فرمول یک ایران – حالا که مکس ورشتپن موفق به کسب پیروزی در مسابقه گرندپری آلمان شده، به شوخی می گوید که چرخش 360 درجه اش در میانه مسابقه به افتخار جمعیت داخل پیست بوده است.

شرایط جوی نه چندان خوب مسابقه هوکنهایم باعث شد تا شاهد استراتژی های متفاوت و همچنین پیت استاپ های زیادی باشیم. در میانه مسابقه بود که در شرایط خشک پیست، بیشتر راننده ها با لاستیک سافت در حال دور زدن بودند اما ردبول لاستیک مدیوم را در اختیار ورشتپن قرار داد. راننده ی هلندی با لاستیک های دور زردش در تقلا بود که پس از یک چرخش 360 درجه در پیچ چهاردهم نسبت به استراتژی تیمش اعتراض کرد، با این حال خودروی او از هر گونه آسیبی در امان ماند.

پس از آن نیز شرایط مسابقه به گونه ای پیش رفت که توانست پیشتازی مسابقه را بدست گیرد و دومین پیروزی فصلش را کسب کند. او اذعان کرد:

شرایط پیست واقعا دشوار بود و ما باید بسیار متمرکز می بودیم و نمی توانستیم مرتکب اشتباهی شویم.

حالا پس از مسابقه، می توانم بگویم که آن چرخش 360 درجه برای جمعیت بوده است اما واقعا شرایط دشوار بوده و لاستیک های مدیوم چسبندگی بسیار کمی داشتند.

اطلاعات ردوبدل شده بین من و تیم، اهمیت زیادی در روز مسابقه داشت و به نظرم که تماس هایمان درست بوده است و به ما پیروزی را هدیه داد.

مکس ورشتپن - آلمان 2019

مکس ورشتپن – آلمان 2019

ورشتپن همیشه مسابقات خوبی در شرایط خیس داشته و حالا اولین پیروزی اش را در چنین شرایطی بدست آورد. او در ادامه افزود:

از بچگی تمرین زیادی برای شرایط خیس داشتم، ساعات زیادی را با پدرم (جوز ورشتپن) کار کردم، کسی که در شرایط خیس کاملا بی نقص است.

او همچنین نکات درست از زندگیش در فرمول یک را به من آموخت، نه تنها برای رانندگی در پیست خیس، بلکه برای تصمیم گیری درست در حین رانندگی و اینکه توجه کنم چه اتفاقی در اطرافم رخ می دهد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

43 دیدگاه

  1. mehdivettel

    58

    2

    تبریک به مکس و تیم دوست داشتنی ردبول

    من جا هورنر باشم استراتژيست های تیم رو حقوقشون رو دو برابر میکنم که جایی نرن

    هر سال یه چندتا مسابقه رو قشنگ برا ردبول درمیارن این استراتژیست های ردبول

    مکس هم دیروز رانندگی بی نقصی انجام نداد و هم تو استارت کلی رده داد و هم وسط مسابقه اسپین شد و بیشتر بردشو مدیون همین استراتژیست های گاراژ ردبوله

  2. akbar

    54

    4

    به نظرم یه مقدار شانس اورد که برد
    پیت های رعد اسای ردبول در مقایسه با پیت های همیشگی فراری تفاوت اول و دومو رقم زد…
    فراری میتونست این مسابقه رو به بهترین مسابقه عمر ما و فتل تبدیل کنه کافی بود پیت های فتل نرمال میبودن
    مکس با یه استارت افتضاح!
    و ایضا یه اسپین!
    بهترین راننده روز!!!
    توی روزی که تمام رقبا 44 و 77 و 16 با تصادف اوت شدن کسی نمونده بود که کاندیدای اولی باشه در حقیقت این مکس نبود که کنارشون زد…

    ناشکر نتیجه نیستیم بلکه خیلی هم خوشحالیم ولی کاش میشد یه مسابقه از گاراژ فراری شکنجه نشیم…

    • INDECENT

      15

      24

      این حرفت که میگی کمی شانس اوردو اینجور حرفارو اصلا قبول ندارم.
      اینکه بقیه پیشتازا ماشینشونو نمیتونن کنترل کنن و میرن تو دیوار و مکس این اتفاق براش نمیفته دلیل برا شانسش نیست بلکه تونسته بهتر ماشینشو کنترل کنه . تو همچین مواقعی با همچین شرایط جویی که هست کنترل کردن درست ماشین اولویت داره از نظرم .
      درسته مکس اصلا بی نقص نبود ولی حداقل اشتباهاتش تبعات کمتری داشت .

      • akbar

        30

        3

        خب منظور منم همین جمله اخر شماست.
        نگفتم بد بود
        خوب بود و عالی بود اما دیروز بهتر ازش هم داشتیم توی پیست
        کم اشتباه بود بی اشتباه نبود
        توی بارون اول شدن ساده نیست به هر حال
        اما وقتی شما اصلا با برترها حتی نزدیک به چرخ به چرخ شدن هم نشی یا مجبور به سبقت نشی یعنی یه شانسی هم بالاخره بوده

    • mehdivettel

      22

      3

      دقیقا
      اولی در دسترس بود و اگه سب اول میشد که اصن چی میشد
      همین که بهش فکر میکنم شاد میشم چه برسه به اینکه این اتفاق میوفتاد

      البته همین که گاراژ فراری و خود سب اعتماد به نفسشون به خاطر این نتیجه بالاتر رفت خوبه و شاید در آینده کمتر شاهد شیرین کاری گاراژ باشیم

    • THE MINDBLOWER

      8

      0

      انگار کارشناس های اسکای تو پیت کرو فراری رفتن.
      یادمه 2012 با کرو مکلارن 6.2 زدن یعنی از بعضی از تایمای فراری هم بهتره اینم درنظر بگیرین که تعویض تایر الان سریعتر و راحتتر انجام میشه.

  3. REZA.M

    37

    7

    برد مبارکت باشه مکس ولی دیروز واقعا بهترین راننده روز نبودی.خودت هم خوب میدونی.واقعا شانس اوردی و گاراژ ردبول هم عالی بود.
    اگه فتل میومد کیو دو
    اگه اول مسابقه فتل مشکل توربو نداشت.
    اگه فراری پیت استاپ های بهتری انجام میداد.
    و اگه استراتژیست های فراری بهتر عمل میکردن(vsc اول وقتی برای لکلرک اینتر انداختن باید برای سب هم اینتر مینداختن چون لاستیکاش واقعا رفته بود.چند بار هم توی رادیو گفت )
    فتل میتونست اول شه.

    • INDECENT

      20

      7

      همه اگر هارو به نفع سپ کردی که مکس مسابقه رو نبره و فتل ببره ؟ 😐
      خب باشه اگر مکس استارتش عالی بود
      اگر اسپین نمیشد
      اگر دور خودش نمیچرخید
      اگر هی سیفتی کار نمیومد
      اگر اگر اگر
      درسته که مکس دیروز بهترین نبودو ولی اون آرا باید قبل مسابقه جمع میشد و خیلیا خب زودتر رای رو دادن و نمیشد شاهد شاهکارهای آخر مسابقه ی فتل بود برا رای دادن . لازمم نیست برا اینکه بگیم دیروز فتل بهترین بود به اون آرا نگاه کنیم ، همینکه همه صحبت ها در مورد کار فوق العاده ی فتل هستش نشون میده که دیروز چقدر خوب بوده و جای صحبتی توش نیست.

      • Mehrdad

        22

        4

        مکس خوب بود
        این فصل خیلی پخته شده
        اما بهترین راننده پیست؟ نه
        بهترین فتل بود بدون کوچک ترین اشتباهی بعدش همین کویات
        ولی مکس طرفداران زیادی داره بهش رای میدن هر نتیجه ای بگیره و بهترین راننده روزش میکنن

      • REZA.M

        11

        1

        دوست عزیز”INDECENT”
        بنظر میرسه حرف های من رو درست متوجه نشدید.
        “اگر” هایی که من گفتم هیچکدوم مربوط به عملکرد شخصی فتل نیست و مربوط به عملکرد تیم و ماشینه.
        ولی” اگر” هایی که شما گفتید مربوط به عملکرد شخصی مکس هست نه عملکرد تیم یا ماشین.
        حتی سیفتی کار باعث لیدر شدن مکس شد.پس سیفتی کار خیلی هم به ضرر مکس نبوده.
        در ضمن همه میدونیم مکس خیلی خوب رانندگی کرد.حرف ما اینه که اگه اون اتفاقات نمی افتاد برد برای فتل در دسترس بود.

    • Mohsen.t

      4

      7

      منو یاد اون مثل ک اگه این یکیو بزنم نه تا دیگه بزنم میشه ده تا انداختی. درسته مکس بهترین نبود اما بی انصافیه تو شرایطی ک همه مدعی ها با ماشین بهتر منظور مرسدس ها و ماشین های برابر منظور فراری و ماشین های پایین تر منظور بقیه ماشین ها میرفتن تو دیوار با همه سختی هایی ک دیدیم ماشینو کنترل میکرد، وقتی با مدیوم از پیت خارج می شد ادم یاد اسکی بازا میفتاد. ب شخصه می گم هر کدوم راننده ها ک به اخر رسیدن شانس اوردن.
      فتل عالی بود قبول دارم اما اینطوری نیست ک بگیم اگه از دهم شروع می کرد الان اول بود چرا چون ممکن بود مثل چالز بره تو دیوار.
      اف وان مسابقه هزارم ثانیه هاست ک مسلما باید در کنار ماشین خوب تیم و هم تیمی خوب گاراژ خوب مهارت خوب شانس هم داشته باشی، با اگه اگر کسی تو اف وان رتبه نمی گیره
      هنوزم تو کف دیروزم

  4. 5red16

    28

    2

    یک نکته ای که دیروز بین همه صحبتها نادیده گرفته شد
    پیست با شرایط بارانی از تاثیر خودرو در مسابقه کم میکنه و در عوض این مهارت و تسلط راننده هست که تاثیر بیشتری داره
    افرادی که به اشتباهات وتل خرده میگرفتن باید این مسابقه آلمان رو معیار قرار بدن
    به دو دلیل
    اول اینکه ماشین این فصل فراری مناسب سبک رانندگی سب نیست، چیزی که حتی همکارهای سابقش در ردبول هم بهش اعتراف کردن (بحثهای پایداری عقب خودرو، دانفورس و…)
    دوم تقریبا میشه گفت هیچ اشتباه تاثیرگذاری در رانندگی وتل دیروز وجود نداشت
    نزدیکترینش مکس بود که هم استارت بدی داشت و هم یک اسپین ۳۶۰ که اونم میشه گفت به خاطر تایر مدیومش بود
    من به شخصه منتظرم ۲۰۲۰ فراری یه ماشین مناسب سبک رانندگی راننده هاش ارائه کنه نه یک ماشین برتر
    نکته دیگه هم اینکه اگر بقیه تیمها نزدیک بشن هم تیم مرسدس و هم راننده هاش مرتکب اشتباه میشن
    درواقع مشکل اصلی فرمول یک الان اینه که مرسدس در شرایط عادی یک سر و گردن از بقیه تیمها بالاتره و بقیه تیمها باید تلاش کنن که در شرایط عادی به مرسدس نزدیک بشن
    با سپاس

    • Mehrdad

      26

      3

      نکته خوبی بود
      این مسابقه نشون داد راننده های مرسدس چقد اشتباه میکنن وقتی فشار روشون زیاد باشه
      حتی گاراژ مرسدس هم اشتباهات زیادی میکنه موقع فشار بقیه تیم ها
      راننده های مرسدس عادت نکردن به فشار همیشه پیچ 1 رو میگیرن و میرن ته ته فشارشون همتیمی خودشونه
      حتی گاراژ فشار روش نیست بچه های کارخونه مرسدس یه ماشین بی نقص میفرستن تو پیست هیچ فشاری نه روی گاراژ باشه نه راننده
      ولی این مسابقه دیدیم بوتاس حتی از استرول هم نمیتونست سبقت بگیره اخر هم ماشین رو ترکوند
      همیلتون هم دیگه اون پسر اروم و بی اشتباه نبود…

      • Silver Arrows

        16

        1

        قصد دفاع بی‌مورد ندارم اما خب توی مسابقه دیروز میشه گفت “اشتباه نکردن” عجیب بود. مرسدس دیروز اشتباه زیاد داشت اما خب همه تیم‌ها اشتباه داشتن (یا از سمت راننده؛ یا از گاراژ و یا هردو) ولی اشتباهات مرسدس بیشتر دیده شد چون تیم اول جدول هست و همه ازش انتظار داشتند.

      • H.farahani

        10

        0

        Silver arrows
        دلگیر نباشید.دیروز همه تیما اشتباه داشتن.رفتن رو تایر اسلیک که همه تیما اشتباه کردن و فقط مرسدس نبود.اون پیت هم که مکانیک ها خبر نداشتن.همیلتون بعد از اسپین شدن همون لحظه وارد پیت لین شد و مکانیک ها اصلا نمیدونستن باله جلو لازمه و یا چه تایری باید ببندن.چون بر خلاف همیشه که تیم راننده رو صدا میکنه اینبار راننده تیم رو صدا کرد.

      • Silver Arrows

        9

        0

        H.farahani
        نه اتفاقا بابت مسابقه دیروز خوشحالم
        انصافا خیلی جذاب بود و بالا و پایین زیادی داشت.
        مسابقه همینه… گاهی می‌بری، گاهی یاد می‌گیری 😉 مرسدس قوی‌تر برمی‌گرده

  5. mehdivettel

    20

    1

    چند تا نکته دیگه از مسابقه
    هالکنبرگ بازم نشون داد سریع هست ولی در مواقع حساس گند میزنه
    باکو 2017 و 2018
    برزیل 2012
    آلمان 2019
    تو تمام این مسابقات میتونست سکو بگیره و نگرفته

    2- گاراژ آلفا برا رایکونن چیکار کردن که رایکوننی که اول مسابقه سوم بود بعد پیت اول شد دهم
    رایکونن دیروز واقعا مستحق سکو بود

    3-سوتی های گزارشگر صدا وسیما هم کم نبود
    یه جا از مسابقه تعداد رده هایی که از همیلتون داده بود رو داشت نشون میداد که استاد لایو گذار فک کردن تعداد پیت استاپ های همیلتون هستش و فرمودن پانزدهمین پیت استاپ برا همیلتون
    جانمممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بابا کلا هر تیم 17 تا لاستیک برا هر گرندپری بیشتر نداره ، چطور 15 پیت استاپ داشته همیلتون :))))))))

    سوتی بعدی این بود که استاد نمیدونستن امتیاز فست اس لپ برا راننده هایی هست که جز ده نفر برتر هستن و اصرار داشتن که همیلتون که پونزدهم هست میتونه یک امتیاز بگیره

    • INDECENT

      11

      1

      من از گزارشای ****خوشم میاد ولی دقت کنی وقتی مسابقه هیجانی میشه اینم انگار مغزش از یه گزارشگر تبدیل میشه به مغز یه طرفدار و تسلطش تو گزارشش میاد پایین و سوتی میده و تپق میزنه .
      البته سوتیی مثه 15 پیت استاپ ( اشتباه لُپی اصطلاحا ) و این مدل سوتیا ممکنه برا هر گزارشگری تو هر رشته ای پیش بیاد ولی اون تک امتیاز فست اسلپ رو که سوتی داد جالب نبود واقعا چون بحث اطلاعات فردی هست این چیزا .

      • mehdivettel

        9

        0

        آره دقیقا

        پیست که شلوغ میشه گیج میشه
        البته اگه مثل خارجی ها یه کمک داشته باشه بازدهی کارش بهتر میشه

      • akbar

        11

        2

        هیچ وقت درست نمیشه
        این ادم گزارشگری رو فقط واسه همین میخواد که بتونه از مورد علاقه هاش حمایت کنه

    • alireza_h

      8

      2

      البته در نظر بگیر: وقتی مگنوسن رفت لاستیک خشک انداخت (و بقیه تیما و راننده‌ها به تبعیت همه این کار رو کردن!) ایشون همون موقع گفت این کار اشتباه هست… و همه دیدیم که این حرف درست از آب در اومد و تمام تیما و راننده‌ها دو تا پیت‌استاپ اضافه متحمل شدن برای برگشتن روی لاستیک بارونی! و حتا چند تا راننده اسپین شدن به خاطر این استراتژی غلط

    • Hassan Mohebbi

      11

      1

      مهدی جان من دیروز به این موضوع اشاره کردم ولی بعضی دوستان از این حرف من ناراحت شدن. واقعا از حق نگذریم هالک مستحق تیم‌های برتر نیست یعنی اگه بیاد به تیم‌های برتر به درد قهرمانی نمیخوره ولی شاید برد و سکو بگیره. مگر اون که تو مرسدس باشه و همتیمیش ضعیف‌تر از اون (البته مرسدس مثل الان برتر باشه). یعنی دو تا سبقت یه جا به یک شکل ازش گرفتن. به جای داخل بیرون رو میگرفت و به تبع اون شتاب خروج پیچ رو هم از دست میداد.
      شوماخر اسطوره‌ست، وتل درجه یکه و رزبرگ خوب بود. ولی حالا چون این‌ها آلمانی بودن دلیل نمی‌شه او هم خوبه.
      من از طرفداراش عذر میخوام ولی انشالله فصل بعد بره به یه تیم برتر تا متوجه بشن و نگن به اون چیزی که مستحقش بود نرسید. 🙏

    • HamidFTN

      10

      1

      من که تا میتونم سعی میکنم گزارش های این بنده خدا رو شاهد نباشم و از شبکه های دیگه پیگر مسابقه باشم ولی دیروز داشتم نگاه میکردم که دیدم داره هذیون میگه و دست خودش نیست

  6. Ahmad VETTEL

    14

    0

    تبریک به ردبول و مکس و اینکه واقعاً آلبون و کویات در حقشون اجحاف داره میشه که گسلی راننده ردبول هست.
    اما بازم ردبول تو روزی برد که فراری شانس اصلی برد بود ولی عدم پایداری ماشین و اشتباه لکلرک و گاراژ برد رو تقدیم ردبول کرد.
    فراری شانس قهرمانی نداره ولی نباید بالاخره این اشتباهات تموم بشن؟
    فرضا اگه سال بعد شانس قهرمانی باشه بازم مثل 2018 اشتباهات گاراژ این شانس رو از بین میبره.
    ردبول و مرسدس گاها دوتا دوتا پیت استاپ میکنن ولی فراری تو پیت استاپ تکی هم مشکل داره!

      • Farid_Lambo

        10

        3

        آخه جالب اینجاست عملکردش از استارت جالب نبود. یه اسپین هم که داشت. کار شاقی نکرده

  7. INDECENT

    11

    2

    فقط هلندی ها فورمول 1 میبینن ؟
    آلمانیا و فراری فنا دیروز ذوق زده و سرمست نشدن ؟
    تنها دلیلی که دیروز باعث شد مکس بهترین راننده ی پیست شده زمان رای گیری و عجله ی طرفدارا برای رای دادن بود.

  8. Saeed

    8

    0

    فراری مگه با پرستیژترین تیم فرمول ۱ نیست ؟!
    پس چرا همه مکانیکا و مهندسای خوب آرزوشدن نیست که اونجا باشن مگه فقط با راننده های خوب میشه برد از مرسدس گرفت
    مسابقه باید بارونی باشه یعنی تا الان ۳بار مسابقه رو دیدم 😍😍😍

  9. alireza_h

    9

    0

    شاید شبونه ماشین گسلی رو بدن فتل یه دور بزنه… و فتل تصمیم بگیره سال بعد برگرده به ردبول یا اینکه ببینه با تمام نواقص، هنوزم فراری از ردبول بهتره…

  10. مجید

    8

    8

    تفاوت مکس و والتری تو همین اسپین مشابه بود . مکس ماشینو کنترل میکنه با ی چرخش 360 برمیگرده اخرش اول میشه والتری هم صاف میره میزنه به دیوار

  11. FERRARI

    20

    5

    فتل با چنین ماشین ناپایداری در چنین شرایط جوی دیروز به خیلی ها ثابت کرد تفاوتش رو با راننده هایی که تو یک ماشین خاص متفاوت در شرایط ایده ال دارند قهرمانی هارو از خودشون میکنند و یکی پس از دیگری جام ها رو بالای سر می برند و شادی میکنند.

    • Mahmood.gh

      3

      2

      دوست عزیز یادت نره سب هم پارسال همین اشتباه لوییز کرد و پیشتاز بود و رفت تو دیوار دایورت شد
      فرقش این بود ک لوییز تونست برگرده ب مسابقه و سب نتونست
      مسابقه دیروز خیلی خوب بود هیجان داشت جذاب بود عجیب بود
      ولی از نظر من ی درس بزرگ واسه بچه های این سایت داشت
      ک الکی و از روی فشار و عصبی بودن خودمون و اینکه از یکی بدمون بیاد از طرف ایراد نگیریم
      دوستان ی جوری میگفتن مرسدس بی اشتباه و همه قهرمانیها واسه اینه ک اشتباهات مرسدس دیروز در حد فاجعه بود
      دوستان مرسدس فن مثل خود من اشتباهات سب ی جوری میگفتیم ک لوییز دیروز همین اشتباه کرد جفت رانندهامون همونطوری گند زدن
      ب امید روزی ک اول کفش طرف پامون کنیم بعد از راه رفتنش ایراد بگیریم

  12. soroush_sh_11

    4

    0

    من همیشه فکر میگردم جمع کردن ماشینی که دور خودش میچرخه نسبتا راحته
    تا اینکه امروز این بلا سرم اومد و دقیقا مثل بوتاس خوردم به گاردریل
    واقعا فرق بین راننده های حرفه ای مثل همیلتون و لکرلک و مکس که چرخش سیصد شصت درجه رو جمع میکنن با راننده های خوب فرمول یک که واقعا همشون درجه یکن و با من گلابی رو امروز فهمیدم
    اینو بدونید توی فرمول یک
    راننده ها دو دسته ن
    راننده های قهرمان و راننده های عالی
    مطمئن باشید همین جرج راسل که صفر امتیاز داره هر رقابت دیگه ای بود اول میشد حالا چه رالی چه فرمول ۲

دیدگاه خود را بیان کنید