سرجیو پرز، راننده ردبول توانست پول پوزیشن خود را در مسابقه فرمول یک عربستان 2023 به اولین پیروزی فصلش تبدیل کند.

تماشا مسابقه کامل عربستان

مکس ورشتپن یک ریکاوری عالی را در مسابقه جده ثبت کرد و از رده 15 به سکو رسید و بالاتر از جورج راسل در رده دوم قرار گرفت.

فرناندو آلونسو نیز پس از مسابقه به دلیل عدم اجرای درست پنالتی پنج ثانیه ای توسط فرد صاحب جک در پیت استاپ، ده ثانیه جرییمه شد و سکو را از دست داد.

اما اعتراض استون مارتین سبب شد که سه ساعت بعد، فیا پنالتی را پس گرفته و رده سوم را به آلونسو بازگرداند.

خلاصه گزارش مسابقه جده عربستان

مسابقه شروع میشه و فرناندو به رده اول میره! جورج و لوئیس رده های خودشون رو حفظ می کنن.

چارلز هم رسیده به نهم، کارلوس رفته تا پنجم.

فرناندو به خاطر عدم جایگیری مناسب در موقع شروع، 5 ثانیه جریمه میشه.

مکس هم خودشو رسونده به رده سیزدهم.

لندو نوریس میره پیت تا بال جلو جدید نصب کنه.

سرجیو پرز توی پیچ شماره یک از فرناندو آلونسو سبقت میگیره و پیشتاز مسابقه میشه دوباره.

پیاستری و نوریس در رده های 19 و 20.

مکس دو رده دیگه هم خودشو بالا میکشه میاد یازدهم فعلا.

همیلتون روی تایرهای هارد کار سختی رو داره، چارلز با عبور از گسلی خودشو رسونده به رده هشتم.

داوران در حال بررسی جا به جایی بیش از اندازه لوئیس همیلتون در مستقیمی، نشان دادن پرچم سیاه و سفید به لوئیس همیلتون.

استون مارتین:

نقشه اول، حتما نقشه اول رو دنبال کن

فرناندو:

باشه، دارم تمام تلاشم رو می کنم

چارلز لکلرک از لوئیس همیلتون سبقت میگیره و به رده هفتم میره.

چارلز چهاردهم ثانیه سریعتر از کارلوس داره دور میزنه.

آلونسو 6.2 ثانیه با راسل باز کرده.

چارلز از استبان آکون هم سبقت میگیره و به رده ششم میرسه.

فراری به کارلوس میگه بیا پیت تا چارلز بتونه راحت در بره ولی کارلوس بیرون میمونه.

مکس هم از لوئیس سبقت میگیره.

ماشین فراری چه جونی گرفته زیر پای لکلرک، قشنگ شلاقش داره میزنه.

مکس 4 دهم ثانیه سریعتر از جفت فراری ها داره دور میزنه.

مکس توی فاصله دی آر اس چارلز.

فاصله مکس تا آلونسو 16 ثانیه.

برای استرول مشکلی پیش اومده و بهش میگن وایسته روی پیست.

خودروی ایمنی وارد پیست شد

فراری واقعا متحول شده، هم استراتژیش ظاهرا جواب شده هم پیت استاپ خوب میزنه.

ورشتپن چهارم!

ژاوی:

چارلز توی مستقیمی فشار بیار تا همیلتون رو پوشش بدی

چارلز:

ژاوی، اینارو باید از قبل به من بگی، بیخیال بابا ع!

قدرت اصلی خودروی ردبول وقتی مشخص میشه که دی آر اس رو باز می کنه.

مکس رده سوم.

همیلتون از کارلوس عبور می کنه و ساینز فعلا رده 6 ام میره.

ژاوی به چارلز:

در حال حاضر ما داریم به پلن بی فکر می کنیم.

گسلی از سونودا سبقت میگیره و به رده نهم میره.

آلبون:

یا خدا، ترمزم از کار افتاد

کارلوس خیلی کندتر از اونایی که جلوش هستن داره دور میزنه.

چارلز: اینجوری عقب بودن خیلی سمه، نمیدونم چیکار کنم.

مکس 4.9 ثانیه با چکو فاصله داره.

ورشتپن نسبت به وضعیت درایو شفت نگرانه و کندتر دور میزنه، یک ثانیه به فاصلش با همتیمیش اضافه شده.

مکس:

ماشین یه مشکلی داره

ردبول:

فعلا همینطوری ادامه بده

ریکی به کارلوس:

با این سرعت ما می تونیم به همیلتون برسیم

ردبول:

دور قبلی مکس 32.6 بود

پرز:

خب چرا به من میگی 33.00 برم؟(چرا چهاردهم ثانیه کندتر برم)

ریکی به کارلوس:

فاصله تا همیلتون 3.3 ثانیه، تو داری کارتو عالی انجام میدی

کوین مگنوسن از یوکی سونودا عبور میکنه.

حرکت قشنگی بود از کوین واقعا، با اینکه هم یوکی 9 دور تایرهاش تازه تر بود ولی دیگه توی دی آر اس مگنوسن نتونست خودشو قرار بده.

به راسل گفته میشه که آلونسو ممکنه آخر مسابقه 5 ثانیه جریمه بگیره، مشخص نیست که مرسدس بابت چه موضوعی دقیقا اینو مطرح کرده.

استون مارتین به فرناندو:

راسل 4.3 ثانیه با ما فاصله داره. خوب میشه که بیشتر از 5 ثانیه فاصله داشته باشیم اما اگر هم نداشته باشیم هم خبری نیست.

مکس رفته واسه سریعترین دور، فرناندو هم رفته که بیشتر از 5 ثانیه فاصله باز کنه.

پس از چندین ساعت تاخیر و گفت و گوهای پس و پیش، رده سومی فرناندو آلونسو به او بازگردانده شد.

اعتراض استون مارتین مورد قبول واقع شد و رده سومی فرناندو آلونسو پس داده شد. استون مارتین هفت مورد مشابه از این موضوع را به عنوان مدرک نزد فیا برد که در آن تیم و راننده مورد نظر جریمه نشده بودند.

جدول مسابقه فرمول یک عربستان 2023

#رانندهتیم زمان
1سرجیو پرزردبول
2مکس ورشتپنردبول+5.355
3فرناندو آلونسواستون مارتین+20.728
4جورج راسلمرسدس+25.866
5لوئیس همیلتونمرسدس+31.065
6کارلوس ساینزفراری+35.876
7چارلز لکلرکفراری+43.162
8استبان اکونآلپین+52.832
9پیر گسلیآلپین+54.747
10کوین مگنوسنهاس+64.826
11یوکی سونوداآلفاتائوری+67.494
12نیکو هالکنبرگهاس+70.588
13گوانیو ژو
آلفارومئو+76.060
14نیک دی وریسآلفاتائوری+77.478
15اسکار پیاستریمک‌لارن+85.021
16لوگان سارجنتویلیامز+86.293
17لندو نوریسمک‌لارن+86.445
18والتری بوتاسآلفارومئو+1دور
-لنس استرولاستون مارتین-
-الکس آلبونویلیامز-

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

97 دیدگاه

  1. mohammad

    4

    4

    مسابقه بی روح کسل کننده نمیدونم این تغییر قوانین هست که مسابقات رو کسل کننده کرده یا عدم درک قوانین توسط تیم ها
    همه تیم ها پشت سر هم با فاصله زمانی ثابت داشتم 20-30 دور آخر رو می زدند فقط داشتند می رفتند تا مسابقه تموم بشه سبقت زیادی ندیدیم مگه دوتا همی تیمی اون آخرها از هم
    قرار بود این تغییر قوانین باعث بشه تا تعقیب و سبقت گیرری راحت تر باشه که هیچ کدوم نشد
    تنها بخش هیجان انگیز مسابقه سبقت آلونسو تو پیچ اول از پرز بود

    • Max . 1

      7

      2

      بیست دور اول مکس کلا تو سبقت بود بعد میگی سبقت ندیدیم؟

      • Lil21

        4

        2

        تبریک به پرز با رانندگی عالیش. بیشتر از فراری مرسدس نگران مکلارنم ته جدول؟اونم راننده ای با پتانسیل نوریس امیدوارم زود تر خودشونو پیدا کنن

      • mohammad

        8

        3

        اینکه بنز از پراید سبقت بگیره هیجان داره برای شما؟

      • Max the great

        10

        17

        حاضرم به همتون قول بدم و حتی شرط ببندم اگر مکس صندلی ساینز رو تو فراری داشت و ساینز صندلی مکس رو الان مکس با جفت ردبولها تو کورس قهرمانی بود و به هیچکدومشون و فرناندو و هم تیمیش و مرسدسها باج نمیداد…. شک ندارم… دوست دارم سطح خودروی بقیه تیمها بیاد هم سطح ردبول شه تا ببینیم تفاوت رو

      • TeamLH44

        1

        1

        سبقت ته کفی با دی ار اس محشر ردبول رو منظورته دیگه !!

      • TeamLH44

        1

        1

        Max the great! فراری ماشین اش مشکل داره … اینقدر هیجانزده تایپ نکنید افکارتون رو … آروم باشید …

      • j_farzaneh

        0

        1

        عذر میخوام ولی همین مکس از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ که پنج سال تموم بود چرا نمیتونست تو کورس قهرمانی با مرسدس باشه؟
        همیلتون هیچی به گرد پای بوتاسم نمیرسید
        درینکه مکس راننده فوق العاده ای هست شکی نیست ولی لطفا دیگه قضیه رو توهمی نکنید

    • L.H 44

      4

      5

      جواب قطعی
      …تغییر قوانین
      چون به نظرم دیگه نیاز به استراتژی خاصی نیست
      راننده ها فقط باید تخته گاز بدن تا سرعتشون به ۳۱۰ تا برسه
      واقعا تاسف‌بار هیت برای این ورزش

      • سبحان

        21

        2

        چطور اون سالها که پسر سریع تخته گاز میرف برا خودش وغلام حلقه به گوشی مثل بوتاس داشت متاسف نبودی🧐🧐😏😏😏

      • McLaren F1

        11

        1

        عجب
        چند سال همیلتون خودش تخته میرفت و بدون رقابت اول میشد متاسف نبودی؟
        حالا بشین نگاه کن دیگران کیف کنن

    • ghader

      4

      0

      قابل توجه آقایان اگر سیفتی کار نبود مکس بعد پیت پشت ساینز در نیومد باید سبقت می‌گرفت که باز دوم میشد ولی مسابقه جذاب تری میشد

    • j_farzaneh

      6

      1

      پودیوم فرناندو دوباره برگشت به خودش

    • NICO ROSBERG-06

      2

      4

      اگه من و شما رو میذاشتن مسئول جک استون مارتین،این بلا سر آلونسو نمیومد،حداقل ما بلدیم شمارش و. طرف تا پنج بلد نیست بشماره!!! عجب سمی بود😐 بیچاره فرناندو،امیدوارم عمدی در کار نبوده باشه.باز خوبه که کلا استرول از مسابقه خارج شده بود.پرزم که گرنداسلم کرد. اولین گرنداسلم چکو پرز،به شخصه فکر نمی‌کردم جلو تیم وارسته. امیدوارم در ادامه کندش نکنن‌.
      اونجایی هم که لکلرک رفت سراغ لوییس ،جوری که گرفتش ،انگار مرسدس لوییس راه نمی رفت!!! اصلا درک نمیکنم چطوری راسل باهمین ماشین سریعتره؟؟ ردبولم که تو رادیوهاش همه چیز معلوم بود که تو تیم چه خبره،هرچند مکس اگه از حتی رده سوم هم استارت میزد،من شانسی برای پیروزی پرز نمی‌دیدم.دوم شدن مکس فوق العاده بود،ولی اینکه نتونست گپ۴ثانیه ای رو با پرز جبران کنه برام جالب بود. رده های پیر گسلی و استبان اوکون هم خیلی چیزا رو ثابت می‌کنه. تا اینجا اوکون1 گسلی1 . بریم برای بعدی داره جالب میشه
      در آخر هم دلم واقعا برای فرناندو سوخت. سکو رو مفت ازش گرفتن.اون مسعول جک استون بیشتر به درد چوپونی میخوره،تا یه چنین مسئولیتی👎

      • McLaren F1

        3

        0

        سریعترین زمان مکس زد

      • Mehdi-k

        5

        0

        گرند اسلم نبود.
        چند دور اول ناندو اول بود و بعد پرز ازش سبقت گرفت.

    • NICO ROSBERG-06

      4

      0

      با اینکه فن نرسیدیم ولی زمان قهرمانی های مرسدس هم همین بود..دیگه آخراش واقعا دلم یکمی رقابت با تیمای دیگه میخواست البته نه دیگه در این حدی که الان دچارش شدیم؛ از بس تو یه لیگ جدا بودیم ما.. دوتا ماشین می‌کندن میرفتن،بقیه هم با هم رقابت میکردن.

      • NICO ROSBERG-06

        5

        0

        ای ت.ف به اوتو تایپ. شتتتت. با اینکه فن نرسیدیم چیه آخه اوتوتایپ نادان😂😂😂 فن مرسدسم. فن مرسدسسس. بفهم ،لعنتی بفهم😂😂

    • Mahdi.drs

      0

      0

      پیست عربستان سبقت گیری سخت نبود ولی با تغییرات جدید که دادن سخت ترم شد… کوالی خوبه ریس یکم خسته کننده

  2. mohammad

    11

    3

    نمی خوام بحث های سال 2017 -2018 رو باز کنم الان هم حالا که کیمی و سب نبیستند، تنها راننده ای که میخوام قهرمان بشه لویسه
    ولی آیا وقتش نشده همه اعتراف کنیم و بگیم لویس اون دو سال بخاطر تیم قوی ترش برنده شد نه نبوغش؟

    • Parhamc1

      8

      6

      مگه شک داشتی؟
      اسطوره های f1همه ماشین عالی داشتن ولی تو ماشین بد هم نبوغ خودشونو نشون دادن. لوییس عالیه ولی وقتی شکست ناپذیره که بهترین ماشین رو داشته باشه اونم با اختلاف زیاد یعنی ماشینش باید حداقل1ثانیه نسبت به بقیه سریع تر باشه. اون چند فصلی که اول فصل اختلافش با بقیه کمتر بود از وتل و مکس شکست خورد مجبورشد به مکس بزنن چند مسابقه امتیاز نگیره و ماشینش داغون بشه تا با اپدیت باز فاصله رو بیشتر کنن برا وتل هم خود فراری با افتش در ادامه فصل قهرمانی رو تقدیم بنز کرد.
      دیروز هم گفتم راسل از همیلتون بهتره امروز دیدیم حتی با لاستیک سریع تر و دستور تیمی هم نتونست از راسل رد بشه

    • ALO

      1

      1

      یک نفر که فهمید قضیه چیه منم روشن شم آلونسو فاصله پنج ثانیه رو با جورج باز کرد دور آخر قشنگ یه چشمم رو فاصله این دو نفر بود ک از پنج ثانیه بیشتر بود با این حساب چرا رده سه رو ازش گرفتن؟

      • farshad.b

        3

        0

        داداش پس دادند پودیوم رو . ظاهرا در زمان اعمال پنالتی جک عقب با خودرو تماس داشته که ده ثانیه پنالتی مجدد داره . بعد از اعتراض استون مارتین بررسی و مجدد پس گرفته شد . خوشبختانه .

  3. Max . 1

    5

    3

    مکس به خاطر ماشین آروم رفت وگرنه راحت میتونست اول بشه
    ولی چکو هم عالی رانندگی کرد
    تبریک به همه ردبول دوستان

    • سبحان

      5

      3

      مکس به چکو نمیرسید قبول کن دیگه بخصوص که پرز خیلی خوب لاستیک نگه میداره
      تازه ردبول به مکس اجازه فست لپ داد اما اگه چکو اقدام میکرد تیم میگف ریسکه نکن.

      • Parhamc1

        4

        2

        چکو تو این پیست ها کلا خوبه.
        ولی مکس نشون داد این چند روز خیلی سریعتره و راحت میتونست پول بگیره و مسابقه رو هم ببره.
        تو بحرین هم نشون داد چقد از چکو سریع تره.
        حالا اینجا با ماشین مشکل داره از15رسید به2سریع ترین دور رو زد بیشتر از این ریسک بود ممکن بود مشکلی پیش بیاد.
        الان اگه باز بقیه مسابقات از چکو سریع تر بود نیاید بگید چکو رو کند کردن😁

    • Mahdi.drs

      2

      1

      نه دیگه داداش ….. مکس لاستیک هاشو مصرف کرده بود و پرز هم واقعا سریع بود و لیاقت برد رو داشت ….البته در پیست هایی مثه اسپانیا یا سیلوراستون یا اسپا یا زندورت یا حتی استرالیا اختلاف سطح دو راننده بیشتر خواهیم دید ولی اینجا پرز اختلاف ریس پیسش با مکس خیلی خیلی کم بود و دمش گرم

  4. afshin

    1

    0

    استراتژی تک پیت استاپ و لاستیک هارد جذابیت مسابقه رو از بین برد

    • محمد امین _👊

      2

      3

      مسابقه ی بهتری از بحرین بود
      تبریک بزرگ به چکو ، به حق که از مکس سریع تر بود ، وقتی شروع به پوش کردن کرد ، دوری ۲ دهم از مکس جدا می‌شد که خیلی جای حرف داره …هرچند مکس هم مشکلاتی داشت ، اما فوق‌العاده رانندگی کرد و از ۱۵ به ۲ رسید توی پیستی که پر از قطار دی ار اس بود
      با وجود یه سیفتی کار ، مرسدس ۲۵ ثانیه عقب تر از ردبول هست ، اگر سیفتی کار نمیومد ، بالای ۴۰ ثانیه فاصله می بود ، مثل بحرین ‌‌‌… یعنی دوری ۹ دهم کند تر توی مسابقه
      فراری فاصله ی ۰.۱۵ دهمی با مرسدس داره از نظر ریس پیس ، مود موتور رو پایین تر اوردن اما به هر حال رقابت این دو تیم جالبه
      استون مارتین به وضوح از فراری و مرسدس سریع تره ، تازه توی پیستی که مسير های مستقیم زیادی داره و این برای ماشین استون مارتین خوب نیست
      فاصله ی ردبول و آستون تقریبا دوری ۶ دهم بود
      الونسو هم عملکرد عالی داشت ، حیف که استرول ماشینش خراب شد
      فراری پیت استاپ های فوق‌العاده خوبی داره و از نظر استراتژی قطعا رشد مثبت داشتن … اگر پارسال بود ، لکلرک رو با تایر هارد میفرستادن ، مطمنم و گند میزدن به مسابقه اش … اما پیت ۲.۱ و استینت سافت اول خیلی بهش کمک کرد در ریکاوری
      ساختار تیم بهتر شده و فرد داره کارش رو خوب انجام میده
      اما ماشین خیلی کار داره …این آخر هفته مشکل تایر خوری رو کم کرده بودن ولی هنوز از نظر پیس حدود ۱.۱ تا ۱ ثانیه با ردبول فاصله دارن
      مشکل موتور هم هست ، این آخر هفته مود موتور رو کاهش داده بودن و توی این پیست تایم زیادی میشه
      الپین ها قدم رو به جلویی برداشتن …

      • Yousef

        1

        0

        فراری هنوزم با موتور مشکل داره

  5. Fastboy 44

    6

    4

    پدر ورستپن عجب لوز.ریه :))))
    اسپورتسمنشیپ در یک کلام هستن واقعا:)))
    Keepingupwiththeverstappens#

    • Fastboy 44

      5

      3

      پ.ن:راننده ای که دیپلم نداره(خودشون فهمیدن کیارو میگم) و حق حرف زدن نداره چه سوییچ بکی رو ساینز انجام داد
      اینم یادم نرفته بگم که نمی‌فهمم توی مغز توتو ولف توی این دو ساله چی میگذره:))

      • LH44

        5

        1

        خیلی حال کردم با سبقتش. دمش گرم. امیدوارم فکر خداحافظی نباشه. هرچند که اتفاقات اطرافش خلاف این رو میگه.

  6. Shahinf1z

    2

    2

    چرا همیلتون با مدیوم نتونست از هارد راسل سبقت بگیره؟!! اصلا نمیخام باور کنم همیلتون رو به افوله😔😔

    • Lil21

      2

      1

      منم دوست داشتم ردش کنه ولی راسل سریع تر بود همیلتون فشار آورد دیگه جواب نگرفت ول کرد نمی‌دونم برای تایر خوری کم تر یا دفاع در برابر سانیز

    • Yousef

      2

      0

      داشت لاستیک مدیریت میکرد باید مدیومارو ۳۰ دور نگت میداشت نمیتونس پوش کنه

    • سامان

      2

      5

      همیلتون انقد رو اوج بود که براش مهم نیس چهرم بشه یا پنجم،نیمه دوم پارسال که ماشین بهتر شد دیدیم چطور میروند،امسال هم ماشین درست بشه که بعید میدونم،باز حمله هاش رو خواهیم دید،،در یک کلام ،با این ماشین حس و حالی براش نمونده،میدونه قهرمانی امسال رو نخواهد داشت،به بقیه رتبه ها فکر نمیکنه

      • Mahdi.drs

        4

        0

        داداش رانندگی به حس و حال نیس …. استرول توی مسابقه ای که استخون مچش ترک داشت 6 شد …. لندو سال قبل با معده درد در مسابقه شرکت کرد و هفتم شد… متاسفانه لوییس با سرعتی که راسل خودشو با ماشین وفق داده عمل نکرده و خودش دیروز گفت نمیتونه ماشین رو درک کنه (یعنی دلیل عقب بودنش از راسل اینه میخاد با ماشین کنار بیاد و همون طور که دیدیم تا الان در هر دوتا کوالی راسل لوییس رو اوت کوالفای کرده) البته لوییس وقتی با ماشین کنار بیاد به سرعت راسل و سریعتر میشه ولی فعلا همینه که هست…البته اختلاف زیادی ندارند ولی راسل سریعتره فعلا و اینکه بگیم چون برای قهرمانی نمیجنگه پس با تمام توانش نمیرونه و برای همین کنده بی منطق به نظر میاد چون اگر بخای توی ماشین بشینی و نجنگیربرای جایگاه پس لذتی از مسابقات نمیبری و چرا بازنشست نشی ولی لوییس نمیخاد بازنشسته بشه که نشون میده تلاش میکنه ولی فعلا ماشین باهاش مهربون نیس و اونم با ماشین همینطور

      • سامان

        0

        1

        مهدی،استرول؟؟من دارم از همیلتونی میگم که تمام رکوردها دستشه و اونقدر میدونه که با این ماشین نمیتونه برای قهرمانی بجنگه،حس و حال استرول رو با همیلتون یکی میکنی؟؟؟؟بزارید ماشین بهتر بشه بعد جنگیدن لوییس رو ببینید.

      • سامان

        1

        0

        تو استرالیا ماشین یکم بهتر شده و تو تعیین خطی که میبینم لوئیس داره فشارشو!!میاره،ولی همیشه یه لطیفی تو پیست هست واسش،یه بار در قامت سونودا و اینبار در قامت هالکنبرگ!قشنگ پشت ترافیک موند.وای اگه ماشین بشه در حد ردبول،اونوقت دوباره رقص کینگ لوئیس رو شاهد خواهیم بود،ب امید فردا،گرند پری استرالیا

  7. Arefmiv

    3

    1

    ساینز مسابقه لکلرک رو خراب کرد خیلی کنده میزاشتن لکلرک رد بشه برای همیلتون و راسل دردسر ساز میشد ممکن بود هم لکلرک فشار بیاره اخر مسابقه تایر نمیموند براش

    • Mahdi.drs

      1

      2

      مطمن باش فراری اگر یک درصد احتمال میدادن لکرک برسه به لوییس و راسل و بتونه ازشون سبقت بگیره بهش میگفتن بکش کنار ولی ماشین فراری توان اینو نداشت و اگر با دستور هم کنار میرفت بازم باید اخر مسابقه رده رو پس میداد به ساینز چون با سرعت خودش نگرفته بود و نمیتونست مرسدس رو رد کنه

  8. D916

    10

    2

    ساینز یه راننده معمولیه که لیاقتش نهایتا صندلی آلفاتائوریه . کند و ترسو فاقد هرگونه نبوغ و نهایتا خوش شانس که نقش راننده دوم هم بهش نمیدن. بهتر لکلرک یه فکری به حال خودش بکنه و فراری هم یه فکری به حال آبروش .

    • Mahdi.drs

      2

      3

      این راننده معمولی که میگی در اولین سال حضورش در فراری از لکرک بیشتر امتیاز گرفت … در مکلارن با لندو مساوی بود.‌.. ساینز در یک ماشین مثه الپین یا استون یا آلفارومئو که عقب با ثباتی داره و قابل پیش بینی تر هستن سقف پتانسیل ماشین رو استخراج میکنه (سال ۲۰۲۱ رو یه مرور و مقایسه با لکرک که توی کوالی سریعترین مرد گرید(نظر من) و توی ریس هم خوب هست نگاه بندازید بعد بگید متوسطه).. ماشین الان فراری امسال و سال قبل فراری ریر اند تعریفی نداره و دیدیم که حتی لکرک در فرانسه و ایمولا نمیتونست کنترل کنه و رفت توی دیفال …در این مسابقه جایی که لکرک طرفداران فراری ناراحت باشن برن از تیم استراتژی تشکر کنن که با پیت استاپ زود باعث شدن مرسدس ها و ردبول ها و الونسو یه پیت استاپ پشت سیفتی کار بزنن … واقعیت اینه لکرک لاستیک و سرعت کافی برای رد کردن ماشین های الپین به بالا رو نداشت و این مسابقه با این استراتژی بهترین نتیجه ای بود که میتونست بگیره و شانسی برای رد کردن مرسدس یا ساینز نداشت

      • D916

        2

        0

        وقتی قبل باز شدن پنجره دی ار اس استرول ساینز گرفت . میشه سه حالت فرض کرد توانایی فوق العاده زیاد استون که ردبولم الان اونقدر توانا نیست که بدون دی ار اس فراری بگیره.توانایی فوق العاده استرول که اینم منتفیه. فقط میمونه گزینه ضعف ساینز. اگر صندلی فراری در اختیار راسل لندو یا بقیه بود متوجه ضعف اقای ساینز بهتر میشدید. در جمع آوری امتیاز خوبه به شرط اینکه وینگمن باشه و در موارد حساس حس راننده برتر قرن بهش دست نده و به دستورات عمل بکنه.و البته اگه جای همون استرول کنار آلونسو بود متوجه میشدید که حتی از استرول هم با اختلاف ضعیف تره.

    • Saeid 196

      4

      0

      موافقم. ساینز به درد آلفا رومئو یا تائوری بیشتر میخوره تا فراری.

  9. Ali🦁3

    2

    1

    واقعأ جای تحسین داره آلونسو با این سنش افسوس که پودیومش از دست رفت.

    بهترین نتیجه ممکن واسه تیم ردبول، چکو هم از دور بودن مکس بهترین استفاده کرد بدون اشتباه لایق این برد بود که جبران پارسال بشه براش امسال باید تو بهترین فرم خودش بمونه و از فرصت‌ها استفاده کنه تا تو رقابت با مکس بمونه چون این ماشین نشون داده مناسب رانندگی هر دوتا هست.
    مکس که اینقد تو تمرینات ماشینش عالی بود برعکس کوالی چقد عقب افتاد و ريس هم تو استینت دوم بیشترش محتاط رانندگی می کرد با اینکه حتی سفتی کار هم نمیومد بازم مکس با این ماشین دوم میشد یعنی امسال ماشین ردبول تا اینجا رقیب نداره جز خودشون.

    • farshad.b

      1

      0

      سلام علی جان ، دیشب عرض کردم امیدوار به یک ریکاوری خوب هستیم و کلی سبقت . البته مسابقه تک پیت استاب و استینت دوم نود درصدش شد مدیریت لاستیک که خوب طبیعت این ورزشه . پرز حقش برد بود و تلافی سال قبل در امد ، مکس هم عالی بود . چارلز کمی بدشانس بود چون سیفتی کار بعد از پیت استابش اومد ، لوئیس یه سبقت دیدنی از ساینز گرفت ( هر چند مدیوم داشت ولی برتریش رو با جاگیری و خروجی بهتر گرفتن از ساینز بدست اورد ) کلاس راننده های الفا همچینین جاهایی حتی با یه سبقت رو میشه . یه گلایه هم از سایت بکنم یکساعت بعد ریس اومدم بیام توی سایت اولش ممکن نبود بعدش میرفت یه جایی نوشته بود توصییه های دوران بارداری و زایمان !!!! ( البته بی ربط هم نبود ، کامنت گذاشتن بعد ریس دست کمی از درد زایمان نداره !!😐) البته با احترام به تمامی مادران دنیا . سید علی حسینی عزیز ما هنوز امیدمان بعد از خدا به شماست . پایدار و سلامت باشید .

      • Ali🦁3

        5

        0

        سلام فرشاد جان’
        آره تحلیلتون عالی بود، راجب سایت واقعأ اول باید یه خسته نباشید بهشون گفت که تو این اوضاع بازم کم نمیزارن و نسبت به پارسال خیلی فعال تر شده سایت.

    • Ali🦁3

      6

      8

      باز مثل پارسال اول فصل کامنتهای تخیلی شروع شدن راجب مکس و چکو.
      چکو هر وقت برده مکس دور از خودش دیده پس اینقد خوشحال نباشین چون در چند مسابقه دیگه توسط مکس محو میشه بزارین فقط چند تا پیست بارونی بیاد یا بخاطر بدشانسی از رده 15 تو پیست خیابونی شروع کنه بعدش خواهیم دید… بجای این نظرات بهتره برین کارشناسی کنید که چرا همیلتون و چارلز در فاصله یه قدمی از همتیمی نتونستن عبور کنن نه مکسی که وقتی به رده دوم رسید با مهندسش قبول کردن که فاصله 5ثانیه براشون زیاده وقتی ماشینش هم زیاد قابل اعتماد نبود نه اینکه چکو از مکس سریعتر بوده اصلا کجا دیدین کنار هم هستن.
      والا من که فنش هستم از دومی مکس ناراحت شدم دیگه وای بحال خودش و پدرش که کلی واسش زحمت کشیده الانم باید دستاورد موفقیت‌های پسرش ببینه چون حقش اولی بود وقتی هیچ اشتباهی نداشته همش هم سریعترین بود و از بدشانسی کوالی ضربه خورد.
      چکو باید بدونه که تیم الویت اولشون مکس هست با این قرارداد بلند مدت نه قرارداد سالیانه پس باید تو مصاحبه ها بیشتر حواسش جمع کنه چون انگار دنبال حاشیه هست باید بدونه اینجا ردبول هست «ردبول هم یعنی مکس» هر وقت هم تو استارت کنار مکس بود و شکستش داد اون وقت احساس غرور کنه.

      • Siya

        5

        7

        چی داری میگی واسه خودت مسابقه رو چجوری میبینی طرفداری راننده خودتو بکن چیکار به لکلرک و همیلتون داری که بقیه کارشناسی کنن از سیاست‌های درون تیم های دیگه خبر داری؟ از رادیو های راننده‌ها با تیمشون خبر داری؟ همینجوری میدی بیرون فقط
        خودتم جواب خودتو میدی میگی ردبول یعنی مکس بله همه میدونن
        تیم های دیگه اینجوری نیستن که به راننده اولشون تو پیست بگن چند دهم کندتر دورتر بزن تا راننده دومشون برسه بهش که اگه پرز اعتراض نمی‌کرد همینم میشد پس کلا سرت به کار تیمت و راننده محبوبت باشه نه کارشناسی واسه راننده های دیگه

      • Fastboy 44

        4

        5

        دوست گرامی
        لوئیس بخاطر اینکه استینت آخر میدیومش رو به آخر برسونه مجبور بود فشار نیاره،دیگه ۱۰،۱۵ دور آخر مسابقه لاستیک هارد برتری خودشونو نسبت به میدیوم نشون دادم
        بخاطر همون نیازی به فشار آوردن نبود
        موضوع اینه که سال قبل توی مکزیک پدر پرز هم ناراحت بود از سومی پسرش
        ولی به ورستپن تبریک گفت
        پدر لوئیس ناراحت بود از سیرک دور آخر،ولی با حرکتی که من نظیرشو کمتر دیدم شخصیت خودش رو به نحو احسن نشون داد و تبریک خودشو اعلام کرد
        اگه پدر ورستپن برا پسرش x تا زحمت کشیده،پدر لوئیس 10x تا زحمت کشیده(دیگه همه میدونن پدر لوئیس چی کار کرد براش که برسه به اینجا)
        واقعیت اینه که پدر ورستپن شخصیت فوق العاده toxic و مز.خرفی داره
        و به جرم کتک زدن زن و بچه ش نزدیک بوده بره زندان،ولی خب چون شخصیت یکم شناخته شده ای بود نرفته،خود ورستپن هم گفته که فشاری که روم توی بچگی میذاشته اصلا درست نبوده و…..
        شما که تا همین چن وقت پیش میگفتی مرسدس وینگ من و به بوتاس اجازه نمیدادن و فلان و بهمان حالا خودت میگی که باید حواسش باشه که اولویت تیم پرز نیست؟
        انقدر جو تیم به نفع ورستپنه که پرز مجبور میشه توییتش که آخرش نوشته به سوی قهرمانی رو از آخر نوشته ش پاک کنه،مبادا یه وقت هورنر و مارکو خرخره ش رو بجون:)
        الان داره واقعا ورستپنو به یه راننده ای که هیچوقت درجه یک نیست مثل پرز مقایسه میکنی؟ 🙂

      • Ali🦁3

        3

        0

        Siya
        شما که خوب بلدی پس به بعضی
        فن های لکلرک و همیلتون که دارن نظر بیجا میدن راجب مکس بگو و بعدش من هر نظری بخوام میدم شما هم بجای دخالت بهتره بری به کامنتهای دیگه سرک بکشی.

      • Ali🦁3

        3

        1

        به چکو گفتن کندتر بره تا مکس بهش برسه.؟!! بابا جوک نگو دیگه این حرفای مسخره از خودتون در نیارید… اینم بهت بگم هم فراری هم مرسدس شاهکارهای داشتن راجب راننداشون که ردبول پیشکش.

      • Ali🦁3

        3

        3

        44
        رفیق بجای این حرفا که اصلا اینجا جاش نیست و می خوای به مکس خانوادش بی احترامی کنی که بقیه به چشم بد اونها ببینن اصلا درست نیست حرفات هم از جاهای دیگه میاری اینجا می نویسی اصلا از کجا می دونی صحت دارن.؟ اینم بدون هر کسی زندگی شخصیش به خودش ربط داره پس یاد بگیر این حرفا اینجا نزن.

      • Ali🦁3

        4

        1

        آره ردبول هم تا چندین سال راننده ای در حد مکس پیدا نمی کنه پس همه جوره مکس ساپورت می کنن طبیعی هست تا پایان دورانش.

      • Siya

        1

        6

        Ali1
        پسر جان اولا اگه ورزشی دنبال میکنی که توش تکنولوژی و مهندسی برتر حرف اول میزنه پس سعی کن یکم اطلاعات و منطقت رو بالا ببری و فقط یه فن بوی خالص نباشی اگر به فرشاد بی میگی تحلیلت عالیه پس دقت کن رو حرفاش چون کسی هست که خیلی منطقی و مطلع صحبت میکنه
        دوما شما چند وقتیه که داری راجع به بقیه نظر می دی چیزی بهت نگفتم تا الان
        سوما به من چه مربوطه به بقیه بگم راجع به مکس چی بگن یا نگن هرموقع صحبتی از مکس از من دیدی بیا بگو
        چهارما آخه چی به تو میرسه میخوام بدونم رفیقشی پول بهت میده طرفداری شو اینجوری میکنی ده تا تی شرت امضا شده خودش بهت داده بابا خودشم اینجوری رجز نمیخونه که تو میخونی پارسال شما تا مسابقه سوم دوتا دی ان اف داشتین کی دیدی ما بیایم بگیم ردبول فلانه و فراری قهرمانه بازم به حرفهای اولم خوب دقت کن

      • Ali🦁3

        0

        0

        Siya
        پس دیدگاه های من هم ربطی به شما نداره و هر جور دوس دارم از مکس طرفداری می کنم… پس سعی کن زیاد حرص طرفداری من از مکس نخوری برات خوب نیست اصلا.

  10. Shahinf1z

    2

    3

    اخه تو پیج مرسدس دیدم همه شاکی بودن از جورج راسل که چرا همیلتون رو بلاک کرده و معتقد بودن همیلتون میتونست سومی واقعی رو بگیره و اینکه چرا به همیلتون نگفتن الونسو ممکنه پنالتی بگیره تا فشار بیاره!! معتقدم همه حمایتها سمت راسل هست و همیلتون رو رها کردن متاسفانه

    • LH44

      3

      0

      اگر هم حمایتی از راسل بوده برای استراتژی بهتر راسل بوده. لاستیک شروع مناسب، مدیوم بود. اینجا هم فکر میکنم راننده ها و مهندساشون تصمیم میگیرن چه استراتژی رو انتخاب کنن. لوئیس نمیتونست بیشتر از این به راسل فشار بیاره. باید لاستیک مدیوم خودش رو تا اخر مسابقه نگه میداشت. اگر هم فشار می آورد و حتی از راسلم رد میشد، بازم احتمال زیاد به خاطر فرسایش لاستیک راسل یا حتی فراری ها ازش عبور می کردن. در کل لوئیس این اخر هفته از راسل عملکرد بدتری داشت. حالا به هر دلیلی.

    • Hossein 123

      1

      0

      بهترین استراتژی همیشه واسه اونیه که جلوتره.

    • Mahdi.drs

      1

      1

      اگر مصاحبه های توتو و اینکه چقدر از اینکه ماشین در حد قهرمانی نیس شرمنده اس و اینکه لوییس به خاطر اینکه با تیم مونده قدر دانش هست نمیگفتی طرف راسل رو گرفتن… به راسل گفتن یه اشاره در خصوص اینکه لوییس پشتشه گفتن دیدیم که دوثانیه اختلاف باز کرد و نذاشت لوییس نزدیک تر بشه از دو ثانیه…. خب وقتی نمیتونه توی دی ار اس راسل برسونه خودش رو چه انتظاری دارین داداش نمیخان بگن اروم برو توی پیچ اخر لوییس ازت رد شه اونم وقتی به معنای واقعی راسل اگر سریعتر نبود حداقل اروم تر از لوییس هم نبود

  11. پوریا

    3

    4

    من نمیدونم چرا مکس بهترین راننده روز شد.چون واقعا حق پرز بود.نزدیک ب ۲۰ دور ۱ثانیه فاصله کم نکرد.بلکه اواخر مسابقه فاصله بیشتر شد.حق پرز همه جوره بود.مرسدس بهتر از فراریه.و استون بهتر از مرسدس.فراری باید ب فکر اعلام راننده اول دومش باشه گرچه ماشینش کنده بعید میدونم شارلو بتونن نگه دارن.

    • Mehdi-k

      0

      0

      دستمزدشو خیلی بالا بردن. کجا بره اینقد بهش میدن

    • Mahdi.drs

      3

      2

      خب …. لکرک ماشینش در درخشش نبود…. لوییس و راسل و الونسو حرکت خاصی نزدن…. مکلارن راننده‌هاش پایین یودن… تنها راننده هایی که درخشیدن مکس و پرز بودن…… در نهایت مکس از ۱۳ ماشین رد شد و بعد تازه باید میرفت سراغ پرز…. در کل پرز هم یکم حقش بود راننده روز ولی اگر به خاطر اینکه هم تیمیشو پشتش نگه داشته حساب کنیم توی بحرین مکس ۱۳ ثانیه جلوی پرز تموم کرد و پرز فقط از ۲ تا راننده باید سبقت میگرفت که اونم تقصیر استارت بد خوذش بود… چرا پس نگفتیم توی بحرین مکس لایق راننده روزه !🤔

    • ( ^ | ^ )

      3

      1

      دلیل این که بهترین راننده شد این بود که از رده 15 به 2 رسید و 13 تا سبقت گرفت
      ولی یکسری دوستان نمیدونم این توهمات رو از کجا در میارن که مکس نتونست به پرز برسه
      شما پرز رو بزار رده 15 ببین اگر تونست آخر مسابقه به پودیوم برسه
      دوم اینکه همه میدونن پرز و لوییس خدای نگهداری لاستیک هستن ، وقتی با مدیوم استارت میزنی و تهش میخوای با هارد تموم کنی و لیدر هستی اونم با این ماشین نگهداری لاستیک کاری نداره واسه پرز
      مکس لاستیکی براش نمونده بود که بخواد برسه به پرز ، میرسید هم چکو تخته میکرد
      حرکت پدر مکس خیلی احمقانه بود در مقابلش پدر لوییس تو ابوظبی 2021
      شخصیت و دوست داشتن یک نفر با قهرمانی شکل نمیگیره ، مهم انسانیت هست مثل سباستین که حتی طرفدارای مرسدس فن هم دوسش دارن
      مکس خیلی بهتر شده ، از مد مکس خیلی فاصله گرفته طبیعی هست چون پخته تر شده ولی شک نکنید مکس یه سر و گردن از پرز بالاتره ، اینو تو کل فصل میبینید
      ردبول تخم مرغ هاش رو تو سبد مکس چیده ، ته تهش یکی دوتا پیروزی تو فصل به پرز بدن

  12. Sebmm

    5

    4

    مسابقه خوبی بود من طرفدار مرسدس نیستم و طرفدار فراری هستم…. ردبول واقعا هیجان رو اورده پایین با این ماشین سریع..
    دقیقا یک 2020 دیگه
    پارسال فراری اون اولا قدر بود رو مخ بود قدرت ماشینمون برای منی ک طرفدارش بودم چون هیجان فرمول یک رو از بین میبرد
    امیدوارم ک تیمها ی کاری کنن ب سرعت ردبول نزدیک بشن ک چندتا مسابقه ی رقابتی ببینیم حالا چ فراری باشه مرسدس یا استون
    ولی ی چیز واقعا خنده دار
    یعنی چی مثلا پرز هدف 33 هست ولی مکس 32
    واقعا گفتن این جمله خجالت اوره
    شرم بر اون راننده ای ک با وینگ منی قهرمانی بدست اورده
    باز دم پرز گرم جواب منفی داد… چجوری مثلا ب رانندم با همچین بردی افتخار کنم شکر خدا ما فراریا همیشه رقابت تیمی داشتیم
    خیلی خیلی کار ردبول امروز مض. حک بود و واقعا تاسف برای طرفداراش
    ب کسی هم توهین نمیکنم
    واقعا ب گفته استاد چطور میتوان طرفدار ردبول بود

    • ghader

      6

      1

      اول تبریک میگم به ردبول و ردبول فن ها
      دوم من از رانندگی مکس خوشم میاد نترس و شجاع و از هر فرصتی برای سبقت استفاده میکنه ولی از زمانی که سال قبل مقام را به پرز نداد تا به یه رده بالا تر نره در مقام امتیاز فردی از مکس خوشم نیامد ، (این نظر شخصی منه )

    • farshad.b

      8

      1

      دوست عزیز سب ام ام . ۸ دور مانده بود و اختلاف حدود ۵ ثانیه ، مکس ۳۲ و شش دهم و به پرز گفتند ۳۳ بزن ، یعنی دوری ۴ دهم . اگر انجام میشد در ۸ دور سه و دو دهم مکس نزدیکتر میشد ، اصلا میگیم ده دور ، بازم میشد ۴ ثانیه و اختلاف پر نمیشد . تایمی به رانندها داده میشه برای بسلامت رساندنشون به پرچم شطرنجی هست وقتی تهدیدی وجود نداره به وضعیت لاستیک ، دمای موتور ، دمای ترمزها و …. نگاه میکنند و تایم میدن ، وقتی دیدند چکو یه برداشت دیگه کرده گفتن ازادی فشار بیاری ( یعنی در صورت پدید اومدن مشکل عواقبش با خودت ) . اگر میخواستن مکس ببره رک دستور میدادند و چکو هم قبول میکرد وقتی مکس فستس لپ رو پرسید به اونم گفتن مهم نیست و وقتی جواب داد برام مهمه ازادش گذاشتن لپ اخر تایم بزنه . ما هم امکانات نبود ببخشید دیگه فن ردبول شدیم . شما که فراری فن هستید رو ارجاع میدم به دوران شوماخر ، باریچلو . پایدار باشید .

      • Max the great

        5

        0

        آفرین دقیقا… با تک تک جملاتت موافقم

      • Milad4424

        2

        4

        خود پرز می دونست فاصلش با مکس برسه زیر ۲ ثانیه سریع دستور جابه جایی میدادن خودت میدونی تو ردبول همه شرایط به نفع مکسه سال پیش دقیق یادم نیست فکر کنم بارسلون بود که مکس و پرز ۲ فاصله داشتن بعد تیم دستور داد مکس رد شه منم جای پرز بودم فشار می اوردم فاصله زیر ۲ ثانیه نشه

      • Sebmm

        1

        1

        ممنون اقا فرشاد بابت کامنتت ک اخراشو دوس داشتم ولی دوست من برا ردبولتون احترام قائلم همه میدونیم ک در ردبول حتی زمانی ک پرز سریعتر بوده نذاشتن پول بزنه رده اول رد دستی داده ب کس چندین مورد و چندین ریس اصلا چکو رو میذاشتن بیرون بمون ک ب مکس کمک کنه ی نوع استفاده ابزاری ک واقعا این درست نیست
        یا مثلا دستورات تیمی مرسدس بعد از 2016 ک واقعا هیچ جنبه ی هیجانی نداشت
        ولی امیدوارم ک پرز تو ریسهای بعدی با مکس رقابت کنه و لااقل بین دوتا همتیمی ی رقابت جذاب ببینیم
        هرچند مکس سریعتره ولی چکو دیگه اخرای دورانشه نگران چی هست نمیدونم بهترین دوران بازیگریش ی ماشین درست حسابی اومده دستت خودی نشون بده بابا مکزیک داره نیگات میکنه

      • farshad.b

        2

        1

        دوست عزیز سب ام ام سلام و سال نو مبارک . دور از دید هواداری و به نظرم پرز واقعا راننده ایی نیست که بتونه مکس رو شکست بده . سال قبل حتی با یک ماشین برتر چارلز رو نتونست شکست بده . اصلا بحث یک امتیاز و دو امتیازش هم نیست ، با اون ماشین خوب زیر پاهاش و با اونهمه مشکلاتی که چارلز داشت ، با اختلاف باید دوم میشد که نشد . کل پارسال یک پل پوزیشن عربستان ، یک چند دور اخر سیلیوراستون و یک برد بی اشتباه در سنگاپور ، در حد راننده الفا خودش رو نشان داد و خود من هر سه بار کامنت گذاشتم که بقیه سال این ورژن پرز کجاست . (برد موناکو رو حساب نمیکنم چون حاصل هنر خانم اشمیت و اشتباه فراری و تنگ بودن پیست موناکو بدست اومد ) . باور بفرمائید پرز در حد مکس و چارلز و راسل و همیلتون و …. نیست . همین مسابقه شما به استارتش نگاه کنید ، رده رو راحت داد ، هنر الونسو به جای خود ولی بعد از اینکه فهمید پنالتی داره فقط رفت به دنبال مدیریت مسابقه و رسیدن به پودیوم و پرز با این ردبول عالی کار شاقی انجام نداده . به هر حال این نظر بنده هست و نظر حضرتعالی هم محترم ، منم امیدوارم رقابتها جذابتر بشه

      • ( ^ | ^ )

        3

        0

        مرسی فرشاد جان ، دقیق ترین تحلیلی بود که از اون رادیو میشد بهش رسید
        ولی نمیدونم چرا دوستان مرسدس فن فکر میکنن اگر ردبول بخواد رده رو با راننده هاش عوض کنه از چیزی یا کسی واهمه داره ، اون دوران شما بود its james its jame میگفتید
        وینگ من اول و آخر کل دوران بوتاس هستش اینو هیچوقت ما فراموش نمیکنیم

    • NICO ROSBERG-06

      7

      5

      شما انگار اولین سالیه فرمول یک میبینی. قهرمانی بوسیله کمک وینگمنی،فقط برازنده یک نفر بود.
      با استاد بوتاس که آشنا هستین؟ میدونین لقب ایشون چی بود در مرسدس؟
      سکوت لطفا.

      • Milad4424

        2

        6

        نیکو
        اگر بوتاس وینگمن لویس بود همین جده دوسال پیش که لویس نیاز داشت اولش شه بوتاس تو استارت جلوی لویس رو نمی گرفت و گذاشت مکس رد شه من یادم نمیاد بوتاس با لویس فاصله بالای ۲ ثانیه داشته باشه و بزار لویس به راحتی رد شه اگه یادت میاد بگو ما هم بدونیم؟؟؟؟؟

    • Milad4424

      1

      1

      خیلی حرف قشنگی زدی ، ردبول دیگه با هیچ تیمی رقابت نداره حداقل بزاره راننده های خودش باهم رقابت کنن تا ما حداقل یه فایت نزدیک ببینم.

      • NICO ROSBERG-06

        0

        0

        Milad4424
        میلاد جان، شما مثل اینکه در جریان اتفاقات اون فصل نسیتین، اون حرکت بوتاس در برابر همیلتون دلیل داشت. بوتاس وقتی دید قرار دادش با مرسدس از دست رفته و با تمام خوش رقصیایی که برای مرسدس و لویس کرد قرار نیست باهاش تمدید کنن،تصمیم گرفت جلو تیم و همیلتون در بیاد که خب مسابقه آخر بود و دیگه برای اینکه ولتری بخواد چیزی رو ثابت کنه خیلی دیر بود.مرسدس هرگز بوتاس معمولی و به راسل با استعداد جوان و سریع ترجیح نمیداد،و همینم باعث شد علی رقم قول هایی که به بوتاس داده بودن قراردادش و تمدید نکنن‌. وگرنه بوتاس همیشه منتظر دستور برای کمک به لویس بود.خوبه که آمار و ویدیوهاش بعنوان سند هنوز موجوده.

    • mrz_ir

      1

      1

      اول برد پرز رو تبریک میگم .
      بعد اما بوتاس راننده قدرتمندی توی کوالیه اما پرز توی کوالی هم تهدیدی برای مکس نیست .
      2020 حداقل کوالیفای خوبی میدیدیم ، اما الان …
      همچنین مرسدس بوتاس رو برای قرار داد سال بعد تحت فشار میزاشت اما ردبول راننده هاش توی سال جاری هم امنیت شغلی ندارن (2019 و 2016 وسط فصل راننده رو بین دو تیم جابجا کردن)! الان پرز خواسته باشه به حرف تیم گوش نده دو تا راننده الفاتاوری و دنیل ریکیاردو هستن که بیان جای پرز و به خاطر نوع قرار داد به راحتی اینکار انجام میشه فقط میمونه اقناع کردن طرفدارا و رسانه ها (البته این تنها نقطه مثبت قضیه هست که اقناع کردن کار سختیه) !

      • Soheil_JB22

        2

        0

        تو ۲۰۱۶ مکس تو تورو راسو از کویات تو ردبول بیشتر امتیاز گرفته بود تو ۴ مسابقه اول میخواستی نگهش دارن فایده داشتن تیم دوم چیه اگه راننده بهتر توش باشه و استفاده نکنی

      • mrz_ir

        1

        2

        اگه میخوای اینجوری استدلال کنی اینم بگو که 2008 فتل توی تورو روسو 35 امتیاز گرفته بود ، بوردایس هم تیمیش 4 امتیاز
        اما تیم اصلی ردبول با کولتارد 8 امتیاز و وبر 21 امتیاز(جمعا 29 امتیاز !)
        یعنی سباستین فتل یه تنه از کل تیم اصلی 6 امتیاز بیشتر گرفته بوده ، چرا اون موقع جابجا نکردن و صبر کردن فصل تموم بشه و 2009 سباستین رو اوردن ردبول ؟

      • mrz_ir

        0

        0

        فقط میخوام بدونم دلیل اون دو نفری که دیسلایک دادن چی بوده ؟
        با فتل مشکل دارن ؟
        اطلاعات غلط دادم ، یا چی ؟

    • Mahdi.drs

      4

      0

      در خصوص اینکه ماشین ردبول زیادی سریع هست و یه ۲۰۲۰. یگه هست موافقم که هیجان رو کم میکنه. مکس داشت۳۲.۶ میزد و پرژ بهش گفتن۳۲.۶+۴ یعنی۳۳ بزن که از مسابقه ۷دور مونده بود فک کنم که اگر حتی پرز اینکارو میکرد یعنی مکس دوری ۴ دهم نزدیک میشد در کل ۲.۸ ثانیه به پرز نزدیک میشد که بازم ۲.۲ ثانیه جلوتر بود پرز و رسیدن یه هم تیمی یه چیزه و سبقت ازش یه چیزه دیگه … در واقع اگر پرز گوش هم میکرد بازم برد برای خودش بود و ممکن بود مهندسش به خاطر دمای تایر ها و ‌… همچین پیشنهادی داده …. درکل از پرز درخواست نشد یک ثانیه‌ (حرفی که شما زدین) کندنر بره و گفتن ۰.۴ کندنر کنه که هیچ تغییری در نتیجه نداشت …خب حالا که اثبات شد استراتژی پیشنهادی ردبول فرقی ایجاد نمی‌کرده در نتیجه ایا شما هنوز واقعا برای طرفدار های ردبول متاسف هستید یا خودتون؟

      اگر این حرف ۳۲.۶ مکس و درخواست ۳۳ پرز رو قبول ندارید برید رادیو ردبول یا پرز در ژمان مسابقه به کسی که انگلیسی مسلط هست نشون بدین

      • Sebmm

        0

        3

        برای ردبول ن برای خودم

  13. mohsen driver

    3

    0

    با این سرعت ردبول نیمه فصل قهرمان سازندگان میشه…! ها…!!!!

  14. Hossein 123

    4

    0

    برای مرسدس شب خوبی بود به هر حال کار در اومد، ۴ و ۵ با این ماشین دلیلش هر اتفاقی هم هست، از هیچی بهتره.
    ——
    تبریک به مکس بابت رانندگیش و یک تبریک هم به کل مجموعه ردبول که… واضحه بهترین هستن.

    لوییس هم خب ۵ قطعا رده خوبیه براش، ریس ها با راسل ۱-۱ شد و کوالی ۲-۰ به نفع راسل.

  15. Ali.. Ferrari

    3

    0

    تبریک به پرز و مکس و طرفداراشون و طرفدارای ردبول
    به چند موضوع باید اشاره کنم که اولیش باعث شد خیلی از هیجان مسابقه کم بشه.استرول به بهترین جایی که میشد فرمون داد و که هم توی حاشیه پیست بود و تقریبا از پیست خارج‌ شده بود اما دوباره پرچم زرد دادن و ماشین ایمنی.انگار این مدیرای مسابقه ای فک کردن اینا راننده کاملا آماتور هستن که تحت ماشین مجازی نمیتونن توی شرایط خشک و بدون هیچ قطعه ای که از برخورد تو پیست باشه،دور بزنن اونم برا خودرویی که نه توی ریسینگ لاین متوقف شده نه توی پیست.این موضوع هیچ ارتباطی به محافظت و ایمنی راننده و خودروها نداره اما چند سال هست که خودروی مجازی خیلی کمتر از قبل شده.واقعا اینکار ضد قانونه و هیچ لزومی نیست اومدن ماشین ایمنی در بیشتر مواقع.فقط یه ابزار شده تا مسابقه رو اونطور که میخان مدیریت کنن و دیگه مهارت راننده داره معنی خودشو از دست میده.نتیجش این مسابقات کم هیجان هست با احترام به مکس و لوییس و شارل و راسل و…که اگه اجازه بذارن مسابقشونو بدن و تاخیر بیخودی ایجاد نکن و ماشین ایمنی نیارن،اون راننده ها خودشون مسابقه رو زیباتر از این که هست میکنن.انگار که ماشین ایمنی شده یه دارو برای ایجاد هیجان که چون هیجان واقعی نیست لذتی نداره دیدنش.
    درباره فراری دیدیم قبل از ماشین ایمنی،شارل و مکس سریعترین راننده ها بودن و کارلوس واقعا بد بود از استارت مسابقه تا ادامش.دقیقا دور بعد از پیت استاپ فراری و رفتنشون روی هارد،فاصله شارل و ساینز و همینطور ساینز با لوییس تقریبا یک تا ۳ ثانیه بود که آخر مسابقه رها کردن.شارل فشاری به ساینز نیاورد که بگیم جلوشو گرفته بود و باید کنار میرفت توی استینت دوم.این مشکل فراری رو واسور بدرستی متوجه شده که داره نفرات پستهایی مثل دپارتمان شاسی رو تغییر میده.وقتی چند ساله توی اکثر پیستها تایر هارد که نقش مهمی توی نتیجه مسابقه تیم داره یا دچار خوردگی بیش از حد میشه یا اینکه تو دمای عملیاتی قرار نمیگیره و فراری فقط توی تک دور با سافت حرف برای گفتن داره.وقتی نتونستن هنوز یه شاسی استاندارد بسازن جالبه عده ای میگن به بینوتو وقت بیشتر میدادن یا اینکه چرا واسور داره اون نابغه های فراری رو بیرون میکنه یا زمان کاراش مناسب نیست، در حالیکه الان بهترین وقت هست تا خودروی فصل بعد رو آماده سازی کنه واسور با نفراتی که میخاد.البته یه طرفدار فراری اینارو نمیگه و خب طبیعی هست رقبا دوس داشته باشن فراری در همین وضعیت ادامه بده.الان توتو ولف یک سال هست تایتل نگرفته تیمش،۱۵ تا قهرمانی برای مرسدس آورد دارن ازش انتقاد میکنن چرا فلانی رو آورد یا نیاورد.اگه چهار سال اولش هیچ قهرمانی اونم با ۲۰ سال سابقه در تیم هرگز نمیذاشتن به چهار سال مدیریت برسه و از مرسدس نهایتا بعد از ۲یا ۳ سال اخراج میشد.الان مدیر مونده چون ۱۵ تا تایتل همراه مرسدس داره که هشتاش تیمی بوده.فراری ۱۵ ساله یه قهرمانی نگرفته.هشت سال با ۱۵ قهرمانی و ۱۵ سال بدون قهرمانی،تفاوت مرسدس با فراری از ۲۰۰۸.خودرو فراری از سال پیش ضعیفتر بوده تا الان.واسور چیزیکه در دو ماه ازش دیدیم پیت استاپ قوی داره تیم،استراتژی اگه قوی نبؤده فعلا فاجعه بار نیاوردن.توی جده پیت استاپ عالی ۲.۱ هم ثبت شد برای شارل.وسور شایدم مدیر خیلی قوی نباشه اما کاش بذارن کسایی رو که میخاد تغییر بده وگرنه خودروی فراری رو دیدیم از چهار سال پیش و امسالم با نفرات قبلی وضعیت فراری همینه که الان جایگاهش اصلا معلوم نیست.یه مدیر تنها نمیتونه کاری جلو ببره.فقط شانس آوردن که مکلارن و آلپینم خوب نیستن وگرنه فراری میرفت همون ششم که بینوتو سال اول گفت این خودروی مدیره سال قبله.الانم واسور بتونه تیم رو تغییر بده امید هست از سال بعد خودروی قوی داشته باشیم.

    • Mahdi.drs

      2

      0

      اره موافقم سیفتی کار غیر ضروری بود و استرول ماشبنش کاملا امن بود جاش…. ماشین های این دوران فرمول یک محکم و ایمن ترین ماشین های تاریخ هستن ولی ریس کنترل ترسو ترین و یی خاصیت ترین ریس کنترل تاریخ… و هرچی میگذره ترسو تر میشن…. راننده‌ های فرمول یک بیست راننده برتر سطح کره زمین هستن ….چرا وقتی یکم هوا بارونی هست باید سیفتی کار بیاد یا رد فلگ بکنن سشن رو ؟؟؟ باید اجازه داده بشه به رانندگی ادامه بدن چون تاژه اون موقع مهارت یه راننده رو میشه دید .. درسته ممکنه خیلی از ماشین ها از پیست خارج و با دیوار برخورد کنن و به خاطر کاست کپ ضرر کنن ولی یه راه حل داره اینه…. هزینه جایگزینی قطعات تصادفی رو از کاست کپ حساب نکنن اینطوری راننده ها با ریسک بیشتری میرونن ولی الان نصف گرید اژ ترس اینکه به خاطر تصادف مثه میک شوماخر صندلیشون رو از دست بدن حاضر نیسستن یه دایو بامب بزنن حتی 😐
      اگر واقعا بحث ایمنی هست…. لندو با سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر رفت توی دیوار و حتی سرگیجه نگرفت… مکس توی سیلوراستون به دیوار شوت شد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر به بالا و هیچ اسیبی ندید… ژو هم تصادف سیلوراستون سال قبلش رو دیدیم و هیچ اسیبی هم نداشت … این یعنی خودرو ها واقعا امن هستن… در واقعا آلونسو دو سال قبل در دوچرخه سواری فکش رو و استرول هم مچ دستش رو شکستن که نشون میده دوچرخه سواری از فرمول یک خطرناک تره … من نمی‌دونم این ریس کنترل چرا انقد بی خاصیت هست😐

      • farshad.b

        1

        0

        دوست عزیز اقا مهدی دی ار اس . استفاده از خودروی ایمنی فقط برای حفاظت از رانندگان نیست بلکه مارشالهایی که قراره در محدوده پیست تردد کنند نیز باید در امنیت کامل باشند . در ریس گذشته منم ابتدا تعجب کردم چرا وی اس سی ( مجازی) ندادند ولی این رو هم باید در نظر گرفت پراکندگی خودروها در پیست اجازه تردد سالم و ایمن به مارشالها رو نمیده و ماشین ایمنی با سرعتی کمتر ( کمتر از ۶۰ درصد زمان سیفتی مجازی ) باعث کمپکت شدن ( جمع و فشرده شدن ) خودروها شده و حداقل در هر دور حدود یک دقیقه ( در این پیست ) به مارشالها فرصت تردد کامل میدهد . مطمئن باشید حتما دلیلی منطقی پشت این تصمیم وجود داره . فراموش نکنیم خیلی افراد از تیم مارشالها در سالهای دور جان خود را بخاطر قوانینی ساده از دست دادند و این حاشیه امنیت لازم هست .

  16. Soheil_JB22

    0

    0

    فیا عالیه واقعا تو بحرین دو دور بعد به اکون گفتن ۵ ثانیه جریمت رو درست انجام ندادی برای الونسو از دور ۲۰ صبر کردن اخر مسابقه گفتن

    • mrz_ir

      1

      0

      جریمشو پس گرفتن ، الونسو سکوشو از دست نداد.

  17. mrz_ir

    3

    1

    توی این دو فصل از قوانین جدید چند چیز متوجه شدیم که واقعا از قوانین قبلی بدرد نخور تر شدن ماشین ها (بدون در نظر گرفتن اینکه یه تیم ماشینش خیلی قویتره و بقیه بهش نمیرسن دارم میگم ، چون میدفیلد رقابت معمولا خوب بوده)

    یسری چیز ها وجود داشت که اگه یه تیم توی کوالی بهتر عمل میکرد و ریس پیس ضعیفتری از ماشین پشت سریش داشت میتونست دفاع کنه اما الان اگه اتفاق خاصی در مسابقه نیوفته ماشینا در عمل به ترتیب قدرتشون دارن سورت میشن !
    با یه مثال بولد شروع میکنم : مجارستان 2021 الونسو جلوی همیلتون دفاع میکرد و لوییس رو با اینکه ماشینش قویتر بود اما با هوای کثیف پشت سر خودش نگه داشت و تحت فشار قرارش میداد و باعث شد اوکون برد بگیره . اما الان با اینکه الونسو ماشین دوم گرید رو داره ، با اینکه استارت بهتری زد ، با اینکه راننده سریعتری نسبت به پرزه اما توی دی ار اس نتونست در برابر پرز مقاومت کنه با کمترین میزان درگیری و دفاع رده رو تقدیم کرد.

    دی ار اس بیش از حد قوی : دی ار اسی که الان وجود داره سال 2011 اومده و با توجه به ماشین های سال 2010 و مقدار هوای کثیفشون طراحی شده ، زمان یک ثانیه و سایز بالچه باز شو طول مسیر در پیست ها و … همه با توجه به ماشین های اون موقع هست ، این قوانین دی ار اس توی دوره هایبرید با اینکه نیاز داشت اصلاح بشه اما باز هم جواب میداد چون فلسفه ایرودینامیکی اون موقع خیلی با قبلش متفاوت نبود. و میزان هوای کثیف و یا شکل بال ها انچنان تغییر نکرده بود.
    اما الان ماشین ها تغییر کردن و دی ار اس هم باید تغییر میکرده اما نکرده . الان داره بیش از حد ماشین هارو سریع میکنه هم طراحی بال عقب و هم به خاطر هوای کثیف کمتر ماشین ها راحت تر نزدیک میشن و راحت تر سبقت میگیرن دی ار اس طراحی شده بوده که هوای کثیف رو جبران کنه تا ماشین ها داخل دی ار اس زون فقط به هم نزدیک بشن که در پیچ بعدش بتونن چرخ بچرخ درگیر کنن چون سبقت سر پیچ جذاب تره. اما الان رسما سبقت داخل دی ار اس زون تموم میشه (البته استثنا هایی هم وجود داره و اونم به خاطر ذات پیست و یا نزدیکی فنی ماشین ها به همه)
    راحت ترین راه حلش اینه که باید دی ار اس زون ها اصلاح بشن : هم طولشون کمتر بشه و هم زمان یک ثانیه رو کوچکتر کنن و بیارن در حدی که راننده پشتی به اندازه قبل برای اینکه خودشو در فاصله دی ار اس ماشین جلویی نگه داره تحت فشار باشه !

    لاستیک ها : قبلا ماشین ها هم توی لاستیک ها ریسکی تر بودن ، وقتی از قله میوفتاد ماشین ناگهانی کند میشد اما الان اصلا اون رفتار رو ندارن و انگار کلا خیلی اروم و خطی کند میشن! همچنین راننده یه لاک اپ میکرد انچنان فلت اسپاتی روی لاستیک میوفتاد که راننده مجبور بود به خاطر یه اشتباه لاکاپ حتما بره پیت ، اما الان انگار اصلا فلت اسپاتی وجود نداره !

    همه این متنو نوشتم به این خاطر که اگه ترتیب رده هارو نگاه کنید و در کنار ترتیب کوالی قرار بدید ، همه دو تا دوتا به ترتیب ماشین هاشون سورت شدن، ردبول استون مرسدس فراری و … چیزی که قبلا کمتر میدیدیم . اما الان بیشتر داریم میبینیم.

    • Hossein 123

      2

      0

      این ورزش قراره تبدیل بشه به یک نسخه باکلاس و ظاهرا اروپایی از نسکار، با ۳ تا پیست تو آمریکا، مستند های نتفلیکس و حضور لیبرتی مدیا، قراره یک جشنواره سبقت باشه و خب تصادف که نمیشه مثل نسکار ولی خب علاقشون به اینکه خشونت اضافه بشه ۲۰۲۱ واضح بود با مانور رسانه ایشون روی نبرد گلادیاتور ها و این مزخرفات، کل هدف قوانین جدید از گرندافکت این بود ماشین ها باد کثیف تولید نکنن و بشه راحت نزدیک شد سبقت گرفت، نحوه تولید دانفورس، اون قطعه مسخره روی چرخ ها، همشون هدفشون همینه.

      نزدیک شدن و ۱۰ دور تو گیربکس حریف دور زدن جذابه ولی نه وقتی ابزاری وجود داشته باشه که تو کفی 20km/h بهت سرعت بده. نتیجه این شده که هر ریس کلی سبقت داریم که ۹۰ درصدشون هیچ مهارت و لذت خاصی برای بیننده ندارن. مخاطب نسل جدیدی که لیبرتی مدیا واسه ورزش جور کرده و نیاز بود، نمی پسنده که هر ریس کلا ۱۰ تا سبقت ببینه ولو با ارزش و پرهیجان در نقطه ترمز گیری.

      این ماشین ها باید خیلی کوچکتر و سبک تر بشن، تاثیر DRS کمتر بشه، تایر ها عمرشون کوتاه تر باشه تا مثلا موناکو یک رژه نباشه تا با دانفورس بالا نصف پیچ ها تخته نباشن… ولی خب عوضش عزیزان ماشین هارو سنگین می کنن، یسری رینگ بزرگ مسخره زیبا و کلا یک ماشین زیبا (خودشون میگن می خواستیم زیبا باشه مخاطب جذب بشه!!) تحویل ما دادن که میشه تو ۱۵ دور از ناکجا رسید به لیدری (اسپا پارسال و جده/ هدف زیرسوال بردن مکس نیست، زیرسوال بردن قوانینه) و به قول شما سورت میشه گرید. با همین گرند افکت، با یک DRS کوچک و ماشین های کوچک تر میشه حداقل به نظر من بهترین ادیشن این ورزش رو ساخت‌.

      ولی خب پیشرانه هیبرید و ایمنی و وزن سنگین باتری ها و توربو و… یسری بد صدای سنگین ساخته، صدا رو میگیم دنیا به هیبرید و توربو نیاز داره، ولی میشه ماشین هارو با دانفورس کمتر (در نتیجه خطر کمتر) و ابعاد کوچک تر ساخت.

  18. خیلی ها میشناسن

    1

    2

    والا تا جایی که ما یادمون میاد ۲۰۱۳ راننده مورد علاقتو شکست داد، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هم توی نبرد قهرمانی شکستش داد! ۲۰۱۶ هم تو پیشتازی مالزی موتور زد!!
    قهرمانی با کمک وینگ منی زمانی هست که اختلاف امیتازات ایجاد شده به خاطر کمک همون وینگ من اتفاق افتاده باشه، مصداق بارزش هم ۲۰۲۱ هست!!!
    البته اگه آلونسو رو بدخواه اصلیِ لوییس بدونیم نفر دوم قطعا نیکو روزبرگ خواهد بود…

  19. M3hdi ROVA

    0

    0

    تلاش مکس ورشتاپین از رده پایین و رسیدن به سکوی دوم واقعا خارق العاده بود. فصل قبل هم همیلتون مشابه این کار رو انجام داد و همین واسم خیلی هیجان داشت و حال همیلتون رو گرفت. دمش گرم. واقعا مکس ستودنی هست رانندگیش. امیدوارم فصل پر هیجانی باشه. رقابت های نزدیک و مثل فصل 2021 تا آخرین مسابقه و تا آخرین امتیاز واسه قهرمانی. واقعا از دو فصل پیش میشه یه فیلم سینمایی ساخت. کیف کردم. امیدوارم امسال هم قهرمان بشیم. max-redbull