فرمول یک ایران – فصل ۲۰۱۹ به گونه ای پیش می رود که مرسدس کاملا از بقیه تیم ها جدا شده است و رقابت قهرمانی بین دو هم تیمی است اما لوییس همیلتون خطاب به هواداران فرمول یک بیان کرد که کم بودن رقابت تقصیر مرسدس نیست.

با وجود اینکه انتظار می رفت فراری در فصل جدید پا به عرصه رقابت با مرسدس بگذارد اما به جای این اتفاق ما شاهد نبرد دو راننده مرسدس هستیم. پسر سریع همراه با والتری بوتاس هر پنج مسابقه ابتدایی فصل را با یک و دو کردن پشت سر گذاشته اند و خود و تیم شان را از بقیه جدا کرده اند. لوییس ۱۱۲ امتیاز دارد که دو برابر مکس ورشتپن در رده سوم است. راننده بریتانیایی طی مصاحبه خود اعلام کرد علاقه مند به اندکی رقابت بیشتر از جانب تیم های دیگر است:

رقابت با هم تیمی به اندازه رقابت با راننده ای از تیم دیگر جذاب نیست. بخش هیجان انگیز فرمول یک وقتی است که شما در مسابقه با یک یا دو تیم دیگر نبرد می کنید.

هر تیم دو راننده دارد؛ پس وقتی رقابت بین تیم ها نزدیک است، هر تیمی ضعف و قوت خود را در هر مسابقه دارد. اینکه تیم ها چگونه با این قضیه برخورد می کنند و می خواهند موفق از این رقابت ها خارج شوند، فوق العاده است. اما اینکه چنین نباشد باعث کاهش هیجان می شود.

اینکه رقابت قهرمانی درون تیمی باشد به نظر من برای فرمول یک خوب نیست ولی خب اتفاقی است که اکنون و در گذشته نیز رخ داده است.

لوئیس همیلتون و والتری بوتاس - اسپانیا 2019

لوئیس همیلتون و والتری بوتاس – اسپانیا 2019

همیلتون درباره ایراد گرفتن هواداران فرمول یک از مرسدس نیز گفت:

افرادی که مسابقات را دنبال می کنند از فاصله ما با فراری ها راضی و خشنود نیستند. مشخصا ما می خواهیم سریع و سریع تر باشیم اما نمی دانیم تیم های دیگر در چه موضوعاتی مشکل دارند و عقب افتاده اند.

این تقصیر من یا هم تیمی ام نیست، کار فوق العاده تیم باعث چنین اتفاقی شده است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

35 دیدگاه

  1. Farid

    32

    46

    اگه این موتورهای هیبرید ۶ سیلندر مسخره رو ول کنن و برگردن به دوران تنفس طبیعی اونوقت میفهمین یه من ماست چقدر کره داره !!! بازم باید دود خور ردبول و فراری و سباستین وتل باشین . امیدوارم ۲۰۲۱ جمع کنن این موتورهای اشغال رو که روح رقابتو از همه گرفته . اون اشغالای پیرلی رو هم جمع کنن و با تیپا از f1 بندازن بیرون . شرکتی که فقط واسه یه تیم لاستیک بسازه و خیلی تابلو زمان باخت اوت تیم بزنه تو سرش!!! بهتره که اخراج شه . باید بریجستون برگرده به f1 . مرسدس بجز این مدل موتور عمرا موتور رقابتی دیگه ای در حد فراری بلد نیست بسازه . کما اینکه قبل ۲۰۱۴ نشون دادن اینو

      • mohammad

        14

        14

        لویس همیلتون دیگه

        و البته از هم تیمی هم ببازه

    • soroush_sh_11

      29

      5

      بر فرضبرگردن به دوران تنفس طبیعی که یعنی حذف توربو خوب این فقط به نزدیک کردن تیم های میانه به تیم های اول کمک میکنه نه اختلاف تیم های برتر تنها راهش بنظر من فقط تغییر قوانین و امتیازات هستش و تغییر اندازه ماشین این ماشین ها بشدت بزرگن همین باعث میشه هوای کثیف بیشتری تولید کنن و هوای پیست کاملا درگیر شه در حالی که ۲۰۱۰ چون ماشین ها کوچک تر بودن سبقت گیری هم بدلیل اشغال آسفالت کمتر و هم هوای کثیف کمتر امکان پذیر تر بود

    • Parsa911

      17

      4

      فکر میکنی مرسدس یه شرکت کوچیکه که نمیتونه موتور تنفس طبیعی با قدرت بالا تولید کنه؟ طرف اولین موتور بنزینی دنیا ساخته و هنوزم یه غول شک نکن اگر ۱۲ سیلندر هم بشه بازم با تمام قدرت میاد
      برای لاستیک هم همه دارن لاستیکا میبینن و میتونن خودشونو درست کنن سال پیش مرسدس با لاستیکاش مشکل داشت دلیل نمیشه ولی منم دوست دارم مثل بنزین هرکی با یه شرکت لاستیک سازی قرداد ببنده خیلی جذاب تر میشه

    • محمد

      1

      6

      مرسدس تو ساخت موتورهای بالای سه لیتر هیچوقت در حد فراری نبوده و نیست تو یه پست دیگه هم گفتم که فقط کافیه مقایسه کنیم قدرت فراری انزوی 651 اسبی رو با موتور 6 لیتر تنفس طبیعی با مرسدس ای ام جی لبک سریس 6.2 لیتری که مرسدس یازده سال بعد از فراری اونو ساخته و 622 اسب ازش گرفته یعنی مرسدس بیشتر از یازده سال از فراری عقبه تو ساخت موتور با موتورهای حجم بالا حالا باز الان همه میان میگن مرسدس غول تکنولوژی و فلان و بمان

  2. تیرداد

    13

    15

    خودتونو اماده کنید از این یک دو ها زیاد داریم تا اخر فصل ….ب امید قهرمانی ششم برای همرتایم و پول پوزیشنو داره روز ب روز دست نیافتنی میکنه ….ما اینجا انتقادم بکنیم کسی صدای مارو از مدیر تیما تا رانندها تا مدیرای ارشد فرمول یک نمیشنوند …خودتونو خسته نکنید

  3. Mahmood.gh

    28

    11

    یهتر نیست بجای این ک همش از گذشته بگین و بهونه خنده دار بیارین ب این فکر کنید ک چرا تیم مورد علاقه شما نتونست با علم روز دنیا پیش بره و قبول کنید ک فعلا دود اگزوز شما دارین میبینید
    ی جوری میگین با ماشین ک 1 ثانیه سریعتره یا هیولا ساختن موشک ساختن ماشینش بهتره انگاری ک مدیرها و رانندهای مرسدس باید جلوتون تا کمر خم شن و معذرت خواهی کنن ازتون ک علمش داشتن توانش داشتن و تونستن همچین ماشینی بسازن

    • داریوش

      16

      6

      دوست عزیز ، لطفا اگر حرف از علم میزنید ، علمی حرف بزنید ، چرا عادت کردید که فقط با نیش و کنایه صحبت کنید
      خیلی موضوع ساده و قابل فهمه
      مثل این میمونه که شما تولیدی پوشاک داشته باشید و من تولیدی پرده
      بعد بیان به من بگن از فردا باید پوشاک تولید کنم و با شما رقابت کنم
      مواد اولیه هر دوی ما یکیه ، اما تخصص ما چیزی دیگه ای هست
      قطعا زمان میبره که من دانش شما رو کسب کنم
      دانش که کسب شد ، حالا نوبت تجربه هست
      و در این بازه زمانی شما بیکار نمینشینید
      پس من همیشه چند گام عقب هستم ، مگر اینکه یک عامل بازدارنده ، کمی شما رو متوقف کنه
      یک نکته هم بگم ، بخدا ما دود ماشین بوتاس استنشاق نمیکنیم ، ما هوای اسپلیت استنشاق میکنیم

      • Mahmood.gh

        5

        2

        دوست عزیز
        تا جایی ک بنده نسبت ب کامنتها و جوابهای ک ب خودم میدادن مرسدس حدش تولید امبولانس بود و فراری ته موتور اسپورت
        و درضمن اگه سیفتی نمیومد از دود اگزوز هم عقبتر بودین و اختلاف خیلی بیشتر بود
        باید کلی زحمت میکشیدین تا ب دود اگزوز نزدیک بشین
        البته درست میگید فراری اصلا دود اگزوز مرسدس ندیدن چون از پیچ سوم مسابقه تا انتها دود اگزوز مکس میدیدن ن مرسدسهارو

    • Ahmad VETTEL

      27

      4

      محمود جان فراری تو زمینه هایبرید در برابر مرسدس،مثل یه بچه در برابر یه آدم بالغ هستش.
      برای همینه که تا 4سال اول هیچ موتوری به قدرت مرسدس نزدیکم نشد.
      پارسال موتور فراری به مرسدس نزدیک بود ولی امسال که موتور فراری بهتره،اونقدر ماشین مرسدس آیرودینامیکی هست که فراری رو تو هر پیستی داره له میکنه.
      این تقصیر مرسدس یا فراری نیست.
      مقصر اونایی هستن که به اسم جذاب کردن مسابقات،سال به سال دارن جذابیت رو از بین میبرن

      • Mahmood.gh

        9

        1

        داش احمد مخلص
        این کامنت فقط بخاطر بعضی از کامنتهای دوستان ک کلا هیچی قبول ندارن
        و همش میگن شانس
        ودستور تیمی
        و پیرلی
        فدراسیون جهانی
        حتی خبرنگارها و شبکه های تی وی
        ……… همش بهونه
        واسه اون دسته از افراد بود ک اگه یادت باشه میگفت مرسدس چ ب موتور اسپرت بره امبولانسش تولید کنه

  4. داریوش

    22

    4

    من از سال ۱۹۹۴ ، طرفدار یوونتوس هستم
    در حال حاضر اصلا از لیگ ایتالیا لذت نمیبرم
    همه به سمت لیگ انگلیس روی اوردن ، علتش هم فقط رقابت هست
    شاید تا ۳ یا ۴ سال پیش ، همه به سمت لیگ اسپانیا بودن
    نتیجه حرف هام فقط یک چیزه ، در صورتی که رقابتی نباشه ، شما مرسدس و همیل فن ها هم ، کم کم دیگه مسابقات نمیبینید و فقط نتیجه پیگیری میکنید
    اینم بدونید که قطعا شرایط اینجور نمیمونه
    فیا ، تماشاگر میخواد ، پس هر کاری میکنه که جذابیت برگرده

  5. McLaren F1

    13

    1

    مقصر هرکی باشه داره بدجوری بیننده های فرمول یک وسوسه میکنه برن به سمت فرمول ای
    درست صدای جارو شارژی میدن اما حداقل هیجان داره و براحتی فرمول یک قابل پیش بینی نیست نتایجش

  6. javad

    11

    4

    دقیقا حرفش درسته، من فرمول یکو بخاطر فراری و بردهاش تو سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ دنبال میکردم. اون موقع هم همه شاکی بودد که چرا فقط فراری قهرمان میشه.
    الان همون وضعیت با مرسدس درست شده، اصلا هم تقصیرشون نیست، خب از بقیه قویترن.
    معلوم هم نیست سیستم تغییر کنه اینا دوباره اول نباشن!

    • داریوش

      6

      1

      توی اون سال ها رقابت وجود داشت
      بحث قدرت مرسدس نیست ، بحث اینه که هیچ ماشینی توان رقابت با موشک های مرسدس نداره
      اگر رقابت وجود داشت مشکلی پیش نمیومد
      توی دور ۱۷ ، ماشین مرسدس نزدیک به ۳۰ ثانیه از ماشین شماره ۷ جلو میوفته
      با این شرایط شاید ساده ترین راه برای جذاب کردن مسابقات این باشه که ماشین لپی کنار نره و پیشتاز ها مجبور به سبقت گرفتن بشن
      خیلی وقت های ماشین های پیشتاز به خاطر وضعیت لاستیک ، نمیتونن به راحتی سبقت بگیرن

  7. Ferrari7

    14

    16

    سال پیش یادتون هست جریان خنک کردن لاستیک های مرسدس با اون حفره های رینگ که با شکایت‌های مکرر فراری تو چند مسابقه آخر دیگه ازشون استفاده نکردن. بازم یادتون هست بعد از کنار گذاشتن اون رینگ‌ها نتایج مرسدس چطور بود؟ سال گذشته اونا مشکل گرم شدن بیش از اندازه لاستیک داشتن که همین باعث شد پیرلی امسال مخصوص مرسدس لاستیکی تولید کنه که دیرتر به دمای حداکثری برسه واین برای مرسدس خوب و برای دیگر تیمها بسیار بد . پس لطفاً این قدر طرفدارای مرسدس نیان بگن تیم ما پیشرفت کرده شما هم تلاش میکردین ما علم شو داریم شما مهندساتون چیزی نمیفهمن البته که مهندسهای فرراری باید یک جوری این موضوع و حل میکردن ولی واقعا وقتی یک ماه مونده به شروع مسابقات یک دفعه با چنین مشکلی روبرو بشن وقتی که شاسی ساخته شده حل کردن این مشکل کار بسیار سختی میشه. اگر لاستیک‌های پارسال,امسال هم استفاده میشد اون وقت معنی پیشرفت مرسدس و می فهمیدیم و امتیاز رانندهاتون دیدنی بود الان فقط معنی زدو بندو میفهمیم

      • Ahmad VETTEL

        10

        1

        بیژن:
        البته پارسال تو ابوظبی هم مرسدس همون رینگ های آپدیت شده رو داشت و مشکلی نداشت.
        تو برزیل هم که بخاطر ریس پیس افتضاح فراری و ماجرای مکس با اکون همیلتون پیروز شد و در طول مسابقه ردبول بهتر از مرسدس بود

  8. mershari

    9

    14

    نه نگو اینجوری ما عادت کردیم از سرعت بالای فراری غر بزنی یا فلان ایرادو از ماشینت بگیری این شکلی ادم حس میکنه به بلوغ رسیدی
    توتوولفتون کی میاد پس مصاحبه ک موناکو مال فراریه جمع کنید بابا تو از زمان اومدنت به مرسدس حتی ماشین برابر با هم تیمیت نداشتی سر تنظیمات مشابهم غر میزنی از ریزش مخاطب تو فرمول یک میگی خوبه حداقل فهمیدی ادم محبوبی بین طرفدارای فرمول یک نیستی.

  9. Nohed81

    13

    4

    حرف همیلتون کاملا درسته، اون ماشین عالی و سریعی در اختیار داره و داره لذت میبره، اما فتل ماشین به مراتب ضعیفتری نسبت به مرسدس داره، و مسلما نمیتونه تو کورس رقابت باشه، پس نتیجه میگیریم که این مرسدس هست که داره حکم رانی میکنه، نه راننده هاش، دست بجنبون آقایون فراری

  10. Behzad

    10

    3

    بنظرم فاصله ی ایجاد شده ،تشکیلات ضعیف فرمول وان هست که درک درستی از وضع قوانین ندارند و همه چی شده مسائل مالی.
    وقتی همه شاهد کم شدن فاصله ها از 2017 و به خصوص 2018 بودن نیازی به این تغییرات نبود و اجازه میدادن تیم ها با همان قوانین و ساختار قبلی به کارشون ادامه میدادن.
    الان هم دیر نیست و تشکیلات میتونه فقط 2 ساعت تمرین جمعه در نظر بگیره و مثلا یک زمان 20 دقیقه ای برای پول پوزیشن و اجازه نده تیم ها تا روز مسابقه نهایت بهره اطلاعاتی و تنظیماتی داشته باشند و برای شروع استارت استفاده از هر نوع تایری آزاد باشه.
    اگر هم بخواهیم طعنه ای به صحبت های همیلتون بزنیم کافیه ایشان یک نگاه به بودجه و تعداد کارمندان تشکیلات مرسدس داشته باشه تا ببینه سایرین هم دارن تلاش میکنند اما در زمان مناسب نمیتونن به اهدافشون برسن و از همه مهمتر شخصی مثل راس براون هم ندارن که سمت و سوی قوانین رو بنویسه.
    نا گفته نمونه انتظارات از فراری با این هزینه هایی که میکنه و دست کمی از مرسدس نداره بالاست و حداقل به عنوان طرفدار میشه به ساختار تیمشون خرده گرفت که چرا با قدرت رای و نفوذی که داره اینقدر عقب افتاده.

  11. just.jeep

    7

    13

    جالبه خود مدیران فراری از مافیا و لابی در فیا و …چیزی نمیگن و تمام مسئولیت باخت تیمو بعهده میگیرن اما اینجا ظاهرا دوستانی هستن که اطلاعات موثقی دارن که فیا لابی میکنه برای مرسدس.مگه نمیگید با این وضعیت اقتدار مرسدس فرمول یک داره تماشاگراشو از دست میده‌اینجوری لیبرتی داره ضرر میکنه پس مغز خر نخوردن که بازم بیان به نفع مرسدس کار کنن.اینا اومدن امسال قانون عوض کردن که فاصله تیمها کم بشه ولی خوب تیمی مثل فراری گند زده دلیل نمیشه لابی و مافیا وجود داشته باشه.به نظر من فراری باید اول آریوبنه برگرده بینوتو برگرده سر جاش یکی مثا آلیسونو دوباره استخدام کنن و بجای فتل ریکیاردو یا مکس جایگزین بشه.پارسال فتل با اشتباهاتش نمیگن صددرصد اما تا حدود زیادی شانس قهرمانی فراریو گرفت.اونایی که فراری فن واقعی هستن قبول دارن اینو و اونایی هم که فتل فن هستن بحثشون جداست.اینکه میگن همیلتون با غول مرسدس قهرمانی میاره و اگه استرول هم بود قهرمان میشد در جوابتون هزار بار گفتیم اولا توتو احمق نیست که بدونه هر کسی با این ماشین قهرمان میشه بیاد سالی ۵۰ میلیون دستمزد بده.دوما بوتاسو ببینید تا دوسال قبل هیچی نبود و تازه سال سوم داره خودی نشون میده ولی همیلتون همیشه مدعی بوده.مگه شوماخر اون سالهایی که پشت سر هم قهرمان میشد گاری زیر پاش بود اونقدر فراری غول بود که باریچلو هم میتونست راحت قهرمان بشه که البته دستورات تیمی فراری(که البته مرسدس دستورات تینیو باب کرده)مانع میشد.داستان فتل در ردبول هم که مشخصه.درسته اون موقع گاهی قهرمانی به ریس اخر میکشید اما بخاطر اشتباهات فتل و وبر بود.والا اون‌ ماشین اگه دست همیلتون یا آلونسو بود براحتی قهرمان میشدن.

    • Ahmad VETTEL

      8

      4

      استاد یه سوال از محضرت دارم:
      فراری گند زده شکی نیست و درسته.
      اما آیا ردبول تونسته به مرسدس نزدیک بشه؟
      خیر.نزدیک که نشده هیچ،الان تو تمام پیچ ها هم از مرسدس ضعیف تره.یعنی ردبول تنها نقطه قوتش که سریع بودن تو پیچ ها بود رو از دست داده.شانس آوردن رفتن رو هوندا.
      اگر با رنو مونده بودن الان از اینم کندتر بودن.
      از تیمای میدفیلد هیچ کدوم تونست نزدیک تیمای برتر بشه؟
      نه.
      خب حالا این تغییر قوانین به نظر خودت کمکی به جذابیت کرد؟
      فقط باعث شد مثل 2014 مرسدس یه فاصله فضایی با بقیه ایجاد کنه.
      در مورد اون قهرمانی های فتل هم رقابت نزدیک 2010 و 2012 نشون میده تحت چه شرایط سختی رقم خورد.
      اینکه بخوایم بگیم آلونزو سال 2012 از بیشتر از توان ماشین فراری رانندگی میکرد کاملا اشتباهه.
      اگه اینطوره پس چرا سال 2011 و 2013 نتونست کاری کنه؟
      چون ماشبن خوب نبود.ولی اون دوسال ماشین خوبی داشت و میتونست رقابت کنه.

      • H.farahani

        4

        3

        Ahmad vettel
        به نظرتون با کسی که معتقد باریچللو میتونست شوماخر رو شکست بده و تیم نمیذاشت میشه بحث منطقی کرد؟!!!!!!!!!

      • Ahmad VETTEL

        3

        2

        H.farahani:
        البته که نه و حق با شماست
        ولی گاهی اوقات اگر جواب ندیم فکر میکنن کسی نمیفهمه

دیدگاه خود را بیان کنید