فرمول یک ایرانفیلیپه ماسا در طول حضورش در فرمول یک با تعدادی از قهرمانان جهان هم‌تیمی بود. مایکل شوماخر، کیمی رایکونن و فرناندو آلونسو. اما کدام یک بهترین بودند؟

فیلیپه ماسا در طول لایو اینستاگرامی خود به این سوال جواب داد. یکی از دنبال کنندگان صفحه او این سوال را پرسیده بود که بهترین رقیب وی چه کسی بوده است و با وجود اینکه نام مایکل شوماخر 7 قهرمانی جهان را به همراه دارد، راننده دیگری هم هست که یک پله بالاتر از او قرار داشت:

بهترین و سرسخت‌ترین راننده‌ای که داشتم، فرناندو آلونسو بود. من نمی‌خواهم سطح مایکل را پایین‌تر نشان دهم اما آلونسو به همان اندازه با استعداد و سریع بود.

شوماخر قدرت خوبی در میان تیم داشت و زمانی که من کارم را شروع کردم، او حکم برادر بزرگ‌تر را داشت. آلونسو هم همین شرایط را داشت با این تفاوت که او می‌توانست همه‌چیز را به نفع خودش تغییر دهد.

آلونسو، رایکونن، تاد و ماسا روی سکو پس از گرندپری برزیل 2007

آلونسو، رایکونن، تاد و ماسا روی سکو پس از گرندپری برزیل ۲۰۰۷

دستور تیمی برای فیلیپه ماسا

این دو راننده در فصل 2010 هم‌تیمی شدند و از همان پیروزی اول آلونسو، موضوعات بسیاری مشخص شد:

استرالیا بارانی بود و ما در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار داشتیم. فرناندو پشت سر من بود و تیم از من خواست که به او اجازه سبقت بدهم. من این درخواست را رد کردم چون کار بی معنی بود اما از لحاظ ذهنی تحت فشار هستید.

این عادلانه نبود و او از لحاظ ذهنی به من فشار می‌آورد تا اینکه چیزی که می‌خواست را به دست آورد. در آلمان من او را تنها گذاشتم چراکه در آن زمان این انتخاب درستی بود.

فیلیپه ماسا به این مورد اشاره کرد که آلونسو تمام تیم را تحت تاثیر قرار داده بود:

من به عنوان هم‌تیمی فرناندو خیلی اذیت شدم. نه به خاطر اینکه کار سختی در پیش داشتم یا اینکه به خوبی با او ارتباط نگرفتم. به این خاطر که او توانسته بود تمام افراد تیم را بر علیه من کند و به همین دلیل همیشه حق با او بود. من با کیمی هیچوقت چنین مشکلی نداشتم. به همین دلیل مجبور بودم زمان زیادی را برای جنگیدن با آلونسو صرف کنم.

ماسا فصل 2013 به ویلیامز پیوست.

درباره نویسنده

آموزش دیده زیر دست سید

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

40 دیدگاه

  1. ARA$H

    7

    3

    متاسفانه غرور بیش از حدش مانعی برای دستاورد های بیشترش بود
    تا جایی که یادم توی هر تیمی میرفت باید تیم هرکاری به نفع اون میکرد
    وگرنه تیم رو جوری …….. که گفتن نداره

    • Seb the great

      1

      1

      دوستان شایعه شده که فتل ۲۰۲۰ هم تو فراری نخواهد ماند

  2. iman

    5

    8

    عاشق همین اخلاق ناندو بودم، نه فقط از نظر فنی کم نظیر بود بلکه داخل تیم یه دیکتاتور کامل بود، ماسا که با بهترین راننده ها هم تیمی بوده اینو اعتراف میکنه، فقط ماتادور

    • Sohrab

      10

      3

      واقعا فقط دیکتاتور کی بود ناندو
      به اون بگو خودشو بزنه به دیوار سیفتی کار بیاد میخوام ریس رو ببرم

      • Saeed

        9

        2

        یا اینک ب اون ماشین زرده بگید بکشه کنار :))))))

      • iman

        8

        5

        Sohrabواقعا من موندم تو و همفکرات با چه اعتماد به نفسی این نظرات رو اینجا میذارید، اگر من بخوام دسته گلای راننده مورد علاقه شما فقط تو دو سال گذشته رو یادآوری کنم مثنوی هفتادمن میشه، فقط اینو بهت بگم که در حال حاضر سر نخواستنش دعواست و اگرم بمونه دستمزدش در حد راننده های درجه دومه

      • iman

        6

        6

        Saeed راننده مورد علاقه شما امسال شاهکارش در حدی بود که شخصی مثل استرول که مطمئنا یکی از ضعیفترین راننده های فرمول یک هست با اون جمله خطابش کنه تو مونزا، خدایی خیلی اعتماد به سقف دارید شما

  3. ....

    5

    6

    مشکل ماسا راننده دوم بودن زمان آلونسو از جایی نشات میگیره که فکر میکرد بعد از رفتن کیمی،فراری همه تخم مرغ هاشو می‌ذاره تو سبد ماسا ولی اینکارو نکردن
    هرچند خودش هم باید قبول کنه که تو شرایط برابر هم نمیتونس حریف آلونسو بشه

    • Sohrab

      5

      3

      Amin همه چیز برای ماسا زمانی تموم شد که ریس مجارستان 2009 و اون قطعه ای که از ماشین باریچلو میخوره به سر ماسا بعد از اون اتفاق ماسا هیچوقت مثل گذشته نشد
      در ضمن فراری قهرمانی 2008 رو دو دستی تقدیم لوییز کردن
      همه ی این اتفاقات رو کنار هم بزاری میتونی ببینی نتیجه شو

      • ....

        4

        4

        سعید و سهراب:ماسا انگلیس ۲۰۰۸ چند بار اسپین شد؟؟؟
        ماسا هیچ وقت راننده ای با پرستیژ قهرمانی نبود
        برخی از راننده ها مثل شوماخر و سنا اصلا ی انرژی درونی داشتن انگار
        تو بلژیک ۱۹۹۵ (اگه اشتباه نکنم!) مایکل از ۱۶ استارت میزنه و اول تموم میکنه
        واسه این طور مسابقه دادن باید شخصیت قهرمانی داشته باشی!
        (از نسل جدید مثال راننده نمی‌زنم تا داستان نشه)

      • Saeed

        1

        4

        ده بار هم ک اسپین بشه فقط و فقط برای همون مسابقست
        از مجارستان هم بگو ک دو سه دور آخر از رده اول موتور زد

    • Saeed

      8

      4

      دقیقا مثل نیکو رزبرگ سال 2013 ک وقتی لوییس همیلتون اومد از همون مسابقات اول فصل شد سوگلی مرسدس و رس براون
      بهترین مثالش هم گرندپری مالزی اون سال بود

      فقط فرق رزبرگ با مسا این بود ک رزبرگ نهایتا موفق شد راننده اول تیمش رو شکست بده :)))))))))

      • ARA$H

        4

        2

        سعید دمت گرم :))))))))))))))) عالی مثل همیشه

  4. Hassan Mohebbi

    7

    1

    نمیدونم دوستان اعتقاد دارند یا نه؟! ولی من به این اعتقاد دارم؛” از هر دستی بدی از همون دست میگیری، حالا مهم اینه اونی که میدی خوب باشه یا بد.”

  5. امید نورمحمدی

    2

    6

    کجای صحبتش ماسا گفته آلونسو یک پله از شوماخر بالاتر بود؟!!! چیزیکه خودتون مینویسید هم قبول ندارید؟! میگه همسطح بودند. تازه نظر ماسا اینه!!! شما اون یدونه پله که گفتی از کجا آوردی؟!
    ای بابا!!! حالا خوبه توی بقیه صحبتهاش ماسا قشنگ توضیح داده چه حسی به این راننده فوق نابغه!!! اسپانیایی داره و چه خاطرات زیبایی هم تعریف کرده…
    در بهترین حالت اینها نظرات یک راننده متوسط بازنده است بنام ماسا که بطور شفاف و با ترجمه درست آورده شده.
    اگرم قرار باشه کسی با شوماخر مقایسه بشه همیلتون و سنای خدا بیامرز هستند نه آلونسو… چقدر تعصب!!! پله هه کجاست؟! پله ام کو؟ چه کسی بود صدا زد ناندو؟!

    • iman

      6

      5

      حالا اینجا که میرسیم از همیلتون مایه میذاری،یادتون رفته که تا دیروز چطور میکوبیدینش ،انقدر راننده مورد علاقتون دسته گل به آب داده که دیگه آسمون و ریسمون رو به هم میدوزید،به هر حال نظرات این سایت اصلا مهم نیست و مهم نظر کارشناسها و خبره های این رشتست خصوصا راننده ای که با بزرگان هم تیمی یا رقیب بوده و حالا نظرش رو صریحا بیان میکنه

      • Sohrab

        5

        3

        ایمان یک چیز رو بزار رک بهت بگم
        فراری 2010 اگه توی تعیین خطا سه یا چهار بود ولی توی ریس اونقدری عالی بودش که بتونه رقابت قهرمانی رو تا آخرین ریس کش بده
        دوما شمایی که انقدر کارشناسارو تا چیزی میشه کارشناس میگین میشه درباره ابوظبی 2010 رو هم بگین نظر کارشناسان چیه؟
        همون کارشناسا میتونن درباره ماشین فراری هم صحبت کنم نمیشه تا یک چیزی به نفعمون میشه آره همونه ولی تا تقی به توقی میخوره نه این کیه

      • iman

        4

        5

        Sohrabدوست عزیز هر چند که ربطی به این بحث نداره ولی نظر خودم رو میگم، 2010 فراری خودروی خوبی داشت ولی نه در حد ردبول و حتی مکلارن، اینکه ناندو تا ریس آخر پا به پا اومد حاصل کار عالی خودش و کار تیمی خوب فراری بود که کم نگذاشتن برای ناندو اون سال، ریس ابوظبی هم که داستان خودش رو داره، پیست یاس مارینا حتی امروز که تغییراتی درش به وجود اومده و با دی آر اس سبقت سخته چه برسه به اون سال و بدون دی آر اس.شما اگر اون ریس رو دیده باشی ناندو هر کاری کرد برای عبور از پتروف ولی امکان این کار وجود نداشت، حتی همین اتفاق برای همیلتون افتاد و لوییز تقریبا کل مسابقه رو پشت کوبیکا به پایان برد، کلا اون روز خودروهای رنو ست آپ شده بودن که ردبول رو ساپورت کنن.ضمن اینکه فراری اون روز اشتباه کرد و تاکتیک رو گذاشتن بر اساس آندرکات وبر که جواب داد ولی از فتل غافل شدن و فتل هم اون روز کارش رو به خوبی انجام داد انصافا

      • Sohrab

        5

        4

        ایمان باهات توی سختی سبقت گرفتن توی یاس مارینا از خودرو های برتر موافقم ولی امسال همین ریس ابوظبی قطعا بوتاس یک راننده درجه دو هست از آخر چهارم شد
        نگاه من کله بحثم اینه ناندو اشتباه کرد حالا میشه گفتش خودخواه بود و مغرور بود یا هر چیزی که جنبه ی منفی اینجا بود که تمام استعدادشو زیر سایه میبرد
        اولین اشتباهش هم بازگشتش به رنو بود مطمئن ناندو توانایی رقابت با لوییز رو داشته ولی اگه تیم بنابر منفعت ریاست مکلارن میخواسته ماشین ناندو رو یا استراتژی بد براش بچینن خب تصمیمش درست بود
        ولی میتونست لوییز رو شکست بده چون توانایی شو داشت

      • PeymaN

        5

        1

        دنبال پله نگرد شاید پله اضطراری پله برقی آسانسوری چیزی بوده بنده خدا خبر نداشته مهندس شما که خودت این کاره ای چرا دنبالش میگیردی خب حالا که ماسا هم نظرشو میگه و خلاف نظرماس چی کنیم بذار از دکل همیلتون بالا بریم ماسا کیه اصلا یه راننده درجه چندم آره باباما راس میگیم کلا همه تعصب دارن جز ما، راننده فوق نابغه هم فقط اسپینر خودتون شکست نفسی نکن جان من کسی که با اختلاف 10 ثانیه ای میره تو دیوار یک ژرمن با استعداد خالص و ناب

      • iman

        4

        3

        بعد از اتفاقات 2007 و مسئله جاسوسی و اون تعیین خط هونگارو رابطه ناندو با مکلارن به جایی رسید که امکان موندن دیگه وجود نداشت، به عبارتی ران دنیس لحظه شماری میکرد که فصل تمام بشه و از دست فرناندو خلاص بشه

      • ....

        5

        4

        سهراب جان شما خودت گفتی ک موافقی سبقت تو ابوظبی سخته
        اما برا مثال از بوتاس نام بردی
        درحالیکه همون بوتاس تا قبل از فعال شدن دی ار اس هیچ کاری نتونس پشت نیکو انجام بده و سبقت بگیره!!!!

      • Sohrab

        5

        3

        Amin نیکو رده ی چندم بود ؟
        والتری از رده آخر شدش چهارم اونم بدون دی ار اس اگه دی ار اس فعال بود مطمئنا روی سکو هم میرفت

      • mohammad

        1

        3

        ببین فراری بهترین تیمه و فتل مایه شرمساری وگرنه ماشین به این خوبی دست فتل داد 2019 این ماشین با اختلاف 3 ثانیه ت هر دور از مرسدس بهتر بود ماشین مرسدس اینقدر بد بود که روی کرب های استین که رفت شکست ولی فتل باز هم قدر ندونست و از فرصت استفاده نکرد تو سوچی روسیه ماشین همیلتون خراب شد و نزدیک بود برق بگیرتش ولی باز هم فتل قدر ندونست و اخر شد

        باهات موافقم فراری تو این سال ها بهترین ماشین رو به راننده هاش میده ولی کیه که قدر بدونه

      • امید نورمحمدی

        1

        1

        اولا من یادم نمیاد توی دو سال گذشته به همیلتون حمله کرده باشم ولی چون صداقت دارم میگم قبلش بله من با قهرمانی 2017 همیلتون و رفتن رزبرگ از تیم مرسدس بعداز شکست همیلتون مشکل داشتم و از اونجاییکه از حمایتهای پشت پرده تنفر دارم نسبت به چندتا از مسابقاتی که همیلتون برنده شد هم موضع داشتم و دارم . ولی منم مثل راننده مورد علاقه ام یعنی سب اینو درک میکنم که مقصرش همیلتون نبوده.
        یکسال پیش هم مطلبی با عنوان “مردی برای تمام فصول” در تمجید از همیلتون نوشتم. با اینکه طرفدار سب هستم ولی انقدر شجاعتشو دارم که قبول کنم عملکرد همیلتون با مرسدس بی نقص و عالیه و برعکس شما معتقدم توانایی همیلتون به اندازه ماشینش مهم و تاثیرگذاره.
        میرسیم به دوما : من از آلونسو اصلا خوشم نمیاد ولی مثل شما تنفر در من وجود نداره. دلیل نمیشه چون خوشم نمیاد ازش متنفر باشم. ولی تواناییشو در رانندگی قبول دارم و معتقدم میتونست و لیاقتشو داشت که سومین قهرمانی جهانو بگیره ولی اونم مثل سب با مشکلات همیشگی فراری روبرو شد و 2007 توی مک لارن هم باند انگلیسی اجازه قهرمانیو بهش نداد.
        اینا مواضع کلی منه و از شما انتظار نداشتم اینچنین با من برخورد کنید. متاسفم که جو سنگینی وجود داره و طرفدارها سریع ناراحت میشن. هرکس آزاده نسبت به هر ورزشکاری موضع داشته باشه. من تصمیم گرفتم بیشتر با شوخی مطالبمو بنویسم تا ناراحتیها کمتر بشه…
        خصومت بخاطر کسیکه اصلا هیچ نسبتی با ما نداره و صرفا طرفدارش هستیم زیبنده من و شما نیست…

      • Sohrab

        0

        0

        Peyman شما نیاز به جواب نداری منطقت رو خوب گفتی

  6. Mohammad44

    6

    0

    تازه نکته ی دیگه اینکه اگه بوتاس با w10 چهارم نمی شد واقعا زشت بود براش چون مرسدس برتری محسوسی تو 2019 داشت ولی سال 2010 رقابت خیلی نزدیکتر بوده

    • Sohrab

      2

      3

      رقابت نزدیکتر بود ولی فراری از رنو قویتر و ریس پپس سریعتری داشت

      • mohammad

        1

        3

        ولی پشت همون ماشین زرده موند

      • Mohammad44

        3

        1

        چه ربطی داره لوییسم تو مونزا از شارل سریعتر بود ولی رد نشد

      • ARA$H

        1

        1

        محمد لوییز پشت ماشین تیم دوم فصل گیر کرد
        نه پشته ماشین ششم فصل وگرنه دبل رنو ها چند بار اگه لوییز میخواست لپشون میکرد

  7. امید نورمحمدی

    1

    2

    کارشناسان گرامی که درباره ماشین 2019 فراری صحبت میکنند و بهترین ماشین میدوننش واقعا حیفه در این فرومها وقت طلایی خودشونو حروم کنند. واقعا باید بهتون تبریک گفت که این نکته مهمو ب جهان و موتور اسپرت گفتید و همه را از خواب غفلت بیدر کرید…
    ای کاش غیراز تعصب یکم انصاف هم وجود داشته باشه …. داره؟! نداره؟! داره؟!

    • iman

      2

      0

      لطفا سفسطه نکنید، هیچکس منکر برتری مرسدس 2019 و حتی سالهای قبلترش نشده، ولی مطمئنا فاصله اونقدری نبود که این افتضاحات به وجود بیاد، سال 2018 به نظر شما انقدر فاصله بود که همیل پنج مسابقه زودتر قهرمانی رو جشن بگیره یا مهمتر از اون 2017، مشکل شما اینه که نمیتونید اشتباهات فتل رو قبول کنید و با یه سری دلایل سست که فقط برای طرفدارای افراطی فتل قابل قبوله میخواین توجیه کنید ، خصوصا شما که ادعا میکنی از کسی نفرت نداری ولی همون روز اون کامنت رو زیر مطلب چارلز میذاری فقط به این خاطر که در یه رقابت ورزشی عادلانه قهرمانتون رو شکست داده

      • ARA$H

        1

        4

        اشتباه فتل به غیر از باکو 2017 دیگه چی بود ایمان ؟
        چه جالب رقابت منصفانه !!!
        قهرمان ما که از همیتیمی هاش فقط شکست میخوره حتی استرول هم شکستش میده ولی همین قهرمان خوب میتونه اشک های راننده رقیب توی ریس اخر ….

      • iman

        4

        1

        اشکو اونی ریخت که بعد از شاهکار کانادا با گریه تابلوی قهرمانی رو جا به جا میکرد

      • iman

        1

        0

        Arash اشکو اونی ریخت که بعد از شاهکار کانادا تابلوی قهرمان رو جا به جا میکرد، ماشااله انقدر تعداد شاهکارا زیاده باید فکر کنی کدوم تو کدوم پیست بوده

      • ARA$H

        0

        1

        ایمان من فصل 2019 رو نگفتم
        تو گفتی فتل اشتباهات زیادی در فصل 2017 کرد
        منم گفتم به غیر از باکو دیگه کجا اشتباه کرد ؟
        من درباره فصل 2019 هیچ صحبتی نکردم تازه اگه فراری فن باش باید قبول کنی اون برد رو از سب گرفتن (اگه از سب متنفری ولی اون برد توی تعداد بردهای تاریخ فراری هم ثبت میشد)
        خیلی بخوایم عادلانه هم بگی فکر نکنم مخالف مافیاگری فیا توی اون ریس باشی
        ولی کله بحثم اینه 2017 چه اشتباهی کرد !؟