فرمول یک ایرانلوئیس همیلتون، راننده تیم مرسدس با پیروزی در مسابقه گرندپری اسپانیا، پیشتازی جدول قهرمانی 2019 را بدست گرفت.

هم تیمی او، والتری بوتاس که مسابقه را از رده پول پوزیشن آغاز کرده بود، نتوانست جایگاهش را حفظ کند و با قرارگیری در رده دوم، 1-2 دیگری را برای مرسدس رقم زدند. مکس ورشتپن نیز بالاتر از سباستین فتل به عنوان سومین راننده از خط پایان گذشت و سکویی دیگر را برای ردبول و هوندا رقم زد.

خلاصه ای از اتفاقات مسابقه اسپانیا 2019

17:30 دو سوال پیش روی ماست، آیا مرسدس رکورد 1-2 خود را حفظ خواهد کرد و یا فراری می تواند فاصله خود را نزدیک تر کند؟

17:41 دور گرم کردن به آرامی آغاز می شود. تمامی رانندگان با تایر سافت مسابقه را شروع خواهند کرد به جز هالکنبرگ، استرول، رایکونن، راسل و کوبیتسا که با تایر مدیوم استارت خواهند زد.

17:44 چراغ ها خاموش می شوند و به نظر می رسد که همیلتون استارت خوبی دارد.

17:44 همیلتون پیشتازی را بدست می گیرد. فتل نیز پشت بوتاس قرار گرفته اما به شدت تحت فشار ورشتپن است.

استارت مسابقه اسپانیا 2019

استارت مسابقه اسپانیا 2019

17:45 ورشتپن از فتل عبور کرده و به نظر می رسد که قفل کردن لاستیک ها در استارت مسابقه، فتل را به دردسر انداخته و به تیم اعلام می کند که لاستیک جلو راستش دچار فلت اسپات شده است.

17:47 1همیلتون 2بوتاس 3ورشتپن 4فتل 5لکلرک

17:52 راننده های مرسدس دوئل سریع ترین دور راه انداخته اند، پس از چند دور سریع از بوتاس، حالا همیلتون با زمان 1:22.254 به سریع ترین راننده پیست تبدیل می شود. به نظر نمی رسد که برای مرسدسی ها در بارسلونا رقیبی وجود داشته باشد.

17:54 به رقابت راننده های فراری نزدیک می شویم. فتل می تواند در آینه هایش، چارلز لکلرک را ببیند.

17:56 به نظر می رسد که رقابت جالبی برای امتیاز سریع ترین دور داشته باشیم، باز هم لوئیس همیلتون؛ 1:21.972

18:00 لکلرک در پیچ اول از فتل سبقت می گیرد اما هنوز فاصله زیادی با مکس ورشتپن دارد. به نظر می رسد که تیم از فتل خواسته تا رده خود را با هم تیمی اش تعویض کند.

18:00 رده ها در دور12؛ 1 همیلتون; 2 بوتاس+3.4; 3 ورشتپن+7.4; 4 لکلرک+11.9; 5 فتل+14.0; 6 گسلی+17.1

18:01 سریع ترین دور مسابقه باز هم همیلتون؛ 1:21.766

18:05 تنها رقابتی که می توانیم انتظار آن را داشته باشیم، رقابت برای سومی بین ورشتپن و لکلرک خواهد بود، البته راننده فراری هنوز هم فاصله زیادی با راننده ردبول دارد.

18:07 به نظر می رسد که لاستیک های فتل اصلا شرایط خوبی ندارد و از تیم تقاضای پیت استاپ می کند.

18:10 فتل به پیت می آید و با لاستیک مدیوم در رده دهم خارج می شود البته در پیت استاپ کمی زمان از دست می دهد.

18:11 مکس ورشتپن نیز پیت استاپ خوبی دارد.

18:11  راننده های مرسدس از راننده های لپی یعنی ویلیامز رد می شوند و بوتاس کمی زمان از دست می دهد. همیلتون اما سریع ترین دور را دوباره ثبت می کند؛ 1:21.527

18:15 فاصله همیلتون و بوتاس به هشت ثانیه رسیده و لکلرک هنوز به پیت نرفته و در رده سوم قرار دارد.

18:17 فتل به نظر می رسد که باز هم بر روی لاستیک های مدیوم سریع تر است و سریع ترین دور را به ثبت می رساند؛ 1:21.333

18:18 پیت استاپ لکلرک و باز هم خرابکاری فراری! راننده فراری با لاستیک هارد وارد پیست می شود. از لحاظ تئوری لکلرک باید تا آخر مسابقه پیش رود در حالی که لاستیک های مدیوم و سافت چنین توانی را نخواهند داشت.

والتری بوتاس - اسپانیا 2019

والتری بوتاس – اسپانیا 2019

18:19 بوتاس هم به پیت می آید و با لاستیک مدیوم خارج می شود.

18:21 همیلتون نیز لاستیک هایش را تعویض می کند و با لاستیک مدیوم، 10 ثانیه جلوتر از بوتاس قرار دارد.

18:22 رده های راننده ها پس از پیت استاپ: 1 همیلتون(مدیوم); 2 بوتاس+10.1 (مدیوم); 3 ورشتپن+12.9 (سافت); 4 لکلرک+23.2 (هارد); 5 فتل+24.9 (مدیوم); 6 گسلی +35.0 (مدیوم)

18:24 حالا بوتاس با لاستیک های مدیوم تازه، خودی نشان می دهد و سریع ترین زمان را ثبت می کند؛ 1:20.857

18:25 حالا فتل پشت لکلرک قرار دارد و باید دید که باز هم تیم جایگاه آن ها را تغییر خواهد داد یا خیر…

18:27 همیلتون از مهندسش، پیتر بونینگتون درخواست می کند که لحظه به لحظه فاصله اش را با بوتاس به او اعلام کند.

18:33 راننده های فراری باز هم جایگاه شان را تعویض می کنند. فتل 11.7 ثانیه با ورشتپن در رده سوم فاصله دارد.

سباستین فتل و چارلز لکلرک - اسپانیا 2019

سباستین فتل و چارلز لکلرک – اسپانیا 2019

18:39 فتل راهی پیت می شود و با یک ست مدیوم تازه پشت گسلی به پیست می پیوندد. اینبار پیت استاپ فراری خوب بوده!

18:41 فتل در پیچ دهم از داخل گسلی سبقت می گیرد و به رده پنجم می رسد.

18:42 فتل در همین ابتدا با لاستیک های تازه اش سریع ترین دور را ثبت می کند؛ 1:20.065

18:43 ورشتپن نیز با لاستیک مدیوم وارد پیست می شود. او در حال حاضر شش ثانیه جلوی فتل و شش ثانیه پشت لکلرک است، راننده ردبول برای کسب سکو باید از راننده فراری عبور کند.

18:45 بوتاس وارد پیست شده و با لاستیک سافت خارج می شود. ورشتپن و فتل در حال نزدیک شدن به لکلرک هستند.

18:47 ماشین ایمنی؛ لنس استرول و لندو نوریس با یکدیگر برخورد می کنند. لوئیس همیلتون مستقیم وارد پیت شده و با سافت خارج می شود.

لندو نوریس و لنس استرول - اسپانیا 2019

لندو نوریس و لنس استرول – اسپانیا 2019

18:48 گسلی و لکلرک نیز با مدیوم از پیت خارج می شوند.

18:49 لوئیس همیلتون در رادیو:

سنگ ریزه روی پیست است و ماشین ایمنی نیز بسیار آهسته حرکت می کند.

18:50 رده ها تحت ماشین ایمنی؛ 1همیلتون 2بوتاس 3ورشتپن 4فتل 5لکلرک 6گسلی

18:52 فتل به تیم:

فکر می کنم شانسی برای انداختن لاستیک سافت داشته باشیم، چند رده از دست می دیم؟

فراری به او می گوید که فعلا در پیست بماند.

19:00 پرچم سبز و ادامه مسابقه…

19:02 گسلی از لکلرک سبقت می گیرد اما چند پیچ بعد، راننده فراری رده اش را پس می گیرد و مسابقه به حالت عادی برمی گردد.

19:03 سریع ترین دور از لوئیس همیلتون؛ 1:18.492

19:03 ناظران حادثه بین نوریس و استرول را بعد مسابقه بررسی خواهند کرد.

19:15 چهار دور به پایان مسابقه باقی مانده و همیلتون با اختلاف 2.9 ثانیه ای پشتاز است.

19:17 به نظر نمی رسد که فتل بتواند از ورشتپن سبقت بگیرد.

19:19 پرچم شطرنجی و یک دویی دیگر برای مرسدس

جدول فرمول1 اسپانیا 2019

ردهرانندهتیمزمان
1لوئیس همیلتون مرسدس-
2والتری بوتاسمرسدس+4.074
3مکس ورشتپنردبول+7.679
4سباستین فتلفراری+9.167
5چارلز لکلرکفراری+13.361
6پیر گسلیردبول+19.576
7کوین مگنوسنهاس+28.159
8کارلوس ساینزمک لارن+32.342
9دنیل کویاتتورو روسو+33.056
10رومن گروژانهاس+34.641
11الکساندر آلبونتورو روسو+35.445
12دنیل ریکاردورنو+36.758
13نیکو هالکنبرگرنو+39.241
14کیمی رایکوننآلفا رومئو+41.803
15سرجیو پرزریسینگ پوینت+46.877
16آنتونیو جیوویناتزیآلفا رومئو+47.691
17رابرت کوبیتساویلیامز+1دور
18جورج راسلویلیامز+1دور
-لنس استرولریسینگ پوینت-
-لندو نوریسمک لارن-
این نوشته را به اشتراک بگذارید:

196 دیدگاه

      • سید علی حسینی

        45

        7

        فرمول یک باید پر بشه دوباره از ادمای غیر منطقی و احساسی که بتونن هیجان انگیز کنن، وگرنه واقعا فرمول ای نابودش میکنه تا 3 4 سال دیگه، فرمول ایی خیلی هیجان انگیز تر داره میشه

      • Silver Arrows

        19

        4

        سید علی حسینی
        دور نیست روزی که فرمول یک، الکتریکی بشه… پیشرفت نیاز بشره.
        پی نوشت: صدای ماشین‌های الکتریکی هم بالاخره درست می‌کنن. دوستان نگران نباشید 😂

      • سید علی حسینی

        36

        1

        بابا فرمول ای تا ریس هشتم هشت تا برنده متفاوت داشت، بخدا صداش رو میشه تحمل کرد اگر هیجان بالا باشه :)))) مسابقاتش اونقدر طول نمیکشه، بعد تا لحظه اخر هیجان انگیزه، یه راننده که اول بوده یه دفعه باتریش تموم میشه یکی دیگه ازش عبور میکنه، پیست ها هم همه خیابونی صدا های خیابون زیاد میاد

      • ايزديار

        38

        2

        بنظرم يه نظر سنجي بزارن
        همين الان فصل تموم بشه همه راضي باشن
        هم فراري هم مرسدس هم ردبول
        مرسدس اوله
        ردبول دوم
        فراري سوم

        مگر بخواييم تحقير بيش از حد فراري رو ببينيم
        فصل و مسابقات بي هيجاني رو ميبينيم
        صد رحمت به ٢٠١٦
        دم استرولم گرم كه اولين سيفتي رو اورد

      • M.e.h.d.i

        2

        7

        عمو هلموت تو نخش هست
        شاید بمب خبری نیم فصل بشه

      • pejman

        1

        3

        چرا فقط خودتونو میبینید و تیمتونو رفتن دنی به رنو اینده یکی از دوست داشتنی ترین راننده های فرمول یک رو ااز بین برد کسی که تو اولین فصل حضورش براحتی فتل رو پشت سر گذاشت دنی یا باید ردبول میموند یا باید به فراری یا مرسدس میرفت تا هیجان مسابقات بیشتر بشه و شاید بتونه یه قهرمانی کسب کنه

    • محمدرضا

      25

      2

      بارم تبریک ب مرسدس وهوادارایه لوییس. تکرار مکررات نمیکنم.ولی فراری چقد ضعیف شده که سب بعدازسیفتی کارم نتونست مکسوبگیره.الان دیگه باید دنبال رقابت با ردبول باشن واسه دومی. مرسدسم که باید فقط رقابت دوتارانندشو کنترل کنه ونگران باقیه تیمانباشن.. ولی چیزی که برام عجیبه اینه که مسابقات فقط تواستارت و سیفتی کار هیجان داره . وگرنه هرکی اول مسابقه جلوبیفته دیگه تمومه وتااخر همون اول میمونه.حتی مکسم به این مورداشاره کرده..مگه اتفاقی بیفته مثه سیفتی کار..قوانینه فرمول یک فقط داره هیجانو ازبین میبره و اصلا رقابتا نزدیک نشده. برخلافه گفته هاشون.از اونور مرسدس داره اوج میگیره ، بقیه تیمام همون روال قبلی وقدیمی..واقعا که اینجوری فقط دنبال کنندهایه f1روبه کاستی میرن . خودمرسدسم فقط ی رقابت درون تیمی داره وبابقیه تیمارقابتی درکارنیست..هرکاری میکنم که دیگه بیخیال بشم از نقدکردن فراری بازم فایده نداره .وقتی میبینم چه استعدادایی دارن تواین تیم حیف میشن حرصم بیشتردرمیاد. امیدوارم باز ب روزایه پرشکوهشون برگردن..به امید پیروزیه فراری…

      • soroush_sh_11

        2

        8

        اینکه جلویی استارت بد بزنه به ضرر ماشین پشت سریه؟.!؟!!!؟!!!!؟!!!!!!؟عجبا عجبا عجبا
        فتل خواست دیر تر از بوتاس ترمز بگیره از طرفی بوتاس هم میخواست دیر ترمز یره که همیلتون بگیره از طرفی همیلتون پیچ باز طی کرد بخاطر همین دو تا عمل فتل مسیر کم آورد و از پیست خارج شد

  1. Silver Arrows

    63

    3

    یک-دو پنجم مبارک!
    تبریک به ساینز و تیم تورو روسو که امروز خیلی خوب بودند.
    و در نهایت متاسفم که استعداد فتل و لکرک در فراری (سلطان پیت استاپ) در حال هدر رفتن هستش…

      • Silver Arrows

        20

        0

        Muhammad-sv#5
        هدفم مقایسه نبود. به فرض اگر معیار مقایسه درستی هم داشته باشم، اگر بخوام مقایسه کنم هم طرفدارای دو تا تیم آخر سر هیچ حرفی رو قبول نمی‌کنن 😂

    • Seb the great

      23

      5

      قابل توجه لوئیز فنا
      بفرما دوستتان اومد گفت استعداد فتل
      بعد از آن تبریک به لوئیز به خصوص مهندسین مرسدس واقعا این مهندس ها بی نظیرن
      واقعا اگه دقت کنید به سال
      استارت ش خیلی بهتر از مکس بود چی شد نمیدونم
      بعد وقتی سب پشت چارلز بود تو کفی اختلاف به ۳ دهم می رسید
      ولی تو دو پیچ اول به ۶ دهم که نشان دهنده ضعف ایرودینامیکی فراری درسته فراری یه کم از لحاظ موتوری قوی تره
      ولی اینقدر نیست که ضعف شو توایرو جلوی مرسدس جبران کنه

      • Farid

        22

        5

        تو همون نبودی که دیروز بعد از کوالیفاینگ میگفت : فراری غوله و عالیه و رانندهاش راننده نیستن ؟؟؟!!!! داداش رحم کن به طرفداران وتل و فراری !!!! نخندون بیشتر این طفلیا رو !! امشب خیلی داغونن.

  2. Hesam

    41

    4

    تبریک به همه ی طرفدار های مرسدس بنز.
    مسابقه انصافا استارت خیلی خوبی داشت، لوییس خیلی خوب رانندگی کرد. تایمش با بوتاس دیدنی بود.
    با ارزوی ششمین ۱-۲ پیش به سوی موناکو 🙂
    درباره فراری حرف نزنم(نزنیم) بهتره :))

      • سید علی حسینی

        12

        0

        احترام همه رو دارم اینجا، من این التزام رو دارم که به هرکسی جواب بدم چون مسئولیت دارم

    • josef6565

      9

      1

      آقای شفیعی اگه یک ساعت از عمرم مونده باشه ترجیح میدم هنر نمایی سب رو ببینم تا چیزای دیگه.
      اول از همه منطق حکم می کنه که اینقدر از یه ورزشکار متنفر نباشی پس منطقی بودن سخته برای همه نه فقط شما.
      در ثانی فتل خودش به لکی اجازه داد رد بشه و در مورد قفل کردن فتل هم که تنها راه پیروزی فراری سبقت و ریسک در استارت بود که فتل هر چقدر فشار آورد نتونست ماشین رو جلوتر از مرسدس ها به پیچ برسونه ( خیلی بدیهی !!) . در مورد تایر هارد لکلرک هم که فراری با تقسیم استراتژی تنها داشت برای احتمالات بیشتر می جنگید و واقعا اگه سیفتی کار نمی یومد مرسدس ها و وشتپن در ساندوسچ قرار می گرفتند و با توجه به دوام تایر هارد و سرعت فراری در مستقیمی و البته امکان سبقت گیری تنها در مستقیمی تایر هارد لکلرک معادلات رو به هم می زد.
      در مورد دوران شکوه هم که نگو. وقتی تیمی یه ماشین کاملا ناقص از همه نظر با اون همه کبکبه و دبدبه و مراسم رونمایی ارائه می ده آیا منطقیه که مشکلات رو گردن فتل بندازی. اینجا هم منطقی نبودی.
      و در آخر تو دیوار رفتن فتل رو خدا بخشید شما هم ببخش!!.

    • yaser

      8

      0

      داداش گلم اول خونسرد با دوما فتل با سافت فتل فلت اسپات داشت و لکلرک ازش سریعتر بود و سریع ردش کردن بعد از پیت استاپ فتل رو مدیوم بود و با استراتژی متفاوت تری و دو پیت استاپ ولی لکلرک یک پیت استاپ. سریعتر بود ردش کردن برادر حرف آقای حسینی واضحه، نبود هیجان و در مورد استارت خوب شما به چی میگین از این استارت بهتر ببین تنها جایی که میشد این مرسدس خوب رو گرفت همون استارت هست هر چند بعید میدونم اگه رد میشد توسط مرسدس شکار نمیشد خدا کنه یکم جذاب تر بشه قهرمانی راننده و تیمی مال شما و فتل بد ترین راننده دنیا خدا کنه یکم هیجان ایجاد بشه و تیم ها به مرسدس نزدیک بشن

    • Farid

      2

      0

      احترام خودتو نگه دار و از روی نفرت شخصی از کسی حرفای صدتا یه غاز و خنده دار و جک و لطیفه نزن !! تو هنوز فرق استراتژیه یک پیت و دو پیت لکلرک و وتل رو نمیدونی و اومدی از انداختن هارد واسه لکلرک انتقاد میکنی !! نمیخام جوابتو بدم چون چرند جواب نداره .ولی از یه طرف از بس رو مخه حرفات که نمیشه هیچی نگیم!! جالبه ادمین این کامنت سراسر توهینه این بشرو چاپیده بعدش جواب ما به این مزخرفات رو نمیچاپه!!! ادمین اگه احترام قائلی و با همه یه جور تا میکنی چاپ کن . کامنت قبلیم در جواب به این بنده خدا رو نچاپیدی!!!

    • Farid

      2

      0

      ادمین تمام طرفداران سب و فراری با این بشر و کامنت هاش و ادبیات بیان افکارش و و گفته هاش بشدت مشکل دارن !!! من بشخصه اصلا تحمل ندارم که این کاربر که نه مسابقه رو دیده نه اطلاعات داره هر چیزی که به مغزش رسید رو بنویسه و نفرتشو بعنوان نظر هواداری اینجا درج کنه!!! شما که میشناسی این کاربرو لطفا رعایت هوادارای پرشمار سب و فراری رو بکن .یکی از دلایلی که خیلی از دوستان وتل فن دیگه اینجا نمیان همین کاربره

  3. Farid

    37

    5

    ردبول هم از فراری جلو افتاد !! سباستین دور دوم گزارش مشکل لاستیک داد به تیم !!! واقعا خنده داره . اصلا این ماشین با لاستیک سافت قهره!!!! متاسفم همه جوره واسه فراری

      • Seb the great

        3

        1

        ماشین فراری از لحاظ ایرو از مرسدس ضعیفتره فتل هماهنگ با دو تا مرسدس ترمز کرد ولی به دلیل شاسی برتر مرسدس اونا به پیچ رسیدن
        ولی سب نرسید و قفل کرد چون باید ماشینو به سرعت کمتری برسونه

  4. McLaren F1

    40

    7

    دیگه دکترا میتونن بجای قرص خواب تماشای مسابقات فرمول یک تجویز کنن
    گند زدن با این قوانین و ماشین ساختنشون
    تکلیف سه تیم اول که مشخصه هیچی
    اون چهارم به بعد رقابتشون تنها قشنگیه فرمول یکه که اونم پنج دور همدیگرو تعقیب میکنن پدر لاستیکای ماشینای تعقیب کننده در میاد و بخاطر نداشتن هوای تمیز کارایی ماشیناشون شدیدا افت میکنه
    امروز دیگه ثابت شد که ردبول تیم دوم مسابقاته نه فراری
    تبریک به تورو روسو
    زنگ خطر فرمول ای به قول دوستمون با اون صدای وز وزشون داره بلند میشه واسه فرمول یکه بینوا
    افسوس

    • Farid

      13

      3

      ردبول تو پیچ ها مشکل فراری رو نداشت و سب هم با لاستیک سافت از همون ب بسم الله به مشکل خورد و این سرعت مستقیمی رو هم ازش گرفت . با کاهش سرعت مستقیمی ورشتپن سبقت گرفت و در ادامه با مشکلات ماشین سب نتونست باهاش بره. ولی وقتی سب رفت رو ست سوم لاستیک (مدیوم ) میتونست با ورشتپن بره و اختلاف نتونست بندازه ردبول

  5. iman88

    27

    2

    تبریک به لوییس تبریک به مرسدس.همیلتون بینقص بود و پیروزی حقش بود.
    تبریک به ردبول مکس بازم تونست فراری هارو شکست بده.هرچند اگر اشتباه پیچ اول و استراتژی احمقانه یه پیت کمتر با هارد برای چارلز نبود هردوی فراری ها باید جلوی مکس تموم میکردن.فراری حتی تو تعویض چرخها هم نمیتونه اشتباه نکنه اونم دوبار تو یه ریس!!

  6. Ramin.enzo

    15

    34

    این طوری که به سب گفتم «ستی آوت ستی آوت» قشنگ معلوم بود نمیزارن لکلرک بهش حمله کنه واقعا برای فراری با این قوانینش متاسفم بی سر صدا لکلرک و فدا کرد وقتی تایر هارد دیدم هنگ کردم اونم از تایم پیت ستاپ
    یعنی روزی میاد قرداد سب تموم بشه؟یه تنه با این استارت آماتورش مسابقه‌ی بوتاس و لکرک رو خراب کرد و پودیوم رو تقدیم مکس کرد

    • شاهین

      32

      6

      مثل اینکه نگرفتی داستان چی بودا. فتل گفت میتونم منم بیام سافت بندازم بهش گفتن نه نمیشه و اون استی اوت برای همین بود چه دخلی به داستان لکلرک و فتل داره. تازه اول مسابقه فتل به لکلرک راه داد رد شه. بعد به اون استارت میگی آماتوری؟؟؟ طرف از نفر سوم رسید به نفر اول ولی مجبور شد بخاطر جلوگیری از برخورد بگیره اونور. میکوبید به بوتاس لابد خوب بود

    • Farid

      27

      5

      حاجی ، سباستین با استارت رسید به بوتاس و لاستیک به لاستیک شد باهاش و همین باعث سبقت همیل شد ! توجه داری که داداش سب سوم بود و بوتاس اول !وقتی سب داره بعد از استارت با بوتاس لاستیک به لاستیک رقابت میکنه ینی استارتش فوق العاده بوده عزیز جان . ولی مگه ماشین فراری مرده که بزاره آب خوش از گلوی سب پایین بره !! حتما یه بلایی سر وتل میاره!! کما اینکه همینطور شد

      • بهزاد زمانی

        9

        12

        خیر عزیزم استارتش خوب نبود نقطه ترمزش دیرتر بود برای همین مجبور شد چرخاش رو قفل کنه و لاستیکش رو نابود.

      • Ahmad VETTEL

        7

        4

        بهزاد زمانی:
        قبل از رسيدن به نقزه ترمز گیری فتل جلوتر بود.
        تصویر هوایی کاملا نشون میده این موضوعو اگه بخوایم البته ببینیم

      • بهزاد زمانی

        0

        3

        جناب احمد وتل چرا شما نمی خوایید حقیقت یرو ببینید اون جلو بودن چه دستاوردی برای فتل داشت غیر از اینکه مجبور شد لاستیک قفل کنه و بعدش… . گیرم که استارتش فوق العاده بود قبول. چی گیرش اومد غیر از یک فلت اسپات؟

      • Ahmad VETTEL

        2

        0

        بهزاد زمانی:
        من اصلا در مورد خوب یا بد بودن استارت فتل چیزی گفتم؟
        شما گفتین فتل بخاطر دیر ترمز کردن از مرسدس جلو افتاد در حالی که قبل از ترمزگیری فتل جلوتر بود همین.
        اما اتفاقا تو شرایطی که ماشین فراری حداکثر امکان سوم شدن داره،راننده باید ریسک کنه تا چیزی به دست بیاره.
        فتل هم اگه فلت اسپات نمیکرد،باز مکس ازش رد میشد.
        ریس پیس ردبول بهتر بود و این نیازی به توضیح من نداره.

  7. mahdavi3d

    29

    1

    مکس باز هم خوب کار کرد! و یاد گفته هلموت مارکو می افتیم که گفت ما به پشتمان که فراری است نگاهی نمی اندازیم! 🙂 😀
    جالبه که تیم رنو در حال حاضر از تیم دوم ردبول/هوندا هم ضعیفتر هست! دنی ریک این فصل مسابقه نده سنگینتره!
    امروز برخلاف چند مسابقه قبل، به طور یقین روز خوبی برای لندو نوریس نبود!

  8. شاهین

    32

    0

    تبریک به مرسدسی ها مخصوصا طرفداران همیلتون. فراری انقدر ضعیفه که به ردبول هم نمیتونه فشار بیاره و اگه به جای گسلی دنیل بود فتل چهارم هم نمیشد. واقعا متاسفم ماشین خوب که نداریم هیچی،استراتژیست درست و حسابی هم نداریم بازم هیچی،دوتا مکانیک خوب داشتیم که اونا هم شروع کردن به گند زدن.هر ماشین چهار و نیم ثانیه. عملا نه میشه در مورد قهرمانی تیمی حرف زد و نه قهرمانی انفرادی راننده های فراری. فقط باید حرص بخوریم و ببینیم که فتل و لکلرک به فنا میرن و نهایت بتونن یکم باهم رقابت کنن.

  9. ABOLFAZL

    20

    24

    ما فکر کردیم با این ماشین ایمنی رقابت دو تا مرسدس زیاد میشه و تصادف می کنن اما نشد
    مدمکس و فتل و لکرک با هم درگیر بشن
    سال بدی در انتظاره اگه لوییس رکورد نزنه یعنی نوبه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    به امید مسابقات حوصله سربر دیگه :((
    و ……
    همیلتونیا رو حالا =
    _این پسر شگفت انگیز
    _وای بوتاس نابود شد به دست پسر سریع(کند)
    _بوتاسو ادب کرد
    _باز هم شهید لکرک
    _بازم سوتی فتل
    _فتل قفل کرد:)))))))
    اما بدونید اگه توی پیچ اولی بوتاس اروم می کرد فتل هر دوتا مرسدسو می گرفت
    …..
    یادش بخیر
    (مالزی2015-16-17)
    (سنگاپور2015)
    (مجارستان 2015-17)
    (استرالیا 2017-18)
    (بحرین2017-18)
    (ژاپن2016)
    (ابوظبی2016)
    (موناکو2015-17که بهترن بود لوییس کیو 2 حذف شد)
    (ایتالیا2008)
    عجب مسابقه هایی بودند
    امید من سال 2020 هست
    از همین حالا قهرمانی لوییسو تبریک می گم و تموم

    • Muhammad-sv#5

      13

      21

      همیل دو تا جایزه از 2014 گرفت ماشین بی رقیب و بدشانسی های نیکو دستمو میذارم رو قرآن که هیچ کدوم از 5 تا قهرمانی خوش شانس با حساب و کتاب جور در نمیاد یعنی هیچی نیست هیچی ناخن انگشت کوچک سب هم نمیشه به خدا قسم اگه دروغ بگم نابود بشم ایشالا

      • yas

        9

        0

        میشه لطفا برای اثبات حرفاتون متوسل به قسم و قرآن نشید؟؟

    • بیژن

      4

      7

      ABOLFAZL
      شما برو استارت رو ببین بوتاس کشید سمت راست که همیلتون رو ببنده ولی چون استارت لوئیز خوب بود بغل به بغل شدن جلو فتل هم باز بود از درگیری دوتا مرسدس استفاده کرد اومد سمت چپ بوتاس ولی با اشتباه خودش یعنی قفل کردن لاستیک جلو سمت چپ حتی رده سوم رو هم از دست داد .دفعه بعد به بوتاس میگم اروم بره فتل رد شه گناه داره 😂😂

  10. حامد

    24

    0

    تبریک به همه مرسدس فنا و طرفدارای لوییس. به نظر لوییس یکی از اصلی ترین نقطه ضعف هاشو تونسته پوشش بده و ۳ تا استارت خوب ازش دیدیم.
    یه تبریک هم به طرفدارای مکس که بی اشتباه بود و خوب مدریت کرد استارت رو.
    ساینز و کویات هم مسابقه خوبی داشتند.
    فراریم با این وضع باید منتظر یه فاجعه تو مناکو باشه.

  11. Farid

    19

    4

    شخصا دیگه امیدی ندارم به ادامه فصل . این ماشین رقیب مرسدس که هیچ رقیب ردبول هم نمیشه . هر مسابقه به امید برطرف کردن مشکل لاستیک و … میشینیم .حل کردن مشکلاتو ولش ! مشکل بیشتر هم شده !!! وقتی سب رو تو این آفتابه قرمز میبینم که زجر میکشه اعصابم خورد میشه . لگن بی مصرف به ردبول هم نیم فصل نرسیده بله رو گفت !!

  12. McLaren F1

    11

    19

    راستی یه پیشنهاد دارم واسه حل مشکل راننده هایی که نق میزنن بخاطر سرعت پایین ماشین ایمنی
    آوردن پورشه ۹۱۹ بجای مرسدس فعلی!!!
    آقا فکر کنین کسی بگه سیفتی کار یواش میره
    طرف جوری میتونه دود بشه بره که مرسدسم به زحمت بتونه تعقیبش کنه که اونم بعیده انقد این ۹۱۹ سریعه لامصب
    اگه بشه چی میشه

    • Mr.FoX

      11

      3

      ماشین ایمنی باید تا حد زیادی کند تر از ماشین های مسابقه باشه وگرنه دیگه اسمش ماشین ایمنی نمیشه از amg gt-r ماشین بهتر زیاد هست نمی‌خواد حالا بهترین ماشین مسابقه ای پورشه رو مثال بزنی اون ماشین درسته خوبه ولی در حد فرمول یک نیست نهایت از پس ویلیامز بر می آید

      • McLaren F1

        12

        6

        میدونم دوست عزیز
        شوخی بود بلکه یکم کسالت آوری مسابقه کم بشه
        اما یه سر به رکوردای ۹۱۹ بزن متوجه میشی ویلیامز که هیچی احتمالا بالای جدولیام به مشکل بخورن

  13. iman88

    14

    16

    اشتباه پیچ اولش جای هیچ توجیحی نداره بگو تو که داری ردتو به مکس میدی چرا هم تیمیتو میبندی چارلز داشت از مکس سبقت میگرفت فتل راشو بست مکسم از جفتشون رد شد.اخر مسابقه هم که نذاشتن چارلز درگیر شه.بعدم میگن چرا انقدر سنگ لکلرکو به سینه میزنید

    • H.farahani

      19

      3

      Iman88
      اخر مسابقه لکلرک رده شو به زور نگه داشت.گفتن در گیر نشه.؟تو استینت اول تایر فتل خراب بود که نزدیک شد.ماشین فراری تو حالت عادی میتونه تو سکتور سه نزدیک بمونه که گفت در گیر نشه؟مجبوری چیزی بگی.
      اصلا گیریم چهارم هم میشد.تو امتیاز قهرمانی خیلی تاثیر داشت؟با این لگن.
      تو تعیین خط همیل اشتباه کرد لکلرک اشتباه کرد.اینا همش جزئی از مسابقه است و شما هم این گفتی.حالا اشتباه فتل توجیه نداره ؟خیلی مشتاقم بدونم چیکارتون کرده که اینقدر دشمنی دارید باهاش

    • Sebvettel5

      17

      5

      Iman88 اخر مسابقه نذاشتن لکرک با فتل درگیر بشه؟؟میشه بگی کی نذاشت؟؟
      بعد اینکه سیفتی کار بیرون رفت لکرک انقد ضعیف کار کرد که گسلی بهش رسید و باهاش درگیر شد وقتی هم که ردشو حفظ کرد نتونست به فتل نزدیک بشه ۴ثانیه فتل جداشد ازش و تو یک‌ونیم ثانیه‌ای مکس نگه داشته بود خودشو.
      واقعا نمیفهمم چی میگی،لکرک جاش تو فراری نیست.

  14. ABOLFAZL

    19

    7

    اقااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    لطفا برگردین به قدیم (2000_2013)
    دیگه مردیم از 2-1 مرسدس ها اخه
    5 تا 2-1 پشت سرهم اونم اول سال
    خداااااااااااااااااااااااااااااااا
    چرا اینجوری شد
    خدا_این کسای که گفتن موتور هارو 1.6کنند و جلو ماشین بدن پایین با چه امیدی اینکارو کردن
    کسی هست جوابمو بده
    اگر هم باشه به امید گند زدن به فرمول یک اینکارو کردن
    فرمول ای از نظر من جذاب تره 8 تا مسابقه 8 تابرنده که اخرشم به نهمی نرسید

  15. Amin

    17

    0

    آقا بنظرم مرسدس باید بره فرمول وان پلاس خیلی سطحش متفاوت شده اگه گسلی مسابقه های اول بهتر بود الان فراری سوم بود تو جدول. واقعا دیگه امید نمیشه داشت

  16. JBjb

    21

    2

    تورو روسو ، مک لارن و حتی شاید هاس(تیم دوم فراری) اگر توی تعیین خط موناکو از فراری سریعتر نباشن،، توی مسابقه موناکو، قطعا سرعت مسابقه ای بیشتری از این فاجعه دینامیکی آئرودینامیکی 2019 تولیدی فراری خواهند داشت.

    تو این چند سال بهترین ماشین فراری از لحاظ آیرودینامیکی و شاسی سال 2017 بود که توسط جیمز آلیسون طراحی شده بود که البته موتور با فاصله از مرسدس 2017 ضعیف تر بود و فراری توی غیر از 5-6 پیست آیرودینامیکی در بقیه پیست ها توان گرفتن پول پوزیشن و برد از مرسدس 2017 نداشت به هیچ وجه ( در نیمه اول همین فصل 2017 به دلیل فوت همسر آلیسون از فراری جدا شد و فراری رقابت آپدیت و توسعه رو به مرسدس بدجور باخت توی نیم فصل دوم) و الان آلیسون طراح ماشین مرسدس ه از 2018 و تو دومین سالش یک شاهکار مهندسی ساخته برای مرسدس که حتی شاسی و بال جلو و عقب شهم از ردبول هم بهتره !!!

    خلاصه اگر توی موناکو دیدید مک لارن و تورو روسو از فراری جلوتر بودن تعجب نکنید.

    • H.farahani

      15

      0

      Jbjb
      ببخشید الیسون ماشین 2015 رو طراحی کرده بود و اخر اون سال هم با مارکیونه به مشکل خورد و مرگ همسرش رو بهانه کرد و رفت.
      ماشین 2017 زیر نظر همین بینوتو طراحی و ساخته شد.
      البته همون 2017 تو تعیین خط اسپانیا فراری سه دهم تو سکتور سه کندتر از مرسدس بود.

      • Hammerton

        9

        16

        خب دیگه دیدید حاجی عصبانی شه چه بلایی سر بوتاس میاد
        استارت شاهکار و فاصله ۱۰ ۱۱ثانیه ای تا دور ۱۰ام گویای خیلی چیزاست….
        بازم از دکل بوتاس برید بالا ولی حاجی امسال مث آب خوردن قهرمانه✌
        #lh44
        و سبی که توان سوم شدنم نداره
        حتی توان شکست دادن همتیمیشم نداره اما بعضیها همچنان میگن اون بهترینه

      • Ahmad VETTEL

        14

        3

        Hammerton:
        تعیین خط:4-1
        ریس:4-1
        به نفع فتل هستش.
        عینکتو حتما عوض کن

  17. 5red16

    13

    1

    دقیقا پیش بینی که زیر پست تمرینا کردم درست بود
    یک و دو مال مرسدس و رقابت واسه سومیه
    والا موتور خوب و قویتر توی موتو جی پی هم هست ولی بازم رقابت توی تمام مسابقات وجود داره
    فراری مقام دومی تیمی قطعی هست براش ولی واسه سومی راننده ها باید بجنگه
    در واقع به نظرم تنها رقابت جذابی که وجود خواهد داشت همین سومی راننده هاست که بین ورشتپن و فتل خواهد بود
    لکلرک با وجود استعداد اما عجوله ولی در آینده مسلما بهتر خواهد شد
    رقابت درون تیمی مرسدس هم اگه اجازه ادامه پیدا کردن داشته باشد، جذاب خواهد بود
    و باز هم تبریک به مرسدس
    این تیم و ماشینش یک الگوست

  18. Ferrari .Italy

    17

    5

    ناراحتم واسه فتل چقدر استارتش عالی بود اگه پیچ اول به چپ بود راحت رد میکرد مرسدسارو اقای بینوتو رفتی مدیر تیم شدی بخش فنی کاملا داغون شد از همین الان برید برای ساخت ماشین بعدی من فقط امیدم به فتل توی مونزا و اسپا هستش وگرنه تو هیچ کدوم از پیستا قوی نیستن

  19. Sebvettel5

    26

    5

    لطفا درباره دستور تیمی حرف نزنید فتل وقتی لاستیکش پیچ یک از بین رفت لکرک فشار اورد کشید کنار رد شد که احتمالا دستور تیمی بود
    و همین قضیه برا فتل پیش اومد نزدیک ۶ یا ۷ دور تو فاصله drs لکرک بود و فقط داشت کند میکرد و باید میزاشتن بره
    همونطور که فتل گذاشت رفت.پس جای هیچ بحثی نیست،
    و خاک بر سر فراری با این تیمش نه استراتژی نه گاراژ نه مکانیک هیچی فقط فتل داره حروم میشه.
    🔴seb5🔴

    • Mr.FoX

      7

      12

      عزیز دل هر اتفاقی برای لاستیک فتل افتاد مقصر خودش بود که قفل کرد و یادت باشه این فراری امسال هیچوقت زمانی که دوتا راننده ها شانس رقابت دارن به فتل دستور تیمی نمیده چون تو اولویت هست مگر اینکه لکراک یه پیت استاپ انجام بده و فتل اشتباهی کرده باشه که با یه پیت استاپ کمتر جلوی لکراک در بیاد در این شرایط فقط فراری به فتل دستور تیمی میده که اینم خیلی بعیده. در مورد سبقت فتل من نمی‌دونم این جناب آقای فتل چجور چهار بار قهرمان جهانی هست که با لاستیک مدیوم نمیتونه از لکراک با لاستیک هارد رد بشه لاستیک نو تره یه رده سرعتی تره چجوری نمیتونی سبقت بگیری حتما باید هم تیمیت بکشه کنار؟ جای خیلی بحث هم هست فتل اصلا اون فتل جنگجو همیشگی نیست انگار می‌دونه ماشینش ضعیفه و نمیتونه با مرسدس ها بجنگه انگیزه ای دیگه نداره ولی برعکس لکراک اولین فصلش هست تو فراری و میخواد خودش رو اثبات کنه خیلی با انگیزه تره به نظرم باید بهش بیشتر میدون بدن

      • H.farahani

        14

        1

        مستر فاکس
        عزیز جان وقتی ماشین اینقدر تو سکتور سه مشکل داره که نمیتونه نزدیک بمونه اون مشکل راننده نیست.تایر لکلرک هم نو بود و اونجا زمان از دست نمیداد.

      • Farid

        7

        5

        اگه سافت مشکل نداشت و مشکلش فلت اسپات بخاطر سب بود پس چرا وقتی موقع سیفتی کار سباستین تقاضای سافت کرد قبول نکردن و گفتن بیرون بمون . اگه سافت مشکل مشکل نداشت تو دو تا پیت یکی رو سافت مینداختن نه اینکه هر دو رو مدیوم بندازن

      • H.farahani

        8

        1

        مستر فاکس
        شما که طرفدار فراری هستی یه کم از کیفیت ماشین بگو واسمون.شما برو رادیو فراری رو گوش کن.به سب میگن به لکلرک راه بده.جوابش اینه .باشه انتهای مستقیمی راه میدم.

      • Mr.FoX

        2

        4

        H.farahani:
        آقا قبول ماشین مشکل داره می‌دونم بالانس نیست می‌دونم فتل خودش گفت سکتور سه مثل صخره نوردی میمونه واقعا هم همینطوره پیج اینستا فرمول یک تفاوت دور فتل و بوتاس رو تو تایم گیری گذاشت تو همه پیچ ها فراری تو کل پیچ تایم از دست میداد نسبت به مرسدس دو الی سه پیچ اونم نه تو ورودی یا داخل پیچ .تو خروجی یه ذره اونم بهتر بود که اونم باز من مهارت فتل می‌دونم تا قدرت ماشین فراری ولی همین ماشین فراری زیر پای لکراک هم بود اونم سکتور سه براش سخت بود پس اونم تایم از دست میداد چجوری فتل تو سکتور سه نزدیک نمیتونست بکنه؟ نکنه لکراک مرسدس به رنگ و شمایل فراری میرونه ما خبر نداریم خدایی دوباره مسابقه رو نگاه کن ببین لکراک چقدر نزدیک فتل بود فتل چقدر نزدیک بود پایین تر احمد که میفرمایند لکراک مقهور فتل شد نمیدونم حتما یا ما بد میبینیم یا ما بد میفهمیم ولی جدا از رقابت راننده های فراری ماشین فراری داره پسرفت می‌کنه واقعا نمیدونم بحرین چجوری بهتر بودن بعد بحرین مسابقه به مسابقه بدتر و بدتر شدن اونور بنیتو میگه مرسدس کمی بهتر از ماست آخه با انصاف این کمی هست؟پنج یک دو کردن میگه کمی بهتر است خدا رو شکر کمی بهتره خیلی بهتر بود چی میشد ردبول داره از پشت میرسه. چی بگم آدم اعصابش خورد میشه

      • Ahmad VETTEL

        5

        1

        Mr fox:
        انگار مشکل ما خیلی پیچیده شد!
        دوست عزیز حتما میدونی تعقیب کردن ماشین جلویی به دلیل باد کثیف خیلی مشکله.
        این موضوع تو سکتور های تکنیکی بیشترم میشه و باعث میشه فاصله بیشتر بشه.
        خود لکلرک هم تو سکتور سوم زمان از دست میداد وقتی پشت فتل بود و در نهایت با دستور تیمی رد شد(مصاحبش هست و خودش گفته با دستور تیمی از فتل رد شدم)
        اینکه اصرار داری و پافشاری میکنی که لکلرک بهتر از فتل بود عجیبه!
        تو تعیین خط که فتل حداکثر بهره وری از ماشین رو داشت در حالی که لکلرک دوباره اشتباه کرد.
        تو مسابقه هم به دلیل فلت اسپات تو استینت اول فتل سرعت خوبی نداشت ولی بعد از اون بهتر بود حتی بعد از سیفتی کار،لکلرک بالای 2ثانیه عقب تر از فتل بود اونم با لاستیکای نوتر.

      • Mr.FoX

        1

        3

        Ahmad Vettel:
        پ نه پ تازه فرمول یک نگاه میکنم
        زمانی که لکراک پشت فتل بود بهش نزدیک تر بود یا فتل پشت لکراک ؟ برو مسابقه رو یکبار دیگه نگاه کن دستت میاد چندین بار لکراک داخل رو نشون میده ولی نمیتونه سبقت بگیره ولی فتل اونقدر نزدیک نمیشه شاید یک یا دو بار اینقدر نزدیک بشه لکراک خودشو نزدیک تر نگه می‌داشت البته این می‌تونه به سبک رانندگی هم برگرده و همینطور نوع پیست شاید لکراک سبک رانندگیش به این پیست میخورد اگه هم میگین سبقتش دستور تیمی بود اینو هم قبول داشته باشین بعد سیفتی کار هم به لکراک اجازه مسابقه دادن نداد فراری

      • Ahmad VETTEL

        4

        1

        Mr fox:
        خوبه که خودت جواب خودتو دادی که ممکنه به سبک رانندگی برگرده.
        ما چی در مورد ماشین فراری میدونیم؟
        شاید 5% اطلاعاتی که تیم و راننده دارن.
        هم فتل هم لکلرک تو Drs هم دیگه بودن.
        نزدیک تر بودن لکلرک شاید به اندازه 0/1 بوده که اونم ممکنه یه مقدار تفاوت ستاپ بین دو ماشین باشه.
        به هرحال فکر میکنم کافیه.
        این بحث به جایی نمیرسه چون هیچکدوم نمیخوایم حرف هم دیگه رو قبول کنیم حتی اگه اشتباه کنیم!

  20. 5red16

    17

    3

    در ضمن سبقت اول لکلرک از فتل در اول مسابقه تیمی بود.
    نمیدونم خود فتل فهمید چارلز سریعتره بهش راه داد یا دستور تیمی بود
    ولی کاملا مشهود بود فتل دفاع نکرد بیشتر شبیه این بود که راه داده باشه بهش

      • Ahmad VETTEL

        22

        3

        Mr fox:
        کدوم داخل؟
        قبل از پیج لکلرک به فتل رسید.
        ایرادات همیشگی و تموم نشدنی!
        آقا قبول کنین لکلرک این هفته کاملا مقهور فتل شد.
        خسته نمیشین؟
        از یک دو های مرسدس خسته کننده تر دیدن و شنیدن این نظرا هستش

      • Mr.FoX

        2

        6

        Ahmad Vettel:
        مقهور رو خوب اومدی فتل با لاستیک نو مدیوم نمیتونه از لکراک با لاستیک هارد سبقت بگیره میگن مقهور فتل شده آره خوب دیدم

      • Ahmad VETTEL

        4

        2

        Mr fox:
        پس بذار یه نکته جالب دیگه بگم:
        لکلرک با لاستیکای سالم از فتل با لاستیکایی که به شدت تو پیچ اول آسیب دید نتونست رد بشه و آخرش با دستور تیمی رد شد.
        جالب تر بعد از سیفتی کار لکلرک با لاستیکای مدیوم نوتر بالای 2ثانیه پشت فتل بود.
        تعیین خط هم که 0/6 یا 0/7 کند تر از فتل بود.
        معنی مقهور رو شاید نمیدونی.

      • Mr.FoX

        2

        4

        Ahmad Vettel:
        بعد از سیفتی کار به لکراک اجازه مسابقه ندادن و گفتن عقب بمون

  21. محمد

    6

    27

    چند تا نکته اول اینکه فتل دیگه گندشو در اورده با این وضعیت رانندگیش یکی نیست بگه حالا تو که قفل کردی چرا چالرز رو بستی دوم اینکه شاهکار استراتژیست های فراریه که زمانی که فاصله لکرک داشت با مکس کم میشد و به زیر سه ثانیه میرسید اونو بیرون نکشیدن و صبر کردن تا ردبول مکسو ببره و بعدش انقدر چالرزو تو نگه داشتن و بعد پیت بردن و لاستیک هارد انداختن براش و وقتی برگشت فاصلش با مکس بالای ده ثانیه شد! و سوم اینکه فتل با لاستیک مدیوم از چالرز با لاستیک هارد هم نمیتونست سبقت بگیره! خدایا کی میشه این فتل از فراری بره و ما طرفدارای فراری از دست هواداراش راحت شیم البته مرسدس هم انصافا برای همیلتون کم نمیزاره و خنده های قبل استارت مسابقه توتو خوب نشون میده که چه آشی برای بوتاس پخته بود تیم مرسدس! دیگه حالم داره از این به ظاهر مسابقات (شوی تلویزیونی) فرمول یک بهم میخوره

    • Ahmad VETTEL

      16

      6

      منم دیگه حالم از همچین حرفای خنده داری به هم میخوره.
      فتل چرا باید به لکلرک راه میداد؟
      راه میداد که همه بهش حمله کنن لکلرک ازت بهتره؟
      فراری خراب کرده با ماشینی که ساخته به فتل مربوطه؟

      • yas

        6

        3

        دوست عزیز؟ جمله‌ی آخرت شامل حال تو هم میشه

    • Farid

      10

      6

      اول اینکه بهترین استارت مال سب بود که باعث رقابت چرخ به چرخ با بوتاس شد از سوم اومد به اول ! به قول سنا روزی که یه راننده دید روزنه ای واسه عبور هست و بهش حمله نکرد و واسه سبقت ریسک نکرد از اون روز راننده مسابقه نیست !!! نکنه تو این زمینه شما بیشتر از سنای افسانه ای میفهمی !!!! در ثانی چرا باید به لکلرک که شب و روز به فکر شکست دادن سبه راه بده ؟؟!!!! ودر پایان باید بدونی که ماشین فراری تو پیچ ها مشکل داشت و با اینکه وتل سریعتر بود ولی چون تو پیچ ها نمیتونست به ماشین جلویی بچسبه نمیشد سبقت بگیره تو مستقیمی. فاصله رو تو مستقیمی به چهار دهم میرسوند ولی باز می رسید به پیچ و امکان سبقت نبود . اول زحمت بکش دلایل رو جستجو کن بعدش کامنت انتقادی بزار. مشکل الان فرغون ساخت تیم مورد علاقته نه راننده ها. کار تیم مورد علاقت تو این چند سال دوم و سوم کردن راننده ی قهرمانه مثل ناندو و حالا هم وتل . چجوری هنوزم از فراری دفاع میکنی و مقصرو راننده میدونی !!!!؟؟؟؟

      • محمد

        0

        3

        مشکل اینه که وقتی سنا نیستی نباید ادای سنا بودن رو در بیاری! انتقاد من هم به فتل همینه. با اینکارش لاستیکشو نابود کرد و من ندیدم به چالرز راه بده! اینم میدونم که برعکس 2017 و 2018 فراری تو پیچ های که ضریب درگ بالاتری میخواد مشکل داره مثل سکتور سوم همین پیست! و جالب هم همینه همین آقای فتل با لاستیک مدیوم وقتی لکرک لاستیک هارد داشت تو سکتور اول فاصلشو با چالرز کم میکرد اما تو سکتور سوم فاصلشون دوباره زیاد میشد و واسه همین تو کفی بعد سکتور سوم با دی آر اس هم نمیتونست از چالرز سبقت بگیره. خب این چیو نشون میده؟ نشون میده که فتل تو مسیرهای با پیچ های کند و متوسط از چالرز ضعیفتره. اگر حرفمو باور نداری برو دوباره فیلم مسابقه رو ببین. رانندگی فقط به استارت بهتر زدن یا شجاعانه حمله کردن برای سبقت نیست.

      • Ahmad VETTEL

        2

        0

        مجمد:
        البته همون چالرز(چارلز) هم وقتی پشت فتل بود،تو سکتور سه زمان از دست میداد.
        شما خودت لطف کن یه بار دیگه ببین ولی با دقت.

  22. yaser

    16

    0

    قوانین رو عوض کردن راننده ها راحت تر هم دیگه رو تعقیب کنن. اینم نتیجه کار. فرمول یک با تمام تاریخ پرآوازه خودش داره نابود میشه و چقدر راننده های قدیمی باید خوشحال باشن که الان مسابقه نمیدن و اون بنده خدا هایی که پول میدن و بلیط میخرن و میدن از نزدیک میبینن و مایی که دو هفته رو منتظر می مانیم آخرش میشه این و چقدر طرفدار های فرمول یک گناه دارن. یا حق

  23. pouya

    26

    2

    اینم یه مسابقه بی هیجان دیگ
    تبریک به همیلتون و طرفداراش بی نقص بود
    و تبریک فراوان به مرسدس که بی نقص ترینه این مرسدس شایسته اینه تا اخر فصل ۱_۲ کنه

    این وسط یه خاله بازی از فراری دیدیم
    شما نمیتونید رانندتونو( وتل دور ۱۵ تا ۲۰) که با لاستیکش مشکل داره رو بیرون نگه دارید که به ترافیک نخوره بعد بیارینش پیت تو پیت اشتباه کنید ببریدش تو ترافیک 😐
    شما نمیتونید با سافت ۲۷-۲۸ دور برید ( لکلرک) بعد برید رو هارد برای بقیه دورا😐
    شما نمیتونید راننده ای که با لاستیک مدیومه رو ۶ دور پشت راننده لاستیک هارد نگه دارید
    و دو دور بعد دستور ،بیارینش پیت لین
    و بازم مدیوم بدید ( وتل)
    شما نمیتونید ابتدای مسابقه با سافت ۲۷ دور بزنید و ۱۷ دور پایانی رانندتونو با مدیوم بفرستید تو ( لکلرک)

    فراری داره چیکار میکنه
    فکر کنم دنبال شوخین این تیم فاجعس
    ماشینی که تو سکتور ۳ انگار زده بغل
    استراتژی کمدی و مسخره و احمقانه

    طرفدار وتلم
    ولی از وتل که گذشت بیچاره لکلرک و میک شوماخر

  24. Arian

    13

    3

    واقعا منی هم که طرفدار سخت مرسدس و همیلتون هستم هم دیگه کم کم دارم خسته میشم البته بازم این گرند پری از چین و آذربایجان یکم بهتر بود خدا رو شکر

      • بهزاد زمانی

        5

        4

        بقول گزارشگر MBC Action وجاهت فستست لپ رو زیر سوال برده بود دم به دقیقه رکوردشو بهتر میکرد.

      • soroush_sh_11

        3

        2

        بنظرم سیاست همیلتون که توی پیست هایی که بعد خط شروع پیچ سریع داره پوزیشن داخل تر انتخاب میکنه تا اگه راننده کناری دیر تر ترمز کرد پیچ رو باز تر بره و رده از دست نده

  25. بیژن

    16

    5

    حالا دوستان متوجه شدن که مسابقه قبلی با بوتاس دوستانه برخورد کردم یعنی چی یه جوری اومد جلو لوئیس که بوتاس نزدیک بود کنترل ماشین رو از دست بده واقعا فوقالعادس این پسر 💙💙🙌

    • H.farahani

      12

      0

      بیژن
      دلیل بی تعادلی ماشین بوتاس این بود که وقتی بین دوتا ماشین تو سرعت سیصد کیلومتر ساندویچ شده باد متلاطم اونا روش تاثیر میذاره مخصوصا زمان ترمز گیری که هر دو سمت ماشین چسبندگی ندارن.با این حال خیلی خوب جمع کرد.ولی کلا استارت همیلتون خیلی بهتر شده.

      • Mr.FoX

        4

        2

        دقیقا جدای از اون باید جوری دوتا ماشین خودش رو نگه داره تا علاوه بر اینکه ساندویچ نشه بلکه تو رقابت بمونه بوتاس لانچ خوبی نکرد ولی فتل رو خوب مدیریت کرد که هم رده از دست نده هم به هم تیمیش نزنه البته امروز از روز های خیلی خوب لوئیس بود خدا کنه مسابقه بعد بوتاس بتونه جبران کنه که لااقل تنها هیجان مسابقات که رقابت این دوتا هست ادامه پیدا کنه ولی هر راننده ی مرسدسی که پیچ یک رو اول در بیاد برنده مسابقه ست در طول مسابقه هیچ هیجان دیگه ای وجود ندارد واقعا چی ساخته این مرسدس

  26. iman88

    0

    1

    اقا شاهین خواست جلوی برخوردی که خودش داشت بوجود میاوردو بگیره.دوم اینکه من به قفل کردن لاستیکش اتقادی ندارم برای گرفتن مرسسدس ها باید دیوانگی کرد.یه فرصت پیدا کرد خواست ازش استفاده کنه کارشم درست بود.
    اما اشتباهو اونجایی که خواست به پیست برگرده انجام داد.برگشت تو پیست جلو ریسین لاین مکس میتونست همون خطو نگه داره اما اومد تو لاین چارلزی که داشت از مکس سبقت میگرفت.چارلزم برای اینکه بهش برخورد نکنه پاش و از رو گاز برداشت و رفت بیرون پیست .مکسم از هر دوشون رد شد.در صورتی که میتونست جلوی مکسو بگیره و اجازه بده همتیمیش سوم بشه بعدم حالا یا با دستور تیمی یا با توانایی خودش جایگاهشو پس بگیره.اما همینجا سومی فراری از دست رفت.مکسم کسی نیست که بشه به راحتی جایگاهو ازش پس گرفت.

  27. Ezk1980

    8

    15

    چرا کامنت من تایید نمیشه ؟ اما احمد وتل حق داره هزارتا کامنت بزاره ؟؟؟ خب بگین طرفدارای لکرک حق کامنت گذاشتن ندارن ؟؟؟ من نوشته بودم فراری عمدا برای لکرک هارد انداخت تا از فتل جلو‌نزنه ، بجای مسابقه دادن با مرسدس و رد بول ، ۵ تا مسابقه است که فراری با خودش مسابقه میده تا لکرک از فتل جلو نزنه …

      • Ezk1980

        2

        8

        خیر هیچ حرف زشتی نزدم ، به دوستات بگو منتشرش کنن خودت محتواشو ببین ، اگه یه نفر از جمله خودت گفتی بی ادبی بوده من قبول میکنم

      • Ezk1980

        1

        8

        من هیچوقت طرفدار همیلتون نبودم، من از روز اول طرفدار لکرک بودم

      • بیژن

        3

        5

        چون فتل تو فراریه کسی نباید طرفدار لکرک باشه؟ این چه منطقیه اخه ؟ هر راننده برا خودش طرفدار داره حتی راننده های تیم ویلیامز .در ضمن هر وقت تو طرفدار بوتاس شدی طرفدارای همیلتون هم طرفدار لکرک میشن . اخرت منطقی شما 😂

      • Ahmad VETTEL

        6

        1

        EZK1980 و بیژن:
        لازم نیست من چیزی بگم.
        سابقه هر دو تو سایت مشخص میکنه طرفدار کدوم راننده هستین.
        مشکلی هم نداره.
        اگه به تایید نشدن کامنت باشه خیلی های دیگه هم وقتی جواب بعضی کامنتای منزجر کننده رو دادن،کامنتشون تایید نشده از جمله خودم!
        پس فکر نکن فرقی گذاشته میشه

    • H.farahani

      11

      5

      از کی جلو نزنه؟اون که جلوی فتل دراومد.اگه سیفتی هم نمی اومد احتمالا سوم بود و نهایت چهارم.
      نگو طرفدار لکلرک بگو دشمن فتل راحت تری.
      شخصا از برد همیل ناراحت نیستم.تیمش خیلی خوبه و میبره و ایضا خودش.ولی خدا به شما رحم کرده اگه جای مرسدس و فراری عوض میشد از شدت غصه تلفات میدادید.یه چهارمی هم بهتون فشار وارد میکنه.

    • Mr.FoX

      6

      0

      داداش من خودم طرفدار فراری ام و تو فراری طرفدار لکراک قبول دارم فراری طرف فتل بیشتر میگیره ولی این حرف شما دیگه از اون حرف ها بود.تیم خر نیست بخاطر اینکه یه راننده بهتر از یکی دیگه نباشه لاستیک هارد واسه راننده اش بندازه دیگه فراری عمدا نمیاد مسابقه راننده اش رو خراب کنه تمام اینجوری نیست تیم بگه آقا تو آسمان بیاد زمین باید هارد ببندی راننده راحت می‌تونه خودش هم تصمیم بگیره تیم پیشنهاد میده بهش وضعیت رو میگه راننده قبول می‌کنه اینجوری نیست فراری بیاد به لکراک بگه الان تو آفتاب اسپانیا چی میچسبه؟ لاستیک وت اونم بگم آخ گفتی چهار تا رو آماده کن که اومدمXD XD. مشخص تو فراری اولویت با فتل نمیدونم حالا چرا ولی منم اینو قبول کردم ولی هیچوقت فراری عمدی خودش رو نمیزنه

  28. iman88

    0

    1

    اقای فرهانی شما همونی هستید که به من گفتید یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به دیگران درسته؟
    اگر دلیل انتقادات شما به شخصی خاص به خاطر خصومتهای شخصیه دلیل نمیشه برای بقیه هم اینطور باشه به هر حال اقای فرهانی عزیز من هیچگاه به خودم اجازه نمیدم تو طرفداری از یه شخص خاص تا حد نفرت ورزیدن از دیگران تنزل کنم.من دوستدار ورزشکارام عاشق ف 1 هستم و جایی که نبوغی ببینم ستایشش میکنم کاری که بارها در همین سایت برای فتل کردم و اگر کوتاهی یا اشتباهی هم ببینم صرف نظر از تمایلات شخصیم انتقاد خواهم کرد کاری که بارها خطاب به لوییس و لکلرک هم کردم.به هر حال بهتره ادم اول یه سوزن به خودش بزنه یه جوال دوز به دیگران

  29. iman88

    0

    1

    نمیدونم اینجا چه خبر چرا یکی رو تایید میکنن دو تارو نه.من جواب اقای فرهانی رو دادم تایید نشد بی احترامی هم به کسی نکرده بودم.من یه سوال دارم شما میفرمایید لکلرک اجازه داشت دوباره با فتل درگیر بشه اما خودش یدفعه با لاستیک نو کند شد و سرعتش از گسلی هم پایین تر اومد؟و اینکه خیلی عجیبه و بعید که فراری به لکلرک دستور داده باشه که تو این شرایط اجازه رد شدن نداره؟ویه چیز دیگه چی باعث شد فراری ها جلوی مکس مسابقرو تموم نکنن؟

  30. iman88

    0

    1

    نمیدونم اینجا چه خبر چرا یکی رو تایید میکنن دو تارو نه.من جواب اقای فرهانی رو دادم تایید نشد بی احترامی هم به کسی نکرده بودم.من یه سوال دارم شما میفرمایید لکلرک اجازه داشت دوباره با فتل درگیر بشه اما خودش یدفعه با لاستیک نو کند شد و سرعتش از گسلی هم پایین تر اومد؟و اینکه خیلی عجیبه و بعید که فراری به لکلرک دستور داده باشه که تو این شرایط اجازه رد شدن نداره؟ویه چیز دیگه چی باعث شد فراری ها جلوی مکس مسابقرو تموم نکنن

  31. iman

    11

    1

    با این وضعیت فراری احتمالا فقط تو مونزا و شاید سیلوراستون و سوزوکا شانس داشته باشه که اونم احتمالا با هنرنمایی عزیزان از دست خواهد داد، مرسدس که دور از دسترسه فعلا بابا دیگه از ردبول که سریعترین حداقل مکس رو شکست بدین

  32. A_V

    6

    9

    حالا طرفدارای وتل که به بوتاس دل خوش کردن وتو تایم گیری امروز همیلتون رو به مسخره می گرفتن خریدارم پس چی شد بوتاس که شیش دهم سریع تر بود
    اخی

  33. iman88

    11

    3

    سنت طرفداری ما مشکل داره همون سنتی که بیشتر از عشق نفرت بوجود میاره و باعث میشه یه مسابقه مسخره یک کشته و بیش از 300 زخمی به جا بذاره همون سنتی که هر انتقادی رو خصمانه و هر طرفداری رو سود جویانه تفسیر میکنه .همون سنتی که انتقاد از غرور یا جاه طلبی ورزشکاری که ازش بدمون میاد رو حقیقت مثلم و انتقاد از اشتباه محرز ورزشکار مورد علاقمون رو غرضورزانه قلمداد میکنه.نمیدونم چی باعث میشه که نسبت به ورزشکاری در اون سر دنیا که بخاطر انجام تفریح مورد علاقش بیشتر از هزار کارگر مشاغل سخت در سال درامد داره انقدر تعصب داشته باشیم که حتی نتونیم انتقاد ازش رو حتی بشنویم در حالی که مثلا نسبت به کارگرای بیچاره ای که ماهها بدون حقوق صبح تا شب جون میکنن بی تفاوت هستیم.انرژی که میتونه سرنوشت هزاران انسان رو تغییر بده جاییی و برای کسایی صرف میکنیم که حتی بود و نبود ما هم براشون اهمیت نداره

    • H.farahani

      8

      0

      Iman88
      سخنرانی بسیار خوب و جالبی بود.با اکثرش موافقم.ولی مثل همیشه ما متکلم خوبی هستیم و پای عمل لنگ میزنه.شما که اعتقادتون اینه پس چرا یکی از همون سنگایی که تو اون مسابقه کذایی پرتاب شد و برداشتید و بخاطر یه راننده خارجی به سینه می‌زنید.چرا سرنوشت مسابقه اش براتون مهمه.چرا زمانی که نظر میدید (که حق دارید مسلما)مغرضانه است.مغرضانه است چون وقتی تازه ریس تمام شده و حرف راننده و توضیحات اونو نشنیدیم حکم صادر میکنیم.
      مغرضانه است چون سالهای گذشته که فاجعه‌های استراتژی بود یه نفر در موردش حرف نمیزد.
      نکته دیگه اینکه تو طرفداری دنبال منطق نباشید.اصولا طرفداری از کسی که اون سر دنیاست و حتی نمیدونه ما وجود داریم مگه میتونه منطقی باشه.ولی وجود داره.همه جای دنیا هم هست.حالا اگه اینجا خیلی افراطیِ دلیلش خیلی چیزهاست.
      نکته دیگه اینکه متأسفانه تعداد افرادی که هدفشون از نظر دادن ناراحت کردن طرف مقابلِ کم نیست.از هر دو طرف هم هستن.تو این فضا منطقی و درست نوشتن بعضا سخت میشه.مخصوصا بعد از همچین افتضاحی.پس اگه چیزی گفتم که باعث رنجش شده عذر میخوام.

  34. M.e.h.d.i

    9

    0

    جدای از طرفداری
    واقعن دونن چی کردن
    اون وقت هم گفتن این طور مسابقات جذاب می شه
    زجر دادن مخاطب
    اسپا ۲۰۱۷ چی شد بعد از سیفتی کار
    امسال هم سیفتی کار اومد
    دیگه سیلور استون هم جذاب نیست

  35. Nohed81

    12

    4

    تبریک به مرسدس و رانندهاش، پنجمین یک و دو این غول آلمانی مبارک، واقعا امسال هیچ تیمی نمیتونه با مرسدس رقابت کنه، امروز یه چیزی تو مسابقه خیلی برام عجیب بود، اونم استراتژیست و تیمکفراری بود که واقعا آماتور و خیلی ابتدایی عمل کردن، لکرک پشت فتل نگه داشتن و کلی زمان از دست داد، و بعدش همون اشتباه رو تکرار کردن‌و سب که خیلی از لکرک سریع بود رو پشت لکرک کلی زمان از دست داد، و واقعا چرا لاستیک هارد واسه لکرک انتخاب کردن؟ چرا؟ تعویض لاستیک هم دوتا اشتباه مثل هم هم برای فتل هم برای لکرک، ۴/۴ ثانیه، نمیدونم شاید دستانی پشت پرده باشه نخوان فراری نتیجه مطلوب بگیره، والا این فراری، فراری که ما میشناسیم نیست. موفق باشید.

    • soroush_sh_11

      2

      2

      مشکل استراتژیست های فراری اینه دیر عمل میکنن میدونستن لکرلک توی اول مسابقه از فتل سریع تره اما بعد ۴ دور اجازه عبور دادن در حالی که اگه همون اول میذاشتن علاوه بر شانس سبقت از مکس میتونست لکرلک فتل رو هم دنبال خودش بیاره

  36. Mahmood.gh

    4

    0

    فراری موناکو چیکار میخواد بکنه
    البته دوستان پارسال مرسدس تو کفی ها بهتر بود
    و نیم فصل دوم خیلی بهتر شد شاید فراری هم نیم فصل دوم بهتر شه
    البته ک مرسدس پارسال تا اینحد داغون نبود و تو پنج مسابقه اول دوتا قهرمانی داشت

      • BEHROOZ

        6

        0

        درود به همگی خداییش نظرات بعضیش بی‌نظیر بود من خودم گرایش به مرسدس دارم. ولی سب و خیلی دوست دارم واقعا مظلوم واقع شد
        چند تا نکته بعد استارت سب خوب کار کرد ولی فکر کرد بوتاس یا چرخ به چرخ میکنه و یا اسپین بشه کما که داشت اسپین میشد.بعد از این که اومد داخل پیچ خواست چارلز لک و ببنده دیگه دنده کم نکرد حواسش به بیرون پیچ نبود که سیپتیریم مکس با کل باتریش اومد وگرفت چون تو مستقیمی نبود. ولی خدایش رقابت 2017 رو میخوام اونم از پیشتازی تو آلمان رفت تو دیوار فتل بد آورد که اوجش سنگاپور بود حالا نه 2018 اونم اختلاف نبود زیاد که مرسدس لاستیک خوره مینالید.
        مگنوسن و هاس عالی و عالی تر از همه اینجینی که هوندا به 4 ماشین داد توروسو تو گیربکس کند بود وگرنه تو دور آخر میگرفت گروژان و هرچند ریس کنترل به گروژان رحم کردن.چندتا جا هیجان گرندپری رقابت هاس با سرجیو مکلارن و حتی بعد سیفتی با گسلی
        یا گرفتن فراری توسط ردبول به نظرم امتیاز fastest lap تو 2019 که رقابت بیشتر هم تیمی هاست تا تیم ها معنی نداره اینو باید 2017 میزاشتن. 2 دور بعد سیفتی گروژان نزدیک بود هاس بیچاره کنه بابا بیخیال زحمت تیم که تو این پیست ستاپ خوب داد داشت خراب میکرد. ولی ویلیامز باید یه جراحی اساسی بشه از شاسی تا همه چی وقتی دور 16 این پیست لپ میشن دیگه باید جمع کنند چون در F1 با احترام زیاد مدیریت خانم جواب نمیده. و با احترام به لوئیس که زود عقب نمیکشه وعالیه و فتل که تو تاریخ مانند مارادونا .. فدرر.. شوماخر.. مایکل جردن.. همیشه ماندگار هست.
        دوستان اگه غلط املایی زیاد بود ببخشید.

  37. iman88

    7

    0

    اقای فرهانی عزیز بنده هیچ وقت به خودم اجازه نمیدم انقدرتنزل کنم که تو طرفداری از یه ورزشکار یا ورزش صرفا بخاطر عشق به این یا نفرت به اون مغرضانه قضاوت کنم.اینجا دادگاه نیست که بخوایم با شلوغ کاری و مظلوم نمایی جو رو تحت تاثیر قرار بدیم.این یه سرگرمیه و ما قراره در اینجا درمورد این سرگرمی دغدغه ها و نظرات خودمون رو با هم به اشتراک بذاریم.همین. در نهایت اقای فرهانی هرگاه بنده شمارو نه تنها در زیر کامنت های منتقد به فتل که در پست های مربوط به فلان مصاحبه که معمولا تبدیل میشه به انواع و اقسام انتقادات ابکی که حتی بعضا به بحث های نژادی هم کشیده شده در مقام منتقد به این نظرات و تفکرات دیدم و یا هرگاه شما یک کامنت از من پبدا کردید که بنده از جملاتی چون “خیلی مشتاقم بدونم چیکارتون کرده که اینقدر دشمنی دارید باهاش” یا “مجبوری چیزی بگی”استفاده کردم اون زمان ما میتونیم برای نظرات هم احترام قائل باشیم

    • H.farahani

      5

      0

      Iman88
      معذرت خواهی بنده دقیقا بابت جمله”خیلی مشتاقم ….”بود و اصلا متوجه نمیشم چطور به مظلوم نمایی تعبیر کردید.
      کسی که خوش رو بخواب زده رو نمیشه بیدارکرد.پس تلاش و انتقاد از کسی که اینجا بحث ابکی و بعضا خاله زنکی میکنه و در مورد هر چیزی حرف میزنه جز موضوع های فنی بیهوده است.چون خودش بهتر میدونه که نظرش درست نیست و اونو تنها برای ناراحت کردن طرف مقابل میزنه ولاغیر.چون اوایل سعی کردم و طرف همیل فنا متهم شدم به تعصب و از سمت فتل فنا به فیک بودن .
      در مورد احترام هم این قضاوت شماست.

  38. iman88

    3

    1

    منظورم از مظلوم نمایی معذرت خواهی شما نبود.اصلا همچین جسارتی نکردم بنده عذرخواهی شمارو رو چشمم میذارم.منظور من این بود که شما اگر جای من بودید و همچین کامنتیرو خطاب به خودتون میدید با خودتون نمیگفتید این شخص احترامی برای نظر من قائل نیست؟شما منطقا با من وارد بحث میشدید بنده هم دلایل خودم رو عرض میکردم.در نهایت شما و بقیه قضاوت میکردید.حالا یا میتونستم شمارو مجاب کنم یا نه.
    به هر حال این گذشت و اگر من جایی جسارتی به شما کردم سهوی بوده و امیدوارم بنده رو ببخشید.
    اگرم دوست داشتید در مورد اینکه چرا من فکر میکنم چارلز اجازه درگیری با فتل رو نداشت با هم بحث میکنیم

دیدگاه خود را بیان کنید