فرمول یک ایران – مصاحبه ها پیرامون عملکرد فراری در فصلی که گذشت زیاده بوده است، در یکی از جدیدترین آن ها، لوکا دی مونتِزِمولو درباره فراری صحبت کرده است.

این مدیر ایتالیایی که بیش از دو دهه ریاست فراری را بر عهده داشت از لوئیس همیلتون تمجید کرد و معتقد است که این راننده بریتانیایی اگر در فراری هم بود باز قهرمان می شد.

مونتزمولو گفت:

امسال همیلتون یکی از بهترین سال هایش را پشت سر گذاشت. لحظاتی وجود داشت که سستی هایی از او مشاهده شد و بحران هایی برایش ایجاد شد، ولی او با فراری هم می توانست قهرمان شود.

این ها را نمی گویم که سباستین فتل را کوچک کنم، کسی که فرصت برایش مهیاست تا ماشین قوی تری را جمع کند.

سباستین فتل و لوئیس همیلتون - ابوظبی 2018

سباستین فتل و لوئیس همیلتون – ابوظبی 2018

با وجود همه اشتباهات سباستین فتل در فصلی که گذشت و امتیازاتی که از دست داد، مونتزمولو فکر می کند که فقط نباید سباستین فتل را مقصر دانست.

او ادامه داد:

این فراری با آن فراری ای که در سال 2014 ترکش کردم خیلی فرق دارد، در خدمه و روحیه. فراری امسال ماشین خوبی داشت، که حتی در مواقعی از ماشین مرسدس هم بهتر بود. ولی یک چیزی کم بود.

فتل اشتباهات سرنوشت سازی مرتکب شد ولی برای قهرمانی جهان باید همه کار کنید تا بالا نگه داریدش. او یک راننده سطح بالاست و همیشه با تیم نزدیک است. وقتی نگران است باید حمایت شود، مخصوصا وقتی که یک راننده جوان و بااستعداد (لکلرک) که آینده درخشانی دارد از راه سر می رسد.

شوماخر هم در روزهای ابتدایی اش اشتباه می کرد، ولی خیلی مهم است که واضح در رختکن با هم صحبت کنید و در عموم هم از تیم حمایت کنید.

درباره نویسنده

محمدرضا شمس هستم، یک طرفدار فرمول یک و مترجم اخبار فرمول یک.

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

35 دیدگاه

  1. --

    25

    16

    سال 2016 رو يه مرور كنيد ببيند چقدر در تناقض با حرفاي ايشونه

  2. Mjyz

    26

    6

    امیدوارم همون قدر که فتل از تیم حمایت میکنه و اشتباهات رو به دوش میکشه تیم هم ازش حمایت کنه تا فصل بعد فصل فوق العاده ای بشه .
    فکرش رو بکنید که فراری کم کم داره به مرسدس نزدیک میشه و ردبول با موتور هوندا و رسینگ پوینت هم هدف سومی تو جدول سازنده ها داره و علاوه بر اون رنو هم طبق برنامه ریزی‌های قبلیش در فصل ۲۰۱۹ میخواد برای سومی و حتی قهرمانی بجنگه . امیدوارم روزای خوب گذشته برگرده

  3. HamidFTN

    32

    10

    همیلتون هم با این تیم و استراتژی فراری نمیتونست قهرمان بشه
    ظاهرا اتحاد و نظم درون تیمی توی فراری نیست

  4. الف ی برگشت خورده

    13

    31

    خیلی خب
    باز هم کارشناسان فتل فن رو داریم که با کل کله گنده های این ورزش مخالفن!

    • AhmadSV5

      21

      6

      راس براون و برنی اکلستون و جکی استوارت هلموت مارکو بزرگای فرمول یک نیستن؟حالا که مونتزمولو نظرش اینه داری سخن بزرگان میگی؟

      • Akbar (Ghasemi)

        4

        3

        سال دیگه اگه یه حمایت از سب کرد و چکش رو آورد پایین همین دوستان به کوچیک فرمول یک تبدیلش میکنن

  5. kakolokia

    24

    5

    مونتزمولو: همیلتون با فراری هم قهرمان می شد!

    قطعا و یقینا با این جمله مونتزمولو موافقم،
    البته اگه
    راننده بزرگی ( وتل،ریکیاردو،آلونسو یا وشتپن) در تیم بزرگی مثل مرسدس وجود نداشت!

    مرسدس یه تیم بزرگه که برای قهرمان شدن فقط یه راننده حرفه ای نیاز داشت .!
    منظور از تیم مرسدس:
    وجود مدیر حرفه ای مثل توتو ولف
    مجموعه ای از مهندسین کاملا حرفه ای آلمانی و انگلیسی
    موتور برتر با دوام و وجود آپدیت های کاملا برتر
    حمایت همه جانبه تیم، هم تیمی و ..

    به این مجموعه یه راننده حرفه ای و با سیاست که از موضع قدرت بر استراتژي های تیم و یا مشکل ماشین رحم نمی کند اضافه کن .. قطعا قهرمان میشه

    • SIR Lewis Hamilton

      10

      16

      تنها کسی که تو این فصل DNF موتوری نداد کیه؟

      • kakolokia

        18

        3

        دوست گرامی منظورم تداوم برتریش نسبت به دیگر موتورها بود!
        هرچند تعداد dnf اصلا معیار قابل اتکائی نیست ..!

        از سال ۲۰۱۴ قهرمانی در اختیار تیم مرسدس بوده ..
        اغلب شرایط مورد نیاز برای قهرمانی رو با بالاترین کیفیت تیم مرسدس داشته ..

        شاید شما فکر میکنید در این پنج سالی که گذشت راننده های مرسدس با نبوغ خودشون در تیم نچندان قوی مرسدس به قهرمانی رسیدن ..

        به شخصه همیلتون رو راننده کاملا حرفه ای میدونم و لایق جایگاه قهرمانی،
        اما عمیقا اعتقاد دارم که
        نقش تیم مرسدس و حمایتشون از راننده برتر در کسب قهرمانی و تکرار قهرمانی بسیار پررنگتره نسبت به راننده هاشون ..

        و عمیقا اعتقاد دارم اگه همیلتون با همه ی استعداد و توانایی و مهارت و صد البته سیاست به خرج دادن در رانندگیش رو در این چند سال درون تیم فرارری قرار می دادن باز هم قهرمانی متعلق به راننده مرسدس بود ..

      • SIR Lewis Hamilton

        4

        12

        چند درصد بردها و پول پوزیشنهای مرسدسو لوئیس گرفته؟
        آیا کسی میتونه با نبوغ خودش تو یه فصل DNF مکانیکی نده؟

      • SIR Lewis Hamilton

        4

        12

        آیا تو باکو،فرانسه،آلمان،ایتالیا،روسیه،ژاپن،مکزیک و آمریکا تیم فراری باعث شد فتل برد یا رده از دست بده؟

      • AhmadSV5

        7

        2

        بله تو باکو اگه فراری به جای سافت برای فتل لاستیکاولتراسافت مینداخت،موقع سیفتی کار وقتی بوتاس پیت استاپ میکرد،فتل دوباره پیشتاز میشد و پیروز میشد.تو ژاپنم اگر فراری تو تعیین خط لاستیک اینترمدیت استفاده نمیکرد،فتل و کیمی جلوی مکس استارت میزدن و فتل شانس داشت از بوتاس رد بشه و دیگه اسپین نمیشد.
        و یه سوال فتل مگه تو روسیه و مکزیک رده از دست داد؟تو مکزیک که تازه دو رده گرفت و دوم شد

      • SIR Lewis Hamilton

        3

        5

        تو باکو اگه اون سبقت ریسکی رو از بوتاس نمیگرفت مسابقه رو برده بود
        تو ژاپن هم شرایط فتل و رایکونن تو تعیین خط یکسان بود ولی بعد از تعیین خط جایگاه رایکونن کجا فتل کجا

      • AhmadSV5

        4

        3

        تو ژاپن کیمی حداقل یه دقیقه زودتر از فتل تایمشو با لاستیک خشک زد و تا اون موقع پیست خیس شده بود و فتل نمیتونست به خوبی کیمی تایم بزنه.
        فقط یه سوال؟فتل کف دستشو بو کرده بود که بوتاس قراره صاف از رو فیبرکربن رد بشه و DNF بشه که بخواد صبر کنه؟؟
        از اینجا بیرون پیست حرف زدن خیلی راحته ولی تو پیست باید تو لحظه تصمیم گرفت.

    • Mahmood.ghaedi

      4

      1

      بازم خداشکر بازم یکی قبول داره مرسدس تیم بهتر و قویتریه

  6. cfz

    12

    31

    لوییس چه کرررررررردیی امسسسسسال

    که حتی رییس روسای تیم رقیب هم ازت تعریف و تمجید میکنن

    و بله لوییس اگ تو فراری هم میبود بی شک قهرمان میشد

  7. Saeed

    29

    8

    مرسدس حدود 70 درصد مسابقات 2014 ب بعد رو برده

    این ربطی ب استعداد همیل داره!؟

    امسال تو 4 مسابقه یک دو کردن و فراری هیچی!!!

    این حرفا ینی چی!؟ک با فراری هم قهرمان میشه!؟

  8. Saeed

    22

    9

    مرسدس بهترین تیم ورزشی حال حاضر دنیاس و جایزه لاروس تیمی رو داره

    ولی فراری چی!؟

    جالبه هم فتل و هم شوماخر وقتی بهترین ورزشکار جهان شدن ک تیمشون ب این عنوان نرسیده

    ولی یکی ک تو کشورش اندازه هری کین هم قبولش ندارن بهترین ورزشکار جهانه و با فراری (یا حتی ویلیامز طبق حرف خودش?) هم میتونه قهرمان شه????

    • ...m6...

      9

      23

      وای چقدر نمکی تو پسرررر?بنظرم منظورت فتله که وقتی میره تو دیوار هموطناش پا میشن بهش میخندن وگرنه لوئیس تو گرند پری بریتانیا بعد پول طرفدارا گلوی خودشونو پاره میکردن که عشقشونو به لوئیس نشون بودن we love you lewis …مرسدسم به این عنوان نمیرسید اگه شیرین کاریای فتل و اتحاد لوئیس و بوتاس نبود?خوشحالم که بلاخره این موضوع رو که لوئیس بهترین راننده ی جهانه رو قبول کردید…لوئیس راننده ایی با استعداد وصف نشدنی و معجزه ایی برای فرمول یک?

      • AhmadSV5

        15

        4

        و اگه عالم و آدم جمع بشن و بگن که اون تماشاگرای آلمانی طرفدارای مرسدس بودن و به خاطر پیروری تیمشون خوشحال بودن و همیلتون حتی ذره ای براشون اهمیت نداشت،باز همیل فنا تو کتشون نمیره

  9. Ezk1980

    6

    21

    همیلتون الونسو و ریکیاردو هر سه تاشون تو فراری قهرمان میشدن ولی فتل و ورشتاپن زیادی هیجان زده میشن تصمیم غلط زیاد میگیرن این دوتا فقط تو مرسدس قهرمان میشدن

  10. HaniCaspian

    21

    5

    در واقع باید گفت که فتل هم با مجموعه مرسدس 100% قهرمان بلامنازع فصل میشد…شاید حتی زودتر از همیلتون.

    • AhmadSV5

      13

      4

      فتل اگه تو مرسدس بود،به غیر از موناکو و مکزیک تو همه پیستا پول پوزیشن میزد و پیروز میشد.

      • cfz

        3

        6

        دیوارو یادت رفت خخخخخخ

      • AhmadSV5

        5

        3

        لاستیک قفل کردنای همیلتونم تو یادت رفت

  11. بهزاد زمانی

    7

    5

    این دوتا پاراگراف گویای همه چیز هست و البته تقریبا همه کارشناسان اینو تایید میکنند
    1- “این فراری با آن فراری ای که در سال 2014 ترکش کردم خیلی فرق دارد، در خدمه و روحیه. فراری امسال ماشین خوبی داشت، که حتی در مواقعی از ماشین مرسدس هم بهتر بود. ولی یک چیزی کم بود.”
    2- “فتل اشتباهات سرنوشت سازی مرتکب شد ولی برای قهرمانی جهان باید همه کار کنید تا بالا نگه داریدش. او یک راننده سطح بالاست و همیشه با تیم نزدیک است. وقتی نگران است باید حمایت شود، مخصوصا وقتی که یک راننده جوان و بااستعداد (لکلرک) که آینده درخشانی دارد از راه سر می رسد.”

    • Akbar (Ghasemi)

      3

      3

      حتی در مواقعی بهتر بود
      ‘حتی’ و نیز جوایز ماشین و موتور برتر ۲۰۱۸
      برتری قاطع مرسدس رو نشون میده

  12. Mehrdad

    9

    5

    با حرفش موافقم قهرمان میشد همیلتون

    البته به شرطی که از اونور تیم مرسدس وجود خارجی نداشت
    وگرنه این مردس لرد استرول هم پشتش باشه قهرمان میشه
    همین چند روز پیش با دریافت این جوایز ثابت شد مرسدس برترین تیم و ماشین 2018 بوده
    با برترین ماشین قهرمان شدن چیز شاخی نست قهرمان نمیشد باید تعجب میکردیم
    همه چیز اماده بود یه پکیج عالی یه مدیر قدرتمند یه همتیمی شهید و گاهی کمک داوری مثل بریدن پیت لین المان مثل بستن راه سه راننده در برزیل

    به عنوان یه طرفدار فتل میگم ازش دفاع نمیکنم خودش هم گفت این فصل امادگی کامل رو نداشتم اشتباهاتی کرد فتل اما تمام تقصیر ها گردن فتل نبود تیم وقتی راننده اولش رو بیخیال میشه و از کیمی پشتیبانی میکنه نتیجه بهتری از این نمیشه گرفت با ماشینی که با دادن جوایز به مرسدس مشخص شد کندتر بوده در مجموع

    • cfz

      3

      7

      خودت حرفاتو قبول داری انصافا؟

      ممنون که مثل همیشه لبخند میارین رو لبامون :)))))))

      • Mehrdad

        4

        3

        cfz من کلا عکس شمارو میبینم از کنار کامنتت رد میشم نه میخونم نه منفی و مثبت میدم چون هیچ بار علمی نداره کامنت هاتون فقط تمسخر فتل هست همین
        بیخیال من شو رفیق آزادم نظراتم رو بگم بدون توهین به کسی
        حوصله بحث ندارم اصلا

  13. ....

    5

    12

    انصافاً این فتل فن ها کی هستن…موضوع بحث قهرمانی همیلتون با فراریه…بعد آخرش منجر ب این میشه که فتل ۱۰۰ درصد با مرسدس میتونه قهرمان بشه???چقد شما خوب بحث رو می پیچونید،
    این اعتقاد منه..راننده ای که کمتر اشتباه کنه..موفق خواهد بود…حتی اگه لوییز هم اشتباهاتش زیاد باشه با مرسدس نمیتونه قهرمان بشه…برا اینکه حرفم ثابت بشه…به لیست راننده های برتر بعد از تاپ سیکس نگا کنید…اختلاف ماشین ها بعد از ۶ تای برتر خیلی کمه و تقریبا تو یه سطحن…اما چ طور نیکو هالکنبرگ شده هفتم؟؟؟جواب اینه…اشتباهاتش کمتر بوده..همین

    • AhmadSV5

      6

      3

      دقیقا مثل شما همیلتون فنا که تو خبری که اکلستون گفت فتل مقصر نیست،بحثو پیچوندین به اینکه اشتباهات فتل ازفراری بیشتر بوده.

  14. Seb vetel

    11

    5

    کم مونده بیان بگن که همیلتون با پراید هم قهرمان میشد???????

  15. mahdi arabi

    6

    3

    به نظرم همیلتون میتونست با فراری قهرمان بشه نه به دلیل تواناییش بلکه به خاطر شانسش
    طرف از چهاردم استارت میزنه بدون اینکه از پنج نفر اول سبقت بگیره میاد اول میشه خوب این ربطی به ماشین نداره یا مثلا تو یه مسابقه مثل باکو شصت بار لاستیک قفل میکنه ولی فتل بدبخت یه بار لاستیک قفل میکنه چهاررده از دست میده ولی 44 با کلی اشتباه و با خوش شانسی محض اول میشه یا مثلا تو برزیل لیدر با راننده لپی درگیر میشه و 44 اول میشه
    حالا اینایی که گفتم بدون کمک های وجانفشانی های بوتاس هست

  16. Nohed3339

    2

    1

    بلانسبت بعضیا. به نظر من همیل فنای سایت اکثرا بچه تشریف دارن. از ۱۸ به پایین. البته همشون نه، بخاطر همین فقط عشق سرعت دارن و از سرعت ماشین مرسدس کیف میکنن. خخخ بار فنی تعطیل