فرمول یک ایران – راننده ی سابق فرمول یک، ادی ارواین سباستین فتل را راننده ای دانست که فقط به یک روش می تواند پیش برود و موفقیت کسب کند و بیش از حد درباره ی او اغراق شده است.

راننده ی بریتانیایی سابقه ی رانندگی برای فراری را در کارنامه دارد و در 2002 از فرمول یک بازنشسته شده است اما از موضع خود درباره ی راننده ی آلمانی عقب نکشیده و پیش از این درباره ی فتل گفته بود که او یک بچه بداخلاق و لوس است.

ارواین اذعان کرد:

به نظر من فتل راننده ی خوبیست اما من او را به عنوان قهرمان چهار دوره فرمول یک نمی بینم.

فکر می کنم که درباره ی او بسیار اغراق شده و او فقط به یک روش می تواند قهرمانی کسب کند اما لوئیس بسیار بااستعدادتر است.

فتل خوب است اگر در جلوی همه باشد و هیچ کس برای مسابقه دادن با او وجود نداشته باشد. وقتی که به مسابقه ی لوئیس نگاه می کنید، می بینید که او بر روی رقابت تمرکز دارد و اینکه بتواند جلوتر از بقیه باشد.

فتل وقتی با کسی رقابت می کند، بیشتر از همه بر روی طرف مقابل تمرکز می کند که به کدام طرف می رود و به ناچار با طرف تصادف می کند و تقریبا این موضوع همیشه اتفاق افتاده است.

مایکل شوماخر و ادی ارواین

مایکل شوماخر و ادی ارواین

لوئیس همیلتون نسبت به فتل بیشتر توجه ارواین را جلب کرده اما این دو قابل مقایسه با هم تیمی سابق ارواین، مایکل شوماخر نیستند:

به نظر من لوئیس در یک سطح متفاوتی نسبت به بقیه قرار دارد اما او در سطح مایکل نیست و فکر نمی کنم حتی بتواند نزدیک او باشد با اینکه پیروزی های زیادی بدست آورده است.

او بهترین ماشین را در اختیار دارد و نسبت به گذشته مسابقات بیشتری وجود دارد که همه ی این ها قابل بحث است.

هر روز مایکل مانند سنا رقابتی بوده اما لوئیس نیز روزهای افت خودش را داشته است. اگر شما نگاهی به دو سال باتن و همیلتون بیاندازید، مشاهده می کنید که باتن [از لحاظ کسب امتیاز] برتر بوده است.

هیچ کس چنین کاری را با مایکل نکرد و سطح عملکردش همواره بالاتر بوده است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

83 دیدگاه

  1. H.farahani

    47

    18

    چیزی که کاملا مشخصه اینه که هم وطنای لوییز از حالا شروع کردن به بازی روانی.یکی میگه لوییز جای فتل رو تو فراری میگیره.بعد میاد میگه فتل نذاشته دنی ریک بیاد.حالا هم جناب ادی.جالبه که یکی به نعل زده و یکی به میخ.
    به جملات توجه کنید خواهشا.”او به یک روش میتواند پیروز شود”مگه چند روش برای پیروزی وجود داره.بیشتر ا
    “او فقط روی حریف تمرکز میکند”نمیدونستم موقع رقابت با x باید رو y تمرکز کنی.

      • H.farahani

        17

        5

        اهل بریتانیا که هست.منظورم حرفشه.از عکس هم پیداست ارادتش.

    • kakolokia

      27

      14

      نکته جالبش اینه که فتل با این هجمه و فشار روانی از سمت این گروه از افراد آماده فصل جدید میشه ..

      متاسفام برای فراری دوست داشتنی که دریغ از یک جمله حمایتی در جهت روحیه بخشیدن به راننده اش ..

      در عوض فتل همیشه در طول سال( در حین مسابقات، پایان فصل، زمان تست و ..) مدام از تیم و مهندسین حمایت میکنه .. و نقش پر رنگی هم در ارتقا ماشین ها فراری در این چند سال داشته ..

      این چند ماه شرم آور ( مصاحبه های جهت دار و سازمان یافته با پول، بر روی توانایی های فتل و چشم بستن به واقعیت ها در گاراژ فراری در این چند سال) تمام میشه و فراری چوب اش رو خورده و باز هم خواهد خورد ..
      حتی اگه فتل قهرمان فصل بعد بشه ..بخش بزرگی از این قهرمانی بر دوش خود فتل خواهد بود .. و این در دراز فتل رو ضعیف می کنه ..

      بر عکس همیلتون که حمایت کامل گاراژ، حمایت رسانه های خودی و کارشناسان وطنی و پولی، ماشین مطمئن و سریع، تیم مهندسین عالی وو .. را داره و تنها دغدغه اش کیفیت رانندگی خودش ومدل رانندگی هم تیمیشه ..

    • HamidFTN

      14

      6

      اینا هم جنگ روانی که علیه تیم فراری و فتل راه انداختن
      که اگه تونستن برای سال 2020 بتونن صندلی فتل رو توی فراری خالی کنن که شاید همیلتون بتونه به آرزوش که پوشیدن و نشستن روی صندلی فراری هست رو برسه

      ولی این همه انگلیسی که فرمول 1 رو احاطه کردن نوبره هر جور که بخوان و هر کاری که بخوان میکنن و گند زدن به همه چیز

      • akbar

        12

        2

        عجب نکته ای! دقت نکرده بودم
        به نظر تئوری دور از ذهنی نیست 👍

    • محمد.ج

      15

      1

      من با اینکه یکی اعتقاد داشته باشه که همیلتون بهتر از فتل هست مشکلی ندارم. حتی اگه یکی بگه لکرک یا ورشتپن و ریکاردو هم از فتل بهترند مشکلی ندارم. اما اگه یکی بگه فتل لیاقت چهار دوره قهرمانی رو نداشته و بی جهت توی یک دهه گذشته همواره توی رقابت قهرمانی حضور داشته به عقلش شک میکنم.
      همونطور که اگه کسی این حرف رو در مورد همیلتون بزنه. یا اگه کسی بگه آلونسو یکی از بهترینهای تاریخ این مسابقات نبوده یا اگر یکی بگه ورشتپن ایتعداد قهرمان شدن در آینده رو نداره. به عقل گویندگان این جملات باید شک کرد حتی اگر خودشم یه روزی توی این مسابقات رانندگی کرده باشه.

    • yas

      6

      0

      فکرکنم این یارو وقتی با دوستاش فوتبال 98 بازی میکرده دوستاش فقط با سانتر کردن بهش گل میزدن واسه همین عقده‌ای شده و به اونها هم همین حرف رو میزد. میگفته شما فقط بلدی با یه روش برنده بشین.😜😜

      • H.farahani

        4

        0

        یا شوت از وسط زمین با روبرتو کارلوس😁شوتووو

  2. دهقان خرابکار

    21

    52

    فتل فقط توی ماشین دومینیت میتونه خوب باشه
    اگه رقیبش ماشین رقابتی داشته باشه و روش فشار باشه تمرکز و سطح رانندگیش میاد پایین که این یک ضعف هست

    از لحاظ استعداد هم که همه گفتن میگن لوییس با استعداد تره و در این هیچ شکی نیست🔨✔

    • Ahmad VETTEL

      28

      8

      سال 2010 و 2012 که فتل فهرمان قهرمان شد ماشین دومینت داشت؟خوبه که جناب حسینی تو پرده اول رقابت هایبرید نوشتن”تو اکثر مسابقات فصل 2012 ماشیم مکلارن 2ثانیه از بقیه سریعتر بود ولی تیم اشتباهات داشت”
      سال 2010 هم که هر سه تیم ردبول و مکلارن و فراری تو یه سطح بودن و برای درکش میتونی به پست تحلیلی دیفیوزر دمنده یا دیفیوزر دوبل مراجعه کنی که اونجا نوشته شده هر یه تیم ردبول و مکلارن و فراری در فصل 2010 قدرت یکسانی داشتن.

      • Mclaren_senna

        11

        30

        ببخشید فتل توی 2015 چیکار کرد دقیقا؟ 2010 هم اختلاف ماشین ردبول نسبتا زیاد بود با بقیه تیم ها 2012 بهتر بود ولی برتریش انچنانی نبود.حرف های عجیبی اینجا میبینم که با واقعیت کاملا تناقض دارن… تاریخ رو تحریف نفرمایید…

      • Ahmad VETTEL

        18

        4

        McLaren-senna:
        سال 2015 فتل 3بار پیروز شد و تنها کسی راننده غیر مرسدسی بود که پیروزی به دست آورد اونم با فراری که تقریبا در حد ویلیامز بود.(ویلیامز 2014 و 2015 ماشین بسیار خوبی داشت اگر کسی نمیدونه بدونه)

      • akbar

        19

        4

        مک لارن سنا جان فتل بهترین راننده فصل شد. عملکردش هم عالی بود و با مرسدس تا کلی از فصل پا به پا میومد

      • REZA.M

        16

        5

        “Mclaren_senna” مشکل اینه که این روزا اکانت های فیک زیاد شده.بسه دیگه.این کارا عاقبت خوبی نداره.به اسم سنای فقید اکانت ساختی و داری از همیلتون حمایت میکنی.ماشین ردبول 2012 با اختلاف زیاد بهتر بود؟بر اساس این تحلیل (همیلتون و روزبرگ؛ پرده اول از رقابت مقدس دوران هایبرید) 2012 ماشین مکلارن به طور میانگین 2 ثانیه از بقیه ماشین ها سریعتر بوده.در ضمن حرف های تو و اکانت تو با واقعیت تناقض داره.

      • Mclaren_senna

        5

        9

        دوتا بردش با اشتباه تیمی مرسدس و خرابی ماشینا بدست اومد فقط یه مجار رو خودش برد به لطف خراب کردن همیلتون تو استارت…

      • Mclaren_senna

        5

        10

        Reza. M : شما هرطور دوس داری فکر کن… 2012 فرمودید دو ثانیه ماشین مکلارن سریع تر بوده؟ پس با این حساب ردبول باید دو دور لپ میشده

    • Nohed3339

      25

      7

      دهقان جان چه خبر از اریکسون؟ خرابکار به نظرت اریکسون از فتل بهتر نیست؟؟ چون فتل فقط یه جا تمرکز میکنه. ای خدا اینا دیگه چه موجوداتی هستن؟؟🤔🤔

  3. ايزديار

    55

    14

    سوال امتحاني:
    با استعداد در فرمول١ به چه مفهوم است؟

    با استعداد كسي است كه سوار بر بهترين و سريعترين ماشين شده و با حمايت وينگ من و كمك چارلي(پيت لين آلمان) قهرمان جهان ميشود.

    • محمد.ج

      9

      3

      واقعا برخی خبرهای سایت مغرضانه به نظر میرسه. اونی که این پیام رو گذاشته واقعا درکی از فرمول یک داره؟ نه خدایی داره؟ باورم نمیشه تا این حد اخبار سایتتون یکطرفه باشه. خودتونم خسته نشدید؟

      • yas

        6

        0

        به نظرات … این آقا عادت داریم اکبر جان. خودش هم نمیدونه داره چه راهی رو میره. یه زمانی یخورده منطقی بود. الان مرزهای تعصب و بی منطق بودن رو رد کرده. امیر جان رد دادیا…
        یعنی میگی فتل بی استعداده عایا.
        خیلی باحالی تو.
        بقیه ارزش پاسخگویی تو سایت رو ندارن ولی دلم نمیاد ببینم تو که دوستمی بشی یکی مثل اونها…
        تو دیدگاهت تجدید نظر کن.
        در ضمن اگه فتل بی استعداد باشه که قهرمانی همیلتون ارزشی نداره. زمانی قهرمانی ارزش داره که رقیبت قدرتمند باشه.
        التماس تفکر…

      • امیرمحمدیعقوبی

        4

        7

        مرسی
        پیشرفت بسیار مناسبی داشتین!
        ابندا میگفتین یک ثانیه از بقیه سریعتره
        بعد شد دو ثانیه
        و حالا هم سه ثانیه
        خخخ
        مرسی که هستین و ما رو شاد نگه میدارین

  4. lord mahyar

    8

    24

    آخه ی نگاهی بکنید لوییس کجا فتل کجا
    یارو سه سال پشت سرهم با ماشین بی رقیب قهرمان شده فقط
    هیچی از خودش نشون نداده
    2 ساله هم با ماشین رقابتی داره میبازه ب همیلتون
    فتل فقط تو بهترین زمان تو بهترین تیم بود همین
    وگرنه هیچی نیست بارها گفتم اینو بازم میگم
    ردبول نبود اسمی بنام فتل هم ب گوشتون نمیخورد

    • DR.Abs

      19

      5

      2007 و 2008 و 2014 و 2016 لوییس و فتل رو باهم مقایسه کن بعد بگو فتل تو بهترین زمان تو بهترین تیم بوده
      نمیگم فتل تو این دو سال اشتباهی نداشته ولی اگه اون حمایتی که از لوییس میکنن از فتل میکردن الان اوضاعش بهتر بود
      لازمه یادآوری کنم اولین پل و برد فتل تو سال 2008 بود اون با ماشین تورو روسو
      اگه فتل دو ساله داره با ماشین رقابتی به همیل میبازه، همیل چهار فصل با ماشین رقابتی به فتل باحت

      • Mclaren_senna

        4

        7

        همیلتون 4فصل متوالی با ماشین رقابتی به فتل باخت… این دروغ محضه… تنها سالی که مکلارن رقابتی بود 2012 بود اونم تو بعضی از ریس ها. ولی نکته اصلی رقابتی بودن نیست.به دلیل خرابی های مکرر ماشین مکلارن تو اون فصل دیگه از کورس قهرمانی کنار رفتن همیلتون 6بار dnf شد تو اون فصل.کلا فصل خوبی رو سپری نکردن و پیت استاپ های فاجعه بار هم داشتن تو چندتا ریس… تو بحرین نزدیک دو سه تا ماشین تو پیت لین از مک‌لارن سبقت گرفتن. کمدی شده بود پیت استاپ های مکلارن… یکی دو جا دیگه همین اتفاق افتاد اگه اشتباه نکنم یکیش هند بود

      • Ahmad VETTEL

        12

        2

        جناب سنا
        سال 2010 سه تیم ردبول و فراری و مکلارن کاملا سرعت برابری داشتن.اتفاقا در مورد پایداری فکر میکنم اشتباه به عرض رسوندن.کمی در مورد اون 4سال تحقیق کنید متوجه میشین که این ردبول بود که مشکلات پایداری داشت در طول اون 4 فصل(البته مکلارن 2012 ناپایدار تر بود ولی تو سال 2010 هر سه تیم برابر بودن)
        بازم تکرار میکنم برای فهمیدن این موضوع میتونید به پست دیفیوزر دمنده یا دیفیوزر دوبل مراجعه کنید که بطور کامل در مورد سیستم های دیفیوزر این سه تیم تو فصل 2010توضیح داده شده.

      • Mclaren_senna

        2

        6

        احمد جان بنده از ریس های خیلی قبل تر از 2010 رو هم دیدم نیاز به تحقیق نیست… نمیدونم چطور میگید مکلارن و فراری و ردبول برابر بوده از نظر سرعت… کمترین فاصله ای که ماشین مکلارن تو تعیین خط با ردبول داشت نیم ثانیه بود به عنوان مثال 4 تا مسابق اول رو مثال میزنم(بحرین:1/1 ثانیه… استرالیا: 7 دهم ثانیه… مالزی:1/3 ثانیه…. چین: نیم ثانیه و…. توی ریس هم ردبول سریع تر بود نمیدونم رو چه حسابی میگید برابر بودن.از نظر خرابی هم که ردبول خوب بود از مکلارن بهتر بود حداقل.بدشانسی های همیلتون تو اون فصل بیشتر از فتل بود اتفاقا.

      • Ahmad VETTEL

        9

        1

        برتری ردبول تو تعیین خط بود ولی ریس پیس هر سه تیم برابر بود.

    • Ahmad VETTEL

      19

      3

      lord mahyar:
      یارو؟؟؟
      اگه منظورت از یارو فتل هست اولا باید بگم فتل 4سال قهرمان شده نه 3سال پس لطف کن آمار الکی نده.
      دوما:دوسال ماشین رقابتی؟
      ماشین 2017 فراری رقابتی بود که تو مونزا مرسدس ها دوری 2ثانیه ازش سریعتر بودن؟
      همین که فراری تو مونزا 2017 لپ نشد خیلی شانس آورد.
      بعد گفتی فتل تو بهترین زمان تو تیم بود.
      آره همینطوره و ازش استفاده کرد و 4سال متوالی قهرمان شد.
      همیلتون چی؟2007 تو پیت لین چین میره تو دیوار و قهرمان نمیشه.
      2010 نتونست قهرمان بشه.2012 نتونست قهرمان بشه با اون مکلارنی که دوثانیه از بقیه سریعتر بود.
      از 2013 اومده مرسدس و از 2014 بهترین ماشین دستشه ولی میاد 2016 به هم تیمیش میبازه.برای همینم که دیگه بیشتر آبروش نره میرن براش یه وینگمن میارن .

      • lord mahyar

        0

        5

        نظرات دروغین ننویسین بخاطر سوزش های چندین ساله
        حرف منطقی داری بیا بزن
        2012 مکلارن 2 ثانیه سریع بود؟
        داداش شما حرف بعدیتم درسته فقط حرفی نزن ی سایت بهت بخندن

      • Ahmad VETTEL

        5

        0

        lord mahyar:
        اینو آقای حسینی تو پست پرده اول نوشته پس شدت سوزش خودتو از اینکه لوییس توانایی رقابت با فتل رو نداره نشون نده

  5. Mclaren_senna

    11

    19

    دوستان از سر و کول هم بالا نرید این اقا هم نظرشو گفته و لزوما قرار نیس که درست باشه… بنظرم کم لطفی کرده هم راجع به فتل هم لویس… فتل در این حدی که میگه بد نیست و از اون طرف همیلتون هم بنظر بنده چیزی از شوماخر کم نداره…

  6. Seb5p1

    20

    5

    من نمیدونم چرا اینطوریه که وقتی فصل تموم میشه یه تعداد بریتانیایی همش میان با تخریب رقیب همیلتون رو بزرگ جلوه میدن خب مگه نمیگین همیلتون خوبه؟دیگه نیازی به این موضع گیری ها و تخریب و این جنگی که راه انداختین نیست…حس میکنم بهشون پول داده شده که بیان بر علیه فتل صحبت کنن و تخریبش کنن،چرا یه غیر بریتانیایی اینقدر با عقده صحبت نمیکنه؟حق نداره به راننده ای که قهرمان چهار دورس بگه هیچی نمیفهمه و لوسه و بد اخلاقه و…این توهین و تخریب خیلی بچگانس و اهداف خاصی پشتشه…

    • saeedsl1

      22

      7

      روزگاری ک شوماخر آقایی میکرد این ارواین تنها بهونه برا انگلیسیا بود ک مدتی از غار بیان بیرون

      اونم 1999 ک پای شومی شکس و مصدوم شد

      سال بعدم با تیپا کردنش بیرون و باریکلو اومد😂😂😂😂

  7. Shahrokh

    19

    3

    با درود خدمت دوستان گرامی. نزدیک چهار ساله فرمول یک رو دنبال میکنم و از دیدنش نهایت لذت رو میبرم. تیم مورد علاقم مرسدسه چون عاشقه المان هستم. و نیکو روزبرگ رو در اولین روزهایی که فرمول یک تماشا میکردم دوست داشتم چون اونم المانی بود. در حال حاضر همیلتون رو دوست دارم از سبک رانندگیش خوشم میاد. بزرگواران اینکه من چیزیرو دوست دارم حتما نیاز نیست دلیل براش بیارم. دوست داشتنه دیگه… و هر کسی ممکنه از یه راننده ای خوشش بیاد… حالا بعضی از دوستان سیستم کل کل رو دوست دارن و همونجوری که راننده ها رقابت میکنن اونها هم با کل کل دارن رقابت میکنن. دوستان من فقط و فقط از فرمول یک… از این همه هیجان… از این همه تکنولوژی لذت میبرم… امیدوارم هستم هر راننده ای که شما دوست دارید قهرمان بشه…. اصلا چه فرقی میکنه… در طول هر فصل اتفاقاتی میافته که نهایتا قهرمان رو مشخص میکنه و به نظر من این اتفاقات هم هیجانه فرمول یکه… به شخصه دوست دارم هممون منتظر رقابت بینه راننده ها باشیم تا اینکه خودمون رقابت کنیم. اصل موضوع توی پیست اتفاق میافته…. همتون عزیزین و محترم….
    لذت ببرید از فرمول یک

  8. S5

    25

    3

    مصاحبه جالبی بود هم فتلو کوبید هم غیر مستقیم همیلتونو، و باتن برتر از همیلتون دونست و همیلتونو به هیچ وجه قابل مقایسه با شوماخر و سنا ندونست.

  9. Sebvettel5

    22

    9

    فتل خوب است اگر در جلوی همه باشد و هیچ کس برای مسابقه دادن با او وجود نداشته باشد.

    به این جمله دقت کنید،واقعا این جمله رو برعکس نگفته؟!؟!😐😐
    واقعاعجیبه

  10. Ferrari .Italy

    20

    4

    همین شوماخر کبیر که میگی در همه حال حامی فتل بوده کافیه یه نگاهی به گذشته بندازیم که چطوری به کمک فتل اومده مایکل
    حتما چیزی تو فتل دیده دیگه هر قدر بکوبینش باز هم قوی تر خواهد شد استعداد فتل اونجاش که با ماشین تورو روسو توی بارون اونم توی پیست مونزا پول پوزیشن میگیره و حتی مسابقه رو هم میبره

  11. akrh78

    17

    6

    خوب میشد اول مطلبای اینجوری یه دو خط کارنامه طرف رو مینوشتین
    طرف یه چیز تو مایه های کشور زیر پونز تو دنیای فرمول یکه اومده نظر میده
    تو رو شوماخر 4 سال پودر کرده میخواستین از آلمانی‌ها دل خوش داشته باشه؟

    • Mclaren_senna

      3

      9

      البته سال 1999 شوماخر رفت دیوار و پاش شکست و همین ارواین امتیاز بیشتری کسب کرد به نسبت شوماخر… اون سال فراری قهرمان تیمی هم شد.اگه اون اشتباه رو نمیکرد قهرمان میشد.

      • Ahmad VETTEL

        11

        2

        خب جناب مکلارن سنا سر همون مصدومیت مایکل،ارواین تونست طعم پیروزی تو فرمول یک رو بچشه ولی بازم قهرمان جهان نشد

  12. david7

    9

    1

    با اون قسمت حرفاش که درباره شوماخر میگه شدیدا موافقم، اسطوره و استعداد تکرار نشدنی
    در باره بقیش هم اینو بگم که: شنونده باید عاقل باشه…
    اما کلا نمیشه انکار کرد که چه فتل چه همیلتون در زمان مناسب در جای مناسب بودن، برعکس امثال دنی ریکیاردو که حقش قهرمانی جهان بوده

  13. Reza

    12

    3

    نظرشون محترم ولی هر وقت کسی را پیدا کردید یک بار و فقط یک بار با توروروسو اول بشه (۲۰۰۸ ایتالیا ) بعد من میگم تو درست میگی اقای جردن … حتما جوانترین قهرمان دنیا هم استعداد نیست ..‌

      • Ahmad VETTEL

        9

        1

        دگتر حالا ما چیکار کنیم؟
        این اصلا چه بحث خنده داری هست؟
        حالا ما الان بریم به مادر همیلتون بگیم چرا چند ماه زودتر فارغ نشد یا به مادر فتل بگیم چرا دیرتر فارغ نشد؟

  14. mahdavi3d

    4

    9

    اگر قرار است استعداد و توانایی راننده در فرمول یک با عملکرد خود او سنجیده شود و نه فقط شاسی و تیم، به نظر من با استعدادترین راننده سال های اخیر فرمول یک همان کسی بود که در فصل گذشته خداحافظی کرد؛ فرناندو آلونسو!

  15. Mhd44

    7

    5

    در اینکه مایکل شوماخر بی نظیر شکی نیست و کسی هم قهرمانی های وتل رو انکار نمی تونه بکنه
    ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ لوئیس وینگ من نداشت تو سایت هم هست کل تحلیل دو فصل رو
    قابل توجه دوستان وینگ منی

دیدگاه خود را بیان کنید