مکس ورشتپن سرانجام سکوت خود را شکست و پس از موجی از انتقادها، در بیانیه‌ای اعتراف کرد که برخوردش با جورج راسل در گرندپری اسپانیا اشتباه بوده و ناشی از خشم لحظه‌ای بوده است.

راننده ردبول که مسابقه را در رده دهم به پایان رساند و بابت برخورد در پیچ ۵ با راسل، جریمه ۱۰ ثانیه‌ای و ۳ امتیاز منفی دیگر دریافت کرد، حالا تنها ۱ امتیاز تا محرومیت یک مسابقه‌ای فاصله دارد.

ورشتپن در صفحه خود نوشت:

ما در بارسلونا استراتژی هیجان‌انگیز و مسابقه خوبی داشتیم، تا زمانی که خودرو ایمنی وارد پیست شد.

انتخاب لاستیک و برخی اتفاقات بعد از ری‌استارت، باعث خشم من شد و منجر به حرکتی شد که درست نبود و نباید اتفاق می‌افتاد.

همیشه تمام تلاشم را برای تیم می‌کنم، اما گاهی احساسات بالا می‌گیرد. با هم می‌بریم، با هم می‌بازیم. در مونترال می‌بینمتون.

ورشتپن ابتدا وانمود کرد که می‌خواهد به راسل فضای عبور دهد، اما سپس در حالی‌که راسل هنوز کاملاً جلو نیامده بود، دوباره شتاب گرفت و به عقب مرسدس برخورد کرد — حرکتی که بسیاری آن را تلافی‌جویانه دانستند.

مکس ورشتپن، لوئیس همیلتون ونیکو روزبرگ - کنفرانس خبری فرمول یک مالزی 2016

مکس ورشتپن، لوئیس همیلتون و نیکو روزبرگ – فرمول یک مالزی 2016

نیکو روزبرگ، قهرمان فصل ۲۰۱۶ نیز گفت:

اون برخورد کاملاً شبیه انتقام‌گیری به‌نظر می‌رسید. صبر کنی، بعد بری به ماشین طرف بزنی؟ این یعنی پرچم سیاه.

اما کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول، از راننده‌اش دفاع کرد و گفت:

مکس عصبانی بود چون اول لکلرک ازش توی مستقیمی رد شد و بعد راسل تو پیچ ۱ رگباری دایو کرد. حالا طبق قوانین، ملاک موقعیت محور جلوئه. آیا جورج کنترل داشت؟ آیا می‌تونست پیچ رو تماما طی کنه؟ معلوم نیست. برای همین تصمیم گرفتیم رده رو پس بدیم.

با ۱۱ امتیاز منفی، ورشتپن تا پس از گرندپری اتریش (۳۰ ژوئن) همچنان در آستانه محرومیت باقی می‌ماند. حتی پس از آن‌که امتیازات منفی تصادف سال گذشته با نوریس در اتریش از بین برود، او تا ۲۷ اکتبر (زمان انقضای امتیازهای حاصل از برخورد با نوریس در مکزیک) همچنان سه امتیاز تا محرومیت باقی خواهد داشت.

اکنون همه نگاه‌ها به مونترال است. جایی‌که ورشتپن نباید کوچک‌ترین اشتباهی مرتکب شود — در غیر این صورت ممکن است اولین غیبت اجباری‌اش در دوران حرفه‌ای رقم بخورد.

24 دیدگاه

  1. Yousef

    13

    5

    آفرین مکس ولی مشکل ردبول اینه که نتونستن جایگزین خوبی برای جاناتان ویتلی پیدا کنن این دومین اشتباه ریس دایرکتو ردبوله که منجر به از دست دادن امتیاز میشه یکی این اون یکی هم جده که باید رده رو به اسکار بر میگردوند ولی رده رو نداد و به جاش ۵ ثانیه پنالتی گرفت

  2. farshad.b

    23

    4

    مکس باید روی این نقطه ظعفش کار کنه و برای شروع بد نیست ، شاید این بیانیه اولین گام بسوی تغییر باشه . حیفه یک راننده در این سطح از توانایی با چنین حرکاتی کارنامه خودش رو خراب کنه .
    برای خود ما هم بد نیست از چنین مواردی درس بگیریم و هرازگاهی نگاهی به خودمون بندازیم و خودمون را قضاوت کنیم ، چند بار در ترافیک از کوره در رفتیم ؟ چند بار تو جاده چالوس از روی خشم یا غرور سبقت بیجا و خطرناک گرفتیم ؟ چند بار در چهارراه با حوصله به دیگران راه دادیم ؟
    رانندگی با خونسردی لذتی دو چندان داره ، شک نکنید .

    • شاهزاده اسنیپ

      2

      3

      واسا یه بار سر چهارراه به هم بر بخوریم!
      ویژژژ بپیچم جلوت که اون مهره گیر کرده چرخت هم در بره خ‌خ‌خ

    • Amir

      2

      10

      البته اگه عادت نکنه به تکرار اشتباه و تکرار عذرخواهی

      • LH44

        12

        17

        Amir@
        اشتباهش را پذیرفت. ولی همچنان عذرخواهی نکرد….
        از هیچ کجای بیانیه ورستپن نمیشه به این نتیجه رسید که عذر خواهی کرده.
        مادامی که فیا خوش رقصی بکنه برای ورستپن، وضع همینه. این کار تکرار میشه. این مشکل هم از 2019 شروع شده.

      • Saeid 196

        12

        6

        خوش رقصی کجاست دیگه؟!!
        طرف جریمه شده دیگه، کلی امتیاز هم بابتش از دست داده، اونم توی کورس قهرمانی.

        اینکه عذر خواهی نکرده به کنار

      • Tofan44

        2

        7

        نه ببین از نظر طرفدارای مکس اصلا حرکت اشتباهی نکرد 😂😂
        خدایا این بچه سالا رو بهشون عقل بده

  3. Majid Moayyedi

    23

    14

    هورنر:
    مکس عصبانی بود چون لکلرک مکس رو رد کرده و حالا هم جورج داشت از مکس سبقت میگرفت!

    بیشتر شبیه صحبت بابائیه که میاد مهد کودک کار بچه ش رو توجیه میکنه.
    حالا بچه چیکار کرده بوده: با خط کش کرده توو چشم هم کلاسیش.

    • کیانوش

      0

      4

      هیمن رو بگو طفک مکس عصبی بود فکر کنم پدر مکس هم بعد مسابقه همینجوری میاد میگه حق داشتی با وجود این هوادار های که کارشون توجیه کردن آخرین مسابقه مکس میشه مرگ خودش یا ی بدبخت دیگه

  4. Majid Moayyedi

    12

    5

    من از ۲ زاویه به قضیه نگاه میکنم.
    اول از طرف مکس: اگه شرایط رقابت و هیجان مسابقه رو در نظر بگیرم(که باید هم در نظر بگیرم) هیجان و رفتار مکس چیز جدید یا عجیبی نیست. به هر حال کم و بیش برای هر راننده ای پیش میاد.
    اما نکته اینجاست که مکس از نظر آماری یه مقدار بیشتر از حد نرمال دچار عدم کنترل روی احساس و هیجان میشه و واقعا باید روی این قضیه کار بشه. بیشتر از هر چیز بخاطر ایمنی خودش و بقیه راننده ها.

    اما از زوایه دید هورنر:
    شخصا به هیچ وجه نمیتونم این صحبت های هورنر رو بپذیرم. درسته که مکس الان بهترین راننده گردیده و برای ردبول خیلی ارزشمنده, اما به نظرم رفتار و صحبت های هورنر خیلی جاها باعث شده مکس جری و بی پروا رانندگی کنه.
    به نظرم باید هر مدیری طوری رفتار کنه که هم به راننده ش اون حس پشتیبانی رو القا کنه، هم همزمان اشتباهاتش رو بهش گوشزد کنه.
    اما متاسفانه این رو در هورنر هیچوقت ندیدیم.

    • Saeid 196

      2

      0

      به عنوان یه مکس فن، با قسمت اول کامنت شما موافقم.
      در واقع با درصد زیادی از کل نظرت موافقم.

      • Majid Moayyedi

        4

        0

        ممنونم از زاویه دید منصفانه ت سعید جان.
        مکس به نظرم جزء تاپ تِن فرمول یکه. با اینکه از نظر طرفداری فن ش نیستم اما واقعا یکی از بهتریناست و دیدن نبوغ و تسلط و توانایی هاش برام لذت بخشه. شخصا کیف میکنم از دیدن ریس و رانندگیش.
        کاش فقط هیجانات منفی گهگاهی و حق به جانب بودنش رو تعدیل و تصحیح کنه.

  5. parvizki

    6

    0

    مکش فوق العاده است اما من بودم دیسکوالیفه میکردم که درس عبرت بشه برا همه.ولی همه راننده های بزرگ از سنا تا شوماخر از این کارا کردن چون عطش برد دارن تا بوده همین بوده…

  6. ( ^ | ^ )

    2

    0

    سلام و احترام به همه ی دوستان
    یک خبر میشه گفت قطعی
    راسل Mercedes AMG رو آنفالو کرده و در طی یک ماه گذشته با فلاویو / هورنر و چند مدیر دیگه جلسه داشته
    از طرفی جناب گرگعلی هم در آخرین اظهار نظرش برخلاف تمامی نفراتی که مکس رو مقصر اعلام کردن وسط رو گرفته و گفته قهرمانان معمولا اشتباهاتی ازشون سر میزنه و ایرادی نداره
    از طرفی جناب مارکو پرحاشیه هم برای اولین بار مکس رو در مصاحبه مقصر اعلام کرده
    اگر دوست داشتید بماند به یادگار
    14 خرداد 1404
    مکس 2026 با مرسدس بسته ، فقط امیدوارم موتور مرسدس یه چیزی تو مایه های برزیل 2021 که برا لوییس جواب داد باشه
    اونوقت این جوانانی که ادعای قهرمانی دارن ببینیم میتونن دامینیت کنن یا خیر
    راسل هم قطعا میره ردبول چون صندلی دیگه خالی نمونده ، تکلیف مک لارن ها و فراری مشخصه
    مکس 1% هم قبول نمیکنه همتیمیش باشه و وقتی غول صنعت اخبار SKY پشتت باشه خیلی جالب تر هم میشه
    قطعا مکس 2026 مرسدس هست
    تبریک به مرسدس فن ها بالاخره آرزوی توتو از 2015 به واقعیت میپونده و شیرهلندی میره مرسدس

    • کیانوش

      1

      2

      از دات مکس بعید نیست این کار رو بکنه حتما مطمئن شده که شایعات راجب بی رقب بودن انجین جدید مرسدس واقعی هستش که میخواد بره ولی دوست دارم این هورنر رو ببینم وقتی مکس واسه ی تیم دیگه مسابقه میده و همین رفتار رو با راننده ردبول میکنه اونموقع دوست دارم ببینم چی کار میکنه

    • کیانوش

      0

      2

      چرا دری وری میگید مردس فن ها از دوهزار و پونزده آرزوی مکس رو داشتن ؟

  7. ( ^ | ^ )

    1

    0

    حالا یکم تاریخ رو هم مرور کنیم بد نباشه
    یکسری از دوستان و جوانان فکر میکنن مکس اولین نفری هست که شیلنگ رو گرفته رو یکی وسط مسابقه
    نه ، قبلنا هم بوده
    مشهورترینش : آیرتون سنا vs الین پراست
    ژاپن 1990
    در مسابقه تعیین کننده ۱۹۹۰ ژاپن، سنا این بار در خط شروع در جایگاه اول بود و پراست دوم، سنا گفته بود که اگر پراست در پیچ اول جلو بزنه ، اجازه نمیده اون برنده بشه وقتی مسابقه شروع شد، پراست شتاب بهتری گرفت و به سمت پیچ اول رفت، اما سنا مستقیم به سمت اون حرکت کرد و با سرعت زیاد به پراست برخورد کرد. هر دو ماشین از مسابقه خارج شدند و چون پراست نمیتونست در مسابقه بعدی امتیاز بگیره، سنا به سومین قهرمانی جهان خود رسید😎

    • کیانوش

      2

      3

      خب چون قبلا هم بوده پس ایرادی نداره بذاریم مکس راحت باشه چیزی زدی قبلا نسل کشی تو روز روش هم مشکلی نداشت افتخار هم محسوب می‌شد اپس الان هم باید چشامون رو ببندم شما برو تعداد قوایننایمی که فیا گداشته رو الان مقایسه کن با همون قبلینی که میگی برو تعداد راننده های کشته شده تو همون قبلا رو قیاس کن با الان

  8. ( ^ | ^ )

    1

    0

    مایکل شوماخر vs دیمون هیل
    استرالیا 1994
    در آخرین مسابقهٔ فصل ۱۹۹۴، شوماخر (تیم بنتون) و دیمون هیل (تیم ویلیامز) برای قهرمانی جهان رقابت می‌کردن ، شوماخر با اختلاف یک امتیاز از هیل جلوتر بود و در دور ۳۶، شوماخر به دیوار برخورد کرد و خودروش آسیب دید وقتی هیل داشت از شوماخر سبقت می‌گرفت، شوماخر به‌سمت اون چرخید و باعث شد هر دو از مسابقه خارج بشن
    نتیجه :
    چون هر دو نتونستن مسابقه را تمام کنند، شوماخر با همان یک امتیاز اختلاف، قهرمان جهان شد😎

  9. Mohammad1

    3

    1

    به نام خدا
    سلام؛ اول بگم،من طرفدار مکس هستم؛ولی کار مکس در اشتباه بودنش هیچ شکی نیست؛و یکی از دوستانم شروع کرد به مثال زدن،اتفاق های مشابه که این هیچ چیز توجیه نمیکنه؛
    ولی توی مسابقه اسپانیا،اتفاقی که افتاد رو، من اینطور فکر میکنم که؛۱)لاستیک هاردی که تیم به مکس داده بود باعث عصبانیت مکس شده بود و همچنین بعداش لغزش بزرگ خودروش که باعث شد چالز ازش عبور کنه،تو این فشار،چالز فرمون واقعا بد گرفت سمتش حتی برخورد کرد به مکس؛۲) دوم این بود که راسل هم همون لحظه اقدام به سبقت گیری کرد که به مکس برخورد کرد،ولی تو صحنه اول که با راسل برخوردی که کرده بود،به نظرم مکس مقصر نبود که تیم بهش گفت جایگاه رو پس بده،که همین باعث شد به نظرم خشم مکس چندبرابر بشه.۳) آخرین مطلب هم اینه که مکس تو رادیو با مدیر تیم هونر مخالفت داشت میکرد از پس دادن رده بعد تو همون لحظه برخورد با راسل قبول کرده بود جایگاه رو پس بده ولی احساس میکنم یک لحظه با خودش گفت اینجا رده رو پس ندم بزار پیچ بعدی پس بدم که دی ار اس شو بگیرم که این اتفاق افتاد؛درکل من همچین تصوری دارم؛فرمول یک هم همانطور که می‌دونیم صدم ثانیه ای باید تصمیم بگیری که گاها تصمیم گیری رو سخت میکنه؛ولی در کل اشتباه مکس رو توجیه نمیکنه چون باید حرفه ای عمل کنه؛
    ولی من به مکس اعتماد دارم،و همچنین امید دارم که می‌تونه همچنان قهرمان بشه.

    • کیانوش

      1

      4

      فن های مکس کارشون شده توجیه کردن و توهین به راننده های که الان تو مسابقات هستن یا حتی راننده های قدیمی که میان میگن این رفتار ها درست نیست و خیلی خطر آفرین هستش ما از پشت اسکرین می‌بینیم و هیچ درکی از خطرات این رفتار ها نداریم واسه ما راحته توجیه کردن اما واسه اون راننده هایی که همراه مکس تو پیست قضیه فرق میکنه گیرم که راسل چند وقت پیش کلی ضد مکس حرف زد خوب که چی آیا توجیه میکنه تو پیست بزنی بهش از عمد مکس این همه سال ثابت کرده که رانندگی از سر احساسات نیست حتی چند سال اولش خیلی تهاجمی رفتار می‌کرد نه از سر احساسات فشاری روش نبود میخواست تا جای ممکن تجربه کسب کنه پس اینکه اومده گفته هیجان و احساسات بر من غلبه کرده اراجیف کاملا از عمد بود و با اینکار ها یا باعث مرگ خودش میشه یا ی بدبخت دیگه

    • کیانوش

      1

      4

      یعنی چی یعنی تیمش حق نداره تو استراتژی مسابقه مشارکت کنه و اگر لاستیکی که مکس نخواست بهش ندادن این باعث میشه مکس آزاد باشه هرکاری بکنه تو پیست طرف خودش واسه اولین بار تو این همه سال اومده عذر خواهی کرده بعد شما اومدی توجیه میکنی که تیم عصبانیت کرده مکس کی از دست تیمش عصبانی نبوده اخه؟حتی روزایی که می‌برد هم کلی بد و بیراه میگفت به تیمش تو رادیو

  10. کیانوش

    1

    4

    ای کاش هورنر رو تو ی تیم دیگه میدیم و مکس با راننده اش همین برخورد رو می‌کرد شک ندارم خودش رو به آب و آتیش میزد حالم از هورنر به هم میخوره سر لین دفاع های همه جانبه اش از اشتباهات اخلاقی و رفتاری مکس چرا مکس آیت رفتار هارو ادامه میده چون از اون ور پدرش تشویقش میکنه به این کار ها از اینور ردبول تحت هر شرایطی دفاع میکنه ازش و به فیا و فرمول یک فشار میاره وکه جریمه اش نکنن خیلی دیگه مسخره شده و عادی هر گرند پری وضعیت همینه اون دو سه سال اول توجیه فن هاش جوونی مکس بود و اشتیاقش واسه قهرمانی خب الان چه توجیهی دارید الان میان میگن مقصر راسل بوده که چند ماه پیش رفته رو اعصاب مکس دوران حرفه ای مکس احتمالا با مرگ خودش یا ی راننده دیگه تموم میشه فن های مکس از پشت اسکرین میبینن این اتفاقات رو و سطح خطری که ایجاد میکنه رو اصلا درک نمیکنن و بعد میان به راننده های که نقد میکنن توهین میکنن که جو مسابقه بوده

    • Mohammad1

      5

      0

      دوست عزیز نهایتش باید از مسابقه حذف میشد دیگه درسته؟
      تو همین مسابقه هم فقط یک امتیاز گرفت با حذف فرقی نداشت.