فرمول یک ایران – قضاوت های اشتباه راننده فراری همچنان گزاف هستند، اما مارك هيوز توضيح مي دهد كه چرا همه اينها فقط تقصير سباسین فتل نيست.

حادثه سباستين فتل و لوئيس هميلتون در دور اول مونزا، آخرين سري از خطاها و قضاوت هاي بد از دارنده چندين قهرماني جهان در اين دو فصل اخير است.

تنها در همين سال او امتيازهاي حياتي را از دست داده است، در باكو (قفل كردن و سعي براي جلو افتادن، در عوض مقام چهارم را بدست آوردن)، در فرانسه (قفل كردن و اصابت به والتري بوتاس در دور اول)، اتريش (بلاك كردن كارلوس ساينز هنگام تعيين خط و دريافت جريمه استارت كه شانس پيروزي را هم از او گرفت) و آلمان (سر خوردن و اصابت به موانع آن هم وقتي که در مقام نخست قرار داشت).

سباستین فتل - مسابقه گرندپری چین 2018

سباستین فتل

مجموعا ٦٣ امتياز از دست رفته، به علاوه امتيازات اضافه اي كه هميلتون به خاطر اشتباهات فتل كسب كرده است.

در حال حاضر او ٣٠ امتياز عقب است، در صورتي كه مي توانست با بيش از ٣٠ امتياز برتري داشته باشد. اين دنباله روي الگويي مشابه با سال پيش (باكو، سنگاپور و مكزيك) است.

حالا آيا فقط وتل مقصر است؟ نه، در واقع فراري هم مقصر است. 

اسپین شدن سباستین فتل در گرندپری ایتالیا 2018

اسپین شدن سباستین فتل در گرندپری ایتالیا 2018 در برخورد با لوئیس همیلتون

در حقيقت، ريشه فشارهايي كه پشت اين تصادفات هستند تقريبا بطرز اطمينان آوري ناشي از نارسايي های عملكردي تيم است. قبل از پيوستن به فراري، عملكرد فتل تقريبا بي نقص بود. اشتباهات ناشي از فشار به
هيچ وجه بخشي از عملكرد او نبودند.

اين بر اين دلالت دارد كه چيزي در مورد رانندگان فراري وجود دارد كه آنها را تحريك كرده و هيجان زده مي كند.

گوش دادن به پيغام هاي راديويي او در سال هايي كه در فراري بوده، روشنگر مسائل زيادي است.

مانند طغيان او در بارندگي ناگهاني تعيين خط اسپا:

محض رضای خدا ماشين رو بالاتر ببريد، داريد كف ماشين رو نابود مي كنيد.

و چه زير سوال بردن مداوم استراتژي از جانب او، نشان مي دهد كه او احساس مي كند عملكرد ماشينش بايد بازنگري شود.

در تيم ردبول، كه تمرينات ملايم تري به كار مي گيرند، اكثر اوقات وي صرفا رانندگي مي كرد. مثل كاري كه هم اكنون هميلتون در مرسدس انجام مي دهد. در فراري، فتل همواره در حال تلاش براي مديريت تيم از درون اتاقك ماشينش است، مشخصا به اين خاطر كه احساس مي كند بايد اين كار را انجام دهد.

همانقدر كه فراري احتمالا خلاق ترين تيم تكنيكي دو فصل اخير (براي اولين بار در اين دهه) است، در مسابقات آخر هفته عمكلردش همچنان مانند تيم هاي ضعيف است. بنابراين فتل بهترين ماشيني را مي راند كه توسط تيمي كه عملكرد پايين تري را دارد، اداره مي شود.

واکنش فتل بعد از برخورد با کناره پیست - گرندپری آلمان 2018

واکنش فتل بعد از برخورد با کناره پیست – گرندپری آلمان 2018

با ذهني كه تمركزش ميان دستورات تقسيم شده، اما نگراني هميشگي او در اين فضايي كه به سرعت حركت مي كند اين است كه آيا از قبل تمامي احتمالات در نظرگرفته شده؟ او فشاري را تحمل و احساس مي كند كه در تيم هاي قبلي اش تجربه نكرده است.

تمام اين ها جداي از فشاري است که به عنوان راننده پيشتاز تيم فراري با ماشيني كه بالقوه برنده است به وي تحميل شده است. سال قبل هم مشكل همين بود اما امسال اين مشكل بزرگتر شده است.

فشار بيش از اندازه – مخصوصا به خاطر موضوعاتي كه از كنترل مستقيم وي خارج است – بسيار استرس زاست و كاملا منطقي به نظر مي رسد كه اين منطبق و مربوط با الگوي خطاها و تصميمات ثانويه اشتباه او باشد.

شايد او سعي مي كرده كه جايگاهش در فراري را از مربي اش، مايكل شوماخر، الگوبرداري كند، كسي كه نقطه ثقل يك تيم بسيار فشرده و منظمي بود و همه چيز حول محور وي مي چرخيدند.

اما آنچه كه شوماخر بعنوان پوئني مثبت داشت، راس براون بود كه تيم را با اقتداري مثال زدني اداره مي كرد، ژان تاد بود كه فشارهاي مديريتي را از تيم مسابقه دور نگه مي داشت و نايجل استپني بود كه به عنوان سرگروه مكانيك، تيم را مثل يك گروهبان ارتش تعليم مي داد. تحت اين شرايط، فتل مي توانست دست از نگراني براي تصميمات استراتژيك، اعمال درون پيت لين و يا اين كه آيا تايرهاي سمت راست مناسب هستند يا نه، بردارد و فقط ريلكس باشد و بيشترين استفاده را از مهارت هاي رانندگي اش بكند. همانگونه كه هميلتون مي تواند.

برخورد فتل با بوتاس - فرانسه 2018

برخورد فتل با بوتاس – فرانسه 2018

مونزا يكي ديگر از نمونه هاي قابل مطالعه از تنش هاي ميان فتل و تيم بود، و اين كه چگونه بر كل آخر هفته تاثير گذاشت.

اين آخر هفته نوبت رايكونن بود كه بعنوان ماشين دوم براي تعيين خط از پيت خارج شود، تا اسليپ استريم و برتری را از ماشين خواهر (فتل) بگيرد.

اولا، با وجود راننده اصلي كه به دنبال عنوان قهرمانی است، شايد تيم مي بايست چنین شرایطی را لغو می کرد. دوما، حتي با احترام به این شرایط، تيم باید در تلاش براي مقابله و جبران این موضوع می بود.

نقشه اين بود كه ماشين فتل را براي مرحله سوم تعیین خط (Q3) به اندازه اي سريع باشد كه بتواند زماني كه مرسدس بيرون مي آيد سريع واكنش نشان دهد و فتل دقيقا در پشت مرسدس هنگامي كه گاراژ را ترك مي كنند قرار بگيرد، تا اسليپ استريم را از آنها بگيرد. اما فتل به اندازه كافي سريع نبود. رنوي ساينز بين آنها قرار گرفت و هنگامي که فتل راهي را براي گذشتن از او پيدا كرد كه هميلتون به قدر كافي از محدوده گرفتن اسليپ استريم توسط فتل دور شده بود.

احتمالا تحت هيجان ناشي از اين موضوع، به اعتراف خودش يك دور آشفته و ناهماهنگ رانندگي كرد و با از دست دادن تايم پول پوزيشن، به اندازه يك دهم ثانيه به كيمي كمك كرد.

اگر از خط يك شروع مي كرد، احتمالا خودش را در موقعيتي پيدا نمي كرد كه منجر به آن برخورد پس از استارت شود. در حقيقت، كاملا قابل تصور است كه اگر رايكونن با هميلتون درگير مي شد، فتل مسابقه را مي برد.

به محض اينكه به او جايگاهش در رده بندي را گفتند، حرفي كه زد بسيار معني دار بود:

“بعدا صحبت مي كنيم”

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

42 دیدگاه

  1. امید نورمحمدی

    30

    15

    مطلب خوبی است و تلاش شده بیطرفانه و منصفانه و از زاویه دیدی کاملا فنی بنظر بیاد که نیست. اولا من هیچوقت تحت تاثیر نام نویسنده قرار نمیگیرم و دوما این فقط یکی از چند مطلبی است که به این موضوع پرداخته.
    یکی از نکات مبهم و البته مهم این مطلب این است که نگارنده با پیش فرض “فراری برترین ماشین حال حاضر است” برخی موضوعات را مطرح و نتیجه گیری میکند و برای این ادعا هیچ دلیل و سندی نمیاورد. جناب نویسنده بر مبنای کدام مدارک فنی چنین مطلبی را تکرار میکند؟ برترین ماشین یعنی چه؟ از نظر قدرت موتور یا خوبی شاسی یا … ؟ رجوع کنید به نظر جناب زمانی درباره کلمه بهترین.
    امیدوارم مطالب متباین با این مطلب هم ارائه شود تا خواننده بتواند بهترین بهره را ببرد.

      • امید نورمحمدی

        4

        3

        بهزاد جان من مطالب مخلف با این هم دیدم. البته من فقط به بخشی که میگه فراری بهترین ماشین الانه معترضم و قبلا هم نوشتم. واقعا با عدد و رقمی که تا الان منتشر شده تو بیشتر پارامترها هنوز مرسدس دست بالارو داره. شاید توی چند آیتم هم فراری پیشرفت شگفت انگیزی داشته باشه ولی توی مسابقات و آمار رسمی ثبت شده مرسدس بهتره.
        به هر روی در مجموع مقاله بسیار خوبیه و من واقعا استفاده کردم. خسته هم نباشی.

      • yas

        4

        1

        جناب زمانی؟
        به شما باید دو تبریک بگم: یکی برای متن زیبایی که به عنوان ناقد و طرفدار حرفه‌ای این رشته انتخاب کردین و دیگری بخاطر ترجمه زیبا و استفاده بجا از کلمات. این حسن انتخاب کلمه رو کمتر در ترجمه و نوشتار شاهدیم. صیمانه تبریک میگم.
        مطلب شما از نوشته‌هاییه که آدم نمیتونه تحسین نکنه. فارغ از اینکه محتوای متن چیه. چون هیچ حب و بغضی مشاهده نمیشه و کلمات هم انرژی مثبت فراوانی انتقال میدن.

    • McLaren F1

      7

      2

      منم باهاتون موافقم
      جدیدا در مطالبی که گذاشته میشه نویسنده ها یه اشاره ای به برتری قاطع فراری بر اساس نظر شخصیشون میکنن که فکر نمیکنم مناسب این سایت که تو ایران مرجع فرمول یکه باشه

    • totemist

      9

      0

      امیدخان امسال واقعا ماشین های فراری کم نقص هستند. پارسال می دیدیم که ماشین های مرسدس توی سرعت های بالا نسبت به باقی خودروها یه درجه بالاتر بود اما امسال این فاصله از بین رفته و در بدترین شرایط میشه ماشین مرسدس و فراری رو همطراز قلمداد کنیم. اینی هم که میبینیم همیلتون مثلا توی یه مسابقه میاد و داخل کابین فراری فتل رو نگاه میندازه و توی برخی مساحبه ها تلویحا میگه ماشین فراری داره دوپینگ میکنه و .. به این خاطره ی که اختلاف پارسال ماشین های مرسدس و فراری به شکلی محسوس از بین رفته.
      اما به نظر میرسه درون گاراژ فراری مشکلات همچنان بیش از حد معمول غیر قابل پیش بینی هستند. توی مسابقه ای که ترمز گیری برای یه پیچیدن به صدم ثانیه ها ربط داره تمرکز راننده بسیار مهمه. چیزی که به وضوح در فتل نمیبینیم. البته برای کیمی هم این حجم از مشکلات صد در صد وجود داره اما خب کیمی مرد یخی هست و چیزی رو در ظاهر نشون نمیده و البته سطح انتظارات از فتل بسیار بیشتر از کیمی هست.
      پارسال هم در اصل فتل به همیلتون نباخت بلکه فراری بود که بازی رو به مرسدس باخت. من طرفدار فتل هستم اما نمیتونم از قابلیت های همیلتون چشم پوشی کنم. اما صادقانه حس میکنم تفاوت ها رو بیش از اینکه فتل و همیلتون رقم بزنند این گاراژ مرسدس و فراری هستند که دارند تفاوت ها رو ایجاد میکنند.

      • امید نورمحمدی

        6

        0

        صددرصد باهات موافقم. ولی فراری ماشین برتر مطلق نیست و نکته ای که من میگم اینه. در اینکه فراری امسال خیلی بهتر از سال پیشه شکی نیست ولی در مقایسه با مرسدس برتری مطلق که نه برتری محسوس هم نداره و در خوشبینانه ترین حالت با توجه به چیدمان پیستها میشه در یک حد دونست.

    • SFXSuperFast

      0

      0

      سقف سرعت ماشین فرراری تو پیستایی که قدرتی هستن از ماشین مرسیدس کمتره ولی توی پیستایی که دونفورس بالاس بیشتره!
      این میتونه ناشی از دو موضوع باشه یک شتاب گیری بهتر فرراری(با توجه به این که تو این مورد دیفرانسیل نقش داره و کاملن مشخصه که ماشین فرراری تو پیچا متمدن تره{مصرف کم تایرای عقب و حتی دمای کمترشون}
      و یه احتمال دیگه هم که هست شاید به خاطر این باشه که با مقدار دونفورس ثابت ماشین فرراری درگش کمتره!
      با این اوصاف نمیشه خیلی برتری رو به هیچکدوم داد
      ولی توی شاسی همونطور که توی موناکو دیدیم فرراری بهتر از مرسیدس بود
      توی ائرو دینامیک هم ماشین فرراری تو پیچای تند کمی بهتره
      ماشین مرسیدس توی قوس ها(مث پارابولیکا مونزا یا بلانکیمونت اسپا)
      ماشین مرسیدس توی پیستایی هست که به فرراری نرسه و شانس برد براش قائل نباشن
      ولی هیچ پیستی نیست که فرراری توش شانس نداشته باشه
      پس به این دلایل بهترین ماشین حال حاظر ماشین فرراریه

  2. Farid

    29

    2

    F1 یکی از تیمی ترین ورزش های دنیاس. اگه دست اندرکاران گاراژ و تیم شرایط مناسبو واسه راننده آماده نکنن یا اصن اینکاره نباشن اونوقت راننده بیجاره باید عوض تمرکز روی رانندگی بجای سرمکانیک و مدیر فنی و … هم فکر کنه و دغدغه داشته باشه. مشخصه سباستین نمیتونه تمرکز کنه . وقتی میبینه استراتژیست تیم کارشو بلد نیست!! مدیر تیم اقتدار کافی واسه دستور دادن به راننده دو رو نداره یا باهاش رودربایسی داره !!! وقتی میبینه نمیتونه به گاراژ واسه یه پیت استاپ ساده و بی نقص اطمینان کنه و…. اونوقت چطوری انتظار دارین فقط رو مسابقه متمرکز باشه !!!! سباستین وتل کسیه که اگه دغدغه ای غیر رانندگی نداشته باشه و همه چی مهیا باشه براش کاملا بی نقص رانندگی میکنه . اینو تو ردبول با چهار بار قهرمانی جهان نشون داده قبلا.

    • THE MINDBLOWER

      5

      1

      ای‌کاش به‌جای اریوابنه هورنر مدیر فراری می‌بود اونوقت می دیدیم که سب الان با فاصله اول بود.
      واقعا اونجایی که تو اسپا سر مکانیک داد میزد که سینی کف ماشین رو داری داغون میکنی اعصابم و خورد کرد.

    • HamidFTN

      5

      1

      99% دوستانی که توی این سایت هستن همگی میدونن گاراژ فراری یکی از بدترین ها هست
      و اینکه وقتی یکی از رانندهاش میره پیت معلوم نیست که بتونه از اونجا در بیاد یا اگه اومد بیرون رده خودش رو بگیره

      • yas

        4

        0

        خدا خیرت بده. خوبه که یه همیل فن این حرفو میزنه. حتما با این هم موافقین که راننده باید نسبت به گاراژ‌ اطمینان خاطر داشته باشه تا با ۱۰۰ درصد حواس برای رقابت قهرمانی بجنگه. که با این وضعیت رانندگان فراری باید حواسشون به گاراژ‌ هم باشه

  3. lewis and i.maN

    13

    2

    به نظر من نه تنها فرمول یک بلکه تمام مسابقات در سطح اول دنیا و در تمام رشته ها نیاز به یک عملکرد کم نقص برای قهرمانی دارند.و اما برای تکرار قهرمانی ها تیم ها و حتی افراد باید عملکرد بی نقصی داشته باشند.خب،در ورزش انفرادی عامل شانس و تقدیر که به نظر من تقدیر دربرگیرنده شانس است عامل قدرتمندی در قهرمانی نیست.ولی در مسابقات تیمی در سطح اول دنیا،شانس و تقدیر افراد شکل دهنده یک تیم عامل بسیار تاثیر گذاری می باشد.و اما اینکه مدیریت یک نفر قطعا آسانتر از یک تیم است.چون شانس و به نوعی ضریب اشتباه بسیار کوچک است.امید وارم دوستان فهمیده باشند شانس هم یک عامل مثل مهارت؛مدیریت؛نظم و جسارت در یک تیم سطح اول هست.

    • lewis and i.maN

      12

      2

      پس کما اینکه یک تیم طی یک دوره بیش از یک الی چند بار در هر زمینه ای بهترین می شه نشان از برترین نوع همکاری و همزمانی تمام عوامل مدیریتی و فنی در کنار شانس می باشد.شانس هم در سبد خانواده تیم های بزرگ جای خودش را دارد و در ابتدای هر دوره قهرمانی در نظر گرفته می شود.نهایتا عزیزان از این به بعد سعی کنید از یک تیم یا فرد به خاطر شانس خوب یا بد تعریف یا تخریب نفرمایید.توی محاسبات مهندسی هیچ وقت نمیگن ۱۰۰ درصد این طرح جواب می دهد.چون طبیعت همسفری انسان و ماشین هیچ وقت ۱۰۰ درصد نمی شود.

      • امید نورمحمدی

        4

        0

        با بیشتر حرفهات موافقم ولی در مورد مهندسی باید بگم یک مهندس باید با تحلیل درست داده ها و بر اساس استانداردهای روز بهترین طرح ممکن تاکید میکنم بهترین طرح ممکنو برای هدف مشخصی طراحی کنه.
        اولین چیزی که برای یک مهندس مهمه “ایمنی” هستش و بعداز اونه که اولویتها با توجه به خواسته ها تعریف میشن. من بصورت کلی عرض میکنم خدمتتون و وارد جزئیات نمیشم. توی این مقوله هیچ مهندسی حق نداره ایمنی را به شانس و سرنوشت گره بزنه و اولویت دیگریو جایگزین کنه.
        اتفاق اسپا نشون داد قطعه ای که بیشتر تیمها و راننده ها اونو مزاحم و بی ارزش میدونستند چطوری جون لکرکو نجات داد. برای ایمنی هیچ ضریب شانسی وجود نداره.

      • totemist

        5

        0

        بدشانسی تو ناشی از عملکرد نا مطمئنته. مثلا اگر یه دفه خودروت نقص فنی پیدا کنه به این معنیه که مکانیک های تیمت نتونستند خودرو رو سرویس کنند یا کلا از نظر فنی موتور ضعیفتری در اختیار داری. یا اگه یه جایی درست نپیچیدی حاصل عدم تمرکز یا عدم مهارت و .. از طرف خودت هست.
        خوش شانسی هم به کیفیت عملکرد خودت نسبت به رقبا بر میگرده. مثلا اگر خودروی تیم رقیب ایراد فنی پیدا کنه وسط مسابقه خوش شانسی نیست. بلکه نشوندهنده ی عملکرد بهتر تو و تیم تو نسبت به اون در تعمیر و نگهداری و آماده سازی خودریی که در دست داری هست.
        البته یه شرایط سومی هم داریم. اینکه مثلا ورشتپن دورو برت باشه و بخواد ازت سبقت بگیره و بزنه بهت یا بزنه به رقیبت. این دیگه واقعا خوش شانسی و بدشانسی به حساب میاد و هیچجوریه به خودت ربط نداره. خخخ . طرفدارای ورشتپن من رو ببخشید.

  4. THE MINDBLOWER

    25

    5

    مرسی بابت پست عالیتون.
    امیدوارم تیم مورد علاقه‌ام بتونه شرایط رو برای راننده مورد علاقه‌ام فراهم کنه که راحت قهرمانی تیمی و انفرادی میاد.
    فورتزا سب فورتزا کیمی فورتزا چارلز

  5. McLaren F1

    26

    4

    برای قهرمانی کار تیمی در اولویته نه فقط ماشین و راننده که متاسفانه اوضاع درون فراری اصلا خوب نیست
    بنظرم توی کارای تیمی باید از مرسدس الگو بگیرن

    • Hamed

      5

      0

      موافقم تحمل جو حاکم تو رسانه های ایتالیا و تیفوسی ها طاقت فرساس بخصوص اگر خارجی باشی مثلا همینCR7 تو یووه اگه ماشین گلزنیش را نیفته جو رو بدجور بر علیهش میکنن
      در مورد فتلم قبل از اینکه بیاد فراری منطقا باید فکر اینجاشو کرده باشه که ممکنه یه روزی نوک پیکان انتقادا به سمتش بیاد
      اگه اشتباه نکنم مدیر برنامه های سابق شوماخر یا یه نفر تو این مایه ها بود که اون زمان تازه ملحق شده بود فراری هشدار داد که فتل اگر همین شخصیتی باشه که تو ردبول بوده ممکنه داخل جو فراری تاب نیاره و اگر شما دیدید شوماخر موفق شد خیلی پوست کلفت تر از الان فتل بود وگرنه اوضاع همیشه تو فراری براتون گل و بلبل نیست فشار تو فراری گاها له کننده میشه
      منم قبول دارم درصدی قابل توجهی از اشتباهاتش به فشار زیاد و انتظار قهرمانی جهان مربوطه ولی این راننده طلایی اگر میخواد عیارش از 18 به 24 برسه باید تحت این فشار خودشو ثابت کنه و درصد خطاش خیلی کمتر از اینا بشه
      ضمناً امسال اگر فراری قهرمانی نیاره باید منتظر تیر و ترکشایی باشیم که دم پر خیلیا رو بگیره و از قضا اولیش هم میخوره به جناب استاد آریوابنه که باید ببینیم زنده میزارتش یا نه

    • امید نورمحمدی

      3

      0

      خیلی عجیبه ولی با این پست موافقم. متاسفانه فراری بعداز اینکه توی کورس جدی قهرمانی قرار گرفت دچار یک نوع آنارشی و هیجان زدگی مفرط شده. هنوز قهرمان نشده هرکدوم دنبال سهم خواهی از این قهرمانی! هستند. برای تیمی که ادعا میکنه تاریخچه “مقدسی” داره و راننده های قدیمیش “حرمت” دارند یکم زشته!

  6. Behrooz

    1

    2

    یه سوال بی جواب از مونزا مونده که من ندیدم جایی بهش توجه بشه ، برای بار پنجم مسابقه رو نگاه کردم و متوجه نکته عجیبی شدم ، لاستیک سافت رایکونن که دور ۲۱ عوض شد یه خطی وسطش داشت ، از همون نقطه ای که اخر مسابقه داشت از بین میرفت و بعد از سه دور از فاصله دور هم مشخص بود , لاستیک های انتخابی کیمی رو که دیدم دوتا سافت داشته و یک مدیوم و مابقی سوپر سافت ، اینکه یک لاستیک از همون اول مشکل داشته و فراری بازم همون رو گذاشته خیلی عجیبه ، میتونست مدیوم رو انتخاب کنه و اصلا چرا دو دست لاستیک سافت طی دورهای تمرینی باید اینجور مشکل دار بشند ، چرا برای وتل اون مشکل پیش نیومد ؟ ایا ستاپ دو تا ماشین باهم فرق داشته ، ایا تو تمرینات کیمی فشار وحشتناکی اورده یا عمدی در کار بوده که کیمی ۳۰ دور با اون لاستیک ها بزنه و فتل ( اگر تصادف با همیل پیش نمیومد ) بتونه ازش رد شه , خلاصه نظر دوستان دیگه چیه .

    • mehdivettel

      6

      0

      هیچ عمدی در کار نیست
      فتل دور اول بعد برخورد لاستیک سافت انداخت ولی حدود دور بیست و پنج تا بیست هشت به خاطر خوردگی لاستیک مجبور شد بیاد پیت و دوباره از ماشین هایی که ازشون سبقت گرفته بود ولی پیت انجام نداده بودن مجبور شد سبقت بگیره و کلی تایم از دست داد وگرنه حتی میتونست آخر مسابقه برا بوتاس یه تهدید باشه اگه لاستیک های سافتش زود تموم نمیشد
      به طور کلی فراری تو مونزا مشکل لاستیک خوری داشت و همین باعث شکست فراری شد و هر دوتا راننده هم مشکل لاستیک خوری داشتن

    • yas

      2

      0

      جسارتا باید بگم توهم توطئه…
      شاید دور اول خط افتاده. شاید گاراژ اشتباه کرده…
      ولی اینکه بخواهیم اونو قربانی فتل در نظر بگیریم خیلی متوهمانه است

    • akrh78

      1

      0

      تو دیگه نوبری اصلا یه چیز عجیییییییب
      جناب متفکر و طراح تئوری توطئه همه این داستان پردازیا میتونست با یه رادیو 5 ثانیه ای جایگزین بشه
      hey kimi, let seb go

    • امید نورمحمدی

      4

      0

      بهزاد عزیز شما چرا؟ شما که منو متهم به توهم کرده بودی چرا این حرفو میزنی؟ زمانیکه کیمی رفت برای تعویض که فتلی در کار نبود. با فرض درست بودن حرفت در باره لاستیک سافت وقتی دیدن که فتل توسط همیلتون از کورس خارج شد برای کیمی سوپر سافت یا مدیوم میزاشتن و لاستیک خرابه را نگه میداشتن تا دیگران که مثل شما چندین بار با دقت نگاه میکنند متوجه این توطئه شوم نشن!
      کاملا مشخصه که طرفدارهای همیلتون بارها و بارها مسابقه بردشونو میبینند. طبق فرمایش شما گاراژ فراری خیلی باید کوته بین باشند که نقشه ای که برای برد سب کشده بودند بعد از عقب افتادن سب دامه بدند. اگر اینطور باشه که مسئله عقب افتادن سب در کورس قهرمانی هم حل میشه و ریشه همه مشکلات به گاراژ و نوابغ داخل اون برمیگرده.

      • امید نورمحمدی

        4

        0

        عذر میخوام بهزاد گرامی. منظورم به بهروز بود. خیلی همهچیتون شبیهه! پیریه و هزار گرفتاری و تنگنا. اشتباه بزرگ منو ببخشید.

  7. نیما

    4

    0

    واقعا مطلبش درسته.حتی این استرس به منی که طرفدار فراری و فتلم هم وارد میشه چه برسه به خود فتل. همش حین مسابقه سر پیت استاپ استرس داریم. سر استراتتژی استرس داریم همشم استرسمون درسته و فراری خراب میکنه. تو همون باکو اشتباه استراتژی باعث میشه بعد سیفتی کار بوتاس جلوی فتل دربیاد. کلی استراتژی اشتباه اول فصل. تازه نه فقط برای فتل حتی برای رایکونن. تو همین ایتالیا من نمیفهمم چرا وقتی رایکونن جلوی همیلتونه اول اونو میبرن پیت استاپ. مطمئنم اصن به فکر بوتاس نبودن

    • akrh78

      6

      0

      چون معمولا آندرکات حداقل 1-1.5 ثانیه طرف رو جلو میندازه
      همیلتون پشت کیمی چسبیده بود چون اینقدر مرسدس قوی بود که اصلا اجازه نداد کیمی همیلتون رو از drs خودش خارج کنه

  8. امید نورمحمدی

    4

    0

    یه نقد به ادمین محترم. با توجه به تایید شما کامنتها و پاسخها جابجا منتشر میشن که موجب سوئ تفاهم های عجیب غریب میشه. تو این صفحه چند بار برای من اتفاق افتاده که مثلا اولین پاسخ به کسی بودم ولی بعنوان سومین کامنت منتشر شد و نفر دوم فکر کرده دارم برای او کامنت میزارم و …
    احتمالا خودتون بهتر میدونید. صرفا جهت اطلاع عرض کردم.

دیدگاه خود را بیان کنید