فرمول یک ایران – دلیل اصلی تصمیم داوران و جریمه 5 ثانیه‌ای سباستین فتل در گرندپری کانادا، دومین تغییر مسیرش بود، آن هم چند لحظه بعد از به دست آوردن کنترل ماشین به خاطر خارج شدنش از پیست…

جریمه سباستین فتل به خاطر ورود خطرناکش به پیست و مجبور کردن همیلتون به خروج از آن بود. این جریمه در دور 48 پیست مونترآل، راننده آلمانی را به شدت عصبانی کرد. فتل معتقد بود که هیچ کار اشتباهی نکرده و گفت که در آن شرایط هیچ کنترلی روی ماشین نداشته چرا که چمن ها به لاستیکش چسبیده و چسبندگی آن ها را کمتر کرده بودند.

از دوربین ماشین فراری به وضوح می توان دید که فتل پس از ورودش به چمن ها، در تلاش است تا کنترل ماشین را به دست آورد. اما تصمیم داوران فدراسیون جهانی اتومبیلرانی مربوط به زمانی است که او کنترل ماشینش را دوباره در اختیار گرفته است. داور ها صحنه آهسته این اتفاق را از لحظه ای که سباستین دوباره کنترل ماشین را در اختیار گرفت و شروع به چرخیدن کرد، بررسی کردند و به نظر می رسید که راننده آلمانی می توانست مسیر متفاوت تری را طی کند.

در این فیلم به وضوح دیده می شود که او با برگشتش به پیست، بیش فرمانی خود را تصحیح می کند. او برای این کار فرمانش را به سمت راست گرفته است. چند لحظه بعد او بیش فرمانی را تصحیح کرده و حالا فرمان را به سمت چپ گرفته تا مسیر پیست را طی کند. این کار به معنی پس گرفتن کنترل ماشین است.

سباستین فتل و ماشین SF90 فراری پس از اشتباهش در پیست کانادا 2019 و با فرمانی به سمت چپ

سباستین فتل پس از تصحیح بیش فرمانی و با فرمانی به سمت چپ

اما پس از لحظاتی او به جای اینکه فرمان را رو به چپ نگه دارد، آن را رها می کند تا در نتیجه این کار ماشین به سمت راست حرکت کند. حالا ماشین فراری مقابل لوییس همیلتون قرار گرفته و مسیر او را می بندد.

سباستین فتل و ماشین SF90 فراری پس از اشتباهش در پیست کانادا و با فرمان مستقیم

سباستین فتل پس از تصحیح بیش فرمانی و با فرمانی مستقیم

حرکت فرمان و صاف شدنش که به موجب آن فتل جلوی همیلتون قرار گرفت، احتمالا دلیل اصلی جریمه راننده فراری بوده است. داوران به همین مورد بسنده نکردند و با استفاده از دوربین های دیگری که فیلمشان پخش نشد، سر سباستین فتل را بررسی کردند. او در لحظه ای که به سمت راست می رود، آینه اش را نگاه می کند، دقیقا جایی که ماشین همیلتون قرار گرفته!

دوربین روی ماشین هم نشان می دهد که او به آینه نگاه می کند. این یعنی فتل می دانسته راننده مرسدس کجاست. اگر فتل پس از کنترل ماشین، فرمان را رو به چپ نگه می داشت، احتمالا فضای کافی برای عبور همیلتون به وجود می آمد و دیگر دلیلی برای جریمه شدن نبود.

اطلاعات ماشین همیلتون نشان می دهد که او برای جلوگیری از تصادف مجبور به ترمز گیری شد. این یعنی مسیر راننده مرسدس بسته شده بود. فصل قبل در ژاپن شرایط مشابهی به وجود آمد. به دنبال بازگشت خطرناک مکس ورشتپن به پیست و خارج کردن کیمی رایکونن از آن، پنج ثانیه جریمه برای راننده ردبول در نظر گرفته شد.

در آن دوره چارلی وایتنینگ درباره این شرایط گفت:

شما باید به صورت امنی وارد پیست شوید و کیمی آنجا بود و مجبور شد از پیست خارج شود. پس فکر می کنم که تصمیم داوران درست بوده است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

75 دیدگاه

  1. SPARTAN

    27

    30

    از نظرم اگر کامل و کل مدت فرمون رو به سمت چپ نگه میداشت اسپین میشد و پشت ماشین هم با لوییس برخورد میکرد چون کنترل ماشین در اون لحظه با وجود کلی چمن روی لاستیک سخته و چسبندگی وجود نداره و با اون سرعت اسپین شدن هم خیلی راحت اتفاق میوفتاد و این به اصطلاح تحلیل هم باز دقیقا همون چیزایی که در مورد دادن این پنالتی گفته شده نمیشه بهش گفت برسی و تحلیل و فقط یجورایی اعلام نتیجه بدو برسی هست

    امیدواریم توی ویدئو تحلیلی گرند پری موناکو همچین برسی هایی در مورد این مسئله نبینیم

    و در مورد بخش اخر این به اصطلاح برسی هم بهتره موارد دیگه که این عمل صورت گرفته ولی پنالتی داده نشده هم بگید و البته هیچکس بهتر از قهرمانای این ورزش درک درستی ازین شرایط نداره که نظرشون مشخصه

  2. Behrooz

    23

    16

    از دوربین پشت سر راننده هم از اول مشخص بود یه لحظه به اینه نگاه میکنه و بعد راهشو میبنده ولی از دوربین فرمون دیگه برای داوران کاملا واضح بوده و جای هیچ بحثی نیست ، در ۲۰۱۶ هم احتمال زیاد همیل باید جریمه میشده که اونم اشتباه داوران بوده .

  3. Behnam380

    49

    31

    تو زمان انتظار بیکار نباش ،یه کم املا کار کن (نظارات).
    ما نگفتیم کار فتل درست بوده گفتیم این قانون چرا فقط برای امثال مکس و فتل اجرا میشه و یه عده در امانند.

  4. Amir.McLaren

    23

    11

    جریمه فتل درست بود. فتل میدونست که اگه از سمت چپ بره و وارد ریسینگ لاین نشه حتما لوییس میزنه جلو و زیرکانه خودشو بسمت راست برد. ولی مسئله اینه که اگه داوران اینقدر سختگیرن باید با همه بطور یکسان داوری کنن در برخی موارد اینچنینی چشم پوشی کردن و این یعنی فرق گذاشتن و نفوذ برخی تیم ها در فیا.

  5. S5

    28

    20

    همینجوری پیش بره به همیلتون بخاطر ترمزش تو اون صحنه پنج ثانیه پاداش میدن که تو مسابقات آینده تو تایم تعیبن خط یا لحظه استارت یا آخر مسابقه ازش استفاده کنه:))))

  6. Mjyz

    11

    29

    مگر نه اینکه اگر خودرویی کنترل خودش رو از دست داد و مسیر مسابقه ای ناامن هست نباید پرچم زرد زده بشه ؟
    چرا زده نشد تا راننده های پشت سر دچار خطر نشن ؟
    اگر زده میشد همیلتون باید از سرعت خودش می کاهید و سبقت گیری هم ممنوع میشد ؟
    اینم یه سناریو

    • Ali n

      15

      0

      جناب mjyz شما اشتباه می کنین ، پرچم زرد برای مواردی زده میشه که شرایط خطرناکی در پیست ایجاد شده باشه مثل تصادف ، اسپین شدن یا وجود دبری روی پیست تا راننده ها توی اون سکتور یا پیچ یا نقطه اقدام سرعت گیری و سبقت گیری نکن.
      صرفِ بیرون رفتن فتل از پیست و رفتن روی چمن اتفاق خطرناکی قلمداد نمیشه که بخوان پرچم زرد بزنن ، ورود فتل به پیست و ریسینگ لاین هست که نا امن بوده و مورو بحثه.
      وگرنه که تو هر مسابقه ۱۰۰ تا از این موارد پیش میاد و اگه بخوان پرچم زرد بزنن تا کسی سبقت نگیره که اونوقت هر کی رفت بیرون پیست باید پرچم زرد بزنن تا بقیه سبقت نگیرن و اقا از بیرون پیست بیاد تو بعد دوباره پرچم سبز بزنن.

    • SPARTAN

      4

      21

      من هم دقیقا همینو میگم
      اصلا تحلیل و برسی ای وجود نداره
      نویسنده یا ادمین دقیقا نظر داده و بدون برسی یه چیز قطعی توی ذهن خودش رو نوشته
      ما از سایت فورمول یک ایران انتظارات بیشتری داشتیم و داریم
      تا متن های ادمین های طرفدار

      • محمد امیر خضری

        13

        2

        این بررسی برای علاقه مندانی نوشته شده که چرایی جریمه شدن سباستین براشون سوال هست. ما اینجا تصمیم داوران رو بررسی کردیم تا طرفداران فرمول یک قضاوت بهتری نسبت به درستی یا نادرستی جریمه داشته باشن.
        در ضمن چند روز پیش به طرفداری از فتل و فراری محکوم شدم 🙂

      • SPARTAN

        3

        14

        منکه نمیتونم برای پیام شما پاسخ بنویسم نمیدونم چرا
        ولی خب اینجا مینویسم که بیاد زیرش

        اول اینکه خب اگر چرایی تخلف از نظر داوران و شرح حاله پس دیگه بهش نگید برسی
        چون من و خیلیایی دیگه هیچ برسی ای توی این متن ندیدیم و داخل متن هم بعضی قسمت ها خودتون نتیجه رو اعلام کردید پس دیگه چه قضاوتی برای طرفدارا میمونه

        دوم اینکه اونایی که شمارو به فتل و فراری فن محکوم کردن رو نمیشناسم
        ولی با توجه به اطلاعات پروفایل خودتون شما مرسدس و همیلتون فن هستید و این هم به ما ربطی نداره
        اما اون موقعی که این علایق شما روی این نوشته ها و پست های سایت اثرش مشخص میشه بما مربوط میشه همینطور که اگر یک فراری فن این پست رو منتشر میکرد و داخلش نوشته میشد همیلتون هیچ حقی نداره و کار فتل درست بوده و پنالتی اشتباهه اگر یکی اینکارو میکرد قطعا به طرفدارای همیلتون و تیم مرسدس مربوط میشد و خواستار یه برسی و تحلیل واقعی میبودن و کاملا هم حق داشتند

        در اخر هم قصد ناراحت کردن کسی یا بی احترامی به کسی رو ندارم
        فقط به عنوان یکی از طرفدارای فراری خواستار یه پست تحلیلی منطقی و تحلیلی واقعی باشیم نه نتیجه نویسی

  7. Hb53865

    19

    11

    بازاساتید فرمول یک! داوران با سی تا دوربین وکارشناَس حرکت آهسته فریم به فریم فتل رو مقصر میدونن ولی بعضی از متعصبین با اینکه هنوز یک ماشین فرمول یک رو از نزدیک ندیدن بواسطه تصویر تلویزیون نظر کارشناسی میدن بیا به دیدن!

  8. Sebvettel5

    18

    15

    قانون جریمه یا واسه فتله یا واسه مکس مرسدس و راننده‌هاش همیشه از جریمه شدن در امان بودن.موناکو ۲۰۱۶ یا مثلا بریدن مسیر پیت‌لین و هزار گند کاری دیگه.اصن تمام بردها و قهرمانی مرسدس بو داره هیچ وقت نتونستم خودمو قانع کنم،همش فکر میکنم کل تیم‌های فرمول یک یک طرفن و مرسدس یه طرف دیگه و از یجایی داره این مقام هارو به دست میاره وبلاخره گندش یه روز در میاد.
    در آخر خوشحال میشم سباستین به زودی از این ورزش و این اوضاع و از این حق کشی خدافظی کنه تا شاهد اینجور ناکامی‌هاش نباشم.

  9. mohammad

    18

    8

    فکر میکنم دلیل جریمه در این تحلیل گفته شده که تقریبا همه دلیلش و میدونستند

    درستی این جریمه و مقایسه اون با با موارد مشابه میگه جریمه درست نبوده

    ضمن اینکه مقایسه این صحنه با صحنه کیمی و مکس قیاس مع الفارق هست

    بهتر بود با صحنه ای که دنیل ریکیاردومیگفت مقایسه بشه

  10. Silver Arrows

    13

    2

    من در مورد این اتفاق تا حالا قضاوت نکردم و نمی‌کنم. به این دلیل که واقعا تشخیص این که فتل این کار رو به عمد کرده یا نه سخته. اما خب به طور کلی اگر بناست جریمه‌ای صورت بگیره این موضوع باید برای همه رانندگان یکسان باشه. اگر همیلتون در موناکو 2016 “”دقیقا”” در چنین شرایطی داشت باید جریمه می‌شد.

  11. ferrari 4 ever

    20

    9

    داداش من نمیخوام بگم تصمیم درست بوده یا غلط.فقط میخوام به یک نکته اشاره کنم.دیدی هروقت راننده ها با کسی درگیر میشن سرشونو میپیچونن تا از اینه طرفو ببینم و موقعیت خودشونو نسبت به اون ماشین تنظیم کنن تا یه وقت برخوردی پیش نیاد.به کاسکت فتل نیگا کن،تا ماشینو رام نکرده فقط دقتش رو فرمون و جلوشه تا اسپین نشه و نره تو دیوار،یعنی تو اون موقع حتی به همیلتون فکر هم نمیکنه که جلوشو ببنده، بعد که ماشین استیبل میشه به اینه راست نگاه میکنه که ببینه چه خبره!
    یعنی عمدی در کار نیست.بعدشم اینجا دنیای واقعیه و اینام بهترین راننده های حال حاضرن،گیم نیس که با کله برن تو ماشین طرف هیچیم نشه و ادامه بدن!!!!اینم در نظر بگیرین که ماشین فرمول یک اگه از محدوده چسبندگی تایرا و داون فورس خارج بشه با اسکیت روی یخ هیچ فرقی نداره ،هیچوقت کسی که پشت همچین ماشینی میشینه به اینجور بچه بازیا فکر هم نمیکنه!”!

  12. mat

    16

    5

    قصد طرافداری از کسی ندارم.
    تو زندگی هممون زیاد دیدیم و گاهی استفاده کردیم، خطا کارها سعی میکنن کارشون رو لاپوشونی کنن و توجیه کنن، داورا باید تشخیص بدن
    فتل مشخصا سعی میکنه توجیه کنه، جملش که میگه میخواست از داخل پیچ بره میتونست ازم رد شه در حالیکه پیچ رو میشناسه و ریسینگ لاین رو هم میدونه، سعی بر توجیهه غیر منطقیه چون اشتباه خودش رو گردن راننده عقبی انداخت.
    اگه این جملات رو نمیگفت فقط میگفت نمیتونستم ماشین رو کنترل کنم داستان فتل رو باور میکردم
    من ماشین ها رو نمیشناسم ولی رفتار آدما یکسانه مگه اینکه جملات گفته شده رو بد فهمیده باشم.

  13. مهدی

    22

    15

    نظرات هواداران فراری یا مرسدس یا ردبول چیزی رو عوض نمیکنه !
    چون تصمیم نهایی مشخصه یعنی پنالتی ندادن به راننده مرسدس !
    وارد پیت لاین میشه و بعد نظرش عوض میشه میپره تو پیست(المان 2018)
    شیکین رو کات میکنه تا جایگاه از دست نده بدون پنالتی . یک ساعت بعد مکس این کارو انجام میده پنالتی میگیره (مکزیک 2016)
    با دیر ترمز گرفتن میپره وسط شیکین به این اکتفا نمیکنه و ریکاردو رو میچسبونه به دیوار (موناکو 2016)
    با ویراژ دادن ماشین ویلیامز رو میفرسته تو چمن (تعیین خط برزیل 2018)
    راه ندادن بوتاس به ماشین پشت سر بعد از پیچ اوروج (تمرینات بلژیک 2018)
    بازم هست ولی کامنت بیش از حد طولانی میشه . گند کاریهای مرسدس هم کم نیست از رینگ بگیر تا دمای غیر قانونی تایرها تو مونزا 2016 فکر کنم که به هامیلتون گفتن 20 ثانیه گپ باز کنه
    با اینکه اگه خلاف مقررات باشه پنالتی نمیدن کلا حذف میکنن که خدا رو شکر هیچ کاری نکردن .
    خیلی چیزا هست که با نظرات هواداران عوض نمیشه ولی کم شدن دنبال کننده های فرمول1 بدون دلیل نیست .

  14. Amir7

    18

    14

    به عنوان طرفدار فراری باید بگم که چرا همه روی داور ها زوم کردن و کسی به اشتباهات متعدد فتل که پارسال توی مونزا و هاکنهایم و …. و امسال بحرین و گل سر سبدش هم اشتباه امسالش توی کانادا بود اشاره نمیکنه ؟ چرا نمیتونیم قبول کنیم که فتل نیمتونه تحت فشار درست عمل کنه !چرا همش باید دنبال بهانه باشیم ! بجای اینکه جواب اینارو بدیم صورت مساله رو پاک میکنیم و میگیم و داورا اشتباه کردن در حالی که اگه فتل نمیرفت روی چمنا و اون اشتباهو نمیکرد هیچکدوم ازین اتفاقات نمی افتاد ! تا کی فن بازی ؟

    • SPARTAN

      11

      11

      به عنوان طرفدار فراری این بدترین موقع برای اینه که پشت راننده تیمت رو خالی بکنی
      و جدا از این همه چیز اشتباه فتل نبوده و فتل هم تنها کسی که اشتباه میکنه نیست
      توی همین یدونه مسابقه توی پیچ 10 همیلتون چندین بار اشتباه کرد
      در مورد روی چمن رفتن هم اگر دقت کنی توی ورود به پیچ ماشین دچار بیش فرمونی میشه و پشتش چسبندگی رو از دست میده و ماشین میره روی چمن ها بعد اون هم کار فتل توی کنترل برای اسپین نشدن و تصادف نکردن با لویس و نخوردن به دیوار عالی بوده
      و ازت انتظار نمیره پشت تیمت رو خالی کنی
      چون فتل عضوی از فراری و به عنوان راننده هم یکبار پشت تیمش رو خالی نکرده
      اما رفتار تو قابل درک نیست

      • Amir7

        8

        7

        خب برادر مهم اینه که اشتباه به چه قیمتی برای ما آب میخوره؟ چرا همش گردن اینو اون میندازیم ! اشتباه همیلتون هیچ رده ای رو ازش نگرفت ولی پارسالم یادمه همش توی هاکنهایم میگفتن ماشین ایراد داشته و فتل رفته تو دیوار ولی آخرش مشخص شد که هیچ ایرادی نداشته ! چرا سعی میکنیم الکی خودمونو قانع کنیم؟ امسالم همینه بعد از چند روز مشخص میشه که اشتباه انسانی بوده … هرچند ک الانم مشخصه کی اشتباه کرد !

    • kakolokia

      4

      6

      سلام Amir7
      داداش داری اشتباه میکنی …
      فتل هم مثل بقیه اشتباه میکنه اما نه اونجوری که با حرفهای و تحلیل های یک طرفه دیگران بزرگنمایی شده ..
      همین بارها و بارها من همیلتون رو دیدم که زیر فشار سوتی داده ..

      در مورد هر راننده ایی باید همه جوانب قهرمان شدن نشدن یا شکست خوردن یا اشتباهاتش رو در نظر بگیری چه همیلتون چه فتل …

      خیلی از همیلتون فن ها ادعا میکنن که اگه همیلتون با ریکیارد، فتل ، آلونسو و یا وشتپن هم همتیمی بود باز هم تو این چند سال قهرمان می شد ..
      اما شما به همین فصل نگاه کن وقتی رقابت آزاد باشه و تحت فشار باشه به راحتی از بوتاس هم شکست میخوره .. هنوز فصل تموم نشده باز هم ممکن از بوتاس شکست بخوره ..

      اما در مورد فتل ، ماشین فراری طبق گفته کارشناسا ، خود فتل، لکرک و حتی گزارشگر تلویزیونی خودمون سرکش و تقریبا غیره قابل مهار میشه در پیچ ها و راننده های فراری دائم در حال سروکله زدن با ماشین هستن .. و طبق گفته همه اونها و همچنین تحلیل بچه های سایت راننده های فراری اعتماد ندارن به ماشین و برای همین تو پیچ ها با ترس و احتیاط و دردسر بیشتری سروکار دارن ..

      حالا فرض کن با این وضعیت یکی مثل همیلتون تعقیبت کنه ..

      در ضمن تقریبا همه جا منجمله خوداین سایت سیستم تعلیق و چسبندگی فوق العاده ماشین مرسدس رو تایید کرده که راننده هاش با راحتی و اطمینان بیشتری میتونن تو شرایط مشابه مثل همین پیچ های تند رانندگی کنن…

      اما در مورد

      • kakolokia

        3

        4

        در مورد فتل ..

        تو این چند سال که فتل تو فراری بوده هیچ کسی به اندازه فتل تو فشار نبوده
        حتی به جرات میتونم بگم یک پنجم فشاری که روی فتل بوده رو هیچ کسی تجربه نکرده ..

        شما در نظر بگیر طرفداران و رسانه های دو آتیشه و بی رحم ایتالیایی ، مصاحبه های هرهفته راننده ها ، مدیران و .. و نظر و مقایسه و انتقاد فتل با دیگران، نگرانی بابت استراتژي تایمگیری و مسابقه و … حس تباهی و اشتباه حضور در تیم فراری ، عطش پیروزی و ..

        تو این چند سال کدوم یکی از این راننده ها تحت همچین شرایطی و با فشار روانی بالا با ماشینی ضعیف تر ( در بیشتر پیست ها) از مرسدس برای قهرمانی جنگیده ؟ وغر نزده ..

        همیلتون تو این چند سال هر بار که اوضاع به کامش نبوده زمین و زمان رو به باد انتقاد گرفته از مهندس بگیر تا تیم .. با کوچکترین کمبودی فشار روانیش بالا میره .. حالا حساب بکن اگه تو فراری بود چه میکرد ..

        خیلی دوست دارم این روزها همیلتون رو تحت این شرایط طرفداراش ببینن ..

      • Amir7

        2

        2

        درسته من منکر تلنت و اسکیل فتل نیستم و یادم نرفته که توی یکسال تونست از بیست گرندپری ۱۳ تاشو قهرمان بشه ولی مشکلم اینه که خیلیا فن بازی میکنن

    • H.farahani

      2

      4

      Amir7
      اشتباه فتل که جای توجیه نداره ولی شما به عنوان طرفدار فراری اشتباهات فراری رو فراموش کردید؟تو یه فصل به اندازه نه تیم دیگه اشتباه دارن.تو همون هوکنهایم اشتباه فتل قابل بخشش نیست ولی اشتباهات تیم رو تو همون مسابقه بشمارید.

  15. Mahmoud

    9

    6

    آقا اینجور که من میبینم فتل آخرین اصلاح فرمانی که انجام میده همون اصلاح فرمان به سمت چپ و بعدش فرمانو راست میکنه حتی قبل اینکه فرمانو راست کنه هم جا برای همیلتون نبود و فتل بعد از راست کردن فرمان توی آینه نگاه کرد یعنی بعد اصلاح فرمان که فرمانو راست میکنه هنوز ندیده بوده همیلتونو به هرحال این قانع کننده نیست که یه صحنه کپی همین رو در موناکو 2016 داریم و اونجا پنالتی ندادن و اینجا دادن.

  16. Amir sv5

    2

    2

    به نظر بنده با اینکه پنالتی سخت گیرانه بود ولی بهتر شد که گرفته شد تا بعدا بهونه و عذری نباشه اما امیدوارم داورا در ادامه این فصل، این سخت گیری ها رو داشته باشند و فقط برای این مسابقه نبوده باشه.
    اگه اشتباه نکنم راننده ها برای دور خوبشون روی اون قسمت قرمز رنگ (که نمیدونم اسمش چیه!) میرند و به نظر من توی اتفاقی که افتاد و فتل ناچار شد اینطوری بیاد تو پیست و فضا خیلی برای همیلتون نبود اما همیلتون روی همون قسمت قرمز رنگ اومد و تا اینجا لطمه ای به دور همیلتون وارد نشد اما در ادامه که مجبور شد و چاره ای نداشت که ترمز بگیره و راه خروجی از اون قسمت قرمز رنگ نداشت اونجا ضرر کرد و به خاطرهمین پنالتی به فتل داده شد که با سخت گیری ولی درست بود.فتل هم واقعا جنگید و با چنگ و دندون اولی رو نگه داشته بود پس حتی اگه می تونست هم بازم نمی گذاشت همیلتون رد بشه که به نظر من هر راننده دیگه ای هم بود تقریبا همینکار رو می کرد در ضمن به نظر من اگه همیلتون رد میشد دیگه به هیچ وجه نمیشد سبقت گرفت و نزدیک بهش شد چون همیلتون با اینکه دوم بود ولی به خاطر سرعت مسابقه ای بیشتر مرسدس (حداقل با لاستیک هارد تواین پیست) توی دی آر اس راننده پیشتاز بود دیگه خودوتون قبلا دیدید که مرسدس اکثر مواقع که پیشتاز هست راحت فاصله باز میکنه و جبران کردن پنالتی 5 ثانیه ای خیلی راحت تر از این بود که بذاره همیلتون رد شه بعد ازش سبقت بگیره!

  17. (h.n) lewis.44

    7

    18

    نیازی به بررسی دوربین نبود
    تو رادیو بهش گفتن چرا مسیر همیلتون رو بستی گفت اگ نمیبستم رد میشد.
    نمیدونم چرا هیچکس به این موضوع اشاره نمیکنه.
    بعدشم بر فرض ک پنالتی نمیگرفتن فتل اول میشد خطر زیادی متوجه صدر جدولی همیلتون نبود.
    کلا هم ما از این حرکتای احساسی زیاد از فتل دیدیم طبیعیه ک جنجال ب پا کنه.

  18. vahid

    10

    5

    دقت کردین هر وقت که همیل اراده میکرد فاصله بین خودش و فتل رو راحت کم میکرد و فتل رو میگرفت، اگه پنالتی هم نمیدادن تو چند دور بعدی به راحتی سبقت میگرفت،چیزی که مشخصه : مرسدس یه فاصله خوب با سایر تیم ها داره ، شده داستان پرسپولیس و سایر تیمهای لیگ برتری
    ماشین فراری هم انگار از چسبندگی خبری نیست ،هر لحظه آماده پروازه!!

    • Kh.n

      6

      0

      ماشین فراری اون سرعتی که تایمگیری داره توی ریس نداره.
      اگر مسابقه بیست دور دیگه هم ادامه داشت بازم همیلتون نمیتونست ردبشه
      وتل ۵ثانیه پنالتی داشت حالا چه جلو همیلتون بود چه پشت سرش.
      همیلتون پارسال هم توی همون هرپین زیاد قفل میکرد از آخر گفتن مشکل ستاپ داشته که امسال معلوم شد کلا توی اون هرپین خوب نیست.
      ولی وتل نقطه قوتش همون پیچ بود.

    • مهدی

      4

      3

      دقیقا !!!
      تو اون قسمت از پیست سوزوکا منطقه خروج داره و راننده اگه اشتباه کنه موظفه که اون مسیر رو طی کنه کاری که مکس انجام نداد .
      یه چیز دیگه مکس کنترل ماشین رو در دست داشت و از عمد اینجوری وارد شد در صورتی که سب هیچ کنترلی رو ماشین نداشت و فقط تلاش میکرد ماشین رو رام کنه .

  19. rofia

    15

    1

    به نظرم تحليل فريم به فريم اين اتفاق لازمه. ولي در نظر بگيرين كه تمام اين حادثه در كمتر از فقط چند ثانيه رخ ميده. فكر نميكنم ذهن كسي قادر باشه تو اين مدت زماني اونم درست بعد از استرس لحظه اي از كنترل خارج شدن ماشين، اينهمه پردازش رو با هم انجام بده. اين ذهن خيلي متمركز بشه فقط بتونه خودشو نجات بده نه اينكه به فكر به خطر انداختن ديگران باشه. كه البته اين نظر من هست ممكنه خيلي با واقعيت فاصله داشته باشه ولي در كل از اونجايي كه راه قانونيش وجود داشت به نظرم فيا بين درگيري با مرسدس يا فراري، فراري رو انتخاب كرد.

    • Nohed81

      9

      5

      نیاز مبرم به ویدیو چک داریم، 😂😂
      یاد بازی برگشت سال 2017 فوتبال لیگ قهرمانان اروپا بین بایرن و رئال افتادم
      اونجا داور به طور کلی دوتا گل صدرصد افساید ، و ویدال رو هم الکی اخراج کرد، و کلا بایرن نابود کرد، ولی هیچ اتفاقی نیوفتاد و اون سال رئال قهرمان شد،
      قضیه همیلتون هم اینجوریه،
      قهرمانی با داوران، پیرلی، و مافیا اف۱
      بنظرم ارزشی نخواهد داشت،
      وزود از ذهن ها پاک خواهد شد،
      موفق باشید

      • Ali

        1

        2

        داداش گلم همون بازی پنالتی ک برا بایرن گرفتن روبن توی افساید بود و ویدال باید نیمه اولش اخراج میشد ، خیلی جالبه که غم هتریک رئال توی اروپا تا خوده فرمول یک هم رسیده مثل غم شیشمین قهرمانی پیاپی مرسدس که چن وقت دیگه قطعید میشه به قول معروف همه بازی میکنن یه سری هم دنبال خطا😉

  20. Ferrari7

    4

    1

    سلام دوستان
    لطفاً دوستانی که تعصب بیش از اندازه ندارن متن زیر رو با تصاویر مسابقه در همین پست از دقیقه 1:11- تا 1:03- منطبق کنن تا واقعیت مشخص بشه
    این منطقه از پیست دارای ۲ پیچ است اولی به راست دومی به چپ توضیح اصلی از اینجا شروع میشه
    سباستین به پیچ اول میرسه، فرمان به راست ، خودرو دچار بیش فرمانی میشه برای اصلاح فرمان به چپ، برای بازگشت به مسیر، فرمان به راست، خودرو جوابگو نیست و زمان کافی نیز برای بازگشت به مسیر وجود ندارد وارد مسیر نمیشود مستقیم به سمت کرب میرود به نحوی که کرب دقیقاً از وسط ماشین عبور میکند که ممکن است به قسمت زیر خودرو آسیب بزند ترجیح میدهد از روی چمن حرکت کند بنابراین فرمان به چپ برای عبور از چمن ، وقتی وارد چمن میشود فرمان تا حدی تمایل به چپ دارد، در انتهای چمن خودرو مجدداً دچار بیش فرمانی به سمت راست میشود برای جبران فرمان به راست چرخانده میشود ماشین وقتی وارد آسفالت میشود هنوز دچار بیش فرمانی است این موضوع به وضوح دیده میشود(البته برای افرادی که از عکس‌العمل ماشین در بیش فرمانی و کم فرمانی اطلاع دارن که داوران هم جزو آنها محسوب می‌شوند) به محض به تعادل رسیدن نسبی ماشین فرمان به چپ چرخانده میشود ولی ماشین کماکان به سمت راست تمایل دارد از ورود ماشین به آسفالت تا نزدیک شدن به دیوار وبستن راه همیلتون فقط 1 ثانیه طول میکشد هنوز فرمان ماشین به سمت چپ است ولی ماشین به سمت راست حرکت میکند واین نشان دهنده این است که هنوز ماشین بیش فرمانی دارد وکامل تحت کنترل نیست وسباستین درجدال با ماشین است ازدقیقه۱:۰۷- تا ۱:۰۵- در این بین یک لحظه فرمان به سمت راست چرخانده میشود ولی این در زمانی است که ماشین سباستین کاملا راه را برای همیلتون بسته بود پس دلیل ان فقط کنترل ماشین است از دقیقه ۱:۰۵- ماشین تحت کنترل کامل است
    توضیحات بیشتر میشد داد همین مقدار هم طولانی شد که از دوستان وادمین گرامی عذر خواهی میشود
    قضاوت با وژدانهای بیدار

  21. همینجوری_گذری

    4

    2

    نقدی که به این تحلیل دارم اینه که وقتی آنبورد فتل رو نگاه میکنین یکی دو بار راست چپ فرمون میده. شما یه صحنه که بین این دوتاست رو برداری عکس بگیری دقیقن میشه فرمون مستقیم. بعلاوه اگر بازی فرمول یک 2018 رو امتحان کرده باشین کاملن میتونین درک کنین به هیچ عنوان امکان نداشت بشه فرمون بیشتری به ماشین به سمت چپ داد به جز اینکه منجر به اسپین شدن بشه. لطفن مجدد در نظر بگیرین که حتی قبل از رفتن رو چمن فتل گریپ از دست داده بود.
    کاملن از تحلیل مشخص بود که از دید یه طرفدار همیلتون هست و جانبدارانه. اصن مقایسه ی حرکت وشتپن پارسال با این واقعن بی انصافیه. سرعت و راه فرار اون پیچ با اینجا یکیه؟ فتل فرمون نمیداد به جز دیوار کجا رو داشت بره؟
    الان دو سه روز گذشته و تعصبا و حرارتا کمتر شده و با چندین بار نگاه کردن آنبورد بدون هیچ شکی مطمئنم که فتل تا آخرین لحظه که همیلتون ترمز کرد هیچ کنترلی نداشت.

  22. بهروز

    2

    6

    چه نظراتی؟ همون همیشگیارو میگن، فکر کردی الان منطقی میشن یهو؟ مافیا، فراری گاری ساخته، مسابقات هیجان نداره، لوییس راننده نیست، ورودش به پیست امن بوده، فتل بهترین رانندس

  23. بهروز

    9

    5

    اگه تو این صحنه جای فتل، مکس و جای لوییس فتل بود، یعنی مکس این کارو با فتل میکرد، الان داد همه بالا بود که این چه رانندگی ایه؟ تو که نمیتونی ماشین کنترل کنی چرا اومدی فرمول 1 اصلا؟ چرا جریمش فقط 5 ثانیه بود؟ :))) خدایی غیر از اینه؟

  24. mohammad

    1

    0

    از ادمین عزیز میخوام اگرامکان داره اون تحلیل فریم به فریم شبکه اسکای رو اگر میتوند و امکان داره بزارند و برای همه ترجمه کنند تا همه فریم به فریم اونداستان رو متوجه بشن

    با تشکر

دیدگاه خود را بیان کنید