مکس ورشتپن، راننده تیم ردبول اولین پول پوزیشن (خط یک) فصل خود را در مسابقه گرندپری فرمول یک بحرین 2023، به اولین پیروزی خود تبدیل میکند.

تماشا مسابقه بحرین 2023

سرجیو پرز که به نظر  میرسد سریعترین ماشین این فصل را در اختیار دارد، به رده دوم میرسد و بار دیگر لبخند بر روی لب های ماتادور نشسته و با استون مارتین خود به سکو میرسد.

خلاصه گزارش مسابقه صخیر بحرین

مکس و چارلز استارت خوبی میزنن و به ترتیب توی رده اول و دوم قرار دارند. تایرهای سافت برای چارلز دارن جواب میدن قشنگ.

لنس استرول با فرناندو الونسو برخورد میکنه.

در حالی که مکس ورشتپن به شکل فوق العاده ای داره سریع دور میزنه از اونطرف کارلوس ساینز هم چسبونده به سرجیو پرز.

کارلوس ساینز:

ردبولیا سرعتشون رو دارن میبرن بالا.

جورج راسل:

الان لوئیس داره مسابقه رو مدیریت میکنه یا واقعا داره کند رانندگی می کنه؟

مرسدس:

کار براش سخته

آلونسو و راسل چه مسابقه ای باهم میدن!

مکس ورشتپن دور قبلی 9 دهم ثانیه سریعتر از چارلز بود.

لوئیس همیلتون 1.1 ثانیه با کارلوس ساینز اختلاف داره…

چکو هم خودش رو به 7 دهم ثانیه ای چارلز رسونده.

مکس میره پیت تا سافت بندازه و توی رده دوم به پیست بر می گرده.

فرناندو از جورج عبور میکنه!

مکلارن با این وضعیتی که درست کرده عمرا بتونه لندو نوریس رو حفظ کنه برای آینده…

مشکل الکترونیک باعث شد که اسکار پیاستری از مسابقه کناره گیری کنه…

سرجیو پرز داره فشار میاره و 1 ثانیه دور قبل فاصله کم می کنه با چارلز.

فراری:

فرسایش تایر هارد کمتر از حد پیش بینی هستش.

پرز 8 دهم ثانیه فاصله کم می کنه و توی فاصله دی آر اس چارلز قرار می گیره.

پرز از چارلز سبقت میگیره و به رده دوم میره.

مرسدس به همیلتون میگه که الونسو داره بهت نزدیک میشه، سرعتت رو میتونی ببری بالا.

چارلز:

پلن بی…اقا یه لحظه وایستا…ع فکر می کنم بریم پلن بی جواب باشه

نیکو هالکنبرگ با ثبت زمان 1:36.981 سریعترین زمان مسابقه رو ثبت می کنه.

استبان اکون 5 ثانیه جریمه میشه بابت اینکه توی جایگاه شروع مسابقه درست قرار نگرفته بود، اما جریمش رو درست طی نمیکنه، 5 ثانیه دیگه هم جریمه میشه بابت سرعت غیر مجاز توی پیت لین…

پرز به پیت میره و دوباره توی جایگاه دوم به پیست بر می گرده…

مکس به پیت میره تا تایرهای هارد جدید بندازه، توی همون رده اول بیرون میاد و 21 دور به پایان مسابقه مونده.

آلونسو و همیلتون چه مسابقه ای برای رده پنجم باهم میدن، کرک و پر آدم میریزه.

چقدر این فرناندو خوبه!

چارلز لکلرک از مسابقه کنار میره!

چارلز:

نه نه، چی شد، ماشین از کار افتاد.

استبان آکون هم از مسابقه کنار رفت!

فرناندو در حال شکار کارلوس ساینز برای رده سوم!

کارلوس:

اگر من برای دفاع کردن فشار بیارم، ممکنه به آخر خط نرسم…

آلونسو از ساینز رد میشه!

پیر گسلی هم ریکاوری خوبی داشته از رده بیستم و خودش رو رسونده به رده نهم!

فراری تایید کرده که مشکل ماشین لکلرک مرتبط به موتور بوده.

آلونسو:

این ماشین جون میده واسه رانندگی

همیلتون هم دیگه بیخیال شده و فشار نمیاره، هالکنبرگ هم 5 ثانیه جریمه دریافت می کنه.

جدول مسابقه فرمول یک بحرین 2023

#رانندهتیم زمان
1مکس ورشتپنردبول
2سرجیو پرزردبول+11.987
3فرناندو آلونسواستون مارتین+38.637
4کارلوس ساینزفراری+48.052
5لوئیس همیلتونمرسدس+50.977
6لنس استرولاستون مارتین+54.502
7جورج راسلمرسدس+55.873
8والتری بوتاسآلفارومئو+72.647
9پیر گسلیآلپین+73.753
10الکس آلبونویلیامز+89.774
11یوکی سونوداآلفاتائوری+90.870
12لوگان سارجنتویلیامز+1دور
13کوین مگنوسنهاس+1دور
14نیک دی وریسآلفاتائوری+1دور
15نیکو هالکنبرگهاس+1دور
16گوانیو ژو
آلفارومئو+1دور
17لندو نوریسمک‌لارن+2دور
-اسکار پیاستریمک‌لارن-
-چارلز لکلرکفراری-
-استبان اکونآلپین-

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

117 دیدگاه

  1. |ZXE-LECLERC16|

    10

    0

    New season, same ferrari…
    اون از تعویض انرژی استور، اینم از موتور…
    واموس ناندو!
    پیر چه عالی بود!
    اکون قشنگ دیگه پرفکت فقط پنالتی ای بود که می آمد براش
    بعله…
    لندوی بیچاره…

    • |ZXE-LECLERC16|

      12

      0

      تبریک به مکس راستی، یازده ثانیه!
      حرفی ندارم، ترکیب راننده نابغه با ماشین عالی چیزی جز اینه؟!

      • Arefmiv

        28

        31

        آلونسو با یه سبقت مادرزادی همیلتون و 7 قهرمانیشو به تاریخ سپرد

      • Amirali

        21

        25

        قبول دارم نفرت چشمت رو بسته ولی وقتی آلونسو با فراری ساینز هشت ثانیه اختلاف انداخته نباید از خودت میپرسیدی شاید انقدرا هم هنر نکرده که از همیلتون سبقت گرفته و این هنر همیلتون بوده که پشت خودش نگهش داشته؟؟!!

      • Amirali

        13

        23

        از این به بعد:
        سبقت با ماشین بهتر از قهرمان هفت(بخونید هشت) دوره جهان= نابود کردن هفت(بازم بخونید هشت) تا قهرمانیش
        نبینم کسی مخالفت کنه

      • Ali🦁3

        6

        7

        ZXE 16
        مکس وقتی استینت آخرش رفت رو تایر هارد نمی دونم می خواست مدیریت کنه یا گریپ مثل سافت نداشت چون فاصله با چکو حتی کمتر شد دورای اول و بعدش ثابت موند تایمش تا دورای آخر که کمتر 2 ثانیه فاصله انداخت و نتونست نزدیک تایم فست لپ هم بشه، ولی گفتم که این ماشین ردبول فوق العادن✌️یعنی قابلیت گپ بیشتری بود از مکس.

      • mercedes fan

        8

        0

        Arefmiv
        الکی خودتو اینور اونور نکوب

      • iman

        16

        8

        به دور از تعصب و طرفداری سبقت ناندو تو اون پیچ مطمینا جزو بهترین سبقتهای این فصل خواهد بود،شایدم بهترین.اصولا اون پیچ جای سبقت نیست اونم وقتی که حریف همیلتون باشه

      • Sebmm

        24

        4

        کاری بنظراتون ندارم
        تو بحرین تو پیچ ده سخترین قسمت پیست هست ک بخوایی با سرعت مسابقه ای بری ک تایم از دس ندی دردسر میشه برات چ برسه ب اینکه بخوایی با 42 سال سن از لوئیس سبقت بگیری
        یکی از خفنترین سبقتایی بود ک در این چند ساله دیدم

      • Arefmiv

        11

        13

        من نه از همیلتون نفرت دارم نه طرفدار مکس هستم طرفدار وتلم ولی کسی که 7 قهرمانی جهان رو داره اونم لابد ماشین برابری داشت با بقیه همچین سبقتی نباید بده لامصب 7 قهرمانی آخه همچین سبقتی یکم شبهه میندازه تو توانایی راننده تا ماشین
        آلونسو هم ماشین رقابتی می‌داشت شاید الان قهرمانیاش از همیلتون بیشتر بود الان مکس ورستپن و ردبول فقط میشه مرسدس با همیلتون سال های قبل هیجان رو فقط آلونسو آورد وگرنه پاتو بزاری رو گاز ماشین خودش کارارو انجام بده هم شد هیجان آخه

      • Milad4424

        12

        3

        Iman
        هنوز مسابقه اول فصل بوده بعد چطوری میگی بهترین سبقت فصل همینه.

      • Amirali

        8

        6

        ایمان اصلا بحث زیبایی سبقت ناندو نیست. بحث ایه که آیا واقعا هفت تا قهرمانی همیلتون با این سبقت میره زیر سوال؟؟

      • Amirali

        6

        12

        فعلا بشین سبقت همیلتون از وتل تو پیچ سه و چهار روسیه رو ببین تا بعد بشینیم صحبت کنیم که آیا توانایی همیلتون رفته زیر سوال یا نه.

      • iman

        21

        0

        این چه بحث بچه گانه ایه که قهرمانی لوئیس با این سبقت میره زیر سئوال،این فقط یه سبقت زیبا بود که توسط یه قهرمان بزرگ از یه قهرمان بزرگ دیگه انجام شد.مطمئنا این رقابت تا پایان فصل ادامه داره و تنها دلخوشی من شخصا تو این فصل تماشای رقابت این دو قهرمان بزرگه

      • L.H 44

        9

        6

        کاربر Arefmiv
        اگر شما دو تا پادکست یا حداقل یه مقاله درباره سال ۲۰۰۷ میخوندی الان اینجا این حرفو نمیزدی
        اولین فصل حضور لوئیس در سال ۲۰۰۷ بود که با فرناندو که قهرمان قبلی بود هم تیمی بود
        که لوئیس اونجا الانسو رو با دوتا قهرمانی خاک کرد .

        تبریک میگم به فرناندو واقعا مسابقه خوبی داد

        مرسدس هم با این مدل فضاییش به هیچ جا نمیرسه فوقش امسال تیم چهارم بشن
        و تأسف بار هست این موضوع

      • iman

        9

        6

        Lh44شما امتیاز برابر در پایان فصل اونم با ماجراهایی که اون سال پیش اومد و عملا فرناندو نصف سال مقابل تیم بود رو میگی خاک کردن.پس سال قبل راسل چه کار کرد با لوییس

      • j_farzaneh

        4

        7

        L.H 44
        چجوری خاک کرد با دستاش یا بیل و کلنگ🤔

      • Mahdi.drs

        0

        0

        Arefmiv… داداش یعنی چی بت به سبقت لوییس رو به تاریخ سپرد …
        نمیدونم چرا برای خیلی از طرفداران فرمول یک سخته قبول کنن یه سری راننده ها در گرید هستن که تاپ تیر هستن (مکس.لوییس . لکرک . الونسو .ساینز(تو روزش معرکس از لحاظ سرعت) . نوریس.راسل (حدس میزنم اسکار تا چن سال دیگه با این لیست اضاف شه )) یعنی اگر این راننده ها رو توی یه ماشین برابر بذاری شاید اختلافشون باهم یک دهم ثانیه باشه حالا ممکنه توی سیلوراستون لوییس سریع ترین باشه و توی پیست امریکا مکس و توی بحرین لکرک
        اقا من خودم الونسو رو خیلی دوس دارم ولی لوییس واقعا خوب دفاع کرد و واقعا نمیشد استون رو نگه داشت چون ترکشن و دان فورس بهتری داشت گرچه مرسدس هم توی مستقیمی یکم سریعتر بود و الونسو هم واقعا سبقتش زیبا بود به ویژه این که در پیچ۱۰ اون سبقت رو گرفت که اصلا جای سبقت نیس..
        در کل با اینکه مکس رو دوس دارم نمیخام یه قهرمانی بی دردسر داشته باشه و امیدوارم استون و مرسدس و فراری خودشون رو برسونن و یه رقابت تنگاتنگ داشته باشیم تا اخر فصل و هرکی کم اشتباه تر و سریع تر بود قهرمان بشه نه لزوما کسی که سریع ترین ماشین رو داره…

        البته اینجا باید اضافه کرد که با توجه به چنتا نمودار که نیروی جی ماشین ها رو باهم مقایسه کرد که میتونستن تحمل کنن باید بگم توی پیست های اینده مرسدس وفراری توی ریس پیس نزدیک میشن با توجه به لاستیک خوری کمتر پیست های پیش رو ولی ردبول با اختلاف توی پیچ سرعت بالا قوی تره و فقط توی بحرین یک پیچ سرعت بالا بود که ردبول از بقیه سریع تر بود….

    • Elaheee

      11

      1

      تبریک ویژه به آلونسو فن ها.واینکه دوس دارم بدونم حال الانو فتل رو فقط…

      • سبحان

        9

        0

        نه آلونسو با این سبقت ماورائی میشه نه ارزش قهرمانی های همیلتون کم میشه.
        جوگیر نشید لطفا هنوز مسابقه اوله و همیلتون وآلونسو فرصت رقابت زیادی دارن تاآخر فصل.
        اما از حق نگذریم یه سبقت حرفه ای بود

      • داریوش

        4

        1

        توتو بعد از مسابقه گفت که هیچ نقطه مثبتی توی کانسپت مرسدس وجود نداره و کلا راه اشتباه رفتن و کل زمستون هدر رفته ٫ مرسدس باید بکوبه دوباره بسازه ( کاری که استون کرد )
        فراری هم که نشون داد مشکل ناپایداری کامل حل کرده !!!!!!

      • Amirali

        1

        2

        چطوری دوتا روایت انقدر متفاوت میشن؟ دقیقا یکی پایین گفته ولف از فلسفه ماشین راضیه.

      • داریوش

        0

        0

        اقای امیر علی ، شما خیلی راحت میتونید مصاحبه های بعد از مسابقه ببینید ٫من مصاحبه توتو دیدم و اون چیزیو که شنیدم گفتم ٫ قبلا درباره تعداد کامنت های شما ٫ یکبار بحث کردیم ، موفق باشید

    • سجادرضوی

      7

      3

      تنها جذابیت این فصل، رقابت آلونسو و همیلتونه.
      همین.

    • NICO ROSBERG-06

      5

      0

      98 تومین سکی فرناندو آلونسو تو سن42سالگی با یه سبقت نشدنی از قهرمان7 دوره جهان بدست اومد و این بود خلاصه تمام گرندپری بحرین
      تبریک میگم اول به ماتادور بخاطر هیجانی که به بحرین داد وگرنه که خب همه میدونستیم پیروز ریس کیه وفراری و مرسدس چه حدی از پتانسیل دارن..لعنتی ینی حتی استرول بالای راسل تموم کنه باید فاتحه این شاسی وخوند. لویس واقعا جلوی ناندو و ساینز تمام خودش و گذاشت ولی خب-ساینز سوار فراری بود و استونم فرناندو رو داشت. به طرفدارای مکس هم تبریک میگم-فوق العاده بود.
      و اینکه نفهمیدم اوکون چ مرگش شده بود.. از در و دیوار داشت براش پنالتی میبارید یکی به این بچه یادآوری کنه تو مسابقات فرمول یکی نه کشتی کج. به هر کی می رسید یه نوازشیش میکرد :)))) و مک لارنی که معلوم نبود کجاست. نوریس دو دور لپ شد 🙁 این چه معنی میده؟؟ و لکلرکی که به بدشانسیش باخت.

      • Max . 1

        2

        0

        فقط میشه گفت آفرین

      • NICO ROSBERG-06

        1

        0

        j_farzaneh دوست عزیز ، کارگردان تلویزیونی بی آمار رسمی تعداد سکوهارو برای رانندگان ثبت می‌کنه و در پایان ریس روی نمایشگر همه کاربران اینترنت نشون داده شد این عدد .۹۸. حالا اگه اشتباهی شده از کارگردان‌ه که بعیده اشتباه زده باشه . آمار دقیق و دارن اون ها🙏

      • Mahdi.drs

        1

        0

        گرافیک قبل مسابقه نوشت ۹۸ سکو داره و بعد مسابقه اگر از اسکای اسپرت دنبال کنید مجری گفت که این ۹۹ امین سکوش میشه و اگر یه سرچ هم بزنید الان ۹۹ باید باشه

    • Amirali

      2

      5

      عجیبه. دیدم همه از سبقت ناندو تعریف کنن ولی دفاع لوییس تو پیچ چهار چه چیزی کم داشته که ارزش اونقدر تعریف رو نداشته؟!

      • Sebmm

        0

        0

        همیلتون واقعا راننده فوقالعادس و با این سبقت چیزی از تواناییاش کم نمیشه اتفاقا امیر علی منم توجهم رو این بود مث بقیه اشتباه نمیکرد تو پیچ چهار دفاع کنه تا خروجی بهتر ب پشت سریش بده
        اینه تفاوت راننده 7 بار قهرمان جهان با ساینز راسل و بقیه… واقعا دفاع جسورانه ای بود

    • Arefmiv

      3

      5

      ساینز بوی از اسپانیایی بودن نبرده یعنی آلونسو جا پدرشه میاد بهش میگه بای بای رد میشه من جا ساینز بودم دکمه چیزی میزدم میگفتم ماشین dnf کرده از مسابقه کنار میکشیدم کلا ساینز بدرد مسافر کشی میخوره نه مسابقه

  2. iman

    13

    1

    در شب نا امید کننده فراری دلخوش شدیم به درخشش خیره کننده فرناندو،ماتادور نشون داد که با ماشین خوب تو ۴۲ سالگی هم توان رقابت با بهترین ها رو داره.ردبول هم نشون داد که فاصله با تیم‌های دیگه حتی از پارسال هم بیشتر شده و فراری و مرسدس و آستون احتمالا رقابت نزدیکی برای رتبه دوم خواهند داشت

    • علی شفیعی صابر

      7

      7

      سلام. دوست گرامی من نمیدانم شما چند سالتان است. اما میدانم که سال دو هزار و هفت شما به هیچ عنوان فرمول یک را دنبال نمیکردی.از روی صحبتی که کردی و گفتی شما الونسو امتیازش مساوی بود. اینرا کسی میگوید که فقط از اون سال رفته جدول امتیازات را دیده . حداقل اینرا بدانید ، که سال دو هزار وهفت ، الونسو راننده اول تیم بود، به هیچ عنوان مقابل تیم نبود، تا اواخر فصل که بخاطر اخلاقش بود ، الونسو وقتی فهمید لوییس را آوردن به تیم ، با تمسخر گفت نکنه نمیخواین قهرمان تیمی بشوید…! مدیر برنامه های الونسو میگوید من وقتی شنیدم لوییس وارد مک لارن شده به الونسو گفتم اشتباه است امدن به این تیم ، این راننده با بقیه فرق میکند. اینها را تعریف میکنم چون احتمالا شما در ایران شاید به خیلی موارد دسترسی نداشته باشید. نه اینکه ندانید.
      الونسو بعنوان مدافع عنوان قهرمانی و با دو قهرمانی جهان امده بود ، و همیلتون به عنوان راننده ای که قبل از ورود به فرمول یک ، او را یکی از نوابغ اینده فرمول یک میدانستند… جالبه که لوییس رکورد بیشترین تعداد سکو متوالی در اولین فصل حضور یک راننده از اولین مسابقه اش را دارد. ده مسابقه متوالی لوییس روی سکو رفت که دو تای انرا اول شده بود که اولین پیروزی او بود. فرناندو به هیچ عنوان ظرفیت باخت از یکهم تیمی را ندارد . بروید و بخوانید ، کتاب هایی را که مهندسین مک لارن نوشته اند در مورد اتفاقات ، الونسو وقتی دید نمیتواند همیلتون را شکست دهد ، دست به کارهایی زد که فقط ابرویش را بیشتر برد، همانند مجارستان. زمانی کهامد مک لارن را تهدید کرد که میرود به FIA میگوید که مدارک فراری بهش دست یافتید ، اون موقع بود که مقابل تیم قرار گرفت . دوستان الونسو اگر با لوییس امتیازش برابر شد ، ابتدا ببینید چندمسابقه اخر لوییس چطور تکام شد که الونسو باوجود اینکه تمام ان مسابقات را روی سکو بود و لوییس یا DNF شد یا خرج از امتیازاتبود و یا نهایتا دو سه امتیاز گرفت ، و الونسو تمام ان مسابقات را روی سکو بود تازه توانست مساوی کند. و چون تعداد دومی لوییس بیشتر از الونسو بود ، الونسو مقام سوم را کسب کرد . الونسو از یک سال اولی طوری شکست خورد که مجبور شد در مجارستان کاری کند که لوییس نرسد تایم‌ بزند.

      اما در مورد راسل ، اول اینکه راسل سال اولی نبود. دوم اینکه ما میتوانیم به اخباری که مرسدس بیرون میدهد استناد کنیم. توتو میگوید بیشترین تست را در فصل قبل ما روی ماشین لوییس انجام میدادیم چون او با تجربه ای که داشت بهتر میتوانست به ما در مورد جواب هایی که ماشین میداد کمک کند. این خودش گویای همه چیز است . که شما ماشین برابر ندارید در همه مسابقات.
      و در اخر ،. چرا نیکی لائودا اینقدر اصرار داشت با وجود الونسو ، فتل ، و بقیه راننده ها اونقدر اصرار به حضور همیلتون بجای شوماخر در مرسدس داشته باشد. همیلتون هم با مک لارن قرارداد داشت همانند بقیه ، چرا با اینکه لوییس مرتبه اول به لائودا صراحتا نه میگوید اما لائودا تصمیم میگیرد در زمان تعطیلات فصل به ویلای لوییس برود و دوباره در انجا از او بخواهد که به مرسدس برود. چرا ؟؟. چرا یکبار به الونسو نگفت. یکبار چرا به فتل نگفت ؟؟
      همیلتون با دو نفر که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی جهان با او همتیمی شدن رقابت کرد و هر دو را هم همان فصل اول شکست داد. الونسو در دوهزار و هفت و سال دو هزار و ده با جنسون باتن.
      سه فصل با باتن همتیمی بود و دو فصل او را شکست داد و یک فصل شکست خورد. کلا لوییس یکبار در دو هزار و یازده و یکبارهم در دو هزار شانزده از هم تیمی هایش شکست خورده ، . همین ….

      از همه نازنینان پوزش میخواهم بخاطر طولانی شدن مطلب.

      عزیزان هیچ راننده ای نه با یک سبقت نابود میشود نه با یک سبقت گرفتن ، به اوج میرود. الونسو بهترین سبقت به نقل قول بزرگان این رشته را از شوماخر گرفته. ایا شوماخر نابود شد؟؟ به هیچ عنوان.

      الونسو متاسفانه اخلاقش اگر همانند رانندگیش بود ،واقعا جایگاه بالاتری داشت. متاسفانه از هر تیمی بیرون امد دیگر ان تیم حاضر نشد او را مجددا بپذیرد. مکلارن اینکار را کرد که دیدیم اخرش دوباره چه شد.
      حیف اینهمه استعداد اما اخلاق صفر.
      بخاطر اشتباهات تایپی احتمالی پوزش میخواهم.

      • iman

        6

        1

        کل کامنت شما رو با دقت خواندم و متاسفانه یک طرفه به قاضی رفته اید،در اینکه همیلتون یکی از نوابغ این رشتست شکی ندارم ولی به باور من که بر خلاف گفته شما سال ۲۰۰۷ را از طریق منابع در دسترس اون زمان و بعدها از طریق منابع موجود در سایت‌های مختلف از جمله پادکست همین سایت دنبال کردم اون سال فرناندو اگر جار و جنجال به راه نمی انداخت و تمرکز خودش و تیم رو به خاطر لج و لجبازی به هم نمیریخت میتونست قهرمانی سوم رو کسب بکنه و بعد هم شما رفتن رو گراو لهای ورودی پیت استاپ در گرند پری چین که اوج ناپختگی همیلتون بود یا انتخاب مود اشتباه یا فشردن دکمه اشتباه در داخل کاکپیت و بعد از چند دور اصلاح اون در برزیل رو بدشانسی میدونید یا اشتباه مسلم راننده.در آخر من هر دو راننده رو با دلایل و شواهد بسیار جزو بهترین های تاریخ این ورزش میدونم و در مورد فرناندو کسب دست‌کم دو تایتل دیگه رو کمترین حقش از این ورزش میدونم

      • iman

        9

        2

        و اینکه چرا لایودای مرحوم از فرناندو یا سب نخواست که به مرسدس برن کاملا مشخصه که هیچکدوم از این دو مغز خر نخورده بودن که اولی فراری رو که آرزوی هر راننده ایه با اون دستمزد کلانی که اون سال ناندو می‌گرفت و سب سه قهرمانی تا اون زمان و خودروی برتر ردبول تیمشون رو ول کنن و به مرسدس که اون زمان کسی براش آینده ای متصور نبود بپیوندند.لائودا اینو خوب میدونست پس تنها گزینش همیلتون بود

      • Soheil_JB22

        4

        0

        مطالب خوبی رو گفتی همه انتظار داشتن ۲۰۰۷ الونسو مسیری که داشت می‌رفت رو ادامه بده مخصوصا بعد از شکست دادن شوماخر اما یک موردی رو که تقریبا نادیده گرفته میشه اون فصل الونسو فقط داشت به قهرمان شدن با مک لارن فکر می‌کرد حتی یک ذره هم احتمال نداده بود که ممکنه یک روکی بیاد و به چالش بکشش که دقیقا هم همین شد کاش یکبار میشد الونسو و همیلتون بعد از ۲۰۰۷ دوباره با هم رقابت میکردن تو دوتا ماشین برابر تا این بحث الونسو همیلتون تموم بشه

  3. RedMax

    8

    3

    عجب سبقتی گرفت ماندو
    ردبولا چقدر خوب لاستیک نگه میداشتن
    بریم واسه قهرمانی تا ۲۰۲۶

    • |ZXE-LECLERC16|

      4

      3

      دوست دارم بهت بگم آرام باش، ولی حیف که اصلا به صحت حرف یکه بعدش می خوام بزنم اطمینان ندارم…
      هعی…

    • علی شفیعی صابر

      2

      2

      من فکر نمیکنم این اتفاق بیفتد . باید ببینیم مسابقه باکو مرسدس قرار است چه ماشینی را بیاورد. که به قول خودش بزرگترین تغییرات را خواهد داد. یا بقولی ماشین بی W14 B. را می اورند.

  4. Arash_44

    5

    1

    مرسدس که اوضاش از سال پیشم خراب تره
    امسال که اینجور معلومه همه مسابقات دست ردبوله با یه برتری ویژه
    فراری هم که هنوز همون مشکلات فنی
    امیدوارم مرسدس با آپدیت های جدیدش روبه راه بشه و حداقل به استون مارتین نزدیک شه تا فراری ردبول

  5. Lil21

    4

    0

    اول که تبریک میگم به ردبول فنا دوم هم به آلنزو با این رانندگی زیباش تا این جا که مشخص شد استون مارتین برتر فعلا به مرسدس راسل خیلی مفت پشت استورل گیر کرد همیلتون بعد خروج لکلرک اگه اختلاف سرعت بهتری داشت میتونست سومی داشته باشه آلنزو سر رد کردن همیلتون بیشتر به ضحمت افتاد تا ساینز در کل مسابقه قشنگی بود امیدوارم مک‌لارن خودشو پیدا کنه.

  6. سیاوش Kurd

    3

    0

    تبریک به فن های ردبول و ناندو
    و اما فراری….
    مسابقه شروع نشده باتری شارلو عوض کردن و در آخر دی ان اف، خنده دار نیست؟
    قابلیت اطمینان فاجعه، سایه نحس بینوتو تا ۲۶ باهامونه با این موتورش.
    ردبول عجب هیولایی ساخته، ماشین اصلا نمیدونه لاستیک خوری یعنی چی.
    گپ مکس و شارل توی ده دور اول واقعا خنده دار بود، مکس با سافت از شارل با هارد بیشتر دور زد، البته بخش عمده ای از این عملکرد ردبول به خاطر اون شاسی که نیم فصل قبل آماده کرده بودن به خاطر تخلف بودجه، و آخر فصل توی تمرینات ازش استفاده میشد تا اصلاح بشه و الان گپ ردبولو با بقیه میبینیم،
    تا آخر فصل فقط یک دو های ردبولو باید ببینیم.
    ولی نبرد برای سومی جالبه

  7. سیاوش Kurd

    15

    2

    و خاک بر سر مدیرای فراری، مرسدس و رنو کنم با قبول کردن فریز موتور بزرگترین ضعف ردبولو پوشش دادن

  8. پوریا

    3

    2

    سلام و عرض ادب.ی گاری دارم بدم ب فراری حالشو ببرن.شارل بازم امسال نابوده.کارلوس برای خودش میرونه.خلاصه فراری دمش گرم خوب بلده راننده خراب کنه

  9. j_farzaneh

    6

    0

    مثل اینکه بالاخره خوابام تعبیر شد فرناندو روی سکو از روز اول

    • Amirali

      1

      1

      اسمت رو یادم رفته ولی به هرحال خیلی مبارک باشه. البته که فکر نمیکنم استون تو آپدیت آوردن بتونه پا به پای مرسدس و فراری پیش بره.

      • Sebmm

        5

        2

        امیر علی طراح ماشین استون شاگرد ارشد طراح ماشین ردبول… یعنی اقای نیوی هست بهترین شاگردشم بوده ک این چند سال زیر نظر استاد بوده
        ماشین خیلی استیبل و ریلکسه
        خیلی راحت میشه باهاش جنگید و جمش کرد
        مطمینم تیم دوم استونه و اپدیت هم میارن

      • j_farzaneh

        1

        0

        ممنون بابت تبریکت
        ولی تیمی که همچین کانسپتی ساخته قطعا روش های بهبودشم بلده

  10. Soheil_JB22

    8

    1

    تبریک به ردبول فنا و مخصوصا الونسو فن ها بالاخره بعد از ده سال سرکله زدن با تیم ها و ماشین هایی که در حده GP2 بودن ماشینی گیرش اومد که لیاقتش رو داشت. این استون مارتین بهتر هم میشه برای فصل های بعدی که کارخونه سیلوراستون و تونل باد جدید ساخته بشه. مکس هم با ماشین جدید پرواز میکنه و اگه وضعیت همینطوری بمونه امسال هم عین پارسال.
    برگشت الونسو به پودیوم واقعا عالی بود امیدوارم این فصل دوباره به برد هم برسه

  11. mahdi arabi

    8

    0

    تبریک به ردبول فن های سایت
    تا موقعی که موتورها برابر باشه همین آش و همین کاسه است و کسی حریف ردبول نمیشه

    کل مسابقه یه طرف سوئیچ بک آلونسو روی لوئیس تو پیچ ده هم یه طرف
    بسی لذت بردیم

  12. ( ^ | ^ )

    5

    0

    تبریک به طرفداران ردبول مخصوصا مکس فن ها
    تبریک ویژه به طرفدارن ناندو ، ماتادور چه عشقی داشت میکرد تو رادیو
    این همه سال فرمول یک میبینم ندیده بودم وقتی داری رده سوم تموم میکنی این مدلی ( حالت گرم کردن لاستیک ) از خط پایان رد بشی 🤣
    و اما مشکل همیشگی فراری ، این تیم درست بشو نیست
    هرچند واسه قضاوت و تصمیم گیری زوده ، اما چشم من که آب نمیخوره
    این Plan A/B/C فراری هم تموم شدنی نیست
    مشکل موتور رو هم نتونستن حل کنن
    افسوس برای لکلرک
    میرسیم به مرسدس ، امسال از پارسال خیلی بهتر هستن تو اینجای فصل ، بحرین پارسال و اون پورپوزینگ و کله جورج و لوییس تو ماشین رو با این مقایسه کنیم میبینیم که خیلی بهتره ولی ماشین خسته اس ، تو Drs کم میاره ودوست دارم حداقل با این چیزی که دوستان میگن و قراره از باکو کانسپت جدید رو بیارن جواب بده
    وگرنه فکر نکنم لوییس تمدید کنه و این بعد سباستین دومین ناامیدی میشه
    یه خسته نباشی هم به اکون میگیم که چپ و راست پنالتی بهش میدادن و این یکم رو مخ میره وسط مسابقه از تو رادیو چپ و راست بهت بگن 5Sec پنالتی
    تا عربستان شب همگی خوش

  13. علیرضا

    5

    0

    اخیشششش لذت بردم بعداز کلی وقت با دیدن این ورزش بی نظیرررر
    مکس و پرز و فرناندو عالییییی بودن
    یه سوال از دوستان عزیز
    چرا توی این مسابقه کسی از لاستیک مدیم استفاده نکرد؟؟؟؟

  14. Ali🦁3

    7

    3

    ناندو با این سنش چه رانندگی کرد لایق بهترین راننده بودش ماشین که اوکی باشه راننده هم شارژ میشه @ همیلتون هم عالی بود.
    —-
    تبریک به همه ردبول فن ها این 1&2.
    من چندین سال منتظر این دوران مکس با ردبول بودم که داریم لذت می‌بریم.

    • farshad.b

      4

      0

      سلام علی جان . و سلام به همگی دوستان ، حس ما مکس فنها حکایت اون ادمیه که میره مهمونی و صاحبخانه همش توی اشپزخانه است !!! . قصه امسال ظاهرا قصه همون پارساله فقط یه الونسو سرحال بهش اضافه شده تا چند صحنه جذاب در هر مسابقه نصیب تماشاچی بشه ، دمش گرم عالی بود . ایکاش مرسدس یه حرکتی بزنه تا لوئیس رو هم داغ در رقابت ببینیم . و افسوس از چارلز جوان همه !، با تعویض بینیتو مشخص بود مشکلات موتور به زودی قابل حل نیست والا واسور رو نمیاوردند ، این مسابقه یه نکته جالب دیگه هم داشت و انهم تک امتیاز ویلیامز بود اونم با یک استراتژی تهاجمی ، سالها بود دو تا سافت پشت هم از ویلیامز ندیده بودیم . بازم برای شروع خوبه همین تک امتیاز ، طراحیشون هم امضا خودش رو داره و با امکانات فعلی این تیم جای تقدیر داره . استون مارتین ثابت کرد موتور مرسدس روی بدنه ردبول جواب میده ، ولی ساید پاد زیرو مرسدس ظاهرا اصلاح پذیر نیست ، البته این کانسپت سیستم خنک کننده خودش رو داره و هر تغییری در ساید پاد مستلزم تغییر اساسی در خنک کنندها هست و اون تغییر هم یعنی وزن بیشتر و وزن بیشتر یعنی عدم بالانس و …… خلاصه مرسدس راه ساده ایی در پیش نداره . امیدوارم همه دوستان در اینده شاهد پیشرفت تیمهای مورد علاقشون باشند تا فصلی کسل کننده برای هیچکس نباشه . پایدار و سلامت باشید .

      • Ali🦁3

        5

        2

        سلام فرشاد جان
        دیگه تیمی که خلاقیت بکار ببره با وجود آدرین نیوی باید نتیجش هم بگیره ما طرفدارا هم باید لذت ببریم یادته چقد اذیت می شدیم که هر سال فقط آرزوی یه برد یا دوتا از مکس داشتیم…. هر چند تازه اولین مسابقه هست و پیست به پیست فرق داره شرایطش باید دید تیم‌های دیگه با آپدیت به کجا میرسن چون ردبول محدود هست هر چند قبلا گفتم ردبول یه لول جلوتر هستش.
        الانم مرسدس و حتی فراری مشکل خودشون هست که بتونن به ردبول برسن یا نه که منم قبل تستها گفتم به مکس با ردبول نخواهن رسید، اگر هم در آینده نزدیک بشن فقط در صورت عدم آپدیت ماشین ردبول و کار کردن روی ماشین آینده هست.
        استون مارتین هم شده RB18 که خوب هم جواب داده براشون تایر خوری کمتری دارن ولی در ادامه مهمترین عوامل موفقیت براشون اینه که آپدیت هایی که میارن خوب جواب بده براشون تا با وجود آلونسو امید پودیوم بیشتری داشته باشن.

      • Ali🦁3

        4

        4

        من فقط منتظر روزی هستم که مکس با ردبول تا می تونه رکوردا جابجا کنه.
        فکرش کنید مکس تو این سن چه رکوردای زده فقط تا پایان قراردادش ماشین رقابت قهرمانی داشته باشه کفاف می کنه.

      • farshad.b

        3

        0

        علی جان مجدد سلام و ببخشید دیر جواب میدم ، درگیر کار هستم ، به جرات میتونم بگم این ردبولی که دیشب دیدیم هشتاد درصد خودش بود و خیلی بهتر از اینی که میبینی هست ، کوچکترین مشکلات سال قبل هم حل شده ، گذاشتند نیم فصل به بعد اگه حریف قدری پیدا شد قافلگیر نشن . نیوی که سنگ تمام گذاشته ولی من قلبا ارزو میکنم دیگر تیمها هم خودشون رو برسونند تا ارزش قهرمانی دو صد چندان بشه . فکرش رو بکن مثلا مکس و لوئیس و الونسو با چارلز با امتیاز نزدیک برونند به چند مسابقه اخر!! آخ که چه حالی میده !! . آخرش هر کدوم قهرمان بشه ، قهرمان اصلی ما هواداران خواهیم بود . دوستان طرفدار الونسو ( یکیش خودم ) هم لطفا رعایت بفرمائید ، بدون شک لوئیس یکی از مفاخر ارزشمند این ورزشه و اگر امروزه اسبش زین نیست از جوانمردی به دوره که بد قضاوت بشه . من که واقعا از رانندگی الونسو لذت میبرم و بشدت منتظرم چرخ به چرخش رو با مکس ببینم ، حریف قدر ارزش قهرمانی احتمالی مکس رو دو چندان میکنه . آره علی جان یادمه سالها قبل چه غصه ایی میخوردم بابت دی ان اف های مکس و یا اشتباهات گاهآ بچگانه مکس ( یادته ریس ترکیه ۲۰۲۰ ) بهت گفتم بذار مکس به پختگی برسه و از اشتباهاتش درس بگیره ( اصلا کل زندگی همینه ) کسب تجربه و حل مشکلات ، حالا که روزگار به کامه برای موفقیت دیگران هم دعا کنیم تا لذت بیشتری ببریم ، هم از قهرمانی هم از دوستی با دیگر عزیزان در این سایت . در اخر هم اگه دوستان از اقای صالحی و پدر بزرگوارشون اقا سیامک خبری داره ما رو هم در جریان بذاره که جاشون خالیه . امیدوارم همگی در سلامت باشند و باشید .

  15. Behzad

    7

    2

    فاصله ها اونقدری هست که با آپدیت هم, تیمی به ردبول نمیرسه.
    فقط میمونه جنگ سکوی سوم و رده ی دوم تیمی که سه تا تیم حضور دارن.
    بنظرم جایزه زرشک طلایی هم میتونه به اون کارشناسی برسه که صد بار گفته بود ولف با ذکاوتش قوانین امسال را به نفع مرسدس تغییر داد در حالی که هر میلیمتری که ارتفاع بالا اومد ردبول از دیدرس خارج شد!
    ردبول براحتی بدون یک دلار خرج اضافی برای آپدیت تا نیم فصل جاش امنه مگر اینکه منتظر باشیم ببینیم ولف چه کاری برای تغییرات نیم فصل دست و پا میکنه😄😄😄
    ردبول فقط آیرو نداره بلکه بهترین شاسی و سیستم تعلیق و ترمز را با هم ترکیب کرده و همچین خودرویی ساخته.

    • Amirali

      3

      0

      نیم فصل چیه جاش تا 2026 امنه

  16. MSF11

    6

    2

    با احترام به تمامی اعضا و کاربران سایت
    طرف یه صفحه کامنت نوشته…نصفش کلمه تبریکِ
    اینجا اختلات کنید… نظر بدید…تحلیل کنید…نه اینکه تبریک به این تبریک به اون…

    • Amirali

      3

      6

      صبر کن هنوز نیکو روزبرگ کامنت نذاشته

    • ( ^ | ^ )

      3

      0

      دوست عزیز به در نگو دیوار بلرزه
      اگر منظو شما من هستم که کلا 2 با واژه تبریک رو استفاده کردم که طبیعی هست و بارها شاهدش بودیم
      یه چیز دیگه که امشب جیگرم حال اومد این بود حس و حال دنیل ریکیاردو و قیافه اش دیدنی بود وقتی مک لارن اینجور زد جاده خاکی
      اون از پیاستری که با تعویض فرمون ماشین قفل شد ، اینم نوریس که +2 لپ شد و آخر کار داشت با DRS لوییس دور میزد

      • MSF11

        0

        2

        من کلی گفتم برادر..
        منظور خاصی هم نداشتم…

  17. خیلی ها میشناسن

    4

    0

    سرعت ردبول قابل پیش بینی بود
    ساینز نشون داد که نباید وارد رقابت با لکلرک بشه و بهتره روی امیتازات تیمی بهش تکیه کنن
    برعکس دوستان ترجیح میدم به مرسدس دست مریزاد بگم!! بعد از تست ها و تمرین ها حقیقتا انتظار نداشتم بتونیم با این استون مارتین که حتی استرول هم با اون وضعیت دستش رقابتی ظاهر شده، مبارزه کنیم،مسابقه لوییس اونجا که لاستیک نگه داشته بود اما بردنش پیت و پشت رادیو هم تعجب کرد تموم شد و همونجا نقطه قوت مسابقه آلونسو بود که دوره‌های سریعی زد و سبقت خیلی خوبی گرفت…
    کلا امروز اگرسیو رانندگی میکرد و یاد مسابقه سوزوکا ۲۰۰۵ افتادم

  18. Ali.. Ferrari

    7

    3

    تبریک به طرفدارای مکس و ردبول که با شایستگی و قدرت برتر،یک و دو کردن.
    همینطور تبریک به طرفدارای آلونسو و استون.
    و تاسف به فراری بخاطر یه شکست کامل در همه چیز.توی استراتژی که اون تایر ذخیره کردن به هیچ دردی نخورد و تایر خوردگی افتضاح فراری که سافت روی ردبول دوام بیشتر از هارد روی فراری داشت.و موضوع مهم که تا امروز سکوت کردم تا نگن دشمنی با بینوتو داری بدون دلیل.دو سوم فصل قبل و زمستان روی پایداری پاوریونیت کار کردن ولی مسابقه اول دی ان اف شد شارل.خودرویی که تمام منابع فراری بعد از یک سوم از فصل گذشته برای اون بکار رفت تا بهتر بشه،پیشرفت خیلی کمتری نسبت به بقیه داشته.استون که جهش بزرگش رو نمیشه دیگه به پنهان کردن قدرت فراری و مرسدس مربوط کرد.همچنین مرسدس هم به فراری خیلی نزدیک شده که سال پیش این موقع ۱ثانیه کندتر از فراری بود.ردبول هم که قدرت برتر گرید هست.یعنی فراری پیشرفت خیلی کمتر نسبت به مرسدس و ردبول داشته و استون که وقتی آلونسو از کارلوس عبور کرد و شارل موتور سوزوند مشخص کرد فراری مسیر درستی رو از زمان توقف توسعه اف ۷۵ و شروع اس اف۲۳ دنبال نکرده.این هم که بگیم مسابقه اول هست و چیزی معلوم نیست حرفیه که سال پیش درست بود ولی الان که تیمها مسیرهاشون رو انتخاب کردن برای امسال،از مسابقه اول میشه متوجه شد مقدار پیشرفت یا عقبگرد تیمهارو.
    این خودرو زمان بینوتو ساخته شد و سال گذشته هم وقتی شروع به حل مشکلاتش و توسعه خودرو جدید کردن باز هم تحت ریاست بینوتو بوده.واسور که یک ماهه اومده هیچ نقشی در ساخت اف۷۵ و اس اف۲۳ نداشته.سه سال زمان لازمه تا معلوم بشه تاثیر کار واسور.بینوتو که این خودرو بی ثبات رو با چهار سال زمان که داشت،تحویل داد و فراری وقتی نیم فصل که صحبت از اخراجش بود بازم اینکارو نکرد حالا باید راننده هاش اگزوز دربول و بقیه تیمها رو ببینن راننده هاش

  19. Hossein 123

    14

    0

    ناندو قطعا داخل بدنش نگهدارنده داره.
    چرخ به چرخ ناندو و ۲ تا مرسدس کیفیت هر ۳ تا راننده رو نشون داد.
    —–
    امروز ناندو از نظر سرعت خالص ۴ ام بود، ساینز نسبت به ماشین فاجعه بار بود. لوییس و جورج نهایت چیزی که می شد رو انجام دادن و چیزی برای حسرت ندارن.

    از همین الآن، احتمالا آخرین شانس مرسدس تا ۲۰۲۶ اون سایدپاید (باکو..؟) که خود تیم تایید کرده و آپدیت های مربوطه هست، اگه اون ماشین بیس درست داشته باشه تا ۲۰۲۶ بالاخره میشه راندمان آیرودینامیک و بقیه مسائل رو تا حدی اوکی کرد. ردبول هم تا ۲۰۲۶ رفته واسه قهرمانی… ویلیامز و سارجنت نسبت به روکی بودن جذاب بودن. مک‌لارن امروز کلا کنسل بود.

    جالبه با پاوریونیت یکسان آستون سریعتر بود ازمون. یکبار ما بهشون مرسدس صورتی دادیم، اونا به ما آستون مشکی نمیدن؟

    • Soheil_JB22

      5

      1

      مرسدس صورتی ورژن یکسال قبل بود😅 فکر نکنم ورژن سال قبل استون بدرد بخوره

    • LH44

      5

      2

      متاسفانه هرچی قبل تمرینا و تمرین ها گفته بودم درست از اب درومد. پس اینم بذار بگم.
      خیلی خیلی بعیده کانسپت بعدیشون کار کنه. یه طرف ردبولی رو داریم که به راحتی میتونه روی توسعه ماشینش در سال 2024 کار کنه که قهرمانیشون در اون سال هم تضمین بشه. در سال پیش بهترین کانسپت رو به لطف ادرین نیوی اوردن و مشخص هم شد اون جریمه هه هیچ تاثیری نداشته. مطمئنم هورنر خندش گرفته بوده از اون جریمه. یه طرفم استون رو داریم که اونها هم بهترین کانسپت رو دارن و روش کار کردن. تازه با یه مهندس درجه یک و شاگرد نیوی. یه طرفم فراری رو داریم که اون هم کانسپت خودش رو از فصل پیش داشته و اون رو توسعه داده. موتور نسوزونه مرسدس بهش نمیرسه. معرفی یه کانسپت جدید وسط فصل دوم تغییر قوانین، نتیجه ای جز شکست به بدترین شکل ممکن نداره. مرسدس نه مهندس خوب داره، نه برتری موتور و نه دستش بازه قطعات مختلف رو تست کنه تا شاید یکیش کار کنه! این کار رو باید اسپانیا پارسال میکرد. اون زمان اینقدر وقت داشتن تا بفهمن موتورشون برترین نیست و کانسپتشون به درد اقوام الیوت میخورده و باید برن روی فلسفه درگ پایین. منتها نخواستن. غرورشون باعث شده بود تا فکر کنن تراکتوری که طراحی کردن توی جیبش یه اف 22 داره!!
      ماشین پتانسیل داره ولی باید پیداش کنیم!!!
      ماشین پتانسیل داره ولی باید پیداش کنیم!!!

      کدوم پتانسیل؟؟ الان دیگه چه فاییده. نوش دارو پس از م.رگ سهراب. کار این تیم مهندسی طراحی ماشین رقابتی نیست. کم کم راس براون باید بیاد روی کار. کم کم

      • Saber Delkhoon

        2

        0

        تجربه‌ی استون مارتین نشون داد که بهترین کار رفتن به سمتِ فلسفه‌ی ردبوله. اون کانسپتی که قراره مرسدس بیاره تو باکو احتمالاً چیزی شبیه به ردبوله. حالا خوبیش این‌جا ست که مرسدس اگه بتونه چیزی شبیه به ردبول بیاره (که از لحاظِ بهینه‌بودنش از لحاظِ آیرودینامیک بعیده) باز جای توسعه داره، در حالی که فراری رو کانسپتیِه که جای توسعه‌ی چندان نداره و تصمیمی هم برای تغییر کانسپت نداره.

      • LH44

        6

        0

        @Saber Delkhoon
        مرسدس فعلی توان رقابت با نیوی رو نداره. سقف بودجه رو برمیداشتن هم اول نمیشدن. تهش دومی.
        کلن روی اپدیت دادن های فراری حساب نمیکنم!!!!
        ولی کاملن حالتون رو درک میکنم. مثل هم هستیم. ناامید از تیم و ناراحت بابت راننده ها که دارن به خاطر ماشین میسوزن.

  20. VETTEL FAN5

    13

    10

    حضرت الونسو
    ماتادورررررررر
    ۸ثانیه اختلاف بندازی از فراری اون سبقت بی نظیر از همیلتون همه و همه فقط از یه نفر بر میاد فرناندو الونسو
    توی ۴۲سالگی اینطوری برونی فقط میتونم بگم باکلاس ترین راننده تاریخ فرمول یک

  21. McLaren F1

    10

    1

    چه مسابقه ای بود
    عجب سبقتی گرفت فرناندو
    گزارشگرا گرم صحبت بودن و اصلا توقع سبقت نداشتن اونجا
    واقعا خوشحالم واسه ناندو
    بای بای گفتنش عالی بود

    • محمد امین _👊

      7

      2

      ….
      اول از همه ، این یک دو رو به دوستان ردبولی تبریک میگم ، دنیا خیلی میچرخه ، پارسال فراری اینجا یک و دو کرد و ردبول دی ان اف داد
      فراری … پیت های خوب ، استراتژی خوب ، اما بازهم مشکلات ریلایبلیتی …. تا اونجایی که من خبر دار شدم مشکل از خود ice نبود و به سیستم های الکترونیکی بر میگرده
      این سکو کمترین چیزی بود که حق الونسو بود ، واقعا جنگید
      هملیتون هم زورش به ساینز نمی‌رسید…. رد کردن ماشین فراری توی کفی کار مرسدس نیست
      جرج انتظاراتم رو برآورده نکرد ، اما … بد هم نبود
      مکلارن و آلپاین فاجعه بودن ، به خصوص اوکون
      لکلرک یه استارت تاریخی زد با ری اکشن تایم ۰.۱۴ که نایابه ، اما حیف که ماشین یاری نکرد
      ردبول با اختلاف تیم اوله … استون سرعت اش روی هارد با ردبول برابری می‌کرد آخر مسابقه … اما با سافت حدود ۶ دهم کند تر بودن
      فراری هم روی سافت دوری ۶ دهم کند تر بود ، اما روی هارد ماشین لکلرک پیس تقریبا نزدیک به مکس رو داشت منتهی‌ با فرسایش بیشتر ، و بهتر از استون به طور متوسط
      مرسدس تیم چهارم هست ، بهتر بشو هم نیست مگر با تغیرات بنیادی

  22. سیاوش Kurd

    1

    1

    دن فالوز گفته در طول فصل دو سوم ماشین تغییر می کنه، البته همچین بیراه هم نمیگه استون فصل قبل هفتم شد و تایم تونل باید خیلی بیشتری داره نسبت به فراری و مرسدس.
    مرسدس هم که قراره ساید پاد جدیدشو بیاره تو باکو، فراری هم ستاپش کلا این هفته برای بحرین خوب نبود و خبرهایی هم بود که به خاطر پورپوزینگ مجبور بودن ارتفاع ماشینو بیارن بالا که این هم باعث کاهش دانفورس، هم لاستیک خوری بیشتر میشه، البته با این موتور احتمالا دوباره مود موتورو بیارن پایین، ولی خب در هر صورت تیمی به گرد پای ردبول نمی‌رسه ولی نبرد برای سکوی سوم جذابه.
    این ساینزم داره چیکار می‌کنه واقعا، تازه هنوز ماشین مطابق سبک شارل نیست، کاش ناندو جای ساینز بود

  23. Saber Delkhoon

    10

    1

    سباستین وتل یه جمله‌ی قصار داشت که می‌گفت «همه طرف‌دارِ فراری هستن، حتّی اگه بگن نیستیم هم باز طرف‌دارِ فراریَن».
    به نظرم داریم به روزی می‌رسیم که دیگه «هیچ کسی طرف‌دارِ فراری نیست، حتّی اگه بگن هستیم هم باز طرف‌دارِ فراری نیست».

    اینو از مصاحبه‌ی بعد از مسابقه‌ی لکلرک می‌شد فهمید. جایی که انگاری مسابقه‌ی بیستمِ لکلرکه از بس ناامیده و وقتی مصاحبه‌گر ازش می‌پرسه «آیا فکر می‌کنی به سرعتِ مسابقه‌ایِ ردبول برسید؟» می‌گه «اگه صادقانه بگم، نه.» برای اوّلین بار بود که توی لحن و زبانِ بدنِ لکلرک می‌شد دید که دیگه خوش‌حال نیست که برا فراری داره رانندگی می‌کنه. لکلرک حتّی بعد از موناکو و سیلوراستونِ پارسال هم این‌طوری از فراری مأیوس نبود. عصبانی بود ولی مأیوس نبود. امید داشت که بالاخره به نحوی اوضاع تغییر کنه. ولی امروز کاملاً ناامید بود. اتفاقاً عصبانی نبود، بلکه کاملاً ناامید بود.

    این‌که شما جای‌گاهِ دومیِ سازنده‌هاتون رو به خطر بندازید یعنی مشکل خیلی جدّی‌تر از اونه که با تعویضِ مدیرِ تیم مسئله حل بشه: قابلیتِ اطمینان حل نشده. لاستیک‌خوری زیاد ادامه داره. دانفورسِ خوبِ سالِ قبل دیگه نیست. آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شد امتیازِ قابلِ‌توجّهی هم در کفی‌ها نسبت به بقیه‌ی تیم‌ها کسب نشده (تازه این پیست، پیستی نبود که دانفورس بالا نیاز داشته باشه. ببین تو پیست‌های دانفورس بالا چه پوستی ردبول بکَنه از فراری). با توجّه به سال‌های قبل، هیچ امیدی هم به ارتقای ماشین در طولِ فصل نیست (پارسال رو یادتون بیاد که مرسدس اوّلِ فصل کجا بود و آخرِ فصل داشت دومیِ فراری رو تهدید می‌کرد). بنابراین اوضاع حتّی از 2020 هم بدتره. از این جهت که حتّی چشم‌اندازِ روشنی هم دیگه پیشِ رو نیست.

    اگه اتّفاقِ خاصّی نیفته مکس تا 2026، شش تا قهرمانی‌ش رو کامل می‌کنه و کلّی استعداد که توی گرید هست تو بهترین سال‌های کریرِشون پشتِ مکس خواهند سوخت. مثلِ چارلز، نوریس و راسل. این البته تقصیرِ کسی نیست و ردبول حق داره به خاطرِ خلاقیّتِ مهندساش، درایتِ مدیرهاش و نبوغِ مکس حالِش رو ببره از این دوران.

    فعلاً چیزهایی که به نظرم این فصل جالبه که دنبال کنیم همین رقابتِ استون مارتینه با فراری و مرسدس و رقابت‌های درون تیمیه. مثلاً من خیلی دوست دارم ببینم بینِ اُکون و گسلی کدوم اون یکی رو شکست می‌ده. یا رقابتِ نوریس و پیاستری (که انقدر ازش تعریف می‌کنن) چی می‌شه. یا رقابتِ نیکو هالکنبرگ با مگنوسن.

    به نظرم اون جلو دیگه خیلی خبری نیست که دنبال کنیم (فکر کنم امروز بیش‌تر از 3، 4دقیقه رانندگیِ مکس رو ندیدیم.) برا همین باید سرگرمی‌های دیگه‌ای برا خودمون دست و پا کنیم. و البته منتظر باشیم فراری برامون شیرین‌کاری‌های جدید آنلاک کنه.

    • NICO ROSBERG-06

      5

      0

      اتفاقا همه خبرا همون جلوی.. دیروز درگیری برای سبقت بین لوییس و آلونسو و ساینز و دیدین؟ همین داستان تا آخر فصل میتونه هر طرفدار فرمول یک رو ترقیب کنه برای پیگیری جدی تر این فصل ف1 اونم تو فصلی که همه منتظریم ببینیم لویس این فصل چه واکنشی به راسل و آلونسو نشون میده.. دیروز واقعا دیوانه کننده بود چیزی که بین لوییس و آلونسو و لوییس و ساینز دیدیم.
      و در شروع هم فعلا میبینیم مکلارن انگار خاموشه .فقط امیدوارم آخر فصل استرول رو بالای مرسدسا نبینیم. که بعید میدونم این اتفاق – بخواد بیوفته.

  24. Hamed

    9

    3

    هنوز حسرت میخورم برا ناندو که اینهمه سال ماشین رقابتی نداشت دنیای موتور اسپرت راحت دو قهرمانی دیگه بهش بدهکاره کلاس خالص یه ریسر فرمول ۱

    تکلیف قهرمانی این فصل تقریبا از همین ریس اول یجورایی مشخص شد. ردبول اون زمان که فصل رو بد شروع میکرد میومد نیم فصل با آپدیتاش همه رو رنده میکرد حالا که از اولین مسابقه با اختلاف برترن دیگه تکلیف بقیه مشخصه

  25. Monarch

    7

    3

    این وسط ردبول چی پیدا کرده خدا میدونه ؟عزیزان سالهای قبل چرانیوی شاهکار رو نمی کرد جایزه بزرگترین احمق های دنیا هم میرسه به سه تیم تولید کننده پاور یونیت که حرف بچه لوس اف وان رو قبول کردن ودستی دستی خودشونو به …ک دادن

    • Yousef

      2

      0

      اون دوران موتور رنو رو داشتن که نمیشد باهاش کاری کرد ولی با هوندا دوباره فورمشو گرفت.

  26. LH44

    8

    7

    اول از همه تبریک به ورستپن و فن هاش. جز هورنر، مارکو و یاس ورستپن:)
    بهترین ماشین رو بهتر کردن. دوستان بگردن یه نقص در ماشین ردبول پیدا کنن. درگ پایینه اما داورن فورس بینظیری داره. تایر رو خوب گرم میکنه اما فرسایشش خیلی کمه. مستقیمی سریعه. تو پیچ ها سریعه. تو ترمز گیری بینظیره. در ورود و خروج از پیش ها خیلی خوبه. خوب ستاپ میشه و کاملن تا به اینجا پایدار نشون داده. دیگه ویژگی یه ماشین خوب چی میتونه باشه؟؟ تنها راه شکست این ترکیب راننده و ماشین اینه که مرسدس با w11 مسابقه بده:)
    فراری هم متاسفانه نتونسته مشکل پایداری رو حل کنه. یه لول مود موتور رو بیارن پایین راحت میشن تیم سوم. و باز هم متاسفانه برای لکرک! امیدوارم فراری لکرک رو از دست نده.
    استون هم دمش گرم. عالی کار کردن. هم الونسو و مشخصن هم تیم مهندسیش. من بر خلاف بعضی از دوستان که فکر میکنن الونسو شاخ غول رو شکسته و سکو گرفته، فکر میکنم کار سختی نداشته. هم تیمیش رو ببینید. لانس استرون!، با دست مصدوم! راسل بهش نمی رسید. زیر پای لوئیس هم همون ماشین بوده. فراری هم که یه ماشینش رفته بیرون و یه ماشین دیگش مود موتورش پایینه. کار خاصی نکرد آلونسو. هرچند که یه تبریک بزرگ باید به طرفدار هاش گفت.
    برای مرسدس هم نمیدونم چی باید بگم. نظر هام رو در مطالب مختلف گفتم. متاسفانه همونی بود که فکر میکردم. ای کاش لوئیس هشتمی رو میگرفت. ای کاش. حقش بود واقعن. از کل مسابقه فقط از دو دورش لذت بردم. بتل خوبی رو لوئیس با آلونسو داشت. بیشتر کاری از دستش بر نمی اومد.
    یه نکته قابل توجه دوستان مرسدس فن و فراری فن. مرسدس و فراری از این ضربه خوردن که موتورها فریز شدن و نمیشه ارتقاشون داد. وگرنه بهترین موتور سازهای دوران هیبرید میتونستن بهترین موتورها رو هم سازن. محدودیت سه موتور و قطعات هم گذاشته شد. که دودش بشدت تو چشم فراری میره. همه این قوانین باعث شدن ایرودینامیک، مهم ترین بخش ماشین های نسل بعد باشه. حالا
    کی لابی کرد موتورها فریز بشه؟
    کی لابی کرد تعداد موتور و قطعات محدود بشه؟
    کی از بولد شدن اثر ایرودینامیک بیشترین سود رو میبرد؟
    جواب همه سوال ها یه نفره. کسی که در لابی کردن شیش هیچ ولف و بینوتو رو برده.

    • Amirali

      3

      2

      در ادامه:
      کی بهترین تیم آیرودینامیک فرمول یک رو داشت؟

    • Night wolf

      4

      0

      من هم خودم طرفدار مرسدسم و این قضیه فریز کردن چیزیه که انجام شده و هیچ کاریش نمیشه کرد

      فلسفه مرسدس از ۲۰۲۲ خیلی دور بود از واقعیت(طراحی از روی جت و …) و باید اواسط فصل قبل میپذیرفت که اشتباه کرده و خیلی راحت بگم از تیم برتر(ردبول) کپی میکرد که تا آخر فصل همونجوری ادامه داد

      این فصل هم استونی که موتورش مرسدسه راحت مرسدسو رد میکنه

      اگر ساید پادی که قراره تو باکو رونمایی بشه جواب نده قطعا این فصل باید برای سومی بجنگه و اگرم بده نهایتا دومی

      پس بهتره از اواسط فصل بره رو ماشین ۲۰۲۴

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      3

      1

      ولف گفته ما به فلسفه ماشینمون اطمینان داریم و از طرفی هر کاری برای یک ماشین رقابتی خواهیم کرد تا لوئیس بتونه هشتمین قهرمانیش رو بگیره.
      در حال حاضر ردبول نزدیک به ۶ دهم سریع تره و کم کردن این فاصله خیلی سخت هست.
      ولف قبل از فصل گفته بود ما ماشین سریعی خواهیم داشت اما نه ابتدای فصل و احتمالا منظورش باکو و آپدیت هایی که بعد از اون قراره بیاد هست.
      اگر واقعا بعد از باکو و آوردن آپدیت بعد از اون جوابگو باشه احتمالا فصلی شبیه ۲۰۱۹ رو خواهیم دید و مرسدس میتونه دومی رو بگیره و احتمالا چند برد هم کسب خواهد کرد.من که خیلی امید دارم چرا که اگر مرسدس بتونه تا پایان فصل به ردبول نزدیک بشه لوئیس رو میتونن حفظ کنن.

      • Amirali

        2

        6

        اگه ولف اینو گفته پس به نظرم موضوع حله. مرسدس الکی حرف نمیزنه. یک مسابقه از فصل رو هم دیدن و میدونن چقدر اختلاف دارن. اگر واقعا این آپگرید باکو بتونه شش دهم یا بیشتر زمان بیاره برای مرسدس میشه امیدهایی داشت.

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        3

        2

        امیر علی
        احتمالا بعد باکو فاصله بین ما و ردبول ها کامل جبران نمیشه و شاید حتی بازم چند دهم فاصله داشته باشیم متاسفانه برای اکثر طرفداران سخت هست که تیم مهندسی توانایی ساخت ماشین برنده رو نداره!تیم ما تنها تیمی بود که دو تا ماشین با فلسفه کاملا متفاوت ساخته بود و فصل ۲۰۲۱ هم با قوانین خلاف فلسفه ریک پایین تونستیم قهرمان بشیم طوری که حتی آدرین نیوی انتظار نداشت ما بتونیم بعد از مکزیک به اونا برسیم!من بر خلاف بقیه امید دارم این موضوع تو طولانی مدت میتونه سرعت لازم رو به ما برگردونه.اما قهرمانی بعید هست چرا که FIA چندیدن سال هست که سعی میکنه مرسدس رو متوقف کنه.
        فقط همون پارتی مود پاوریونیت فصل ۲۰۲۰ میتونست این گپ بین ردبول و ما رو پوشش بده!

      • LH44

        1

        1

        ولف گفته کلن کارمون اشتباه بوده. باید از اول بسازیم ماشینو!!!!!
        اینجاست که میگن خسته نباشی دلاور، خدا قوت پهلوان.
        برای اون اپدیت باکو هم مطمئنم دردی ازشون دوا نمیکنه. خداحافظ قهرمانی. حداقل تا سال 2026

      • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

        3

        0

        Lh44
        میشه بگی کجا و کی این حرفو زده؟
        اگر فلسفه ماشین اشتباه بود،پایان فصل پیش مثل استون مارتین از فراری یا باقی تیم ها پیروی میکردن و اینهمه طول نمیدادن.من یکی مطمئن هستم پایان فصل اگر همه چی خوب پیش بره میتونیم برای فصل بعد ردبول رو تو چالش قرار بدیم.

  27. mohsen driver

    1

    3

    فقط اونجا که تو پیت لین یکی از مکانیکای آلپین وقتی بال جلو رو عوض کردن خورد به لاستیک لنگ در هوا شد نمیدونم کسی دید صحنه رو یا نه، یذره لبخند اومد رو صورتم بعد اینهمه ناراحتی!

  28. ایرن

    7

    0

    دوباره بعد از مدتها سلام.

    خب همه سبقت ناندو رو دیدن و شاید دیگه گفتن نداشته باشه. اما انقدر زیبا بود که تکرارش هم کسی رو اذیت نکنه. اما نکته ی نهفته در این سبقت به جز زیبایی وصف ناشدنی اون. اینه که پای دوتا رقیب قدیمی و کهنه کار و البته بسیار کار بلد در میون بود. شاید اگه گسلی این سبقت رو از آلبون میگرفت میگفتیم واووو چه زیبا. اکا وقتی یکی از بهترین های تاریخ از یکی دیگه از بهترین های تاریخ این سبقت رو میگیره تبدیل میشه به یه اثر هنری. مطمئنا لوییس با اون همه تجربه و توانایی و کیفیت به راحتی اجازه نمیده هرکی از راه میرسه ازش سبقت بگیره. همین نشون میده که این سبقت چه ارزشی داشته. اما همونطور که بعضی از دوستان گفتن این سبقت هیچ چیزی از ارزشهای لوییس کم نمیکنه چون این راننده بارها و بارها کیفیت بالای خودش رو به رخ رقبا کشیده.

    نکته ای که ندیدم تقریبا کسی دربارش حرف بزنه فاجعه مکلارن بود. هرچند اول فصل هست و حداقل تا سه یا چهار مسابقه دیگه نمیشه عیار واقعی تیمها رو تشخیص داد.

    اگه فرض بگیریم باقی فصل هم جایگاه تیمها همین باشه باید به دو تیم ویلیامز و استون مارتین تبریک گفت. ویلیامز دو سال قبل با اقتدار در رتبه آخر بود. حتی کسی جرات نداشت به این جایگاه گوشه چشمی داشته باشه. اما الان میبینیم هر دو رانندش که حتی یکیشون روکی هست دارن برای امتیاز میجنگند. فعلا برندگان قطعی نسبت به مسابقات پارسال دو تیم ویلیامز و استون مارتین هستند و بازنده قطعی با اختلاف تیم مکلارن هست و در درجه دوم آلپین. و توی راننده ها هم برنده جابجایی ها قطعا ناندو هست.

    و نکته آخر. استرول. حتما نوع مصدومیتش جوری بوده که برای رانندگی مشکل خاصی براش ایجاد نمیکرده. اما با توجه به تصاویر مربوط به تمرینات که دیدیم بدون کمک نمیتونست از ماشین پیاده بشه، باید بدترین تیم مسابقه رو تیم پزشکی و داوران مسابقات بدونیم. درسته استرول برای دو ساعت رانندگی در خودروی فرمول یک آماده بود. اما اگر خدایی نکرده اتفاق ابوظبی 2018 براش میوفتاد… فاجعه!!! نمیدونم واقعا تیم پزشکی و داوران فرمول یک چی با خودشون فکر میکنن…

    • NICO ROSBERG-06

      8

      1

      ایرن سلام
      این و همه میدونن که آلونسو با لوییس یک دشمنی قدیمی بخاطر یک زخم کهنه داره و وقتی به همیلتون نزدیک میشه انگار خودش رو تو همون روز رستاخیز میبینه .. حمله و دفاع به هر قیمتی.. حتی مرگ. فرناندوی دیگه.

    • mrz_ir

      3

      1

      البته دفاع خوشگل لوییس هم دور قبل سبقت رو هم نباید ندید گرفت!

  29. Lewis

    3

    4

    اول از همه تبریک میگم به فرناندو آلونسو که نشون داد هنوز هم میتونه بجنگه و تبریک به مکس فن ها میگم ولی زیاد امیدوار نباشید که قهرمانی امسال هم برا شماست. از اون طرف لکلرک چه بدشانسی آورد یعنی فراری مشکلات پارسال رو هنوز داره؟مرسدس هم هنوز تا ۳ ۴ مسابقه اول انتظار رقابت و جنگیدن داشت.امیدوارم که این فصل به جذابی هرچه تمام سپری بشه

  30. شهریار

    2

    1

    فکر نمیکنم تیمی از پس ردبول این فصل پس بیاد جذایت این فصل میتونه رقابت همیلتون و الونسو باشه کاش رقابت خوبی ببینیم و نزدیک بین فراری و استون و مرسدس.. حیف نوریس تو مک لارن داره هدر میشه

  31. Ali.. Ferrari

    7

    4

    دلیل تاثیر نداشتن جریمه فیا در عملکرد ردبول
    طبق جریمه ده درصدی کاهش استفاده از تونل بود تعداد دفعات استفاده ردبول از تونل باد بجای ۲۸ بار به ۲۵ رسید.۲۸ بار هم بخاطر اول شدنشون بوده.فراری بخاطر دومی ۳۰ بار استفاده و مرسدس هم ۳۲ بار.تیم آخر یعنی ویلیامز اجازه ۴۶ بار استفاده.
    تخلف از قانون سقف بودجه و فقط حل شدنش با سه بار استفاده کمتر از تونل باد و جریمه هفت میلیون دلاری اونا هم از بودجه امسالشون کم نشده و ردبول اونو پرداخت کرده که اینم هیچ اهمیتی برای ردبول نداره چون اگه از بودجه امسالشون مجبور بودن اونو پرداخت کنن در عملکرد ردبول میتونست تاثیر داشته باشه.
    طبق اون قوانینه رعایت نکردن سقف بودجه میتونستن قهرمانی ۲۰۲۱ مکس رو بگیرن و به صاحب واقعیش لوییس برگردونن اما فیا اینجا هم با جریمه ای که واقعا هیچ تاثیری نمیتونست داشته باشه و در واقعیت هم دیدیم که تا حالا برتری کامل داشتن،نشون داد فقط ۲۰۲۱ توی پیست نبود که تا دور آخرش هم از ردبول حمایت کردن بلکه ردبول تخلف بودجه هم کرد و در عمل جریمه ای نشد پس تیمهای دیگه واقعا تلاششون بیهودس برای قهرمانی چون فیا اجازه نمیده که این جریمه هم خودش یه مدرک هست.حالا حداقل تا ۲۰۲۶ بقیه تیمها فقط میتونن دوم بشن.واقعا دشمنی با مکس ندارم اما ردبول لابی با فیا داره که ادعای رقابت چند تیم برای قهرمانی از طرف اونا خنده آور و زشت ترین دروغ هست.

    • Mmd9024

      3

      1

      هلموت مارکو مصاحبه کرده که این رقبا بودن که کارو برای ما آسون کردن ، حاضرم شرط ببندم منظورش با مرسدس بود که با فشاری که آورد باعث شد کفی خودروها ۱۵میلیمتر بالاتر بیان ، قطعا چیزی پیدا کردن که بقیه تیم‌ها نتوستن پیدا کنن ، اگر یادتون باشه هم فراری بعد از این دستورالعمل به مشکل خورد فصل پیش

    • ( ^ | ^ )

      7

      7

      فردا فرناندو یه سبقت دیگه از همیلتون بگیره هم تقصیر فیا و ردبول و دور آخر 2021 هست ، نه ؟!!
      تو رو خدا تمومش کنید
      چرا نمیخواید قبول کنید طراحی خودروی آدرین نیوی دست برتر رو به مهندس های ردبول داده
      فراری طراحیش خوبه مشکل دوام داره ، موتور میاره پایین
      مرسدس مشکل موتور نداره اگر میداشت یک بار باید برا موتور Dnf میشدن ، همین استون مارتین با موتور مرسدس و نصف تکنولوژی مرسدس الان خودشو کشیده بالا
      بیخیال ، یه چیز خیلی ساده است ، مشکل از طراحی مرسدس هست
      تا 2026 هم اگر این شایدپای رو بخواد داشته باشن بدتر میشه وضعشون
      حالا چپ و راست میگن جریمه و فلان و …
      آقا اصلا امسال مرسدس و باقی تیم ها بیشتر هزینه کنن مگر دست اونا بسته است
      ته تهش توتو میگه ماهم جریمه ردبول رو میدیم که تفاوت قائل نشید و یه اندازه جزا بکشیم
      من دیگه حالم از اتفاقات 2021 داره بهم میخوره
      خسته شدیم از بس این بحث تکراری رو دیدیم و شنیدیم

      • Ali.. Ferrari

        9

        4

        بحث ۲۰۲۱ حقیقتی هست که چون مورد علاقه شما نیست قرار نیست تمام بشه.چیزی مثل اسم سنا فقید و شوماخر هست و ماندگاره حتی برای کسایی که نسلهای بعد ندیده باشن اونو.ضمنا همیشه اینجا در مورد مسابقات ده پانزده پیش هم صحبت میشه حالا اینکه فاجعه ای که در تاریخ فرمول یک نظیر نداره یعنی اتفاقات بعد از تصادف لطیفی بازگو بشه اونم در حد اینکه حق لوییس پایمال شد اون سال و فیا که اسمش رو باید یه‌‌ «ما» به اولش اضافه کنه همه کار کردن در اون سال و بعدش تا ردبول هر کار میخاد انجام بده باید ازش گفت.حقیقت تلخه و شما هم نمیشه به دیگران بگی درباره چی حرف بزنن یا نزنن.

      • Milad4424

        2

        2

        این هنر نیست با یه ماشین قوی تر از یه ماشین ضعیفتر سبقت بگیری.
        لویس باید چیکار میکرد؟ مرسدس تو کفی مشکل داره لویس نمیتونه از ماشین پیاده شه هول بده
        میتونه؟؟؟؟؟؟؟

      • اف 1 احمد

        6

        3

        راست میگی بسه دیگه 2021 مکس حقش بود قهرمانی

    • Mahdi.drs

      2

      0

      یعنی از سال۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ هم مرسدس همه رو شخم زد توتو با فیا لابی کرده بود ولی یهویی توی ۲۰۲۱ فیا و توتو بهم زدن و فیا با هورنر وارد رابطه عاشقانه شد؟؟

      نکن داداش.. نکن….فقط قبول کن تیم ایرو دینامیک ردبول خیلی قوی تر از بقیه بوده و بقیه تیم ها باید خودشون رو برسونن ….اینا wwe نیس که مسابقه هارو بشینی برنامه ریزی کنی

    • Mahdi.drs

      0

      0

      عزیز دلم تاثیر جریمه اواسط سال معلوم میشه …. در واقع وقتی آپدیت میدن تا انتهای سال ردبول تایم به شدت کمتری در تونل باد خواهد. داشت نسبت به رقبا … تیم ها تایم تونل باد و سی اف دی شون رو قبل قصل یه جا تموم نمیکنن و بعد در کل طول فصل تیم ایرو دینامیک بشینن تخمه بشکنن بلکه مقداری زیادی از تعداد دفعه های تونل باد رو برای بررسی اپدیت های احتمالی در طول فصل استفاده میکنن…. خب این یعنی ردبول ماشین اولیه امسالش رو تولید کرده و مقداری تقریبا زیادی از تایم تونل بادش رفته (همون طور که بقیه تیم ها هم مقداری رو مصرف کردن) ….ودر ادامه فصل مثلا ردبول می‌تونه ۱۶ بار دیگه بره و مرسدس یا فراری ۳۰ بار دیگه…. پس این حرف که مافیا و جریمه کم بوده در واقع برای گفتنش زوده…. در نیم فصل خواهید دید که ردبول در تعداد اپدیت هاش با تیم هایی مثه مرسدس و استون نمیتونه رقابت کنه(فراری رو نگفتم چون غیرقابل پیش بینی هستن این ایتالیایی ها🤣)

  32. mrz_ir

    3

    2

    واقعا مرسدس داره چه غلطی میکنه رو نمیدونم ، استون هم باید دید ایا همون ریسینگ پوینته یا نه ؟!
    2020 هم با کپی زدن w10 ماشین فوقالعاده سریعی داشتن به طوری که اوایل فصل ردبول هم تحت فشار بود و اگه به خاطر یسری اشتباهات و جریمه امتیازی که به خاطر همون شکایت تیم ها محتمل شدن نبود سومی برای خودشون بود.
    اما خوب همون سال هم دیدیم که توی توسعه ماشین مونده بودن ، ایا این قضیه برطرف شده ؟
    با اینکه ناندو رو خیلی دوست ندارم اما خوب به خاطر اینکه راننده معرکه ای هست براش احترام قائلم
    درگیری لوییس و ناندو اگه تاکسیک نشه جذابه .
    کار برای مرسدس استون و فراری خیلی سخته که ردبولو به چالش بکشن ، اما خوب بازم احتمال هیچ چیزی در فرمول یک صفر نیست.
    ایا پرز میتونه مکس رو به چالش بکشه ؟ ایا رزبرگ درون داره ؟!
    هنوز فقط مسابقه اوله فقط صبر پاسخ این سوالات رو میده.
    با اینکه ادم خرافاتی ای نیستم اما جالبه که چند سال گذشته هر کسی مسابقه اول رو برده توی قهرمانی دوم شده !
    فقط صبر جواب سوالاتو میده

    • Ali.. Ferrari

      7

      1

      MRZ-IR دوست عزیز در مورد سوالی که نوشتی
      آیا پرز میتونه مکس رو به چالش بکشه و رزبرگ درون داره جوابش واقعا سادس.مکس سال پیش بخاطر برد پرز تو موناکو و استراتژی بهتر به تیم اعتراض کرد اونم وقتی ۴تا برد داشت تا اون موقع.بعدش دیگه پرز رنگ برد رو ندید تا سنگاپور که اونجا مکس شانس برد پیدا نداشت و هشتم شد وگرنه اونم به مکس میرسید.تا ۲۰۲۸ با مکس قرار داد بستن اما با پرز یک ساله تمدید میکنن بعدم ریکاردو رو میارن که یوقت با اینهمه خدمتی که به مکس و ردبول کرده دست از پا خطا نکنه.پرز رنگ برد رو نمیبینه مگه اینکه مشکلی برای مکس پیش بیاد و نتونه اون مسابقه رو ببره.

  33. هومن

    3

    5

    مکس ، شیر هلندی امروز.
    میببنم بحث تون شده سر لوئیس و فرناندو
    الونسو اگر ماشین قوی تری توی سال های پیش داشت با همیلتون رقابت داشت…تازه با ماشین ضعیف تر هم مرسدس و همیلتون رو حیرت زده کرد (مجارستان ۲۰۲۱)

    • Fast44

      4

      1

      اولا لوییس تو مجارستان از رده آخر شروع کرد به فشار آوردن از لحاظ فیزیکی خیلی روش فشار بود کل مسابقه داشت فشار می‌آورد دوما اصلا نمیتونست ریسک کنه درگیر قهرمانی فصل بود نمیتونست مثل ناندو اگرسیو رانندگی کنه تو باکو اشتباه کرد حداقل ۱۸امتیاز رو از دست داد

    • ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

      6

      4

      این بر میگرده به سبک رانندگی هر دو راننده
      لوئیس راننده ای هست که زیاد جنگنده رانندگی نمیکنه و بخاطر همین هست که تعداد DNF هاش کمتر از بقیه هست و از طرفی آلونسو یکی از بهترین دفاع کننده های تاریخ فرمول یک هست و این موضوع با توجه به اینکه مجارستان یکی از سخت ترین پیست ها برای سبقت گیری هست و آلونسو هم کسی بود که دوست نداشت همیلتون قهرمان بشه از جونش مایه میذاشت!در ادامه فصل رقابت های بیشتری میبینیم و لوئیس هم چند سبقت از آلونسو خواهد گرفت

      “و کاری میکنه قهرمانی هاشو به تاریخ بسپارن”
      باعث تعجب هست که چرا هیچکس نمیگه ماشین مکس ورشتپن یک هیولاست و حتی استاد لطیفی هم توش میتونه قهرمان بشه!تنها چیزی که میبینم اینه که مکس ورشتپن راننده بی نظیری هست.کاربرانی هستن که با یادآوری فصل ۲۰۲۱ که FIA سنگ تموم گذاشت برای ردبول ناراحت میشن و گاها عصبانی.این حرف ها که قهرمانی های راننده مورد علاقه رو کم ارزش جلوه میده چند سال هست که ما باهاش این ورزش رو دنبال کردیم.

  34. Fast44

    1

    1

    این ماشینم من فکر میکنم اگه یه ساید پاد جدید بیارن برمیگردیم به رقابت واسه قهرمانی جور دیگه امکان نداره با ردبول رقابت کرد

    • Mahdi.drs

      0

      0

      مشکل از تونل های زیر ماشین هست … ردبول و استون دان فورس رو از اونجا میارن

  35. Ali.. Ferrari

    6

    2

    بینوتو رو دوس نداشتم چون وقتی چهار سال مدیر فراری بود دستاوردی مثبتی برای فراری نداشت ولی گاهی حرفای هوشمندانه ای میزد.تو تست ۲۰۲۲بارسلون همون اول که همه تیمها پروپزینگ داشتن گفت تیمی که اونو اول حل کنه قهرمان میشه و اینطورم شد.بعد وقتی در رقابت با ردبول آپدیتهای ردبول رو میدید بارها مصاحبه کرد و گفت با هیچ حساب و کتابی نمیشه این آپدیت هارو آورد و سقف بودجه رعایت بشه.بعد توی سنگاپور ماجرای تخلف ردبول در ۲۰۲۱ پیش اومد.حالا اگه تخلف ردبول در ۲۰۲۲ هم رو بشه،با جریمه دفعه قبل میشه متوجه شد بازم یه چیزه بی اثر در نظر میگیره ماـفیا.قوانین جریمه های ماـفیا عجیبترین نوع قانون تخلفات هست.اینکه معلوم نیست تیم متخلف با مقدار تخلفش،کدوم یکی از هفت مورد جریمه براش در نظر میگیرن و اینکه تیمی مثلا ده میلیون اضافه هزینه داشته باشه با تیمی که ۲۰ میلیون داشته فرق جریمش چیه هیچ چیز در این موارد شفاف نیست.مثلا اگر عبور از چراغ قرمز ۳ جریمه داشته باشه،نقدی.برده شدن به پارکینگ.نمره منفی در گواهینامه و وقتی نه معلوم باشه کدوم یکیش شاملت میشه و اینکه جریمه نقدی باشه چقدره و توقفش تو پارکینگ چند روزه و مقدار نمره منفی چقدره،چطور میشه اینارو معلوم کرد برای هر کس وقتی از قبل معلوم نشده باشن.این یعنی با هر تیم طوریکه بخان رفتار میکنن.در مورد سوگولی ماـفیا که دیدیم چی شد.

  36. Fast44

    2

    1

    لوییس امروز آب پاکی رو ریخت روی دستای مرسدس فنا گفته هیچ پلن بی درکار نیست یا درست میگن یا دارن بلوف میزنن که یه کامبک رویایی داشته باشن چون مرسدس هرموقع میگه ماشین داغونه و تو رقابت نیستیم بعدش یه هیولا میدن بیرون امیدوارم دومی باشه