فرمول یک ایران – در فصل 2019 همه منتظر یک تصمیم بزرگ بودن، آیا والتری بوتاس همتیمی لوییس همیلتون باقی می ماند یا استبان اکون یا شخص دیگری جای او می آید!؟ در پایان تعطیلات نیم فصل با تایید تیم مرسدس به ادامه همکاری والتری بوتاس با آنها، والتری ماندنی شد و استبان آکون طی یک قرار داد دوساله به رنو پیوست.

در این مقاله قصد داریم سناریوهای احتمالی بازنشستگی لوییس همیلتون و طبعات این تصمیمات مرسدس را باهم مرور می کنیم…(همه سناریو های احتمالی در صورت عدم تمدید قرار بوتاس بعد از سال 2020 می باشد…)

سناریو اول: آرامش لوییس همیلتون و رکورد شکنی های بیشتر

چیزی که همه به عنوان اولین مسئله به آن نگاه می کنند این مسئله می باشد که تیم مرسدس قصد ندارد در حالیکه هم قهرمانی رانندگان و هم قهرمانی سازندگان را بدست میاورد و فاصله فنی بسیار خوبی را با رقبای خود دارد این آرامش بین رانندگان خود و مخصوصا راننده ای که بیشترین نتیجه را میاورد را برهم بزند، والتری بوتاس می تواند در قهرمانی تیمی مرسدس، نقش خوب و موثری را ایفا کند و در طی فصل با آرامش نسبی با همتیمی خود رقابت و رفاقت کند و تنشی را در تیم ایجاد نکند… با توجه به بالا رفتن سن لوییس همیلتون راننده اول تیم مرسدس، کمی ضعف در مرحله تعیین خط ممکن است در او مشاهده شود و والتری او را در این مرحله تحت فشار خوبی را بگذارد به مانند همین فصل اما در طی مسابقه سرعت مسابقه ای لوییس همیلتون به طرز فوق العاده ای بیشتر از وی می باشد و در نهایت تیم به نتیجه در روز یکشنبه و قهرمانی های بیشتر اهمیت می دهد که این امر نشان می دهد که چقدر تیم مرسدس خواهان حفظ همیلتون می باشد. البته همه اینها در حالیست که اگر همیلتون بخواهد ادامه دهد پس از قراردادش نه اینکه خداحافظی کند…

والتری بوتاس، توتو ولف و لوئیس همیلتون

والتری بوتاس، توتو ولف و لوئیس همیلتون

سناریو دوم: موضوع جورج راسل است نه استبان آکون!

تا شروع سال 2021، جورج راسل تجربه زیادی را کسب می کند و با توجه به عملکرد فوق العاده ای که از خودش در ویلیامز نشان داده است، مطمئنا مرسدس او را یکی از شانس های اصلی صندلی های خود می داند. مرسدس شاید نمی خواست بابت دوری امسال استبان اکون از فرمول یک، او را برای فصل بعدی بیاورد و با شک و تردید هایی نسبت به عملکرد احتمالی وی با توجه به این فاصله ای که افتاده است می نگریست. توتو ولف در جریان یک مسئله سیاسی مجبور شد از او به عنوان یک کارت برتری استفاده کند و تیم رنو را در جمع موافقان خود بیاورد و اصلا مسئله ای دیگر، شاید در نظر مغزهای متفکر یکی از موفق ترین تیم های تاریخ فرمول یک، ترکیب استبان اکون و لوییس همیلتون به اندازه ترکیب جورج راسل و لوییس همیلتون مناسب نباشد… اکون روحیه تهاجمی که دارد ممکن است تنش هایی را در تیم ایجاد کند ولی راسل که سالهاست با مرسدس و اعضای کلیدی ارتباط فوق نزدیک دارد می تواند برای شرایط بحرانی انتخاب بهتری باشد. او در طی این سالها مطمئنا مشاهده کرده است که چقدر لوییس همیلتون با تیم ارتباط دارد و برای بهتر شدن عملکرد خود و تیم تلاش می کند. او با شرایط این تیم و نحوه کارکردن آن بسیار آگاه است.

جورج راسل

جورج راسل

سناریو سوم: نه راسل، نه اکون بلکه ورشتپن!

مسئله بعدی این است که شابد تیم مرسدس با مکس ورشتپن به یک توافق پنهانی رسیده است برای صندلی سال 2021 یا در حال رسیدن است که در طی این سالها صحبت های زیادی از این انتقال احتمالی وی به این تیم مطرح شده است. در سال 2021 لوییس همیلتون به سن 36 سالگی خواهد رسید و شرایط مطمئنا برای او سخت تر می شود ولی برای کسی که هم جوان است و هم با تجربه و هم خیلی خیلی پتانسیل و ظرفیت قهرمانی جهان را در خود دارد به جای او بیاید شرایط به مراتب بهتر می باشد. البته اگر یکسال یا دوسال این دونفر باهم همتیمی شوند برای تیم مرسدس یک جنگ تمام عیار درون تیمی ممکن است رخ بدهد ولی برای ما تماشاگران مطمئنا مسابقات هیجان انگیزی شکل خواهد گرفت.

توتو ولف و مکس ورشتپن

توتو ولف و مکس ورشتپن

سناریو چهارم: شاید فتل شاید ریکاردو!

استعداد و توانایی سباستین فتل و دنیل ریکاردو برکسی پوشیده نیست. اگر لوییس همیلتون بخواهد پس از سال 2020 دیگر تمدید نکند و بازنشست شود یا در یک حرکت فوق بدون توپ به تیم فراری برود مطمئنا سباستین فتل گزینه خوبی برای جایگزینی وی در تیم مرسدس می باشد. با آمدن سال 2021 و قوانین جدید حضور یک راننده ای با توانایی و تجربه فتل می تواند یک دلگرمی برای این تیم باشد اما گزینه دیگر یعنی دنیل ریکاردو! خیلی از ماها احتمالا این مسئله را شنیده ایم که در قرارداد دنیل ریکاردو با تیم رنو، بندی وجود دارد که اگر وی از تیم فراری یا مرسدس قراردادی را برای امضا کردن داشته باشد می تواند تیم رنو را ترک کند و به آن تیم بپیوندد. با آمدن استبان آکون که یک راننده تشنه به رسیدن های بیشتر و مهمتر از همه یک راننده فرانسوی، بومی و فوق نزدیک با تیم و کارکنان رنو می باشد می تواند فشار درون تیمی زیادی را بر وی وارد کند و ریکاردو را به فکر ترک کردن از این تیم بیندازد. اما آیا ریکاردو برای مرسدس خوب می باشد؟ چیزی که ما از مرسدس در طی این سالها دیدیم، این بود که همیشه یک راننده قهرمان جهان در این تیم وجود داشته است، دنیل ریکاردو هنوز چنین کاری را نکرده است و خب با در نظر گرفتن واقعیات چنین کاری برای او با داشتن خودروهایی که می راند غیر ممکن بود، اما او عملکرد تحسین برانگیزی را داشته است ولی شاید این مسئله با منطق آلمانی و اتریشی و انگلیسی سازگار نباشد، علاوه بر آن فصل بعد که در کنار اکون قرار می گیرد برای او فوق العاده تعیین کننده تر از هر فصل دیگری می تواند باشد…

سباستین فتل و توتو ولف - چین 2019

سباستین فتل و توتو ولف – چین 2019

سناریو پنجم: هیچکدام، من می روم…

چیزی که در طی این سالها از خودروسازان آلمانی دیده ایم عدم وفاداری آنها به رقابت های موتور اسپورت بوده است، آنها به محض دیدن اینکه نیاز دارند برای پیشرفت خود وارد این رقابت ها شوند میایند و چیزی که نیاز داشتند را بدست میاورند و اگر بخواهند ادامه دهند و متوجه شوند که کوچکترین توجیهی وجود ندارد، خیلی راحت از این رقابت ها می روند. یک سری اخبار درون تیمی درز شده است اخیرا که مرسدس تا سال 2020 فعلا با فرمول یک قرار داد دارد، اما در ماههای اخیر از ادامه دادن این تیم تا 2025 و تمدید قرار داد حضور آنها در فرمول یک صحبت شده است… اگر تیم مرسدس با تغییر قوانین در سال 2021 خوشحال نباشد و نتواند برتری کنونی خود را حفظ کند شاید دیگر به عنوان یک تیم مرسدس شرکت نکند و کلا از فرمول یک برود یا به عنوان تامین کننده باقی بماند… فعلا مرسدس قصد حضور در فرمول E را گرفته است و مصمم است در این رقابت ها ادامه دهد و باید در نظر گرفت که شرایط بازاریابی و سرمایه سازی در فرمول یک هرسال سخت تر از سال قبل می باشد حتی اگر شما یک تیم قهرمان باشید. شاید اصلا به همین خاطر باشد که آنها اکون را به رنو دادند و خواستند او را دوباره در فرمول یک ببینند و آینده او را خراب نکنند. اگر بنا بر این است که خودشان ادامه ندهند، راننده های تحت پوششان بی سرپرست نمانند.

 

با سناریو های ذکر شده موافقید، سناریو مد نظر شما چیست؟

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

65 دیدگاه

  1. 5red16

    25

    2

    انتخاب راننده ها تا حد زیادی بستگی به تصمیم لوییس داره
    اگه لوییس بمونه بهترین گزینه راسل هس
    راسل کاملا با همیلتون و مرسدس هماهنگ میشه
    و اینو از همین الان داره نشون میده
    حتی اگه رقابتی هم به وجود بیاد رقابت دوستانه و بدون تنش خواهد بود
    ورشتپن با لوییس توی یک تیم نمیتونند باشند، بهتره اینطوری بگم همیلتون به محض اینکه بفهمه مکس داره میاد از مرسدس میره
    چون میفهمه که مرسدس قصد داره روی مکس سرمایه گذاری کنه و این رو قبول نمیکنه (البته حق هم داره، قهرمان جهانه و میخواد ابهت خودش رو حفظ کنه)
    اما اگه لوییس بره
    بهترین گزینه مکسه اما یک ریسک هم هست
    مکس به اندازه وتل، لوییس، کیمی و حتی ریکیاردو نمیتونه به توسعه ماشین کمک کنه
    از اونجایی که ۲۰۲۱ خودروها تماما جدید میشوند پس توسعه خودرو نقش بسیار مهمی داره
    و برای توسعه هیچ چیزی بهتر از یک راننده با تجربه نیس
    (همین الان به الفارومئو نگاه کنید و تاثیر حضور کیمی رو ببینید، فکر کنم تقریبا به غیر از یک امتیاز بقیه امتیازهای الفا رو کیمی گرفته، اینجاست که معلوم میشه وقتی میگیم یک راننده قهرمان جهانه یعنی چی، #زنده_باد_کیمی)
    مکس راننده خیلی خوبیه اما درون مسابقه نه برای توسعه خودرو
    فرض کنیم که لوییس بره و مکس هم نیاد (نظر شخصی من به همتیمی شدن مکس و چارلز هست، فراری بدش نمیاد دو تا راننده درجه یک داشته باشه، شاید رقابت درون تیمی شکل بگیره و چالشهایی هم به وجود بیاد اما ده برابر اون برای فراری درآمدزایی داره با وجود شهرت و محبوبیتی که هر دو رانندش دارن)
    پس اگه لوییس بره و مکس هم نیاد مسلما توتو میره دنبال سباستین
    شک نکنید
    رابطه وتل و ولف کاملا محترمانه و خوب هست
    پس چه کسی میتونه جای یک قهرمان جهان رو بگیره؟ خب معلومه یک قهرمان جهان دیگه
    تازه اونم نه یک قهرمان جهانی که افت کرده
    یک راننده ای که در عین بزرگسالی تشنه قهرمانی های بیشتره
    وتل این موضوع رو توی کانادا ۲۰۱۹ به همه ثابت کرد
    فقط الان دستش بسته است (اونم به لطف فراری و طراحی های شاهکارش!!!)
    سید جان خوشحال میشم نظر شما رو هم در مورد تحلیل خودم بدونم
    با سپاس ❤

    • SV5-Ferrari

      6

      0

      مطمئن باش مکس حاضره با همین ردبول باشه سوم بشه ولی فراری نره
      به راحتی میتونه سباستین رو الگوش قرار بده کسی که چهار قهرمانی پیاپی داره با این وضع فراری اشفته تر از هر موقع هست مکس هم نمیره چون جنگ درون تیمی رخ میده تازه مگه فراری چی داره برای مکس !!!!!!
      سباستین اگه به مرسدس که بحثش جداست ولی قوانین 2021 تیم یعنی همه تیما باید از صفر شروع کنن و شاید دیگه فراری بتونه به مرسدس خودشو برسونه ولی همه چی اما و اگر هست تا اون موقع 2 سال دیگه هم از عمر سباستین میره بدترین گزینه الان ترک فراری هست خودمم اصلا نمیخوام توی فراری بمونه ولی من به عنوان طرفدارش نمیخوام اشتباه الونسو رو انجام بده امیدوارم ردبول نره تا 2021 بمونه همین فراری میتونه فراری کاری کنه قهرمان بشه ولی الان خوده بینوتو سردرگمه ولی اسیب رو سب میبینه زمان رفته جبران ناپذیر هست

    • سید علی حسینی

      15

      2

      لطف داری، ببین بابت اینکه مکس نمیتونه در توسعه خودرو کمک کنه زیاد موافق نیستم، درست به اندازه لوییس و سب و کیمی نمیتونه خوب باشه، ولی نسبت به بقیه خیلی خوبه، الان همین ردبول 2019 داره پشت حرفهایی که مکس بعد تمرینا و تعیین خط و مسابقه با مهندسا میزنه بالا میاد، حداقل تا به اینجای کار این بوده و ردبول هم نتیجه گرفته از این قضیه، حالا البون هم اضافه شده و باید دید چقدر آلبون میتونه خوب باشه که خیلی دوست دارم خیلی خوب باشه، حالا تا چند سال دیگه هم مکس مطمئنا به این رشد فنی و علمی خودش هم ادامه میده…

      همتیمی شدن مکس و چارلز اونقدر چیز خوبی نیست، چیزی که از فراری این چندسال دیدیم، این بوده که اگر اگر رویای قهرمانی داره نهایتش قهرمانی رانندگانِ نه تیمی، اونقدری پر اشتباه ظاهر میشن ارکان تیم که این قهرمانی تیمی رو از دست بدن، قهرمانی رانندگان یخورده قابل لمس ترِ، حالا برای اینکار نیاز دارن یه راننده ای باشه که آلفا باشه داخل تیم و یه راننده ای که خوب باشه، تا بتونن آرامش داخل تیم رو حفظ کنن تا راننده شماره یک بهترین نتیجه ممکن رو برسونه، حالا اگر تیم بی اشتباه باشه و یه ماشین درست حسابی داشته باشند خب داشتن دوتا راننده برتر واقعا عالیه …

      یه چیز دیگه هم که خودم دوست دارم اینه که میخوام مکس و چارلز روبروی هم باشن نه اینکه داخل یه تیم باشن و درگیر یه سری سیاست های درون تیمی بشن…

  2. iman88

    20

    2

    راستش موافق رفتن فتل از فراری نیستم.مخصوصا سال2021 که هیچکس درک درستی از تبعات تغییر قوانین و تاثیرش رویه تیمها نداره.این تصمیم میتونه تنها شانسهایه باقی مونده ی سب رو هم نابود کنه.دلم نمیخواد در اینده اسم سب رو هم کنار ناندو به عنوانه کسانی که تصمیماته اشتباه باعثه از دست دادنه فرصتهاشون شد بیارم.به عنوانه هواداره فراری سب رو تو فراری برایه سال 2021 میخوام.و فکر میکنم این بهترین تصمیم برایه سب باشه.اگر اون فصل وضعیته فراری همین بود اونوقته که دلم نمیخواد بیشتر از این عمر ورزشیش حروم شه.مگر اینکه مثل این چند سال گزینه بهتری براش وجود نداشته باشه..در مورد مکس دلم میخواد رو بهترین صندلیه ممکن ببینمش.بنظرم هیچکس بیشتر از مکس در حاله حاضر سزاوار این صندلی نیست.اینها بهترین سالهایه ورزشی مکس هستن و نباید حروم شن.در مورد جرج راسل تا خودش رو تو جنگ برایه امتیاز تو میانه جدول با رقبایه گردن کلفت و با تجربه و جوونایه با استعداد و تشنه موفقیت،ثابت نکرده،نباید همچین صندلی بهش برسه.در مورد اوکون هم به نظرم رد کردنش بهترین تصمیم برایه مرسدس بود.
    در کل فتل_بوتاس و مکس _بوتاس،بهترین ترکیب برایه مرسدسه بعد از همیلتونه.و بهترین ترکیب برایه مخاطب ها فتل_راسل و مکس_راسل(بشرطی که تا اون موقع راسل به همین اندازه امیدوار کننده ظاهر بشه)
    و رویایی ترین و رقابتی ترین ترکیب برایه من فتل_مکس.
    ولی امیدوارم سالهایه اینده فراری شرایط قهرمانی جهان رو پیدا کنه و فتل اونو براش بدست بیاره.چون فکر نمیکنم چارلز تو شرایط ایده اله تیم و ماشین، بتونه از پس سب بر بیاد.

    • SV5-Ferrari

      7

      1

      به نظر منم از فراری نره بهتره سباستین هنوز 2020 فرصت داره امسال فراری داره تست ها رو انجام میده و مطمئنم 2020 میتونن رقابتی باشن دیگه 2021 که قوانین کاملا جدیدی هست
      فراری میتونه بهتر بشه میشه فقط طراحی ماشین ، ایرودینامیک ، مشکل ریز و درشت ماشین رو برطرف کنن به راحتی این اختلاف کم میشه ردبول هم میره همون سومی ولی فعلا فراری توی باطلاقی هست که دست و پا زدن معنی نداره

      • iman88

        5

        0

        ممنونم امید جان.شما هم شاد و سلامت باشید

    • Mahmood.gh

      1

      4

      ایمان جان بهترین اتفاق ب دید طرف بستگی داره
      از دید مرسدس خب کلی فرق داره
      تا از دید سب یا هر راننده دیگه ای
      از دید ما علاقه مندها هم خیلی فرق داره
      ولی من کاملا با نظرت مخالفم بنظر من اگه قرار ب نبودن لوییز باشه کار ب بهترین یا بدترین ندارم دوس دارم جفت رانندهای مرسدس المانی باشن کمپانی المانی راننده المانی
      و بنظرم فراری نمیتونه ب سب ماشین قهرمانی بده پس همون بهتر ک نمونه اونجا شک نکن 2021 هم فراری تو اکثر پیستها فقط دود اگزوز مرسدس قرار ببینه پس سب بیاد مرسدس بهتر

  3. alireza_h

    7

    3

    با اون جمله «عملکرد فوق العاده‌ای که [جورج راسل] از خودش در ویلیامز نشان داده است» مشکل دارم!

    به نظر من راسل اصلا حضور فوق‌العاده‌ای نداشته! نهایتش بشه عملکرد راسل رو متوسط ارزیابی کرد؛ متوسطی که ضعف شدید امسال ویلیامز اون رو تحت شعاع قرار داده…

  4. kakolokia

    5

    1

    به نظر من اگه سال بعد هم همیلتون قهرمان بشه ، مرسدس دیگه با فراق بال بیشتری در انتخاب راننده اقدام میکنه ..

    از اون طرف اگه ردبول سال بعد نتونه به شکل قابل قبولی برای وشتپن ماشین قهرمانی بسازه قطعا وشتپن برای ۲۰۲۱عزم رفتن میکنه ..

    مرسدس هم اگه وشتپن امسال وسال بعد به جنگندگیش ادامه بده و کارهای بزرگی انجام بده احتمالا از هم تیمی کردنش در ۲۰۲۱ با همیلتون بدش نیاد ..

    اما از اون طرف فرارری دوست داشتنی .. من فکرنکنم اتفاق خاصی براش بیافته ..
    اون چیزی که ما از فررای تو این چند سال دیدیم به نظر مشکلات بنیادی تو همه بخشهای مدیریتی وسازمانی و .. داره ..

    همه اینها باعث میشه نتونه پا به پای مرسدس یه ماشین بدون ایراد بسازه و اگه سال بعد هم نتونن ماشین خوبی تحویل بدن و تو گاراژ هم مشکلات خرابی و تایم نزدن و استراتژی و … باشه .. احتمالا فتل هم به فکر رفتن میافته ..

    ویلیامز هم اگه سال بعد بتونه تیم بهتری بشه و به رقابت نیم جدول برسه احتمالا راسل رو همونجا برای ۲۰۲۱ نیگه دارن .. تغییر قوانین ۲۰۲۱ برای موندن راسل شاید دلیل قانع کننده ای باشه ..

    در نهایت به نظر من اگه سال بعد بازم همیلتون و مرسدس قهرمان بشن و اختلاف ماشین هم مشهود باشه ، فتل و وشتپن به مرسدس برای سال ۲۰۲۱ خیلی نزدیک میشن و احتمال اینکه عملا مایل باشن بیان مرسدس بیشتره .. مرسدس هم احتمالا در رو به روشون نمی بنده ..

  5. REZA.M

    8

    0

    اقا ایمان
    بهترین تصمیم برای سب رفتن به مرسدسه.قطعا مرسدس برای 2021 هم مدعی خواهد بود.این حرف من نیست.حرف ادرین نیوی.ولی اصلا مشخص نیست که فراری میتونه به اندازه مرسدس خوب باشه یا نه.

    • iman88

      8

      0

      رضا جان فراری داره تغییراته بنیادی تو تیمش انجام میده و قوانین هم دارن اساسی تغییر میکنن.2021 میتونه نقطه عطفه فراری باشه.اگر 2021 پیشنهاده مرسدس رویه میز سب بود،مصلما باید تصمیمش رو بگیره.اگر قبول نکنه ممکنه برایه همیشه این فرصت از دست بره.اگر قبول کنه و بره مرسدس و مرسدس تویه تغییر قوانین عقب بیوفته بازم راه برگشتی براش باقی نمیمونه.بهترین اتفاق برایه سب اینه که ترکیبه مرسدس برایه ساله 2021 همین ترکیب باقی بمونه یا حداقل لوییس بازنشست نشه.اینطوری صندلی لوییس همچنان میتونه برایه 2022 یا 23 یکی از گزینه هایه سب باقی بمونه بدونه اینکه سب مجبور بشه تصمیمه پر ریسکی بگیره.در کل امن ترین تصمیمه ممکن برایه سب موندن تو فراری برایه2021.و اگر قراره از فراری بره این کارو ساله بعدش انجام بده.البته بازم میگم به شرط اینکه مرسدس صندلی لوییس رو پر نکرده باشه.البته برایه بعد از 2021 ممکنه گزینه هایه دیگه هم وارد بازی بشن مخصوصا ردبول.

      • SV5-Ferrari

        4

        0

        iman88 باهات موافقم
        ولی همه ی اتفاقات بگی
        فراری از مرسدس جلو میزنه
        مرسدس باز مثل گذشته از فراری جلو میزنه
        مرسدس سب رو بخواد
        فراری ماشین طبق نظر کی توسعه بده ( خیلی مهمه برای فراری ولی معلوم نیست ….)
        همه ی اینا اما و اگر هست و هچی مشخص نیست و هر چی بگی ممکنه

  6. M.e.h.d.i

    5

    1

    مرسدس خواه نا خواه باید ترکیب تیم رو از نظر سنی بیاره پایین
    خودش ضرر می کنه برا بعد این سال های بعد از سب و لوئیس
    جورج۲۰ سال داره مکس ۲۲ سال
    از طرفی
    شاید شوماخر جوان یا چارلی تو رادار تیم قرارگرفتن نمی خوان صداش رو دربیارن چند تا اسم می دن بیرون مثل ریکیاردو
    یا سب یا مکس تا پوشش باشه
    ۲ سال دیگه استبان ۲۴ سال داره
    اگر مبنا سن باشه
    مکس و استبان ۲۴ سال دارن و جورج ۲۲ سال و شوماخر جوان ۲۱ سال
    اسمی از چارلی و میک شوماخر برده نشده اما میک قهرمان فرمول ۳ با تیم زیر مجموعه مرسدس شد
    توتو هم مصاحبه ای داشته قبل از مصاحبه اخیرش که گفته بود میک شوماخر شاید با مرسدس قهرمان بشه شاید هیچ وقت

    اگر مسئله پول سازی مهم باشه ۲راننده رو زیر ۲۳ سال می زاره برا ۲۰۲۱

      • M.e.h.d.i

        3

        0

        فراری و آقا حسن عزیز
        توتو هم راننده DTM بوده
        هم کارآفرین
        هم سرمایه گذار
        کسی که مرسدس رو دوباره تو بازار جهانی خودرو بازسازی کرد توتو بود وگرنه بعد از ۲۰۱۰ مرسدس شاید رقابت رو می باخت
        آدمی با چنین رزومه غیر قابل انکار، قطعن می دونه کجا فیلم بازی کنه و کجا از اهرم سیاسی بازی

  7. mojtaba

    5

    0

    اگر برتری مرسدس ادامه داشته باشه همیلتون نه خودش رو بازنشسته میکنه نه تیم رو ترک میکنه بلکه میمونه تا رکورد شوماخر رو بشکنه برای صندلی دوم هم بعید میدونم تا 2021 با بوتاس ادامه بدن آرزوی شخصیم اومدن فتله اما گزینه محتمل انتخاب نفرات جوان مثل راسل و اکونه تا برای دوران پسا همیلتون مرسدس رو بیمه کنن

  8. MERC

    6

    0

    از کجا معلوم ماشین 2021 مرسدس رقابتی باشه؟ کی میتونه تضمین کنه؟
    کدوم راننده ای حاضره این ریسکو کنه و تیم خودشو ول کنه بیاد مرسدس, در حالی که احتمال سریع بودن مرسدس هم به اندازه احتمال سریع بودن ماشین تیم قبلیشه

    • REZA.M

      6

      2

      ادرین نیوی که خودش نابغه آیرودینامیک هست میگه دپارتمان الکترونیک مرسدس دو برابر ما بزرگ تره و در درک قوانین 2021 میتونن بهتر عمل کنن.
      آقای حسینی یه سوال.اگه وقت دارید لطفا جواب بدید.یه جواب کوتاه هم کافیه.
      یه خبر خوندم که مهندس های ایرودینامیکی که از ردبول اومدن فراری نظرشون اینه که فراری برای جبران مشکل دوان فورس و گریپ باید یه ماشین مثل ردبول با ریک بیش تر و ویل بیس کم تر بسازه.
      ماشینی با این خصوصیات میتونه به فتل کمک کنه تا بتونه رقابت کنه؟

      • سید علی حسینی

        12

        0

        آره میتونه، مخصوصا سانچز که فک کنم اومده فراری، آدم درستیه برای این کار، ولی برای مسابقه بعدی فک کنم مونزا، سب یه چالش اون تیکه پیست پاوربولیکا داره با این اس اف 90، اگر اتفاق خاصی داخل تعیین خط و مسابقه رخ نده، سب میتونه دست بالا رو داشته با همین ماشین برای این فصل…

      • SV5-Ferrari

        7

        0

        سید یعنی خبرای خوب در انتظار ما طرفداری فراری و البته برای سب
        قراره بیوفته ؟

      • iman88

        5

        0

        اره اگر با همین ماشین به مونزا برن مطمئنا سب میتونه دست بالا رو داشته باشه.احتمالا یه سری تغییرات تو ستاپ ماشین انجام میشه چون اون سکتور 2 کذاییه اسپارو دیگه نداریم.اما مطمئنا بازم سب میتونه با این ماشین مونزا رو ببره.اگر مرسدس بذاره و تو شرایط مشابه اسپا چارلز همون کاری رو بکنه که سب کرد.راستش فکر کنم اینجا هر دوتاشون میتونن سریع باشن و 1و2 دور از دسترس نباشه.سید میشه رو 1و2 حساب کرد؟یا ممکنه تو استراتژی فراری ریسک نکنه و فقط به برد فکر کنه؟

      • سید علی حسینی

        9

        0

        فراری صد در صد به برد فکر میکنه، تیمی نبوده کلا در طی این چندین سال حضورش به گرفتن رده دوم و سوم اهمیت بده، الان هم فشار زیادی روی تیم هست بابت نبردن ها، بردن الان برای فراری بیشتر از مسائل مادی یه مسئله حیثیتیه، روز جمعه بعد تمرین دوم، سرعت های مسابقه ای میاد منم شنبه داخل پست تمرین سوم میزارمشون، مطمئنا همه تیم ها بعدش یه سری تغییراتی میدن، بر فرض مثال سرعت مسابقه ای فراری یه 0.3 یا 0.4 کمتر از مرسدسیا باشه، داخل همون شب تمرین دوم تا بعد از تمرین سوم تمام تلاششون رو می کنن که بتونن این فاصله رو کم کنن، مرسدسی ها هم دوباره تلاش می کنن تا بتونن فاصلشون رو بیشتر کنن، این استراتژی بلژیک میتونه برای مونزا خوب جواب بده، همه چیز به بعد از تمرین دوم بستگی داره، فرسایش تایرها رو باید اونجا دید که چقدره، داخل بلژیک وضع خیلی درام بود. داخل تمرین دوم وقتیکه شبیه ساز مسابقه رو راننده ها شروع کردن، چارلز که رفت روی سافت سریع اومد پیت مدیوم انداخت اصلا نمیتونست با اون ماشین روی سافت برونه و وحشتناک تایرخوری بالا بود، سب تونست خوب باشه ولی نه تمام دورهاش، چند دور اول تونست خودشو نزدیک لوییس و والتری و سرجیو پرز نگه داره و محدوده 1.50 دور بزنه حالا یه 2 3 دهم اختلاف داشت با مرسدسیا، ولی از دور دقیق خاطرم نیست چندم، زمانی که سب داشت میزد رفت روی 1.53 1.52 ثانیه و هی داشت هر دور بدتر میشد و اومد پیت، این درحالی بود که مرسدسیا هنوز توی محدوده 1.50 بودن! حالا بعد از تمرین دو که فراری ها ستاپشون رو تغییر دادن یخورده رفتار ماشین داخل مسابقه روی سافت بهتر شد ولی اینبار سب بود که یخورده مشکل پیدا کرد روی تایرش چون اون تغییرات میشه همون قضیه چسبندگی مکانیکی روی اکسل جلو و…

        یه اتفاق بدی هم که هست اینه که فراری ها، چون فکرش رو نمی کردن اینقدر با تایرها به مشکل بر می خورن توی انتخاب تایرهاشون اشتباه کردن قبل از شروع فصل، بعد از یه سمتی هم فراری ها نمیتونن مثلا بزارن تایرهایی رو دست نخورده بمونه چون نیاز دارن این ماشین رو بیشتر داخل پیست برونن و درکش کنن تا مشکلش رو برطرف کنن، یه جوری شرایطشون بَسی سختِ :))))

      • iman88

        6

        0

        چیزی که از اسپا دیدیم برد از سرمونم زیاد بود.امیدوارم مونزا بهتر باشه.ممنون سید

      • REZA.M

        5

        0

        شرمنده اشتباه شد. اون بالا نوشتم “دپارتمان الکترونیک” در حالی که منظورم”دپارتمان ایرودینامیک”هست.

    • Ahmad VETTEL

      6

      0

      ببین تضمینی که هیچوقت تو هیچ چیزی وجود نداره ولی مرسدس نشون داده که همیشه برای هر شرایطی آمادست.
      نمونش امسال که دوتا ماشین که کاملا با هم فرق داشتنو تست کردن و ماشین هفته اولشون رضایت بخش نبود و کنار گذاشتنش که عجیبم نبود چون از 2017 گفته بودن دارن رو 2019 کار میکنن.
      امسالم خیلی کمتر از فراری و ردبول آپدیت داشتن و حتماً واسه 2021 برنامه ریزی بهتری دارن.
      کلا مرسدس تو 2حالت زمین میخوره:
      یا خودشون به فرمول یک بی میل بشن
      یا یه تغییر قوانین سنگین(ترجیحا در مورد موتور) بیاد که مرسدسو ضعیف کنه که 2021 بعیده یعنی شاید دامینیت نباشن و حتی یکم از ردبول یا فراری عقب بیافتن ولی بازم رقابتی خواهند بود

  9. ...m6...

    6

    7

    اول که لوئیس هدفش ۱۰ عنوان قهرمانیه دوم گفته که تا ۶ یا ۷ سال دیگه قصد بازنشستگی نداره…..راننذه ایی هم نیس که با بالا رفتن سن استعدادش به پایان برسه….

    • THE MINDBLOWER

      6

      2

      شما اینم در نظر بگیر که اگه 2021 ماشین مرسدس رقابتی نباشه یه حتی باشه و با اتفاق لوییس قهرمان نشه(مثل 2017 سب که بدشانسی اورد تو رقابت نمیگم قهرمان میشد قطعا ولی عکلا از رقابت کنار رفت) همه قهرمانی هاشو به ماشینش نسبت میدن. لوییس باهوش تر از این حرفاس که واسه طمع وایسه و فقط تو شرایطی میمونه که از دامنیت بودن یا حداقل برتری نسبی ماشینش مطمئن باشه.

    • Hassan Mohebbi

      5

      3

      منم با شما موافقم.
      مگه میشه با تغییر قوانین تیم‌ها بهم نزدیک بشن؟
      مگه میشه یه راننده تشنه رقابت بیارن کنار لوئیس که نگذاره با خیال راحت رانندگی کنه؟
      مگه میشه ولتری ایتس جمیز رو بیرون کنن و اکون یا مکس تشنه رقابت و قهرمانی رو بیارن؟
      ولی اگه لوئیس یه درصد احتمال بده که قراره تیم‌ها بهم نزدیک شن شک نکن که خود را بازنشسته میکنه چون تبعات باخت تو اون سال‌ها خیلی بده براش.
      با احترام به طرفدارای لوئیس

  10. miladhammer44

    8

    2

    مگه کسی گفته لوییزقراره بعد2020بازنشست بشه …من خودم اخیرامصاحبه ای ازش خوندم که می گفت هنوزمیتونه تا38-39سالگی ادامه بده ….وبه نظرم لوییزازمرسدس نمیره کدوم عاقلی باماشینی که قهرمان میشه جدامیشه ولی اگه بره امیدوارم برگرده مکلرن که خیلی خاطره انگیزمیشه ……ولی تا2021یک ونیم سال مونده ودوتاقهرمانی جهان ….ودراخرمن نمیدونم چه ربطی بین سن وکندبودن راننده وجودداره احتیاط وریسک پذیری کمتردرست ولی کندبودن…الان به کیمی نگاه کنین پارسال وپیارسال وقتی ماشین خوب داشت خوب هم نتیجه میگرفت ….ولی امثال لوییزفدررروسی رونالدوزلاتان لبرون جیمزبه خداحیفن اگه ازورزش برن کنار

  11. Mehdi

    7

    0

    باسلام خدمت همه عاشقان فرمول یک واقای حسینی به نظرم باتوجه به اینکه توتو سال2017میخواست مکس روبیاره جای رزبرگ ونشد وتعریفهایی که از مکس کرده وازشام خوردن پدرمکس با توتو شک نکنید اگر ردبول ماشینی درحدقهرمانی به مکس نده مکس میره مرسدس ومرسدس دنبال یک راننده جون ودر عین حال باتجربه است که درحال حاضر به غیر مکس کسی نیست که این شرایط رو داشته باشه بعد مکس به خاطر هوادارای زیادی که داره باعث میشه مرسدس خیلی پول گیرش بیاد ازسمت اسپانسر وهوادارای مکس

  12. Hassan Mohebbi

    7

    2

    همیلتون اگه امسال و سال بعد قهرمان بشه شاید بعضی از رکوردها رو جابه‌جا کنه ولی مهمتر از همه تو تعداد قهرمانی با شوماخر برابر میشه. پس یه سال دیگه با مرسدس برای ۲۰۲۱ تمدید میکنه و به احتمال زیاد ولتری، یا راسل هم‌تیمیشن. حالا اینجا دو حالت داره:
    ۱. اگه مرسدس دسته برتر رو داشته باشه و همیلتون احساس کنه که حمایت تیم رو داره چرا که نمونه. لوئیس یه رکورد برای خودش ثبت میکنه که رسیدن بهش دور از برای راننده‌های فعلی دور از انتظار میشه و تنها کسی که میتونه اون رو تو همین سالها بشکنه اون سب هست که خود سباستین یه متغیر غیرقابل پیش‌بینی‌ست ولی من انتظار دارم و احتمال میدم سباستین تا اخر فعالیت حرفه‌ایش تو فراری بمونه (نظر شخصیمه) و رفتن سب به مرسدس احتمالش صفره همچنین رفتن لوئیس به فراری. همینطور همتیمی شدن مکس با لوئیس احتمالش صفره. در کل تا لوئیس هست یه راننده درجه دو باید هم‌تیمیه همیل باشه.
    ۲. مرسدس دسته برتر رو داشته باشه ولی لوئیس افت کرده باشه به خاطر سن و از لحاظ بدنی و … . یا این‌که هم‌تیمیش خیلی رقابتی باشه که دیگه نتونه باهاش رقابت کنه. یا این‌که افت نکرده باشه ولی مرسدس دست برتر رو نداشته باشه و برای این‌که تو خاطره‌ها به بزرگی یاد شه دیگه خداحافظی کنه.

    در کل انتظار من اینه که همیلتون تا پایان فصل ۲۰۲۱ هست و اگر اوضاع مساعد باشه میمونه تا وقتی که بتونه برونه و اگر مساعد نباشه خداحافظی میکنه و میره تو خونه لالا و با پولاش خوش میگذرونه و ما می‌مانیم و بدبختیامون.😂😂😂

    بگذار یه بار خیال دوستان رو راحت کنم همیلتون اصلا به تیم‌های پایین جدول نمیره تا تو توسعه و قوی کردن اون تیم‌ها کمک کنه یا حتی به فرمول ای یا ایندی یا … (کلا کارایی که الونسو و راننده‌های قهرمان دیگه انجام دادن، انجام نمیده).

    ببخشید طولانی شد🙏

    • iman88

      7

      0

      من دلم میخواد لوییس بمونه و تا میتونه رکورد رو سنگین تر کنه.هرچی این رکورد سنگینتر بشه شکستنش هیجان و لذته بیشتری داره.مخصوصا پس گرفتنش از طرفه راننده هایه فراری.در کل رکوردها برایه شکسته شدنن نه جاودانه شدن.مطمئنا رکورد هایه لوییس هم در امان نمیمونن(البته اگر رکوردی در کار باشه)

  13. Silver Arrows

    2

    7

    پیش بینی من:
    مرسدس تا 2025 در فرمول یک می‌مونه.
    همیلتون تا 2020 می‌مونه.
    برای 2021 اکون و راسل رو میارن مگر این که مرسدس ول کن ورشتپن نباشه و ترکیب راسل-ورشتپن رو ببینیم…

  14. Amin

    4

    9

    چقد جالبه فن های فتل دارن صابون میکشن ک سب بیاد مرسدس
    ولی ب نظرم لوئیز اگه ببینه مرسدس ۲۰۲۱ هم مدعی اصلیه، عمرا جایی نمیره و میمونه ک ب تنهایی با ۸ تا قهرمانی جهان ب افسانه فرمول یک تبدیل بشه
    ان شاالله و ب امید حق علیه باطل لوئیز ب تنهایی همه رکورد ها رو مال خودش میکنه و حسرتشو میذاره رو دل دیگران

    • SV5-Ferrari

      5

      3

      احسنت لوییس با ماشین بی رقیب قهرمانی میاره مگه داریم مگه میشه همیلتون یک همتیمی درجه یک داشته باشه یا بره یک تیمی که ماشین رقابتی نداشته باشه !!!!
      خوبه خوده طرفدارای همیلتونم میگن ” لوئیز اگه ببینه مرسدس ۲۰۲۱ هم مدعی اصلیه”
      8 تا قهرمانی اره افسانه ای میشه ولی مگه 2020 اصلا بازم مدعی هستین ؟
      جه برسه به 2021 ؟
      امسال فراری ازمون و خطا میگیره ساله بعد هم دیگه وقته پایان سلطه مرسدسه

      • Amin

        2

        4

        همیلتون تنها کسیه که همیشه هم تیمی قهرمان جهان داشته البته ب جز بوتاس!
        نمیخوای ک بگی آلونسو درجه ۱ نبود(ب شخصه آلونسو رو برترین راننده قرن جدید میدونم) ب علاوه ۲۰۱۳ ک لوئیز اومد مرسدس،مرسدس کجا بود؟؟؟؟ مدعی بود؟؟؟
        آمار اون سال رو داری؟؟؟؟
        اما در مورد ۲۰۲۱:شکستن رکورد ی طمع خاص ایجاد میکنه الان هدف شکستن رکورد های شوماخره اما خب انشاالله وقتی ک اونو شکستن و دیدن میتونن ب تنهایی رکورد دار باشن دلیلی نداره لوئیز رو کنار بذارن
        درمورد ۲۰۲۰:خبر هایی هست ک فراری میخواد شاسی رو ب سمت ردبول ببره و رقابتی بشه،اما خب قضیه اینه که مرسدس بیکار نمیشینه،با اینکه طرفدار مرسدسم ولی اعتراف میکنم ک ما همه قدرت مرسدس رو نمیبینیم حتی تو تعیین خط!

      • Ahmad VETTEL

        3

        1

        Amin:
        هیکی کوالینن از کی تا حالا قهرمان جهان شده که ما نفهمیدیم؟

    • REZA.M

      7

      2

      یعنی دلیل اینکه لوییس چسبیده به مرسدس و ولش نمیکنه ماشین برتر مرسدسه؟
      در ضمن بهتره بدونی افسانه شدن فقط به اعداد و ارقام نیست.مثل سنا.

      • Amin

        1

        3

        فتل ۲۰۱۴ چرا از ردبول رفت؟؟؟
        در ضمن بهتره بدونی وقتی سنا فوت کرد اکثر رکورد ها رو داشت از قهرمانی سال ک برابر بود با خیلیا،پول پوزیشن هم اول بود!
        تعداد برد هاشم نمیدونم ولی مطمعنن جز نفرات برتر بوده،خلاصه اینکه شوماخر بعد از سنا تونس بیشتر خودش رو نشون بده

      • Amin

        2

        4

        من اصلا ب فتل فکر نمیکنم و برام اهمیتی نداره فقط لوئیزه ک مهمه
        اون حرفارم تو جواب اونایی میگم ک رو مخم هستن

    • سید علی حسینی

      5

      0

      میک که فعلا یه سال دیگه میمونه، اریکسون هم ایندی کار رو داره حرفه ای دنبال می کنه، ولی خب شانس فرمول یک رو بیخیال نمیشه به هیچ وجه، رومن نمیاد آلفا ، شانس هالک و اریکسون بیشتره تا رومن

      • SV5-Ferrari

        3

        0

        سید
        این اپدیت فراری کی میاد خبرش ؟
        توی سایت اف وان انگلیسی بودم تا قبل از اینکه بیام اینجا عضو شم
        هیچی نمیفهمیدن چی میگن جدیدا مترجم گوگل جمله خوب ترجمه نمیکنه لابه لاش چندتا کلمه بی معنی هم میاره !!!
        خبر کی میاد ؟

  15. امید نورمحمدی

    5

    0

    با درود و عرض ادب خدمت سید بزگوار. اول تشکر فراوان بابت تحلیل فوق العاده ای که گذاشتید. عالی بود و نکات زیادی درش مطرح کردید که ارزش چندبار خواندنشو داره.
    بقول ایمان گرامی همه رکوردها برای شکستن هستند و بنده بحثی در اینباره ندارم. نکته ای که برای من ایجاد مشکل میکنه اینه که در این رشته اصلا رکورد نمیتونه معنا داشته باشه. در دو میدانی و ورزشهای مشابه رکورد وجود داره و غیرقابل بحثه.
    فرمول 1 هر روز در حال تغییر تکنولوژیکی و سیستم امتیاز دهی و قوانین و تعداد مسابقات و … است و نمیتونیم دو راننده در دو دهه متفاوتو با هم مقایسه کرد! شاید تعداد قهرمانی ها برای هواداران معنی داشته باشه ولی دقیق که نگاه کنیم میبینیم اساس درستی نداره.
    نزدیکترین مقایسه بین دو راننده هم نسل فقط در زمانی میتونه صورت بگیره که هم تیمی باشن. تازه اینم معیار دقیقی نیست. چون تفاوتهای بین دو ماشین و حتی سازندگان قطعات دو ماشین همتیم وجود داره. گاهی حتی انقدر این تفاوتها زیاد میشه که رسما یک تیم با دو گاراژ متفاوت بوجود میاد.
    ولی من بعنوان یک هوادار فرمول 1 قاعده بازیو قبول کردم که پیگیری میکنم ولی این نمیتونه موجب نادیده گرفتن واقعیات در این رشته بشه.
    باور کنید حتی اگر سب 10 قهرمانی جهان هم بیاره نظر من همینه و منظورم زیر سوال بردن تواناییهای بزرگترین راننده این دوران یعنی همیلتون نیست. همیلتون لایق دست آوردشه و بنظر من باز هم قهرمانی جهان بدست خواهد آورد. امروز ترکیب لوییس – مرسدس دست نیافتنیه.

  16. Hamed

    0

    0

    به نظر من همیلتون تا انتهای 2021 با مرسدسه و اگر تا اون موقع رکورد شوماخرو زده باشه(که شخصا دوس ندارم اتفاق بیفته) احتمالن خودشو بازنشست میکنه یه احتمال کوچیکی هم هست اگر میلی از سمت خودش و فراری برای جذبش وجود داشته باشه یکی دوسال آخر کریرش رو تو فراری تموم کنه
    میدونم بدش نمیاد که فرضن اگر فراری رقابتی باشه شانسشو برای یه قهرمانی با فراری هم امتحان کنه

دیدگاه خود را بیان کنید