین گفته تو اون فصل یک ثانیه به دست اوردن نیم ثانیه با تغییر ارتفاع اول فصل نیم ثانیه هم در مس

      • بیژن

        4

        4

        اگه دقت کنید گفته نیم ثانیه از تغییر ارتفاع بدست اوردیم اول فصلو نیم ثانیه هم بامسائل دیگر
        (ایرودینامیک) صدرصد میدونید با یک و دو مسابقه نمیشه نیم ثانیه در ایرو سریع شد .
        اون رینگ ها هم مثل سیستم داس واسه پرت کردن حواس بوده
        کاری که مرسدس درش ماهره.

      • JBjb

        3

        5

        تقریبا ما یک تغییر در ارتفاع داشتیم و خودرو از آن به بعد انگار که زنده شده بود و زمان خیلی زیادی را پیدا کردیم. تا آنجایی که یادم می آید این مسئله مرتبط به عصر آخرین روز آخرین تست پیش از ملبورن بود، ما نیم ثانیه فقط به سبب تغییر در ارتفاع پیدا کردیم.

        کجای جمله بالا نوشته نیم فصل؟ توی پیش فصل و قبل از اولین مسابقه که توی استرالیا -ملبورن 2018 بوده نیم ثانیه کسب کردن و پول پوزیشن این مسابقه رو هم زدن. درک نمیکنم واقعا مفهوم جمله به این سادگی رو متوجه نمیشید یا از روی تعصب و لجبازی انکار میکنید.

        رینگ ها بخاطر پرت کردن حواس ها بوده؟ واقعا شما مسابقات نیمه دوم 2018 رو میدید؟ این نظرات بی اساس رو از کجا میارید؟ سندی بالاتر از فیلم مسابقات و سرعت ها و وضعیت تایرها برای رینگ ها و نیم فصل دوم 2018 هست؟ اگر سند و دلیلی بالاتر از اینها داری بده.اگر نداری جهت اطلاعت یا جها یادآوریت برو امریکا 2018 و مکزیک 2018 رو ببین که بخاطر شکایت فراری و ردبول برای شفاف سازی در مورد نوآری رینگ های مرسدس، تحت یک ” اقدام احتیاطی ” تیم مرسدس توی امریکا و مکزیک 2018 از رینگ های جدید استفاده نکرد و به شدت لاستیک خوره پیدا کردن و سرعت مسابقه ای راننده هاش همیلتون و بوتاس افت پیدا کرد و برد امریکا و مکزیک 2018 رو از دست دادن. اما همون نیم فصل دوم 2018 سنگاپور ژاپن روسیه برزیل امارات رو ببین که مرسدس با رینگ های جدیدش مسابقه داد و بالاترین سرعت تعیین خط و سرعت مسابقه ای داشتند و براحتی این مسابقات رو بردند و مشکل افت سرعت مسابقه ای و لاستیک خوره بیشتر که توی امریکا و مکزیک 2018 داشتند رو در بقیه مسابقات نیم فصل دوم 2018 که از رینگ های جدید استفاده کردند پیدا نکردند.

      • بیژن

        4

        2

        هم مطلب رو چند بار خوندم هم مسابقات رو چند بار دیدم دوست عزیز .
        ارتفاع رو هم بله گفته روز اخر تست
        نیم ثانیه دیگه رو هم کلا شما بیخیال شدی ؟
        اگه شما هم خوب میخوندی متوجه میشدین که گفته مرسدس و دایملر تا مطمئن نباشن کاری قانونیه انجامش نمیدن .
        شما هم اگه اون دوران رو یادتون باشه مرسدس در پیست های گرم حتی با اون رینگ ها هم مشکل داشت .
        حالا ارتفاع بالاتر بره و گرما هم بیشتر هنوز مشکل مرسدس بیشتر میشد تو اون دوسال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸
        میگم که شما همه چیز رو تو اون رینگ دیدین و بقیه چیزه ها رو ندیدین . تفااوت های ایرودینامیکی نوع داکت ترمز برای اون دو مسابقه و مسابقه سنگاپور فرق داشت .
        تو اون مدل پیست ها مرسدس به شدت به خنک کاری بیشتر چه برای ترمز ها و چه برای موتور نیاز داشت.
        و اینم باید بدونید وقتی ترمز ماشین درست کار نکنه چه بلایی سر لاستیک ها میاد ؟!
        در آخر هم این مورد رو هم بگم تعصب و لجبازی رو تو مطالب شما میشه دید .
        مثل یه بچه که لج میکنه یه چیزی رو تکرار میکنه.
        این شمایین که هیولا هیولا راه انداختین .
        فکر کنم شب ها کابوس هیولای مرسدس رو میبینید . 😂😂😂
        #صرفا جهت خنده

    • Fastboy 44

      22

      3

      کا ر ش ن ا س خبره فرمول یک
      تو که این همه ا ف ا ض ا ت میفرمایی،میشه تو که از دست های پشت پرده(که من کاربر ساده ازش بی خبرم) یه توضیحی بدی?!
      میشه بگی اسم رمز رو توتو ولف قراره کی تو گوش جورج راسل بخونه تا پسر خوش شانس انگلیسی سوار بر هیولا!(چون که. در ح د تو نیست اسم لوییس رو بیاری) اول شه?!

    • 🏁Parsa16

      7

      0

      خیلی عالی بود،تشکر از سید عزیز

    • محمد جواد سلیمانی

      10

      0

      به به به ببینید کی اینجاست
      سید جون خیلی وقت بود ازت خبری نبود
      دلتنگ بودیم

    • SUPER FAST 16

      11

      0

      یاد بگیریم دروغ ننویسیم.یا اگه مینویسیم یه به نظرم اولش بزاریم.

  2. AM PHD

    13

    0

    سلام سید خوش برگشتی، خیلی وقته هیچ مطلبی ندیدیم ازتون 🤛🤜 💜

  3. بیژن

    21

    0

    واقعا امثال این مطالب رو باید خوند تا فهمید چه شرکت و تیم بزرگیه مرسدس .
    صداقت و تلاش +استفاده درست از امکانات
    حداقل دوتا تیم دیگه هم این امکانات رو دارن
    ولی این کجا و ان کجا .
    یه خسته نباشید جانانه به تمام مهندسین و کارکنان مرسدس
    و همچنین سید عزیز عالی بود مقاله .
    بیخود نیست لوییس اینقدر ازبچه های کارخانه تشکر میکنه .

  4. mohammad

    16

    2

    پیمودن مسافت بیشتر برای تیم های فرمول یک، حکم طلا را دارد. اگر که شما نمی توانید وارد تست ها بشوید و دورهای زیادی را بزنید، یعنی که عملا کار خودتان را ساخته اید.(دخلتون اومده)!
    اتفاقی که برای استون مارتین این فصل افتاد

    • ALIREZA

      9

      1

      دقیقا موافقم باهات… حتی همین موضوع و نرسیدن ماشین به تست پیش فصل باعث اخراج پدی لو سال ۲۰۱۸ فک کنم شد. و خانم ویلیامز بخاطر دو روز دیر رسیدن ماشین به تست اسپانیا اخراجش کرد . اونم کی رو پدی ….🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️

    • ایرن

      9

      3

      پیمودن مسافت بیشتر برای تیم های فرمول یک، حکم طلا را دارد. اگر که شما نمی توانید وارد تست ها بشوید و دورهای زیادی را بزنید، یعنی که عملا کار خودتان را ساخته اید.(دخلتون اومده)!

      استون مارتین !!!

  5. mohammad

    13

    2

    یک سال دیگر بود که ما دیسک های ترمز خیلی زیادی را خراب کردیم. در طول زمان شما خرابی های زیادی را روی خودرو می بینید. اما درصد خرابی هایی که نصیب مرسدس در پیست می شود به مراتب کمتر از تیم های دیگر است و آن هم به خاطر همه تست هاییست که در کارخانه پیش از اینکه خودرو مقر خود را ترک کند صورت می گیرد

    به نظرم کل این مقاله ر باید بقیه تیم ها بخونن واقعا تیم مرسدس یک پکیج عالی هست و تیم های دیگه از نظر تیمی یه سر و گردن پایین تو و عقب تر از این تیم هستند

  6. mohammad

    13

    1

    هر جای این مقاله رو میخونم میخوام یه تیکه اش رو بزارم اینجا واقعا هر جمله اش یه چند دهم ثانیه کمک برای تیمه این تیم مرسدس با این ساختار تو فصل بعد هم با تغییر قوانین باز هم یکه تازه

  7. Zed pi

    7

    2

    عکس آخر
    فقط نیکولِ‌شون
    🚶🏽‍♀️🚶🏽‍♀️🚶🏽‍♀️

  8. م.یوسفوند

    11

    0

    برای من این چند فصل همیشه سوال بوده که چجوری ممکنه یه تیم اینقدر بی نقص عمل کنه،اینقدر کاستی ها و عقب ماندگی هاش رو سریع جبران کنه ،اینقدر تو همه قسمت های مختلف برتر از رقبا عمل کنه،اونهم بدون هیچ عمل غیر قانونی؟؟باورنکردنی و شگفت انگیزه منتهی فرمول یک بدون رقابت نابود شده و برام جالبه مثلاً این فصل مرسدس بدون بال عقب منعطف چجوری حدود هشت کیلومتر در ساعت از ردبول سریعتره و همزمان تو پیچ ها بخصوص پیچ های سرعت بالا گریپ بیشتری هم از ردبول داره؟؟آدم کف می‌کنه واقعا

    • Mohammad44

      2

      1

      خب ماشینش دانفورس کمتری تولید می کنه احتمالا و طبیعتا تو کفی ها سریعتره اینو بذارید کنار اینکه مرسدس یه مقدار موتورش قوی تره و ستاپش که یه مقدار احتمالا دانفورس کمتر و در نتیجه درگ کمتر ایجاد می کنه
      با این وجود مرسدس تو اسپید ترپ ها اون پایین هاست البته که بالاتر از ردبوله
      اگه اشتباه ذکر کردم دوستان زحمت بکشین اصلاحش کنید🙏🙏🙏

  9. ALO

    6

    0

    سید ❤️

    • ALIREZA

      13

      1

      نمیدونم توجه کردید یا نه ولی همیشه آخر هر مسابقه یا تو مصاحبه ها اولین چیزی که لوئیز همیلتون میگه تشکر از بچه های کارخانه هس .الان بهتر متوجه میشم که چرا هردفعه این رو میگه .. واقعا میفهمه و درک میکنه و میدونه که تلاش اصلی در اونجا و بریکسون داره شکل میگیره … عالی بود ترجمه ممنون 🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🤝🤝🤝🤝🙏🙏🙏

  10. Max33

    4

    15

    قطعا مرسدس همیشه قبل از شروع فصل (البته تا ۲۰۲۰) فصل رو برده از سال ۲۰۱۲ به عنوان یه طرفدار ۶ اتیشه ردبول چشن قهرمانی رو بدور از هرگونه شادی دیدم که مرسدس پیروزشون بود،از استراتژیک های موفق که البته در اکثر مواقع بدون ریسک بوده،،،تا پکیج بی عیب و نقص که همیشه برتری ماشین رو به ۲ رانندش میده.سال هاست که منتظرم یه فصل ردبول نه برتری بلکه به سطح فنی ماشین های مرسدس برسه که به لطف هندا و موتور پر قدرتش این فصل این شرایط به وجود اومده با تمام احترام برای طرفدار های مرسدس این فصل از دیدن جشنی که خواهیم گرفت لذت ببرید شخصا وقت زیادی برای تحلیل تک تک ماشین های کمپانی های مختلف میذارم روزانه امثال بالاخره رنگ سبز رو برای ماشین مکس نصبت به لوییس میبینم و با توجه به چیزی که فکر میکنم با اختلافی نچندان نزدیک مکس فاتح این فصل خواهد بود

    • م.یوسفوند

      9

      5

      خوش خیالی هم حدی داره الان بعد چهار گرندپری خودروی مرسدس کاملا مسلط بر خودروی ردبوله و عملکرد همیلتون هم بی نقص بوده،اگه همیلتون چند فصل قبل بود شاید

    • Ali

      11

      5

      بشین تا بشه فعلا مونده مکس به شخصیت یه قهرمان برسه نکته مهمتر اینه تا لوئیس هست فعلا بعیده اونم این لوئیس در ضمن از سال آینده اگه شارل و حتی راسل اگه توی مرسدس باشه شانس قهرمان دارن و بیشتر دارم به این فکر میکنم که مگس تا پایان کریرش اصلا قهرمانی بدست نیاره

      • Max33

        1

        2

        مکس شخصیت قهرمانی نداره؟اینو چه جوری فهمیدی دوست عزیز؟قطعا لوییس قابل احترامه ولی دیگه خودتو زیر سوال نبر برتری مکس نسبت به بوتاس واضح نیست؟یا شما نمیبنی یا کور کورانه داری نگاه مکنی

    • ابوالفضل

      12

      4

      تازه گند بال عقب ردبول در اومده الان دو حالت پیش میاد
      ۱ این طرح ردبول غیر قانونی هست که در این صورت ردبول کند میشه
      ۲ قانونی هست و مرسدس هم این طرح رو رو ماشینش اعمال میکنه که بازم مرسدس سریع تر میشه
      پس بشین تا مکس قهرمان شه با این وضعیت مکس باید با بوتاس رقابت کنه

      • Max33

        2

        3

        این طرح قانونی میشه از نظر من ،و یه مسئله دیگه اگ این طرح از مرسدس بود همتون میومدید میگفتید وایییی چا نو اوری جدیدی از مرسدس قطعا مرسدس از نظر ایده ذهنی و استراتژیک فنی ۱۰۰ سال جلوتر از بقیس جالبه که فقط انتقاد میکنید و یه نگاه کوچیک به این قضیه نمیکنید ،گرند پری بعدی رو ردبول فتح میکنه و با سند براتون ثابت میکنم چرا این فصل ردبول قهرمان خواهد شد

  11. Reza.MC

    7

    1

    راز موفقیت یک تیم مثل مرسدس مدیریت هست. با مدیریت قوی نظم و پشتکار ایجاد میشه، دانش و تخصص و استعداد و نوآوری به کار گرفته میشه و بودجه در جای درست هزینه میشه.
    تا اوضاع همینه تیم دیگه ای نمیتونه به قهرمانی فکر کنه حتی با تغییر قوانین. البته شاید ردبول که اون هم مدیریت قوی داره. نشونه اش اینکه مهمترین نقطه آسیبشون که موتور باشه رو دارند سر و سامان میدند.

  12. ostad

    1

    0

    سید دلتنگت بودیم❤

  13. Zed pi

    3

    1

    موتو جی پی چرا تحریمِ ادمین؟! ☹️🤕

    • @sebvr

      2

      2

      موتو جی پی فرانسه 2021 : پیشتازی دوکاتی
      جک میلز اول شد ولیکن هیچ موتور سواری از یاماها توی 10 نفر برتر نبود

  14. @sebvr

    5

    3

    رفقا اگه موافق باشید به مناسبت بال عقب جدید و بحث بر انگیز ردبول مقاله ای که درباره ی حالت های مختلف بال عقب ماشین های فرمول یک نوشتم رو دوباره قرار بدم البته اگه موافق باشید ! ممنون ازتون

    • @sebvr

      1

      1

      درباره اون بال عقب ردبول هم جدا یه توضیحی میدم

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      4

      0

      سلام
      یه سوال داشتم_این تغییر قوانین در سال ۲۰۲۱چه تاثیری بر ماشین تیم فراری گذاشته؟
      الآن ردبول و مرسدس رو میدونیم.
      ممنون میشم اگه پاسخ بدی.

      • @sebvr

        3

        1

        سلام دوست من احمد رضا !
        ببین توی سال ۲۰۱۸ یه عکسی اومد که زاویه ی ریک تقریبی ۳ تا تیم فراری و ردبول و مرسدس توشون بود خب حالا این عکس چی میگفت ؟! این عکس میگفت که زاویه ی ریک ردبول بالاترین و زاویه ی ریک مرسدس پایین ترین ! اینجا فراری بین این دوتا بود
        حالا شما نمی تونی هر فصل زاویه ی ریک رو کلا دستکاری کنی چون کل ماشین از بارج بورد و بال عقب بگیر تا فلور و … بر اساس همون زاویه ی ریک معین ساخته شده
        حالا فراری چون نه زاویه ریک خیلی بالایی داشت و نه زاویه ی ریک خیلی پایینی داشت نه سود انچنانی کرد و نه ضرر خیلی زیادی مثل استون دید ..
        این باعث شد که بر خلاف انتظارات بتونن برا سومی بجنگن با این ترکیب جوونی که دارن ! و با پاوریونیتی که قوی تر از قبل برگشته ! حالا اگه منظورت رو بد متوجه شدم حتما بگو تا دوباره توضیح بدم
        ممنونم

    • 🏁Parsa16

      1

      0

      سلام من موافقم،ممنونم

  15. Mahmood.ghaedi

    1

    1

    شب نشین داداش
    اشتباه کردم و پاک شد میشه دوباره بفرستی
    سرکار امدم هول هولی واست بفرستم خودتم پاک کردم

  16. Erfn

    3

    0

    در این میان ، فراری فن بودن سخت است 🙌🏼

  17. Max33

    2

    4

    لوییس این فصل اماده تر از گذشته؟جدی میگید؟گرندپری اسپانیا علاوه بر استارت ضعیف که استراتژیک ۲ پیت استاپ که دوستان فن مرسدس استراتژیک موفق ازش یاد میکنن نجاتش داد به کنار،وقتی پشت مکس بود چندین چند بار پیچ های سنگین رو سر خورد از سمت چرخ عقب سمت چپ پشت سر هم ۲ یا ۳ دور متوالی علاوه بر اینکه همه میدونن چسبندگی مرسدس فوق العادس این لوییس غیر قابل شکسته آیا؟شوخیه جالبی بود ممنونم… گرندپری بعدی که خبری از پیت استاپ و استراتژیک های مختلف نیست میخوام ببینم نبرد راننده و ماشین چه میشه البته قطعا ردبول برنده خواهد بود ولی بازم تماشایی خواهد بود

    • Mahmood.ghaedi

      1

      3

      Max33
      اشتباهات مکس هم میبینی؟
      تقریبا تو هر 4تا ریس اشتباه داشته ک یا بخاطرش جریمه شده یا نشده (جریمه منظورم این نیست ک جریمش کردن رده از دست داده)

      • Max33

        1

        1

        من از ردبول یه کمپانی هیولا و از مکس یه فرشته بی عیبو نقص نساختم،دوستان جوری از لوییس میگن که انگار یه ریس بی نظیر مثل شوماخر به نمایان میذاره.لوییس دست یافتنی بوده و امروز بیتشر از هر روز دیگه یی دست یافتنی تره .با احترام تمام بدون هیچ توهینی گفتم این فصل کارش برای برد سخت تر از هر ساله تو هر گرندپری.۲ خرداد خواهید دید و منظور منو متوجه میشی

  18. Max33

    3

    2

    دوستان زود فراموش میکنن انگار،گرندپری ایمولا ..یادتون رفته چه سبقت ضعیف و غیر حرفه یی گرفت قهرمان ۷ دوره جهان و بعد اومد و دوم شد و تتیر فن های مرسدس(شاهکار لوییس همیلتون بازگشت از هیچ به همه چیز)خنده داره اون اشتباه فاحش،،به شخصه ندیدم هیچ فصلی رو که بخواد اینطوری سوتی های ضعیف بده ،بعد اقایون میان نظر میدن این لوییس قابل شکست دادن نیست از رو چه نکته مثبتی این رو میگید؟۴ گرندپری گذشته که به زودی نتیجش تغییر میکنه

    • Mahmood.ghaedi

      1

      1

      ی ضرب المثل هست ک میگه ی سوزن بخودت بزن ………
      4تا ریس گذشته تو همشون مکس و تیمش اشتباه داشتن
      بعد شما ی اشتباه لوییس گرفتی دست😂 تو پرتغال حداقل مکس تو پیچ سیزدهم 40بار اشتباه کرد
      بعد دوست عزیز با ی ریس نمیتونی بگی کدوم راننده یا کدوم تیم بهتره بخصوص ریسی ک همیشه توش بهترین ماشین داری کلا پیست خوراک ماشینت هست
      داداش خود تیم مرسدس هم میدونن این ریس مال ردبول

  19. mahyar

    1

    1

    البته اینجا که میگه کپانی مادر خیلی میترسه که وارد بخش خاکستری بشه …
    یکم عجیبه .
    اون رینگ ها اگه یادتون باشه .
    و از اون عجیب تر همون سیستم DAS بود که بیشتر برای حواس پرتی بقیه تیم ها ساخته شده بود . تا این که کاربرد مثبت توی پیست داشته باشه

    • Mahmood.ghaedi

      1

      1

      Das کجاش عجیب بود
      وقتی ی ایده ب ذهنت برسه و از همون اول با فیا درمیون میذاری و کامل واسشون توضیح میدن و اجاز ساختش بگیری معنی این چیه؟
      خیلی خیلی سادس وقتی گفتی و اجازشماز قانون گزار گرفتی
      حالا اینکه واسه شماعجیبه
      خودش خیلی عجیبه

      • mahyar

        1

        1

        بخش خاکستری یعنی این که از فصل بعد همون اول فصل اعلام کردن که استفاده از این سیستم برای فصل بعد ممنوع هست و قوانین نسبت به این سیستم تغییر کرد و یک بند اضافه به قوانین اضافه شد .
        که به این سوراخ های که توی قوانین هست و تیم ها ازش استفاده میکنن میگن بخش خاکستری . هیچ تیمی توی گرید نیست که از این بخش ها استفاده نکرده باشه .