فرمول یک ایران – تیم فراری پس از سپری کردن آخر هفته ای بسیار بد در گرندپری اسپانیا، اعتراف کرد که ممکن است خودروی فصل 2019 این تیم، کاملا از پایه و اساس اشتباه طراحی شده باشد.

اعضای تیم فراری با آپدیت های آیرودینامیکی و موتوری ای که برای گرندپری اسپانیا آماده کرده بودند انتظار داشتند که کمی نسبت به مسابقات قبلی پیشرفت کرده باشند و بتوانند خود را به سرعت خودرو های تیم مرسدس برسانند. اما این آخر هفته نیز مطابق میل آنان پیش نرفت. مرسدس همچنان دست نیافتنی بود و راننده های این تیم سباستین فتل و چارلز لکلرک، مسابقه را در رده های چهارم و پنجم پشت سر مکس ورشتپن از ردبول به اتمام رساندند و حتی از کسب آخرین سکو نیز بازماندند.

مدیر تیم فراری، متیا بینوتو اذعان کرد که در حال حاضر اعضای تیم مشغول بررسی خودرو هستند تا مشکلات آن را دریافته و بتوانند آن ها را برطرف کنند و همچنین بیان کرد که ممکن است خودروی فصل 2019 کاملا از پایه و اساس اشتباه طراحی شده باشد.

دو تیم مرسدس و فراری برای فصل 2019 دو مسیر کاملا جداگانه را در پی گرفتند و بال جلوی خودروی خود را به دو شیوه متفاوت طراحی کردند. مرسدس راه حل ایجاد نیروی رو به پایین بیشتر را اتخاذ نمود و فراری نیز با طراحی خود سعی در مدیریت بهتر جریان هوای برخوردی به بال و تایر های جلو و همچنین افزایش و بهبود بهره وری ناشی از آن را داشت.

بیشتر بخوانید؛ خوب ها و بد های بال جلوی فراری SF90

با این طراحی کاملا مشخص شد که فراری به خصوص در پیست بارسلونای اسپانیا در تمام پیچ ها کند تر است و باید هر چه زود تر مشخص کند که کجای کار ایراد دارد.

استارت مسابقه اسپانیا 2019

استارت مسابقه اسپانیا 2019

بینوتو گفت:

ما در همه ی پیچ ها زمان از دست می دهیم. این فقط مربوط به سکتور سوم پیست بارسلونا نیست بلکه در همه ی پیچ ها ما کند هستیم و همچنین کم فرمانی (Understeer) بسیاری نیز داریم. حال این که آیا این موضوع فقط به نیروی رو پایین مربوط می شود و یا چیز های دیگر نیز در آن دخیل هستند را نمی دانم. این چیزی است که ما باید هر چه سریع تر آن را فهمیده و تجزیه و تحلیل کنیم.

هر نتیجه گیری سطحی اشتباه خواهد بود. چند روزی طول خواهد کشید تا بتوانیم درست این موضوع را تحلیل کرده و ایراد کار را متوجه شویم. آیا مشکل تعادل خودرو است یا نیروی رو به پایین و یا حتی طراحی خودرو از پایه، پاسخش را نمی دانم. فکر می کنم که پاسخی برای آن نداریم اما نمی خواهم از این موضوع به این سادگی عبور کنم.

در اوایل فصل 2019 و زمان تست های پیش فصل، هنگامی که تیم مرسدس در تست های پیش فصل با اتومبیل خود به مشکل خورده بود این تیم اعلام کرد که تغییر و طراحی دوباره ی خودرو ممکن است ماه ها طول بکشد.

در صورت انجام چنین کاری توسط فراری، ممکن است این زمان طولانی امید های فراری برای بازگشت سریع خود به جنگ قهرمانی را نابود کند اما بینوتو معتقد است که این اقدام ممکن است در همین سال انجام گیرد.

متیا بینوتو و سباستین فتل

متیا بینوتو و سباستین فتل

بینوتو در پاسخ به سوالِ در صورتی که تیم به این نتیجه برسد که طراحی اتومبیل این فصل کاملا ایراد دارد، آیا این موضوع یک فاجعه تلقی می شود، گفت:

در این زمان که ما به عنوان یک تیم در حال بهبود و پیشرفت هستیم فکر نمی کنم که این موضوع فاجعه نام گیرد. همان طور که در برخی اوقات می گویم، ما تیم جوانی هستیم و همراه با کسب تجربه، چیز ها را یاد می گیریم.

فکر می کنم که در اصطلاح فرایند کار و روش شناسی هنوز چیز های زیادی برای یادگیری وجود دارد و من خوشحالم که با گذشت زمان تیم نیز در حال پیشرفت می باشد. اگر این مشکل ناشی از طراحی خودرو باشد پس به این بستگی دارد که از چه چیزی ناشی می شود اما فکر می کنم چیز های دیگری نیز باشند که در طول فصل آن ها را شناسایی می کنیم.

توتو ولف و متیا بینوتو - بحرین 2019

توتو ولف و متیا بینوتو – بحرین 2019

مدیر تیم مرسدس، توتو ولف نیز معتقد است این موضوع که چگونه آن ها توانستند تغییر مثبتی را در خودروی خود میان تست های پیش فصل و شروع فصل ایجاد کنند، یک توضیح دارد و آن هم نحوه طراحی ای است که آن ها در پی گرفته اند (ایجاد نیروی رو به بالای بیشتر). چرا که این روش فضای زیاد تری برای توسعه ی خودرو بدون نگرانی از بابت بر هم ریختن تعادل آن به تیم می دهد.

ولف گفت:

نظریه ی جالبی وجود دارد. اگر به تیم هایی که در تست های زمستانی سریع تر و بهتر بودند نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که امروز تیم های دیگری جای آن ها را گرفته اند. حتی این موضوع برای تیم های میانه ی جدول نیز صدق می کند.

به طور کلی دو نوع طراحی آیرودینامیکی متفاوت وجود دارد و ممکن است درست نیز باشد اما در فرمول یک هرگز یک سوال، یک راه حل و پاسخ ندارد. من فکر می کنم راه حل آن توسعه ی خودرو به طور مداوم و بدون وقفه می باشد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

62 دیدگاه

  1. AutoMotor&Sport

    49

    6

    مشکل دار بودن فراری که مسئله ای مشخص بود اما مشکلاتی تا این حد اساسی واقعا همان فاجعه است ، از تیمی با سوابق فراری بعید است تا این میزان در اصول و روش های مهندسی و فنی سهل انگاری کند و تنها به آزمون و خطاهای بی پایان بپردازد !!! جالب آنکه مدیر تیم گروه خود را جوان و تازه کار می نامد!!!! حالا عمق درگیری های خرد کننده فتل با این ماشین و تیم در سه فصل گذشته و تا کنون آشکار می شود !!!

  2. Kh.n

    43

    3

    واقا عجیبه وتل پیش فصل امسال توبارسلونا زمان ۱:۱۶:۲را ثبت کرد اون هم بدون فشار به ماشین آنبورد رو نگاه کردم انگار داشت پلی استیشن بازی میکرد.اگه فشار میاورد شاید ۱:۱۵هم ثبت میکرد براحتی.
    من فکر میکنم فراری توی توسعه ماشین مسیر اشتباه رو داره میره

    • javad

      31

      16

      واقعا بعضی وقتها همچین احساسی دارم، دقیقا همون موقعی که موقعیت همیلتون یا مرسدس جوریه که احتمالش میره از سکو دور بمونن یا تصادف میشه یا یه ماشینی وسط پیست میترکه و سیفتی کار و فرصت تعویض لاستیک با خیال راحت برای مرسدس ها.

      • Mohammad44

        7

        0

        درباره این مسابقه قطعا حرفتون صدق نمی کنه چون مرسدس ها بی برو برگرد می بردن

      • Muhammad-sv#5

        3

        2

        مثل این که معنی واقعی مافیا رو درک نکردی و پشت پرده های اف وان رو با خانواده آنیلی اشتباه گرفتی … به نظرم تو فرمول یک به این ماجرا باید میگفتن پشت پرده میگفتن نه مافیا

  3. تیرداد

    33

    10

    خب دوستام الان فراری ب مشکل خورده و نمیتونه رو ماشین درست اپدیت بدن این مشکل کی هست مشکل مهندسای فراری که نتونستن با فناوری روز دنیا وفق پیدا کنن یا مشکل مرسدسه که تونسته با قوانین کنار بیاد یا مشکل مدیرای ارشد فرمول یکه که طوری قوانین رو گذاشتن که فراری رو بکوبن ?????در هر صورت مشکل اصلی خود مدیرای فراری و مهندسا هستند که نتونستند با قوانین و شرایط کنار بیان …..توهم توطئه رو کنار بزاریم

  4. Amin

    29

    1

    تفاوت دو تا مدیر سطح بالا و متوسط اینجا مشخص میشه
    بینوتو هنوز نمیدونه مشکل از کجاس در حالیکه همین سایت هم اشاره کرد ک توسعه این طراحی از فراری تو طول فصل کار سختیه
    توتو هم که صراحتا اشاره کرد ب همین موضوع
    معلوم نیس مشکل فراری
    مهندس هاشه،استراتژیست هاشه،مدیرشه،راننده هاشه یا ماشین…

      • Amin

        6

        13

        آقا محمود امسال بحرین(اسپین)و تعیین خط آذربایجان(تصادف لکلرک) و در ادامه ریس آذربایجان رو ب خاطر اشتباه راننده ها از دست دادن

      • H.farahani

        9

        3

        Amin
        اذربایجان اشتباه تیم بود که تو کیو دو با مدیوم فرستادن بیرون وگند زدن به ریتم و تمرکز راننده.تو کجای ریس باکو راننده ها اشتباه کردن و برد رو از دست دادن؟
        درسته مشکل فراری راننده است که نمیتونه معجزه کنه!!!راننده مرسدس شیش دهم کندتر از هم تیمیشه 1بازم هست و بازم دوم میشه.تا هشت دهم هم راه داشت.
        فشاری که رو راننده های ردبول و فراری هست با مرسدس یکیه؟اونا یه اشتباه کنن چند ردهعقب میافتن ولی مرسدس اخ نمیگه.

      • Mahmood.gh

        8

        1

        امین
        لکلرک جونه ولی نمیشه منکر خوب بودنش شد
        سب هم قهرمان چهار دوره فرمول وان پس راننده درجه یکیه

      • Mohammad44

        11

        1

        دوست عزیز کاملا باهات موافقم مخصوصا با تیکه ی آخرش و اینکه استعداد و مهارت وتل بر همگان آشکاره ولی هستند دوستانی که قهرمانی های همیلتون تنها به ماشینش ربط میدن بالاخره ماشین خوب هم از ضروریات قهرمانیه

      • Mahmood.gh

        7

        0

        Mohammad44
        شکی نیست ببین هیچکس با شانس قهرمان جهان نمیشه

  5. iman

    24

    2

    فکر میکنم جدا شدن آریوابنه و قرار گرفتن بینوتو در راس تیم همونطور که خیلیا حدس میزدن باعث از بین رفتن تمرکز بینوتو روی مسائل فنی شد، با این حال فکر میکنم فراری تو پیستای سریع و دانفورس پایین مثل مونزا یا اسپا شانس داشته باشه ولی رقابت قهرمانی کاملا دور از ذهنه

  6. پوریا

    17

    5

    تغییر اساسی تو طراحی ماشین برای فراری با بوجه نامحدود و تشکیلات وسیع کار سختی نیست به شرط اینکه زودتر اینکار رو شروع کنن.البته اینم بگم این ماشین تو اسپا و مونزا کسی بگردش نمی رسه

    • H.farahani

      11

      4

      پوریا
      فراری که مرسدس نیست بودجه نامحدود داشته باشه.هرچی از فرمول یک و اسپانسر در میارن همونه.فرق میکنه با مرسدسی که سالی چند میلیارد یورو(پروفسور توماس وبر رئیس مرکز تحقیق و توسعه دایملر از هزینه 5.4 میلیارد یورویی شرکت دایملر خبر داد که سه میلیارد یورو مربوط به بخش خودرو های مرسدس میباشد.به نقل از سایت top gear(هزینه تحقیق و توسعه میکنن.این جدا از هزینه تبلیغاتی هست.فرمول یک هم تحقیق محسوب میشه و میتونن پیشرفت رو ببرن رو ماشینای جاده ای شون و از اون مهمتر تبلیغات.پس گزاف نیست اگه بگیم به اندازه درامدشون از فرمول یک بودجه کمکی از دایملر میگیرن.اصلا مقایسه تعداد نفرات مرسدس (حدود 1500 نفر به گفته توتو ولف) و تعداد مهندسای ارشدی که هر کدوم برای ساخت یه ماشین کفایت میکنن با نزدیک ترین رقیب یعنی فراری نشون دهنده اختلاف قدرت مالی و نفری دو تیمه.اینو اضافه کنید به اشتباهات فراری خوب فاصله توجیه پذیره.
      یه نکته دیگه اینکه اگه فراری کاری نکنه تو اسپا که اصلا و احتمالا تو مونزا هم نمیتونن برنده باشن.فراری هرچی تو مستقیمی کسب کنه تو نصف پیچ ها از دست میده و تو نصف دیگه هم عقب می‌مونه.

      • Muhammad-sv#5

        3

        1

        آقای فراهانی مثل این که فراموش کردید فیات کرایسلر و زیر مجموعه ی اون یعنی کمپانی فراری مال خانواده آنیلی هستن و صاحب گروه مافیا که تو دنیا قدرتمند ترین هستند و میتونن بخش اعظمی از اروپا رو تصاحب کنن بودجه سالانه مرسدس بیشتر از فراریه چون نزدیک 6 ساله اول میشن ولی فراری در حقیقت خیلی ثروتمند تر از مرسدس هست چون تحت نظر آنیلی هستش مثل یوونتوس که بودجه سالانه کمتری نسبت به منچستر و رئال دریافت میکنه ولی اگه بخوان اندکی از ثروت بی نهایت مافیا رو در اختیار داشته باشن فوتبال تبدیل به یوونتوس میشه یکی از مشکلات فراری اینه که مهندسان دوران شوماخر از این تیم رفتن به بنز دیگه 16 سال قهرمان و 18 سال نایب قهرمان شدن هنوزم پرافتخارن ولی من مطمئنم فتل آیندش تا 40 سالگی درخشانه …فصل 2017 قهرمانی تو مشتش بود ولی مکس ورشتپن همه چیرو خراب کرد…سب فصل 2018 هم سه بار متوالی پول پوزیشن زد که شاهکار بود من مطمئنم فتل با فراری روزی قهرمان میشه ولی نه به این زودیا در ضمن فراری میتونه مهندسان بهتری رو جایگزین کنه و استراتژیستارو عوض کنه … اگه بتونن مثل فصل 2017 آیرودینامیک خوب طراحی کنن سب قهرمانی میاره اونم نه فقط یه بار مطمئنم اگه ایتالیایی ها همت کنن بریتانیایی ها رو از پا در میارن

      • Hamed

        2

        1

        خب عزیز جان مرسدس به اندازه حوزه فعالیتش خرجش هم بیشتره سایت های بیشتری داره کارمندان بیشتری و هزینه های جانبی بسیار بیشتری هرچی در میارن که نمیتونن خرج فرمول 1 کنن . اتفاقا فراری به نسبت درآمدی که داره بیشتر توی فرمول 1 هزینه میکنه و بدبختانه نتیجه نمیگیره!

  7. iman88

    21

    0

    من فکر میکنم ترکیب همه اینها این بحرانو تو فراری بوجود اورده و این مهمترین دلیلیه که فتل نمیتونه بهترین عملکردشو تو این تیم داشته باشه.از روزی که پاشه تو فراری گذاشته نقش سپر بلای تیمو داشته.اکثر مواقع اهمیت یه مدریت ظعیف یا یه ماشین غیر رقابتی تحت الشعاع نتیجه نگرفتن قهرمان چهار باره ی جهان قرار میگیره.نمیخوام از اهمیت اشتباهات فتل کم کنم اما به ازای هر 10 اشتباهی که تیم داشته فتل ممکنه فقط یه اشتباه مرتکب شده باشه که اونم نه بخاطر نداشتن مهارت بلکه بخاطر نداشتن پشتیبانی از یه تیم قویه که براحتی میتونه امنیت ذهنی یه راننده رو از بین ببره.فقط کافیه به اشتباهات استراتژیک فراری تو مسابقه قبل نگاه کنیم که باعث شد دوبار راننده سریع پشت راننده کندتر گیر کنه یا اگاه نکردن فتل از استراتژِی متفاوت چارلز.در بخش فنی هم که اون افتضاحو به بار اوردن که باعث شد حتی نتونن تایم تستهای پیش فصلشونو تکرار کنن که عملا یه پسرفت بزرگ بود.تو مدریت کلان تیم هم با اعلام رسمی اینکه فتل راننده اول تیمه اونم قبل از شروع مسابقات که تنها باعث شد بار رو دوش فتل سنگین تر بشه و چارلز نیاز به اثبات خودشو بیشتر از پیش حس کنه و یه جو منفی رسانه ای علیه شون اغاز بشه.(خیر سرشون میخواستن باعث ارامش و امنیت کاری سب بشن که دقیقا برعکس شد)
    هرچند من با این موافقم که با در نظر گرفتن قوانین جدید فراری یه تیم جوان به حساب میاد و طول میکشه تا به شرایط ارمانی خودش برگرده.باید انتظارات و فشارها از این تیم برداشته بشه تا در یه فضای ایده ال تری بتونن قدمهای استوارتری بردارن .انتظار اینکه فراری با یه جهش بزرگ خودشو به مرسدس نزدیک کنه اونم در زمینه ایکه مرسدس سالها درش تجربه داره درست نیست

  8. Ahmad VETTEL

    18

    2

    با وضع افتضاحی که فراری داره،نتیجه ای بدتر از 2016 در انتظار فراری هست.
    این ماشین واقعا چیزی از ماشین 2014 کم نداره.
    ماشین 2014 هم تو هیچ پیستی سریع نبود و این ماشینم همونطوره.
    حالا کو تا فراری بتونه دوباره به رقابت برگرده.
    سال بعد اگه بتونن فاصله رو به اندازه 2017 کم کنن که واقعا معجزه هستش ولی با این وضع داغون بعیده.

  9. iman88

    16

    1

    Ahmad VETTEL
    منم باهات موافقم.من فکر میکنم بزرگترین ضعف فراری اینه که هنوزنمیدونه مشکلش کجاست وبا دستو پا زدنهای بیهوده باعث مشن بیشتر فرو برن بخاطر همینه که تو این چندسال سرعت توسعه ی خیلی پایینی داشتن.چون خیلی جاها روندشون رو به عقب بوده و باید برمیگشتن و از اول شروع میکردن.مثل الان که دارن متوجه میشن اساس خودروشون اشتباه بوده و این یعنی دوباره کاری و از دست دادن زمان چون تا بخوان مشکلات الانشون رو برطرف کنن مرسدس بازم فاصلشو بیشتر کرده

    • Ahmad VETTEL

      15

      1

      کاملا درسته.
      فراری هنوز نمیدونه مشکل چیه.
      بینوتو هنوز بعد 5 ریس نمیدونه آیا فلسفه ای که داشتن کاملا شکست خورده یا میشه با آپدیت کردن مشکل رو حل کرد.
      خب این یعنی فاجعه برای تیم.
      حرف فتل که گفت ماشین مثل یه مکعب روبیک هست به ظاهر یه تشبیه هست ولی خیلی حرفا توش هست.
      یعنی فراری هنوز ماشین خودشو نمیشناسه.
      این فصل که تمومه فقط باید امیدوار بود بتونن راه درست رو پیدا کنن برای طراحی ماشین فصل بعد

  10. Farid

    19

    4

    اشتبااااااه ساختیننننننن!!!!!!؟؟؟؟؟ اخه ینی چی ؟؟؟!!!! مگه کاردستی واسه خانوم معلم بینوتو بوده که اشتباه ساختین !!!!! دنیایی نگاهشون به فراریه ! اخه خیر سرتون فراری معتبرترین بردن f1 و معتبرترین برند موتو اسپرت و دنیای اتومبیل های لوکسه دنیاس . ینی چی که اشتباه ساختین !! اشک اینهمه طرفدار رو تو دنیا در آوردین به اباالفرض!!! بابا نابود کردین سباستین وتل رو و قبلش اون ناندوی بیچاره رو !!! عوض اینکه بگین شاید اشتباه شده باشه پاشین چهار تا مهندس نامبر وان بیارین و تمومه بی عرضه ها رو از گاراژ بندازین بیرون و متمرکز شین رو یه کانسپت عالی و جدید و رقابتی . بابا ما هوادارای سب و فراری ترکیدیم بس که حرص خوردیم بخاطر سباستین و فراری !!!

      • MERC

        16

        2

        طبق گزارش برند فایننس گلوبال , فراری شناخته شده ترین و بزرگترین برند جهان هستش (نه تنها در خودرو سازی, بلکه بین تمام برندها) و از لحاظ ارزش با 4 میلیارد دلار در رده 350ام هستش

      • H.farahani

        5

        2

        Merc
        یعنی از کوکاکولا و پپسی هم شناخته شده تر هست؟یا اپل و فِدِکس ونایکی وگوگل و مایکروسافت و سامسونگ و…

      • بهزاد زمانی

        3

        3

        جناب MERC دقت نکردید. برند خودروهای لوکس. برند معتبری هست ولی خودروهای فراری به هیچ عنوان در دسته خودروهای لوکس قرار نمیگیرند. و خودتون میفرمایید در رده 350 ام. ایا رده 350 بزرگترین مهمترین و یا …. محسوب میشه؟

  11. Mahmood.gh

    14

    0

    خند دار ترین جمله ممکنه گفته
    اخه ب قول خودشون اعتبار متور اسپورت و فرمول وان فراریه بعد چطور اعتبار ی رشته تیم جونیه؟
    تا جایی ک ما میدونیم تو دنیای ورزش ب تیمهای تازه تاسیس میگن تیم جون
    اگه منظورش هیبریدی شدنه
    واسه اعتبار و تاریخچه موتور اسپورت زشت نیست ک نتونه خودشو با قوانین جدید با علم روز ب روز رسانی کنه سال اول اوکی هیچی نمیدونستن سال دوم ازمون خطا داشتن ولی بعد این همه سال دیگه این حرف خیلی مسخرس علم و تکنولوژی واسه هیچکس صبر نکنه و خیلی مسخرس اگه تیمی مثل فراری نتونه خودش بهش برسونه

  12. H.farahani

    13

    1

    Mahmood.gh
    دوست عزیز مگه مرسدس خوابیده که بقیه بهش برسن و رد شن.همه پیشرفت کزدن ولی مرسدس چون از سال اول (2014)جلوتر بوده همون فاصله حفظ شده.
    مشکل فقط این نیست که از مرسدس عقب هستن.مشکل اصلی اینه که نمیدونن دلیلش چیه.
    اینه که نمیتونن از حداکثر توان ماشین استفاده کنن.یه مقدار ازین فاصله مربوط به ستاپ هست.
    مشکل دیگه اینه که همین حداقلی هم که وجود داره با استراتژی به باد میدن.

      • H.farahani

        8

        1

        Mahmood.gh
        تا قبل از 2017 مرسدس سه سال برتر بود.برتری مطلق.تو سه سال فقط دو بار یه تیمی غیر مرسدس تایم یک زد.سنگاپور 2015 و موناکو 2016.به همراه این دوتا فقط دو ریس دیگه بود که تیمی تو ریس سریعتر بود.مالزی و مجارستان 2015.سه بردی هم که دنیل 2014 اورد به دلیل مشکل مرسدس تو ریس بود وگرنه فکر بردن ریس خواب و خیال بود.یعنی برتری فقط تو چهار ریس مال مرسدس نبوده.هم تایم گیری و هم ریس مرسدس مایل ها جلوتر بود.این برتری مطلق بیشترش بابت موتور بود.ابتدای 2014 مرسدس یه موتور ساخت که خیلی جلوتر از بقیه بود.2014 توسعه موتور ممنوع بود.یعنی در طول فصل کسی بهش نمیرسه.برای 2015 هم قانون منع اپدیت در طول فصل وجود داشت و فراری و رنو و مرسدس فقط حق داشتن تو تعطیلات بین فصل رو موتور کار کنن.قبل از شروع 2015 در مورد توسعه موتور در طول فصل رای گیری شد که تیم های با موتور مرسدس مخالفت کردن که منتفی شد و باید قبل از استرالیا موتورها پلمپ میشدن.بعدا جمیز الیسون مدیر فنی وقت فراری یه ابهام تو قانون پیدا کرد و با استناد به اون تونستن کمی توسعه در طول فصل داشته باشن.پس تو اون سه سال هم فاصله مرسدس خیلی زیاد بود و هم موانع قانونی.
        اما 2017 فراری نزدیک شد و 2018 یه نیم فصل برابر داشتن و نیم فصل دوم هم افتضاح خودشون کندشون کرد.حالا سئوال اینه که چه تیمی قراره مرسدس رو به چالش بکشه با تغییر قوانین؟مسلما ردبول و فراری و نه رنو یا الفا.زمانی که این دو تیم مخالف تغییر هستن چرا تغییرات انجام میشه؟مگه چقدر سبقت زیاد شده؟خیلی تغییر نکرده.
        به نظرتون گرفتن تیمی که اینقدر منابع مالی و انسانی داره که برای فصلش دوتا ماشین با فلسفه متفاوت درست میکنه و هر ریس ماشین اپدیت میشه ساده است؟دوباره بقیه زور بزنن و نزدیک بشن و دوباره تغییرات در 2021.بنده منکر اشتباه فراری نیستم.اون که خیلی واضحه.ولی رقابت با مرسدس کار اسونی نیست.

      • بهزاد زمانی

        6

        0

        فعلا که از 2014 نتونسته کاری انجام بده. امسال هم که تخت گاز دارند دنده عقب میرند.

      • H.farahani

        6

        0

        جناب زمانی
        مگه بقیه تونستن؟هوندا با اون همه اعتبار و دبدبه تونسته؟یا ردبول.یا مکلارن؟؟؟؟

      • Mahmood.gh

        3

        1

        دوست عزیز درباره هاس و حتی ردبول حرف نمیزنیم درباره فراری حرف میزنیم
        درباره کمپانی ک ی عمر سوپر اسپورت میسازه و اینکه نمیدونن مشکل چیه هم مسخرست هم خنددار بابا فراریه
        اوکی نفهمیدن خب سوال اصلی اینه ک
        چ ربطی ب تیم مرسدس داره؟
        ک هی دوستان فراری فن میگن اقا قبول نیست مرسدس قویه ماشینش خوبه انتظار ندارین ک چون فراری مغزه متفکرش و مهندسهاش در حد سایپا شدن تیمهای دیگه دست از پیشرفت بردارن ک ماشینها همهتوی ی سطح بشن دوست دارین ی سطح باشه باید فراری خودش بکشه بالا نمیتونه مشکل بقیه نیست
        و این حرفهم ک چون فراری خط تولید هیبریدی نداشته نتونسته خودش ب مرسدس برسونه واقعا خنده داره
        سال اول و دوم نتونست اوکی فن اوری جدیدی بوده واسش
        ولی ظاهرا همه انگار یادشون رفته فراریه ن سایپا و ایران خودرو

  13. نیما

    8

    0

    انتظار اینه که بعد فصل 2017 که رقابت در پیست های مشخصی به نفع فراری بود مثل استرالیا و موناکو و سنگاپور و فصل 2018 که ماشین کاملا رقابتی بود و در اوایل فصل بهتر از مرسدس بود و بسیار بادوام این فصل یک قدم رو به جلو باشه و در سطح کاملا برابر با مرسدس قرار بگیرن ولی عقب گرد کردن و به سمت ردبول در حرکتن
    واقعا عجیبه این نتایج
    شاید فتل هم دیگه کلافه بشه و فصل ول کنه ولی چارلز تازه وارد و با انرژی
    وقتی عادت به بودن در بین نامزدای قهرمانی داری سومی چهارمی یا پنجمی زیاد برات فرقی نداره

      • نیما

        4

        0

        قوانین به طور گسترده ای هم تغییر نکرده که مثلا بگی مثل سال 2014 که موتور هایبرد اومد مرسدس دست بالا از تست ها داشت و یا حتی فک کنم اندازه 2017 هم قوانین عوض نشده
        اینکه تیم اینهمه مسیر اشتباه بره واقعا جای تعجب داره و مخصوصا وقتی کیمی با چارلز جایگزین می کنی معلومه احساس می کنی ماشینت خوبه و با راننده گرسنه تر نتایج بهتری میگیری
        اخه تیم فنی هم عوض نشده که بگی فلانی رفته یا تیم ضعیف شد
        این وسط یک سال دیگه وتل شانس قهرمانی از دست داد و حتی ردبول هم نمی تونه تهدیدی واسه مرسدس باشه
        واقعا مثل سال 2016 در خطر فصلی هستیم که مرسدس تمام هفته ها قهرمان بشه مگر اینکه موتور بسوزنن مثل مالزی یا باهم تصادف کنن

      • Ahmad VETTEL

        6

        0

        نیما:
        بله تغییر قوانین گسترده نبود ولی شکی نیست تو قدرت موتور فعلا فراری بهتره.
        ضعف فراری آیرودینامیکی هست که بیشتر به طراحی بال جلو برمیگرده.
        سیستم تعلیقم که برباد هست و تو تستای این دو روز تو بارسلونا هم داشتن رو تعلیق عقب مخصوصا کار میکردن

  14. pouya

    6

    0

    بیشتر شبیه شوخیه ولی مثکه واقعیته
    یه واقعیت تلخ
    اون دوستان که میگن راننده ها مقصرنو درک نمیکنم واقعا
    راننده ها تو ماشین با کم فرمونی درگیرن
    بعد خودشون میدونن پتانسیل ماشینشون چقدر پایینه
    ازون بدتر استراتژی هاس
    شما ردبولو ببین فراریم ببین
    فراری همیشه تو پیستا منتظره برن تو پیت تا فراری جواب بده به پیت رقبا
    همه اینا باعث کاهش اعتماد به نفس و کاهش انگیزه رانندس
    اصلا وتل بد
    چارلز لکلرک چی؟؟
    چارلزم دچار همین عدم اعتماد به نفس شده
    یه جمله علیرضا صباغ گفت واقعا نوشتنی
    گفت همیلتون تو تعیین خط تو ۴ تا پیچ اشتباه کرد و بازم دوم بود این یعنی ماشین عالیه واقعا و خیلی جلوعه
    مقایسه کنید با فراری که تو بهترین دور های راننده هاشم نمیتونن نزدیک پول بشن

    اگه بخوایم لیست مشکلات فراریو بگیم
    آخرین بخش و کم اهمیت ترینش میشه راننده ها
    نمیدونم با چه منطقی میگید راننده ولی واقعا اینطور نیست

    این مصاحبه اگر واقعا درست باشه
    یعنی فصل تموم شد برای فراری ✋

    • نیما

      5

      1

      فراری دست بالا تو بحرین داشت که شاید به خاطر پیچ های سرعت بالا و مستقیمی بلندشه
      تو اذربایجان هم اگه اشتباه لکلرک نبود شاید شانس پول داشتن یکی از فراری ها
      ولی فاصله تو استرالیا ، چین با اون مستقیمی بلند و اسپانیا حتی با اپدیت بالای نیم ثانیه هست که واقعا به راحتی جبران نمیشه
      فراری شاید بتونه در ادامه جبران کنه ولی قهرمانی واقعا دور از دسترسه

  15. iman88

    9

    1

    وقتی هم مدریت و هم ماشین پایین تر از سطح انتظار باشن داشتن راننده ای مثل فتل که انتظاراتو به شدت بالا میبره میتونه نتایج بدی برای تیم به همراه داشته باشه.من فکر میکنم دو راه حل وجود داره اگردو راننده جوان و با استعداد همزمان تو فراری باشن بخش زیادی از انتظارات پایین مبیاد.دیدیم وقتی که فتل سوم میشه یه نتیجه بد برای فراری و فتله و وقتی لکلرک سوم میشه یه نتیجه خوب برای چارلز و امیدوار کننده برای فراریه.راه دوم اینه یه راننده باتجربه که این شرایطو بهتر میتونه مدریت کنه و فشار و انتظار کمتری روشه جای فتلو بگیره.به نظر من راه اول بهتره کاری که ردبول داره میکنه و میبینیم نه فشاری روی تیم هست نه انتظار معجزه از راننده ها میره و خیلی باحوصله دارن پروسه توسعشونو طی میکنن و قدم به قدم بهتر میشن.یه هر حال فکر میکنم سودمندترین تصمیم هم برای فراری وبیشتر برای فتل اینه که سب از فراری بره.فراری داره به استعداد و اعتبار سب لطمه میزنه و افتخارات سب به فراری

  16. Farid

    6

    2

    ایکاش یه صندلی و تیم خوبی وجود داشت که میشد باهاش قهرمان شد و سباستین فراری رو ترک میکرد . ولی اخه ترک کنه و کجا بره !!! اصلا دوست ندارم مرسدس بره. اگه یه تیم رقابتی و یک ماشین رقابتی وجود داشت ترجیح میدادم سب از فراری بره. مثلا اگه پورشه با یه ماشین رقابتی وارد گود میشد دوست داشتم سب این لگن قرمزو ترک کنه و شانسشو جایی مث اون امتحان میکرد

  17. Hamed

    3

    0

    بدترین حالت ماجرا این بود که بیس ماشین مشکل داشته باشه که آقا بینوتو میفرماین که بله مشکل همینه . گفتم که باید زودتر از اینا میرفتن سراغ شاسی B Spec فراری مشکل کمبود کادر یا بودجه برای توسعه شاسی وسط فصل نداره ولی بحث زمان رو هیچ جوره نمیشه جبران حداقل 4ماه وقت میگیره یعنی تازه تا ریس سنگاپور شاید یه شاسی رقابتی بتونن تحویل بدن که تا اون موقع فاتحه قهرمانی فصل خونده شده
    این ماشین با شرایط الانش خیلی شاهکار کنه بتونه دو سه تا ریس مثل مونزا ، کانادا و شاید شاید تو بلژیک برنده بشه
    کاش اون رئیس بیفکر احمقت که تورو مدیر تیم کرد حداقل تو سمت قبلیت نگهت میداشت و یکی دیگه رو جای اون آریوابنه میاوردن

  18. بیژن

    1

    1

    به نظر من ماشینی که تو بحرین (لکلرک) با اون اختلاف جلو بود و داشت اول میشد ولی با از دست دادن یکی از سلیندرها سوم شد و بازم لکلرک تو تایم گیری در باکو کلا تایم یک بود تا قبل از تصادف یعنی ماشین از اساس مشکل نداره به منظرم نمیتونن تنظیمات درست رو برا هر مسابقه پیدا کنند و اپدیت هایی هم که دادن مشکل داره اگه این دوتا مشکل رو حل کنن فراری به رقابت بر میگرده. ببینید من کی گفتم این موضوع رو از مسابقه بعدی فراری بهتر و بهتر خواهد شد .

دیدگاه خود را بیان کنید