لندو نوریس در تعیین خط خیس فرمول۱ لاسوگاس ۲۰۲۵ توانست سومین پولپوزیشن پیاپی خود را کسب کند؛ در حالی که با مهارت، خودرویش را از یک لیز خوردن نجات داد و بالاتر از مکس ورشتپن قرار گرفت.
رانندۀ مکلارن در آخرین دورش دو سکتور ابتدایی فوقالعاده سریع داشت و در پایان سکتور دوم تقریباً یک ثانیه از ورشتپن جلو بود؛ ورشتپنی که خودش تازه با اختلاف ۰.۰۴ ثانیه از کارلوس ساینز گذشته و پولپوزیشن موقت را از آن خود کرده بود.
نوریس سپس سهگانه پیچهای ۱۴–۱۵–۱۶ را پشت سر گذاشت و زیر شتابگیری لغزید؛ اتفاقی که زمان از او گرفت اما در نهایت برای پولپوزیشن کافی بود. این موضوع برای نوریس هم شگفتانگیز بود، چون فکر میکرد رانندگان پشت سرش بتوانند بهبود پیدا کنند.
شرایط بسیار خیس ابتدای جلسه باعث شد اگرچه ۱۶ راننده از ۲۰ نفر تلاش کردند مرحله اول را با تایر اینترمدیت آغاز کنند، اما خیلی سریع مجبور شدند تایرهای بارانی کامل یا وت را انتخاب کنند چون پیست تقریباً هیچ چسبندگی نداشت و باران همچنان ادامه داشت.
رانندگان سرانجام در مرحله سوم دوباره از اینترمدیت استفاده کردند، زیرا پیست آهستهآهسته خشکتر شده بود اما با وجود ایجاد شدن لاین خشک، پیست همچنان بسیار لغزنده و خطرناک بود.
ورشتپن و ساینز نیم ثانیه از جورج راسل سریعتر بودند؛ راسلی که نتوانست پولپوزیشن سال گذشتهاش را تکرار کند و در نهایت چهارم شد. با این حال، ساینز باید برای بازگشت خطرناک به پیست مقابل لنس استرول در مرحله اول پاسخگوی داوران باشد.
اسکار پیاستری هم نتوانست در آخرین دورش به همتیمی و رقیب قهرمانیاش نوریس نزدیک شود، زیرا به دنبال چارلز لکلرک در پیچ ۱۲ از مسیر خارج شد و با این حال ردیف سوم از اقیانوسیه را رهبری میکند، چرا که لیام لاوسون با خودروی ریسینگ بولز ششم شد.
فرناندو آلونسو با ۰.۴ ثانیه اختلاف بعد از آنها قرار گرفت و یک دهم ثانیه جلوتر از ایزاک حجار بود که با وجود لحظات بسیار سریع در طول جلسه، نتوانست از لاوسون جلو بزند.
چارلز لکلرک هم مانند پیاستری به دلیل خروج در پیچ ۱۲ نتوانست زمانش را بهبود دهد و به رده نهم رسید؛ و پیر گسلی ده نفر اول را تکمیل کرد.
بورتولتو و یوکی سونودا هم در مرحله دشوار ابتدایی تعیین خط کنار رفتند و لوئیس همیلتون در انتهای جدول قرار گرفت؛ ظاهراً به دلیل برخورد با یک مانع در پیچ ۱۴.
جدول تعیین خط فرمول یک لاسوگاس ۲۰۲۵
| رده | راننده | تیم | زمان |
|---|---|---|---|
| 1 | لندو نوریس | مکلارن | 1:47.934 |
| 2 | مکس ورشتپن | ردبول | +0.323 |
| 3 | کارلوس ساینز | ویلیامز | +0.362 |
| 4 | جورج راسل | مرسدس | +0.869 |
| 5 | اسکار پیاستری | مکلارن | +1.027 |
| 6 | لیام لاوسون | آر بی | +1.128 |
| 7 | فرناندو آلونسو | استون مارتین | +1.532 |
| 8 | ایزاک حجار | آر بی | +1.620 |
| 9 | چارلز لکلرک | فراری | +1.938 |
| 10 | پیر گسلی | آلپین | +3.606 |
| 11 | نیکو هالکنبرگ | سائوبر | 1:52.781 |
| 12 | لنس استرول | استون مارتین | 1:52.850 |
| 13 | استبان اکون | هاس | 1:52.987 |
| 14 | اولیور بیرمن | هاس | 1:53.094 |
| 15 | فرانکو کولاپینتو | آلپین | 1:53.683 |
| 16 | الکس آلبون | ویلیامز | 1:56.220 |
| 17 | کیمی آنتونلی | مرسدس | 1:56.314 |
| 18 | گابریل بورتولتو | سائوبر | 1:56.674 |
| 19 | یوکی سونودا | ردبول | 1:56.798 |
| 20 | لوئیس همیلتون | فراری | 1:57.115 |


کوالی بارانی
همیلتون آخر عجیبه چون همیلتون تو بارون خوب بوده همیشه
باید دلیل این مورد رو تو ماشین جستجو کرد
و نوریس که دیگه باید قهرمانی رو بهش تبریک گفت
و دوستانی که میگن مکلارن طرف نوریس نیست
نورسی نفر اول تو پیست داره دور میزنه و اسکار هنوز تو گاراژ
اصلا معلوم نیست
به هرحال بهتر برای ما
اگه مکس تو قهرمانی دوم هم بشه خودش برد محسوب میشه
لوئیس اصلا دور سریع نمی زد همش دنبال گپ بود که تایم بزنه و خب یکبارم یکی از اون مانع های رنگی رنگی رفت زیر ماشینش تونل های ونتوری رو مسدود کرد آخرشم دور سریع نزده کیو1 تموم شد
کجا تو گاراژ بود دوست عزیز؟! تو کیو۳ لکلرک اول اومد بیرون، پشت سرسش لندو و اسکار بودن.
اینکه تو شرایط بارونی و لغزنده که همه معتقدن اینجا نقش راننده پررنگتر میشه باز شما مکلارن رو متهم میکنید.
تئوری توطئه همه جا هست حتی اینجا.طرف داشت میرفت تو باقالی بازم بهترین تایم رو زده میان میگن تیمش هواشو داره.اره تیمش هواشو داره قراره هوای کیو داشته باشه؟مگه قبلا اینجوری نبوده؟این مورد توی ردبول درحدی بود که از چکو یه لوزر بتمام معنی تحویل دادن،بعدشم قهرمانی تیمی رو برای عزیز دردونه جوری فدا کردن که رفتن سونادا رو آوردن که هیچ ادعایی نداشته باشه،در حقیقت نفر دوم و ماشینش رو کردن محل ازمون و خطا برای بهبود ماشین عزیز دردونه
F111 دقیقا مسئله ما هم همینه راننده ای که به غیر از این ۵ مسابقه اخیر تو اکثر مسابقات چه از نظر pace چه از نظر ذهنی از نوریس بهتر بوده چجوری میشه انقدررر اختلاف بینشون باشه ؟؟لندو تا سکتور ۲ نزدیک ۱ ثانیه از مکس که تایم ۲ هست سریعتر بود با وجود اون rotate که کرد باز هم سه دهم از تایم دو بهتر بود البته که شرایط بارونی بود و مشخص نمیکرد ولی این اختلاف زیاد اونم اینکه تو این چند مسابقه اخیر ظاهر شده عجیبه وگرنه این pace لندو از اول فصل تا حالا کجا بوده ؟
کجا تو بارون همیشه خوب بوده هوکنهایم 2019 رو یادت بیاد
معیار خوب بودن تو بارون واست همینه ؟ چون یه مسابقه تو بارون اسپین شده یعنی خوب نیست ؟؟, میشه بفرمایین واسه کی این اتفاق نیفتاده ؟وتل هم سال قبلش رفت تو دیوار شخص مایکل شوماخر و سنا پراست هم تو بارون اسپین شدن رفتن تو دیوار پس یعنی تو بارون خوب نبودن ؟؟
خوب البته همه راننده ها تو بارون روزهای خوب و بدی داشتند
با این وضعیت فراری حتما باید یه تعویض پاور یونیت برای لوئیس بزنه چون توی لاس وگاس تاثیرش هم خیلی بیشتره و خب رده 20 چه فرقی داره با شروع از پیت لین؟؟
شروع از رده ۲۰ با pitlane فرقی نمی کند به نظر شما؟
نه حتی بهتره یه موتوره نو میندازی از اشوب پیچ 1 هم جلوگیری میکنی ستاپتم عوض میکنی
داداش باید به اینم توجه داشته باشن که از سقف بودجه رد نشن مفتی که نیست
تبریک به لندو فنها و مکلارن.
به امید یه ریس جذاب بین مکس و لندو و البته انشالله با برد لندو و همچنین سکو ساینز که فوقالعاده بود.
دم لکلرک هم گرم شاید بگیم نهم شده ولی تو موتور اسپورت شما همیشه با همتیمیت مقایسه میشید. و لکلرک دو همتیمی داشته که هر دو عنوان قهرمانی جهان داشتن.
واقعا داری همیلتونی ک از اول کریرش پاور مرسدس میرونده رو با چارلز مقایسه میکنی؟
هرچند لوئیس به اثبات خودش نیاز نداره دیگه ولی فصل بعد هم دیدن داره🤷♂️
دوست عزیز مهدی جان اتفاقا چون همتیمیش همیلتونه این مقایسه زیباتر میشه. وگرنه یه همتیمی ضعیف داشت که اصلا مقایسه کردن معنی نداشت.
کسی هم تواناییهای لوئیس رو زیرسوال نبرد. همونطوری که تواناییها فتل، مکس و الونسو رو نمیشه زیرسوال برد. اینها اعتبار و تاریخچه فرمول یک هستند.
تبریک رفیق
🙌
اسکار قهرمانی رو از دست داد.
این دور لندو نشون داد واقعا برای قهرمانی اومده،شاید اگه لندوی اول فصل بود اون لیز رو مستقیم میرفت تو دیوار.
هر شخص دیگه این دور رو میزد الان طرفداراش ازش بت میساختن،زدن این دور اونم تو وگاس بارانی کار هر کسی نیست.
خودم دوست داشتنم اسکار قهرمان بشه،ولی دیگه تو این وضعیت کوالی که دیدم میشه گفت مشکلات از خودشه نه تیم.
مرسی دانیال
دیگه اینجا همه جیز رو نشون داد
چون کلا 2 تا طرفدار داره لندو منو حسن اقا محبی دیگه در بحث رسانه ای همینقدر زورمون میرسه :)))
با اینکه ساعت رو اشتباه متوجه شده بودم و نیم ساعت زودتر بیدار شدم ولی کاملا ارزش اش رو داشت، همون لحظه که دیدم بارونی عه ذوق کردم و بلخره تونستیم لاستیک وت رو هم ببینیم …
تقریبا همه داشتن پشت هم تایم میزدن و کمتر پیش میومد راننده ای بره پیت، مخصوصا که بارون اواخر کوآلی اول قطع شد و رفته رفته پیست خشک تر میشد و دورها سریع تر …
لندو دیگه نشون داد که اگر قرار به قهرمانی راننده ای از مکلارن باشه بدون شک لیاقت اش خیلی بیشتر از اسکار بوده و هست و خوشحال ام که حداقل حق داره به حقدار میرسه، اشتباهات کمتر در طول فصل چه خشکی چه بارونی و از دست ندادن روحیه بعد از DNf هلند و نشون دادن اینکه ذهنیت قهرمانی داشته و از پارسال درس های زیادی گرفته …
امیدوارم ریس هم مثل کوآلی جذاب باشه و سبقت های زیادی ببینیم …
مکس با پاوریونیت نو باشه
اونم تو بارون که همه میدونیم مکس توش قهاره
بیای جلوش تموم کنی یعنی میشه گفت لیاقت قهرمانی رو داره
بهترین ها هم ماشین برتر داشتن
لندو هم از این مزیت به خوبی بهره برده
بهترین نیست ولی بهترین استفاده رو از شرایط کرده
احتمالم داره قهرمانی شخصیت برتر بودنو بهش بده چیزی که پازل گم شده لندو بود
وگرنه از لحاظ فنی ثابت شدس
خلاصه اتفاق خاصی نیوفته بنظر میرسه
F1 قهرمان جدید داره.
لندو مثل تمامی ریس های بارونی این فصل عالی بود واقعا چطور میشه که با اون اختلاف مکس رو توی کوالی بارونی که موتورش هم نو هست شکست داد و بازم بگن نوریس رو گاراژ مکلارن آورده بالا
نوریس کاملا شایسته قهرمانیه وقتی DNF شد بهونه نیاورد و جنگید و الانم به قهرمانی خیلی نزدیکه.
از اون طرف سایز رو که می بینم آتیش می گیرم که چطور فراری می تونه همچین راننده ای رو به راحتی از دست بده واقعا صرف نظر از زرق و برق راننده ها بهترین ترکیب راننده ها را بعد از سالها با لکلرک ساخته بود اصلا تصمیمات فراری هوش از سر آدم می بره. طرف تو ویلیامز امسال سکو گرفته آخرین باری که یک سکو واقعی به ویلیامز رسید(نه اینکه ریس به دلیل بارون برگزار نشه و نتیجه کوالی را بزارن جای ریس ) دقیقا کی بود ؟ فکر کنم سال 2017 بود ولی ساینز با ویلیامز سکو گرفت امروز هم رسما گل کاشت .
فراری با تصمیمات اشتباه سال هاست داره ما طرفدار هاش رو عذاب میده و جایگزینی ساینز و همیلتون هم دقیقا یکی از همون تصمیماته
بله Hamilton در Ferrari نابود شد. لیاقت اش Mercedes بود.
اول موافقم حیف ساینز
دوم موافقم جای اینکه بیاد بگه دارن طرف اسکار رو میگیرن بعد از خروج از مسابقه فقط رو خوددش تمرکز کرد اینا نشون از پختگی و بلوغ داره
با سلام ، واقعا باید به لندو تبریک گفت ، مشخصه به یک بلوغ در فرم رانندگی رسیده و دیگه میشه گفت لیاقت قهرمانی رو داره ، اینقدر سکتورهای یک و دو خوبی زد که اون خطای شیکن آخر نتونست کارش رو خراب کنه . تبریک به طرفدارانش خصوصا حسن آقا محبی با مرام .
آخرین چیزی که برای این پیست میتونستم بخوام کوالی بارونی بود . شاید دوستان از هیجانش لذت بردنند ولی واقعا کل رانندگان عذاب کشیدن ، بارون شاید حتی برای هواداران مکس هم گزینه ایده آلی باشه ولی نه زیر نور ، دیواره های نزدیک ، پیست خیابانی و دمای پیست ۱۳ درجه! .
اون شیکن بین ۱۴ تا ۱۶ در کل کوالی خشک نشد و در جایی که آلبون تصادف کرد در کل لپ ها و کل رانندگان، دو بار در رفتن محور عقب را دیدیم ، بدون استثنا . و همین نشون میده چه هنری با چه شهامتی توسط این رانندگان به نمایش در میاد .
یه تبریک ویژه هم به آقای صالحی برای سومی کارلوس که عالی بود ، حیف که آلکس درست مثل باکو شانس درخشش خودش رو خراب کرد و در حالی که تایم عالی داشت قربانی نزدیک بودن به دیواره شد در همین محلی که عرض کردم همه انحراف محور عقب داشتن ، ولی بازم مثل باکو الکس باید متوجه باشه در لحظات حساس بدجوری خراب میکنه ، در حالی که کل فصل رو عملکرد بهتری داشته ، سال قبل هم دقیقا از آستین ببعد افت محسوسی داشت .
فراری کماکان در سیاره ای دیگه ! ، لوئیس نوزدهم هست و مهندسش بهش میگه فشار نیار !!!! آقای الکان این مثلا مهندسها رو از کجا پیدا کردی ؟! .
تنها پیستی که کمی امید برای برد فراری در این فصل وجود داشت ، شد این ، حالا بیا مصاحبه کن و کمی هم به ابرها متلک بگو برای باران !! .
فردا پیست خشکه ، ولی با این بارون شدید چقدر گریپ برای ریس باشه رو خدا میدونه ، بازم نزدیک بودن لندو و مکس شاید جذاب کنه این ریس رو ، هر چند دیگه باید لندو را قهرمان بدونیم ، اسکار کماکان متفاوت از نیم فصل اول ، ولی نرید دنبال نظریه توطئه ، به هر حال افت روحی این پسر مشخصه و میتونه روی عملکردش اثر بزاره و فراموش نکنیم اسکار خودش آپدیت سیستم فرمان مکلارن را نخواست و احتمالا همین قضیه در انتهای فصل گریبانش رو گرفت .
فردا استراتژی میتونه تعیین کننده باشه و بی شک مثل همیشه استارت و پیچ اول جذاب . به امید یک ریس جذاب .
راستی مثل اینکه لاس وگاس از قائده بارون در مناطق پر گناه پیروی نمیکنه ، اونم وسط صحرای بی اب و علف نوادا .
سلام فرشاد جان
ارادت، عزیزی داش.
لذت میبریم از ادبیات و قلمی که دارین.
پاینده و شاد باشید.
مرسی فرشاد جان
آقا فرشاد عزیز ، عرض سلام و ارادت .
مهریار در ارتباط با امور شغلی اش 10 – 15 روزی ایران نیست تا شخصا بتونه از تبریکتون بابت جایگاه و رده ساینز در کوآلی وگاس تشکر کنه . لطفا اجازه بدید نیابتا از طرف مهریار مراتب سپاسگزاری خودم رو در اینمورد و همچنین لطفی که همیشه به ما داشتید و دارید تقدیم حضورتون کنم .
سلام از بنده است سیامک خان . بزرگواری شما برای بنده ثابت شده است .
انشالله مهریار جان هم به سلامتی برگردنند و ما از نظرات ایشون استفاده ببریم .
حسن جان وقتی مقایسه زیباتر میشه ک آشنایی از تیم و ماشین حداقل راننده ی شناختی داشته باشه.
لوئیس کجا با پاوریونیت فراری آشنایی داشته
شرایط همیلتون چارلز خیلی با فتل چارلز فرق داره
تازه تاثیر مهندس مسابقه ای هم کم نیست
ریکی انگار پدرکشتگی داره با لوئیس
فکر کنم جان الکان ، لوئیس رو با قیمت بالاتر از 100 میلیون دلار به فراری آورد تا نابودش کنه و اعتبارش رو از بین ببره ! ضمن اینکه طفلک همیلتون کماکان داره ماشین فراری رو یاد میگیره و هنوز باهاش اخت نشده ، نباید ازش توقع بیجا داشت .
کاش چارلز بال عقبشو عوض کنه، یک PU جدید بگیره و از پیت این شروع کنه، با این ستاپ احتمال اینکه از رده نهم عقبگرد داشته باشه خیلی زیاده.
دوست عزیز ، این احتمال شروع از پیت لین مثل قضیه مکس در برزیل نیست .
آنچه که امروز برای کوالی اتفاق افتاد حاصل پیست خیس و دمای پائین بود . هیچ دلیلی وجود نداره که این ستاپ برای فردا که پیست خشکه بد باشه .
تمام تلاش رانندگان در کوالی ، مقابله با شرایط خیس پیست بود و اکثرا دورهای ابتدایی خودشون را فقط بدنبال گرم کردن لاستیک و گپ مناسب بین خودروهای پیست میگذروندن و بین اینهمه تلاش آخرین شات ، حداکثر خودشون را ارائه میدادن که یکی مثل شارل اون پوش لپ خودشو توی یک پیچ از دست داد .
دیدم بعصی از دوستان اشاره کردن که مکس با موتور نو نتونست نوریس رو شکست بده ، توجه داشته باشید در شرایط خیس موتور نو امتیاز نیست ، مشکل نداشتن گریپ و هرزگردی در دنده های بالا مثل دنده ۵ و ۶ هست ، حتی موتور نو با گشتاور بالاتر این مشکل رو بیشتر میکنه . اصلا بخاطر همین کاهش عملکردهاست که بارون را یک متعادل کننده در فرمول یک میدونند . آنچه لندو را امروز صاحب پل کرد تمرکز خوب در پیچها و به دما رسوندن لاستیکها در زمان مناسب بود ، نحوه ترمزگیری صحیح قبل پیچ و شتابگیری مناسب بعد از پیچ ووووو از این دست موارد .
فردا هم با یک پیست خام و شسته شده با باران مهمترین آیتم، قرار دادن لاستیک در پنجره مناسب خواهد بود ، نه یک موتور نو .
دقیقا فرشاد جان به نکته درستی اشاره کردی بعضی دوستان فکر کردن مکس پاور جدید داره در پیست خیس خیلی تاثیرگذار بوده بلکه برعکس همینطور که خودت اشاره کردی مهمتر رسیدن تایر به دما و محل مناسب برای شروع تک دور هست.
حالا تو ریس روشن می کنه رقابت مکس و لندو تو شرایط خشک پیست که به نظرم مکس خیلی تهاجمی هست فردا چون هیچ راهی جز شکست لندو نداره.
چه کوالی جذابی ولی انتظار بارون تو هر پیستی رو داشتم به جز وگاس:)))
این مکلارن واقعا تو بارون عالیه ولی جدا از اون از این ثبات لندو تو این مسابقات آخر واقعا راضی ام ، این دقیقا همون چیزیه که یه قهرمان تو حساس ترین موقعیت های فصل نیاز داره. برعکس لندو واقعا چطور اسکار میتونست اینقدر بد ظاهر بشه در حالی که اینقدر امسال خوب بوده در میانه فصل؟ امکان نداره ماشینو دست کاری کنن پس قطع به یقین مشکل ماشین نیست. چیه بماند
مکس هم گریپ نداشت امروز ولی عملکرد خوبی رو به همراه داشت و آفرین به ویلیامز و کارلوس بخاطر این نتیجه عالی. لیوری عالی ماشین عالی و راننده خوبی مثل کارلوس ساینز. واقعا خوشحالم بخاطرش.
امیدوارم ریس جذابی بشه ، قهرمانی مکس که رفته حداقل ۳ تا ریس جذابو داشته باشیم تا قبل تعطیلات ۱۰۰ روزه.
یه تبریک به خودم حسن اقا و همه طرفدارای لندو
بگم تو این شرایط اینجوری پول بزنی نشون بدی چقدر سطحت بالاست و در همه شایعات رو ببندی کم از برد نداشت حست خوبی داشتم صبح
اردات محمدجان، همچنین تبریک رفیق.
یه تبریک هم به ساینز بگم
هر دو راننده مورد علاقه ام عالی بودن
اصلا بندو شده راننده بارون تو همه مسابقات بارونی از همو اول استرالیا تا الان نشون داده چقدر خوبه تو بارون
فقط اسپا تو شروع بعد از سیفتی کار رده رو به اسکار داد که اونم معلوم شده مشکل از باطریش بوده.
لندو