فرمول یک ایرن – تغییرات قوانین فنی، ورزشی و مالی فرمول یک برای فصل 2021 بالاخره تایید شد.

بحث سهامداران فرمول یک درباره پکیج جدید قوانین و اختلاف نظرهای بین تیم ها و عوامل، تایید نهایی این تغییرات را تا انتهای فصل 2019 به تاخیر انداخت و در نهایت در روز پنج شنبه شورای جهانی موتوراسپورت(WMSC)، قوانین جدید را به تصویب رساند.

بیشتر بخوانید؛ توضیح و تحلیل کامل تغییرات قوانین فصل 2021 فرمول یک

جلسه خبری ویژه مربوط به این تغییرات در کنفرانس روز گذشته با حضور رئیس فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ژان تاد، رئیس فرمول یک چیس کری، مدیر ورزشی فرمول یک راس براون و مدیر بخش امور فنی خودرو های تک سر نشین در فیا، نیکولاس تامبازیس در پیست آستین آمریکا برگزار شد.

قوانین جدید برای فصل 2021 فرمول یک برای موارد زیر هدفگذاری شده اند:

  • خودرو هایی با امکان مسابقه دادن بیشتر
  • افزایش رقابت میان خودرو ها
  • اهمیت به زیبایی و جذابیت خودروها
  • کاهش هزینه ی نهایی و بودجه ی تیم ها

تغییرات مربوط به برنامه آخر هفته ها و دیگر موارد برای رقابتی شدن فرمول یک در قوانین ورزشی جدید باید توسط فرمول یک ارزیابی شود اما به طور واضح بیان شده که برنامه آخر هفته ها بجای فرمت چهار روزه حال حاضر، به فرمت سه روزه فشرده تغییر پیدا می کنند.

قوانین مالی نیز یک بند جدیدی را در کتاب قوانین فدراسیون جهانی اتومبیلرانی اضافه کرد مبنی بر اینکه حداکثر بودجه تیم ها برای خرج کردن 175 میلیون دلار خواهد بود. این مبلغ برای تقویم 21 مسابقه ای خواهد بود و برای هر مسابقه بیشتر یا کمتر، 1 میلیون دلار اضافه یا کم خواهد شد. قابل ذکر است که این محدودیت بودجه شامل راننده ها و سه فرد حقوق بالای تیم نمی شود.

فراری که مخالفت هایی را با قوانین جدید داشت، این حق را دارد که با این برنامه ها مخالفت کرده و آن را وتو کند اگر بر این عقیده باشد که این تغییرات برای رقابت قهرمانی خوب نیستند.

35 دیدگاه

  1. میلاد

    3

    1

    نکته اینجاست که موتور شش سیلندر حاضر هیچ تغییری درش ایجاد نمیشه. حالا این خبر خوبی برای جذابیت فرمول یک هست یا نه رو نمی دونم.

    • amiiir

      5

      10

      دقیقا لابی فراری که موتورش رو به طرز وحشتناکی تقویت کرد ولی تا حالا در نیم فصل دوم به فراری چیزی نگفته یا تقویت شارژ باطری در فصل 2018 مشخصه لابی مرسدس خیلی قویه که تا حالا نتونسته برای تیم فراری که مافیا داره کاری کنه

      • Arash

        9

        5

        amiiir چند تا پست دیدم که هی مافیا مافیای فراری راه انداختی یک سوال دارم ازت
        یا من معنی کلمه مافیا نفهمیدم یا تو
        مافیا یعنی چی ؟ مافیای فراری که هی میگی این مافیا کجاست؟ این قدرت وحشتناکه فراری کجا بود ما خبر نداریم؟
        مافیا اگه برای فراری هست یک غلطی باید بکنه دیگه درست میگم؟
        والا من خودم میگفتم مرسدس خدای مافیاست ولی دیگه بسه این بحث های الکی
        چرا نگیم اون مهندسای زحمت کش المانی این ماشین نساختن چرا باید زحمت اونارو منکر شیم؟
        چرا هزار تا باید نباید اما اگر بگیم ولی زحمت مهندسا رو یک کلمه نگیم؟
        نگران نباش اگه فراری مافیا داشت مرسدس و ردبول و فیا اونجا مترسک نیستن زودتر از اینکه ما بفهمیم اعتراض میکردن تمام کاسه کوزه ها رو سر فراری میشکستن
        یا اگه مرسدس مافیا داشت فراری یک حرکته اعتراضی میزد
        چرا خیال پردازی الکی میکنی؟؟؟
        وقتی مرسدس اون جلوها پرواز میکنه فراری …
        ولی وقتی فراری یک حرکتی میزنه به مرسدس نزدیک میشه که اونم …. معلوم نیست که نزدیک بشن
        بعد میشه مافیا؟
        مافیا همونی بود که برد کانادا رو از ما گرفت
        برد اتریش از ما گرفت
        اگه کم بود درباره مافیای فراری بازم بگو برات بگم!!!!!!!!!!!

      • Morteza

        3

        1

        لابي مرسدس، واقعا این حرف خنده داره حق وتو رو فراری داره اون وقت لابي مرسدس چون نميتونن رقابت کنن ميگن لابي میکنه

      • Ferrari .Italy

        1

        0

        این لابی چرا نتونسته 12 سال قهرمان نشدن فراری رو جلوشو بگیره ؟؟ درمورد باطری حرفای اون موقع چارلی وایتینگ رو شنیدین یا نه ؟؟؟ کع زیرکانه بودن وقانونی یا نکنه شما مهندس فرمول یک هستین و تمامی قوانین فرمول رو میدونید درمورد اعتراظ سایر تیما فیا بررسی کرده فیا نمیاد جزئیات یه موتور رو به گوش همه برسونه همه بیان از روش کپی کنین .وقتی میگه قانونی یعنی قانونی ولی شما انگار از کارشناس های فیا بیشتر میدونین ؟؟/ این فیا همونی نبود که برد سبو ازش گرفت مگه نمیگین لابی اگه سبم خطا کرده پس چرا خیلی از راننده ها و کارشناسای سر شناس گفتن ناعادلانه بوده ؟؟ یا شما ازاونا هم بیشتر میدونین
        چرا به روابط پیرلی و مرسدس اشاره نمیکنین مگه مرسدس همونی نبوده که تو 2013 یه سری تستای غیر قانونی انجام داده ؟؟

    • javad

      1

      2

      ایکاش محدودیت حجم انجین و سوخت رو میزاشتن و محدودیت نوع انجین و تعداد سیلندر رو ورمیداشتن، اونجوری جذابیت و رقابت برای کارخونه ها بیشتر میشد.
      این بازیابی انرژی و هایبرید هم مینداختن دور

      • Mahmood.ghaedi

        1

        1

        جواد دوست عزیز از تعداد سیلندرها کم کنن بازیابی انرژی هم بردارن
        خب ی هو بگو ماشین شهری بیارن تو پیست

    • Mohammad44

      1

      0

      اگه می خواست لابی کنه سقف بودجه رو افزایش میداد نه درباره ی موتور که فراری ازش جلو زده

  2. Saleh

    2

    1

    به نظرم این رینگهای ۱۸ اینچی و اون بالچه روی چرخهای جلو قشنگ نیستن.
    بلند بودن فاق لاستیکهای فعلی یه حس تفاوت رو با لاستیک ماشین های شهری داره که به نظرم خیلی خوبه.
    هرچی که میشه امیدوارم رقابت بیشتر بشه و شانس برد بین همه راننده ها ایجاد بشه

  3. Ehsan m

    4

    9

    فیا یجورایی سخنگوی مرسدسه،،،،قوانینو مرسدس میده اونا میخونن…تنها مانع فراریه که هنوز جلوشون مقاومت کرده

    • siamak

      4

      4

      فراری در حال حاضر حالت آمریکا رو تو فرمول یک داره با این حق وتوش ! خوشم میآد از اینکه میتونه به تنهائی قوانین رو وتو کنه ! احساس قدرت و سروری به طرفدارش القاء میکنه .

      • Amin

        0

        1

        و شما نمیدونی ب زانو در آوردن تیمی ک قدرت وتو داره چقدر حال میده
        در ضمن مایی ک این همه از برابری حرف می‌زنیم, تا یجا میرسه ک ب نفعمون میشه
        همه چی رو میندازیم کنار و فقط خودمونو
        میبینیم

      • ....kh:n....

        2

        3

        مرسدس تواین چندسال همه جوایز را درو کرده فراری هم حق وتو شو بزاره در کوزه آبشو بخوره..
        به چه دردی میخوره…..

  4. بردیا

    2

    1

    جمعه ، شنبه و یکشنبه الان هم ۳ روز هست.

  5. Arash

    1

    3

    من باز این پست رو دیدم توی سایت خوشجال از اینکه حتما یک قدم رو جلو موفق برداشتن
    از خلاصه تر هم میشه تغییر قوانین رو گفت فیا ؟
    خب یکم توضیح بده بگو چیکار کردین
    “خودرو هایی با امکان مسابقه دادن بیشتر
    افزایش رقابت میان خودرو ها”
    خب کی هست که از این عملکرد ها خوشحال نشه؟

    • Arash

      1

      1

      یک سوال دیگه
      این ماشین توی عکس کی ساخته؟ظاهرا فراری و مرسدس که نساختن
      بعد اون قطعه روی لاستیکای جلو چیه؟

    • حامد

      1

      0

      میانگین سرعت کلی ۳ تا ۷ ثانیه کم میشه ایرادش اینه !!!

  6. Abbas

    5

    3

    آرش عزیز، نمیدونم کلا بی منطقی یا برای فراری ایطوری میشی،در کانادا سب از تعادلش رو از دست میده چون تحت فشار همیل بود و میره تو چمن از چمن ک میاد بیرون جلوی همیل رو میگیره(کسی نمیگه از عمد بود،شاید راهی نداشت)ولی مرتکب خطا شد،درکش سخته ؟؟؟؟تو اتریش میدونم سخته ک تو دورهای آخر برد رو از دست بدی ولی هیچ اتفاقی قابل بحثی در سبقت مکس نبود،درکش سخته؟؟؟؟

    • حامد

      0

      3

      میخواستم بگم آره راست میگی وتل رو ولی اتریش رو که گفتی فهمیدم کاملا تعصبی گفتی وتل رو هم ?

      • Mohammad44

        1

        0

        منم همینطور اگه با بخش اول موافق باشم اصلا نمی تونم بخش دوم رو قبول کنم مکس به وضوح خطا کرد

  7. amiiir

    1

    1

    اقای ارش، من اینو نگفتم این رو کل تیمهای فرمول یک گفتن که تا حالا برای مود قوی فراری برای نیم فصل دوم علارقم شکایت بعضی از تیمها نسبت به بررسی این مسئله تا حالا فیا کاری نکرده در صورتی که تا تیم رسینگ پوینت از رنو شکایت شد شکایت هم نه یک اشاره کوچک به مسائل ترمز گیری رنو بلافاصله فیا وارد عمل شد و تیم رو جریمه کرد اگه این کار فراری مافیا بازی در سطح فرمول یک نیست پس چیه بهدش هم وقتی تیم فراری نتونه ماشین برتر بسازه خوب فیا بیاد بزور قهرمانش کنه یا به تیمها بگه بزنید کنار عزیز دوردونه من رد بشه اینجوری که نمیشه ، ولی لابی گریشون در فصل 2019،2028 سر مود بالاتر و یا شارژ باطری رو دیدیم و همه جا صحبتش هست پس نمی خواد تیم محبوبت رو تبرئه کنی وقتی دم خروس بیرونه

    • Ferrari .Italy

      0

      0

      لابی محض کمک به قهرمانیه یا ساختن موتور قوی ؟؟ یا ما مقعنی لابی رو نمیفهمیم ؟؟ در ضمن شما مهندسی ؟؟ در ضمن میشه از حرفاتون برداشت کرد که شما حتی موتور فراری رو تجزیه کردین وحتی بررسیم کردین و میگین غیر قانونی هستش یه دلیل بیار که تونستی بفهمی موتور فراری غیر قانونیه وفراری داره لابی بازی درمیاره ؟؟؟ یه مورد ثابت شده دارم برات این مرسدس نبود تو 2013 تستای غیر قانونی انجام داد با پیرلی
      شما ازکجا میدونین فیا بررسی نکرده ؟؟ فیا گفته بود بررسی کردیم و دوبار ررسی نمیکنیم

  8. amiiir

    1

    0

    سال 2028 اشتباه تایپی هست و درست 2018 ،در مورد باطری فراری

  9. حامد

    2

    2

    یه راه حل ساده اینه سه تا ماشین داشته باشن هر تیم 🙂 همین الان تصورش هم کلی فرمول یک رو جذاب می‌کنه

    • Saleh

      1

      0

      با همین ۲ تا هزینه تیمها زیاده، ۳ تا بشه که همشون زیر بار هزینه ورشکست میشن

  10. Spartan

    0

    0

    لاستیک ها از نظرم جالب نیستن در کل این ظاهر برای ماشینهای فورمول یک میتونه خوب باشه از نظر زیبایی
    و اگر اشتباه نکنم از نظر پهنا و طول ماشین ها کوچیک تر میشن؟ البته درست نمیدونم اگر کسی میدونه بگه
    اینطوری که بشه خوبه چون ماشین های فعلی خیلی سایز بزرگی دارن
    اما دوست ندارم ماشین ها کند تر بشن 🙁

  11. NavasaN

    1

    0

    ظاهرش داره به سمت فرمول ۲ میره

  12. 5red16

    2

    0

    بزرگترین نگرانی من کند شدن خودروهاست
    باور کنید ۲۶۰ یا ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دیگه فرمول یک نیست
    این سرعتها رو خودروهای جاده ای هم دارن
    ذات موتوراسپرت سرعت و ریسکه
    چرا یک عده ای نمیفهمن…
    نزدیک شدن تیمها و افزایش رقابت خوبه اما نباید به قیمت کند شدن خودروها باشه

  13. Abbas

    3

    0

    درود دوستان گرامی،حق وتو هم همچنان محفوظ ماند برای تیم فراری،تو قرن بیست و یک این قانون ته توهین حساب میشه،توهین ب شعور،توهین ب منطق،ولی اونایی ک حق وتو دارن گویا بسیار راضی و خرسند هستن،خووو حتما این قدرتهای پشت پرده معیار انتخاب تیم و طرفداری حساب میشه برای اون دسته ک راضی هستن از این قانون فقط و فقط برای تیم خودشون

    • Ferrari .Italy

      0

      1

      حق وتو قهرمانی میاره ما نمیدونستیم ؟؟ پس چرا 12 ساله قهرمان نمیشیم ؟؟

  14. MERC

    1

    0

    قسمت بارج بورد رو کلا پاکسازی کردن, به جاش ورودی های تونل ونچوری رو گذاشتن
    با اکثر تصمیماتی که گرفتن موافقم ولی یه چندتا قانون هستن که یه خورده حس خوبی نسبت بهشون ندارم و بیشتر مربوط به قطعات استاندارد شده هستن, به نظرم یه خورده زیاده روی کردن
    به هرحال به نظر میاد 2021 رقابت از همیشه نزدیکتر باشه

    • MERC

      1

      0

      قوانین مربوط به دیسک و ترمز به نظرم اشتباهن و مشکل ساز
      قوانین مربوط به سیستم تعلیق رو هم موافق نیستم
      بعد این قانون گیرکس که تا 2025 فقط اجازه یه آپگرید رو دادن هم خیلی عجیبه
      شاید من بد متوجه شدم, منظورشون چیز دیگه ای بوده

  15. [Seb!Lewis[CHAMPWAR

    1

    0

    میگم یعنی اینهمه چند ساله هی میزنن تو سر خودشون وبقیه و پدر همه رو در اوردن که 2021فلان میشه بهمان میشه همین بود فقط ظاهر ماشین رو تغییر دادن که اونم به نظر من فوق العاده ظاهر بیخودیه،بیشتر شبیه ماشینای سوپر اسپرته تا ماشین فرمول یک
    یعنی باورم نمبشه که هیچ تغییری توی موتورو اجزای اصلی ندادن
    من از همینجا به همه قول میدم هیچ اتفاق خاصی مبنی بر جذاب شدن رقابتها و نزدیک شدن تیمهابه هم دیگه نخواهد افتاد
    و دوستان یه صلوات ختم کنن تا از این پس باهمدیگه شاهد نابودی فرمول یک باشیم بدست همونایی که کشتی کج ساختن الانم دقیقا دارن همون کارو بافرمول یک میکنن
    اگه توجه کرده باشین دقیقا مثل کشتی کج فقط دارن یکی رو ظاهر قضیه کار میکنن و یکی رو سوداور بودن

  16. Ferrari .Italy

    0

    0

    یع سری از بعضیا اینجا لابی لابی مافیا از دهنشون نمیوفته مافیا فراری پس چرا 12 ساله که جواب نداده ؟؟ یا لابی چیز دیگه ای هستش ما نمیدونیم و دادن قهرمانی به دیگرانه ؟؟نه عاقا فررای مافیا منیست لاب ینیست حتی یه دلیلم درست و صحیحم بعضیا ندارن درباره مافیا نه مرسدس نه فراری هیچکدومشون مافیا نیستن هیچ مافیای وجود نداره صرفا تیم و پکیج بهتر و شرایطه وگرنه فراری به خاطر قهرمان نشدن 600 میلیون خرج نمیکنه