فرمول یک ایران – راننده تیم فرمول یک فراری، چارلز لکلرک بیان کرد که به لطف تغییرات آیرودینامیکی جدید، کنترل و مدیریت خودرو های فصل 2021 در ورودی پیچ ها دشوارتر شده است.

سازمان جهانی اتومبیلرانی (فیا) به منظور کاهش سرعت خودرو ها و همچنین نیروی رو به پایین (داونفورس) تولیدی در آن ها در فصل جاری، تغییراتی را در خودرو ها ایجاد کرد.

از جمله این تغییرات می توان به ایجاد برشی در کف در قسمت جلویی تایر های عقب و همچنین تغییراتی در نواحی داکت های ترمز عقب و دیفیوزر اشاره کرد.

مشاهده کنید؛ تغییرات قوانین فرمول یک 2021

هدف از این تغییرات کاهش 10 درصدی داونفورس تولیدی و در نتیجه کاهش سرعت خودرو ها بوده است و چارلز لکلرک نیز اذعان دارد که خودرو های جدید به سبک رانندگی جدیدی احتیاج ندارند اما تغییر رویکردی را برای کنترل آنان باید در نظر گرفت.

لکلرک گفت:

از لحاظ سبک رانندگی تغییری رخ نداده اما یک سری چیزها فرق کرده است. هنگام ورود به پیچ باید فشار کمتری وارد کنید چرا که به دلیل تغییر هندسه کف، کنترل قسمت انتهایی خودرو دشوارتر است.

لکلرک راننده ایست که دوست دارد قسمت انتهایی خودرویش کمی آزاد باشد و به اصطلاح بازی کند و همین مورد نیز به او امکان چرخش بهتر در پیچ ها را فراهم می کند. برخی معتقدند که همین رویکرد لکلرک دلیل عدم مشکل او با خودروی فصل گذشته فراری بر خلاف هم تیمی سابقش یعنی سباستین فتل بود.

لکلرک در رابطه با خودروی فصل گذشته فراری و دلیل برتری اش نسبت به فتل گفت:

فکر می کنم که این مسئله به نحوه احساس (به خودرو) و سبک رانندگی مربوط می شود. من دوست دارم که عقب (خودرو) قدری بازی کند تا از آن برای چرخاندن خودرو استفاده کنم. سایر رانندگان از این رویکرد رنج می برند.

قسمت انتهایی SF1000 (خودروی فصل پیش فراری) چندان پایدار نبود که البته برای من اصلا مشکلی نبود اما نمی توانم به جای سب صحبت کنم. این مسئله فقط ویژگی است که با سبک رانندگی من متناسب است.

لکلرک همچنین در رابطه با تهاجمی کردن سبک رانندگی اش پس از برخوردی که با مکس ورشتپن در گرندپری اتریش 2019 داشت و موجب از دست دادن پیروزی در آن مسابقه شد نیز صحبت هایی کرد.

مکس ورشتپن و چارلز لکلرک - اتریش 2019

مکس ورشتپن و چارلز لکلرک – اتریش 2019

لکلرک به موجب از دست دادن پیروزی در آن مسابقه قول داد که از مسابقه بعدی سخت تر مسابقه دهد و به دنبال واکنش داوران فرمول یک به آن حادثه و اجازه بیشتر به رانندگان برای مسابقه سخت تر، لکلرک اذعان کرد که سبک او هنوز همان گونه باقی مانده است:

فکر می کنم که این (رویکرد) برای ورزش ما خوب بود و من همین را بلافاصله پس از پایان مسابقه با وجود ناراحتی از نتیجه گفتم.

همیشه فکر می کردم که اگر آن ها به ما اجازه مسابقه با محدودیت های کمتری را می دادند قادر بودیم تا مسابقات دیدنی تری را ارائه دهیم. اما برا اساس آنچه که اتفاق افتاد ما به ثبات بیشتری در (رویکرد) داوران احتیاج داشتیم. از آن لحظه به بعد ما مطمئن بودیم که در نبرد های نفر به نفر بدون نگرانی از جریمه شدن می توانیم بیشتر فشار بیاوریم و من نیز به خوبی با شرایط جدید سازگار شدم.

69 دیدگاه

  1. Erfan

    16

    9

    ماشین سال قبل کاملا و از سر تا پا با سبک وتل تضاد داشت.

    • بهزاد زمانی

      5

      7

      این موضوع ممکنه برای طرفدارای فتل توجیه محسوب بشه، ولی در دنیای حرفه‌ای راننده‌ها فقط یک بهانه بچگانست

      • FJ

        5

        2

        آره بهونه میاره.
        فقط نمیدونم چرا وقتی همیلتون این همه اخیرا غر زده یه کلمه نمیگید بهونه اس ولی سب که یه چی میگه میشه بهونه.
        چقدر شما به مساِل بدون تعصب نگاه میکنید واقعا بی نظیره

  2. @sebvr

    15

    5

    حالا بحث فراری شد خواستم یه مطلبی رو بگم :
    مطمئنم اگه این تضعیف پاوریونیت مثلا 6 یا 7 سال پیش برای فراری اتفاق میوفتاد خیلی براش خوب میشد ! حالا چرا ؟! چون فراری با توجه به پاوریونیت قدرتمندش در سال های قبل این فلسفه رو داشت :”من میرم توی مستقیمی ها زمان بدست میارم حالا اگه توی پیچ ها زمان از دست دادم موردی نداره چون زمان کلی من در پایان زمان بهینه ای هست !” یعنی فراری خودش توی 2019 به این نتیجه رسیده بود که کاری نمی تونه برای مسئله ی ایرودنیامیکش کنه و به واسطه ی همین توی پیچ های سرعت پایین مشکل زیادی رو داشت ! و در واقع این تغییر قوانین اومد یه تلنگری رو به فراری زد که هیچ وقت نباید از یه لیوان اب بخوری و همیشه نباید به یه چیز برای پیشرفت بسنده کنی چون ممکنه یه روزی به یه دلیلی از دستش بدی ! حالا چرا من میگم باید 7 سال پیش براش اتفاق میوفتاد ؟! چون اگه فراری توی این دوران ایرودینامیکش رو قوی میکرد اگه حتی پاور یونیت 4 سال بعد به قدرت قبل برمیگشت فراری راحت سلطه رو به دست میگرفت چون هم یه پیشرفت قابل توجه اجباری در ایرودینامیک داشته و هم پاوریونیتی به قدرت قبل داره ! این یعنی فراری دیگه همه چیز رو برای شکست مرسدس داشت ! البته اومدن قوانین جدید در 2022 تاثیر زیادی داره و قطعا معلوم نیست چه تیمی از این تغییرات سر شکسته بیرون بیاد و چه تیمی پیروز ! و اصلا معلوم نیست تیم که 2021 سلطه داشته به چه وضعیتی دچار بشه ! و کار کردن بیشتر تیم هایی مثل هاس به قیمت از دست دادن فصل 2021 روی ماشین 2022 کاملا طبیعیه !
    و حالا این محدودیت ها باعث شد فراری رو بیاره به بهتر کردن عملکرد ایرودینامیکش تا زمانی که توی مستقیمی از دست میده رو توی پیچ بدست بیاره ولی خب فراری بازم نتونست {{میدونست نمی تونه}} که ایرودینامیک ماشین رو بهینه کنه و بازم به مشکل خورد این باعث شد که یه بروز رسانی هایی رو توی گرند پری های مختلف اعمال کنن که کاملا هدفش بهتر کردن سرعت مستقیمی بود و خیلی برای بهبود سرعت پیچ ها نبود ! چرا ؟! چون فراری یه پیشرفت ریزی توی پیچ ها داشت ولی نه خیلی که یعنی اون پسرفت قابل توجهش توی کفی ها رو باید درست میکرد نه اینکه پیشرفتش توی پیچ رو بیشتر کنه ! بنابراین این تغییرات اونجوری که باید برای فراری جواب نداد در صورتی که میتونست یه پیشرفت بزرگ باشه ! البته از اینم نباید رد شد که فراری تغییراتی رو در جهت بهتر شدن سرعت کفی در نظر گرفت که تیم های دیگه هم معمولا اعمال میکنن و کاملا متغییره ! و در اخر از شما یه سوال دارم ! به نظرتون علت اصلی پیشرفت این فصل فراری چیه ؟! بهبود ایرودینامیک یا ریکاوری پاوریونیت !؟

    • لکلرک

      10

      1

      خب sebvr عزیز قطعا ریکاوری پاور یونیت بی تاثیر نبوده ولی خب بهبود آیرودینامیکی هم تاثیر داشته

    • @sebvr

      11

      1

      عملکرد الان ردبول هم مثال بارزشه ! البته اینکه تغییر قوانین کاملا ضد ماشین های زاویه ی ریک پایین بوده هم کم تاثیر نداشته ! از طرفی ردبول همیشه ضعف پاوریونیتش رو با ایرودینامیک خوبش میپوشوند و این باعث شده با این پاور یونیت به مراتب قوی تر هوندا پیشرفت قابل توجه ای بکنه !

    • محمد یاسین

      2

      3

      به نظرم بهبود ایرودینامیک چون اگه دقت کنی سرعت فراری تو سکتور 2 پر از کفی بحرین در 2020 با 2021 تفاوت زیادی نکرده یا شاید هم من نفهمیدم

      • @sebvr

        10

        1

        امکان نداره تایم فصل قبل رو بتونی با امسال مقایسه کنی مخصوصا توی پیچ ها ! چون قوانین کاملا هدفش کاهش داونفورس ماشین ها بوده حالا چه با تغییر شکل فلور و چه با تایر های جدید پیرلی ! کلا تایم های فصل قبل و این فصل فرق میکنه

    • mahyar

      0

      4

      دوست عزیز فراری 2017 نزدیکترین و میشه گفت بهترین ماشین یا بهتره بگم شاسی رو داشت بین تیم های دیگه داشت .چسبندگی عالی و توی مستقیمی ها خیلی خوب نبودن اما اونقدر توی پیچ ها خوب بودن که تونستن با همین رویکرد کلی امتیاز توی پیست های دانفورس بالا کسب کنن .
      سباستین به راحتی اگه برای خودش حاشیه سازی نمیکرد میتونست به راحتی قهرمانی رو داشته باشه. البته بد شانسی هم کم نیاورد .
      نمدونم سال 2017 رو دیدید یا نه . اما تنها سالی بود که فراری توی این دوره هیبرید خیلی قدرت مند بود . یعنی اون شاسی اگه به همون شکلی که بود توسعه پیدا میکرد الان وضعیت این نبود . میشه گفت که بدترین زمان برای تغییر مدیر تیم هم همین دوران بود (فکر کنم 2018 مدیریت به بینوتو رسید یا اواخرش دقیق خاطررم نیست )

      • BAHRAM

        5

        2

        ماشین ۲۰۱۷ هم زیر نظر بینوتو طراحی شد
        و اینکه بهترین ماشین فراری در دوره هایبرید ماشین فصل ۲۰۱۸ بوده

  3. amirhosein

    11

    14

    ماشین پارسال فراری کاملا با سبک لکرلک ساخته شده بود
    اصلا هم بدرد سبک سب نمیخورد

    یه جورایی می خواستن سب رو بیرون کنن خخخ

    • لکلرک

      6

      15

      نه دوست عزیز اینطور نیست من قصد توهین ندارم ولی بیاید یک مثال بزنیم
      تو یک دونه ps3 داری با یه دونه ps4 خودتم میدونی ps4 بهتره میخوای واسشون یک بازی بگیری ولی فقط میتونی یک بازی بگیری بازی های جفتشون هم قیمته واسه کدوم میگیری ؟ جواب ساده است ps4

      • محمد جواد سلیمانی

        7

        5

        کاربر محترم لکلرک
        راستش رو بخوایین من چند سال ps2 دارم خیلی بهتر از پی اس ۳ و ۴ هست
        چیه هی تغییرات میدن خودشون یادشون میره اینقدر عجیب غریبه
        😂😂😂
        البته قصد توهین نداشتم fan بود صحبتم

    • مهدی

      6

      8

      داداش نظر منم هم همیشه این بوده ی جورایی سب رو انداختن بیرون… تو پیت استاپها تو ماشین و استراتژی ک براش انتخاب میکردن….. همیشه بدترین حالت بود.. حالا فک میکنم لکرلرد ارزش اینکارو داشت تا بیاد بشه سب فراری عمری براش نمیمونه که

      • Mahmood.ghaedi

        10

        0

        مهدی
        همه تیمها استراتژی بهتر واسه راننده اول تیمه و کملا طبیعیه
        و استراتژی بهتر هم واسه سب بود تا زمانی ک لکلرک با عملکرد خوب خودش کاری کرد ک راتتده اول تیم بشه اوایل سال 2019 یک بار دیگه نگاه کن

    • ایرن

      9

      2

      من که طرفدار فتل هستم. اما میدونم فراری هیچوقت دنبال عدم موفقیت یکی از راننده هاش نخواهد بود. تیمی در این سطح اگر چنین کاری کنه یعنی پایان رویاهاش. فرض کن اگر فتل اندازه لکلرک امتیاز میگرفت جایگاه تیم و جوایز نقدیش چقدر تغییر میکرد. و اینکه فرض کن اگر حتی فتل میتونست موفق تر از لکلرک ظاهر بشه، آیا در این صورت آینده ی لکلرک در فراری به خظر میفتاد؟ نه! اگر این اتفاق میفتاد لکلرک همچنان آینده فراری به حساب میومد و هیچ عقل سلیمی در فراری نمیومد بگه خب فتل نتیجه گرفت پس لکلرک دیگه به دردمون نمیخوره. فقط شاید موندن فتل در قفراری یک یا دوسال دیگه تمدید میشد که با توجه به بحث های تبلیغاتی و البته نتیجه ای که تیم به دنبالشه در اون صورت بد هم نمیشد.
      اما فراری در یک انتخاب سخت بین حال و آینده مجبور بود آینده رو انتخاب کنه.
      به هرحال تیمی مثل فراری فقط سال آینده رو نمیبینه. بلکه برای چند سال آینده هم از حالا برنامه ریزی میکنه. برنامه برای اینکه راننده هاش چه کسانی باشند و سبک طراحی خودرو باید چجوری باشه.
      رفتن فتل بیشتر به سود فراری شد. چون در سالی که چندان انتظاری از این تیم برای نتیجه گرفتن نمیره میتونه ترکیب راننده های دلخواهش رو به دست بیاره و این راننده ها با یک یا دوسال رانندگی در فراری به فضای تیم عادت کنند و خودشون رو در تیم اصطلاحا جا بندازن.

      • armin

        2

        4

        درسته فراری نمیاد رانندشو خراب کنه چون به ضرر خودشه اما وقتی ماشینی داره که فقط میتونه انتظاراته یک رانندرو براورده کنه باید انتخاب کنه کدوم؟اوناهم چارلزو انتخاب کردن چون جوونتره استعداد خوبی هم داره ،تا اینجا مشکلی نیست ،مشکل از اونجا شروع میشه که هزار تا اشنباه که میتونم لیست کنم برایه یک راننده بوجود بیارن ،نه بشکله خواسته بلکه بدلیل ضعف مدیریت ،از تفنگ چرخ بگیرید تا استراتژیای غلط و ازهمه بدتر مصاحبه هایه انچنانی.اونم تو فراری که جوش وحشتناکه ،انتظارات وحشتناکه ،مردم تو ایتالیا مثله ناموسشون میدونن فراریو .بنظرم اوج بی کفایتی رو در مدیریت فراری تو این ۲ سال میشد دید.حالا گذشته من امیدوارم این تیم سرو سامان بگیره که بعید میدونم ،چون مشکل راننده و ماشین نیست !اونا رو میشه درست کرد با دانش و پولی که فراری داره ولی مدیریتو نه .بی دلیل نیست این تیم بعد از کیمی دیگه قهرمان جهان نداشته ،فتل بد بود الونسو چی ؟کیمی چی ؟ چارلز تو ۲۰۱۹ از مکس شکست خورد اونم از ردبول ۲۰۱۹!

      • BAHRAM

        3

        5

        Armin
        داستان الونسو و کیمی با فتل فرق داره اون زمان فراری ماشین خوب نداشت اما زمان فتل حداقل ۲ فصل ماشین خیلی خوب داشته‌ ولی با اشتباهات بی شمار فتل، کلی امتیاز ازدست میرفت و برای من جالبه ریزترین اشتباهات تیم رو میبینید اما از اشتباهات فاحش فتل به سادگی رد میشید.
        همین مسابقه اولش با استون مارتین ببینید چه دسته گلی به آب داد اینجا هم فراری مقصر بود؟

    • Mahmood.ghaedi

      1

      0

      ماشین دوسال پیش چی اونم بخاطر لکلرک طراحی شد؟
      اینا همش بهونس راننده خوب راننده ای ک بتونه سبک رانندگیش جایی ک لازمه عوض کنه
      مستندی ک الان تو سایت هم هست درباره موتور gpو روسی ببینید
      لورنزو میگه طبیعی روسی چند سال تو این تیمه و طراحی موتور ب سبک روسی من باید سبکم عوض کنم
      جالبه ک قهرمان هم میشه

  4. @sebvr

    8

    7

    بحث سب شد خواستم یه مطلبی رو بگم :
    همونطور که هممون میدونیم سبک رانندگی سباستین جوریه که چسبندگی و تعادل عقب ماشین براش فوق العاده حیاتی و مهمه ! از طرفی عملکرد فوق العاده ضعیف سب نسبت به همی تیمیش ما رو به سمت و سویی اشتباه برد که فکر میکردیم ماشین سب رو دستکاری کردن یا… ولی مطمئنا فراری نمیاد اسم و رسم خودش رو برای راننده ای که قراره سال دیگه تیم رو ترک کنه به خطر بندازه و برند خودش رو در معرض خطر قرار بده ! شاید پیت استاپ های بد سب کمی جای شک باقی میزاره ولی خب در فصل جدید فراری تفنگ های مخصوص در آوردن و قرار دادن لاستیک رو عوض کرده و همچنین برخی افراد جدیدی رو برای پیت استاپ های خودش به خدمت گرفته !
    حالا اینجا بعضی ها میگن {{از جمله خودم در عصر جاهلیت }} که نوش دارو پس از مرگ سهراب و …! ولی ببینید در میانه ی فصل اوردن اعضای جدید و هماهنگ کردنشون فوق العاده سخت خواهد بود و قطعا فراری اگه میتونست اینکار رو میکرد چون امتیاز اوردن سب و چارلز به نفع فراریه و فراری نباید به خاطر پیت استاپ های ضعیف رده و تایم از دست بده چون این یه شکست بزرگ محسوب میشه !
    هر چند فراری کار هایی رو کرد که عملکرد ماشین بیشتر بر وفق مراد چارلز باشه ! مثلا توی ایمولا اومدن بال عقب رو به حالت قاشقی در اوردن تا درگ رو کمتر کنن و از طرفی این کار باعث کاهش چسبندگی و تعادل عقب ماشین میشه که برای سب قطعا ازار دهنده بوده !
    توی سیلور استون هم بال عقبی با پایین ترین میزان داونفورس تولیدی نسبت به رقبا انتخاب کرد و توی این ریس هم عملکرد چارلز بهتر از سب بود
    توی مونزا هم یه بال عقب کاملا به زاویه حمله ی بالا ساخت تا توی کفی ها سرعت بیشتری رو داشته باشن و عملا توی این مسابقه فقط به چارلز امید داشتن ! از طرفی باید در نظر داشت که فراری نسبت به سایر رقبا پاور یونیت ضعیف تری رو استفاده میکنه و این باعث میشه برای پیست های مثل ایمولا و سیلوراستون که کفی های بلندی دارند فراری مجبور بشه داونفورس رو کاهش بده تا کمبود سرعت خودش توی مسیر های مستقیمی رو تا یه حدی رفع کنه !
    میتونیم بگیم که ضعف پاور یونیت و محکوم بودن فراری به کاهش داونفورس عقب و سایر قسمت های ماشین باعث شد تا سباستین نتونه این ماشین رو با سبک رانندگیش وفق بده و عملکرد خوبی رو نداشته باشه !
    و حالا مشکلات ترمز سب توی مونزا و عقب ماشین توی ایفل و … بزارید به حساب بدشانسیش من نه فراری فن خیلی متعصبم و نه چارلز فنم فقط میخواستم بگم اگه واقعیت های درون و بیرون مسابقات رو در کنار هم بزاریم میتونیم دلایل منطقی افت جنتلمن المانی رو متوجه بشیم !{{اینم در نظر داشته باشید که توی ردبول چون زاویه ریک بالا فلسفه ی طراحیشون بود هارمونی خوبی رو در عقب ماشین داشتن }} این کامنت رو دوباره قرار دادم تا شک بعضی ها برطرف بشه !

    • رضا سلطانی

      4

      3

      تحلیل و نکات خیلی خوبی بود
      و این حرف که دو تا ماشین متفاوت داشتند را هم با منطق می شود رد کرد

    • محمد یاسین

      8

      4

      موافقم ولی یک جاهایی اش نظرم متفاوته توی ایمولا سب 4 بود و تا دور 40 لاستیک مدیوم اش رو نگه داشت طبعا از اونجایی که مسابقه 63 دور بود باید برای سب توی این 23 دور باقی مونده سافت می بستند ( چون کسی که 40 دور مدیوم رو نگه داشته قطعا میتونه 23 دور سافت رو نگه داره ) . ولی فراری براش هارد بست برای 23 دور اونم راننده ای که 40 دور با مدیوم زده وقتی از پیت در میومد باید با یک لاستیک هارد نو پشت شارلز و جلو ی ساینز درمیومد و یک پیت استاپ برتری هم نسبت به پشتی هاش داشت پس راحت میتونست حداقل رتبه6 مسابقه رو تموم کنه ولی موقعی که رفت پیت یک پیت 13 ثانیه ای داشت و با 10 ثانیه ای که از دست داد پشت جیوویناتزی دراومد و وقتی هم که پرچم زرد اومد و همگی رفتند پیت تا سافت ببندند سب حتی اگه با این پیت 13 ثانیه ای هم تیم براش سافت بسته بود الان تا رتبه 7 صعود میکرد ولی باز بعد از اینکه همگی رفتند پیت فراری نیاوردش پیت و بعد از اینکه فراری تصمیم گرفت سب رو بیاره پیت تا لاستیک برابر با بقیه داشته باشه همگی به واسطه سیفتی کار به سب چسبیده بودند و سب درست با لوییس رفت پیت و موقعی که در اومد تو رتبه های اخر دراومد اگه اشتباه نکنم ( که احتمالا میکنم ) 14 ام از 15 ماشین دراومد و روحیه اش کاملا از بین رفته بود چون اگه فراری این خراب کاری رو نمیکرد سب راحت تو ایمولا 4 ام می شد .

      • @sebvr

        8

        2

        من یه مصاحبه از سب رو پیدا کردم از مسابقه ی ایمولا 2020 برای محمد یاسین :
        خبرنگار:”نظرت درباره ی مسابقه چیه ؟!”
        سباستین:”به نظر من مسابقه ایمولا به چند دلیل کمی بهتر بود. من در خودرو راحت بودم … اما بدیهی است که پیت استاپ ضعیف کمکی به ما نکرد. من مطمئن هستم که پسران ما ناراحت هستند اما بدین معنی نیست که مسابقه ما بد بوده
        خبرنگار:”به نظرت میتونستین یک امتیاز کسب کنین ؟!”
        سباستین:” بیشتر از یک امتیاز… من فکر می کنم که در پایان با خودروی ایمنی، ما می توانستیم قمار کنیم … ما می توانستیم به راحتی روی لاستیک هارد بمانیم [بجای اینکه برای سافت پیت استاپ کنیم]، و بدین ترتیب موقعیت های دیگری بدست آوریم اما این چنین نشد !معما حل شود آسان گردد اما در مسابقه بعد خواهیم دید که چه می شود…

      • @sebvr

        5

        3

        من یه مصاحبه از سب رو پیدا کردم از مسابقه ی ایمولا 2020 برای محمد یاسین :
        خبرنگار:”نظرت درباره ی مسابقه چیه ؟!”
        سباستین:”به نظر من مسابقه ایمولا به چند دلیل کمی بهتر بود. من در خودرو راحت بودم … اما بدیهی است که پیت استاپ ضعیف کمکی به ما نکرد. من مطمئن هستم که پسران ما ناراحت هستند اما بدین معنی نیست که مسابقه ما بد بوده
        خبرنگار:”به نظرت میتونستین یک امتیاز کسب کنین ؟!”
        سباستین:” بیشتر از یک امتیاز… من فکر می کنم که در پایان با خودروی ایمنی ما می توانستیم به راحتی روی لاستیک هارد بمانیم {{بجای اینکه برای سافت پیت استاپ کنیم،}} و بدین ترتیب موقعیت های دیگری بدست آوریم اما این چنین نشد !معما حل شود آسان گردد اما در مسابقه بعد خواهیم دید که چه می شود…

      • Mahmood.ghaedi

        5

        0

        مهم نگهداشتن لاستیک نیست مهم لپ تایم با سافت چند دور با فشار بالا میتونه ی راننده بیاره؟ با هارد چند دور؟
        ممکنه ی ماشین با لاستیک سختتر عملکرد بهتری داشته باشه و هزارتا دلیل دیگه هم میتونه داشته باشه ک منو شما ازش خبر نداریم و این دلیل نمیشه بگیم تیم از عمد اینکار کرد ک راننده خراب کنه
        اونم تو سالی ک بخاطر کرونا همه کمپانی ها با مشکلات مالی مواجه شدن و هر امتیاز هم کلی ارزش مالی داره واسه تیمها

    • مهدی

      2

      8

      ببین داداش یکم منطقی فک کن…. ربطی ب برند فراری نداره ک بیفته تو خطر… اگه میکن ماشین فراری بده میگن نه بد نیست ببینید لکلرد خوب میتونه برونه چون ماشین توان داره.. ولی مشکل از سبه اون راننده خوبه نیست برا این ماشین اختلاف رتبه لکرد و سب ک با لطف اهالیه فراری ب وجود اومد(خیانت ب سب) در معرض قرار گرفتنه برندشونو میپوشونه داداشم

      • @sebvr

        7

        3

        فراری چاره ای جز اینکار نداشت ! اینکه یه ماشین امتیاز بگیره خیلی بهتر از اینه که هیچکدوم امتیاز نگیرن برای سب سخت بود سبک رانندگی خودش رو تغییر بده همونطور که برای الونسو سخت بود ! وتل با اینکار هم خودش رو دچار مشکل میکرد هم برای سال های اینده به خوبی نمی تونست به سبک قبل برگرده ! نه فراری نه وتل چاره ای جز اینکار نداشتن دوست عزیز ! یکم منطقی باشیم ! با تشکر

    • armin

      6

      2

      من فكرنميكنم فراري توطعه كرده باشه اما بي تفاوتي والبته ناگزير بودن ،چرا.فراري درست يا غلط همه تمركزش رو گذاشت رويه چارلز ( هم به دليل توانايي ماشين و سبك چارلز و هم سنش )و تيم هم اينو درك ميكنه و اونجاست كه اهمال و اشتباه زياد ميشه ،من هنوزم دليل بعضي استراتژي هايه فراري رو درك نميكنم ولي هر چه كه بود باعث شده سب كاملا تحته تاثير قرار بگيره ،تنها اميدوارم از اون فضا بياد بيرون و تنها خودش باشه چون اگه تا ٦-٧ ريس همينجوري بمونه بعيد ميدونم بتونه تو f1 بمونه.

      • Hamoon

        12

        4

        داداش برا من سوال چرا دوتا راننده مرسدس با ماشین یکسان اینقد باهم اختلاف دارن اما کسی نیومد بگه ماشیناشون باهم فرق داره!!
        چون همیلتون چ بخواهیم چ نه راننده خیلی خوبیه.نزدیک ب ۱۰۰ قهرمانی فقط بخاطر شانس و ماشین برتر نسبت ب باقی تیم ها نیست.باهوش ترین راننده ای ک دیدم کاملا با مغزش رانندگی میکنه و فرصت طلب اما اونطرف بوتاس با ماشین برابر نمیتونه عملکرد برابر داشته باشه چون زود خودشو میبازه
        چرا برا ردبول این صحبت ها نشد؟؟
        چون مکس خیلی بیشتر از چیزی ک در توان ماشین بود ازش عملکرد کسب کرد و البون و ب نظرم نصف این راننده ها هم اگه پشت ردبول بشینن در حد همون آلبون هستن و نمیتونن نزدیک مکس بشن
        اما چرا در مورد فراری این همه حرف و توطعه و…شد؟
        دوستان یکم واقع بین باشیم.هیچکی منکر عصر طلایی فتل نیست‌.تا ۲۰۱۸ فوق العاده بود ولی بعدش دیگه فتل سابق نبود.خصوصا فصل پیش ک فقط اسپین میشد و نق میزد و بی تفاوت رانندگی میکرد چون میدونست فصل اخرش ب ماشین فشار نیاورد برعکسش چارلز تمام سعیشو کرد
        فراری با این عظمت اعتبار خودشو بخاطر ی راننده خراب نمیکنه حوادث پیت هم عمدی نیست خیلی خنده دار واقعا.
        پرز هم فصل قبل میدونست اخرین فصلش تو اون تیم ولی تا لحظه اخر همه تلاششو کرد بهترین فصلش شد.
        امیدوارم فتل ب دوران اوجش برگرده ولی این بهانه های تکراری خدا کنه تموم شه.

      • Pouria

        7

        7

        طوری میگن لوییس با مغزش رانندگی میکنه که انگار بقیه دارن با معده شون رانندگی میکنن
        خخخخخخ

      • Amin44

        2

        1

        هامون:تو تیم های دیگه این موضوعات پیش نمیاد
        چون نیم اون تیم ها فراری میشن و نه راننده هاشون اعتبار فتل رو داره(حالا به درست یا غلط با شانس یا بدون شانس با لیاقت یا بدون لیاقت با استعداد یا بدون استعداد،فتل نفر چهارم قهرمانی فصل و نفر سوم در پول و برده به علاوه هیچ کس هم نمیتونه این افتخارات رو ازش بگیره)
        نمیشه محبوب ترین تیم با فلسفه خاص مدیریتی و قطعا یکی از محبوبترین راننده های تاریخ رو با امسال بوتاس و پرز و آلبون یا ردبول و حتی مرسدس مقایسه کرد
        تو تیم فراری اکثر موارد مربوط به رسانه کمی متفاوت تر رقم میخوره

      • BAHRAM

        2

        2

        بحث تمرکز روی یک راننده نیست یه ماشین برای دو راننده طراحی شده و در فرایند طراحی هیچکس نمیدونه این ماشین قراره چه عملکردی داشته باشه یعنی هرچی که از ماشین میدونن روی کاغذ و دیتاهای شبیه‌سازه.
        حرف شارل لکلرک به این معنی نیست که عاشق ماشین ناپایدار باشه اما اینکه میتونه با همچین ماشینی انقدر خوب کار کنه بخاطر نبوغ خودشه. فراموش نکنید فصل قبل لکلرک با داونفورس کمتر نسبت به فتل مسابقه میداد.

    • Ali

      0

      0

      کاملا موافقم به نظرم تموم شدن رابطه ی بین فراری و سب ممکنه یکم مربوط به مسایل بیرون از پیست باشه چون خود سب هم تو شک بود و حتی افتی هم که داشتن مربوط به مشکلات داخلی و سیاستی تیم باشه

  5. Hamoon

    8

    0

    باز داستان شروع شد

    • @sebvr

      7

      0

      نه اتفاقا بعضیا میخوان شروعش کنن و من نمی خوام دوباره شروع بشه ! واسه همین این کامنت رو قرار دادم

      • Hamoon

        10

        0

        sebvr عزیز روی صحبت من با شما نبود.
        با همون طرفداران تئوری توطئه بود

      • @sebvr

        11

        2

        راستی برات یه مژده دارم : نمی دونم میدونی یا نه ولی قسمت های جدید گرندتور جدید داره آماده میشه !

      • Fastboy 44

        7

        5

        ای جااااااااااان😋😍
        خوش خبر باشی
        فکر کنم توی اسکاتلند هستش
        نمیدونی دقیقا کی میاد؟

      • @sebvr

        2

        3

        سلام فست بوی عزیز !! راستش خود جرمی خبر از شروع فیلمبرداریش داد ! ولی نمی دونم کی میاد خبری رسید حتمااااا بهت میگم

    • محمد یاسین

      7

      0

      هر چی که بود گذشت دیگه اهمیتی نداره ؛ حال رو دریابید

  6. Hamoon

    5

    5

    sebvr اره شنیدم ولی حیف اون دوران باشکوه تخت گاز
    گرند تور هیچوقت مثل اون نشد
    جیمز می عشقه

    • @sebvr

      9

      4

      فقط ریچارد هموند 😂

      • Hossein1382

        7

        3

        سه تاشون باهم ارزش دیدن دارن

      • لکلرک

        2

        1

        دقیقا فقط ریچارد رو عشقه

      • raha

        2

        0

        آره فقط هموند مخصوصا توی مغولستان بود فکر کنم که اصلا اجازه نمیدادن اون بدبخت رانندگی کنه و تا میخواست بشینه پشت فرمون اون دوتا وسط بیابون چادر میزدن😂

    • Fastboy 44

      6

      4

      اره هامون جان هیچوقت مثل تخت گاز نشد
      ولی بازم عالی بود
      در آخر باید بگم همه در یه سطحن،ولی بخاطر عشق به پورشه،من هموند رو یکم بیشتر دوست دارم😁

      • Hamoon

        5

        3

        بیچاره هموند همه کارای فیزیکی و سخت براش بود.هموند علاوه بر پورشه عاشق ماشینای امریکایی هم بود

      • Erfan

        5

        4

        کلارکسوووووون

      • Fastboy 44

        1

        6

        باور کن موقعی که با ریمک تصادف کرد من چقدر دپرس بودم☹
        کاش DR3 FA14 و Mind Blower ‌هم بودن و میشد یه بحث تاپ گیری درست حسابی انجام میدادیم

      • @sebvr

        3

        1

        فقط اون قسمتش که جرمی شرط رو باخت بعدش هموند و می رفتن خونش رو خراب کنن…خخخخ

  7. javad

    0

    0

    اگه برای ورود به پیچ مشکل داری یه مقدار تنظیمات مربوط به LSD رو بیتر پایینتر، عاره عاره

  8. AmirAli

    2

    0

    خدایی عشقن….
    عشق من به ماشین از برنامه این سه بزرگوار شروع شد…
    عشق من به موتواسپورت از یک مستند در شبکه ورزش شروع شد(جالبه به دلیل پخش فوتبال دزدی این مستند پخش شد)
    عشق من به فرمول یک بر حسب یک اتفاق و دیدن یک گرندپری در یکی از گرندپری های ۲۰۱۹ شروع شد..
    نمی‌دونم چرا از وقتی نگاه کردم یه حس آشنا به سباستین داشتم و بدون این که بدونم قبلا قهرمانی رانندگان رو تو کارنامش داشته، فنش شدم
    همه چیز عجیب بود برا من…

  9. مهدی

    4

    4

    ببین داداش یکم منطقی فک کن…. ربطی ب برند فراری نداره ک بیفته تو خطر… اگه میکن ماشین فراری بده میگن نه بد نیست ببینید لکلرد خوب میتونه برونه چون ماشین توان داره.. ولی مشکل از سبه اون راننده خوبه نیست برا این ماشین اختلاف رتبه لکرد و سب ک با لطف اهالیه فراری ب وجود اومد(خیانت ب سب) در معرض قرار گرفتنه برندشونو میپوشونه داداشم

  10. آرشا

    8

    1

    مالدونادو با کجاش رانندگی میکرد که همش توی شکم اینو اون بود.؟😆

  11. ᗩᕼᗰᗩᗞ ᖇᗴᏃᗩ_ғ1

    3

    2

    بحرین فصل ۲۰۲۰ به ازای اتریش ۲۰۱۹!
    البته به نظر خودم اتریش حق لکلرک بیشتر ضایع شد تا بحرین برای ورشتپن.
    چون در صورتی که مرسدس اشتباهی انجام نمیداد،پیروزی جورج راسل صد در صد بود.

  12. لکلرک

    0

    0

    دوستانی که تلویزیون 4k دارن یه خبر
    صدا سیما یک شبکه فور کی تاسیس کرده تو اون شبکه داره گرند تور را می‌زاره الان هم فصل دو هست

  13. NICO ROSBERG-06

    3

    1

    ادمین محترم با عرض سلام و ارادت
    لایک و دیس لایک من غیر فعال شده
    میشه یه آچاری بندازی ببینی کجا_چرخ دنده هاش گیریپاژ کرده؟
    از همکاریتون..بسیار سپاس گذار میشم مهندس.

    —–
    با سلام، مشکلی مشاهده نشد، ممکنه از کش مرورگر و کش سایت باشه و لایک و دیس لایک شما ثبت میشه نگران نباشید. میتونید از مرورگر دیگری هم استفاده کنید.

    • raha

      2

      0

      آره دقیقا برای منم همینطوری شده و هر کامنتی رو که لایک یا دیسلایک اینطور که میبینم
      ثبت نمیشه اگر میشه یک نگاهی هم بکنید ببینید مشکلی هست یا نه و از مرورگر دیگه هم استفاده کردم ولی همینطوری هست اگر نگاه کنید ممنون میشم

    • NICO ROSBERG-06

      1

      0

      کردم نشد به خدا
      ادمین جان قربون دستت یه کاری بکن دستم به دامنت داداش…

  14. Farzad🏁

    5

    2

    قبلا در جایی خونده بودم که لکلرک ، ترکیبی از شوماخر و رایکونن هست ، خلاصه در استعدادش شکی نیست .
    به عنوان یه طرفدار فراری میگم که ماشینش ضعیفه نسبت به رقبای اصلی و این‌ خیلی بده .
    شما فکرشو بکنید که با بوتاس ماشینشو عوض کنه ، به نظرتون چی میشه !

    • SUPER FAST 16

      5

      3

      فرزاد ،اگه ماشینش با بوتاس عوض شه دیگه هیچکس رنگ پول پوزبشن و پیروزی راحت رو نمیبینه .

  15. محمد

    1

    3

    عکس سینا:
    مدیر استراتژی فراری از بس بلند تو میکروفون داد زده میکروفون کارنمیکنه!

    این تصویر در چه جایزه بزرگی گرفته شده؟

    • محمد

      2

      1

      تاریخش برای 4 2019 ــــــــــه

    • Sina

      1

      0

      😂😂😂👌

  16. احمدرضا لکلرک

    3

    1

    چارلز یه نبوغ خاصی داره رانندگیش
    امیدوارم امسال بتونه تو مسابقات و بخصوص اونایی که کمتر مسیر مستقیمی دارن بدرخشه
    فصل بعدی با فضای ارتقایی که ماشینا دارن فراری و لکلرک حرف های زیادی برای سکو و بردن رقابت ها خواهند داشت👌