فرمول یک ایران – نبرد شکل گرفته بین تیم ها در پیست، شامل هزاران داستان تلخ و شیرین کارکنانی است که به این تیم ها موجودیت می دهند. جیمز آلیسون، مدیر فنی تیم فرمول یک مرسدس نیز یکی از این هزاران نفر است که داستان خاص خودش را دارد.
از اسکودریا فراری به مرسدس آ ام گ پتروناس
مدیر فنی سابق اسکودریا فراری و فعلی تیم فرمول یک مرسدس در سال 2016 و پیش از آنکه به این تیم بپیوندد، همسرش “ربکا آلیسون” را از دست داده بود و در این مورد می گوید:
زمانی که من در مرسدس شروع به کار کرده بودم، تازه تنها چند ماه از مرگ همسرم گذشته بود و من چیزی جز یک فرد داغون شده نبودم. من هنوزم پس از چهار سال سوگوارم اما آن موقع من در راه ورود به کارخانه مرسدس و بازگشت از آن اشک می ریختم.
امیدوار بودم که مفید واقع شوم و بتوانم از دنیایی که پس از مرگ بکا برایم درست شده بود خارج شوم و روی پای خودم دوباره بایستم. البته بیشتر جنبه امید داشت تا یک چیز قطعی. در آن زمان، بیشتر وجود من می خواست که یک چاهی را پیدا کند تا در آن برود و دیگر هیچوقت باز نگردد.
اما توتو ولف به من این فرصت را داد و من امیدوار بودم که با گذشت زمان کمی بتوانم با این دنیا دوباره ارتباط برقرار کنم و زمانی که از دروازه های برکلی عبور می کردم احساس می کردم که کمی فرد قدرتمندتر و مفیدتری شده بودم و حتی با از دست دادن بکا کماکان کمی راندمان مفید داشتم.
صحبت های شجاعانه از یکی از الهام برانگیز ترین مردان جهان
جیمز آلیسون مدیران زیادی را داشت ولی از کارکردن برای باب بل که پیشتر مدیر ارشد فنی در رنو بود و برای پیوستن وی به تیم مرسدس نقش بسزایی را بازی کرد، با احترام خاصی یاد می کند:
به عنوان یک مهندس، من برای افراد زیادی که تحسینشان می کنم کار کردم ولی باب بل برای من از همه با ارزش تر است… هر کسی که برای او کار کرده است، هیچ چیز بدی برای گفتن در مورد او ندارد و همیشه از خوبیهای او می گویند.
او یک حس عدالت و قضاوت فوق العاده ای را دارد و بالاتر از آن، او یک شرافت دست نیافتنی دارد که الگویی برای تمام کسانی که در کنار او یا برای او کار کرده اند می شود. باب یک شخصی است که هیچوقت خودنمایی نمی کند. او شخصیتی کاملا مخالف شخصی که خودنمایی می کند را دارد، برای همین نام او آنچنان شنیده نمی شود. او کسی است که از نظر مهندسی بیشترین تاثیر را روی من گذاشت. کسی که همیشه تیم را بر خودش اولویت می داد.
محیط مهندسی مرسدس از نگاه جیمز آلیسون
جیمز آلیسون می گوید که محیط مهندسی مرسدس، همچنان برپایه تفکراتی است که باب بل آن را بنا نهاده است. تنها کمی از ساختار فنی وجود دارد که باب در سالهای پیش در ساخت آنها نقشی نداشته است. (باب بل از 1 آوریل سال 2011 تا نوامبر سال 2014 در جایگاه مدیریت فنی تیم مرسدس بود و سپس استعفا داد).
آلیسون برای راس براون نیز در دو تیم مختلف بنتون و فراری کار کرد و در مورد او اینگونه صحبت می کند:
او در نحوه هدایت و کاری که به شما می سپرد خیلی ظریف کار می کرد که من نیز سعی می کنم این مسئله را تکرار کنم. افراد بسیار با استعدادی در یک تیم وجود دارند و نقش من این است که دریابم چطوری می توانم منابع و انرژی موجود را بین (این افراد) توزیع کنم تا بیشترین عملکرد ممکن حاصل شود. این هم چیزی بود که راس خارق العاده انجام می داد.
باب بل خودش هم یکی از طرفداران راس براون بود و در مورد وی در سال 2018 گفته بود:
او یک رهبر فوق العاده است. کاملا آرام و هدفمند ولی سرسخت است. وقتیکه شما در شرایط سختی هستید،(با وجود راس براون) مطمئن بودید که کاپیتان برای نجات از راه خواهد رسید. وقتیکه مشکلی ایجاد می شود و ابرهای تاریک جای ابرهای روشن قرار می گیرند، برخی از افراد سعی می کنند خودشان را فردی خجالتی نشان دهند و از صحنه خارج شوند ولی راس در چنین مواقع با شما همراه می شد تا باهم به سراغ این ابرهای سیاه بروید. من واقعا او را تحسین می کنم و چیزهای زیادی را از او در مورد چگونگی رفتار با مردم و رهبری مردم را یاد گرفتم.
ساختار سلطه مرسدس بر دوران هایبرید فرمول یک
وقتیکه صحبت های آلیسون در مورد بل را کنار تعاریف بل از براون بگذاریم متوجه جایگاه بلند راس براون می شویم. بل در مورد بناسازی ساختار سلطه مرسدس بر دوران توربو هایبرید خاطراتش را به یاد می آورد و می گوید:
اینکه 1 درصد بیشتر از یک گروه بزرگ افراد استخراج شود به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به اینکه 10 درصد از خودتان بیشتر استخراج کنید را دارد.
راس براون در مورد مدیریت بر تیم برکلی که پیشتر تیم هوندا بود و در سال 2009 با عنوان براون جی پی، تبدیل به قهرمان جهان شد اینگونه صحبت می کند:
بهترین چیز در مورد این(تیم) آن است که درست همان افراد، سال پیش نمی توانستند یک سکو بگیرند حال در حال کسب پیروزی مسابقات بودند. برای من، بخشی از پاداشم این بود که به آنها اثبات کنم که آنها نیز به مانند بقیه خوب هستند.
این تزریق باور به مهندسانی که پیشتر در تردید توانایی های خودشان بودند و برای یک سال تبدیل به قدرت بلامنازع شدند و دوباره در دوران هایبرید کسی نمی تواند آنها را پیوسته به چالش بکشد چیزی است که از یک رهبر بزرگ به مانند راس براون بر می آید که می تواند بهترین عملکرد را از بین صدها کارمند بیرون بکشد.
جیمز آلیسون به عنوان مدیر فنی به احتمال زیاد موفق ترین تیم تاریخ فرمول یک نیز نقش بسزایی را دارد. اما او کاملا می داند که این موضوع فقط به او مرتبط نمی شود. بلکه به صدها داستان دیگری که در کنار او و از افراد دیگر بیرون می آید مرتبط می شود. انسانیت و فروتنی بخش بزرگی از درخشش شخصیت اوست.






شوماخر چی پس؟
۹۰ درصد مردم جهان شوماخر رو میشناسن ولی آلیسون و براون و باب رو چی؟؟؟؟
مرسدس همه چی رو مدیون شوماخره
منم دقیقا باهات هم عقیده ام و مخالف اونایی که میگن شوماخر تو توسعه و پیشتازی مرسدس تو دوران هایبرید نقش بسزایی داشت وقتی قانون تغییر می کنه و این تغییرات بنیادی باشه دیگه نقش راننده کم رنگ میشه. یه راننده می تونه تو توسعه و پیشرفت ماشین بعد از تغییر نقش مهمی داشته باشه ولی در غیر این صورت نه مثلا میشه گفت سب از 2010 تا 2013 تو بهبود ماشین ردبول یا لوییس در بهبود عملکرد مرسدس بعد از تغییر قوانین نقش داشته یا مایکل تو دوران 2000 تا 2004
محمد جان اونایی اومدن و دارن تهمت تعصب میزنن ک خودشون بیش از همه متعصب هستن!
شوماخر با گاری بنتون قهرمان شد
فراری رو اون درست کرد و قهرمان کرد
مرسدس رو هم اون پایه گذاری کرد و قهرمانی های الان مرسدس هم مدیون شوماخره
پس شوماخر بهترین راننده فرمول یک تو تاریخه!
نمیگم شوماخر راننده نیست یا کمک نکرده
اما اولا بهترین تو تاریخ نیست ولی جز پنج راننده برتر هست دوما کمکش ب مرسدس فقط تا حد کوچیکی میتونس چاره ساز باشه نه اینکه ۸ سال بعد هم هنوز پابرجا بمونه
اما در عوض میشه گفت ک نقش بزرگی تو ادامه قهرمانی های سال ۲۰۰۰ ب بعد فراری و توسعه داشته یا فتل تو ردبول
و لوییز تو مرسدس
امین پایه مهمه تغییرات رو میشه بعدها پیاده سازی کرد ولی پایه اشتباه رومی نه
فقط همیلوتونه که تو توسعه و پیشرفت ماشین نقش داشته و مرسدس الان نتیجه زحمات همیلتونه. همون 2013 که اومده مرسدس، مرسدس از این رو به اون رو شد. اولین برد مرسدس هم تو همون سالی که همیلتون اومد گرفت فقط خودش گذاشت نیکو اون یرد رو بیاره. ببین همیلتون چیکار میکنه. همیلتون باید بیاد پراید و پژو برونه اون وقت تو دو سال سوپرکارها و هایپرکارهای سایپا و ایران خودرو از بی ام و، پورشه، مرسدس و فراری هم جلو میزنه. لوئیز یه پاوریونینت ایران خودرو هم میسازه و میدن به ردبول . اونوقت دهنه همه رو صاف میکنه.
ادمین والا ما تا یه کلمه در مورد همیلتون میگیم میشیم هیتر همیلتون. حالا این دوستان راست راست اسطوره موتور اسپورت رو در حد مازپین میارن پایین هیچ واکنشی هم دیده نمیشه.
تنها طرفداران یه راننده از شوماخر متنفرند. چون رانندشون قهرمانیش داره نزدیک به قهرمانیای اون میشه. ولی بازم با این همه شبکه های مجازی بازم کسی نمیشناسدش.
البته از خیلی راننده های دیگه مثل فتل، نیکو، مکس، کیمی و … متنفرند. فقط از الونسو متنفر نیستند اونم چون میخوان که راننده شون رو بالا ببرند طرفداریش رو میکنند.
محبی:با این همه شبکه مجازی کسی لوییز رو نمیشناسه؟؟؟؟
ب نظرم شما تو فضای مجازی نیستی ک داری اینارو میگی!
تعداد فالوور تو اینستاگرام (۲۰۲۰)
لوییز ۱۵.۳ میلیون
۱۹ راننده دیگه حدودا ۱۹ میلیون
F1+ fia حدودا ۱۰ میلیون
این که تو ایران عده کمی لوییز رو میشناسن دلیل نمیشه که خارج از ایران هم اینطور باشه
اکثریت ایران همیشه ۱۰ سال عقبتر از اخبار خاص خارجیه البته طبیعی هم هست
جهان سوم
امین 19 راننده دیگه غلطه، فتل اینستا نداره 🙂
بله فتل ب طور رسمی پیج نداره
اما فن پیج واسش ساختن
و پیجی که بیشترین فالوور رو داره رو برا آمار در نظر گرفتن
ب علاوه این مشکل لوییز نیست ک فتل پیج نداره، بره بسازه
مثل اینه که بگیم من میتونما ولی انجام نمیدم
خب اگه میتونی برو انجام بده اگه انجام ندادی پس اظهار نظر نکن
اقای محبی چرا سفسطه می کنی؟ کی بحث تنفر رو پیش کشید؟
در ضمن اینکه شوماخر آخر 2012 از مرسدس رفته و تو 2014 قوانین خیلی تغییر می کنه و موتور های اگه اشتباه نکنم 10 سیلندر تبدیل به هیبریدی شش سیلندر میشه بعد یه عده میگن ماشین الان مرسدس نتیجه ی زحمت شوماخره با تمام احترام به نظرم شما نظرت به هیچ وجه از روی منطق نیست بنده اگه می خواستم متعصبانه نظر بدم نمی گفتم سب تو پیشرفت ردبول از 2010 تا 2013 و یا شوماخر تو پیشرفت فراری از 2000 تا 2004 نقش داشته
محمد جان این دفعه کامنتهای خودتون رو در مورد شوماخر و … رو میارم و کپی میکنم و به جای اسمشون اسم همیلتون رو میگذارم ببینم واکنشاتون چیه. خداوکیلی اگه ما بیام کامنتایی که در نقد شوماخر مثل نداشتن همتیمی و ماشین دامنیت و … رو برای لوئیس بگیم، بیچارهمون میکنید یا به عبارتی دهنمون صاف میکنید.
من خودم به این فصل و فصل بعد خیلی امیدوارم. به نظرم خیلی اتفاقا میوفته و خیلی چیزا روشن میشه. ولی ای کاش جای بوتاس و وتل و یا بوتاس و ریکاردو عوض میشد اون موقع خیلی چیزا مشخص میشد. بهونه سن و سال هم نداشتید حیف که احتمالش نزدیک به صفره.
امین جان اصلا صد میلیون فالوور داشته باشه. شوماخر بدون این چیزا یه دنیا مشناسدش. بعد از گذشتن چندین قهرمانی و چندین سال خدافظی اسم شوماخر همه جا به گوش میرسه ولی …
شما لوئیس فنها فقط یک نفر رو قبول دارید اونم الونسوهه. اونم تازه واسه بالا بردن راننده خودتونه.
من به شخصه اصلا دوست ندارم کامنت بگذارم ولی این مدت دیدم خیلی داره به شوماخر توهین میشه و در حد یه قهرمان معمولی پایین اورده میشه که دیگه طاقت نیاوردم.
با پایین کشیدن یه اسطوره راننده شما اسطوره نمیشه.
حسن محبی:انصافا کامنتی که خودت نوشتی رو با کامنت بنده مقایسه کن!
برو کپی کن و جای اسم لوییز و شوماخر رو عوض کن اون وقت با متن خودت مقایسه کن
اون موقع میفهمی کی توهین کرده!!!!
باو شما ها دیگه خیلی خوبید!
در ضمن مطمعن بودم اگه این آمار مجازی رو بگم میخوای بگی زمان شوماخر مجازی نبوده
اگه نمیگفتی تعجب میکردم
در ضمن هیچ کس نمیتونه رو شوماخر تردید داشته باشه!بنده فقط میگم شوماخر بهترین تو تاریخ نیست
بلکه بین پنج تای برتره
درمورد آلونسو:قبلا هم گفتم با اسم آلونسو سه تا صحنه یادم نیفته ک مهم ترینش سبقت ۱۳۰آر از شوماخر بود!
راستی ی سوال مگه شوماخر با ماشین ضعیف بنتون قهرمان نشده بود؟پس چرا نتونس با ماشین فراری تو اون پیچ از آلونسو دفاع کنه؟؟؟؟
اختلاف فراری با رنو بیشتر از اختلاف بنتون با تیم های دیگه تو اون دوره بود؟؟
برید به قول خودتون تک تک کامنت ها رو کپی کنید و بنده هم پاسخگو خواهم بود فکر نمی کردم تبدیل امتیازات به فرمت جدید یا مثلا گفتن اینکه مایکل همتیمی درست و حسابی نداشته یا اینکه ماشین مسلط داشته توهین حساب بشه که به لطف تعاریف جدید توهین حساب میشه در ضمن بازم بحث رو منحرف کردید شما برای نادرست بودن کامنت قبلبم دلیلی رو ارائه نکردید
تازه همتیمی های لوییس به جز بوتاس که به نظر من هم سطح باریکلو هست از همتیمی های مایکل خیلی تاکید می کنم خیلی بهتر بودن آلونسو دارنده 2 قهرمانی جهان و باتن 1 قهرمانی جهان و نیکوهم یک قهرمانی هر چند میدونم میاید و می گید نیکو به خاطر ماشین قهرمان شده ولی به هر حال عملکردش تو اون فصل عالی بود
در ضمن مگه شوماخر تو سال 2003 با کیمی هم تیمی بود یا سب تو فاصله 2010 تا 2013 با آلونسو یا لوییس یا باتن هم تیمی بوده که انتظار دارید مرسدس سب یا دنی رو همتیمی لوییس کنه خودتون بهتر می دونید دو راننده تاپ تو یه تیم خسارت زیادی به تیم می زنه چون هیچکدوم به هم دیگه باج نمی دن
یه اولی و یه سومی بهتر از یه برد و دو تا dnf و یا دو تا dnf هست
در ضمن لازمه ی چند قهرمانی داشتن ماشین مسلط و یه هم تیمی در خدمت تیم هست همون چیزی که هم مایکل هم لوییس و هم سب داشتن هر چند میگی وبر هم تیمی در خدمت تیم نبود
نکته ی دیگه ای که دوستان به سادگی از کنارش می گذرن اینه که به عقیدشون لوییس از 2014 تا 2019 ماشین مسلط داشته در حالی که تو 2017 و 2018 اینطور نبود(برتری مرسدس تو اون دو سال رو نفی نمی کنم چون واسه قهرمانی باید ماشین برتر داشته باشید ولی به هیچ عنوان مسلط نبود مثل 2014 و 2015 و 2016 و 2019) هرچند می دونم این موضوع رو هم به استعداد و توانایی سب ربط خواهید داد
و نکته آخر اینکه بنده شروع کننده هیچ کدوم از بحث های انجام شده درباره شوماخر نبودم و فقط در جهت رد کردن حرف دوستان دلیل و مدرک ارائه دادم و قصدی مبنی بر تخریب مایکل نداشتم و ندارم فقط اگه بخوام بهترین رو انتخاب کنم ترجیح می دم سنا یا کلارک رو انتخاب کنم تازه اینو تو یکی از کامنتای دیگه هم گفتم طرفدارای افراطی سب به شدت بدتر از لوییس فنای افراطی تو نظر دادن هستند نمی خواستم اسم بیارم ولی میگم یه سعید واسه همه ی ما بسه
یا علی
اون پایه رو مهندسا ایجاد می کنند نه راننده ها همون طور که اس اف 90 فراری بیس خوبی نداره و خیلی توسعه پذیر نیست نمی تونیم سب رو مقصر بدونیم
کسایی که میگن تو دورانی که قوانین تغییر می کنه راننده خیلی نقش داره عملا دارن نقش مهندسایی مثل الیسون یا نیوی رو زیر سئوال می برن
مثلا تجربه ی مرسدس تو ساختن موتور های هیبریدی واقعا موثر بوده
محمد جان بیخیال داداش
بعد از اون حساب کتابی که از امیتازات فراری و تبدیل هاشو آوردی و قانع نشدن
باید بدونی ک جو اینجا خیلی خیلی تفسیر به نفس طوری عمل میکنه
هرجا ک ب نفع راننده مورد علاقه باشه
راننده ماشین رو جمع کرده
هرجا هم به ضرر راننده مورد علاقه باشه میندازن گردن مهندس و ابر و باد و ….خلاصه همه غیر از راننده
شوماخر میگه واسم ی سرعت سنج بذارید ک حداقل سرعت ممکن تو پیچ رو نشون بده
بعد اکثرا ازش تعریف کردن…
حالا اگه لوییز این درخواست رو کنه میگن
باو این راننده نیست که راننده خودش باید لیمیت رو ب دست بیاره راننده خوب راهنما رو میخواد چیکار
Amin توی قرن بیست و یک اونم با این پیشرفت لوییز درخواست سرعت سنج میکنه واقعا ….. 🙁
امین تفاوت بزرگی بین لوییز و مایکل هست
مایکل از اولین حضورش در بین اسطوره های بزرگی بودش و البته ماشین رقابتی هم نداشت و بعد از دو قهرمانی با بنتون به فراری اومد فراری اون زمان هم درست و حسابی نبود ولی انگار فراری و شوماخر اومده بودن تا دوباره همه رو قبضه کنن
ولی لوییز از همون اولین فصل حضورش توی ماشین رقابتی بود البته در انتخاب هاش خوش شانس بوده
در توانایی و زیرکی لوییز شکی نیست
در ضمن اگه بخوایم از لحاظ طرفدارای افراطی قضاوت کنیم فتل فنا یه سر و گردن از ما بالاترن
محمد توپ توی زمین فتل فنا ننداز ??
شمایی که دارین از لوییز خدا میسازین بگین همین لوییز چطوری یا مکلارن 2012 که ماشین سریع هم داشت هیچ کاری نکرد؟
ماشین دامینیت داری قهرمانی میاری
بله ماشین رقابتی برای قهرمانی باید باشه ولی از شش فصل 4 فصل دامینیت(2017 و 18) از فراری جلوتر بودن
مسئله اینه من شروع کننده از این قبیل بحث ها نبودم ولی در ادامه ی بحث داده های آماری ارائه کردم در ضمن بحث هایی هم با موضوع این از اون بهتره هم به ندرت شرکت کردم
اما درباره 2012 اول اینکه من اون فصل رو ندیدم ولی تو f1.com چک کردم لوییس 6 تا خروج از مسابقه داشته و باتن 4 تا با این حال 2 امتیاز بیشترم از باتن گرفت
گرندپری های اروپا المان بلژیک سنگاپور ابوظبی و برزیل
سنگاپور ماشینش خراب شد ابوظبی نیکو زد بهش برزیل تو بارون یکی از فورس ایندیاها اگه اشتباه نکنم زد بهش(برزیل رو نمی دونم لوییس مقصر بود یا اون یکی) درباره ی بقیه چیزی پیدا نکردم
نکته ی جالب اینکه لوییس تو اون فصل چهار برد داشته و سب 5 برد و ناندو 3 برد و باتن هم 3 برد(هر چند تعداد برد مهم نیست و پیوستگی امتیاز گیری مهمه) ولی با توجه به خروج از مسابقات لوییس و باتن و همچنین اینکه هم لوییس و باتن تو مسابقات بحرین اسپانیا کره جنوبی و بریتانیا مسابقات بدی داشتن به نظر میاد این عدم پیوستگی باعثش مکلارن بوده و نه لوییس و باتن
باتن تو بحرین خروج تو اسپانیا نهم کره ی جنوبی خروج بریتانیا دهم
لوییس تو بحرین هشتم تو اسپانیا هشتم بریتانیا هشتم کره ی جنوبی دهم
به هر حال اینا خیلی دقیق نیست ولی به هر حال میشه یه مسابقه نسبی انجام داد اگه کسی اطلاعات دقیق تری ارائه کنه خیلی خوشحال و سپاسگذار خواهم بود
حسن ارائه امار دقیق اینه چیزهایی که ساخته ی ذهن یه عده است و دارن از ندوستن دقیق اون واقعه توسط بقیه سواستفاده می کنن برملا و ابطال میشه
یه نکته ی جالب تر تو اون شش مسابقه ای که لوییس خارج شده تعیین خطاش هست
اروپا دوم باتن نهم
سنگاپور اول باتن چهارم
ابوظبی اول باتن پنجم
برزیل اول باتن دوم
آلمان هفتم باتن ششم
بلژیک هفتم باتن اول
و حالا نتیجه ی باتن تو اون مسابقات
اروپا هشتم
المان دوم
بلژیک اول
سنگاپور دوم
برزیل اول
ابوظبی چهارم
این نشون می ده لوییس از شش مسابقه چهار مسابقه رو تو پیست هایی خارج شده که مکلارن مدعی بوده و اگه تو پنج مسابقه رده های لوییس رو یکی پایین تر از باتن (بدبینانه) بگیریم و به ترتیب 15 و 18 و 15 و 18 و 10 به لوییس اضافه میشه که میشه 190+76=266 و اگه 10 امتیاز دیگه هم در حالت بدبینانه تر ازش کم کنیم میشه 256 جالب تر اونکه امتیاز سب تو اون فصل 281 بوده حالا که نگاه می کنم می بینم لوییس اونقدر ها هم که دوستان میگن تو 2012 بد نبوده!!!!!!!!
بازم تاکید می کنم با این اطلاعات نمیشه به طور دقیق مقایسه کرد ولی میشه یه مقایسه نسبی کرد و اگه کسی اطلاعات دقیق تر داره ارائه کنه
موفق باشید
محمد الان داشتم ریس های اون فصل رو نگاه کردم اشتباه تایپی کردم
فصل 2010 که سه تیم مکلارن و فراری و ردبول
تقریبا برابر بودن
بله 2012 حق با شماست ولی از مرسدس اون سال بهتر بود
ولی همر شما از مایکل شوماخر نمی تونست رد شه اونم با اون ماشین که اشکش در اومدش
سهراب جان خوب شد اشاره کردی بارها دیدم دوستان این قضیه یا قضیه الونسو و پتروف رو پیش میکشن این دلیل نمی شه که چون نتونسته از ماشین نسبتا ضعیفتر رد بشه دلیل بر بد بودنشون باشه که شاید ماشینش یا تایرش مشکل داشت یا شایدم خودش نتونست سبقت بگیره
محض اطلاعتون لوییس تو 2010 4 تا خروج از مسابقه داشت
ایتالیا و اسپانیا و سنگاپور و مجارستان
ایتالیا رو دیدم یکی از فراریا زد بهش بقیه رو نتونستم پیدا کنم
همچنین سب 3تا و باتن و آلونسو هم دو تا خروج داشتن
با این وجود امتیازای آخر فصل این بوده
سب 256
ناندو252
وبر 242
لوییس240
باتن 214
فقط نگاه کنید باتن دو تا خروج کمتر داشت ولی 26 امتیاز کمتر از لوییس گرفته همونی که یه عده تو این سایت اونو برتر از لوییس می دونن یا ناندو هم همین طور در واقع دو مسابقه بیشتر داده ولی فقط 12 امتیاز بیشتر گرفته و یا سب که 16 امتیاز بیشتر گرفته در نهایت نتیجه گیری من اینه که لوییس حتی تو اون فصل ها هم عملکردش واقعا خوب بوده ولی یه مقدار بدشانسی و اینکه وقتی یکی میخواد یه سالی رو مقایسه کنه فقط جدول امتیازات رو میبینه و عوامل دیگه رو در نظر نمی گیره و چون مثلا لوییس تو 2010 چهارم شده میگن بد بوده در حالی که عملکرد عالی داشته وحتی به نظر من عملکردش مثل سب بوده هر چند میدونم کسی قبول نمی کنه و مهمم نیست
و نکته ی دیگه اینکه از سه تا خروج از مسابقه سب تو ترکیه خودش مقصر بوده که زد به وبر
من نمی دونم با وجود این آمار ها هنوزم هستن کسایی که به لوییس میگن خوش شانس
منم قبول دارم تو این چند سال خوش شانس بوده ولی در عوضش چند سال قبلش نسبتا بدشانس بوده
در ضمن یه عده حرف از کامبک می زنن در حالی که بعد از گرندپری اروپا لوییس 31 امتیاز بیشتر از سب داشت ولی 3 تا خروج از مسابقه بعد از والنسیا باعث عقب موندن لوییس شد
یا ناندو تا پایان برزیل 15 امتیاز و وبر هم 7 امتیاز ولی چون مسابقه جفتشون تو ابوظبی با مشکل استراتژی مواجه شد سب تونست قهرمان بشه در نهایت این اتفاقات بخشی از مسابقاته ولی واسه سب میشه کامبک و واسه لوییس تو 2017 بعد از سنگاپور میشه شانس(البته لوییس تا قبل از سنگاپور 3 امتیاز جلوتر بود) در حالی که تو هر دوشون شانس دخیل بوده
یا حق
محمد خرابی های ماشین سب رو هم بگو اگه اونا نبود امتیازاتش بیشتر هم بود توی ترکیه وبر عمدا نرفت کنار تا سب تصادف کنه
ناندو چجوری ناندو فنا و برخی لوییز فنا اونو بهترین میدونن چجوری نمیتونه از ماشین تیم ششم فصل سبقت بگیره؟
همونایی که هی میان میگن ناندو توی تعیین خط ؛ خط سه یا چهار رو داشته باید بهشون یاداوری بشه اگه ماشین فراری خط سه یا چهار بودش ولی اونقدری توی ریس پپس عالی بودش که رقابت قهرمانی تا قبل از ریس آخر امتیازاته بیشتری داشته باشه اینارو که کسی ذهنش یاری نمیکنه ولی خط سه یا چهار تعیین خطا همش زم،زمش هست
دلیل استراتژی بد فراری رو نمیشه انکار کرد ولی سبقت نگرفتن ناندو هیج جای توجیهی نداره شما که بگفته ی خودتون خیلی از کارشناسا اونو عالی میدونن همون کارشناسا در مورد پتروف و رنو چه نظری داره؟
در مورد لوییز هم مکلارن اون سال رقابتی بود جای تعجب نداره که میگی 16 امتیاز کلا با نفر اول اختلاف داشت
گفتم که سب سه تا داشت ولی لوییس چهار تا
بالا هم گفتم سبقت نگرفتن از راننده ی ضعیفتر اصلا دلیلی بر بد بودن یه نفر نیست چون کسی نمی دونه اون چه شرایطی داشته
درباره مکلارن هم همین بس که باتن با 2 تا خروج کمتر از لوییس 26 امتیاز ازش کمتر گرفته تازه
بالا هم گفتم لوییس بعد از والنسیا 31 امتیاز بیشتر از سب داشت ولی وقتی تو سه مسابقه ی بعد دی ان اف میشی ایتالیا مجارستان سنگاپور و رقیبت به ترتیب 12 و 15 و 18 امتیاز میگیره قطعا روحیتو میبازی درسته سب هم 3 تا خروج داشت ولی به جز کره استرالیا اوایل فصل بود و ترکیه هم مقصر
بیخیال من هر چی عدد و رقم ارائه کنم شما قانع نخواهی شد پس بهتره این بحث همین جا تموم شه
موفق باشید
محمد44
ایتالیا درسته دو تا فراری کنار هم بودن لوییز میخواست سبقت بگیر توی پیچ لاستیک عقب ماشین (ماسا) اگه اشتباه نکنم میخوره به لاستیک جلوی سمت راست لوییز خب لوییز میتونست صبورتر باشه البته فضای کمی هم بود و ماسا هم برای فضا نداشت ولی با کمی صبوری میتونست (خودشم بی تقصیر نبود)
محمد اوایل ؛ اواسط و اواخر فصل نداره همون امتیازات که براحتی میتونست اول بشه ناندو می گرفت 25 امتیاز اونم زمانی که سب پیشتازی مسابقه رو در دست داشته ولی باز هم سب قهرمان میشه
از نظر آماری آره ولی از نظر روحی واقعا فرق می کنه که تقریبا در اواخر فصل 3 تا دی ان اف بیاری
محمد درسته تاثیر آخر فصلش چند برابره مثل فصل 2017 سب
مثل فصل 2016 لوییز که (خرابی که داشت توی سه مقطع از فصل بود)
ولی شما توی ریس اول دی ان اف میشه به خاطر مشکل در سیستم ترمز ها بعد رقیبت 18 امتیاز میگیره میشه 18 به 0 اونم توی اولین ریس فصل که کسی نمیدونه کی رقابتی هست و چقدر رقابتی هست باز هم با وجود این اگه محمد اشتباه نکنم توی کله ادوار فرمول یک فصل 2010 تنها فصلی هست که قهرمانش توی آخرین ریس برای اولین بار میاد توی صدر جدول
محمد کارت حرف نداره
سهراب جان شما ک مقصر تصادف ترکیه رو وبر میدونی قطعا مقصر برزیل رو هم لکلرک خواهی دونست
ازت انتظار نداشتم
خواهش می کنم حسن این بحثا اینه که اطلاعات خود آدم هم زیاد میشه مثلا خودم فکر می کردم لوییس تو 2010 یا 2012 عملکرد عالی نداشته ولی حالا که بررسی کردم دیدم اتفاقا برعکس عملکردش واقعا خوب بوده منتها چاشنی شانس به علاوه مکلارن باهاش یار نبوده
Amin توی اون ریس تایر های فتل نوتر بود و سریعتر هم بود چندین رسانه همون زمان فتل رو مقصر جلوه دادن و بعدش هورنر بیان کردش هر دو راننده مقصر بودن یعنی 28 امتیاز رو از دست دادن
ولی بعدش از سوال میشه میگه : اساسا سب تایرهاش نوتر بود وبر باید فضا میذاشت
و دقیقا
حواسم نبود اشتباهی دستم خورد رو ثبت دیدگاه
و دقیقا توی همون ریس گفته میشه فتل سوخت بیشتری رو داشته و دور مطلوبی داشته ثبت میکرده
و بعدش سب مصاحبه میکنه : میگه به تصاویر نگاه کنید من دو دور فوق سریع داشتم و از وبر سریعتر بودم و حتی توی تصاویر هم من جلوتر از وبر بودم و برای اینکه بتونم در بهترین نقطه ترمز گیری هم باشم
نه امین توی برزیل سب مقصر بود چون لاستیکهاش هم کهنه تر مدیوم در مقابل سافت نو بود
تیم هم اشتباه کرد باید سب رو هم پیت میاوردن ولی دیگه فراری اون برتری رو نداشت توی پیست و البته باید به سب هم می گفتن اگه دیدی لکلرک سریعتر هست جلوشو نگیری
و حالا همه ی این اتفاقات توی مستقیمی که میشه سب جلوتر بود ولی نه کامل احتمالا از نظر من طرفدار بگم اشتباه محاسباتی بوده توجیهش کنم ولی از نظر و نگاه به یک قهرمان چهارباره اشتباه جالبی نبود
سهراب خودت داری میگی فتل لاستیک نوتری داشت!اختلاف لاستیک بیشتر از هرجا خودشو تو نقطه ترمز گیری نشون میده
اینکه ماشین فتل جلوتر بوده اصلا توجیه جالبی نیست
میتونم تعداد نامحدود از همین شرایط هارو بهت بگم که راننده مهاجم ماشینش جلوتر بوده ولی چون داخل دست مدافع بوده نتونسته رد بشه!وبر کار اشتباهی نکرد و داشت از جایگاهش دفاع میکرد
وارد بحث درون تیمی ردبول نمیشم!
اما اگه بخوایم از بیرون در مورد اون صحنه قضاوت کنیم فتل مقصر اصلی حادثه ترکیه بود
amin
داشتم چند مطلب درباره ترکیه 2010 + فول ریس رو که دیدم
یک نکته هم که سهراب نگفت این بود توی اون ریس سب از طرف لوییز تحت فشار بود و ردبول برای اینکه جایگاه یک دو به خطر نیوفته به یک دستور تیمی میده و وبر قبول نمیکنه دو یا سه دور بعدش تایم های فتل همونطور که سهراب گفتش نسبت به وبر سریعتر میشه و طبق مصاحبه هورنر سب باکش هم سوخت بیشتری داشته تا اینکه بعد توی همون پیچ فتل از وبر تا حدودی عبور میکنه به نقطه ترمز که میرسن سب برای اینکه بتونه بهترین ترمزگیری کنه .. بقیه اش که میدونی
مقصر اصلی فتل هست ولی 55 به 45 چرا که وبر از دستور تیمی سر پیچی کرد و البته فتل هم از اون سریعتر بودش
آرش وقتی دو نفر تو رقابت قهرمانی سال رقابت دارن دیگه دستور تیمی بی معنیه هر چند ممکنه یه سری تبعیت کنند ولی این که قبول نکرده اصلا چیز عجیبی نیست همون طور که سب تو روسیه گفت من به شارل اجازه می دم ول اول باد به من نزدیک بشه حال اینکه روسیه رقابت سر قهرمانی نبوده وهمون طور که خودت گفتی موقع دستور تیمی سب سریعتر نبود
درسته محمد44 موقع دستور تیمی سریعتر نبود ولی وقتی توسط لوییز تحت فشار قرار میگیره دو یا سه دور بعد از اینکه هم به سب میگن هم به وبر ، تایمای سب سریعتر از وبر میشه + سوخت بیشتر هم داشته
اگه همون تایما ادامه داشت توی اون پیچ نه توی اون دور نه ولی قطعا سبقت میگرفت
حالا وقتی سب به وبر میرسه وبر وقتی میدونه یکی دیگه اونقدری ازت سریعتر هست که الان دیگه دارم نصفه ماشینش جلوتر از ماشینت هست ولی بازم پافشاری میکنه فضای کافی رو برای سب نذاشت که بعدش سب از دلش در میاره