پس از آن‌که مکس ورشتپن پس از تعطیلات تابستانی دوباره رقابت قهرمانی خود را شعله‌ور کرد، شتاب او کاهش یافته و ممکن است پس از گرندپری لاس‌وگاس به‌طور قطعی از رقابت خارج شود.

پس از گرندپری هلند، ورشتپن ۱۰۴ امتیاز از اسکار پیاسـتری (صدرنشین آن زمان) عقب بود. در پنج مسابقه بعدی، ورشتپن توانست فاصله خود تا رتبه اول که از گرندپری مکزیک به بعد لنـدو نوریس آن را در اختیار گرفت، به ۳۶ امتیاز کاهش دهد و در این مدت، در حالی‌که رانندگان مک‌لارن خود را در دردسر انداخته بودند، عملکرد چشمگیری را ثبت کرد.

اگرچه پیروزی نوریس در مکزیک اولین ضربه به بازگشت رقابتی مکس بود، آخر هفتهٔ سائوپائولو ضربهٔ جدی‌تری وارد کرد؛ جایی که نوریس هم مسابقه اسپرینت را برد و هم گرندپری را. بنابراین، اگرچه ورشتپن دوباره از پیاسـتری امتیاز بیشتری گرفت و فاصله خود با او را به ۲۵ امتیاز رساند، اختلاف او با صدر جدول از ۳۶ امتیاز به ۴۹ افزایش یافت.

پس از مرحله لاس‌وگاس (بیست‌ودومین مسابقه از ۲۴ گرندپری تقویم) تنها ۵۸ امتیاز برای کسب باقی می‌ماند: گرندپری قطر به دلیل اسپرینت تا ۳۳ امتیاز ارزش دارد و پیروزی در ابوظبی ۲۵ امتیاز می‌دهد.

محاسبات روشن است: اگر ورشتپن لاس‌وگاس را با ۵۸ امتیاز یا بیشتر اختلاف نسبت به نوریس ترک کند، دیگر شانسی برای عنوان قهرمانی نخواهد داشت.

حتی اگر اختلاف آن‌ها در لاس‌وگاس بیشتر شود اما ورشتپن از نظر ریاضی حذف نشود، او قطعاً امکان رسیدن به امتیاز برابر در پایان فصل را از دست خواهد داد.

این مسئله مهم است، زیرا اگر دو راننده فصل را با تعداد امتیاز برابر به پایان برسانند، قوانین آن‌ها را بر اساس تعداد پیروزی‌های گرندپری از هم جدا می‌کند. اگر این تعداد برابر باشد، تعداد مقام‌های دومی ملاک است و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

در حال حاضر، ورشتپن پنج پیروزی دارد و نوریس هفت پیروزی؛ ورشتپن پنج بار دوم شده و نوریس هشت بار. اگر اختلاف امتیاز آن‌ها در لاس‌وگاس بیشتر شود، این به معنی آن خواهد بود که:

در صورت پیروزی نوریس، او تعداد پیروزی بیشتری خواهد داشت (هشت پیروزی) حتی اگر ورشتپن دو مسابقهٔ پایانی را ببرد؛

اگر نوریس پیروز نشود (که در این صورت ورشتپن دوم نخواهد شد) و مکس دو گرندپری آخر را ببرد و هر دو با امتیاز و تعداد پیروزی برابر فصل را تمام کنند، نوریس به دلیل تعداد مقام دومی بیشتر قهرمان خواهد شد.

مکس ورشتپن و اسکار پیاستری

مکس ورشتپن و اسکار پیاستری

سناریوهای حذف ورشتپن از رقابت قهرمانی

اگر ورشتپن در لاس‌وگاس ۹ امتیاز بیشتر از نوریس از دست بدهد، از رقابت قهرمانی کنار گذاشته خواهد شد. این سناریوهای ممکن هستند، سناریوهایی که تاکنون در یک‌سوم مسابقات این فصل رخ داده‌اند:

• پیروزی نوریس (۲۵ امتیاز) و رتبه ورشتپن بهتر از سومی نباشد (۱۵ امتیاز یا کمتر)

این سناریو شش بار در فصل ۲۰۲۵ رخ داده است (موناکو، اتریش، بریتانیا، مجارستان، مکزیک و سائوپائولو)

• مقام دومی نوریس (۱۸ امتیاز) و رتبه ورشتاپن بهتر از ششمی نباشد (۸ امتیاز یا کمتر)

این سناریو یک بار در ۲۰۲۵ رخ داده است (گرندپری اسپانیا؛ جایی که ورشتپن ابتدا پنجم شد اما بعد جریمه گرفت و به دهم تنزل یافت).

• مقام سومی نوریس (۱۵ امتیاز) و رتبه ورشتاپن بهتر از هفتمی نباشد (۶ امتیاز یا کمتر)

این سناریو هنوز در ۲۰۲۵ اتفاق نیفتاده است.

• مقام چهارمی نوریس (۱۲ امتیاز) و رتبه ورشتاپن بهتر از نهمی نباشد (۲ امتیاز یا کمتر)

این سناریو هنوز در ۲۰۲۵ اتفاق نیفتاده است.

• مقام پنجمی نوریس (۱۰ امتیاز) و رتبه ورشتاپن بهتر از دهمی نباشد (۱ امتیاز یا هیچ)

این سناریو هنوز در ۲۰۲۵ اتفاق نیفتاده است.

در تمام سناریوهای دیگر، ورشتپن تا قطر در رقابت قهرمانی باقی خواهد ماند.

آیا نوریس می‌تواند در لاس‌وگاس قهرمان شود؟

خیر. حتی اگر نوریس پیروز شود و پیاسـتری و ورشتپن امتیازی کسب نکنند، فاصله امتیازی او برای قطعی کردن قهرمانی کافی نخواهد بود.

بیشترین اختلاف ممکن نوریس پس از لاس‌وگاس نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش تنها می‌تواند ۴۹ امتیاز باشد (۴۱۵ در برابر ۳۶۶ در صورت پیروزی نوریس و بدون امتیاز برای پیاسـتری). همان‌طور که گفته شد، هنوز ۵۸ امتیاز برای کسب باقی خواهد ماند.

در زمان نگارش، قهرمانی زودتر از گرندپری قطر قابل تعیین نیست.

با این حال، سناریویی وجود دارد که در آن نوریس ممکن است در لاس‌وگاس صدر جدول را از دست بدهد: اگر پیاسـتری پیروز شود و نوریس بیش از یک امتیاز نگیرد. در آن صورت، پیاسـتری یا با یک امتیاز جلو خواهد افتاد یا در صورت برابری امتیاز، به دلیل تعداد برد بیشتر (هشت بر هفت) پیش خواهد بود.

خلاصه سناریوی قهرمانی

آنچه باید پیش از لاس‌وگاس بدانید:

  • ورشتپن اگر ۹ امتیاز یا بیشتر نسبت به نوریس از دست بدهد، از رقابت قهرمانی حذف خواهد شد.
  • اگر ورشتپن جلوتر از نوریس تمام کند، در رقابت باقی می‌ماند.
  • حتی اگر نوریس در جمع پنج نفر اول نباشد، ورشتپن در هر صورت در رقابت باقی می‌ماند.
  • نوریس نمی‌تواند در لاس‌وگاس قهرمان شود.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

راهنما؛ برای گزارش دیدگاه خلاف قوانین، با محتوای "#گزارش" به آن پاسخ دهید.

7 دیدگاه

  1. Ali🦁3

    7

    1

    الان میشه گفت لندو 2تا گرندپری جلو مکس هست اگه یک امتیاز در نظر نگیریم که واقعا شانس مکس خیلی کم هست و فقط میشه به اسکار امیدوار بود که هیجانی بیاره.
    از 100درصد شانس قهرمانی در شرایط عادی
    70درصد لندو
    25درصد اسکار
    5درصد مکس

  2. Majid Moayyedi

    1

    3

    از دید من:
    لندو 50
    اسکار 40
    مکس 10

  3. Max . 1

    5

    1

    ولی درستش با این وضعیت مکلارن
    لندو 90 درصد
    اسکار 8 درصد
    مکس 2 درصد

  4. Mohammad1

    6

    5

    ولی من همچنان امیدوارم تا پایان
    مکس

  5. Forzaferrari

    4

    3

    مکس نیاز به معجزه داره، اسکار هم با مسیر توسعه‌ای که مک‌لارن پیش گرفت نتونست مثل نیم فصل اول سریع باشه و به نظر میرسه که تمرکز کافی هم نداره، تو این پیست بخاطر شرایط دما احتمالا مرسدس رقیب مک‌لارن باشه و فراری هم که واقعا معلوم نیست

  6. Ali.Zebardast

    3

    3

    کاش حداقل رقابت تا آخر ابوظبی بمونه.

  7. Armin Van

    2

    1

    بنظرم نوریس قطر کار رو تموم می‌کنه و یاس مارینا دیگه حداقل جذابیت قهرمانی نخواهد داشت و راننده ها دنبال برد و پودیوم صرفا برای کریر خودشون خواهند بود …
    اشتباه های زیاد گاراژ ردبول و تصادف هایی که رسما هیچ کدوم هم تقصیره خوده مکس نبود کار رو برای مکلارن درآورد نه صرفا خوب بودن خودشون ، یکی دوتا هم نبود حداقل ۷ ۸ مورد الان توی ذهن ام هست، میامی، بارسلونا، اتریش، مجار، سیلوراستون ، اسپا ، سوتی گاراژ برای تعویض لاستیک، سیفتی کارهای بد موقع، استراتژی های عجیب، رده دادن در حالی که خوده داور ها گفتن نباید اصن رده میداد ، زدن بهش تو پیست خونگی، اشتباه های ستاپ تو سیلوراستون و اسپا و …
    مطمعنن با این همه اشتباه نمیشه قهرمان شد، لندو کلا دوتا اشتباه داشت، تعیین خط عربستان و ریس کانادا و سوتی استراتژی و ستاپ بد هم نداشتن فقط چند بار تعویض لاستیک بد براش انجام دادن …