فرمول یک ایران – توتو ولف مدیر تیم فرمول یک مرسدس احساس می کند که ممکن است “بیش از حد” در مورد راننده جوان آندره آ کیمی آنتونلی برای جایگزینی صندلی لوئیس همیلتون صحبت کرده باشد.
صحبت ها در مورد بازار رانندگان برای سال 2025 زمانی آغاز شد که لوئیس همیلتون در فوریه تایید کرد که فصل آینده با قراردادی چند ساله به فراری خواهد رفت. راننده بریتانیایی تابستان گذشته قرارداد جدیدی با مرسدس امضا کرده بود که او را تا پایان سال آینده در این تیم نگه می داشت، اما با فعالسازی گزینه خروج، به کمپ اسکودریا رفت.
کیمی آنتونلی در حال حاضر در اولین فصل خود در فرمول 2 حضور پیدا کرده است و عملکرد چشمگیری هم در فرمول 3 داشته است. این استعداد جوان، تحت توجه افراد خیلی زیادی از جمله مرسدس و توتو ولف برای جانشینی لوئیس همیلتون قرار گرفته است.
توتو ولف در این مورد بیان کرد:
گفتم که باید دید بلندمدت داشته باشیم، موضوع یک سال نیست بلکه یک دید سه، پنج یا 10 ساله ای وجود دارد و قصد دارم تمام گزینه ها را به همراه عواقبی که به همراه دارند باز نگه دارم.
اما رابطه ای که بین لوئیس و مرسدس وجود دارد و نحوه انجام آن به گونه ای است که هیچ چیزی نمی تواند بر آن سایه بیندازد. قصد داریم تا این فصل را در اوج به پایان برسانیم.
توتو در ادامه بر عدم ایجاد فشار مضاعف بر آنتونلی افزود:
احتمالاً مقصر این موضوع من هستم که بیش از حد در مورد کیمی صحبت کردم، زیرا او فقط 17 سال دارد و در فرمول 3 حضور داشت و حال در فرمول 2 مسابقه می دهد. او باید هنوز موضوعات مختلف را یاد بگیرد و پیشرفت کند، باید بفهمد که چه کار و رفتاری را انجام دهد، به طور خلاصه که او باید در خفا تلاش کند و بداند که آیا اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در فرمول 1 خواهد بود یا خیر. اما من نمی دانم که این اتفاق سال آینده با ما رخ می دهد یا با شخص دیگری.
توتو در مورد پیوستن لوئیس به فراری نیز بیان کرد:
تصمیم لوئیس برای رفتن به فراری بسیار سریع بود، بنابراین من میخواهم برعکس عمل کنم و منتظر بمانم و ببینم که فصل چگونه به پایان میرسد، بازار راننده چگونه رقم می خورد و بعدا در طول فصل تصمیم گیری کنم.
آنتونلی در حال حاضر پس از دو مسابقه ابتدایی فصل 2024، با کسب 12 امتیاز برای پریما ریسینگ، در رده دوازدهم جدول رده بندی فرمول 2 قرار دارد.


در جایی اشاره شد که در فرمول 3 هم عملکرد چشمگیری داشته. عذرخواهی میکنم کیمی انتونلی تو چه سالی تو فرمول 3 بوده؟ و یه قسمت از حرفای توتو
سال گذشته. واقعا چشمگیر است رانندگیش. کسانی که سال ۲۰۰۶ پیگیر مسابقات بودن، اگر رانندگی این نوجوان لبریز از استعداد را نگاه کنند، یک جورایی میشه گفت تا ۷۰ درصد همانند لوییس دارد رانندگی میکند البته لوییس در همان سال اول ورودش به فرمول دو که GP2 اون زمان نامش بود نه فرمول دو با اینکه تمام راننده های فرمول دو انزمان مخالف امدن او به فرمول دو بودن اما لوییس همان سال اول ورودش قهرمان جهان شد، کاری کرد که مکلارن چاره ای جز به خدمت گرفتن او نداشته باشد. و دقیقا همان سال اول ورودش به f1 هم در مسابقه چین، چند مرحله مانده به پایان قهرمان جهان شود که بخاطر استرتژی اشتباه مکلارن در تعیین لاستیک باعث از مسابقه کنار برود.
برای سال آینده، احتمالا صندلی های هاس و ویلیامز برای روکی ها خالی بشه. سارجنت که فک نکنم بمونه و بین نیکو و کوین هم یکیشون یا هردوشون میرن( حالا یا از فرمول یک یا به تیم دیگه ای ) با این حساب اگه مرسدس بخواد اسکواد تیم رو برای یکی دوسال فقط نگه داره ، یا فرناندو میتونه باشه یا ساینز. تا اینجا احتمالات اینطوری بوده 🤷🏻♂️
از آلپین، آربی و سؤبر هم خروجی میتونیم داشته باشیم
سلام به همه دوستان
من به نظرم ساینز گزینهی خوبیه واسه مریدس یا اینکه چون من دلم میخواد اینجوری فکر میکنم. چون حق کارلس دیگه تیمهای رده پایین نیست. سباستین هم بد نیست اونم جذابیت خاص خودش رو داره که من خودم بشخصه خیلی دلم میخواد تو مسابقات ببینمش.
سلام حسن جان در چه حالی امیدوارم که ناامید نباشی از رقابت😅.
این واسر هم فعلا اول فصل هست باید ببینید واقعا به عنوان مدیر بهتر از بینوتو هست یا خیر.؟ که با آمدنش همیلتون اورد فراری و ساینز فعلا بی تیم کرد.
وتل فکر نکنم دیگه برگرده.
چاکر علی اقای گل🤝
فرمول یک همینه داش. مجموعهای که بهتره نتیجه بهتری هم میگیره. چی کار میشه کرد وسع ما همینه😊. یک زمانی مرسدس الان ردبول. فقط سر فراری اینجا بی کلاه مونده😄 و به قول شوماخر بزرگ رکوردها ثبت میشن که یک زمانی شکسته بشن. این هم واسه خودش یه جذابیته. و چه بهتر که به وسیله یه راننده مثل مکس شکسته بشه و به تو و سایر طرفداراش تبریک میگم.
والا من تا حالا جایی اشاره نکردم ولی از همون اول از انتخاب واسر خیلی دلخوش نبودم. از بینوتو و طریقه اومدنش روی کار هم خوشم نمیومد. امیدوارم من اشتباه کرده باشم و واسر بتونه حداقل یه حرکت مثبتی واسه فراری انجام بده که چشمم اب نمیخوره.
تو این دو مسابقه از لکلرک و لندو انتظار بیشتری داشتم. به نظرم خیلی خوب نبودن. امیدوارم در ادامه فصل بهترین خودشون باشن.
توتو در حال حاضر با انتقال سریع همیلتون و بیشتر موقعیت عملکرد ماشین مرسدس قطعا تو فشار هست چون این روند در اسپانسرها و طرفداراش هم تاثیرگذاره.
من فقط امیدوارم که فصل26 ردبول با فورد ماشینی به مکس بدن که بتونه برای قهرمانی رقابت کنه و اصلا به رفتن مرسدس فکر نکنه تا انتهای گریدش.
ردبول که این فصل رکورد بردها از مرسدس میگیره و فصل بعد هم می تونه سازندگان برابری کنن@
توتو در این فکر هست که هر راننده ای بیاره فصل بعد فوقش2ساله باهاش قرارداد ببنده اینم راننده با تجربه باشه نه مثل آنتونلی تا بتونه در آینده تصمیمات بهتری بگیره برای یه راننده تاپ چندین ساله کنار راسل که محتملش گرفتن مکس هست در برنامه هاش و در آینده این موردا کمکش می کنن مارکو با توجه به سنش کم کم رفتنی هست از ردبول و رابطه هورنر با جوس هم فکر نکنم اوکی بشه بعدش مکس هم نمی تونه با صراحت حرف باباش زیر بکشه اینا همه مواردی هستن که توتو منتظرش هست که به نفع خودش استفاده کنه فقط دوس داره حاشیه ها بیشتر بشن در تیم ردبول.
سلام داداش علی ، کاملا باهات موافقم ، ولف شانس آورده که اخبار هورنر و حواشی ردبول مرکزیت توجه رو از تیمش دور کرده . اگر حواشی هورنر نبود فکر میکنی الان تیتر یک خبرگزاریها چه بود ؟ رفتن لوئیس از مرسدس و عملکرد نچندان جالب مرسدس در این دو ریس اخیر فشار مضاعفی به ولف وارد میکرد و در شرایط فعلی هم یک راننده جوان دردی از ولف دوا نمیکنه . شرایط امروز مرسدس نیازمند یک راننده در حد بمب خبری هست ، مکس که بعیده جایی بره ولی من اگر چند وقت دیگه فرناندو رو داخل تیم مرسدس ببینم خیلی تعجب نمیکنم . یک توافق دوسر برد خواهد بود ، آستون مارتین چندان توقعات فرناندو رو برآورده نخواهد کرد و قطعا حضور در مرسدس چالش جذابتری خواهد بود و از آنطرف برای صندلی خالی لوئیس توتوولف خیلی بیشتر از یک راننده خوب نیاز داره ، مرسدس برای ناکامیهای دو سال اخیرش حتما باید یک بمب خبری منفجر کنه تا جوابگوی طرفداران و پرسنل خودش باشه تا از این رخوت و بیحالی خارج بشن . باید دید چی پیش میاد .
آقا فرشاد درود’ در مورد آلونسو با اینکه هنوز فوق العاده راننده تهاجمی و مدافعی درجه یکی هست ولی با توجه به سنش شرایط طوری ایجاد می کنه که فقط فصل به فصل هر تیمی بره باهاش تمدید قرارداد کنن بعدش این توتو خیلی جاه طلب هستش من فقط و فقط می دونم این رو مکس تمرکز کرده برای چندین سال.
مکس و پدرش با ریموند مدیر برنامه های مکس خودشون یه تیم جدا نشدنی هستن پس اگه فصل26 توتو اطمینان حاصل کنه واسه ماشین برای جوس دیگه نمیشه مکس دید در ردبول که منم راستش دوس ندارم از تیم ردبول دوست داشتنی بره ولی راننده همیشه سریع ترین ماشین می خواد مخصوصا که قهرمان باشه و همش رو پودیوم.
من مطمئنم مکس مثل دوران این چند فصل همیلتون نخواهیم دید یا میره سراغ بهترین ماشین یا خداحافظی می کنه پس اگه ردبول قوانین آینده سریع نباشه یکی از این 2گزینه انتخاب خواهد کرد.
—
آنبرد Q3 جده مکس دیدی.؟دقیقا لپ ناتمام فصل21 اینجا تمام کرد دیوانه وار بود فاصله با دیواره پیچ ها فقط برو ببین که باعث شد رکورد بشکنه.
به نظرم احتمال پیوستن مکس به مرسدس خیلی پایینه
داش علی مرسدس تو همینش گیر کرده ۶ ماهه سعی کردیم خوشبین باشیم یدفه ….
خلاصه عاقلانه نیست اینکارش
همچنین ما مرسدس فنا دل خوشی هم زیاد از مکس نداریم
Milad Jan
این کامنتهای ما هم فقط در حد حدس و گمان هست، آینده نشون میده اتفاقات پیش رو ولی به نظر من مرسدس دیگه باید تمرکز کنه رو قوانین 26 که بیشترین مزیت دارن از داشتن پایداری پاور سابقه نشون داده دیگه برندش جای حرف نمیزاره قطعا می تونن یکی از جز مدعی ها باشن در 26.
راجب مکس که دل خوش ازش ندارین این طبیعی هست به عنوان رقیب حتی فن های ردبول هم دوس ندارن مکس هیچ وقت جدا بشه و توتو اصلا براش مهم نیست که مکس با همیلتون چه رقابتی داشته همین الان ازش سوال کنن بگن همیلتون یا مکس انگشت میزاره رو مکس چون دوران همیلتون در مرسدس تمام شده و دنبال راننده ای هست که چندین سال بیمه کنه تیمش.
ولف شاید یه فرصت یک ساله به میک شوماخر هم بده تا بتونه شانس آخرشو استفاده کنه و خودی نشون بده.
سلام خدمت دوستان
تا گرندپری ملبورن استرالیا ۸ روز و ۱۲ ساعتو ۳۵ دقیقهی دیگر
تمرین اول: جمعه ۳ فروردین ساعت ۵:۰۰
تمرین دوم: جمعه ۳ فروردین ساعت ۸:۳۰
تمرین سوم: شنبه ۴ فروردین ساعت ۵:۰۰
تعیین خط: شنبه ۴ فروردین ساعت ۸:۳۰
مسابقه: یکشنبه ۵ فروردین ساعت ۷:۳۰
با درود خدمت دوستان گل
به نظر من بهترین گزینه هایی که مرسدس در دسترس داره یکی خود کارلوس ساینز هست. کارلوس راننده خیلی خوبیه و میتونه جانشین خوبی برای همیلتون بشه. ولی از الکس آلبون هم نگذریم ، با وجود اینکه همیتیمی تاپی نداشته ولی توی این چند سال عملکردی چشمگیر رو از خودش به نمایش گذاشته
و البته فرناندو آلونسو هم که عالیه ولی خب با توجه به سنش به نظرم مرسدس نمیتونه زیاد روش حساب باز کنه
با سلام خدمت دوستان عزیز
آقای زبردست منم تقریبا با گزینه های شما به همین ترتیب موافق هستم
اما، اگه مشکلات درون تیمی ردبول جدی باشه، بعید نیست سراغ مکس هم بره
درود بر شما دوست عزیز
امیدوارم این مشکلات جدی نباشه ، ولی اگر هم جدی باشه مکس در این صورت به مرسدس میره که خود مرسدس یه ماشین رقابتی به مکس بده. ولی از نظر من اگر مکس در آینده نتونه صندلی خوبی بگیره و توی رقابت نباشه کلا با فرمول یک خداحافظی می کنه.
مصاحبه جدید مدیر فنی مرسدس
اندرو شولین، مدیر فنی مرسدس بنز گفت که تیم آلمانی قصد دارد در طول گرندپری استرالیا آزمایشهایی را انجام دهد تا مشکلات خودروی W15 را حل کند.
شولین گفت: ما پس از گرندپریهای بحرین و عربستان دادههای فنی را جمعآوری کردیم. بر اساس این دادهها، ما یک برنامه کاری برای تمرینات در ملبورن خواهیم ساخت. در بخش آیرودینامیک و دینامیک خودرو کارهای زیادی در حال انجام است. ما سعی خواهیم کرد آزمایشهایی را در استرالیا انجام دهیم که امیدواریم راه بهبود عملکرد خودرو را به ما نشان دهد.
مدیر فنی تیم مرسدس بنز افزود: ما چندین مشکل داریم که یکی از آنها عدم تعادل در پیچهای پرسرعت است که رانندگان بیش از حد فرمان میدادند. در جاهایی که دست اندازها خیلی دور نیستند، آنها باید به خودرو اعتماد کامل داشته باشند. تصور کنید این برای رانندگان چقدر ناراحت کننده است. این عامل تعیین کننده در مسابقه مقدماتی و اصلی بود. مهمتر از همه، ما فاقد تسلط بر خودرو هستیم. این یکی از چیزهایی است که ما به شدت روی آن کار میکنیم.
HAM44@
ممنون از ترجمه خبر
اندرو شاولین مدیر فنی مسابقه ای یا مدیر فنی پیست (trackside engineering director) هست. مدیر فنی جیمز الیسونه.
خیلی خلاصه بگم چی گفت. w15 سه مشکل بزرگ رو در جده داشت. یک سرعت بسیار پایین در پیچ های سرعت بالا. دو باونسینگ در کوالیفایینگ و دورهای اخر مسابقه یا وقتی که بنزین کمی دارن. سه مشکل در بالانس یا ستاپ ماشین که باعث میشد ماشین در پیچ ها بیش فرمونی داشته باشه و راننده نتونه به ماشین اعتماد کامل رو داشته باشه.
به گفته خودشون قراره در ملبورن بیشتر ماشین رو ازمایش کنن. احتمالن منظور اینه که مثل اوایل 2022 ماشین رو می بندن به سنسورهای مختلف و ….
اخیرن گفته شده که مشکل مرسدس در پیچ های سرعت بالا بنیادی هست. یعنی به این راحتی ها نمیتونن کاری براش انجام بدن. جناب الیسون هم امروز مصاحبه کرده و گفته فیا از همون اول با طرح قوانین گراوند افکت اشتباه کرده و یه جورایی بجای درست کردن ابرو، چشم رو کور کرده!!!!! این حرفو اون موقعی باید میزد که ردبول نخ این قوانین رو به فیا میداد. نه الان!!!!!
این چیزایی که پایینتر میگم نظر شخصی هست. اگر اشتباه هست خوشحال میشم دوستان اصلاحش کنن.
نکته اول: پیچ سرعت بالا، یعنی پیچ هایی که باید اونها رو با سرعت های زیاد طی کنی. ما میدونیم در پیچ ها اون چیزی که اهمیت بالایی داره گریپ یا چسبندگی هست. سهم این چسبندگی در سرعت های پایین بیشتر روی دوش قطعات مکانیکی، مثل سیستم تعلیق، زاویه چرخ ها، توزیع وزن یا مرکز ثقل و… هست. مثلن در پیچ های سرعت پایین نقش عناصری که گفتم پر رنگ تره. اما با بالاتر رفتن سرعت ماشین ها، تاثیر عناصر ایرودینامیکی بیشتر میشه. یعنی با مجذور سرعت. از یه جایی به بعد سهم گریپی که به واسطه داون فورس بوجود میاد از گریپ مکانیکی بیشتر میشه و با افزایش سرعت این سهم بیشتر هم میشه. این داستان ها رو تعریف کردم و سر دوستان رو درد اوردم که بگم مشکل مرسدس در پیچ ها سرعت بالا، ایرودینامیکیه. یعنی مرسدس در جده، داون فورسی رو که نیاز داشته، تولید نمیکرده. اگر به بال عقب مرسدس نگاه کنیم متوجه میشیم که چرا. مقایسه بال عقب مرسدس با مکلارن هم خالی از لطف نیست. مرسدس بال عقبی رو انتخاب کرد که داون فورس کمتر و صد البته درگ کمتری رو تولید میکرده. درگ کمتر هم یعنی سرعت بالاتر در مستقیمی.
نکته دوم: ردبول چی داره که بقیه نمیتونن اون رو کپی کنن؟ چی داره که اختلافش به نسبت بقیه تیم ها از سایر بخش ها فاحش تره؟ چی باعث شده ردبول اینقدر خوب باشه؟ مهم ترین قطعه ایرودینامیکی ماشین های نسل فعلی چیه؟ جواب این سوال ها، یک کلمه هست. “سینی”. در تمرین های پیش فصل و زمانی که ساید پاد جدید مرسدس نشون داده شد و خیلی ها فکر میکردن که مرسدس قراره با این ساید پاد برگرده به رقابت قهرمانی و…. سم کالینز گفت که مشکل سایدپاد نیست. مهم ترین قطعه سینیه. باید دید اون رو چیکار کردن. وگرنه همه تیم ها ورودی هوا و ساید پاد ردبول رو کپی کردن، چرا به ردبول نرسیدن؟! در دوسال گذشته و به لطف سرجیو پرز، دیدیم که سینی ماشین ردبول چقدر از بقیه جلو تره. اینقدر که سینی بقیه ماشین ها جلو اون یه جک بیمزه حساب میشه. تقریبن فک اکثر ایرودینامیسیست ها رو با سطح زمین اشنا کرد. حالا چرا این قطعه این قطعه اینقدر مهمه. چون میتونه داون فورس رو تقریبن بدون درگ، تولید بکنه. سایر قطعات مثل بال عقب این کار رو با درگ بالا انجام میدن. بقیه تیم ها برای افزایش داون فورس مجبورن بال عقب هایی با مساحت زیاد رو انتخاب کنن و نتیجش میشه ماکسیمم سرعت پایین. بخوان هم مساحت بال عقب رو کم کنن مثل مرسدس در پیچ های سریع، زمان از دست میدن. اما ردبول میتونه همزمان هم ماکسیمم سرعت بالا رو داشته باشه و هم داون فورس قابل قبول مورد نیاز خودش رو. البته این یکی از عوامل سرعت بالای ردبول در همه جای پیست هست. داستان دیفیوز و DRS و… جداست.
نتیجه: مرسدس همونطور که خودش گفته، بخاطر کار روی شاسی و سیستم تعلیق عقب نتونسته روی سایر بخش ها به اندازه کافی کار کنه. یعنی نتونسته روی مهم ترین قطعه ایرودینامیکی یعنی سینی ماشین، کار زیادی رو انجام بده. اگر همی نفردا هم بادی ردبول رو کپی کنه، باز هم به گرد پای اونها نمیرسه.
ببخشید اگر اشتباه یا تکراری بود صحبت هام.
LH44 عزیز . ممنون بابت توضیحات و خیلی هم جامع و درست بود . تناسب بین قطعات آئرودینامیکی از ساید پاد و ظاهر بدنه گرفته تا سینی کف و ….. راز سر به مهری هست که ظاهرا فقط فوت گوزه گری نیوی تونسته کلید این راز رو بدست بیاره . مصاحبه های اخیر توتوولف و سایر مهندسین مرسدس حکایت از این داره که ظاهرا در قراره بر همان پاشنه قدیم بچرخه و خروج ناگاهی لوئیس از مرسدس هم تائید همین نظریه است که لوئیس قبل از شروع فصل و در شبیه سازها فهمید که حکایت همچنان باقیست ! . حتی مکلارن هم که در پایان فصل قبل بنظر میرسید فرمول حل معما رو پیدا کرده در این دو ریس اخیر چندان امیدوار کننده بنظر نرسید . شاید استرالیا واقعا شاهد فرج و گشایشی در عملکرد تیمها باشیم ولی اگر نتیجه همین دو ریس اخیر آنجا هم تکرار بشه دیگه به وعده های توتو نباید دلخوش ماند .
farshad.b@
قربان شما فرشاد جان
حرفتو در مورد نیوی کاملا قبول دارم. البته درمورد سینی ردبول و تونل های ونتوریش، بنظرم یه داستان دیگه جدای بوغ نیوی وجود داره. قبلش بگم نظر شخصی هست و ممکنه اصلن درست نباشه:)
میدونیم تونل باد ماشین های اف وان یه سری قوانین خاص داره و ازاد نیست. مثلن ماشین با مقیاس اگر اشتباه نکنم 60 درصد باید اونجا قرار بگیره و سرعتش هم 120 مایل بر ساعت یا حدود 193 کیلومتر بر ساعته. سرعتی که اصلن مناسب تست سینی و تونل های ونتوری نیست. اما ردبول اپشنی داشت که در اختیار بقیه نبود. استون مارتین والکری. نیوی والکری رو بر اساس قوانین فعلی اف وان یا گراوند افکت ساخت. تونل های ونتوری رو برای والکری طراحی کرد. میدونیم قوانین تونل باد برای والکری وجود نداشته. پس میتونه ماشین رو با هر مقیاس و سرعتی که دلش میخواد وارد تونل باد بکنه. اونجا میتونسته درک درستی از تونل های ونتوری یا سینی فعلی ماشین های اف وان پیدا کنه و با استفاده از اون درک و شناخت، سینی ماشین 2022 به بعد رو طراحی کنه. من احساس میکنم این کار رو نیوی و ردبول کردن.
در مورد مرسدس. حرف های ولف و مهندس ها بشدت ضد و نقضیه. اول گفتن خیلی خوب بوده. بعد گفتن یکم موتور داغ کرده که اگر نمیکرد خیلی خوب میشد. الان میگن باید ازمایش کنیم ببینیم مشکل چیه. خودشونم نمیدونن داستان از چه قراره! بنظرم ولف مجبوره از این وعده های تو خالی بده. هم برای امید دادن به فن ها و هم بالانگهداشتن رو حیه اعضای تیم. شاید هم به ارزش سهامش ربط داشته باشه. ولف مهندس نیست. مهندس هاش هم هنوز تو باغ نیستن! مثلن الیسون اومده بهش گفته ما امسال یک دهم با ردبول فاصله داریم! این بنده خدا بر اساس همون مصاحبه میکنه. بعد مهندس ها میفهمن فاصله یک و یک دهم ثانیه هست! اونوقته که توتو ولف میمونه وعده های صد من یک غازش.
وقتی الیسون نتونه این تیمو درست کنه یعنی مشکل خیلی پایه ای تر از این حرفاست. یعنی واقعن مرسدس در دوران اول هیبرید یه موتور خوب داشته و یه سری مهندس پایین رده که به واسطه موتور خوب، نتیجه میگرفتن. دقیقن عکس ردبول تا 2020.
در مورد لوئیس، با احترام خیلی با شما موافق نیستم. بنظرم لوئیس اصلن نمیخواسته تیم رو ترک کنه. طبق گفته هایی که در مورد پیوستنش به فراری مطرح شده بود، لوئیس اصلن با بخش فنی کاری نداشته، فقط قرار داد بلند مدت میخواسته. چیزی که ولف بخاطر همین انتونلی بهش نمیداده. از یه طرف ولف میدونسته اگر به انتونلی صندلی نده، از دستش میده و در اینده باید با استعدادی که خودش پرورش داده، رقابت کنه. وگرنه طبق شایعه ها، الکان چندین بار در فصل گذشته از لوئیس میخواد که بیاد فراری و لوئیس جز بار اخر هیچ کدوم رو قبول نمیکنه. گفته شده بود که مرسدس حتی حاضر نشده بوده مبلغی رو برای اسپانسرینگ ماموریت 44 لوئیس بده که فراری 400 یا 800 میلیون دلار برای این بخش به لوئیس پیشنهاد داده! قرارداد لوئیس که تابستون بسته شده بود، دو سال نبوده، 1+1 سال بوده. یعنی یه سال دیگه باشه، سال بعدشو ما تصمیم میگیریم! از اون طرف فراری 2+1 سال بهش پیشنهاد داده ولی ظاهرن الکان وعده بیشتر رو بهش داده بوده. کلن انگاری الکان به لوئیس گفته فقط بیا، هر شرطی داشتی قبوله.
برای همین ها بنظرم دلیل جدایی لوئیس اصلن فنی نبوده. جدا از این صحبت ها، w15 به گفته راننده های سیمولیتور مرسدس، عملکرد خوبی داشته.
LH44 عزیز ، در مورد نیوی و امتحان ایده هایش روی والکری تا حدودی موافقم ، به هر حال درک یک طراح روی نمونه های اصلی حتما کمک میکنه ، ولی فراموش نکنیم قبل ردبول با والکری سالهاست خود فراری ، مرسدس و مکلارن غول خودرو و خصوصا سوپراسپرت و هایپرکار بودنند و هستند ، آنها هم همین شرایط برایشان مهیا بوده ولی مهندسانشان نتونستند به درکی که نیوی در تولیداتش داشته برسند . در مورد توتو ولف کاملا موافقم ، اتفاقا دو سال پیش گفتم ایشان مدیریت قویی داره ولی در گفتارش مشخصه درکی که مثلا هورنر یا واسر یا بینوتو از مسائل فنی دارند رو ایشان نداره و مصاحبه هاش اکثرا جو دادن و ایجاد انگیزیه است تا فنی . انموقع بعضی از دوستان مخالف نظر من بودنند ولی الان اکثر هواداران منطقی مرسدس دارنند به این حقیقت پی میبرنند . البته یک مدیر خوب وظیفه اش ایجاد انگیزه برای تیمش هست ولی نباید هم فراموش کنه یک مدیر خوب نباید بیشتر از یکبار حرفش دو تا بشه (همان یکبار هم زیاده!) . در مورد رفتن لوئیس هم نمیدونم شاید نظر شما درست تر باشه ، ولی مشکلات و افتی که مرسدس با رفتن لوئیس تجربه میکنه ضررش اینقدر بالاست که بنظر من انگیزه های بیشتری از مدت قرارداد برای طرفین درش متصورم ، با توجه به سن لوئیس فکر نکنم لوئیس بیشتر از ۲۰۲۶ در فرمول یک باقی بمونه و چه بسا ۲۰۲۵ با فراری رو آخرین فرصت خودش برای کسب قهرمانی هشتم ببینه که مثل روز مشخصه مرسدس نمیتونه تا سال دیگه رقابتی باشه . در فصل ششم نتفلیکس هم لوئیس خیلی واضحه توی صحبتهایش از اینکه مهندسین به ایده هایش توجه نکردنند دلخوریش رو نشان میده و احتمالا فهمیده توتو در یک چرخه باطل با مهندسینش گیر کرده و چه بسا با منابعی که لوئیس در کارخانه داره برای ۲۰۲۶ هم انتظار موتوری خفن مثل دوران شروع هایبرید رو نداره . به هر حال نظر شخصیه و شاید من اشتباه کنم .
به نظرم اون یک سال انقدر تاثیرگذار نیست که یک نفر خونه خودش رو به خاطرش ترک کنه. از وقتی لوییس به فراری رفته مدام اخبار جذب مهندسین برجسته ردبول توسط فراری به گوش میخوره. مشخصه یک برنامه هایی دارن بالاخره. ضمن اینکه امسال هم ماشینشون قابل مقایسه با تیم های بعدی نیست.
farshad.b@
با بخش اول صحبتتون کاملن موافقم. استفاده ردبول و نیوی از والکری به هیچ عنوان کار بدی نیست. ولی داستان از این قراره که اول والکری طراحی شد بعد قوانین 2021( 2022). در جهت تصدیق حرف شما باید مثال ای ام جی وان رو بزنم. این دوتا در یه بازه کار طراحی و تولیدشون شروع شد. از یه طرف غولی مثل مرسدس بعد از سالها میخواست یه هایپرکار تولید کنه. حالا فرض کنیم نمیدونسته قوانین نسل بعد حول تونل های ونتوری و .. هست. این ایراد بهش وارده که چرا از اون ماشین در جهت قسمتی که در اون قوی بودن، یعنی موتور استفاده نکرده. سوالی که پیش میاد اینه که اگر مرسدس از فرصت تولید ماشین با موتور فرمول یک استفاده میکرد و بدون محدودیت های فیا موتورش رو توسعه میداد، ایا نمیتونست از حاصل نتایجش، بهترین موتور دوران هیبرید رو حتی برای نسل دوم بسازه؟!
در مورد توتو ولف و مدیریتش، من کمی با شما اختلاف نظر دارم. من یه حرف برای ولف میزنم که احتمالن خیلی از دوستان من جمله شما با اون موافق نباشید. من میگم توتو ولف زیادی برای مدیریت تیم فرمول یک، جنتلمنه. وگرنه چنتا شدن حرف ها و صحبت هایی که بعدن خود طرف نقضش کرده رو هورنر استادشه. کلن جواب مصاحبه های الان هورنر رو میشه با مصاحبه های 2016 تا 2021 خودش داد، و برعکس:)) ولف در حال حاضر فشاری رو روی دوش خودش احساس میکنه که هیچ وقت احساسش نمیکرده. اولی که اومد راس براون در راس کار بود. بعدش هم نیکی لودا رو کنار خودش داشت. ولف در سخترین و تنها ترین حالتشه و متاسفانه مصاحبه ها و رفتار های عجیب غریبی میکنه! و بنظرم با این شرایط، بدتر هم میشه.
زاویه دید شما در مورد انتقال لوئیس هم جالب و قابل تامله. حالا هریچ که بوده:) مهم اینه که اون انتقال فصل بعد انجام میشه. به عنوان یه فن لوئیس، فقط میتونم براش ارزوی موفقیت داشته باشم.
Amirali@
بنظر من بحث اون یه سال نیست. به قول شما یه سال چیزی نیست. بحث اعتماده. لوئیس شیش بار با اون تیم قهرمان شده. هشت بار تیم رو با هم قهرمان کردن. بنظرم پارسال به این نتیجه رسید که تیم به اون اعتماد کامل رو نداره. اقا فرشاد به DTS اشاره کردن که چقدر اونجا لوئیس ناراحت بود که به حرفش نکردن. من جای لوئیس باشم از خودم میپرسم چرا تیم، من رو با اون عقبه میذاره کنار یه راننده بدون افتخار رو برمیداره. بنظرم این داستان یکی از اون دلایلی هست که لوئیس رو به این نتیجه رسوند که تاریخ مصرفش برای تیم تموم شده. حالا این وسط یکی مثل الکان هم ول کن معامله نیست.
آنتونلی اگه میخاد شانسی برای حضور توی فرمول یک داشته باشه باید چیزی برای نشون دادن داشته باشه و اون قهرمانی توی فرمول دو هست.اینطوری میتونن روی اون حساب کنن.کاری که شارل و نوریس و راسل و پیاستری کردن.اما اگه ولف کسی رو میخاد که هم تجربه داشته باشه با عملکرد مناسب و در حد نام مرسدس بهتر از ساینز در دسترس نیست و برای بلند مدت خیال مرسدس رو راحت میکنه.ساینز از همه نظر نسبت به آنتونلی انتخاب بهتری هست چون سطح ساینز مشخصه ولی آنتونلی حتی قهرمان فرمول دو هم بشه معلوم نیست توی اف یک چکار کنه.ساینز رو بخدمت بگیرن و آنتونلی هم اگه تو فرمول دو چیزی نشون داد میتونه راننده رزرو باشه.ولف البته هدف اصلیش فعلا مکس هست و منتظره ببینه در ردبول اتفاق دلخاهش میوفته یا نه.به مارکو هم پیشنهاد داده اگر از ردبول خارج شد به هر دلیل،به مرسدس بیاد.خب این پیشنهاد فقط برای اینه بتونه مکس رو به مرسدس ببره بخاطره بند قرارداد مکس.
شخص شاکی از هورنر هم که درخاست تجدید نظر داده با وکلای جدید و گفته ردبول ردبول در تحقیقاتش منصفانه رفتار نکرده و حالا تمام تحقیقات احتمالا دوباره پیگیری میشن.طرف دست بردار نیست.
مصاحبه رالف شوماخر درباره ورشتپن
رالف شوماخر راننده پیشین فرمول یک و کارشناس کنونی این مسابقات در تلویزیون آلمان میگوید که بندی برای خروج مکس فرستاپن از ردبول در قراردادش با این تیم اتریشی وجود دارد.
شوماخر گفت: بند خاص قرارداد فرستاپن به عنوان قهرمان سه دوره متوالی فرمول یک به او اجازه میدهد تا در صورت خروج هلموت مارکو (مشاور فنی ردبول) تا سال 2018 میلادی این تیم را ترک کند. من این موضوع را از منابع معتبری شنیدم و به آن اطمینان دارم.
این راننده پیشین فرمول یک افزود: نمیدانم فرستاپن این کار را خواهد کرد یا خیر. به نظر من در این شرایط همه به پای خود شلیک میکنند. همه میتوانند ببینند اینجا چه خبر است. بدترین چیز در این شرایط برای کارکنان تیم و همچنین برای برند ردبول خروج احتمالی فرستاپن است.
مقایسه پیشرفت تیمها در ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ البته در تک دور.
بحرین عربستان سعودی
Red Bull 0.6s 0.8s
فراری 0.85s 0.7s
مرسدس 0.8s 0.5s
مک لارن 1.5s 1.2s
استون مارتین 0.8s 0.8s
Alpine 0.1s +0.3s
ویلیامز 1.2s 1.0s
RB 1.3s 1.4s
Haas 1.0s 0.4s
Sauber 0.7s 0.3s
سه تیمی که در هر دو تعیین خط بیشتر از یک ثانیه پیشرفت کردن مکلارن،آربی و ویلیامز هستند.البته اونها همچین پیشرفتی رو مسابقه نتونستن نشون بدن البته فعلا.تنها تیمی که نسبت به سال گذشته زمان کندتر داشته آلپین هست که ۳دهم در بحرین نسبت به ۲۰۲۳ زمان کندتری داشته و در جده هم فقط یک دهم بهبود زمان داشته.
اما تنها تیمی که از سال پیش کندتر شده آلپین هست که در بحرین نسبت به ۲۰۲۳ سه دهم کندتر شده و در جده هم فقط یک دهم سریعتر شده.