فرمول یک ایرانوالتری بوتاس بعد از هر مسابقه ی فرمول یک، به یک آینه زل می زند و عملکرد خود را ارزیابی می کند. این چیزی است که خود والتری گفته است و جمله استعاره ای نیست. چرا که خیلی از رانندگان در مصاحبه هایشان به طور استعاره ای بیان می کنند که برای بازیابی روحیه ی خود بعد از هر مسابقه این کار را انجام می دهند (ممکن است انجام دهند)، اما والتری واقعا این کار را می کند. او روبروی یک آینه می ایستد و با زل زدن به آن، به عملکرد خودش فکر می کند، به تمام اتفاقات افتاده در طول آخر هفته ی یک گرندپری (جدا از اینکه این اتفاقات خوب یا بد هستند) می اندیشد و زمانی که آنالیز و تحلیل آن ها را به اتمام می رساند، به شدت عملکرد خودش را ارزیابی می کند و به آن نمره می دهد.

بوتاس گفت:

گاهی اوقات می گویم، تو عقل نداری. تو یک احمق به تمام معنا هستی. گاهی اوقات هم می گویم، تو بهترینی. نظر من این است که آدم باید با خودش رو راست باشد.

شما همواره می توانید عملکرد خود را بهبود ببخشید و همیشه همه نوع بهانه ای نیز می توانید برای عملکرد خود در این ورزش بیاورید اما قبول نقاط ضعف و قدرت خود، چیزی است که من آن را انجام می دهم و برای من روش کارسازیست.

اما در جلسات اخیرش با آینه، به نظر می رسد زبانش نسبت به قبل خشن تر و رو راست تر شده است. چرا که از شش مسابقه ی گذشته، هم تیمی او لوییس همیلتون موفق شده که 5 مسابقه را با پیروزی به اتمام برساند و هم چنین فاصله امتیازی اش را با او (بوتاس) به 39 امتیاز افزایش داده در حالی که بوتاس از گرندپری آذربایجان به بعد هیچ پیروزی ای در مسابقات کسب نکرده است.

البته بر خلاف نظر دیگران، ممکن است این فاصله امتیازی قابل جبران باشد چرا که قهرمانی های بزرگتری در فصول قبل وجود داشته اند که در مقطعی از فصل ورق به نفع راننده دیگر برگشته است. امکان دارد چند مشکل در خودروی همیلتون نقطه ی عطفِ چنین اتفاقی باشد اما با این حال و با این که هنوز زمان زیادی به پایان فصل مانده است، از نظر بسیاری از افراد داخل پدوک فرمول یک، جبران این فاصله امکان پذیر نیست. در حالی که بوتاس همچین اعتقادی ندارد و مخالف این نظر است.

هرگز تسلیم نشو!

والتری بوتاس -اسپانیا 2019

والتری بوتاس -اسپانیا 2019

عبارتی با این مضمون در نوک کلاه آبی رنگ مرسدس والتری بوتاس نقش بسته است:

هرگز تسلیم نشو (Never Give Up)

این جمله، فلسفه ی این راننده فنلاندی در تمام کار های اوست و در حقیقت این فلسفه را از ابتدای شروع حرفه اش در حدود 20 سال پیش که آن را در شهر نستولای فنلاند آغاز کرده نتیجه گرفته است.

بوتاس توضیح داد:

در طول دوران کودکی، خانواده ام از نظر مالی خطرات بسیار زیادی را متحمل شدند. آن ها تا آخرین سکه ی پولشان را برای ورود و موفقیت من در عرصه اتومبیلرانی خرج کردند و همچنین بیشتر وقت آزادشان نیز به خاطر کار من گرفته می شد.

در دوران کودکی چیز های بسیار زیادی را قربانی خودم کردم: زمانی که بسیار جوان بودم شروع به مسافرت رفتن کردم که این مورد به مدرسه رفتن من آسیب بسیاری زد و همچنین وقت گذرانی با دوستان که طبیعتا به عنوان یک کودک کاری است که آن را دوست دارید.

زمانی که به سن 12 سالگی رسیدم، تغییری بزرگ در ذهنیت من ایجاد شد و با خودم فکر کردم که اگر بیش از این مایل به انجام کارهای بیهوده نیستم، پس باید بیشتر تلاش کرده و تمام انرژی خودم را صرف این ورزش کنم و در این زمان بود که تمریناتم را آغاز کردم و مسائل را بیشتر جدی گرفتم. به فردی خود منتقد تبدیل شدم و بیشتر و بیشتر رانندگی کرده و آن را آنالیز و بررسی می کردم. تمام این اتفاقات زمانی که 12 ساله بودم افتاد.

بوتاس که اکنون سی امین سال زندگی خود را می گذراند، بیشتر از هر زمان دیگر نیاز دارد تا خود منتقد باشد. تاکنون فقط دو نفر موفق به شکست همیلتون در طول یک فصل فرمول یک شده اند: جنسن باتن در فصل 2011 و نیکو روزبرگ در فصل 2016.

فصل 2011 که با برتری مطلق سباستین فتل و تیم ردبول همراه بود و هیچ گونه جنگ قهرمانی میان باتن و همیلتون در جریان نبود، قدری تب و تاب رقابت میان این دو راننده کم بود. علاوه بر این همیلتون در آن مقطع به علت وجود یک سری مسائل شخصی ( بر هم زدن دوستی اش با نیکول شرزینگر)، آشفتگی و سردرگمی بسیاری را در آن زمان تجربه می کرد و این سردرگمی به زندگی حرفه ای او نیز رسوخ کرده بود. اما همیلتون 2019 بسیار متعادل و قدرتمند تر از آن زمان است و هیچ کدام از شکنندگی ها و ضعف های همیلتون قدیمی را در خود ندارد.

اما فصل 2016، مثال و نمونه ی بسیار مفیدیست که بوتاس باید به آن توجه کرده و چیز های زیادی از آن یاد گیرد، چرا که رقابت قهرمانی دقیقا میان دو راننده ی مرسدس که یکی از آن ها لوییس همیلتون بود، در جریان بود. قهرمانی فصل 2016 نیکو روزبرگ بیشتر بر اساس مشکلات قابلیت اطمینانی که در مسابقات اوایل فصل برای همیلتون پیش می آمد شکل گرفت اما برای اعتبار دادن به کار روزبرگ، او خودش در نیم فصل دوم نیز قوی تر عمل کرد و در نهایت توانست قهرمانی فصل 2016 را نصیب خود کند.

اما با این حال شرایط تیم مرسدس در فصل 2016 با شرایط کنونی و آرامشی که اکنون در تیم جریان دارد متفاوت است. روزبرگ از شرایط موجود در آن زمان و اختلافش با همیلتون به خوبی به نفع خود استفاده کرد اما در پایان فصل خود را بازنشسته کرد و فرمول یک کنار کشید و این باعث شد تا والتری بوتاس جای او را در تیم مرسدس بگیرد و بعد از آن تیم قوی تر و یکپارچه تر شد و لذا بوتاس نیز بیان کرد که هیچ میلی برای ایجاد تنش دوباره در تیم ندارد.

از طرف دیگر، روزبرگ طی مصاحبه ای بیان کرده که در فصل 2016 برای برتری و غلبه بر همیلتون از روانپزشک استفاده می کرده است اما بوتاس نیز در جواب خبرنگاران اذعان کرد که هیچ نیازی به استخدام روانپزشک ندارد.

من همچین روشی را برای خودم پیدا کرده و آن را انتخاب کرده ام و باید برای بقیه نیز اینگونه باشد. ساده ترین آن این است که بفهمید که باید چگونه باشید. اینکه خودت باشی و نیازی هم به انجام رفتار های متفاوت نداشته باشی. به نظرم همیشه اینگونه بوده است.

والتری بوتاس، لوئیس همیلتون، چارلز لکلرک و مکس ورشتپن - استارت مسابقه بریتانیا 2019

والتری بوتاس، لوئیس همیلتون، چارلز لکلرک و مکس ورشتپن – استارت مسابقه بریتانیا 2019

بنابراین بوتاس متعهد شده است که خودش همیلتون را در جنگی مستقیم و بدون واسطه شکست دهد. بسیاری نیز منتظر هستند تا ببیند آیا این کار امکان پذیر است یا نه اما والتری بوتاسی که ما در این فصل شاهد هستیم بدون شک در بهترین دوران زندگی حرفه ای خود قرار دارد. این پیشرفت نیز مطمئنا در اثر نتیجه ی اسف بار فصل 2018 در او ایجاد شده است چرا که او در فصل قبل، علاوه بر این که فصل را در مقام پنجمی جدول رانندگان به پایان رساند، در نیم فصل دوم رقابت ها نیز بیشتر نقش راننده کمکی و حامی لوییس همیلتون را در اختیار داشت.

من مسابقات فصل گذشته را بسیار مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم. فکر می کنم مهم ترین و اصلی ترین چیزی که باعث شد این فصل را قوی تر از گذشته شروع کنم همین است اما در فصل قبل، مسابقات بسیار حساسی همانند آذربایجان یا چین که می توانستم در آن ها به پیروزی برسم را به دلایل مختلف از دست دادم و احساس منفی بسیاری بعد از این مسابقات به سراغم آمد و مطمئنا چنین چیز هایی شما را در حالت روحی بسیار بدی قرار می دهند و بالاتر از این ها به نقطه ای می رسید که نقش شما در قهرمانی کم رنگ تر است و به جای اینکه برای قهرمانی رقابت کنید به نوعی باید نقش راننده پشتیبان را داشته باشید. پذیرش چنین چیزی با توجه به اهدافی که برای رقابت در طول فصل تنظیم کرده اید، سخت است.

چنین چیزی انرژی منفی بسیاری را در شما تزریق می کند و در نهایت شما از رانندگی به اندازه ی که باید، لذت نمی برید. به شخصه برای من، زمانی که از رانندگی خودم لذت ببرم و با حس خوبی در خودرو مشغول به رانندگی باشم، نتایجی کسب می کنم که می توانید آن ها را مشاهده کنید. اما در فصل گذشته و به خصوص در مقاطع پایانی فصل، من اصلا از رانندگی در خودرو لذت نمی بردم و فکر می کنم که این مورد بزرگی بود.

فصل گذشته رنگ خطر بزرگی برای من بود. متوجه شدم که من فقط همین یک حرفه را دارم بنابراین باید بهتر از این ها عمل کنم. من معمولا در طول مسابقات عملکرد پیوسته ای دارم و همچنین با رانندگان دیگر نیز برخورد و تصادف زیادی نداشته ام و این مورد به من کمک می کند تا در مواقع نیاز ریسک پذیر تر باشم.

من اکنون در مواقع بیکاری، کارهایی که دوست دارم را انجام می دهم. بسیار مهم است که از برنامه ی تمرینی خاصی پیروی کنید و برای این که همیشه از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشید، برنامه ی منظمی داشته باشید اما گاهی مواقع آن را کمی تغییر دهید. به عنوان مثال اکنون احساس می کنم به جای رفتن به باشگاه می خواهم کمی دوچرخه سواری کنم پس آن را انجام می دهم و روز دیگری به باشگاه می روم. اگر بخواهم روز خودم را طور دیگری بگذرانم، قایق سواری می کنم و هیچ وقت راجع به انجام دادن این کار ها تردید نمی کنم. برای داشتن تمام وقت احساس مثبت و لذت از زندگی، انجام این کار ها واجب است و آرامش زیادی بسیار ایجاد می کنند.

شکست دادن لوییس همیلتون

والتری بوتاس و لوئیس همیلتون - استرالیا 2019

والتری بوتاس و لوئیس همیلتون – استرالیا 2019

اگر چه بوتاس برای فصل 2019 عملکرد خود را بهبود بخشیده، اما به نظر می رسد این پیشرفت هنوز هم کافی نبوده است. در جلسات تعیین خط او فاصله ی کمتری با همیلتون دارد و تاکنون در 4 تعیین خط موفق به شکست او شده اما فاصله ی تقریبی میان این دو در 10 مسابقه ی اول فصل، همچنان 0.076 ثانیه به نفع همیلتون می باشد. در برابر هم تیمی قدرتمندی مانند لوییس همیلتون، چنین فواصل کمی می توانند باعث از دست دادن امتیازات زیادی شوند. در مسابقات، فاصله ی این دو حتی از این عدد نیز فراتر می رود. اما برای بوتاس، سرعت همیلتون مانند یک راز نمی باشد چرا که او تله متری هم تیمی خود را می بیند و در همان نشست ها و جلساتی شرکت می کند که لوییس در آن ها شرکت دارد بنابراین می داند که این اختلاف از کجا ناشی می شود.

به طور کلی قدرت او (هیملتون) در پیچ های سرعت پایین است، در ترمز گیری و تشخیص محل مناسب برای ورود به پیچ و گاهی اوقات روی تنظیماتی رانندگی می کند که خصوصا برای چرخ های عقب بسیار مناسب می باشد. این ها موارد اصلی هستند اما علاوه بر این موارد عملکرد او فوق العاده پیوسته و کم اشتباه است.  فکر می کنم که سطح تمرکزش برای جلسات تعیین خط بسیار بالا می باشد، بنابراین برای به ثمر رساندن بهترین عملکردش به ندرت مرتکب خطا و اشتباه می شود.

بنابراین برای من بسیار مهم است که بتوانم چنین پیوستگی و استواری را پیدا کنم و همیشه بتوانم در بهترین فرم خودم باشم. در مورد سرعت مسابقه ای، سرعت مسابقه ای و مدیریت تایر او خوب است و اگر میان سرعت مسابقه ای من و او اختلافی وجود داشته باشد، طبیعتا به این خاطر است که تایر های من در دمای بالاتری قرار دارند.

شما قطعا می توانید اختلاف ها را در داده هایی که از خودرو ها به دست می آیند مشاهده کنید اما انجام دادن آن ها در خودرو همیشه کار ساده ای نیست. چیز هایی که از کودکی یاد میگرید به عنوان سبک رانندگی شما تلقی می شود و به نوعی به آن جوش داده می شود و گاهی اوقات تغییر دادن آن ها دشوار است. بنابراین ما همواره تلاش می کنیم که میان استفاده از داده ها و رانندگی براساس غریزه مان، تعادل ایجاد کنیم.

یکی دیگر از عناصری که موجب بهبود رانندگی والتری بوتاس در این فصل شده مهندس جدید او، ریکاردو ماسکونی می باشد. ماسکونی اخیرا مهندس عملکردی همیلتون بود اما از آن جایی که تونی راس (مهندس پیشین بوتاس) تیم مرسدس را به دلیل کار روی پروژه فرمول ای این شرکت ترک کرد، او (ماسکونی) به سمت مهندس مسابقه ای بوتاس انتخاب شد. در حالی که راس مهندس بسیار توانایی است و حتی در فصل 2016 که روزبرگ به قهرمانی رسید مهندس او بود، اما داشتن یکی از اعضای کلیدی طرف همیلتون، سطوح جدیدی از پیشرفت را به روی والتری بوتاس گشوده است.

Hamilton-2015-Canadian-GP

بوتاس، همیلتون و روزبرگ – گرندپری کانادا 2015

تغییرات همیشه می توانند مثبت واقع شوند. من سعی کردم تمام چیز هایی که از تونی یاد گرفته بودم را به کار گیرم اما با وجود ماسکونی، چشم انداز جدیدی از نظر تنظیمات خودرو و فلسفه ی آن رو به من باز شد. بنابراین ترکیب آن ها بسیار خوب بود و خصوصا در 4 یا 5 مسابقه ی اول این فصل تنظیمات خودرو هوشمندانه بود و واقعا از آن لذت می بردم.

فکر می کنم که در چند مسابقه ی اخیر قافیه را کمی باختیم و باید قبل از مراحل تعیین خط تغییراتی در تنظیمات انجام می دادیم اما در مسابقه مشخص شد که این تنظیم، بهترین نبوده است اما چه می شود کرد. کار دنیا این گونه است.

مطمئنا از آن طرفِ گاراژ تیم (طرف همیلتون) کمک های خوبی به من شده است اما در حقیقت مسابقات زیادی خصوصا در اوایل فصل بوده اند که لوییس از روش های من پیروی و استفاده کرده و از تنظیمات من کپی کرده است.

حال سوال اصلی اینجاست که بوتاس برای ادامه ی فصل چگونه می خواهد فاصله ی خود را با همیلتون  کمتر کند؟ این سوال پاسخ ساده ای ندارد اما او معتقد است که هنوز یک برتری کلیدی نسبت به هم تیمی اش دارد.

من تشنه ی پیروزی و برنده شدن هستم و فکر می کنم که این قدرت بزرگی است. من هنوز در مقایسه با اهدافی که در فرمول یک برای خودم تعیین کرده ام، هیچ چیزی کسب نکرده ام بنابراین قطعا سخت تر از گذشته تلاش خواهم کرد.

آیا در پایان فصل این بار آینه به بوتاس می گوید که (صحبت هایش با او) کافی و مثمر ثمر بوده است؟

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

43 دیدگاه

    • JBjb

      2

      46

      غیر ممکنه این بوتاس که در حد نصف روزبرگ هم نیست بتونه با این هیولای مرسدس قهرمان بشه.اگر وشتپن با ردبول این فصل یک درصد شانس قهرمانی داشته باشه، بوتاس با وجود در اختیار داشتن این شاهکار کمال گرایانه امسال مرسدس همون یک درصد شانس رو هم نداره دلیلش هم خودشه که راننده دسته2 هست و عملکرد گذشته اش تو مرسدس که باعث شد کاراکترش به عنوان یک راننده کمکی خدمتگذار به همیلتون که براش جانفشانی میکنه ثبت بشه.

      تا زمانی که بقیه تیم ها من جمله فراری ردبول این همه از مرسدس عقب هستند و از طرف دیگه مرسدس این شاهکار رو میسازه و عملکرد فوق العاده ای مهندس ها و مکانیک هاش دارند، شانس رقابت داشتن بقیه راننده ها با پسر خوش شانس انگلیسی برای قهرمانی یک رویا و توهم بیش نیست،
      سالهای 2014-2015-2016 -2017 هم وضعیت مثل همین امسال بود، یک مرسدس شاهکار، ابر هیولا و یکه تاز که رقبا فقط تو تعداد محدودی (2 تا 4 پیست) پیست شانس برد داشتندحتی 2014 تمام پول پوزیشن ها رو موتورهای مرسدس گرفت و 2016 فقط دوبار مرسدس برد از دست داد که یک بار همیلتون زد به روزبرگ توی اسپانیا 2016 و تو مالزی 2016 روزبرگ تصادف کرد و همیلتون dnf شد یعنی این اتفاقات نبود تمام 20 گرندپری 2016 رو مرسدس مثل اب خوردن برنده بود… فقط تفاوت این سالها با امسال این بود که 2014 تا 2016 روزبرگ رقابت میکرد و حداقل یک رقابت نسبی درون تیمی مرسدس بود اما سه چهار ساله خصوصا از اسپانیا 2016 که وشتپن اومده ردبول که تنها جذابیت موجود شده برخورد های ردبول ها فراری ها با همدیگه بر سر کسب رده های 3-4-5-6. و بوتاس دسته 2 سه ساله هیولای مرسدس زیر پا داره ولی ول معطله

  1. Saeedsl1

    36

    9

    بوتاس سخت کوش ترین راننده ایه ک تا حالا دیدم

    با اتمسفری ک تو گاراژ مرسدس برقرار هست سخته ولی تو نیم فصل میتونه ورق رو برگردونه

    دقیقا مث کاری ک رزبرگ کرده بود

  2. M.e.h.d.i

    13

    15

    تو مقاله رقابت مقدس کامنتی دیدم که نوشته بود لوئیس خودش این باور رو به نیکو تو آخر ۲۰۱۵ تزریق کرد که تو می تونی منو شکست بدی

    لوئیس رو تو آمریکا تا ابوظبی همه دیدیم پتانسیل واقعی ش رو
    و اگر رو سکو می رفت تو مالزی ،۲۰۱۶ رخ نمی داد

    و همین دلیلی هست که لوئیس این اجازه نده تا بلای ۲۰۱۶ سرش بیاد
    دست به همه تکنیکی می زنه تا نابود کنه همه رو

    خود نیکو فهمید که ۲۰۱۷ از ملبورن نمی تونه با لوئیس رقابت کنه و ول کرد.

    ۲۰۱۷ سب اومد بعد از سالها رو اما لوئیس لوئیس سال ۲۰۱۰-۲۰۱۳ نبود و شاید سب فکر کرده بود حال لوئیس خرابه و داغون اما چی شد
    ۲۰۱۸ هم فاجعه هاکنهایم

    • JBjb

      1

      26

      “”۲۰۱۷ سب اومد بعد از سالها رو اما لوئیس لوئیس سال ۲۰۱۰-۲۰۱۳ نبود و شاید سب فکر کرده بود حال لوئیس خرابه و داغون اما چی شد
      ۲۰۱۸ هم فاجعه هاکنهایم””

      جنابعالی اگر مقالات دوران هیبرید رو خونده باشید میشه عرض بفرمایید 2015 و 2016 سب کجا بود که 2017 پیداش شد؟ 2014 که شروع عصر هیبرید بود فراری با دو راننده قهرمان جهانش چه وضعی داشت و کجا بود؟

      “”شاید سب فکر کرده بود حال لوئیس خرابه و داغون اما چی شد”” یعنی سالهای قبل از 2017 راننده های فراری و ردبول فکر میکردن حال لوییس خوبه و بهش نزدیک نمی شدند؟

      اصلا اگر اونا رو خونده باشی یا مسابقات رو دیده باشی میدونی از 2014 موتورهای هیبریدی اومدند مرسدس چه هیولایی ساخت و چقدر ماشین هاش از بقیه تیم ها جلوتر و سرتر بوده و هست؟

      فراری سال 2017 فقط توی 4-5 پیست از مرسدس سریعتر بود که پیست های ائرودینامیکی بودند چون فلسفه طراحی ماشین 2017 فراری شبیه ردبول بود بر اساس دانفورس زیاد ولی موتور فراری 2017 خیلی ضعیف تر بود از مرسدس مثل سالهای 2014-2015-2016….و این سال 2017 از 20 تا پیست 16 تا پول پوزیشن رو ماشین های مرسدس زدن و تو 15 تا از این مسابقات با فاصله سریعترین ماشین مسابقه ای بود مرسدس.اگر سال 2017 کمی جذابیت و رقابت دیدی بخاطر عملکرد فوق العاده فتل بود که خیلی بیشتر از توان ماشین فراری از این ماشین کار کشید همینطور عملکرد ضعیف راننده دسته2 والتری بوتاس هم که همون هیولای 2017 مرسدس رو داشت تاثیرگذار بود وگرنه اگر روزبرگ مونده بود رقابت درون تیمی هم توی مرسدس پیش می اومد تو 2017 و رقابت 3 نفر رو میدیدند همه…برو عملکرد 2017 رایکونن که خود من عاشقش هستم رو ببین که چقدر ضعیف تر از فتل کار کرد با همون فراری 2017

      هالکنبرگ یا مگنوسن هم جای همیلتون این سالهای از 2014 تا الان پشت مرسدس بودند الان 4-5 تا قهرمانی جهان داشتند از 2014 تا الان چه برسه به امثال فتل آلونسو ریکیاردو وشتپن…همیلتون فقط از دو تا هم تیمی ش یعنی روزبرگ و بوتاس بهتر بوده خصوصا این بوتاس که ول معطله راننده دسته2 که در حد نصف روزبرگ هم نیست..

      • M.e.h.d.i

        5

        9

        JBjb
        ۲۰۱۷ تا مجارستان سب دست بالا رو داشت
        رانندگی سب و لوئیس بر یک اساس هست
        داون فورس عقب
        مرسدس از سال ۲۰۱۴ ماشین این سبکی داره که ست آپ پذیر هست
        فراری فقط ۲۰۱۷ -۱۸

        والتری هم راننده دسته ۲ نیست
        ورلاین و استبان بودن چرا مرسدس به والتری صندلی داد
        اتریش ۲۰۱۷ والتری ثابت کرد به مراتب از نیکو می تونه بهتر باشه

        به هیچ عنوان راننده ای رو که ردبول استخدام نکرده رو نگو که اون هم می تونه با هیولای مرسدس قهرمان بشه

      • JBjb

        1

        10

        تا مجارستان 2017 سب دست بالا رو داشت چرا ؟ چون عملکرد خارق العاده ای داشت نسبت به اون فراری زیر پاش که موتورش خیلی از مرسدس 2017 ضعیف تر بود. البته اون ماشین با سبک رانندگی ش که عقب دانفورس زیاد می خواست همخوانی داشت برای همین فوق العاده تو اون سال رانندگی کرد، ولی خود ماشین فقط تو 4-5 پیست آئرودینامیکی خیابونی و باریک، از ماشین مرسدس بهتر بود و فسلفه دانفورس زیاد درصد بیشتری از توان موتور فراری رو تو اون سال نسبت به مرسدس گرفته بود. برو تعیین خط مونزای بارونی 2017 رو ببین تا عمق فضاحت موتور فراری 2017 و وضعیت فراری تو بارون نسبت به مرسدس رو پی بری. رایکونن رو تو 2017 ببین که چقدر با همون ماشین ضعیف تر بود.
        موارد دیگه که تاثیر گذاشتند بدشانسی های عجیب متوالی بود. از خرابکاری وشتپن تو استارت بارونی سنگاپور، تا شروع از رده آخر تو مالزی بخاطر خرابی و تعویض موتور و یک هفته بعدش توی ژاپن شمع سوزوندن همون موتور و dnf شدن.

        و ضمن اینکه در سالهای گذشته، پیست های نیم فصل دوم غیر از مکزیک( به دلیل ارتفاع خیلی زیاد از سطح دریا) همه و همه با فلسفه طراحی مرسدس همخوانی داشتند فقط یه سنگاپور بوده که دانفورس ردبول یا مرسدس تو سالهایی تونستن برد اونجا رو از مرسدس بگیرند

      • Ali

        0

        0

        این وسط بحث اشتباه باشه که خیلیا بدتر و فاجعه بار تر اشتباه میکنن بحث توانایی ماشین رو میگن حداقل تا نیم فصل اول چه 2017و2018فراری ماشین بدی نداشت البته شکی نیست گاراژ فراری هم اشتباه داشت ولی اینکه شما لوییس رو یه راننده درجه دو و فقط بهتر از بوتاس میشناسید کمی خنده داره حتی به فتلم بگی بهتن میخنده بهتر کمی تو تحلیل هاتون جانب انصاف رو بگیرید

    • JBjb

      2

      21

      سال 2018 و 2019 امسال، موتور هیبریدی فراری بهتر شد بالاخره بعد 4 سال نسبت به موتور فراری توی 2014 تا 2017 ولی فلسفه طراحی ماشین رو تغییر دادند و به شدت از لحاظ دانفورس و آئرودینامیکی و مکانیکی نسبت به 2017 افت کردند، و فراری مثل مرسدس نتونست یک بالانس و پایداری مناسب بین سرعت مستقیمی و سرعت در پیچ ها و دانفورس به وجود بیاره در حالیکه مرسدس دیگه امسال 2019 به هیولای پرفکت و کمال گرایانه رسید. فراری 2019 فقط پیستهایی مثل بحرین اتریش کانادا شانس داره که تعداد پیچ هاشون کم باشه و نوع پیچ هاشون هم سریع باشه نیاز به ترمز زیاد و افت سرعت شدید نباشه. بقیه پیست ها ول معطله در مقابل مرسدس و حتی ردبول هم تو سرعت مسابقه ای از فراری داره رد میشه دیگه.اگر ردبول مثل مرسدس و فراری توی تعیین خط ها مود جادویی داشت فراری رسما دیگه تیم سوم فرمول یک بود

      • miladhammer44

        12

        9

        اقای jBjb رعایت کن داداش والتری ولوییزهرچی که هستن خوب یابدطرفدارای مختص به خودشونودارن تودوسه تا کامنت قبلی یه نیش ومتلک های ریزی به همیلتون زدی خواستم بهت یه چیزای رویاداوری :1-اول اینکه هرراننده ای توی دورانش روزای خوب وبدداره همین سبی که شما میگین 2010-2013بااون ردبول وحشتناک که همه رولت وپارمیکردبایدبااین تحلیل شمابرحسب نبوغ خودش بوده باشه که بنده اصلاقبول ندارم نه من بلکه خیلیای دیگه )حالانیابگوکه فراری ومکلارن چندتامسابقه روبردن منم قبول دارم ولی بردن اونادرشرایطی بوده یاردبولا تصادف کردن یاخرابی داشتن که بازهم دلیل براین نمیشه که ردبول وحشتناک سریع نبود)2-گفتی اگه هالکنبرگ یامگنوسن هم جای لوییزبودن 4-5قهرمانی داشتن من چیزی نمیگم برحسب گفته خودتون الان اون زمان گروژانهم توردبول بود4تاقهرمانی داشت

      • Hassan Mohebbi

        0

        15

        دوست عزیز میلاد جان یه حدیث هست که میگه مپسند آنچه تو را نیست پسند. پس تا وقتی طرفدارای لوئیس به سب بی احترامی کنن و طرفداراشون رو مسخره کنن همین رفتار متقابل باهاشون میشه و همچنین عکسش هم برقراره و یک رابطه دو طرفه‌ست. هر چند من خودم با کامنت دوستمون jbjb در مورد بوتاس مشکل دارم ولی چاره‌ای نیست این هم یه نظره و باید شنید. مگر اون‌که خلافش امسال ثابت بشه؛ که امیدوارم خلافش ثابت بشه.

        در کل حرصش نزن، چیزیش به من و تو نمیرسه، خوشگذرونی و تفریح و پولش ما اوناست، پس چرا جنگ و دعواش برای ما باشه؟
        شما فقط لذت ببر از مسابقات، همون کاری که من می‌کنم. یه دیالوگ قشنگ تو یه فیلم بود که میگفت شما دزدید: طرف گفت همه یه چیزی می‌دزدن، منم دزدم و من فقط لذت می‌دزدم. حالا میخوام بگم تو هم مثل من لذت بدزد؛ من از کیمی، شما از لوئیس و … .
        🙏 ببخشید طولانی شد، شاد باشید.

      • Kh.n

        10

        0

        بس کنید برادران باهم مهربونتر باشید اونا اونسر دنیا دارن زندگیشونو میکنن اصلا خبرهم ندارن طرفدارهاشون توایران دارن به هم بی احترامی میکنن.خداوکیلی حیفه فقط باید بااین ورزش سرگرم شد گاهی لذت گاهی هم حرص خورد دیگه چرا به هم بی احترامی میکنید مگر اونها کی هستن. اونها هم مثل بقیه ورزشکارها.

      • JBjb

        -10

        22

        اقای miladhammer44 اینکه میای قهرمانی های فتل و ردبول رو با بردها و قهرمانی های هیولای مرسدس از 2014 تا الان و راننده هاش روزبرگ همیلتون یکی میدونی دو تا حالت بیشتر نداره…1- یا اون دوران بالاخص 2010 و 2012 رو ندیدی همینجوری از یه جایی یه چیزی شنیدی 2- یا دیدی ولی اینقدر تعصب رووت تاثیر گذاشته که توان یک مقایسه ساده رو هم ازت گرفته
        سالهای 2010 و 2012 هیچ شباهتی با دوران سلطه هیولای مرسدس و قهرمانی های روزبرگ و دوران سلطه فراری-شوماخر نداره و فتل آخرین قهرمان واقعی یه که با یک رقابت واقعی قهرمان شد. نه تنها با آلونسو و بقیه رقابت کرد با هم تیمی ش هم رقابت کرد. حداقل 3 نفر شانس مسلم قهرمانی و بعد از 2010 و 2012 که رقابتی ترین و جذاب ترین سالهای این قرن هستند دیگه هیچ رقابت واقعی تو فرمول یک نیومده.متاسفانه الان حتی رقابت درون تیمی هم نیست به دلیل سطح خیلی پایین راننده دیگر مرسدس.

        اومدی گفتی فراری ومکلارن بخاطر تصادف یا خرابی ردبول ها بردند…همین ادعای نادرست ثابت میکنه هیچی نمی دونی از اون دوران فقط یه چیزایی شنیدی..محض اطلاعت سال 2012 لوییس همیلتون 7 تا پول پوزیشن گرفت.تازه تو اسپانیا هم گرفته بود که خلع شد از پول یعنی میشد 8 تا. ولی فتل که اون سال قهرمان جهان شد 6 تا پول فقط گرفته بود. همیلتون با هم تیمی ش جنسن باتن 8 تا پول گرفتند با مک لارن و فتل و وبر دو راننده ردبول 6+2 هم 8 تا پول گرفتند. ولی همیلتون 100 امتیاز کمتر از فتل تموم کرد و اونی که تا اخر گرندپری و اخرین دور با همه رقابت کرد بدون داشتن ماشینی که برتر مطلق باشه و آخرین قهرمان واقعی فرمول بود “سباستین فتل” بود..لازم دونستم جوابت رو بدم!

      • Mohammad44

        4

        2

        حسن آقا درسته هر نظری رو باید شنید ولی نباید به سلایق همدیگه توهین کنیم درسته دوستمون مستقیما به بوتاس توهین نکرده ولی وقتی تو چند تا کامنتا میگه راننده دسته دو واسه طرفداراش از صدتا توهین بدتره. حداقلش اینه که فقط 20 نفر می تونن تو فرمول 1 رقابت کنن و بوتاس یکی از اوناست پس نمیشه دست 2 خطابش کرد عرض کردم این حداقلشه و بوتاس شاید درحد سب یا لوئیس نباشه ولی راننده ی خوبی هستش و نباید دوستان فراری فن هر دفعه تو کامنتاشون بگن راننده ی دسته دو. درباره تمسخرهم فقط چند تا از طرفدارای لویس هستن که به سب توهین می کنن یا توانایی هاشو زیر سئوال میبرن که ما به ازای اونها در طرفداران فراری هم هستش بنده به شخصه هر وقت کسی به سب توهین می کنه ازش دفاع می کنم. امیدوارم کورکورانه نظر ندیم و توانایی های این دو راننده فوق العاده رو الکی و سر کل کل های مسخره زیر سئوال نبریم چون قطعا با نظر ما نه تنها از بزرگی و مهارت این دو قهرمان کم نمیشه بلکه شخصیت خودمون زیر سئوال میره

      • Hassan Mohebbi

        5

        0

        دوست عزیز محمد جان حرف شما منطقی‌ست من خودم دو سه بار در جواب ایشون کامنت گذاشتم و از ولتری دفاع کردم ولی در کل ایشون هم داره با منطق میگه و چاره‌ای نیست شما راه بهتری به جز شنیدن و خوندن این نظرات سراغ داری؟

    • Hassan Mohebbi

      12

      4

      دوست عزیز مهدی جان اگر پرده دوم رو خونده باشی متوجه میشی همیلتون در بعضی از مسابقه‌ها ناجوانمردانه رقیباشو شکست داده.
      صحبت توتو ولف بعد از اسپانیا ۲۰۱۴:
      “توتو ولف درباره این برد گفته:
      بحث های زیادی بعد از بارسلونا در تیم شکل گرفت چونکه قوانین تیم به شکل 100 درصد از طرف راننده رعایت نشده! یکی از این قوانین ان بود که ما می خواستیم هر دو خودرو با یک تنظیم پیشرانه برابر مسابقه دهند اما در دورهای اخر این قانون توسط لوییس همیلتون نادیده گرفته شد نمی گویم که او عمدی این کار را کرده ولی این اتفاق افتاده!”
      الانم بعضی از طرفدارانش میان میگن باهوشه.
      نه این ناجوانمردیه و اینا باعث میشه ارزش برداش بیاد پایین.
      یه وقت فکر نکنید من از لوئیس بدم میاد، نه اصلا این‌طور نیست. چون در کل قرار نیست چیزی به ما برسه. من فقط یه طرفدارم و از مسابقه دادن راننده‌های مورد علاقه‌ام لذت می‌برم و در بعضی موارد حسرت می‌خورم. لوئیس هم خوبه ولی هیچ وقت نتونستم طرفدارش بشم (با عذرخواهی از طرفدارانش).

  3. Amir MH

    15

    4

    بوتاس و همیلتون جفتشون سخت کوش هستن فقط فکر میکنم همیلتون مقداری باهوش تره و دلیل برتری هم همینه چون جفت مرسدس ها هم قدرت یکسانی دارند.اگر اشتباه میکنم دوستان حرفه ایی تر اصلاح کنن

    • JBjb

      1

      36

      کاملا اشتباه میکنی بوتاس جز 6 راننده تاپ حال حاضر فرمول یک هم نیست .سال قبل و دو سال قبل و قبلتر از اون هم نبود.ولی سه ساله هیولای مرسدس زیر پاش هست و هیچ کاری نتونسته بکنه…. همیشه یک راننده دسته2 بود که چند لول پایین تر از بقیه هست. تو فرمول یک همه راننده ها سخت کوش هستن نه فقط بوتاس

      • سید علی حسینی

        28

        1

        کاری ندارم به بحث های فتل و همیلتونی ولی راجب بوتاس با آرامش بیشتر صحبت کن، هر طوری که هست الان راننده مرسدس هستش و طرفدارای خودش رو داره و ممکنه این رفتارت خیلی هارو ناراحت کنه، چندتا کامنت هستش که پشت سر هم داری به بوتاس شدیدا میکوبی و این اتفاق قشنگی برای هواداراش نیست و خیلی ها اعتراض کردن به این موضوع. لطفا مراعات کن.

      • Hammer

        5

        2

        همین راننده ای که فرمودی جز تاپ شیش عم نیست تو سال 2014 با ویلیامز سباستین فتل رو تو جدول قهرمانی سال شکست داد🤣🤣لابد اون موقع هیولای ویلیامز زیر پاش بوده

      • Mahmood.gh

        5

        6

        اگه معیار شما واسه اینکه یکی راننده تایپ خست نتیجه باشه پس درحال حاضر خیلی ها راننده تاپی نیستن
        مثلا سب از نیم فصل دوم پارسال تا الان جز رانندگان دسته چندی حساب میشه؟
        از نظر من ک جز چهر راننده برتره ولی با استدلال شما فکر کن سب هم دسته دو حساب بشه

    • miladhammer44

      4

      4

      اقای jbjBاولا احترام خودتوداشته باش ثانیامن نمیدونم یاتو…محض اطلاعت ازسال 2005 دارم فرمول یک میبینم وازسال 2007بادیدن مهارت های لوییزکه الونسورودرمکلارن تواولین سالش شکست داددرسته امتیازش مساوی بودوتااخرین مسابقه ازاوجلوتربودخواستم روشنت کنم اینکه گفتی درست مکلارن تو20128تاپول گرفت ولی لوییزتومارینابی یاس مارینا ماشینش خراب شدوتوبرزیل مسابقه اخرهالک زدبهش حالافهمیدی اختلاف 100تمتیازازکجاامدفتل تواون چهارسال توبرخی مسابقات باناندو مسابقه میدادکه نزدیکترینش 2012بودخواستم بهت بگم چه ارزشی داره پول پوزیشن بگیری ولی تومسابقه به علت ضعف موتوربری کنارکه مکلارن تواون سالها مشکل دوام موتورداشت منم خواستم جوابت روبدم که نگی جواب نداشتم راستی من 32سالمه ……به قول حسن محبی منم میخوام ازاین به بعدلذت بدزدم وکیف ببرم ….چیش به من وتومیرسه ……راستی دراخراینوهم بگم که فرمول یکوازشبکه AD SPORTS2 میدیدم اینم نشونه اش

  4. aryan261

    21

    1

    بوتاس اگر مثل روزبرگ یه کم جنگ روانی راه مینداخت و اعصاب همیلتون رو خورد میکرد شاید امتیازها جور دیگه ای تقسیم میشدن ولی این بشر انقدر باشخصیته که از این کارا نمیکنه :)))
    حالا که تقریبا مرسدس رو باید قهرمان 2019 بدونیم، شخصا دوست دارم بوتاس قهرمان بشه
    نه اینکه از همیلتون بدم بیاد؛ خیر. همیلتون واقعا شخصیت دوست داشتنی ای هست، ولی یه مقدار هیجان و تفاوت فرمول1 رو قشنگ‌ترش میکنه.

    • جنون سرعت

      1

      14

      aryan عزیز شرمنده این پست رو تو پاسخ شما گذاشتم که به کامنت سید نزدیکتر باشه، ببخشید🤭🙋‍♂️باعشق
      سیدجان با عرض معذرت و با کمال احترام شدیدا منتقد این تذکر شما هستم، دلیلش رو هم کاملا توضیح میدم با توجه به تذکرشما هم کاملا انتظار تایید شدن این کامنت رو دارم.تو تمام کامنتا کسی رو ندیدیم که به حرفهای Jbjb عکس العملی نشون بده،اتفاقا تحلیل های جالبی داره،صدالبته که توی تحلیل های همه اشتباهاتی وجود داره وشماهم اگر واقعا به کسی برخورده و کامنتی داده درباره توهین به ولتری وکامنت جوری بوده که نتونستین تایید کنید فکر میکنم میشدبا کمی ویرایش کامنت تاییدش کنید و بزارید بقیه هم ببینن که کسی هست که از تحلیلهای jbjb درباره ولتری ناراحت شده
      هرچند دوستمون توهینی نکرده اتفاقا با تحلیل داره حرف درست رو درباره عملکرد ولتری میزنه.فکر میکنم همه دیگه متقاعدشده باشن که ولتری راننده درجه یکی نیست حتی طرفداراش هم فکر میکنم قبول داشته باشن تاحدودی
      همونطوری که من طرفداره چندین ساله فتل هستم اما توی همین سایت از عملکرد فتل توی اسپین شدناش ابراز ناراحتی کردم
      در آخر اصل حرفم اینه که بعضی از دوستان بدون هیچ تحلیلی خیلی راحت و رک به فتل بارها بی احترامی و توهین میکنن،انصافا هم بچه های ما فتل فنها بی احترامی زشتی ندیدم مثلا به لویس یا کسی دیگه بکنن (مثل بی عرضه و عقب مونده) که ورد زبون بعضی دوستان همیل فنه،من حتی میتونم با آیدی بعضی از دوستان رو اسم بیارم که تا حالا دوتا کامنت تحلیلی ازشون ندیدم فقط میان توهین میکنن یا مثل بچه ها تیکه میندازن،ولی حتی یک بار نشده ببینیم کسی از طرف سایت تذکری بده(منظورم تذکر مستقیم هست مثل این تذکر)باتوجه به این که جایگاه فتل و ولتری از نظرعملکرد وکریر وتعداد طرفدار اصلا قابل مقایسه نیس

      • سید علی حسینی

        8

        0

        حرفت قابل قبول ولی مسئله ای که هست اینه که واقعا امکان کنترل مسائل بین طرفدارای فتل و همیلتون نیست و شکاف طرفداری خیلی زیاده و فقط هم مرتبط با ایران نمیشه و تعداد افرادی که حرف همو قبول نمیکنن هم روز به روز بیشتر میشه بین این دو طرفین. تا اونجایی که بشه کنترل میشه ولی خب یه جاهایی واقعا دستمون در میره هم برای سب هم برای لوییس. بقیه راننده ها تعداد کامنت ها و یا حرف هایی که زده میشه کمتره و بیشتر قابل کنترل :))) من اگر کامنتی اومده که با بی توجهی تایید شده و باعث ناراحتی شده ازت عذر میخوام❤️🥂

  5. JBjb

    1

    19

    خطاب به دوستان هوادار فراری فتل لکرک و….تعدادی از شماها از ابتدای این فصل که معلوم شد فراری 2019 ول معطله در مقابل هیولای مرسدس، به بوتاس امید داشتید یا شاید هنوز امید داشته باشید که قهرمان 2019 بشه تا همیلتون قهرمان نشه. خیلی خوش خیالید! :))

  6. Amin

    2

    14

    ب طرفدار لوئیز بودن افتخار میکنم
    ببینید راننده هم تیمی **** تا لوییز روشکست بده
    فرق لوئیز با اون یکی راننده ها هم همینه اینکه لوئیز خودش ی وزنه محسوب میشه اما خب ی راننده ای هم هست که ….بیخیال بگذریم

      • Amin

        3

        5

        وزنه تو همون تیمی که اسمشو برا اکانتت انتخاب کردی تو اولین سالش تو فرمول یک جلو قهرمان دوسال پیاپی جهان که شوماخر بزرگ رو شکست داده بود،نشون داد کیه!

      • Ali

        0

        0

        مکلارن عزیز و تمام دوستان فتل من ببین این یه واقعیت بدونه ماشین خوب قهرمانی به دست نمیاد الان فتل با اینکه راننده ی فوق العاده ایی ولی میبینین که الان چهارمه پس باید بگیم فتل رانندت نیست؟؟ یه بار برای همیشه برای قهرمانی یه پکیج لازمه مثل زمانی که فتل توی ردبول این پکیج رو داشت و الان نداره و چهارمه درسته اگه لوئیس هم الان توی مرسدس نبود ممکن بود قهرمان‌نباشه این طبیعیه ولی کسی موفقه که بهترین انتخاب رو داشته باشه و بهترین عملکرد که در حال حاضر لوئیس داره. من فن راننده ب بخصوصی نیستم و در کل مرسدس فنم

  7. نیما

    11

    1

    شما طرفدار هر تیم و شخصی باشی نباید اجازه بدی تعصب جلوی چشماتو بگیره
    بوتاس مایل ها با همیلتون فاصله داره و امسال که بهترین بوتاس می بینیم بازم داره ازش عقب میفته
    من فراری فن یا هرچی اگه از همیلتون متنفرم باشم بازم تاثیری نداره
    ماشین خیلی خوب + استعداد عالی یکجا جمع شده و تقریبا شکست ناپذیره به همین سادگی
    بوتاسم بهتره عملکرد خودشو بازم بهتر کنه چون یا باید مرسدس قانع کنه قرارداد تمدید کنن یا فراری و ردبول که بهش صندلی بدن تو تعیین خطا خوب بوده ولی تو مسابقات جای پیشرفت بیشتری داره

  8. Ferrari

    9

    0

    با سلام خدمت دوستان اخ اخ بعضی از دوستان واقعا برای تخریب بعضی از راننده ها یکایکن حداقل اگه نمیخوان ازش خوب بگین تخربیش هم نکنین حداقل طرفدارایی ازش هستن راضی هستن از وضعیتش بدون عزیز در فرمول یک فاصله در مسابقات برای تعیین خط بین نفرات اول و دوم ( توی همین سیلورستون ) 6 هزارم ثانیه بود میدونید یعنی چی؟ واقعا ما داریم با هزارم ثانیه زندگی میکنیم ؟! یعنی شما یک اشتباه کوچیک هم کنی توی فرمول یک دیگه خودت میفهمی چیکار کردی
    لوییس قبول برای شما همیلتون فن ها ….. قبوله ولی چرا بوتاس حالا شده راننده دسته دومی …….. همون بوتاس بنده گان خدا الان دوم هست توی گرندپری اتریش لوییس کجا بود رو سکو بود درسته لوییس 6 تا گرندپری رو برده ولی بدون بعضی جا ها همین بوتاس برای مرسدس کمکی بوده حالا شده راننده دسته دومی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. McLaren F1

    9

    4

    همیلتون راننده ی بزرگیه اما بیشتر عناوین و رکورداش مدیون ماشین بینظیرشه
    شما فکر کنین این چند سال تو فراری یا ردبول بود چه افتخاری بدست میاورد؟
    هیچی
    به قول ریکیاردو شما وقتی برنده میشین که تو مرسدس باشین
    ولی با همه ی این مسائل بوتاس راننده ای نیست که بتونه همیلتون تو شرایط برابر شکست بده
    چون بوتاس خیلی بالا پایین داره
    یه مسابقه واقعا شکست ناپذیره یه مسابقه اصلا خوب نیست
    اما همیلتون ثبات بالایی داره و تا زمانی که راننده ی مرسدسه و هم تیمیش والتریه باید بپذیریم که حالا حالا ها قهرمان سال میشه
    مگر اینکه مرسدس یه کسی مثل مکس یا لکلرک یا نوریس بیاره تا بتونن همیلتون شکست بدن که همچین انتقالی بعیده

  10. E46-M3

    3

    6

    من بهتون قول میدم بوتاس با ماشین برابر و اینکه بزارن آزادانه رانندگی خودشو بکنه و تیم دخالت نکنه قهرمان فصل میشه،ولی متاسفانه سیاستهای تیم نمیزاره کار خودشو انجام بده،من طرفدار فراری هستم ولی بوتاسم خیلی دوست دارم و مطمئنم که راننده درجه ۲ نیست

  11. david7

    4

    0

    نمیدونم این مقایسه درسته یا نه ولی من کلا همه چیو بخوام مثال بزنم فوتبالیش میکنم، بوتاس تو مرسدس یکیه مثه موراتا تو چلسی و رئال، یه ذخیره مطمئن که سطحش از نفرات اصلی پایین تره، تو بازی با تیمای ضعیف بدرد میخوره ولی گره گشای بازی های سخت نیست،
    بوتاس راننده خوبیه نه درحد همیلتون؛ نه حتی در حد روزبرگ، همه مشکلات رو هم بزاری کنار بازم فاصلش با همیلتون زیاده، مثه وبر و سب،
    نظر شخصی خودم اینه الان حداقل 7 8 تا راننده داریم که ازش بهترن، لوییس سب لکلرک مکس دنیل نیکو و حتی کیمی و ساینز
    با این حال امیدوارم جوری از باقیمونده فصل استفاده کنه که تا آخر عمرش حسرت این سالهایی که مرسدس داشت و نخوره

دیدگاه خود را بیان کنید