فرمول یک ایران – متیا بینوتو مدیر تیم فرمول یک اسکودریا فراری به تازگی مصاحبه ای را در مورد عملکرد کلی تیم و راننده هایش را تا به اینجای فصل 2019 داشته و همینطور در مورد آینده نیز صحبت هایی را کرده که برایتان آورده ایم.

سوال: در تست های پیش فصل بارسلونا، تقریبا می توان گفت که بعد از 4 روز اول کسی در پدوک نبود که شما را به عنوان قدرت برتر و تیمی که به آن به عنوان مرجع قدرت نشناسد…دقیقا چه اتفاقی افتاد!؟

در بخش اول تست های پیش فصل، من هم قبول دارم که ما برترین بودیم اما اگر به خاطر بیاورید در روز آخر نوبت دوم تست همیلتون سریعتر از ما بود. به استرالیا رسیدیم و آگاه بودیم که آنها رقابتی ظاهر می شوند، اما در ملبورن این قدرت و سرعت مرسدس نبود که باعث تعجب ما شد بلکه عملکرد فوق ضعیف ما بود. ما با این باور که از آنها برتر هستیم به استرالیا نیامده بودیم ولی این باور را داشتیم که می توانیم با آنها رقابت کنیم اما شرایط اصلا اینطوری رقم نخورد! سپس دو هفته بعد این توازن قدرت بر هم خورد و ما توانستیم قدرتمند ظاهر بشویم… به نظرم این اتفاق در نیم فصل اول اتفاق خوبی بود. ما در نیم فصل اول تغییرات زیادی را در توازن قدرت بین خودروهای مختلف دیدیم حتی برای خودرویی که بدون شک بهترین بود(مرسدس) تایید شد که نمی تواند در همه پیست ها سریعترین باشد. این نوسان قدرت بین تمامی خودرو ها وجود داشت و برای سنجش ظرفیت خودرو ها باید به میانگین عملکرد خودروها توجه کرد…

به نظر شما چه چیزی این نوسان قدرت را ایجاد کرد؟

در واقع در تست های پیش فصل خودروهایی بودند که داشتن عملکرد فوق العاده ای را از خودشان نشان می دادند و یا عده ای دیگر که نتوانستند انتظارات را براورده کنند و این مسئله در تست ها نوید این را می داد که عملکرد خودرو ها نسبت به پیست های متفاوت تغییر کند…شرایطی که در هر پیست تعیین کننده هستند از جمله شرایط آب و هوایی و تایرها و….. به طور کل و در حالت میانگین، مرسدس بهترین خودرو و عملکرد را دارد که این امری بسیار واضح هست. خودروی ما هنوز به اندازه کافی سریع نیست و پیست هایی هم هستند که ما در آن بیش از دیگران عملکرد ضعیفتری را داریم و بسیار مشخص هست که ما نیاز به بهبودی بیشتری داریم…

فرصت هایی زیادی از دست رفت(اشتباه تیم و رانندگان)، در این مورد نظرتون چیه؟

به طور کلی عملکرد ما در این نیم فصل در حد انتظارمان نبود. مطمئنا موقعیت هایی را از دست دادیم و اگر الان پیروزی هایی را در دست داشتیم آن وقت تصویر کلی عملکردمان متفاوت تر از آن چیزی بود که الان داشتیم. برای نیم فصل اول ما شاید خودرویی بودیم که در حال توسعه بود که این خود نشانه خوبی است چون نشان می دهد که ما داریم در مسیر درست حرکت می کنیم. ما می دانیم که هیچ چیز جادویی در فرمول یک وجود ندارد، شما نمی توانید که در حد فاصل یک مسابقه تمامی مشکلات را حل کنید؛ اما این مسئله مهم است که بدانید چه مسیری را برای توسعه دنبال می کنید که از این لحاظ فعلا شرایط امید بخش می باشد.

سباستین فتل و چارلز لکلرک - اسپانیا 2019

سباستین فتل و چارلز لکلرک – اسپانیا 2019

گرندپری اسپانیا ضعف شدید پایداری را در جلوی خودرو مشاهده کردیم. آیا شما این مشکل را قبل از رسیدن به بارسلونا متوجه شده بودید یا اینکه با توجه به عملکرد بحرین شما هنوز تصویری درست از چگونگی این مسابقه نداشتید؟

در بحرین ما سریعترین بودیم، در شانگهای آنقدر بد نبودیم و در باکو رقابتی بودیم و فکر نمی کردیم که در اسپانیا چنین نتیجه ای را بگیریم. می دانستیم که رقبایمان بروزرسانی هایی را می آورند ولی عملکرد ما بیش از اندازه ضعیف، ناامید کننده و غیرمنتظره بود. چون وقتیکه شما خودتان را در چنین موقعیتی می بینید متوجه می شوید که راه طولانی را برای رقابتی شدن در پیش دارید. اما حتی در چنین موقعیتی باز هم تیم متحد و متمرکز ماند و این چهره دیگری از باور نمادین این تیم است که نگاه آینده نگرانه ای دارد. من تیمی را می بینم که خیلی سخت کوش، متمرکز، متحد و تشنه پیروزی است.

از اینکه اس اف 90 در مستقیمی ها عملکرد خوبی دارد ولی در پیچ های کند نه، آیا هیچ پشیمانی نسبت به انتخاب این نوع فلسفه طراحی دارید؟

ما پاوریونیت قدرتمندی داریم و به کمی داون فورس نیاز داریم، مسئله بالانس خودروست. بعد از چند مسابقه متوجه شدیم که به داون فورس خیلی بیشتری نیاز داریم تا تازه بتوانیم تایرهای فصل 2019 را رام کنیم. اگر می دانستیم وابستگی به این موضوع زیاد است و به یک سال قبل باز می گشتیم مطمئنا زمان زیادی را برای ایجاد داون فورس بیشتر می گذاشتیم حتی اگر به قیمت بیشتر شدن نیروی درگ مینجامید. اما آیا می توانیم این را یک کانسپت بدانیم؟ فکر نمی کنم. به نظرم این فقط یک “نیاز و احتیاج” بود که بعد از چند مسابقه اول مشخص شد.

امسال بحث های زیادی در مورد تایرها بود… آن چیزی که می شد از عملکرد پیرلی فهمید این بود که تحویل تایری که بتواند تمام تیم ها را راضی نگه دارد برایش سخت بود…نظر شما چیه؟

مسئله راضی نگه داشتن همه نیست. این فرایند فعلی اشتباه هست. امروزه برای اینکه بخواهید این روند را تغییر هم دهید نیاز به رای 70 درصدی دارید که این فرایند هم اشتباه است. من متوجه این موضوع هستم که قبل از هر فصلی مشخصات تایرها و خواص آن داده می شود اما در این مورد کاری از دست ما بر نمیامد و این مسئله حتی ربطی به پیرلی هم ندارد؛ آنها دارند به بهترین شکل ممکن تلاش خود را می کنند.

ما(مدیران تیم ها) الان در جلساتی قرار داریم و داریم صحبت می کنیم که مشخصات تایرها برای فصل بعدی چگونه باشد! این موضوع و صحبت ها در گذشته اصلا وجود نداشت. اینکه همه بیاییم باهم برای برطرف کردن موانع فنی صحبت کنیم اتفاق خوبیست. این هدفگذاری ها برای تایر فصل بعدی نیز بر این اساس است که میزان فرسایش و میزان اختلاف دلتا بین تایرها چقدر باید باشد اما عمر کارکرد تایر و پارامترهای دیگر آن را نمی توانیم صحبت کنیم. حتی در این صورت هم باز نمی توانیم پیرلی را مقصر بنامیم.آنها کار اشتباهی را نکرده اند.

یقینا تایرهایی که در این فصل داریم برای اینکه به دمای عملیاتی برسند و بتوانند دوام خوبی از خود نشان دهند باعث شده است که تیم ها با سختی های زیادی روبرو شوند. چسبندگی افت شدیدی می کند و خودرو زمانیکه بیش گرمایش رخ می دهد ،دچار لغزش زیادی می شود مخصوصا وقتیکه در تعقیب خودروی دیگری هستید. آیا ما می خواهیم که این موضوع را و پارامترهای متفاوت آن را در آینده باید بررسی کنیم؟ بله اینطور فکر می کنم و بار دیگر می گویم که این وظیفه پیرلی نیست و همینطور پیرلی حق کمک کردن یا حمایت کردن از یک تیم خاص دیگر را نیز ندارد.(یعنی با توجه به نامشخص بودن خیلی از پارامترهای طراحی تایرها به طور ناخودآگاه یک وقت هایی به نفع یک سری تیم ها و به ضرر یک سری تیم های دیگر می شود و این موضوع مرتبط با پیرلی نیست و مرتبط با قوانین حاضر است) وظیفه آنها این است که بتوانند بهترین محصول ممکن را در اختیار فرمول یک قرار دهند. اما تیم ها باید مطمئن شوند که دیگر خود را در شرایطی به مانند شرایط امسال نمی بینند.

سباستین فتل و چارلز لکلرک - فرانسه 2019

سباستین فتل و چارلز لکلرک – فرانسه 2019

شما بروزرسانی های متفاوتی را به پیست ها آوردید که خیلی از آنها آنطوری که انتظارش را داشتید کار نکردند…آیا هنوز در فرایند تولیدی که در کارخانه دارید مشکل دارید؟

در فرانسه با چنین مشکلی روبرو شدیم.. یک کفی را به عنوان بروزرسانی آوردیم ولی آنطور که فکرش را می کردیم کار نکرد…بعدا متوجه مشکل شدیم و دریافتیم که چطور فرایند تولید خود را بهبود و بهینه کنیم برای ساخت قطعات جدید که به عملکرد تیم برای حل مسائل پیش رو نیز کمک می کند. من دائما می گویم که ما یک تیم جوان هستیم… تیمی که تشکیل شده است از افرادی که در عناوین شغلی خود در حال کسب تجربه هستند. این فرایند زمان می برد و در برخی موارد سالها زمان نیاز است. اما از اینکه این تیم را مشاهده می کنم و می بینم که چطور موفق می شود که مشکل را حل کند راضی هستم. مطمئنا این مسئله برای تیم عملکرد غیرمنتظره ای را آورده است اما با توجه به پیشرفتی که خودرو از خودش نشان داده است باور دارم که تیم مسیر درستی را طی می کند. ما باید آرام و متمرکز و عاشق باقی بمانیم.. چون فقط زمانی که آنقدر علاقه به حل مسائل و سرمایه گذاری مناسب را دارید شما می توانید نتایج را در مدت زمان متوسط و طولانی دریافت کنید.

او همچنین در مورد رانندگان خود اینگونه اظهار نظر کرد:

اگر شما به نیم فصل اول نگاه کنید در می یابید که چارلز لکلرک رشد خیلی خوبی را داشته است. ما می دانیم که او استعداد بالایی دارد ولی چیزی که منجر به رشد مثبت یک فرد می باشد یادگیری از اشتباهات می باشد. پشتیبانی و همکاری وی با تیم و توسعه خودرو در هر مسابقه و روز به روز بهتر می شود که این نقطه مثبتی دیگر از نیم فصل می باشد، در میان نقاط مثبت شما می توانید سباستین را نیز قرار دهید، درست است که اشتباهاتی را مرتکب شده است اما رویارویی وی با چارلز بسیار خوب است. آنها دو همتیمی خیلی خوب و باهوش و فوق العاده با انگیزه هستند. سب ارزش خودش را در تیم می داند و به اندازه کافی باهوش هست که شرایط کلی تیم را درک کند و فوق العاده به تیم اعتماد دارد. او یکی از ستون های اصلی تیم در حال حاضر و برای آینده ای است که در حال ساخته شدن است. هدف فتل تغییر نکرده است. او می خواهد که با فراری قهرمان جهان شود و این هدف برای او فوق العاده تعریف شده است. با توجه به این هدف و شرایطی که در اوایل این فصل داشتیم اوضاع برایش در هر مسابقه خسته کننده تر و ناامید کننده تر میشد چون قدم به قدم که به جلو می رفت متوجه می شد که در جایگاهی قرار ندارد که بتواند به این هدف خودش برسد. اما سب می داند که چه می خواهد و این هدف برایش کاملا تعریف شده است که منجر می شود به او انرژی و انگیزه لازم برای هدایت تیم به سمت جلو را دارد.

مکس ورشتپن و سباستین فتل - بریتانیا 2019

مکس ورشتپن و سباستین فتل – بریتانیا 2019

آیا فکر می کنید که اشتباهاتی که سب انجام داده به خاطر عدم سرعت خودرو بوده است؟(یعنی سب میدونه که ماشین به اندازه کافی سریع نیست ولی می خواد بیشتر فشار بیاره تا مثلا جبران کنه یا چیزی بیشتر از اون چیزی که امکان داره از ماشین بکشه بیرون)

بله اینطور فکر می کنم، چونکه همیشه وقتیکه خودروی سریعتر را داشته باشید رانندگی برایتان راحت تر است. سب فوق العاده ذهن تحلیل گری را برای رویارویی با مسائل و مشکلات دارد که این مسئله به تیم بسیار کمک می کند.

او در مورد لکلرک نیز اینگونه صحبت نمود:

ما می دانیم که او استعداد بالایی دارد. از عملکرد او در جی پی 3 و فرمول 2 این آگاهی را داشتیم. اما چیزی که بیشتر از همه تعجب ما را بر انگیخت این پیوستگی پیشرفت وی در هر مسابقه بود. نحوه یادگیری او از اشتباهاتش فوق العاده است. اما او هنوز جا برای رشد بیشتر دارد که این مسئله به آینده ای که او در فراری دارد کمک بیشتری می کند.

چارلز لکلرک و سباستین فتل - کانادا 2019

چارلز لکلرک و سباستین فتل – کانادا 2019

آیا اینکه فراری در گذشته جوانگرایی نکرده است پشیمانید؟

من فکر نمی کنم که راجب گذشته اصلا باید صحبت کنیم. ما راننده جوانی را در کنار یک راننده به مراتب با تجربه تر قرار دادیم و این مسئله دارد مفید واقع می شود.(یعنی راننده جوان داره از راننده با تجربه یاد می گیره). همچنین ما یک تیم جوان هستیم و فعلا هم نگرش ما این است که سراغ کسانی برویم که تجربه کمتری دارند. اما اینکه به سراغ چارلز رفتیم از عملکرد وی آگاه بودیم و هیچ ریسکی در انتخاب وی نبود.

اوضاع در مارانلو چطوره؟ تغییرات خاصی رو ایجاد کردید اصلا؟

چیزی که خیلی مهم بود برای من و تیم این بود که بتوانم از تیم پشتیبانی کامل را داشته باشم به چندین فرد مسئولیت هایی در سمت های متفاوت داده شد از جمله شاسی، پاوریونیت و تامین تدارکات؛ این افراد الان از نقش های اصلی تیم هستند. آنها فوق العاده حرفه ای هستند و من نیز با آنها رابطه خیلی خوبی دارم و راحت هستم.(یعنی رابطه مدیر تیم با افرادی که مسئولیت فنی تیم را به عهده دارند بسیار خوب است). از اول نوامبر هم سیمون رستا به تیم می پیوندد و یکی دیگر از ستون های تیم تکمیل می شود. 2021 دارد میاید و ما باید آماده باشیم تا با آینده و چالش های آن روبرو شویم آن هم با افرادی که تازه از آنها نام بردم. آنها دارند به من کمک می کنند تا برای رسیدن به اهداف میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کنم.

آیا از قوانین 2021 احساس رضایت دارید؟

نه من نمی توانم راضی باشم و همینطور خوشحال، این حس در فراری نیز به همین شکل است. همیشه ما مخالف برابر کردن قطعات بودیم و به نظرم دیگر داریم بیش از اندازه در مسیر برابری پیش می رویم. چرا مخالف این مسئله هستیم؟ چون دی ان ای این ورزش نشات گرفته از رقابت است و برابر سازی به معنای واقعی مخالف این اصل است. دوما اینکه برابرسازی الزاما به معنای صرفه جویی مالی نیست چون شما بالاخره باید خودرویتان را مجددا بسازید و قطعات جدیدی که شامل قوانین جدید شده اند نیاز دارند که دوباره طراحی و ساخته شوند که خود تاثیر اقتصادی خودشان را دارند. بنابراین من بابت نتیجه پایانی مطمئن نیستم. ما به قوانین جدید ایرودینامیک نگاهی انداختیم و دو نگرانی بزرگ داریم: 1 – با طراحی مجدد خودرو می توانیم شاهد نتایج غیرقابل پیش بینی باشیم و میزان ریسک بسیار بالاست. 2 – ایرودینامیک مسئله ای بوده که همیشه متمایز کننده تیم ها بوده است ولی با محدودیت های زیادی که در راه است مطمئنا این عامل متمایز کننده از بین می رود. ما دوست داریم که فرمول یک، یک ورزش باقی بماند و صرفا به یک نمایش تبدیل نشود. اینکه ما بخواهیم میزان تماشاگر پسند بودن کار را بالا ببریم نکته بسیار خوبی است ولی باید تفاوت این دو مسئله را در نظر بگیریم. به نظرم احساس نمی کنم که ضروری باشد خیلی از چیزها تغییر کنند. ما می توانیم نمایش خوبی را داشته باشیم با کار کردن و ایجاد تغییر روی بعضی از چیز ها که هم من و هم باورم دارم که همه مدیران دیگر نیز با این نظر موافقند. من فکر می کنم باید روی آن مسائل متمرکز شویم.

در مورد سقف بودجه چه نظری دارید؟

پایداری یکی از فاکتورهای کلیدی در این ورزش است؛ همه ما برای ارائه سقف بودجه موافق بودیم و همه ما(مدیران تیم ها) نامه ای را به مبنای موافقت با آن امضا کرده اند. حتی در نظر گرفتن قوانین اقتصادی در آینده نیز می تواند یک نقطه کلیدی باشد. امید این می باشد که با ارائه سقف بودجه، فاصله بین تیم های برتر و دیگر برطرف شود. حتی با توجه به اینکه این سقف بودجه هم برای بعضی تیم ها بسیار زیاد است ولی با این حال باز هم معتقدم که فاصله کاهش می یابد. به نظرم باید خیلی به میزان ریسک انتخاب هایمان توجه کنیم تا به توانیم بهترین راندمان ممکن را داشته باشیم و هدف نهایی را فراموش نکنیم.

شما چطور اولویت های این فصل، فصل بعد و فصلی که در آن قوانین تغییر می کند(2021) را برنامه ریزی می کنید؟

این یک کار فوق العاده سخت است. به نظرم دانش و تجربه بسیار زیادی در این فصل بدست آمد که می تواند برای مدیریت فصل بعد بسیار عالی باشد پس توقف دادن به توسعه داخل این فصل هیچ سود خاصی را نمی تواند برایمان داشته باشد. تمامی تیم ها در حال بازسازی می باشند و با توجه به قوانین سال 2021 و سقف بودجه باید اقدامات مرتبط با صرفه جویی در سرمایه گذاری متناسب با پیشرفت های فنی را انجام دهند. همانطور که گفتم دیگر تیم فراری در بخش فنی از یک گروه تشکیل شده است و با همکاری هم تصمیمات را با دقت بالایی با اولویت هایی که دارند می گیریم.

فراری SF90

فراری SF90

آیا به نظر شما این امکان وجود دارد که خودروی سال 2020 را با داون فورس بیشتری بدون تغییر انقلابی در کانسپت SF90 خود بسازید؟

هدف ما این می باشد که داون فورس بیشتری را تولید کنیم آن هم بدون کاهش نقاط قوت خودروی فعلی. سپس هدف ما پیدا کردن بهترین بالانس ممکن در خودرو است؛ حتی با همین طراحی که در قسمت جلوی خودرو داریم می توانیم بهینه سازی هایی را داشته باشیم و می خواهیم که داشته باشیم.

با توجه به اینکه اوضاع در نیم فصل اول آنطوری که فراری فکرش را نمی کرد پیش نرفت، آیا تیم احساس ناامیدی به خود داده است؟

تعطیلات تابستانی در وقت خوبی آمدند. موقعیت خوبی است برای شارژ و بازیابی روحی تیم. شروع فصلمان پر از مسائل مختلف بود که شروع آن با بازسازی سازمانی فراری که در ماه ژانویه بود رخ داد. اما روحیه تیمی در زمان سختی شکل گرفت. وقتیکه شما وارد دوران سختی می شوید به نظرم خیلی مهم است که آن حس اعتماد لازم را دور خودتان حس کنید. اگر چیزی باشد که به من بتواند حس خوبی بدهد همین افرادی هستند که در تیم حضور دارند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

39 دیدگاه

    • سید علی حسینی

      21

      1

      الان داخل پرانتز می نویسم منظور کلیش رو داخل پست، ولی بحث جناب بینوتو این بود که با توجه به نامشخص بودن خیلی از پارامتر ها ناخودآگاه به نفع یه تیم و به ضرر یه تیم دیگه میشه…اشاره خاصی نداشت و منظور خاصی نداشت. صحبتش این بود که باید پارامترها مشخص تر باشه تا جلوی این اتفاقات رو فرمول یک بگیره، این قضیه امسال به کل رسانه فرمول یک آسیب زده، باورت میشه داخل مسابقه ای که ازش به عنوان هیجان انگیزترین مسابقه فصل یعنی آلمان یاد می کنند فرمول یک دوباره ریزش مخاطب داشت! برای اینکه رقابت بهتر باشه واقعا خیلی وقت ها نیاز به قوانین جدید ایرودینامیکی و موتوری نیست، بعضی قوانین حاشیه ای هم می تونه کمک حال باشه مثل همین تایر ها و حالا مسئله سوخت گیری مجدد هم که تازگی ها دوباره بحثش باز شده…

      • Arash

        6

        2

        سید به نظرم خب اوردن سوخت گیری مجدد به ریس کلا کاره اشتباهی هست
        1.فرمول یک عقبگرد میکنه 2.شاید بتونه رقابت نزدیک کنه شاید ولی انچنان نیست
        3.مسئله آلودگی هست که حالا فرمول یک بحثش جداس چون کلا مگه چندتا ریس هست اونم توی سال 21 خب این نمیتونه آلودگی انچنانی ایجاد کنه ولی خب
        4.تکنولوژی روز به روز داره پیشرفت میکنه پس اگه الان مرسدس قدرتی ظاهر شده توی فناوری باتری و و وو فراری هم میتونه باید بخوان چندتا ادم درستی توی تیم باشه میتونن ولی به مرور زمان حالا این نظر شخصی خودم هست هر انتقادی هم موجه هست ولی نظرمو گفتم

      • سید علی حسینی

        20

        0

        وقتیکه فرمول یک خطر انقراض رو احساس می کنه دیگه اون اهمیت به زندگی خرسهای قطبی و محیط زیست از بین میره 🙂

        سوخت گیری مجدد در صورتیکه تیم ها با تایر ها مشکلی نداشته باشند و عوامل خیلی بهتر تحت کنترل باشه، میتونه خوب باشه چون راننده ها میتونن استراتژی های فوق متفاوت تری داشته باشند و یخورده معادلات بیشتر تغییر کنه، یکی مسابقه رو با سوخت کمتر شروع میکنه، یکی بیشتر، یکی وسط پیت کمتر سوخت میزنه یکی بیشتر، یکی ممکنه پیت استاپش خطا داشته باشه یکی ممکنه این وسط مشکل فنی پیش بیاد، استراتژی ها متفاوت میشه که خوبه، ببین مسابقاتی که امسال یخورده استراتژی تیم ها به هم خورد معادلات زیاد شد و نتونستن تصمیم گیری ها با ریسک پایین بگیرن رو ببین چقدر جذاب تر شد…

      • iren

        8

        2

        بحث آلودگی هوا مربوط به خود فرمول یک نیست. فرمول یک پیشگام تکنولوژی و یکی از موتورهای محرک تکنولوژی در دنیای خودر هست. یعنی خیلی از تکنولوژی ها در فرمول یک به کمال میرسند. اینکه بحث سوخت در این مسابقات مطرح میشه به این معنی هست که چالشی در برابر قدرت بالا کیفیت بالا و مصرف سوخت بهینه در مقابل بالاترین سطح تکنولوژی خودرو یعنی فرمول یک به وجود میاد که باید حل بشه.

      • محمدرضا

        8

        1

        خداقوت میگم به شماسید عزیز و تمامه همکاراتون.واقعا سایتتون بینظیره .همینجورباقدرت پیش برین.ماهم همه جوره پشته شماهستیم . سیدجان اگه امکان داره موتو2 وموتو3 روهم پوشش خبری بدین (حتی خیلی کلی هم باشه کافیه).درضمن عید غدیر رو به تمام سیدایه عزیز و علی الخصوص سیدجان خودمون تبریک میگم.

  1. Arash

    9

    7

    خب سید خیلی ممنون ولی اینایی که نوشتم یعنی مشکل توی تایپ نبود میخوام برای خودم پردازش کنم 🙂
    نکته اول
    “همینطور پیرلی حق کمک کردن یا حمایت کردن از یک تیم خاص دیگر را نیز ندارد”
    بله پیرلی بله حق چنین کاری رو نداری بینوتو نمیگه من میگم منظورش اینه
    “پیرلی حق کمک کردن یا حمایت کردن از یک تیم خاص ((((((((((مرسدس)))))))))) را ندارد”
    نکته دوم
    “فعلا هم نگرش ما این است که سراغ کسانی برویم که تجربه کمتری دارند”
    یعنی چارلز سب تموم شده هست برای تو بینتوتو ؟؟ اونو که الان نزدیکتر هست به قهرمانی سب هست حالا درسته لوییس قهرمان امساله ولی منظورم اختلاف امتیازی هست اونم با ماشینی که طبق نظر سب نیست کمتر راننده ای هست که بتونه خودشو با عملکرد ماشینی وفق بده که طبقه نظرش نباشه اما امتیازاتی رو بیاره که کسی فکرشو نمیکنه بله به خاطر همینه سباسیتین فتل
    نکته سوم
    “اگر شما به نیم فصل اول نگاه کنید در می یابید که چارلز لکلرک رشد خیلی خوبی را داشته است. ما می دانیم که او استعداد بالایی دارد ولی چیزی که منجر به رشد مثبت یک فرد می باشد یادگیری از اشتباهات می باشد. پشتیبانی و همکاری وی با تیم و توسعه خودرو در هر مسابقه و روز به روز بهتر می شود که این نقطه مثبتی دیگر از نیم فصل می باشد، در میان نقاط مثبت شما می توانید سباستین را نیز قرار دهید،او یکی از ستون های اصلی تیم در حال حاضر و برای آینده ای است که در حال ساخته شدن است”
    بازم طرفداری از چارلز باشه بینوتو گفتی ستونه اصلی سب هست ولی حمایتت چرا از چارلزه بازم سب رو فدای هم فراری هم چارلز کردن
    نکته چهارم
    “درست است که اشتباهاتی را مرتکب شده است اما رویارویی وی با چارلز بسیار خوب است. آنها دو همتیمی خیلی خوب و باهوش و فوق العاده با انگیزه هستند. سب ارزش خودش را در تیم می داند و به اندازه کافی باهوش هست که شرایط کلی تیم را درک کند و فوق العاده به تیم اعتماد دارد”
    عجب نکاته مثبت برای چارلز هرچی بدی و بدبختی هست از سب هس او اشتباه کرده است اره راست میگی ولی فکر کنم اینو باید به گاراژت هم میگفتی که زحماتشو با تایمایی که میزنن به گند میکشن
    سید بازم باشه چون گفتی تا 2020 صبر کرد و عملکردشو دید اگه بد بود دیگه ……… باشه سید بازم صبر میکنیم

      • سید علی حسینی

        13

        1

        ارادت

        1 ) نکته اول که گفتی رو کامنت اولی که محمد رضا گذاشت جوابشو دادم و داخل متن هم داخل پرانتز نکته ای رو نوشتم
        2) فراری باید جوانگرایی کنه و خیلی هم اتفاق پسندیده ای هستش، در نظر داشته باش که قوانین داره تغییر میکنه (سقف بودجه)در آینده و مهندسای که سابقه کار کمتری دارن حقوق کمتری هم می گیرن پس دست تیم بازتره تا بتونه واسه ماشین تست های بیشتری داشته باشه(البته که مهندسای باتجربه میتونن خیلی هزینه کم کنن ولی هزینه های جانبیشون خیلی زیاده)+ اینکه تمامی طرح ها هم تحت نظر هیئت فنی که خود بینوتو و بقیه افرادی که واسه شاسی و پاوریونیت و … در نظر گرفته بررسی میشن و بعد میرن سراغ ساخت پس اونقدر هم باخت نمیرن برای این قضیه ، بخش دوم داستان هم اینجاست که راننده ای مثل چارلز اومدنش به فراری دوسال قبل از تغییرات بنیادین فرمول یک خیلی اتفاق بهتریه برای فراری تا اومدن بر فرض مثال استبان اکون یا جورج راسل به جای بوتاس در سال بعد برای مرسدس، چون لکلرک فرصت یادگیری و تجربه در کنار سب داره و خیلی هم خوب داره اینکارو انجام میده، اما برای مرسدس این فرصت ممکنه با تمدید قرارداد بوتاس اصلا وجود نداشته باشه، بر فرض مثال همیلتون پایان 2020 خداحافظی کنه، بوتاس هم امسال دوباره تمدید کنه تا 2020 برونه، بعد 2021 اونوقت هر کسی که جای همیلتون بیاد و همینطور جای بوتاس بیاد اونوقت مرسدس ممکن یک ضعف شدید در توسعه داخل فصل رو حس کنه، ولی فراری با داشتن فتل فوق باتجربه و لکلرکی که دیگه تجربه دار شده به مراتب کار راحت تری داره

        3،4) من سعی نمی کنم در این مورد نظری بدم … ولی فراری شرایطی نداره که اصلا از راننده ای بخواد حمایت کنه، دوتا راننده برید مسابقه رو تموم کنید و حداکثر امتیاز ممکن رو بگیرید و ماشین رو سالم برسونید گاراژ، فعلا فراری بیشتر به نظر میرسه این شکلیه 🙂

      • iman88

        15

        2

        عالی بود سید جان.من کامنتم رو کامل پاک کردم و بیخیاله فرستادنش شدم.
        در مورد نکته اخر که فرمودید که فراری فعلا راننده اول و دوم نداره کاملا باهاتون موافقم.چندین مسابقه است که ضرورته این موضوع کاملا از بین رفته.و فراری از هر دو به یه اندازه حمایت میکنه.اونایی که طرفداره یه تیم هستن میدونن این موضوع چقدر میتونه براشون باارزش باشه.مخصوصه تو تیمهایه برتر.

  2. نیما

    9

    2

    هر بار اینو می بینم ناراحت میشم بابت این ماشینی که درست کردن
    نمیدونم درست میگم یا نه به نظر میرسه که ردبول واقعا این مشکل دانفورس و تایر ها حل کرده ولی فراری هنوز داره دست و پا میزنه
    حداقل مکس در جلو و ساینز و کیمی این عقب هستن که ما سرگرم کنن وگرنه باید فقط Get in there lwis تو هر ریس بشنویم. لوئیس با این وضعیت ادامه بده 15،16تا ریس می بره که در فرمول 1 بی سابقه هست و دیگه نیکو روزبرگی هم نیست که باهاش رقابت کنه و این یعنی مرگ جذابیت فرمول 1 واسه تماشاگران

  3. REZA.M

    9

    0

    اقای حسینی مطلب خیلی عالی ترجمه و نوشته شده.خسته نباشید.
    فقط یه سوال.این متیا داره چی میگه؟یعنی برای فصل بعد نمیخوان طراحی بال جلو رو تغییر بدن؟

    • سید علی حسینی

      13

      1

      ارادت

      فعلا قصد کاری رو نداره برای این قضیه، به نظرم تا سنگاپور صبر می کنه و ببینه اونجا نتیجه چی میشه شاید بعد از اونجا اگر کامل به در بسته خورد بیاد و کانسپت رو عوض کنه… باید دید چه می کنه… فقط کانسپت ماشین نیست خیلی از چیزای زیربنایی مشکل داره داخل فراری، از تجهیزات ساخت و نرم افزارهایی که استفاده می کنن تا سخت افزارهایی که روز مسابقه با خودشون دارن، شاید با حل مشکلات اونها همین کانسپت هم با تغییراتی جواب بده … فعلا باید صبر کرد ظاهرا

  4. Ferrari7

    8

    0

    سلام سید جان
    نکته جالبی راجع به مهندسهای جدید و قدیمی فرمودید ولی نکته اینجا اهمیت پیدا می‌کنه که معمولاً در جاهای دیگه و در موضوعات دیگه جوان‌گرایی ۱۰۰٪ جواب نمی‌دهد وریسک بالایی دارد یعنی اگر جوانها جوابگو نباشن دیگه نیروی باتجربه ای هم وجود ندارد که اوضاع رو جمع و جور کند در عوض جوان گرایی در کنار استفاده از با تجربه ها معمولاً ریسک کمتری دارد
    در مورد هزینه با تجربه ها باهاتون موافقم ولی این در شرایطی هست که ریسک جوانها جواب بده در غیر اینصورت هزینه‌هایی به تیم تحمیل میشه که خیلی بیشتر از قبل می‌باشد.
    حالا با توجه به این مطالب اشتباه بزرگ بینوتو این جوان گرایی ۱۰۰٪ نبوده که اوضاع این فصل رو رقم زده؟ البته این نکته هم نباید نادیده گرفته شود که بینوتو شاید مجبور به انجام این کار بوده با توجه به کودتایی که قبلاً بهش اشاره شده در ابتدای فصل،شاید قدیمی ها حاظر به کار با بینوتو نبودن!
    در مورد مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری که فرمودید این نکته وجود ندارد که اشتباهات استراتژیست‌ها ومکانیک ها مربوط به همین موضوع می‌باشد بعد ما اونوقت دائم بهشون گیر می‌دادیم مخصوصا استراتژیست‌ها که تمام کارشون با نرم‌افزار هاست؟
    متشکر

    • سید علی حسینی

      11

      0

      سلام و ارادت
      ببین اشتباه این فصل، صرفا برای این فصل نیست. اگر افراد قبلی رو هم باتجربه در نظر بگیریم از این اشتباهات زیاد بود.

      در سالهای قبلی که خب مثلا با تجربه ها هم بودن هیچ فرقی نبود خیلی اشتباهات داشتند شاید چندتا مسابقه رو میتونستند بیشتر ببرند ولی با اشتباهات زیادی از دستش دادند. بعد این کلمه “کودتا” رو من نمیدونم کی باب کرده ولی فقط بین علاقمندان ایرانی میبینم. دستور از بالا بود که بینوتو مدیر بشه، اگر بینوتو مخالفت میکرد خیلی راحت برکنار میشد یا یه سری اتفاقاتی مثل داستان های ادرین نیوی و ران دنیس میشد که اخر سر تیم رو میزاشت و میرفت. بینوتو از خیلی از تیم ها پیشنهاد داشت. بینوتو یکی از وفادارترین افراد داخل فراری هستش. از 2014 به این سمت هم داخل شاسی کمک کرده و هم پاوریونیت و اولین تاثیرات رو هم 2015 دیدیم. خیلی از افرادی که رفتند از فراری قبل از مدیریت بینوتو رفتند ربطی به زمان مدیریت بینوتو نداشت. بینوتو که داره همه رو برمی گردونه!

      صد در صد، ببین من داخل ویدیو تحلیلی گرندپری موناکو هم گفتم که اون اشتباه برای لکلرک قشنگ میتونست اخراجی رو بیاره برای کارمند ولی اخراج نشد استراتژیست و سرجاش موند که این نشون میده مشکل از جای دیگست. همین باعث شد که داخل گرندپری سیلورستون فراری بیاد کامپیوتر هایی رو بیاره که بهشون کمک کنه در محاسبات تعیین خط ولی بازم نزدیک بود فتل رو داخل کیو 2 از دست بدن. مشکلات زیرساختی در فراری زیاد هستش که باید برطرف بشه…

      • Hassan Mohebbi

        4

        0

        “”بعد این کلمه “کودتا” رو من نمیدونم کی باب کرده”” دوست عزیز، سید جان همه میدونن کی باب کرده. گزارشگر مربوط به فرمول یک و موتوجی پی شبکه ورزش.

        ای کاش میشد سید خودمون هم کنار ایشون گزارش میکرد. چون هم یخورده جلوی سوتی هاش رو میگرفت و هم یخرده نمیگذاشت حرف های بچگانه بزنه. در ضمن صدای سید برای گزارشگری خیلی عالیه و تسلطش بر فرمول یک و موتوجی پی بی نظیره.

        یه سوال: ما دوستداران موتور اسپورت نمیتونیم یه کاری کنیم سید کنار ایشون گزارشگری کنه؟

  5. پیمان

    13

    3

    سلام من طرفدار عالی فراریم اما باید بگم که فراری نه فتله نه لکلرک ونه شوماخر فراری یک نام نیست بلکه یک هیولاست به امید رسیدن این تیم به اوج قهرمانی

  6. Ferrari7

    7

    0

    سید جان متشکرم از جواب کاملا منطقی وزیبات در مورد مهندسهای قدیمی واشتباهاتشون که بهش اشاره کردی ۱۰۰٪ درست فرمودید باهاتون موافقم
    موفق وسلامت باشید

  7. Mahmoud

    7

    0

    سلام سید جان. عید غدیر مبارک. باید یه عیدی درست حسابی بدیا….
    یه چند تا سوال
    برطرف کردن این مشکلات زیرساختی و بروز کردنشون برای تیمی مثل فراری چقدر طول میکشه؟؟
    تازه تیمی مثل فراری باید از بروز ترین امکانات استفاده کنه اما چرا اینطور نیست نمیدونم.
    الان فراری مگه با همین امکانات ماشینای خیابونیشو نمی سازه؟؟ پس چرا اونا خوب از آب در میاد؟؟
    بعد اینکه میگین بینوتو داره تیم جمع میکنه یعنی آریوابنه تیم جمع نمیکرده؟؟ هرچی پیش آمد خوش آمد بوده؟؟؟
    فراری با همین امکانات و بروز نبودن سال 2017 و 2018 یکی از مدعیان اصلی بود اما چرا امسال نشد قطعا به امکانات ربط نداره اما به طور کلی شما درست میگی.
    ممنون. راستی اون ویدئو که گفتی درباره سبک رانندگی میزاری و همچنین پرده رقابت فتل رو نمیزارین؟؟

    • سید علی حسینی

      7

      0

      ارادت،

      اول اینکه باید ببینن چه جاهایی مشکل دارن و چقدر مشکل دارن، بعضی چیزا کاملا تجربی بدست میاد، مثلا قطعات که تولید می کنن و می بینن درست کار نمیکنه و میفهمن اصلا تولیدش مشکل داشته خب این بهشون کمک میکنه برن فرایند تولید رو بازنگری کنن، حالا کدوم قسمت خط تولید مشکل دارن باز داستان داره پیدا کردنش، فرایند طولانی هستش و شاید تا پایان امسال خیلی از مشکلاتشون برطرف بشه چون کل سال رو ظاهرا میخوان با آزمون و خطا بگذرونن

      ماشینای خیابونیشون هم مشکل داره چرا نداره :)) ماشینای ایتالیایی معروفن به خراب شدن اصلا، فراری و مازراتی و آلفارومئو 🙂 حالا فراری وضعش به اندازه اون دوتا درام نیست ولی معایب خودشو داره

      دوران آریوابنه، خیلی ها تیم رو ترک کردن که این نشون میده ایشون نمیتونست خیلی ها رو راضی نگه داره(مقایسه کن با توتو ولف که کاری کرد که افرادی که حتی فراری رو ترک کردن اومدن مرسدس میگن “ما یک مرسدسی هستیم”)، همین بینوتو سال قبل از تمام تیم ها پیشنهاد داشت تقریبا و آخرین فردی بود که داخل فراری مونده بود اگر همین بینوتو هم می رفت فراری الان دیگه رسما هیچکسی رو نداشت. سال 2017 و 2018 ضعف های زیادی وجود داشت از جمله عدم راندمان مناسب در نیم فصل دوم. عصبانی بودن راننده، راننده نباید عصبانی سوار ماشین بشه، راننده میتونه از ماشین عصبانی باشه ولی از تیم نه، بر فرض مثال سوزوکا و مونزا، اگر اشتباه استراتژیک داخل تعیین خط نبود، فتل اصلا در موقعیتی قرار نمی گرفت که مثلا پشت مکس بیفته و بخواد ازش رد بشه و اسپین بشه. علاوه بر اون همونقدر ادعایی هم که بود ادعای قهرمانی رانندگان بود نه تیمی. برای تیم قهرمانی تیمی مهمه نه رانندگان. آریوابنه فرصت زیادی داشت براش ولی خب نتونست محققش کنه و باید یکی دیگه میومد جاش، حالا به بینوتو هم 2 3 سال فرصت میدن که ببینن چی میشه

      اون دفعه در جواب کامنت یکی از بچه ها گفتم، راجب سبک رانندگی با توجه به اختلاف شدید ماشین ها و همینطور شرایط نامتعادل این فصل و وجود راننده های روکی در تیم های مختلف با عملکرد مختلف خودرو و همینطور وجود راننده هایی باتجربه بالا در خودروهایی با عملکرد پایین کار رو سخت میکنه و نمیشه نظر درست داد که برای همین فعلا چیزی راجبش نمی نویسم ولی بابت دوران قهرمانی ردبول و سب هم واقعا در حد نیم فصل نمیشه جاش داد فقط فصل 2012 برای خودش یه 2 هفته طول میکشه، پایان فصل هستم مینویسم. الان خودمم نیستم زیاد اگر دقت کنی کم میام یخورده درگیری هام زیاد شده ولی پایان فصل فرصت کافی وجود داره به امید خدا مینویسم براتون

  8. AM PHD

    6

    0

    سید جان خسته نباشی بابت پست.
    یه چیزی تو متن بینوتو گفت،گفت هدفمون افزایش داونفورسه بدون از بین بردن نقاط قوت فعلی.
    چطوری میخوان این کارو کنن که سرعت مستقیمیشون همینطوری بمونه؟

    • سید علی حسینی

      7

      0

      ارادت

      شاید بخوان رووی سیستم تعلیق و متعلقات مکانیکی کار کنن تا بتونن این امکان رو ایجاد کنن و از تغییرات عظیم ایرودینامیکی جلوگیری کنن، شاید هم وقتی به داون فورس مناسب برسن بعد بتونن به یه بالانسی برسن که ستاپ رو برای هر پیست بتونن مناسب با اون پیست تنظیم کنن

  9. Mahmood.gh

    5

    4

    دوستان ی نیم فصله ک هی میگن ماشین برتر اگه راست میگت ماشینها برابر کنن کلا برتری ماشین مرسدس شدی بهونه
    بعد مدیر تیمشون مخالف برابر شدن ماشینهاس😬

    • Hassan Mohebbi

      6

      2

      مخالف برابر شدن نیست میگه کلا این کارا باعث برابر شدن نمیشه. میگه مثلا اگه برتری ردبول تو شاسی و ایرو هست این یکسان‌سازی باعث میشه این مزیت این تیم کم بشه و اختلاف بیشتر بشه.
      یه مثال میزنم. مثلا یک دانش‌اموز که تو درس زبان خوبه و میتونه تو کنکور به خاطر این رتبه‌اش رو بکش بالا بعد بیان بگن به خاطر برابر سازی تمام سوالات زبان رو اسون میکنیم یا اصلا درس زبان رو حذف می‌کنیم. ایا این دانش‌اموز اختلافش با رقبا زیادتر نمیشه؟ قطعا زیاد میشه.
      تنها راه برابر سازی این هست که فرصت بدن به تیم‌ها که بتونن قوانین رو درک کنن. مثلا وقتی قراره ۲۰۲۱ کلا قوانین عوض بشه. پس چه لزومی دارد که هر سال یه تغییر ایجاد میکنن. مثلا ۱۷ اومد پشت ماشین مثل کوسه کردن. بعد ۱۸ برداشتن. ۱۹ بال جلو عوض کردن و قطعا ۲۰۲۰ هم یه تغییری ایجاد میکنن. یعنی تا میان درک کنن دوباره تغیر ایجاد شده.

      • Mahmood.gh

        3

        2

        حسن این کامنتی ک گذاشتی میشه همون مخالف برابر شدن ماشینها خب الان مرسدس تو همچی بهتره الان بیان سوالات امتحانی بدن ب بقیه حقشون خورده میشه یا ن؟ بهتر کار کردن دارن نتیجش میبینن ببین اگه مثال خودت باشه الان مرسدس بچه درس خونه کلاس فرمول وان قوانین هی عوض میشه خب واسه همه تیمها عوض میشه بعد شما دوستان مثل اینکه ظاهرا خودتون تیمی ک طرفدارشین خیلی کوچیک میدونید ک این حرفها بهونه کردین بابا دارین درباره کمپانی بزرگ فراری حرف میزنید

      • Hassan Mohebbi

        4

        1

        محمود جان منظورم رو نگرفتی.
        به قول خودت که مرسدس تو همه درسا بیسته با برابرسازی، ککش هم نمیگزه ولی یکی مثل فراری که تو بعضی درسا بیسته مثل پاوریونیت و بعضی درسا در حد قابل قبول شاید بعضی برابر سازی ها موجب قوت و تو بعضی درسا موجب ضعف جدی میشه. یکی هم مثل ردبول که تو یک درس مثل ایرو و شاسی خوبه با هر تغییر در این قسمت دست و بالش بسته میشه و همین موجب اختلاف بیشتر بین این تیم و بقیه تیمهای دیگه میشه.
        بگذار یک مثال دیگه بزنم. اگر بخوای 4 عدد انتخاب کنی که مجموعش بشه 10 برای سه انتخاب اول بینهایت انتخاب داری ولی انتخاب اخر شما فقط و فقط یکی است. تو امار بهش میگن درجه ازادی یعنی با اضافه شدن پارامتر و متغیر ازادی انتخاب هات رو از دست میدی درنتیجه میشه گفت این قوانین داره از ازادی های تیمها گرفته میشه و 100 درصد به نفع بعضی تیمها و 100 درصد به ضرر بعضی تمیها هست. 2021 به این حرف من میرسید.
        تنها راه ایجاد رقابت این هست که تاثیر راننده ها روی نتایج به دست اومده رو بیشتر کنن یا از بیش از حد الکترونیک شدن ماشین ها جلو گیری کنن، مثلا کلاج یا … .

    • Mahmood.gh

      2

      1

      ببین حسن جان اخه برابر سازی ماشینها خیلی مزخرفه از نظر من البته
      نمیشه ب ی تیم بگی تقویت نکن
      پیشرفت نکن تا بقیه بهت برسن
      ب یکی بگن حق پیشرفت نداری چون بقیه در حد شما نیستن
      خب رسما میشه ضعیف کردن ی تیم
      اصلا هر تیمی ن فقط مرسدس
      من خودم قبول دارم یکسان باشن ماشینها مسابقات جذابترم میشه
      ولی اصلا نمیشه بقیه تیمها باید خودشون برسونن ن اینکه جلو پیشرفت ی تیم گرفت اونم تو رشته ورزشی ک همش برپایه علمه

  10. Hassan Mohebbi

    8

    2

    خیلی ممنون و متشکر، عالی هستین شما (همه ادمین‌های سایت).

    ولی یه چیزی که من خودم برداشت کردم این هست که امسال فراری یه برد هم نمیاره. همچنین سال بعدش یعنی ۲۰۲۰ هم هیچ تفاوتی با امسال نداره.
    به این جمله توجه کنید که بینوتو اخر صحبت‌هاش در مورد گرندپری بحرین گفته: “من تیمی را می بینم که خیلی سخت کوش، متمرکز، متحد و تشنه پیروزی است.”
    جمله که از دهان اینشون بیرون اومده یعنی دیگه ختم ماجرا باید خوند یعنی اصلا قبول نداره که بد عمل کرده. یعنی این قدر متوجه نیست که مرسدس در بحرین به خاطر گرمایش موتور ماشین به ماشین فشار نیاورده و ایشون هنوز فکر میکنه اون تغییرات که روی ماشین اعمال کرده باعث برتریشون شده. نمونه دیگر این مشکل مرسدس اتریش بود.
    برداشت‌های دیگه از این جمله:
    اصلا تمرکز ندارن، از عدم تصمیمات بهنگام در حین مسابقه میشه متوجه شد.
    سخت کوش که به هیچ وجه؛ یعنی تعریف سخت کوشی رو کیلومترها جابجا کرد.
    متحد هم که من چیزی در موردش نمیگم چون دوستان بهتر از من میدونن.

    من نمیگم با اومدن یکی دیگه تمام مشکلات حل میشه من میگم با وجود ایشون و فرصت دادن به ایشون هیچ یک از مشکلات فعلی حل نمیشه.

    میگن از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکل داره که این اصلا، به هیچ‌وجه، تو کتم نمیره. داریم در مورد فراری صحبت میکنیم نه در مورد هاس، ریسینگ و … حتی ریسینگ با یه استراژی درست یه چهارمی برای استرول میاره تو المان، یا همون تورو روسو برای کویات یه سومی میاره.

    اگه ایشون تونست کاری کنه که اون افرادی که لاستیک‌ها رو عوض میکنن بهترین عملکردشون رو تو این ۹ مسابقه باقی مونده انجام بدن من یه ذره به ایشون امیدوار میشم؛ یعنی پیت زیر ۲.۲ ثانیه برای هر دو ماشین به نظرم مطلوب هست و در هر سه مسابقه‌ای یک مورد خطا جایز هست یعنی در کل سه خطا تو این ۹ مسابقه. وگرنه که هیچ امیدی به این تیم با مدیریت ایشون ندارم. نه ۲۰۲۰ نه ۲۰۲۱ و نه بعدهاش.
    شرمنده طولانی شد.🙏

دیدگاه خود را بیان کنید