فرمول یک ایرانبرنی اکلستون می‌خواهد موتورهای 8 سیلندر قدیمی برای مدتی دوباره به فرمول یک برگردند. او پیشنهاد داده است که تا زمان مشخص شدن آینده فرمول یک، موتور های “احمقانه” فعلی حذف شوند و با موتورهای 8 سیلندر قبلی جایگزین شوند.

قرار است در سال 2026 فرمول یک از موتورهای جدیدی استفاده کند که احتمالا تا 2025 طراحی آنها مشخص خواهد شد. موتور جدید فرمول یک باید با توافق شرکت های حاضر در فرمول یک طراحی شود. پس از خروج هوندا، شرکت های فعلی شامل مرسدس، فراری و رنو است.

این صحبت های برنی اکلستون حاصل بازگشت فرناندو آلونسو و قرار گرفتن او پشت فرمان ماشین 2005 رنو در ابوظبی است.

اکلستون معتقد است که فرمول یک بیشتر در مورد سرگرم کردن طرفداران حاضر در پیست و بیننده های تلویزیونی است و طراحی موتوری که مناسب خیابان ها باشد نباید در اولویت قرار بگیرد.

در نهایت برنی اکلستون 90 ساله پیشنهاد داد که موتورهای 8 سیلندر قدیمی را به فرمول یک برگردانند و آن را جایگزین سیستم موتوری کنند که از سال 2014 مورد استفاده قرار گرفته است:

موتورهای تنفس طبیعی قدیمی را برگردانید. همه یک نمونه دارند و هزینه ها هم کاهش خواهد یافت. سر و صدا ها برمیگردند و تا پنج سال دیگر که موتورهای جدید معرفی می‌شوند، می‌توان از آنها استفاده کرد.

فرمول یک لازم‌ نیست با صنعت خودروسازی هم راستا باشد. مردم فراموش میکنند که فرمول یک جهت سرگرمی ایجاد شده است و اگر بخش سرگرمی از بین برود، این بیزنس هم از بین می رود.

قرار است تغییرات زیادی ایجاد شود. همه ماشین برقی سوار می شوند، سیاستمداران این را عملی خواهند کرد. شما دیگر قادر به استفاده از یک ماشین بنزینی در شهر نخواهید بود.

مردم در آینده می‌پرسند چرا خودروهای فرمول یک برقی نیستند و شرکت های سازنده هم پس از چند سال دیگر این موتورها را تولید نمی‌کنند.

هوندا قرار است فرمول یک را ترک کند. ردبول فقط در شرایطی موتور را قبول می‌کند که بقیه تیم ها موتورشان را تقویت نکنند. در غیر این صورت هر تیمی برای ماندن در صدر پول بی نهایت زیادی را خرج خواهد کرد. این موتورهای احمقانه فعلی را حذف کنید.

طرفداران به میزان کم مصرف بودن، میزان مصرف سوخت و قدرت آنها اهمیتی نمی‌دهند. مکس (موزلی) گفت که صدا اهمیتی ندارد اما به نظر من اهمیت دارد. همیشه اهمیت داشته است.

72 دیدگاه

  1. finger hero

    9

    10

    واقعا فرمول یک در مسیر اشتباهی قرار گرفته
    آخرین جذابیت فرمول یک 2018 تو مجارستان بود بعدش دیگه تموم شد

    قبلشم از 2012 تا 2017 واقعا جذابیتی نداشت،

    البته قصد بی احترامی به این ورزش قهرمانی و ناب نداشته و ندارم و از هیجاناتش واقعا کاسته شده، دلیلشم فقط پول و رانت بوده تا یه تیمی میخاد قدرت بگیره و برسه به بقیه دوباره یه تکنولوژی جدیدی میارن وسط، (تکنولوژی ای که تیم برتر چند ساله روش تحقیق کرده و از ترس رسیدن رقبا به مدیران مسابقات میقبولونه اونم چجوری الله اعلم)

    • Engineer

      8

      8

      سلام
      امیدوارم دوستان زیر این نظر نظرات خودشون رو بنویسن تا یه بحث خوبی باهم داشته باشیم.
      اول اینکه میخوام بدونم چرا میگید برگرده به دوران قبل؟
      چه تفاوتی برای ما داره؟
      سرعت و شتاب که بیشترم شده و فرقی هم نمیکنه
      یک طرف قضیه مدیریت باتری که باعث جذابیت مسابقات شده
      یکی بیشتر مصرف میکنه زودتر کم میاره یکی ذخیره میکنه یکی توربوشارژر خراب میشه نمیتونه ادامه بده و همین باعث میشه بنزین بهتری ذخیره کنند.
      در مسله ترمزگیری هم بهتر شده چون دیگه نباید دیر وارد پیچ بشی و زود خارج شی یعنی نباید تو همه ی پیچ ها دیر ترمز کنی و زود گاز بدی چون نیرو کم میاری که این هم خوبه هم بد چون راننده ها با سبک های متفاوت رانندگی میکنند که این برای هرکی دلخواه یا جذابه یا نیست.
      موضوع دیگه اینکه اگه رقابت ها هیجان نداره از نظر من ربطی به ماشین های هایبرید نداره.
      اگه مسابقات بدون هیجان
      اول برتری بیش از حد ماشین مرسدس و رقابتی نبودن بقیه ماشین ها.
      و دوم نبود رقابت بین دو راننده مرسدس هستش.
      متاسفانه همه ما میدونیم که مکس و لکرلک در حد و اندازه های همیلتون میتونن مسابقه بدن.
      و پرز و ساینز هم در حد بوتاس هستن و حتی بهتر.
      پس حیف نیست که ماشین های ردبول و فراری رقابتی نیست و جلوی مرسدس حرفی برای گفتن نداره؟
      واقعا اگه ماشین های ردبول و فراری درحد مرسدس بودن این رقابت ها هیجان انگیز نمیشد؟
      پس چرا الکی به توربو شارژ ها گیر بدیم؟
      مشکل الان فقط اتومبیل هاست
      مرسدس بی نقص
      فراری پاوریونیت ضعیف.آیرودینامیک ضعیف.بیش فرمانی.عقب ناپایدار
      ردبول دانفورس کم.کم فرمانی.عدم تعادل در جلو
      پس این تفاوت ماشین هاست که از جدابیت کاسته
      این قهرمانی های هرساله مرسدسه
      قهرمانی های دوره ای همیلتون
      همتیمی های متوسط و ضعیف هیملتون که از جذابیت و هیجان کاسته
      اگه یه همتیمی خوب مثل فتل و آلونسو و مکس و لکرلک یا راسل برای همیلتون بود باز جذاب تر از این میشد حداقل بین دو تا مرسدس ها رقابت میدیدم
      تا زمانی که رزبرگ بود یه حداقل رقابتی درون تیمی بین مرسدس ها میدیدم و اینکه اختلاف مرسدس و بقیه تیم ها هم انقدر زیاد نبود فراری هم انقدر افت نکرده بود و داغون نشده بود
      اگه همون موقع هم به جای رزبرگ فتل همتیمی همیلتون بود قطعا رقابت ها جذابتر هم میشد
      پس این اختلاف ماشین و سیاست ها و استراتژی های غلط تیم هاست که باعث کاهش جذابیت شده.

      • محمد یاسین

        9

        3

        یکی از مشکلات نسل هایبرید این بودن که مرسدس یکی از بزرگ‌ترین حامیان هایبرید بیشترین سود و ردبول بزرگ ترین مخالف هایبرید ( یادم میاد هلموت مارکو گفت : جهل کامله ) که تا قبل از هایبرید ۴ سال پشت سر هم مچ همه ی تیما رو در رقابتی بسیار نزدیک خوابوند بیشترین ضرر رو بخاطر تلاش زیادی که برای توسعه بیخودی موتور بنزینی کرد متحمل شده

      • Shumi1

        5

        3

        من معذرت میخوام دوست عزیز به نظرتون احترام میزارم ولی به نظر من۲۵ درصد حرفاتون که واقعیاته درسته ولی باقی حرفاتون برداشت غلطه و اشتباهه

      • finger hero

        8

        4

        دوست عزیز شما خیلی خوب تحلیل کردی و ماشینای الان خیلی سرعتی تر هم شده اند ولی ….
        چند تیم میتونن به این سرعتی که شما گفتی برسن؟ و پشت سرهم لپ رکورد بزنن؟؟

        سال 2012 اگر دقت کنی چهار و حتی 5 تیم توانایی برنده شدن داشتند یعنی تیما حداقل میتونستن خودشونو برسونن به بقیه،
        از بعد هیبرید شدن این کار نشدنی شده چون هنوز خیلی مونده تعداد شرکتایی که بتونن با مرسدس رقابت کنن،

        موضوع ضعیف بودن بقیه نیست بخدا، موضوع انحصاری بودنه فناوریه تقریبا و فقط باید با تقلب بهش رسید و بس

      • NICO ROSBERG-06

        2

        4

        دوست بزرگوار شما مثل خودم فن مرسدسی انگار.. .. تفاوتش اینجاست که از بعد از شروع دوران هایبرید تا امروز همه طرفداران فرمول1 فقط نه1 تیم بلکه تنها 1 راننده رو در صدر جدول قهرمانی دیدن و تا جایی رسیده که خود بنده واقعا ار اینکه میدونم تو هر ریس کدوم تیم و کدوم راننده98 درصد احتمال برد داره خسته شدم.. واقعا دلم میخواد تیم مورد علاقم ک مرسدسه قهرمان بشه اما نه اینقدر قابل پیش بینی و بدون هیجان واقعا خسته کننده دلم یه قهرمانی با لویس یا بوتاس توی مسابقه آرین ریس سال و میخواد نه قهرمانی تیمی و فردی تو همون اتمام نیم فصل..تا جایی ک مرسدس این فصل تمام مسابقات اخیرش و کاملا آوردن آپدیت و متوقف کرد و بازم جز ریس آخر هیچ تیمی حتی نزدیکمونم نتونست بشه..خسته شدیم ازین یکنواختی به خدا.

      • Mahdi

        0

        1

        کاملا با قسمت اول حرفاتون مخالف ان هر چی میکشیم از دوران هایبریده

      • Engineer

        1

        0

        فکر کنم دوستان منظور من رو بد متوجه شدن من هم بارها به برتری مرسدس اشاره کردم.
        منظورم این بود که هایبرید بد نیست این مرسدسه که در قسمت هایبرید و همه قسمت ها برتره.
        وگرنه اگه ردبول و فرای هم در هایبرید قدرتمند بودن الان هایبرید مشکل فرمول 1 نبود.

  2. danialhatami

    17

    -1

    سلام 5پیشبینی جسورانه ک توسط سایط فرمول یک برای سال 2021 انجام شده
    1رد بول قهرمان سازندگان (هفت سال اسک ک ردبول چالشی بزرگ را برای مدعیان فراهم کرده )
    2 رنو یا (alpine ) به جمع سه تیم برتر راه خواهد یافت
    3مکلارن در یک مسابقه برنده می شود (باوجود دو راننده بسیار با انظبات این تیم طرفداران خیالشان از درگیری درون تیمی راحت است و تمرکز همه روی مسابقه خواهد بود)
    4حداقل7راننده مختلف در بالاترین سطح سکو قرار خواهند گرفت (همیلتون . بوتاس.لکلرک.ساینز.فتل.مکس.پرز.ریکیاردو)
    5 فتل در بین رانندگان ردبول و مرسدس برای کسب سکو خواهد جنگید و بهتر از انها عمل خواهد کرد
    دوستان همه موارد نام برده در سایت فرمول یک هستش من فقط خبر رو برای شما ترجمه کردم و در سایت قرار دادم همین امید وارم لذت برده باشین

  3. Shumi1

    10

    8

    از موقعی که برنی اکلستون کنار رفت جذابیت و حس خاص فرمول یک هم بارفتنش از بین رفت،میدونم الان یه عده میخوان بیان بگن این کار و اون کارو پشت پرده انجام داد ولی دوستان بیاین خودمون رو گول نزنیم این مسایل پشت پرده یک قست جدا نشدنی از فرمول یک هستش که همین الان هم وجود داره چه بسا بیشتر هم شده فقط به دلایلی مثل دوره اکلستون دیگه همه چیز اونقد اشکار نیست که همه چیز رو بشه دید
    من که عاشق این مردم،دنیایه ماشینی با وجود کسانی مثل برنی اکلستون جذابیتش هزار برابره

    • مَمَّدو

      5

      2

      ببین شومی (اسمت با احساسات من بازی میکنه و قلبم تییییر میکشه)، نصف درست گفتی و نصف رو نگفتی. اکلستون در بخش ایده پردازی برای جذابیت و رقابتی کردن مسابقات عالی بود. اما دو تا عیب داشت. اول اینکه رقابتی کردن رو با هر شیوه ای انجام میداد (البته Ali n قبول نداره!) و دوم! لامصب خیلی نژاد پرست بود!! و همه پولهارو میداد به دو سه تا تیمی که با رئیساش دوست بودن و رفیق پیاله بودن. بقیه رو آدم حساب نمیکرد و فقط میدوشیدشون.

  4. danialhatami

    10

    3

    موتور اتوموبیل های فرمول یک (2006)شاهکارهای مهندسی جدید هستند این موتور ها حدود 5 هزار قطعه دارند که 1500 تای انها متحرک است وهر بار سر هم کردن این قطعات حدود 2هفته وقت می خواهد
    طبق اخرین مقرات سال (2006) موتور های فرمول یک باید چهار زمانه باشند وحداکثر می تواند 2400سی سی و8سیلندر داشته باشد .با این محدودیت ها موتور سازان توانستند موتور های با قدرت 700 اسب بخار و دور موتور بالاتر از 19 هزار دور در دقیقه بسازند وزن این موتور ها معمولا کمتر از 100 کیلو گرم است .و مصرف انها ب 60لیتر در100 کیلومتر می رسد در حالی ک در اتوموبیل های معمولی 10لیتر در هر100 کیلو متر است
    اما اینجین های جدید و مورد استفاده در فصل2021 پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۱/۶ لیتری توربوشارژ هیبرید، به‌عنوان کارآمدترین موتور احتراق داخلی جهان

    • Kenzo

      8

      5

      شاید بشه با پک باتری های جدید و KERS قدرتمندتر و پیشرفت تکنولوژیک تیما حتی تیما بتونن V8 2.4L های ۹۵۰اسبی هم بسازن که خیلی نزدیکه به میزان قدرت موتورهای الآن

  5. محمد یاسین

    13

    11

    شاید از لحاظ افزایش الاینده ها به ضرر کره زمین باشه اما ما هم هیجان میخوایم دیگه

    • Kenzo

      14

      5

      حالتون خوش نیست؟
      کل صنعت خودروسازی سهمش در آلایندگی کره زمین اونقدری که تبلیغ میکنن نیست
      چه برسه به ماشینای فرمول یک که در هر سال بیست آخر هفته باشون رانندگی میشه
      میزان آلایندگی کاربرای همین سایت خودمون با تنفسشون و دیگر گازهای خارج شده از بدنشون! بیشتر از ماشینای فرمول یکه 🙂

      • مَمَّدو

        2

        1

        kenzo!
        منو یاد یه ضرب المثل فرمول یکی انداختی. از قدیم تو فرمول یک میگفتن : مصرف سوخت همه 20 ماشین فرمول یک در همه 22 مسابقه فصل، کمتر است از مصرف سوخت اون هواپیمای جامبو جتی که سردمداران و هیئت رئیسه رو از انگلستان میبره استرالیا! باورت میشه؟ هواپیماهه از همه خودروها در همه طول فصل بیشتر بنزین میسوزونه!

    • AmirAli

      4

      3

      «اکلستون معتقد است که فرمول یک بیشتر در مورد سرگرم کردن طرفداران حاضر در پیست و بیننده های تلویزیونی است و طراحی موتوری که مناسب خیابان ها باشد نباید در اولویت قرار بگیرد»

      منم با اکلستون موافقم، آخه ۲۰ تا خودرو چقدر میتونن آلودگی ایجاد کنن؟
      یه هیجانو از ما نگیرید با این موتورهای گرون قیمت عصر مدرن
      همین هزینه وحشتناک آپگرید و تحقیقات روی این نوع موتورهاست که شرکتی وارد نمی‌شه دیگه (پورشه و BMW و تویوتا و هوندا که داره میره و…)

  6. نوذر

    13

    4

    تست خودرو رنو قدیمی توسط آلونزو همه را به فکر انگاشته که چرا باید ابهت فرمول یک از بین بره؟ واقعا لزومی نداره بخاطر موتور های خیابانی این مسابقه هیجان نداشته باشه. بیست اتوموبیل اگر هم گاز سمی تولید کنند در برابر صد ها میلیون خودرو آلاینده ناچیز است.

    • AmirAli

      8

      0

      صحنه جذاب، مات و مبهوت شدن همه افراد حاضر از جمله رانندگان هنگام دور زدن فرناندو بود

      وسط مصاحبه همیلتون یدفه صدای غرش رنو اومد، همیلتون فقط با نگاهش بدرقش می‌کرد، مصاحبش یادش رفت :))

      • NICO ROSBERG-06

        2

        4

        واقعا درسته.. ببین چیه اون موتور 8 سیلندر که حتی قهرمان 7 دوره ف1 و هم شوکه کرد.. خدا کنه بی خیال این مضخرفات هایبریدی بشن اونوقت شاید بی ام دبلیو و پورش و شاید حتی لامبورگینی هم دوباره ب فرمول برگردند.

  7. @sebvr

    11

    5

    بن نظرم حذف این موتور ها بیشتر یه حرکت شعاری برای حمایت از محیط زیست بوده و خب هیجان رو از بین برده وگرنه این همه ماشین الاینده تولید میکنن چرا 20 تا ماشین انقدر تاثیر داره براشون ؟!! قطعا این حرکت یه حرکت شعاری بوده تا مردم هم ماشین برقی بیشتر بگیرن ….

    • @sebvr

      2

      3

      ویرایش خط اول کلمه ی اول : به نظرم

  8. مَمَّدو

    4

    7

    والا اگه اجازه بدین و قول بدین که ناراحت نمیشین، بنده موافق نیستم. من یه چیزهایی به یاد میارم (حالا مهریار و Ali n نیان بگن که سوابق رو تحریف میکنی … شوخی کردم اگه نظر ندین منم دیگه کامنت نمیزنم ، اصلا بدون شما حال نمیده این سایت). یادم میاد که به غیر سازنده های معلوم الحالی مثل رنو و فراری که در سابقه این ورزش قدمت خوبی داشتن، بقیه شرکت های تکنولوژیک و اتوموبیل سازی، دلیلی نمیدیدن که بیان میلیون ها دلار پول رو در این مسابقات خرج کنن. مثل تویوتا با اسپانسرش پاناسونیک و مثل ب ام و و پورشه و فولکس واگن و پژو و… کلا خیلیا. من از مصاحبه های مدیران این شرکتها یادمه که بوی نارضایتی از این موضوع میومد که ارتباطی بین دنیای فرمول یک و جهان تجارتشون برای درآمد زایی پیدا نمیکردن. مثلا قهرمانی در فرمول یک برای تویوتا، هیچ تاثیر خاصی در فروش ماشین های کم مصرفش نمیداشت. واسه همین یکی یکی پا پس کشیدن. این برنی اکلستون هم همون موقع خیلی لجباز بود. خلاصه اگه میبینین امروزه این انجین های دوگانه سوز! دارن جولان میدن، علتش جذب بِرَند هایی بود که می خواستن از فرمول یک به عنوان تبلیغی برای فروش محصولات خیابونیشون پیدا کنن. و من اگه این تغییر باعث حضور کمپانیهایی مثل تسلا و پورشه و تویوتا به فرمول یک میشه باهاش کاملا موافقم.

    • Silver Arrows

      5

      0

      تسلا ذاتا الکتریکی هست. توجیحی برای حضور در فرمولا وان و هزینه کردن برای توسعه خودروی مسابقه‌ای هیبریدی نداره. برای امثال پورشه هم فرمولا E ارجح‌تر هست.
      خلاصه این که آینده فرمولا از جنبه ورود شرکت‌های بزرگ زمانی درخشان خواهد شد که این رشته ورزشی، کاملا الکتریکی بشه و از نظر مالی هم برای شرکت‌ها جاذبه وجود داشته باشه که این اتفاق به نظرم در کمتر از ده سال آینده اتفاق خواهد اتفاد. در حال حاضر هم فرمولا وان در یک سرگردانی میان گذشته و آینده قرار داره و بزودی (حتی به ناچار) مسیر کاملا الکتریکی شدن رو پیش خواهد گرفت.

      پی نوشت: منکر صدای زیبای موتورهای هست و ده سیلندر نیستم…

      • Mehryar Salehi

        18

        0

        پیرو خواست شرکتهای خودروسازی بودن، از اساس غلطه…چیزی هم که تو این ورزش اتفاق افتاد با ترکیدن هزینه ها و وضعیت فعلی، نتیجه گوش دادن به خواست این شرکتهاست.

        زیاد هم گول ژستهاشونو نخورید! ب ام و و فلکس واگن میگفتن آینده الکتریکه، فرمولا وان به درد ما نمیخوره…اوکی! چه زیبا! پس چرا از فرمولا E خارج شدن هردو؟!!!
        هوندا میگه هدف ما کربن فری شدن ظرف ۱۵ سال آینده هستش و فرمولا وان در راستای این هدف نیست…بازم چه زیبا! فقط مشکل اینجاست که این ورزش هدف ۱۵ ساله شما رو ظرف ۵ سال آینده محقق میکنه، پس دردتون چیه؟

        بنظرم مشکل اساسی این شرکتها اینه که جایی میخوان باشن که یا نتیجه بگیرن حتما (مثل مرسدس فعلی) یا بتونن انقدر هزینه کنن تا بازم نتیجه بگیرن که تهش ماشین بفروشن! همین.

        فرمولا E پلت فرمی نیست که اجازه همچین هزینه هایی رو بهشون بده.پس یا بزودی خارج میشن کما اینکه تا الانم شدن بعضی ها، یا پلت فرم مسابقاتشون باید عوض بشه تا این شرکتها ماندگار بشن.
        فرمولا وان هم قضیه اش با کاست کپ و پیچیدگی مسیر موفقیت، خواسته امثال این شرکتها رو برآورده نمیکنه.

        راستش، حذف هر کدوم از این شرکتهای خودروسازی شاید تو کوتاه مدت کارو سخت کنه اما توی طولانی مدت بنظرم به نفع این ورزشه.

    • مَمَّدو

      8

      2

      مهریار! عالی گفتی. این کامنتت از اول تا آخرش موافقم خالص بی استخون.

    • NICO ROSBERG-06

      1

      4

      خب استاد عزیز ممدو جان اونوقت با روی کار اومدن هایبرید چه اتفاقی برای این کمپانی هایی که نام بردید افتاد؟ آیا به دنیای فرمول1 وارد شدند؟ اونها تجارت خودشون ومشتریای خودشون و داشتن و خواهند داشت.. صرفا فقط هیجان این مسابقات از بین رفت.. همین وبس.

  9. مَمَّدو

    7

    6

    من نظر میدم و تایید نمیشه(سه دفعه تغییرش دادم ولی نشد). از پنجشنبه تا الآن 5 بار نظرات من حذف شدن اونم بعد از اینکه 48 ساعت در انتظار موندن!

  10. رضا سلطانی

    5

    9

    به نظرم درست می گوید برنی.
    همه خیلی دوست دارند هزینه ها کم شود و این بهترین کار است بازگشت به وی۸ .
    البته می شود برای کمتر کردن آلودگی اش هم فکر هوایی کرد
    اما این حرکت فرمول یک قطعا شعاری بوده است چون میزان آلایندگی این ماشین ها در برابر میزان آلایندگی ماشین های شهری هیچ هم نیست
    از ۲۰۲۲ که آیرودینامیک تقریبا به دهه هشتاد برگشت و احتمال دارد از ۲۰۲۶ هم موتور ها به گذشته باز گردند

  11. مَمَّدو

    4

    4

    منم رفتم ایمیل سایت در بخش تماس با ما و اونجا ایمیل زدم به مدیریت و شکایت کردم. فعلا هنوز جواب نداده

  12. محمد یاسین

    5

    12

    سید جان ببخشید سلام نکردم ؛دوستان ببخشید میام پایین یک پست نظر بی ربط میدم اما عده ای از دوستان ظاهرا با نام و پروفایل و سبک من مشکل دارن ؛ من از اون دسته کاربران قدیمی سایت هستم و از سال ۲۰۱۹ دیگه به سایت سری نزدم و الان بعد از مدت ها دوباره اومدم به سایت قبلا با یک نام دیگه ولی با همین پروفایل فعالیت میکردم و به نظرم آدم نمیتونه کسی رو ب خاطر اعتقادات درستش مجازات کنه ؛ موقعی که اومدم دیدم یک کاربر عامه پسند و ظاهرا منطقی یعنی آقای محمدو به سایت اومدن و از سبک ایشون خوشم اومد آیا این جرم است ؟ اخه ایشون در زمان ما کاربر سایت نبودن پس لطفا درست برداشت کنید

    • Mehdi)Shabneshin)

      10

      3

      دوست گرامی
      اعتقادات هرکس ممکنه از نظر خودش درست باشه، اما اینکه دیگران هم اون اعتقادات را درست بدانند به خودشان مربوط است.
      به هیچ وجه نباید کسی را به خاطر اعتقاداتش مجازات کرد(البته اگر آن اعتقادات در چهارچوب شخصی خودش باقی بماند و ضرری متوجه حتی یکنفر نشود) ولی دیگران هم دقیقا به همان میزان مختارند که با اعتقاد آن شخص مخالفت کنند.

    • Kamran

      6

      2

      احترام به عقاید شخصی دیگران نشانی از فرهنگ بالای یک فرد و یک اجتماع است.از دیدگاه من چه موافق باشم و چه مخالف عقاید شما احترام به شخصیت و اعتقادات شخصی شما برای من واجب

      • Mehdi)Shabneshin)

        3

        3

        چه جالب
        با این فرمون باید به عقاید هیتلر، موسولینی، استالین، چنگیزخان، مائو، کیم جون، صدام حسین و چندبرابر اینا! احترام بگذارید.موفق باشید!

    • Mahmood.ghaedi

      2

      4

      هرکسی حتی اون کسی ک تو هند گاو میپرسته میگه اعتقاداتش درسته

      • Mehdi)Shabneshin)

        5

        3

        بی معنی ترین عبارتی که دراین چندسال گذشته توی کشور ما مدام تکرار میشه همینه که: باید به عقایدهم احترام بگذاریم!
        از اون خنده‌دار تر اینکه رواداری توی ایران اگر کمترین در دنیا نباشه، بین سه تای آخر دنیاست.کلا فقط حرف میزنیم

  13. مَمَّدو

    1

    5

    Ramila
    رامیلا خانم گرامی. بنده سه دفعه برای شما کامنت گذاشتم ولی عجیب اینکه سانسورچی عزیز سایت، همه رو حذف کرد. نمیدونم این یکی بازم حذف میشه یا نه.

  14. مَمَّدو

    5

    7

    رامیلا خانم گرامی. بنده سه دفعه برای شما کامنت گذاشتم ولی عجیب اینکه همه رو حذف کردند. نمیدونم این یکی بازم حذف میشه یا نه.

  15. مَمَّدو

    3

    7

    در ایمیلم عرض کردم که لطفا بیشتر کامنت بذارین تا ما با طرز فکر شما بهتر آشنا بشیم.

    • مَمَّدو

      10

      3

      البته از اینکه عکس پروفایلتون لوئیس همیلتونه ولی برای موفقیت فتل آرزوی خوشبختی میکنین نشان از فکر بلند جنابعالی داره که بسیار خوبه.

    • Ramila_LHfan

      2

      4

      خداروشکر این یکی رو حذف نکرده اند .🤦‍♀️
      حتما.

  16. مَمَّدو

    2

    6

    والا اگه اجازه بدین و قول بدین که ناراحت نمیشین، بنده موافق نیستم. من یه چیزهایی به یاد میارم (حالا مهریار و Ali n نیان بگن که سوابق رو تحریف میکنی … شوخی کردم اگه نظر ندین منم دیگه کامنت نمیزنم ، اصلا بدون شما حال نمیده این سایت). یادم میاد که به غیر سازنده های معلوم الحالی مثل رنو و فراری که در سابقه این ورزش قدمت خوبی داشتن، بقیه شرکت های تکنولوژیک و اتوموبیل سازی، دلیلی نمیدیدن که بیان میلیون ها دلار پول رو در این مسابقات خرج کنن. مثل تویوتا با اسپانسرش پاناسونیک و مثل ب ام و و پورشه و فولکس واگن و پژو و… کلا خیلیا. من از مصاحبه های این شرکتها یادمه که بوی نارضایتی از این موضوع میومد که ارتباطی بین دنیای فرمول یک و جهان تجارتشون برای درآمد زایی پیدا نمیکردن. مثلا قهرمانی در فرمول یک برای تویوتا، هیچ تاثیر خاصی در فروش ماشین های کم مصرفش نمیذاشت. واسه همین یکی یکی پا پس کشیدن. این برنی اکلستون هم همون موقع خیلی لجباز بود. خلاصه اگه میبینین امروزه این انجین های دوگانه سوز! دارن جولان میدن، علتش جذب بِرَند هایی بود که می خواستن از فرمول یک به عنوان تبلیغی برای فروش محصولات خیابونیشون پیدا کنن. و من اگه این تغییر باعث حضور کمپانیهایی مثل تسلا و پورشه و تویوتا به فرمول یک میشه باهاش کاملا موافقم

  17. danialhatami

    4

    2

    سلام 5پیشبینی جسورانه ک توسط سایط فرمول یک برای سال 2021 انجام شده
    1رد بول قهرمان سازندگان (هفت سال اسک ک ردبول چالشی بزرگ را برای مدعیان فراهم کرده )
    2 رنو یا (alpine ) به جمع سه تیم برتر راه خواهد یافت
    3مکلارن در یک مسابقه برنده می شود (باوجود دو راننده بسیار با انظبات این تیم طرفداران خیالشان از درگیری درون تیمی راحت است و تمرکز همه روی مسابقه خواهد بود)
    4حداقل7راننده مختلف در بالاترین سطح سکو قرار خواهند گرفت (همیلتون . بوتاس.لکلرک.ساینز.فتل.مکس.پرز.ریکیاردو)
    5 فتل در بین رانندگان ردبول و مرسدس برای کسب سکو خواهد جنگید و بهتر از انها عمل خواهد کرد
    دوستان همه موارد نام برده در سایت فرمول یک هستش من فقط خبر رو برای شما ترجمه کردم و در سایت قرار دادم همین امید وارم لذت برده باشین

  18. محمد

    6

    2

    خب راستش باید فکر ایمنی رو هم کرد.کم مصر بودن هم مهمه و همینطوری بگیریم این موتورا(موتور ۲۰۲۱)بهترن.راستش هیجان با نیرو دینامیک میزارن و صدا هم چندان برام مهم نیست.مگه اینکه موتور رنو باشه.در ضمن موتور مرسدس صداش بهتره.از نظر من

    • محمد

      4

      1

      این دیکشنری عجب چیز مزخرفیه ها.تصحیح خط اول:کم مصرف بودن

      • siamak

        3

        3

        به تنظیمات کیبورد گوشی رجوع کنید و آپشنهائیکه مورد نظرتون نیست رو غیرفعال کنید .

      • Kamran

        5

        0

        سلام محمدجان
        میبینم که خیلی وقت با این مشکل درگیری.عزیزم عیرفعالش کن راحت کن خودتو

    • محمد

      4

      0

      تصحیح خط اول:کم مصرف بودن

    • محمد

      3

      0

      تصحیح خط دوم رو با

  19. محمد یاسین

    6

    5

    یعنی چی دو ساعات میشینیم تحلیل می‌کنیم بعد تایید نمیشه

    • پویا اردلان

      9

      3

      دوست گرامی ، بنده بودم که بشما عرض کردم که ابتدا مفهوم نامی که انتخاب کردین چیست؟
      و در ادامه عرض کردم چرا در ایران اینطور شده که به هر شکلی میخواهند بگویند اعتقاد کن اینطور است .؟؟
      چرا واقعا؟؟
      انتخاب آیدی واقعا برای تبلیغ اعتقاداتمان است یا برای صرفا اینکه به عنوان یک هویت مجازی ما را بشناسند.

      بنده عرضماین بود. اینکه شما کاربر قدیمی هستید محترم است.
      صحبت من به شما این بود…

      این قسمت در پاسخ عزیزانی است که فرمودن عقیده هر شخص محترم است :
      من عقاید را تا جایی که برضد انسانیت نباشد احترام میگذارم.
      هر عقیده ای محترم نیست.

      داعش هم یک عقیده بود و هست ایا قابل احترام است.؟؟؟

      • محمد یاسین

        3

        8

        داعش به هیچ وجه قابل احترام نیست اعتقادات بت پرستان هم اگر شما مسلمانید که هیچ که اگر نیستید متاسفم که مسلمان تصورتان کردم به هیچ عنوان قابل احترام نیست در ضمن فقط شما نبودی خانم حاتمی و چند نفر دیگر هم پرخاش کردند. مفهوم نامی هم که انتخاب کردیم ارادت ویژه به ساحت مقدس حضرت ولی عصر بود در ضمن یادتان باشد من این بحث رو شروع نکردم ؛ در ایران نه در تمام جهان این موضوع وجود دارد در نهایت اگر باعث دلخوری کسی شدیم عذرخواهیم

      • JJ_Formula1

        8

        3

        دوست عزیز حقیقتش من سن شما رو نمی دونم ولی الان خودت ناخواسته یه عالمه توهین به یه عالمه آدم کردی!
        دسته بندی افراد به مسلمان و بت پرست اصلا کار درستی نیست!
        در ضمن تصویر پروفایل شما یک آدم مذهبی نیست بلکه یک آدم سیاسی هست که پشت مذهب پنهان شده ، حالا خوب و بدش بماند! ولی از قضا ایشون زخم های زیادی به بخشی از مردم وارد کرده و رفتارشان در گذشته بسیار تحریک کننده بوده.
        به عنوان یک دوست ازتون خواهش می کنم از تصویر مرتبط با سایت استفاده نمایید.

      • لیلا حاتمی

        11

        4

        صدق الله علی العظیم رحم اله من یقرعه فااااتحه

      • NICO ROSBERG-06

        3

        4

        داداش خیلی ببخشیدا ولی معنی حرف شما این میشه.. هر کی مسلمان نیست میره به جهنم.. داداش الان یجوری شده که خود ما هم ک مثلا مسلمونیم تو هیچ کدوم از اعمالمون _فروشندگی_ معاملاتمون_ و و و به هم اعتماد نداریم و حتی سعی هم میکنیم از افرادی ک ظاهر دینداری و مسلمانی برمیدارن دوری کنیم.. به نظرتون چرا؟

      • εℓïÄš

        4

        1

        در جواب «به طاها به یاسین الخ»:

        اساساً تکثّر، در غیاب معنا، حاصل می گردد.

      • εℓïÄš

        3

        1

        در جواب JJ_Formula 1:

        دست بر قضا، تنها کسی که عامدانه انسان ها را در دسته بندی های «خودی» و «غیر خودی» نبرد، همانی است که ازش بی زارید.

      • Marc Marquez

        3

        1

        ایول الیاس جان.
        مختصر و مفید.
        🤙🏼

  20. MERC

    7

    0

    v10 از v8 و v12 بهتره

  21. Sina

    1

    4

    حرف حق جواب نداره

  22. Kamran

    8

    0

    احتمالا طرفدارای سب خیلی باید با این نظر برنی موافق باشند

  23. امید نورمحمدی

    11

    5

    دیگه آش یکم شور شده…
    دوستان و رفقا (بجای کاربران) و عزیزان. به اعتقادات یکدیگر چکار دارید؟ به نظرات هم کار داشته باشیم و نقد کنیم و بحث کنیم و بکوبیم و … ولی اعتقادات شخصی هیچ ارتباطی به بستری که برای بحث فراهم شده نداره و جای بحثهای آنچنانی جای دیگری است.
    یک آقایی درباره موتور ماشینهای فرمول یک اظهارنظری کرده و نظرات موافق و مخالف نسبت به گفته ایشون و از زوایای گوناگون وجود داره. به معنای آی دی اشخاص و طرز فکرشون چه دخلی داره؟!
    …..
    حالا درباره موضوع یک چند کلمه ای عرض میکنم. اولا برگزاری مسابقات فرمول 1 با 20 ماشین یا 100 ماشین و با فرض دوره هفته ای یکبار هم به آلودگی محیط زیست هیچ ربطی نداره و تاثیرش به اندازه ریختن یک کاسه ماست در دریاست! موتورهای وی 8 هم مربوط به دوران سپری شده است! چه بخواهیم و چه نه احتمال بازگشت یک تکنولوژی قدیمی به این رشته بسیار کم است (ولی صفر نیست) و هیچ دلیلی هم برای پذیرش این نکته از جانب اکثریت تیمها وجود ندارد.
    نکته دیگر کشیده شدن پای طرفداران سب به این ماجراست که توسط یکی از کاربران عنوان شد! من سب فن هستم و هیچ فرقی هم برای من ندارد که موتور ماشین چی باشد یا نباشد. هر اتفاقی در فرمول 1 میافتد عده ای خواسته یا ناخواسته و دانسته یا نادانسته پای سب و طرفدارانش را بمیان میکشند! احتمالا از فرط علاقه است!
    همه ما طرفداران این رشته فارغ از اینکه چه راننده و چه تیمی را دوست میداریم سوار بر یک کشتی هستیم! سب و لوییس و دیاز و مکس و راسل و … همه اینان در حال حاضر مجموعه ای را تشکیل میدهند بنام فرمول 1 و همگی مانند دانه های زنجیر هستند و حضور تک تک اینان به دیگری معنا میدهد و بنوعی فلسفه وجودی یکدیگرند!

    • Kamran

      9

      1

      محمدجان سلام
      کامنت قشنگی بود.نظری که درباره عقاید مختلف افراد دادی.اما من متوجه نشدم که صحبت من در رابطه با طرفدارهای سب در رابظه با موتور v8 مگه چیز بدی بود ؟ خب سب با این ماشین خیلی راحت بود خودش هم پیش اومده که غیر مستقیم به این قضیه اشاره کرده.یکیش همین سوچی 2019 بود بعد از مشکلی که برای ماشینش پیش اومد و مجبور به کناره گیری از مسابقه شد همون لحظه به این نکته اشاره کرد.تقریبا همه ما هم میدونیم که سباستین دوست داشتنی با موتورهای v8 خیلی سازگارتر.من هم شخصا جدا از این نکته که همیشه سعی میکنم در کامنت هام کلمه یا اصطلاحی به کار نبرم که خدای نکرده یکی از دوستان برداشتی اشتباه از جمله من نسبت به قهرمان محبوبشون داشته باشند باید به این نکته هم اشاره کنم که سب مجبوبترین قهرمان من و به شدت دوستش دارم.طرفداراش هم که دیگه جای خود داره.
      فقط خدایی هنوز بهت زده ام که مشکل صحبتی که من کردم چی بود؟

  24. مَمَّدو

    11

    4

    کاربر عزیز “به طاها به یاسین”
    اگه به عنوان برادر (شاید بزرگتر) خودتون بنده حقیر کم سواد رو قابل میدونین، میخواستم به شما یه عرضی بکنم. دین اسلام، دین اعتدال و میانه روی است. در دین اسلام هر چیزی جایی و هر نکته مکانی داره! من قلبن اعتقاد دارم که اگر خود وجود مبارک حضرت ولی عصر هم به عنوان کاربر وارد این سایت شوند، نام پروفایلشان نه یک پرچم “البیعت الله” و یا “هل من ناصر ینصرنی” خواهد بود بلکه ایشان هم با عکس تیمی که طرفدارشونن پروفایل درست میکنن و تبلیغ دین رو واگذار میکنن به زمان اثر گذارش. اینجوری تبلیغ کردن را ابتذال (بذل و بخشش خیلی خوب است ولی وقتی از حد بگذرد میشود ابتذال) میگن. ممنون.

  25. علیرضا

    4

    4

    درود به همه
    اساس فرمول یک یعنی هیجان-سرعت-قدرت و صدالبته تکنولوژی برتر..فراهم کردن همه این چیزا در کنار هم واقعا احتیاج به یک تیم کاربلد و خبره داره که به نظر من اکثر تیم های فرمول یک این خصیصه رو دارند اما اینکه برنی میاد و این حرف رو میزنه فقط برمیگرده به داشتن یک موتور قدرتمندِ پر صدا و ساده از نظر پایین آوردن درصد خرابی که بتونه به خوبی با بقیه تجهیزات ماشین مطابقت بکنه.دوران هایبرید که نگاه می‌کنیم تقریبا در همه مسابقات خرابی موتور داشتیم البته این خرابی برای مرسدس فوقالعاده کم بوده اونم به خاطر برتری خاص این سازنده موتور هستش.یکی از دوستان حرف قشنگی زدند(دوران قبل هایبرید حداقل سه تا تیم برای قهرمانی راننده ها و سازندگان از ابتدا تا انتها در رقابت بودند)اما الان به جز ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که فراری میتونست موفق بشه،بقیه سال ها مرسدس با اختلاف قهرمان شده…
    برگشتن به موتورهای ۸سیلندر واقعا میتونه حس رقابت بین تیم ها و هیجان روی سکوها رو بیشتر بکنه و دیگه پیش بینی قهرمانی یک تیم رو نداشته باشیم اما اینکه سازنده ها و بخصوص مرسدس با این موضوع کنار بیایند خودش جای بحث داره..
    من به شخصه با این موضوع کاملا موافقم،چون اساس فرمول یک بحث محیط زیست نیست،بحث سرعت و هیجان و رقابتِ نزدیک هست

  26. AmirAli

    5

    0

    اینهمه ریپلای و تایپ برای بقیه به جهت شرکت در بحث چرا باید تایید نشه؟😐😕

  27. AmirAli

    5

    0

    انقدر اعصابم خورد بود که نمیدونم جمله بندی چی شد؟
    به بزرگی خودتون ببخشید دیگه :))

  28. εℓïÄš

    6

    2

    چند نکته خطاب به «به طاها به یاسین الخ»:

    یکم: یحتمل افرادی با ضریب هوشی پایین تر از متوسّط جامعه هم پِی به این نکته می برن که این نوع رفتار، بیش از آن که تبلیغ باشد، ضدّ تبلیغ است؛ این که شما وانمود می کنید این طور نیست، به نظر می رسد که بیش تر از روی قصد است؛ تا خدای نکرده دَرک.

    دویم: با توجّه به اسامی قبلی پروفایل و عکس هاتان، انتخاب این عکس جدید، بیش تر از روی ناچاری است تا اعتقاد؛ چه بسا اگر کاندید قبلی تان مورد اقبال بود، صاحب این عکس فعلی باید در کنار یاران حقیقتاً بی گناهش -به جرم سَرَک کشیدن به تاریک خانه فاضل ها- مشمول الطاف ملوکانه ی قاضی شریح ها می شد.

    سیم: این بنده ی ظلوم جهول کفور هم -با وجود ارادت به صاحب اصلی عکس پروفایل تان- از این رفتار مشمئز کننده، بی زارم؛ حالِ آنان که ارادت ندارند را که مپرس.

    و در آخر، به قول مولانا بیدل دهلوی:

    «اى بسا معنى كه از نامحرمى هاى زبان»
    «به همه شوخى، مقيم پرده هاى راز ماند»

  29. NavasaN

    0

    1

    خدا پدرتو بیامرزه.فرمول یک داره از اونورش میوفته.کمپانی ها آنقدر درگیر نو آوری شدن که فرمول یک یادش رفته بر پایه ی مسابقه دادن بنا شده

  30. مَمَّدو

    0

    1

    با اجازه پیشکسوتان اتوموبیل رانی و دوستان گرامی، میخوام تکنیک ترمزگیری مسابقه ای در خط مستقیم رو که از نوشته مهندس فرهاد کاشانی که نویسنده ماه نامه ماشین بودند یاد گرفتم، براتون شرح بدم (خودمم اجرا کردم) :
    ابتدا نیاز دارین که اتوموبیل فاقد سیستم ABS (ترمز ضد قفل) باشه و یا بشه این سیستم رو خاموش کرد و حتما از سلامت فنی خودرو مطمئن باشین. متاسفانه باید این عمل رو در سرعت نسبتا بالا انجام بدین چون این تکنیک چهار مرحله ای، فقط در صورتی کامل میشه که زمانِ هر مرحله فرا برسه در حالیکه در سرعت های کمتر از 80 کیلومتر بر ساعت عملا در همون زمان اول و دوم باقی میمونیم. پس توصیه میکنم که اصلا انجام ندین! قبل از هر چیز بدونید که لاستیک ماشین، دو تا ضریب اصطکاک داره. ضریب اصطکاک ساکن(قوی) و ضریب اصطکاک لغزشی (ضعیف). نکته کلیدی در یک ترمز گیری موفق اینه که بتونین همواره از قفل شدن لاستیک ها و لغزش اونها بر سطح آسفالت جلوگیری کنین تا توان ترمز کاهش پیدا نکنه. حالا چهار مرحله رو با هم مرور میکنیم :
    1- ترررمززز! با تمام قدرت : این کار برای اینه که سیستم هیدرولیک ترمز، با کمترین تاخیر به بیشترین فشار برسه پس در زمان مقرر پای خودت رو از روی گاز بردار و با شدت و ضربه و قدرت روی ترمز فشار بده.
    2- حداکثر قدرت : پس از فشردن ترمز، متوجه میشین که با گذشت هر دهم ثانیه، شتاب منفی بیشتر و بیشتر میشه و بالاخره بعد از نیم ثانیه، سیستم ترمز به حداکثر قدرت خودش رسیده و چرخ ها در آستانه قفل شدن قرار میگیرن. در این لحظه صدای خفیف جیغ لاستیک شروع میشه. لازمه که با هشیاری و تمرین، اون لحظه رو تشخیص بدین و با فرا رسیدنش به مرحله سوم وارد میشیم.
    3- قفل شدن ممنوع! : وقتی چرخ ها در آستانه قفل شدن هستن یعنی بالاترین قدرت ترمزگیری در اختیارتونه و باید این سطح رو حفظ کنین. بنابراین باید به آرامی از فشار پای خود بر روی پدال ترمز بکاهید تا چرخ ها قفل نکنن. انجام اینکار خیلی سخته چون مغزتون داره فرمان فشردن با حداکثر قدرت رو صادر میکنه.
    4- مجددا فشار بده : در زمانی حدود نیم ثانیه پس از شروع مرحله سه، رفته رفته وزن خودرو در حال انتقال به روی چرخ های جلو هستش. یعنی فنرهای جلو جمع و تایر های جلو پهن تر و شیب ماشین رو به جلو میشه. در این مدت با گذشت هر دهم ثانیه، مجددا داره توان ترمز گیری افزایش پیدا میکنه در حالیکه شما داشتین فشار پاتون رو از روی پدال کم میکردین. پس وقتش میرسه که دوباره فشار پا بر روی پدال رو زیاد تر کنین و از قابلیت ایجاد شده در اثر انتقال وزن، حداکثر استفاده رو ببرین.
    و بالاخره خودرو متوقف شده. در حالیکه شما در بیشتر این مدت از حداکثر توان ترمز استفاده کردین در حالیکه حتی سیستم ABS هم نمیتونه در این حد از ضریب اصطکاک ساکن بهره ببره و بعضی از صدم ثانیه ها رو در حالت قفل و برخی رو هم در حالت آزاد به سر میبره. موفق باشین.