فرمول یک ایرانسباستین فتل پس از اتمام نیم فصل اول رقابت‌ها در مجارستان اذعان کرد که سعی داشت فراری را بیشتر رو به جلو وا دارد چون اعتقاد داشت که آنها می‌توانند در روز مسابقه با همیلتون بروند و برای او چالش جدی ایجاد کنند.

فتل در طی تایم گیری در هوای مرطوب روز شنبه پس از کش و قوس‌های فراوان توانست به جایگاه چهارم تایم گیری تکیه کند که البته نشان از ضعف عجیب او و خودرویش در فصل جاری با هوای مرطوب و بارانی را دارد، چرا که پاشنه آشیل او در رقابت با همیلتون در فصل جاری تنها همین مورد بوده است البته فراموش نکنیم که فتل مشکل زیادی در گذشته با هوای مرطوب و بارانی نداشته‌است و به احتمال زیاد این بد شانسی‌های زنجیره‌‌وار او مربوط به مسائل فنی خودرویش است.

با اینحال با تغییر شرایط آب و هوایی در روز مسابقه مجارستان، فراری معتقد بود که سباستین می‌تواند با همیلتون برای پیروزی مبارزه کند.

سباستین فتل – گرندپری مجارستان

اما فراری‌ها نتواستند به اهداف برنامه‌ریزی شده‌ی خود در انتهای مسابقه برسند، چرا که والتری بوتاس از همان ابتدای مسابقه سرعت فراری‌ها را گرفت و نگذاشت قرمزها به هم تیمی او حمله‌ور شوند و بی‌تردید این کار او از نظر هم تیمی‌اش تحسین برانگیز بود، از طرفی همیلتون نیز قدر این فرصت را به خوبی دانست و به تاخت جلو رفت و فاصله‌ی زیادی را ایجاد کرد و پیروزی را بدست آورد.

 

فتل بعد از پیت استاپ بسیار بدی که برایش به انجام رساندند پشت سر بوتاس در آمد و طی دورهای طولانی نتوانست از بوتاس عبور کند و رایکونن که با دستور تیمی دومین بار به پیت آمده بود تا مزاحمتی برای فتل ایجاد نکند نیز طی این مدت طولانی به آنها رسید و درگیری جالبی رخ داد.

فتل درباره‌ی ناتوانایی در عبور کردن از بوتاس گفت:

من نمی‌دانم، احساس می‌کنم چیزی در عقب خودرو باعث عقب ماندن من شده بود.

این یک مسابقه سخت بود. بدیهی است، ما کمی از پیش‌‌بینی‌هایمان نسبت به سرعت مسابقه‌ای که داشتیم عقب‌تریم. من فکر می‌کردم که امروز می‌توانیم با لوئیس به سرعت در حال رقابت باشیم اما شرایط جور دیگری رقم خورد.

من شروع خوبی داشتم، نسبت به عملکرد تایر‌های سفت‌تر کاملا شگفت زده شدم، استراتژی‌هایمان خوب از آب در آمد و ما در پلن سوم خود بودیم. فکر میکنم ما به خوبی کار کردیم ولی کمی خوش شانس نبودم.

شاید اگر کمی نسبت به ورود من به پیت زیرکانه‌تر رفتار می‌کردیم و نسبت به عملکرد تعویض لاستیک‌ها خوش شانس‌تر بودیم شاید اصلا من با والتری درگیر نمی‌شدم و به جلو می‌رفتم.

پس از اینکه از پیت خارج شدم و پشت سر والتری قرار گرفتم اقدام به سبقت از او کردم ولی سرعت او به دلیل شرایط نسبتا ایده‌آل لاستیک‌هاش سخت بود، منتظر ماندم تا در 10 دور پایانی اقدام به سبقت کنم.

دلیل این کارم این بود که خودم اول مسابقه از همان لاستیکها استفاده می‌کردم و شرایط آن را با پیست کاملا می‌دانستم، در طول دور‌های طولانی کیفیت آنها کاهش پیدا می‌کند و نسبت به 10 دور پایانی کارکردشان به‌ شدت افت ‌می‌کند و همین موضوع برای والتری اتفاق افتاد و  من نیز در طی همین زمان با حفظ لاستیک‌هایم در دورهای پایانی اقدام به سبقت کردم.

مطمئنا همه از نتایج سکتور 2 ناراضی هستیم و مشکل اصلی‌مان در طول مسابقه نیز همان بود ولی ما حداکثر توان و تلاشمان را کردیم و نسبت به نتیجه راضی هستیم.

درگیری فتل با بوتاس طی رقابت برای رده‌ی دوم

فتل در نهایت از بوتاس سبقت گرفت و کاملا معلوم شد که فنلاندی سخت کوش حتی اگر مشکلی برای بال جلوی خودرویش پیش نمی‌آمد، نمی توانست فتل را تعقیب کند و فتل به راحتی یک ونیم ثانیه از او سریعتر بود.

در نهایت فتل از مهلکه برخورد و دی‌ان‌اف شدن گریخت و خود را به سکوی دوم سوق داد.

فتل درباره‌ی برخورد با بوتاس اذعان داشت:

صادقانه بگویم اصلا انتظار چنین برخوردی را نداشتم و از این اتفاق شگفت‌زده شدم من خطوط داخل را در اختیار داشتم و من نیز سعی بر ترمز کردن داشتم ولی خودرو را کنترل کردم تا برخورد شدیدی رخ ندهد.

من هنوز هم دقیقا نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داده فقط در آینه دیدم که بوتاس ناگهان همراه کیمی است و سپس کیمی نیز با من آمد و بسیار خوش شانس بودم که برخورد جدی نبود و آسیب به قطعات خودرو نرسید و ما می‌توانستیم ادامه دهیم.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

94 دیدگاه

  1. ايزديار

    68

    26

    پارسال فتل سنگاپور و مالزي و سوزاكا رو بخاطر نبوغه هميل باخت

    امسالم چين و باكو و المان رو باز بخاطر نبوغه هميل باخت

    بخدا ناراحت ميشم اگر بفهمم يكيتون شانس رو دخيل بدونه
    نه اصلا اين بردها شانسي نبوده، فقط نبوغ

    هميلتون فقط نبوغه
    فتلم در حده سيروتكين

    • M.SH

      24

      29

      آقای ایزدیار محترم شما از چ کانالی مسابقه رو میبینی تو باکو سب دوم بود چشاتو باز کن اگر قفل نمیکرد و پیچو از دست نمیداد دوم مونده بود اگر اون اشتباه ازش سر نمیزد بعد از پنچری بوتاس میومد اول میشد اشتباه کردن سب چ ربطی به همیلتون داره یخورده منطقی باش بابا

      • ايزديار

        23

        11

        دوست گراميm sh

        كاش يبار ديگه باكو رو ميديدي بعد نظر ميزاشتي

        ارجاع ميدم شما را به فرهنگ فارسي عميد
        فرهنگ معين و فرهنگ دهخدا جهت معني لغت شانس

        اگر ردبولا تصادف نميكردن و سيفتي نمي آمد
        بوتاس بايد ميرفت باكس و فتل براحتي قهرمان بود
        اما شما كه ميگي شانس نيست
        ميشه بمن بگي سيفتي چرا در قاموس شما شانس محسوب نميشه و حتي تركيدن لاستيك نو

        كلا باكو رو ميگي هميل با سبقتهاي جانانه و خلاقيت در سبقت و سرعت برنده شد.
        ابر و باد و مه خورشيد و فلك در باكو بدجور به هميل كمك كرد

      • Farshad46

        21

        36

        هموطن بی خودی بحث نکن با این طرفداران وتل و فراری چون اکثرا بی منطق تشریف دارن …وقتی که همیلتون اول میشه شاسی بوده وقتی وتل اول میشه میگن حقش بوده خدا رو شکر ماشین برتر رو هم دارن و اینجوری بالای ۲۰ امتیاز زیر همیلتون هستند اگر ماشین ضعیف تر رو داشتن چی میگفتن!!! ضمنا یادمون نرفته دستورهای تیمی به کیمی بیچاره که راه بده به وتل …. حالا گیر دادن به بوتاس … اینم از فقر منطق شکل میگیره …نکنه انتظار دارید بوتاس هم مثل کیمی بذاره راه بده به وتل؟؟ خب مشخصه باید دفاع کنه ..دیگه شهید و بسیجی و امثالهم خطاب کردن وی چیه ؟؟؟وتل نشون داده اگر براش راه باز نکنن توانایی سبقت گرفتن رو نداره …. بیشترین راننده ای که غر غر میزنه موقع بلو فلگ همین وتل ..

      • ايزديار

        28

        20

        اقا فرشاد
        من بي منطق
        شما خداي منطق
        ميگي فتل نميتونه سبقت بگيره؟
        بحرين امسال و اتريش رو برو ببين يباره ديگه
        شايدم نديدي كلا

        خوبه كل دنيا و حتي كانال همين سايت سبقتهاي متجاوزانه فتل رو گيفت كردن
        پيشنهاد ميكنم روي حافظتون كار كنيد بعد كامنت بزاريد

      • Sam

        16

        5

        اگه سیفتی کار به خاطر برخورد ردبولا نمیومد که بوتاس باید میرفت پیت و معلوم نبود چندم در میومد شما مطمعنی دیدی مسابقه رو ؟

      • الف ی

        3

        10

        آقای ایزدیار
        سوالی دارم از شما
        مسابقه بلژیک 2017 رو دیدی؟
        چرا فتل نتونست با لاستیک دو درجه نرم تر و ماشین برابر از لوییس سبقت بگیره؟
        سیفتی کار یه موقع به نفع یه راننده است یه موقع به نفع یه راننده دیگه
        ولی اینکه فتل نمیتونه ازش درست استفاده کنه، ناتوانی خودشه که قابل پوشوندن هم نیست
        به جای منفی دادن، یه کمکی فکر کنین و بعد جواب سوالم رو بدین
        ما ناتوانی های کوچیک لوییس رو قبول داریم
        شما هم ناتوانی های فتل رو قبول داشته باشین

      • yas

        5

        1

        آقای الف ی؟‌شما مطمئنی ناتوانی های کوچک لوییس رو قبول دارین؟ لوییس برای شما همیل فن‌ها خداست. در جواب فرشاد هم باید بگم شاید از نظر شما اکثر طرفدارای فتل بی‌منطق باشن، ولی از نظر ما، همه‌ی طرفدارای لوییس بی منطقن
        (با عرض پوزش از الف ی)

    • M.SH

      20

      4

      سب اگر تو فرانسه برخورد با بوتاس و اشتباهش تو آلمان رو نمیکرد اوضاع فرق میکرد کسی که دنبال قهرمانیه این اشتباهاتو نمیکنه و بخاطر کسب یه رده تو اول مسابقه نباید ریسک دی ان اف شدنو بجون بخره و همچنین شرایط بارونی نباید اینقدر رو عملکردش تاثیر بزاره و در کل انتظار میره از ایشون که اینهمه پتانسیل تهاجمی بالایی رو که به نمایش میزاره درصد اشتباهات تاثیر گذارش بیاد پایین چون فوق العاده فتل و همیلتون یه سرو گردن بالاتر از بقیه راننده های حال حاضر اف وان هستند

      • ايزديار

        16

        10

        دوست گراميm sh

        كاش يبار ديگه باكو رو ميديدي بعد نظر ميزاشتي

        ارجاع ميدم شما را به فرهنگ فارسي عميد
        فرهنگ معين و فرهنگ دهخدا جهت معني لغت شانس

        اگر ردبولا تصادف نميكردن و سيفتي نمي آمد
        بوتاس بايد ميرفت باكس و فتل براحتي قهرمان بود
        اما شما كه ميگي شانس نيست
        ميشه بمن بگي سيفتي چرا در قاموس شما شانس محسوب نميشه و حتي تركيدن لاستيك نو

        كلا باكو رو ميگي هميل با سبقتهاي جانانه و خلاقيت در سبقت و سرعت برنده شد.
        ابر و باد و مه خورشيد و فلك در باكو بدجور به هميل كمك كرد

      • ايزديار

        28

        15

        تصادف سب در فرانسه
        مشابه تصادف ديروز شهيد و سب بود
        اونجا پنالتي داشت
        اينجا نداشت

        يك دقيقه سكوت براي وجدان بيدار داوران

    • Ahmad64

      19

      3

      Big like Mr ایزدیار

      • ايزديار

        20

        3

        احمد جان ارادت

        اخه منطقو
        قبول نميكنن با شانس پارسال قهرمان شدن و امسالم كلا رو شانسن
        مگه چه عيبي داره
        من ادم خوش شانسي ام ، خوب ، اين ناراحتي داره؟؟؟

        ارجاع ميدمتون به?

        ١- طرف برزيل پارسال فرتي رفت تو باقالي اونم توي پيست خشك
        حالا امسال فتل با ماشينه ضعيف در باران و لاستيك سافته كهنه ليز خورد
        بعد ميگن فتل راننده نيست. خب برزيلم ميديدي باز

        ٢-به بلژيك٢٠١٧ افتخار ميكنن كه فتل سبقت نگرفته، چرا چون عادت شده براشون سبقتاي فتل.
        خوب امسالم بگو كه دوبار كي از كي سبقت گرفته اونم متجاوزانه از روي چمن و خاكي

        ٣- راجبه استارتم كه نگم براتون

        حالا ناراحتي نداره
        يكي هست امسال كه از بين ٥ راننده برتر فقط از همتيميش سبقت گرفته
        ولي رقيبش از همه اون ٥ راننده سبقت گرفته اونم چندبار بار

        واقعا به شعور خوانندگان توهين نكنيد با اين تحليل هاتون

      • cfz

        5

        15

        منطق شما خوبه خخخ
        اگ لوییس برزیل 2017 رفت دیوار ایا تاثیری توی رقابت داشت؟
        تازه توی تعیین خط بود نه ریس
        فتل ماشینش ضعیفتر بود که رفته توی دیوار؟ یا خودش ضعیف بود؟
        تعیین خط مجارستان که از هم تیمی خستش شکست خورد بازم تقصیر ماشینشه؟
        سبقتای فتل عادی شده؟ خخخخ طرف ماشینش مشکل افت قدرت داشت شاهکار کرد سبقت گرفت؟ اگ سبقت بگیر بود انقد پشت بوتاس نمیموند با دو درجه لاستیک نرم تر
        اگ سبقت بگیر بود به تیمش با گریه نمیگفت تورو خدا به کیمی بگین وایسته من رد شم
        حرفای خنده داری میزنی اقای پروفشنال :))))

      • الف ی

        2

        9

        ریکیاردو رو یادته؟ موناکو 2018 رو دیدی؟
        مکس بال شکسته اسپانیا 2018 رو یادته؟
        راننده شما سبقت بگیر بود،‌ با لاستیک دو درجه نرم تر و ماشین برابر از لوییس سبقت میگرفت
        آره
        راست میگی
        لوییس با شانس قهرمان شد که پارسال شد بهترین راننده
        پس فتل که کاملا بی نقصه و همه ایراداش بخاطر ماشین و تیم و داور و … است چرا خوب نبود؟

      • ايزديار

        4

        0

        cfz
        قربون دهنت
        خودت جواب خودتو دادي
        هميل در برزيل در Q3 بود بگمانم كه رفت توي ديوار
        اونجا كه اصلا نه فشاري روي راننده هست و نه ماكزيمم سرعت و اونم با لاستيك نو،
        واونجا هميل زياد متضرر نشد
        اما فتلبا لاستيك كهنه و بارون .
        فتل اگرم اشتباه كنه كلا بدجور ضرر ميكنه و يهو ٢٥ امتياز نه تنها بهش نميرسه بلكه ميره توي كيسه يك راننده خاص
        باكو و آلمان

        خب برادر عزيز اين يعني شانس

        يجوري ميگي مجار از همتيمي خستش شكست خورد كه انگار تعيين خط هاي امسالو نديدي كلا
        بحرين
        چين
        كانادا
        اتريش
        جانبازتون بعد جور هميلو لوله كرده
        توي ريس هم از قبل گفتن كه شل كنه
        انصافم خوب چيزي كه در نظرات لحاظ نميشه

      • Akbar (Ghasemi)

        2

        0

        شما درست میگی الف ی جان فتل موناکو نتونست سبقت بگیره فنیش که چرا هیچ بحثی نیست نمیخوام بازش کنم ، حالا مگه همیلتون پشت فتل نبود و هر سه سرعتشون رو دنی محدود نکرده بود و آس شما هم هست؟! خب چرا اون فتل رو نگرفت؟! جواب بده چرا؟!
        اسپانیا هم دیگه کل دنیا میدونن فراری لاستیک خوری شدید داشت به خاطر ستاپ… از سرعت کیمی به راحتی میشه فهمید.

      • ايزديار

        3

        0

        اسمتو گذاشتي الف ي
        مثلا ختمه فرمول يكي
        استاد
        برو بلژيك ٢٠١٧ رو ببين بد نظر بزار
        جانه خودت برو باز ببين
        كلا شما طرفدارا هميل چرا نديده نظر ميديد؟
        پارسال فراري توي كفي ضعيف بود
        بلژيكم كه ماشالله همش كفي
        بعده سيفتي فتل با وجود خلا هميل سرعتش در كفي حدود ٣٢٠ بود و هميل بدون خلا و لاستيك سافت٣٢٥ بود
        ديگه سرعت توي كفي رو بخاطر نبوغ نميدوني كه
        شايدم فتل بايد با كله ميرفت روي گاز؟

      • yas

        2

        0

        اکبر کامنتت حرف نداشت. تا حالا از این زاویه یه موناکو نگاه نکرده بودم. منتظرم الف ی عزیز بیاد جواب این سوالو بده:
        اکبر: « شما درست میگی الف ی جان فتل موناکو نتونست سبقت بگیره فنیش که چرا هیچ بحثی نیست نمیخوام بازش کنم ، حالا مگه همیلتون پشت فتل نبود و هر سه سرعتشون رو دنی محدود نکرده بود و آس شما هم هست؟! خب چرا اون فتل رو نگرفت؟! جواب بده چرا؟!»

        الف ی جان؟ دوست عزیز منتظر پاسخ شما هستیم

  2. McLaren F1

    43

    11

    هدف گیری بوتاس واقعا دقیق بود دمش گرم
    فقط خدا بهت رحم کرد که نتونست پنچرت کنه
    ایشالا نیم فصل بعدی فراری بتونه برگرده

    • S5

      37

      7

      جالبه که نه فتل و نه فراری اعتراضی به این حرکت بوتاس نکردند حالا اگه همین حرکت کیمی رو همیلتون انجام داده بود، همیلتون و توتو ولف و لایودا غوغایی به پا میکردند که بیا و ببین

      • yas

        3

        0

        خب شخصیت آدم‌ها و تیم‌ها تفاوت داره دوست عزیز. شما نباید از تیم بزرگی مثل فراری انتظار این حرکات چیپ رو داشته باشی

  3. Mostafa

    41

    13

    ادمین این جمله یعنی چی که فراری با دستور تیمی رایکونن را به پیت برد تا با فتل درگیر نشود؟؟
    خودتون خندتون نمی گیره؟؟

    استراتژی کیمی دو پیت بود اگه مثل بوتاس با همون سافتی ک دور 15 و اینا عوض کرده بود میموند ک قطعا تموم میشدن و ریکیاردو هم بهش می رسید.

    بعد خیلی جالبه شما اصلا راجع به نمایش مسخره بوتاس که به طرز مضحکی فراری ها رو داشت کند میکرد حرفی نمی زنین. و اونو حتما کمک بوتاس به همیلتون برای پیروزی می دونید.

    در حالی که اگه این اتفاق تو تیم فراری اتفاق می افتاد همه می دونیم چه بلوایی ب پا میشد .

  4. cfz

    21

    63

    تو این دو مسابقه شکست سختی از لوییس خورد

    • S5

      37

      9

      بعد از مسابقه سنگاپور فصل قبل معنی “مهارت بی نظیر لوییس” فهمیدیم و بعد از مالزی فصل قبل معنی “هوش مسابقه ای” و امروزم معنی شکست سخت”. همین جوری به اصطلاح سازی ادامه بده :))

    • yas

      2

      0

      منفی‌ها خودش گویای همه چیز هست. البته گاهی منفی بخاطر متن کامنت نیست. بخاظر چیزهای دیگه‌ای هم هست. کاش بعضیا به خودشون بیان و تغییری در اخلاق خودشون ایجاد کنن.
      جوری شده که نه تنها فراری فن‌ها بلکه طرفدارای تیم‌های دیگه هم منفی میدن

  5. Saeed

    43

    14

    از هر روش چرکی استفاده میکنن ک جلوشو بگیرن ولی نمیتونن
    امیدوارم بتونه روح سرجیو رو شاد کنه
    کی میدونه شاید هر نه مسابقه نیم فصل دومو ببره…یکم خنده دار هست ولی قبلا این کار رو کرده✌??

    • S5

      23

      11

      توتو ولف بعد مسابقه با گفتن wingman به بوتاس رسما نقش اونو حمایت همه جانبه از همیلتون اعلام کرده و بوتاس هم ناراحت شده.!!
      البته ناراحتی بوتاس از “علنی شدن” نقشش بوده

  6. بهزاد زمانی

    23

    29

    چرا بعضی ها اینطور ناشیانه تحلیل میکنن؟ استراتژی کثیف, نمایش مسخره بوتاس و …. شما خودت جای بوتاس نه یک از راننده های تیم فراری بودی اجازه میدادی بیان همینطوری ازت سبقت بگیرن؟ راننده آخر هم اگر میخواست ازت سبقت بگیره اجازه نمی دادی. حالا توقع داشتی بوتاس نه هرکس دیگه وقتی ببینه داره یه ماشین قرمز بهش نزدیک میشه بزن بغل براش دست تکون بده؟ باور کنید این طرز تفکر در حد یه طرفدار فرمول یک نیست

    • Mostafa

      21

      3

      آقای طرفدار فرمول یک کی مخالف دفاع بوتاس از جایگاهش بوده من دارم میگم یارو داره کند میکنه فراری رو تو استینت اول دوری نیم ثاینه ب بالا کند تر از همیلتون بود
      تو قسمت دومم انقد یواش رفت که همیلتون دقیقا به اندازه یک پیت استاپ افتاد جلو که اگه با تایراش مشکل پیدا کرد بیاد عوض کنه بدون نگرانی .
      چطور وقتی وتل میخواست بره پیت از ترس اورکات وتل پشت سرهم فستس لپ میزد اما فقط تو اون دو دور تونست بقیه مسابقه نمی تونست؟؟

      این دقیقا تعریف نمایش مسخرست ک گفتم

      • بهزاد زمانی

        5

        12

        اگر اونطور که شما میفرمایید بوتاس به عمد اینقدر کند کرد اولا هیچ جای قانون مانعی برای اینکار نیست دوما با این سرعت کمی که شما دارید تعرف میکنی اگه فتل یا هرکس دیگه نتونست ازش رد بشه مقصر خودشه نه مسخره بازی که شما اسم میزارید, بلد بود رد میشد تا به موقع برسه به مقامی که میخواد نه اینکه 10 دور مونده به پایان, در آخر, شما بودی نمی کردی؟ یا اجازه میدادید رد بشن یه نوشابه هم باز میکردی براشون؟

      • Mostafa

        10

        4

        من که نگفتم که کند کردن قانونا مشکل داره خود همیلتون ابوظبی پریسال چقد روزبرگو کند کرد؟

        شما اگه فرمول یکو بفهمید یه راننده تو این کلاس خیلی راحت این کارو میتونه انجام بده مثلا همون سال همیلتون تو سکتور سه یواش می کرد تو سکتور یک دو که امکان سبقت بود سریع تر میرفت .
        مجارستان که فقط کافیه پیچ آخر خروجی خوبی بگیری دیگه تو کل مسابقه با دنده 3 هم بری کسی بت نمیرسه .

    • مهدی کاظمی

      19

      4

      آخه شما نمی دونی چی میگی. به عنوان یه راننده شما باید برای قهرمانی و نشون دادن خودت تلاش کنی. اینکه توسری خور باشی و برای یه نفر دیگه مسابقه بدی که نشد راننده ی فرمول یک. اون زمان که همیلتون و فرناندو هم تیمی بودن یا فرناندو و ماسا یا فتل و مارک وبر این موضوع وجود نداشت و با هم رقابت جدی می کردن. وبر هیچوقت به این راحتیا اجازه ی عبور به فتل نمی داد و همیشه برای اول شدن تلاش می کرد. توی این مسابقه و خیلی از مسابقه های دیگه بوتاس فقط ابزاریه برای نگه داشتن فتل. میاد جلوی فتل و با سرعت پایین رانندگی می کنه تا همیلتون بتونه فاصله بندازه. و این یعنی راننده ی چرک و بی اراده. و کاش توی فرمول یک جایی برای این راننده ها نبود تا بجای این مسخره بازی ها، رقابت واقعی و هیجانی رو می دیدم. همین چیزاست که فرمول یک رو به گند کشیده و هرچه بیشتر از هیجانش کم می کنه. اینکه همیلتون با خیال راحت برای خودش دور بزنه و بوتاس فراری ها رو نگه داره و سعی کنه عمدا به فتل بزنه برای من یکی که هیجانی نداشت.

      • بهزاد زمانی

        5

        15

        ببخشید توسری خور اونیکه بهش میگن برو کنار اون یکی رد بشه, نه اینکه از مقامی که تیمش داره میاره دفاع کنه, مطمئن باش اگه بوتاس پول رو میگرفت لوییس همینکارو میکرد, در این مسابقات قهرمانی تیمی هم جایگاه خودش رو داره

      • بهزاد زمانی

        5

        10

        از استراتژی فراری مشخص بود هدف از مسابقه کیمی تو این ریس چی بوده عزیز, نگو این حرفو, اینقدر وارد طرفداری صرف راننده ها نشین, همونطور که فراری استراتژیش رو متمرکز کرده بود برای بستن مرسدس اینا هم همون کار و کردن ولی بهتر, همینکارو کیمی میکرد مشد قهرمان ملیتون

      • vahid

        16

        3

        جناب زمانی شما راجع به این حرفتون که فرمودین : مطمئن باش اگه بوتاس پول رو میگرفت لوییس همینکارو میکرد
        چقدر مطمئن هستید ، یه فلش بک بزنید به مسابقات قبلی،برعکس این براتون ثابت میشه

    • Ahmad64

      14

      5

      آقای بهزاد
      دفاع کردن با لت و‌پار کردن این و اون فرق داره. لامصب دفاع نمیکرد دقیقا مثل اونایی که بمب میبندن به خودشون هم خودشون از بین میبرن هم بقیه رو. یعنی دست این انتحاری ها رو از پشت بسته.

      • بهزاد زمانی

        5

        12

        بنظر من در این زمینه مرسدس دو به یک از فراری عقبه هنوز یه بار دیگه حق دارن بمب ببندن بخودشون تا برابر بشن

      • Akbar (Ghasemi)

        16

        4

        بیاه منطق رو!!! یکی طلب مرسدسه!!! پس بیا پارسال زدنای بوتاس به کیمی رو هم با این منطق بی معنی حساب کن

    • Akbar (Ghasemi)

      17

      5

      چرا اینقدر ناشیانه مسابقه میبینی؟!؟! بوتاس دوری نیم ثانیه از همیلتون کندتر بود تا فراریا رو عقب نگه داره… آگاه باش

      • بهزاد زمانی

        4

        10

        اون منطق در قبال منطق ارائه شده بود, با هر کس باید از دیدگاه خودش صحبت کرد همه با بی منطقی محض حرف از استراتژی کثیف!!!!؟؟ مرسدس و بوتاس حرف میزنن اما یکی نگفت اگه فرار رو تو پیت لین درست عمل میکرد اونوقت بوتاس اینقدر فحش نمی خورد, گرامی, بزرگوار

      • بهزاد زمانی

        6

        10

        شما بودی میذاشتی رد بشن؟ من ناشیانه میبینم؟!! شاید, اما شما قطعا ناشیانه قضاوت میکنی.

      • Akbar (Ghasemi)

        8

        4

        قضاوت شما اینجاش مشکل داره که فک میکنی ما میگیم باید میذاشت رد شه!! ما میگیم دستور داشت ضمن اینکه نذاره رد شن کمک کنه فاصله راننده اول باز شه!! یعنی واسه اون ریس بده
        توجهت رو جلب میکنم به سبقت دستوری دورای آخر همیل از بوتاس در سیلورستون، دستور تیمی مبنی بر عدم سبقت گیری از همیل در آلمان، تلاش برای اول شدن همیل در مجارستان به جای مبارزه برای اول شدن… این سه نسابقه ی اخیر پاست هنوز جای شک و سوال گذاشته؟!؟!

    • vahid

      4

      0

      استراتژی بوتاس کند کردن فتل و رایکونن بود ، تو پیستی که سبقت گرفتن توش خیلی سخته، بوتاس اگه برا همیلتون رانندگی نمیکنه باید می رفت برا گرفتن جایگاه بالاتر نه حفظ دومی و معطل کردن فرارری ها و اول شدن 44، بازم 44 از معرکه گریخت و همه کاسه کوزه ها سر فداییش شکست !!!

  7. Mehrdad

    21

    10

    سلام
    دنبال گیر دادن به ادمین ها نیستم و همیشه تشکر کردم از این سایت
    ولی با این قسمت که گفتین کیمی با دستور تیمی رفت پیت نمیتونم کنار بیام
    اگه مدرک دارین رادیوی چیزی لطفا اعلام کنین اگر نه کار قشنگ نبود…
    نیم فصل اول خوبی بود جذاب همه لذت بردن چه طرفداران همیلتون چه فراری
    رقابت هنوز تموم نشده
    هنوز پیست های زیادی مونده
    این فاصله مطمعنم سنگاپور و ژاپن که دو پیست تخصص فتل هست رفع میشه
    در همین مجارستان سکتور یک سریع ترین فراری بود نمیدونم ستاپ بدی داشت مرسدس یا فراری شاهکار کرده
    پس اگر همینطور بمونه اسپا فراری مدعی اصلی هست همینطور مونزا
    ماشین امسال فراری چیزی کم نداره از مرسدس نیم فصل دووم اپدیت موتوری هم برای فراری هست
    امیدوارم این بدشانسی ها تموم شه به حق خودش برسه فتل

  8. F1 fan

    19

    24

    اخه چرا باید یک فنلاندی جلوی یک المانی رو بگیره کثیف کاری در چه حد؟ ? اقای بوتاس چرا نمیذاری فتل راحت ازت عبور کنه؟ مگه نمیذونی تو رقابت قهرمانیه حالا. فیا باید رسیدگی کنه که چرا راننده ی مرسدس از پوزیشن خودش دفاع میکنه؟

  9. Hamed

    14

    2

    هرکاریش بکنی بازم تو هر فصل معمولا دو سه تا ریس هستن که مطابق دلخواه پیش نمیره و امتیاز از دست میدی
    به ندرت پیش میاد کسی یه فصل پرفکت بدون مشکل داشته باشه این شرایط هم برای فتل بوده هم همیلتون هم تمام قهرمانای قبلی احتمالا بازم تو ادامه این فصل براشون اتفاق میفته از جریمه موتوری احتمالی تا اتفاقای داخل مسابقه و …
    همیشه همه جا شانس و اتفاقات یکی از فاکتورا سر رقابت قهرمانی جهان بوده ، هست و خواهد بود
    این فصل درسته ریس های جذابش کم بودن ولی رقابت سر عنوان قهرمانیش میتونه یکی از جذابترین های 10 15 سال اخیر باشه امیدوارم مثل 2010 و 2012 اوج هیجان تا ریس آخر حفظ بشه

  10. ??Seb5

    28

    18

    کاش فتل هم مقداری خوش شانسی همیلتون را داشت و بادیگاردی همچون سرباز بوتاس ازش حمایت میکرد ولی اینطور قهرمان شدن ارزشی نداره و در خاطر کسی نمیمونه. 24 امتیاز اختلاف زیادی نیست امیدوارم نیم فصل دوم با اقتدار برگردی و قهرمان بشی.
    فورزا سب

    • الف ی

      2

      11

      ببین داداش
      استرالیا – از دست رفتن برد بابت باگ نرم افزاری
      بحرین – پنالتی تعویض قطعه
      چین – استراتژی غلط مرسدس و تعویض نکردن لاستیک
      باکو – خودش خوب نبود
      اسپانیا – عالی بود
      موناکو – عالی بود
      کانادا- ماشینش حتی از ردبولم ضعیف تر بود ولی خودش هم خیلی خوب نبود
      فرانسه – عالی بود
      اتریش – دی ان اف پمپ سوخت
      بریتانیا – استارت بدی که مرسدس مسولیتش رو بر عهده گرفت و تصادف با کیمی
      آلمان – از دست رفتن هیدرولیک قبل از پیچیدن و دی ان اف در کیو 2
      مجارستان – عالی بود
      حالا لوییس خوش شانسه ها؟
      قهرمانی های فتل خیلی خوب تو یادممون میمونه
      چون دو تاشون مال آلونسو بودن

  11. Amir-60

    18

    9

    با سلام و خسته نباشيد.ميشه لطفا شمايي كه اين متن هارو زحمت ميكشيد و مينويسيد يكم بي طرف باشيد؟خواهش ميكنم؟? نشونه هركي ميدم ميگه تابلو هست طرف فتلى رفتار ميكنه

    • Akbar (Ghasemi)

      14

      3

      پیش دستی میکنی؟!؟! کیمی دستور تیمی؟!؟ اتفاقا ضد فتلیه

  12. Farshad46

    11

    26

    به نظر من وتو در این تعطیلات نیم فصل باید بره کمی سبقت گرفتن یاد بگیره که اینجوری یک ساعت پشت راننده مرسدس نمونه اونم راننده دومشون نه اون بریتانیایی!!!!

    • mahdi arabi

      17

      4

      شما که اینقدر شیرین و با نمک تشریف دارید و احساس می‌کنید پسر خوش شانس خیلی خوب سبقت میگیرن بفرمایید تو این یازده مسابقه همیلتون از کدوم پنج ماشین برتر سبقت گرفتن؟

      • Akbar (Ghasemi)

        21

        3

        فقط از لپی ها میتومه سبقت بگیره… راستی لپی ?

      • VETTEL_DANKE

        12

        4

        چرا دیگه سبقت از شهیدو(بوتاس) مگه ندیدی???????با دستور تیمی بابا خیلی کار بزرگی بوده

      • F1 fan

        5

        12

        جالبه من عین این جمله مسخره رو چندبار تو اینستاگرام هم از فتل فنا دیدم. تو کدوم ریس شرایط سبقت براش پیش اومد و نگرفت؟

    • مهدی کاظمی

      19

      2

      سال پیش تو همین پیست همیلتون کل مسابقه رو پشت رایکونن موند.

      • Akbar (Ghasemi)

        19

        2

        قربون آدم چیز فهم… تا اخرشم سبقت نگرفت

      • VETTEL_DANKE

        17

        3

        پارسال فتل مشکل فرمون هم داشت و اول شد پارسال همیل پشت کیمی داشت گردو خاک کیمیو جمع میکرد ? نتونست حتی نزدیک سبقت بشه سبقت‌های فتل امیدوارم برای مرسدسا آموزنده باشه ببینن سبقتو سبقت گرفتن ینی چی

      • mahdi arabi

        15

        3

        آقای F1 fan
        جناب همیلتون تو استرالیا نصف مسابقه فرصت داشت از فتل سبقت بگیره
        تو چین نصف اول مسابقه پشت کیمی بود و نتونست حتی تو فاصله drs کیمی بیاد
        تو کانادا تقریبا کل مسابقه پشت ریکاردو بود
        تو اتریش با اینکه لاستیک نوتر داشت نتونست از کیمی سبقت بگیره تازه فتل هم ازش سبقت گرفت
        فک کنم به اندازه کافی فرصت برا سبقت داشته

      • cfz

        4

        13

        به 3 دلیل
        1 ماشین فراری توی همچین پیستایی غول بود
        2 کیمی شده بود سپر بلای فتل
        3 همه میدوینم ماشین مرسدس توی دنبال کردن ماشین جلوییش چندان خوب نیست و زود داغ میکنه

    • VETTEL_DANKE

      14

      3

      عه پارسال تو همین مجارستان کاشکی از کیمی رد میشد همیل جون حتی نزدیک کیمی نتونست بشه چه برسه سبقت لحظه سبقت تو انگلیس و اتریشو چاپ کن بزن دیفال آموزنده اس شاید خدا و شانس کمکتون کرد همیل بتونه ی سبقت این فصل بگیره ?

    • ♠♦joker♣♥

      10

      3

      خدای خنده ای جناب فرزاد.سبقت اتریش فتل از ل..ی یا همون 44 اتون نگاه .استارت سیلور رو نگاه بعد بیا برامون از لیلی و مجنون بگو…
      این44 از اول فصل فکر نکنم یک سبقت درست گرفته باشه فقط با شانس اول میشه چون طرف عیسی مسیح شکی نیست.ولی این تهاجم بی رحمانه فتل در اتریش با لاستیک کهنه از تو چمن دهن خیلیا رو بست ولی همچنان شما اینجا از سبقت و استارت صحبت میکنید خیلی جالبه از رو نمیرید….
      شهید کربلایی بوتاس فهمیده هم خوب توسط دنی رفت به ته صف چسبید..

      • ♠♦joker♣♥

        8

        2

        ببخشید جناب فرشاد اشتباهی نوشتم فرزاد.

  13. دهقان خرابکار

    9

    24

    “فتل: فکر می‌کردم که می‌توانیم با همیلتون برویم”
    فتل جون شاید همیلتون دوس نداره باهاش بری??

  14. Behzad

    11

    1

    نمیدونم دوستان گرامی شگرد فتل در تعقیب بوتاس را مشاهده کردن یا خیر؟
    در مستقیمی فتل به هیچ عنوان پشت ماشین بوتاس قرار نمیگرفت و حداقل یکی دو متر کنارتر قرار داشت که عقل سلیم میگه در این روش نمیتونست از فضای خالی پشت ماشین بوتاس بهره ببره و نزدیکش بشه!
    به هر حال سبقت گیری در این پیست ها سخته و ممکنه همین دومی هم در آخر فصل در قهرمانی تاثیر گزار باشه.

    • hg10

      7

      5

      سلام دوست عزیز این شگرد خاصی نیست این کار به خاطر این انجام میده که هم موتور خنک بشه و دمای موتور بالا نره همین کارو اگه دقت کرده باشی در استرالیا همیلتون و ریکیاردو هم انجام میدادن.

  15. mojtaba

    4

    17

    واقعا تحلیل هتی بعضی هوادارای فتل آدمو حیرت زده میکنه استراتژی کثیف !! بوتاس فلان و بهمان! بابا دست بردارید از این حرفها نکنه انتظار داشتید بوتاس به فتل بفرما بزنه و برا رد شدن بهش تعارف کنه ؟

    • hg10

      12

      3

      دوست عزیز ما نمیخواستیم راه بده حقش بود دفاع کنه این یه چیز عادی ولی چرا موقعی که فتل رد شد و برخورد کرد جریمه نشد نکنه ازدید شما فتل به بوتاس زد

      • mojtaba

        3

        7

        هر برخوردی رو جریمه نمیکنن مگه مسابقه ای که کیمی تو استارت به همیلتون زد یا قبلش که فتل به بوتاس زد فراری ها رو جریمه کردن ؟

      • hg10

        5

        1

        مجتبی عزیز مسابقه انگلیس کیمی ۱۰ ثانیه
        و سب نیز توی فرانسه ۵ ثانیه احتمالا این هارو ندیدی و حتی من شنیدم سب معذرت خواهی هم بابت برخورد با بوتاس انجام داده اینها جریمه نیستش ؟

  16. Farid

    17

    2

    داداش بهتر نیس یه خورده اطلاعاتتو اول بالا ببری درباره مسابقه و پیست و راننده هایی که میخای دربارشون نظر بدی بعدش در افشانی کنی؟؟!!! میدونستی مجارستان یکی از سختترین پیست ها واسه سبقته و سبقت گیری کار هر کسی نیست؟؟!!! اخه چرا شماها اینقدر رو دارین. هااا. !!! ؟؟ میخای سوسک کردنا و سبقت های وتل از ۴۴ تو ۲۰۱۸ دوباره یاداوری کنم؟؟!!! وتل اگه سبقت از هر کی رو بلد نباشه. سبقت از ۴۴ رو ( اونم با لاستیک کهنه تر ) رو خیلی خوب بلده !!!! طرف بخاطر شانس و اقبال و فدا شدن راننده دوم تیم و بدشانسی وتل ( المان و مجارستان و باکو و…) الان صدره طرفداراش اینقدر زبونشون درازه. اگه. یه وقت با تلاش و قدرت و استعداد نداشته ی خودش الان اول بود چکار میکردن!!!! خدا شاهده خیلی رو دارین شماها !!!!!!

    • cfz

      5

      21

      سوسک شدن ینی بلژیک 2017 با لاستیک دو درجه نرم تر
      سوسک شدن ینی امریکا 2017 که از ترس لوییس جوری توی پیچا بری که لاستیکی ازت نمونه
      سوسک شدن ینی اسپانیا 2017 که وقتی لوییسو توی اینه بغلت میبینی شوکه بشی
      اره عزیزم سوسک شدن به اینا میگن نه اون چیزی که شما گفتی

      • Akbar (Ghasemi)

        18

        4

        سوسک شدن یعنی استارت سیلورستون چراغا که سبز شد اصلا تو آیینه بغل رقیب رو نبینی…
        آمریکا ۲۰۱۷ خخخخخخخخخ دیگه جیزی نبود بگی؟!؟! لاستیکاتو از ترس داغون کنی!!! مهندس داشته فشار میاورده همیل بدون فشار باهاش میومده خب معنیش دقیقا اینه که با هیولا نمیشد جنگید پارسال

      • mahdi arabi

        16

        3

        هر وقت خواستی آمریکا 2017 رو مثال بزنی یاد استرالیا هم بیوفت که دقیقا وتل همون کار رو با همیلتون کرد و هروقت دلش می‌خواست فاصله رو کم و زیاد می‌کرد و همیلتون مجبور شد دور 18 پیت بره از بس به لاستیک ها فشار آورد و مسابقه رو به راحتی باخت
        در مورد اسپانیا 2017 هم باید تو شک میرفت به خاطر اینکه فاصله هشت ثانیه به خاطر شاهکار فراری یهو پودر شد

      • cfz

        4

        11

        akbar
        مورد اینچنینی زیاده ولی شما فعلا بلژیک 2017 بستونه
        نذار از گریه هفته قبل المانش بگم :)))

      • Akbar (Ghasemi)

        12

        3

        گریه همیل تعیین خط هوکنهایم بعد از اینکه ماشینو برد رو رمپها تهشو کند هم یادت بمونه ?
        البته عیسی مسیح به دادش رسید ?

      • Mehrdad

        9

        3

        اقای cfz میشه بپرسم چند ساله فرمول یک میبینین؟
        از لاستیک ها از نوع پیست ها چقد اطلاع دارین؟
        میدونین تو یه پیست مثل مجارستان مثل موناکو سبقت گرفتن بسیار مشکله ولی فتل تو همین پیست هم سبقتش رو گرفت؟
        میدونین همین همیلتون سال پیش مجارستان نزدیک کیمی هم نشد چه برسه به سبقت؟
        میدونین تو یه پیست سریع مثل مونزا مثل اسپا شما هارد هم داشته باشی ماشین دیگری هایپر سافت بازهم تفاوت لاستیک چشم گیر نیست چون لاستیک نرم تر فقط در پیچ ها خودش رو نشون میده و در این پیست های سریع و مستقیمی بلند زیاد برتری نداره نسبت به لاستیک سخت؟ اونم وقتی یه ابر ماشین جلوی شماست که همه قبول دارن سال پیش در پیست های سریع بی رقیب بود میخوای فقط با لاستیک نرم تر فتل از همیلتون سبقت بگیره تو کفی های اسپا؟
        خیلی چیزهارو هنوز نمیدونید و شدین طرفدار فرمول یک

      • ♠♦joker♣♥

        9

        2

        سوسک شدن یعنی با لاستیک کهنه و با سبقت از تو چمن طرف رو خراب کنی

      • الف ی

        3

        10

        خخخخ
        خوبه مرسدس مسولیت استارت بد رو به عهده گرفتا!
        آخه فتل رو با لوییس مقایسه میکنن؟
        بابا کی اصلا این آقایی که لیدره ولی میره تو دیوار رو راننده حساب میکنه؟
        خیلی راننده است بیاد تو بارون ببینیم چند مرده حلاجه

      • Akbar (Ghasemi)

        2

        1

        خوبه سب تو بارون رفت تو دیوار، تو خشکی که ته ماشینو با گیربکس نکند، فقط بدشانس بود در بدترین موقع بدترین جا اشتباه کرد ولی اقای استارت تو تعیین خط بود اشتباهش و به الطاف مختلف جبران شد…
        خوب بخونید ”اشتباه کرد“ عار نیست گفتنش عیب نیست…
        اما اینکه میآید جک میگید مرسدس مسئولیت استارت رو برعهده گرفت از کجا اومده؟!؟! مگه بوتاس با اینکه راننده ی دومه یا شایدم سومه نگرفت همیل رو؟!؟! چند تا استارت فاجعه باید بزنه تا ازین بتی که ازش ساختین دست بردارین؟!

      • yas

        2

        0

        الف ی؟ خیلی جالب بود. خندیدم. هه. فقط یه همیلتون فن مغرض و متعصب میتونه بگه فتل راننده نیست

  17. Ahmad64

    20

    1

    آقایون همیلتون فن اگه یادشون باشه سال ۲۰۱۰ مسابقه آخر تو ابوظبی فتل شانس سوم قهرمانی بود شانس اول و دوم ناندو و مارک وبر بودن. یعنی اگه ناندو ( اون موقع تو تیم فراری بود) چهارمم میشد قهرمان بود ولی بعد از پیت استاپ افتاد پشت ماشین رنو ( کوبیتسا یا پتروف) . راننده های تیم رنو که تو‌ کل فصل هیچ کار مثبتی نکرده بودن جلوی ناندو‌ و وبر گرفتن و اجازه سبقت ندادن و این باعش شد سباستین فتل ( اون موقع تو ردبول بود)که شانس سوم ،چهارم قهرمانی بود ، تو مسابقه آخر قهرمان بشه. اینم بگم من طرفدار فراری ام اون موقع هم طرفدار ناندو بودم الانم هستم. پس از الان زوده خوشحالی کنید از تاریخ درس بگیریم. به امید قهرمانی فراری و فتل. فورزا فراری …فورزا سب…. فورزا کیمی

  18. VETTEL_DANKE

    20

    4

    ای بابا چرا بحث میکنید مثل من لحظات شیرین سبقت فوق‌العاده‌ی فتلو از همیل و شهیدو چاپ کنید بزنید دیوار لذت ببرید همیل یه نابغه است تو شانسو اقبال حیف که لپ شده☹

  19. Mehrdad

    10

    3

    پالمر هم تو یه مصاحبه گفته بوتاس نقش سپر رو داره تو مرسدس الان

  20. ♠♦joker♣♥

    11

    3

    یک جوری کامنت گذاشتی انگار راننده یک تیم مرسدسی, اونی که باید بسوزه جناب44تونه به خاطر سبقت و استارت های بی رحمانه و تجاوزگرانه فتل ازش.
    همین که قبول کردی طرف خوش شانسه و مهارتی رانندگی بالایی نداره و با شانس داره امتیاز جمع میکنه در برابر فتل همین بسه.هنوز زوده به ابر استارت و ابر سبقت فرمول یک سباستین فتل برسه
    forza seb go german

  21. AhmadSV5

    8

    3

    بله ما میسوزیم وقتی که فتل رو فرانسه به خاطر اون برخورد جریمه میکنن در حالی که دو تا مرسدس ها بسته بودنش و رایکونن رد تو سیلورستون جریمه میکنن ولی اگر ریکیاردو خودش سبقت نمیگرفت برای بوتاس جریمه نمیومد

  22. AhmadSV5

    5

    1

    شما هم اتریش براتون کافیه که جفت راننده هاتون DNF شدن و گل سرسبد اون مسابقه هم سبقت فتل از امپراتور شانس بود اونم از تو چمن ها.

  23. AhmadSV5

    3

    2

    طرفدار وتل انرژی خودتونو صرف جر و بحث کردن با طرفدارای پسر خوش شانش نکنید.اینا همونایی هستن که بعد از کانادا داشتن واسه ما کری میخوندن که قراره 3 مسابقه پشت هم تو فرانسه و اتریش و بریتانیا رو ببرن.ولی بعد از سیلورستون تا یه هفته کلا مفقودالاثر شده بودن.ولی ما همیشه پشت سب هستیم.

  24. arastooforce

    0

    1

    اینقدر فتل ضعیفه داره آبروی فراری رو میبره
    خیلی خیلی ضعیفه
    بهتره به رکورد همیلتون که پشت سر شوماخر هست توجه کنید
    فتل کجایی دقیقا کجایی ؟