ردبول شاید برای غلبه بر برخی از مشکلات پیچیده در طراحی RB22 خود با چالش‌هایی روبه‌رو باشد، اما سریع‌ترین راه برای کاهش فاصله با صدر جدول در فرمول یک ممکن است راه‌حلی ساده‌تر باشد.

مکس ورشتپن و ایزاک حجار گاهی اوقات دوران دشواری را پشت سر گذاشته‌اند، زیرا ردبول تلاش می‌کند مشکلات مربوط به بالانس و هندلینگ خودروی فرمول یک ۲۰۲۶ خود را برطرف کند.

لوران مکیس، مدیر تیم اوایل امسال اعتراف کرد که این تیم در تلاش برای درک اتفاقاتی که گاهی رخ می‌داد، “درگیر” بود؛ در حالی که روی تغییراتی برای مسابقه میامی تمرکز داشت تا پلتفرمی باثبات‌تر برای خودرو فراهم شود.

اما با وجود برخی نشانه‌های پیشرفت، از جمله قرار گرفتن ورشتپن در ردیف اول استارت در میامی و کسب نخستین سکوی فصل برای تیم با مقام سومی او در کانادا، ردبول می‌داند که هنوز به پیشرفت بسیار بیشتری نیاز دارد تا بتواند به فکر رقابت با تیم قدرتمند مرسدس باشد.

منابع نزدیک به تیم گفته‌اند که در حال حاضر ویژگی‌های عملکردی خودرو تحت تأثیر اضافه‌وزن RB22 قرار گرفته است؛ موضوعی که ممکن است حدود دو دهم ثانیه در هر دور به این خودرو ضرر بزند.

اگرچه این منابع دقیقاً مشخص نکردند که خودرو چند کیلوگرم سنگین‌تر از حد مجاز است، اما کسری ۰٫۲ ثانیه‌ای نشان می‌دهد که احتمالاً حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم بالاتر از حداقل وزن ۷۶۸ کیلوگرمی قرار دارد.

گفته می‌شود ردبول فصل را با خودرویی حتی سنگین‌تر از وضعیت فعلی آغاز کرده بود، اما در میامی گام بزرگی در کاهش وزن خودرو برداشت و انتظار می‌رود برای مسابقه خانگی‌اش در اتریش در اواخر ژوئن، پیشرفت بیشتری نیز حاصل شود.

پایان دادن به رویکرد پرریسک

فراتر از تأثیر مستقیم فیزیکی که یک خودروی سنگین‌تر به همراه دارد، ردبول به‌خوبی می‌داند که اگر بتواند وزن خودرو را به حد مجاز نزدیک کند یا حتی پایین‌تر بیاورد، مزایای عملکردی دیگری نیز به دست خواهد آورد.

یکی از ابزارهایی که تیم‌های زیر حد وزن می‌توانند از آن استفاده کنند، جابه‌جایی بالاست خودرو است؛ موضوعی که می‌تواند به بهبود مرکز ثقل و تعادل خودرو کمک کرده و از نظر هندلینگ و مدیریت تایرها مزایایی به همراه داشته باشد.

عامل دیگر این است که ردبول می‌داند خودروی فعلی‌اش از نظر سرعت خالص با رقبای اصلی برابری نمی‌کند؛ بنابراین این وضعیت به تیم اجازه می‌دهد برای جبران این کمبود، ریسک بیشتری در تنظیمات تهاجمی خودرو بپذیرد.

مکس ورشتپن ، ردبول

مکس ورشتپن ، ردبول

گاهی این رویکرد به عملکرد بهتر منجر می‌شود، اما در مواردی نیز نتیجه معکوس دارد و رانندگان را با ویژگی‌های هندلینگی مواجه می‌کند که از آن رضایت ندارند.

به نظر مکیس، همین اتفاق در کانادا رخ داد؛ جایی که ورشتپن از مشکلات هندلینگ خودرو، به‌ویژه در مرحله تعیین خط، شکایت داشت. مکیس درباره این رویکرد گفت:

هر زمان که احساس کنیم از نظر بالانس یا فاصله با رقبا در جایگاه مناسبی نیستیم، ریسک می‌کنیم.

وقتی چنین ریسکی را می‌پذیرید، مسیرهای مختلف تنظیمات را با هر دو خودرو آزمایش می‌کنید.

سپس درک بهتری از خودرو پیدا می‌کنیم؛ اینکه چه چیزی مؤثر است، چه چیزی مؤثر نیست، چه چیزی برای تعیین خط مفید است و چه چیزی برای مسابقه سودمند است.

امید ردبول این است که با بهبود عملکرد RB22 و کاهش فاصله با مرسدس به‌عنوان معیار اصلی، دیگر نیازی به پذیرش این میزان ریسک در تنظیمات نداشته باشد و به سطحی باثبات‌تر برسد.

مشکل کرب‌ها

اگرچه یافتن دو دهم ثانیه از طریق کاهش وزن خودرو می‌تواند ردبول را به جمع تعقیب‌کنندگان مرسدس برساند، اما این تیم می‌داند که مسائل دیگری نیز باید حل شوند.

یکی از مشکلاتی که این تیم در طول سال‌ها با آن دست‌وپنجه نرم کرده و در کانادا دوباره خود را نشان داد و احتمالاً این آخر هفته در موناکو نیز تأثیرگذار خواهد بود، دشواری عبور از روی کرب‌هاست.

مکیس اعتراف کرد که حذف مشکل پرش خودرو روی کرب‌ها به‌خودی‌خود کار دشواری نیست؛ چالش اصلی این است که این کار بدون از دست دادن زمان انجام شود. او گفت:

مهندسان در کارخانه همه نوع تحلیل ممکن را انجام می‌دهند تا راه‌حلی پیدا کنند که نه‌تنها مشکل را برطرف کند، بلکه هم‌زمان باعث بهبود زمان دور نیز شود.

احتمالاً رفع مشکل کار چندان سختی نیست، اما در آن صورت خودرو کندتر خواهد شد. بنابراین شما می‌خواهید هم مشکل را برطرف کنید و هم زمان را بهبود ببخشید. این مسئله پیچیده‌ای است، اما ما مسائل پیچیده را دوست داریم.

از این نوع چالش‌ها کم نداریم و کاملاً اطمینان دارم همان‌طور که از ابتدای فصل برخی مشکلات اساسی را حل کرده‌ایم، در حل چند مورد دیگر نیز موفق خواهیم شد.

وقتی از مکیس پرسیده شد که آیا این مشکلات در خودروی امسال قابل رفع هستند یا پروژه‌ای برای سال آینده و پس از آن محسوب می‌شوند، پاسخ داد:

تا این لحظه هیچ مشکلی وجود ندارد که بگوییم در سال ۲۰۲۶ قابل حل نیست.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

2 دیدگاه

  1. Ali.. Ferrari

    4

    0

    ابتدای فصل اضافه وزن حدودی تیمها تقریبا اینطور بود.مرسدس و فراری و آئودی زیر حداقل وزن یعنی امکان تغییر بالاست رو دارن و این یه مزیت براشون هست.مکلارن یک کیلو اضافه.آلپین و هاس کمتر از سه کیلو.ردبول و استون ۷ تا ۱۰ کیلو.ویلیامز بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو.تا الان تغییراتی در این اعداد بخاطر آپدیتها ایجاد شده.اما جالبه وقتی این اضافه وزن و رتبه تیمها رو ببینیم غیر از آئودی تقریبا بقیه،مطابق نتیجه تیمها هست.اما مشکل وزن سه عامل اصلی داره.موتور احتراق و ام جی یو کی،کل سیستم خنک کننده،شاسی.اگه ردبول در طراحی سیستم احتراقش بخاطر دوام بیشتر مقداری ضخامت محفظه رو بیشتر کرده باشه یا شاسی سنگینتر باشه کم کردن وزن فعلا نمیتونه انجام بشه.اگر سیستم خنک کننده باتری و بقیه اجزا باعث سنگینی باشن با آپدیت قابل جبران هست.تیمی که سال اول پاوریونیتش رو ارائه کرده باید محافظه کار تر باشه در ساختش و با جمع آوری داده ها در طول فصل میتونن متوجه بشن کدوم قسمتها ضعف دارن و کجاها بیش از حد با محافظه کاری طراحی شدن و بعدا تغییراتی بدن.
    درباره کربها هم مشخصه که میشه با افزایش ارتفاع یا نرمتر کردن سیستم تعلیق مشکل رو حل کرد ولی اینکارها در بقیه پیست زمان رو افزایش میده چون دانفورس کمتر میشه و درگ هم بیشتر.ردبول مدتهاس این مشکل رو داره چون فلسفه ارتفاع بسیار پایین برای دانفورس بیشتر دارن و این مشکل روی کربها پیش میاد.حل اساسی مشکل به بازنگری در طراحی کف خودرو برمیگرده تا با استفاده از گراند افکت دانفورس بیشتر تولید کنن و ارتفاع رو متعادل تر وگرنه فقط باید روی تنظیم ستاپ کار کنن.یه آپدیت درست در کف خودرو احتمالا مشکل رو حل کنه اما اگه راحت بود این مشکل قبلا حل میشد.

    • farshad.b

      3

      0

      مرسی علی جان بابت توضیحات مفید شما .
      البته که حل مشکلات راحت نخواهد بود ولی یک تیم در ابتدا فصل دقیقا نمی‌داند کجا قرار دارد چون معیار خوب بودن شما بستگی به میزان بد بودن دیگران بستگی دارد .
      برای ردبول حذف ۱۰ کیلو اضافه وزن میتونه حدو دو دهم تایم مفید براشون ایجاد کنه و همچنین پیشرفت فراری در آینده نزدیک نوید رقابتی جذاب را میده ، ولی بازم توان شارژ و دشارژ باطری پاشنه آشیل همه خواهد بود .
      درسته در هر ریس جدالها و سبقت های هیجان انگیزی می‌بینیم ولی بالای ۸۰ درصد این سبقت ها حاصل توان باطری بدست میاد و برای همین همیشه نتیجه انتهای ریس از همان ابتدا مشخصه ، مگر اشتباهات و خرابی مثل کانادا ، و این یعنی عدم جذابیت ملموس و واقعی ، چه برای راننده و چه برای بیننده . امیدوارم تغییر قوانین کمک کنه تا این جذابیت برگرده و بازم امیدوارم بعضی از دوستان درک کنند که این حرفها را نه برای برنده شدن مکس میزنم ، بلکه حتی به قیمت دهم شدن مکس دلم میخواد جدال و ریس واقعی ببینیم .

دیدگاه خود را بیان کنید