فرمول یک ایران – توانایی راندن و پیروز شدن در مسابقات بارانی یک چیزی است که در فرمول یک ارزش بسیار بالایی دارد. چونکه ارزش یک راننده بالاتر می رود با توجه به عدم دید کافی و همینطور شرایط نامساعد پیست و پایداری کمتر خودروها و همینطور مسابقه بارانی یک مسابقه ای است که در آن تاثیر خودروها کمتر می شود و این راننده ها هستند که می توانند تفاوت ایجاد کنند. در بین رانندگی های اسطوره ای مسابقات بارانی در تاریخ فرمول یک، می توان از رانندگی ایرتون سنا در دونینگتون 1993، مایکل شوماخر کاتالونیا 1996 و مرحله تعیین خط واتکینز گلن سال 1979 که ژیل ویلنوو توانست با 11 ثانیه اختلاف بالاتر از همه قرار بگیرد نام برد.

تنها مقایسه ای که با آمار و ارقام متفاوت، جز به جز مسائل را بررسی کرد تا بتواند دقیق ترین نتیجه گیری را کند، مقایسه ای بود که دکتر اندرو فیلیپس ریاضیدان علاقمند به موتور اسپورت به انجام رساند. طبق این مقایسه که در سال 2014 انجام شد، جنسن باتن قهرمان فصل 2009 رقابتهای فرمول یک به عنوان برترین راننده تاریخ مسابقات بارانی انتخاب شد.

در زمان برگزاری این تست، باتن 7 مسابقه از 33 مسابقه بارانی خودش را برده بود و 8 پیروزی هم در 179 مسابقه خشک خود به دست آورد که منجر شد طبق این نتیجه گیری باتن با احتمال 4.75 برابر احتمال برد در مسابقه بارانی نسبت به مسابقه خشک داشته باشد. نفر بعدی در این لیست آیرتون سنا می باشد که احتمال برد وی در مسابقه بارانی نسبت به مسابقه خشک 2.47 است.

زیباترین دور تاریخ فرمول یک آیرتون سنا

آیرتون سنا – دونینگتون 1993

باتن راننده ای بود که در بدو ورودش به فرمول یک منتقدین زیادی داشت و افراد زیادی می گفتند که او نمی تواند در مسابقه ای در فرمول یک به پیروزی برسد.  طرفداران فرمول یک جنسن باتن را با مشخصه های زیادی می شناسند که می توان از نکات مثبت باتن به عنوان یکی از کم خسارت ترین راننده های تاریخ فرمول یک که یکی از دلایل اصلی انتخاب او توسط راس براون برای راندن در براون جی پی بود یاد کرد. همینطور او در طول دوران فرمول یک خود به عنوان راننده ای نامیده شد که همیشه مدیریت تایر فوق العاده تحسین برانگیزی داشت. اما او در یک رکورد دیگر نیز از بقیه هم دوره ای های خودش چند سر و گردن بالاتر است و آن هم این است که او در مسابقات بارانی به مراتب عملکرد بهتری نسبت به مسابقات خشک دارد.

1 – مجارستان 2006:

او اولین برد خودش را در مسابقه بارانی مجارستان 2006 به دست آورد، مسابقه ای که در آن، باتن از رده چهاردهم شروع کرد و توانست در شرایط نامساعد جوی مسابقه به پیروزی برسد. باتن عملکرد های تحسین برانگیز دیگری را هم در مسابقات بارانی داشته که باهم بررسی می کنیم:

در دور اول گرندپری نوربرگرینگ در سال 2007، جنسن باتن توانست خودش را از رده هفدهم به رده چهارم برساند اما در دور سوم به مانند راننده های زیاد دیگری که کنترل خودرویشان را از دست دادند، باتن نیز هوندایش در سنگریزه ها گیر کرد.

گرندپری مجارستان جنسن باتن

گرندپری مجارستان جنسن باتن

2 – سال 2009 برنده مسابقه نیمه کاره بارانی مالزی

3 – مسابقه استرالیا 2010 :

جنسن باتن به تیم مکلارن پیوسته بود و با لوییس همیلتون همتیمی شده بود، در مسابقه بارانی استرالیا باتن با انتخاب یک استراتژی عالی، اولین نفری بود که تایرهای خشک را انتخاب کرد و با اینکه یک لحظه خطرناک را داشت ولی توانست در دومین مسابقه فصل به پیروزی برسد و اولین پیروزی مکلارن و خودش در این فصل را ثبت کند، در این مسابقه مارک وبر، سباستین فتل، لوییس همیلتون از مسابقه کنار رفتند و فرناندو آلونسو هم با یک اسپین در دور اول توانست رده چهارم را کسب کند.

جنسن باتن

جنسن باتن

4 – مسابقه چین 2010:

در مسابقه چهارم فصل در چین یک مسابقه بارانی و شرایط جوی نامساعد را داشتیم، رده های اول و دوم در لحظه شروع دست پسران ردبول بود. باتن که از رده پنجم مسابقه را شروع کرده بود توانست در این مسابقه به پیروزی برسد و دومین پیروزی فصل را برای خودش و مکلارن به دست بیاورد.

– در سال 2010: گرندپری بارانی بلژیک، جنسن باتن مسابقه را از رده پنجم شروع کرده بود که خودش را در دور اول به رده دوم رساند و با یک اشتباه کشنده از لوییس همیلتون در دورهای پایانی که به سنگلاخ ها رفت می توانست برد مسابقه را به دست بیاورد که پیش از آن با یک مانور راست چپ راست سباستین فتل که می خواست از باتن سبقت بگیرد با او برخورد می کند و او را از دور مسابقه خارج می کند. باتن در پایان فصل این امتیازهای از دست رفته را دلیلی بر قهرمان نشدنش در فصل بیان کرد. لوییس همیلتون نیز وقتیکه به سنگلاخ می رود آنقدر حاشیه امن خوبی دارد و کسی پشت سرش نیست که بتواند جایگاه او را بگیرد و با خیال راحت به پیست بر می گردد و پیروز مسابقه می شود. فرناندو آلونسو نیز کنترل خودرویش را از دست داد و از مسابقه کنار رفت.

پ.ن: یک چیزی جالبی که در این مورد هست این بوده که بعد از سبقت “راست چپ راست” سب از والتری بوتاس در گرندپری اسپانیا 2017، خیلی از افراد باور داشتند که اگر آن سبقت ناموفق از جنسن نبود هیچوقت این سبقت موفق امکان پذیر نبود.

سال 2011 – سال درخشش بریتیش جنتلمن در مسابقات سخت و بازگرداننده امید به کمپ مکلارنی ها

5 – مسابقه کانادا 2011

– شاید معروفترین برد مسابقه بارانی جنسن باتن را همه و حتی خودش گرندپری کانادا 2011 بدانند. طولانی ترین مسابقه تاریخ فرمول یک با یک شرایط کاملا وحشتناک نامساعد جوی. جنسن باتن راننده تیم فرمول یک مکلارن مسابقه را از رده هفتم شروع کرد و به پیروزی مسابقه رسید. باتن در این مورد می گوید:

هرچیزی که می توانست به خطا برود به خطا رفت. برخورد با لوییس و فرناندو، پنچر شدن، شکسته شدن بال جلویم، جریمه عبور از پیت لین و پنج پیت استاپ! می دونی، داشتن سالهای سختی توی فرمول یک برای شخص خودم، خیلی توی اون مسابقه به من کمک کرد. بهم فهموند که هیچوقت نمی تونی و نباید تسلیم بشی، هر اتفاقی که افتاد تسلیم نشو و به مبارزه کردن ادامه بده چونکه واقعا نمیدونی قراره چه اتفاقی توی آینده بیفته. این مسابقه کل دوران فرمول یک من رو انگار نشون داده بود، پر از پستی و بلندی ولی بالاخره به اون بلندی رسیدم که حس فوق العاده ای رو داشت.

در این مسابقه، لوییس همیلتون و فرناندو آلونسو با برخورد با باتن از دور مسابقه خارج شدند و خودشان را در دیوار دیدند و سباستین فتل نیز در دور آخر مرتکب اشتباهی شد و باتن از او عبور کرد و توانست پیروزی این مسابقه فوق هیجان انگیز را به دست بیاورد. باتن پس از اشتباه فتل و کسب رده اول بیان کرد:

سب تا به اینجای کار عالی و بدون خطا رانندگی کرده بود. همه یکسری نقاط ضعفی دارند و هیچ کسی عالی و بی نقص نیست. دیدن این موضوع خوبه

جنسن باتن ، سال 2011

جنسن باتن ، سال 2011

مسابقه سیلورستون 2011، باتن باز هم در شرایط مساعدی برای به دست آوردن پیروزی مسابقه بود که تیم پیت استاپ مکلارن تایر جلوی او را سفت نبسته بودند و مجبور به کناره گیری از مسابقه شد. در این مسابقه فرناندو آلونسو توانست به پیروزی برسد و پسران ردبول هم پشت سر او مسابقه را تمام کنند.

6 – مسابقه مجارستان 2011:

این مسابقه که 200 امین مسابقه جنسن باتن را رقم می زد با یک مراسم جشنی در گاراژ تیم مکلارن و با حضور اعضای تیم مرسدس برگزار شد. باتن یک خاطره از دوست دختر ژاپنی سابق خودش جِسی که با او در این گرندپری بود تعریف می کند:

ما یکشنبه صبح از خواب بلند شده بودیم که دیدیم پیست خیس هستش و رنگین کمون هم بیرون اومده. یادم میاد که جسی بهم گفت که یادت میاد آخرین بار این رنگین کمون رو کجا دیدیم؟ گفتم نه. گفت که کانادا بعد از اینکه مسابقه رو بردی اینطوری رنگین کمونی شد آسمون. بعد جسی ادامه داد بهم گفت باید این مسابقه رو هم ببری، گفتم که ممنون بابت فشاری که روم گذاشتی واسه برد مسابقه سلطان :دی.

باتن که مسابقه را از رده سوم شروع کرده بود توانست با یک عملکرد فوق العاده و نبردهای چرخ به چرخ دیدنی از لوییس همیلتون و سباستین فتل سبقت بگیرد و دوباره یک پیروزی دیگر در مسابقات بارانی به نام خودش ثبت کند.

در سال 2012 جنسن باتن، در تمام طول فصل خودرویش عملکرد عجیبی را در تیم داشت و نتوانست ثبات عملکرد داشته باشد تا جاییکه بیان کرد:

ما(تیم مکلارن) همیشه سعی می کردیم که چیزهای جدیدی رو امتحان کنیم، جک ها و تفنگ های جدید و چیزهای جدید زیادی بود که داشتیم تلاش می کردیم باهاشون کار کنیم که همشون باهم یک چیز زیادی برای تیم به حساب میومدند. آیا ارزشش را داشت؟ بهتر می شد که این کارها را در زمستان انجام می دادیم.

(مرحله تعیین خط موناکو: لوییس رده چهارم و جنسن رده سیزدهم : ماشینم سرعت نداشت)

(مرحله تعیین خط اسپانیا: لوییس ثبت سریعترین زمان* و جنسن رده دهم، جنسن: ماشین وحشتناک کم فرمونی داره)

(مرحله تعیین خط کانادا: لوییس رده دوم و جنسن رده دهم، جنسن: شما سه تا مرحله تعیین خط بد رو نباید داشته باشید و نفهمید که چی براتون دردسرساز شده.

(مسابقه: لوییس رده اول و جنسن رده شانزدهم؛ جنسن: امروز من 1.5 ثانیه کندتر از پیشتازای مسابقه بودم و هیچوقت اینچنین چیزی را حس نکردم مخصوصا وقتیکه ماشین گاراژ کناری برنده مسابقه شد.)

(جنسن رده نهم مرحله تعیین خط والنسیا: من نمی فهمم ماشین چرا اینقدر قفل میکنه، وحشتناک زیاد قفل می‌کنه)

من اوایل فصل فهمیدم که شانس قهرمانی خودم رو از دست دادم ولی شما هیچوقت نباید این حرف رو به مهندسین و مکانیک ها بزنید شما باید مراقب حرف زدنتون باشید و انرژی مثبت به مکانیک ها و مهندس ها بدید. اونا دارن 24 ساعته کار می کنند و بگی که دیگه ما نمیتونیم قهرمان بشیم رفتار درست و مثبتی نیست.

7 – مسابقه برزیل 2012:

جنسن باتن مسابقه بارانی گرندپری برزیل 2012 را از رده دوم شروع کرد و توانست به پیروزی برسد و آخرین پیروزی دوران حرفه ای فرمول یک خودش را هم به مانند اولین پیروزی خودش در فرمول یک در روز بارانی به دست بیاورد و شاید اگر بعضی از اما اگر های دیگر عملی می شدند یک رکورد خارق العاده برای پیروزی در مسابقه بارانی ثبت می شد.

باتن در مورد اینکه چرا در مسابقات بارانی خوب بود خاطره ای جالب تعریف می کند:

احتمالا واسه دوران کارتینگمه، قبل از اینکه وارد مسابقه و رقابت بشم، بابام برام هیچ تایر بارونی رو موقعی که بارون میومد نمی خرید و من مجبور بودم با تایرهای خشک مسابقه بدم. به من می گفت که میخوام تو یاد بگیری که چطور توی مسابقه بارونی مسابقه بدی و رانندگی کنی. البته بابا الان اینو میگه ولی اون موقع یا توان خرید تایر بارونی رو نداشت یا حوصلشو نداشت.

جدول “نسبت احتمال برد در مسابقات بارانی به مسابقات خشک، بالای 1 یعنی راننده مورد نظر احتمال برد بیشتری در مسابقات بارانی نسبت به مسابقات خشک دارد و پایین 1 یعنی در مسابقات خشک احتمال بیشتری برای بردن در مسابقه بارانی دارد”

1جنسن باتن4.75
2آیرتون سنا2.47
3ژیل ویلنوو2.44
4کک روزبرگ2.14
5فلیپه ماسا1.91
6آلبرتو آسکاری1.78
7جیمز هانت1.71
8کارلوس رویتمن1.60
9ژک لافیت1.53
10جکی ایکس1.51
11جان سرتیس1.46
12استرلینگ ماس1.38
13جک برابهام1.29
14امرسون فیتیپالدی1.26
15لوییس همیلتون1.19
16خوان پابلو مونتویا1.19
17گراهام هیل1.14
18مایکل شوماخر1.1
19کلی رگاتزونی1.09
20روبن باریچلو1.01

راننده های زیادی هستند که در شرایط بارانی موفق به کسب پیروزی نشدند و درصد صفر را برای خودشان ثبت کرده اند ولی به طور میانگین به ازای هر 12 برد یک راننده برتر، یک برد مسابقه بارانی در دوران رانندگیشان ثبت شده است. میکا هکینن راننده فنلاندی سابق فرمول یک و قهرمان جهان دو دوره از رقابتهای فرمول یک با ضریب 0.15 در قعر جدول راننده های برتر بارانی قرار می گیرد. الن پراست قهرمان جهان چهار دوره از رقابتهای فرمول یک نیز با ضریب 0.4 عملکرد نه چندان تحسین برانگیزی را در مسابقات بارانی دارد. فرناندو آلونسو و سباستین فتل نیز هر کدام به ترتیب با ثبت ضریب رکورد 0.75 و 0.5 در جایگاه هایی نه چندان جالب جای گرفتند. این رده بندی متعلق به سال 2014 می باشد و هنوز پس از این هیچ رده بندی و مقایسه دقیق و معتبری منتشر نشده است. (البته به نام این رده بندی هم دقت کنید:

“نسبت احتمال برد در مسابقات بارانی به مسابقات خشک، بالای 1 یعنی راننده مورد نظر احتمال برد بیشتری در مسابقات بارانی نسبت به مسابقات خشک دارد و پایین 1 یعنی در مسابقات خشک احتمال بیشتری برای بردن در مسابقه بارانی دارد”

این رده بندی صرفا عملکرد یک راننده را در مسابقات خشک و بارانی نسبت به خودش مقایسه می کند. بر فرض مثال مایکل شوماخر با یک عملکرد نزدیک به 1 یعنی که مایکل به همان اندازه ای که در مسابقات خشک احتمال برد دارد به همان اندازه هم در مسابقات بارانی احتمال برد دارد.

28 دیدگاه

  1. |ZXE-LECLERC16|

    3

    5

    خیلی ممنون،باید حدس می زدم
    ولی اگه بارون بیاد مکس همه رکورد ها رو میشکونه!
    راستی:
    امسال مسابقه موناکو با مسابقه ایندی500تداخل داره!

    • Lewiis44

      7

      1

      اگه بارون بیاد مکس رکوردها رو میزنه؟ به همین خیال باش دوست عزیز.یه برزیل ۲۰۱۶ جندتا سبقت گرفت و ریس آلمان هم با کمک استراتژی برد وگرنه عین کل راننده ها تو اون مسابقه اسپین شد فقط شانسش خوب بود نرفت تو دیوار.

      • 33🦁Ali

        2

        5

        44عزیز نگران نباش آره مکس تا پایان دوران رانندگیش همه رکوردا میزنه بارونی که پیش کش ..مکس که با سن کمتر قانونی بهش اجازه دادن وارد فرمول یک بشه یعنی منتظر رکورد شکنی ها باشین این استعداد هلندی?

      • 33🦁Ali

        1

        3

        اسم مکس که میاد سریع آتیشی میشین باحاله

      • 33🦁Ali

        2

        3

        دیدیم تو آلمان کی رفت تو دیوار و بال جلوش شکست..بعدش مکس اسپین 360درجه ای به افتخار تماشاگرا زد که اول شد

      • Mohammad44

        4

        2

        علی جان تو درست میگی اصلا مکس همه ی رکوردها رو خواهد زد فقط ما رو ول کن

      • Arash

        4

        1

        من نمیدونم سن چه معیاری که شما ali33 در نظر داری؟
        لوییس و سب هم مگه از سن 30 به بعد اومدن توی فرمول یک؟
        اسپین 360 به خاطر تماشاگرا بود ؟
        همونجا یک دیواری هم میبود تا دیوارم به افتخار تماشاگرا که ماشین ردبول از دور خارج کنه

      • 33🦁Ali

        1

        3

        لطفأ سعی کن نظری ندی که مکس و طرفداراش ناراحت کنه ..کسی هم ترا نگرفته که ولت کنیم 44عزیز

      • Fastboy 44

        4

        1

        رفتن تو اوروژ و کوبیدن به بوتاس تو مکزیک هم به افتخار تماشاگرا بود

      • 33🦁Ali

        1

        4

        44عزیز شما وقتی خودتون نظر میدین راجب مکس هیچی نیست ولی تا جوابتون میدن میگین حرف شما درست ما را ول کنین..پس لطفأ نظر درست بدین راجب مکس تا جواب نگیرین..متشکرم

    • Mohammad44

      3

      1

      علی آقا من راجب مکس نظر ندادم راجب شخص شما نظر دادم شما هی میای افتخارات و رکوردهایی که مکس هنوز به دست نیاورده رو لیست می کنی تقریبا هر روز. کاری که شما می کنی چیزی جز رو اعصاب طرفدارا رفتن. اگه طرفدارای سب و لوییس بخوان دستاوردهاشون رو شرح بدن یه قطار میشه برای همین می گم ما رو ول کن. حالا ما هیچی نمی گیم دلیل بر این نمیشه که خبریه. شما طرفدار مکس هستی اوکی طرفداریتو بکن رو اعصاب دیگران نرو با چیزهایی که قراره به دست بیاد

  2. Amin

    4

    6

    از خود ژاپن ۲۰۱۴ ب اینور ۹ تا مسابقه بارونی بوده که هشت تاشو لوییز برده آخریش رو هم مکس!
    قطعا آمار لوییز بهتر میشه اگه دوباره بررسی کنن
    آمار خیلی خوب باتن هم ارتباط مستقیمی داره ب رانندگی بدش تو خشکی
    ولی خب در کل اگه بخوایم رانندگی تو مسابقه بارونی رو در نظر بگیریم قطعا جز برترین هاست
    ی نکته هم درمورد راست چپ راست فتل بگم
    دو تا از سبقت های فتل رو خیلی دوست داشتم
    یکیش اسپانیا ۲۰۱۷ از بوتاس اون یکی هم انگلیس ۲۰۱۸ بازم از بوتاس

    • 33🦁Ali

      1

      6

      امین جان اختلاف سنی لوئیس با مکس هم حساب کن بعدش نظر بده آمار و ارقام لطفأ ..در ضمن مکس 2015 تازه وارد فرمول یک شد با داشتن هیچ تجربه ای از فرمول یک کنار بزرگان واقعأ سخت هست

      • Amin

        2

        1

        علی جان من که درمورد ضعف یا قوت مکس تو مسابقات بارونی حرفی نزدم!
        مکس و دیگر رانندگان جوون راه درازی در پیش دارن و ما ۱۵ سال دیگه باید بیایم در مورد اونا صحبت کنیم (حداقل تو این مورد که عملکرد چند ساله رو مد نظر قرار میده)

  3. Arash

    2

    1

    رانندگی توی بارون واقعا فوق العاده سخته جنسن با چه اختلافی اوله 2:28 !!!
    برام عجبیه از ایرتون سنا بالاتره شاید اگه سنا توی اون ریس بدشانسی از همه بدتر مرگ براش پیش نمیومد بازم اول بود
    در مورد مدیریت تایر هم یک جوری با تایرا کنار میومد که معمولا از بقیه راننده یک پیت کمتر میرفت !

  4. Lewiis44

    5

    1

    کاملا تحلیل اشتباه و بی معنی بود ۹۰ درصد این مسابقاتی که نوشتید رو با استراتژی و شانس برد.تو تاریخ فرمول کسی اندازه هیلتون مسابقه بارونی نبرده با آمار دقیق حساب کردم ببار از باتن و شوماخر و سنا هم بیشتر برده.

    • Amin

      2

      1

      دقیقا
      و البته باز هم باید گوش زد بشه این امار برد نسبت برد ها تو خشکیه
      ما میتونیم ی راننده داشته باشیم ک ی برد تو خشکی داشته دو تا برد تو بارون
      اون وقت آمارش همین طوری میره بالا

  5. miladhammer44

    3

    1

    آره دوست عزیزlewiis44از2014به بعدلوییزمسابقه های بارونی زیادی روبرده که اگه دوباره بررسی کنن لوییزبااختلاف اوله نمونه اش1_مسابقه ژاپن2014وسبقت دیدنی ازروزبرگ2_مسابقه سیلورستون2016 3_مسابقه برزیل2016 4_مسابقه المان2018اینایادم اومداگه بازم هست دوستان یادآوری کنن….. اینم بگم برزیل 2012لوییزلیدربوداماهالکنبرگ کله شق زدبه لوییزوگندزدبه مسابقه اش تاعمردارم یادم نمیره اون مسابقه…

  6. Reza.MC

    2

    0

    نکته خیلی مهمی در این گزارش هست. هر چه این اعداد بالاتر برند و از عدد یک دورتر بشند الزاما به معنای بهتر بودن راننده نیست. (و همینطور بر عکس) احتمال برد بیشتر در شرایط بارانی یعنی راننده در شرایط خشک که همه چیز نرمال است ضعیفه. در بارون خیلی چیزها بستگی به شانس داره. یکی میره تو دیوار سیفتی کار میاد ورق برمیگرده یا اینکه تو داری راه خورت رو میری یکی دیگه میاد میزنه بهت و اینکه توی بارون معمولا اتفاق زیاد میوفته و راننده های زیادی از دور خارج میشند. بهترین راننده کسیه که بارون و آفتاب نداشته باشه توانایی برد توی هر شرایط رو داشته باشه مانند شوماخر که احتمال بردش در هر دو شرایط یکیه.

    • THE MINDBLOWER

      4

      1

      موافقم بررسی اماری به این شکل واسه ورزشی که بی نهایت المنت موثر توی یه مسابقه وجود داره اشتباهه. راننده بارونی ممکنه توی تیمی باشه که به هیچ عنوان تیمش نتونه ببره جدای از اون اینکه ممکنه یه نفر توی بارون بهتر برونه اما فرد دیگه ای توی پیست خشک بیاد و سبقت بگیره(نمونه هوکنهایم امسال که کویات پشت البون بود و توروروسو با کویات ریسک و کویات پودیوم اورد براشون)، مقایسه با برد توی ریس های خشک هم اشتباهه همونطوری که دوستان لوییس فن گفتن،
      یکی ممکنه مثل لوییس تعداد زیادی برد بارونی داشته باشه و واسه همین درصدش کوچیک میشه اما یکی که صرفا یه برد بارونی داره چی؟؟؟
      خسته نباشن و دستشون درد نکنه ولی بررسی جامعی نیست و باید المنت های بیشتری بررسی بشه تا بشه گفت باتن بهریتن بارونه. مثلا جالبه که باتن کانادای 2011 رو توی پیست خشک برد چون اون هفته پیش بینی بارون شده بود همه تیمای برتر روی دانفورس بیشتر بودن جز مکلارن و تصمیم درست مکلارن برای رفتن روی خشک و بعدش پرواز مکلارن توی پیست برد رو داد به جی بی اما توی بارون هم با لوییس تصادف داشت هم با ناندو و بهترین روز نبود. توی مجار 2011 هم مکلارن برای لوییس اشتباه استراتژیک انجام داد وگرنه برد واسه لوییس بود.
      به هرجال اگه یه تیم دونفره برای بارون بخام داشته باشم جیبی و لوییسن/

      • Fastboy 44

        1

        1

        یک نظر کامل و جامع
        دیگه جای حرفی نمیمونه
        ??

      • Amin

        1

        0

        خیلی خوب همه چی رو گفتی

دیدگاه خود را بیان کنید