مکس ورشتپن، راننده ردبول فصل 2023 فرمول یک در ابوظبی را با پیروزی پشت سر گذاشت در حالی که مرسدس با اختلاف سه امتیاز توانست فراری را در جدول قهرمانی سازندگان (تیمی) شکست دهد.

📺 تماشا مسابقه فرمول1 ابوظبی

خلاصه مسابقه فرمول1 ابوظبی

مکس ورشتپن به شدت از رده خود در برابر چارلز لکلرک در پیچ یک دفاع می کند.

لندو نوریس هم شروع خوبی را داشته و از راسل عبور کرده و حال درست پشت سر پیاستری قرار دارد.

پیر گسلی هم شروع خوبی داشت و از سرجیو پرز و لوئیس همیلتون عبور کرد.

چه دفاع خوبی کرد مکس ورشتپن!

کارلوس ساینز هم در شروع کار دو رده جبران کرد.

حالا مکس بیشتر از یک ثانیه فاصله باز کرده و از فاصله دی آر اس لکلرک خارج شده و از طرفی راننده فراری دو راننده مکلارن را پشت سر خود دارد.

در دور سوم، پیاستری با دی آر اس فعال شده به راننده فراری نمی رسد. لکلرک با اسلیپ استریپ به مکس نزدیک می شود و در منطقه دوم دی آر اس، خودش را در فاصله دی آر اس مکس قرار می دهد.

لندو نوریس از اسکار پیاستری عبور کرد و با زمان 1.30.188 ثانیه سریعترین دور را زد.

با توجه به اینکه کار خیلی نزدیک دنبال می شود، راسل، سونودا و آلونسو هم پشت سر ترافیک لکلرک قرار گرفتند.

در وضعیت کنونی، فراری در رده دوم قهرمانی سازندگان قرار می گیرد.

در حال حاضر راننده ردبول تنها موفق به ایجاد یک فاصله 1.5 ثانیه ای شده است.

سرجنت، مگنوسن، آلبون و ژو به دلیل خارج کردن یکدیگر از مسیر مسابقه تحت بررسی قرار گرفتند.

هیچ خطایی به ماجرای بین ژو و آلبون وارد نیست.

راسل و پیاستری پیوسته به یکدیگر حمله می کنند و این نبرد آنها سبب شده تا از نوریس فاصله بگیرند.

راننده های زیادی اخطار رعایت محدوده قانونی پیست دریافت کرده اند و لکلرک و نوریس هم جز این افراد بودند.

بالاخره راسل از پیاستری عبور می کند و به رده چهارم می رسد.

سرجیو پرز با دی آر اس از پیر گسلی عبور و به رده هشتم می رود.

فرناندو آلونسو در پایان دور 12 به پیت رفته و با تایر هارد در رده 18 ام به پیست بر می گردد.

آلونسو با دی آر اس به دنبال پیاستری است و هنوز موفق به عبور از وی نشده است.

رانندگان زیادی از جمله همیلتون، ورشتپن، اکون و سرجنت به پیت می روند.

برخورد همیلتون و گسلی تحت بررسی قرار گرفته است.

یوکی سونودا فعلا پیشتاز مسابقه ابوظبی است. این برای دومین بار در تاریخ است که یک راننده ژاپنی پیشتاز مسابقه می شود. هدیه خوبی برای توست بود.

گسلی از هالکنبرگ و ورشتپن از ساینز عبور می کند.

پیر گسلی از استراتژی تیم راضی نیست و می گوید:

متوجه نمیشم که چطور منو با استبان آندرکات کردید.

فراری به لکلرک:

ساینز بهت راه میده رد بشی.

بعد از دستور تیمی کارلوس ساینز بدون هیچ مقاومتی به چارلز لکلرک اجازه عبور داد.

ورشتپن از استرول عبور و به سمت سونودا می رود. فاصله 3.4 ثانیه!

کارلوس ساینز همچنان بدون پیت ادامه می دهد و دیگر سرعتی ندارد. راسل از او عبور می کند. جورج به واقع امروز سریع است.

یوکی به پیت و مکس صدرنشین می شود.

توتو ولف:
لویس تو دومین ماشین سریع پیست بودی دور قبل.

لوئیس از والتری عبور و به رده دهم می رسد. سرجیو پرز هم در پیچ ششم از فرناندو آلونسو سبقت و به رده ششم می رود.

پیر گسلی:

چرا ما داریم زمان از دست میدیم؟ چرا ما اینقدر کندیم؟

فاصله بین مکس و چارلز 5.3 ثانیه!

دنیل ریکاردو هم به یوکی سونودا اجازه عبور می دهد تا به رده نهم و تعقیب لوئیس همیلتون برود.

مشکل فرسایش بیش از میانگین مکلارن دوباره به سراغش امده و حال رانندگان دیگر در حال نزدیک شدن به پیاستری هستند.

سرجیو پرز از پیاستری، لنس استرول از ریکاردو و کارلوس ساینز از نیکو هالکنبرگ عبور می کنند.

راسل در حال نزدیک شدن به لکلرک است، چارلز برای دومین بار اخطار رعایت محدوده قانونی پیست دریافت می کند، یک اخطار دیگر جریمه در انتظار دارد.

گسلی و نوریس برای دومین بار به پیت می روند. راسل هم از مرسدس در مورد اطمینان به فرایند تک پیت می پرسد که مرسدس به او می گوید به پیت بیاید. راسل در رده نهم و جلوتر از نوریس بیرون می آید.

چارلز لکلرک هم برای پاسخ به پیت راسل به پیت می رود.

ورشتپن: اگر می خواید چکو جلوتر از من پیت کنه مشکلی نیست بره پیت.

پیاستری و آلونسو هم به پیت می روند.

آلونسو بعد از اینکه همیلتون از او سبقت گرفت در رادیو گفت:

ما کندترین ماشین رو توی مستقیمی داریم.

البته فرناندو با دی آر اس دوباره رده خودش را پس گرفت.

ماجرای بین همیلتون و آلونسو در پیت لین لازم به بررسی نیست.

فراری به ساینز:

سعی کن تا جایی که ممکنه پیش بری، منتظر یه خودروی ایمنی هستیم.

پرز هم قرار نیست که تک پیت به مسابقه خود ادامه دهد. لندو نوریس هم از یوکی سونودا سبقت و به رده چهارم رفت.

مکس ورشتپن به پیت و با تایر هارد به بیرون آمد.

مکس ورشتپن در معکوس کشیدن مشکل پیدا کرده و به تیم در این مورد خبر می دهد.

آلونسو سعی داشت که با دی آر اس از ساینز عبور کند ولی فعلا ناموفق است.

ماجرای پیت استاپ همیلتون که دقیق مشخص نیست چیست بعد از مسابقه بررسی خواهد شد.

سرجیو پرز در حین سبقت از لندو نوریس در پیچ شش با او برخورد می کند.

لوئیس همیلتون در شعاع خارجی پیچ 9 از کارلوس ساینز سبقت می گیرد و به رده نهم می رود.

ظاهرا مکانیک های مرسدس و آلپین محافظ چشم خود را به حین پیت استاپ همیلتون و گسلی نپوشیده بودند که بابت همین موضوع تحت بررسی قرار گرفته اند.

این رو فراری ها گزارش کرده بودن…

پرز بابت برخورد با نوریس، 5 ثانیه جریمه می شود. آلونسو در فاصله دی آر اس سونودا.

سرجیو پرز هم از جورج راسل در پیچ 9 سبقت می گیرد و اگر بتواند یک فاصله 5 ثانیه ای بسازد، فراری در جدول قهرمانی سازندگان دوم می شود.

دور آخر

لکلرک پیشنهاد می دهد که طوری رانندگی کند تا سرجیو پرز بتواند فاصله بسازد. یعنی چارلز باید جلوی راسل دفاع کند اما آنچنان موفق نمی شود و سرجیو در فاصله چهار ثانیه ای کار را تمام می کند.

در عین تعجب، کارلوس ساینز بعد از پیت استاپ به پیست باز نگشت!

مرسدس دوم شد!

جدول مسابقه فرمول یک ابوظبی 2023

#رانندهتیم زمان
1مکس ورشتپنردبول
2چارلز لکلرکفراری+17.993
3جورج راسلمرسدس+20.328
4سرجیو پرزردبول+21.453
5لندو نوریسمک‌لارن+24.284
6اسکار پیاستریمک‌لارن+31.487
7فرناندو آلونسواستون مارتین+39.512
8یوکی سونوداآلفاتائوری+43.088
9لوئیس همیلتونمرسدس+44.424
10لنس استرولاستون مارتین+55.632
11دنیل ریکاردوآلفاتائوری+56.229
12استبان اکونآلپین+66.373
13پیر گسلیآلپین+70.360
14الکس آلبونویلیامز+73.184
15نیکو هالکنبرگهاس+83.696
16لوگان سارجنتویلیامز+87.791
17گوانیو ژو
آلفارومئو+89.422
18کارلوس ساینزفراری+1دور
19والتری بوتاسآلفارومئو+1دور
20کوین مگنوسنهاس+1دور

درباره نویسنده

اشتوتگارت یا مودنا فرقی نداره ،اکستازیمون یکیه. Box Box Box

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

96 دیدگاه

  1. Meysam-Red bull

    17

    5

    چرا ساینز رو زودتر نیوردن پیت تا با سافت ادامه بده؟مسلما سرعت مسابقه ایش بالا میرفت.واقعا چراااا؟؟؟؟

    • EBRAHIM44

      11

      22

      منم به همین قضیه فکر میکردم تو این فصل و فصل های قبل
      اشتباهات زیادی از فراری دیدیم ولی نمیدونم چرا احساس میکنم فراری اصلا یادش رفته بود که به پیت بفرستن ساینز رو و در دور آخر اقدام به این کار کردن🤔

      • Mahdiye

        2

        0

        وقتی دیدن با روال جاری در ریس همچنان سوم خواهند بود دیگه رفتند سراغ شانس که متاسفانه اونقدر خوش‌شانس نبودند که سیفتی کار بیاد.

    • Hossein 123

      14

      14

      هدفشون ریسک برای سیفتی کار بود. از یک جایی به بعد دیدن در یک ریس نرمال دومی رو میدن به مرسدس خواستن اینقدر بیرون بمونن واسه سیفتی کار، حرکت منطقی بود.

    • Abas

      1

      24

      فکر می کنم، فراری می خواست ، در جدول رانندگان امتیاز لکلرک از ساینز بالاتر باشه، تا بتواند لکلرک را در تیم نگه داره.

  2. EBRAHIM44

    17

    26

    مسابقه پر هیجانی بود تبریک به ردبول بابات قهرمانی و فنای مکس تبریک دوم برای مرسدس فنا از جمله خودم و بقیه دوستان برای کسب رده ۲ سازندگان که واقعا حقمون بود و تو تمام فصل
    بهتر از فراری عمل کردیم و اگر بهتر نبودیم بد تر هم نبودیم تو نیم فصل دوم همیلتون با تمام تلاشش رده ۲ رو نگه داشت اما مسابقه آخر راسل فوق‌العاده کار کرد و رده ۲ رو برامون حفظ کرد به هر حال هر دو راننده زحمت خودشون رو برای تیم کشیدن
    به امید فصل هیجان انگیز تر در آینده.

  3. EBRAHIM44

    5

    24

    راجب پیت ساینز در دور آخر اینطور بود که باید پیت استاپ رو انجام میدادن به جز هارد دو هارد برای ماشین بستن و فکر کنم لاستیک آخر مدیوم بود.
    راجب تصمیم دور آخر لکلرک متعجبم به هر حال فرقی به حال تیم نداشت یعنی ساینز میخواست تو ۱ دور ۵ ثانیه با پرز فاصله باز کنه؟ که با این حال پرز بابت پنالتی بین لکلرک و راسل در بیاد
    و فراری رده ۲ بگیره؟اگر کسی توضیح بده ممنون میشم.

    • Milad4424

      20

      36

      ابراهیم فکر کنم اگر راسل چهارم مشید یعنی لکلرک پرز راسل اونجوری فراری دوم میشد
      استراتژی ساینز شبیه ردبول ۲۰۲۱ بود ، منتظر بودن سیفتی کار بیاد ساینز بره رو سافت لویس رو رد کنه
      که برش فراری در حد ردبول نیس و مایکل مسی هم نیس که کارو دربیاره

      • EBRAHIM44

        7

        22

        درسته میلاد پس هدفش همین بوده که پرز بین خودش و راسل باشه .

      • EBRAHIM44

        15

        32

        دقیقا مثل سال ۲۰۲۱ منتظر سیفتی کار در دور های پایانی بودن که یک پیت استاپ براشون رایگان در بیاد که با استفاده از اون در دور های پایانی رقابت کنن با مرسدس البته به قول شما فراری برش ردبولو نداره و شخصی مثل مایکل مسی وجود نداره

      • Ali🦁3

        39

        16

        از بس مایکل مسی مایکل مسی
        می کنید بعد رفتنش هم همیلتون رنگ برد هم ندیده واقعا(ترسوها بازنده بدی هستن)….عجب سبقتی هم گرفت از یوکی در لپ آخر.

      • Nader_nah

        12

        5

        آخه میلاد خان عزیز اگر لکلرک میخواست ۴ یا ۵ ثانیه با پرز گپ زمانی باز کنه اونم در یک دور، باید خیلی کند میشد که در اون صورت راسل هم ازش می‌گذشت
        پس هر جور حساب کنیم تصمیم لکلرک و فراری اشتباه محض بود

      • امیر یک فرمول 1 فن

        19

        15

        حقیقت همیشه تلخه علی جون
        ما وسیله ام که فقط یادآوری میکنیم خدمت شما
        فصل لذت بخش تون هم تموم شد و آمار اینقدر عجیبه که نگو
        جمع امتیاز مرسدس و فراری به ردبول نمیرسه
        و جالب تر اینکه جمع امتیازهای همیلتون و پرز با ردبولش به سووووووووووووووووووووپرمکس نمیرسه
        اگه این نشان از توانایی خارق العاده یک راننده نیست پس چیه؟!!!!!!
        من خودم احساسم میگه پرز راننده بدی نمیتونه باشه
        پس حتما و حتما مکس خیلی خیلی خوبه
        از طرفی نمیشه گفت ماشین پرز ردبوله کندیه
        پس بازم مکس خیلی خیلی خیلی خوبه
        اینایی هم که میگن ردبول فلان و بهمان و لابی و فیا مافیا و … یا توسعه 10 سال اخیر ردبول به سبک رانندگی مکس بوده و …. چرته و پرت محضه!!
        میپرسید چرا؟!!!
        چون مکس خیلی خیییییییییییییییلی خیییییییییییییییییییییلی …… بی نظیره این بشر لنگه نداره و نداشته و نخواهد داشت و …….

        قهرمانی مبارکتون باشه و یادآوری میکنم خدمتتون مایکل مسی رو
        روز خوش

      • Ali🦁3

        10

        8

        امیر یک
        والا مایکل مسی و سبقت مکس خیلی بهتر از رسوائی 2008 هست بنده خدا ماسا.

      • امید نورمحمدی

        2

        2

        یعنی مایکل مسی تصادف درست می‌کرد یا بدون تصادف سیفتی کار اعلام میکرد؟!!!
        اینکه مسی توی قهرمانی ۲۰۲۱ مکس در مسابقه آخر دخالت مستقیم داشت و قانون را زیر پا گذاشت ، بکنار ولی کارو دربیاره و اینجور حرفها عجیب و غریبه.

    • حسین

      11

      22

      دقیقا میخواست همینکار را بکنه و در یک دور با کم کردن سرعت و دفاع از راسل ۵ ثانیه پرز را جبران کنه و نه تنها موفق نشد بلکه رده ۴ رانندگان فصل را به آلونسو باخت.

      • EBRAHIM44

        3

        26

        به این نکته توجه نداشتیم که رده ی ۴ رو هم به الونسو باخت
        تو یک دور باید به طور عجیبی سرعت کم کنه که ۵ ثانیه فاصله ایجاد بشه که یک جورایی ریسک به حساب میاد.

      • Siamak

        5

        19

        نه حسین جان ، رده چهارم رنکینگ رانندگان مال چارلزه ، به آلونسو واگذار نشد .
        نمیشه لینک اینجا گذاشت ، فقط میگم که به معتبرترین مرجع f1 یه سربزنی و رده بندی رانندگان رو مطالعه کنی !

      • EBRAHIM44

        3

        14

        الان هردو ۲۰۶ امتیاز دارن و باید تو فصل برسی بشه که کدوم عملکرد بهتری داشتن تا رده مشخص بشه ؟!

      • Siamak

        9

        11

        خسین آقا ، با سلام .
        تا ساعت 23 مرجعی که در بالا بهش اشاره کردم چارلز لکلرک رو با 206 امتیاز در رده چهارم رانندگان فصل و فرناندو آلونسو رو با همان امتیاز در رده پنجم رانندگان اعلام و ثبت کرده بود ، ولی متعاقب آپدیت سایت مورد نظر ، رده و جایگاه این دو راننده تغیر کرد و جابجا شد ، نتیجتا فرمایش قبلی شما صحیحه و نظر منکه مستند به مندرجات موقت سایت مورد اشاره ام بود نادرست !
        مراتب جهت تائید نظر شما و تصحیح عرایض قبلی بنده تقدیم شد !

      • حسین

        5

        9

        ممنون سیامک جان بابت پیگیری موضوع

      • ایرن

        3

        0

        اگر لکلرک جاش رو به پرز نمیداد در پودیوم رتبه دوم می ایستاد چون نفر دوم از خط رد شده بود
        الان که لکلرک جاش رو به پرز داد باز هم در پودیوم توی رتبه دوم ایستاد چون پرز 5 ثانیه جریمه داشت و چهارم شد.

        پس میبینیم این جابجاییش با پرز هیچ تاثیری توی پودیومش نداشت و در نتیجه اگر قراره بخاطر پودیومهای کمتر جایگاه چهارم نصیب آلونسو بشه در هر دوصورت این اتفاق میفته.

        نکته اینجاست که اگر موفق میشد و فاصله مناسب با پرز بوجود میومد خودش دوم میشد و پرز سوم و راسل چهارم که البته نشد.
        حتی مرسدس هم احساس خطر کرد و اون سبقت عجیب لوییس که نزدیک بود اسپین بشه هم بخاطر همین بود که اگر لکلرک تونست نقشه رو عملی کنه بازهم لوییس با دو امتیاز بیشتری که بخاطر سبقت از سونودا میگرفت امتیازات مرسدس بیشتر باقی میموند.

        اشتباه استراتژی لکلرک این بود که باید یک دور یا دو دور قبل تر این تصمیم رو میگرفت تا زمان برای ایجاد فاصله چهار و نیم ثانیه ای با پرز وجود داشته باشه.

    • Siamak

      19

      14

      ابراهیم جان ، باسلام .
      تصمیم به جابجائی رده بین شارل و چکو با توجه به پنالتی 5 ثانیه ای چکو تیری بود در تاریکی که شارل هوشمندانه و با آگاهی از اینکه رده دومی مسابقه اش حفظ میشه پرتاپ کرد . سعی خودشو کرد ، ریسکی بود که احتمال برنده شدنش صفر نبود ، ولی کافی هم نبود .
      بهرحال اینکار چارلز درست بود ، ریسک بود . ولی نتیجه دلخواه رو نداد . به رده خودشم خدشه ای وارد نشد .

      • EBRAHIM44

        5

        21

        درسته سیامک جان دست رو دست نذاشت و به هر روشی خواست که به تیمش کمک کنه بابت رده سازندگان در هر صورت ضرر نمی‌کرد و رده ی ۲ رو داشت و از شانسش هم استفاده کرد که در صد عملی شدنش ۷۰ به۱۰۰ بود.
        لکلرک تمام تلاشش رو کرد به نظرم ساینز توی این مسابقه خوب مدیریت نشد از طرف فراری بابت امتیاز.

    • Meysam-Red bull

      4

      3

      ساینز ربطی به پرز نداشت.لکلرک میخواست کاری کنه که فاصله پرز و راسل بالای ۵ ثانیه بشه.در اینصورت امتیاز فراری و بنز مساوی میشد.البته اگه استراتژی بی مغزای فراری درست و درمون بود باید ساینزو دور حوالی ۴۸ باید میبردن روی سافت.

      • EBRAHIM44

        5

        14

        معذرت میخوام اشتباه شد لکلرک

  4. Siamak

    20

    14

    هنگامیکه خداوند بین بندگانش مغز تقسیم میکرد ، متاسفانه به تیم استراتژی فراری به هریک فقط اندازه یه نخود سهم رسید !
    خدا وکیلی با چه منطق و برهانی استراتژیست فراری منتظر سیفتی کار بود که از فراخوان کارلوس برای تعویض لاستیک در زمان مناسب خودداری کرد ؟ آیا دور آخر مسابقه موقع پیت برای ساینز بود؟ نمیشد این سافت لامذهب رو 10 دور زودتر زیر ماشین ساینز میانداختند که بتونه چند رده کسب کنه ؟ حتما باید دور 58 مسابقه اینکار انجام میشد و عملا کارلوس رو از مسابقه کنار میگذاشتند ؟ ……

    • NICO ROSBERG-06

      4

      16

      توی دور آخر ساینز توانایی حفظ اون تک امتیاز و داشت و ما حتی اگه فرض رو براین بگذاریم ک نمیتونست رده ده رو حفظ کنه بازم هیچ چیز و از دست نمیدادن. میخواین قبول کنین یا نه اصلا فراری قصد خراب کردن مسابقه ساینز و داشتن فقط بخاطر یه نفر.و اصلا براشون از دست رفتن دومی تیمی مهم نبود و اونم همه مون میشناسیم چون با دلیل و مدرک. هزار بار این بی عدالتی ها در مورد فتل و ساینز بخاطر یه راننده خاص ، انجام شده و خدارو شکر همه دیدن. بخاطر همین اتفاقات هستش که من با اینکه از لکلرک بدم نمیاد اما واقعا دیگه شورش در اومده . ببینین کی گفتم. این تیم با این مافیایی ک داخلش راه افتاد به هیچ دست آوردی نمی‌رسه. باز بشینین و از توهم توطئه جوک بسازین. اصلا اگر فراری دومی تیمی براشون مهم بود حماقتی ک در مورد ساینز انجام شد تو هیچ قاموسی هم منطقی نبود .خیلی معلومه که طرف و تا مرز پنچری نگه میدارن که یه آدم معمولی هم میفهمه در این صورت همه ازش رد میشن و بعد در حالی که داره تک امتیاز و میگیره اونم تو دور آخر،یهو میبرنش پیت،اصلا دیگه چجوری بگن ما راننده اول و آخرمون لکلرکه.. و اونم فقط بخاطر پسر مدیر تیمه ک طرفدار پر و پا قرص چارلزه.خیلی خنده داره که یه عده با این همه سند و مدرک بازم میگن توطئه در کار نبوده . البته که این وسط کارما دها.نشون و صافید و هم دومی تیمی و چند ملیون دلار و از دست دادن هم رتبه چهارمی چارلز از دست رفت. چی میشه گفت در برابر این همه حما .قت و بلاحت 😂😂 حقیقتا باید برای فتل و ساینز و راننده بعدی ک ب فراری بیاد عزا گرفت. واقعا کسی که طرفدار فراریه خیلی کار سختی رو انجام میده.

      • Siamak

        9

        9

        داستان جالبی بود ! ولی با واقغیت منطبق نیست .
        در اینکه زمان پیت ساینز 100% اشتباه بود و عملا از مسابقه کنار گذاشته شد شکی درش نیست . ولی به این نکته توجه نکردید که هر راننده الزاما باید ریس رو با دو کامپاوند متفاوت تموم کنه . پس ساینز در هرصورت باید یک پیت دیگر براش انجام میشد ، منتها نه در دور آخر مسابقه . بهتر و درستتر قضیه این بود که تعویض لاستیک مثلا در دورهای بین 40 تا 48 انجام میشد .
        به این نکته هم توجه نکردید که کارلوس مسابقه رو با هارد شروع کرد و در پیت استاپ اولش دوباره براش هارد نو بستند . پس اجبارا برای رعایت مقررات مربوط به لاستیک باید در پیت استاپ بعد براش از مدیوم یا سافت استفاده میشد . این یک اجبار و الزام بود نه دلخواه . پس دیگه الباقی مطالب سناریوسازی و داستان نویسی میتونه باشه ، نه ذکر واقعیت . امیدوارم از صراحت بیانم دلگیر نشده باشید . ولی سعی کنید در تحریر یک داستان کلیه جوانب امر رو در نظر بگیرید تا باورش برای خواننده راحتتر باشه !

      • hamze.n

        5

        1

        اگه اینطوری بود که گفتی جرا تو مسابقه مونزا نذاشتن لکلرک از ساینز رد بشه

  5. Ali🦁3

    35

    3

    اول با تمام شدن مسابقات یه تبریک جانانه بگم به همه فن های مکس+ردبول که چه فصل رویائی بود برامون.
    دورای اول مکس نشون داد که دفاع کردن یعنی چی این قهرمان کاملا سزاوار این همه رکورد دست نیافتنی در این فصل بودش.
    @@@@
    چکو بازم با عجول بودنش نه کمک به پودیوم گرفتنش کرد و نه کمک به فراری هر چند اوضاع بدتر الان بینوتو باید بخنده به واسر و این استراتژیست‌های ساینز که نمی دونم فازشون چی بود واقعا دومی فصل هم از دست دادن با آمدن این مدیر فرانسوی که اینقد ازش تعریف کردن برای آینده فراری.

    نقطه عطف این ریس چند لپ لیدری یوکی بود که باعت شد بهترین راننده روز هم بشه این ریزه باحال.

    • Ali🦁3

      25

      12

      ما اگه شمارشگر همیلتون هم استخدام می کردیم آمار رکوردای این فصل مکس از دستش در میرفت🤤.

      • Milad4424

        10

        21

        علی باهات موافقم ، تازه خدایی واسه ما سختره آخه برد های لویس سه رقمیه و مکس و میشه یه کاریش کرد

      • Ali🦁3

        21

        6

        درسته سه رقمی هست ولی در چند فصل ماشین برتر بدست آورده و مکس چند سال ماشین برتر داره.؟

      • Max . 1

        17

        1

        علی جان یه رکورد دیگه هم اضافه شد تو این مسابقه
        1000 دور لیدری مسابقه

    • Ali🦁3

      17

      1

      آقای سید حسینی داداش’ خیلی دوس دارم نظرت راجب استراتژی ساینز بدونم به عنوان فراری فن قدیم.؟

  6. Siamak

    17

    17

    الحق و والانصاف فراری شایسته کسب مقام دومی سازندگان نبود ! مخصوصا در این مسابقه .
    تنها کسیکه امروز کارش رو به درستی و خیلی تمیز انجام داد شارل بود . خوشحالم که در جدول رانندگان بالاتر از ساینز قرار گرفت . حق این شازده موناکوئی بود که مزد غیرت و همیت تیمی اش رو بگیره و جایگاه برتر رو در مقابل هم تیمی اش داشته باشه .
    در عوض ساینز در روزیکه باید همه تلاش و کوششو میکرد تا مسابقه خوبی داشته باشه ، خیلی ریلکس فقط در پیست قدم زد و دور دور کرد ! اون از حذفش در Q2 کوآلیفاینگ ، اینهم از ریس امروزش .
    مرسدس امروز بسیار منطقی تر و عاقلانه تر عمل کرد و بحق نایب قهرمانی رو حفظ کرد . حتی همیلتون اون وسط مسطها !! نشون داد یک رانندگی موثر و منطقی فقط جاش اون رده های بالا نیست ، حتی در رده های میانی مسابقه هم میشه موثر و تعین کننده بود .
    ایکاش عملکرد سنودا و لنس استرول حداقل یه تلنگر به غیرت ساینز زده بودند تابجای ادعای بیخود ، یه ذره هم به تعصب تیمی نداشته اش برمیخورد !

    • MOHAMMAD KHZ

      16

      1

      جفت مرسدس و فراری و حتی رانندگان فراری و مرسدس از ابتدای فصل نوسانات زیادی داشتند . یه دلیلش میتونه فشردگی مسابقات باشه . دلیل دیگش اشتباهات گاراژ دوتیم . مرسدس هم استراتژی های درستی نداشت کلا . در کل فاصله میلیمتری دوتیم به نظرم به حق بود

    • Ali🦁3

      19

      4

      سیامک جان باهاتون موافقم این ساینز با کوالی افتضاحش باعث این مسابقه کندش و سردرگمی استراتژیست‌هاش شد در مسابقه حساس،شاید اگه با مدیوم یا حتی سافت شروع می کردن بهتر بود براشون تا با هارد مثل اردک نشسته بود بیشتر در استینت اول.

      • spinosa

        12

        19

        این همون ساینزی بود که سنگاپور جایگاهی در حد خدا پیدا کرده بود. یعنی بودن عزیزانی که تداوم رو بیخیال شدن و با یه مسابقه کل کریر راننده رو قضاوت میکردند. بقول شما اگه دیروز فقط ۲ دهم تایم بهتر زده بود و حداقل به Q2 می رسید و حداقل امیدمون زنده بود. ناامیدی تو چهره چارلز مشخص بود.ساینز حتی مسابقه قبل هم با تمام وضعیت مسابقه دور اول چسبندگی نداشت و اسپین شد و اونوقت چارلز پدر مرده باس تو دور گرم کردن هیدرولیک از دست بده. از رانندگی فوق العاده راسل هم نباس گذشت که حداکثر فشار رو به ماشین اورد و استحقاق سکو رو داشت.واقعا پرز در حد ردبول نیست بسیار راننده های بهتری وجود دارن که ردبول عامدانه نمیاره.از لحاظ ریسک و تقابل راننده ها مرسدس توی‌ سالهایی که حاکم بودن و نبودند با تمام حاشیه ها فوق‌العادست و رقابت درون تیمی و روح ورزش رو فدای سیاست های کثیف درون تیمی نمیکنه.کاری که ردبول گندشو دراورده و عملن رقابت درون تیمی به هیچ عنوان دیده نمیشه.

      • پوریا

        3

        4

        حتی من دیدم در دورهای مختلف استرول از ساینز سریعتر بود و گپ بینشون کم میشد

    • Milad4424

      4

      15

      آقا سیامک به سوال ذهن منو درگیر کرده فکر کنم پاسخش پیش شما باشه
      بنظرتون اگه ساینز جای شارل بود آخرای مسابقه همچین ریسکی واسه تیمش می‌کرد یا نه؟؟؟؟

      • Siamak

        5

        16

        اوه … چه سوآل مشکلی ! قرار نبود میلاد جان سوآلهای سخت بپرسی . چون منکه با هیچکدوم از رانندگان فراری معاشرت نداشتم تا با جزئیات و خصوصیات اخلاقی شون آشنا باشم . …. شاید کارلوس هم همین کار رو میکرد ، چون بهرحال پای منافع تیمی در کاربود . با این تفاوت که شارل خودش این پروژه رو به تیم پیشنهاد داد و اجرائی کرد ، ولی شاید کارلوس در اینمورد منتظر نظر و دستور تیمی میشد . البته کارلوس قبلا با تو ، اسلیپ استریم و دی. ار.اس دادن به نوریس نشون داده که به این چشمه های کاری مسلطه !! :))

      • Siamak

        3

        12

        میلاد جان .
        دو تا از کامنتهام در لیست انتظاره که یکیش جواب سوآل شماست .

      • Milad4424

        3

        10

        ممنون آقا سیامک

    • نیما

      24

      5

      واقعا بد حرف زدن در مورد ساینز رو درک نمی کنم ! ساینز در تمام فصل نزدیک به لکلرک بود و در بعضی مسابقات به وضوح سریعتر از چارلز بود
      در ابتدای فصل وقتی چارلز پشت سرهم اشتباه می کرد و ساینز امتیاز جمع می کرد کسی به توانایی های چارلز شک نداشت
      از شانس بد فراری بدترین مسابقه ساینز در مسابقه آخر بود دقیقا مسابقه ای مثل مسابقه چارلز در اسپانیا و جدول امتیازات نشون میده که این راننده چقدر به هم نزدیک هستند و هر کدوم نقاط قوت خودشون رو دارند
      حالا اینکه دوستان فکر می کنند ساینز خیلی عقب تر از چارلز هست توهمی بیش نیست طرفداران فراری باید انتقاد رو بیشتر به سمت مدیریت فراری بگیرند تا هر سال در فرمول یک عقب گرد نکنند

      • پوریا

        3

        6

        این ۲راننده اصلا شبیه ب هم نیستن ن تو رانندگی ن تو سرعت.ساینز فقط ماشینی داشت ک طراحیش ب سمت رانندگیه ایشون بود ن اینکه فراری ماشینی ساخته باشه برای ساینز.

    • پوریا

      1

      3

      بسیار عالی گفتین ممنون.

  7. Conqueror

    7

    10

    خوشبختانه امروز مطمئن شدم که من از تیم استراتژی فراری باهوشترم
    در کل امسال مرسدس و فراری خیلی بهم دیگه تعارف زدن رتبه دوم رو اما فراری دیگه مسابقه آخر دودستی تقدیم کرد رتبه دوم رو

    • Mehdi.83

      2

      7

      فراری چیکار میکرد؟ساینز تقدیم کرد

      • Mahdiye

        1

        0

        ساینز کاری از دستش برنمیومد. اون تصادف تو تمرین به هرحال به ماشینش آسیب زده بود و استراتژی فراری تو ریس هم هم کار نکرد. من باید بشینم یه نگاه بندازم در طول فصل امتیازاتی ساینز با اشتباهات فردی از دست داده بیشتره یا چارلز که کجا دومی از دست رفت. اما این فاصله زیادی که دوستان میگن بین چارلز و ساینز هست رو قبول ندارم هر دو راننده‌های خوبی هستند. چارلز بهترین تک دور زن هست و ساینز هم بشدت راننده باهوشی هست. بیشترین علت ناکامی فراری مربوط به مدیران رده بالای فراری هست. الان من هنوز نفهمیدم اومدن واسر چه تغییراتی رو ایجاد کرد؟؟!!! حداقل در این فصل که خبری از تغییر نبود.

  8. Mehdi.83

    14

    1

    این فصل هم تموم شد و امیدوارم سال بعد ماشین ها مثل این اخرای فصل بهم نزدیک باشن و رقابت بیشتری ببینیم و لذت بیشتری ببریم,البته که عده ای خیلی نمیتونن لذت ببرن از فرمول یک دیدن اونم بخاطر میزان علاقه شون به این ورزش برمیگرده.
    فراری هم که امروز یه رانندش عالی بود عالی و یکی دیگه خیلی بد.همون یک سوم اول مسابقه نشون داد بدون اتفاق به هیچ جا نمیرسه ساینز.استرولی که جلوش بود با لاستیک برابر از ساینز جدا میشد و…
    مرسدس روی هارد دقیقا داستان مسابقه قبل ردبول براش تکرار شد و رو لاستیک هارد جون گرفتن و مکلارن هم شبیه فراری مسابقه قبل رو هارد خیلی خوب نبودن.چکو هم میتونست کمک کننده باشه به فراری ها که خب سریال اشتباهاتش اینجا هم ادامه داشت.
    در اخر هم یه تبریک به فن های سریعترین راننده تایخ که فقط رکورد دیدیم امسال ازش.البته رکورد از پل شروع نکردن و بردن مسابقه رو امسال خراب کرد با این همه پل گرفتن.امیدوارم سال بعد ماشین اول نباشن تا هم مسابقات جذابتر بشه هم این رکوردش بهتر بشه.

  9. Hossein 123

    28

    1

    یک تبریک اساسی به ردبولی ها بابت نتیجه باید گفت که این احتمالا مقتدرانه ترین فصل تاریخ فرمول یک بوده.
    21 برد در 22 مسابقه (بهترین عملکرد قبلی 15 برد در 16 مسابقه بوده)
    رکورد برد متوالی مکس و برد متوالی ردبول و +1000 دور لیدر بودن مکس و…

    شاید اگه جای چکو یکی دیگه راننده دوم بود امتیازات وحشتناک تر تیمی رو شاهد می بودیم 😂

    و رانندگی منطقی هر دو تا مرسدس و دومی سازندگان که مبارکمون باشه. سکو راسل خیلی خوب بود.

  10. Arshia-sh

    26

    1

    یک فصل رویایی با مکس و ردبول با بالای ۹۵ درصد موفقیت در برد های یک فصل.
    واقعا دیگه کسی انتظار فصل بهتری از این فصل رو میتونه از مکس و مهندسین ردبول داشته باشه؟؟؟؟؟
    ردبول این فصل مثل چرخ دنده های یک ساعت سوئیسی که هر کدوم کارشون رو به نحو احسن انجام میده بودند و از همه بهتر سوپر مکس.
    برای من کل فصل یه چیزی خیلی برام جالب بود پیش بینی راسل بعد از مسابقه بحرین که گفته بود همه مسابقات رو ردبول و مکس خواهد برد .
    واقعا چنین تحلیل و پیش بینی اونم در اون موقع سال نشون دهنده اطلاعات و پارامترهای زیادی هست که تیم و رانندگان دارند و به خوبی میتونند ماشین ها در چه سطحی هستند و حرفی نمیزنند که خودشون رو بعدا مضحکه رسانه ها کنند.
    درسته در طول فصل آپدیت های مختلفی از طرف تیم ها داده میشه ولی مسابقه اول و پیش فصل خیلی چیزا رو به همه نشون میده.
    فصل ۲۰۲۴ بدون شک تیم ها به ردبول نزدیکتر میشن و انتظار بردهای پیاپی مثل این فصل رو نباید داشته باشیم.

  11. Alireza Verstappen

    27

    3

    یه فصل فوق‌العاده برای ردبول و مکس… تبریک میگم به همه ردبولی ها و مکسی ها💙💙
    امسال فصلی بودش که همه ماشین جزئی از مکس بود و هم مکس جزئی از ماشین… یه ترکیب فوق‌العاده یه رانندگی فوق‌العاده یه ماشین فوق‌العاده و یک گاراژ فوق‌العاده… تبریک فراوان تیم واقعی یعنی این💙💙
    تا شروع فصل بعد بدرود
    بازم به امید موفقیت مکس و ردبول 💙

  12. Mscforever

    25

    2

    یه فیلمبرداری خیلی خوب و کارگردانی بهتر که یه سروگردن از پیستهای دیگه خصوصن وگاس بهتربود،فقط نفهمیدم چرا نزاشتن شارل دونات بزنه،تبریک به ردبولیا و طرفدارای مکس که واقعن بهترین راننده حال حاضر فرموله چه دوست داشته باشیم چه نه،شوخیهای استیکری راننده های فراری وردبول هم درنوع خودش جالب بود،خب تا ده اسفند و شروع فصلی جدید و رقابتی دوباره امیدوارم روز وروزگارخوشی درانتظارهمه ایرانیان باشه….

    • Mahdiye

      0

      0

      فراری بعد از ریس ابوظبی میخواست یه سری تست رانندگی انجام بده به همین خاطر باید ماشین سالم میموند و دور موتوری بالا استفاده نمیشد. به همین خاطر نزاشتن چارلز دونات بزنه و به ماشین فشار بیاره.

  13. Hassan Mohebbi

    17

    4

    سلام به همه دوستان و خسته نباشید به تیم تحریریه سایت. مخصوصا خانم علیزاده و اقایان حسن‌دوست و حسینی.

    ابتدا تبریک به مکس فن‌ها که ماشالله تعدادشون هم زیاده. ولی قدیمی‌تر از همه علی هلندیه (اسم کاربری اول) که تبریک ویژه بهش میگم واسه این فصل اینکریدبول مکس.

    تبریک به مرسدس فن‌ها مخصوصا لوئیس فن‌ها که واقعا هم حقشون بود که دوم سازندگان بشن (به عنوان یک فراری فن میگم) چون واقعا فراری تیم نبود که شایسته این عنوان باشه، نبود. فقط کافیه به امتیازهایی که الکی الکی راننده‌ها مرسدس از دست دادن نگاه کرد. راسل رانندگی خوبی کرد و باید بپزیره همه در موقعیت‌هایی مانند فتل، لوئیس و مکس قرار نمی‌گیرند. پس با هوش و و صبر رانندگی کن که حداقل بتونی یه فصل قهرمان بشی و اسمت رو تو تالار افتخارات فرمولا وان ثبت کنی.

    و در اخر تبریک به طرفداران شال لکله (لهجه برتیش) مخصوصا خودم✌ با این‌که این فصل این همه بلا ملا سرش اومد ولی در اخر از هم‌تیمیش و لندو پیشی گرفت و فکر کنم سبقت‌های اخر الونسو نگذاشت که چهارم بشه. لندو هم عالی بود این فصل. خداییش تیم مکلارن خوب کار کرد در نیم فصل دوم.

    تا شروع فصل ۲۰۲۴ از همه شما عزیزان خداحافظی میکنم. انشالله پاییز و زمستان خوبی داشته باشید. به امید یه رقابت نزدیک‌تر و جذاب‌تر البته با قهرمانی چارلز شما دوستان رو به خدای مهربان میسپارم.

  14. hasan kord

    8

    2

    خب فصل تموم شد.تبریک به تمام ردبول فن ها و مکس فن ها و تبریک به شارل و تسلیت به فراری که با این وضع استراتژیست های پت و مت فکر نمی کنم فصل بعد هم آبی ازشون گرم بشه ما فراری فن ها هم که از بابت تیم عزیزمون رومون سیاهه.مرسدس هم واقعا امروز خوب کار کردن البته اگر ساینز از مسابقه خارج نمی شد و استراتژی خوبی براش ردیف می شد کم و بیش می شد گفت فراری دومی رو می گرفت اما خب همه چی تموم شد و فراری هم برای فصل بعد باید گلی به سر خودش بگیره که این وضع رو جمع کنه.

    • نیما

      14

      1

      فراری دومی رو اینجا از دست نداد بدشانسی های برزیل قطر و لاس وگاس و استراتژی های بد در طول سال
      خود مرسدس هم اشتباهات زیادی در طول سال داشت این رده دوم یا سوم زیاد فرقی نداره و تنها دلخوشی فراری می‌تونه این باشه که فصل رو با برد تموم کرد و تو مونزا و پیست خونگی بد نبودن
      مرسدس هم امیدوار باشه که لوئیس هنوز عطش قهرمانی داشته باشه در طی یکی دو سال فاصله را با ردبول کم بکنه

  15. نیما

    12

    2

    ساینز این هفته به طور عجیبی کند بود و استرول که بالاتر ازش با هارد شروع کرد در کل ریس ازش جلوتر بود !!! استراتژی فراری هم با توجه به سرعت ساینز بد نبود ولی باید خیلی زودتر و حداکثر ده دور مونده به پایان به پیت می‌رفت و با مدیوم تازه شانس خودشو امتحان می کرد
    تبریک به مکس و ردبول بابت این فصل فوق‌العاده و شکستن رکوردهایی که واقعا دست نیافتنی به نظر میرسه ! پرز در تمام سال دو مسابقه سرعت برابر نه حتی سریعتر با مکس داشت که همونا رو برد تک برد ساینز هم تو روز بد ردبول بود !
    امیدوارم فصل بعد جنگ برای پودیوم نباشه و چند تا تیم برای برد تو رو مسابقه بنجگند مک لارن با فرم خوبی فصل رو تموم کرد و من امید بیشتر به مکلارن نسبت فراری و مرسدس دارم

  16. ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

    6

    18

    سلام به همه دوستان.
    این فصل یکطرفه هم به پایان رسید.
    رانندگی لوئیس و شارل و دور های پایانی خیلی جذاب بود.دست به هرکاری میزدن و لوئیس حتی موقع سبقت از سنودا دیر تر هم ترمز گرفت.
    ولی به طور غیر مستقیم چکو پرز عامل مهمی در رده دوم سازندگان مرسدس داشت اونم نه از روی قصد و غرض!
    بازم به راسل امیدوار شدم؛روحیه تیمی خوبی داره
    فصل بعد برای مکلارن و ردبول به راحتی این فصل نخواهد بود.فصل پیش استرس سر دومی رانندگان بود ایندفعه دومی رانندگان.
    امیدوارم فصل بعد این موضوع برای اولی باشه.

  17. Ali.. Ferrari

    15

    1

    تبریک به مکس و طرفدارانش.تبریک به شارل هم که عالی مسابقه داد.و همینطور به راسل و طرفدارای مرسدس که دوم شدن
    یک فصل بی نظیر برای مکس و ردبول که مکس بدون اشتباه و فوق العاده بود در کل مسابقات که از خودروی خوبش بلد بود چطور برد و قهرمانی بسازه.شارل هم نشون داد چطور عاشق فراری هست و فقط فکر رده خودش نبوده هیچوقت و دومی فراری براش مهمتر بود،چیزی که ساینز براش مهم نیست چون موفقیت خودش مهمه فقط اما راننده فراری بودن از سرش هم زیاده.شارل نشون داد راننده اول بودن حقشه و یه خودروی در حد قهرمانی.البته که ردبول با استراتژی،خودرویی که در بعضی پیستها برتر از خودش باشه رو هم شکست میده در مقابل فراری تعدادی رو نشونده به عنوان استراتژیست ولی از یه هوادار فرمول یک کمتر میفهمن و این نکته منفی واسور بود توی این فصل ولی این مشکل رو بتونه حل کنه مدیره خوبی میتونه باشه اما این قضیه مشکل استراتژی فراری وقتی سالهای زیاده که تکرار میشه موضوع غیر طبیعی هست و ظاهرا خارج از قدرت مدیر تیم.

  18. Shayan&lizge

    13

    2

    اول از همه تبریک به همه ردبول فن ها از جمله خودم مکس از اول مسابقه که مشکل داشت اما باز هم برد
    وقتی مسابقه تموم شد چارلز خواست خودش رو زیاد نا امید نشون نده و با لبخند وارد بشه ولی پس از چند لحظه اثری از لبخند نموند
    خدایی راسل چ کرد امروز واقعا عالی بود و در آخر چکویی که بیشتر از مکس برای بنده عزیز هستش ولی خیلی بد بود در تعجبم چجوری با ردبول تو دو لپ ۸دهم کند تر از سونودا بود امیدوارم فصل بعدی سونودا رو تو تیم ببینیم
    بدرود تا ۱۰اسفند♥️♥️♥️♥️

  19. NICO ROSBERG-06

    12

    17

    دومی تیمی رو تبریک میگم به همه فن های دوست‌داشتنی مرسدس مرسی فراری بخاطر نگهداشتن ساینز خارج از پیت✌️
    و لکلرکی که مسابقه آخرش شدیداً به دلم نشست. و برای تیم فراری همه کار کرد حتی رده داد ب پرز و اتفاقی ک برای ساینز افتاد به نظر من اشتباه فاحش فراری بود هرچند اگر بگیم منتظر سیفتی بودن اما بازم میشد همون دور بعد از چارلز بیارنش پیت که چیزی رو هم از دست نمیدادن ولی یه چیزی ته دلم می‌گفت فراری دلش نمی‌خواست ساینز فصل و بالاتر از چارلز تموم کنه که ب نظرم درست بود حسم و چوبشم خوردن .بد هم خوردن.طرفدارای فراری ناراحت نشن اما شبیه چنین حرکت‌هایی رو به نفع لکلرک خیلی زدن تا الان و نمونش زیاده و از حوصله خارج کچیادآوربشون. به نظرم با دست خودشون خودشون و سر بریدن . و گرنه نگهداشتن کارلوس خارج از برنامه از قبل تنظیم شده شون هیچ توجیه منطقی نداشت.و دومی قسمت ما بود. این دومی برای من حسابی چسبید.اما واقعا از ارزشهای تیم فراری چیزی کم نشد این یک رقابت واقعی بود و ما همیشه دنبال چنین رقابتی بودیم. و تبریک میگم به مکسی که آخرین ریسم رحم نکرد و با یک پیروزی شیرین پایان فصل و به کام فناشون شیرین تر کرد. تبریک ب همه فن های ردبول و مرسدس برای دومی تیمی و فراری که با افتخار و سخت کوشی در نهایت شایسته مقام دوم بودن اما قسمت این بود که امروز ما خوشحال باشیم از دومیمون و آلونسویی که آخرین مسابقه فصلش هم با رانندگی تهاجمیش مهر نهایی آخرین ریس و به فصل درخشانش زد و با اون ماشین بهترین نتیجه ممکن و گرفت.
    من فقط متوجه نشدم اون همه اسرار پرز برای اون شکلی رد شدن از نوریس به خاطر چی بود. بابا برادر من الان یادت افتاده ماشین زیر پات ردبوله؟؟ ریسهای قبل کجا بودی دایی جان.واقعا پرز گاهی حرکاتی می‌کنه که آدم متحیر میمونه.و ازش هم خیلی ممنون هستیم که با دریافت اون پنالتی دومی و تقدیم مرسدس کرد .

    • Ali.. Ferrari

      21

      4

      فراری نمیخاست ساینز بالاتر تموم کنه؟کاش حداقل انقد قدرت داشتن که توی رده مسابقه تاثیر بذارن.ساینز هفته بدی داشت.تمرین دوم که اسپین شد رفت دیوار.توی کوالی هم که خراب کرد و گردن ترافیک انداخت جای عذرخواهی.توی مسابقه هم به استرول نمیتونست نزدیک بشه.میتونست تو کوالی اشتباه نکنه رده خوب تو مسابقه بگیره و راننده سوم بشه.توهم توطئه برمیدارید.پس حتما توی برزیل هم فراری ماشین شارل رو عمدا خراب کرد قبل مسابقه بره تو دیوار.یا خودرو پرز رو هم کل فصل دستکاری میکردن که انقدر اختلاف با مکس داشت.تو این مسابقه ساینز خودش کوالی رو خراب کرد اینطور شد.
      در ضمن این مقام دوم یا سوم چندان فرقی نداره.جایزه بیشتره تیم دوم با زمان بیشتری که تیم سوم توی تونل باد داره جبران میشه.مهم برد و قهرمانی هست که مرسدس یه برد هم نگرفت.

    • پوریا

      5

      8

      داداش ناراحت شدی شارل بالاتر از ساینز فصلو تموم کرد؟کوالی بد کند بودن در مسابقه.کجایی داداش

  20. amir82_yusefi

    5

    4

    واااااااااااااای فراری چیکار میکنه؟انگار استراتژیستا سر هر ریس هوادارا رو فشاری نکنه نمیشه.من اگه میتونستم اونا رو میاوردم ایران کلاس فشرده کلپچ خوری میذاشتم با مغز دوبل بلکه فکرشون بیشتر شه.آدم حس میکنه اونجا یکسری جلبک مغز وایستادن دارن گند میزنن به فراری.
    من واقعا از مکلارن انتظار بیشتری داشتم پیسشون ضعیف بود و اینکه تو استراتژی و پیت ها عملکرد خیلی ضعیفی داشت.
    اعتراف میکنم مرسدس عالی کار کرد هم از لحاظ استراتژی هم پیس واقعا خوب بودن ولی قبول کنید راسل عالی بود.
    البته ذکر این نکته بنظرم جا داره که بگم بازم لاستیک خوری شدید فراری رو تایر هارد که مشکل چند فصل اخیر فراری هست.
    فقط یکی بگه آلونسو چهارم شد یا شارل؟

  21. Amir5

    13

    6

    عجب سال عجیبی تبریک میگم به ردبول فن ها و همچنین مرسدس فن ها سال عجیبی بود واقعا بشخصه هیچ وقت فکر نمی کردم که از سال ۲۰۱۳ به این ور همچین اختلافی برای قهرمانی سال باشه ردبول عالی کار کرد و مرسدس هم واقعا لیاقت دومی داشت انصافا و راسل هم بلاخره اشتباهاتشو با این ریس تمیز جبران کرد از طرفی خیلی برای ناندو خوش حالم بعد از سال ۲۰۱۳ بلاخره به تاپ فور برگشت و بهترین نتیجه دپران هیبریدشو بدست اورد باورتون میشه !!! ناندو بهترین نتیجه قبل از امسال سال ۲۰۱۴ بود اونم ۶ امی سال!!!
    از طرفی باید یه خسته نباشید به لکلرک و فراری گفت که هرچقدر لکلرک خوب بود این فراری پرت بود و بنده خدا ساینز جدی جدی بد شانس ترین راننده گرید بود این سال فوق العاده با پیس عالی و رانندگی درست داشته باشه بعد یه دفعه در عرض دو مسابقه از زمین و زمان بباره البته مسابقه آخر بخش زیادیش مقصرش فراری بود و انگار فراری خودش نمی خواست که کارلوس بیاد بالا و دوم سال شه البته که اینو هم باید در نظر بگیریم حضور جناب جان الکان دزمسابقه قبل رو!!! عجیب یکم هروقت این جناب میاد مسابقه بعدی هم تیمی های لکلرک یه بلایی سرشون میاد یا مشکل فنی دارن یا استراتژی اشتباه!! زمان فتل و الان هم کارلوس این مشکل رفع نشده بهتره به ایشون بگیم که یه مدت نیان البته که همیه اینا شوخی بود🙏😂به دل نگیرن طرفدار های لکلرک
    و یه تبریک هم به طرفدار های لوییس همیلتون بزرگ بگم واقعا چه کرد امسال فوق العاده عالی روند
    و صحبت هام روهم با مگنوسن بنده خدا تموم کنم که بچه اش امروز تو گاراژ بود ولی این بنده خدا یکی از بدترین ریس هاشو داد امیدوارم که شما هم لذت برده باشید از امسال و به امید این که سال بعد لویس همیلتون و فرارس بنده خدا بتونن برای قهرمانی رقابت کنن
    و در آخرم واقعا دلم برای ساینز سوخت بنده خدا خیلی بد شد هفتم سال شد ای کاش حداقل شیشم میشد حیف ولی چیزی از ارزش هاش کم نمیشه و با اون بردفوق العاده اش

  22. LH44

    8

    23

    بالاخره تموم شد این فصل….
    مرسدس به هیچ عنوان لیاقت دومی رو نداشت اما راننده هاش لیاقت جایگاهشون رو داشتن.
    تیمی که از مسابقه اول برای دومین سال پشت سر هم میفهمه خراب کرده، موناکو یه اپدیت میده که فقط ساید پاد داشته باشه. تا امروز نفهمیده ماشین چطوری رفتار میکنه، استراتژی و پیت استاپش همیشه می لنگه، سیستم مدیریت منابع مالیش مشکل داره و با اینکه راننده ها کمترین خرج رو رو دست تیم گذاشتن میگه بودجه برای اصلاح فرایند پیت استاپ (که تا الان خواب بودیم و خراب بوده) نداریم!!!!! و… لیاقت دومی نداره. مرسدس بجای اینکه نون توانش رو بخوره، نون کم توانی بقیه در نیمه اول رو خورد. البته فراری هم به نظر من لیاقتشو نداشت. مکلارن باید دوم میشد. فصل رو چی شروع کرد، چی تموم کرد!!! جایگاه سوم هم باید به استون می رسید. اگه بجای استرول یه راننده تراز اول میذاشتن قطعن میتونستن نتایج بهتری بگیرن.
    البته نمیشه انکار کرد که 9 تیم داشتن با دامینیت ترین ماشین تاریخ اف وان مسابقه میدادن. ردبولی که از نیم فصل این ماشین رو گذاشته کنار، 18 ثانیه با نفر دوم فاصله باز کرده. تازه در شرایطی که ورستپن داشته لاستیک مدیریت میکرده!!! یه بحثی داشتم با یکی از دوستان سایت برای دامینیت بودن و اختلاف ردبول ورستپن با بقیه. الان دوست دارم نظرشو بدونم. دلایل رو بریزیم وسط ببینم من اشتباه فکر میکردم یا ایشون. البته من اون زمان تصورش رو هم نمیکردم از نیم فصل پرونده این ماشین رو ببندن!!!
    لوئیس دو مسابقه اخر عملکرد خوبی نداشت. حالا به هر دلیلی. این مسابقه بخاطر عدم پیشبینی توانایی گسلی در قفل کرد لاستیک! یه مقدار از اند پلیت سمت چپش اسیب دید. الونسو هم که بریک چکش کرد. فکر کنم قانون باشه اگه ماشینی لوئیس رو بریک چک کنه ایرادی نداره! بعد هم که نتونست دوباره از الونسو سبقت بگیره. حتی در سبقت از سونودا هم عاجز بود که این عجیبه. باید دید سرعت مسابقه ای راسل و لوئیس چقدر فرق داشته و این افتضاح چقدرش به راننده بر میگرده.

  23. mohammad-shumi

    22

    9

    ورشتپن نشون داد اگه ماشین رقابتی داشته باشه تمام راننده ها مخصوصا لویس همیلتون رو جا میزاره این در عمل ثابت شد اونجایی که لویس ماشین بهتری داشت از خط یک استارت میزد دچار چالش نبود راحت قهرمان میشد ولی توی رقابت سنگین دیدیم که چقدر ضعیفه ولی ورشتپن توی همون موقع هم تواناییش رو تو رده های پایین ثابت کرد و نشون داد بهترین راننده بعد از شوماخر خودشه یک پکیج کامل داره از شجاعت تهور غرور استعداد مهارت و …

  24. Arshia-sh

    19

    4

    من اگه جای مکس بودم:
    یه صندلی راک میگرفتم میذاشتم تو بالکن رو به دریا تو موناکو!!!!
    بعد یه آهنگ رمانتیک میذاشتم و در حالیکه سیگار کوبایی گوشه لبم بود ساعتها به قهرمانی رویایی این فصل فکر میکردم و باز فکر میکردم و حظ میکردم .
    بعد میگفتم چه کردی این فصل سوپر مکس .
    صرفا جهت مزاح و شوخی و لذت بردن فن های عزیز مکس……..

    • mohammad-shumi

      16

      1

      نگی هم همین کار رو میکنه عرشیا تازه چندتا کار اضافی هم میکنه که قابل چاپ و بیان نیست

      • Arshia-sh

        17

        0

        البته نشون داده خ اهل برنامه های خفن اینطوری نیست……
        عشقش کلا بازی های کامپیوتریه

  25. ایرن

    8

    12

    اول از همه باید به همه طرفداران ردبول بابت قهرمانی تبریک بگم. به مرسدسیها بایت دومی و به مکلارنی ها بابت چهارمی.

    به نظرم فصل خوب و پر هیجانی بود. شاید قهرمان از ابتدا مشخص بود. اما جنگ برای رده هایی غیر از رده اول بسیار جذاب بود. چه در بخش رتبه بندی راننده ها و چه در بخش رتبه بندی تیمی و با اینکه برخی فصل رو کسل کننده میدونند مخالفم. به ننظرم یه فصل رقابت فقط منوط به این نیست که چند تیم برای رتبه اول میجنگند. الان دقت کنیم در طول همین مسابقه با یه تصادف ساده میشد جای تیم دوم و سوم و یا تیم چهارم و پنجم تغییر کنه. با یه اشتباه از یک راننده میشد جایگاه راننده های سوم تا ششم تغییر کنه. برای اثبات این حرف میشه به اشتباه و عجله پرز در سبقت از نوریس رو مثال بزنم. یه تصادف بیجا و یه عجله ی بی مورد باعث شد پرز 5 ثانیه پنالتی بگیره و اشتباه راننده یک تیم دیگه و تصادف بین رانندگان دوتیم دیگه باعث شد رتبه پایان فصل مرسدس و فراری تغییر کنه. یا فقط کافی بود توی دور آخر لوییس نتونه خودروی خودش رو موقع سبقت از سونودا کنترل کنه.
    پس میبینیم فصل پرچالش و پر هیجانی داشتیم که اتفاقات ده دور مونده تا پایان مسابقه پایانی توی رتبه ی تیم ها تاثیر گذاشت.

    وای از فراری. رتبه دوم رو بخاطر اشتباهات خودش از دست داد. اول اینکه بزرگترین اشتباه توی زمانگیری بود جایی که ساینز نتونست توی خط شروع در جایگاه مناسبی قرار بگیره. فقط کافی بود ساینز به کیو3 برسه و همه چیز متفاوت پیش میرفت. اما متاسفانه اشتباهاتی باعث شد ساینز نتونه در شروع جایگاه خوبی داشته باشه. اشتباه دوم به نظرم لاستیکهای در نظر گرفته شده برای ساینز بود. فکر میکنم اگر یه استراتژی عادی مثلا یه مدیوم و دوتا هارد استفاده میکردند میشد جزو ده نفر مسابقه رو تموم کنه.

  26. دانیال

    11

    21

    عجیبه هر کی طرفدار ورشتپن و ازش تعریف کرده کلی لایک گرفته هرکی فن لوییسه و کوچک ترین تعریفی ازش کرده کلی دیسلایک!
    به هر حال ادامه بده دوست عزیز.
    این فصل یک طرفه ترین فصلی بود که تو عمرم دیده بودم.
    به نظرم عیار واقعی ورشتپن حالا مونده تا مشخص بشه چون ماشینش با فاصله بهترین بوده و تمرکز مکانیکا و مهندسا فقط رو ماشین مکس بوده.
    چکو اگرم میخواست خوب باشه ترمزش کشیده میشد!!
    امیدوارم فصل آینده شاهد همچین یک طرفه بودنی نشیم و ببینیم با ماشین های برابر با تیمایی مثل بنز و مک لارن فراری ورشتپن چیکار میکنه.
    چون تا حدی عیار واقعیشو با ماشین تقریبا برابر تو 2021 دیده بودم.

    • Emilian Verstappen

      12

      0

      خیلی طبیعیه . هفت سال نعمت و فراوانی در سرزمین مرسدس و حالا هفت سال نعمت و فراوانی در بلاد ردبول

      الان برا ما مرسدسیها خوشکسالیه.

      • دانیال

        7

        17

        میدونم طبیعیه ولی هیچ ربطی به مهارت مکس نداره.
        هنوز عیار مکس مشخص نشده و دوستان از عملکرد بی نقص و…حرف میزنن.
        والا دوران لوییسم همچین چیزی نبود.
        یه دوره با آلونسو بود و رزبرگ که فوق العاده جذاب بود،حتی والتری بوتاسم اینقدر فاجعه نبود ماشینش در مقابل لوییس،هر موقع ورشتپن نزدیک چکو بود اراده میکرد رد میشد،به این نمیگن ماشین یکسان.
        با اومدن راسل هم دوستان دنبال این بودن که لوییس نابود بشه و…که متاستفانه نا امید شدن!
        فعلا خیلی زوده که مکس ورشتپن رو جز بزرگان بدونیم چون اصلا رقابت خاصی ندیدم اگرم بوده ردبول گاهی وقتا فیتیله رو میکشید پایین که نظر دوستان در فیا جلب بشه و….
        حتی من مطمئنم ردبول کل فصل با تمام قدرت ماشینشم وارد نمیشده!!
        به امید خدا هر وقت یه رقابت مثل 2021 دیدیم اونوقت میشه درباره ی مهارت مکس قضاوت کرد.
        منتها اینبار بدون مایکل مسی.

      • ایرن

        9

        1

        دانیال خان عیار مکس توی 18 و 19 سالگی مشخص شد.
        من نمیخوام بگم که خودروی ردبول این فصل برترین خودرو نبود. نهایتا توی سه یا چهار مسابقه این خودرو به چالش کشیده شد و در باقی مسابقات برتری بدون چون و چرایی داشت.
        اما انصاف نیست که چون خودروی ردبول برترین بوده بخوایم کیفیت بالای مکس رو زیر سوال ببریم. همونطور که منصفانه نیست کیفیت همچنان بالای لوییس رو زیر سوال ببریم.

        کل کل خوبه. اما بی انصافی چیز خوبی نیست.

    • farshad.b

      13

      0

      دانیال جان عیار مکس رو ندیدی به کنار ، یعنی عیار پرز هم برات معلوم نیست ! ؟ . ترمز پرز رو به نفع مکس کشیدن ؟!! . همین مسابقه با ماشین سریع از نهم میاد سوم بعد درک این رو نداره که توی اون شیکن سبقت نگیره بهتره و صبر کنه توی کفی بعدش با دی ار اس راحت رد بشه ، نه اینکه بزنه به نوریس بعدش توی کفی مارپیچ بره! پنالتی بگیره و هم خودش رو از سکو محروم کنه هم حال فراری رو بگیره . اینجا هیچ ، همیشه همین بوده توی مکزیک میکشه زیر شارل ، توی سنگاپور زیر آلبون ، توی ژاپن زیر لویئس و…. شاهکارش توی کوالی توی کل فصل هم خودش گواه همه چیزه .

      • دانیال

        4

        8

        پرز این فصل نابود شد کلا.
        یکی از دلایلش شاید این بوده که ماشین یکسان با مکس نداشته و به طبع روحیه شو باخت.
        والا من هر موقع دیدم مکس نزدیک پرز شده به یک دور نکشیده رد شده فاصله چند ثانیه ای انداخته.
        معذرت میخوام ولی این دیگه ربطی به مهارت مکس و بد بودن پرز نداره.
        هر چی که بوده یکی از احتمالات نداشتن ماشینی به خوبی مکس بوده.
        به هر حال امیدوارم فصل بعد حداقل رقبا نزدیک تر بشن تا واقعا ببینیم مکس اینقدری که تعریفش میشه خوب هست یا نه.
        من خودم اولین نفر میام تحسینش میکنم.

      • Ali🦁3

        3

        1

        Hi farshad Jan
        نیستی داداش یه تبریک هم به شما فن قدیمی با مرام✌️بابت این فصل بی نظیر.

    • Ali🦁3

      6

      3

      برترین و سریعترین خودرو تاریخ w11 بودش هم کوالی هم ریس حرف اول میزد ولی RB19 درسته یکی از بهترین خودروهای تاریخ شناخته شده است با این رکوردا ولی مهمتر اینه که مکمل رانندگی مکس با این ماشین باعث این رکوردا شده ولی چکار کنیم که نه همیلتون در حد مکس بود و نه تیم مرسدس در حد این تیم ردبول بود.

      • farshad.b

        3

        0

        مرسی علی جان . منم تبریک میگم به شما و دیگر دوستان ، همچنین تشکر میکنم از تمام دوستانی که تبریک گفتن . امیدوارم فصل بعد رقابت نزدیکتری ببینیم تا هیجان برای تمام فنهای مختلف در جریان باشه . تشکر از ادمین های محترم سایت و امیدوارم تا شروع فصل بعد چراغ سایت روشن بمونه ، همه با هر سلیقه ایی عادت کردیم به هم و دور بودن سه ماهه از این جمع مشکله . یادی هم بکنیم از هوندا که چه کرد در این موتور آخر که از ۲۰۲۱ تا الان قابلیت اطمینان معرکه بوده و کیفیت هم سنگ تمام . ایکاش سه ماه آینده سریع بگذره تا دوباره سرگرم باشیم و بازار بحث و کل کل گرم باشه .

  27. Nader_nah

    5

    6

    فکر کنم الان باید به تمام تیمها و رانندگان به نوعی تبریک بگیم جز فراری، آخه این چه گند زدنی بود؟ اصلأ به هیچ شکلی توجیه پذیر نیست
    اما اگر این فصل رو با چند فصل گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم واقعاً هم خرابکاری کمتری داشتن هم روند توسعه بهتری داشتن، پس میشه نتیجه گرفت مدیریت جدید تونسته حرکت خوبی انجام بده، انتظار نداشته باشید در طول یک فصل یهو انقلابی صورت بگیره
    اما من معتقدم فصل بعد اگر مرسدس خودش رو پیدا کنه یک رقابت چند جانبه فوق‌العاده با حضور فراری داشته باشیم

  28. امیر یک فرمول 1 فن

    4

    9

    این نامه رو علی فقط بخونه

    پذیرش رسوایی 2021 توسط شما مایه خشنودی ماست

    ولی رسوایی 2008 به ما ربطی نداره …
    لینک از همین وبسایت جهت مطالعه:
    https://f1iran.com/14226/%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7/
    حالا چون یه ادعاهایی مطرح شده شما یه چی میگی که همیلتون از ماسا قهرمانی رو دزدیده ….
    استاد آلونسو که دشمن جون جونی همیلتونه در سالهای متعدد مورد سوال بوده (2007 و 2008 و حتی قهرمانی های 2005 و 2006 که من خودم دنبال میکردم همتیمیش میزد به شوماخر و ….
    علی ایحال بخون و کامنت ها رو با دقت بخون
    فاضل مکس رو چنین توصیف میکردن: “لرد ورشتپن (مالدونادو 18 ساله)” که گویا در 2014 و 2015 تصادفات هیجان انگیزی به نفع لوییس داشته؛ یعنی زمانی که لوییس داشته برای قهرمانی میجنگیده!
    حالا مقایسه کن با لوییس که از ورودش 2007-2008 برای قهرمانی جنگیده و حتی در سالهای سلطه ردبول 2009 تا 2013 هم کسی خاطره اینچنینی ازش نداره.

    همه اذعان دارن قهرمانی 2008 ماسا که به حق شایسته قهرمانی بود رو پیت استاپ فراری ازش گرفت و سایر ادعاها مثل داستان آلونسو و رنوها و ادعای برنی اکلستون و …. هیچ خدشه ای به قهرمانی لوییس وارد نمیکنه!
    ولی 2021 یه چیز دیگه است خودت هم میدونی و منم میدونم که میدونی …..
    تا فصل بعد شب و روز همگی خوش

    • Ali🦁3

      4

      7

      مگه نامه از طرف دوست دخترم هست.؟😅

      • Arshia-sh

        4

        1

        علی جان!
        امان از تینیجر های سایت
        نامه!!!!!!!!!!
        😂😂🤣

      • امیر یک فرمول 1 فن

        0

        4

        جواب سلام واجبه
        جواب نامه رو نمیدونم
        ولی در کل میذارم به حساب اینکه پاسخی نبود!

        و بقول یک فرهیخته ای …
        امان از تینیجرهای سایت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  29. VETTEL FAN5

    4

    0

    نه داداش میدونی مشکل فراری فتل هست الان دوتا راننده کامل داریم قهرمان میشیم(طرفدارای بعضیا بعد از ۲۰۲۰)

  30. Mahdiye

    3

    0

    فصل تموم شد و ناراحتی من و همه طرفداران فرمول یک هم شروع شد تا استارت فصل بعد. ردبول و نیوی واقعا بلحاظ مهندسی و ایرودینامیک یک ماشین شاهکار رو خلق کردند و مکس هم در یک فرم بسیار عالی قرار داشت و با ماشین یکی شد و این دو تونستند بخشی از تاریخ فرمول یک رو رقم بزنند و رکوردهای بینظیری رو ثبت کنند. فراری مثل همیشه پراشتباه بود این فصل، واقعا امیدوارم بزودی تغییرات اساسی‌ رو در رده مدیریتی این تیم بزرگ شاهد باشیم که به روزهای اوجش برگرده، بنظرم نمیشه هوادار فرمول یک باشی و قلبا فراری رو دوست نداشته باشی حتی اگر فن تیم دیگری باشیم. اینکه میبینیم این تیم اینطور اشتباهات بعضا بچه‌گانه میکنه تحملش واقعا سخت هست. صحبت از تک‌تک تیم‌ها زیاده و نمیشه همه رو گفت ولی درکل امیدوارم فصل بعد پسرهای مک‌لارن حسابی به ردبول فشار بیارند و همچنان مکس در اوج باشه و فراری حال و روزش بهتر بشه و مرسدس هم به یه کانسپت درست برای طراحی برسه که تنور رقابت حسابی داغ بشه.