مکس ورشتپن با شروع از رده نهم و سبقت گیری از سرجیو پرز، در مسابقه فرمول یک میامی 2023 به پیروزی رسید و سومین مسابقه فصل خود را برد.
ورشتپن به سرعت خود را از رده نهم به دوم رساند و لاستیک و استراتژی متفاوتی را نسبت به هم تیمیش پیش گرفت، در حالی که رانندگان ردبول در بیشتر زمان مسابقه پیشتاز بودند.
فرناندو آلونسو در روز یکشنبه یک سکو را برای استون مارتین کسب کرد و جورج راسل و کارلوس ساینز نیز با عبور از پرچم شطرنجی در بین پنج راننده برتر قرار گرفتند.
لوئیس همیلتون، راننده مرسددس در دور 55 سبقتی دیرهنگام را روی لکلرک عملی کرد تا از جایگاه سیزدهم خود را به رده ششم برساند.
جدول مسابقه فرمول یک میامی 2023
| # | راننده | تیم | زمان |
|---|---|---|---|
| 1 | مکس ورشتپن | ردبول | |
| 2 | سرجیو پرز | ردبول | +5.384 |
| 3 | فرناندو آلونسو | استون مارتین | +26.305 |
| 4 | جورج راسل | مرسدس | +33.229 |
| 5 | کارلوس ساینز | فراری | +42.511 |
| 6 | لوئیس همیلتون | مرسدس | +51.249 |
| 7 | چارلز لکلرک | فراری | +52.988 |
| 8 | پیر گسلی | آلپین | +55.670 |
| 9 | استبان اکون | آلپین | +58.123 |
| 10 | کوین مگنوسن | هاس | +62.945 |
| 11 | یوکی سونودا | آلفاتائوری | +64.309 |
| 12 | لنس استرول | استون مارتین | +64.754 |
| 13 | والتری بوتاس | آلفارومئو | +71.637 |
| 14 | الکس آلبون | ویلیامز | +72.861 |
| 15 | نیکو هالکنبرگ | هاس | +74.950 |
| 16 | گوانیو ژو | آلفارومئو | +78.440 |
| 17 | لندو نوریس | مکلارن | +87.717 |
| 18 | نیک دی وریس | آلفاتائوری | +88.949 |
| 19 | اسکار پیاستری | مکلارن | +1دور |
| 20 | لوگان سارجنت | ویلیامز | +1دور |


تبریک به ورستپن و طرفدارهاش. عالی رانندگی کرد. لیاقت برد رو هم داشت.
یه نکته برام خیلی جالب بود. سرعت 350 کیلومتر بر ساعت، با لاستیک هارد و با باک بنزین تقریبن پر!!!
هنوز کسی هست شک داشته باشه که ردبول اکثر مواقع فیتیله رو عمدن پایین نگه میداره؟؟
350 رو ندیدم بااینکه کل ریس رو دنبال کردم ولی دراینکه ردبول دست نیافتنیه و پنهان کاری هم میکنه شکی نیست
موقع سبقتش از راسل. نشون هم دادن سرعتش رو!
اگر همون اول مسابقه گمونم دور 2-3 بود توجه میکردی میدیدی یه جوری از دوتا ماشین سبقت گرفت که انگار مکس ماشینش 1000 اسب داره اونا 100 تا اختلاف خیلی واضح بود
تازه هورنر آخر ریس گفت ما پنالتی داریم و خواهید دید که بقیه به ما خواهند رسید
مرد حسابی ازهمین الان کوچکترین تغییری تو ماشینتون ندید دوفصل طول میکشه بقیه بتونن یه ثانیه پیدا کنن بهتون برسن تازه اونم اگه واقعا این لیمیت ماشینتون باشه
منکه گفتم، میگم و خواهم گفت. هورنر کوچک ترین بهره ای از جنتلمن بودن نبرده!
هر کاری برای برد میکنه. هر کاری. خیلی ها ممکنه به همین دلیل طرفدارش باشن، خیلی ها مثل من نه. این نوع فیلم بازی کردن ها که چیزی نیست. یه جوری باید نشون بده اون جریمه مسخره سال پیش بهشون اسیب زده!!!!!!!!
فکر کنم پایان امسال یه ۱۰ میلیون دلار از بوجه بیشتر برای جشن و مشروب خوری مصرف میکنن 😂
و فقط و فقط هم برای چشن بوده ها
میشه لطفا بگی مثلا مسابقه قبل مکس چرا سرعت واقعی ردبول رو نکرد که اولی بگیره؟این مسابقه هم احتمالا چکو سرعت ماشین رو نکرد که مکس بیاد ازش عبور کنه؟این توهم راسل مثل باقی توهمات پوچ بود مثل اون وقت هایی که تا یه مشکلی برای ماشین چکو بود یا مشکل رانندگی داشت همش توهم توطئه میومد وسط.خداروشکر تمام اشتباهات تصمیم گیری و خرابی ماشین برای مکس بوده امسال وگرنه چه قصه هایی ساخته میشد.
بدتر از توهم پوچ من کامنتیه که بدون دانش کافی گذاشته بشه.
Mehdi.83
چیزی به اسم ستاپ و مود موتور وجود داره که قبل از ریس تنظیم میشه
هر کی عمرش از سر راه آورده میشینه فرمول یک نگاه میکنه مسخره بازی طرف یه جفت لاستیک انداخت فقط یه راند گی کرد تموم نه هیجانی نه خدایی مسخره ترین ورزشه
بسکتبال میامی هیت و بوکس جیمی باتلر تو دو ثانیه مسابقه مساوی میکنه اینجا دو ساعت میشینی هیچی…. ورزش در پیتیه حداقل بقیه مسابقات ببینید
هیجان مسابقه بعد از ۵ دور از فعال شدن DRS از بین رفت
احتمال سیفتی کار میدادم اما نشد.
اما یک سوال از دوستان
چرا استراتژی پرز و ورشتپن متفاوت بود؟
عارف یکی از کلماتت ابهام عجیبی داره😈😈😂😂 البته با کاما کاملتر میشه
دهنت سرویس یوسف🤣🤣🤣🤣🤣
امیرعلی
😂😂😂😂عارفه دیگه حواسش نبوده
یوسف
پرچم رنگین است🤣
ادامه شو دیگه نمیتونم بنویسم
بساط ما سنگین است
فست بوی
جمله شو خوب ساخته😂
یه راند چی کرد؟؟؟؟😂😂😂
Arefmiv وقتی همه چیز به نفع ماست که خیلی خوبیم.هیچ مشکلی نیست هشت سال بهترین ماشین و داشتیم خداییش دو سال آخر من یه نفر از دیدن پیروزی های مرسدس هیچ ذوقی نداشتم نه هیجانی نه رقابتی هیچ ،اما الان با همون سبقت دور آخری که لویس از لکلرک گرفت کل روز سرحال بودم.بااینکه برای مقام ششمی میجنگید.وقتی هر سال و هر ریس وهمیشه ماشینمون برنده بود، اون موقع این حرف و می زدی نه الان که تیم مورد علاقت توانایی رقابت با دیگران و پیروزی و نداره.به شخصه با اینکه مرسدس الان با پیروزی فاصله داره اما از دیدن هر سبقت راسل و همیلیتون آدرنالین خالص میگیرم نه اون وقت که مسابقه شروع نشده بود میدونستم لوییس لوله و هم تیمیش در بدترین حالت اگر دوباره اسپین بشه ،دوم میشه.کاری به سیاه نمایی های هورنر ندارم که همینا م از ولف یاد گرفت اما به نظرم بهترین دیسیبلین مدیریتی رو توتو داشت در طول تاریخ این ورزش این فرمول یکه و تغییر قوانین برای ایجاد جذابیت در حد خودش و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی پیروز شدن امکانات و برای جذب تماشاگر لیشتر،انکارناپذیره،مثل فوتبال که سیستم وار رو وارد قوانین کردن و بااینکه هنوزم منتقدانی داره اما بازم جذابیت مسابقات و برای تماشاچیان تیمهایی که قبلاً از نبود این سیستم ضرر زیادی میکردن دوچندان کرده.و فرمول یک هم نمیتونه مدت زیادی در یک قالب قانونی ثابت بمونه که در این صورت رفته رفته تماشاچیان و طرفداران خودش رو از دست میده. هر کس از تماشای هر ورزشی لذت نمیبره لزومی نداره که با دنبال کردن اون ورزش وقتش و تلف کنه.
عیبی نداره اون موقع مرسدس فیتیله را بالا پایین میکرد حالا ردبول😂
اگر فیتیله رو پایین میکرد همچنان سلطه داشت.
کلی قوانین توی همین ۳،۴ سال تغییر کرد.
لیوری ردبول آدمو یاد بستنی میوه ای چوبی میندازه
پس همر تایم چی شد اون راننده افسانه ای اون جادوگر چرا نمیتونه پودیوم بیاره …
باز دوباره شروع شد !
دو سال ماشین برتر گرید با 1 ثانیه اختلاف دست ردبوله !! شماها چیکار به همیلتون و مرسدس دارید … خسته نشدید ؟ البته خوب براتون جذابیت داره …
کسی که رانندگی فوق العاده همیلتون در دیروز و رسیدن به رده ششم از سیزدهم رو نمیبینه فقط میشه گفت نابیناست.
حتما فکر کردی شوماخر با ماشین همیلتون میتونست پودیوم بیاره؟😂
احمد رضا شوماخر با ماشین بدتر از همیلتون هم توی موناکو تایم یک میزنه(مرسدس2012)البته 5 ثانیه پنالتی داشت
دوست عزیز پودیوم!اما من فکر نمیکنم اختلاف ها اون موقع اینقدر بوده باشه.
چقد خوب بود این مسابقه واس آلپین. و مگنوسن.ردبول عجیب فاصله گرفته
شرمنده علاقه ای به کامنت گذاشتن کلا ندارم سالی یه بار چی بشه.اما مثل خیلی ها ترجیح میدم بخونم.دیدم کامنت هایی که تو اولین مشکل ریز برای چکو پیش میاد چیا نوشته میشه و چه توهماتی میزنن بعضی ها.یه توصیه دوستانه رادیوکامل تیم هارو گوش بدی خیلی از مشکلات یا توهمات رفع میشه.رفیقت هم برای دفاع ازت اومده مود موتوری با ستاپ ماشین یکی کرده.فدای دانشتون.اما ادم تهش به خودش نمیتونه دروغ بگه.موفق باشین
آقا سانسور کردی انگار
همیلتون خودش ۳۵۱ ثبت کرده🤦
میتونید منبع بدید؟ همچین سرعتی رو من هیچ جا ندیدم
خب ریس تموم شد و اتفاقات آنچنان هیجان انگیزی تو ریس نیفتاد و مثل همیشه.یه یک و دو راحت برای ردبول بدست اومد گرچه مکس رانندگی بی اشتباهی داشت و مبارکش باشه.بالاخره این خصلت ورزشه یک دوزه مایکل شوماخر ،یک دوره لویس همیلتون،دوره بعد ورستفن و بعد ازون رانندهای جوان تر و این روند طبیعته و ادامه داره. تنها اتفات جالب توجه ریس سبقت دیوانه کننده لویس تو دورهای پایانی از فراری با رانندگی لکلرک بود که حالم و حسابی جا آورد و لکلرکی که خودش بیشتر مقصر نتایجیه که بدست میاره در برابر ساینز ،تغ اینکه تیمش مقصر باشه. و اما آلونسو،تازه مزه سکو زیر دندونش اومده و خیال پایین اومدن نداره. چطور یه راننده تو این سن و سال میتونه اونقدر تشنه رقابت باشه! امسال و که با دلخوشی سکوهای آلونسو و لویس و راسل تماشا میکنم.وگرنه که خب قهرمان از همون ریس دوم مشخص بود.
همون که دیروز گفتم شد
ردبول تو یه عالم دیگه
بقیه دنبال فرناندو
فراری هم همچنان اسیر لاستیک
میامی مثل باکو خنک نبود که فراری ها لاستیک نگه دارن مثل نیم فصل دوم سال گذشته تا هارد میاد رو ماشین انگار تبدیل به گاری میشه
ولی بااین حال ساینز مسابقه فوق العاده ای داشت علی رغم اشتباهش بابت پنالتی و فرناندو رو آندر کات کرد که البته تفاوت پیت استاپ دو تیم و اینکه فرناندو فهمید ساینز پنالتی داره احتمالا توش دخیل بود
مرسدس هام آنچنان روز خوبی با لاستیک هارد نداشتن اما همیلتون از وقتی رفت رو مدیوم انگار که آدم دیگه ای شد و استینت دومش عالی بود
لکلرکم چه مرگشه نمیدونم واقعا از ساینز کندتر بود
آلپین ها پیشرفت فوق العاده ای داشتن
مکلارن هم حالا حالاها باید خواب تک امتیاز رو هم ببینه
انقد همه از لطیفی بدگفتن و آرزوی اومدن سارجنت رو داشتن که آدم خیال میکرد سارجنت قراره راسل جدید باشه براشون ولی خداییش لطیفی بااون ۳۰ میلیون دلاری که براشون میاورد خیلی خیلی بهتر از سارجنت بود
هی میگم آلونسو واقعا داره امسال کار بزرگی انجام میده میتونید از فاصلش با استرول متوجه بشید بااینکه استرول راننده متوسطیه اما بعضا سبقتای در حد تاپ گرید میگیره ولی هیشکی فرناندو نمیشه خداییش…!
چیزی که برای من جالب بود شاکی شدن پرز تو مصاحبه اخر مسابقه بود از استراتژی متفاوت با هم تیمی و شاید باز هم دچار توهم توطئه بودن.
مرد حسابی اگه مکس هم اول استارت میزد براش مدیوم میبستن برای کسی که نهم قاعدتا باید هارد میبستن.
واقعا یه سوال دارم پرز آیا خودش رو در سطح مکس میدونه که مثلا از رده نهم با حوصله و تمرکز یکی یکی بیاد بالا و اول بشه.
در آخر باز هم حرف اول فصل راسل برام جالبه که گفته بود تمام مسابقات رو ردبول میبره یا یک و دو میکنن.
ردبول باید منتظر ایمولا باشه که اکثر تیم ها حداکثر آپدیت رو بزای ماشیناشون رو میکنن و جدول به نظرم یه تکون میخوره!!!!!!!
چیز چالب دیگه مسابقه هم نداشتن تصادف و سیفتی کار بود که خیلی ها به اون امید بسته بودن.
سلام
میتونستند هارد ببندن،با توجه ب ماشین هیچ مشکلی نداشت
کلا ردبولا اراده فقط باید بکنن
مسئله لاستیک استارت نبود ! مسئله این بود که حتی گزارشگر اسکای وسط مسابقه گفت که چرا اصلا پرز رو حین مسابقه آپدیت نمی کنن ! اصلا نمیدونه چه خبره ! این بده !
استینت دوم همه خوب بود
چون کل شب داشته بارون میموده و سطح پیست سرد تر شده در نتیجه چسبندگی کمتر ! یعنی واقعا چند دور طول کشید که لاستیک ها به دما برسن اونم برای همه … هر چی بیشتر دور زدن آسفالت پیست گرم تر شد و لاستیک ها تازه معلوم شد چیکاره ان … که هارد نشون داد بهتره از مدیوم اونم به خاطر اینکه این پیست واقعا دشمن تایره (اونم تایرهای بیخود پیرلی) و مدیوم زودتر خراب میشه ! برای همینه هر کسی که استراتژی هارد – مدیوم داشت راحت تر بود تو سبقت گیری و ترکشن! البته هورنر بعد مسابقه گفت ما تو شبیه ساز مدیوم رو بهتر دیدیم ، اما خوب خیلی شرایط فرق کرد با بارون دیشب و بادهایی که میومد !
ردبول به جای دستور تیمی دستور استراتژی را در دستور کار قرار داده که خیلی هوشمندانه بود. مکس عالی رانندگی کرد.فرناندو و همیلتون هم عالی بودند.پرز هم اسیر دستورات استراتژی زمانی که مکس پوش می کرد اول ریس و پرز لاستیک سیو می کرد.ومکس چهل چند دور روی همون لاستیک موند.بحث طولانیه ولی اهل فن متوجه کلاهی که ردبول سر پرز گذاشت شدند.البته پرز قطعا از مکس ضعیف تر هست.و عملکرد ردبول کاملا هوشمندانه بود.بعید بشه جلوی ردبول تا ۲۰۲۶ گرفت .مگر فیا جلوش بگیره با تغییر قوانین.فعلا اگر دنبال رقابت هستید باید استون مرسدس و فراری رو دنبال کنید.این دوران هم مثل دوران طلائی فتل و ردبول و همیلتون و مرسدس خواهد بود.این ورزش افتخارات ملاک برتری حقیقی ورزشکار نیست.اگر فرناندو همیلتون راسل مکس و لکلرک پشت ماشین برابر قرار بگیرن فکر می کنید چه کسی برنده میشه؟…
سلام به همگی . ماشین ردبول عالی ؛ ولی کردیت بدید به مکس ؛ لاستیک هارد عبور از هم تیمی سبقت دوبل …. ، عیار راننده اینجاها معلوم میشه ؛ اون بچه لوث و گاها لجوج حالا یک مرد و راننده کامل شده .
سلام فرشاد جان.
لذت بردیم✌️از شماره1.
سلام فرشادجان’
فوق العاده بود شماره1👌.
سلام اقا فرشاد.
به نظر من سبقت دوبل ورستپن اصلن کار بزرگی نبود. با اون اختلاف سرعت طبیعیه.
اما اعیارش دقیقن در رقابت با هم تیمیش مشخص شد. با لاستیک هارد کهنه میتونست سریع تر از هم تیمیش با لاستیک مدیوم نو تر برونه!
البته که یه دیتا دیشب یکم منو به شک انداخت که ستاب یا مود ورستپن و پرز یکی نبوده. ماکسیمم سرعتای ورستپن و پرز میانگین 20 کیلومتر بر ساعت اختلاف داشته!! این اختلاف به رانندگی ربطی نداره چون در مستقیمی محاسبه شده که راننده در اون فقط گاز میده.
با تمام این تفاسیر به نظرم دیشب بهترین راننده گرید بود. بردم نوش جونش
LH44 عزیز سلام . مرسی از لطف شما . ستاپ رو اطلاع ندارم ، شاید بقول دوستان ردبول زیر گاز رو زیاد کرده !! ولی یک راننده الفا ، یعنی راننده ایی که بدون اشتباه ، با تیزهوشی ، حداکثر استفاده رو از ماشین خودش بکشه ؛ همه به کنار پرز با مدیوم فقط سه و نیم ثانیه فاصله انداخت در حالی که مکس داشت از رده ۹ خودش رو به دوم میرسوند و هنر مکس در سبقت دوبل درسته از پیس ماشینش بود ولی جسارتش برای از دست ندادن زمان و جاگیری بدون نقصش نه تنها در این سبقت بلکه در کل ۷ سبقتی که گرفت بود . یعنی توی این پیست ۷ تا سبقت نباید با پرز گپ حداقل ۷ ثانیه باز میکرد ( اصلا هر سبقت ۱ ثانیه ) !! . اگر همه چیز ماشین باشه پس لوئیس برزیل ۲۰۲۱ هنری نداشته ! اون ماشین رو به بوتاس هم میدادن همین نتیجه لوییس رو میگرفت ؟!! . بگذریم بازم دم شما گرم که یه تبریکی گفتید ولی اون دیسلاکهای بعضی از دوستان رو درک نکردم که البته ایرادی هم نداره و نظرشونه . بازم سلامت و پایدار باشید .
قربان شما
دقیقن منم میخواستم مثال برزیل 2021 رو بزنم. اونجا لوئیس به دلیل موتور جدید، مود بالاتری نسبت به والتری استفاده میکرد که باعث میشد براحتی سریع ترین تو پیست باشه. انواع و اقسام ریسینگ لاین ها رو هم تست کرد تا تو 24 دور(فکر کنم) تونست پنجم اسپرینگ بشه. دقیقن ورستپن هم همین بود میامی. انواع و اقسام کارها رو کرد تا در منطقه دی ار اس نزدیک باشه به ماشین جلویی، بعد با قدرت ماشین از بقیه سبقت بگیره. مثل لوئیس. به نظر من هنر این دو راننده نزدیک شدنست. وگرنه گاز دادن و سبقت گرفتن که بیشتر به ماشین مربوط میشه. ولی خوب، اون اختلاف میانگین 20 کیلومتر نسبت به هم تیمی برام عجیبه!
LH44 عزیز ( لطفا اسم کوچیکتون رو بگید ، تا مودبانه تر شما را مورد خطاب قرار بدم ) ، رانندهای مثل لوییس و مکس و الونسو و ….. میانگین سرعتشان رو با رانندگی بدون نقص و دقیق با انتخاب مسیر صحیح تر ، تعویض دنده دقیقتر ، طی کردن سریعتر پیچهای سرعت پائین و بالا و …. بدست میاورند، چنان با وجود رانندگی میکنند که انگار در کل مسیر در حال ثبت کوالی هستند . سال ۲۰۲۰ که مرسدس از همه سرتر بود در خیلی از مسابقات من پای تلویزیون از دقیق و بی خطا بودن لوئیس گاها حیرت زده میشدم ؛ در صورتی که همه میدونیم پیس مرسدس انسال به راحتی لوئیس رو قهرمان میکرد ولی راننده الفا فقط برد راضیش نمیکنه . من نمیخوام از مکس بت بسازم ، یه وقتهایی هم اشتباه داره مثل هر انسان دیگری ، این تیپ رانندگان شاید سبک رانندگیشون با هم متفاوته ولی در نهایت مثل اسب اصیل مسابقه ایی ژن متفاوتی دارند . البته فراموش نکنیم بارندگی شب قبل ریس کاری با پیست کرد که هر کس با هارد شروع کرد با توجه به ستاپ و نوع خودرو خودش عملکرد بهتری در پایان ریس بدست اورد . ماشین ردبول که کمترین لاستیک خوری رو داره ؛ ولی باران پیست رو تمیز کرده بود و دو سوم ابتدایی ریس اسلاید لاستیک کمی روی مسیر بود و یک سوم انتهایی اون ضایعات و کثیفی برگشت و کار رو برای استینت دوم پرز روی هارد سخت کرد و پیست تازه شد انچه که توی شبیه ساز ازش توقع میرفت . برداشت بنده که این بوده و از سرور گرامی جناب سید علی حسینی خواهش دارم مثل ریس گذشته تحلیلی از این ریس هم ارائه بدهند ، شاید اگاهتر بشویم . من که کماکان اعتقاد دارم در این ورزش هیچ جادو و جنبلی وجود نداره ؛ سرعت مکس روی هارد بخشیش از رانندگی الفا و بخشیش با دلایل منطقی حاصل عملکرد دور از توقع لاستیک هارد بر خلاف شبیه ساز بدست اومده میدونم شما هم بدنبال دلیل و منطق هستید و امیدوارم سید کمک کنه تا هر دو اطلاعاتمون کاملتر بشه . با ارزوی بهترینها برای شما دوست عزیز .
سلام فرشادجان’
حسابی کیف کردیم از رانندگیش.
سلام علی جان . ببخشید دیر جواب دادم دیشب تا دیر وقت ریس رو میدیدم و صبح هم ساعت ۶ توی راه پروژه بودم و درگیر کار ، ولی با همه خستگی این ریس کل روز بهم انرژی داد توی جهنم چابهار . میدونم تو هم کلی شاررژ هستی با اینهمه کامنت ! . حالش رو ببر .
بنظر من باید دانشمون را از فرمول یک خیلی بالا ببریم.
الان هم همونه سر تصادف با راسل دیدیم هنوز بچس و بزرگ نشده
دقیقا فرمایشتون درسته،بعضی دوستان مثل همیشه دچار توهم توطعه و بعضی دیگه هم محاسبه اشتباه تاثیر رانندن.از دوستانی که عملکرد مکسو نادیده میگیرن خواهش میکنم ،لپ تایمایه مکسو ببین تا دور ۴۴ ،انگار خط کش گذاشتی .پرز از خط یک استارت زد با لاستیک سریع تر در هوای تمیز در حالی که مکس باید ۷ تا سبقت میگرفت که حداقل یعنی ۵ ثانیه اختلاف .مکس با هارد ۴۴ دور زده از پرز با هارد ۱۰ دپر زده سریع تر تایم میزد .تایم کیو ۲ مکس از پول پوزیشن پرز بهتر بود.خلاصه که دلایل برتری مکس زیاده منتهی دوستان وقتی پرز میبره میگن سلطان پست شهری وقتی میبازه میشه دستور تیمی و اختلاف مود موتوری و استراتژی!!!با احترام به همه رانندگان در حال حاضر مکس بهترین راننده گریده و ناندو هم فوقالعادست.
سلام به همگي،
عجب ريسي، عجب ريسي، از كجا شروع كنيم، از لاستيك خوره ماشين ردبول، اصلا انگار براي اين ماشين چيزي به نام لاستيك خوري تعريف نشده، طوري كه مكس اگرسيو رانندگي ميكرد من گفتم همزمان با مديوم ها بايد پيت كنه اما به اين نتيجه رسيدم با همون لاستيك تا اخر مسابقه هم ميتونست بره، دوره چهلم با لاستيك كهنه داشت از پرز سريعتر لپ ميزد،
ردبول به معنايه كلمه راكت شيپ( سفينه فضايي) در اختيار داره و توي بحث سرعت حداقل تا پايان اين فصل هيچ تيمي حتي نزديك به ردبول نميتونه بشه چطور ممكنه با لاستيك هارد با باك كامل از كل گريد با لاستيك سافت و مديوم حداقل هفت دهم ثانيه تو هر لپ سريعتر باشي،
يه موضوعي كه خيلي توجه ام جلب كرد صحبت هاي هورنر در مورد ريس درون تيمي بود، حدودا دوراي سي و خورده اي بود كه ازش پرسيدن وضع مكس و چكو چطوره؟ تو جواب هم گفت دارن عين هم لپ ميزنن اما تويه دوراي پاياني وقتي مكس چكو رو گرفت وقتي ازش همون سوال رو پرسيدن گفت طي دور هاي مياني مكس خيلي سريعتر از چكو بود، اينجا دوتا تئوري مطرح ميشه، يك نميخوان هيچجوره اطلاعاتي درز بدن، دو كه نظر خودمم هست گاراژ ردبول خيلي علاقه مندتره تا مكس برنده باشه تا چكو،
راجب بقيه تيم هام هميلتون يه روز فوق العاده داشت واقعا كار سختيه با اون قراضه از سيزدهم بياي شيشم دو دور بيشتر هم بود مسابقه هميلتون ميتونست ساينزو بگيره چون پيسش دو ثانيه سريعتر به خاطر تاير نوش و تاير از دست رفته فراري، اونور هم گسلي خيلي خوب داشت مديريت ميكرد مسابقه رو كلا الپين ريكاوري خوبي داشت از مسابقه باكو،
ميمونه يه موضوع، هدف فيا از اين نسل ماشين كه ماشين ها نزديك تر بشن تا رقابت بيشتر بشه، تو بخش نزديك بودن تيم هايه مياني خيلي نزديك شدن بهم ولي رقابتش كوش؟ پديده قطار دي ار اس مسابقه هايه اين نسلو همرو نابود ميكنه، ديدين ديشب پشت بوتاس چه قطاري بود كه حتي هميلتون توش گير كرده بود، مسابقه قبل هم همينطور بود كه پشت ساينز گير كرده بود، خيلي جذابيت كمتر ميشه به نسبت قبل چون واقعا هيچ راهه فراري نداره، ردبول سرعت فضايي، تيمايه مياني هم همه در حد هم با اين قطار دي ار اس ميمونن پشت هم، اون تهم مكلارن داره براي خودش ريسو بر عكس ميره
قطار دی ار اس واقعا رو مخه و بعضیا میگن که کلا دی ار اس باید برداشته بشه اما شما نگا اون دبل اورتیکی که مکس از مگنوسن و لکلرک گرفت اونجا هم هر سه دی ار اس داشتن اما توان ماشین مکس انقدر بیشتر بود که به راحتی ازشون عبور کرد اما چارلز چندین لپ به خاطر توان خیلی کم ماشینش پشت هاس مونده بود به نظرم این قطار دی ار اس به قدرت ماشینا هم بستگی داره و از اونجایی که ماشینای مید فیلد تقریبا مث هم هستن از لحاظ قدرتی اون وسط گیر میکنن و کاری هم از فیا بر نمیاد
عجب ريسی
شک ندارم ریس پر هیجان ندیدی باکو، سیلوراستون، مونزا 2021و ایمولا، پل ریکارد، مجارستان، بحرین جده 2022رو ببینی ب این نمیگی ریس و ناراحت هم میشی بابت از دس دادن نتت
البته برزیل 2021 و 2022 هم واقعا خوب بودن
این ریس فقط ب قول دوستان دنبال کردن هم و تموم کردن مسابقه بود
داداشم میگفت چیه این همه دور هم میچرخن هیچ هیجانی هم نداره گفتم بیا میامی رو ببین لذت ببر خوب شد خسته بود خوابید وگرنه چیزی برا گفتن نبود برام
فقط ردبول عجب استراتژی های متفاوت و خوب برا مکس بد برا پرز، واقعا رقابت جذابی داشتن و دستور تیمی نداشتن اما استراتژی تیمی مضحکی بود ک کمتر از دستور تیمی نبود
سب ام ام عزیز . شما هنوز نمیدونید استراتژی شروع مسابقه رو شب قبل از ریس و با انتخاب راننده ها میچینند ؟؟ یعنی تمام حالات با توجه به دیتاها بررسی میشه و حق انتخاب با راننده است تا با چه لاستیکی استارت بزنه و بعد با توجه به شرایط ریس پیت استاپ میان ریس صورت میگیره . نشنیدید لوئیس همین امسال میگفت استراتژی که جورج انتخاب کرد اصولا اشتباه بوده ولی براش جواب داد ؟ بحث ردبول و مرسدس نیست تمام تیمها بدون رضایت رانندشون لااقل لاستیک استارت رو به راننده تحمیل نمیکنند . وقتی پرز نفر اول استارت میزنه طبیعیه که با مدیوم که بقیه ۵ نفر اول هم دارند ریسک نکنه و مکس که رده ۹ هست و پیس خوبی داره بره روی هارد . وقتی خودش با مدیوم پیس بیشتر نمیتونه استخراج کنه گناه مکس چیه . توی استرالیا که پرز عقب بود با هارد شروع کرد و طبیعت این ورزش همینه . حالا شده خوبا برا مکس بدا برای پرز . دوست عزیز کمی تعصب رو کنار بگذاریم .
من انقد از ردبول هم بدم نمیومد دوست عزیز ولی وقتی این کارارو میکنه ادم دور میشه ازش
بله قبل مسابقه برا تک تک لحظات برنامه ریزی میشه و ب اطلاع راننده میرسونن ک چی قراره بشه
تعصب هم ندارم روشون ولی دیگه خیلی داره تابلو میشه چکو انقد بد نیست با ماشین بهتر نتونه بیست سی دور بیشتر از ده پونزده ثانیه گپ باز کنه بین راننده دوم یعنی الونسو
قشنگ معلومه رقابت درون تیمه رو ی جوری ب ضرر چکو مدیریت میکنن این واقا مزخرفه برا ردبول
حالا من هیچ کارشناسا چی میگن اوناهم چیزی بارشون نیست، ول کنین بالا الکی خوش نباشین، بهت قول میدم ایمولا چکو مشکل براش میاد و یا کاری میکنن پشت مکس تموم کنه در هر شرایطی
Sebmm
دوست عزیز
اگه جای مکس و چکو عوض می شد، با همون استراتژی چکو، بازم مکس با فاصله اول می شد.
چکو فقط تو پیست های خیابانی تا حدودی می تونه با مکس رقابت کنه.
تعصب زیادی نمی زاره درست قضاوت کنی.
منم قبلا از یه راننده خوشم نمی اومد، اما دلیل نمی شه توانایی هاش رو زیر سوال ببرم.
همون راننده مورد علاقه ت تمام قهرمانی هاش با ماشین برتر بوده. با اختلاف برتر
2 سال هم که اونجوری آلونسو رو شکست داد.
دوباره سعید 196
در جواب شما
1من از مکس بدم نمیاد فقط خوشم نمیاد
2اختلاف و گپ باز کردن چکو در مسابقه رو با فرناندو و یا ساینز میگفتم ن مکس
3 شما هنوز درگیر قهرمانیای وتل با ماشین برتر هستین چیزی نمیشه گفت بهتون وتل کارشو انجام داد و بازنشسته شد ولی امثال شما هنوز درگیر قهرمانیای اون هستین
4 جناب عالی راننده مورد علاقت چندتا قهرمانی با ماشین دوم گرید داره ممنون میشم بگین بهمون چون در این مورد انقد اطلاع دارم ک از هفتا قهرمانی شوماخر یکیش باماشین دوم گرید بوده بقیه با ماشین اول
منتظر جوابت هستم
شده مثل فصل ۲۰۲۰ که مرسدس واسه خودشه اون جلو بود
اصلاً هیجانی نداره اینجوری..
با یه هارد میشه یه مسابقه رو کامل کرد…
فیا داره چیکار میکنه دقیقاً؟!!
تا یه حدودی حرفت رو قبول دارم تا یه حدودی نه
ردبول بخصوص ماشین مکس عالی ساخته شده جوری که با لاستیکی که 38 دور زده باهاش همچنان سریع ترین دور رو ثبت میکنه ولی غیر از اون باقی تیم ها هم واقعا فاجعن فراری آلپین مرسدس مک لارن. کاست کپ باعث شده تیم ها نتونن ماشین ها رو آپدیت کننمسابقه ها خیلی کسل کننده شده عملا هیچ اتفاق خاصی نمیوفته یه سری ماشینن که پشت هم دور میزنن نه سبقت قشنگی هیچی فقط یه سری برن پیت استاپ اونا بیان بیرون به زور دو تا ماشین و رد کنن همون جا بمونن و ادامه
سلام.مسابقه جالبی نبود ولی همیلتون اگه جلوتر شروع میکرد الان جای راسل بود.فقط در مورد فراری حرف بزنم.لکلرک در مصاحبه بعد مسابقه گفت ک ماشین یک خط زمانی داره بخای از اون فراتر بری ماشین غیر قابل کنترل میشه.فراری علاوه بر فرسایش لاستیک مشکل ناپایداری در قسمت جلوی ماشین داره.معتقدم فراری در پیچ های سرعت بالا اگر راننده بخاد از پنجره زمانی توان ماشین فراتر بره میشه تعیین خط لکلرک اسپین.لکلرک اگه ماشینی با جلوی قوی نداشته باشه زیاد از این مساعل میبینیم.تو مسابقم دقت کرده باشین دقیقا همون جایی ک اسپین شد ۲دهم از دست میداد.هم ترس هم عدک اعتماد ب ماشین.در کل فراری از فرسایش لاستیک و جلوی ناپایدار رنج میبره بخصوص لکلرک.این مسابقه ساینز بهتر بود.فراری همین باشه.امتیازارو ساینز جمع میکنه
درود به همه
اول یه تبریک به فرناندو، چکو و البته مکس کلایق این برد بود. فکر میکردم پرز داره مدیریت تایر میکنه برا زمانی مکس لاستیک عوض میکنه بتونه رقابت کنه باهاش ولی انگار مکس چیزی به نام لاستیک خوری نداشت. والبته یه تبریک هم به راسل و همیلتون که نظرم بهترین جایگاه در دسترس رو گرفتن مخصوصا لوئیس که از 13 استارت زد.
و یه سوال دوستان لکلرک ماشینش مشکلی داشت؟ موفق باشید
دامینیت ترین ماشین فرمول یک این ردبول امساله حداقل دبلیو ۱۱ تو چندشاخصه ماشینش نقص های داشت ولی این ماشین انگار آز آینده اومدن ساختنش
دوست عزیز مشکل لاستیک خوره رو فراری دارن ولی ب نظر من چیزی ب اسم چسبندگی نبود تو تایر ماشین لکلرک
سوپر مکسی رانندگی کرد با این استراتژی عالی خانم هانا لذت بردیم واقعأ باید گفت آدرین نیوی دمت گرم که این ماشین طراحی کردی.
جبران کوالی کرد و نشون داد شماره 👈1 متعلق به کی هست.
—.
آلونسو بازم رو پودیوم، که فقط میشه بهش گفت سن عددی نیست برات در حال ترکوندنی همش.
—
همیلتون هم با رانندگی عالیش جبران کوالی کرد.
برای من بهترین رانندگی مکس بود در این 5گرندپری حسابی لذت بردم بر خلاف کوالی ضد حال.
مکس فوق العاده رانندگی کرد با این استراتژی عالی خانم هانا لذت بردیم واقعأ باید گفت آدرین نیوی دمت گرم که این ماشین طراحی کردی.
حالا اون کارشناسان هنوز باور نمی کنن که به ردبول نخواهن رسید تا 2026.؟ حرف ما که اول فصل پوچ حساب می کردن.
جبران کوالی کرد و نشون داد شماره 👈1 متعلق به کی هست.
—.
آلونسو بازم رو پودیوم، که فقط میشه بهش گفت سن عددی نیست برات در حال ترکوندنی همش.
از بس کامنت من تائید نمیشدن منم چند بار تغییر میدادم بازم تایید نشدن تا اینکه یه دفعه همش اوکی شد…
کاش همون اول تایید کنید تا اینقد کامنت مشابه ارسال نکنیم.
علی جان عجولی داداش . چون میره روی ربات و سایت هم شلوغه کمی زمان میبره .
فقط باید خندید به دوستانی که میگن چرا استراتژی مکس و چکو فرق داشت: چکو با هارد هم شروع می کرد از مکس شکست می خورد و اگه دورای اول ببینید چکو نتونست با آلونسو گپ خوبی بندازه چه بسا اگه هارد داشت استارت از دست میداد یا آلونسو دورای اول اذیتش
می کرد بیشتر تایم از دست میداد، مکس در باکو تایر خوری بیشتری از چکو داشت کندتر بود و در هر شرایطی چه با سفتی چه بدون سفتی از چکو شکست می خورد پس ما بگیم عمدی ماشین مکس فرق داشت با چکو.؟!
رقابت تنها بین مکس و چکو نیست بلکه مهندساشون باید ماشین را به بهترین ستاپ تحویل رانندشون بدن همراه اطلاع کافی.
دیشب گاراژ تیم ردبول برای چکو پیت استاپ 2.2 میزنن ولی مکس3.1 میزنن اگه مثل چکو میزدن شاید جلوش در میومد، می تونید برین عمده مسابقات ببنید که پیت استاپ های چکو سریع تر بوده پس ما بگیم تیم پشت چکو هست.؟؟
بزارین بریم پیستای کلاسیک اروپا بعدش سریع بودن مکس در مقابل چکو می بینید.
اینم قبول دارم این فصل چکو راننده کاملتر و بهتری شده اینقد که تو دفاع کردن عالی هست ولی تهاجمی بودنش عالی ترین نیست.
فصل 2021 چندتا کارشناس خبره در این سایت بودن که پیش بینی می کردن ردبول کل تمرکزش گذاشته رو این فصل و سال آینده با قوانین جدید رقابت فقط بین فراری و مرسدس هست😅 البته بنده خداها درست می گفتن چون الان رقابت بین فراری و مرسدس هست که استون هم اضاف شده بهشون.
اتفاقا علی جان ما هم ازون کارشناس ها بودیم و اون موقع یه پیشبینی منطقی به حساب میومد حتی بینوتو هم معتقد بود در شروع فصل مرسدس تقریبا 3 ماه از هر دو تیم فراری و ردبول جلو باشه تا وقتی مسابقه اول فصل رو دیدیم که مرسدس با یه کانسپت مزخرف اومده و بعد از نیمه فصل فراری با یه موتور ناپایدار بازی رو به تیم خودمون ردبول باخت.
fia هم نمی دونه چکار کنه هر گرندپری داره فاصله drs کم می کنه که مثلا ردبول کند کنه بجای این کارا بهتره تیمها برن رو آیرودینامیک ماشینشون کار کنن تا سریعتر بشن نه راننداش نشستن همش ناله می کنن که ردبول تو لیگ دیگن مخصوصا رأسل و همیلتونی که یادش رفته 7سال قدرت نمایی می کرد با مرسدس زمان کمی نبود که الان دو فصل داره می گذره صداشون درآمده با فن هاشون.
رانندگی بی نقص+ استراتژی عالی همراه این ماشین واقعأ برد دلچسبی بود برام تا اینجای فصل.
شوکی خوبی بود کوالی برای مکس و کل آخر هفته با اختلاف سریعتر از چکو بود جای تعجب نداره این بردش.
بی نقص و منتقد ساکت کن
اینکه مکس با لاستیک هاردی کهنه که 40 دور زده لپ تایم های برابری رو با پرز که هارد تازه بسته بود میزد جالب بود.
مکس توی مدیریت لاستیک خیلی پیشرفت کرده فکرکنم چیزی که از پرز یاد گرفته رو داره بهتر از خودش انجام میده.
از عملکرد فراری هم راضیم فکر کنم مسیر درست رو پیدا کردن.و خاک تو سر مکلارن نوریس باید به ردبول میرفت.
ریس جالی بود ، رقابت و سبقت های زیاد کاملا گویای این مسئله هست ..
از تبریک گفتن و عملکرد فوقالعاده مکس و تیمش که بگزریم ، بهتره نگاهی به نکات فنی این مسابقه داشته باشیم :
هر سه تیم مرسدس ، استون مارتین و فراری ، و همینطور مابقی گیرید ، در این پیست یه تیم برار نزدیک تر شده بودند و فواصل کاهش یافته بود ، این موضوع مستقیما به پیست ، شرایط آب هوا و آسفالت برميگرده
فاصله متوسط مرسدس با ردبول ۰.۵۵ ثانیه ، فراری ۰.۶ ثانیه ، استون مارتین ۰.۴ ثانیه
عملکرد و میزارن دگردیشن تایر ها در این آخر هفته ، همهی تیم هارو شگفت زده کرده بود ، مکس با تایر هایی که ۲۵ دور کهنه تر بودن ، داشت گپ باز میکرد … که خودم تا به حال مثالش رو ندیده بودم ، در دیگر رقابت های پیست هم این موضوع دیده می شد
در این بین فراری بیشترین دگ رو روی تایر هاش داشت ، کارلوس ساینز در اوایل استینت، خصوصا استینت مدیوم میتونست تایم های ریس لیدر رو مچ کنه ، اما افت تایر به خصوص روی چرخ جلو باعث میشد سریعا عقب بکشه … این موضوع به تنظیمات و دانفورس بال جلو و ساسپنشن جلو مربوط میشه ، نکته ی مثبت این هست که التیمیت پیس به ردبول نزدیک تر شده ، اما مشکل دگ هنوز برقراره
مرسدس برعکس فراری عمل میکنه ، ماشین در التیمیت پیس ضعیف تره ، اما متوسط پیس بهتری از فراری ارائه داد در این مسابقه ، حدود ۵۰ میلی ثانیه در هر دور
لوییس تایم های زیادی رو در قطار دی ار اس از دست داد ، همینطور چارلز …
پیس چارلز به طور قابل توجهی ضعیف تر از چیزی بود که فکر میکردم ، باید برسی بشه
من فکر کنم این ماشین ردبول نتیجه برابری قدرت موتور و چسبندگی یا داون فورس هست چون شما نگاه کنین یه جاهایی راسل داشت ۳۴۰ کیلومتر می رفت توهم نمی زنم واقعا ۳۴۰ تا می رفت اما ماشین با اون سرعت نمی رفت.اگر موتور رو بدون ماشین و بدنه روشن کنید حداکثر سرعتش رو اگر ۳۴۰ در نظر بگیریم و ماشین چسبندگی تایر به اندازه نداشته باشه موتور ۳۴۰ تا میره ولی ممکنه تایر و ماشین ۳۳۰ تا بره این اعداد رو دارم رُند می گم و دقیق نیستن.ولی یعنی چی.یعنی اینکه قدرت موتور و داون فورس یا چسبندگی خودروی ردبول کاملا برابر هستند برای همین اگر موتور ۳۴۰ بره تایر هم ۳۴۰ تا میره در نتیجه ماشین هم ۳۴۰ تا میره البته اینجا من درگ بدنه و اینجور چیزا رو حساب نکردم و بر پایه خود ماشین ردبول گذاشتم که از نظر من میلی متر به میلی متر این ماشین نکته هست.نظر شما دوستان هم قابل احترام هست.
درود
ممکنه علمی تر توضیح بدین ؟
خلاصه فرمایش شما یعنی ماشین ردبول کمترین هرزگردی رو داره(تقریبا صفر) و ماشین های دیگه به نسبت داون فورسشون هرزگردی بیشتری دارن،
میشه بهش فکر کرد اما بنظرم منطقی نیست،چون با اون میزان هرزگردی لاستیک ها خیلی زود دچار افت خواهند شد!!
البته لاستیک خوری ماشین ردبول حقیقتا توی گرید بی نظیره و کسی نمیتونه کتمانش کنه اما سرعت کفی ردبول هم به طور میانگین بدون دی ار اس به راحتی ۱۲_۱۵ کیلومتر سریعتر بود و اینطور نیست که بگیم راسل در کل مسابقه سرعت کفی برابر با ردبول ها رو داشته اما انتهای کفی زمان از دست میداده!!!
این طراحی مهندس های ردبول قطعا جز فوق العاده ترین طراحی های فرمول یک در تاریخه و تصور اینکه تیمی بتونه تا ۲۰۲۶ بهشون برسه حقیقتا سخته،مگر اینکه یه ماشین مثل ردبول ساخته بشه
خلاصه حرف من این بود که تمام بخش های این ماشین هماهنگی دارن برای همین تا این حد سرعت داره و ماشین یه جوری هست که نمی فهمه لاستیک خوری یعنی چی
مثل جواد خیابانی توضیح میدی😂
دمت گرم نظر خوبی بود تحلیلت جالبه
اگه منظورت اینه ک 340 تا میره ماشین ولی تایر ی جوری سرجای خود تیکاف میزنه
جالبه بود ایول
همونطور که دیدین امتیازارو یکشنبه دادن ، خرمای ختم هم دوشنبه صبح به وقت مارانلو پخش میشه ، صلواتی چیزی بلدین بفرستین
فقط اون نابغه هایی که معتقدند شرایط مکس و پرز یکیه. آنتونی دیویدسون گفته ردبول دائما داره به مکس اطلاعات میده درمورد نبردش با چکو ولی در سمت مخالف اینکارو انجام نمیدن..
پرز خودش یه زمانی استاد مدیریت تایر بود.. حتما یادش رفته……
مگه میشه با هارد بیست دور کهنه تر از مدیوم نو سریعتر بود؟! پرز مگه فلجه یا کور؟
کاملا منطقیه… فکر نمیکردم به این زودی دکمه پرزو بزنن…
یه کامنت منطقی و غیر احساسی
ما نابغه هستیم و شما دچار توهم توطئه!!!!
این رو بدونید که مکس عیار،کلاس کار، تمرکز،استعداد،جاه طلبی،هوش،تکنیک بسیار بالا نه تنها از هم تیمی بلکه در حال حاضر از کل رانندگان بالا برخورداره و برای هر کلمه ای که بالا براتون گفتم حاضرم دهها فکت بیارم.
سال ۲۰۱۷ که هنوز یک جوون بیست ساله بود آینده روشنی براش متصور بودم و مطمئنم که خیلی از رکوردها رو جا به جا خواهد کرد.
منتظر باشید و ببینید ………
نابغه، توهم رو شما زدین که از مکس یه قدیس ساختین..!
از مشکلات نرم افزاری تمرینات چکو تا مصاحبش بعد مسابقه خودش گویای همه چیزه…😉
دوست عزیز ما اینجا با تعدادی فن راننده طرف هستیم.الان بیای بگی اولی پرز گرفتن دادن به مکس میگن تو طرفدار فلانی از مکس بدت میاد.من فن هیچ راننده ای نیستم.پرز از مکس ضعیف تره در مجموع اما شما در کابین راننده مثل یه ماهی داخل تنگ هستی اگر اطلاعات غلط یا بهتر بگم هدفی برات تعیین بشه که به ضرر شما باشه چطور در اون لحظه قرار متوجه بشی.حرفای پرز بعد مسابقه توهم نبود.فقط به جای اینکه دستور تیمی بدن دستور استراتژی اعمال کردن.
ترمز پرزو کی کشیده واقعا این حرف افراطیه! پرز تو پیست های شهری راننده خوبیه جده و باکو نشون داد همیشه اینطور بوده با دو رقابت فکر نکنید پرز در حد مکسه ! مکس خیلی پر استعدادتر پر سرعتر و التبه جوان تر از پرزه و اینده ردبوله و ردبول مجبوره داده های بیشتری به راننده اینده دارش بده تا راضیش کنه ولی اینکه پرزو نابود کنن تا مکس بتونه راحت قهرمان بشه قبول ندارم پرز در حد مکس نیست پرز حتی از نوریس لکرلک راسل الونسو راننده بدتریه چه برسه مکس و هملیتون.. قول میدم پرز دیگ نتونه به گرد پایه مکس برسه شاید فقط تو موناکو و سنگاپور بتونه رقابت کنه یا اینکه مشکلی برای مکس پیش بیاد..
والا من حال ندارم جواب دوست دخترم بدم.چه برسه به توضیح واضحات قطعا مود موتوری یکسانی نداشتند.چون سرعت نهایی پرز و مکس با دی آر اس و بدون دی آر اس اختلاف داشت.پرز میتونست ده دور دیگه روی مدیوم بمونه کما اینکه آلونسو موند و مکس روی هار بیش از چهل دور .پرز اگر قرار بود اونجا لاستیک عوض کنه باید از اول پوش می کرد.و اگر پوش میکرد دوری نیم ثانیه با آلونسو گپ باز میشد.نه اینکه آلونسو ۳ ثانیه ای پرز باشه.شما اگر مسابقات کارتینگ رفته باشی بعضی وقتا نمیدونی نفر چندمی.پس داخل کاپکیت رانده به دستورات عمل میکنه.بازم میگم قطعا پرز از مکس راننده سطح پایین تریه و منطق حکم میکنه که کفه ترازو از طرف تیم به نفع مکس باشه.همه فراموش خواهند کرد اتفاقات مسابقات در آینده اما تعداد افتخارات در کارنامه راننده باقی میمونه .روزگاری شوماخر روزگاری فتل روزگاری همیلتون و الان هم نوبت مکس است.پرز یه وینگر که اگر پارسال مکس بهش فرصت دوم شدن میداد هنوز هم همان غلام حلقه به گوش بود.الان از اتفاقات پارسال عصبیه اما چیزی بهتر از این نصیبش نخواهد شد همان طور که نصیب بوتاس نشد.بهتر به گاهی بردن و ماشین یکه تاز بسنده کنه و فکر قهرمانی از سرش بیرون کنه ردبول نیاز به افتخاراتی خیلی بیشتر برای مکس داره تا رکورد ها شکسته بشه و راه درازی پیش روی مکس و ردبول.پس اگر پرز موی دماغ شود دکمه خداحافظی فعال است کما اینکه ریکیاردو الان گوش به زنگ بالای سرش ایستاده اگر فکر میکنید مکس همیلتون یا فتل افسانه های رانندگی هستن بهتر به آنها بدون خودرو قهرمانی نگاه کنید.
D916
یه چیزایی مثل روز روشنه و هیچ چرایی نداره.
شوماخر برای فراری فتل برای ردبول همیلتون برای مرسدس در یه بازه زمانی مشخص راننده اول تیم بودن و تیم براشون همه کاری میکرد حتی بالا بردن مود موتوری نسبت به راننده شماره ۲ تیم.
درگیر چی هستین یه سری تو این کامنتا من نمیدونم.
باورم نمیشه استرول همون ماشین الونسو دستشه!! این کجا و ان کجا!! ماشین ردبول موقع دی ار اس عین روح جلو ماشین درمیاد .. ماشین ردبول سرو گردن سهله یع نیم تنه از بقیه بهتره پرزم فقط میتونه تو چندتا پیست شهری با مکس رقابت کنه .. خب همه منتظر اپدیت ماشین هان ک من خیلی امیدی به نزدیک شدن به ردبول ندارم ولی رقابت نزدیک مرسدس واستون فراری جذابه مخصوصا واسه طرفداران الونسو و همیلیتون
تبریک به مکس برای بردش و اینطور اورکات کردن که یاد داد معنیش چیه و سبقت دوبل زیبایی که از شارل و مگنوسن گرفت و پرز هم عالی بود.لوییس هم بهتر از این نمیشد و سبقتهای مهمی گرفت با خودرویی که توانش رو نداره فعلا.اما اولین حرکت تیم استراتژی که روئدا هم از این اشتباها نمیکرد.شارل رو موقعی فرستادن پیت استاپ که پشت قطار بقیه ماشینهایی دراومد که هنوز پیت نرفته بودن و اونا هم داشتن انقد دور میزدن تا خودرو ایمنی بیاد که نیومد.راه حل این قضیه اینه که چند دور بزنه و صبر کنه عقبی ها چندتاشون برن پیت یا با خودروهای پشتش فاصله بندازه یا چند دور پوش کنه تا ته تایرش دربیاد و روی لیمیت بره که اینطوری چند نفری که قطار شدن رو آندرکات کنه اما انقدر زود فرستادنش پیت که رفت ته گرید و مود خودروشم انقد پایین بود که نمیتونست توی جاهایی که با تکنیک و قدرت میشه از قطار دی ار اس سبقت گرفت از کسی رد بشه و خیلی بد و بدون جسارت بود کلا شارل.بعد از اینکه قطار جلوش هم رفتن پیت فک کنم بیشتر از ۱۵ دور هم پشت مگنوسن گیر کرده بوده.مگنوسن اینطوری دفاع میکنه!واقعا خودروی رقابتی داشته باشه از بهترین وینگمن هایی میشه که تا حالا دیدیم.
دوست عزیز شارل داشت نسبت به مگنوسن که زودتر رفته بود پیت زمان از دست میداد و اون ماشینایی هم که مونده بودن لاستیک هارد داشتن و قصد پیت رفتن نداشتن به اون زودی. نمیشه از استراتژی پیت فراری براش شارل ایراد گرفت ولی شاید اگه مثل همیلتون با هارد شروع میکرد و بعد میرفت روی مدیوم شاید نتیجه بهتری میگرفت. نهایت یه رتبه بالاتر
تبریک به ردبول و طرفداران مکس توی مستقیمی مکس بدون هیچ دی آر اسی سرعت ۳۳۰ ولی لوییس با دی آر است ۳۲۸!!
تبریک به فن های ردبول بازم یه مسابقه کسل کننده دیگه که امروز دیدیم مکس خیلی خوب بوند ولی بنظرم لیاقت راننده روز رو نداشت و لویس بهتر بود در کل ردبول ها تو یه عالم دیگن دیدیم که ماشین آلپین که انقدر در مستقیمی نسبت به خیلی از تیما سریع تره چقدر عقب بودن حیف بازم فیا و بازم کارلوس کاملا مسابقشو خراب کردن ولی تاوقتی که رو لاستیک مدیوم بود پیسش حتی بهتر از آلونسو بود ولی فراری و لاستیک خوری زیادش متاسفانه کل مسابقشون خراب شد امروز ولی بازم کارلوس عالی تر و بهتر از لکلرک بود. شارل درگیر کوین بود مگنوسنم عالی روند انصافا لیاقت صندلی هاس رو داره مگنوسن
در درمورد بقیه مسابقه هم حرف خاصی نمیشه زد تنها درمورد مرسدسا میشه چیزی گفت راسل خوب روند و بهتر از انتظارات عمل کردو لوییس تنها کسی که بلده یه شنبه بد رو با یه روز عالی عوض کنه خودشه خیلی خوب روند عالی بود
فقط جای تعجب داره چرا پرز برای سریع ترین دور اقدام نکرد ؟
واقعا عجیبه !
Amir5
چجوری حساب کردید که تو حساب کتابتون مکس لیاقت راننده روز رو نداشت و همیلتون بهتر بود؟
لوییس وقتی هارد داشت هیچی نشون نداد حتی اگه رده ها رو واقعی میکردی امتیازم نمیگرفت خارج از تاپ تن بود ولی استینت دوم با مدیوم عالی بود
درحالی که مکس تو هر دو استینت فوق العاده بود دور چهل با هارد فستست لپ میزد
نکته دوم هم اینکه مکس فستست لپ رو با مدیوم به یک بیست و هشت رسوند همون تایمی که بعضی تیمها تو کوالی زده بودن چکو با هارد کهنش به زور وارد یک سی میشد اگرم ریسک پیت استاپ رو میپذیرفت و میرفت رو سافت که سافت نوهم نداشت با سافت کهنه هم معلوم نبود بتونه یک بیست وهفت بزنه
با همون حسابو کتابی که لوییس بخاطر ماشینش ۱۰ دور پشت آلبون موند ماشینش سرعت نداشت هرکاری کرد حداکثر سرعت ماشین مرسدس کم بود ولی مکس از آلپینی که سرعت مسقیمیش به نسبت خوبه به راحتی رد شد به راحتی آیا این درسته که اگر مکس هم ماشینی در حد همیلتون داشت میتونست رد شه یا نه؟؟؟ قطعا لوییس شایسته تر بود کاری کرد که تقریبا ناممکن بود !!! کافی فقط به سبقتش و نوع سبقتش از اکون و لکلرک نگاه کنی !!! من بحثی درمورد این که مکس بی نظیر بود ندارم ولی قطعا امروز لوییس یه بار دیگه نشون داد اون ۷ تا قهرمانی الکی نبوده و هنوزم لوییس همون لوییس سابقه !
یادش بخیر چند سال پیش که همیلتون قهرمان های پیاپی میاورد فریاد اه فغان ما بلند بود که بابا این ماشینشه که داره اول میشه بیچاره وتل رو بیچاره کرد الان داره همون بلا رو ورشتپن سرش میاره ولی من اعتقاد دارم در ماشین برابر ورشتپن از همه راننده ها یه سر و گردن بالاتره جوهره وجودیش رو داره برای قهرمانی
برای مدل حرف زدنت واقعا متاسفم ! امیدوارم شما و راننده مورد علاقت زوداز پستونک گرفته بشید که واقعا دارید سمی میشید دیگه !
همین سبقت های همیلتون رو با این ماشین داغون عمرا مکس میتونست بگیره ، اما جاش تا می تونست تو رادیو از خجالت همه در میومد …
همیلتون و مکس و الونسو بهترین راننده های الان هستن شکی نیست اما اینکه میگی مکس بدون ماشین برتر نمیتونست ببره واقعا حرف خنده داریه تو ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که ردبول ماشین سوم گرید بود و یک مسابقه در میون نقص فنی داشت و موتورش رنو بود هم برد و پودیوم داشت برزیل ۲۰۱۶ که داشت تو بارون مرسدس ها رو میگرفت اونم تو ۱۷ سالگی
soheil_JB22
اون سالی که ورشتپن تو ۲۰۱۶ رقابت میکرد ردبول تیم دوم بود.
با اینکه اون سالها مرسدس تیم برتر بود اما اگر آمارو یه نگاه بندازی متوجه میشی
هم فراری و هم ردبول و بقیه تیم ها توی بعضی پیست ها مسلط بودن و اختلافشون تو بقیه پیست ها به اندازه الآن ردبول با سایر تیم ها نبود.بنظرت ورشتپن اگر برگرده به ۱۷ سالگی و جای پیاستری تو مکلارن قرار بگیره کاری میتونه بکنه؟جز اینکه بزنه ریس بقیه رو خراب کنه
اینکه مکس بهترین راننده نسل جدید هست شکی درش نیست تو ماشین برابر پا به پای همیلتون اومد تو ۲۰۲۱ کاش دوباره اون فصل تکرار بشه اما الونسو هم اضافه بشه بهشون هرچند الونسو الان هم بعد از دو ماشین ردبول داره لیدری میکنه
مقایسه اختلاف خودروها در سال 2017 و 2018 با اختلاف خودروی ردبول و مرسدس الان فقط از یه ذهن مغرض در میاد.
فقط امیدوارم برتری ردبول به زودی تموم بشه وگرنه جامعه فرمول یک توان تحمل شماها به مدت چندسال رو نداره.
همون طور که ما چند سال شما رو تحمل کردیم ردبولارو هم تحمل می کنیم نگران جامعه فرمول یک نباش
شما فعلا خودت اینجا بیش از حد محبوبی عزیز دل
دهن منو باز نکن:)
عجب اون موقع که مرسدس 8 سال پیاپی سروری میکرد کسل کننده نبود حالا فقط یکسال ردبول قهرمان شده میشه اسمش کسل کننده!!!
Amirali
در تایید حرف شما
دانش و اکاهی از فرمولا تقریبا صفر
ادعا و سخن پراکنی و جانبداری متعصبانه(که اونهم از بی دانشیه) صد.
زبان در دهان ای خردمند چیست
کلید در گنج صاحب سخن
چو در بسته باشد که داند که چیست
که گوهر فروش است یا پیله ور
بجای بحثهای بیخود و کودکانه کمی از صاحبنظران -که متاسفانه به عزلت رفته اند -جویای مطالب علمی شدن هم چیز بدی نیست.
mohammad-shumi از بالا تا پایین رو به صورت سری داره دیسلایک میده !
کل آخر هفته مکس تقریبا 0.5 ثانیه از چکو سریعتر بود و سر بدشانسی کوالی از نهم استارت زد و به حق مسابقه رو برد
اینایی هم که حرف از دستکاری ماشین پرز میزنن نظرشون راجب ریس هفته پیش تو باکو چیه؟
اگه قرار به دستکاری کردن ماشین بود همون باکو انجام میدادن
باید قبول کرد مکس یه سر و گردن از چکو بهتره و فقط حوادث و اشتباهات خود مکس میتونه یه قهرمانی به چکو بده
آخرین راننده دومی که تونسته اینطوری قهرمانی جهان بیاره رزبرگ بوده که اون سال همیلتون هم بدشانس بود و هم پراشتباه وگرنه تو این چنین شرایطی سخته از یه راننده آلفا قهرمانی جهان بگیری
سلام به همه دوستان گرامی و محترم
تبریک به مکس و ردبول فنا همچنین یه تبریک ویژه به خودم و همیلتون فنا
پیرلی رسما داره مسابقات رو به **** میده اخه من نمیفهمم چرا باید یه راننده با هارد شروع کنه تا دور یکی مونده به آخر بره بعد لاستیک عوض کنه بندازه رو سافت یا بلعکس🤮🤮🤮 یا مثه مکس تا دور ۴۵ با هارد بره بعد بره رو مدیوم اگه یادتون باشه مسابقه آذربایجان اوکون تا دور یکی مونده به آخر با هارد استارت رفت رسما باید بگن مسابقات بدون پیت استاپ برگزار بشه با این هارد
از حق نگذریم بهترین راننده های ریس مکس👌 و همیلتون❤ بودن مکس که ۹ اول شد و همیلتون از ۱۳ اومد ۶
امیدوارم حداقل مسابقات ۲ پست بشه و از این وضع دربیاد 💤💤💤💤
اگه دو پیت اجباری بشه مسابقه تبدیل به 3 تا اسپرینت ریس میشه و داستان مدیریت لاستیک کلا از فرمول کنار گذاشته میشه پس مخالفم البته راننده های مثل فتل توی این شرایط خیلی قویا در واقعه استاد همچین مسابقه های هستن.
سلام یوسف جان
من نمیگم دو پیت اجباری بشه میگم کاشکی حداقل بعضی از مسابقات مثل قبل دو پیت بشن یعنی مثل قدیم استرس پنچری و اینا باشه
خیلی خوب میشد اگر اساتید برای یک بار هم که شده حافظه میان مدت اشون رو انتهای فصل به کار بگیرن و یاد کامنت هایی شبیه “ردبول فیتیله؟! رو پایین کشیده” یا “پنهان کاری میکنن دستشون رو نشه” ، بیافتن.زمانیکه تیمهای دیگه خودشون رو به ردبول رسوندن…تفریح خوبی میشه دوره کامنتهای خودشون.
جدا از توهم تئوری توطئه، پشت این دست کامنتها یک باگ دیگه هم هست : خودبزرگ بینی مفرط!
چون ظاهرا افرادی داریم اینجا که متوجه شدن ردبول پیس ذخیره خیلی زیادی داره و در حال حاضر با وجود رقابت راننده هاش، کامل سرعتش رو نشون نمیده و این مخفی کاری رو به طرز اعجاب آوری ما میبینیم، میفهمیم اما FIA, FOM و لیبرتی هیچکدوم نمیتونن اینو بفهمن و با ادامه این رویه ردبول، هی گول میخورن!
هرچند…مطمئنا به اون روز برسه، حافظه ها پاک میشه و ۱۸۰ درجه برعکسش رو بعنوان “همونطور که همیشه گفته بودم” میخونیم.
توقعی هم نیست، یک هفته بین دو ریس باکو و میامی اختلاف زمان بود.جاییکه تیم عکس العمل جالبی به احتمال سیفتی کار نشون نداد و مسیر استراتژی به ضرر مکس رقم خورد و خب…هیچ سوالی پیش نیومد که دستهای پشت پرده کجان؟ حتی یک هفته هم کافیه تا حافظه ها پاک بشن.
بهرحال بدون هیچ استثنائی، تمامی سایتهای تحلیلی، مدیوم – هارد رو قبل از ریس، استراتژی برتر میدونستن.
آسفالت نو، تغییرات فاحش گریپ لول که ترجمه خوبی از رانهای جمعه نمیداد، بارندگی شب قبل از ریس و کم کردن گریپ همگی مسائلی بودن که این معادله رو بهم زد.
کسیکه خارج از رده هست (مکس، استرول، همیلتون، هالک، سنودا) ، ریسک میکنه نه پول سیتر یا راننده ایی که تو جایگاه واقعی ماشینش تایم ست میکنه.
جدا از محتوای کامنتت خیلی خوشحالم که برگشتی
یعنی شما معتقدید تیم ها میتونن تا آخر همین امسال به ردبول برسن؟ کدوم تیم ها؟
مرسی امیرعلی جان، من هر از گاهی چک میکردم اینجارو و بی خبر نیستم از بحثهایی که پیش رفته و همچنان میره اما خب…حقیقت حوصله سر و کله زدن بیشتر نیست 🙂
درباره رسیدن تیمها، راستش دوباره که کامنت خودم رو خوندم یکم خنده دار بنظر رسید چون اینکه به ضرس قاطع آدم بگه ۱۰۰٪ فلان اتفاق میافته، بدون توجه به اینکه ۷-۸ تا تیم دیگه چیکار دارن میکنن همونقدر مضحک هست که بگیم مطئنیم ردبول مثلا ۳ دهم یا ۱ ثانیه یا ۴ دهم ذخیره داره و ما میدونیم! این مسائل رو در بهترین حالت فقط میشه حدس زد، همین!
فکر کنم انقدر از دست این کامنتهای قاطعانه درباره پیس مخفی ردبول عصبانی شدم که خودمم تو همین تله افتادم!
اما چندتا فکت هست درباره ردبول/نیوی در مقابل تیمهای دیگه.
اول اینکه من نمیدونم این موضوع که نیوی یه نابغه هست تو تغییر قوانین از کجا اومده چون اتفاقا تاریخچه این ورزش اکثرا برعکسش رو نشون داده.
نیوی بهترین تو شروع تغییر قوانین نبوده اما همیشه یه بیس لاین با پتانسیل بالا تهیه میکنه و معمولا سر توسعه که میشه جاییه که قابلیت هاشو نشون میده.
۲۰۰۹، ۲۰۱۴، ۲۰۱۷…تقریبا تو تمام این تغییر قوانین بادی ورک، نیوی شاسی درجه یکی رو ارائه نکرده، فارغ از موتوری که روی شاسی بوده…اما به مرور، وقتیکه موضوع میشه باز کردن پتانسیل یک ست قوانین، نفر اول بوده.
این، موضوع رو یکم ترسناک میکنه چون اینبار، با قوانین ۲۰۲۲، حتی تو شروع هم یک پکیج عالی رو کرد…پیش بینی این گامی که برداشته تو توسعه، با توجه به سابقه اش کار سختی نبود.
اما موضوع دومی هم هست و اونم اینکه یک ست قوانین معمولا در نهایت یک مسیر ایده آل دارن و تیمی که اول از همه بهش میرسه پیشتازی خوبی داره.ولی سقف توسعه یک پکیج محدوده و این زمانیه که تیمهایی که مسیر اشتباهی رو رفتن یا یک تریک بخصوصی رو از دست دادن (مثل طراحی ساسپنشن جلوی ردبول یا هر کاری که با drs اشون دارن میکنن) شروع میکنن به بستن فاصله.من نمیدونم ردبول با این پکیج تا چقدر از اون حدودی که در دسترس هست برای توسعه، پیش رفته اما یه اصطلاحی هست که میگن چیدن میوه های پایین درخت ساده تره و این کاریه که تیمهایی که عقب افتادن سریعتر و راحتتر میتونن انجام بدن.
و موضوع سوم که هرچقدر هم نیوی و اعضای تیمش از لحاظ دانش بالا باشن، هرچقدر مرسدس و فراری آشفته باشن و در حال تغییرات درون تیمی، بازم تاثیر محدودیت زمان استفاده از تونل باد، داینو و cfd سرجاش هست.
من بیشتر رو میکس مورد دو و سه حساب میکنم تا مورد اول و سر همین امیدوارم که تا قبل از پایان فصل تیمهای دیگه ایی هم بتونن تو شرایط عادی ردبول رو برای برد به چالش بکشن.
ممنون از پاسخ جامع شما:)
بعد از ماه ها ی کامنت با محتوای عالی گیرمون اومد خوندیم
خداروشکر که کامنت میزارید انشاا.. تحلیل های بیشتری ازتون ببینیم اقای صالحی
Mehriar.Salehi@
اینجا بخش نظرات داره، منم نظرمو گفتم. فکت صادر نکردم! میخواید مخالفتتون رو ابراز کنید؟ دو راه هست. دیسلایک کنید یا دلیل مخالفتتون رو ریپلای کنید. خوبه خودمم سوالی گفتم!!
دلیل نظر خودم رو هم گفتم. برعکس شما.
بیشتر از یه ماه پیشم گفته بودم که چرا تیم ها پنهون کاری میکنن و دفعه اولم نیست. حافظه میان مدتم خوب شاید نباشه، اما بدم نیست.
در مانیتور من شما چهار پاراگراف نوشتی که سه پاراگرافش تیکه بود. ای کاش دلیل می اوردید به جای تیکه پروندن.
ته تهشم چیزی رو اشتباه گفته باشم میام میگم اشتباه کردم. ترسی از کسی و چیزی ندارم.
من کامنت شمارو ریپلای نکردم، اسم یک یا چند نفر هم تو خاطرم نبود وقتی اینو نوشتم.چیزی بود که یه مدت زیاد میدیدم و مخاطب خاصی هم نداشت.
اما ممنون که دستتو بلند کردی بعنوان یکی از این افراد…حداقل باعث شد یه مرور کوتاه دیگه بکنم کامنتهای شما رو.
“من فکت صادر نکردم”
چرا اتفاقا این کارو انجام دادین.
حداکثر سرعت مکس ۲۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر بوده و مود انجین بالاتر داشته و…
۲-۳ سالی هست که محدودیت هایی در ارتباط با مودهای موتور ست شده.شروع این محدودیت هم کوالیفاینگ هست.نمیتونید بین کوالی و ریس یا حین مسابقه، مود موتور رو عوض کنید.
حداکثر سرعت ردبولها توی اسپید ترپ کوالی کاملا نزدیک بودن.پرز : ۳۴۲.۸ وستپن ۳۴۱.۲
پس امکان اینکه قبل از ورود به پارک فرم دوتا انجین مود دیگه رو انتخاب کرده باشن که تو ریس بخواد تاثیری بزاره (به نفع یکیشون باشه) منتفی هست.
اختلاف اسپیدترپ تو ریس هم ۲۰ نبود و ۱۷ بود.
علل خیلی ساده ایی هم داره.
۱.مکس تو بخشی DRS داشت که اسپیدترپ وجود داره.پرز هیچوقت حین مسابقه توی اون ناحیه DRS نداشت.
۲.این اسپید ترپ مکس زمانی ست شد که سوخت خیلی کمتری داشت + تایرهای نرمتر.دو موردی که تاثیر زیادی روی تاپ اسپید دارن.باز هم مواردی که پرز همزمان نداشته.
چیز عجیبیم نیست.اختلاف تاپ اسپید آلونسو (مدیوم / هارد و عدم استفاده DRS قبل از اسپیدترپ) هم ۲۱ کیلومتر بر ساعت کمتر از لنس بود که شرایط استراتژی مشابه مکس داشته.
لابد لنس هم توی تیمی که مال پدرش هست داره حق اش خورده میشه!
اگرم منظور به صحنه ایی از ریس هست که از جورج سبقت گیری انجام میده و به ۳۵۰ میرسه (که این از دیتای اسپید ترپ ها خارج هست چون چند متر بعد از اون ناحیه این رقم ست شده) که یک راننده DRS و دابل تو داشته و اون یکی هیچکدوم اینارو تو اون قسمت نداشته بعد این بشه ملاک؟ که نمیدونم واقعا با این طرز نگاه کردن به اتفاقات چه نتایج عجیب غریبی میشه بدست آورد.
در ارتباط با نظر دادن و اینکه اینجا قسمت نظرات داره و غیره هم خب اوکیه، بنویسید.منم حوصله اشو داشته باشم مینویسم اتفاقا یه دیسترکشن خوبی هم هست برام.
تا الان هم همین کارو کردیم.
“ردبول فیتیله؟! رو پایین کشیده”
بنده یادم نمیاد جز خودم کس دیگه ای”فیتیله” رو پایین اورده رو گفته باشه. برای همین خودم رو مخاطب شما دونستم.
بنده در صحبتم با یکی دیگه از دوستان گفته بودم میانگین 20 کیلومتر اختلاف داشتن. دیتای اسپیت ترپ ها اومده و بر اساس همون گفتم. وگرنه بنده هم جسارتن اطلاع دارم مود موتوری رو نمیشه برای ریس تغییر داد. اینکه من از کلمه” حدودن” استفاده نکردم اشتباه من بوده. اینکه مود موتوریشون فرق داشته رو به عنوان فکت از من تفسیر کردید عجیبه. درحالی که من گفته بودم به چرایی این اختلاف سرعت شک دارم. اونها هم احتمال بود. باز خوبه حداقل این دفعه وسط تیکه ها دو مورد دلیل هم اوردید. برای اون دو دلیل ممنون.
تا به الان هم در این فصل نگفتم که ردبول داره پشت پرز رو خالی میکنه. همچین اعتقادی هم تا الان برای 2023 ندارم.
آقا واقعا جات خالی بود ممنونم ازت واقعا استفاده میکنیم از دانش بالای شما لطفا بیشتر کامنت بزارید.ی سوالم ازتون داشتم میشه بگید چرا اوضاع مک لارن انقدر خرابه ممنونم
آقا واقعا جات خالی بود ممنونم ازت واقعا استفاده میکنیم از دانش بالای شما لطفا بیشتر کامنت بزارید.
سلام آقای صالحی واقعا کامنت های شما ی لول بالاتر از کامنتهای دیگست میشه درباره اوضاع مک لارن ی توضیح بدید ممنون
مرسی احمد جان، لطف دارین.
حدسه، فکر کنم یه ترکیبی هست از اینکه ویندتانل جدیدشون هنوز آماده بهره برداری نیست و اینکه ماشین امسال رو خیلی زود شروع به طراحی کردن با شرایط قوانین قبل از بالا رفتن ارتفاع کف ماشین.ظاهرا تغییرش براشون خیلی زمانبر بوده و حسابی عقب افتادن.
یه سری از طرفدارانشونم که بیشتر پیگیر اخبار داخلیشون هستن، ادعا میکنن سایدل بیشتر هایپ هست تا یکی که بتونه یه تیم عظیم رو رهبری کنه….که این بخششو نمیدونم، اینا ادعا میکردن این چیزارو از گاراژ مک لارن شنیدن حالا راست یا دروغ اش بعدأ مشخص میشه.
Sebmm
نصف کامنت ش در جواب خودتون بود.
که اون بالا چندبار نوشتید که ردبول چکو رو نادیده گرفته, طرف مکس رو گرفته و…
:))))
سعید 196 نمیدونم چقدر از محتویات کامنت مهریار مخاطبش من بودم
شاید اونجاش ک من میگم استراتژیها برا مکس و چکو متفاوته ک اینو قبول دارم و گفتم، زیر حرف خودم نمیزنم
اگرم چیزای دیگه ای سر نادانی نااگاهی گفتم اشکال نداره اینجا میام کامنت میخونم مخصوصا اینجور کامنتهای مهریار صالحی تا اطلاعاتم بیشتر بشه شاید تو هیچ کجای زندگیم بدرد نخوره ولی دوس دارم بدونم و بهش علاقه دارم این منو اذیت نمیکنه
اگرم کل کامنت در جواب من باشه ممنون اقا مهریار هستم ک برای اگاه کردنم وقت گذاشته دمش گرم
نه واقعا همونطور که بالاتر هم توضیح دادم، زمان تایپ اصلا یوزر بخصوصی تو ذهنم نبود.چیزایی که زیاد میدیدم یا بولد بودن تو کامنتها رو گفتم…شخصی نیست، اگر بود خب ریپلای همون کامنت میکردم.
در مورد استراتژی ها…فکر نکنم کسی اینجا باشه که خودش رو جای مدیران ردبول قرار بده و تو شرایط کاملا برابر، همه چیز یکسان، استراتژی برتر رو به مکس نده.دلایلش هم خیلی زیاد و واضح هستن.
موضوع اینجاست که تا الان، این شرایط برابر پیش نیومده بنظرم و اگر جاهایی یه استراتژی به نفع یکیشون بوده، مثل همین ریس، غیر ارادی بوده.
و یه چیزی هم یادمون باشه که هرچقدرم مکس گلدن بوی باشه توی تیم، در نهایت اگر پرز بتونه خودش رو تحمیل کنه کسی جلوشو نمیگیره.
هنوز فاصله هست تا مکس افتخارات فتل تو ردبول رو تکرار کنه.و شروع کل موفقیت این تیم با سب بوده.چیزی شبیه آلن جونز تو ویلیامز و این جایگاهش رو متفاوت میکنه اما همون سب هم وقتی به ۱۴ رسید، تیم هیچ شرمندگی ایی نداشت که بهش دستور تیمی بده تا راننده سریعتر ازش رد بشه….در کل این لاواستوری ساختن ها فکر کنم برای تمام مدیران این تیمها در حد شوخیه.
اونا نتیجه گرا هستن که مدیر یا تکنیکال دایرکتور یا استراتژیست یکی از فقط ۱۰ تیم فرمولا وان شدن.
یه چند میلیون نفر دیگه میشن مفسر و تحلیلگر و بیننده و طرفدار با دید احساسی.
و در آخر مرسی بابت لطفت 🙏🏻
سلام اقای صالحی عزیز . بازم ممنون از وقتی که میگذارید و اطلاعات مفیدی که میدید . ما که هر چه به دوستان میگیم جادو و جنبلی در بین نیست قبول نمیکنند ؛ بازم خوبه شما با بیان شیوا و اطلاعاتی دقیق ما رو روشن میکنید . و طبق معمول برسم به سئوال ! عملکرد هارد در ابتدا ریس ایا تقریبا مشابه اتفاق سال قبل ریس اتریش بود که معادلات ردبول رو به هم ریخت و مکس برخلاف انتظار دوم شد ( چون انجا هم شب قبل ریس باران شدید بارید ) . ایا تمیز شدن پیست برای بیش از نیمی از ریس میتونه اینچنین راندمان لاستیک رو بالا ببره ؟ دیگه اینکه نگه داشتن بیش از حد البون در استینت اول با توجه به اینکه زمان زیادی از دست داد یک اشتباه استراتژی از طرف ویلیامز بود یا نا امیدانه از پیس خودرو بدنبال سیفتیکار احتمالی بودند؟ بازم پیشاپیش تشکر میکنم و سلام و ارادت بنده را به پدر بزرگوار برسانید .
سلام آقا فرشاد، مرسی از لطف همیشگیتون.
ریس اتریش سال قبل رو خاطرم نیست چطور بوده و چه اتفاقاتی افتاده.حقیقت منظورتونم درست متوجه نشدم از تمیز شدن پیست.
چون کلا همونطوری که خودتون بهتر میدونین به مرور با پیش رفتن آخر هفته و لاستیک بیشتر روی پیست، لول چسبندگی هم بیشتر میشه و شرایط بهتر میشن.بارندگی، کل این موضوع رو از بین میبره و به اصطلاح پیست دوباره خام میشه.
تو این شرایط گریپ، پایینترین لول رو داره.
اما کلا یه ترندی هم هست برای انتخاب تایر استارت تو ریس هایی که یک استاپ بهترین استراتژیه.
همونطور که میدونین عمر تایرها تو نیمه اول ریس بخاطر وزن بالای ماشین، چسبندگی کمتر پیست و اسلاید بیشتر، شاید کمتر از نصف همون کامپاند در انتهای ریس باشه.یعنی بطور مثال اگر سافت و مدیوم به ترتیب ۲۰ لپ و ۳۰ لپ عمر ایده آلشون باشه تو نیمه دوم ریس، برای شروع میشه ۱۰ و ۱۵ لپ…یعنی اکثر مواقع برای ریسهای تک استاپ، سافت یه انتخاب افتضاح هست برای استارت.
از طرفی هم تایر هارد بهرحال چسبندگی کمتری رو تو شروع استینت داره و دیرتر به دمای لازم میرسه و این ایده آل نیست برای استارت.و البته یه ریسک بزرگی هم داره استارت با این تایرها تو ریس تک استاپ و اونم اینکه معمولا تیمها وقتی که به ریس میرسن فقط یک ست تایر هارد دارن و اگر به هر دلیلی تو استارت آسیبی ببینه یا بخاطر وزن زیاد و شرایط پیست فلت اسپات بشن یا سیفتی کار اوایل ریس بیاد، اون تک ست هم از دست رفته و ناچار راننده باید بره روی استراتژی ۲ استاپ.
میکس این دوتا موضوع تیمها رو معمولا میفرسته سراغ یک راه حل میانه، اونم استارت با تایر مدیومه که فکر کنم تو اکثر ریس های این فصل هم که تک استاپ بودن، استراتژی مدیوم/هارد محبوبترین بود و هرچی به غیر از این یه ریسک به حساب میومد.
ظاهرا خام شدن پیست قبل از ریس، یک لول میزان چسبندگی و اسلایدها رو آورد پایینتر و اون تعادل بین دوام و چسبندگی که از تایر مدیوم انتظار میرفت نبود، به نوعی تبدیل شدن به حالتی مشابه استارت با سافت.و هارد تبدیل شد به شرایط مشابه استارت با مدیوم.
نتیجه اش هم شد اینکه اغلب کسانیکه این ریسک رو کردن، پیشرفت خوبی تو ریس داشتن.فکر کنم فقط هالک بود که درجا زد.
احتمالا به جز پیستهایی که خوردگی لاستیک خیلی پایینی دارن مثل موناکو، بقیه جاهایی که تک استاپ باشه بازم استراتژی معمول همین مدیوم هارد باشه.
اون دوتا مک لارن هم که با سافت استارت زدن احتمالا صرفا یه ریسکی کردن تا توی استارت رده بدست بیارن و بعدش به امید یه سیفتی کار یا پرچم قرمز باشن تو لپ های ابتدایی تا بتونن با هارد تا انتهای ریس برن چون حالت عادی خیلی خیلی دور بودن از امتیاز.
درباره ویلیامز هم منم حدس شما رو میزنم.ما پیس لازم برای آندرکات نداشتیم.تایر منجمنت خوبیم نداشتیم.تنها نقطه قوت امون تاپ اسپید خوب بود برای دقاع و فقط یه سیفتی کار میتونست ماشینو برسونه به ۱۰ نفر اول و بعدش دفاع کردن که خب نشد.
بماند که امسال اصلا پیت وال تیم خوب نبوده، حداقل تو کوالیفاینگ ها خوب دارن رده از دست میدن با اشتباهاتشون.
خیلی طولانی شد و امیدوارم حداقل به درد خورده باشه 🙏🏻
Sebmm
دوست عزیز منظورم این نبود که جواب شما رو داده یا در جواب شما گفته
منظورم این بود کامنت آقای صالحی مخالف دیدگاه شما بود نسبت به شرایط مکس و چکو در ردبول همین.
مرسی اقای صالحی . اطلاعات جامع و کامل بود . اتریش پارسال تا شروع ریس همه چیز به نفع مکس بود با اختلاف ولی بعد از استارت حتی یکدور هم نتونست خودش رو از دی ار اس لکلرک خارج کنه و …. ؛ منظور بنده هم همین بود اینجا و اتریش بازخورد لاستیکها بسیار متفاوتتر از تمرینات و دیتاها بود . ولی مثل همیشه کلی چیز ازتون یاد گرفتم و ممنون که وقت گذاشتید . کاشکی بقیه دوستان هم کمی بیشتر توجه کنند
؛ قابلیتهای راننده به کنار ؛ مکس عالی بود و حقش بود ولی ۴۵ دور با هارد و فستس لپ زدن برمیگرده به دلایل علمی که باید اونو درک کنیم . بازم تشکر میکنم و سلامت و پایدار باشید .
اعتراض دوباره و عصبانیت از خودرو در میامی:شارل بعد از میامی بشدت از ثبات نداشتن خودرو در این هفته و بخصوص در مسابقه ابراز ناراحتی کرد و کاملا ناامید بنظر میرسید.اون گفت که توی میامی هیچ ثباتی وجود نداشت و نه هیچ بالانسی.در تک تک دورها خودرو رفتار کاملا متفاوتی داشت و در پیچ نسبت به پیچ دور قبل شرایط به طرز عجیبی عوض میشد و این رانندگی رو کاملا سخت کرده بود.قبلا نسبت به این موضوع که شرایط روی تایرهای مختلف تغییر غیر قابل پیش بینی میکرد مشکل داشتیم بخصوص روی هارد اما این مسابقه هر دور با دور بعد و هر پیچ در یک دور با همان پیچ در دور بعد بی ثباتی و عدم بالانس شرایط غیرقابل کنترلی ایجاد کرده بود.ما هر وقت که احساس میکنیم به نقطه ای برای شروع پیشرفت رسیدیم همه چیز بفاصله مسابقات کمی کاملا از بین میرود.در باکو احساس خوبی با خودرو داشتم اما همه چیز دوباره تغییر کرد و خودرو هیچ انعطافی برای داشتن تعادل در پیستهای مختلف ندارد.خودروی امسال ما بشدت نسبت به نیروی باد حساسیت دارد که در سالهای قبل وجود نداشت و ما برای برگردوندن ثبات و بالانسی که حالا مربوط به موتور نیست و در تمام خودرو مشکل داریم باید بسختی کار کنیم.
ممنوم برای خبر
قربانت یوسف عزیز
اون فراری فنی که میگفت فراری امسال دوم میشه رو زنده میخوام
امیرعلی جان
برادر عزیز، حالا شما کوتاه بیا:))
کسی که با قطع و یقین نمیدونه نتیجه ی مسابقات چی میشه. همه ی ما هم بر اساس چیزی که در اون لحظه میدونیم یا فکر میکنیم، یه چیزی رو حدس میزنیم.
تازه، یه نکته ی دیگه هم هست. هنوز خیلی از فصل مونده. خدا رو چه دیدی، شایدم آخرش فراری دوم شد و اون دوستمون اومد گفت امیرعلی رو زنده میخوام😉😀
زندگی بازی های بسیاری برای آدمی تدارک میبینه.
من ک نبودم 😂😂😂😂
آقا مجید خان عزیزم ما شوخی داریم اینجا با بعضی ها
خداشاهده با نیت خاصی نگفتم:))
من مخلصم امیرعلی خان
فقط از باب مزاح وارد گفتگوی تو و اون دوست گرامی فراری فن شدم که دور هم بخندیم یکم و حرفی زده باشیم با هم.
ارادتمندم
چند موضوع که کوتاه مینویسم درباره بعد از مسابقه:اول رجزخوانی هورنر که گفته مرسدس و فراری کجان و چی شدن!بعد لوییس که گفته لحظه شماری میکنم برای آپدیت ایمولا و یک ثانیه زمانی که امیدوارم ازش بدست بیاریم تا اینطوری با ردبول رقابت کنیم.اما توتو ولف:یک ثانیه ای در کار نیست.ما اگه بتونیم نیم ثانیه زمان با این آپدیت بدست بیاریم تقریبا به مقداری که خاستیم رسیدیم.ما یک ثانیه زمان رو نمیتونیم بدست بیاریم اما اگر همون نیم ثانیه رو هم بدست بیاریم برای ما یک مسیر و پایگاهی درست میشه تا بعدا راهمون رو ادامه بدیم.
مکس هم درباره هو شدنش توسط تماشاگران گفته که میدونم همچین کارهایی بخاطر موفقیت هام هست.
یه ثانیه کسب کردن کار شاید یه تعطیلات کامله برای فصل بعد نه اینکه وسط فصل اونم با آپدیتای یه مسابقه
نیم ثانیه هم واقعا عدد زیادیه برای آپدیت
اگر واقعا نیم ثانیه کسب کنن شاهکار کردن
نیم ثانیه اگر واقعا اتفاق بیافته استون و فراری اگزوز مرسدسم نخواهند دید و قطعا ردبول با چالش و دردسر بزرگی روبرو خواهد شد
بله دوست عزیز فرزانه واقعا اگر پیشبینی توتو ولف درست از آب دربیاد، از فراری و استون که جدا میشن و زمانیکه توی کوالی خط ۱یا دو باشن لوییس و راسل،میتونن ردبول رو تحت فشار بذارن و بعیده استون آپدیتی در این حدود بتونن بده.الان آلونسو تقریبا همین حدود نیم ثانیه در هر دور فاصلش با ردبول هست.لوییس که بالا نوشتم انتظار یک ثانیه سریعتر شدن با این آپدیت داره چون واقعا حدود دو ساله خسته شده از کلنجار رفتن با خودروی بد قلق که رقابتی نیست و لوییس عادت نداره به اینکه بخاد مثل سال پیش در حد میدفیلد باشه برای همین احساسی تر شده و در واقع انتظارش برای یک ثانیه سریع تر شدن با آپدیت ایمولا بعید بنظر میاد.حتی با آپدیت استون و بقیه تیمها بازم اگه مرسدس نیم ثانیه توی ایمولا سریع بشه،فصل جذابتر میشه حتما.
مرسدس باید هفت هشت دهم یا بیشتر به دست بیاره تا بتونه با ردبول ها رقابت کنه ولی استاد حرف های الکی هم هستن. باید واستیم ببینیم چی میشه.
امیرعلی جان البته مصاحبه ولف یه مقدار ترجمه اش با چیزی که اینجا نوشته شده متفاوته.میزارم برات مطمئنا اصل صحبت اش بیشتر واقع بینانه هست:
“I have never in my 15 years in F1 seen a ‘silver bullet’ being introduced, where suddenly you unlock half a second of performance, so I very much doubt that this is going to happen here,” the Austrian said.
“What I’m looking forward [to] is that we take certain variables off the table, where we believe we could have introduced something that we don’t understand in the car, and go more to, let’s say, a stable platform.”
مشخصا خودش هم داره میگه من تو این مدتی که تو فرمولا وان بودم، یک ست آپدیت نیم ثانیه ایی ندیدم و بعید میدونه این موضوع رو.
جدا از اون صرف معرفی یک آپدیت، حالا هدف اش نیم وانیه باشه یک ثانیه باشه دو دهم هرچی، یه مطلبه.آنلاک کردن پتانسیل اون پکیج جدید یه مطلب دیگه که یکم سخته تو دوتا نمرین یک ساعته بشه هم به ریس و ستاپ اش توجه کرد هم عملکرد تایرها تو شرایط متفاوت و هم پیدا کردن پتانسیل کامل یک پکیج متفاوت به این بزرگی.
خیلی وقتها هم پیش میاد که یکسری تغییرات اساسی داده میشه که راه رو برای آپدیت های کوچک تری باز میکنه که فقط با وجود اون تغییرات اولیه کار میکنن و اتفاقا کاراییشون بیشتر هم هست.
برای مثال ظاهرا قراره مرسدس ساسپنشن جلوی جدیدی رو معرفی کنه بعنوان یک قسمت از این پکیج ایمولا.
این بخش به تنهایی کل جریان هوای ماشین رو تحت تاثیر قرار میده جدا از کار اصلیش که تعلیق هست.
شاید در ادامه تغییراتی کوچکتر اما با بازده بیشتر تونستن رو بادی ورک بدن بر همین اساس.
بهرحال همونطوری که خودش هم گفته تو مصاحبه اش، مهم اینه که یک پلتفرم خوب داشته باشن که بشه راحتتر ارتقاش داد.
متوجه شدم
خیلی ممنون از لطفت
مشتاق دیدار پدرگرامی هم هستیم